Comerț rezilient

Date:

Janet L. Yellen
Secretarul Trezoreriei Statelor Unite

Economiile din întreaga lume au fost afectate de evenimentele din ultimii trei ani. Pandemia de COVID-19 a provocat decesul a milioane de oameni și a oprit economia mondială. Războiul brutal al Rusiei a avut un impact devastator asupra vieților și infrastructurii din Ucraina, generând repercusiuni seismice asupra prețurilor petrolului și alimentelor într-un moment în care economia globală era în revenire.

Dincolo de aceste crize ne pândesc schimbările climatice. Seceta severă și inundațiile au perturbat capacitatea agricolă și au exacerbat deficitul de energie în întreaga lume. Aceste perturbări au dus la deficite severe de bunuri cheie – de la cherestea la microprocesoare la alimente și combustibil – care au încetinit creșterea globală și au contribuit la o inflație ridicată în multe economii. În țările în curs de dezvoltare, pentru prima dată în ultimele decenii, s-a înregistrat o creștere a nivelului de sărăcie.

În ultimul an, administrația președintelui american Joe Biden a avansat un plan economic istoric pentru a consolida reziliența Americii împotriva întreruperilor costisitoare ale aprovizionării, cum au fost cele pe care le-am experimentat. Aici, acasă, ne-am bazat pe munca noastră de a ușura blocajele din porturi prin monitorizarea continuă a lanțurilor noastre de aprovizionare și o investiție istorică în infrastructura noastră fizică. Și am adoptat o legislație care va extinde capacitatea de producție internă în sectoarele de bază ale secolului XXI, cum ar fi semiconductorii și energia curată.

Cred, însă, că succesul planului nostru depinde și de politica noastră economică externă. Conceptul tradițional de comerț liber subliniază eficiența comerțului guvernat de un avantaj comparativ. Aceasta este teoria economică care sugerează că fiecare economie națională ar trebui să producă ceea ce știe să producă mai bine. Avantajul comparativ explică câștigurile de eficiență ale comerțului internațional și specializarea. Dar am învățat că trebuie să luăm în considerare și fiabilitatea comerțului.

În lumea de astăzi, cred că orice agendă economică trebuie să ia în considerare potențialul șocurilor regionale și globale de a afecta lanțurile noastre de aprovizionare, inclusiv acele șocuri alimentate de politicile anumitor guverne străine. Suntem preocupați de vulnerabilitățile care rezultă din supraconcentrare, riscuri geopolitice și de securitate și încălcări ale drepturilor omului. Printr-o abordare numită „friend-shoring”, administrația Biden urmărește să mențină eficiența comerțului, promovând în același timp reziliența economică pentru Statele Unite și partenerii săi.

 

Importanța comerțului sigur

Să începem cu aspectele fundamentale. Nicio țară nu poate și nici nu ar trebui să producă toate bunurile de care are nevoie economia sa. Comerțul aduce beneficii economice semnificative tuturor țărilor implicate.

Putem exporta bunuri pe care le producem mai eficient. Și putem importa bunuri produse mai eficient de către alte țări. Pentru întreprinderi, comerțul stimulează producția, oferind o piață mai mare pentru exporturi. Aceasta permite firmelor noastre cele mai productive să se extindă și să creeze locuri de muncă bune pentru mai mulți oameni. Pentru consumatori, aceasta înseamnă prețuri mai mici și o mai mare varietate în produsele pe care le cumpărăm. Comerțul încurajează, de asemenea, fluxul global de idei, care este esențial pentru descoperirea științifică și progresul tehnologic.

Trebuie să protejăm cu fermitate integrarea economică globală. În acest sens, avem nevoie de un comerț sigur, care să beneficieze de avantajele integrării economice, oferind, în același timp, o mai mare siguranță a aprovizionării pentru bunurile de care depindem. Trei riscuri principale sunt deosebit de îngrijorătoare.

