Tendinţă de creştere pe piața terenurilor pentru proiecte imobiliare

0

Asistența acordată de societatea de avocatură Filip & Company pentru Țiriac Imobiliare la vânzarea unui teren de 14,5 hectare în localitatea Dumbrăvița din județul Timiș confirmă o apreciere mai largă asupra tranzacțiilor de acest fel.   

Ioana Roman (foto), partener și head of Real estate la Filip & Company, în calitate de coordonator al echipei care a asistat Țiriac Imobiliare în tranzacție, subliniază:  „Putem observa o tendinţă de creştere pe piața tranzacțiilor cu terenuri pentru proiecte imobiliare, datorată numărului tot mai mare de tranzacţii care au fost deja încheiate sau care urmează a fi încheiate. Țiriac Imobiliare este una dintre poveştile de succes ale antreprenoriatului românesc. Având în ADN spiritul antreprenorial, Țiriac Imobiliare a arătat mereu capacitatea de a-și optimiza permanent modelul de business. Suntem bucuroși că am avut din nou ocazia să lucrăm în echipă. A fost o experiență excelentă ca de obicei.”

Din echipă au făcut parte, de asemenea, Andreea Gheorghiu (associate) și Alexandru Popa (associate).

Echipa de drept imobiliar a Filip & Company se caracterizează prin reputația dobândită odată cu „participarea de-a lungul timpului la cele mai importante tranzacții din România și are capacitatea și experiența necesare să acopere toate serviciile juridice adiacente tranzacțiilor imobiliare. Competența echipei include structurarea de tranzacții complexe, de la achiziții de proprietăți imobiliare până la vânzări de proiecte, dezvoltarea și finanțarea proiectelor imobiliare, închiriere, parteneriate public-private în domeniul imobiliar, proiecte de infrastructură, precum și diverse probleme de reglementare legate de dezvoltarea proiectelor imobiliare”.

Gebrüder Weiss România, 30% creștere a mărfurilor transportate în 2021 prin Home Delivery

0

Compania de transport și soluții logistice Gebrüder Weiss România anunță „o creștere cu peste 30% a volumului de mărfuri transportate anul trecut prin serviciul Home Delivery, nișat pe livrarea la domiciliu a comenzilor tip cargo (minim 25 kg). De asemenea, și cifra de afaceri realizată pentru această linie de business a crescut cu cca. 6%, comparativ cu 2020”. 

În 2021, compania a transportat „cca. 33.500 tone de mărfuri, direct la domiciliu, comparativ cu 25.500 tone, în 2020. În același timp, numărul de transporturi a scăzut ușor, cu 2%, de la 150.500 de transporturi în 2020, la 147.500 în 2021. Acest lucru a fost determinat și de eforturile Gebrüder Weiss România de a optimiza cât mai bine transporturile pentru a veni în întâmpinarea clienților, dar și pentru a susține politica locală de sustenabilitate”. 

Viorel Leca,
director general al Gebrüder Weiss România

Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România: „Pentru al treilea an consecutiv, serviciul de Home Delivery raportează creșteri ale principalilor indicatori de performanță, fapt ce confirmă, o dată în plus, avantajele pe care le putem oferi clienților noștri pe acest segment. Evoluția din 2021 se datorează, în principal, adăugării în portofoliu a unor noi clienți, cât și consolidării relației cu colaboratorii deja existenți. Home Delivery este un serviciu foarte bine primit atât de clienții noștri, cât și de destinatarii finali, care beneficiază de livrare la locul de utilizare/ domiciliu cu doi livratori, livrări expres (24/48h) și în zilele de sâmbătă. În plus, în cadrul serviciului Home Delivery asigurăm, la cerere, și montaj, instalare, colectare ambalaje, eliminarea deșeurilor reprezentate de aparatele vechi, precum și gestionarea retururilor, aceste fiind unele dintre principalele avantaje competitive.”

Gebrüder Weiss România informează că „serviciul Home Delivery a fost lansat pe piața din România în 2018 și se adresează cu precădere segmentului e-commerce, pentru acele produse a căror greutate individuală depășește 25 kg. Prin urmare, principalii clienți ai Gebrüder Weiss România pe această linie de business activează în industrii precum retail (mobilier, electronice și electrocasnice) și amenajări interioare.

Un impact pozitiv în creșterea business-ului pe segmentul Home Delivery a avut și majorarea pieței de e-commerce. Potrivit unui studiu ARMO & GpeC*,  sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aprox. 10% mai mult decât în 2020. De altfel, și reprezentantul Gebrüder Weiss România preconizează că apetitul consumatorilor din România față de comandarea online a diverselor categorii de bunuri va rămâne, în acest an, cel puțin la același nivel ca în 2021. Tocmai din acest motiv, compania mizează pe o nouă creștere a performanțelor serviciului Home Delivery de-a lungul lui 2022.  

