Cetățenilor ucraineni care au depășit șase luni de prezență în România le revin obligații fiscale suplimentare

0

_________________

Autori: Corina Mîndoiu, Partener,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România
Andra Ciotic, Senior Manager,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România (foto)

În luna august a acestui an s-au împlinit șase luni de când primii cetățeni ucraineni au ajuns în România pentru a căuta aici protecția atât fizică, cât și financiară, a lor și a familiilor lor. 

Conform datelor disponibile, din cele aproximativ 1,5 milioane de cetățeni ucraineni care au intrat în România începând cu 24 februarie a.c., peste 87.000 au rămas la noi în țară, fiind încă prezenți aici. O parte dintre aceștia s-au încadrat în muncă, activând în domenii precum cel al industriei prelucrătoare, construcții, hoteluri și restaurante sau comerț, iar altă parte și-a înființat mici afaceri de familie în România.

Peste 6.400 de cetăţeni ucraineni sunt integraţi pe piaţa muncii din România, potrivit celor mai recente statistici ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale, fiind înregistrate 6.420 de contracte active ale cetăţenilor ucraineni, dintre care 4.282 sunt contracte care au data de început a activităţii exact în ziua declanșării conflictului din Ucraina. Din total, 1.155 sunt înregistrate în industria prelucrătoare, 616 în construcţii, 495 în hoteluri şi restaurante, în comerţul cu ridicata şi amănuntul sau reparaţii autovehicule şi motociclete, iar 345 în domeniul activităţilor de servicii administrative sau a activităţilor de servicii suport.

Cei mai mulţi dintre ucraineni, 1.297, şi-au găsit loc de muncă în Bucureşti, 435 în judeţul Bistriţa-Năsăud, 269 în judeţul Timiş, 235 în judeţul Arad, 216 în judeţul Maramureş, 161 în judeţul Bihor şi 150 în judeţul Argeş, relevă datele ministerului.

Ce înseamnă din perspectiva fiscală, pentru un cetățean ucrainean, prezența în România pentru o perioadă mai mare de șase luni și la ce detalii din legislația fiscală din România ar trebui să fie atenți aceștia?

Pe partea de stabilire a reședinței în România și a accesului la piața muncii, lucrurile sunt ceva mai simple și la îndemână, existând unele derogări legislative. Din perspectiva fiscală însă, șederea pe teritoriul României pe o perioadă mai mare de șase luni, mai exact mai mare de 183 de zile, se poate translata în obligații fiscale suplimentare.

Astfel, legislația fiscală din România prevede obligația completării formularului Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la sosirea în România de către orice persoană fizică care sosește în țara noastră și va avea o şedere pentru o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat. 

Chestionarul menționat se depune, la autoritățile fiscale române competente, doar după împlinirea perioadei de 183 de zile de prezență în țară, având ca scop stabilirea statutului fiscal în România a persoanei fizice, respectiv de persoană fizică rezidentă fiscal în România sau nerezidentă. Acest lucru se întâmplă prin emiterea unei Notificări privind îndeplinirea condițiilor de rezidență de către autoritățile fiscale. 

Prin urmare, pe baza situației personale ce urmează să fie analizată, de la caz la caz, de către autoritățile fiscale, acestea pot concluziona că persoana în cauză îndeplinește sau nu condițiile pentru a fi considerată rezidentă fiscal în România. 

Prin urmare, cetățenii ucraineni pentru care se constată, în urma analizei punctuale, că îndeplinesc condițiile din legislația românească, pentru a fi încadrați ca rezidenți fiscali români, vor deveni impozabili în România, pe veniturile lor globale. 

Dacă anumite disponibilități bănești au fost transferate deja în România, decizia în sine a determinat, pentru cetățeanul respectiv, ca sursa ulterioarelor venituri din deținerea acestora, precum venituri din dobânzi, să fie una română, ceea ce, pe cale de consecință, duce la impozitarea automată a acestor venituri în România. 

Rezidența fiscală în România atrage obligația de declarare aici și de impozitare corespunzătoare a eventualelor venituri externe pe care cetățeanul ucrainean le-ar putea obține, încă din prima zi de prezență aici: fie din închirierea unei proprietăți deținute în afara României, fie din deținerea și/sau transferul unor acțiuni la societăți străine sau alte investiții similare pe care cetățeanul ucrainean le-ar putea avea. 

Toate aceste obligații suplimentare, de declarare și de plată a obligațiilor fiscale în România, cad în sarcina cetățeanului ucrainean. Important de menționat este faptul că șederea în România, prin stabilirea reședinței aici, atrage, de asemenea, calificarea cetățeanului ucrainean drept contribuabil la sistemul de asigurări sociale obligatorii din România – cu posibile obligații de plată suplimentare pentru veniturile personale obținute din România și/sau din afara României, după caz.

Dacă în ceea ce privește veniturile personale, altele decât cele salariale, rezidența fiscală joacă un rol important și este necesară determinarea acesteia pe baza procedurii amintite mai sus, din perspectiva veniturilor din salarii lucrurile stau diferit.

