Majorarea costurilor de construcție reprezintă cea mai mare provocare a anului 2022 pentru 90% dintre companiile imobiliare din România și din alte țări din această regiune a Europei, potrivit studiului Deloitte Real Estate Confidence Survey for Central Europe 2022, derulat în al doilea trimestru din acest an în România, Polonia, Cehia și Ungaria. În același timp, mai mult de 50% dintre respondenți se așteaptă ca finanțarea să fie mai puțin accesibilă în lunile care urmează.
Participanții la studiu consideră că războiul din Ucraina a generat sincope pe lanțurile de aprovizionare, accelerând scumpirea materialelor de construcții și a energiei. Această preocupare, împreună cu cea legată de inflația generalizată, dificultatea de a găsi terenuri și incertitudinea generală din piață, se reflectă în percepția dezvoltatorilor cu privire la evoluția marjelor de profit, 90% din aceștia așteptându-se la o deteriorare.
Pentru al doilea an consecutiv, dezvoltatorii susțin că sectoarele rezidențial și industrial rămân cele mai competitive (33% fiecare), cu accent pe proiectele rezidențiale destinate închirierii, care devin tot mai atractive. Și investitorii preferă aceleași sectoare (peste 40% rezidențial și 36% industrial). Totodată, a crescut numărul dezvoltatorilor și investitorilor interesați de sectorul de retail, pentru prima dată de la izbucnirea pandemiei, depășind chiar și așteptările din perioada anterioară crizei sanitare, ceea ce indică faptul că investitorii și lanțurile comerciale și-au recâștigat optimismul și că piața este pregătită să absoarbă noi spații de retail. În schimb, studiul mai arată că nu există apetit pentru investiții imobiliare în turism (hoteluri, alte unități de cazare sau facilități de relaxare) în perioada imediat următoare, iar interesul pentru zona de birouri este încă cu mult sub nivelul anterior pandemiei.
„Piața imobiliară din această regiune a Europei a demonstrat că are o capacitate ridicată de redresare în urma unor evenimente neprevăzute, precum pandemia de COVID-19. Totuși, creșterea costului de construcție este îngrijorătoare și rămâne de văzut cine o va absorbi și în ce măsură. Pe de altă parte, este încurajator faptul că, într-o perioadă dominată de numeroase incertitudini, dezvoltatorii și investitorii continuă să își facă planuri de extindere (de exemplu în sectorul de retail) sau să urmărească pătrunderea pe noi piețe. Vedem că România urmează trendul regional, cu dezvoltări în sectoarele rezidențial și industrial, care pot reprezenta și o formă de protecție împotriva inflației – activele imobiliare își pot păstra sau chiar crește valoarea în timp, spre deosebire de alte investiții care sunt mai afectate de inflație”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul imobiliar.
Consumatorii din întreaga lume se confruntă cu creșterea prețurilor, peste 75% dintre respondenții la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC așteptându-se, în următoarele șase luni, la cheltuieli similare sau mai mari față de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor. De remarcat că aproape jumătate dintre consumatori (47%) estimează costuri mai mari pentru alimente, iar mulți au în vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenți), mese în oraș (34%), artă, cultură și sport (30%) și modă (25%).
„Reziliența consumatorilor a fost pusă la încercare în ultimii doi ani din cauza întreruperilor în lanțului de aprovizionare și restricțiilor. Deși entuziasmul pentru consum revenise după ridicarea acestora, creșterea inflației și a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli și comportamentul de consum, care nu credem că se vor atenua prea curând. Sondajul arată că oamenii se așteaptă la noi creșteri de prețuri și caută modalități să-și adapteze preferințele de cumpărare pentru a face față noului context, fără însă a renunța la factori precum cea mai bună experiență de cumpărare sau mărcile preferate. În același timp, retailerii și producătorii trebuie să facă față atât cerințelor din partea consumatorilor, cât și propriilor presiuni legate de inflație și de lanțul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbări, menținându-și focusul pe clienți, vor fi în cea mai bună poziție pentru a ieși câștigătoare din acest context dificil”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider pentru Retail în cadrul PwC România.
Creșterea prețurilor și lipsa anumitor produse din stoc, afectează experiența de cumpărare
Creșterea prețurilor la produsele alimentare a fost cea mai răspândită problemă legată de experiența de cumpărare, menționată atât de consumatorii care fac cumpărături în magazine (65%), cât și de cei care cumpără online (56%). Mai mult de jumătate dintre consumatorii intervievați, 57%, au declarat că se confruntă aproape întotdeauna sau frecvent cu creșterea prețurilor la alimente.
