Reddit lansează NFT-uri

0

Forumul Reddit a lansat avataruri NFT și o piață pe care se pot obține. Deși nu este nici primul și nici ultimul care intră în acest spațiu, Reddit are o bază de utilizatori considerabilă și probabil se va baza pe aceasta ca modalitate de intrare în mai multe proiecte ce au la bază tehnologii cripto.

Desi Reddit nu este un lider în acest domeniu, anuntul este un indicator pozitiv că piața este încă acolo pentru a oferi oportunități de investiții. NFT-urile au avut parte de o călătorie în rollercoaster de când au ajuns să fie cu adevărat în atenția publicului. Există o mare discuție pe tema direcției sectorului și a calității unor oferte, dar, în cele din urmă, acest lucru nu este foarte diferit de primele zile ale criptoactivelor, care sunt acum mult mai dezvoltate și mai sofisticate în ceea ce privește ideile și ofertele. 

În cazul oricărei piețe emergente, vor exista probleme de început, dar ideile și inovațiile rămân relevante, iar organizații precum Reddit profită de oportunitatea de a se implica, ceea ce va duce la o creștere organică a acestui spațiu pe termen lung.

Konvoy Ventures în căutare de oportunități în domeniul cripto- gaming

0

Compania Konvoy Ventures a lansat un fond de 150 de milioane de dolari pentru a căuta oportunități de jocuri bazate pe blockchain. Lansarea fondului este un bun exemplu al interesului pentru piețele blockchain și cripto, în ciuda adversității continue a pieței.

Konvoy se uită la un segment destul de specific al pieței cripto, respectiv gaming și blockchain,  în condițiile în care ambele fac parte dintr-un domeniu în creștere considerabilă, care nu duce lipsă de inovații interesante. Industria de gaming este o industrie uriașă, iar proiectele bazate pe blockchain reprezintă o proporție tot mai mare din aceasta.

În ultimele săptămâni și luni am văzut exemple de investiții de capital în proiecte cripto, o dovadă clară pentru investitori că, în ciuda evaluărilor deprimate ale pieței, există încă oportunități pentru investiții viitoare în acest sector. 



Bitcoin se menține la peste 20.000 de dolari, în timp ce Ethereum se pregătește pentru The Merge

0

 

Bitcoin continuă să se mențină peste pragul de 20.000 de dolari, după ce săptămâna trecută a depășit pentru scurt timp 22.000 de dolari – pentru prima dată de la jumătatea lunii iunie – continuând să dea semne de stabilitate. 

Criptoactivul se menține în această zonă de mai bine de o lună, oprind scăderile abrupte de la începutul anului. BTC se tranzacționează în prezent în jurul valorii de 20.200 de dolari pe platforma eToro. 

De asemenea, Ether a oscilat între 1.000 și peste 1.200 de dolari după scăderile majore din aprilie-iunie, iar în prezent se tranzacționează cu puțin peste 1.100 de dolari pe platforma eToro. 

Toate privirile sunt îndreptate asupra ethereum în acest moment, pe măsură ce fuziunea rețelei Ethereum se apropie. Testele majore s-au desfășurat fără probleme și semnalele arată  că aceasta va avea loc în curând. Deși este imposibil de știut ce efect va avea trecerea la o rețea proof-of-stake asupra prețului criptoactivelor, teoretic este deflaționistă, deoarece încurajează deținătorii să dețină mai degrabă decât să își vândă token-urile. 

Cu toate că nivelul prețurilor de pe piața cripto este cu mult sub maximele înregistrate anul trecut, performanța se normalizează în prezent, iar majoritatea token-urilor de pe eToro au dat dovadă de mai multă stabilitate în ultimele câteva săptămâni. 

Mesajul pentru investitori în acest moment este de a avea răbdare și de a monitoriza piața. Considerăm că mișcarea instituțională constantă și creșterea continuă a sectorului reprezintă un indicator cheie că jocul nu s-a terminat. Ceea ce este important de reținut, totuși, este că diversificarea în cadrul sectorului, la fel ca în cazul oricărei clase de active, este esențială pentru a distribui riscurile. 

Indicele EY Future Consumer: Creșterea costului vieții îi obligă pe consumatori să își restrângă controlul asupra finanțelor și să devină creativi în ceea ce privește sustenabilitatea

0

 

  • Pentru prima dată de la mijlocul pandemiei, consumatorii acordă prioritate accesibilității în detrimentul sustenabilității 
  • Piețele occidentale sunt pesimiste în ceea ce privește perspectivele economice viitoare în comparație cu piețele emergente 
  • Provocări din ce în ce mai mari pentru fast fashion și fidelizarea clienților, deoarece 64% dintre consumatori ignoră ultimele tendințe în materie de modă

Consumatorii din întreaga lume se pregătesc să se retragă pentru o lungă perioadă de criză financiară, deoarece costul tot mai ridicat al vieții și incertitudinile geopolitice îi împing să caute controlul financiar pe fondul unei încrederi economice scăzute, potrivit celui mai recent indice EY Future Consumer Index (FCI).

Cea de-a zecea ediție a cercetării globale a 18.000 de consumatori, realizată în perioada 18 mai – 7 iunie 2022, arată că 79% dintre consumatori spun că finanțele lor reprezintă o preocupare, iar 62% dintre ei se așteaptă să crească și mai mult costurile vieții în următoarele șase luni. Aceste preocupări legate de finanțele personale afectează majoritatea tuturor nivelurilor de venituri, de la venituri mici (87%) la clasa de mijloc (77%) și până la venituri mari (64%). 

