Reinterpretarea în cheie locală a unui brand ucrainean

Date:

 

Proiectul „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, propune reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.


În acest sens, sub egida evenimentelor Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, Asociația CRIES – Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare se adresează bucătarilor din România și organizează în perioada 23-25 septembrie 2022 Festivalul LA PAS, în cadrul căruia lansează a patra ediție a programului „Gustul ca patrimoniu”, care urmărește creșterea nivelului de conștientizare a publicului cu privire la importanța hranei ca parte a patrimoniului imaterial. În activitățile și proiectele LA PAS, implementat de CRIES începând cu 2018 în cadrul programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, asociația dezvoltă activități de valorificare a patrimoniului gastronomic local.


Mihaela Vețan, manager de proiect al programului LA PAS: „Am decis să dedicăm această ediție a Gustului ca patrimoniu borșului ucrainean. Rețeta pregătirii preparatului era din anul 2020 depusă la UNESCO pentru adăugarea la lista patrimoniului cultural pe cale de dispariție, dar procesul de luare a deciziilor a fost accelerat din cauza impactului negativ al invaziei Rusiei în Ucraina asupra tradiției preparatului, cum au menționat oficialii UNESCO.”


Organizatorii anunță că „bucătari pasionați de gastronomie artizanală din țară sunt invitați să candideze pentru o rețetă de borș ucrainean, gătită în contextul gastronomiei locale din care provin. Ne propunem selectarea a 5 bucătari care vor avea posibilitatea de participare la Festivalul LA PAS în septembrie 2022 Timișoara, în vederea pregătirii unei rețete de borș împreună cu mai multe refugiate din Ucraina. Ulterior, aceștia vor propune propria rețetă de borș, care va fi gătită și comercializată în restaurantele din România unde aceștia lucrează, pe parcursul lunii octombrie 2022. Asociația CRIES va contribui cu câte 10 vouchere per restaurant, ca metodă de susținere financiară, astfel ca 50 de persoane vor putea degusta borșul gratuit.
Proiectul „Gustul ca patrimoniu” pornește de la premiza complexității relației dintre hrană și cultură, de la problematica mâncării ca vector cultural într-o lume globalizată, punând în discuție relația dintre gusturi și valori, structuri și moștenire sociale, și urmărește cercetarea asupra practicilor legate de mâncare, mâncatul împreună, partajarea hranei, povestirile schimbate deasupra mesei și celelalte ritualuri asociate cu hrana.


Criterii de aplicare la „Gustul ca patrimoniu


Dosarul de aplicare trebuie să conțină:

Dosarul de aplicare trebuie să conțină:

  • O scrisoare de intenție privind participarea la proiect, din care să rezulte motivația aplicantului
  • Restaurantul unde lucrează bucătarul aplicant
  • Informații despre parcursul profesional în domeniul gastronomic
  • Un link către un portofoliu de mâncăruri (opțional)

Aplicația se trimite exclusiv online la adresa [email protected], până la data de 2 septembrie 2022.


Fiecare bucătar dintre cei cinci selectați beneficiază de o decontare a cheltuielilor de drum la Festival, cazare (o noapte) și 10 vouchere de borș, plătite pentru 10 consumatori din restaurantul în care bucătarul respectiv va găti ciorba de pe lista de patrimoniu UNESCO, reinterpretată în cheie locală.


Calendarul proiectului Gustul ca patrimoniu ediția 2022


până pe 2 septembrie 2022 – primire candidaturi bucătari
3-11 septembrie 2022 – jurizare propuneri
25 septembrie 2022 – participare la Festival și la gătirea borșului ucrainean
29 septembrie-12 octombrie 2022 – pregătirea propriei versiuni de borș
15 octombrie 2022 – oferirea voucherelor pentru restaurantele unde lucrează bucătarii câștigători


Proiectul face parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.


Producător: Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...