Primul risc este supraconcentrarea. SUA și partenerii săi au un interes puternic în crearea de disponibilizări în lanțurile noastre de aprovizionare. Trebuie să evităm concentrarea prea mare a producției de bunuri critice pe orice piață specifică. Concentrarea surselor pentru componentele cheie poate uneori să scadă costurile. Dar are și efectul de a face lanțurile de aprovizionare vulnerabile la perturbări în cascadă, care afectează lucrătorii și consumatorii.

Să luăm exemplul semiconductorilor. Microcipurile sunt elemente esențiale ale economiei moderne. Cu toate acestea, aproape toate unitățile care produc cele mai avansate cipuri se află în Asia de Est.

Am resimțit în mod direct consecințele unui deficit care, potrivit unei estimări, a afectat cel puțin 169 de industrii. Numai pentru industria auto, deficitul de cipuri cauzat de pandemie a fost estimat la 210 miliarde de dolari venituri pierdute în 2021, producătorii precum Ford și General Motors fiind obligați să închidă temporar mai multe dintre fabricile lor.

Riscurile de concentrare se pot manifesta cel mai acut în timpul unei crize. Aceste evenimente introduc șocuri bruște ale cererii sau ofertei; ele pot, de asemenea, să determine țările să se întoarcă către interior. Înainte de pandemie, SUA importa aproape jumătate din volumul său de echipamente individuale de protecție din China. Când cererea globală a crescut la începutul anului 2020, această concentrare a contribuit la penuria drastică de EIP pentru lucrătorii americani din prima linie.

Nu trebuie să ne mai punem niciodată în situația de a ne forța profesioniștii din domeniul sănătății să recurgă la utilizarea pungilor de gunoi pentru protecție în timpul unei urgențe de sănătate publică. Acest lucru necesită remodelarea lanțurilor noastre de aprovizionare.

În al doilea rând, trebuie să ne protejăm împotriva riscurilor geopolitice și de securitate. Nu numai că Rusia duce un război brutal împotriva poporului ucrainean, dar a transformat și exporturile de mărfuri în arme pe care le folosește împotriva lumii. Pentru o perioadă prea lungă de timp, o mare parte a lumii a fost prea dispusă să creadă declarația Rusiei că este un furnizor de încredere de energie ieftină și convenabilă.

Consecințele sunt clare. În primele cinci luni de la invazia Rusiei în Ucraina, prețul gazelor naturale în Europa a crescut cu 170%. Distrugerea de către Rusia a depozitelor de cereale și blocada porturilor ucrainene au dus, de asemenea, la o creștere a costurilor cu alimentele.

Programul Alimentar Mondial estimează că războiul din Rusia ar putea împinge până la 70 de milioane de oameni în insecuritate alimentară acută.

În al treilea rând, trebuie să ne îndepărtăm de lanțurile de aprovizionare care încalcă drepturile fundamentale ale omului. De zeci de ani, Statele Unite au interzis importul de bunuri realizate prin muncă forțată. O zonă de îngrijorare deosebită o reprezintă importurile din regiunea Xinjiang din China, unde guvernul chinez a comis abuzuri ale drepturilor omului împotriva uigurilor și a altor grupuri etnice și religioase minoritare. A supus deținuții din lagărele de internare la muncă forțată – folosind amenințări cu violența, abuzul fizic și sexual și tortură. Administrația Biden restricționează importurile de bunuri produse prin muncă forțată din Xinjiang, inclusiv bumbac, roșii și anumite produse pe bază de siliciu. Statele Unite vor susține întotdeauna drepturile omului. Și trebuie să continuăm să facem acest lucru, inclusiv prin deciziile noastre privind lanțul de aprovizionare.

 

Viitorul este friend-shoring-ul

Riscurile lanțului de aprovizionare reprezintă un motiv urgent de îngrijorare. În ultimii doi ani, aceste riscuri au împiedicat creșterea noastră economică și au crescut costurile pentru familiile noastre. De asemenea, ne-au afectat securitatea națională. Este timpul pentru o abordare sistematică pentru a corecta aceste vulnerabilități.