În condițiile în care încrederea consumatorilor este în scădere, cercetarea relevă o perspectivă economică semnificativ pesimistă din partea piețelor occidentale, în comparație cu piețele emergente/alte piețe. Un număr mult mai mare de consumatori din SUA (54%), Regatul Unit (65%), Germania (84%) și Franța (85%) declară că sunt de părere că viața va rămâne la fel sau se va înrăutăți în următorii trei ani, în comparație cu Brazilia (21%), India (24%), Arabia Saudită (37%) și China (38%). Cu această continuă „mentalitate de urgență permanentă” adoptată de pandemie, consumatorii la nivel global se concentrează din ce în ce mai mult pe controlul cheltuielilor și pe reajustarea priorităților pentru a-și menține valorile și stilul de viață în fața perturbărilor. 

În condițiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea FCI arată că acum consumatorii cer accesibilitate, deoarece mai mult de unul din trei consumatori (35%) declară că sunt îngrijorați că nu vor avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât cheltuielile de trai. Consumatorii nu se limitează la a renunța la produsele esențiale pentru a reduce costurile, ci încearcă noi branduri (33%) și trec la branduri private sau „mărci proprii” (21%), expunând în cele din urmă la risc o treime din piața de adresabilitate a unui brand.

Susținerea sustenabilității în raport cu tendințele

În ciuda impulsului și a presiunilor tot mai mari pentru a trăi într-un mod mai ecologic, eforturile consumatorilor sunt frânate de creșterea costului vieții. Șaizeci și șapte la sută dintre respondenții la nivel mondial spun că prețul ridicat al bunurilor și produselor sustenabile îi descurajează în mod semnificativ să le cumpere. Cu toate acestea, sentimentul consumatorilor față de sustenabilitate s-a îmbunătățit față de mai 2021: mai puțini asociază produsele sustenabile cu o calitate scăzută (67% mai 2021 vs. 58% mai/iunie 2022) sau cu o durabilitate slabă (58% vs. 50%) și tot mai mulți au încredere din ce în ce mai mare în informațiile despre produsele sustenabile de la companiile care le produc (lipsa de încredere a scăzut de la 59% la 51%). Consumatorii caută noi metode de consum conștient, 87% dintre respondenți încercând să nu mai risipească alimente și 36% spunând că vor cumpăra mai multe produse second-hand, în creștere de la 30% în februarie 2022. 

Impulsionați de cererea actuală de accesibilitate, consumatorii înlocuiesc categoriile de cheltuieli neesențiale și caută alternative, făcând ca ceea ce au să fie mai sustenabil. 64% dintre respondenții la nivel global declară că nu mai simt nevoia de a ține pasul cu tendințele sezoniere ale modei, iar mai mulți (69%) încearcă să își repare bunurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce reprezintă o provocare pentru comercianții cu amănuntul de produse fast fashion, care vizează un consumator mai conștient. Șaizeci la sută dintre respondenți afirmă că se simt mai confortabil în propria piele, bazându-se mai puțin pe frumusețe și produse cosmetice pentru a-și spori încrederea, în creștere cu 7% față de octombrie 2021. 

Consumatorii sunt descurajați de protecția datelor online

Sondajul arată că un număr mic, dar în creștere, de respondenți sunt interesați să exploreze experiențele digitale emergente. Aproximativ unul din zece (12%) dintre consumatorii respondenți (18% în rândul milenialilor și 15% în rândul generației Z) au folosit monede digitale, au experimentat metaversul (9%) sau au cumpărat un produs virtual (8%), în mare parte datorită consumatorilor mai tineri și mai înstăriți.

Cu toate acestea, pe măsură ce lumea digitală se extinde, consumatorii devin extrem de precauți în ceea ce privește partajarea datelor lor. La nivel global, 86% dintre respondenți spun că sunt îngrijorați de furtul de identitate/fraudă și 72% sunt îngrijorați atunci când împărtășesc informații personale pe un site web/aplicație. În plus, 80% sunt îngrijorați de aplicațiile care le urmăresc mișcările; temeri care sunt resimțite puternic de toate generațiile. 

 

Georgiana Iancu (foto), Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România: „Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri. Văzând cum consumatorii caută să preia controlul asupra finanțelor lor și să facă față inflației în creștere, producătorii și comercianții deopotrivă vor trebui să acționeze agil şi rapid pentru a adresa temerile consumatorilor, în special cele legate de preț, folosindu-se de brandurile private ca o ancoră pentru loialitatea clientelei. Fidelizarea consumatorilor va ajuta furnizorii să culeagă beneficiile atunci când clienții se vor putea întoarce cu mai multe venituri disponibile.

O altă provocare pentru sectorul bunurilor de larg consum este aceea de a asigura sustenabilitatea produselor la preţuri accesibile. Şi nu în ultimul rând, odată cu extinderea online-ului peste offline, comercianții vor trebui să investească în securitatea cibernetică în toate elementele afacerii lor pentru a putea capta beneficiile accesului la datele şi preferințele consumatorilor – neîncrederea vizavi de protecția datelor arătată chiar şi în rândul consumatorilor tineri, cu un apetit mai mare pentru experiențe digitale de consum, ridică un semnal de alarmă pentru comerțul online şi o zonă de focus pentru operatorii care acționează în domeniu.”

Cea mai recentă ediție a EY Future Consumer Index este disponibilă aici.

Grupul TechAngels a investit 3,3 milioane de euro pentru dezvoltarea startup-urilor locale, în primul semestru al anului 2022

0

 

Membrii TechAngels au investit 3,3 milioane de euro, pe parcursul primului semestru al anului 2022. TechAngels este cea mai extinsă rețea de investitori privați, axați pe investiții în ecosistemul de startup-uri tech din România, deține în portofoliul agregat peste 240 de startup-uri, numără 128 de membri și are 9 ani de experiență pe piața locală.