În acest moment, serviciul Home Delivery acoperă livrări la nivelul întregii țări, fiind gândit astfel încât să acopere principale nevoi ale segmentului de bunuri tip cargo și să facă față provocărilor de la livrare. Printre acestea se numără faptul că destinatarul are nevoie ca livrarea să se facă în interiorul locuinței, manipularea bunurilor ce se pretează a fi livrate în cadrul acestui serviciu poate fi realizată de două persoane, în timp ce livrarea trebuie să fie flexibilă”. 

Viorel Leca conchide: „Și anul acesta ne concentrăm pe consolidarea portofoliului de clienți și promovarea atributelor cu valoare adăugată, precum montaj, instalare, gestionarea retururilor. În plus, analizăm toate aspectele privind achiziția și impactul utilizării de vehicule electrice pentru livrările Home Delivery.”

Foto: ©Gebrüder Weiss România

Ziua Educației Financiare, un demers binevenit atât pentru consumatori, cât și pentru piețe

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară salută adoptarea de către Camera Deputaților a Legii care instituie data de 11 aprilie drept Ziua Educației Financiare.

România are nevoie de creșterea gradului de cuprindere a educației financiare atât la nivelul publicului larg, cât și la nivelul elevilor și studenților. Doar așa vom putea avea piețe financiare dezvoltate și consumatori bine informați, care să ia decizii financiare în deplină cunoștință de cauză.

„Educația financiară timpurie este o direcție strategică de acțiune pentru ASF și reprezintă piatra de temelie pentru schimbarea de paradigmă în ceea ce privește locul pe care se va situa România, în viitor, în clasamentele țărilor cu un grad ridicat de educație financiară. Ziua Educației Financiare va reprezenta un bun prilej de a celebra în fiecare an importanța acestui domeniu, care are implicații fundamentale în dezvoltarea economică a societății românești”, precizează domnul Nicu Marcu(foto), Președintele Autorității de Supraveghere Financiară.

Din anul 2015, de când ASF a lansat programele sale de educație financiară și până în prezent, lectorii Autorității au susținut cursuri și prezentări pentru aproape 4.000 de profesori, peste 18.000 de studenți și circa 162.300 de elevi din toate ciclurile de învățământ.

Studiu Reveal Marketing Research: 38% dintre români preferă angajatorii care se implică social

0

Cât de cunoscute sunt campaniile de rezolvare a problemelor sociale în rândul persoanelor active / inactive pe piața muncii? Prețuiesc aceștia mai mult companiile social responsabile sau nu țin cont de acest aspect atunci când optează pentru un anumit loc de muncă? Noul studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să descopere cât de important este pentru candidatul român ca angajatorul să întreprindă activități de responsabilitate socială.

Studiul oferă informații relevante despre modul în care sunt percepuți angajatorii care se implică în rezolvarea problemelor sociale, cât de cunoscute sunt astfel de activități în rândul lor și cum pot influența acestea decizia de a adera la un anumit angajator.

„«Responsabilitatea corporativă» este un termen cu care angajatorii operează tot mai frecvent în comunicarea cu angajații dar și cu potențialii angajați. În lumina acestor lucruri, candidații spun adesea că sunt mai dispuși să se angajeze în cadrul unei companii care «face bine».

De aceea am încercat să identificăm prin acest studiu care este percepția românilor, fie ei activi sau inactivi pe piața muncii, despre implicarea angajatorilor în proiecte sociale, dar și cum răspund ei având cunoștințe despre astfel de acțiuni”
, declară Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Vizibilitatea campaniilor de CSR în rândul angajaților

57% dintre persoanele active pe piața muncii au auzit de cel puțin un proiect social în care compania la care lucrează în prezent se implică în mod activ, iar 43% declară că nu au auzit despre astfel de acțiuni ale companiei – într-o măsură semnificativ mai mare tinerii cu din segmentul de vârstă 18 – 30 de ani (70%), și mai puțin persoanele căsătorite, aparținând segmentului de vârstă 30 – 54 de ani (53%).

Se implică angajații în campaniile sociale organizate de angajator?


Șapte din zece români activi pe piața muncii declară că au participat la campanii sociale organizate de angajatori, într-o măsură mai mare familii cu copii (82%) – segmentul de vârstă 25 – 55 de ani, cu studii superioare – și într-o măsură mai mică tineri cu educație superioară și venituri mai mari (65%).

În ce fel de campanii sociale în care companiile se implică

Participanții la studiu au indicat următoarele cauze sociale pentru care ati auzit ca se implica compania în care lucrează: campanii pentru mediu, reciclare, ecologie (40%), acțiuni caritabile în general (proiecte de voluntariat, salvarea animalelor, etc.) – 38%, proiecte și campanii pentru copii / investiții împotriva sărăciei, ajutoare pentru familiile sărace, cauze sociale – 37%, campanii pentru sport și viață sănătoasă (24%) dar și construire / donații pentru spitale (22%) și proiecte pentru prevenirea cancerului (14%).

