În timp ce inflația erodează puterea de cumpărare a populației, într-un sondaj recent, respondenții estimează că veniturile lor vor crește în următorul an, dar mai puțin decât cheltuielile. Pentru europeni, criza energetică este principala preocupare a gospodăriilor, în condițiile în care pășim în prima lună de iarnă. 

Potrivit unui sondaj realizat de firma de consultanță McKinsey, pentru cea mai mare parte a lumii inflația este principalul motiv de îngrijorare legat de creșterea economică în următoarele 12 luni, dar nu și pentru Europa. Respondenții de pe continentul nostru sunt mai îngrijorați de prețurile volatile ale energiei decât de inflație per ansamblu. Problema energiei este un motiv de îngrijorare și pentru companii, conducând la creșterea costurilor pentru toți respondenții, cu excepția celor din America de Nord. Acolo, salariile sunt principalul motiv de îngrijorare, ceea ce arată că atât cei care au răspuns sondajului dar și Fed-ul au același obiectiv.

Cel mai recent sondaj al Băncii Centrale Europene în rândul consumatorilor arată că aceștia se așteaptă ca veniturile lor nominale să se majoreze în medie cu 1,0% în următoarele 12 luni, în creștere de la 0,8% în iulie. Tinerii se așteaptă la creșteri mai mari ale veniturilor lor decât celelalte grupe de vârstă. La întrebarea „cu cât credeți că sunt mai mari/mai mici cheltuielile gospodăriei dvs. în prezent, comparativ cu cele de acum 12 luni”, respondenții au indicat o creștere la 5,8%, de la 5,4% în urmă cu o lună. Sondajul acoperă Franța, Olanda, Italia, Belgia, Spania și Germania. 

În România, cele mai recente date arată că în T2 2022 venitul mediu al gospodăriei a ajuns la 6241 de lei. Cheltuielile totale medii ale unei gospodării au reprezentat 86,1% din veniturile totale. Veniturile unei gospodării provin în proporție de 67,6% din salarii, 19,9% din protecția socială, cum ar fi pensiile, plățile pentru șomaj, maternitate și concedii medicale, iar 6% au fost venituri în natură din producția locală. 

Dacă ne uităm la structura cheltuielilor românilor, este ușor de observat că cele mai multe venituri sunt destinate consumului – 61,5% și impozitelor – 32,4%. Doar 0,8% din cheltuieli sunt direcționate către investiții. Alimentele reprezintă 35,1% din cheltuieli, cheltuielile casnice, inclusiv utilitățile sunt de 15,5%, tutunul și băuturile alcoolice – 7,8%, același procent ca și transportul iar îmbrăcămintea și încălțămintea – 7,3%. 

Prin urmare, nu este o surpriză faptul că datele privind comerțul cu amănuntul din august au fost foarte bune. Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), comparativ cu luna precedentă, a crescut în ansamblu cu 2,7%, datorită creșterilor vânzărilor de produse nealimentare (+3,8%), vânzărilor alimentelor, băuturilor și tutunului (+2,3%) și a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+1,2%).

Inflația, așa cum e percepută de consumatorii europeni, în ultimele 12 luni a continuat să crească, conform sondajului BCE. Întrebați cât de mult sunt mai mari sau mai mici prețurile în țara dumneavoastră comparativ cu cele de acum 12 luni, oamenii au răspuns cu o medie de 8%, mai mare cu 0,1% față de rezultatele din luna iulie. Tinerii, persoanele cu vârste sub 35 de ani, percep creșteri mai mici ale prețurilor decât celelalte grupe de vârstă. Estimările privind inflația pentru următoarele 12 luni au rămas stabile la 5%, în timp ce inflația estimată pentru următorii trei ani a rămas la 3%. 

DISTRIBUIȚI
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.