România internațională: strategii regionale, europene și globale pentru o Românie care contează

Date:

de Radu Magdin
CEO Smartlink Comunication

România, ca stat membru al UE cu o poziție geografică strategică în Balcani și estul Europei, cu resurse energetice importante și un potențial economic considerabil, ar trebui să conteze mult mai mult în jocurile de putere regionale și globale. Se întâmplă să auzim foarte des acest argument. Ce lipsește totuși? Ce ar trebui îmbunătățit pentru a ieși din zodia potențialului neîmplinit?

în contextul actual definit de război, criza economică și lipsa de predictibilitate, este esențial ca România să își asume fronturi de comunicare relevante pe plan extern, care să aducă un plus de anvergură și un profil internațional mai clar. Un astfel de plan trebuie susținut prin comunicare pe plan regional, european și global care să aibă în vedere subiecte precum securitatea energetică, infrastructura în economia de război și impunerea României ca hub regional și global în ceea ce privește securitatea, tehnologia și resursa umană.

 

  1. Frontul strategic regional ar trebui să aibă drept scop principal consolidarea poziției (și influenței) României în Balcani și estul Europei

Pe plan regional, România trebuie să-și consolideze influența și să promoveze stabilitatea și cooperarea în Balcani și estul Europei. Un aspect crucial este securitatea energetică, întrucât România deține resurse energetice deloc de neglijat. Astfel, prin promovarea diversificării surselor și rutelor de transport al energiei, precum și prin dezvoltarea infrastructurii energetice regionale, România poate deveni furnizor de securitate energetică în regiune.

Un alt subiect important este infrastructura în contextul economiei de război, ceea ce implică dezvoltarea și modernizarea infrastructurii strategice. Aceasta include rețelele de transport, comunicații și energie, care trebuie să fie reziliente în fața provocărilor și să faciliteze o eventuală mobilizare economică în caz de necesitate. Prin îmbunătățirea infrastructurii regionale, România poate contribui la asigurarea securității în Balcani și Europa de Est.

România poate deveni hub regional în aceste domenii cheie, prin promovarea tehnologiei informației, cercetării și inovării, industriei de apărare și, complementar, a turismului. Dacă are un plan bine pus la punct și îl urmează cu consecvență, România poate atrage investiții și poate stimula creșterea economică în regiune. Implicarea consistentă și strategică în dezbaterile regionale și europene va servi astfel la consolidarea imaginii României.

  1. Frontul strategic european: Promovarea intereselor României în cadrul Uniunii Europene

Pe plan european, România trebuie să-și asume un front de comunicare mai activ și mai diferențiat pentru a-și promova interesele în cadrul Uniunii Europene. Securitatea energetică este și aici un subiect de importanță majoră, întrucât diversificarea surselor de energie și garantarea unui flux constant sunt aspecte esențiale pentru toate statele membre. Prin colaborarea cu celelalte state și instituțiile europene, România poate contribui direct la adoptarea de soluții comune pentru securitatea energetică și la consolidarea rezilienței energetice în cadrul Uniunii Europene.

De asemenea, România poate juca un rol activ în promovarea proiectelor de infrastructură la nivel european. Prin implicarea în dezvoltarea rețelelor transeuropene de transport și energie, România poate spori conectivitatea între statele membre și poate facilita circulația bunurilor, serviciilor și  persoanelor în interiorul UE. Aceasta va contribui la crearea unui mediu favorabil pentru creșterea economică și dezvoltarea durabilă în Europa și va profila România drept partener de încredere. Războiul din Ucraina a deschis calea unor noi provocări pentru securitatea energetică a Europei, iar România își poate asuma un rol consistent ca parte a soluției.

Pe lângă problemele ce țin de securitatea energetică, războiul din Ucraina a generat și o mare problemă pentru o serie importantă de companii care au fost nevoite să-și închidă punctele de producție din țara grav afectată de război. În mod sigur, România poate sprijini aceste companii în procesul de relocare.

 

III. Frontul strategic global: Promovarea intereselor României pe plan internațional

Pe plan global, România trebuie să-și asume un rol mai activ, promovându-și interesele naționale într-o modalitate care să-i permită un plus de recunoaștere și de beneficii. Și la nivel global, securitatea energetică reprezintă un subiect crucial, întrucât stabilitatea și accesul la sursele de energie sunt aspecte de importanță majoră pentru toate statele, mai ales în perioade de criză extremă. Prin participarea activă în discuțiile și inițiativele privind securitatea energetică, în special cu țările din Asia Centrală, România poate contribui la dezvoltarea soluțiilor globale în acest domeniu.

De asemenea, România ar trebui să fie activă în dezbaterile și eforturile internaționale privind infrastructura în contextul mai amplu al economiei de război. Ca țară membră a NATO, România trebuie să-și asume un rol vizibil în generarea de strategii privind dezvoltarea și modernizarea infrastructurii strategice la nivel global. România poate aduce contribuții prin schimbul de bune practici, participarea în proiecte comune și promovarea normelor internaționale în acest domeniu.

În acest context de criză, României nu ar trebui să îi fie greu să se impună atât ca generator de strategii regionale și globale, cât și ca zonă sigură pentru investiții în dezvoltarea proiectelor energetice și de infrastructură care să conducă la o stabilitate mai ridicată a regiunii. Importante sunt ambiția și alinierea obiectivelor cu resursele. E timpul pentru o Românie mai curajoasă și mai articulată în promovarea propriilor interese.

România, prin asumarea și implementarea coerentă a unor strategii cheie pentru imaginea țării pe plan extern, poate contribui la îmbunătățirea securității și prosperității atât la nivel regional, cât și global. Abordarea strategică a subiectelor precum securitatea energetică și infrastructura în contextul economiei de război este esențială pentru promovarea intereselor naționale și consolidarea poziției României în cadrul Uniunii Europene și pe scena internațională. Prin asumarea acestor direcții strategice, România poate fi parte activă la dezvoltarea durabilă și la consolidarea cooperării în regiunea Balcanilor și estul Europei, în Uniunea Europeană și în comunitatea globală. Putem fi mai relevanți în plan internațional, acum e timpul să o și demonstrăm.


Radu Magdin este CEO al Smartlink Comunication.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...