Opt din zece români consideră că schimbările climatice sunt cauzate de activitățile umane, iar 67% dintre aceștia și-au ajustat deja comportamentul de cumpărare pentru a limita impactul negativ asupra mediului, potrivit studiului Deloitte Sustainable Actions Index, realizat în 26 de țări. Aceste date plasează convingerile românilor și disponibilitatea acestora de a-și ajusta preferințele de cumpărare peste media altor țări din Europa Centrală incluse în raport.
Studiul arată, de asemenea, că schimbările climatice au devenit o sursă de anxietate, în special pentru persoanele care locuiesc în regiuni în care există riscul să se confrunte personal cu condiții meteorologice extreme, cum ar fi țările mai apropiate de ecuator. Cu toate acestea, chiar și în zonele în care consecințele schimbărilor climatice sunt relativ mai mici, cum ar fi Europa Centrală, proporția respondenților preocupați de aceste aspecte este ridicată. În România, 59% dintre participanții la studiu sunt îngrijorați din cauza schimbărilor climatice, ușor peste media din Europa Centrală, de 52%.
Raportul evidențiază, de asemenea, o corelație între preocupările climatice și declarațiile privind comportamentul responsabil față de mediu, precum economisirea energiei și a apei, evitarea risipei alimentare sau a apei și limitarea cumpărăturilor la produsele necesare. Alte acțiuni întreprinse de românii împotriva schimbărilor climatice, deși mai puțin frecvente, includ reciclarea sau compostarea deșeurilor menajere, reducerea sau eliminarea consumului de carne. În România, 71% dintre respondenți limitează consumul de energie în locuințe, 70% reduc risipa de alimente, 70% cumpără produse sustenabile (semnificativ peste media țărilor din Europa Centrală de 50%), 69% încearcă să cumpere doar ceea ce au nevoie, 63% reciclează sau compostează gunoiul menajer (peste media din Europa Centrală de 54%), 61% evită zborurile opționale sau de agrement și 58% cumpără produse locale. Alimentarea locuințelor cu energie regenerabilă și limitarea consumului de carne (28% fiecare) se regăsesc printre acțiunile mai puțin frecvente întreprinse de români pentru a limita schimbările climatice, arată studiul.
Analiza arată, de asemenea, o legătură strânsă între comportamentul durabil și vârstă. Respondenții mai tineri sunt mai predispuși să își ajusteze comportamentul pentru a face față schimbărilor climatice.
„Creșterea preocupărilor legate de mediu determină schimbarea comportamentului în rândul populației și al cetățenilor implicați în cauze care promovează politicile sustenabile. Aceste schimbări apar pe diferite planuri, de la ajustarea rutinei zilnice, până la alegerea angajatorilor și la așteptările din partea sectorului privat și a factorilor de decizie cu privire la sprijinirea acțiunilor de protecție a mediului. Deloitte s-a implicat în combaterea schimbărilor climatice într-o manieră proprie, prin investiții de un miliard de dolari în practica sa de sustenabilitate și mediu la nivel global, prin realizarea de studii pe această temă și propunerea de soluții, dar și prin împărtășirea celor mai bune practici în domeniu cu colegii și clienții noștri. Aceasta este o cauză pe care toată lumea, atât la nivel individual, cât și prin intermediul companiilor în care activează, trebuie să o sprijine,” a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Impactul activității companiilor asupra schimbărilor climatice influențează, de asemenea, alegerile profesionale și percepția oamenilor asupra angajatorilor, arată studiul Deloitte. În România, 44% dintre respondenți, preponderent din rândul tinerilor, spun că ar lua în considerare transferul la un angajator care pune un accent mai mare pe protecția mediului, ușor peste media țărilor din Europa Centrală, de 36%. Pe de altă parte, 35% dintre respondenți susțin că angajatorii lor au făcut deja schimbări pentru a-și desfășura activitatea într-un mod sustenabil.
Un alt comportament influențat de anxietatea cauzată de schimbările climatice este preferința de vot. Studiul arată că, la nivel global, 50% dintre respondenți sunt mai predispuși să voteze pentru candidații care sprijină acțiunile de combatere a schimbărilor climatice. În Europa Centrală, ponderea este ușor mai redusă, de 43%, în timp ce în România este de 37%.
Studiul Deloitte Sustainable Actions Index a fost realizat în 26 de țări la nivel global. Pentru Europa Centrală, raportul a fost realizat pe baza datelor colectate de la 4.000 de respondenți din Republica Cehă, Ungaria, Polonia și România.
Conform unui nou raport realizat de BestJobs, oferta de joburi a explodat în prima jumătate din 2022, cu salarii și cu 14% mai mari în domeniile cu cel mai mare deficit de personal. 1 anunț de recrutare din 5 include salariul, stabilind o nouă tendință pentru acest an.
Cu semne bune încă de la început, anul 2022 a adus schimbări pozitive pe piața muncii. În primele șase luni, volumul joburilor publicate pe BestJobs s-a triplat față de aceeași perioadă a anului 2020 și a crescut cu 50% față de 2021, ajungând astfel la 230.000 de oportunități pentru cei 1,1 milioane de candidați. Ridicarea restricțiilor a impulsionat nevoia angajatorilor de a-și mări echipele, iar creșterea inflației a influențat și mărirea salariilor.
În plus, pornind de la noua directivă europeană cu privire la respectarea dreptului la un salariu egal în toate statele membre UE, transparentizarea salariilor în anunțurile de angajare se conturează ca o nouă tendință, potrivit raportului BestJobs pentru prima jumătate a anului.
„În perioada ianuarie – iunie 2022, 21% dintre joburile active au publicat deja salariul și preconizăm că acest procent va crește, în linie cu tendința care se creează. În contextul inflației crescute și al incertitudinii economice globale, candidații prioritizează siguranța financiară adusă de un job și preferă oportunitățile care afișează salariul. Mai bine de un sfert dintre aplicări sunt la joburile cu salariul la vedere, iar 87% dintre candidați au spus într-un sondaj că vor să știe salariul din anunțul de angajare”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.
Cele mai mari creșteri salariale față de aceeași perioadă a anului trecut au fost înregistrate în Medicină (cu 14%), pe fondul creșterii numărului de oferte de angajare cu relocare în străinătate, în HoReCa și Turism (cu 10%), pentru a atrage personal după instabilitatea generată de pandemie, și în Construcții și Instalații (cu aproape 10%). La polul opus, joburile în Management sunt și cu 7,6% mai prost plătite, în Marketing, cu 3,3%, iar în Financiar/Contabilitate, cu 2,8%.
