Iosif Harasemiuc și Rubén Perju sunt parteneri de afaceri și fondatori ai unui brand care se numește NOAH și face ceasuri de mână din lemn, un brand pe care îl regăsim în online, dar despre care, în România, s-a vorbit puțin. NOAH aduce un aer nou în designul de ceasuri, care în România este inexistent.
De unde v-a venit ideea?
Îmi place să lucrez cu lemnul și în școala de arhitectură de la Cluj am făcut machete sau obiecte de produs din lemn. Amândoi avem o afinitate pentru acest material cald, care este apropiat de natura umană. Am știut că prin colaborarea designer cu inginer, avem suficientă cunoștințe și resurse pentru a putea construi orice produs pe care îl visam. Iar acum, suntem luați prin surprindere de rezultatul final și de amploarea pe care o ia acest proiect, care a început în 2012 în Suceava. Acum, în 2016, ne-am mutat în Cluj-Napoca, cu tot cu atelier, reușim să culegem roadele și putem să creștem împreună cu echipa noastră.
Care este legătura dintre brandul pe care l-ați creat și a cărui notorietate este în proces de dezvoltare și legendara Arcă a lui Noe?
Sunt multe asemănări, produsul îl putem asocia cu Arca. Când punem în balanță cele două, există un semn de egalitate: amândouă au fost inginerie avansată, au fost inspirație divină, amândouă sunt rezistente la apă și au un scop precis. Mergem mai departe și ne gândim la Noe care este un personaj biblic, prezentat ca fiind foarte vertical. Atunci noi am considerat că brandul trebuie să se numească Noah, iar în momentul în care orice om aude de noi, se gândește la arca lui Noe. Logo-ul reprezintă Arca, iar numele este Noah, și așa avem două elemente reprezentative care se asociază bine brandului. Ca orice brand, am căutat un nume care să arate bine vizual, să fie memorabil, să aibă impact.
Apropo de verticalitate, mai ales că mediul actual de afaceri autohton antreprenorial traversează perioade cu pante ascendente sau descendente, dar nu neapărat pe verticală, unde regăsim, în modelul vostru de business, această repetată verticalitate a brandului?
În primul rând, am plecat de la niște valori de la care nu am făcut rabat, de calitatea brandului, calitatea produsului, calitatea noastră ca persoane. Am spus că vrem să fim onești cu clienții. Avem un motto pe care îl promovăm la nivel de echipă: „Promite mai puțin și oferă mai mult!”.
Sunteți doi prieteni, v-ați format împreună și ați pornit împreună acest business. Cum vă alegeți oamenii și cum rezonează ei cu munca în fabrică?
În primul rând, trebuie menționat că este vorba de un atelier de creație și nu de o fabrică. Suntem ca o familie și relaționăm ca o familie. Dorim să fim implicați în munca pe care o depun angajații noștri. Cei pe care îi alegem să lucreze cu noi trebuie să împărtășească dorința noastră și visul nostru.
Ce calificare profesională au angajații voștri? Ce stă în spatele echipei unui atelier de ceasuri de lemn?
Atelierul nostru este împărțit în patru secțiuni: prelucrarea brută a lemnului, prelucrarea fină tot a lemnului, asamblarea sau ceasornicăria și biroul. Angajații noștri nu au calificări din punct de vedere al studiilor pe acest domeniu. Avem un operator CNC – mașina cu comandă numerică, avem oameni în secția de prelucrare și ceasornicari.
Câți angajați aveți?
Avem o echipă de șase oamenii în producție și încă o echipa de 5-6 oameni care lucrează pe partea de marketing, dezvoltare, strategie, PR, împreună cu noi.
Cum vă alegeți mecanismele? Cum vă alegeți ceasul?
