Într-un studiu realizat de Accenture se relevă că liderii de afaceri europeni se așteaptă ca revenirea să dureze în medie până la 18 luni, dar companiile care accelerează tranzițiile digitale ar putea să își revină mai repede.

Liderii de afaceri europeni se așteaptă să revină la valorile de dinainte de criză în aproximativ 18 luni și doar o treime (32%) dintre companiile europene estimează o creștere a profitabilității în următoarele 12 luni, conform unui nou raport Accenture (NYSE: ACN).

Raportul The European Double Up: A twin strategy that will strengthen competitiveness, lansat în contextul Forumului Economic Mondial (WEF) de la Davos, arată că firmele care adoptă tehnologiile digitale și pun accent pe dezvoltarea durabilă își vor reveni mai repede și vor ieși mai puternice din criza COVID-19.

Potrivit raportului, criza COVID-19 a dus la o contradicție în ceea ce privește reziliența și perspectivele de creștere ale companiilor europene:

  • Jumătate (49%) dintre companiile europene au raportat scăderea veniturilor sau a profitului în ultimul an și nu așteaptă nicio îmbunătățire în următoarele 12 luni.
  • O cincime (19%) din companiile europene au avut performanțe financiare bune înainte de pandemie, dar se așteaptă la venituri negative în următoarele 12 luni. Raportul definește aceste companii drept “falling angels” (îngeri decăzuți). Este vorba de companiile din turism, retail și industria auto care au fost printre cele mai grav afectate de pandemie.
  • O treime (32%) dintre companiile europene se așteaptă să înregistreze profit în următoarele 12 luni. Raportul definește aceste companii drept „liderii de mâine”. Printre acestea se numără companiile mai puțin afectate de pandemie cum ar fi cele din industria farma, comunicații, software, bunuri de consum și servicii.

Conform raportului, companiile care au accelerat ritmul de ​​adoptare a soluțiilor digitale și a practicilor durabile au de trei ori mai multe șanse să fie printre „liderii de mâine”, redresându-se astfel mai repede și ieșind mai puternice din criză.

„Transformarea digitală a definit peisajul afacerilor în deceniul trecut, iar companiile care au realizat această transformare rapid și la scară au câștigat cel mai mult”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture în Europa. „Intrăm într-un deceniu care deschide un nou val de schimbare definit de tranziția durabilității. Modul în care companiile europene gestionează această „transformare dublă” va determina cât de repede se vor recupera din criză și cât de bine vor fi poziționate pentru a susține creșterea în lumea post-pandemică.”

Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture în Europa

Potrivit cercetării Accenture, aproape jumătate (45%) dintre companiile europene acordă prioritate investițiilor, atât în ​​transformarea digitală, cât și în dezvoltarea durabilă. Mai exact, 40% dintre respondenții europeni intenționează să facă investiții mari în inteligență artificială, 37% intenționează să facă investiții mari în cloud, iar 31% își reechilibrează investițiile pentru a se concentra mai mult pe modele de afaceri durabile.

Companiile europene sunt nesigure cu privire
la atingerea obiectivelor în 2021

Raportul menționează că mai puțin de jumătate (45%) dintre companiile europene se așteaptă să își atingă obiectivele în 2021. Cele din Marea Britanie, Franța și Germania sunt printre cele mai optimiste, cu 59%, 52% și 51%. Respondenții din Italia și Spania sunt printre cei mai pesimiști. Doar 34% și, respectiv, 31% dintre aceștia se așteaptă să își atingă obiectivele în 2021.

„Chiar și companiile care recunosc oportunitatea adoptării soluțiilor digitale se confruntă cu bariere în diferite etape ale acestei duble transformări”, a spus Ollagnier. „Aceste provocări includ definirea unui model de afaceri viabil în jurul practicilor și produselor durabile, alocarea resurselor pentru a mobiliza mai bine organizația și trecerea rapidă de la proiecte pilot separate la inițiative la scară largă, la nivel de companie”.

Raportul identifică mai mulți pași strategici pe care o companie trebuie să îi urmeze pentru a depăși aceste obstacole și pentru a executa cu succes o dublă transformare. Acestea includ:

  • Promovarea modelelor de afaceri bazate pe ecosisteme, determinate de durabilitate și activate de tehnologie: cei care au adoptat dubla transformare generează deja mai mult de 10% din veniturile lor în acest fel.
  • Combinarea resurselor pentru extinderea aplicațiilor tehnologice la practici durabile: liderii investesc mai mult în inovare la nivel general, alocând peste 10% din veniturile lor anuale cercetării și dezvoltării. Ei recunosc, de asemenea, că durabilitatea și tehnologia nu sunt priorități separate.
  • Îndrumarea, responsabilizarea și cultivarea talentelor: liderii dublei transformării își asumă responsabilitatea pentru recalificarea profesională continuă a oamenilor lor. Aceștia nu scutesc niciun efort în perfecționarea forței de muncă, înțelegând că dezvoltarea și cultivarea talentelor sunt esențiale pentru generarea de valoare de afaceri tangibilă.

„Există un motiv pentru care ADN-ul este un dublu helix”, a spus Ollagnier. „Structura în spirală a moleculei care stă la baza vieții este esențială pentru replicare, adaptare – și înflorire. Este o metaforă puternică pentru afaceri pe fondul a două tranziții paralele care răsucesc legile evoluției în moduri dinamice, dar de neoprit: transformarea digitală și durabilitatea. Companiile europene care continuă pe o cale bine trasată vor urmări obținerea de către alții a unui avantaj competitiv prin exploatarea interacțiunilor dinamice din centrul ADN-ului lor. Sau se pot alătura acestora deblocând valoarea care constă în îmbinarea tehnologiei inovatoare cu atuurile tradiționale ale Europei în materie de durabilitate, solidaritate și scop”.



Despre cercetare

Cercetarea se bazează pe un sondaj realizat pe 4.051 de directori executivi din 13 țări și 19 industrii. Sondajul a fost realizat în noiembrie 2020 și acoperă companii cu venituri anuale care depășesc 500 de milioane de dolari SUA. Industriile reprezentate includ: industria aerospațială și de apărare; linii aeriene / călătorii / transport; auto; bancar; piețele de capital; comunicații / mass-media / divertisment; produse chimice; bunuri de larg consum; energie; sănătate; High Tech; bunuri și echipamente industriale; asigurare; farmaceutic / biotehnologie / științe ale vieții; serviciu public; retail; software / platforme; și utilități. Țările reprezentate includ Australia, Canada, China, Franța, Germania, Italia, Japonia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Singapore, Spania, Marea Britanie și Statele Unite.

Despre Accenture

Accenture este o companie globală de servicii profesionale cu abilități de top în domeniul digital, cloud și securitate. Combinând experiența fără egal și experiența specializată în peste 40 de industrii, oferim servicii de strategie și consultanță, servicii interactive, tehnologie și operațiuni – toate bazate pe cea mai mare rețea din lume de centre de tehnologie avansată și operațiuni inteligente. Cei 514.000 de angajați îndeplinesc promisiunea tehnologiei și a ingeniozității umane în fiecare zi, deservind clienții din peste 120 de țări. Îmbrățișăm puterea schimbării pentru a crea valoare și succes pentru clienții noștri, oameni, acționari, parteneri și comunități. Vizitați-ne la www.accenture.ro.

DISTRIBUIȚI