Sumele investite de membrii TechAngels în semestrul întâi (H1) al anului sunt cu 10% mai mari decât cele din prima jumătate a anului trecut iar structura volumelor pe trimestre este inversată față de perioada corespunzătoare a anului 2021.  În trimestrul al doilea (Q2) al anului 2022, sumele alocate de investitori au fost de 900.000 de Euro, 37,5% față de trimestul întâi al aceluiași an. În anul anterior, investițiile din trimestrul al doilea au fost duble față de cele din trimestrul întâi.

Pe ansamblul pieței, conform monitorizarii datelor publice realizate intern, rezultă că suma rundelor de finanțare deschise, anunțate public, a fost de aproximativ 200 de milioane de euro, în primul semestru, aproape dublu față de volumele investite în întregul an 2021. Nu toate rundele anunțate ca fiind deschise s-au și finalizat, ca atare, estimarea este una grosieră dar confirmă creșterea întregului ecosistem, diversificarea tipurilor de investitori, participarea unor noi actori- fonduri și platforme de investiții, precum și disponibilitatea resurselor de finanțare. 

Mălin-Iulian Ștefănescu, președintele TechAngels

Datele agregate prin sondarea membrilor TechAngels ne arată un nivel de activitate la fel de intens ca cel din 2021, un an record, pentru comunitatea tech din România și pentru asociație. În trimestrul al doilea au apărut semne ale unei prudențe crescute din partea investitorilor. Peste 30% dintre investori și-au schimbat strategiile de investiții, optând fie să aloce mai multe resurse prin VC-uri, fie să diverisifice portofoliul și cu alte domenii decât tech, fie să diminueze din sumele alocate investițiilor. Aproximativ 45% din investitori au în intenție o reducere a resurselor investite”, spune Mălin-Iulian Ștefănescu, președintele TechAngels.

Procentul investitorilor perocupați de contextul economic actual a crescut de la 65%, în luna aprilie 2022, la 80% în luna iunie, ca urmare a continuării războiului, a presiunilor inflaționare și a problemelor de pe piața de energie.

Finanțările din trimestrul doi au vizat peste 50 de startup-uri, din care jumătate au beneficiat de runde follow-on. În total, grupul TechAngels a întâlnit în pitch-uri organizate de asociație 35 de startup-uri locale. 

În această perioadă TechAngels a facilitat prezentarea unor startup-uri românești în cadrul unor sesiuni de pitch-uri la nivel european. TechAngels este membru Business Angels Europe și European Business Angels Network astfel încât a folosit posibilitatea de a recomanda participarea startup-urilor din România, atunci când se organizează pitch-uri la nivelul rețelelor europene de investitori.  

TechAngels a organizat și o secțiune separată în platforma de lucru a asociației, pentru participarea startup-urilor tech din Ucraina.

Din perspectiva sumelor investite, 20% dintre investitori au alocat sume până în 20.000 de euro, 25% au investit între 20.000 – 100.000 de euro, iar 10% au alocat sume între 100.000 și 500.000 de euro. Un procent de 45% din grup a optat să nu investească în această perioadă a anului, amânând deciziile de investiție pentru a doua jumătate a anului. 

Domeniile acoperite de startup-urile care au participat la pitch-uri au fost, ca de obicei, dintr-o plajă foarte largă. Soluțiile de automatizare și cele care propun eficientizarea proceselor de business, b2b, e-commerce, au reprezentat aproape jumătate din ideile prezentate de startup-urile întâlnite de TechAngels. Domeniile HR, fintech și auto au atras în mod special atenția fondatorilor. Soluțiile dedicate serviciilor medicale au reprezentat 10%, din totalul celor aflate în pitch-uri. Mai pot fi grupate în categorii soluțiile de timp liber și loisir și cele pentru administrarea diferitelor aspecte ale vieții curente, de la identificarea de personal pentru reparații, curățenie, până la ajutoare pentru asistența persoanelor vulnerabile și copiilor.

Ponderea de aproape 50% startup-uri noi, în totalul finanțat de membrii TechAngels în Q2, ne arată că interesul investitorilor pentru soluții valoroase rămâne ridicat, în ciuda mediului economic general, aflat sub presiune. Tehnologia este un vehicul important pentru eficientizarea costurilor și activității în companii precum și în simplificarea vieții oamenilor, de aceea tech va fi un domeniu cu tracțiune, în context. Existența rundelor follow-on, substanțiale, demonstrează  încrederea acordată echipelor și rolul serios pe care îl are partenerul angel investor. Rămâne o provocare recrutarea de noi angajați, în mod special pentru startup-uri, ale căror resurse pentru recrutare sunt mai mici față de marile companii, caută programatori pentru procesele  interne de digitalizare”, precizează Mălin-Iulian Ștefănescu.

Trei sferturi dintre companii și-au majorat bugetele pentru salarii în 2022, pentru a compensa parțial sau total creșterea inflației

0

Trei sferturi dintre companiile din România, respondente la Barometrul de HR realizat în luna iunie de PwC România, au ajustat sau vor ajusta salariile cu inflația sau cu un procent situat între inflație și creșterea planificată inițial, în timp ce restul au decis să mențină bugetul de creșteri salariale stabilit în 2021. Astfel, creșterea medie a bugetului salarial total în 2022 față de 2021 este de 9,4%.

Potrivit sondajului, 41% dintre companii au revizuit în sus bugetul de creșteri salariale, însă insuficient pentru a compensa pierderea de venituri cauzată de inflație, un sfert au ajustat sau vor ajusta salariile cu nivelul inflației pentru toți angajații, iar 9% au ajustat cu inflația doar pentru anumite categorii de angajați. Rata medie a inflației la care se raportează companiile respondente atunci când ajustează bugetul este în medie de 8,2%. Însă, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), rata inflației a ajuns în luna mai la 14,5%, fiind cea mai ridicată din ultimii 19 ani în România. Cea mai recentă prognoză de inflație a Băncii Naționale a României (BNR) pentru finalul acestui an este de 12,5%. 

Companiile fac ajustări ale bugetelor pentru salarii în încercarea de a acoperi inflația galopantă, dar este foarte dificil să acopere integral această creștere aflată la maximul ultimilor 19 ani. De regulă, companiile care nu întâmpină dificultăți financiare din cauza contextului actual sau pe fondul pandemiei au în vedere compensarea, celelalte sunt însă mai rezervate încercând totuși să compenseze prin alte modalități. Astfel, având în vedere stresul financiar resimțit de angajați, vedem că multe organizații încep să pună un accent mai mare pe zona de beneficii din categoria produselor financiare: pensii private, asigurări, discount-uri la diferite servicii financiare, plata în avans a salariului”, a declarat Mădălina Pașca (foto), Senior Manager People & Organisations, PwC România.

Cele mai mari creșteri ale bugetului salarial total în 2022 versus 2021 vor fi operate în sectorul de bunuri de larg consum/distribuție, de 13,6%, în servicii financiare (bănci, leasing, IFN), de 12,8%, și în sectorul de energie, de 10,3%, iar cele mai mici în asigurări, de 5,6%, și farma, de 6,4%. 

În ceea ce privește fluctuația de personal, majoritatea companiilor nu raportează schimbări semnificative în prima jumătate a anului, iar 36% plănuiesc noi angajări în trimestrul al treilea.

Companiile vor continua cu modelul de muncă hibrid

Jumătate dintre companii intenționează să aplice un model de lucru hibrid în funcție de anumite reguli impuse (număr minim de zile de la birou, orar clar stabilit), colaborarea dintre angajați fiind principalul motiv menționat pentru importanța reîntoarcerii la birou.

Dintre companiile care aplică munca hibrid, 66% spun că pe termen lung angajații lor vor lucra exclusiv sau majoritar de la birou.

Potrivit sondajului, 37% vor lăsa alegerea la latitudinea fiecărei echipe/angajat modul de lucru, iar 9% vor aplica activitatea permanentă de la birou, obligatorie pentru toți angajații. Doar 11% din companii permit telemunca din străinătate, în baza unei politici definite.


Studiul HR Barometru a fost derulat de către PwC în perioada 27-29 iunie 2022, pe baza informațiilor furnizate de peste 100 de companii participante din IT&C, BPO, Produse industriale, Energie (utilități /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare  și FMCG/Retail.
Peste un sfert (27%) dintre companiile respondente au între 1.001 – 3.000de angajaţi, un procent similar între 101-500 angajați, 19% sub 100 angajați, 16% între 501 – 1.000 angajați și 12% peste 3.000 angajați.

Utilizatorii fintech sunt mai interesați de vacanțele în străinătate decât restul populației

0

 

Cel mai recent studiu solicitat de Revolut și realizat de Reveal Marketing Research arată că, în 2022, 71% dintre români intenționează să aleagă destinații locale/ interne pentru vacanțele de vară, o potențială motivație fiind dorința de a preveni situațiile neașteptate cu care s-au confruntat în ultimele 2 vacanțe, în perioada pandemiei de COVID-19. 26% dintre respondenți și-au manifestat intențiile de a călători în străinătate, în timp ce 11% nu și-au planificat încă zilele libere din acest an. La o privire mai atentă, identificăm un procent de 7% dintre români care intenționează să se bucure de vacanța de vară atât în țară, cât și în străinătate.

Utilizatorii fintech și-au manifestat într-o măsură semnificativ mai mare intenția de a-și petrece vacanțele în străinătate (33%),dar și dorința de a se bucura atât de destinații interne, cât și externe pe parcursul acestei veri (10%).

Dacă ne referim la numărul zilelor pe care plănuiesc să le petreacă în vacanța de vară, 6 din 10 români au menționat o perioadă medie de până la o săptămână. Durata vacanței este mai mare în rândul utilizatorilor fintech care tind să-și petreacă mai mult de 9 zile în vacanță (31%), comparativ cu non-utilizatorii de aplicații și soluții financiare bazate pe tehnologie (21%).

Oamenii preferă să meargă în vacanță și să creeze noi amintiri împreună cu prietenii sau cu membrii familiei lor (77%). În acest sens, utilizatorii fintech sunt mai înclinați să-și petreacă vacanțele de vară cu mai mult de 4 persoane (34,5%), în timp ce 76% dintre non-utilizatori declară că își vor petrece concediul cu cel mult 3 persoane.

Planificarea bugetului și managementul cheltuielilor

Chiar dacă românii intenționează să aloce în medie un buget de 2.894 RON/ 586 EURO pentru vacanță, la o privire mai atentă se poate observa că majoritatea respondenților tind să subestimeze suma pe care o vor cheltui în concediu. Astfel că, suma totală declarată pentru întreaga vacanță este mai mică decât suma elementelor bugetului (cazare, transport, mâncare, divertisment) cu aproximativ 30% (3651 RON/ 739 EURO).

Per total, 39% din buget va fi alocat pentru cazare, 27% pentru mâncare, iar restul sumei se va împărți intre transport (17%) și activități de divertisment (17%).

Respondenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani sunt planificatori mai buni, aceasta fiind singura categorie de vârstă care a estimat cu exactitate suma de bani pe care o vor cheltui în vacanță. De asemenea, aceștia preferă să cheltuiască cu până la 26% mai mult pe activități de divertisment, în comparație cu restul eșantionului.

 

Utilizatorii fintech sunt mai relaxați din punct de vedere financiar

În general, românii preferă să își planifice și să își organizeze bugetul din timp pentru următoarea vacanță. Potrivit studiului, majoritatea respondenților intenționează să facă rezervările pentru vacanțele de vară online (47%) pe site-uri de profil precum Booking, Airbnb sau folosind alte soluții digitale integrate în aplicații, precum Revolut Sejururi. Aceste instrumente online sunt preferate într-o măsură semnificativ mai mare de utilizatorii fintech (52%) decât de non-utilizatori (42%). 

În ceea ce privește mijloacele prin intermediul cărora sunt obținute fondurile necesare pentru concediu, cele mai frecvente comportamente întâlnite în rândul românilor sunt de a economisi bani din timp (73%) sau de a folosi bani din salariul lunar (36%).

Datele ne arată că utilizatorii fintech se simt mai confortabil să folosească banii câștigați din salariul lunar pentru vacanța viitoare (38%) în comparație cu non-utilizatorii (35%) și, de asemenea, sunt mai deschiși către soluții financiare moderne precum credite/împrumuturi pentru vacanțe (9%) în comparație cu non-utilizatori (4,5%).

Întrucât contextul economic actual este, încă, unul imprevizibil, 43% dintre respondenți consideră că inflația le va afecta în mare măsură planurile de vacanță. Dacă ne îndreptăm atenția către utilizatorii fintech, observăm că aceștia sunt mai puțin preocupați de creșterea inflației și de impactul acesteia asupra bugetelor lor de vacanță (28%) în comparație cu non-utilizatorii (22%).

Profilul clientului fintech

Utilizatorii fintech se diferențiază prin înclinația spre a folosi soluții digitale de gestionare a banilor, inclusiv pentru a realiza investiții. Ei cred, de asemenea, că toți copiii ar trebui să aibă acces la un card înainte de vârsta de 14 ani. Din punct de vedere demografic, au mai degrabă sub 45 de ani, sunt în mai mare măsură bărbați, fie căsătoriți, fie într-un parteneriat civil și au locuri de muncă cu venituri mai mari decât non-utilizatorii (antreprenor, manager sau expert– locuri de muncă pentru cei cu studii superioare).

Gabriela Simion, Director General al filialei Revolut din România:
„încântați să asistăm la modul în care Revolut a contribuit, prin caracteristicile și funcționalitățile sale, la crearea unui nou profil de consumator, în domeniul industriei financiare. Clienții noștri sunt călători digitali, aflați în căutarea unor experiențe unice. Le place libertatea de a-și petrece timpul liber în compania altora, de a-și lărgi orizontul, de a descoperi locuri noi, oameni noi, culturi și medii de viață diferite. Și fac acest lucru fără nicio grijă legată de bani – fie că e vorba de numerar, de un card în mai multe valute, de cursul schimbului valutar – sau de cazare, notele de plată de la restaurante sau de programul de zbor. Sunt conștienți de gama largă de servicii pe care le oferă Revolut și se bazează întotdeauna pe tehnologie și pe funcționalitățile bine testate ce sunt disponibile în super-aplicația noastră financiară pentru planificarea în detaliu a vacanțelor. Așadar, nu avem niciun motiv să fim surprinși că Revolut are o comunitate atât de largă și loială în România, ce depășește pragul de 2 milioane de clienți”.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: 
„Utilizatorii fintech sunt într-o continuă căutare a evoluției, dezvoltării, flexibilității și libertății. Soluțiile financiare moderne și digitale îi fac să se simtă în ton și în control cu actualitatea, reprezentând în același timp o sursă constantă de îmbunătățire a calității vieții. Ne putem referi la utilizatorii fintech ca la niște Exploratori care caută în mod activ dezvoltare, atât în sfera personală, cât și în cea profesională a vieții, fintech-ul fiind un instrument ce le facilitează aceste scopuri. De asemenea, am observat că aceștia manifestă un comportament de trendsetter, călătoresc mai mult în străinătate, caută constant experiențe noi și sunt mai informați cu privire la cele mai noi modalități de gestionare a finanțelor”.


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 24-28.06.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1256 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.

Costul pentru companii al fiecărui salariu de 1000 euro net în Europa

0

Compania de consultanță de afaceri și externalizare de servicii din Europa Centrală și de Est Accace România prezintă o analiză pe baza costurilor calculate pentru condițiile standard de angajare conform scenariului unui salariu net de 1000 euro în 18 țări europene:

„România, alături de Turcia și Slovacia se numără printre cele mai costisitoare piețe din punct de vedere al angajatorilor, costul total per angajat la fiecare salariu net de 1000 euro implicând un plus de 75% în taxe și impozite.  

Obiectivul calculului este o analiză concretă a modului în care variază contribuțiile sociale și de sănătate, precum și impozitul pe venit în Bosnia și Herțegovina (Federația Bosniei și Herțegovinei și Republica Srpska), Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Estonia, Croația, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Serbia, Turcia, Ungaria și Ucraina. 

Pentru a avea o analiză eficientă și ușor de urmărit, specialiștii Accace au calculat cheltuielie pentru condițiile standard de angajare pe scenariul unui salariu net de 1000 euro, fără tichete de masă, fără copii, cu normă întreagă, excluzând toate beneficiile excepționale.

România, printre cele mai scumpe țări europene pentru angajatori: Peste 1750 euro, costul total al unui salariu de 1000 euro net 

Potrivit analizei Accace, Turcia, Slovacia, Bosnia și Herțegovina, Estonia, Portugalia și Norvegia comportă cele mai mari taxe, impozite și contribuții sociale per angajat. Astfel, la fiecare salariu net de 1000 euro din Turcia, angajatorii vor plăti un plus de circa 800 euro, cei din România, Bosnia sau Estonia – peste 750 euro, iar cei din țări precum Portugalia și Norvegia – circa 700 euro. 

Pe de altă parte, în Republica Srpska (Bosnia și Herțegovina) nu există contribuții de asigurări sociale ale angajatorului. 

*Valori în euro 

 

Impozitul pe venit și alte taxe, la un salariu net de 1000 euro

Când vine vorba de impozitul pe venit, Turcia, Polonia și Estonia sunt țările cu cele mai mari valori per angajat. Companiile românești, pe de altă parte, achită un impozit pe venit de circa 10% din contravaloarea unui salariu net de 1000 euro.

*Valori în euro 

 

Contribuțiile sociale, asigurări de sănătate și pensii datorate de companie vs angajat

*Valori în euro 

 

Alte deduceri pentru un salariu net de 1000 euro 

Există și deduceri suplimentare, însă acestea se aplică doar în anumite țări. De exemplu, în Cipru există  Fondul de coeziune, Fondul de disponibilizare și Fondul de formare industrială – toate fiind incluse în contribuțiile angajatorului. De asemenea, se poate aplica Fondul de vacanță, în funcție de angajator. În Norvegia se aplică deducerea minimă standard (dobânda la împrumuturi), sau în Ucraina – taxa militară, care este considerată în continuare ca fiind temporală în conformitate cu legile în vigoare, însă în prezent nu există informații cu privire la momentul în care aceasta va fi anulată. 

Pe de altă parte, costul real al unui angajat nu se rezumă doar la salariu și beneficii. Include de la recrutare, la impozite, asigurări, bonusuri de performanță, beneficii de pensionare sau la beneficii care țin de specificul țării și al industriei în care activează angajatorul.  

Toate acestea sunt detalii prioritare pentru orice angajator care își construiește bugetul, fie că este vorba de un anteprenor pentru care controlul costurilor este esențial, sau o companie solidă, care are în vedere extinderea pe alte piețe.” 

Accace are o experiență vastă în externalizare și consultanță acumulată în cei 15 ani de la înființare, caracterizându-se prin „servicii la nivel mondial, prin intermediul celor 9 sucursale proprii în Europa și Africa, inclusiv 2 asocieri de tip joint venture în Africa de Sud și Marea Britanie. La nivel de grup, compania dispune de experiența a peste 700 de specialiști în gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scară mică și mare.

Prezentă pe piața locală începând cu anul 2007, compania a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă, devenind un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii. În prezent, Accace România oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum și consultanță fiscală, corporate și juridică, prin intermediul unui cabinet de avocatură afiliat. În plus, Accace pune la dispoziția clienților soluții tehnologice noi pentru a susține și a îmbunătăți aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.

Accace operează pe plan internațional ca Accace Circle, o comunitate de business formată din consultanți și furnizori de servicii BPO, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperind aproape 40 de locații prin intermediul celor peste 2.000 de profesioniști, comunitatea sprijină peste 10.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500 și procesează cel puțin 170.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global”.

 

Primul restaurant Doripesco în sistem de franciză

0

Compania Doripesco deschide la 12 iulie primul restaurant în sistem de franciză, Vinno Doripesco, în zona centrală a Brașovului, str. Lucian Blaga, nr. 8: „Noul restaurant va pune la dispoziția clienților preparate pescărești, delicioasele specialități cu care aceștia s-au obișnuit deja în restaurantele Doripesco – saramura de crap sau păstrăv, platourile pescărești, gulașul din pește, precum și alte rețete savuroase”. 

Ruxandra Coc, director executiv al companiei Doripesco SA: „Obiectivele noastre pe ramură de turism vizează expansiunea restaurantelor Doripesco sub formă de franciză la nivel național. Planurile de extindere a francizei Doripesco vizează inaugurarea a noi locații în fiecare oraș al României, pentru a oferi clienților bucuria de a savura preparatele Doripesco oriunde în țară.”

La a XVI-a ediţie a Galei Excelenţei în Afaceri, organizate de Camera de Comerț și Industrie a României, au fost premiate trei companii din cadrul Grupului Doripesco: Doripesco Prod, Doripesco SA și Doripesco Construct. 

Leonardo Badea (BNR): Ieșirea sustenabilă din criza economică impune reforme structurale și atragerea banilor europeni

0

 

Situația economică și geopolitică nu este deloc ușoară în condițiile în care ne confruntăm cu crize suprapuse determinate deopotrivă de variate vulnerabilități interne și de șocuri exogene numeroase. O caracteristică importantă a acestora este efectul lor pe termen lung, lucru valabil atât dacă ne gândim la modificările mecanismelor economice induse de pandemia COVID (încă în desfășurare, inclusiv conform OMS), cât și la regândirea dependențelor economice și comerciale (nu doar din perspectiva lanțurilor de valoare adăugată) impusă de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.

Forțați de a aceste realități care vor face dificilă pentru mulți ani întoarcerea deplină la legăturile economice specifice perioadei de vârf a globalizării, decidenții economici sunt nevoiți să gestioneze mai strict riscurile, printr-o abordare strategică diferită a potențialului economic național, căutând să dezvolte o gamă mai largă de sectoare economice locale, chiar și acolo unde în realitate nu există un avantaj competitiv clar al acestora, însă importanța lor strategică pentru funcționarea de ansamblu a economiei și a societății nu mai permite dependența de importuri din zone cu potențial risc geo-politic sau social.

Dintr-o anumită perspectivă, pe termen scurt (1-3 ani), această schimbare de paradigmă în politicile de stimulare a economiei lasă loc pentru (sau nu poate elimina pe de-a-întregul) presiuni inflaționiste, fiind evident că în acele sectoare unde se utilizează pentru aprovizionare materii prime produse local fără a exista avantaje competitive, acestea vor fi mai scumpe, implicit costul de producție va fi mai ridicat și deci consumatorul va plăti mai mult sau va beneficia de o calitate mai redusă prin comparație cu cât ar fi plătit în condiții de pace și normalitate, pentru un produs perfect substituibil din import.

Tot în acest registru, trebuie menționat că inclusiv gestionarea mai strictă a riscurilor în fluxul normal de producție (spre exemplu nevoia menținerii unor stocuri mai mari, nevoia implementării unor măsuri de protecție sanitară pentru lucrători, introducerea unor sisteme informatice și tehnologice reziliente față de riscurile cibernetice, reducerea impactului asupra mediului etc.) presupune inevitabil un cost de producție mai ridicat, așadar, în absența unei creșteri de productivitate exercită indirect presiuni ascendente asupra prețurilor finale.

Din altă perspectivă însă, acest răspuns al politicilor economice față de efectele menționate ale crizelor suprapuse, costisitor pe termen scurt (nu doar din perspectiva inflației ci și a cheltuielilor bugetare etc.), are pe termen mediu și lung avantajul incontestabil al favorizării consolidării economiei naționale din perspectiva locurilor de muncă, creșterii bunăstării gospodăriilor, sporirii acumulării de capital autohton, îmbunătățirii solvabilității firmelor și populației, deci implicit creșterea cererii bancabile de credite și avansul intermedierii financiare, așadar consolidarea în continuare a sistemului bancar și, nu în cele din urmă, ameliorarea vulnerabilităților perene ale finanțelor publice și deficitului rezultat din comerțul internațional (cel puțin pe partea reducerii importurilor).

Lista beneficiilor în timp ale unor politici structurale care să dezvolte oferta de bunuri și servicii este mult mai amplă și nu se limitează la cele economice, așa cum este și normal de altfel pentru că o economie mai mare generează mai multe venituri publice ce pot fi direcționate către dezvoltarea învățământului, a culturii autohtone, spre îmbunătățirea serviciilor de sănătate și siguranță publică, apărare etc. Într-un cuvânt, spre o societate mai evoluată și un stat mai consolidat și influent pe plan internațional. Iar toate aceste beneficii, ca într-un veritabil cerc virtuos, se întorc apoi în economie printr-o cerere agregată mai stabilă și mai sustenabilă pe termen lung, o forță de muncă mai sănătoasă, mai competentă, mai adaptată noilor tehnologii, deci, mai productivă și competitivă în plan global, precum și prin creșterea resurselor investiționale locale, atât în sectorul public, cât și în cel privat.

O nuanțare absolut necesară: așa cum rezultă foarte clar din natura argumentelor inserate anterior, pledoaria nu este pentru îmbrățișarea intens contestatei teorii economice a ofertei (“supply side economics” sau “supply side fiscal policy”) indiferent că ne-am referi la forma sa cea mai cunoscută (bazată pe teoria “Curbei Laffer” – 1974) sau la ajustările ulterioare (Lucas, 1990). Chiar dacă este o abordare susținută de numeroși economiști cu notorietate (ex. Robert Mundell, 1970) și care a stat la baza strategiilor economice ale unor președinți SUA (ex. cea implementată de administrația Reagan în anii 1980), este cât se poate de clar că așa ceva nu ar funcționa în România acum, când nevoia de consolidare bugetară nu lasă loc de reducerea fiscalității. Mai mult decât atât, din punct de vedere strict academic, așa cum reiese foarte clar de mai sus, multe dintre argumentele invocate mai sus au de fapt baza în teoria keynesiană a stimulării cererii (1930), de exemplu investițiile în educație, cu efect inclusiv de reducere a inegalităților între categoriile sociale. Așadar, accentul nu este pe stimularea fiscală a ofertei, ci pe sprijinul politicilor publice pentru reformele structurale necesare pentru diminuarea vulnerabilităților actuale, care pot duce la creștere economică și la reducerea inflației.

Este un principiu economic larg acceptat acela că cererea generează ofertă. Însă, în contextul ultimilor cel puțin 2-3 ani, nu putem să ignorăm întrebările „unde și ce fel de ofertă este generată de cererea stimulată de politicile economice interne?”. Un răspuns de tipul „stimulăm oferta externă, provenind din regiuni îndepărtate și caracterizate de riscuri geo-politici și sociale considerabile, oferta internă fiind mai puțin competitivă prin preț” nu cred că mai poate fi acceptat astăzi de nimeni. Vedem așadar că, treptat, între criteriile de optimizare a deciziei de alocare a resurselor și a capitalului și-ar putea face loc considerente de sustenabilitate pe termen lung și de risc, nu doar cele de raport preț/calitate din economia clasică.

O interesantă paralelă se poate face aici între modificările în algoritmii de decizie economică aduse de factorii de sustenabilitate, pe de o parte de nevoia de conservare a mediului și pe de altă parte de amenințările reale la adresa globalizării, precum cele discutate aici. Cred că, așa cum în deciziile de alocare a investițiilor pe piețele de capital s-a pornit inițial de la criteriul Markowitz de optimizare între randament și risc (1969) și s-a evoluat ulterior către formule multicriteriale care astăzi sunt completate în abordarea unor investitori instituționali cu criterii privind susținerea investițiilor verzi (Alessi et al., 2021; Bolton și Kacperczyk, 2021; Pedersen et al., 2021; Krueger et al., 2020; UBS, 2020), la fel și în politicile economice statale există un loc pentru un mai bun echilibru între stimularea cererii interne și condițiile de evoluție a ofertei autohtone sau regionale (ex. în Uniunea Europeană).

În orice economie modernă există intercondiționalități între cerere și ofertă, care influențează nivelurile prețurilor, dar și viteza cu care acestea converg înapoi către echilibru după manifestarea unor șocuri ce induc tensiuni asupra mecanismelor economice. De aceea, pledoaria nici nu ar putea fi pentru a schimba complet abordarea și a focaliza politicile economice exclusiv către stimularea ofertei, ci mai degrabă către restabilirea unei normalități în care oferta națională de bunuri și servicii să primească din nou atenția și sprijinul cuvenite din partea politicilor economice și a resurselor publice alocate. În cele din urmă, succesul reformelor structurale de stimulare a ofertei se transformă în stimuli favorabili pentru cererea internă, pentru care sigur că există și este important să fie menținut sprijinul prin instrumentele de politici publice consacrate.

Reformele structurale bazate pe nevoile de dezvoltare a economiei locale trebuie să fie orientate cu prioritate către acele domenii de activitate care constituie sursa principală a dezechilibrelor externe, dar și către consolidarea sectoarelor performante ale economiei, ținând seama totodată de ariile de importanță strategică, de nevoia de adoptare rapidă a noilor tehnologii, de obiectivele europene privind tranziția digitală și reducerea amprentei asupra mediului, precum și de nevoia acută de combatere a inegalităților și de promovare a incluziunii.

Avem în prezent un instrument de mare amploare și impact pentru stimularea ofertei în domenii economice cheie, care se suprapun în bună parte cu obiectivele multianuale ale Uniunii Europene, deci nu creează controverse la nivelul comunității din perspectiva unor avantaje de stat nejustificate, așa cum poate ar exista tentația să se obiecteze. Din contră, sumele extrem de importante alocate României (ca și tuturor celorlalte state europene) în baza Planului Național de Redresare și Reziliență pot fi alocate către obiective care să stimuleze dezvoltarea capacităților productive la nivel național, îndeplinind în același timp importante obiective de mediu, digitalizare și infrastructură. Mai mult decât atât, investițiile în economia românească realizate prin finanțarea oferită de fondurile europene sunt în mare parte lipsite de efect inflaționist, iar partea de granturi (foarte consistentă) nu contribuie nici la creșterea nivelului nominal al datoriei. Acestea sunt motivele obiective pentru care foarte multe voci din arcul administrativ, zona antreprenorială și a comunității economice și financiare locale insistă asupra importanței eforturilor de absorbție cât mai rapidă și mai completă a acestor resurse disponibilizate de la bugetul comunitar. În plus, investițiile din fonduri europene este astăzi, chiar prin însuși modul în care Facilitatea Europeană pentru Redresare și Reziliență a fost concepută, printre puținele care poate cu adevărat să exercite o acțiune anti-ciclică în aceasta perioadă.

Asigurarea unui cadru fiscal robust și sustenabil dar în același timp favorabil dezvoltării economice și sociale echitabile și echilibrate are un rol important. Predictibilitatea fiscală a reprezentat întotdeauna una dintre primele cerințe ale mediului de afaceri față de administrația publică, iar sustenabilitatea finanțelor publice este implicit un factor cheie pentru dezvoltarea sectorului privat, pentru că de la ea se construiesc primele de risc ce influențează costul finanțării pe piața de capital, având totodată și efecte ample, directe și indirecte asupra echilibrelor macroeconomice generale.

Ajungerea la o situație în care caracterul contraciclic al politicilor economice să poată fi păstrat pe termen lung de timp este importantă pentru atenuarea volatilității ciclurilor economice și a vulnerabilităților în fața șocurilor externe. Astăzi, din păcate, nu suntem într-o astfel de poziție favorabilă, astfel că din multe privințe acțiunile politicilor economice sunt nevoite să acționeze pro-ciclic ca efect al îngustării spațiului de manevră în contextul resurselor ample utilizate pentru contracararea crizelor suprapuse din ultimii ani și a dezechilibrelor acumulate anterior manifestării acestora. Dar trebuie să continuăm să căutăm cel mai bun balans al mixului de măsuri corective și să creăm, pas cu pas, spațiul necesar stimulării creșterii economice, care se poate face inclusiv prin măsuri calitative și schimbări structurale, nu doar prin alocare de resurse financiare. Calitatea măsurilor luate are cel puțin aceeași importanță cu amploarea susținerii lor din punct de vedere financiar. Este totodată de evitat suprapunerea excesivă de măsuri corective cu efect prociclic, depresiv, asupra economiei, ceea ce este posibil printr-un „balancing act” multicriterial, dificil și complex, dar posibil, între stimularea cererii, implementarea reformelor structurale, consolidarea fiscală și combaterea inflației, printr-o abordare graduală și o bună sincronizare între toate componentele mixului de politici economice.