Problemele legate de lanțul de aprovizionare au fost, de asemenea, considerate ca afectând experiența de cumpărare, în special imposibilitatea de a cumpăra un produs din cauza lipsei de stoc (43% – online, 37% – în magazin). Consumatorii menționează, de asemenea, termene de livrare mai lungi pentru cumpărăturile online (42%) și cozi mai lungi sau magazine mai aglomerate (36%).
În cazul consumatorilor care se confruntă cu probleme legate de lanțul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de disponibilitate a produselor sau o livrare mai târzie decât se așteptau, mulți spun că nu ezită să facă o schimbare. Mai mult de o treime, 37%, spun că ar merge la alți comercianți pentru a-și satisface nevoile sau, dacă sunt cumpărători în magazin, ar trece la comerțul online. Aproape o treime dintre cumpărătorii online spun că ar da o șansă magazinelor offline pentru a răspunde mai bine nevoilor lor, iar 40% ar folosi site-uri de comparație pentru a verifica disponibilitatea produselor.
Incertitudinile la nivel mondial și problemele legate de lanțul de aprovizionare îi determină, de asemenea, pe mulți consumatori să se orienteze mai mult către piețele lor naționale. Opt din zece respondenți și-au exprimat dorința de a plăti un preț mai mare decât media pentru produse fabricate la nivel local sau național.
Tendințele de consum din timpul pandemiei au devenit obiceiuri
Consumatorii și-au schimbat stilul de viață și obiceiurile de cumpărare ca urmare a pandemiei COVID-19 și se pare că multe dintre aceste obiceiuri s-au înrădăcinat și chiar se vor consolida în următoarele șase luni.
Din cauza pandemiei, 63% dintre consumatorii chestionați au declarat că au crescut deja numărul de cumpărături online, în timp ce 42% au redus cumpărăturile în magazinele fizice. Jumătate dintre respondenți gătesc mai mult acasă și 50% au crescut activitățile de recreere acasă.
Privind în viitor, acești consumatori se așteaptă să facă și mai mult din același lucru:
50% se așteaptă să facă mai multe cumpărături online – acest procent este mai ridicat în rândul milenialilor (58%) și al Generației Z (57%) și mai scăzut în rândul baby boomerilor (32%) și al Generației X (42%).
46% intenționează să gătească mai mult acasă.
41% vor face mai multe activități de recreere acasă.
41% vor cumpăra mai mult de la comercianții cu amănuntul care oferă livrare/colectare eficientă.
22% vor face mai puține cumpărături în magazinele fizice; doar 33% vor crește cumpărăturile în magazine.
Sustenabilitatea (ESG), alături de securitatea datelor, influențează puternic încrederea în marcă
Pentru aproximativ jumătate dintre consumatorii intervievați, acțiunile unei companii legate de factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) influențează adesea sau întotdeauna încrederea lor în marcă sau probabilitatea de a o recomanda altora. În ceea ce privește influențarea deciziei de cumpărare, factorii de guvernanță (41%) și sociali (40%) depășesc angajamentul de mediu al unei companii (30%). Sustenabilitatea are o pondere mai mare pentru generația Z și tinerii mileniali intervievați, și mai mică pentru generația X și baby-boomeri.
Cei mai importanți factori identificați pentru stimularea încrederii în marcă sunt cei legați de securitatea datelor și ai experienței clienților. Protejarea datelor personale se află pe primul loc în ceea ce privește impactul asupra încrederii în marcă, fiind menționată de 58% dintre respondenți, în creștere de 11 puncte în ultimele șase luni. „Îmi satisface întotdeauna așteptările” și „oferă servicii excepționale pentru clienți” au fost, de asemenea, foarte bine cotate de peste jumătate dintre respondenți (53% și, respectiv, 52%).
În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 au fost intervievați 9.069 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.
Furtunile puternice, care produc pagube importante, au devenit un fenomen din ce în ce mai des întâlnit în România. Conform datelor colectate la nivelul Membrilor UNSAR, în ultimii 3 ani s-au achitat peste 34 milioane lei cu titlu de despăgubiri doar ca urmare a producerii acestui risc – în baza asigurărilor facultative pentru locuințe. Din analiza acestor date reiese că asistăm la o amplificare a acestui fenomen, atât din punct de vedere al valorilor despăgubite, cât și al numărului de daune avizate asigurătorilor, cu precădere în perioada verii. Astfel, despăgubirile achitate doar în acești ultimi 3 ani pentru riscul de furtună reprezintă mai mult de jumătate (52%) din totalul despăgubirilor efectuate în întreaga perioadă 2014-2021 ca urmare a producerii acestui fenomen.
„Furtunile au devenit o realitate tot mai prezentă în viața noastră, fiind amplificate de schimbările climatice, iar urmările acestora se regăsesc și în profilul despăgubirilor. Din păcate, ceea ce s-a întâmplat ieri în toată țara este un exemplu elocvent în acest sens. Ne așteptăm să rezulte un număr semnificativ de dosare de daună”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.
Riscul de furtună și, în general, fenomenele naturale extreme cauzate de schimbările climatice ocupă un loc important în clasamentul amenințărilor de care românii se tem cel mai mult. Astfel, conform unui studiu sociologic realizat de către UNSAR anul trecut, schimbările climatice care se referă la manifestarea unor furtuni violente ocupă prima poziție din clasament, urmate de valurile de căldură.
„Deși frecvența daunelor cauzate de furtunile violente crește, iar riscurile sunt din ce în ce mai evidente, numărul locuințelor care beneficiază de o poliță de asigurare facultativă rămâne relativ scăzut. Așadar, vom continua prin noi campanii de educație financiară, și nu numai, să fim alături de oamenii care doresc să-și protejeze cele mai importante bunuri pe care le au: locuințele”, a subliniat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.
În România, asigurările facultative se pot încheia doar pentru locuințele care sunt deja protejate de o poliță obligatorie PAD. Polița PAD acoperă 3 riscuri catastrofale (cutremure, inundații și alunecări de teren) până la limita de 20.000 EUR, respectiv 10.000 EUR, în funcție de tipul construcției, indiferent dacă valoarea acesteia este mai mare.
În schimb, locuința poate fi protejată la valoarea ei reală și pentru mai multe riscuri (incendiul, explozia, furtuna, vijelia, căderile de corpuri, furtul, vandalismul etc.) printr-o asigurare facultativă. Acestor polițe li se pot atașa și clauze speciale, precum asigurarea instalațiilor interioare ale clădirii, aparatelor electrice / electronice, bunurilor casabile, servicii de asistență tehnică la locuință, dar și răspunderea civilă față de terțe persoane (spre exemplu, pentru acoperirea pagubelor pe care le produceți vecinilor).
Organizația Junior Achievement (JA) Romania și compania de servicii financiare Metropolitan Life au organizat două sesiuni interactive „IDay pentru educație”, în care peste 100 de eleve de liceu din București și din alte 12 localități au fost încurajate „să își dezvolte viziunea proprie asupra măsurilor necesare pentru susținerea tinerelor în procesul de integrare profesională, de adaptare la specificul și dinamica job-urilor, dar și pentru tranziția către carierele viitorului”.
Organizatorii anunță că, „utilizându-și abilitățile de comunicare, de leadership și gândire creativă, elevele au lucrat în echipe, alături de 11 voluntari Metropolitan Life, pentru a elabora proiecte ce vizează creșterea procentului de tinere absolvente angajate pentru poziții entry level. În elaboarea proiectelor, elevele au avut în vedere soluții pentru modalitățile de recrutare și training, oportunități de învățare continuă și dezvoltarea de abilități, acțiuni pentru integrarea în echipă și oportunități de evoluție în carieră.
Câteva dintre soluțiile care au atras atenția prin modalitățile de integrare și fezabilitate sunt: susținerea tinerelor din medii defavorizate, cursuri de dezvoltare personală și sesiuni de coaching ca sistem de motivare și recunoaștere a performanței.
Totodată, aceste soluții exprimă nevoile de formare și suport în integrarea profesională, așa cum sunt ele percepute de tineri.
Cele două activități fac parte din inițiativa globală a Fundației MetLife de acțiune conform principiilor diversității, echității și incluziunii pentru încurajarea și dezvoltarea potențialului de carieră al femeilor”.
CarminaDragomir, CEO Metropolitan Life, overseeing CZ, SK, HU, BU and UA: „Ne bucurăm să fim din nou alături de Junior Achievement ca parteneri în atingerea unui obiectiv comun: sprijinirea dezvoltării continue a educației. Acest proiect oferă tinerelor la început de drum ocazia să pășească cu încredere în direcția oportunităților profesionale la care visează. Le mulțumesc voluntarilor Metropolitan Life care s-au implicat activ în proiectul IDay pentru educație, contribuind astfel la evoluția elevelor și la dezvoltarea de abilități esențiale pentru viitorul acestora.”
Eliza Dinu, unul dintre voluntarii Metropolitan Life implicați în proiect: „Mi-a plăcut interacțiunea cu tinerele, cu precădere mi-a plăcut deschiderea și naturalețea cu care au abordat tema dată.”
Junior Achievement reamintește că „a dezvoltat anterior în România, cu susținerea Metropolitan Life și a Fundației MetLife, proiectul internațional Life Changer (Schimbăm vieți) dedicat incluziunii financiare a tinerilor prin dezvoltarea abilităților economico-financiare, antreprenoriale și facilitarea accesului pe piața muncii”.
Conform unui studiu realizat de eJobs asupra pieței muncii la 3 luni de la ridicarea restricțiilor, au apărut aproape 130.000 de joburi noi și avut loc creșteri fulminante în domeniile cele mai lovite de pandemie – turism, horeca, evenimente. Contrar așteptărilor, numărul de locuri de muncă remote este de 3 ori mai mare vs 2021.
Ridicarea restricțiilor, la începutul lunii martie, a reactivat sectoarele puternic afectate de pandemie, dar și pe candidații care așteptau această revenire. Cu aproape 130.000 de joburi nou apărute în piață din martie și până acum, ultimele trei luni au adus o creștere cu peste 30% a numărului de oportunități pentru cei aflați în căutarea unui loc de muncă comparativ cu anteriorul trimestru.
Retailul, campionul istoric al celor mai activi angajatori din România, a continuat să domine topul sectoarelor cu cele mai multe poziții noi, însă pe locurile următoare din clasament se situează domenii care au înregistrat creșteri spectaculoase în numărul de joburi noi pe fondul eliminării restricțiilor.
Roxana Draghici, Head of Sales eJobs
„Dacă ne uităm în lista industriilor cu cele mai multe joburi postate în ultimele trei luni, vedem, imediat după retail, zona de servicii, industria alimentară, turismul și transporturile. Toate, cu excepția retailului, sunt zone care au fost afectate, într-o măsură considerabilă, de măsurile impuse în ultimii doi ani de pandemie. Pentru fiecare dintre aceste domenii vorbim despre creșteri de două cifre, însă cele mai semnificative sunt cele din turism, unde numărul de noi locuri de muncă aproape că s-a dublat. Organizatorii de evenimente reprezintă o altă categorie de angajatori pentru care nevoia de personal a crescut cu 60% pentru aceeași perioadă de timp”, spune Roxana Drăghici, head of sales, eJobs România.
Astfel, din martie până în iunie, au fost postate aproape 20.000 de locuri de muncă în servicii, 17.600 în industria alimentară, 15.000 în turism și 14.000 în transporturi / logistică / import-export. Cei care au căutat să se angajeze în sectorul evenimentelor au avut la dispoziție aproape 4.000 de opțiuni. Angajatorii se pregătesc cu toate forțele și pentru sezonul cald și, prin urmare, au scos la bătaie de două ori mai multe joburi sezoniere decât în aceeași perioadă a anului trecut, majoritatea pentru cei care vor să lucreze în turism și horeca.
În ceea ce privește interesul candidaților pentru aceste domenii, cele mai multe aplicări au fost înregistrate pentru joburile din turism (193.000 de aplicări pentru perioada martie-iunie 2022), industria alimentară (184.000 de aplicări), transport / logistică / import-export (183.000) și evenimente (63.000 de aplicări). Aproximativ 38.000 de aplicări au fost înregistrate pentru locurile de muncă sezoniere.
„O schimbare interesantă și oarecum neașteptată pentru aceste trei luni a fost reprezentată de creșterea numărului de joburi remote. Cifrele eJobs.ro arată un total de 11.500 de joburi în perioada martie-iunie 2022, de aproape trei ori mai multe decât în același interval de timp din 2021 și cu 60% peste nivelul înregistrat în trimestrul anterior. Și interesul candidaților pentru munca de acasă a rămas crescut – 318.000 de aplicări din martie până în iunie”, a mai spus Roxana Drăghici.
De altfel, numărul de locuri de muncă este așteptat să crească și în lunile următoare, atât pentru pozițiile care vizează candidații din zona blue collar, cât și pentru specialiști.
Reprezentați ai magazinelor online, integratori și dezvoltatori, parteneri și cei mai importanți jucători din ecosistemul e-commerce și curierat s-au reunit în evenimentul „Efectul easybox – soluția viitorului în curierat”, context în care au fost prezentate trendurile din domeniu, așteptările clienților, experiențe din last-mile. Compania Sameday a anunțat instalarea lockerului 3000, în Sibiu, strada Autogarii, numărul 8. De asemenea, Sameday a anunțat că în strategia de susținere a industriei, începând cu 15 iunie, le va pune clienților la dispoziție un calendar de workshopuri prin care aceștia vor învăța cum să integreze noile soluții digitale în magazinele online.
Speakeri la eveniment au fost: Lucian Baltaru – CEO și fondator Sameday, Andrei Radu – CEO & fondator GPeC, Tudor Manea – CEO eMag, Dragoș Bărbulescu CTO Sameday, Elena Gheorghe – Country Manager PayU România, Arthur Rădulescu – CEO & Fondator MerchantPro, Cristi Movilă – Eastern Europe General Manager & EMEA Sales VP Vtex, Alex Domșa – Director Cercetare – Dezvoltare Decathlon și Marek Rozycki – expert internațional în soluții logistice pentru e-commerce.
Lucian Baltaru CEO și fondator Sameday: „Ne propunem să devenim un facilitator pentru creșterea ecommerce-ului în România dar și în regiune cu ajutorul easybox, care este un serviciu de livrare revoluționar din multe puncte de vedere. Vorbim despre eficiență din punct de vedere costuri și mai multe comenzi pentru magazinele online, dar și despre beneficiile pe care le are pentru consumatorul final, fiind un serviciu flexibil. Clientul își poate ridica coletele în orice moment din zi, reprezentând o alternativă eficientă la livrarea clasică door-to-door. În plus, lockerele easybox sunt sustenabile, ajută la scădera ratei de emisii de carbon determinată de flotele de mașini de curierat.”
Participanții au apreciat că „easybox este metoda de livrare care are cea mai mare creștere în preferințele consumatorilor online din România. Livrarea la lockerele easybox a schimbat paradigma în domeniul de curierat, în last mile-ul european, dar și global.
Serviciul easybox a devenit un nou standard de livrare în România pentru magazinele online, iar gradul de adopție a acestui serviciu se reflectă în creșterea semnificativă a volumelor la easybox. Peste 60% dintre consumatori preferă magazinele cu livrare la easybox, iar un procent de peste 81% dintre consumatori au testat și preferă acest serviciu datorită flexibilității (comenzile pot fi ridicate oricând, în termen de 36 până la 72 de ore, iar peste 35% dintre consumatori preferă să ridice comenzile noaptea)”.
Au fost evidențiate trendurile din e-commerce, precum:
Adopția serviciului easybox a ajuns la 50% pentru anumite verticale din ecommerce și reprezintă noul standard de livrare în România
Ponderea consumatorilor online din totalul de utilizatori de internet ar putea crește de la 45% la 55% anul acesta
Comerțul online din totalul înregistrat la nivelul întregului sector de retail ar putea crește spre valori de 12-13%, față de ~9%
Sub conceptul „easybox for everyone”, Sameday anunță noi soluții de acomodare easybox în platformele de online shopping și plugin-uri de integrare facilă a serviciului pentru platforme ca Magento, Opencart, Weecommerce, Presta dar și pentru platforme custom
În țări ca Suedia și Finlanda adopția serviciilor de livrare la punct fix a ajuns la 90%, iar în Polonia la 45%
Sameday, cu peste 14 ani de experiență pe piața din România, este „compania de curierat care a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere în ultimii ani, numărându-se, în prezent, printre principalii jucători din segmentul său de piață. Cu o echipă de peste 4.500 de angajați și parteneri, compania este prezentă în România și în Ungaria, oferind atât servicii de livrare door-to-door, cât și livrare în peste 3.500 de lockere easybox. Astfel, Sameday operează cea mai extinsă rețea de lockere din România și Ungaria, propunându-și să reinventeze experiența de livrare zi de zi. Pentru mai multe informații, accesați https://sameday.ro sau conectați-vă cu Sameday România pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/sameday-romania”.
Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) apreciază că „există soluții pentru situația de incertitudine din prezent și dificultățile financiare prin care trec consumatorii”, semnalând că până la mijlocul lunii iunie, „numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut”. Pe această temă, CSALB ne oferă următoarea analiză:
Ce roluri au băncile, consumatorii și judecătorii în depășirea prin negociere a dificultăților financiare din prezent
Într-o perioadă impredictibilă din punct de vedere economic și social, soluțiile pentru rezolvarea problemelor financiare nu pot fi generale, ci sunt la îndemâna băncilor și consumatorilor, prin negociere, spun mai mulți specialiști, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Judecătorii ar putea avea și ei un rol important în rezolvarea disputelor dintre consumatori și bănci, pe cale amiabilă, spune Valeriu Stoica, fost ministru al Justiției.
Crește apetitul băncilor pentru rezolvarea problemelor consumatorilor
Până la jumătatea lunii iunie, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Peste 300 de cereri au fost acceptate de bănci pentru negociere, față de 213 în aceeași perioadă din 2021. În 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, față de 187 în 2021, o creștere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes.
Video-reportaj:
Podcasturile CSALB sunt un proiect de educație financiară disponibil pe canalul de Youtube CSALB și în secțiunea de educație financiară a site-ului www.csalb.ro. CSALB a intervievat consumatori, conciliatori, reprezentanți ai băncilor comerciale, ai Băncii Centrale și ai Asociației Române a Băncilor pentru a oferi soluții practice consumatorilor care se confruntă cu dificultăți financiare în această perioadă. Mesajele campaniei de informare sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor.
„Băncile trebuie să renunțe la reglementările standardizate, fără suflet”
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăților pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creșterea șomajului, iar mulți oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceștia nu mai sunt suficienți. Noi, la Banca Națională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, și să fie limitate pe cât se poate variantele „la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie și grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relația cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulți dintre consumatori au nevoie și să ventileze aceste nemulțumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfață umană. Din acest motiv această modalitate de soluționare alternativă a unui litigiu între un consumator și o instituție financiar bancară creează punți, creează încredere.”
„Oamenii nu trebuie să fie pesimiști, ci precauți”
Florin Dănescu, președinte executiv Asociația Română a Băncilor: „Noi, băncile, venim după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă și nu de puține ori adversă economiei de piață. Asta a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecție. Perioada aceasta dificilă poate fi abordată în primul rând printr-o informare riguroasă din partea consumatorilor. Informația stă la dispoziția noastră, fiecare trebuie să o procurăm și să o înțelegem. În situația inflației, a războiului de lângă noi, oamenii trebuie să fie precauți, nu pesimiști. Să se gândească la faptul că veniturile lor ar putea să scadă, prețurile să crească foarte mult, iar ratele vor diminua și mai mult veniturile viitoare. În acest context dificil, băncile trebuie să ofere siguranță nu doar celor care iau credite, ci și celor care au depozite și fac economii. 90% din resursele băncilor sunt atrase de la deponenți. În România avem 10 milioane de deponenți cărora le oferim siguranță, iar în privința depozitelor din bănci nu au fost emoții și nici nu vor fi. Pe partea cealaltă avem 1,2 milioane de debitori care cer și ei siguranță într-un viitor total impredictibil.”
„Judecătorii să întrebe părțile dacă au apelat mai întâi la CSALB”
Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB: „Poate că primul lucru pe care trebuie să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator și o bancă este să întrebe părțile dacă au căutat soluționarea amiabilă, prin intermediul CSALB. Ar fi suficient ca judecătorii să aplice un principiu general: să găsească mai întâi posibilitatea unei soluții negociate, ceea ce e și în avantajul judecătorului pentru că se scurtează procesul și scapă de administrare de probe, audiere de martori, analiză de probe, evaluare de probe. Iar la sfârșit părțile ar putea să fie supărate că judecătorul nu a înțeles bine faptele, nu a aplicat bine legea. Prin înțelegere, oamenii economisesc resurse: resurse psihice, pentru că pe măsură ce escaladează conflictul, iar tensiunile devin mai mari, consumul psihic crește. După aceea este economia de resurse financiare și, nu în ultimul rând, există un cost în timp care, până la urmă, înseamnă și un cost în bani.”
Mircea Stroe, conciliator CSALB: „Multe din spețele care ajung în instanță în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulți consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară. Iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB. Probleme care pleacă de la detalii precum: un comision, moneda, cursul de schimb, creșterea ratelor nu sunt aspecte juridice. Ele nu fac decât să îngreuneze actul de justiție per ansamblu.”
Septimiu Stoica, conciliator CSALB: „Sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor față de consumatori, în această perioadă. Băncile au depășit crisparea legalistă, a corectitudinii contractelor, în care spuneau că tot ce au făcut este legal. Au înțeles că miza este alta: o bună relație cu clienții lor, o optimizare a acestor contracte. Concilierea, CSALB, încearcă să introducă o paradigmă nouă în societatea românească prin care să fie depășită situația războiului tuturor împotriva tuturor. A avea neînțelegeri este absolut uman, firesc, problema este să nu le transformi în războaie. Și concilierea, prin mijloacele acestea de negociere reprezintă un efort în care trebuie să ne angrenăm în mod conștient.”
Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB: „Multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern. Asta arată că au înțeles că dacă au deschidere către consumatori și comunică cu cei care au nemulțumiri sau probleme, ambele părți au de câștigat. Nu pierd nimic, nu le cad galoanele dacă stau și vorbesc cu omul să vadă despre ce este vorba. Am avut și cazuri de concilieri în care consumatorul a venit la CSALB pentru că voiau să afle niște informații. Banca a oferit acele informații pe care inițial nu le oferise când consumatorul a făcut cererea direct la bancă, pentru că nu înțelesese de ce trebuie să le ofere.”
Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Platforma de Influencer Ads MOCAPP, de legătură între branduri și influenceri, lansează programul I.AM (Influencers Academy for the Metaverse), definit ca „o inițiativă de educație Web3 dedicată influencerilor, creatorilor de conținut și artiștilor”, cu sublinierea că „MOCAPP dezvoltă un parteneriat strategic cu Ludo.com, primul motor de căutare universal pentru Metaverse (NFT-uri, aplicații și experiențe)”.
Prin programul I.AM, „influencerii din ecosistemul MOCAPP vor avea acces la o nouă sursă de venituri, prin crearea, promovarea și monetizarea propriilor NFT-uri, Ludo.com oferind suportul logistic și tehnic pentru lansarea (mintarea) colecțiilor NFT. Începând cu anul viitor, cei doi parteneri au în plan să dezvolte aplicații de tip play to earn dedicate creatorilor digitali”.
Florin Grozea, CEO MOCAPP: „Influencerii încep să se folosească de NFT-uri pentru a-și monetiza munca și talentele. Creatorii, atât cei la început de drum cât și celebritățile cu audiențe mari încep să caute soluții pentru a fi stăpâni pe conținutul lor, pe datele pe care le generează și pe comunitățile care se construiesc în jurul lor. Ne pregătim pentru Web 3, susținând creatorii și în această nouă lume care se întrevede deja la orizont.”
Inițiatorii anunță că „în cadrul parteneriatului, Sergiu Drăgănuș (DAO Spark, Ludo.com) va susține cursul intitulat NFT opportunities for digital creators and influencers, care va fi accesibil pe majoritatea platformelor video și pe site-ul MOCAPP.net în toamnă”.
Sergiu Drăgănuș, DAO Spark, Ludo.com: „Viziunea noastră este să atragem creatori și colecții NFT din cele mai importante piețe, indiferent de blockchain-ul pe care sunt construite sau temele pe care le abordează. Primul pas în acest parteneriat este Educația, motiv pentru care am răspuns cu entuziasm inițiativei dezvoltate de MOCAPP. Alături de ei, avem ca obiectiv diseminarea de informație relevantă care să îi ajute pe influencerii și artiștii din ecosistemul MOCAPP să-și promoveze și să-și monetizeze propriile creații NFT.”
Ludo.com anunță cooptarea antreprenorului Florin Grozea în echipa de Advisors. Florin Grozea a fost gazda panelului Bring a NFT project to the spotlight în cadrul summitului The State of the Metaverse, organizat de Ludo.com, care subliniază că „evenimentul și-a propus conectarea oamenilor influenți din domeniu: creatori și lideri din industrie (dezvoltatori dapp, artiști NFT), conectori (influenceri, companii de PR, agenții media) și colecționari (investitori, integratori DeFi și alți parteneri de afaceri care activează în ecosistem)”.
NFT-urile (Non Fungible Tokens) sunt caracterizate ca reprezentând „o unitate de date unică într-un registru contabil informatic denumit blockchain. Acestea oferă posibilitatea de a converti orice creație proprie într-o operă de artă digitală ce poate fi vândută ulterior ca NFT pe marketplace-urile dedicate. Anul 2021 a fost denumit „anul NFT-urilor” datorită exploziei de proiecte și creații lansate peste tot în lume. Se estimează că în prezent, piața totală a NFT-urilor depăsește 80 miliarde de dolari, din peste 400.000 de produse digitale”.
MOCAPP, lansată în noiembrie 2019, este caracterizată ca „platforma Influencer Ads cu cel mai înalt grad de automatizare din România. Platforma deține cea mai mare bază de date în domeniu – peste 1200 de Influenceri din 9 țări, cu peste 191.700 de data-points. Platforma a fost fondată de către antreprenorul Florin Grozea și a atras mai multe investiții, cea mai recentă venind din partea Roca X și Netopia Ventures. În 2021 MOCAPP și-a făcut debutul pe piețele din Bulgaria, Polonia, iar din 2022 își propune intrarea pe piața britanică”.
Ludo.com este „primul motor de căutare universal pentru Metaverse (NFT-uri, aplicații și experiențe) și o platformă care simplifică modul în care oamenii creează și extrag valoare din industria NFT, oferind acces agregat la marketplace-uri dezvoltate pe mai multe blockchain-uri, precum: Ethereum, Polygon, Avalanche, Solana, Elrond, Tezos sau Binance Smart Chain.
Ludo propune o modalitate ușoară de a descoperi experiențe și explora oportunități în metaverse, oferind soluții pentru creatori, colecționari și integratori deopotrivă”.
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 10-18 mai un sondaj referitor la „opinia antreprenorilor cu privire la contextul economic actual și gradul de încredere al IMM-urilor în instituțiile de reprezentare”. Au răspuns 2835 de antreprenori.
Una dintre întrebările de bază a vizat perspectiva apropiată a unor noi scumpiri ale produselor/serviciilor. În proporție de 92,5%, cei chestionați au răspuns că în contextul actual, anticipează noi scumpiri.
Ponderea subiecților sondajului care și-au declarant posibilitatea creșterii în perioada următoare a salariului minim al angajaților cu 200 de lei neimpozitabili a fost de 47,5%. Principalele motive pentru care ceilalți respondenți s-au declarant în imposibilitatea de a crește salariul angajaților încadrați cu salariul minim au rezultat a fi: • Cheltuieli mari cu combustibilul/energia/gazul – 52,5% • Menținerea competitivității în cadrul unor contracte semnate – 45% • Creșteri salariale acordate anterior – 27,5% • Cheltuieli mari cu materia primă – 15%
După finalizarea construcției în octombrie 2021, fabrica a trecut printr-un proces amănunțit de punere în funcțiune și a început cu succes producția
Întreaga cantitate de etanol celulozic a fost contractată de către Shell, compania globală din domeniul energiei, pentru o perioadă de mai mulți ani
Uzina va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie pentru a produce 50.000 de tone de etanol celulozic pe an
Începerea producției în cadrul primei fabrici de etanol celulozic sunliquid® demonstrează faptul că tehnologia inovatoare Clariant este una viabilă și vine să susțină strategia de business a companiei în privința licențelor
Clariant, companie inovatoare axată pe produse chimice de specialitate, a anunțat astăzi producția primei cantități de etanol celulozic de uz comercial la fabrica sa sunliquid® din Podari, România1. Întreaga cantitate va fi preluată de către Shell, o companie globală de top din domeniul energiei, în baza unui contract multi-anual. În ultimele șase luni, uzina a trecut printr-un proces amănunțit de punere în funcțiune, care a dus la începerea cu succes a producţiei. Fabrica va produce aproximativ 50.000 de tone de biocombustibili de a doua generație din 250.000 de tone de reziduuri agricole de proveniență locală. Etanolul celulozic rezultat poate fi utilizat pentru amestecarea în combustibilul convențional, dar are și alte oportunități de valorificare, putând fi folosit în produsele chimice cu o bază bio, precum și în combustibilul sustenabil utilizat în aviație.
„Protejarea climei este o parte centrală a misiunii noastre Greater chemistry – between people and planet ”, a declarat Conrad Keijzer, Chief Executive Officer la Clariant. „Biocarburanții și substanțele biochimice obținute din reziduuri agricole joacă un rol decisiv, deoarece reduc emisiile de gaze cu efect de seră. Pentru ca acestea să fie utilizate pe o scară mai largă, producția și disponibilitatea lor la nivel comercial trebuie să crească intensiv, motiv pentru care demararea producției de etanol celulozic la fabrica noastră sunliquid® din Podari este vitală.”
Construirea unui viitor mai sustenabil este o motivație importantă pentru Clariant în a dezvolta soluții inovatoare. Christian Librera, Head of Business Line Biofuels & Derivatives a adăugat: „Biocombustibilul avansat produs prin procesul tehnologic sunliquid® ajută la decarbonizarea sectorului transporturilor, oferind economii de CO2 de până la 120%, comparativ cu combustibilii fosili. Este încurajator să vedem că, în ciuda pandemiei globale, am reușit să demarăm cu succes producția în fabrica noastră de etanol celulozic sunliquid®. Acest lucru demonstrează că tehnologia noastră poate fi implementată la nivel comercial și accelerează strategia de business în segmentul licențelor. Aș dori să transmit sincere mulțumiri tuturor colegilor și partenerilor implicați.”
Shell își propune să fie un furnizor important și profitabil al combustibililor sustenabili și avansați, cu emisii scăzute de carbon, ca parte a activității sale mai ample de a deveni o afacere din domeniul energiei cu emisii net zero până în 2050.
„Combustibilii cu emisii scăzute de carbon sunt esențiali pentru a ne ajuta clienții să-și decarbonizeze afacerile”, a declarat Geoff Mansfield, General Manager for Low-Carbon Fuels la Shell Trading and Supply.
Fabrica din Podari, România, este construită pe o suprafață de 10 hectare și are aproximativ 100 de angajați. Pentru a asigura furnizarea materiei prime necesare au fost semnate contracte cu peste 300 de fermieri locali.
¹Proiectul este finanţat de cel de-al Șaptelea Program Cadru al Uniunii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologică și demonstraţii prin Acordul de finanţare nr. 322386 (SUNLIQUID) și de Bio-Based Industries Joint Undertaking, în cadrul programului de cercetare și inovare al Uniunii Europene „Orizont 2020”, prin Acordul de finanţare nr. 709606 (LIGNOFLAG).