Mureș, Sibiu și Prahova, județele unde au accelerat cel mai mult angajările, după București
Față de prima jumătate a anului 2021, numărul ofertelor de joburi a crescut cel mai mult în județele București și Ilfov (cu 63%), Mureș (cu 61%), Sibiu (cu 60%), Prahova (cu 60%), Arad (59%) și Timiș (58%).
Domeniile care au condus topul celor mai mari creșteri în ceea ce privește numărul de joburi sunt Construcțiile (cu 68%), Financiar/Contabilitate (cu 66%) și IT (cu 63%). Nevoia de forță de muncă specializată s-a simțit intens și în Medicină (cu o creștere de 51%), Inginerie (cu 50%) și Vânzări (cu 47%).
Cel mai mult se caută candidați white collar, 57% dintre joburi fiind adresate acestei categorii. Alte 22% dintre oferte vizează candidații blue collar, iar 21% pe cei gold collar.
Cu 5% mai multe CV-uri completate față de primul semestru al lui 2021
Prima jumătate a acestui an a însumat 1,1 milioane de candidați pe platforma BestJobs, cu 10% mai mulți decât în 2021. Dintre aceștia, aproape jumătate au fost contactați pentru interviu.
În vederea obținerii unui interviu, 21% dintre candidați spun că își actualizează periodic CV-ul, pentru a se asigura că acesta reflectă corect experiența profesională, în timp ce 60% își aduc datele la zi doar când caută activ un loc nou de muncă.
Crește activitatea în rândul tinerilor, care au înregistrat în acest semestru 16% dintre aplicări, comparativ cu 11% anul trecut. Cel mai activ segment de vârstă a fost cel de 35-44 de ani, cu 25% dintre aplicări, urmat de 25-34 de ani (cu 23%) și 45-54 de ani (cu 22%). 14% dintre aplicări au fost efectuate de cei de peste 56 de ani.
Recrutorii vor ca angajații să se întoarcă la birou
Ridicarea restricțiilor din luna martie a readus în discuție revenirea angajaților la birou, în timp ce 25% dintre candidați au spus în cadrul unui sondaj BestJobs că își caută un loc de muncă ce le oferă flexibilitate. După cei doi ani în care angajații au lucrat de oriunde, a fost nevoie de o soluție care să acopere nevoile ambelor părți. Astfel, a apărut modul de lucru hibrid, pe lângă cel remote, care a continuat să câștige teren.
Potrivit datelor din platformă, 14% din totalul aplicărilor sunt pentru joburi remote sau hibrid. Oferta de joburi care permit lucrul de oriunde (remote) a crescut cu 10% față de începutul anului, iar cele hibrid, cu 26%.
Previziunile pentru a doua jumătate a anului 2022
În perioada iulie-decembrie, joburile cu program hibrid, mix între birou și munca de acasă, vor deveni cele mai „vânate” de către candidați. Așteptările BestJobs pentru următoarea jumătate de an mai includ creșterea interesului din partea candidaților pentru joburi cu jumătate de normă, din dorința de suplimentare a veniturilor, mai multă transparență în ceea ce privește oferta salarială, noi instrumente introduse în procesul recrutare și de asemenea o atenție sporită acordată abilităților digitale, nu doar în segmentul de activitate IT. În plus, reputația locului de muncă va fi din ce în ce mai mult analizată de candidați și va influența decizia de angajare.
Raportul complet poate fi văzut pe site-ul BestJobs.eu.
Agenţii economici din județul Ilfov oferă 955 de locuri de muncă vacante, conform datelor aflate în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov: 59 de locuri – pentru studii superioare, 119 – pentru studii medii, 239 – pentru muncitori calificaţi, 538 – pentru muncitori necalificaţi.
Profesiile, meseriile ocupaţiile cu locuri de muncă în Ilfov sunt: director tehnic, manager, specialist marketing, manager zonă, inginer sisteme de securitate, consultant intern în resurse umane, consilier juridic, asistent medical generalist, agent vânzări, agent comercial, asistent manager, operator introducere, validare și prelucrare date, recepționer de hotel, gestionar depozit, magaziner, lucrător gestionar, dispecer, bucătar, ospătar (chelner), îngrijitor clădiri, vânzător, lucrător comercial, casier, agent de securitate, zidar rosar-tencuitor, fierar betonist, dulgher, vopsitor industrial, sudor, lăcătuș mecanic, electrician în construcții, tâmplar universal, operator mase plastice, cusător piese din piele și înlocuitor, conducător auto transport rutier de mărfuri, șofer autoturisme și camionete, stivuitorist, menajeră, femeie de serviciu, muncitor necalificat la întreținerea de drumuri, șosele, poduri, baraje, muncitor necalificat la demolarea clădirilor, căptușeli, zidărie, plăci mozaic, faianță, gresie, parchet, muncitor necalificat la spargerea și tăierea materialelor de construcții, ambalator manual, muncitor necalificat la ambalarea produselor solide și semisolide, muncitor necalificat în industria confecțiilor, muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor, lucrător sortator deșeuri reciclabile, muncitor necalificat în metalurgie, manipulant mărfuri, ajutor bucătar, lucrător operativ pentru autocompactare, comisioner, paznic etc.
Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul ANOFM https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.
Cel mai utilizat procesator de plăți electronice din România, Netopia Payments, anunță încheierea unui parteneriat cu platforma enterprise de comerț digital Vtex, prin care brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț. Ca urmare, „integrarea soluțiilor Netopia Payments oferă comercianților Vtex opțiuni de plată multiple și intuitive, cu scopul de a le eficientiza procesele online: de la îmbunătățirea ratei de conversie, la simplificarea experienței de plată a clientului final și suport dedicat din partea specialiștilor Netopia Payments. Retailerii care folosesc platforma Vtex vor avea la dispoziție opțiuni precum: plata cu un singur click printr-o soluție tokenizată, plata în marketplace, plata prin accesarea unui link, plata în rate și plata recurentă”.
Horia Grozea, Director Vanzari, NETOPIA Payments
Horia Grozea, director vânzări, Netopia Payments: „Netopia Payments se numără printre pionierii soluțiilor de plăți online din România. Am fost prima companie care a folosit inovația și ultimele tehnologii disponibile în fiecare serviciu oferit, ceea ce ne-a stabilizat ca lider de piață de peste 10 ani. Parteneriatul cu Vtex este natural deoarece rezonăm la nivel de viziune și punem la fel de mult accentul pe calitate și evoluție. Suntem convinși că unindu-ne forțele vom avea impact acolo unde contează cel mai mult: dezvoltarea ecommerce-ului local, retaileri care vând mai mult și în siguranță.”