Percepții despre campanii de CSR ale
persoanelor inactive pe piața muncii

Respondenții care nu sunt angajați declară în proporție de 49% că ar fi influentați în alegerea unui job de nivelul de implicare al respectivei companii în rezolvarea problemelor sociale, în măsură semnificativ mai mare segmentul de vârstă 18 – 30 de ani (57%) și familii cu copii (66%). Cele mai importante cauze pentru ei sunt campaniile pentru mediu (51%), investiții impotriva sărăciei (47%) și campaniile de susținere a accesului la educație (46%).

Companiile digitale europene vin în sprijinul refugiaților din Ucraina

0

A fost lansat la portalul de centralizare a oportunităților de angajare şi formare în IT pentru refugiați ucraineni – Platforma publică Jobs & Skills for Refugees.

Contextul geopolitic actual evidențiază acum, mai mult ca niciodată, nevoia de coeziune și sprijin pentru cei care sunt direct afectați de urmările războiului din Ucraina. Milioane de ucraineni au ales calea pribegiei fugind din fața unui război nedrept care deja a provocat moartea a mii de oameni. 

Ca parte a misiunii continue de promovare și implicare activă în comunitate, Cluj IT Cluster se alătură inițiativei europene Portalul Oportunităților Digitale, un instrument dezvoltat de către European Digital SME Alliance, organizație umbrelă reprezentativă la nivel european care reunește peste 40 000 de companii digitale. Portalul a fost gândit ca un spațiu virtual de informare legat de oportunități de angajare, cursuri și sesiuni de formare dedicat pentru persoanele din Ucraina și poate fi utilizată în mod gratuit de către toate companiile angajatoare precum și de către furnizorii de formare, pentru a publica oportunități curente și viitoare.

La nivel naţional, Cluj IT Cluster acţionează ca partener al iniţiativei, asumându-şi rolul de facilitator şi agregator pentru companiile digitale care sunt deschise spre sprijinirea cetăţenilor ucraineni în căutare de oportunităţi profesionale cel puţin temporare.

„Tragedia umană supremă prin care trec mulți semeni de-ai noștri acum, în Ucraina, nu ne poate lăsa indiferenți. Am acționat prin comunitatea Cluj IT imediat după declanșarea războiului, încercând să venim în sprijinul celor aveau nevoie. Și vom continua să facem acest lucru. Ne alăturăm astăzi inițiativei lansate la nivel european de către Alianța Europeană pentru IMM-uri Digitale cu sediul la Bruxelles. Dincolo de aspectul practic al platformei care intermediază oportunități de lucru și de formare pentru refugiații ucraineni, mizăm și pe readucerea speranței în rândul celor afectați de război la o viață normală, cu preocupări normale.” a declarat Andrei Kelemen, Director Executiv al Clusterului Cluj IT. 

Procesul de reconstrucție al societății necesită un efort colectiv prin implicare tuturor actorilor, indiferent de sectorul de activitate. Portalul Oportunităților Digitale conturează un mediu sigur, funcțional non-stop, ce aduce mai aproape de persoanele afectate ce au părăsit Ucraina și nu numai, posibilitatea de reorientare profesională în orice țară de pe continentul European, atât din perspectiva ofertei locurilor de muncă în sectorul de IT cât și a oportunităților de dezvoltare a competențelor profesionale. 

Invităm pe această cale întreaga comunitate IT din România să contribuie la acest efort, prin înregistrarea în portal a pozițiilor deschise și a  training-urilor gratuite disponibile, contribuind astfel la redefinirea ecosistemului european prin sprijinirea comunității ucrainene. 


Cluj IT Cluster este o asociaţie de tip cluster inovativ înfiinţată în octombrie 2012 la Cluj-Napoca. Cuprinde peste 90 de membri, companii IT, 12 universităţi, 2 institute ale Academiei Române, alte institute de cercetare-dezvoltare-inovare, instituţii din sectorul administraţiei publice şi comunităţi suport, care urmăreşte creşterea competitivităţii sectorului IT, vizibilitatea industriei IT româneşti precum și poziţionarea Clujului ca un hub digital inovator. Asociaţia susţine demersul de transformare digitală a proceselor în relaţia dintre diversele sectoare şi de realizare a interoperabilităţii între sisteme la nivel naţional şi european. Cluj IT promovează o abordare deschisă la care pot să contribuie şi de care pot să beneficieze în mod direct toţi furnizorii de produse şi servicii din domeniul IT, instituţiile publice, precum şi societatea în general.