Am pus în balanță micimea mecanismului, prima clasă am dorit să se numească feather-light, să aibă sub 50 de grame orice ceas și să fie suficient de subțire încât să treacă cămașa peste, astfel ceasul are 8 mm maxim în grosime. A trebuit să găsim un mecanism care să fie precis. Folosim în momentul de față un superslim de la Miyota, este lider de piață mondială, cel puțin în vânzări, și ne oferă o precizie și o baterie mai bună decât unele elvețiene. Într-adevăr vom trece pe mecanisme elvețiene în viitorul apropiat, dar alegerea noastră va fi mai bună decât cea pe care o folosim momentan.
Hai să vorbim de zona de creativitate. În ce ritm veniți cu un design nou?
Momentan, avem un singur model de ceas, dezvoltat în trei dimensiuni diferite și în registru de culori diferite, aproximativ 7.000 de variațiuni pe oricare dintre mărimi. Sunt aproximativ 10 esențe exterioare, combinate cu 10 esențe la cadran, combinate cu cinci modele diferite pentru ace, combinate cu 6-7 modele de curele, plus personalizarea de pe spate, plus modelul de cutie în care este împachetat. Mai mult, sentimentul de unicitate al colecționarului o face lemnul cu fibra pe care o are. Clientul, își poate crea propriul ceas care să îl reprezinte.
Acest proces de alegere de către client a modelului pe care și-l dorește îl face online sau la o discuție și cu voi?
Pentru că ne place să fim aproape de clienții noștri, discutăm cu aceștia până în pânzele albe, dacă e nevoie. Acum am lansat site-ul ca o unealtă pentru combinațiile posibile din punct de vedere vizual, care ne ajută clienții să aleagă.
Ca volum de producție, care este dimensiunea afacerii?
Momentan ne-am înnoit linia de producție și am creat echipa, astfel încât să putem, la momentul de față, să generăm 300 de ceasuri lunar. Acesta este potențialul. Vindem aproximativ 60 de ceasuri pe lună.
60 de clienți noi pe lună sau 60 de ceasuri solicitate de o parte din aceiași clienți, ce se dovedesc a fi fani sau colecționari?
Nu pot să fac o proporție, dar sunt mulți care se reîntorc.
Cum plănuiți să treceți granița?
Am considerat împreună cu colegii de la marketing că cel mai bine ar fi ca, în primul an, să testăm piața din România. Ca orice brand și produs nou lansat, poți primi în piață feedback constructiv pe care îl exploatăm pentru a îmbunătăți atât produsele, cât și serviciile noastre, pentru a putea fi pregătiți pentru piața mult mai mare din exterior, ca putere de cumpărare și ca potențial, din toate punctele de vedere. În afara țării există foarte multe persoane care consumă design de calitate, inovativ, și noi ne încadrăm în cele două dorințe ale pieței.
Țin să remarc că, datorită ochelarilor și helancei pe care le purtați, semănați cu Bill Gates și cu Steve Jobs, la momentul în care cei doi și-au început afacerea în garaj. Vă vedeți businessul adus la nivelul celor doi?
Da. Asta a fost premisa. Am lansat prima gamă de ceasuri de lux. Nu putem spune însă că prețurile de acum se încadrează în cele ale produselor de lux, percepem un cost onest pentru ceea ce lucrăm. Ca să vă dați seama, 4-5 zile stă în lucru un ceas, este făcut manual în mare parte. Dorim să trecem la etapa următoare, așadar pregătim încă două game, una va fi lansată anul acesta și una anul viitor, care sperăm că ne vor duce spre ceea ce țintim.
Spre ce țintiți?
Noi ne dorim să devenim cel mai mare brand de ceasuri realizate din lemn, premium, above și luxury din lume. Nu există nici un brand de ceasuri din lemn care să se poziționeze acolo, toate sunt sub plafonul de 1.300 lei, poate 1.500, însă la nivel de calitate și inovație, noi considerăm că suntem peste, și avem și părerea unor specialiști pe partea aceasta, și acolo țintim. n
(Interviu apărut în profit.ro)