Bosch și-a mărit vânzările și profitul în 2023 în ciuda contextului dificil 

Date:

În ultimul exercițiu financiar, Bosch a reușit să își extindă în continuare domeniile de creștere, să avanseze în transformarea activității sale de mobilitate și să consolideze competitivitatea tuturor domeniilor sale de activitate. Vânzările au crescut cu 8% după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar, la 91,6 miliarde de euro / marja EBIT din operațiuni a crescut la 5%.

Stefan Hartung

Stefan Hartung: „În ciuda dificultăților întâmpinate în exercițiul financiar 2023, continuăm să investim proactiv în tehnologiile care vor modela viitorul, în special cele legate de acțiunile climatice”.

„Continuăm să investim în mod proactiv în tehnologiile care vor modela viitorul – în special în tehnologiile legate de acțiunile climatice. Cu toate acestea, observăm o întârziere în pătrunderea pe piață a acestor tehnologii, iar dinamica pieței a încetinit. Trebuie să reacționăm la situația mai slabă a comenzilor și să lucrăm din greu la competitivitatea noastră – doar așa ne putem finanța creșterea viitoare”.

Având în vedere aceste circumstanțe, Bosch se așteaptă să fie necesară o ajustare în mai multe domenii, precum sectorul de activitate Mobilitate. Acesta din urmă a intrat recent în discuții pe această temă cu reprezentanții angajaților. Orice ajustare necesară a personalului ar trebui să fie cât mai acceptabilă din punct de vedere social. În conformitate cu acordul de muncă încheiat cu reprezentanții angajaților în vara anului 2023 pentru locațiile sectorului Mobilitate din Germania, disponibilizările nu sunt prevăzute până la sfârșitul anului 2027.

„Schimbarea poate avea succes doar prin parteneriat social. De asemenea, ne asumăm angajamentul față de Germania ca locație industrială și, în special, ca locație de producție”, a declarat Hartung. În plus, Bosch dorește să continue recrutarea în sectoare de activitate deosebit de promițătoare și să recalifice cât mai mulți angajați pentru a-i muta din domeniile în scădere în cele în creștere. Până în 2030, compania intenționează să cheltuiască în total aproximativ 4 miliarde de euro pentru formare și recalificare. Acest lucru va necesita, de asemenea, disponibilitate din partea angajaților.

Politica privind schimbările climatice: instabilitatea care slăbește dinamica pieței

Lupta împotriva schimbărilor climatice rămâne o preocupare importantă pentru companiile de tehnologie precum Bosch și deschide numeroase oportunități de afaceri. Bosch a prezentat recent tehnologii și soluții pentru utilizarea energiei durabile la CES, expoziția de electronice de consum din SUA. Hartung consideră că actualele politici privind schimbările climatice destabilizează mediul de afaceri pentru multe companii.

„Atunci când punerea în aplicare este inconsecventă, așa cum am observat recent cu eliminarea bruscă a subvențiilor pentru autovehiculele electrice în Germania, apar probleme”, a spus acesta. „O structură neregulată a politicilor împiedică deciziile de cumpărare pe termen lung. Economia are nevoie de mai multă predictibilitate – de fapt, cât mai multă posibil”. În același timp, Hartung s-a arătat înțelegător pentru factorii de decizie politică: multe guverne din țările occidentale se află atât sub presiunea austerității, cât și sub critici populiste, în același timp fiind nevoite să protejeze prosperitatea și să atenueze încălzirea globală.

Strategia de creștere: investiții pentru a completa inovația

Chiar și în situația economică precară actuală, Bosch face progrese și își respectă obiectivele strategice: compania își propune să fie unul dintre primii trei furnizori pe piețele sale cheie și să se poziționeze eficient în toate regiunile lumii. „În mod special în vremuri de transformare, amprenta noastră largă în toate industriile și regiunile se dovedește a fi de neprețuit”, a declarat Hartung. „Acest lucru nu exclude însă gestionarea țintită a portofoliului”. Aceasta include decizia ca sectorul Tehnologie pentru construcții să se concentreze pe afacerea de integrare a sistemelor și să vândă majoritatea produselor sale. În plus, Bosch a achiziționat Climatec în 2015 și Paladin Technologies anul trecut, pentru a-și consolida poziția pe piața nord-americană de automatizare a clădirilor.

De asemenea, Bosch reușește să extindă cu succes domeniile de creștere pe care le-a definit, cum ar fi activitatea în domeniul semiconductorilor. Odată cu investiția în societatea mixtă europeană ESMC și cu achiziția unei fabrici de plăcuțe semiconductoare în Roseville, SUA, Bosch a luat decizii de investiții semnificative în 2023. Compania își propune o creștere suplimentară prin fabricarea de cipuri din carbură de siliciu, sau, pe scurt, cipuri SiC. Acești semiconductori sunt utilizați în electronica de putere a autovehiculelor electrice și pot crește autonomia de deplasare.

„Prin fabricarea structurilor din carbură de siliciu pe verticală și nu pe un plan plat, putem crește și mai mult densitatea de putere a cipurilor. Am fost primul producător de SiC care a pus această tehnologie în aplicare, iar cu cea de-a doua generație am reușit să creștem performanța cu încă 30 de procente în 2023”, a declarat Hartung, subliniind puterea de inovare a companiei. „La Bosch, investițiile completează inovația”. Începând cu 2026, Bosch intenționează să producă primele cipuri SiC structurate vertical pe plăcuțe semiconductoare rentabile de 200 de milimetri.

Transformare în industria mobilității: standardizare pentru a promova electromobilitatea

Bosch răspunde transformării industriei auto prin cea mai mare realiniere a activității sale de bază din istoria companiei. Sectorul de activitate integrat Mobilitate a fost lansat de la începutul anului 2024. Una dintre noutățile sale este responsabilitatea orizontală pentru trei domenii de importanță viitoare: software, semiconductori și calculatoare pentru vehicule. Pe măsură ce Bosch se îndreaptă spre mobilitatea viitorului, intenționează să îmbunătățească modul în care valorifică tehnologiile emergente și consacrate pentru a-și maximiza oportunitățile de afaceri.

De exemplu, s-a înregistrat o creștere a cererii de noi sisteme de frânare redundante, care sprijină în special conducerea automatizată și electrificată. Hartung raportează că Bosch vizează o creștere anuală de 10 procente până în 2030. „În general, înregistrăm o creștere de două ori mai rapidă decât concurența cu sistemele noastre de frânare. De asemenea, ne menținem vânzările în ESP, deși volumul pieței de aici este în scădere”. În ceea ce privește electromobilitatea, Hartung consideră că încă mai există lucruri de făcut, precum remedierea lipsei de stații de încărcare și de autovehicule electrice accesibile în Europa. „China a reușit să își crească exporturile de autovehicule cu 60 de procente anul trecut, o realizare care ar trebui să ne dea de gândit”, a spus el. „Știm că, clienții noștri chinezi preferă standardizarea în ceea ce privește soluțiile de propulsie electrică – acest lucru generează economii de scară pe care noi, în Europa, nu ne putem permite să le ratăm”.

Evoluția afacerii în 2023: creștere puternică în sectoarele de activitate Mobilitate și Tehnologie pentru construcții și energie

În 2023, evoluția vânzărilor în sectoarele de activitate Bosch a prezentat o imagine mixtă. Cu 56,3 miliarde de euro în 2023, Mobilitate a rămas sectorul de activitate Bosch cu cele mai mari vânzări. Acesta a obținut o creștere de 7 procente sau 11 procente ajustat pentru efectele cursului de schimb valutar.

„Produsele noastre sunt solicitate, atât în domeniile de activitate tradiționale, cât și în cele noi. Acest lucru ne motivează să dezvoltăm acest sector, o sarcină care va solicita în continuare foarte mult efort din partea noastră”, a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH.

Sectorul de activitate Tehnologie industrială a înregistrat vânzări de 7,5 miliarde de euro. Această cifră este cu 8 procente mai mare decât în anul precedent datorită achiziției HydraForce; ajustată pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezintă o creștere de 10 procente. În sectorul de activitate Bunuri de larg consum, vânzările s-au ridicat la 19,9 miliarde de euro.

