Studiu: Rețelele mobile mai rapide contribuie la accelerarea creșterii economice

0

Un studiu realizat cu sprijinul Ericsson arată o corelație semnificativă între viteza serviciilor mobile în bandă largă și productivitatea muncii.

Încetinirea semnificativă a creșterii economice globale, pe care o vedem astăzi, ne amintește să nu pierdem din vedere importanța productivității. Dificultățile economice în creștere afectează majoritatea oamenilor de la nivel global, însă au un impact chiar și mai mare asupra populațiilor vulnerabile din țările cu venituri mici. Potrivit FMI, dificultățile de la nivelul lanțurilor de aprovizionare și creșterea prețurilor mărfurilor (fenomen influențat și de contextul socio-economic și politic, generat de conflictul din Ucraina) ar putea duce la o inflație de 5,7% în economiile dezvoltate și de 8,7% în cazul piețelor emergente și în curs de dezvoltare, în anul 2022 (sau poate chiar la valori mai mari, un exemplu în acest sens fiind chiar România, unde rata inflației în luna iunie a anului curent, comparativ cu iunie 2021, este de 15,1%). 

Prin definiție, productivitatea vizează utilizarea eficientă a resurselor în producerea de bunuri și furnizarea de servicii. O creștere a nivelului de productivitate ne permite, așadar, fie să producem mai mult cu aceleași resurse, fie să menținem nivelul producției, utilizând mai puține resurse. Astfel, în viitor, va deveni tot mai important ca statele să își îndrepte atenția spre politicile de creștere incluzivă, creând oportunități la toate nivelurile societății, pentru întreaga populație. Însă, în lipsa unor câștiguri în materie de productivitate, acestea (oportunitățile care pot determina creșterea nivelului de trai) vor fi limitate. 

Un studiu recent, realizat cu sprijinul Ericsson, la nivelul a 116 țări de la nivel global, analizează asocierea istorică dintre productivitatea muncii și viteza serviciilor mobile în bandă largă. Rezultatele, publicate în lucrarea intitulată „Impactul economic serviciilor mobile în bandă largă mai rapide”, arată o creștere puternică a productivității în economia națională a fiecărui stat analizat, datorită implementării rețelelor mobile în bandă largă mai rapide. Odată cuantificată, o creștere de 10% a vitezei serviciilor mobile în bandă largă s-ar corela cu o creștere de 0,2% a productivității muncii. 

Statele incluse în cercetare au niveluri diferite de dezvoltare economică, iar eșantionul a fost împărțit în 2 categorii – țări cu venituri mari și țări cu venituri mici – pe baza clasificărilor Băncii Mondiale. Acestea sunt clasificate în funcție de venitul național brut (Gross National Income – GNI): statele cu venituri mici au un venit național brut de 4.095 USD sau mai mic, în timp ce statele cu venituri mari înregistrează o valoare de 4.096 USD sau mai mult. De asemenea, cercetătorii au avut în vedere și apartenența la OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) a țărilor analizate. Ca urmare a acestei divizări s-a dovedit faptul că țările care nu fac parte din OECD și statele care au venituri mici beneficiază mai mult de investițiile în serviciile mobile în bandă largă deoarece anterior nu au putut aloca investiții majore în dezvoltarea infrastructurii de servicii fixe.

Studiul arată, așadar, că serviciile mobile în bandă largă de mare viteză sunt strâns legate de creșterea nivelului de productivitate. Astfel de investiții pot impulsiona creșterea continuă a productivității în multe dintre statele de la nivel global aflate în curs de dezvoltare. Mai mult, odată cu implementarea la nivel global a tehnologiei 5G, atât viteza de downlink, cât și cea de uplink în rețelele mobile vor crește considerabil. Alături de alte beneficii – precum rezistența și capacitatea sporite sau eficiența energetică îmbunătățită – acestea alcătuiesc o nouă platformă pentru inovare care să susțină creșterea economică la nivel global. 

Studiul include și se bazează pe datele furnizate de platforma Speedtest Intelligence, realizată de compania Ookla, acestea fiind, mai apoi, procesate de Ericsson. 

Leonardo Badea (BNR): Mirajul criptoactivelor

 

In real life, the hardest aspect of the battle between good and evil is determining which is which.” (Game of Thrones)

De-a lungul timpului, evoluția societății a avut la bază tocmai capacitatea de a se dezvolta, de a inova, de a adapta noi produse și sisteme care să răspundă necesităților istorice. În domeniul piețelor financiare, în special în ultimii 20 de ani, a existat un apetit pentru dezvoltarea de noi instrumente, uneori simple, alteori sofisticate, care să răspundă necesităților investiționale.

Din păcate însă, adesea s-au urmărit în primul rând profituri rapide. Totuși, ușurința în utilizare și folosirea progresului tehnologic au fost în multe cazuri o bază obiectivă a creșterii eficienței utilizării noilor produse.

Atunci când discutăm cauzele și rezultatele acestei evoluții abordarea analitică și obiectivă este de cel mai mare ajutor. Nu trebuie să respingem a priori produsele și serviciile financiare noi, pentru că în multe ipostaze, inovația financiară a reprezentat un factor de progres. De aceea, noile propuneri generate în cadrul industriei financiare trebuie analizate, studiate și chiar testate, inclusiv prin aplicații practice la o scară controlată pentru a vedea măsura în care corespund cerințelor pieței și răspund imperativelor de protecție a consumatorilor de servicii și produse financiare.