Noua plafonare a prețurilor în energie – beneficii temporare pentru consumatori, incertitudini suplimentare pentru piață

0

Material de opinie de Dan Bădin(foto),
Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Presiunile apărute pe piața energiei în 2021, care au generat creșterea accelerată a prețurilor, au dus la implementarea unor măsuri specifice în majoritatea țărilor europene, în principal pentru protecția consumatorilor. Și România a adoptat astfel de măsuri, în toamna anului trecut, cum ar fi plafonarea prețurilor la energie, compensarea parțială de către stat a facturilor la energie electrică și gaze naturale, însă acestea au fost gândite ca soluții temporare, pentru depășirea iernii, aplicabile până la sfârșitul lunii martie 2022. Dar conflictul izbucnit la sfârșitul lunii februarie în Ucraina a adus noi provocări și a prelungit tensiunile în piața de energie. 

Pe baza acestor evoluții, suprapuse cu presiunile inflaționiste deja existente și cu avertismentele economiștilor cu privire la agravarea situației începând cu luna aprilie, imediat după expirarea măsurilor privind plafonarea prețurilor la energie aplicabile în sezonul rece, autoritățile române au decis să adopte măsuri suplimentare pentru limitarea impactului facturilor la electricitate și gaze naturale asupra populației și firmelor. Astfel, guvernul a emis o nouă ordonanță de urgență pentru plafonarea tarifelor pentru consumatorii finali, care conține, însă, și o extindere a taxării pentru producătorii de energie electrică, atât în timp, cât și ca arie de aplicare. 

Noua reglementare (OUG 27/2022) a apărut cu doar câteva zile înainte de expirarea măsurilor similare adoptate în toamna anului trecut, pe fondul temerilor cu privire la explozia tuturor prețurilor din economie în situația revenirii la tarifele de piață pentru energie și gaze naturale. De altfel, din această perspectivă, și Banca Națională României a avertizat, în cele mai recente comunicări, că se așteaptă la o accelerare a inflației începând cu luna aprilie.

Concret, ordonanța impune noi plafoane de preț pentru consumatori, respectiv 0,68 lei/kWh pentru un consum mediu lunar mai mic sau egal cu 100 de kWh (înregistrat în 2021), și 0,8 lei/kWh pentru un consum mediu lunar cuprins între 100 și 300 kWh, pentru energie electrică. Pentru gaze, prețul maxim este de 0,31 lei/kWk, indiferent de cantitatea consumată. Plafoanele includ TVA și se aplică distribuitorilor care alimentează consumatorii finali. 

Ordonanța similară adoptată în toamna anului trecut a introdus și un impozit de 80% pentru venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile. Prevederea a fost preluată în noua ordonanță și a fost extinsă atât ca perioadă, cu un an, cât și ca arie de aplicabilitate, pentru toți producătorii de energie electrică, indiferent de sursă. În același timp, a fost detaliată metodologia de calcul pentru acest impozit (aplicabil pe veniturile obținute din cantitățile vândute la prețuri mai mari decât plafoanele reglementate). În schimb, actul normativ prevede exceptarea capacităților noi de producție, puse în funcțiune după 22 martie 2022, de la impozitul suplimentar, măsură care ar putea compensa parțial lipsa de predictibilitate și ar stimula investițiile în domeniu, atât de necesare. 

Impactul asupra jucătorilor din piață

Plafonarea tarifelor va avea cu siguranță un impact pozitiv asupra consumatorilor în perioada de aplicare. În același timp, măsura, care se dorește a fi provizorie, ar putea avea efecte pe termen lung asupra companiilor din domeniu, în funcție de abilitatea acestora de a gestiona măsurile impuse de autorități.

Pentru companiile implicate, în special distribuitori, impactul depinde de modul și de momentul în care vor fi aplicate măsurile de compensare din partea statului (pentru diferența dintre prețul de achiziție, la nivelul pieței, și cel de vânzare, plafonat) prevăzute în ordonanță. Conform reglementării, pentru clienții casnici, compensările se acordă din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, iar pentru clienții non-casnici, din bugetul Ministerului Energiei, dar depinde și de cât de bine va funcționa acest mecanism de compensare. Întârzierile în recuperarea sumelor respective vor pune o presiune ridicată pe disponibilitățile financiare ale distribuitorilor, cu impact asupra solvabilității acestora. 

În același timp, impozitul suplimentar impus producătorilor de electricitate va afecta profitabilitatea acestora și capacitatea de a investi, într-o perioadă în care independența energetică, imposibil de obținut fără investiții suplimentare, este tot mai des invocată la nivel european și local.

