„Un website e ca un organism viu, de care trebuie să ai grijă după ce l-ai făcut”, spune Călin Perpelea, economist convertit în IT-ist. A absolvit ASE-ul, a lucrat la BVB și pe la ceva multinaționale, ca până la urmă să fondeze și să conducă firma BeSoftwares. Din poziția asta, e în măsură să explice: „În momentul când ți-ai făcut un website, nu înseamnă că ți-ai investit toți banii-n el și gata, te aștepți să funcționeze de la sine. E ca și când ți-ai dat ultimul ban pe o mașină, dar nu mai ai bani de asigurare, ca s-o scoți pe drum. Așa-i și cu site-ul. Din momentul în care l-ai terminat și este live, trebuie să ai grijă de el. Nu din prima lună, dar din a doua-a treia, trebuie să te îngrijești de el, să-i faci niște actualizări, diverse optimizări…”.
BeSoftwares la așa ceva ajută; de fapt, nu numai la așa ceva, însă interlocutorul o spune-n primul rând și insistă, semn că de la asta pleacă multe: „Vremurile se schimbă. Site-urile de acum cinci ani nu mai sunt azi neapărat optimizate. Acum cinci ani, toate site-urile erau făcute în varianta de calculator. Acum 96% din oameni intră pe site-uri de pe telefon. Dacă site-ul tău nu e compatibil să se redimensioneze după telefon, degeaba-l ai. La fel, rețelele de internet, serverele au nevoie și ele de un update, de mentenanță”.
Aici intervine BeSoftwares; sigur, asta spus simplificat și pe fugă, pentru că, mai în amănunt, serviciile oferite sunt diversificate și, în același timp, unitare în aria domeniului IT, semn de competență câtuși de puțin confundabilă cu hazardul. Firma se recomandă cu servicii precum „branding, dezvoltare web, design web & mobil, foto & editare foto, dezvoltare aplicații mobile, blockchain, Facebook & Google Ads, marketing, optimizare SEO”. Pentru beneficiar, înseamnă, de exemplu, optimizarea site-ului încât să fie clasat mai bine în căutările Google, ceea ce înseamnă atragere de vizitatori pe site interesați de serviciul sau de produsul oferit, vizibilitate etc.
Beneficiarii BeSoftwares sunt dintr-o varietate de domenii: magazine online, sănătate, auto, horeca, transporturi, curierat, saloane de înfrumusețare etc. Călin Perpelea afirmă că nu contează cine știe ce domeniul în care activează beneficiarul. Și aceasta e de luat tot în sens de competență pusă în lucrul făcut. Pe scurt, ei urmează un proces: prima parte este cea de user research unde se înțelege nevoia clientului ce are ca finalitate o listă de cerințe obligatorii și o listă cu unele opționale („nice to have”), se trece la partea de design, după care la partea de programare, conform layout-ului făcut de graphic designer. Totodată, BeSoftwares se ocupă de promovarea serviciului sau a produsului beneficiarului pe Google în sensul de optimizare a site-ului, încât să fie bine indexat, adică să apară pe niște poziții mai bune în Google, să obțină un trafic mai mare. Acolo, într-adevăr, trebuie să cunoști domeniul de activitate, spune interlocutorul. Cunoașterea o acumulează din experiența lucrului în aria domeniului respectiv: din alte lucrări, din cunoașterea pieței etc. Aici intervine o calitate de salutat: sinceritatea față de client. „Suntem transparenți cu clientul”, mărturisește Călin Perpelea, nu neapărat ca laudă a propriei onestități, cât sub aspect profesional. De exemplu, poate a mai avut clienți în domeniu, dar nu de aceeași anvergură a businessului și atunci îi oferă potențialului client apărut acum soluția unei încercări, la început, cu un cost mai mic:
Călin Perpelea: Îi spun omului sincer că nu știu ce rezultate o să am, îi propun o perioadă de test și vedem după șase luni cât de bine merge. Dacă nu ne-am încadrat în așteptări, rămânem la nivel de mentenanță și atât.
Florin Antonescu: Adică experiență văzând și făcând?
Călin Perpelea: Exact. Doar din aproape-n aproape. Să vezi, să ai rezultate. În zona de marketing, pe Facebook și pe Google, nu există o rețetă – ce funcționează azi, nu o să funcționeze trei ani de zile. Lucrurile se schimbă-n permanență.Și învățătura?
Călin Perpelea: Am învățat teorie, am făcut cursuri de specialitate… Nu zice nimeni să nu înveți, însă cu un curs înveți niște algoritmi, o logică de proces… A avea fundamentele e necesar, doar că experiența pe care ți-o dă fiecare client în parte face diferența.Sunt și clienți care „se pricep” mai bine decât dumneavoastră și vă spun cum trebuie să faceți? Călin Perpelea: Da. Am întâlnit clienți la care am renunțat pentru că ne spuneau ce să facem. Nu e o problemă să întrebi de ce facem așa sau de ce se întâmplă așa ca și client, căci este firesc să îți dorești să înțelegi, dar când ne spui cum să facem… de ce ne-ai mai angajat?! Dacă un client ne spune vrem să facem niște campanii și campaniile astea să fie într-un fel extrem de simplist, asta e o dorință pe care putem s-o luăm în considerare, dar în momentul în care ne spune cum în detaliu, dacă n-o să funcționeze, tot nouă o să ne bată obrazul că de ce nu merge. Oricum, noi avem un chestionar pentru clienți, de două pagini, referitor la viziune, la structură… E important să-ți iei anumite referințe și repere.
De creativitate e nevoie?
Călin Perpelea: E nevoie. Creativitatea vine din experiență. Trebuie să-ți antrenezi retina în fiecare zi.