Copiii și adulții din centrele de instituționalizare au la dispoziție linia telefonică de urgență Telverde 0800 500 550, lansată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România. Inițiatorii definesc Top of Formnoul instrument (pilotat din iulie 2020) ca „o necesitate în contextul pandemiei de Covid-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centre, pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime”. De asemenea, personalul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului și al centrelor rezidențiale pot obține la Telverde informații suplimentare, ghidaj în anume situații legate de pandemie, suport psiho-social și emoțional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi.

Utilitatea serviciului a fost confirmată de primirea a 1.569 de apeluri (peste 300 de persoane) în perioada 13 iulie-4 septembrie. Ca motive, domină nevoia de a fi ascultat, de încurajare, de informare privind pandemia, anxietatea în condițiile care nu permit ieșirea prea des din centre etc. Tipurile de probleme în care se încadrează solicitările sunt „amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde, administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor, condițiile de cazare, conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor, nemulțumiri cu privire la alimentație, nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală, dorința de a-și exercita dreptul la muncă”. În urma apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau a personalului din centre și au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor.

Maria-Mădălina Turza, președinte al ANDPDCA, subliniază: „Beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziție este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noștri. În lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”.

Georgiana Pascu, manager de program la CRJ: „Credem că Telverde este un instrument util atât în sensul verificării modului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilități instituționalizate, cât și în contextul lipsei specialiștilor la nivel local, mai ales în mediul rural, psihologii și juriștii Telverde venind în completarea acestora. Facilitarea de către statul român a accesului rezidenților la mijloace de comunicare cu exteriorul pe perioada instituționalizării și, cu atât mai mult, în timpul stării de alertă, reprezintă un semn de civilizație într-un stat democratic care respectă și implementează Convenția ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilități”.  

Andreeas Novacovici, președintele CTI: „Consiliul Tinerilor Instituționalizați militează pentru respectarea  drepturilor copiilor si tinerilor abandonați și instituționalizați din România. Este asociația națională de reprezentare a copiilor și a tinerilor abandonați din România, motiv pentru care am ales să ne implicam în acest parteneriat, pe care îl dorim sustenabil și în interesul superior al copiilor, pentru crearea unui serviciu de raportare a situațiilor de abuz. Practic, venim în sprijinul autorității, alături de ceilalți parteneri din proiect,  pentru a consilia și pentru a intervenii în situații de risc. Considerăm că acest instrument este necesar și foarte util, poate fi îmbunătățit, iar asta depinde de noi toți”.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, așa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA și UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”.

Foto: ANDPDCA

DISTRIBUIȚI