Cristi Movila, VTEX
Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul Vtex: „Există multipli factori care pot influența parcursul unui cumpărător într-un magazin online, dar un lucru este cert: el se va încheia întotdeauna în pagina de checkout. Accesibilitatea și diversitatea metodelor de plată joacă un rol uriaș în succesul acestei etape. Mai mult, există cumpărători care preferă anumite magazine exclusiv datorită metodelor de plată puse la dispoziție. Din acest motiv, credem că integrarea cu Netopia Payments va da ocazia clienților noștri să-și mărească numărul de comenzi și să-și extindă baza de cumpărători, fără a fi nevoie de dezvoltări suplimentare.”
Parteneriatul dintre Netopia Payments și Vtex este considerat ca „o decizie strategică în contextul creșterii retailului online și a deschiderii cumpărătorilor către noi metode de plată precum BNPL (Buy Now Pay Later), plata prin link sau plata cu monede alternative.
Pe lângă aceste soluții, evoluția pieței de ecommerce a dus la apariția a tot mai multor marketplace-uri, creșterea numărului de magazine online B2B și creșterea interesului pentru abordarea Direct-to-Consumer (D2C). Consecința a fost nevoia unor integrări și sisteme care să ajute cumpărătorii să se adapteze, integrări pe care Vtex le-a pus întotdeauna la dispoziția clienților în mod nativ”.
Vtex (NYSE: VTEX) este „platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează toate operațiunile de comerț. Vtex accelerează creșterea afacerilor clienților săi cu o soluție completă de Comerț, Marketplace și OMS. Suntem alături de companiile din toată lumea și le sprijinim în procesul lor de dezvoltare, gestionare și livrare a unor experiențe native și avansate de comerț B2B, B2C și de marketplace, cu un time-to-market rapid.
În calitate de lider în domeniul platformelor de comerț digital, Vtex se bucură de încrederea a peste 2400 de clienți, printre care AbInbev, Carrefour, Colgate, Motorola și Whirlpool, având peste 3200 de magazine online active în 38 de țări (date pentru anul fiscal care s-a încheiat la 31 decembrie 2021). Pentru informații suplimentare, vizitați www.vtex.com”.
Netopia Payments este „lider pe piața locală a procesărilor de plăți digitale. Compania face parte din grupul de firme Netopia, înființat în anul 2003, ca răspuns la nevoia de inovație și de integrare a noilor tehnologii în domeniul plăților online și offline. Inovația reprezintă pilonul principal pe care Netopia Payments și-a construit profilul de lider, iar viziunea companiei se reflectă în eficiența și calitatea serviciilor oferite. În prezent, aproximativ 20.000 de comercianţi folosesc serviciile şi soluţiile Netopia Payments: plăţi mobile, tranzacţii online cu carduri bancare sau prin SMS”.
Numărul agențiilor imobiliare a crescut cu peste 20% în ultimii patru ani la nivel național, ajungând la 18.653 de companii, conform datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului.
Ministerul Finanțelor arată că primele 75 de companii cu activitate imobiliară din România, cu o cifră de vânzări mai mare de două milioane de lei, au înregistrat în 2021 o cifră totală de afaceri de 518.921.402 lei (aproximativ 105,044 milioane de euro). Profiturile realizate au fost de 134.370.707 lei (aproximativ 27,145 milioane de euro).
Agențiile prestează servicii de intermediere imobiliară, precum și activități de construcții, consultanță în investiții, leasing și brokeraj, comercializare de materiale de construcții, constructii civile, industriale, social-culturale, dezvoltări și modernizări de drumuri, străzi și platforme etc.
Primele 10 agenții cu cele mai mari vânzări și creșteri în 2021
CBRE REAL ESTATE CONSULTANCY SRL (București) – 58.129.487 lei (+ 5,78% față de cifra de afaceri din 2020) – 151 angajați
SUDREZIDENTIAL REAL ESTATE SRL (Ilfov) – 32.008.866 Lei (+98,46% față de cifra de afaceri din 2020) – 27 de angajați
ECHINOX PROPERTY SERVICES SRL (București) – 31.71.0618 lei (89,83% creștere față de 2020) – 47 angajați
BLITZ NETWORK S.A. (Cluj) – 22.553.124 lei (122,73% creștere față de 2020) – 44 angajați
SI. MO. IMOBILIARE S.R.L. (București) – 21.614.464 lei (1.936,39% mai mult față de 2020) – 1 angajat
SVN ROMANIA REAL ESTATE ADVISORS S.R.L. (Bucuresti) – 16.339.273 lei (creștere față de 2020 – 36.41%) – 4 angajați
ELES IMOBILIARE SRL (Bihor) – 14.961.027 lei (cifră netă pe 2020 – 0) – 2 angajați
CASTA IMOBILIARE S.R.L. (Mureș) – 13.767.024 (creștere față de 2020 – 5.977,78%) – 5 angajați
Compania Blitz anunță că „a realizat în 2021 o cifră de vânzări de 22.553.124 Lei, și un profit net de 123.336 Lei, situându-se în clasamentul companiilor cu activitate imobiliară pe locul 4”.
Cătălin Priscorniță, CEO și fondator Blitz: „Această creștere s-a datorat extinderii la nivel național de la 3 birouri locale la 7 birouri și 8 francize regionale numai în 2021. Astfel, cifra de vânzări a companiei a crescut cu 122,73%, mai mult decât dublă față de anul precedent.”
Majoritatea companiilor din top 10 au reușit în 2021 cel puțin să-și dubleze cifra de afaceri, unele dintra acestea reușind creșteri cu mult mai mari. Deși a fost încă pandemie, imobiliarele au rămas atractive, iar firmele cu vechime pe piață au reușit să atragă categorii noi de clienți și să-și crească afacerile.
Majoritatea agențiilor imobiliare au mai puțin de 10 angajați
Printre companiile analizate o singură companie are peste 100 de angajați, 10 companii au între 10 și 100 de angajați, restul companiilor având sub 10 angajați.
Cătălin Priscorniță: „În condițiile în care majoritatea companiilor imobiliare preferă relațiile de colaborare cu agenții săi, numărul angajaților arată, de fapt, cât personal de sprijin au aceste companii și cât de dezvoltate sunt sistemele și procedurile lor interne.”