„Reticența puternică a consumatorilor a avut un impact semnificativ asupra afacerilor noastre de scule electrice și electrocasnice”, a declarat Forschner. La 7 procente, vânzările au scăzut față de anul precedent; ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta a fost o scădere ușoară de 1 procent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie a înregistrat o creștere puternică a vânzărilor de 9 procente, până la 7,6 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, această creștere se ridică la 11 procente.

„Aici am beneficiat nu numai de cererea mare de tehnologie de încălzire eficientă din punct de vedere energetic și regenerabilă, ci și de extinderea activității noastre de servicii în cadrul diviziei Bosch Global Service Solutions”, a declarat Forschner.

Evoluția afacerii în 2023: cea mai puternică creștere în Europa și America de Nord

Dezvoltarea vânzărilor regionale la Bosch a prezentat, de asemenea, o imagine mixtă. „Europa și America de Nord au înregistrat cea mai puternică creștere nominală”, a declarat Forschner. În Europa, vânzările au crescut cu 6 procente, ajungând la 46,8 miliarde de euro, o creștere de 8 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. În America de Nord, vânzările au crescut la 15,2 miliarde de euro – o creștere de 4 procente sau 8 procente după ajustarea la efectele cursului de schimb valutar. În America de Sud, vânzările au fost de 1,7 miliarde de euro, în scădere cu 6 procente față de anul precedent. Cu toate acestea, ajustată pentru efectele cursului de schimb valutar, creșterea s-a ridicat la 4 procente. „Realul brazilian slab a fost un factor decisiv aici”, a explicat Forschner. Vânzările în Asia-Pacific au urcat ușor, cu 1 procent, la 27,9 miliarde de euro sau cu 9 la sută dacă sunt ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar. „Aceste cifre reflectă evoluția mai slabă din mai multe sectoare ale economiei chineze”, a spus Forschner. „Creșterea noastră puternică din India și Japonia a reușit să compenseze doar parțial acest lucru”.

Evoluția numărului de angajați în 2023: ocuparea forței de muncă la un nivel stabil

La 31 decembrie 2023, Grupul Bosch avea aproximativ 427.600 de angajați în întreaga lume. Conform cifrelor preliminare, acest lucru reprezintă aproximativ 7.600 sau cu aproximativ 2 procente mai mult decât în anul precedent. În Germania, numărul de angajați a rămas practic neschimbat la 133.800 de persoane.

Perspective pentru 2024: stimuli slabi de creștere din partea economiei mondiale

Pentru anul în curs, Bosch se așteaptă în continuare la o creștere economică globală moderată de 2 până la 2½ procente. „Conform estimărilor noastre, economia globală nu va începe să capete avânt până în 2025”, a declarat Forschner. „Perspectivele în toate sectoarele noastre cheie sunt sumbre”. În industria auto, Bosch se așteaptă ca nivelurile de producție din 2024 să fie similare celor din anul precedent. Compania preconizează că încetinirea economică în domeniul ingineriei mecanice va continua și nu se așteaptă ca cererea de bunuri de larg consum să își revină până în 2025. În sectorul energetic, Bosch consideră că dorința de cumpărare a clienților rămâne moderată, în special pe piața cheie din Germania. Motivul este incertitudinea proprietarilor de locuințe cu privire la viitoarele reglementări pentru sistemele de încălzire. Compania nu se bazează pe niciun sprijin din partea piețelor nici în anul comercial 2024.

Ne menținem ferm obiectivul nostru de marjă de cel puțin 7 procente, chiar dacă trebuie să facem investiții inițiale considerabile într-un mediu economic slab”, a declarat Forschner. De altfel, Bosch își amână cu unul sau doi ani calendarul anterior pentru atingerea marjei țintă. Compania intenționează să își intensifice în continuare eforturile de îmbunătățire a costurilor și a competitivității pentru a reuși să pătrundă cu succes pe piețele viitoare. Forschner a adăugat: „Ne străduim să găsim un echilibru între profitabilitate și utilizarea eficientă a resurselor noastre de capital, pe de o parte, și investițiile inițiale pentru creșterea viitoare, pe de altă parte”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...