Din perspectiva bugetului de stat, acesta este afectat în ambele sensuri: costuri cu susținerea distribuitorilor, respectiv compensațiile pe care statul va trebui să le acorde în contul plafonării prețurilor, dar și venituri din impozitul suplimentar de 80%. În plus, rămâne de văzut și cum vor influența aceste măsuri consumul de energie, economia în ansamblu și, în consecință, veniturile bugetare conexe din taxele aferente (TVA, accize, impozit pe profit etc.). 

Perspectivele pe termen lung, în contextul conflictului din Ucraina

Dacă, în toamna anului trecut, planurile pe termen lung ale Uniunii Europene (UE) și cele ale României cu privire la viitorul energetic al blocului comunitar erau construite în jurul Pactului Verde European (Green Deal), respectiv tranziția către economia verde, contextul geopolitic actual amână, cel puțin pentru moment, măsurile anunțate în această direcție. În consecință, instituțiile europene, dar și statele membre la nivel individual, caută soluții pentru a-și limita dependența energetică de Rusia, provocare care se suprapune cu cea care implică protecția consumatorilor în fața scumpirilor. Un acord cu Statele Unite ale Americii pentru furnizarea de gaz natural lichefiat (GNL) în UE, amânarea planurilor de închidere a termocentralelor pe cărbune în anumite state, obligativitatea constituirii unor stocuri de gaze pentru iarna următoare (la prețuri avantajoase negociate de un grup operativ constituit la nivelul UE) sunt doar câteva din soluțiile vehiculate în prezent.

În România, una dintre soluțiile discutate intens în această perioadă pentru a reduce dependența energetică de Rusia este cea referitoare la exploatarea gazelor din Marea Neagră. Însă legea offshore, adoptată în urmă cu aproape patru ani, conține o serie de prevederi care limitează interesul investitorilor pentru dezvoltarea unor proiecte în zonă, iar modificările promise de autorități în repetate rânduri întârzie să apară. În plus, în contextul conflictului care se derulează inclusiv în zona Mării Negre, este posibil ca planurile de explorare și exploatare să fie amânate până la clarificarea situației. Pe de altă parte, recent au fost mărite capacitățile de producție ale centralelor termice pe cărbune. Energia nucleară reprezintă, de asemenea, o alternativă viabilă, astfel că este necesară finalizarea reactoarelor de la Cernavodă, iar dezvoltarea altor capacități similare ar putea deveni prioritară. 

Rămâne de văzut dacă măsurile recent adoptate se înscriu într-o strategie mai amplă, pe care autoritățile o au în vedere pentru a rezolva problemele de fond ale pieței din România, astfel încât să asigure independența energetică, mai necesară ca oricând în actualul context al conflictului din Ucraina și al relațiilor tot mai tensionate dintre UE și Rusia, cel mai mare furnizor de gaze naturale al UE, cu peste 40% din importurile totale. Nu avem însă, în prezent, clarificări din partea autorităților pe această temă, ceea ce indică faptul că, deocamdată cel puțin, nu există o astfel de strategie. 

Așadar, această nouă reglementare pare a rezolva o urgență de moment (protejarea consumatorului), în timp ce ridică numeroase semne de întrebare pentru perioada care urmează. Vor rămâne aceste măsuri temporare sau se vor permanentiza? Vor fi încurajate investițiile în energie, respectiv producția internă, în contextul fluctuațiilor din piețelor europene și al viitorului incert? Pe ce va pune România accent pentru a acoperi deficitul de energie – gaze naturale, energie nucleară, cărbune? Ce se va întâmpla cu planurile de tranziție către energia și economia verde? Implicațiile și consecințele sunt, și de data aceasta, incerte, iar piața rămâne tensionată în lipsa unei viziuni pe termen mediu și lung cu privire la politica energetică națională. 

Este evident că legislația națională în domeniul energiei rămâne fragmentată, bazată pe soluții de moment, care tratează efectele, și nu cauzele majorării prețurilor, și care induce noi provocări pentru companiile implicate, fără a oferi o minimă predictibilitate pe termen mediu și lung. În aceste condiții, jucătorii din domeniu și publicul larg așteaptă în continuare o strategie energetică națională care să cuprindă, în linii mari, soluții care să trateze cauzele scumpirilor, măsuri care să stimuleze producția internă și planuri concrete de aprovizionare pentru necesarul suplimentar. Fără a urma un „fir roșu” al strategiei, orice noi măsuri în domeniul energetic vor fi lipsite de coeziune și complementaritate, astfel că soluțiile de moment pot reprezenta, de fapt, noi obstacole în obținerea independenței energetice. 

În consecință, autoritățile statului trebuie să dea strategiei energetice naționale importanța și urgența momentului, fiind necesare dezbateri publice care să capteze idei inovatoare și critici constructive. Implementarea ulterioară a strategiei trebuie să permită României să își folosească potențialul ridicat, comparativ cu alte țări europene, astfel încât să devină independentă din punct de vedere energetic. 