Cele mai multe agenții sunt concentrate în București
Cele mai multe agenții din top sunt concentrate în București. Din cele 75 de companii cu activitate în imobiliare, analizate, 37 și-au desfășurat activitatea în București, 11 în Ilfov, 5 în Cluj, 5 în Timiș, 3 în Brașov, 2 în Arad, 2 în Bihor, 2 în Iași, și câte 1 în alte regiuni și orașe.
Capitala rămâne, așadar, polul activității imobiliare, aceasta fiind și cea mai mare piață imobiliară cu cele mai multe tranzacții lună de lună. Și în județele dezvoltate se înregistrează o activitate imobiliară importantă și o prezență a agențiilor imobiliare mai ridicată.
Datele privind situația financiară a companiilor cu activitate în imobiliare provin din bilanțurile contabile depuse la Ministerul de Finanțe de către agenții economici la finele fiecărui an. Puteți consulta bilanțurile companiilor din industria imobiliară AICI.
Alina Dimitriu, Partener şi lider al departamentului de Audit din cadrul EY România din iulie 2021, preia, începând cu luna iulie 2022, rolul de lider al liniei de servicii Assurance (Audit şi servicii conexe).
Alina Dimitriu are o experiență de peste 25 de ani în audit extern și intern pentru clienți din sectorul bancar, asigurări, imobiliare și alte sectoare, inclusiv companii listate. Ea a coordonat diverse proiecte locale și internaționale, cooperând îndeaproape cu mai multe linii de servicii din cadrul companiei și cu autoritățile de reglementare locale și europene.
Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale (CESA): „Alina a avut o contribuţie importantă la creșterea practicii noastre de assurance și la realizarea priorităților noastre în ceea ce privește transformarea auditului. Sunt încrezător că abilitățile și pasiunea ei ne vor ajuta să ne atingem obiectivele și să rămânem concentrați pe furnizarea de servicii excepționale clienților noștri, atât în serviciile de audit, cât şi în cele conexe.”
„După doi ani de pandemie şi în contextul geopolitic actual, mediul de afaceri se găseşte, cu siguranţă, în faţa multor provocări. Strategia noastră rămâne aceea de continua să ne adaptăm şi să ne transformăm serviciile, astfel încât să răspundem atât aşteptărilor clienţilor noştri şi organismelor de supraveghere, oferindu-le încredere, stabilitate şi calitate la cele mai înalte standard, cât şi aşteptărilor echipelor noastre de a avea o experienţă excepţională în EY”, a declarat Alina Dimitriu, Partener, lider Audit şi servicii conexe, EY România.
Alina Dimitriu are o diplomă de licență în Inginerie și este Expert Contabil Autorizat (FCCA), Auditor Intern Certificat (CIA), Auditor Extern Certificat (CAFR) și Expert Contabil (CECCAR).
Echipa de Assurance a EY România are în prezent 350 de specialiști, care oferă companiilor locale şi internaționale o paletă diversă de servicii integrate în rețeaua EY la nivel global – de la audit extern, la asistență contabilă și financiară, raportare contabilă de conformitate și investigarea contabilă a fraudelor, sustenabilitate.
La Sânpetru, județul Brașov, Asociația „Zi de Bine” în colaborare cu Asociația „BertaLand” va amenaja un centru social în care vor trăi împreună și vor beneficia de ocrotire bătrâni abandonați în spitale sau care trăiesc singuri, copii din familii cu situații financiare precare și animalele abandonate.
Centrul se numește #CasaPlină și va fi deschis la sfârșitul lunii iulie 2022. Pentru bătrâni, se vor desfășura seri de dans, concursuri de șah și de yoga, ateliere creative, terapii, excursii. Pentru copii, vor fi activități și ateliere pentru educația civică, dezvoltare socială armonioasă, completarea lacunelor educaționale. Animalele abandonate vor fi preluate în regim de foster și pregătite pentru o viață în familie, având contact direct cu copiii, seniorii, dar și cu și animale din cadrul centrului. Ulterior, la momentul adopției, animalele vor fi deja obișnuite cu oamenii, crescând astfel șansele ca integrarea lor să fie rapidă și adopția permanentă.
Bugetul necesar pentru implementarea acestui proiect este de 40.000 euro și este oferit de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank.
Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Acum doi ani am colaborat pentru prima dată cu Asociația BertaLand, când am reușit să ducem la bun sfârșit o campanie de ajutorare a bătrânilor singuri, de Crăciun. Mai exact, pentru 200 de bunici uitați de lume. De atunci, asociația a dezvoltat mai multe programe care ajută la integrarea socială și îmbunătățirea calității vieții pentru copiii din familii cu situații financiare precare, pentru seniori care au nevoie de ajutor și de un adăpost, dar și pentru animale abandonate sau abuzate. Astăzi ducem mai departe visul Laurei, fondatoarea Asociației BertaLand, și amenajăm acel Acasă care va integra nevoile tuturor.”
Laura Bercean, fondatoarea Asociației BertaLand: „Ideea de BertaLand a fost mereu acolo, în sufletul meu, într-un fel sau altul. În 2019 am înființat Asociația BertaLand iar astăzi mă bucur nespus că am început să lucrez la proiectul meu de suflet, un loc atât de special, care va integra nevoile a trei segmente diferite, seniori, copii și animale, dar care au același scop comun, nevoia de a ști că nu sunt singuri.“
Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza .
Asociația Zi de Bine are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local.
Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor.
Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”.
Criza financiară din 2008 ne a introdus într-o noua paradigma, cea a dobânzilor zero și chiar negative!!!, de neconceput din punct de vedere economic, o paradigmă contra naturii, o inepție inventată din disperarea guvernelor și băncilor centrale de a-și repara greșeala printării banilor cu nemiluita după anii 1990.
Ca întotdeauna, tot ceea ce este mult strică, cu atât mai grav cu cât acest lucru s-a petrecut în domeniul creșterii necontrolate a masei monetare.
Reacția guvernelor și a băncilor centrale pentru a stopa criza financiara a fost printarea a și mai multor bani, stingând focul cu benzină !!!(sic)
Inflația globală s-a cantonat în zona zero și cu toate că în ultimii ani aceiași actori, guverne și bănci centrale, au încercat să o resusciteze aceasta a refuzat să atingă nici măcar nivelul clasic de 2%.