Astfel, cetățenii ucraineni angajați în România datorează atât impozit pe venitul din salarii, cât și contribuțiile sociale obligatorii, pentru activitatea salarială desfășurată la noi în țară, similar unui angajat român, fără obligații personale suplimentare, de declarare sau de plată. Este exact cazul celor peste 6.400 de cetățeni ucraineni înregistrați pe statele de plată ale unor companii românești, care figurează în statisticile Ministerului Muncii.

Pe de altă parte, în cazul cetățenilor ucraineni care lucrează în România, dar sunt plătiți în continuare de un angajator ucrainean, este de menționat faptul că obligațiile de declarare și de plată a obligațiilor fiscale datorate în România, atât din perspectiva impozitului pe venitul din salarii, cât și a contribuțiilor sociale obligatorii, cad doar în sarcina cetățeanului ucrainean.

Concluzia este una singură: nu există derogări speciale de la prevederile generale ale legislației fiscale din România pentru cetățenii ucraineni refugiați de război. Mai mult, schimbarea rezidenței fiscale în cea română, prin îndeplinirea condițiilor specifice din legislație, coroborat cu prevederile Convenției pentru evitarea dublei impuneri dintre România și Ucraina, atrage obligații fiscale suplimentare pentru cetățenii ucraineni stabiliți în România.

Transelectrica – prezență marcantă la cel mai important eveniment global în domeniul sistemelor energetice – Conferința CIGRE Paris 2022

0

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice  Transelectrica SA a fost reprezentată săptămâna trecută, în perioada 28 august – 2  septembrie 2022, atât la nivel de experți, cât și la nivel de lideri, la unul dintre cele mai  semnificative evenimente internaționale din domeniul rețelelor de înaltă tensiune – 

Conferința CIGRE Paris, ajunsă la cea de-a 49-a sesiune.  

Evenimentul a reunit reprezentanți relevanți în comunitatea internațională a specialiștilor în  energie, având participarea a peste 3800 de delegați din aproximativ 100 de țări. În acest  sens, actualitatea, dar și tendințele viitoare ale sectorului energetic au fost discutate și  analizate pe parcursul unei săptămâni active de dezbateri și prezentări ale unor lucrări  complexe de specialitate. Activitatea conferinței a fost una intensă, derulată prin peste 400  de prezentări științifice, peste 50 de seminare, workshop-uri și tutoriale pe teme actuale din  energie, 160 de ședințe ale grupurilor de lucru și 30 de ședințe ale comitetelor de studii, care  prin cele 16 arii de interes au acoperit toate domeniile sectorului energetic. De asemenea,  evenimentul a găzduit cea mai mare expoziție din profil pentru prezentarea echipamentelor,  tehnologiilor și soluțiilor tehnice de ultimă oră.  

Transelectrica a fost prezentă activ la majoritatea forumurilor și tutorialelor organizate în  cadrul Conferinței, prin intervențiile unei echipe de energeticieni specialiști, care au susținut  lucrări, au participat la sesiunile de dezbateri și au împărtășit idei și experiențe profesionale cu experți tehnici din întreaga lume. 

De asemenea, Compania a fost reprezentată la nivel de management, prin participarea  domnului Florin Cristian TĂTARU, membru al Directoratului, respectiv a membrilor Consiliului  de Supraveghere, domnul Cătălin-Andrei DASCĂL – Președinte, domnul Costin Mihai PĂUN  și domnul Virgil ORLANDEA.  

Conducerea Transelectrica a luat parte la ceremonia oficială de deschidere, precum și la  CEO Forum, eveniment organizat în contextul lucrărilor Conferinței CIGRE 2022 și adresat  liderilor, cu scopul de a permite dezbateri la cel mai înalt nivel pe tema actualelor provocări  ale tranziției energetice la nivel global. În marja lucrărilor Conferinței, echipa de management  a Transelectrica a avut o întrevedere oficială cu delegația ENTSO-E condusă de  Președintele Asociației, domnul Hervé LAFFAYE, precum și o întâlnire cu reprezentanții  RTE International pe teme legate de implementarea noilor tehnologii în contextul procesului  de transformare a sectorului energetic european.

Transelectrica este membru colectiv al Comitetului Național Român (CNR-CIGRE), fiind  afiliată printr-un parteneriat de tradiție, care continuă o colaborare de peste 15 ani. În  prezent, Compania are un număr de 68 membri în cadrul CNR-CIGRE, iar 60 dintre aceștia  sunt și membri CIGRE Paris. Cu ocazia Conferinței de la Paris, a fost reales în funcția de  membru al Steering Committee (Comitetul de Conducere) domnul Ciprian Diaconu,  președinte al CNR-CIGRE, director al Direcției OMEPA din cadrul Transelectrica. 

Conferința Internațională CIGRE Paris a fost un cadru ideal și necesar de dezbatere și  discuție în ceea ce privește viitorul sectorului energetic, evoluția și dezvoltarea tehnologiilor  în domeniul rețelelor de înaltă tensiune pentru companiile de profil la nivel mondial.  Participarea Transelectrica la CIGRE Paris 2022 s-a concretizat printr-un set de concluzii  esențiale în orientarea viziunii Companiei în dinamica actualului context din energie. 

Studiu Reveal Marketing Research: 1 din 2 români sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile

0

Reveal Marketing Research în colaborare cu Coca-Cola HBC, Environ, HeidelbergCement România, La Fântâna, Leroy Merlin, Raiffeisen Bank, TRANSAVIA și Xella a realizat un studiu reprezentativ la nivel național pentru a înțelege cum definesc românii conceptul de ”verde” și de a măsura comportamentele sustenabile ale acestora. Înțelegerea acestor percepții este fundamentală în contextul în care sustenabilitatea favorizează apariția anumitor comportamente tipice de consum.

Ca răspuns la amenințarea din ce în ce mai mare a epuizării resurselor Pământului, Organizația Națiunilor Unite propunea în 2015 o agendă ambițioasă și universală de transformare a lumii noastre, ce cuprinde 17 obiective pentru dezvoltare durabilă (ODD), cu termen de implementare până în anul 2030. Scopul celor 17 ODD este de a asigura o viață sustenabilă, prosperă și echitabilă pe planetă pentru toată lumea, în prezent și în viitor, iar atingerea acestuia necesită o serie de inițiative ce înglobează sferele ecologice, sociale și politice.

  • Peste 70% dintre români sunt interesați să ducă un stil de viață sustenabil.
  • Peste jumătate dintre români (54%) declară că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate ca fiind sustenabile.
  • 61% dintre români consideră produsele ecologice de o calitate mai bună decât cele standard.

Românii „traduc” sustenabilitatea în termeni ecologici

Rezultatele celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează într-o măsură semnificativ mai mare în rațiunea românilor comparativ cu implicațiile sociale sau politice ale acesteia.

Așadar, în viziunea românilor, sustenabilitatea este înțeleasă prin intermediul a trei piloni ce ocupă în mod repetat poziții fruntașe în „traducerea” semnificației conceptului: protejarea mediului înconjurătorreducerea risipei îndeosebi prin reciclare și sănătatea.

De asemenea, 60% dintre aceștia consideră că dezbaterile frecvente despre sustenabilitate din ultimul timp sunt rezultatul nevoii din ce în ce mai importante de a proteja planeta, și nu strategii ale companiilor de a-și îmbunătăți imaginea (15%).

„Românii sunt dispuși să facă eforturi în dezvoltarea unui stil de viață sustenabil”

Conform rezultatelor studiului, putem afirma că românii conștientizează importanța și necesitatea adoptării unui stil de viață sustenabil. Astfel că, peste jumătate dintre aceștia declară că sunt dispuși chiar să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate a fi sustenabile (54%), iar o pondere de 68% ar fi dispuși să își schimbe stilul de viață dacă acest comportament ar ajuta la protejarea mediului.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research:În contextul în care sustenabilitatea a devenit un subiect de interes general, am observat că pe lângă așteptările pe care le au de la branduri, românii sunt dispuși să facă eforturi în dezvoltarea unui stil de viață sustenabil, cel puțin la nivel declarativ. În TOPUL criteriilor importante la alegerea unui produs sau serviciu, modul în care acesta afectează mediul înconjurător este al doilea atribut important pentru respondenți, după preț, dar înaintea importanței caracteristicilor produsului sau serviciului sau experienței anterioare.”

Despre apetența către produse sustenabile
– ideale, mai sănătoase, dar greu accesibile

În prezent, peste 70% dintre consumatorii români își manifestă interesul de a avea un stil de viață sustenabil. De exemplu, când vine vorba de alegerea produselor din carne, 77% consideră ca fiind importantă buna reputație a companiei, iar animalele să fie hrănite cu produse naturale.

La o privire mai atentă asupra rezultatelor, observăm că românii au încredere în produsele ecologice, 61% menționând că acestea sunt mai bune decât cele standard. Spre exemplu, 59% au o părere pozitivă despre cimentul care conține materiale reutilizabile.

În același timp, produsele „verzi” sunt percepute în mică măsură ca fiind accesibile ca preț (37%), beneficiile aduse sănătății influențând în cea mai mare măsură opțiunea de a alege produse din această categorie (79%).

Mai mult decât atât, 65% dintre respondenți consideră costurile ridicate ale produselor sustenabile o barieră în schimbarea stilului de viață, iar 60% cred că lipsa de interes referitor la subiectul sustenabilitate i-ar opri pe indivizi să adopte aceste schimbări.

Românii care și-au întemeiat o familie sunt mai grijulii cu mediul

Diferitele tipuri de comportamente sustenabile sunt mai des întâlnite în cazul persoanelor cu familii, pe când tinerii și cei fără partener adoptă sustenabilitatea mai degrabă la nivel declarativ decât comportamental.

Prin urmare, peste 70% dintre respondenții cu familii declară că obișnuiesc destul de des să colecteze deșeurile în containere diferite, special amenajate și inscripționate pentru diversele categorii, pe când doar 58% dintre tinerii din generația Z declară acest lucru. Aceeași tendință poate fi observată și în cazul folosirii pungilor reutilizabile, peste 75% dintre cei cu familii le utilizează comparativ cu 60% dintre cei tineri și singuri.


Metodologie: Studiul a fost realizat în perioada 08-17.08.2022 prin crearea Sustainability Panel Proprietary Reveal Marketing Research, un instrument „agile”, foarte puternic pentru cercetarea de piață, ce combină beneficiile studiilor online cu beneficii de dinamică/ interacțiune socială continuă între participanți. Pentru acest val a fost creat un eşantion de 1004 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Demersurile pentru investigarea amănunțită a percepțiilor privind sustenabilitatea vor continua în perioada următoare alături de noi parteneri.

Platformă digital-interactivă pentru persoane cu deficiențe de auz și tipice

0

Asociația „Zi de Bine”, în colaborare cu Asociația „321Sport”, lansează platforma #Pesemne.ro, prima platformă digital-interactivă din România pentru persoane cu deficiențe de auz și tipice. Platforma va facilita învățarea limbajului semnelor, pentru a deschide comunicarea între o categorie de oameni care are nevoie să fie înțeleasă, sprijinită și auzită dincolo de cuvinte.

Partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank vor oferi 38.000 euro pentru realizarea acestui proiect.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației „Zi de Bine”: „Pesemne.ro este o platformă atât de necesară în acest moment în România, când numărul persoanelor cu deficiențe de auz este în creștere. Această platformă îi va putea aduce împreună pe oamenii tipici, deschiși să învețe rapid limbajul semnelor și bineînțeles pe oamenii cu deficiențe de auz. Odată învățat limbajul mimico-gestual, comunicarea dintre noi toți va deveni mai facilă, iar distanțele se vor micșora semnificativ.”

Radu Restivan, președinte „321Sport”: „Suntem norocoși că putem să auzim și putem să ne bucurăm de toate simțurile. Însă vrem ca și oamenii cu deficiențe de auz să se simtă integrați în societate în fiecare zi, printr-un efort comun pe care noi, toți ceilalți, simțim nevoia și ne dorim să îl facem, tocmai pentru că incluziunea socială este cel mai bun lucru la care cu toții putem contribui.

Creatorii platformei anunță că „Pesemne.ro va fi prima bază de date video de limbaj al semnelor din România, care va funcționa ca un dicționar video de cuvinte și expresii care să ajute rapid la construirea de fraze conversaționale. Platforma va grupa cele mai importante 1.000 de cuvinte, pentru fiecare cuvânt se va înregistra un scurt video care va reprezenta traducerea acestuia în LMG (limbaj mimico gestual). 

Asociația 321Sport este una dintre cele mai responsabile comunități sportive din România care a adus mișcarea în viețile a mii de români. Echipa 321Sport le oferă amatorilor de sporturi în echipă prietenie, inspirație, educație, sfaturi, susținere și experiențe de creștere și dezvoltare”.

Proiectele realizate de Asociația „Zi de Bine” pot fi susținute fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845, fie prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația „Zi de Bine” are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. 

Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Contabilitatea criminalistică, expertul contabil criminalist – angajamentul profesiei contabile din România de a contribui la combaterea corupției și a criminalității economice

0


International Federation of Accountants (IFAC) a lansat pe 6 septembrie, un plan de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global. Planul de acțiune reprezintă un angajament consolidat la nivel global al profesiei contabile de a acționa în această direcție. Totodată, planul valorifică, în interes public, statutul privilegiat al liber-profesioniștilor contabili  în relația cu mediul profesional, cu mediul de afaceri, instituțiile și autoritățile de reglementare și control.

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), cel mai mare organism profesional în domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei și membru IFAC, a ales să fie parte a soluției.

„În contextul implicării profesiei contabile în lupta anticorupție și împotriva criminalității economice, este momentul oportun să extindem aria de competențe ale expertului contabil în combaterea acestor fenomene, prin servicii specifice contabilității criminalistice – o combinație de tehnici contabile și de investigație, utilizate pentru a descoperi fraude financiare. Expertul contabil criminalist poate fi angajat să efectueze proceduri de colectare, analiză, evaluare sau interpretare a anumitor aspecte probatorii pentru a sprijini părțile interesate (de exemplu, clientul, consiliul de administrație, sau organismul de reglementare) să ajungă la o concluzie cu privire la temeinicia preocupărilor privind existența eventualelor fraude. Pentru o luptă eficientă în această direcție, este nevoie de profesioniști cu experiență care să privească dincolo de cifre, să identifice povestea pe care o pot spune cifrele și să descopere ceea ce cifrele încearcă să ascundă. Acesta trebuie să cunoască în detaliu mecanismele și modelele de business. Expertul contabil criminalist este tocmai acel profesionist care deține competența și expertiza necesare”, este de părere președintele Consiliului superior al CECCAR, expert contabil, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova.

Profesia contabilă din România, reprezentată de CECCAR, va implementa la nivel național Planul de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice, elaborat de IFAC prin contribuția membrilor săi.
Valorificând în interes public independența profesională ce caracterizează expertul contabil, se urmărește îmbunătățirea contribuției și a sprijinului profesiei contabile la un ecosistem anticorupție robust, la securitatea economică.

Acest plan de acțiune reprezintă o invitație deschisă la colaborare și parteneriat cu toate părțile interesate în materie de anticorupție și combatere a criminalității economice pentru a lucra împreună în această misiune de importanță majoră. Suntem dornici să vă ascultăm opiniile și să lucrăm împreună.

Asigurare gratuită de viață și accident pentru șoferi care transportă marfă

0

Compania Eurolife FFH Asigurări de Viață și Affinity Transport Solutions (furnizor important al cardurilor de combustibil către companiile de transport din România) anunță un parteneriat „pentru atașarea unei asigurări de viață și accident la beneficiile acordate șoferilor companiilor transportatoare din România. Beneficiarii direcți ai asigurării sunt conducătorii auto, cei care și utilizează cardul pentru alimentări constante de combustibil în benzinăriile din peste 42 de țări europene. 

Asigurarea este oferită gratuit și include acces permanent la consultații medicale prin telefon, online sau video – prin intermediul serviciului de Telemedicină, cheltuieli medicale acoperite în caz de spitalizare sau invaliditate permanentă parțială din accident, dar și o sumă asigurată fixă în caz de deces din orice cauză (inclusiv infectare cu SarsCov2) sau deces din accident. Sunt acoperite atât evenimentele care au loc pe teritoriul țării noastre, cât și cele care survin pe parcursul curselor în străinătate, fără restricții de teritorialitate”.  

Anita Nițulescu, CEO Eurolife FFH Asigurări România: „Accesibilitatea unei asigurări alături de un card de combustibil este o asociere inedită, cu beneficii multiple pentru utilizatorii finali. Împreună cu partenerii de la Affinity Transport Solutions asigurăm astfel șoferilor care își petrec majoritatea timpului pe drumurile europene, acces rapid la servicii medicale (din orice țară s-ar afla), dar și protecție, în cazul apariției unui eveniment nefericit. Vorbim de soluții relevante pentru menținerea stării de sănătate, chiar și atunci când nu ai prea mult timp la dispoziție pentru programări sau vizite fizice la medic. 

La Eurolife FFH suntem preocupați să arătăm că asigurările sunt produse simple, ușor de folosit de către fiecare dintre noi. În acest sens, căutăm parteneri deschiși să integreze asigurarea ca și produs complementar obiectului principal de activitate, și ne bucurăm să identificăm colaboratori din diverse domenii de activitate. Din acest punct de vedere, apreciem deschiderea Affinity Transport Solutions de a asocia un produs de asigurare cardurilor de combustibil, și mai ales, dorința de a se diferenția pe piața de profil.”

Dragos Chiriță, Manager General Affinity Transport Solutions: „Prin această asigurare, oferită alături de cardul de combustibil Affinity DKV, am reușit să răspundem și unei nevoi reale a firmelor românești de transport rutier de marfă care își doresc o mai mare retenție a propriului personal. Administratorii firmelor de transport au acum acces, printr-un singur card de combustibil, la cea mai extinsă rețea de stații de alimentare DKV din peste 42 de țări europene și oportunitatea de a-și recompensa șoferii angajați cu servicii de telemedicină, cheltuieli medicale acoperite în caz de spitalizare în țara și străinătate, precum și o asigurare de viață.”

  Asigurarea presupune: 

  • Medic disponibil 7 zile din 7 – pe telefon, online sau video – pentru orice problemă medicală. Sunt incluse în pachetul de Telemedicina consultații, tratament și monitorizare. Beneficiul este oferit prin Telios (prima companie de servicii de telemedicină din România). 
  • Cheltuieli medicale acoperite în caz de: 
    • Spitalizare din accident: în cazul unei accidentări survenite pe timpul cursei de transport, asigurarea va acoperi cheltuielile medicale în limita a 1.200 lei / zi – în străinătate, respectiv 400 lei / zi în România. Numărul maxim de zile de spitalizare despăgubit este de 20 de zile / an de asigurare și minim 1 zi (24 ore). 
    • Invaliditate permanentă parțială din accident se încasează un procent între 5% și 100% în limita sumei asigurate de 10.000 lei / persoană.  
  • Cheltuieli acoperite pentru cei dragi în caz de: 
    • Deces din orice cauză (inclusiv infectare cu Covid19): Suma asigurată rambursată familiei este de 5.000 lei. 
    • Deces din accident: Acoperă riscul de deces din accident pe perioada asigurării.  Valabilitate în toată lumea. Suma asigurată ce va fi rambursată familiei este de 10.000 lei. 

Eurolife FFH este „o companie de top pe segmentul asigurărilor cu o experiență de peste 15 ani pe piața locală. Eurolife FFH acoperă un portofoliu complex de riscuri: asigurări de viaţă, asigurări de invaliditate, asigurări de şomaj, asigurări de imobil, asigurări de accidente, asigurări de sănătate, asigurări de răspundere civilă, asigurări de călătorie, asigurări de bilete. 

Eurolife FFH include companiile Eurolife FFH Asigurări de Viaţă şi Eurolife FFH Asigurări Generale, fiind o subsidiară a Eurolife FFH Insurance Group. Eurolife FFH Insurance Group face parte din Fairfax Financial Holdings Limited, unul dintre liderii pieței de asigurări la nivel internațional. Mai multe detalii găsiți pe: www.eurolife-asigurari.ro”.

Affinity Transport Solutions este „o divizie a grupului britanic Xpediator PLC, listat la London Stock Exchange, care are ca misiune oferirea unei singure soluții complete pentru afaceri, printr-o gamă extinsă de servicii de calitate: furnizarea cardurilor de combustibil, asistență rutieră de urgență, rezervări traversări feribot, servicii de recuperare de TVA și accize, soluții GPS, furnizarea de consumabile pentru vehicule și echipamente, servicii de creditare comercială și servicii de contabilitate.

Ca partener pe termen lung al DKV Mobility, Affinity oferă serviciile liderului european pe piața cardurilor fără numerar, cardul Affinity/DKV, companiilor de transport din România, Serbia, Bosnia si Herțegovina, Macedonia Nordică, Albania, Muntenegru, Moldova și Bulgaria. Mai multe informații găsiți pe www.affinity-ts.com”. 

Studiu EY: China, Norvegia și Suedia conduc detașat în ceea ce privește gradul de pregătire a vehiculelor electrice

0

 

  • China devansează Norvegia, nou intrată pe piață, în clasamentul EY Electric Vehicle Country Readiness Index 
  • Controlul producției și boom-ul infrastructurii mențin China în top
  • SUA rămâne pe poziția a șaptea, în ciuda măsurilor de reglementare recente

China și-a păstrat prima poziție în ceea ce privește progresul către un viitor al vehiculelor electrice (VE), potrivit celui mai recent Index EY privind gradul de pregătire al țărilor pentru vehicule electrice. Indicele analizează gradul de pregătire a primelor 14 piețe pentru sosirea EV-urilor, pe baza ofertei, a cererii și a reglementărilor. Norvegia, nou intrată în Index, se află pe locul al doilea, la mică distanță de China, datorită cererii foarte mari și reglementărilor solide. Suedia, Germania și Marea Britanie completează primele cinci locuri. 

Fabricarea bateriilor și controlul lanțului de aprovizionare rămâne un factor cheie pentru China, care deține 122 din cele 200 de giga fabrici de litiu din lume. Susținută de cererea în creștere a consumatorilor (51% dintre consumatorii chinezi respondenți se așteaptă să cumpere un VE ca următorul lor vehicul) și de infrastructura de încărcare extinsă (până în 2021, China a implementat 41% din toate încărcătoarele rapide de curent continuu), China continuă să fie cea mai mare piață de VE la nivel global în termeni de volum absolut. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că are un deficit global de aprovizionare cu energie electrică.

Norvegia, nou intrată în Index, este de mult timp un pionier atunci când vine vorba de adoptarea VE. Acest lucru se datorează unei reglementări puternice sub forma unor avantaje fiscale, precum și introducerii de benzi și locuri de parcare pentru VE, ceea ce a făcut ca VE să reprezinte peste 70% din totalul înmatriculărilor de mașini noi din 2021. Ecosistemul energetic puternic al Suediei, împreună cu o adoptare ridicată de către consumatori (peste 40% în 2021, conform analizei EY) și o prezență puternică a producătorilor (se așteaptă ca 41% din toate mașinile produse în Suedia să fie modele electrice între 2022-26), înseamnă că țara rămâne în fața Germaniei și a Marea Britanie. Cu toate acestea, atât Germania, cât și Marea Britanie au o bază puternică de producători de echipamente originale (OEM), producție localizată de baterii și viitoare lansări de vehicule electrice care merită statutul de „lideri” acordat de raport. 

Reglementarea este esențială

Patru dintre primele cinci țări în clasamentul general al EY Electric Vehicle Country Readiness Index se află, de asemenea, printre primele cinci țări în ceea ce privește pilonul de reglementare (China, Norvegia, Marea Britanie și Germania). Este clar că există o corelație puternică între succesul general și puterea reglementării. 

SUA, blocată în viteză redusă

În pofida unei prezențe solide a producătorilor de echipamente originale și a sprijinului puternic din partea administrației președintelui Biden, SUA rămâne pe locul șapte în clasamentul general – aceeași poziție în index ca și anul trecut. Cu toate acestea, potrivit raportului, acest lucru se datorează în principal cererii scăzute. Mai puțin de 4% din înmatriculările de mașini noi din SUA sunt vehicule electrice și, după cum arată EY Mobility Consumer Index, doar 29% dintre consumatorii americani doresc să cumpere un vehicul electric ca următorul lor vehicul, cel mai mic procent dintre toate țările analizate.  

Spațiu pentru îmbunătățiri 

În ciuda faptului că are cea mai mare proporție de respondenți care doresc să cumpere un vehicul electric (73%), Italia se află pe locul 12, în urma vecinilor săi europeni. Acest lucru se datorează în mare parte lipsei de infrastructură și a unui ecosistem energetic care are nevoie de îmbunătățiri. 

Canada urmează pe poziția a 13-a, în pofida unui ecosistem energetic puternic și a planurilor de construire a unor fabrici de baterii în țară. De asemenea, se situează în urma cererii, în parte din cauza costului ridicat al vehiculelor electrice în Canada.

Pe poziția a 14-a, India se confruntă cu probleme similare celor din Canada, infrastructura de încărcare și accesibilitatea fiind principalele obstacole în calea progresului. Cu toate acestea, se depun eforturi în domeniul reglementării, cu sisteme de stimulente legate de producție care urmăresc să accelereze fabricarea a 50 GWh de baterii.

Mihai Drăghici (foto), Director, Consultanţă, EY România: „Cota de piaţă a maşinilor electrice comercializate în primele 7 luni ale anului 2022 a ajuns la aproximativ 8% în România, de aproape 4 ori mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Dacă adăugăm şi maşinile full hybrid, cota de piată este de 20%. Fără investiţii semnificative în dezvoltarea infrastructurii de încărcare acest trend nu poate fi însă susţinut.”

Cum evoluează în acest an bugetele IMM-urilor? Efervescență în această vară a activității de planificare financiară – ce urmează?

0

 

În lunile de vară am observat o dinamică excepțională a activității de bugetare și revizuire a proiecțiilor financiare și a prețurilor și politicilor comerciale. Având presiuni pe costuri dar și din perspectiva modificărilor fiscale prevăzute pentru perioada următoare, IMM-urile își actualizează strategia de personal, extind scenariile multiple pe toate palierele importante din business, de la aprovizionare, supply-chain, până la canalele de vânzare, cu obiectivul major de a-și securiza afacerea, de a evita discontinuități în fluxurile principale și de ce nu, există tendința de a crea niște rezerve pentru 2023 – un an incert așa cum îl vedem acum.

Rezultatele Analizei „Buget 2022 – IMM uri” – studiu realizat de Trusted Advisor în luna august:

Bugete crescute în cursul anului acesta, cu peste 25% față de valoarea inițială bugetată:

  • 64% din respondenți – Payroll (salarii și beneficii salariale)
  • 36% – Utilități și cheltuieli de regie
  • 27% – Marketing 
  • 18% – Transporturi și Logistică
  • 9% – Materii prime și Costul produselor comercializate 
  • 12% – raportează creșteri la alte categorii bugetare, precum Servicii terți sau Cheltuielile financiare (pierderi curs valutar, dobânzi)

Modificarea repetată a proiecțiilor financiare, lucrul cu bugete lunare și actualizarea prețurilor – în cursul anului:

  • 54% trimestrial sau mai des
  • 27% o dată anul acesta
  • 17% nu au făcut modificări
  • 2% nu au mai lucrat cu bugete anul acesta

În 2023 intenționează să utilizeze o aplicație de bugetare care integrează scenarii multiple pentru optimizare financiară și fiscală 55% dintre respondenți (9% utilizează deja). 45% consideră acest subiect mult prea complex și nu au capacitate / abilități interne pentru a implementa.

*72 Respondenți 83% sub 1mEuro, 27% 1-5 mEuro, domenii precum servicii consultanță IT-HR-.., comerț, medical, turism. 82% București, 18% din țară.

Câteva recomandări pentru IMM-uri într-un scenariu de inflație persistentă și posibilă recesiune:

1. scenarii „what-if”: cum acționăm dacă se dublează prețul materiilor prime, dacă cresc salariile cu 30%, etc.

2. bugetare „zero-based”: restructurarea bugetară pe principii de eficiență 

3. canale de aprovizionare și logistică diversificate

4. automatizări și controlul bugetelor de payroll

5. eliminarea ineficientelor operaționale și a cheltuielilor redundante

6. focus puncte forțe și concentrarea resurselor, a bugetelor de marketing, pentru creșterea valorii aduse de exploatarea acestora

7. fidelizarea clienților și crearea de comunități în jurul brandurilor, care să genereze recomandări și vânzări.

În acest punct al ciclului economic consider că este nevoie de efort suplimentar pentru a clarifica obiectivele de business, resursele disponibile și de a construi un plan de acțiune operațional – dublat de cel financiar – suplu, ușor de acordat, fără redundanțe și delimitarea atentă a elementelor de bază de cele «nice to have» în organizație și în bugetele departamentale”, precizează Ioana Arsenie, strateg financiar, FCCA.

Transparența față de stakeholderi, furnizori, clienți, angajați, etc, oferă șansa de a întări relațiile.

Față de criză financiară anterioară, IMM-urile sunt mai pregătite, dpdv abilități de management pentru că au fost atrași atât consultanți cât și parteneri în Board, și modul în care se fac lucrurile este mai analitic și mai puțîn intuitiv și mai conectat cu o strategie pe termen mediu și lung.

„Dacă în urmă cu 10 ani IMM-urile și antreprenorii erau atenți la cifre doar cât era necesar pentru taxe și impozite sau finanțare bancară, observăm că avem mai multă grijă de capitalizarea firmelor, că începem să planificăm etapele următoare – fie că vorbim de transfer de business, către generația următoare sau exit, parteneriate M&A, finanțare prin acces la fonduri nerambursabile, investitori sau listare”, adaugă Ioana Arsenie.

 


Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicatia de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.

Numărul accidentelor grave în care au fost implicați conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii 4 ani

0

 

Numărul accidentelor grave de circulație în care au fost implicați conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii 4 ani. Potrivit datelor puse la dispoziție de către Inspectoratul General al Poliției Române, în acest interval de timp, în România, s-au produs 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. Urmare a acestora, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 de persoane au fost rănite grav și 12 rănite ușor.

Majoritatea acestor accidente s-au produs din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârșite în trafic, precum neadaptarea vitezei la condițiile de drum, neacordarea priorității vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcției de mers și circulația pe sens opus. 

Cu toate acestea, este de presupus că numărul total al accidentelor rutiere în care sunt implicați utilizatorii de trotinete electrice este mult mai mare, având în vedere faptul că singurele evenimente care sunt evidențiate din perspectivă statistică sunt cele soldate cu victime, soluționate de către Poliție (este plauzibil ca multe dintre accidentele soldate numai cu pagube materiale să nu fi fost declarate).

„Trotineta electrică a devenit în ultimii ani un mijloc de transport din ce în ce mai popular, datorită avantajelor pe care le oferă. Datele ne arată însă că trebuie să fim atenți la riscurile pe care ni le asumăm atunci când apelăm la această alternativă”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

Având în vedere toate acestea, mai mulți asigurători au venit în sprijinul clienților, oferind produse de asigurare care oferă protecție financiară și pentru astfel de  situații neprevăzute. Așadar, în cazul în care o persoană care circulă cu trotineta electrică sau cu bicicleta accidentează pe cineva sau provoacă o daună materială, costurile financiare rezultate pot fi preluate de asigurător, în limita de răspundere acoperită prin polița achiziționată. Totodată, dacă o asigurare de răspundere civilă dedicată trotinetelor ajută atunci când accidentul s-a produs din vina conducătorului acesteia, provocând daune unor terți, pentru cel vinovat, o poliță de asigurare de accidente persoane, de sănătate sau de viață poate fi o soluție eficientă în cazul în care este nevoie de îngrijiri medicale. 

Aceste date ne arată importanța asigurărilor, cu atât mai mult cu cât traficul se aglomerează o dată cu reînceperea școlilor. Polițele de asigurare pot reprezenta un sprijin important pentru toți participanții la trafic, în cazul producerii unui incident nefericit”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR. 

Transportatorii solicită suspendarea obligației întoarcerii acasă a camioanelor

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) se adresează Comisiei Europene cu solicitarea de a suspenda reglementarea actuală care prevede întoarcerea în țările lor a camioanelor la fiecare opt săptămâni.

În acest sens, UNTRR semnalează:„Uniunea Europeană se află în plină criză energetică, iar industria transporturilor rutiere este profund afectată de creșterea prețurilor la carburanți și de prevederile abuzive ale legislației europene aduse de Pachetul Mobilitate 1 precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, care trebuie respectată de companiile românești care operează transporturi rutiere internaționale în UE începând din februarie 2022.
În timp ce costurile energetice ale Europei cresc vertiginos, iar importanți lideri europeni precum premierul Belgiei, cancelarul Germaniei și președintele Franței anunță sfârșitul abundenței, ierni dificile și  incertitudine legată de securitatea aprovizionării energetice, legislația europeană obligă transportatorii rutieri să își aducă camioanele acasă goale, inclusiv remorcile și semiremorcile acestora în interpretarea CE, generând consum inutil de carburant și costuri nejustificate și împovărătoare pentru transportatorii români.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Comisiei Europene – CE suspendarea urgentă a aplicării obligației întoarcerii acasă a camioanelor și anularea interpretării restrictive a CE legată de obligația întoarcerii acasă a remorcilor și semiremorcilor acestora. În acest context economic dificil, este necesară tăierea tuturor măsurilor care conduc la consum inutil de carburant în plină criză pentru a se asigura coerența între declarațiile liderilor europeni și acțiunile acestora și ale Comisiei Europene la nivel european și național.

Reamintim că Studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasă a camioanelor publicat în 2021 confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri est-europeni și asupra mediului, semnalat de UNTRR instituțiilor europene. Studiul Comisiei Europene arată că această măsură va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) și ar putea genera o creștere a costurilor de până la 11.000 euro pe vehicul pe an (o creștere de aproximativ 10% față de situația actuală) – în medie pentru transportatorii stabiliți în țările din Europa de Est care operează în țările din Europa de Vest.

UNTRR și transportatorii români au contestat această măsură discriminatorie în fața Curții de Justiție a UE, iar acțiunea UNTRR a fost susținută de Guvernul României. Totodată, România și mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene – CJUE această obligație și o serie de cauze judiciare sunt în curs. 

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului României să continue demersurile la nivel european împotriva obligației întoarcerii acasă a camioanelor, iar până la o decizie CJUE privind cauzele judiciare depuse, să solicite Comisiei Europene suspendarea aplicării acestei măsuri care generează consum inutil de carburant având în vedere impactul semnificativ asupra mediului și asupra transportatorilor afectați de creșterea costurilor la carburanți.”