Cushman & Wakefield Echinox: Zona Centru Vest va deveni principalul hub de birouri din București, detronând Floreasca-Barbu Văcărescu după 8 ani

0


Suprafața de birouri construită în zona de Centru Vest din Capitală, din apropierea Politehnicii, o va depăși pe cea din zona Floreasca-Barbu Văcărescu în acest an, principalul hub de birouri din București timp de opt ani, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. 

La finele anului trecut, în zona Centru Vest, stocul de spații de birouri moderne era de 523.000 metri pătrați, iar pentru acest an, dacă vor fi concretizate planurile dezvoltatorilor, care vizează construcția a 91.500 metri pătrați, stocul va ajunge la 614.000 metri pătrați. Astfel, 18% din stocul total de birouri din București va fi concentrat în această zonă.

În zona Floreasca-Barbu Văcărescu, la sfârșitul lui 2021 erau construite proiecte totalizând 569.700 metri pătrați, iar pentru 2022 nu este anunțat niciun proiect nou, astfel că stocul va fi sub cel din Centru Vest și va reprezenta 16% din suprafața totală de birouri moderne din București.

Potrivit raportului Bucharest Office Market, din cele 11 subpiețe de birouri din Capitală, doar trei vor beneficia de proiecte noi în acest an, respectiv Centru-Vest, Centru și Expoziției, suprafața nouă cumulând 136.800 metri pătrați.

ZonaStoc 2021 (mp)Livrari 2021 (mp)Livrari estimate 2022 (mp)Stoc estimat 2022 (mp)
Centru-Vest523.10065.80091.500614.600
Floreasca-Barbu Văcărescu569.70028.4000569.700
Dimitrie Pompeiu440.70000440.700
Centru384.50041,70024.300408.800
CBD360.50031.5000360.500
Expozitiei268.80046.00021.000289.800
Pipera Nord210.50000210.500
Nord182.70022.9000182.700
Vest165.9008.0000165.900
Est51.1000051.100
Sud41.8000041.800
Total3.199.300244.300136.8003.336.100
Eduard Turcoman – Director, Office Agency, Cushman&Wakefield Echinox

Eduard Turcoman, Director Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: „Evoluția este influențată în special de disponibilitatea redusă a terenurilor pentru construcția de noi proiecte de birouri în zona Floreasca-Barbu Văcărescu, unde s-a concentrat peste o treime din stocul nou dezvoltat între 2013 și 2021. Există în continuare cerere pentru spații în această zonă, dacă ne uităm la nivelul suprafeței închiriate în ultimii ani în birourile amplasate aici, dar și la rata de neocupare care este sub media pieței. Pentru perioada următoare, există premisele unei reduceri a ratei medii de neocupare din București, având în vedere dificultățile legate de autorizare, în contextul blocării PUZ-urilor de sector, ceea ce va reduce livrările de proiecte noi, pe o piață în care cererea anuală se va menține în jurul a 300.000 metri pătrați.”

În ceea ce privește rata de neocupare, vedem diferențe foarte mari între cele 11 subzone analizate în raportul Cushman & Wakefield Echinox, cele mai ridicate niveluri fiind înregistrate în zonele Pipera Nord și Est, iar cele mai reduse în Vest, Dimitrie Pompeiu și Centru.

Rate de neocupare peste media pieței sunt consemnate și în zonele Nord și Sud. Observăm o rată de neocupare mai mare în cladirile de peste 10 ani și în continuare la propritățile care nu au acces direct la metrou. În condițiile în care proiectele nou construite aduc pe piață cele mai înalte tehnologii, materiale și soluții de construcție inovatoare, acestea au fost preferate de companii în detrimentul clădirilor vechi, generând suprafețe mari neocupate.

Facilitate de finanțare a fermierilor români prin Garanti BBVA Romania

0

Garanti BBVA, parte a Grupului Garanti BBVA România, anunță că „a semnat un acord cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), cu scopul de a sprijini fermierii din România. Prin acest parteneriat, clienții au acces la o facilitate de credit de până la 90% din subvenția APIA SAPS, inclusiv plata redistributivă, plata pentru înverzire și măsurile compensatorii.

Pentru a-și atinge obiectivele propuse și pentru a avea un impact pozitiv asupra economiei, fermierii trebuie să găsească rapid soluții pentru asigurarea unui flux financiar constant, care este vital atunci când veniturile depind de specificul sezonier al sectorului agricol.

Pentru susținerea cheltuielilor curente ale clienților, Garanti BBVA lansează și un nou produs de creditare pentru prefinanțarea în proporție de până la 160% din valoarea subvențiilor, care urmează să fie plătite de APIA beneficiarilor schemelor de plăți directe.