Așa se întâmplă când piața financiară nu este lăsată liberă și se efectuează intervenții, brutale, neortodoxe asupra ei fiind super distorsionată o perioada foarte îndelungată.
Criza COVID-19 a menținut încă 2 ani aceasta distorsiune nemaiîntâlnita și de asemenea magnitudine.
Dar iată că, brusc, de neimaginat pentru prea mulți dintre cei care au crezut că această distorsiune, acest free lunch va continua la infinit, a sosit momentul adevărului.
Indiferent de ceea ce vor să facă cu forța băncile centrale și guvernele, piața are întotdeauna dreptate și corectează toate aceste intervenții mai mult sau mai puțin inoportune, din așa zise motivații „sociale”. (The market is always right).
Cu cât piața este mai mult distorsionată cu atât ea va reveni mai violent, ceea ce se întâmplă acum. (Market is back with vengeance).
În primăvara anului 2021 mi-a prevestit cu lux de amănunte ceea ce se va întâmpla, unul din traderii de excepție ai Bancorex-ului după 1990 și al pieței valutare internaționale, membru fondator al pieței valutare interne, care activează încă în acest domeniu cu aceeași pasiune și profesionalism ca trezorier al unui mare asigurator local. Când îmi spunea că vom vedea anul acesta dobânzi și randamente locale de 10% recunosc că nu am dat crezare, deși argumentele erau pertinente, exact ca cele enunțate anterior.
Și iată că după aproape 14 ani de știri cotidiene despre dobânzile zero și negative, s-a ivit un tsunami de știri zilnice despre băncile centrale din toată lumea care majorează dobânzile care mai de care mai mult și mai repede. Paradigma, normală de altfel, s-a schimbat peste noapte și a surprins pe majoritatea participanților nepregătiți din piața financiară internațională; tocmai s-a incheiat free lunch-ul și a venit nota de plată foarte piperată, cu prețuri de caviar.
Din păcate, și la acesta mișcare de revenire la normalitate a dobânzilor datorita inflației galopante, noi am rămas ultimii ca și reacție din partea băncii centrale comparativ cu Polonia, Ungaria, Cehia. Piața internă s-a corectat însă mult mai repede.
Ieri, INS a publicat o inflație internă de 15.1%,astăzi în SUA inflația a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii 41 ani!!!! La 9.1%, cu 1.3% mai mult decât luna trecută, crescând anticipația unei majorări de dobândă a FEDERAL RESERVE peste 2 săptămâni cu 1% și nu cu 0.75%. Banca Canadei a majorat dobânda de politica monetară cu 1%, zilele trecute Banca Națională a Ungariei a majorat dobânda de referință cu 2%!!! după ce acum 2 săptămâni tocmai o majorase cu 1.7%!!!. Banca Angliei a majorat de 5 ori anul acesta dobânda de referință la 1.25%.
După cum observați nici pomeneala de reacție din partea… BCE, doar promisiuni amânate de majorare cu 0.25%-0.50% anul acesta.
Datorita diferențialului de dobândă în favoarea dolarului american asistăm la o depreciere a monedei euro, azi la paritate cu dolarul, având tendința de apreciere în continuare, de ce nu poate unde a mai fost la 0.81!!! ceea ce înseamnă ca moneda europeană depreciată va induce și mai multa inflație în zona euro . Din acest punct de vedere este de aplaudat politica BNR de menținere a stabilității monedei locale, comparativ cu „colegele’’ est europene.
Unde se află vecinele noastre est europene la acest moment cu ratele de referință: Polonia 6,5%, Ungaria 9.75% !!!!!!, Cehia 7%, România 4.75%.
Concluzia o trageți dumneavoastră în ceea ce privește ținta dobânzii de referință a BNR , probabil undeva la cel puțin 6,5%. Sperăm să vedem aceeași determinare din partea BNR și sa majoreze în august tot cu 1% dobânda de referință.
Este momentul ca BNR să ia în considerare inflația și nu aspectele „sociale” sau „considerentele politic” și să rămână aceeași ancora a economiei românești din ultimii 32 de ani.
Am încercat să mă refer la un cadru de ansamblu al caruselului inflației și să nu vă inund cu foarte multe cifre și grafice de specialitate pe care dumneavoastră în calitate de specialiști în domeniu sigur le cunoașteți din multitudinea de cifre economice.
P.S. Sunt curios dacă predicțiile „cenușii” ale aceluiași prieten trader se vor adeveri și vom vedea, în continuare, o scădere a indicilor bursieri cu încă 20-30% după intrarea cu certitudine în recesiune datorita majorărilor de dobânzi.
Firmele europene de servicii financiare răspund așteptărilor acționarilor în domeniile tradiționale de experiență în consiliile de administrație, inclusiv în domeniul politic, contabilitate, juridic și conformitate
Potrivit investitorilor, directorii cu experiență în domeniul sustenabilității, FinTech și al securității cibernetice sunt subreprezentați în consiliile de administrație
Se accelerează numirile în consiliile de administrație în domeniul sustenabilității și al tehnologiei, aproape jumătate (45% și, respectiv, 46%) dintre directorii cu experiență în aceste domenii fiind recrutați în ultimii trei ani
Diversitatea de gen rămâne sub așteptările investitorilor, deși datele arată că în ultimii trei ani au fost numite în consiliile de administrație mai multe femei decât bărbați
Franța și Italia au cele mai diverse consilii de administrație din punct de vedere al genului, iar Germania are cele mai puțin diverse consilii de administrație.
Multe dintre consiliile de administrație ale celor mai mari firme de servicii financiare din Europa sunt subdimensionate în ceea ce privește competențele, experiența și nivelul de diversitate pe care investitorii le consideră importante pentru ei, potrivit studiului inaugural EY European Financial Services Boardroom Monitor. Cercetarea arată că, deși consiliile de administrație din zona serviciilor financiare europene au acreditări solide în domeniul politic, financiar, contabil, juridic și de conformitate, acestea nu dispun încă de expertiza în diversitate de gen, sustenabilitate sau tehnologie pe care investitorii spun că o caută atunci când decid dacă o companie este o investiție atractivă.
Diversitatea de gen și de vârstă în consiliile de administrație urmărită de investitori
Un procent de 44% dintre investitorii intervievați susțin că diversitatea de gen în consiliul de administrație le influențează semnificativ decizia de a investi într-o societate de servicii financiare, față de numai 16% care spun că nu le influențează deloc decizia. Deși toate firmele europene de servicii financiare monitorizate au o anumită reprezentare feminină în consiliul de administrație, în prezent, în toate firmele proporția de gen este de 63% bărbați și 37% femei.
