Mediul antreprenorial din România, urmare a unor provocări determinate de pandemie, a înregistrat creșteri din perspectiva numărului de firme nou înființate în anul 2021, față de anul 2020. Totodată, programele de asistare a antreprenoriatului conduc la creșterea numărului de firme, ceea ce întărește caracterul cantitativ al mediului de afaceri.

Pentru abordarea calitativă, este necesară o analiză a aspectelor legate de productivitate și locurile de muncă nou create în economie. Din acest punct de vedere, se remarcă faptul că productivitatea muncii în România este de
12.900 euro per salariat în anul 2020, în timp ce media în Uniunea Europeană, în anul 2020, este de 47.100 euro per salariat.

Decalajul de productivitate constă în calitatea mediului educațional (programele educaționale nu accentuează caracterul activ, antreprenorial, al muncii), lipsa de corelare între cererea de muncă și oferta de muncă calificată, concentrarea cererii de muncă în marile metropole, conferind o segregare a pieței muncii, în detrimentul unor zone cu ofertă de muncă excedentară dar lipsită de flexicuritate, rigiditatea politicii economice pentru susținerea antreprenoriatului (nivel neatractiv al ratei dobânzii, fiscalitate ridicată și impredictibilă) și, nu în ultimul rând, salariul minim pe economie deosebit de scăzut, ceea ce influențează șomajul voluntar și neocuparea.

În aceste condiții, pentru supraviețuirea antreprenoriatului, se au în vedere mai multe elemente care să întărească încrederea în asumarea unor decizii în condiții de risc și mai ales, în condiții de incertitudine. Mediul de afaceri antreprenorial în România este puternic fragmentat, ceea ce necesită coagularea și coeziunea sa în jurul unor idei de dezvoltare. Cred că ideile antreprenoriale converg din necesitatea identificării de soluții la probleme societale, pe care un antreprenor le intuiește și tot el alocă resurse spre crearea de bunuri economice.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI
Cristina Bălăceanu este profesor universitar la Facultatea de Marketing în cadrul Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”.