Proiectul România Educată cuprinde o arie de interes, practic, identificată cu întregul nostru sistem economico-social în orizontul următorului deceniu. Ca urmare, cele „zece valori care ar trebui să definească educația din România, la nivel de sistem, de individ și de conținuturi”, pe care le propune România Educată, identificându-le cu „zece deziderate pentru sistemul educațional românesc la orizontul 2030”, pot fi considerate repere pentru perspectiva de ansamblu a evoluției așteptate la nivelul țării:

  • echitatea
  • integritatea
  • starea de bine
  • profesionalismul
  • excelența
  • respectul
  • flexibilitatea
  • diversitatea
  • transparența
  • colaborarea.
    Un deceniu înainte
    sau un deceniu în urmă?

Confundat cu o nouă lege a educației naționale (poate din limitările, din repezeala și din nevoia de simplificări specifice vremurilor de azi), proiectul România Educată totuși nu conține reglementări, ci numai conturează direcții. Sunt direcții de ansamblu, multe de interes și cu impact pentru o varietate de sectoare economice, sociale, culturale. Așa apare prefigurată structura ciclurilor de învățământ, importantă pentru beneficiarii de resursă umană formată prin sistemul de educație. Cerinței de forță de muncă mediu calificată (meseriași), cerință reclamată și în prezent de mediul economic și, cu atât mai mult, în perspectiva următorului deceniu, structura sistemului educațional avansată de proiectul România Educată îi răspunde printr-o schema din care lipsește tocmai învățământul profesional: sunt indicate trei forme de liceu – teoretic, vocațional, profesional, fiecare cu clase de la a IX-a la a XII-a – și atât. Școala profesională lipsește. Este adevărat, marcarea liceului profesional este însoțită de sublinierea „dual unde este posibil”, iar în textul proiectului învățământului profesional i se face o largă prezentare, însă ca formă de liceu.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI