Pachetele salariale ale executivilor, tot mai corelate cu obiectivele ESG. Va fi extinsă această strategie de recompensare la angajați?

_________________

Mădălina Pașca (foto),
Senior Manager People & Organisation, PwC România

 

Dezbaterea publică s-a concentrat îndeosebi pe corelarea remunerării directorilor executivi din cadrul companiilor cotate la bursă cu atingerea obiectivelor de sustenabilitate (sociale, de guvernanță și mediu – ESG), însă această strategie de recompensare tinde să fie aplicată tuturor angajaților, potrivit unui raport realizat la nivel global de PwC și London Business School.

Includerea obiectivelor de sustenabilitate în recompensare reflectă importanța pe care organizația o acordă acestor obiective atât intern, în fața angajaților, cât și extern, în fața clienților, partenerilor de afaceri și altor grupuri interesate. Companiile trebuie, astfel, să se asigure că modul în care acordă aceste plăți este aliniat cu ceea ce valorizează ca și companie, cu comportamentele așteptate și cu strategia de afaceri. 

Exemplul remunerării directorilor executivi

Peste trei sferturi dintre liderii de companii spun că salariul lor este deja legat, sub o formă sau alta, de obiectivele de sustenabilitate. De asemenea, majoritatea investitorilor și a liderilor consideră că remunerația trebui să fie legată de acțiunile de mediu, guvernanță și sociale în majoritatea companiilor, nu numai a celor listate, pentru că încurajează stabilirea țintelor pe termen scurt pentru îndeplinirea obiectivelor pe termen lung și astfel creșterea valorii pentru acționari.

Cele mai importante obiective care trebuie incluse în pachetele salariale menționate de liderii de companii, sunt cele direct legate de strategia de afaceri și procesul de creare a valorii, în special interne, cum ar fi satisfacția angajaților (56%) și sănătatea și siguranța (56%). Obiectivele de diversitate (41%) și decarbonizarea (35%) sau alte obiective de mediu (36%) sunt importante, dar nu în aceeași măsură.

Investitorii în schimb acordă o importanță mai mare factorilor proeminenți pentru societate, cum ar fi schimbările climatice (72%) și alte priorități de mediu (62%).

Dezvoltarea unei culturi organizaționale vs acordarea de stimulente pentru îndeplinirea obiectivelor ESG

Peste o treime dintre liderii care au răspuns la sondajul PwC sunt prudenți în ceea ce privește corelarea salariilor cu obiectivele de sustenabilitate. În general, remunerația este mai probabil să fie legată de ESG atunci când companiile au angajamente validate științific și comunicate extern (34% dintre companii) versus doar un angajament general (8% dintre companii). O temă puternică care a reieșit din raport a fost aceea că remunerarea este, în cel mai bun caz, un factor de sprijin în dezvoltarea unei culturi organizationale potrivite. Includerea țintelor de sustenabilitate în salariu pot sprijini îndeplinirea acestora, dar pot și să nu fie cea mai bună sau singura soluție. 

Cultura organizațională este considerată ca fiind un factor cheie pentru creșterea angajamentului oamenilor din companie în vederea atingerii obiectivelor de sustenabilitate, pentru influențarea comportamentului acestora și astfel a rezultatelor la nivelul întregii companii. 

Angajații trebuie să înțeleagă cum pot influența îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și trebuie să li se ofere instrumentele și libertatea necesare pentru a face acest lucru. 

Mulți dintre directorii executivi intervievați în cadrul raportului au subliniat importanța implicării angajaților în dezvoltarea strategiei de sustenabilitate și a strategiilor de remunerare asociate, însă puțini au făcut acest lucru. 

Lipsa de implicare provine probabil dintr-o abordare prea tehnică a conceperii plăților, care se concentrează mai degrabă pe caracteristicile specifice ale planului de remunerare decât pe contextul în care acesta va fi introdus. În lipsa unei înțelegeri a modului în care planul și măsurătorile funcționează și cum se leagă acestea de strategie, impactul asocierii remunerării la ESG va fi limitat. 

Salarizarea este un subiect emoțional și complex cu puncte de vedere diferite, astfel încât companiile trebuie să fie foarte atente la o astfel de strategie. Ceea ce susțin majoritatea liderilor este că își doresc ca angajații lor să se implice și să fie responsabilizați să facă ceea ce trebuie. 

Multe dintre organizațiile intervievate au declarat că includerea obiectivelor de sustenabilitate în salarizare a fost simbolică, fiind mai preocupate în primul rând de transmiterea și sublinierea mesajelor critice din partea liderilor.

Totuși sunt lideri care consideră stimulentele ca fiind un motor esențial al schimbării culturale, alături de comunicarea clară din partea conducerii, pentru că încurajează anumite acțiuni pe care angajații nu le-ar fi întreprins altfel. 

Există, de asemenea, o oarecare îngrijorare în rândul profesioniștilor din domeniul resurselor umane intervievați în cadrul raportului, care se tem că asocierea remunerației cu țintele de sustenabilitate ar putea fi percepută ca o „modă” temporară. Totuși,  se observă, fără îndoială, o tendință abrupt ascendentă. 

Integrarea sustenabilității în salarizare necesită cel puțin o colaborare strânsă între funcțiile de resurse umane și de sustenabilitate, dar și noi competențe în ambele. Reproiectarea remunerării și cascadarea corectă a indicatorilor pana la nivel individual, stabilirea modalității de remunerare, a ponderilor și determinarea în cele din urmă a nivelului individual de performanță pot reprezenta o provocare. Cert este însă faptul că, pentru ca un astfel de sistem să funcționeze, este nevoie de integrarea lui într-un ansamblu de inițiative care să încurajeze schimbarea.

Spațiu interactiv în beneficiul comunității

0

Asociația Zi de Bine, în colaborare cu Primăria Sectorului 6, a realizat primul pumptrack pentru copiii și adulții din cartierul Brâncuși (peste 3.700 de locuitori), reprezentând proiectul #Joyride: un spațiu interactiv de 42 de m de pistă cu diferite înălțimi, forme și curbe variate, pentru biciclete, skateboard-uri, role și trotinete.

Primăria a pus la dispoziție terenul. Bugetul de 40.000 euro a fost oferit de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine: Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank.

Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6: „Tot căutam soluții pentru le oferi adolescenților alternative de petrecere a timpului liber, când Asociația Zi de Bine a venit cu această propunere, care ni se potrivește mănușă. Îi mulțumesc că a implementat primul pumptruck din Capitală în sectorul 6 și aștept să colaborăm și în alte proiecte, care să aducă un plus pentru comunitate.”

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Suntem bucuroase că am reușit să implementăm un proiect așa de frumos pentru bucureșteni și că această inițiativă a fost primită cu deschidere de către Primăria Sectorului 6. Suntem convinse că noul pumptrack va fi locul în care copiii își vor da întâlnire după școală, pentru a-și petrece timpul liber și pentru a exersa cele mai noi trick-uri cu trotineta.“

Cartierul Brâncuși este unul dintre cele mai mari cartiere de locuințe sociale din țară, pe 115.000 metri pătrați, cu zeci de blocuri și mii de unități locative. 

La inaugurarea #pumptrackului au avut loc demonstrații din partea FRZ Road Academy, cea mai cunoscută academie de ciclism din Prahova, locul în care copiii, sub îndrumarea multiplului campion național și vicecampion balcanic Marian Frunzeanu, învață tainele ciclismului de la vârsta de 7 ani.

Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Dacă aveți un proiect în care credeți pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro

Globalworth, finanțare de 85 milioane euro, contractată de la IFC

0

Compania Globalworth, cel mai mare investitor din Europa Centrală și de Est, anunță că a contractat o finanțare de 85 de milioane de euro de la IFC, divizia de investiții a Băncii Mondiale pentru proiectele verzi din România: „Împrumutul este pentru o perioadă de 6 ani între Globalworth Holdings Cyprus Limited (o subsidiară a companiei) și IFC în calitate de creditor, compania acționând ca garant.  

Consiliul Globalworth consideră că împrumutul va consolida și mai mult lichiditatile companiei și va oferi grupului capital flexibil in termeni atractivi. În conformitate cu termenii acestuia, împrumutul sau o sumă echivalentă va fi alocată proiectelor imobiliare comerciale eligibile din România conform Cadrului pentru Împrumuturi verzi al companiei”.

Mihai Zaharia (foto), director de investiții pentru România și director piețe de capital în cadrul Grupului Globalworth: „Ne bucurăm să ne extindem, prin acest credit, colaborarea cu IFC. Este primul nostru credit verde de când am lansat obligațiunea verde, inaugurală în anul 2020 și credem că demonstrează fără îndoială sustenabilitatea afacerii Globalworth și a piețelor pe care activăm.”

Ary Naïm, IFC’s Regional Manager for Central and Southeast Europe: „Strategia IFC în România se axează pe promovarea dezvoltărilor verzi, reziliente și inclusive. Ne bucurăm să consolidăm parteneriatul cu Globalworth, dezvoltator de top de clădiri verzi, și ne exprimăm încrederea în sectorul spațiilor de birouri din România la finalul crizei Covid-19.”

Globalworth subliniază că „finanțarea pe termen lung acordată de IFC va ajuta compania – cel mai mare investitor în spații de birouri din România după valoarea de piață și suprafața închiriabilă brută – să își consolideze poziția lichidității și să își atingă obiectivele de mediu – să aibă un portofoliu comercial de birouri 100% verde. Compania are un portofoliu de investiții imobiliare format din active imobiliare comerciale moderne și eficiente din punct de vedere energetic, prezente în România și Polonia. Aproximativ 90% din portofoliul companiei este format din proprietăți prietenoase cu mediul. În contextul condițiilor de piață nesigure exacerbate de pandemia globală și de războiul recent din Ucraina, investiția IFC va ajuta Globalworth să își continue operațiunile, să livreze proiecte de investiții și să lanseze noi proiecte verzi în România”.

IFC a asistat Globalworth să dezvolte un cadru pentru „împrumuturi verzi”, aliniat la principiile privind creditele verzi din 2021 ale Asociației Pieței de Imprumuturi. Conform Cadrului pentru „împrumuturi verzi”, Globalworth va folosi creditele verzi pentru a finanța sau refinanța proiectele eligibile care vor contribui cu precădere la limitarea efectelor încălzirii globale.

Globalworth este definite ca „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listată la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de peste 240 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.2 miliarde de euro, la 31 decembrie 2021. Aproximativ 95,9% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 660 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul www.globalworth.com și urmăriți-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn”.

IFC, membră a Grupului Banca Mondială, este „cea mai mare instituție globală de dezvoltare axată pe sprijinirea sectorului privat din piețele emergente. Colaborăm cu peste 100 de țări, valorificându-ne capitalul, experiența și influența pentru a crea piețe și oportunități în țările în curs de dezvoltare. În cursul anului fiscal 2021, IFC a acordat o sumă record de 31,5 miliarde de dolari societăților private și instituțiilor financiare din țările în curs de dezvoltare, mobilizând capacitățile sectorului privat pentru a elimina sărăcia extremă și a stimula prosperitatea comună, în timp ce economiile se luptă cu impactul pandemiei de Covid-19. Pentru a afla mai multe informații, vizitați www.ifc.org”.

 

Transavia, investiții în energie verde

0

Compania Transavia, liderul pieței de carne de pui din România, anunță că „investește masiv în energie regenerabilă și în cogenerare pentru a ajunge să își acopere aproape în integralitate necesarul de energie. Doar în acest an, prin proiectele deja demarate, Transavia intenționează să amplaseze peste 22.000 de panouri fotovoltaice care vor produce energie verde. Prin această capacitate instalată, de 10 MWh, se va acoperi aproximativ 30% din consumul de electricitate al facilităților Transavia. Această etapă va elimina anual cel puțin 4 milioane de kilograme de emisii de CO2, echivalentul emisiilor anuale provenite de la 1778 de autoturisme.

Reducerea semnificativă a emisiilor de carbon va fi dublată de un efect economic pozitiv asupra performanțelor companiei, care, odată ce își va asigura necesarul energetic pe cont propriu, va fi protejată de fluctuațiile masive ale prețurilor la energie. Panourile fotovoltaice vor fi instalate atât pe acoperișurile fermelor de pui, cât și pe teren, în funcție de structura construcțiilor și de poziția față de soare. În etapa actuală vor fi amplasați peste 100.000 de metri pătrați de panouri fotovoltaice”. 

Dr. ing. Ioan Popa, președinte și fondator al Transavia: „Ambiția noastră este să ne asigurăm, până la finalul anului 2023, aproape în integralitate energia electrică necesară. De aceea, investim masiv în energia verde și soluții de eficiență energetică ce vor contribui la rezultatele noastre pe termen lung. Doar în prima etapă, concentrată în anul în curs, vom acoperi circa o treime din necesarul de energie electrică pentru facilitățile noastre, creând și un avantaj unic în piață. Singurul factor care ne-ar putea afecta progresul ar fi funcționarea defectuoasă a lanțurilor logistice. Avem însă încredere că, împreună cu companiile cu care colaborăm în implementarea proiectului, vom găsi soluții astfel încât să reușim până la finalul anului viitor să producem 80%-100% din energia de care avem nevoie.”

Theodora Popa, vicepreședinte al Transavia: „Suntem hotărâți să fim un model pentru toți jucătorii din piață și să contribuim activ la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale Națiunilor Unite, reducându-ne la minimum posibil amprenta de carbon. Doar cei 10 MWh, produși de panourile fotovoltaice din prima etapă, sunt echivalentul plantării a 187.000 de copaci sau, altfel spus, a unei păduri de aproape 200 de hectare. Contribuim astfel direct la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) și la combaterea efectelor schimbărilor climatice.”

Inițiativa face parte din strategia de sustenabilitate „De la bob la furculiță”, prin care compania s-a angajat să protejeze resursele pentru generațiile viitoare, acționând responsabil în privința oamenilor, a animalelor, a comunităților și a mediului. 

Transavia anunță că, suplimentar, pe lângă panourile fotovoltaice, „va implementa și două proiecte de cogenerare de înaltă eficiență electrică și termică. 

Pentru eficientizarea consumului de energie, Transavia a adoptat deja utilizarea tehnologiilor și echipamentelor eficiente și a implementat modele de exploatare fiabilă a acestora astfel încât să nu existe pierderi. Conform celui mai recent Raport de Sustenabilitate publicat de Transavia, compania a devansat cu 4 ani atingerea obiectivului țintă de reducere a consumului de energie relaționat cu iluminatul. Astfel, ca urmare a accelerării înlocuirii corpurilor de iluminat existente cu corpuri LED la toate punctele de lucru unde se puteau aduce îmbunătățiri, compania a redus deja cu 15% consumul de energie din această activitate. Același Raport indică faptul că afacerea de familie, cu capital 100% românesc, utilizează gazele naturale la producerea aburului pentru asigurarea fluxului tehnologic, la încălzirea spațiilor destinate creșterii păsărilor dar și la încălzirea spațiilor administrative. Tot în vederea creșterii eficienței energetice, compania continuă activitatea de izolare termică și de monitorizare a microclimatului cu echipamente automatizate în halele de creștere. De asemenea, Transavia a implementat măsuri specifice pentru fiecare punct de lucru, în funcție de zona geografică și de variația de temperatură pentru perioada iarnă-vară”.

Transavia reamintește că „este singurul producător de carne de pui care a publicat în mod voluntar Raportul de Sustenabilitate în ultimii doi ani. De asemenea, este prima companie din România cosemnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale şi de marketing în sectorul alimentar”.

Transavia este „liderul pieței locale de carne de pui, fiind una dintre cele mai importante afaceri de familie, care deține și produce brand-urile Fragedo, Libertan și Papane, ocupând locul 4 în topul celor mai valoroase portofolii din România (Brand Finance Romania 50 2022). Transavia operează sustenabil cu un model de business integrat vertical, bazat pe cele mai bune practici și cele mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță. În cei 31 de ani de activitate, Transavia a investit constant în modernizare și în tehnologie de ultimă generație și a adoptat inovația ca sursă de creștere sustenabilă a business-ului și de predictibilitate pentru viitor. Unul dintre cei mai mari angajatori români, Transavia are în prezent peste 2.300 de angajați, care activează preponderent în cele 30 ferme de creștere a păsărilor și în cele 4 ferme de producție vegetală, în fabrica de nutrețuri combinate, în cele 3 abatoare de ultimă generație și în fabrica de procesare a cărnii. În fermele Transavia, localizate în 8 județe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 25% la sută din producția anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene, pe continentul african, în zona Mării Mediterane și a CSI. Fragedo, brand emblemă al companiei Transavia, a fost desemnat și la ediția 2021 a Summit Forbes Brands for Kids, drept Cea mai de încredere marcă de carne. Pentru mai multe informații, vizitați https://transavia.ro/”.

Încheierea BAC-ului crește aplicările pe piața muncii – tinerii fără experiență iau cu asalt joburile din turism, retail și call-centere

0

 

La aproape două săptămâni de la încheierea examenului de Bacalaureat, tot mai mulți tineri se află în căutarea unui loc de muncă, numărul de aplicări pentru joburile entry level și cele din categoria „fără experiență” crescând cu aproximativ 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. De altfel, și angajatorii au scos în piață un număr important de joburi care se adresează celor aflați la început de carieră – peste 25.000 de locuri de muncă pentru cei fără experiență sau cei din segmentul entry-level sunt disponibile în acest moment pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România. Cele mai multe au fost postate de companiile care activează în retail, cele din servicii, industria alimentară, turism, transport și call – center / BPO.

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs Romania

„Tinerii au fost întotdeauna căutați pe piața muncii, însă au fost mulți ani în care angajatorilor le era greu să îi atragă și să îi rețină pe termen lung în interiorul companiilor. Dacă a fost ceva bun în acești ani de pandemie, a fost schimbarea felului în care tinerii se raportează la piața muncii. Au înțeles că ideal este să nu amâne prea mult momentul începerii carierei, să trateze cu mai multă responsabilitate rigorile pe care le presupune un job, să meargă la interviuri mai bine pregătiți și, în general, să fie mai serioși când vine vorba de viața lor profesională. De aceea, nu ne surprinde să vedem că, imediat după terminarea examenului de Bacalaureat, absolvenții de liceu își încearcă norocul pe piața muncii, chiar și dacă unii dintre ei vor să se angajeze doar pe perioada verii, până vor începe cursurile de la facultate, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs România.

Domeniile care au atras cele mai multe aplicări din partea acestor candidați au fost retailul, call-center / BPO, servicii, IT / telecom și turism / horeca. Acestea sunt, în mod tradițional, domeniile către care se îndreaptă cu cea mai mare ușurință tinerii pentru că permit o specializare rapidă la locul de muncă, iar unele sectoare, cum ar fi turismul, horeca sau call-center-ele vin și cu proiecte sezoniere, căutate în special de cei care vor să se angajeze doar pe perioada verii. ”Faptul că vedem, însă, un procent destul de mare, peste media la nivelul întregii piețe de candidați, a celor care aplică pentru joburi remote, ne duce la concluzia că sunt destul de mulți tineri care vor să se angajeze permanent și să poată continua munca și din toamnă, în paralel cu studiile. Dacă, la nivel general, vorbim despre un procent 12% alocat aplicărilor pentru locurile de muncă remote, în cazul celor fără experiență, procentul crește la 20%”, explică Roxana Drăghici.

Potrivit Salario, comparatorul salarial marca eJobs, salariul mediu net al unui angajat entry level din România este de 3.000 de lei pe lună. Dintre domeniile preferate de tineri, cele mai mari salarii medii nete le oferă angajatorii din IT (4.000 de lei), telecom (3.500 de lei), call-center / BPO (2.700 de lei), turism / horeca (2.500 de lei) și servicii (2.200 de lei).

Studiu Reveal Marketing Research: Deșeurile din domeniul construcțiilor alarmează românii

0

Este cunoscut faptul că în societatea actuală se produc tot mai multe deșeuri, din cauza stilului de viață modern al oamenilor și că acestea reprezintă una din cele mai mari surse de poluare cu impact direct și major asupra mediului și calității vieții.

În acest context, Reveal Marketing Research a derulat un studiu reprezentativ la nivel național pentru a înțelege percepțiile românilor și ale specialiștilor din domeniu despre deșeurile din construcții.  

  • 7 din 10 români sunt îngrijorați de eliminarea deșeurilor din construcții în locuri inadecvate
  • Pentru tinerii specialiști sub 45 ani, problema deșeurilor în construcții este cea mai alarmantă (56%)

Problemele ecologice din domeniul construcțiilor sunt conștientizate din ce în ce mai mult de către români

Rezultatele studiului arată că 6 din 10 români sunt îngrijorați în mare măsură de toate problemele ecologice asociate domeniului construcțiilor care influențează calitatea vieții. În prezent, cea mai mare îngrijorare a acestora este legată de eliminarea deșeurilor în locuri inadecvate (69%) și de volumul de materiale nereciclabile utilizate (61%).

Tinerii specialiști în construcții sunt cei mai îngrijorați de eliminarea deșeurilor în locuri inadecvate

În cazul specialiștilor în construcții, putem observa că cele mai importante îngrijorări referitoare la acest domeniu de activitate sunt reprezentate de utilizarea combustibililor fosili în construcții (54%), emisiile de carbon (53%) și de utilizarea energiei electrice din surse neregenerabile (52%).

O diferență semnificativă de percepție se înregistrează în cazul specialiștilor tineri, sub 45 ani în cazul cărora eliminarea deșeurilor din construcții în locuri inadecvate (56%) este astăzi cea mai urgentă problemă ecologică din domeniul construcțiilor.

Preocuparea specialiștilor referitor la combaterea problemei deșeurilor din construcții se observă și în practica lor de zi cu zi, 40% dintre aceștia preferând să utilizeze BCA în proiectele lor. Acest comportament de consum poate fi explicat prin particularitățile materialului BCA, ce permit prelucrarea sa facilă, fără pierderi, diminuând cantitatea de deșeuri produse pe șantier.

Cum arată profilul celor mai preocupați români de problema deșeurilor din construcții?

Persoanele cu vârsta sub 45 de ani sunt cele mai bine informate cu privire la atributele ecologice ale materialelor de construcții (55%), aceasta fiind categoria de vârstă care alege în cea mai mare măsură materialul de zidărie BCA pentru locuințele lor.

Aceeași tendință în ceea ce privește preferința pentru materialul de zidărie ales poate fi observată și în cazul celor care au construit/ achizitionat în ultimii doi ani o locuință sau care sunt în proces de construcție/ achiziționare a unei locuințe (42%).


Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-26.05.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1269 respondenți + 505 respondenti persoane care lucrează în domeniul construcţiilor, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.

BestJobs: 1 angajat român din 2 pleacă anul acesta în concediu, în prima vacanță fără restricții după pandemie, cu un buget mai mic sau cel mult egal cu cel de anul trecut

0

 

Restricțiile nu îi mai împiedică pe români să își facă planuri de concediu anul acesta, dar cei mai mulți au buget limitat de vacanță. În contextul inflației și a creșterii generale a costurilor de trai, 31% dintre români scot din buzunar la fel de mult ca anul trecut pentru vacanța din această vară, iar 19% au redus bugetul cu 30-50%, potrivit unui sondaj realizat pe platforma de recrutare online BestJobs. Restul de 41% dintre cei care au declarat că și-au făcut planuri pentru vacanță se așteaptă să cheltuie mai mult în acest an, iar 9% au de gând să rămână acasă în vacanță și să nu cheltuie nimic.

Ana Visian, Marketing Manager BestJobs

„Dacă anul trecut, pandemia a influențat planurile de concediu ale românilor, în prezent, provocarea este dată de contextul economic, care pune presiune pe bugetele de vacanțe. Cu toate acestea, vacanțele și perioadele fără a sta cu gândul la muncă sunt absolut necesare pentru sănătatea mintală și pentru prevenirea stării de burnout, în special după ultimii doi ani, în care interacțiunile sociale și călătoriile au fost limitate. Aceste nevoi nu ar trebui ignorate, iar angajatorii ar trebui să se asigure că angajații au parte de timp liber suficient”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Aproximativ 35% dintre angajații români ce au participat la sondajul BestJobs spun că nu mai au nicio zi de vacanță rămasă din anul trecut. Alți 31% și-au păstrat mai puțin de 10 zile pentru acest an, 16% mai au între 10 și 20 de zile, iar 7% au chiar peste 20 de zile disponibile. Cu toate acestea, 47% au de gând să își ia liber între 5 și 10 zile consecutive pentru vacanța de vară, în timp ce 26% vor să își ia peste 10 zile. 8% își vor lua mai puțin de 5 zile, iar 19% nu sunt încă siguri dacă își vor lua concediu.

Unde își petrec românii anul acesta concediul

Anul trecut, peste 22% dintre români spun că au plecat în destinații exotice, dincolo de granițele României, în timp ce 31% și-au organizat concediul pe teritoriul României, din motive ce țin de sănătate. Doar 8% au plecat și în țară și în străinătate, iar 22% au stat acasă. Situația din acest an este diferită. 

În ciuda îngrijorărilor economice și a blocajelor recente din aviație, dintre cei care și-au făcut planuri de concediu în această vară, aproape 45% au declarat că vor petrece zilele libere în afara țării. 36% vor face vacanța în țară, în afara localității, în timp ce peste 20% au ales să își împartă concediul între destinații locale și străinătate.

Când vine vorba de cazare, 51% dintre respondenții la sondajul BestJobs preferă hotelul sau pensiunea și 14% iau în calcul să-și petreacă vacanța într-un apartament închiriat în regim hotelier. Alții au găsit soluții prietenoase cu bugetul lor, cum ar fi să se cazeze la prieteni, rude sau cunoștințe (6%), să își plănuiască vacanța în zona unde au o proprietate personală (4%) sau să meargă cu cortul (3%).


Sondajul a fost efectuat în perioada 23 iunie – 07 iulie pe un eșantion de 1.113 utilizatori de internet din România.

Admiterea la ASE la programele universitare de licență este în plină desfășurare!

0

 

Admiterea la Academia de Studii Economice din București la programele universitare de licență  este în plină desfășurare, cu un număr record de înscriși încă din prima zi. 

Cea mai bună universitate economică și de administrație publică din Europa de Sud-Est vine și  anul acesta cu una dintre cele mai  generoase oferte de școlarizare pentru  candidații săi – peste 7000 de locuri (aproape jumătate fiind finanțate de la  bugetul de stat) la 35 de programe  universitare de licenţă, cu predare în limbile română, engleză, franceză sau germană, pentru formele cu frecvenţă, la distanţă şi cu frecvenţă redusă. Cele 12 facultăți ale ASE, care scot la concurs locuri la programele universitare de licență sunt: Administrarea afacerilor, cu predare în limbi străine; Administrație și Management Public; Business și Turism; cibernetică, Statistică și Informatică Economică; Contabilitate și Informatică de Gestiune; Drept; Economie Agroalimentară și a Mediului; Economie Teoretică și Aplicată;  Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori; Management; Marketing; Relații Economice  Internaționale. 

Înscrierile au început luni, 4 iulie și se termină vineri, 8 iulie. Înscrierile se desfășoară online prin  încărcarea documentelor de concurs și plata taxei de înscriere pe platforma inscriere.ase.ro. 

Concursul de admitere iulie 2022 constă în:  

eseul motivațional (probă eliminatorie, evaluată cu admis/respins) 

testul de competenţă lingvistică, susținut online de către candidaţii care optează pentru programe cu  predare în limbă străină și pentru programul Limbi moderne aplicate și nu au certificat de competență  lingvistică, recunoscut de ASE; 

media generală de admitere, ca medie ponderată între media obţinută la examenul de bacalaureat  (70%) şi media anilor de studii liceale (30%).  

Taxa de înscriere la programele universitare de licență, învățământ cu frecvență, este de 120 de lei (include  două opțiuni), iar taxa pentru fiecare opțiune suplimentară este de 40 de lei. Taxa de înscriere la programele  universitare de licență, învățământ la distanță și cu frecvență redusă este de 145 lei, indiferent de numărul  opțiunilor (detalii despre candidații scutiţi de plata taxei de înscriere pe  https://admitere.ase.ro/licenta_2022). Taxa de înscriere se plătește preferabil online, prin intermediul  aplicației ASE, în cadrul procesului de înscriere sau prin transfer bancar. 

Pentru întrebări și informații detaliate despre Admitere și ASE, candidații au la dispoziție paginile  instituționale Admitere Licență 2022, Facebook, Grup oficial Admitere 2022, Instagram. 

ASE are pentru candidații săi, în toată această perioadă, un Call Center dedicat admiterii la  programele de licență, unde 15 studenți și consilieri ajută cu orice informații despre etapele  admiterii: înscrieri, pregătirea dosarului de concurs, confirmarea locului etc. Acesta este apelabil  la numerele 0213191900/01. La dispoziția candidaților se află și adresa de e-mail admitere@ase.ro. 

prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Rector

„Dragi candidați la programele noastre universitare de licență, vă invit, cu drag, să vă alăturați  comunității de peste 23 000 de studenți ai Academiei de Studii Economice din București, liderul  învățământului economic și de administrație publică din Europa de Sud-Est. Eu însumi sunt mândru să fiu absolvent al acestei universități. Tradiția și dinamica, strânsa legătură cu mediul de afaceri, oportunitățile de învățare, numeroasele burse de studii, mobilitățile internaționale, condițiile noastre bune de cazare sunt câteva dintre argumentele pentru care Universitatea din Piața Romană poate constitui o opțiune inspirată, sigură și de perspectivă pentru voi! Statutul de absolvent al ASE asigură o foarte bună inserție pe piața muncii, o viață profesională de succes și o carieră frumoasă, pe care v-o doresc din plin! Succes, dragi  candidați!” prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Rector. 

ASE este o universitate de cercetare avansată şi educaţie, bine poziționată la nivel internaţional în topuri de prestigiu, care își continuă trendul ascendent în prestigiosul clasament Times Higher  Education University Impact Rankings 2022, ocupând locul 301-400 la nivel mondial și locul I în  România.  

ASE este cea mai bună universitate din România în domeniul Economie și Econometrie, conform  QS World University Rankings by Subject 2022.  

Angajatorii apreciază foarte bine diploma de absolvent al ASE, care constituie garanția unui viitor  sigur și a celei mai bune inserții pe piața muncii. O confirmă și influentul QS World University  Rankings – ASE este universitatea unde 86% dintre absolvenți își găsesc de lucru în domeniul  studiat în primele 6 luni de la terminarea facultății. Depinde de absolvenții ASE să aibă un viitor  sigur și bine plătit, toate condițiile sunt create. 

Studenții ASE beneficiază de peste 3400 de burse de performanță, de studiu şi sociale, cu valori  atractive, peste 550 de burse Erasmus, peste 3000 de locuri de practică și internshipuri la firme de  top. Pentru studenții din țară ASE pune la dispoziție 4000 de locuri în căminele proprii. 

O scurtă incursiune în lumea reală a garanțiilor/asigurărilor și imposibilitatea constructorilor români de a accesa acest tip de finanțare

_________________

Marius Bogdan Petre

În ultima perioadă am participat la mai multe conferințe ce au avut ca scop comun găsirea unor soluții pentru sectorul de construcții am încercat să înțeleg, din perspectiva antreprenorilor, care este impactul asupra afacerilor românești cu precădere din domenii „nișate” pe zona construcțiilor…

Cu o piață a bunurilor, construcțiilor și serviciilor de peste 15 miliarde de euro anual, România este atractivă pe zona achizițiilor publice pentru orice jucător interesat, mai ales că Statul Român este un partener serios financiar și dezirabil pentru firmele de prestigiu.

În ultimul timp, s-au petrecut niște veritabile cutremure financiare pe piața românească, cel mai important fiind legat de prăbușirea colosului cu picioare de lut City Insurance, iar pe plan secund, dar la fel de important, cu impact global și național, scumpirea prețurilor materiilor prime și a resurselor energetice (gaz și energie electrică). Dacă în cazul City este vorba de un cumul de factori, inclusiv de neglijența anumitor instituții ale Statului Român, în cel de al doilea caz, s-a creat o situație și mai grea de acces la instituțiile de credit și asiguratorii din piață și la finanțări, fiind practic un blocaj al antreprenorilor români de a-și asigura finanțările pentru diferite proiecte private sau prin scontarea facturilor (factoring), scrisori de garanție pentru diferite proiecte sau licitații publice.

Asigurările/Garanțiile pentru licitațiile publice constituie astăzi cea mai mare problemă pentru majoritatea companiilor de construcții din România indiferent de zona în care acestea activează.

După falimentul City Insurance, unde indiferent de domeniul de activitate și de codul CAEN pe care compania îl avea în actul constitutiv, acesta, beneficia fără nici un fel de problemă de orice tip de asigurare, pentru orice tip de lucrare; indiferent de mărimea companiei se putea participa la o licitație pentru un tronson de autostradă cu o firma de apartament cu 1 angajat, vechimea companiei de numai 1 an, cifra de afaceri nu prea conta dacă există inspirația să te asociezi cu o companie din UE în general Italia, Spania, iar în ultima perioadă Turcia pentru a îndeplini condițiile de participare la licitație d.p.d.v. al eligibilității ( lucrări similare, cifra de afaceri, etc. ), dar și alte cerințe stipulate în caietul de sarcini, singura problemă fiind aceea de a exista capacitatea financiara de a putea achita prima/decont pentru emiterea asigurării de garanție emise de către compania City Insurance.

În trecut a fost Astra Asigurări, Certasig, dar și City Insurance, toate acestea fiind de domeniul trecutului.

Autoritățile statului încearcă să ajute companiile românești aflate în imposibilitatea de a participa la licitațiile publice deoarece exista un blocaj instituțional între cei 2 actori principali din acest peisaj prezentat, pe de-o parte statul care nu are capacitatea de a găsi o soluție reala pentru rezolvarea acestei crize; companiile de asigurări care nu și asuma nici un risc din cauza instabilității economice, dar și politice la nivel național, iar acestea aproape au blocat accesul către acest tip de garanții de asigurări ( clasa 15 ).

Intre timp, constructorii romani care timp de 1 deceniu au avut la îndemâna soluții fără sa caute prea mult, de tipul: Astra, Certasig, City Insurance, fără să i intereseze prea mult construcția unei companii sănătoase d.p.d.v. financiar, pe aceștia interesându i doar optimizarea profitului prin orice metode; aceste companii oferindu le posibilitatea de a accesa orice tip de soluții în orice moment; educația financiară, în cazul majorității companiilor românești fiind inexistenta, din păcate – vorba românului, „ las o ca merge și asa, o rezolvăm noi cumva dacă apare vreo problema…” – .

Alta problema pentru autoritățile statului o reprezintă schimbarea/înlocuirea polițelor emise de către City Insurance, aici enumerând doar câteva dintre motivele reale:

  • nici o companie nu vrea să preia riscul în cazul unei lucrări aflate în desfășurare deoarece analiza a fost făcută de către angajații City Insurance al căror singur criteriu de analiză al riscului era oricare altul decât ceea ce ei ar fi trebuit să analizeze; singura dorință era cea de încasare a primei din partea clientului și automat să și atingă targetul pentru încasarea comisioanelor foarte mari;
  • durata imensa a garanției de buna execuție și mentenanță; unele contracte ajungând și la o perioada de 10-12 ani, City Insurance formând o echipă de Champions League cu CNAIR, deoarece era singura din piață care emitea pe formatul impus de către CNAIR; acest format fiind imposibil de susținut de către o alta companie de asigurări din simplul motiv, și anume, contractul de reasigurare nu permite acest lucru. Acesta fiind motivul pentru care astăzi avem acest circ la CNAIR unde nici o companie nu vrea să emită garanții, în primul rand din cauza formatului impus și a unor condiții din aceste scrisori de participare la licitație și de buna execuție; în cazul câștigării contractului de către client, în cazul în care asiguratorii accepta să emită pe acest format pur și simplu își anulează plasarea acestor riscuri în contractul cu reasiguratorul din cauza condițiilor mai sus menționate; de altfel, astăzi, aici există o alta controversă, și anume, singura societate de asigurări ce emite pe formatul impus de CNAIR este Lev Ins, beneficiarul acestor asigurări de garanții asumându-și întreaga responsabilitate să analizeze dacă este oportun sau nu, să accepte plasarea unor riscuri imense de către o companie ce nu participă la Fondul de Garantare; în urma falimentelor din ultimii ani, contribuțiile companiilor de asigurări către FG au crescut substanțial în ultima perioadă pentru ca acesta să poată suporta falimentul City Insurance, de aici rezultând foarte simplu costul creșterii contribuției este suportat tot de către consumatorul final; companiile de asigurări ridicând costul primelor;

Companie ce nu poate fi controlată și nu răspunde în fața ASF-ului; în cazul unei daune nu te judeci în Instanțele din România pentru recuperarea prejudiciilor, te judeci unde compania își are declarat sediul social „ după regulile locale”.

Programul Solvency 2 – dovada lichidității și a solvabilității companiei nu se cunoaște exact, acest program de care toată lumea ar trebui să știe în primul rând ca există și să aibă cunoștințe de analiză a factorilor de risc/expunere majoră, în funcție de aceste criterii, să decidă în cunoștință de cauză dacă acceptă asigurările emise de către această companie; asigurări pentru proiecte ce nit efectiv de siguranța populației; și în același timp să aibă siguranța că autoritățile statului își vor recupera prejudiciul în cazul unui default.

În acest caz ASF-ul a transmis situația exactă a acestei companii pe teritoriul României către autoritățile statului, rămânând ca aceștia să decidă dacă acceptă sau nu asigurări de la această societate.

  • În cazul în care compania este eligibilă d.p.d.v. financiar în urma analizei efectuate de altă companie de asigurări ce își asuma preluarea riscului, ceea ce se întâmplă în max 5% din cazuri, plata primelor pentru înlocuirea acestor asigurări fiind în unele cazuri chiar de la 4-5 ori mai mare decât a celor emise de City Insurance ceea ce nu este foarte confortabil pentru mulți, în conjunctura economică mai ales că ei au plătit și către City Insurance… plătind de 2 ori același serviciu, made in România.

Astăzi garanția de buna execuție se poate constitui astăzi în 2 forme :

  • prin virament bancar sau printr un document de garantare emis de o societate de asigurări care nu se afla în situații speciale privind autorizarea sau supravegherea în condițiile legii, sau printr un instrument de garantare emis de o instituție de credit din România sau din alt stat și acesta devine anexa la contract.
  • prin rețineri succesive din sumele datorate pentru Certificatele de Plată pe perioada de derulare a contractului.

Garanția de buna execuție trebuie să fie irevocabilă, instrumentul de garantare trebuie să prevadă ca plata garanției se va executa la prima cerere a Beneficiarului / Autorității Contractante pe baza declarației acestuia cu privire la culpa Antreprenorului.

Garanția de buna execuție emisă de către o societate de asigurare trebuie să nu fie condiționată de emiterea unei polițe de asigurare care sa fie opozabilă Beneficiarului Autorității Contractante printre alte documente respectiv Condiții Generale de Asigurare, Condiții Speciale de Asigurare, Clauze de garantare, etc.; acestea trebuie să fie prezentate Beneficiarului însoțite de o adresă din partea companiei de asigurări prin care aceasta sa confirme valabilitatea și intra în vigoare indiferent de prevederile unei polițe de asigurare; de asemenea ca angajamentul companiei de asigurare față de Beneficiar/Autoritate Contractanta va fi exclusiv în baza documentelor emise, nerespectarea condițiilor de mai sus ducând la refuzul acceptării.

Cu toate aceste probleme pe capul constructorilor români, au apărut și alte tipuri de soluții „fantomă” – asigurările/garanțiile emise de societăți ce nu au acest drept sau să le spunem falsuri grosolane făcute de „băieții deștepți” ce emit simple hârtii cu antet ul unor entități, cum ar fi – TCS Insurance Company of Ireland, Union Credit and Guarantee, European Merchant Bank UAB punând constructorii români disperați să prezinte niște documente fara acoperire/falsuri, autoritatilor statului expunandu se unor riscuri enorme.

Colapsul actual ar putea fi depasit daca toti cei implicati in peisaj vor contribui activ pentru gasirea unor solutii si vor forma o echipa fara interese ascunse: Autoritatile Statului, Companiile de Asigurari, Constructorii si Brokerii; Daca statul asteapta rezolvarea problemei numai din partea Companiilor de Asigurare, acest colaps va continua si pagubele vor fi mult mai mari.

Banca Națională a României (BNR) ar trebui să conștientizeze că Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) pot constitui o alternativă pentru constructorii romani în vederea emiterii de garanții pentru licitațiile publice, numai că trebuie să condiționeze existența sau posibilitatea de a emite instrumente financiare/garanții doar pentru IFN-urile solvabile și cu organe de conducere cu experiență reală, să stabilească praguri de garantare maxime în funcție de capitalul propriu sau cel cel atras, nu prin hârtii și raportări false, Regulamentul 20 al BNR fiind încălcat de 99% din IFN-urile acreditate pentru emiterea garanțiilor în trecutul nu prea îndepărtat. Capitalul social al IFN-ului ar trebui să fie în bancă, în fiecare moment, conform Regulamentului 20 al BNR și nu doar sub forma unei „situații în contabilitate”. La o expunere de max 15 ori a capitalului social, a cvasitotalității IFN-urilor de pe piață, niciunul nu are capacitatea financiară să plătească măcar 1 milion de euro în cazul în care o scrisoare „intră la plată” ca urmare a unui „default”.

Pana acum câteva luni, existau IFN uri cumpărate de pe OLX sau alte site-uri de publicitate cu 100-150 de mii de euro doar pentru licența BNR (evidența în Registrul General sau Registrul Special) ce emiteau garanții de zeci de milioane de euro care, în fapt, nu valorează nici cât hârtia pe care sunt tipărite.

În mod normal, după o preluare (sub orice formă) IFN-urile nu ar trebui să aibă dreptul de a emite acest tip de instrumente financiare/garanții doar după ce trec prin furcile caudine ale departamentelor de securitate/supraveghere/analiză pentru a fi aprobate de către BNR și abia după aprobare, IFN-urile să și intre în drepturi, din acest moment BNR-ul să fie răspunzător 100% pentru activitatea acelui IFN din toate punctele de vedere.

Dacă BNR, prin Direcția de Supraveghere Bancară, își îndeplinește rolul său și implementează ideile expuse anterior, IFN-urile devin mai puternice și pot deveni o alternativă reală, viabilă, atât pentru antreprenorii români, dar mai ales pentru economia națională.

Un lucru foarte simplu pentru deblocarea acestei situații ar trebui să facă Statul Român prin comisiile abilitate: sub condiția modificării art. 36 din HG 395/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului cadru din legea nr 98/2016 privind achizițiile publice publicată din Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 423 din 6 iunie 2016; adăugând foarte simplu încă un punct: „O instituție financiară non-bancară ce deține autorizație de funcționare în România”.

Marile companii bancare și de asigurare care funcționează în România sunt corporații multinaționale și au condiții restrictive sau foarte dificil de accesat de către companiile mici și mijlocii, situație care discriminează/marginalizează și creează o prăpastie între companiile străine și cele românești, primele având drum liber spre marile proiecte din România scoase la licitație de CNAIR sau CNI.

De ce ne referim în principal la piața de construcții???

România și Statul Român, prin toate unitățile administrative, deconcentrate este singurul care are fonduri pentru realizarea de investiții și cheltuieli sume de ordinul zecilor de miliarde lei, așa cum am precizat anterior.

Ca firmă de construcții care activează într-un domeniu nișat construcții montaj pentru termoficare urbană și construcții de drumuri monopolul este deținut de stat, pe zona de real estate mai sunt și alți jucători privați pe segmentul construcții civile unde mai este o piață de câteva sute de milioane de euro;

Totuși, România, are în mai mare măsură nevoie să își dezvolte infrastructura, sistemele urbane de alimentare cu apă, canal, agent termic și drumuri, elemente de strictă necesitate pentru o economie și de maximă importanță pentru dezvoltarea Țării;

Mai mult, planul P.N.R.R., care va trebui reactualizat obligatoriu după 6 luni de zile de la lansarea sa, ca să vedem ce este realist și realizabil de executat și ce nu, vine cu un pachet considerabil de investiții în sectorul public, de la mediu la energie sau la mică / medie și mare infrastructură;

În ultimul an, la care doresc să ma raportez, au apărut foarte multe proiecte de infrastructură medie și mare pe POIM cu finanțare din fonduri europene, dar și proiecte de rețele edilitare de apă, canal sau termoficare.

Cum se descurcă companiile din segmentul I.M.M.în această piață?

Fără nicio rezervă,în momentul de față, cu accent pe ultimul an, piața de construcții pentru infrastructura mare este dominată de companiile străine din Austria, Italia, Spania, Turcia și într-un procent foarte mic mai sunt și companii de construcții românești care, de cele mai multe ori sunt „remorcă” la cele străine deși fac toată munca. Țara noastră investește și pune bani mulți în proiecte, iar companiile românești sunt reduse la stadiul de executanți pe prețuri derizorii,în țara lor. Acesta este un adevăr trist și imputabil atât antreprenorilor români care nu reușesc să se coaguleze într-un pol industrial și de influență important, dar mai ales guvernanților care nu iau măsuri multiple de sprijinire a antreprenoriatului autohton.

De ce se întâmplă asta? În afară de faptul că, în mod constant Statul Român nu a făcut decât să distrugă antreprenoriatul românesc cam pe toate sectoarele industriei, dar cu accent pe construcții, nu au generat programe de susținere și dezvoltare a afacerilor românești acestea fiind afectate de aspectele de mai jos, truda și greul proiectelor sunt duse de antreprenorii și muncitorii români, iar crema profiturilor din aceste proiecte pleacă la jucătorii din țările de mai sus prin diverse inginerii financiare, „optimizări” de proiecte și „optimizări” fiscale.

Sistemul bancar, după cum bine știm, este în majoritatea lui dominat de bănci străine care au un singur scop: să împrumute Guvernul în schimbul garanției suverane a Statului Român, pe dobânzi triple sau mai mari decât cele afișate de Banca Centrală Europeană, să spolieze românii prin programe de retail carduri și alte pseudo-facilități pentru persoanele fizice. În ultimii ani, Guvernul a aprobat preluarea Băncii Românești de către Exim Bank și a întărit CEC-ul, dar este mult prea puțin și politica de consolidare financiară internă trebuie continuată, iar măcar o bancă românească trebuie să ajungă un jucător regional de talia OTP-ului maghiar.

Ar mai fi fost o portiță pentru antreprenorii români de a avea acces la contractele pe domeniile mai sus menționate, însă nici aici lucrurile nu stau bine, piața asigurărilor fiind dominată deopotrivă de capitaluri străine, iar companii românești de asigurare sunt 2 – Exim Asig si ABC Asig –, care procentual, raportat la piața de asigurări dominată de multinaționale, înregistrează cam 1% din această piață uriașă, abandonată de România în favoarea altora.

Cele 2 bănci de stat, CEC si Exim nu pot face față singure și fără capitalizare adecvată să asigure finanțarea afacerilor romanești raportat la nevoia reală a acestora și dimensiunea capitalului implicat, dar și susținerea pe terțe piețe externe așa cum fac competitorii noștri. Pe zonele noastre de interes, din Moldova, Ucraina, Serbia, Macedonia de Nord, Albania sau Georgia, ca să vorbim doar de proximitatea noastră geografică, trebuie să existe un sprijin masiv pentru exportatorii noștri și facilități de pătrundere a produselor noastre pe aceste piețe externe. În cazul Moldovei, dată fiind și conexiunea istorică, ar trebui creat chiar un fond de garantare și achiziții de active în această țară pentru a ne întări poziția economică de aici.

În opinia mea, primele condiții ca să ai o șansa să participi la procedurile de achiziții publice pe aceste domenii unde statul deține „monopol” sunt :

  • Să ai personal tehnico-economic de specialitate pentru întocmirea ofertelor, ceea ce există din fericire;
  • Să ai posibilitatea să asiguri instrumentele financiare de natura garanției de participare, ulterior a celei de bună execuție și de mentenanță – aici ești la mâna străinilor care nu îți dau nicio șansă, așa cum am explicat motivat mai sus ca IMM românesc sau a băncilor străine care te împovărează cu cerințe artificiale pe care nu ai cum sa le susții ca să NU ai acces la banii Statului Român, pe care îi iau firmele ale căror țări controlează și sistemul bancar, iar când ajungi să iei acele garanții, ele câștigă prin dobânzile uriașe pe care ți le iau și, indirect cresc artificial costurile României, făcându-i proiectele scumpe la implementare și, evident, împuținându-i și numărul proiectelor pe care le poate face.

Apoi trebuie să ai muncitori și utilaje – aici există resurse pe care marile companii străine le exploatează ulterior semnării contractelor pe nimic, așa cum am demonstrat și cum de altfel e cvasicunoscut în piață. Mai mult, Statul Român, în loc să dea permise de muncă muncitorilor potențiali din Albania, Macedonia de Nord, Serbia, Bulgaria, Ucraina sau Moldova, care mai știu și puțină română, aduce muncitori exotici deși ar putea apela la Etiopia, o țară apropiată cultural și religios de noi, fiind tot creștini ortodocși și cunoscătorii ai limbii italiene în număr mare, căci a fost colonie italiană.

Să ai facilități de credit pentru susținerea lucrărilor mai întâi pe banii tăi și apoi iei de la stat sau de la străini – aici, încă o dată, ești la mâna băncilor și a asiguratorilor dominați de capitalurile străine, concurente firmelor românești și care discriminează evident antreprenorii români. Pentru a accesa produse specifice acestei nevoi compania românească IMM niciodată nu îndeplinește condițiile și nu este eligibilă și, mai mult, ți se spune ca bonitatea autorității contractante a statului nu este „în rating”, astfel că ei nu pot finanța. Deci, dacă printr-o minune tu îndeplinești condițiile, atunci beneficiarul nu este eligibil și ajungi într-un cerc vicios pe care Statul Român NU vrea să îl rupă, deși poate.

După cum se vede, companiile românești îndeplinesc doar condiția de a fi „harnice”, de a aloca resurse umane și tehnice ca marile companii străine să „performeze” și să ia banii Statului Român, inclusiv pe cei alocați de UE, cu costuri și „claimuri” (revendicări contractuale) uriașe, iar în final companiile românești cu capital autohton rămân tot sărace, decapitalizate, fără perspective de creștere și dezvoltare.

De altfel, cei mai mulți ajung să-și închidă afacerile din cauza discriminării la finanțare, să piardă forța de muncă calificată care migrează în Vest și să dispară din peisajul acestei economii românești. Discutând cu mai mulți anteprenori din domeniu sau din alte domenii, am auzit de multe ori că vor să-și închidă afacerea din România și să se relocheze în Marea Britanie – UK, Italia – IT, Franța – F, Spania – E, cu muncitori și specialiști întrucât, acolo, mediul de afaceri este puternic și sunt extrem de multe oportunități în domeniul construcțiilor și, în plus, statele vestice susțin companiile prin programe, facilități, dar mai ales, LOBBY, prin ambasadele lor, oferindu-le acces pe piața de profil fără discriminare.

La momentul actual singura autoritate a statului care a lucrat cot cot cu Companiile de Asigurări și cu Brokerii este Autoritatea de Supraveghere Financiara care este foarte interesata de subiect și care prin masurile și reglementările luate în ultima perioadă dorește să depășim acest acest Blocaj Instituțional ce creează pagube întregii economii naționale.

Ce nu se înțelege în România este că toți am fost odată mici, ce șanse ai să te faci „om mare” dacă nu ai o familie, părinți care să „investească” în tine și să te susțină?! Prin similitudine, același lucru este valabil și în mediul antreprenorial și Google și Facebook și Amazon și Astaldi și Porr și Strabag, Tesla și…și…și…au fost odată mici, însă, „cineva” a avut grijă să crească!

De noi, companiile IMM românești, Statului Român nu-i pasă, topurile economice dovedesc cu prisosință acest lucru, deși plătim toate cheltuielile acestui stat. Păi atunci, când noi vom dispărea, să vină străinii să plătească pensiile părinților și bunicilor noștri, după ce mediul de afaceri românesc se va dilua până la extincție în următorii ani, că noi am ajuns să devenim cea mai mare diasporă a planetei la dimensiunea unei țări cât Elveția, Israel s.a, țări de talia asta, în doar 30 de ani!

Ce ar fi de făcut???

S-a promis și se spune de 30 ani că nu s-a făcut nimic, o simțim pe pielea noastră zi de zi. În mediul de afaceri românesc 100% , „crești” o firmă, iar dacă nu o vinzi în totalitate la străini sau cedându-le majoritatea, oferindu-le controlul, să exploateze resursele umane și materiale ale României PE NIMIC, dispari din piață, nu ai nicio șansă să devii „om mare”!

Vorba aia, „munții noștri aur poartă/ noi cerșim din poartă-n poartă”, Dumnezeu să-l binecuvânteze pe Octavian Goga mare român și patriot, căci, în concluzie, nu s-a schimbat nimic!

Primul an de implementare a proiectului DaVinci privind transformarea culturală a Curții de Conturi

0

Curtea de Conturi a României marchează împlinirea primului an de implementare a unui amplu proces de transformare culturală a instituției – proiectul DaVinci, realizat în cadrul programului ”CCR – SAI pentru cetățean”. Proiectul DaVinci vizează două schimbări semnificative: eficientizarea modului în care reprezentanții instituției auditează entitățile publice și transformarea culturii organizaționale în sensul modernizării Curții de Conturi.

Realizarea unei diagnoze organizaționale, a unui plan de intervenție care să conducă la atingerea obiectivelor de modernizare a Curții de Conturi și participarea la cursuri de formare profesională pentru îmbunătățirea abilităților angajaților sunt câteva dintre cele mai importante etape ale acestui proiect.

Prima etapă parcursă în proiectul de transformare a constat în realizarea unei diagnoze a culturii organizaționale existente în Curtea de Conturi a României. Analiza efectuată în acest sens a inclus atât o componentă internă (cercetări cantitative și calitative la care au participat peste 1.000 de angajați ai Curții de Conturi), cât și una externă, ce a implicat chestionarea a 50 de entități cu care Curtea de Conturi interacționează în misiunile de audit.

Diagnoza ne-a arătat că avem puncte tari, pe care putem construi, dar și aspecte care pot fi îmbunătățite. Vom continua să desfășurăm acțiuni menite să contribuie la transformarea culturii organizaționale, vom comunica mai mult și mai des atât în plan intern, cât și extern. Trebuie să urmărim permanent unde suntem și unde vrem să ajungem. Transformarea unei culturi organizaționale este un proces amplu, care poate dura și câțiva ani. Noi ne-am asumat acest obiectiv de îmbunătățire a modului în care reprezentanții Curții de Conturi comunică și colaborează, atât intern, cât și cu entitățile pe care le auditează”. (Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi).

Etapa de diagnoză a continuat cu definirea culturii organizaționale ideale a Curții de Conturi a României în raport cu strategia, misiunea și viziunea instituției și generarea planului de intervenție. Planul include evaluarea competențelor managerilor din cadrul Curții de Conturi și instruiri dezvoltate pentru îmbunătățirea abilităților pentru personalul de management și pentru cel de execuție.

Primele etape ale proiectului Da Vinci de transformare culturală au fost parcurse în perioada iunie 2021 – iunie 2022, iar în următorul an sunt așteptate să apară efectele acestei modernizări aduse unei instituții cu o tradiție de peste un secol și jumătate – Curtea de Conturi a României.

Proiectul Da Vinci face parte din proiectul CCR – SAI pentru cetățean, finanțat din Programul Operațional Capacitate Administrativă.