Studiu Raiffeisen Bank: 8 din 10 români și-au făcut deja planurile de vacanță. Bugetul mediu pentru 2 persoane este 7200 de lei

Date:


La începutul verii, cei mai mulți români și-au făcut deja planurile de vacanță. Potrivit celui mai recent studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu compania globală de cercetare de piață Appinio, 83% dintre români au deja un plan pentru vacanța din acest sezon. Același studiu arată că doar 6% nu vor pleca în concediu, în timp ce 12% nu și-au finalizat încă planurile de vacanță.

Litoralul, destinația preferată pentru români 

Aproximativ jumătate dintre cei care au deja planuri stabilite pentru vacanță preferă un sejur de 5-10 zile la mare. Pe locul următor ca popularitate se află escapadele de weekend, cu o înclinație mai mare spre destinațiile montane (32%) decât cele de litoral (25%). Un sfert dintre participanți optează pentru city break-uri, iar 21% aleg destinații îndepărtate, care presupun vacanțe mai lungi, de până la trei săptămâni. 

Turismul local rămâne principala alegere pentru 70% dintre respondenți, urmat de sejururile în Grecia (24%), Bulgaria (18%) și Turcia (15%).

Bugetul, în prim-plan

Creșterea costurilor determinată de inflație și de contextul economic actual influențează semnificativ deciziile de vacanță. Bugetul mediu de vacanță pentru 2 persoane ajunge la 7.200 de lei, potrivit studiului Raiffeisen Bank. 1 din 5 români estimează că va cheltui mai puțin de 3.000 de lei, 35% vor avea un buget între 3.500 și 6.000 de lei iar 5% afirmă că vor cheltui peste 15.000 de lei în următorul concediu.

40% dintre cei care nu merg în vacanță sau nu au încă un plan menționează lipsa banilor sau nu au luat încă o hotărâre în ceea ce privește vacanța. ​

Alte constrângeri sunt lipsa de timp, nevoia de a fi prezenți la serviciu sau alte planuri care presupun cheltuieli mai mari, de exemplu renovarea locuinței.​

63% dintre respondenții studiului Raiffeisen Bank estimează creșteri ale cheltuielilor cu vacanța  între 10% și 50% față de anul trecut. Inflația și contextul local (politic, economic) sunt cauzele principale pentru creșterea cheltuielilor planificate pentru ieșirile și vacanțele din 2025 comparativ cu anul 2024.

Economiile, principala sursă de finanțare a concediului

Românii care și-au planificat vacanța de vară folosesc, în medie, două modalități prin care să achite cheltuielile. 58% dintre respondenți economisesc pentru vacanțe, 43% plătesc din venitul lunar disponibil, în timp ce 2 din 10 folosesc un card de credit sau tichete de vacanță.

Faptul că mulți români economisesc pentru vacanțe arată o maturizare în modul în care ne raportăm la planificarea financiară. Este încurajator să vedem cum economisirea începe să devină un reflex, chiar și pentru obiective de relaxare și reconectare. La Raiffeisen Bank, susținem acest comportament și îl considerăm o parte esențială dintr-un stil de viață echilibrat,” a declarat Mihail Ion, Vicepreședintele Diviziei Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală din Raiffeisen Bank România.

Potrivit studiului realizat de Raiffeisen Bank, 1 din 2 români cumpără câte o asigurare de călătorie pentru fiecare ieșire din țară, 11% au o astfel de asigurare atașată unui card bancar, iar 5% aleg o asigurare de călătorie de tip abonament.

Pentru turiștii care aleg destinații externe și caută un produs flexibil, simplu și ușor de achiziționat, Raiffeisen Bank România oferă asigurarea anuală de călătorie Around the World care acoperă călătorii nelimitate în toată lumea, cu un preț accesibil, ce poate fi activată 100% digital din aplicația Smart Mobile. 


Studiul face parte din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o realizează lunar pe subiecte care țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi. Studiul este reprezentativ la nivel național, de tip CAWI, și este realizat de Raiffeisen Bank în colaborare cu Appinio, pe un eșantion de 1.000 de persoane, în perioada mai – iunie 2025.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

România în criză, dar cu capul sus: rețeta unui Patriotism Deștept

| de Radu Magdin, CEO Smartlink Communication

Cum mai impulsionăm economia?

| de Laurian Lungu, cofondator Consilium Policy Advisors Group

Patriotism economic: un concept vechi în continuă actualizare

| de Mircea Coșea, Profesor universitar doctor, analist economic, membru al ASPES

Cât valorează timpul pentru un pacient care așteaptă un medicament inovator?

O amplă analiză realizată de specialiști în sănătate publică...