Experiență politică importantă în consiliile de administrație din firmele financiare europene
Mai mult de jumătate (51%) dintre investitorii instituționali spun că experiența politică în cadrul consiliului de administrație este „importantă” pentru a face dintr-o companie o investiție atractivă. 97% dintre firmele de servicii financiare monitorizate au cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență de lucru în politică sau pentru un organism guvernamental din industrie, iar 44% dintre toate întreprinderile monitorizate au mai mult de o treime din consiliile de administrație formate din persoane cu experiență politică.
Cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență în contabilitate și finanțe
Jumătate (50%) dintre investitori consideră că experiența în domeniul contabilității în cadrul consiliului de administrație are un impact „important” sau „foarte important” în ceea ce privește transformarea unei companii într-o investiție atractivă. Toate societățile financiare monitorizate au cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență în domeniul contabilității și al finanțelor, iar 70% dintre societăți au doi sau mai mulți membri ai consiliului de administrație cu experiență în domeniul contabilității.
Șase din zece firme au experiență juridică și de conformitate în consiliul de administrație
Mai mult de jumătate (51%) dintre acționari spun că este o „problemă importantă” dacă o firmă are puțină sau zero experiență la nivelul consiliului de administrație în domeniul juridic și al conformității, iar 22% din acest grup de investitori instituționali consideră că este o problemă „foarte importantă”. 59% dintre societățile monitorizate au un director din consiliul de administrație cu experiență profesională în domeniul juridic și al conformității.
Experiența în sustenabilitate, FinTech și securitate cibernetică foarte căutată în viitor
Mai mult de jumătate (51%) dintre investitori consideră că experiența în sustenabilitate în consiliile de administrație are un impact „important” în transformarea unei companii într-o investiție atractivă, iar 22% indică faptul că are un impact „foarte important”. Cu toate acestea, mai puțin de o cincime (19%) dintre companiile monitorizate au în prezent administratori cu experiență în domeniul sustenabilității.
Capitalul uman – un domeniu de interes nou pentru consiliile de administrație din domeniul financiar
Un procent de 20% dintre consiliile de administrație din sectorul serviciilor financiare europene au în prezent cel puțin un membru cu experiență în resurse umane, dintre care jumătate (50%) au fost numiți în funcție în ultimii trei ani. Durata medie a mandatului unui membru al consiliului de administrație cu experiență în resurse umane este de 40,5 luni – mult mai mică decât media de 59 de luni pentru toți directorii monitorizați.
Rezultatele studiului EY Boardroom Monitor prezentate detaliat
Boardroom Monitor realizat de EY analizează experiența, formarea și competențele directorilor de consilii de administrație din cadrul indicelui MSCI European Financials Index, precum și al altor câteva instituții naționale mari. Echipele EY au chestionat opiniile a peste 300 de investitori instituționali în companii financiare din Marea Britanie, Germania, Elveția și Franța și au comparat așteptările lor privind consiliile de administrație din domeniul serviciilor financiare cu status quo-ul din Europa.
Omar Ali, EY EMEIA Financial Services Managing Partner: „Acționarii companiilor financiare doresc să vadă consilii de administrație cu directori a căror experiență și caracteristici colective reflectă capacitățile necesare pentru a aborda oportunitățile și provocările cu care se confruntă sectorul. Consiliile de administrație din întreaga Europă demonstrează o experiență profundă în multe dintre domeniile tradiționale pe care investitorii le consideră valoroase. Deși este posibil ca acestea să fie subreprezentate în domenii mai noi, cum ar fi sustenabilitatea și tehnologia, și mai au încă de lucru în ceea ce privește diversitatea, putem observa că se iau măsuri pentru a rezolva acest aspect.”
Consiliile de administrație sunt în urma așteptărilor investitorilor în ceea ce privește diversitatea de gen și de vârstă
Un procent de 44% dintre investitorii intervievați susțin că diversitatea de gen în consiliul de administrație le influențează semnificativ decizia de a investi într-o societate de servicii financiare, față de numai 16% care spun că nu le influențează deloc decizia. Deși toate firmele europene de servicii financiare monitorizate au o anumită reprezentare feminină în consiliul de administrație, în prezent, în toate firmele proporția de gen este de 63% bărbați și 37% femei.
Consiliile de administrație din cadrul serviciilor financiare din Germania sunt cel mai puțin diversificate din punct de vedere al genului, unde împărțirea actuală a directorilor de consiliu este de 25% femei și 75% bărbați. În general, Franța și Italia sunt cele mai avansate în diversitatea de gen în consiliile de administrație. Distribuția pe sexe a directorilor de consilii de administrație în Italia este de 47% femei, 53% bărbați, iar în Franța este de 44% femei, 56% bărbați. În Regatul Unit al Marii Britanii, împărțirea pe sexe a directorilor de consiliu este de 39% femei și 61% bărbați.
Diversitatea de gen este cea mai mare în rândul membrilor consiliilor de administrație din cadrul firmelor de gestionare a averilor și a activelor, unde 41% sunt femei și 59% bărbați. În cadrul consiliilor de administrație din sectorul bancar, această proporție scade la 37% femei și 63% bărbați, iar în cadrul companiilor de asigurări, aceasta este de 36% femei și 64% bărbați.
Cu toate acestea, datele EY Boardroom Monitor sugerează că femeile sunt din ce în ce mai bine reprezentate în consiliile de administrație. Analiza arată că 42% dintre femeile din consiliile de administrație au fost numite în ultimii trei ani, în timp ce doar 31% dintre bărbații au fost numiți în aceeași perioadă. Durata medie a mandatului în consiliul de administrație al femeilor este de 55 de luni, față de 65 de luni în cazul bărbaților.
În ceea ce privește diversitatea vârstei, 45% dintre acționari consideră că ar trebui ca în consiliile de administrație din domeniul serviciilor financiare să existe o gamă largă de vârste pentru a funcționa eficient în era digitală. Mai puțin de o treime (31%) dintre acționari consideră că nu e nevoie în consiliile de administrație de o reprezentare dintr-o gamă largă de vârstă. În ciuda acestor opinii, doar 8% dintre companiile monitorizate au membri ai consiliului de administrație cu vârsta sub 40 de ani.
Omar Ali: „Deși sectorul financiar din Europa a parcurs un drum lung, multe instituții au încă un drum important de parcurs pentru a răspunde așteptărilor investitorilor în ceea ce privește diversitatea în consiliile de administrație. Majoritatea acționarilor consideră că este important să existe un echilibru între femei și bărbați, însă femeile reprezintă frecvent mai puțin de 40% din consiliile de administrație ale marilor companii europene de servicii financiare – acest lucru trebuie să se schimbe. Cele mai multe firme vor dori să fie în avans față de reglementările viitoare care vor impune o diversitate de gen mai echitabilă începând cu 2026. De asemenea, investitorii subliniază, pe bună dreptate, necesitatea ca aceste consilii de administrație să aibă un amestec de vârste mai diversificat, astfel încât să poată reflecta mai bine nevoile clienților și ale societății.
Diversitatea rasială și etnică lipsește cu desăvârșire din cercetarea noastră: acest lucru se datorează faptului că datele nu sunt încă surprinse în mod eficient în întreaga industrie din Europa. Acest aspect trebuie să fie, de asemenea, prioritar pentru firmele de servicii financiare, deoarece acestea încearcă să creeze consilii de administrație care să reprezinte comunitățile pe care le deservesc.”
Doar 3% dintre firmele financiare europene nu au experiență politică în consiliul de administrație
Mai mult de jumătate (51%) dintre investitorii instituționali spun că experiența politică în cadrul consiliului de administrație este „importantă” pentru a face dintr-o companie o investiție atractivă, inclusiv un sfert (25%) care consideră că este „foarte importantă”. 97% dintre firmele de servicii financiare monitorizate au cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență de lucru în politică sau pentru un organism guvernamental din industrie, iar 44% dintre toate întreprinderile monitorizate au mai mult de o treime din consiliile de administrație formate din persoane cu experiență politică.
Piața cu cea mai scăzută experiență politică este Italia, unde doar 20% dintre directorii de consilii de administrație au acest set de competențe. La nivel sectorial, 100% din consiliile de administrație din domeniul gestionării activelor și al asigurărilor au experiență politică, în timp ce în sectorul bancar, 94% dintre firme au experiență politică în cadrul consiliilor de administrație.
Toate firmele au cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență în contabilitate și finanțe.
Jumătate (50%) dintre investitori consideră că experiența în domeniul contabilității în cadrul consiliului de administrație are un impact „important” sau „foarte important” în ceea ce privește transformarea unei companii într-o investiție atractivă, față de numai 17% care spun că acest lucru nu are un impact „deloc important”. Toate societățile financiare monitorizate au demonstrat că cel puțin un membru al consiliului de administrație are experiență în domeniul contabilității și al finanțelor, iar 70% dintre societăți au doi sau mai mulți membri ai consiliului de administrație cu experiență în domeniul contabilității.
Șase din zece firme au experiență juridică și de conformitate în cadrul consiliului de administrație
Mai mult de jumătate (51%) dintre acționari spun că este o „problemă importantă” dacă o firmă are puțină sau zero experiență la nivelul consiliului de administrație în domeniul juridic și al conformității, iar 22% din acest grup de investitori instituționali consideră că este o problemă „foarte importantă”. 59% dintre societățile monitorizate au un director al consiliului de administrație cu experiență profesională în domeniul juridic și al conformității.
În comparație cu administratorii de averi și de active, băncile și asigurătorii au un grad net superior de experiență în domeniul juridic și al conformității în cadrul consiliilor de administrație. 71% dintre asigurători și 69% dintre bănci au în cadrul consiliilor de administrație persoane cu experiență în domeniul juridic și al conformității. Doar 28% dintre firmele de gestionare a averilor și a activelor au membri ai consiliului de administrație cu o experiență similară.
Experiența în domeniul sustenabilității, FinTech și al securității cibernetice va fi foarte căutată în viitor
Mai mult de jumătate (51%) dintre investitori consideră că experiența în materie de sustenabilitate în consiliile de administrație are un impact „important” în ceea ce privește transformarea unei companii într-o investiție atractivă, iar 22% indică faptul că are un impact „foarte important” asupra cazului de investiție al unei companii. Cu toate acestea, mai puțin de o cincime (19%) dintre companiile monitorizate au în prezent administratori cu experiență în domeniul sustenabilității.
Asigurătorii și administratorii de averi și de active sunt semnificativ mai puțin reprezentați decât băncile în ceea ce privește nivelul de experiență în domeniul sustenabilității în cadrul consiliului de administrație. În timp ce 34% dintre consiliile de administrație ale băncilor au persoane cu experiență în domeniul sustenabilității, doar 11% dintre administratorii de averi și de active și doar 4% dintre asigurători au o experiență similară la nivelul consiliului de administrație.
Directorii consiliilor de administrație din Danemarca și din Țările de Jos au mai multe șanse de a avea experiență în acest domeniu. La nivelul tuturor societăților europene de servicii financiare, doar 2% dintre membrii consiliului de administrație au experiență profesională în domeniul dezvoltării durabile. Prin comparație, 5% dintre membrii consiliilor de administrație ale societăților financiare daneze au experiență în domeniul sustenabilității, iar 4% dintre membrii consiliilor de administrație ale societăților financiare olandeze au o experiență similară.
Conform datelor, directorii consiliilor de administrație din Germania și Elveția sunt cei mai puțin susceptibili de a avea experiență în domeniul sustenabilității. Doar 1% dintre membrii consiliilor de administrație din firmele germane și 1% dintre membrii consiliilor de administrație din firmele elvețiene au experiență profesională în domeniul sustenabilității. Atât în Franța, cât și în Regatul Unit al Marii Britanii, 3% dintre membrii consiliilor de administrație au experiență profesională în domeniul sustenabilității.
Cu toate acestea, datele EY Boardroom Monitor sugerează că există o tendință accelerată în întreaga Europă de numire a membrilor consiliilor de administrație cu experiență în domeniul sustenabilității. Analiza arată că 45% dintre directorii cu experiență în domeniul sustenabilității au fost numiți în funcție în ultimii trei ani, iar durata medie a mandatului tuturor directorilor cu experiență în domeniul sustenabilității este de 49 de luni, față de media de 59 de luni pentru toți directorii de consilii de administrație.
În cadrul firmelor financiare europene, experiența în domeniul FinTech și în domeniul tehnologic mai larg este cea mai scăzută în rândul asigurătorilor
Majoritatea (54%) investitorilor din companiile financiare consideră că firmele ar trebui să aibă, de obicei, experiență la nivelul consiliului de administrație în domeniul FinTech. Cu toate acestea, doar 9% dintre firmele de servicii financiare monitorizate au experiență în acest domeniu în cadrul consiliului lor de administrație.