Mai exact, prin noul produs de credit, fermierii români pot primi în avans până la 160% din subvențiile APIA SAPS și anume: 80% din valoarea subvenției pentru primul an de finanțare și 80% din valoarea subvenției pentru anul următor”.

Bilge Demirer (foto), director general adjunct, Garanti BBVA România: „Agricultura este unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei românești și unul dintre domeniile pe care dorim să ne concentrăm cât mai mult în perioada următoare. Prin noua facilitate de credit pentru agricultură, Garanti BBVA își propune să sprijine fermierii români, prin reducerea poverii lor financiare, ca parte a strategiei noastre de creștere a finanțării sectorului agricol. Credem cu tărie că produsul nostru financiar va fi de mare interes pentru fermierii români, care vor găsi întotdeauna în Garanti BBVA un partener pe termen lung pentru planurile și obiectivele lor”.

Garanti BBVA subliniază că pentru noul sprijin financiar, „pot aplica o gamă largă de clienți – beneficiari ai schemelor de plăți directe (Schema de plată unică pe suprafață (SAPS), Plata redistributivă, Plata pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu) și beneficiarii măsurilor de mediu și climă (Măsura 10 — Agro-mediu și climă, Măsura 11 — Agricultura ecologică și Măsura 13 – Plăți pentru zonele care se confruntă cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice).

Pentru accesarea creditului, în prima fază clienții trebuie să deschidă un cont curent la Garanti BBVA, necesar pentru depunerea Cererii de plată unică la APIA pentru Campania 2022, care are ca termen limită data de 16 mai. După confirmarea subvenției de către APIA, banca va analiza eligibilitatea clientului din perspectiva creditării”.

Appraisal & Valuation, parteneriat cu Virtual i Technologies în evaluarea proprietăților imobiliare

0

Appraisal & Valuation SA (deținătorul brandului NAI Romania și unul dintre liderii pieței de evaluări, simbol bursier APP) anunță lansarea unor noi servicii unice de evaluare, prin semnarea unui parteneriat cu compania elvețiană Virtual i Technologies. Parteneriatul propune „un sistem virtual, eficient și rapid de evaluare a proprietăților imobiliare și a riscurilor, fără efortul evaluatorilor de a se deplasa. Inspecția proprietăților este realizată în întregime cu instrumente avansate digitale, în mod virtual, folosind inteligența artificială”.

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Virtual Risk Space [VRS] va revoluționa modul în care se vor efectua evaluările, fiind o platformă inovatoare pentru a evalua riscurile înainte ca acestea să se producă, ușurând munca evaluatorilor și simplificând documentația uneori mult prea stufoasă. Evaluatorii nu mai sunt nevoiți să se deplaseze la fața locului pentru inspecția proprietății ceea ce ne aduce un avantaj competitiv major în fața oricărui competitor. Astfel, scurtăm la minimum timpul de livrarea al rapoartelor, ceea ce va duce la o eficiență în procesarea cererilor de asigurare sau de finanțare de la bănci. Împreună cu partenerii noștri bancari și din industria asigurărilor, dezvoltăm produse specifice care fac posibilă evaluarea proprietăților și a riscurilor chiar și în timpul pandemiei sau a războiului. Acest parteneriat strategic este mai mult decât o adaptare la vremurile tulburi pe care le trăim, pentru noi fiind un instrument de creștere rapidă și sigură a companiei noastre folosind inteligența artificială și cea mai avansată tehnologie disponibilă azi.”

Appraisal & Valuation SA reamintește că propriile acțiuni „sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. Compania a derulat un plasament privat de acțiuni, care s-a desfășurat cu succes. Plasamentul privat de acțiuni, precum și operațiunile specifice listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.


Fondată în 2010, Appraisal & Valuation SA este deținătorul brandului NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri în 55 de țări din întreaga lume.

Portofoliul de servicii al companiei cuprinde: evaluări imobiliare, evaluarea companiilor, evaluarea obiectelor de artă, a terenurilor agricole, a fermelor de producție, a halelor de depozitare și producție, microhidrocentrale, parcuri eoliene si fotovoltaice, precum și ale echipamentelor tehnice. 

Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii”.

EY Future Consumer Index: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie

0

Incertitudinile economice tot mai mari din ultimele luni au afectat revenirea post-pandemie a consumului pe un trend pozitiv și au diminuat din nou încrederea consumatorilor, arată cel mai recent studiu EY – Future Consumer Index.

Această nouă ediție a sondajului trimestrial despre comportamentul consumatorilor la nivel global, realizat în februarie 2022, pe un eșantion de 18.000 de persoane, a evidențiat că 52% dintre respondenți spun că majorarea costurilor bunurilor și serviciilor le afectează deciziile și capacitatea de cumpărare.