În primul rând, trebuie să recunoaștem că sectorul privat nu internalizează de la sine nivelul adecvat de reziliență economică. Unele firme sunt foarte stimulate să se concentreze pe reducerea costurilor pe termen scurt și nu pot lua în considerare riscuri pe termen lung, cum ar fi concentrarea prea mare în lanțurile de aprovizionare. Chiar și atunci când întreprinderile urmăresc un nivel optim de reziliență privată
prin intermediul polițelor de asigurare și al acumulării de stocuri, adesea nu vor lua în considerare preocupările legate de securitatea națională sau modul în care o întrerupere a producției lor ar putea afecta alte întreprinderi sau consumatorii. Guvernele joacă un rol esențial în consolidarea rezilienței economice la nivel național.

Abordarea supranumită „friend-shoring”, de axare pe importuri din țări cu un set similar de valori, a administrației Biden vizează aprofundarea integrării noastre economice cu un număr mare de parteneri comerciali de încredere, pe care putem conta. Și încearcă să consolideze disponibilizările din lanțul de aprovizionare, pentru a reduce riscurile pentru economiile noastre.

Credem că este important să ne îndepărtăm de comerțul care urmărește doar cele mai ieftine lanțuri de aprovizionare, fără a lua în considerare alți factori, cum ar fi concentrarea, geopolitica și securitatea, precum și riscurile pentru drepturile omului. Procedând astfel, vom crea un mai mare nivel de certitudine și fiabilitate pentru bunurile cheie și intrările de maximă importanță pentru consumatorii și întreprinderile noastre.

În același timp, friend-shoring-ul este o replică adresată celor care susțin că securitatea economică poate fi obținută numai prin protecționism. Friend-shoring-ul își propune să obțină reziliență economică și să asigure simultan eficiența economică a comerțului.

Nu vrem să producem totul noi înșine. De asemenea, nu încercăm să limităm comerțul la un grup mic de țări. Acest lucru ar afecta în mod substanțial câștigurile de eficiență ale comerțului și ar afecta nivelul de competitivitate și inovare din SUA. Obiectivul nostru principal este să ne diversificăm aprovizionarea, ocolind țările riscante și lanțurile de aprovizionare concentrate.

Administrația Biden implementează agenda noastră de friend-shoring printr-o gamă largă de angajamente bilaterale și multilaterale. Prin intermediul Consiliului pentru Comerț și Tehnologie SUA-UE, lucrăm împreună pentru a crea lanțuri de aprovizionare sigure în sectoarele energiei solare, semiconductorilor și magneților din pământuri rare.

Statele Unite creează parteneriate similare în regiunea Indo-Pacifică prin intermediul Cadrului Economic Indo-Pacific și în America Latină prin Parteneriatul Americilor pentru prosperitate economică. Țările din cadrul IPEF – reprezentând 40% din PIB-ul mondial – s-au angajat să instituie sisteme de avertizare timpurie și să se coordoneze între ele în ceea ce privește eforturile de diversificare a lanțurilor de aprovizionare.

Desigur, în orice discuție despre friend-shoring este normal să ne întrebăm: cine sunt prietenii noștri?

Friend-shoring-ul nu este o abordare care vizează un grup închis de țări. Este deschisă și favorabilă incluziunii partenerilor noștri din piețele emergente și din țările în curs de dezvoltare, pe lângă economiile avansate. De fapt, o parte esențială a agendei noastre este aprofundarea integrării SUA și a partenerilor noștri cu țările în curs de dezvoltare.

De exemplu, Corporația Financiară pentru Dezvoltare Internațională din SUA a investit miliarde în țările în curs de dezvoltare, finanțând proiecte precum unul care conectează micii pescari rurali din Indonezia la piața globală sau un altul pentru a construi un centru logistic regional al lanțului de aprovizionare în Georgia. Programele mai ample, cum ar fi noul fond intermediar financiar al Băncii Mondiale pentru prevenirea pandemiei, consolidează capacitatea țărilor în curs de dezvoltare de a răspunde din timp la amenințările la adresa sănătății publice și la alte riscuri. Acest lucru, la rândul său, ajută la protejarea rezilienței lanțurilor noastre de aprovizionare.

