Bugete cumulate de peste 100 de milioane de euro, pregătite special la început de an de o mare parte din companiile din România, producători și distribuitori, pentru impulsionarea echipelor de vânzări ale partenerilor, stau blocate, după ce statul a impus plata contribuțiilor sociale pentru orice tip de beneficii, inclusiv tichete cadou, acordate angajaților de către terți. Cum se poate debloca această situație? Câți bani mai ajung la vânzătorul de la raft? Care e alternativa? Ar trebui companiile să dezvolte o nouă relație cu firma parteneră pentru servicii de promovare și marketing? Sunt câteva dintre întrebările la care acest articol își dorește să răspundă.

Incertitudinea taxării beneficiilor oferite angajaților din vânzări de alte firme decât angajatorul s-a clarificat, cel puțin pe hârtie, la sfârșitul lunii februarie, când statul a introdus în Codul fiscal obligativitatea plății contribuțiilor sociale la acordarea acestora, inclusiv cele acordate de către terți angajaților altor companii.
Specialiștii spun că relația directă dintre agentul de vânzări și o firmă terță care își promovează un produs va dispărea treptat. În continuare, una dintre cele mai plauzibile soluții pentru deblocarea bugetelor de sute de milioane de euro este întărirea parteneriatelor și loializarea companiilor ca întreg, nu doar echipele de vânzări, adaugă aceștia.

„Decizia guvernului de a impozita și de a aplica contribuții sociale la beneficiile pe care companiile le ofereau partenerilor sau agenților de vânzări externi pentru stimularea vânzărilor a făcut ca bugete totale de peste 100 de milioane de euro să rămână blocate, iar beneficiarii lor – vânzătorii – au fost loviți cel mai tare de această decizie. Valoarea mare a taxelor pentru ceea ce e în fond o campanie de marketing și modul foarte complicat de declarare și încasare a acestor taxe vor ține blocate în viitor aceste bugete, iar acest lucru se va reflecta în principal în vânzări și în implicarea scăzută a vânzătorilor”, a declarat Andrei Dumitrel, cofondatorul My Benefits, o platformă de beneficii care folosește ideea de gamification.

Context

Încă din anii trecuți, ANAF a pornit o serie de controale la sute de companii cu privire la acest subiect, mare parte din rapoartele de inspecție fiscală fiind atacate în instanță, în condițiile în care obligau, pe baza unei legislații ambigue, compania să plătească contribuții sociale pentru tichetele cadou acordate în ultimii ani. „O serie de verificări au fost deja finalizate în trimestrul IV al anului precedent, care s-au concretizat în stabilirea, chiar și încasarea unei sume de circa 100 milioane lei. Ideea este că au fost verificate circa 10% din companiile care fac parte din ținta noastră, din eșantionul selectat, în funcție de cuantum. La cele 1.300 de companii sunt analize de risc în derulare. Evident că vom stabili aceste sume și vom colecta acești bani în mod eșalonat. Pe acest subiect vă sfătuiesc să vă faceți o analiză profundă a modului în care s-au fiscalizat aceste sume”, a afirmat președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, la începutul anului trecut.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI