Românii investesc cu gândul la obiective pe termen lung

 

În pofida presiunii induse de temerile privind o eventuală recesiune sau încetinire a economiei globale, precum și de îngrijorările legate de tensiunile geopolitice, bursele europene și americane s-au redresat în iulie. DAX – indicele german – a câștigat 6,5%, CAC40 – indicele francez – a crescut cu 8,65%, iar S&P 500 cu 10% în ultimele 30 de zile. Dar piețele se află încă într-o zonă negativă, după scăderile care au afectat piețele începând cu sfârșitul anului 2021. 

Conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat, în timpul scăderilor de pe burse, doar 5,7% dintre investitorii români și-au vândut investițiile, 34% majorându-și portofoliile, iar 60% nu au făcut nicio schimbare în investițiile lor. Aproape de noi se află investitorii cehi, din care doar 6,8% și-au vândut investițiile, in timp ce 17,8% dintre investitorii polonezi și-au lichidat portofoliile. Una dintre cauzele acestui comportament poate fi explicată pornind de la motivele pentru care oamenii investesc, iar majoritatea sunt legate de obiectivele pe termen lung. 

Peste 50% dintre respondenții români au declarat că motivul numărul unu pentru care investesc este securitatea financiară pe termen lung, urmat de dorința de a obține independența financiară. În cazul investitorilor polonezi și francezi, principalul motiv este același, dar al doilea este acela de a-și îmbunătății stilul de viață. Pentru cehi, principalul motiv este de a contribui la finanțarea unei fond suplimentar alături de o pensie de stat, urmat de dorința de a depăși randamentul economiilor. Germanii caută în investiții un ajutor pentru pensie și securitate financiară pe termen lung. Italienii privesc investițiile ca pe o modalitate de a-și depăși randamentele economiilor și de a avea siguranță financiară pe termen lung, în timp ce motivul principal al spaniolilor este siguranța pe termen lung urmată de depășirea randamentului economiilor. 

De cealaltă parte a Oceanului Atlantic, sondajul eToro Retail Investor Beat arată că investitorii americani caută prin investiții siguranța financiară pe termen lung și o modalitate de a câștiga bani în plus pe lângă pensie. Un sondaj recent realizat de Gallup a arătat că 58% dintre familiile din SUA au investiții în acțiuni. Acest procent se schimbă în funcție de nivelul de educație. Cu cât acesta este mai ridicat, cu atât procentul este mai mare. 79% dintre persoanele cu studii postuniversitare dețin portofolii de investiții, în timp ce doar 39% dintre persoanele cu studii medii sau persoanele mai puțin educate investesc în acțiuni. Venitul este, de asemenea, un factor relevant pentru investiții. 89% dintre familiile care câștigă 100.000 de dolari sau mai mult și 61% dintre cele care câștigă între 40.000 și 100.000 de dolari deținând investiții în acțiuni. Doar 25% dintre familiile cu venituri sub 40.000 de dolari fac astfel de investiții. 

În ceea ce privește sumele investite, sondajul eToro Retail Investors Beat arată că în timp ce în SUA 52% dintre investitori au portofolii de investiții de peste 69.000 de dolari, în România doar 6,1% se află în această categorie. Majoritatea investitorilor români (71%) au în portofolii mai puțin de 58.000 de lei, echivalentul a aproape 12.000 de euro. În aceeași situație se află aproape 57% dintre investitorii polonezi și cehi. Dacă ne uităm la țările  cu venituri mai mari, doar 38% dintre investitorii germani și 36% dintre cei francezi au în portofolii sub 10.000 de euro, restul având portofolii mai mari.  

În ciuda valorilor scăzute ale portofoliilor, investitorii români au o strategie de investiții, 32,5% din ei cumpărând sau vânzând active lunar, 18% săptămânal, 5,3% zilnic și 13,5% trimestrial. Aproape de comportamentul nostru sunt cehii, 34% dintre investitorii din Cehia tranzacționând și investind lunar, dar doar 8,8% din ei tranzacționează trimestrial. Investitorii polonezi sunt diferiți, respectiv 22,2% din ei tranzacționează lunar și 20,4% trimestrial. În schimb, 21,9% dintre investitorii americani tranzacționează lunar, iar aproape 30% dintre ei tranzacționează mai rar decât anual. 


Sondajul Retail Investor Beat a fost realizat de Appinio în perioada 7-17 iunie 2022. Sondajele anterioare au fost realizate trimestrial împreună cu Opinium. Cercetarea a fost realizată pe eșantion de 10.000 de investitori individuali din 14 țări – câte 1000 în: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Australia și Spania  și 500 de investitori individuali în Italia, Olanda, Danemarca, Suedia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.

Studiu Deloitte: vizionarea programelor TV și a filmelor acasă rămâne activitatea preferată de divertisment pentru consumatorii de toate vârstele, cu excepția Generației Z, a cărei atenție se îndreaptă către jocurile video

0

Vizionarea programelor TV și a filmelor acasă rămâne activitatea preferată de divertisment pentru consumatorii de toate vârstele, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte Digital Media Trends, în special pentru cei din generațiile Baby Boomers (40%) și X (27%), urmați de Millennials (20%). Atenția consumatorilor mai tineri se îndreaptă însă către jocurile video, 24% dintre reprezentanții Generației Z, care au vârste cuprinse între 14 și 25 de ani, menționând jocurile video pe primul loc, comparativ cu doar 16%, care preferă să se uite la televizor și la filme acasă. Topul activităților preferate de divertisment este completat de ascultarea muzicii (16% din Generația Z, 10% din Millennials, 9% din Generația X și Baby Boomers), navigarea pe internet (12% din Generația X, 10% din Millennials și Baby Boomers, 6% din Generația Z) și mersul la cinema (10% din Generația X, 9% din Millennials, 5% din Generația Z și 3% din Baby Boomers).

Deși jocurile video nu sunt preferate de toți consumatorii, acestea sunt o formă foarte răspândită de divertisment în rândul tuturor grupelor de vârstă, arată raportul. Nu mai puțin de 96% din respondenții din Generația Z și o pondere egală în rândul Millennials joacă în mod regulat jocuri video, urmați de 89% din reprezentanții Generației X și 57% din Baby Boomers. Millennials dedică cel mai mult timp acestei forme de divertisment, în medie 13 ore pe săptămână, urmați de Generația Z, cu 11 ore, Generația X, cu zece ore, și Baby Boomers, cu șase ore. Consumatorii folosesc în principal dispozitive mobile pentru jocuri video (55% dintre cei care dețin smartphone-uri și tablete), urmate de console (47% dintre consumatorii care au astfel de dispozitive) și calculatoare (35% dintre cei care dețin astfel de echipamente IT).

Printre principalele motive pentru care consumatorii aleg jocurile video se numără faptul că acestea îi ajută să se relaxeze (78%), să se exprime prin personalizarea personajelor sau a avatarurilor (61%), să treacă prin momente dificile (59%), dar și să rămână conectați cu alte persoane (53%).

Consumatorii sunt suprasaturați în ceea ce privește opțiunile de servicii de streaming video la cerere, arată raportul, aspect care intensifică concurența între furnizori și crește gradul de conștientizare a costurilor în rândul consumatorilor. Dintre cei care au decis să anuleze un abonament la un serviciu de streaming video, 41% au invocat costul ca prim motiv, urmat la distanță mare de lipsa de conținut nou (30%). Acest context duce la rate mari de reziliere, mai mult de o treime dintre consumatori (37%) anulând sau adăugând și anulând un astfel de serviciu în ultimele șase luni, tendință mai vizibilă în rândul generațiilor mai tinere (51% din Generația Z).

„Serviciile de streaming video plătite concurează de mai mulți ani cu platformele ce oferă gratuit conținut generat de utilizatori, care uneori este mai dinamic, interactiv și captivant, și par să piardă teren pe anumite segmente. Furnizorii de servicii de streaming video la cerere au dificultăți pe partea de retenție a clienților, mai ales a celor din generațiile mai tinere, care sunt tot mai exigenți în ceea ce privește conținutul și acordă mai multă atenție costurilor, ceea ce face ca brandurile active pe această piață să le câștige tot mai greu loialitatea”, a spus Andrei Ionescu, Partener coordonator Consultanță și Managementul Riscului, Deloitte România, și lider al industriei de tehnologie, media și telecomunicații. 

Raportul arată că patru din zece consumatori petrec mai mult timp urmărind conținut video generat de utilizatori decât emisiuni TV și filme pe platformele de streaming video, în special în rândul respondenților din generațiile Millennials (60%) și Z (57%).

De asemenea, șapte din zece consumatori urmăresc cel puțin un influencer din mediul online, în special cei din generațiile tinere, iar o treime dintre ei spun că deciziile lor de cumpărare au fost influențate de aceștia.

Raportul Deloitte Digital Media Trends 2022 a fost realizat în rândul a peste 2.000 de consumatori din Statele Unite. 

Analiză OLX: Crește interesul românilor pentru un loc de muncă în această vară

0

După doi ani de pandemie, în 2022, piața muncii din România este efervescentă, în contextul în care organizaţiile încep să îşi reia bugetele de investiţii și planurile de dezvoltare, inclusiv pe cele de angajare. În același timp, românii sunt tot mai interesați să obțină un loc de muncă, mai ales pentru perioada de vară.

Datele platformei OLX arată o creștere a numărului de locuri de muncă disponibile, încă din luna aprilie a acestui an și, mai apoi, odată cu apropierea sezonului cald. În același timp, se mai poate observa o creștere a numărului căutărilor efectuate de cei care își doresc să se angajeze, precum și un avans semnificativ comparativ cu perioada similară din 2021, atât în ceea ce privește numărul ofertelor de muncă, cât și al căutărilor. 

Statistica națională arată că de la lună la lună se poate observa un număr în creștere al ofertelor de joburi disponibile pentru românii aflați în cautarea unui loc de muncă. În paralel, și numărul de șomeri înregistrați oficial este în scădere. Astfel, conform datelor Ministerului Muncii, dacă în ianuarie 2022 erau aproximativ 234.000 de șomeri, iar rata șomajului era de 2,68%, în luna mai erau înregistrați doar 222.600 de șomeri, cu o rată a șomajului de 2,55%.

Top cinci industrii cele mai căutate de românii care își doresc un job în această vară

„Vânătoarea” de joburi a atins un nivel record anul acesta pe platforma OLX, în unele domenii existând sute de mii de căutări efectuate de cei care își doresc un loc de muncă. Doar în primele cinci cele mai dorite domenii, candidații au înregistrat 880.000 de căutări de locuri de muncă disponibile, în intervalul aprilie-iunie, cu 100.000 mai multe decât în perioada similară din 2021.

Astfel, domeniul în care și-au dorit cei mai mulți români să se angajeze a fost „Șoferi – Sevicii Auto – Curierat”, cu un total de aproximativ 320.000 de căutări în trimestrul al doilea din 2022. Un interes crescut a fost și pentru joburile disponibile în domeniul „Personal hotelier – restaurant”, unde   s-au înregistrat aproximativ 213.000 de căutări, în lunile aprilie-iunie, iar pe podium a urcat și categoria „Ingineri – Meseriași – Constructori”, cu 126.000 de căutări. La mare căutare au fost și ofertele de muncă din pentru categoria „Lucrători producție – depozit – logistică”, în care au existat circa 124.000 de căutări în intervalul menționat, precum și locurile de muncă disponibile la secțiunea„Alte locuri de muncă” – aproximativ 98.000 de căutări.

Un anunț de recrutare part-time de operatori sondaje de opinie s-a făcut remarcat pe platforma OLX, prin numărul mare de CV-uri atrase. Astfel, anunțul publicat de o companie specializată în sondaje de opinie, care căuta colaboratori pentru a participa la sondaje de opinie online, realizate de pe telefon/tabletă sau laptop, de acasă, a atras o cifră record de candidați, înregistrând aproximativ 21.800 de aplicări. 

Din datele platformei OLX putem observa și că preferințele candidaților au rămas aproape neschimbate comparativ cu intervalul corespunzător din anul 2021, cu diferența că numărul de aplicări a fost mai mic comparativ cu 2022. 

Astfel, în al doilea trimestru al anului trecut, cel mai căutat domeniu era tot „Șoferi – Sevicii Auto – Curierat”, însă cu un total de doar 284.000 de căutări, fiind urmat de „Ingineri – Meseriași – Constructori”, de data aceasta, cu 160.000 de căutări, iar pe locul al treilea era domeniul „Personal hotelier –restaurant”, unde se înregistrau aproximativ 147.000 de căutări. Un număr mare de candidați și-au dorit un loc de muncă și din domeniile „Lucrători producție – depozit – logistică”, unde au fost totalizate 105.000 de căutări, și „Alte locuri de muncă”, unde în lunile aprilie – iunie 2021 candidații au efectuat 84.000 de căutări. 

Top cinci industrii cu cele mai multe oferte de muncă în intervalul aprilie – iunie 2022

Analizând activitatea angajatorilor care recrutează prin intermediul platformei OLX, se  poate constata că, în intervalul aprilie – iunie 2022, în toate domeniile de activitate numărul de joburi disponibile a crescut odată cu apropierea sezonului cald, zeci de mii de locuri de muncă fiind la dispoziția celor care vor să lucreze pe timpul verii. 

Câteva dintre aceste domenii au înregistrat cele mai multe anunțuri cu oferte de muncă. Astfel, în top s-a aflat categoria „Lucrători producție – depozit – logistică”, în care angajatorii au publicat 22.500 de anunțuri de angajare în cele trei luni, urmată de „Personal hotelier – restaurant”, în care au fost disponibile peste 14.100 de anunțuri de angajare și de domeniul „Șoferi – Sevicii Auto – Curierat”, unde candidații au putut alege dintr-un total de 13.900 de anunțuri. Pe locul al patrulea a intrat categoria ”Alte locuri de muncă”, în care angajatorii au publicat circa 13.300 de anunțuri, urmată de domeniul „Ingineri – Meseriași – Constructori” – 10.800 de anunțuri de angajare.

Top cinci industrii cu cele mai puține oferte de muncă în intervalul aprilie – iunie 2022

La polul opus, în trimestrul al doilea din acest an, cele mai puține oferte de angajare au fost disponibile pe platforma OLX în categoriile „Internship – Munca temporară – sezonieră”, unde, în intervalul aprilie-iunie, au fost publicate doar 279 de anunțuri. Un număr mic de joburi disponibile au fost și în domeniile „Resurse Umane”, unde angajatorii au publicat 376 de anunțuri cu locuri de muncă, pe parcursul celor trei luni, precum și în categoriile „Marketing – PR – Media” – 381 de anunțuri, „Evenimente și divertisment”– 382 de anunțuri, ”IT – Telecomunicații” – 423 de anunțuri.

Top cinci cele mai mari salarii oferite de angajatori 

Cele mai mari salarii oferite de angajatori în trimestrul al doilea al anului, prin intermediul platformei OLX, pentru cei interesați să se angajeze odată cu venirea sezonului cald, variază între 13.000 de lei și peste 400.000 lei pe lună. 

Astfel, remunerația de top, de peste 410.000 de lei lunar a fost pusă la bătaie pentru o poziție de influencer și este de 10 ori mai mare decât următoarea în clasament, de mecanic în Germania, pentru care compania oferă 41.000 de lei pe lună. Podiumul este completat de un anunț de angajare pentru postul de șofer profesionist, cu un salariu de 25.000 de lei lunar.

În top intră și un alt anunț de recrutare de sofer profesionist, cu o remunerație lunară de 13.600 de lei, iar locul al cincilea este ocupat de un anunț pentru funcția de sales team leader, pentru care o organizație este dispusă să ofere 11.400 de lei lunar.

Instituțiile financiare nebancare o posibilă bombă cu ceas pentru statul român

_________________

Marius-Bogdan Petre
analist financiar

Vara anului 2022…


Război devastator în Ucraina…


Creșteri uriașe de prețuri la toate materiile prime și la energie…


Inflație…


Secetă catastrofală…


Europa fierbe… lumea la fel… TOȚI iau măsuri drastice și curajoase de preîntâmpinare a unor situații grave în iarna următoare pe fondul amenințării unei crize economice grave la nivel mondial, mai gravă decât criza din 2008!


România?!

Face recensământul populației (și a prelungit recenzarea șocată că nu se „găsesc” vreo 4-5 milioane de cetățeni, cu repercusiuni majore asupra reprezentării în Parlamentul de la Bruxelles, din Parlamentul României, din diversele autorități locale, dar și din punct de vedere al valorii fondurilor europene la care România va mai avea dreptul), angajează în continuare tot felul de clienți pe diverse sinecuri și nu ia măsuri de eliminare a cheltuielilor inutile și a numirilor politice, măsuri prin care putem obține o țară suplă și puternică + bani mulți pentru sănătate și relansare economică, fără creșteri de impozite sau modificări de taxe!


Marile agenții de rating țin România de foarte mulți ani pe ultima treaptă înainte de categoria „junk”, de aici rezultând costul împrumuturilor foarte ridicat – pe termen lung (10 ani), care este cel mai ridicat din UE. Rata de absorbție a fondurilor europene este cea mai mică din UE și mai mică decât cea de anul trecut în aceeași perioadă. Colapsul asigurărilor și garanțiilor pentru companiile românești se adâncește pe zi ce trece, presiunea pe Statul Român este din ce în ce mai mare pentru a găsi „o soluție salvatoare”;
PNRR-ul nu ne așteaptă, termenele acestuia vin implacabil peste noi, cu proiecte mari și foarte mari, la care noi românii ne dorim să participăm activ, nu să fim doar simpli executanți/subanteprenori – forță de muncă pentru alții.


Lipsa de reacție sau reacția neadecvată la provocări interne și externe conduc la apariția unui stat a cărui elită a eșuat, cu grave consecințe asupra stabilității interne, dar și regionale…


Securitatea unui stat nu e doar despre armata lui și puterea sa armată, ci despre diplomație, economie, calitatea elitei sale politice, modul de anticipare a evenimentelor și răspunsul bun la situațiile de criză. Securitatea și stabilitatea, în condițiile de criză actuală, constă, cu o marjă de exagerare, inclusiv în modul în care statul își construiește legislația și curajul reformelor adoptate!


Ar trebui să rețină cititorul că pentru întreg anul 2021, cheltuielile cu dobânzile și comisioanele pentru datoria publică guvernamentală au fost la o sumă record de 16,63 miliarde lei și avem o datorie publică directă externă totală, publică şi privată, de 128,02 miliarde euro, din care datoria publică directă este de 57,7 miliarde euro, o sumă uriașă devenită nesustenabilă.


Prin prisma celor de mai sus, niște politicieni responsabili ar propune în primul rând Guvernului României să își asume răspunderea în Parlament, urgent, pe un proiect de lege pentru modificarea organizării administrativ- teritorială a României din ianuarie 2024 și reducerea princomasare a numărului actual de județe.


Pentru adoptarea acestui proiect de lege NU ar fi necesară modificarea Constituției României.


În condițiile existenței a 6 județe sub 250.000 de locuitori, mai mult de 21 de orașe sub 5000 de locuitori, a peste 82 de comune sub 1.000 de locuitori și minim 598 de comune sub 2.000 de locuitori, dacă implementăm ulterior reducerii numărului de județe de la 40 la 20, urgent, ȘI reducerea numărului de comune de la circa 3.200 la 1.600-1.800 (inclusiv comunele periurbane), a orașelor sub 5000 de locuitori,
VOM FACE O ECONOMIE DE PESTE 4-5 MILIARDE DE EURO/AN LA BUGETUL DE STAT…BANI CARE MERG ÎN ECONOMIE!


ATENȚIE! Suma de 4-5 miliarde de euro se referă DOAR la economiile rezultate din comasarea județelor, a orașelor și a comunelor, a cheltuielilor de funcționare, fără să aibă în vedere reducerea cheltuielilor bugetare cu salariile a circa 500 de mii de funcționari publici din uriașul aparat guvernamental de circa 1.3 milioane de salariați…


Conform datelor publicate de Consiliul Fiscal din România la sfârșitul lunii iulie 2022, salariul mediu brut în sistemul public este de circa 7 mii de lei, ceea ce înseamnă un salariu de circa 4 mii de lei NET… Printr-un simplu calcul, dacă aparatul guvernamental este redus cu 500 de mii de angajați, economia bugetară este de 24 de miliarde de lei într-un an de zile, adică circa 5.8 miliarde de euro!!!


Avantajele acestei comasări administrative-teritoriale sunt multiple:
1) Cheltuielile de funcționare și cheltuieli salariale ale Statului Român se reduc drastic, scad nevoile de finanțare și există bani pentru investiții majore fără noi împrumuturi…


2) Dispar 20 se structuri de comandă în forțele de ordine (care nu se desființează ci trec la noul județ), 20 de direcții de cultură, 20 de direcții de agricultură, 20 de direcții de sport, 20 de direcții de mediu, etc… Dispar 20 de posturi de prefect…40 de subprefect (cu toate cabinetele și cheltuielile aferente).


Încetează în virtutea legii mandatele a 20 de posturi de președinți de consilii județene…40 de vicepreședinți (cu toate cabinetele și uriașele cheltuieli aferente), precum și a sute de consilieri județeni.


3) Se rezolvă cererile de sedii pentru funcționarea Justiției în 20 de județe, în fostele prefecturi + consilii județene sau alte solicitări (MAI, MApN, SRI, școli, policlinici, etc).


În loc să ia măsuri pentru eficientizarea statului și reducerea cheltuielilor sale, Guvernul a decis majorarea impozitelor și taxelor…în mod absolut iresponsabil!
Mai mult, spre deosebire de Autoritatea de Supraveghere Financiară care a învățat din eșecul catastrofal al falimentului City Insurance și a luat măsuri drastice de supraveghere a pieței ținând-o sub control cu raportări săptămânale a tuturor polițelor emise pe clasa 15 – Asigurări de garanții, Parlamentul, cu acceptul tacit al Guvernului României a introdus în modificările aduse la legea nr.98/2016 privind achizițiile publice o bombă cu ceas de magnitudine ”nucleară”, cu un efect devastator de 10 ori mai mare ca falimentul City Insurance, pentru a potoli probabil companiile ce nu erau eligible din punct de vedere financiar pentru a accesa acest tip de finantare-asigurare/garanție pentru a putea participa la licitațiile publice din partea băncilor și a companiilor de asigurare.


Guvernul României a decis să procedeze exact ca în filmul Lupul de pe Wall Street și să își dea o lovitură groaznică direct în…dând o „gură de oxigen” constructorilor, cu sprijinul unor parlamentari mai mult sau mai puțin interesați/conștienți, dar punând o veritabilă bombă cu ceas pentru Statul Român, atâta timp cât va permite instituțiilor financiare nebancare (I.F.N.) să reintre pe piață din 10 septembrie 2022, dacă vor fi gata normele metodologice care vor modifica Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și să emită așa numite scrisori de garanție, adică instrumente financiare care garantează îndeplinirea unor obligații/condiții de participare la licitații publice sau la fondurile de la buget/europene.


Azi, la mica publicitate din presă și în anunțuri pe internet, găsești să cumperi asemenea instituții financiare nebancare cu licență din partea BănciiNaționale a României (B.N.R), la prețuri între 80 și 150 de mii de euro, ele având un capital inițial depus de 200 de mii de euro, dar scos imediat ce IFN-ul primește autorizarea din partea BNR-ului.


B.N.R, ca instituție responsabilă și respectabilă trebuie să intervină urgent pentru prevenirea apariției situației de catastrofă financiară, să actualizeze Regulamentul 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare, să controleze drastic piața de profil și să o țină sub control pentru că aceleași personaje despre care mass-media scria anul trecut și la inceputul acestui an că dădeau țepe de zeci de milioane de euro instituțiilor statului, își freacă mâinile de bucurie că sunt ”back in business again”!

În mod concret, înainte ca IFN-ulsă fie autorizat și să funcționeze, BNR-ul trebuie să aprobe toată structura IFN-ului: de la acționariat până la beneficiarul real, directorul general, directorul departamentului de risc, departamentul de audit, departamentul de contabilitate și nu doar să ia la cunoștință așa cum face azi.

Toate persoanele care activează în asemenea instituții financiare nebancare trebuie să aibă o solidă experiență economică dovedită și o bună reputație, exact în cazul magistraților. Obligatoriu, aceste instituții trebuie să își dovedească potența financiară (adică dovada banilor ÎN CONT), iar BNR-ul trebuie să verifice acest lucru, pentru că IFN-uri cu capital de 200 de mii de euro vor oferi garanții pentru licitații de sute de milioane de euro, valoarea acestor garanții neavând în realitate nici valoarea colii de hârtie pe care sunt tipărite…

Condițiile de executare trecute de IFN-uri pe scrisorile de garantare le fac imposibil de executat legal și Statul le acceptă din necunoșterea legislației, a riscurilor și a slabei pregătiri a angajaților asemenea instrumente de garantare, desi e complet descoperit în această zonă.


Interesant de analizat este că, la jumătatea lunii Ianuarie a acestui an, Agenția Națională de Achiziții Publice a publicat NOTIFICAREA privind acceptarea în procedurile de achiziție publică/sectorială a garanțiilor de participare/de bună execuție emise de către instituțiile financiare nebancare în care explica, dincolo de orice dubiu că potrivit opiniei emise de Banca Naţională a României – autoritatea competentă cu privire la reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, instituțiile financiare nebancare nu sunt instituții de credit.

În acest sens, Banca Naţională a României precizează faptul că cele două categorii de entități, respectiv instituțiile de credit și instituțiile financiare nebancare, reprezintă două categorii instituționale distincte, a căror activitate se desfășoară potrivit unor legislații specifice, prin care se reglementează diferit regimul de acces la activitate și de desfășurare a acesteia pentru fiecare categorie în parte.


De asemenea, la începutul lunii Martie a acestui an, Guvernul a adoptat OUG nr. 19/2022 privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale, la propunerea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, proiectul de Ordonanța de Urgență privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale, motivând necesitatea adoptării unor astfel de măsuri în contextul retragerii autorizației de funcționare, urmată de deschiderea procedurii de faliment, împotriva unei societăți de asigurare (City Insurance -n.n), ce deținea în portofoliu polițe de asigurare aferente contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale în valoare de aproximativ 6 miliarde lei, precum și riscul ca neadoptarea acestei ordonanțe de urgență să fi putut duce la blocarea implementării unor proiecte majore de investiții, afectând gradul de absorbție al fondurilor europene.


Suplimentar față de modalitățile prevăzute expres de lege, această ordonanță de urgență reglementa următoarele posibilități de constituire a acestor garanții, care se aplică doar în situațiile în care ambele părți contractante convin:

  • prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, în cazurile în care această posibilitate nu a fost prevăzută la nivelul documentației de atribuire;
  • prin combinarea a două sau mai multe dintre modalitățile de constituire prevăzute de lege (de exemplu, prin virament bancar pentru o parte din sumă, rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale pentru o altă parte din sumă și, respectiv, instrument de garantare emis de o societate de asigurări pentru cea de-a treia parte din sumă), precizând Guvernul că, noua garanție poate fi constituită prin oricare dintre modalitățile prevăzute de legea achizițiilor publice, respectiv: virament bancar, instrument de garantare emis în condițiile legii de o societate de asigurări sau de o instituție de credit, sau rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, cu condiția ca această posibilitate să fi fost prevăzută în documentația de atribuire.


Revenim cu precizarea că I.F.N.-urile, nu sunt instituții de credit conform OG 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, cu modificările și completările ulterioare, în care prin institutii de credit se precizează că acestea sunt bănci, organizații cooperatiste de stat, bănci de economisire și creditare, bănci de credit ipotecar. Instituțiile Financiare Nebancare sunt definite printr-o legislație adoptată ulterior, respectiv prin Legea 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, prin care se precizează că acordă credite, emit scrisori de garanție, dar nu se încadrează în definiția instituțiilor de credit din actul normativ din 2006.


În cazul falimentelor răsunătoare de la Astra, City Insurance, Cert Asig, etc, de bine de rău, a existat o instituție care asigura plata despăgubirilor/pagubelor, dar în cazul IFN-urilor nu va exista nimeni, un risc absolut! Va fi doar un gol imens în Bugetul de Stat, în bugetul beneficiarilor acestor instrumente de garantare, dar vor fi și multe buzunare doldora și niște personaje fericite că le-a mai ieșit o mega-țeapă dată tuturor oamenilor de bună credință. De aceea e vital ca BNR-ul să intervină ACUM, când nu e prea târziu, luând modelul Autorității de Supraveghere Financiară care și-a luat în serios rolul, mai ales că se va da drumul la o competiție inegală și incorectă în piața garanțiilor/asigurărilor, unde asiguratorii serioși din piață care respectă reglementările stricte impuse de ASF, precum Generali, Allianz, Asirom, Omniasig, Groupama, Asitokapital, EximAsig, Coface vor da piept cu niște entități fără solvabilitate, care vor vinde iluzii oamenilor corecți sau unor constructori disperați, pe fondul existenței unor instituții publice insuficient pregătite pe acest segment.


Sperând ca BNR-ul să conștientizeze în mod real acest „El Dorado” ce urmează din septembrie în această piață financiară reglementat destul de lax de Regulamentul 20 și scăpată oarecum de sub control în trecutul nu prea îndepărtat unde a fost nevoit să închidă mai multe IFN-uri ce funcționau pe piața garanțiilor fără a respecta absolut nimic, fără însă să soluționeze problema de fond: prejudiciile create Statului sau diverșilor beneficiari și reîntoarcerea în piață a acelorași personaje cu alte IFN-uri.


Nu e târziu să prevenim un tsunami financiar și o mega escrocherie, dar trebuie curaj și puterea de a demonstra că nu facem legi pentru anumite combinații, interese, ci pentru oameni și nevoile lor de finanțare în această perioadă dificila, oameni care își plătesc cu greu taxele într-un mediu ostil, în care Statul refuză să îi ajute, refuzând să se reformeze, dar și să reglementeze corect.

 

Standardizarea devine tot mai necesară pe măsură ce raportările de sustenabilitate se maturizează

 

  • Lipsa standardizării, a reglementărilor și a unui scop comun amenință încrederea în mișcarea de sustenabilitate în creștere 
  • Cincirecomandări pentru a consolida încrederea și utilitatea informațiilor despre sustenabilitate

Investițiile în raportările  de mediu, sociale și de guvernanță corporativă (ESG) și implementarea efectivă a acestora sunt puse sub semnul întrebării din cauza lipsei de standardizare, de reglementare și de scop comun, se arată în The emerging sustainability information ecosystem, ultimul raport publicat de EY și Oxford Analytica. Inflația în creștere și războiul din Ucraina agravează aceste provocări.  

Potrivit raportului, acuzațiile tot mai numeroase de „greenwashing”[1] au devenit una dintre provocările majore pentru credibilitatea și succesul ESG. Abordarea acestor provocări și consolidarea încrederii în sistem este responsabilitatea numeroșilor actori care modelează ecosistemul sustenabilității, astfel încât ESG să ajungă să fie văzută de toate părțile co-interesate la egalitate cu ecosistemul general acceptat de raportare financiară.  

Raportul susține că nu s-a ajuns la un acord cu privire la ceea ce ar trebui să includă ESG, la modul de aplicare a parametrilor conveniți și la cea mai bună utilizare a datelor disponibile. Pentru a spori încrederea în ESG, „The emerging sustainability information ecosystem” (Ecosistemul emergent al informațiilor privind sustenabilitatea) punctează cinci domenii de bază care trebuie abordate:   

1.  Creșterea transparenței ratingurilor ESG  

2.  O mai bună înțelegere a diverselor utilizări ale informațiilor privind sustenabilitatea  

3.  Audit independent, alături de standarde și rigurozitate sporită în materie de raportare, cum se face în cazul raportării financiare     

4.  Elaborarea unor taxonomii general acceptate în materie de finanțare durabilă, pentru a contribui la eliminarea confuziei cu privire la ceea ce este considerat sustenabil și ceea ce nu este  

5.  Reducerea barierelor de intrare pentru cei din economiile emergente.  

Massimo Bettanin (foto), Partener Schimbări Climatice și Sustenabilitate, EY România: „Raportul oferă câteva recomandări utile care abordează aspecte precum materialitatea, transparența, metodologia de rating, fiabilitatea datelor etc., care pot submina credibilitatea sistemului de informații privind sustenabilitatea. Interesant este faptul că subliniază, de asemenea, necesitatea de a extinde domeniul de aplicare al raportării nefinanciare pentru a furniza informații relevante cu privire la impactul pe care activitățile legate de sustenabilitate, serviciile și produsele organizației îl au sau îl pot avea asupra mediului și societății în general, pe lângă riscurile mai consolidate legate de ESG care afectează întreprinderea”. 

După cum se menționează în raport, aceste două utilizări primare ale informațiilor legate de durabilitate „nu se exclud reciproc, dar sunt adesea confundate”, cele din urmă fiind destinate în primul rând să sprijine părțile interesate financiare în luarea unor decizii de investiții „în cunoștință de cauză”, în timp ce primele sunt mai importante pentru o gamă mai largă de părți interesate, cum ar fi comunitățile locale, clienții, angajații, autoritățile de reglementare etc.

„Cu toate acestea, un număr tot mai mare de dovezi indică faptul că impactul negativ sau pozitiv semnificativ asupra mediului și societății poate afecta adesea, negativ sau pozitiv, performanța financiară a unei organizații în materie de costuri – de exemplu, creșterea costurilor datorate cheltuielilor de curățare, amenzi, despăgubiri, întârzieri în obținerea unor autorizații, față de costurile reduse rezultate în urma programelor de eficiență energetică și a resurselor, a proceselor de evitare și minimizare a deșeurilor etc. – veniturile  – de ex. venituri mai mici ca urmare a închiderii activității, a pierderii licenței de funcționare, a boicotării produselor de către clienți, față de venituri mai mari ca urmare a exploatării de noi piețe și/sau a extinderii celor existente sau a influențării preferințelor consumatorilor etc. – și alocarea de capital –de exemplu, riscul activelor blocate, care ar putea să nu mai genereze randamentele așteptate pe termen lung din cauza unor probleme sociale – confirmând legătura dintre aceste două perspective, aparent diferite. 

Acest concept a fost preluat atât de standardul «Material Topic» al GRI din 2021, cât și de noua Directivă a UE despre raportarea privind dezvoltarea durabilă a întreprinderilor (CSRD), prin conceptul de «dublă materialitate» și sunt convins că o comunicare mai cuprinzătoare și mai transparentă a impactului organizațiilor, atât pozitiv cât și negativ, va contribui la îmbunătățirea credibilității și a încrederii în sistemul de raportare nefinanciară, atât de către părțile interesate financiare, cât și de cele nefinanciare” –  a completat Massimo Bettanin.

Raportul evidențiază necesitatea unei mai bune înțelegeri a ratingurilor ESG, a relevanței – inclusiv a diverselor utilizări ale informațiilor privind sustenabilitatea, precum și a condițiilor necesare pentru a permite auditul. Deși există legături tot mai strânse între ESG și raportarea financiară, raportul identifică vocile și perspectivele suplimentare care modelează ecosistemul ESG, inclusiv societatea civilă și persoanele angajate. Raportul face apel la o mai mare implicare a acestor grupuri pentru elaborarea unor standarde de raportare și de publicare, a unor taxonomii de finanțare durabilă și a unor ratinguri ESG care să servească investitorilor, inclusiv celor care se concentrează pe riscul financiar și pe impactul social. 


[1]  Expresia de „Greenwashing” se folosește când o organizație cheltuiește mai mult timp și bani cu marketingul informației că este prietenoasă cu mediul, decât pentru minimizarea efectivă a impactului său asupra mediului. Este considerat un truc de marketing înșelător, menit să inducă în eroare consumatorii care preferă să cumpere bunuri și servicii de la mărci cu grijă față de mediu.

Claudiu Cazacu, XTB: Sectorul cipurilor, sub presiunile geopolitice actuale – implicațiile tensiunilor SUA-China asupra pieței globale de semiconductori

 

  • Creșterea pieței globale a semiconductorilor a încetinit față de anul trecut, ajungând la 13,3% în T2. Și vânzările au scăzut în toate regiunile, în iunie: cu 0,9% în SUA, 1,1% în Europa și 2,8% în China.
  • Situația din Taiwan generează îngrijorare, iar un conflict militar efectiv ar pune o presiune enormă pe alimentarea pieței globale cu tehnologie „fizică”. Și aceasta deoarece procesoarele produse de TSMC, gigant al industriei localizat în Taiwan, se regăsesc în categorii foarte variate de produse electronice și electrocasnice, constată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • Pentru SUA, situația reprezintă o îngrijorare serioasă: nouă din zece cipuri folosite de tehnologia militară americană sunt produse în afara granițelor sale.
  • China a investit masiv în tehnologii de vârf, în special în domeniul cipurilor și al inteligenței artificiale.
  • În timp ce TSMC produce cipuri pe 4nm (nanometri) și are în vedere cipuri ultra-eficiente bazate pe 3nm, în Europa și SUA producătorii se bazează pe procesul de 12nm al Global Foundries.
  • Pe termen mediu, încetinirea economiei globale, costurile mari și, localizat, dezechilibrul cerere/ofertă ar putea pune presiune asupra sectorului. 
  • Pe termen lung, însă, este tot mai limpede că industria esențială pentru modul de viață modern va beneficia de un influx sporit de resurse, în condițiile competiției globale tot mai strânse, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

În primele zile ale anului curent, companiile din domeniul semiconductorilor se aflau, din perspectiva evaluării acțiunilor, pe vârfuri de talia unor zgârie-nori.

Doar în 2021, indicele Philadelphia Semiconductor (PHLX) a câștigat 41,16%, mai mult decât o dată și jumătate față de randamentul de 26,61% al indicelui S&P500. 

Sentimentul investitorilor era optimist, în ciuda norilor, pe atunci asociați mai ales cu criza logistică sau cu inflația. 

Titlurile din domeniu tind să aibă o volatilitate mult mai ridicată față de media pieței. Acesta este rezultatul unor fluctuații foarte mari ale condițiilor de afaceri, de la lupta pentru supraviețuire în anii grei cu cerere redusă și supraofertă, la profituri excepționale, când cererea se afla în revenire rapidă, și consumatorii doreau rapid produse necesare dezvoltărilor noi sau chiar apariției unor noi sub-ramuri industriale. 

Și acești ultimi ani au oferit cel puțin o jumătate strălucitoare a ciclului deja cunoscut. 

Acțiunile AMD, câștigând cotă de piață de la rivalul său Intel, sau Nvidia, profitând de pe urma super-trendurilor inteligenței artificiale și criptomonedelor sunt printre cei mai vizibili câștigători. 

Între membrii industriei se află atât faimoși producători de microprocesoare precum Intel, NVidia sau AMD, cât și firme precum Broadcom, KLA, NXP, Qualcomm sau Texas Instruments, producătoare de game de componente electronice utilizate în industrii foarte diverse.

Vremurile sunt în schimbare, iar piața a luat notă. 

De la 1 ianuarie până pe 2 august, PHLX a coborât cu peste un sfert (25,15%). 

În 2021, valoarea vânzărilor la nivel global a ajuns la 556 mld. de dolari, din care companiile americane au avut 258 mld. de dolari, sau o cotă de 46%, potrivit asociației de profil SIA. 

De la acest nivel foarte înalt, o nouă rundă ascendentă ar fi avut nevoie de o economie globală puternică. 

Creșterea pieței globale a semiconductorilor, față de anul anterior a încetinit, însă, la 13,3% în T2, iar față de T1 la 0,5%. 

Ritmul lunar a încetinit în ultimele 3 luni, iar în iunie vânzările au scăzut în toate regiunile: cu 0,9% în SUA, 1,1% în Europa și 2,8% în China.

AMD a raportat profituri și venituri peste așteptări (1,05 dolari/acțiune profit la vânzări de 6,55 mld. dolari), dar ghidajul oferit pentru trimestrul al treilea a fost sub așteptări. 

Titlurile se aflau în scădere de 5,3% în pre-sesiune, cu 5 ore înaintea deschiderii sesiunii oficiale. 

O bună parte din câștigul cotei de piață a AMD a venit din pierderile Intel, așa că nu ar fi o surpriză diferența de raportări.  

Totuși, Intel a reușit să surprindă, cu un profit de doar 29 cenți/acțiune față de 70 așteptați, și venituri de 15,32 mld. de dolari, cu 2,6 mld. de dolari sub estimări. 

Acțiunile au fost „pedepsite” cu scăderi de peste 10% după veștile aduse, în ciuda directorului financiar care estima că firma se află „la minime” și că ar urma o revenire a marjei de profit brute. 

Chiar înainte de anunț, acțiunile pierduseră 23% de la începutul anului.

Nvidia urmează să raporteze rezultatele pe 24 august și va fi foarte atent urmărită, pentru a vedea mai ales așteptările pentru industrie.

A doua jumătate a lunii iulie a adus o redresare parțială a cotațiilor, și la schimbarea de ton a contribuit și legislația de susținere a investițiilor în industria americană de cipuri. 

SUA, care și-a văzut erodată ponderea capacităților locale de producție de la 37% din industria globală în 1990 la 12% anul acesta, intenționează să stimuleze investițiile autohtone. 

Pachetul de 52 mld. de dolari este un stimulent major. Intel anunțase deja o fabrică de 20 de mld. de dolari. 

TSMC, cu baza în Taiwan, gigant al industriei, care produce cele mai avansate cipuri din lume, are deja în construcție în SUA o fabrică de înaltă tehnologie, dar procesul se dovedește, potrivit companiei, mai scump decât anticipase, și e afectat de lipsa forței de muncă, astfel încât deschiderea a fost amânată pentru 2023. 

De altfel, viteza pare a fi un aspect esențial, având în vedere tensiunile din jurul Taiwan-ului. 

Președintele Consiliului de Administrație al TSMC, Mark Liu, a declarat într-un interviu că, dacă forțele chineze ar invada insula, cea mai avansată facilitate de producție de cipuri din lume ar deveni nefuncțională. 

Fabrica nu poate fi preluată cu forța, a adăugat Liu, fiindcă este o unitate sofisticată, care depinde de legături în timp real cu Europa, Japonia, SUA pentru materiale, produse chimice, piese de schimb, software. Firma produce procesoare pentru Apple, seria A și M, și Qualcomm, printre altele.

Situația din Taiwan generează îngrijorare, iar un conflict militar efectiv ar pune o presiune enormă pe alimentarea pieței globale cu tehnologie „fizică”, deoarece procesoarele produse de TSMC se regăsesc în categorii foarte variate de produse electronice și electrocasnice. 

În același timp, electronica avansată este absolut necesară echipamentelor militare, iar nivelul ridicat al tensiunilor geopolitice focalizează suplimentar atenția asupra regiunii. 

Pentru SUA, situația reprezintă o îngrijorare serioasă: nouă din zece cipuri folosite de tehnologia militară americană sunt produse în afara granițelor sale.

China a investit masiv în tehnologii de vârf, în special în domeniul cipurilor și al inteligenței artificiale, intenția fiind de a câștiga „cursa AI”, ceea ce poate însemna câștigarea „războiului viitorului”. 

În ciuda sancțiunilor SUA, SMIC, cel mai mare producător de cipuri din China, a reușit să avanseze cu două generații și să producă cipuri în tehnologia de 7nm (nanometri). 

Samsung deja produce cipuri în tehnologia 3nm, spunând că sunt cu 23% mai performante și cu 45% mai eficiente din perspectiva consumului decât generația de 5 nm. În timp ce TSMC produce cipuri pe 4nm și are în vedere cipuri ultra-eficiente bazate pe pentru lunile următoare 3nm, în Europa și SUA producătorii se bazează pe procesul de 12nm al Global Foundries. 

Este de așteptat ca în anii următori investițiile în domeniu să accelereze, cu beneficii pentru progresul tehnologic. 

Costurile dezvoltării de noi facilități sunt, însă, mari, iar în actualul mediu cu inflație ridicată, și mai ample, iar durata de punere în funcțiune tinde să se măsoare în ani, nu luni. 

Pe termen scurt, piața poate reacționa la tensiunile geopolitice, aducând interes pentru titlurile din domeniul semiconductorilor, dar cu riscuri și volatilitate mai potrivite speculatorilor decât investitorilor. 

Pe termen mediu, încetinirea economiei globale, costurile mari și, localizat, dezechilibrul cerere/ofertă ar putea pune presiune asupra sectorului. 

Pe termen lung, însă, este tot mai limpede că industria esențială pentru modul de viață modern va beneficia de un influx sporit de resurse, în condițiile competiției globale tot mai strânse. 

Studiu Deloitte: pesimism mai puternic decât la începutul pandemiei vizavi de condițiile economice în rândul firmelor de capital privat din Europa Centrală

 

Nivelul de încredere este la un al doilea minim istoric, după cel înregistrat în timpul crizei financiare globale

Condițiile economice se vor deteriora în lunile următoare, sunt de părere 86% dintre participanții la studiul Deloitte Private Equity (PE) Confidence Survey, în contextul în care COVID-19, războiul din Ucraina și inflația au efecte negative puternice asupra achizițiilor, lanțurilor de aprovizionare și ratelor dobânzilor. Pesimismul este chiar mai puternic decât la izbucnirea pandemiei și niciunul dintre participanții la sondaj nu se așteaptă la o îmbunătățire a climatului economic general. Indicele de încredere, care de obicei evoluează în tandem cu așteptările privind evoluția economică, a scăzut puternic, de la 149, în vara anului 2021, la 58, în vara anului 2022, acesta fiind al doilea cel mai scăzut nivel istoric după octombrie 2008, în timpul crizei financiare globale (când a ajuns la 48). O diferență crucială față de 2008 este că piața de private equity din regiune este acum foarte experimentată, atât în ceea ce privește membrii echipei, cât și instituțiile, subliniază studiul.

În ciuda incertitudinii în creștere, firmele de capital privat încă au apetit pentru tranzacționare, aproximativ jumătate dintre acestea spunând că se vor concentra pe noi investiții (în scădere de la 61%, în iarnă). Explicația pentru aceste planuri ține de așteptările privind scăderea indicilor de evaluare, 14% dintre respondenți spunând că vânzătorii au cerut prețuri mai mici în ultimele șase luni, iar 65% cred că această tendință va continua. Această evoluție marchează o schimbare în privința prețurilor, care au fost ridicate atât în Europa, cât și la nivel global, subliniază studiul – înainte de pandemie, acestea au crescut, apoi au stagnat și apoi au crescut din nou abrupt. Companiile lideri de piață continuă să fie cele mai interesante pentru fondurile de private equity care vor să cumpere (53%), în timp ce start-up-urile au atras atenția a doar 8% dintre acestea.

„Ne aflăm într-o fază dominată de cumpărători, arată studiul nostru. Faptul că multiplii de evaluare sunt în scădere face ca această perioadă să fie propice achizițiilor. Cu toate acestea, firmele de capital privat rămân prudente, după cum deducem din creșterea ponderii celor care se vor concentra pe gestionarea portofoliului (43%), ceea ce sugerează o atitudine defensivă, în anticiparea unor dificultăți. În prezent, inflația și costul finanțării sunt unele dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă piața din Europa Centrală. În România, nu ne așteptăm să vedem diferențe față de restul regiunii, deși cred cu tărie că țara noastră este o destinație ideală pentru investițiile pe care multe țări din Vestul Europei sau chiar de pe alte continente intenționează să le facă în viitorul apropiat”, a declarat Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

Firmele de private equity din Europa Centrală se așteaptă la dificultăți în ceea ce privește finanțarea tranzacțiilor în lunile următoare, în condițiile în care peste două treimi dintre acestea (71%) anticipează o reducere a accesului la finanțare, în creștere semnificativă de la 30%, în iarnă. În contextul în care băncile acordă credite mai puține sau la costuri foarte mari, în Europa Centrală încep să apară fondurile de finanțare a datoriilor (debt funds), care sunt populare în SUA și au început să apară în Europa în jurul anului 2010.

În ultimul an, importanța aspectelor legate de sustenabilitate (ESG – environment, social, governance) a crescut atât pentru companii, cât și pentru fondurile de capital privat. Peste jumătate dintre participanții la studiu (53%) au implementat o politică de investiții care include în mod specific factori ESG, comparativ cu 30%, în timpul iernii. Pe de altă parte, companiile încep să-și dea seama că accentul pus pe sustenabilitate poate fi o sursă puternică de creștere, la fel ca și digitalizarea, și poate duce la creșterea evaluării unui business pentru cumpărătorii internaționali.

În ceea ce privește mărimea tranzacției, Europa Centrală este, de obicei, o piață de dimensiune medie, iar peste două treimi dintre firmele de private equity (69%) nu se așteaptă la schimbări în acest sens în lunile următoare, în ciuda degradării contextului general.

Prețul gazelor naturale a atins nivelul record de 200 euro/MWh, mult mai repede decât arătau prognozele la începutul verii

 

Avertizam în urma cu o lună că „Prețul gazelor naturale în iarnă va atinge cele mai mari valori din istoria utilizării gazelor naturale. Consumatorii industriali mari se vor închide singuri, fără să fie raționalizați.”. Din păcate nu a venit iarna, dar pe fondul creșterii cererii de gaze pentru înmagazinare, prețul a sărit de 200 euro/MWh pe bursa din Olanda.

În ultimul an prețul gazelor naturale tranzacționate pe bursa din Olanda a crescut de cca 9 ori și așteptările traderilor sunt de creștere a prețului pentru iarna 2022/2023.

Statistic, anual, prețul gazelor naturale începe să crească începând cu luna august, atunci când se încheie contractele de achiziție gaze pentru iarna/anul viitor. Astfel, trebuie să ne așteptăm ca prețurile gazelor să crească în această perioadă și să atingă valori care nu au mai existat în istoria tranzacțiilor cu gaze.

Dar problema cea mai importantă a iernii viitoare este existența efectivă a gazelor, și astfel vom asista la situații în care unii consumatori/țări, vor fi determinați să ofere „oricât” pe gaze, doar pentru a le avea. O situație care va aduce companii și țări din Europa în situația de a beneficia de unele câștiguri imense în această iarnă prin politicile și programele pe care le vor întreprinde. 

Din păcate România, chiar dacă este al doilea producător de gaze din UE, nu se va găsi în lista acestor țări. 

Credit sindicalizat de 347 de milioane de euro pentru Ameropa

0

Grupul de companii Ameropa, din care fac parte Azomureș – cel mai mare producător de îngrășăminte din România, Ameropa Grains – cel mai mare trader de cereale și Chimpex – lider în operațiunile portuare, au semnat un credit sindicalizat de tip revolving multivalută în valoare de 347 de milioane de euro.

Sindicatul de bănci este format din Banca Comercială Română și Raiffeisen Bank, în calitate de aranjori principali  mandatați inițiali și bookrunners împreună cu ING Bank N.V. Amsterdam – Sucursala București și UniCredit Bank SA, în calitate de aranjori principali mandatați. BCR a acționat în această tranzacție și ca agent de agent de documentație, de facilitate și garanții. De asemenea, Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a acționat drept  consultant legal al creditorilor, iar Popovici Nitu Stoica & Asociații (PNSA) a acționat în calitate de consultant legal  din partea împrumutaților.

Facilitatea sindicalizată, care a fost modificată și prelungită, va fi utilizată de entitățile din România ale Grupului Ameropa pentru finanțarea nevoilor de capital de lucru. Documentația prevede, de asemenea, o  clauză de tip acordeon care va permite grupului să acceseze fonduri suplimentare de până la 104 milioane de euro, în funcție de necesitațile de finanțare generate de creșterea prețurilor la cereale și îngrășăminte.

Această tranzacție confirmă sprijinul băncilor finanțatoare pentru consolidarea operațiunilor strategice ale Grupului Ameropa în România. 


Ameropa este un grup cu operațiuni în sectorul agricol, cu sediul în Elveția, fondat în 1948, cu activități la nivel mondial, care acoperă întregul lanț de aprovizionare, de la producție, logistică, comercializare și distribuție. Activitatea de bază a grupului este comercializarea și distribuția globală de îngrășăminte și produse alimentare și furajere, cu ajutorul activelor complementare, cum ar fi silozuri, depozite și facilități portuare, precum și active adiacente, cum ar fi fabricile de producție de îngrășăminte. Activ în peste 30 de țări, grupul este cel mai mare exportator de cereale din regiunea Dunării și cel mai mare comerciant global independent de îngrășăminte, care investește selectiv în active logistice și de procesare.

Grupul BCR a înregistrat un profit net de 1.042,1 milioane de lei (210.7 milioane de euro) în S1 2022

0

 

„Am căutat mereu în relația cu clienții noștri să îi ajutăm să ia deciziile cele mai bune în contextul situației lor financiare. Ne ghidăm după principii solide și nu pierdem din vedere obiectivul general pentru 2022: dezvoltarea României prin realizarea unor programe și proiecte esențiale care sprijină reziliența și creșterea nivelului de educație financiară în rândul oamenilor. Cred că cea mai importantă lecție pe care am învățat-o în primele șase luni ale anului este despre bunătate și generozitate, despre bunăvoință, acțiuni concrete și valori comune. Sunt mândru de ceea ce au realizat colegii mei, care au dat dovadă de caractere puternice. Este un lucru deosebit să fii zilnic față în față cu clienții și să le calmezi îngrijorările în aceste vremuri incerte, oferidu-le solutii și acțiuni responsabile în legătură cu finanțele proprii.  

Continuăm să avem un rol activ și să sprijinim dezvoltarea sustenabilă a mediului antreprenorial, astfel încât să creăm și să protejăm locurile de muncă. În același timp, reziliența clienților noștri din diferite sectoare de activitate ne este sursă de inspirație. Susținem activ programele de finanțare guvernamentale și credem în rolul esențial al finanțărilor europene în dezvoltarea sectoarelor strategice ale României. Avem nevoie de reforme structurale și investiții majore ca să creăm locuri de muncă și venituri ce susțin o economie funcțională”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Digitalizare accelerată și transformarea interacțiunilor cu clienții

  • BCR este prima bancă din România acreditată de către Autoritatea pentru Digitalizarea României pentru procesul de deschidere a contului online pe platforma George. Operațiunea durează aproximativ 10 minute și include verificarea numărului de telefon furnizat, fotografierea și trimiterea cărții de identitate, realizarea unei fotografii de profil, inițierea unui apel video și semnarea electronică calificată a contractului digital de cont
  • 73% din creditele noi de nevoi personale în S1 2022 au fost acordate pe flux 100% digital, față de 44% în S1 2021 
  • Lansate în ecosistemul George în 2020 ca produse unice pe piața bancară, 75% din totalul cardurilor de credit și 73% din totalul produselor de tipul descoperit de cont sunt acordate în S1 2022 prin George
  • Vânzări digitale record prin George: 98% din conturile de economii și peste 60% din depozite sunt deschise prin George, iar peste 58% din sumele de credit rambursate anticipat (total sau parțial) sunt operate prin intermediul aplicației
  • În luna iunie au fost acordate primele credite de nevoi personale cu coplătitor, flux unic în piața de creditare digitală din România
  • Am continuat în S1 2022 să aducem noi elemente în experiența digitală de achiziție a unei locuințe și alături de aplicația Casa mea, lansată în 2019, prin care clienții pot trimite documente către bancă făra a fi nevoie să meargă într-o sucursală, am adus și posibilitatea unei simulări avansate, prin care clienții pot afla în mai puțin de 10 minute suma de credit și condițiile de cost pentru un credit de achiziție locuință
  • Peste 62 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii trei ani, dintre care peste 18 milioane numai în S1 2022, în creștere cu 63% față de aceeași perioadă a anului trecut. BCR a implementat soluția de plată contactless în 16 orașe din România

Impactul BCR în economie și societate

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 5 miliarde de lei în S1 2022, în creștere cu 17,8% an pe an, pe fondul unor vânzări de credite ipotecare mai mari cu 42,8% și de credite de nevoi personale mai ridicate cu 22,7% an pe an. Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 18,5% an pe an, în timp ce stocul de credite de consum (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 10,2% an pe an la data de 30 iunie 2022. 

În activitatea de creditare corporate, BCR  a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 8,1 miliarde de lei în S1 2022, mai mult decât triplu față de S1 2021, dintre care un sfert sunt destinate investițiilor. A fost înregistrat un avans record de 29,9% an pe an al stocului de finanțări corporate, datorită creșterilor semnificative pe segmentele companii mari, IMM și sector public. În cadrul programelor de finanțare cu garanția statului dedicate sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM Invest, IMM Prod, Rural Invest, Garant Construct), BCR a aprobat 1.654 de credite în valoare totală de 1,4 miliarde de lei în S1 2022. 

Portofoliul de finanțări acordate clienților BCR Leasing a crescut cu peste 15% în S1 2022, comparativ cu S1 2021, depășind valoarea de 3 miliarde de lei.

Școala de Bani a organizat în prima parte a anului 2022 sesiuni online și offline de educație financiară pentru aproape 50.000 de adulți și copii. Numărul total al celor care au participat în program a depășit astfel 500.000. Platforma de educație financiară și-a diversificat oferta de cursuri cu un nou modul „Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil?”, ce adresează comportamentele fiecăruia în relație cu obiceiurile de consum și bugetul. Platforma de educație antreprenorială BCR Școala de Business a atins nivelul de 20.000 de utilizatori (antreprenori, manageri, liberi profesioniști, profesori și studenți) care au cont pe platformă. Platforma cuprinde în prezent 8 cursuri, ce au în total 73 de module, peste 100 de materiale video și 95 de teste, și a lansat un curs pentru antreprenorii aflați la început de drum: 10 sfaturi pentru startup-uri de succes, realizat împreună cu Iancu Guda. INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 126 start-up-uri accelerate, odată cu companiile care au devenit alumni în prima grupă Startups din 2022. În luna iunie 2022, opt businessuri de tehnologie din cadrul InnovX-BCR au participat la cel mai important eveniment dedicat investițiilor străine directe din Statele Unite: SelectUSA Investment Summit. Două dintre acestea au câștigat premii la concursurile de pitching din cadrul acestui Summit, la categoriile Cybersecurity și Fintech.  

Performanța financiară a BCR în Semestrul 1 2022 

BCR a înregistrat un profit net de 1.042,1 milioane de lei (210,7 milioane de euro) în S1 2022, în creștere cu 50,9% față de 690,8 milioane de lei (140,9 milioane de euro) în S1 2021, datorită unei performanțe operative îmbunătățite, susținută de continuarea creșterii puternice a creditării.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 25,2% până la 1.268,1 milioane de lei (256,4 milioane de euro) în S1 2022, de la 1.012,5 milioane de lei (206,6 milioane de euro) în S1 2021, pe fondul unor venituri operaționale mai mari, parțial compensate de cheltuieli operaționale mai ridicate.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 13,9% până la 1.362,5 milioane de lei (275,5 milioane de euro) în S1 2022, de la 1.196,0 milioane de lei (244,0 milioane de euro) în S1 2021, determinat de un volum mai mare de business atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate împreună cu dobânzi mai mari pe piața monetară.

Venitul net din comisioane a crescut cu 17,6% până la 451,3 milioane de lei (91,2 milioane de euro) în S1 2022, de la 383,8 milioane de lei (78,3 milioane de euro) în S1 2021, determinat de un venit din comisioane mai mare pe toate categoriile de comisioane.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 73,8% până la 302,5 milioane de lei (61,2 milioane de euro) în S1 2022, de la 174,1 milioane de lei (35,5 milioane de euro) în S1 2021, datorită unei activități de tranzacționare mai crescute.

Venitul operațional a crescut cu 19,6% până la 2.169,5 milioane de lei (438,7 milioane de euro) în S1 2022, de la 1.814,3 milioane de lei (370,2 milioane de euro) în S1 2021, determinat de toate componentele principale de venituri.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 901,4 milioane de lei (182,3 milioane de euro) în S1 2022, în creștere cu 12,4% în comparație cu 801,8 milioane de lei (163,6 milioane de euro) în S1 2021, determinat în principal de contribuția anuală mai mare la fondul de garantare a depozitelor în 2022 și de cheltuieli cu personalul mai mari generate de mediul inflaționist.  

Cu toate acestea, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 41,5% în S1 2022, față de 44,2% în S1 2021.

 

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de provizion de 209,4 milioane de lei (42,3 milioane de euro) în S1 2022, comparativ cu o alocare de 77,2 milioane de lei (15,8 milioane de euro) în S1 2021. Acest rezultat a fost influențat în principal de implementarea unor reguli suplimentare mai stricte privind clasificarea din punct de vedere al riscului de credit conform IFRS 9, aplicabile clienților din industrii potențial afectate de mediul de operare și contextul geopolitic actual. În al doilea rând, parametrii de risc au fost actualizați pentru a reflecta abordarea prudentă a băncii în ceea ce privește evoluția actuală și anticipată a mediului macroeconomic.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 3,5% în iunie 2022, în scădere față de 3,9% în decembrie 2021. Această evoluție reflectă o acumulare scăzută de noi credite neperformante, un trend pozitiv al recuperărilor pe ambele segmente retail și corporate, precum și creșterea soldului de credite acordate clienților. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 149,5% în iunie 2022.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 19,1% în mai 2022, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 20,4% (Grup BCR, după capitalizarea profitului) în decembrie 2021 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut cu 10,0% până la 52.631,5 milioane de lei (10.640,4 milioane de euro) la data de 30 iunie 2022 de la 47.868,5 milioane de lei (9.672,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+4,6% față de decembrie 2021, până la 28.188,2 milioane lei), cât și în cea corporate (+15,6% față de decembrie 2021, până la 23.999,9 milioane lei).

Depozitele de la clienți au scăzut ușor cu 2,7% până la 70.476,4 milioane de lei (14.248,0 milioane de euro) la data de 30 iunie 2022 de la 72.458,4 milioane de lei (14.641,0 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021, determinat de o ușoară reducere a depozitelor retail (-3,8% față de 31 decembrie 2021, până la 44.422,5 milioane lei), în timp ce depozitele corporate au rămas stabile (-0,1% față de 31 decembrie 2021, până la 24.003,6 milioane lei).

 


Profit sau pierdere
   
În milioane RON 30 IUN 2022 30 IUN 2021
Venituri nete din dobânzi  1.362,5 1.196,0
Venituri nete din taxe și comisioane 451,3 383,8
Venituri nete din tranzacționare și câștiguri/pierderi evaluate la valoare justă prin profit sau pierdere 302,5 174,1
Venit operațional 2.169,5 1.814,3
Cheltuială operațională (901,4) (801,8)
Rezultatul operațional 1.268,1 1.012,5
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare (209,4) (77,2)
Alte rezultate operaționale                             184,4                           (91,6)
Rezultat înainte de impozitare din activități continue 1.242,9 843,7
Rezultat net atribuibil acționarilor societății mamă 1.042,1 690,8
     
Situația poziției financiare     
În milioane RON 30 IUN 2022 31 DEC 2021
Numerar și echivalente de numerar 13.572,1                13.317,4 
Active financiare deținute pentru tranzacționare               23.708,0  25.175,7 
Credite și avansuri acordate băncilor                   792,5                    1.362,3 
Credite și avansuri acordate clienților               52.631,5                47.868,5 
Imobilizări necorporale 362,3  361,7 
Active diverse 2.213,4                  2.169,4 
Total active  93.279,8 90.255,1
     
Datorii financiare deținute în vederea tranzacționării                     72,9                      22,3 
Depozite de la instituții bancare                 6.255,4                  1.783,5 
Depozite de la clienți 70.476,4                72.458,4 
Titluri de datorie emise                   3.822,0                    2.733,1 
Diverse datorii                 3.213,1                  3.537,3 
Total capitaluri proprii                 9.440,0                  9.720,4 
Total datorii și capitaluri proprii  93.279,8 90.255,1