Instituirea unor modalități de acces la „informații utile și de calitate despre drepturile la locul de muncă” și a unei formări elementare pentru încurajarea participării civice în societate au fost susținute în contextul dezbaterii „Munca și participarea civică în noua programă școlară”, organizate de Asociația Politeia. Făcând trimitere la „programa școlară”, dezbaterea vizează noul curriculum național, în condițiile Legii învățământului preuniversitar și ale Legii învățământului superior.
Inițiatorii subliniază că „evenimentul a marcat încheierea proiectului „Elevi activi = viitori cetățeni activi și lucrători respectați” derulat de Asociația Politeia, prin care a căutat să ofere soluții celor care vor să își cunoască drepturile ca angajați, dar și o serie de resurse pe care instituțiile statului și toți cei care au nevoie să le poată folosi în viitoarele demersuri de sprijinire a angajaților în relația cu angajatorii. Mai multe despre proiect și materialele realizate puteți găsi pe www.cedrepturiam.ro”.
Proiectul este derulat de Asociația Politeia în parteneriat cu Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” București, Inspectoratul Școlar Județean Ialomița, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” Ciorogârla și Sindicatul IT Timișoara (SITT), cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Grupul de lucru este alcătuit din reprezentanți ai Ministerului Educației, ANOFM, consilieri din Cancelaria prim-ministrului, reprezentanți ai societății civile, sindicatelor, organizațiilor ale elevilor, studenților și cadrelor didactice.
Mihai Vasile, expert în politici publice, președintele Asociației Politeia: „Avem astăzi un sistem de educație construit aproape exclusiv ca o pregătire a elevilor pentru piața muncii. Cu toate acestea, din acest training al tinerilor pentru angajare, lipsesc informațiile despre drepturile pe care le au în relația cu patronii, lipsește încurajarea de a-și cere drepturile în cazul în care acestea li se vor încălca la viitoarele locuri de muncă și lipsește angajamentul statului de a le oferi sprijin și protecție. Prin dezbaterea organizată și prin proiectul pe care l-am derulat în ultimele 18 luni, am încercat să evidențiem aceste lipsuri, să căutăm soluții pentru golurile de informații cu care tinerii rămân după ce termină școala. De asemenea, ne-am propus să aducem la aceeași masă instituțiile statului, sindicate, tineri și patronate pentru a ne lua împreună angajamentul să susținem introducerea noțiunilor despre drepturile la locul de muncă. Copiii au deja în școală educație antreprenorială de foarte mulți ani, iar recent au fost introduse și multe noțiuni de educație financiară. Li se spune că pot fi patroni de succes și ce înseamnă acest lucru, dar nu prea le spunem că, aproape toți, indiferent dacă vor ajunge sau nu la un moment dat să aibă propriile afaceri, vor fi cu siguranță pentru mult timp și angajați. Nu le spunem nici că, și din această poziție de angajați, au drepturi și mecanisme legale și civice – cum ar fi organizarea unui sindicat – prin care se pot asigura că sunt respectați și că au un loc de muncă OK. Schimbarea curriculumului național este un moment în care putem introduce și această perspectivă importantă, dar și să ne asigurăm că educației civice îi este dată importanța pe care o merită într-un sistem de educație care formează oameni cu valori democratice.”
Asociația Politeia și grupul civic „Ce drepturi am” au lansat pentru a fi semnată petiția „Vrem educație despre drepturile la locul de muncă”. Link petiție: https://petitii.cedrepturiam.ro/ro/petition/show/educatie-privind-drepturile-la-locul-de-munca/