Cum era de așteptat, cei care resimt cel mai acut acest impact sunt persoanele cu venituri mici  (62%), însă rezultatele sondajului arată că și persoanele cu venituri medii (48%) și cele cu venituri mari (42%) resimt, de asemenea, presiunea costurilor. 

Piețele emergente sunt cel mai puternic afectate, 62% dintre respondenți menționând că alegerile lor de consum sunt determinate de prețurile accesibile (77% în Africa de Sud, 64% în India, 63% în Brazilia, 42% în China), în comparație cu 45% dintre respondenții din piețele dezvoltate (50% în SUA, 52% în Canada, 42% în Marea Britanie, 40% în Franța). 

Potențiala creștere a prețurilor și anticiparea unor noi variante de COVID-19 îi determină pe consumatori să își limiteze pe mai departe consumul, să opteze pentru alternative mai ieftine și să cumpere mai puține produse neesențiale. Printre principalele articole pentru care respondenții spun că vor cheltui mai puțin se numără îmbrăcămintea (38%), cosmeticele și produsele de înfrumusețare (35%) și alcoolul (30%). Mulți caută deja alternative mai ieftine pentru alimentele proaspete (20%) și alimentele ambalate (19%).

Cristian Cârstoiu(foto), Partener, Consultanţă, EY România: „Având în vedere că se așteaptă un consum mai mic din partea consumatorilor și faptul că ei se vor concentra pe produse cu marje mai mici, retailerii vor acționa în mod inevitabil pentru a-și proteja propria marjă. Acest lucru se poate traduce prin diverse inițiative în funcție de nivelul de maturitate și de strategia fiecărui jucător, de la măsuri de reducere a costurilor în lanțul lor de aprovizionare și de reducere a stocurilor, până la măsuri mai drastice, cum ar fi optimizarea prezenței lor fizice și creșterea suplimentară a prețului final pentru consumatori.”

Incertitudinea privind gestionarea costurilor de trai în creștere îi determină pe aproape două treimi (60%) dintre respondenți să-și dorească să economisească mai mult în viitor, iar 39% dintre ei spun că au deja ca obiectiv să economisească, mai degrabă decât să cheltuiască. Cei mai economi sunt cei din Africa de Sud (56%), Indonezia (54%) și din Mexic, Brazilia și Argentina (toate cu 51%).

Cheltuielile determinate mai degrabă de experiențe, decât de bunuri

Consumatorii caută experiențe mai mult ca niciodată. Ei spun că doresc să recupereze timpul pierdut și caută să evadeze de sub presiunile lumii post-COVID-19. Un procent de 45% dintre ei spun că intenționează să trăiască mai mult în prezent.

Studiul le propune respondenților cinci direcții majore către care ar opta să își aloce prioritar cheltuielile: „planeta mai întâi”, „accesibilitatea mai întâi”, „experiența mai întâi”, „sănătatea mai întâi” și „societatea mai întâi”. Dintre acestea, „experiența” a înregistrat cea mai mare creștere, dublându-și importanța pentru consumatori comparativ cu anul 2020 și clasându-se acum ca a treia prioritate de alocare a cheltuielilor, în condițiile în care, la începutul pandemiei, ocupa ultima poziție.

Alocarea prioritară a cheltuielilor pentru experiențe este acum aleasă de cel mai mare segment de respondenți în SUA (24%), Franța (26%), India (31%) și Thailanda (32%). Cei mai puțini care aleg această opțiune sunt respondenții din Finlanda (13%), Australia (15%) și Noua Zeelandă (10%). 

42% dintre respondenți plănuiesc să cheltuiască mai mulți bani pe experiențe în următorul an. Cu toate acestea, 39% sunt mai puțin înclinați să se implice în experiențe în afara casei lor, așteptarea lor fiind ca experiența să vină la ei. Clienții care se aventurează în afară cer mai mult de la magazinele fizice, peste o treime (36%) plănuind să viziteze doar magazinele care le oferă o experiență deosebită.

Consumatori ghidați de sustenabilitate și valori

Atunci când vine vorba de decizia de cumpărare, pentru al doilea trimestru consecutiv, majoritatea respondenților (26%) spun că planeta este pe primul loc, înaintea accesibilității (24%) și a experienței (20%). Acest aspect este deosebit de evident în China și Brazilia, unde decizia de cumpărare a 32% dintre respondenții este determinată de impactul asupra planetei.

Consumatorii aleg să facă achiziții mai sustenabile, făcând tot ce pot pentru a conserva mediul înconjurător. 56% dintre ei declară că vor acorda mai multă atenție impactului de mediu al achizițiilor lor și 52% se angajează să acorde mai multă atenție impactului social. 42% spun că vor cumpăra numai de la branduri care se aliniază cu propriile lor valori – un punct de vedere susținut într-un procent egal, de 48%, de consumatorii din generația Z și de cei din generația Millennials.