Salină senzorială amenajată în București

0

Cu un buget de aproximativ 40.000 de euro oferit de partenerii strategici Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank, Asociația Zi de Bine, împreună cu Asociația KinetoBebe, amenajează o salină senzorială în București, „Flori de sare”, dedicată copiilor și adulților cu probleme respiratorii. Salina va avea 80 mp, iar sarea va proveni din Ucraina.

Salinoterapia se va face cu ajutorul unui aparat numit halogenerator care macină sarea și dispersează în aer microparticule uscate de aerosoli, care pătrund foarte adânc în bronhiolele terminale și în alveolele pulmonare. Datorită acestui aparat, în cele două camere ale salinei se va respira un aer puternic salinizat. O ședință de 45 de minute echivalează cu 4-6 ore petrecute într-o salină de mare adâncime și este, de asemenea, o variantă sigură și pentru copiii cu vârste sub 3 ani dar și pentru femeile însărcinate.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine:   „Câteva ore petrecute într-o salină pot contribui substanțial la bunăstarea organismului, în special pentru persoanele care suferă de diverse afecțiuni precum polipoză nazală sau faringiană, apnee, astm bronșic, laringită, rinită, sinuzită și altele. Cercetările științifice dedicate salinoterapiei arată îmbunătățiri ale afecțiunilor respiratorii sau ale problemelor legate de piele, atât la copii cât și la adulți. Ne bucurăm că  vom reuși să construim o salină chiar în București și că multe din aceste afecțiuni vor putea fi tratate cu ajutorul terapiilor dedicate.”

Ana Raluca Chișu, președintele Asociației KinetoBebe: „Pentru a crește potențialul de recuperare al copiilor și a ameliora unele dintre complicațiile respiratorii care apar odată cu diagnostice precum prematuritatea severă, diagnostice neurologice sau sindroame genetice, am dorit să oferim beneficiarilor noștri și ședințe de salinoterapie. Prin proiectul Flori de Sare – Salina din mijlocul Bucureștiului, 40 de copii și însoțitorii lor vor beneficia lunar de ședințe de salinoterapie gratuită.”   

Salina va avea colțuri de joacă inspirate din educația Montessori, un tobogan. Vor avea loc activități pentru copii cu diverse afecțiuni medicale, care au nevoie de terapie. Adulții se vor putea relaxa și participa la clase de yoga, studiu individual, lectură și multe altele.

În sala mică a salinei, ședințele de salinoterapie se vor desfășura în lumini colorate. Va fi amenajat un spațiu dedicat terapiei senzoriale, cu efecte benefice în special pentru copiii cu probleme neurologice, ce s-a dovedit a avea rezultate vizibile pentru o echilibrare psihică sau recreere. Prin lumini, mișcare și sunet, camera senzorială are capacitatea de a induce o stare de bine, de relaxare musculară și psihică, de scădere a stresului și anxietății. Astfel, copiii devin mai receptivi la informațiile oferite în cadrul celorlalte terapii desfășurate de către Asociația KinetoBebe, îi stimulează să facă mișcare, să comunice, să își însușească limbajul și să își dezvolte inteligența emoțională.

De peste 13 ani, Asociația KinetoBebe realizează programe de recuperare pediatrică și terapii complexe. Astăzi, în cele trei Centre de Recuperare Pediatrică din București, copii de la 0 luni la 16 ani beneficiază de programe complexe de terapie pentru recuperarea abilităților fizice, lingvistice și senzoriale, în timp ce părinții sunt în permanent dialog cu cadrele medicale. Peste 8.000 de copii au făcut primii pași în centrele KinetoBebe, ajutați de cei mai buni kinetoterapeuți, psihologi și logopezi.

Proiectele realizate de Asociația Zi de Bine pot fi susținute printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

 

Nicu Marcu, ASF: „Bursa românească trebuie să devină un reper semnificativ al economiei românești”

0

„Strategia Națională pentru Dezvoltarea Pieței de Capital 2022 – 2026”, un proiect derulat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară în colaborare cu Ministerul Finanțelor, având drept consultant Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), a fost publicată la secțiunea Transparență decizională, pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Strategia a avut la bază „Raportul OECD privind piața de capital din România” care a propus, în urma unei analize aprofundate a pieței de capital din România, un set de recomandări care privesc cu precădere îmbunătățirea cadrului instituțional, juridic și de reglementare, în vederea valorificării oportunităților de dezvoltare a pieței autohtone.    

„Proiectul însumează principii și măsuri de reglementare pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital și facilitarea accesului la finanțare pentru toate categoriile de investitori. Subliniez că, pentru atingerea acestui obiectiv, ASF are în vedere identificarea tuturor instrumentelor și activităților care asigură premisele creșterii atractivității pieței de capital din România pentru investitori și pentru emitenți”, precizează Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu.

„În acord cu recomandările OECD, Autoritatea de Supraveghere Financiară lucrează continuu la îmbunătățirea cadrului de reglementare, având ca obiectiv simplificarea accesului la piață, atât pentru emitenți cât și pentru investitori, cu respectarea corespunzătoare a principiilor de transparență și de protecție a investitorilor pe piața de capital. Prin aceasta, ASF dorește să contribuie la creșterea lichidității pieței de capital prin diversificarea instrumentelor financiare tranzacționate și a operațiunilor derulate în cadrul acesteia. Bursa românească trebuie să devină un reper semnificativ al economiei românești, un important izvor de finanțare al acesteia și o platformă de tranzacționare a pachetelor de acțiuni ale celor mai importante și atractive companii românești”, a mai declarat Președintele Autorității, domnul Nicu Marcu.

Strategia Națională pentru Dezvoltarea Pieței de Capital 2022 – 2026” urmărește implementarea unor îmbunătățiri punctuale, pentru a crește atractivitatea pieței locale, prin dezvoltarea infrastructurii și a parametrilor de funcționare. De asemenea, Strategia urmărește creșterea numărului de investitori activi retail, precum și diversificarea, respectiv atragerea de noi investitori instituționali.

Facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare: Clarificări suplimentare în legislație

0

_________________

Andreea Mitiriță, Partener PwC România
Cristina Fuioagă, Director PwC România

 

Legislația privind facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare a fost recent modificată, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2023, fiind clarificate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească activitățile de cercetare-dezvoltare pentru a aplica deducerea suplimentară la calculul impozitului pe profit și fiind introdusă necesitatea de a obține certificarea activităților de către experții înscriși în Registrul național al experților pentru certificarea activității de cercetare dezvoltare.

Modificările au apărut după ce, în ultima perioadă, au avut loc discuții între reprezentanții mediului de afaceri și cei ai Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării pentru a îmbunătăți cadrul legislativ actual. În prezent stimulentele fiscale pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, existente în Codul fiscal, sunt următoarele:

  • deducerea suplimentară, în proporție de 50%, a cheltuielilor efectuate pentru activităţile de cercetare-dezvoltare;
  • aplicarea metodei de amortizare accelerată în cazul aparaturii şi echipamentelor destinate activităţilor de cercetare-dezvoltare;
  • scutirea de impozit pe venit pentru angajații care lucrează în proiecte de cercetare-dezvoltare;
  • scutirea de impozit pe profit pentru contribuabilii cu activități exclusiv de cercetare – dezvoltare în primii 10 ani de activitate (neaplicabilă în prezent în lipsa unor măsuri de ajutor de stat).

Spre exemplu, beneficiul obținut din aplicarea facilității de deducere suplimentară a cheltuielilor poate conduce la o economie de 8% din valoarea investițiilor în proiecte de cercetare-dezvoltare (de exemplu 8% reprezentând reducere în impozitul pe profit final de plată). Banii astfel economisiți pot fi direcționați pentru a sprijini alte activități/inițiative de afacere la nivelul societăților în cauză.

Clarificările au fost aduse prin Ordinul comun, publicat pe 4 octombrie, al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării nr. 3.265/21.453/2022.

În mod specific, prin acest ordin comun, activitățile de cercetare-dezvoltare eligibile trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții: 

  • sunt cuprinse într-un proiect de cercetare-dezvoltare definit prin Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică(reglementarea anterioară nu făcea trimitere la OG nr. 57/2022), identificat prin următoarele elemente: 
  • scopul proiectului (nu era menționat anterior) și obiectivele proiectului; domeniul de cercetare-dezvoltare ; perioada de desfășurare a proiectului; resursele alocate proiectului (sursele de finanțare și, dacă este cazul, echipa de proiect și infrastructura de cercetare); (anterior nu erau menționate echipa de proiect și infrastructura de cercetare), bugetul proiectului (nu era anterior); categoria rezultatului activității de cercetare-dezvoltare, conform art. 74 din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002; caracterul inovativ; 
  • în cadrul activităților de dezvoltare tehnologică se vor lua în considerare activitățile de dezvoltare experimentală (nu era anterior menționat).

De asemenea, prin noul cadru legislativ, au fost eliminate prevederile art.4 din Ordinul comun nr. 3.265/21.453/2022, prin care se dădeau exemple de activități care nu reprezintă activități de cercetare-dezvoltare, motivul fiind că această listă era doar cu titlu de exemplu și producea confuzie între contribuabili întrucât nu reușea să surprindă în mod practic toate activitățile care nu constituie cercetare-dezvoltare. 

Proiectele și activitățile vor fi încadrate ca fiind de cercetare-dezvoltare de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, care va constitui un corp de experți înscriși în Registrul național al experților pentru certificarea activității de cercetare dezvoltare. Urmează publicarea ordinului autorității de stat care va reglementa metodologia de selecție a experților și normele metodologice privind expertiza în vederea certificării activității de cercetare-dezvoltare și structura Registrului.

Pentru încadrarea proiectelor și activităților ca fiind de cercetare-dezvoltare, pentru a beneficia de stimulentele fiscale prevăzute la art. 20 din Codul fiscal, contribuabilii au opțiunea de a solicita certificarea activității de către un expert înscris în registru.

De asemenea, noul cadru legislativ menționează obligativitatea de a solicita certificarea proiectelor de către contribuabilii mari, stabiliți potrivit OPANAF, obligație care anterior nu era foarte clar individualizată.

Nu în ultimul rând, pentru proiectele și activitățile de cercetare-dezvoltare finanțate din fonduri publice naționale și internaționale nu este necesară certificarea. Acest lucru poate reprezenta un imbold pentru contribuabilii care desfășoară activități inovatoare și pentru care accesează fonduri europene sau diverse scheme de ajutor de stat, de a aplica și facilitatea fiscală reprezentată de deducerea suplimentară.

Așteptăm cu interes și legislația cu privire la Registrul național al experților, care sperăm să vină în sprijinul contribuabililor cu mai multă claritate vizavi de această procedură de certificare. Dorim să punctăm faptul că modificările mai sus menționate se referă doar la aplicarea facilității fiscale prevăzută la art.20 din Codul Fiscal, respectiv deducerea suplimentară de 50% a cheltuielilor eligibile legate de activități de cercetare-dezvoltare. Astfel, pentru aplicarea facilității ce constă în scutirea impozitului pe venit pentru personalul angajat în activități de cercetare-dezvoltare nu este necesară certificarea de către un expert.

 

Studiu Deloitte: stimulentele financiare reprezintă cel mai important factor de decizie pentru românii care optează pentru un abonament nou sau care schimbă un furnizor

0

 

  • Românii preferă să-și facă abonament pentru servicii de telecomunicații, utilități, servicii TV și comerț electronic, dar să plătească punctual pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, cărți electronice și audio

Stimulentele financiare precum modalitățile de a economisi bani și accesul la oferte speciale și reduceri reprezintă principalul factor de decizie pentru românii care decid să-și facă un abonament nou (42%) la servicii digitale și tradiționale, produse de consum sau cu durată lungă de viață și servicii de comerț electronic, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte „Demystifying the hype of subscription”, pondere similară cu cea înregistrată în rândul respondenților europeni (45%). Dintre aceste categorii, abonamentele românilor pentru servicii de comerț electronic sunt cele mai influențate de beneficiile de natură financiară, cum ar fi ofertele speciale și reducerile (65%), economiile cu serviciile de livrare (42%) și livrarea gratuită la returnarea produsului (41%). Alți factori care influențează semnificativ deciziile românilor de a achiziționa abonamente sunt confortul (30%), care se referă la livrarea la domiciliu, lipsa reclamelor intruzive sau folosirea unor metode de plată simplificate, și accesul la oferte de tip premium privind conținutul sau funcționalitățile (29%).

Raportul subliniază că prețul atractiv este și principalul motiv pentru care românii decid să-și schimbe furnizorii la care au abonamente. În acest caz, stimulentele financiare sunt aproape de două ori mai importante decât alți factori pentru toate categoriile de abonamente analizate, tendință întâlnită și în rândul respondenților europeni.

Românii preferă să-și facă abonament pentru servicii de telecomunicații, inclusiv de internet, pentru utilități, servicii TV și comerț electronic, precum și pentru achiziționarea aparatelor de uz casnic și a produselor de pe platforme de tip marketplace. Pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, cărți electronice și audio, consumatorii români preferă plățile punctuale.

Raportul arată, de asemenea, că românii care nu au folosit abonamente în ultimul an au luat această decizie deoarece preferă să cumpere doar atunci când au nevoie (58%) sau pentru că sunt consumatori ocazionali (44%), factori similari cu cei care influențează consumatorii la nivel european. Pe de altă parte, studiul arată că ponderea românilor care optează pentru plăți punctuale scade în rândul generațiilor mai tinere, numărul reprezentanților Gen Z care preferă abonamentele fiind puțin mai mare (cu 2 puncte procentuale) decât al celor care aleg achizițiile punctuale. La polul opus, românii din generația Baby Boomers înregistrează cea mai mare pondere în rândul consumatorilor care preferă achiziții punctuale (cu 24 de puncte procentuale mai mult față de cei care doresc să se aboneze), urmați de reprezentanții Generației X (11 puncte procentuale) și Millennials (6 puncte procentuale).

„Merită subliniat faptul că, atunci când vine vorba de atragerea de noi clienți, furnizorii de produse și servicii prin abonamente ar trebui să se concentreze nu numai pe preț, ci și pe confort și oferte de tip premium. Pentru a asigura retenția clienților, aceștia trebuie să găsească echilibrul între stimulentele de natură financiară și alte tipuri de beneficii atunci când concep programe de loialitate. Studiul arată că 59% dintre români au început să cumpere mai mult de la un furnizor după ce și-au făcut abonament la acesta, ceea ce reprezintă un alt argument pentru crearea unor strategii puternice de loialitate”, a spus Andrei Ionescu(foto), Partener coordonator consultanță și managementul riscului, Deloitte România, și lider al industriei de tehnologie, media și telecomunicații.

Raportul subliniază că există o corelație strânsă între grupul demografic al consumatorilor și deschiderea lor de a-și schimba atitudinea cu privire la abonamente, 25% dintre românii din generația Baby Boomers care fac achiziții punctuale declarând că nu ar putea fi convinși să se aboneze, urmați de Millennials (13%), Gen X (12%) și Gen Z (7%). Pe de altă parte, gradul de loialitate variază în funcție de generație, aproape o treime din reprezentanții Baby Boomers (31%) care au cel puțin un abonament spunând că nu s-ar lăsa convinși să schimbe furnizorul, urmați de Gen Z (30%).

Există, de asemenea, o legătură între gradul de digitalizare a unei societăți și tendința acesteia de a folosi abonamente, subliniază studiul, România clasându-se pe ultimul loc în rândul țărilor analizate în ceea ce privește maturitatea digitală, potrivit raportului Digital Society and Economy Index (DESI), și pe primul loc în ceea ce privește ponderea consumatorilor care preferă abonamentele în locul plăților punctuale, urmată de Bulgaria și Polonia. La polul opus, Germania este țara cea mai matură din punct de vedere digital și cu cei mai mulți respondenți care preferă plățile punctuale în detrimentul abonamentelor.

Consumatorii români nu percep toate plățile făcute cu regularitate ca fiind abonamente, 47% dintre respondenți precizând că nu dețin un abonament înainte de a primi un exemplu în acest sens, aspect care plasează România pe locul al patrulea în topul țărilor ai căror cetățeni nu conștientizează că au un abonament, după Bulgaria (61%), Slovacia (57%) și Ungaria (49%). În rândul respondenților la nivel european, cele mai frecvente tipuri de abonamente pe care consumatori nu le-au recunoscut sunt cele pentru utilități (77%) și servicii de telecomunicații/internet (75%).  

Studiul a fost realizat în rândul a 9.000 de consumatori din nouă țări: Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Polonia, România, Slovacia, Turcia și Ungaria.

Un nou showroom Cesarom în București

0

Lasselsberger Ceramics România, deținătorul brandului Cesarom și unicul producător local de plăci ceramice, anunță inaugurarea celui mai nou și inovator showroom de gresie și faianță, în București, pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 12, printr-o investiție de 1 milion de lei. 

Petrișor Grindeanu, director general al Lasselsberger Ceramics România: „De-a lungul istoriei sale de 60 de ani, CESAROM a fost întotdeauna un deschizător de drumuri în domeniul plăcilor ceramice. Întrucât cerințele clienților se schimbă continuu, odată cu noile tendințe ale pieței,  venim în întâmpinarea lor cu cele mai inovatoare soluții și servicii, iar showroomul din București este un exemplu concret în acest sens. În cadrul acestuia oferim clienților soluții complete, adaptate în cele mai mici detalii nevoilor și stilului oricărui spațiu pe care aceștia doresc să-l amenajeze.” 

Noul showroom Cesarom, după cum îl caracterizează realizatorii, „își propune să ofere un concept inovator de expunere și vânzare de plăci ceramice în România, mizând, totodată, pe consultanță personalizată de specialitate, astfel încât clienții să beneficieze de experiență plăcută în alegerea gresiei, faianței și decorurilor cermice. Procesul de vânzare va fi asistat de aplicații profesionale de proiectare 3D. Compania asigură servicii de livrare la domiciliu, iar până la data de 30 noiembrie, orice client beneficiază de un discount de 20% la orice achiziție din acest showroom.

Deschiderea noului spațiu de expunere din Capitală coincide cu aniversarea a 60 de ani de existență a brandului pe piața românească și înglobează esența performanței Cesarom de peste jumătate de secol. 

În plus, showroomul Cesarom propune clienților un concept unic, Mix&Match, ce presupune mixarea plăcilor din colecții diferite, având la dispoziție consultanță personalizată oferită de specialiștii Cesarom. Astfel, clienții au posibilitatea de a-și exprima creativitatea la cel mai înalt nivel și de a alege decoruri perfect aliniate preferințelor”.  

Referitor la tendințe și preferințe în materie de plăci ceramice, Cesarom subliniază: „Când vine vorba de nevoile dezvoltatorilor în materie de plăci ceramice, potrivit datelor Cesarom, aceștia aleg preponderent produse pentru spațiile comune din clădirile rezidențiale, terase sau balcoane, mai exact  gresii porțelanate care imită rocile naturale. Dintre acestea, cele mai căutate colecții Cesarom sunt Granito, Tanum, Move și Quartz.

Pentru renovări sau amenajări de apartamente noi, consumatorii finali aleg dintr-o gamă diversă de produse și designuri, în funcție de dimensiunea plăcii, suprafața lucioasă sau mată, modelul, respectiv culoarea.  Cele mai cerute modele Cesarom sunt plăcile ceramice cu dimensiunea 60X30 cm precum colecțiile Statuario, Piedra, Cream sau Crust. 

Formatul 60X30 cm este și cel mai bine vândut pe piața locală, cu o cotă de piață de peste 25% din totalul plăcilor ceramice comercializate. 

La nivel de buget alocat plăcilor ceramice, acesta a atins un prag mediu în România între 60-80 lei pe metru pătrat, în contextul în care în 2021 piața locală de plăci ceramice a crescut cu aproximativ 6% comparativ cu anul precedent, atingând o valoare de circa 210 milioane de euro și 40 milioane de metri pătrați”. 

Pentru anul în curs, Cesarom anunță că „are în plan o creștere în linie cu dezvoltarea organică, vizând un plus de 12% a cifrei de afaceri, comparativ cu 2021. 

În 2022, Lasselsberger Ceramics România a continuat implementarea investițiilor în valoare de peste 2 milioane de euro, direcționate către dezvoltarea unei linii de rectificare a gresiei și faianței și lansarea de noi game de produse utilizând această tehnologie. Un alt obiectiv a fost deschiderea noului showroom Cesarom din Capitală, inaugurat la începutul lunii octombrie. 

Totodată, în urma investițiilor în fabrica de la Cluj-Napoca, Cesarom a lansat in 2022 peste 150 de plăci ceramice de gresie și faianță. 

Noutățile Cesarom de anul acesta includ formate tot mai mari, noi modele de gresii porțelanate rectificate, cu suprafețe super lucioase de 120x60cm, faianțe rectificate cu dimensiuni de 90×30 cm și 60x30cm, dar și piese speciale precum mozaicuri porțelanate, plinte sau trepte. Noile produse se înscriu în portofoliul de soluții complete pe care îl oferă CESAROM. 

Tot în 2022, compania a lansat ARdesigner, o aplicație web bazată pe tehnologia realității augmentate, care funcționează pe conceptul unei „cabine de probă” virtuale, unde utilizatorii au posibilitatea de a vizualiza gresia și faianța Cesarom în propria încăpere. Aplicația se adresează atât persoanelor care renovează sau finisează un apartament sau o casă, dar și proiectelor rezidențiale sau comerciale. În plus, retailerii parteneri Cesarom pot beneficia de avantajele ARdesigner, întrucât clienții acestora pot scana codul QR ARdesigner care conduce utilizatorul direct în aplicație”.

Cesarom, liderul pieţei româneşti de gresie şi faianţă, este caracterizat ca „unul dintre brandurile cu tradiţie din România, având o istorie de 60 de ani. CESAROM se produce în fabrica Sanex SA din Cluj-Napoca, companie care a devenit, începând cu anul 2004, membră a grupului austriac Lasselsberger GmbH, lider in producţia europeană de plăci ceramice (gresie, faianţă şi decoruri ceramice).

În prezent, capacitatea totală de producţie din cadrul fabricii Sanex SA din Cluj-Napoca se ridică la peste 8 milioane de metri pătraţi anual, Sanex SA comercializând o gamă variată de modele de gresie, faianţă şi plăci decor. Toate colecţiile Cesarom pot fi vizualizate pe www.cesarom.ro”.

Donalam recrutează forță de muncă pentru combinatul de la Târgoviște

0

Compania Donalam, membră a AFV Beltrame Group, unul dintre cei mai mari producători de bare din oțel şi oţeluri speciale din Europa, își anunță obiectivul de a ajunge la un număr de 730 de angajați, și în lunile următoare accelerează procesul de recrutare de personal: „Locurile de muncă disponibile se adresează atât persoanelor cu studii medii, experiența în domeniu nefiind obligatorie, cât și absolvenților de studii superioare. Din punct de vedere geografic, campania vizează locuitorii municipiului Târgoviște și din localitățile limitrofe, dar și candidați din alte zone, dispuși să facă naveta sau să se relocheze.  

Combinatul de la Târgoviște și-a reluat activitatea în luna iunie, readucând România pe harta producătorilor de oțel beton. Astfel, pentru a acoperi nevoile de producție si pentru a lucra la flux normal, este nevoie de creșterea semnificativă a echipei: operatori laminare, oțelari, mecanici, electricieni, sudori, operatori macarale. De asemenea, compania angajează și absolvenți de studii superioare, specialiști în diverse domenii ale ingineriei – metalurgică, electrică, mecanică, hidraulică și civilă”.

Liliana Bica, director de resurse umane, Donalam: „Problema deficitului de personal nu a ocolit sectorul nostru de activitate. Este foarte dificil să mai găsim specialiști în domeniu, în lipsa unui sistem educațional care să pregătească tineri pentru aceste meserii specifice. Strategia noastră este pe de-o parte, de a atrage oameni noi în echipă, indiferent de domeniul sau nivelul calificării, și de a investi în calificarea lor la locul de muncă. Suntem într-o continuă căutare de noi colegi iar în următoarele luni vom creşte constant echipa. Pe de altă parte, dorim să ne implicăm activ în atragerea tinerilor și în formarea noilor generații de metalurgiști, alături de autorități și de instituțiile de învățământ.”

Compania Donalam accentuează că, „pe lângă cursurile de pregătire de care vor beneficia, noilor angajați li se oferă un pachet salarial și de beneficii competitiv (care include asigurare medicală privată, tichete de masă, tichete de vacanță diverse prime și sporuri etc.), și  un mediu de lucru care promovează incluziunea, în care activitatea se desfășoară în condiții de siguranță, alături de o echipă de profesioniști.

Cei interesați să afle mai multe informații despre abordarea companiei și despre posturile disponibile sunt invitați să acceseze pagina: https://gruppobeltrame.com/en/donalam-srl/”.

AFV Beltrame Group (www.gruppobeltrame.com/), înființat în 1896, este caracterizat ca „unul dintre cei mai mari producători de bare din oțel şi oţeluri speciale din Europa. Grupul deţine 7 fabrici în Italia, Franţa, Elveţia şi România, cu un total de peste 2.500 de angajați, peste 2 milioane de tone de oţel vândute anual și activități comerciale în peste 40 de țări”. 

Compania Donalam este filiala din România a AFV Beltrame Group, care „deține două unități de producție: cea de la Călărași, având peste 15 ani de activitate în producția barelor de oțel laminate la cald și, începând din februarie 2022, combinatul de la Târgoviște, unde, în această vară, a fost repornită producția de oțel beton. Compania își propune investiții semnificative în perioada imediat următoare, dincolo de modernizarea și de retehnologizarea structurilor existente având în plan construcția unei unități noi de producție, unică în lume, care se va încadra sub limitele de emisii de 50 kg CO2/t de produs”. 

 

Fidelizarea angajaților și taxele mai mici sunt doar două motive pentru care angajatorii pot oferi beneficii extra-salariale

0

_________________

Claudia Sofianu, Liderul departamentului
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România
Dan Răuţ, Manager,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România

Care sunt avantajele pe care legislația românească le permite companiilor prin care acestea ar putea să treacă de la abordarea potențialilor/ actualilor angajați cu o simplă ofertă salarială la oferte bazate pe un pachet de remunerare, format din salariu plus beneficii, și de ce angajații ar trebui să-și reconsidere cerințele faţă de angajatori?

Taxele salariale în România ajung sau chiar depășesc 40% din venitul brut. Dar Codul Fiscal prevede încă o diversitate de beneficii sau avantaje extra-salariale, pentru care nu se datorează impozit și/sau contribuții sociale, ceea ce înseamnă un câștig pentru ambele părți – angajatori și angajați. Astfel, companiile din România au la îndemână și calea beneficiilor extra-salariale prin care să ofere un venit suficient de motivant pentru atragerea și fidelizarea oamenilor în companie.

În România, se vorbește cu precădere despre salariul net (deseori se și negociază pornind de la această idee), ceea ce, în linii mari, înseamnă un venit brut din care se scad impozitul pe salariu și contribuțiile sociale obligatorii (pensie și sănătate) plus alte deduceri potenţiale, și mai puțin despre pachetele salariale. Știm că există suficiente excepții care să confirme regula (de exemplu, companiile cu operațiuni la nivel global, în care promovarea ofertelor de angajare prin pachete salariale dezvoltate/ complexe a devenit de mulți ani parte din ADN-ul lor). La nivel național, însă, nu se poate vorbi deocamdată despre o cultură bine sudată a conceptului veniturilor totale pe care un potențial angajat să le poată solicita și să le obțină într-o relație de muncă. 

Este adevărat că nici negocierea nu reprezintă încă un punct forte al angajaților/candidaților din România, deși observăm că noile generații devin mult mai stăpâne și în această artă. Astfel, ideea că salariul este cel important și nu alte avantaje, mai mici sau mai mari, pare că a rămas înrădăcinată în subconștientul generalizat al forței de muncă românești. Singura etapă depășită și acceptată de toată lumea este aceea a tichetelor de masă, care au ajuns, după un istoric de peste 23 ani, să fie acordate de cea mai mare parte a angajatorilor.

În prezent, găsim reglementate legal o multitudine de avantaje în bani sau în natură (de la variate tipuri de tichete/bilete valorice, indemnizaţii, produse şi/sau servicii etc.) pe care angajatorul le poate plăti sau deconta, ca beneficii extra-salariale. Angajatorii aleg însă dacă să ofere ori nu beneficii, pe care dintre ele și în ce cuantum, fiecare dintre acestea având și o reglementare a impozitării, aspect de care depinde, în mare măsură, și atractivitatea acestora.

Cum legislația din România permite în prezent angajatorilor să opteze pentru o paletă destul de generoasă de beneficii extra-salariale în condiții fiscale avantajoase (atât pentru salariați, cât și pentru companii), le reamintim pe cele mai reprezentative, majoritatea fiind, în anumite condiții, exceptate de la plata impozitului pe venit (10%) și/sau a contribuţiilor sociale obligatorii (37,25%), astfel:

Supuse doar impozitului pe venit:

  • tichete de masă, în valoare de până la 30 lei/zi lucrată
  • tichete culturale – până la 190 lei/lună și la 380 lei/eveniment pentru cele ocazionale
  • tichete de creșă, 570 lei/lună/copil
  • vouchere de vacanță, în limită de până la șase salarii de bază minime brute pe țară (de ex., 15.300 RON pentru anul 2022).

Neimpozabile, dar și exceptate de la plata contribuţiilor sociale

  • cadouri în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou – de până la 300 lei/eveniment/persoană, oferite de angajator pentru ocazii speciale (ex. Paște, Crăciun, 1 Iunie, 8 Martie)
  • pensii facultative suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro (echivalent în lei) anual pentru fiecare persoană
  • prime de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro (echivalent în lei) anual pentru fiecare persoană
  • sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă, în limita unui plafon lunar de 400 lei 
  • diverse training-uri/ cursuri de pregătire și perfecţionare profesională (atât în țară, cât și în străinătate)
  • decontarea contravalorii transportului la şi de la locul de muncă. 

În plus, Ordonanţa de Guvern din această vară, 16/2022, vine cu o noutate, precizând că, începând cu 1 ianuarie 2023, următoarele beneficii cumulate lunar sunt neimpozabile doar în limita a 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat: prestaţiile suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate (altele decât indemnizaţii de delegare și de detașare); contravaloarea hranei acordate salariaților care nu primesc tichete de masă; cazarea şi contravaloarea chiriei pentru angajaţii proprii în limita lunară de 20% din salariul minim pe economie; contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora; contribuţiile la fondurile de pensii facultative, primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale în limitele sus-menționate; indemnizaţia de telemuncă.

Mențiunea importantă este că noul prag nu se aplică, așadar, tuturor beneficiilor neimpozabile prevăzute de Codul Fiscal, tichetele de masă, culturale, de creșă, de vacanţă sau cadourile nefiind luate în calculul celor plafonate. Și, pentru că mulți angajatori nu acordă toată gama beneficiilor prevăzute de lege, riscul să se depăşească plafonul de 33% poate fi relativ redus în practică.

De altfel, studiile companiilor care acordă angajaților opțiuni extra-salariale arată că angajatorii selectează și oferă beneficiile pe care le includ în oferta salarială în funcție de mai multe criterii (unele selectate chiar prin solicitarea directă a opiniei angajaților privind preferințele/necesitățile individuale) – cum ar fi profilul salariaților, hobby-uri, regimul și mediul de muncă și/sau de viață, distanța față de locul de muncă și altele.

Noutățile aduse de Ordonanța 16 au părut o „sperietoare” la început, însă analizând mai bine prevederile sale, putem observa că paleta de beneficii rămâne destul de flexibilă și permisibilă din punct de vedere fiscal. Sigur, facem abstracție de povara administrativă, care va face ca activitatea birocratică a departamentelor financiare şi de salarizare/ resurse umane să crească în lipsa unor soluții informatice eficiente.

Cu toate acestea, contextul fiscal actual poate fi considerat, în general, favorabil pentru ambele părți, angajat-angajator, și atunci principala întrebare rămâne: de ce angajatorii nu recurg pe scară largă la oferte de pachete salariale și se limitează, în continuare, la a oferi doar salariul de încadrare însoțit, cel mult, de clasicele tichete de masă? De ce nu profită de prevederile legislative românești care, sunt în general aliniate la practica europeană și stimulează creșterea veniturilor salariatului, concomitent cu scăderea sarcinii fiscale și, implicit, de o mai mare disponibilitate a fondurilor proprii rămase (care nu se duc în taxe salariale la stat) pentru dezvoltare și investiții?

Răspunsurile diferă de la caz la caz – câți angajatori, atâtea posibilități – însă, putem presupune că există câteva “frâne” comune, cum ar fi lipsa unei viziuni macroeconomice la nivel de companie, inexistenţa/ implementarea defectuoasă sau lipsa actualizării strategiei de remunerare/politicilor de compensații și beneficii pentru salariați; în unele cazuri putem vorbi chiar despre lipsa educației fiscale potrivite și/sau lipsa personalului administrativ bine pregătit în domeniul fiscal, capabil să analizeze şi să interpreteze legislația stufoasă în vederea aplicării ei într-un mod personalizat la nivelul companiei.

Este cert însă că, pe lângă salariul de bază, ce reprezintă, în mod evident, obiectul principal al unei relații contractuale de muncă, beneficiile extrasalariale pot deveni adevărate elemente motivaționale și chiar diferențiatoare. Mai ales în contextul deficitului actual al forței de muncă.

Companiile care se vor concentra pe nevoile salariaților și vor concepe oferte și pachete de remunerare personalizate, vor putea fi mai aproape de câștigarea nu doar a unor salariați satisfăcuți, ci si a unor colegi mai fericiți și, de ce nu, mai fideli companiei.

Nu în ultimul rând, acordând avantajele salariale ce beneficiază de un tratament fiscal preferențial, angajatorii își vor putea ajuta angajații să facă față inflației care, cel puțin în acest an, a erodat veniturile cu peste 15%.   

Aproape 5 milioane de euro – despăgubiri achitate în baza asigurărilor de răspundere civilă dedicate companiilor

0

Valoarea totală a despăgubirilor plătite anul trecut de către Membrii UNSAR în baza asigurărilor de răspundere civilă destinate companiilor a fost de 23,8 milioane de lei (4,84 milioane de euro), conform unei analize realizate la nivelul asociației.

Topul primelor 5 despăgubiri achitate de companiile Membre UNSAR anul trecut, în baza acestor asigurări, însumează peste 7,8 milioane de lei. Din această valoare, 78% a reprezentat suma totală acordată ca despăgubiri în baza polițelor de răspundere civilă legală, diferența fiind reprezentată de polițele de răspundere civilă profesională, pentru riscuri de tipul daunelor materiale, vătămări corporale și pierderi financiare provocate de asigurați partenerilor de business. 

„În desfășurarea oricărui tip de activitate prestată pot fi cauzate prejudicii unor terțe persoane care le afectează financiar din cauza unor erori sau a neglijenței profesionale. Din fericire, asigurările de răspundere civilă pot oferi acoperiri specifice oricărui tip de business, astfel că pot reprezenta acel instrument necesar care să protejeze atât patrimoniul terților păgubiți, cât și pe acela al asiguraților oferindu-le posibilitatea de a-și continua activitatea și în situații mai dificile”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președinte UNSAR.

În acest an, planul #BusinessSOS, realizat cu sprijinul instituțional pentru educație financiară din partea ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară și susținut de BVB – Bursa de Valori București, pune la dispoziția antreprenorilor mai multe informații, inclusiv cu privire la asigurările de răspunderi civile legale și profesionale.

Această ediție a roadmap-ului #BusinessSOS este susținută și de următoarele organizații și instituții: AAFBR – Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România, APAPR – Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România, APPA – Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor, ARA – Asociația Română de Actuariat, ARB – Asociația Română a Băncilor, ARTS – Asociația Română pentru Tehnica de Securitate, CCIFER – Camera Franceză de Comerț și Industrie în România, CCIpR – Camera de Comerț Italiană pentru România, FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților, FSAB – Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci, ISF – Institutul de Studii Financiare, PIAR- Patronatul Industriei Asigurărilor din România, PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare, RBL – Romanian Business Leaders și UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări.

„O situație neprevăzută poate provoca un dezechilibru în activitatea unei companii, cu efecte negative atât asupra business-ului, cât și al angajaților. Cu atât mai mult, în contextul actual, este bine să avem în vedere accesarea unor soluții de protejare a afacerii. Acoperirea oricărui tip de riscuri va oferi siguranță tuturor celor care depind de compania asigurată“, a adăugat Alexandru CIUNCAN.

Mai multe detalii privind #BusinessSOS și tipurile de asigurări destinate companiilor sunt disponibile aici: 

https://asiguropedia.ro/roadmap-business-sos/.

Tulcea, primul municipiu cu testare standardizată digitală a elevilor

0

Procesul de digitalizare se extinde în diversele sectoare ale activității economico-sociale din Tulcea, care devine primul municipiu care adoptă modelul Brio® de testare standardizată a elevilor. La inițiativa Inspectoratului Școlar Județean Tulcea, cu sprijinul Primăriei Municipiului Tulcea, în 21 de școli se realizează testarea inițială la începutul noului an școlar. Participă 9.400 de elevi din învățământul primar, gimnazial, profesional și liceal. Testarea inițială standardizată în funcție de nivelul de școlarizare este susținută la limba și literatura română, respectiv matematică sau istorie (pentru filiera umanistă). 

Organizatorii precizează că „în total, vor fi aplicate aproximativ 18.800 de teste, câte două pentru fiecare elev, care vor genera o evaluare corectă, cuantificabilă și comparabilă, menită să prezinte nivelul actual al elevilor, dar și progresul acestora pe parcursul învățării. 

Elevii au oportunitatea de a primi un feedback consistent, în timp real, care poate fi transpus în acțiuni remediale, direcționate spre nevoile individuale identificate. Pentru profesori, testele standardizate reprezintă un instrument extern validat, care poate susține evaluarea proprie și, mai mult, un sprijin în pregătirea fișelor de progres individual pentru fiecare copil, necesare conform noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Nu în ultimul rând, părinții vor avea acces la feedback pe rezultatele reale ale învățării, inclusiv la o monitorizare a progresului școlar. În funcție de scorul obținut de elevi la aceste teste, Brio® va realiza o analiză a rezultatelor care va fundamenta o serie de soluții și programe individualizate de învățare, atât la nivelul fiecărui elev, cât și la nivel de școală sau municipiu.”

Ștefan Ilie, primarul municipiului Tulcea: „Ca să știm ce trebuie să reparăm, trebuie să știm cum stăm. Acesta este principiul după care m-am ghidat în toate domeniile în care m-am implicat în viața municipiului. Educația elevilor trebuie să fie prioritară pentru toate autoritățile, deoarece viitorul, în care ne punem cele mai multe speranțe, nu are nicio șansă dacă nivelul educațional al copiilor noștri va fi unul scăzut. E datoria noastră, a autorităților locale, să fim sprijin pentru toți cei implicați în actul educațional cu instrumente care să le simplifice munca, dar și prin construcția unui mediu școlar prietenos, în care actorii actului educațional, în egală măsură profesorii, părinții și copiii, să se poată concentra pe achizițiile educaționale.” 

Viorica Pavel, inspector școlar general al județului Tulcea: „Cred că un parteneriat puternic între școli, inspectorat și municipalitate poate aduce o schimbare substanțială și benefică pentru elevii municipiului Tulcea, acesta fiind și motivul pentru care am decis să demarăm împreună proiectul de testare standardizată inițială. Vrem să aflăm care sunt problemele de la nivel local, folosind date concludente pe baza cărora să construim soluții și politici potrivite pentru comunitatea noastră. Această acțiune comună este menită să furnizeze date pe care le avem, de obicei, doar în perioada evaluării naționale sau a bacalaureatului și care indică «starea națiunii», adică nivelul real de pregătire al fiecărui elev.”

Brio® este cunoscută ca „prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Prin testele școlare Brio® , elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii științifice de măsurare (ramura științei care se ocupă de aceasta se numește psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare și de interpretare să fie aceleași pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate și validitate, adică acuratețe (lipsă de eroare) și adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual țintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivității, el nefiind dependent de blândețea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor.

După fiecare testare, elevul și părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio® — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noțiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare și de informare obiectivă și acționabilă, este singurul tool de pe piața românească de educație digitală ce sprijină pregătirea și performanța susținută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv față de colegii săi de generație. 

Brio® este avizat de Ministerul Educației și Cercetării, sistemul de testare fiind un produs științific conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie”.

ING Bank, ofertă pentru tineri sub 24 de ani

0

ING Bank anunță că „a lansat oferta dedicată studenților și tinerilor începând de la 18 ani și până la împlinirea vârstei de 24 de ani. Free@ING înseamnă că aceștia se pot bucura de ING Card Complet în mod gratuit, cu 0 comisioane pentru toate operațiunile și acces nelimitat la serviciul de internet și mobile banking Home’Bank și reduceri în ING Bazar, fără obligativitatea încasării de venituri recurente și a efectuării de tranzacții. În plus, toți tinerii care își deschid cont la ING Bank în perioada campaniei beneficiază de un cadou de bun venit, gândit special pentru ei”.

Un studiu realizat în colaborare cu VISA arată că în materie de beneficii adiționale unui card bancar, „tinerii din România preferă în special recompensele și reducerile, arată. Topul preferințelor este condus detașat de gamificare, aproape un sfert dintre cei intervievați, deopotrivă studenți și proaspăt angajați, căutând să câștige recompense folosindu-și contul bancar sau achiziționând alte produse bancare. Următoarele două opțiuni exprimate, la diferență foarte mică, sunt recompensele în bani (19% pentru studenți și 15% pentru cei recent intrați în câmpul muncii) și reducerile la servicii pe bază de abonamente (14%, respectiv 15%) – în frunte cu platformele de streaming (precum Netflix sau HBO Max), servicii de livrare de mâncare (precum Tazz), închiriere de mașini și platforme de muzică (precum Spotify). La polul opus, studiul a scos la iveală faptul că cei din segmentul de vârstă 18-23 de ani sunt cel mai puțin interesați de instrumentele de economisire precum calculatoarele de buget (0% pentru studenți, respectiv 1% pentru cei proaspăt angajați) sau dobânzile preferențiale la conturile de economii (2%, respectiv 1%)”. 

Eleni Skoura, Head of Retail Banking, ING Bank: „Digitalizarea face parte din ADN-ul băncii noastre, astfel că era doar o chestiune de timp până urma să lansăm o ofertă dedicată primei generații digitale native. Prin urmare, ne bucurăm că ING Bank pune la dispoziția tinerilor români cel mai avantajos instrument de gestionare eficientă și smart a finanțelor personale, mai cu seamă în această perioadă marcată de incertitudine și de creșterea generalizată a prețurilor. Oferta ING Bank le dă acestora ocazia să se bucure la maximum de primii ani de independență, ajutându-i să dispună în întregime de resursele lor financiare și chiar să economisească. Totul transparent, fără comisioane și taxe ascunse. Mai mult decât atât, cu 0 comisioane și 0 taxe. Iar acesta este doar începutul, căci lucrăm la dezvoltarea de noi facilități și vom continua să inovăm pentru a răspunde cât mai bine la nevoile generațiilor aflate în tranziție către independență financiară. În plus, ne dorim ca acest produs să deschidă calea către educație financiară responsabilă pe termen lung, urmând să contribuie la o societate mai sustenabilă și mai sănătoasă din punct de vedere financiar.”

Noua ofertă ING Bank „a fost creată pentru studenții și tinerii începând de la 18 ani și până la împlinirea vârstei de 24 de ani și poate fi obținută pe loc și gratuit, direct din orice ING Office sau 100% online, prin intermediul aplicației Home’Bank, caz în care singurul cost perceput va fi cel de livrare a cardului fizic. Indiferent de opțiunea aleasă, cardul virtual este disponibil imediat în Home’Bank, fără niciun cost. 

Principalele beneficii ale ofertei ING Bank pentru tineri sunt:

  • 0 taxe și comisioane la tot: deschiderea și administrarea contului, plăți și transferuri către/de la alte bănci, depuneri și retrageri, intrări de la alte bănci
  • acces nelimitat la Home’Bank, cel mai complet și mai apreciat serviciu integrat de internet și mobile banking din România. Printre altele, aplicația permite personalizarea după nevoi și preferințe, plata rapidă, ușoară și în siguranță cu telefonul mobil, precum și plățile instant către prietenii din ING Bank
  • Bazar cu oferte cashback din partea unei game variate de comercianți, disponibile din Home’Bank
  • Round up: serviciu de economisire automată la cumpărături, disponibil în Home’Bank

Pe lângă accesul la beneficiile de mai sus, pe perioada campaniei de lansare a noii oferte, toți tinerii care optează pentru aceasta beneficiază de 30 de lei cashback la prima comandă la Tazz, prin ING Bazar”.