Băncile și administratorii de averi și de active au o experiență FinTech semnificativ mai mare în cadrul consiliilor lor de administrație decât firmele de asigurări. Atât la nivelul băncilor, cât și al administratorilor de averi și de active, 11% au în cadrul consiliilor de administrație persoane cu experiență în domeniul FinTech. Doar 4% dintre firmele de asigurări au o experiență similară.
Cu toate acestea, datele sugerează că experiența FinTech devine din ce în ce mai importantă pentru consiliile de administrație ale serviciilor financiare europene. Analiza arată că 88% dintre directorii cu experiență în domeniul FinTech au fost numiți în ultimii patru ani, iar durata medie a mandatului tuturor directorilor cu experiență în domeniul FinTech este de 32 de luni, față de media de 59 de luni pentru toți directorii de consilii de administrație.
Mai mult de jumătate (53%) dintre acționari consideră că este o „problemă importantă” dacă o companie are puțină sau deloc experiență în domeniul securității cibernetice în cadrul consiliului său de administrație. Dar, în timp ce 53% dintre companiile de servicii financiare au cel puțin un membru al consiliului de administrație cu experiență în domeniul tehnologic, niciuna dintre firmele europene de servicii financiare monitorizate nu are membri ai consiliului de administrație cu experiență profesională în domeniul securității cibernetice.
Societățile de asigurări au în cadrul consiliilor lor de administrație o experiență în domeniul tehnologiei mult mai redusă decât băncile și managerii de averi și de active. În timp ce 63% dintre bănci și 56% dintre administratorii de averi și de active au în consiliile de administrație persoane cu experiență în domeniul tehnologiei, doar 42% dintre firmele de asigurări au o experiență similară.
În prezent, directorii de consilii de administrație din Spania și Regatul Unit al Marii Britanii au cea mai mare experiență în domeniul tehnologiei. La nivelul tuturor companiilor europene de servicii financiare, 7% dintre membrii consiliilor de administrație au o experiență profesională în domeniul tehnologiei. În comparație, 13% dintre membrii consiliilor de administrație din firmele spaniole au experiență în domeniul tehnologiei, iar 11% dintre membrii consiliilor de administrație din firmele cu sediul în Regatul Unit au o experiență similară. Firmele olandeze sunt în urma altor piețe europene în acest domeniu, unde doar 2% dintre membrii consiliilor de administrație au experiență în domeniul tehnologic.
Din nou, datele sugerează că se iau măsuri în cadrul consiliilor de administrație pentru a remedia acest deficit de competențe. Analiza arată că aproape jumătate (46%) dintre directorii consiliilor de administrație cu experiență în domeniul tehnologic au fost numiți în ultimii trei ani, iar durata medie a mandatului în consiliu al tuturor directorilor cu experiență în domeniul tehnologic este de 51 de luni, față de media de 59 de luni pentru toți directorii de consilii de administrație.
Capitalul uman – Resursele umane reprezintă un domeniu de interes nou pentru consiliile de administrație din domeniul financiar.
EY Boardroom Monitor a constatat că 20% dintre consiliile de administrație din sectorul serviciilor financiare europene au în prezent cel puțin un membru cu experiență profesională în domeniul resurselor umane (HR), dintre care jumătate (50%) au fost numiți în funcție în ultimii trei ani, ceea ce indică faptul că, în ultimii ani, consiliile de administrație se concentrează din ce în ce mai mult asupra resurselor umane. Durata medie a mandatului unui membru al consiliului de administrație cu experiență în domeniul resurselor umane este de 40,5 luni – mult mai mică decât media de 59 de luni pentru toți directorii monitorizați.
Omar Ali concluzionează: „Cel mai eficient consiliu de administrație din domeniul serviciilor financiare este cel care are o bază solidă în domeniile tradiționale de expertiză, dar este, de asemenea, capabil să gândească înaintea pieței, anticipând schimbările, influențând strategia și gestionând mai bine riscurile. Pentru a putea face acest lucru, consiliile de administrație trebuie să înțeleagă din ce în ce mai bine sustenabilitatea și tehnologia și trebuie să fie mai diverse.
Componența consiliilor de administrație se schimbă în mod constant, iar concurența pentru talente se va intensifica pe măsură ce firmele din întreaga Europă își diversifică în mod activ competențele și profilul consiliilor de administrație și caută să consolideze domeniile de experiență care sunt în prezent subponderate.”
Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) prin platforma sa green tech, econet romania, împreună cu partenerii săi de la Higgins, a organizat în data de 6 iulie 2022 evenimentul „Econet meetings – oportunitățile și provocările implementării sistemului garanție-returnare în România”, în format hibrid. Au participat peste 50 de invitați, atât din mediul public cât și cel privat. Evenimentul a fost deschis de dr. Ilinca Pandele, Membru al Consiliului Director și Manager al Departamentului Membership, AHK România. Tot în deschidere a vorbit Christian Plate Chargé d’Affaires și Ministru Plenipotențiar la Ambasada Republicii Federale Germania în România, Mihaela Frăsineanu Secretar General Adjunct la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor precum și Daniel Walther CEO Higgins.
Evenimentul s-a bazat pe un schimb de experiență și know-how între specialiști români și germani. Emanuel Pârvulescu – Director de Mediu, Romania Hypermarche (Cora Romania) și Feliciu Paraschiv – Vicepreședinte, Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), au conturat situația actuală, precum și oportunitățile și provocările implementării unui sistem garanție-returnare în România, iar Patrick Wiedemann, CEO Reverse Logistics Group (RLG) și Donald McCalman, Program Director Circularity Scotland, au oferit soluții și exemple de bune practici din domeniu. „A fost o plăcere să particip în calitate de speaker la conferința organizată de AHK România! Evenimentul a reunit părțile interesate relevante din partea producătorilor, a comercianților cu amănuntul, a industriei mai largi și a autorităților publice și va contribui la dezvoltarea și implementarea ulterioară a SGR-ului (sistem garanție-returnare) în România. Sunt și mai recunoscător că am putut împărtăși experiența noastră de peste 20 de ani de SGR la nivel global și că am putut prezenta soluțiile noastre inovatoare și eficiente de SGR care ar putea fi implementate în România sub presiunea timpului,” a declarat la finalul evenimentului Patrick Wiedemann, CEO Reverse Logistics Group (RLG).