Trecerea către friend-shoring va fi treptată. Dar vedem deja dezvoltarea unor noi lanțuri de aprovizionare. Uniunea Europeană, de exemplu, a colaborat cu Intel pentru a facilita o investiție de aproape 90 de miliarde de dolari pentru a construi un lanț regional de aprovizionare pentru semiconductori în următorul deceniu.

Statele Unite își fac și ele partea lor. Lucrăm cu partenerii noștri de încredere pentru a dezvolta un ecosistem complet de semiconductori aici, în SUA. Eforturile noastre au primit un impuls semnificativ prin stimulentele vizând fabricarea internă a semiconductorilor adoptate de administrația Biden în această vară.

În plus, lucrăm cu Australia pentru a construi instalații de minerit și procesare a pământului rar situate în ambele țări. China deține în mod tradițional o cotă de piață dominantă în producția globală de magneți și elemente din pământuri rare, care sunt critice pentru electronicele de consum, capacitatea de producție a energiei curate și tehnologiile militare.

În linii mari, multe întreprinderi își diversifică lanțurile de aprovizionare ca răspuns la crizele recente. Într-un sondaj, 81% dintre managerii lanțului de aprovizionare din întreaga lume au declarat că acum procură materii prime de la doi furnizori, în loc de unul, o valoare în creștere față de 55% în 2020. Companiile americane manifestă un interes tot mai mare față de mutarea anumitor segmente ale lanțului de aprovizionare din China, inclusiv în Asia de Sud-Est sau Mexic.

Știm că, pe termen lung, schimbările climatice vor prezenta riscuri din ce în ce mai grave pentru fiabilitatea aprovizionării cu produse critice. Țările trebuie să colaboreze pentru a-și dezvolta reziliența la schimbările climatice, în special pentru comunitățile cele mai vulnerabile. De asemenea, acestea trebuie să colaboreze pentru a evita cele mai grave efecte ale încălzirii globale, prin atingerea obiectivelor Acordului de la Paris din 2015 privind schimbările climatice.

În SUA, am adoptat recent cea mai agresivă acțiune internă a națiunii noastre împotriva schimbărilor climatice, așezându-ne pe o cale promițătoare pentru a ne atinge obiectivele privind emisiile. Vom continua, de asemenea, să ajutăm țările în curs de dezvoltare să se îndrepte decisiv către un viitor mai rezilient, cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Dincolo de efectul asupra climei, mișcarea noastră colectivă de a ne îndepărta de combustibilii fosili ne va reduce, de asemenea, vulnerabilitatea față de șocurile prețurilor petrolului și gazelor și expunerea noastră la regimurile autocratice, care controlează adesea o mare parte din rezervele mondiale de combustibili fosili.

În timp ce implementăm aceste inițiative, ne vom concentra în continuare pe friend-shoring pentru sectoare și produse care sunt esențiale pentru securitatea noastră națională și economică. Ne vom coordona cu partenerii noștri comerciali cu privire la standardele înalte în domeniul drepturilor omului, al muncii și al mediului. Și vom continua să susținem integrarea comercială, care a adus beneficii semnificative economiei globale.

Când ne vom uita în urmă peste câteva decenii, cred că ultimii trei ani vor fi priviți ca o perioadă volatilă unică în istoria noastră modernă. Cu toții am fost supuși unor perturbări enorme în viețile noastre colective: Pandemia, un război teribil în Europa și dezastrele naturale din ce în ce mai distructive. Dar cred, de asemenea, că vor fi priviți ca un moment în care SUA și partenerii săi au avansat un nou pilon al agendei noastre economice, unul axat pe reziliență. Sunt încrezătoare că această agendă ne va consolida dinamismul economic, oferind în același timp o mai mare stabilitate economică pentru cetățenii noștri.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Acționarii One United Properties au aprobat plata unui dividend în valoare de 75,9 milioane de lei pentru anul financiar 2023

One United Properties (BVB: ONE), principalul investitor și dezvoltator...

Peste o mie de joburi remote disponibile în industria tech

Startup-ul inovator nPloy din Europa Centrală și de Est...

Bibliotecă pentru comunitate susținută de brandul Bookster

Brandul Bookster, care oferă angajaților acces la peste 130.000...