Este deopotrivă adevărat că este preferabilă o abordare prudentă din partea consumatorilor, care trebuie să aplice o regulă foarte simplă, și anume, să nu utilizeze produse sau servicii despre care nu știu suficiente lucruri și al căror mecanism nu îl înțeleg. Însă în practică, această regulă s-a demonstrat că este destul de greu de respectat. Criza financiară globală, începută în anii 2007-2008, a demonstrat cât de greșit este să faci investiții în produse financiare sofisticate, care nu sunt înțelese sau sunt prezentate defectuos.

Valoarea banilor și a activelor financiare

Dacă ne referim la cele mai recente creații de produse financiare devenite relativ populare în rândul unor categorii de utilizatori trebuie să ne reîntoarcem la ideea de valoare a banilor. Astfel,  astăzi în sistemul financiar sunt folosite în mod tradițional monede de tip fiat. Valoarea monedei fiduciare este derivată din relația dintre cerere și ofertă, din credibilitatea băncii centrale emitente, stabilitatea guvernului țării emitente, robustețea și performanța economiei mai degrabă decât din valoarea unui activ fizic sau financiar care o susține.

Cele mai multe monede moderne în circulație (atât sub forma scripturală, cât și pe suport fizic – hârtie, polimer, monedă metalică) sunt monede fiat, inclusiv dolarul american, euro și alte monede globale importante. Așa numita criptomonedă (poate cea mai cunoscută categorie de criptoactive), merită repetat, este o formă exclusiv digitală de plată și o metodă de stocare a valorii. Ea nu are caracteristicile unei monede garantate de o instituție parte a sistemului financiar clasic.

În esență, acest nou concept se bazează pe un registru digital securizat și descentralizat – numit blockchain – pentru a înregistra tranzacțiile, a consemna emiterea de noi „monede” sau „jetoane” și pentru a preveni frauda și contrafacerea. Deși există mii de astfel de așa numite monede criptografice, în prezent, Bitcoin este de departe cea mai cunoscută și cu vechime în utilizare, în ciuda faptului că are o poveste de fundal deloc transparentă, care implică un creator enigmatic pe nume Satoshi Nakamoto, a cărui existență și identitate nu au fost niciodată stabilite.

Blockchain-ul Bitcoin a fost conceput astfel încât doar 21 de milioane de „monede virtuale” să fie „emise”. Acest așa numit tip de deficit verificabil (în esență o limitare a cantității/ofertei pentru acest activ) a contribuit la creșterea abruptă a prețului monedei în anticiparea unei cereri viitoare care va depăși considerabil oferta.

Apariția și dezvoltarea pieței criptoactivelor a generat reacții și poziții contradictorii în rândul economiștilor, al practicienilor cu experiență în domeniul financiar, precum și în rândul diferitelor categorii de participanți pe piețele financiare, inclusiv a unor instituții cu activitate în domeniu. Celebri economiști și oameni de afaceri au atras atenția că ne aflăm în fața unui imens balon speculativ.

Spre exemplu, omul de afaceri Warren Buffet spunea în 2020 că criptomonedele practic nu au valoare. Nu poți face nimic cu ele decât să le vinzi altcuiva. De asemenea, Bill Gates a afirmat faptul că activele digitale sunt sută la sută bazate pe fool theory, adică ele pot să funcționeze doar atât timp cât vei găsi pe altcineva care să cumpere mai scump decât tine ceva ce nu are valoare.

Binecunoscutul economist Paul Krugman susține faptul că investitorilor li se vând produse cripto speculative fără ca aceștia să înțeleagă cu adevărat riscurile la care se expun. Robert Merton afirmă faptul că singura monedă legală posibilă este una controlată de guvern. Monedele fiat au de fapt o valoare intrinsecă, deoarece prin lege ele pot fi folosite pentru a deconta toate plățile fiscale și alte plăți către guvern și trebuie acceptate ca plată pentru obligațiile exprimate în acea monedă.

Nouriel Roubini, un critic de lungă durată al Bitcoin, a susținut că acesta este destinat să ajungă în „muzeul monedelor eșuate” cu toate celelalte monede digitale. El a spus că Bitcoin „nu este sigur, nu este descentralizat și nici măcar scalabil”. Și totuși, în ciuda acestor opinii ferme și neechivoce privind caracterul de schemă piramidală al criptoactivelor, există în continuare o piață consistentă. Ce oare poate determina un investitor să cumpere criptoactive? Poate doar mirajul unor câștiguri rapide uriașe …

Până la lună și înapoi

Ne-am obișnuit deja să vedem fluctuații mari, creșteri și prăbușiri spectaculoase pe piața criptoactivelor. Creșterea pieței a fost considerabilă, aparent neverosimilă; într-un timp scurt, capitalizarea pieței a ajuns până la lună și înapoi. Și dacă ne gândim la ultima prăbușire marcantă, a criptomonedei Luna, metafora pare perfect adecvată – prețul Luna s-a prăbușit într-o singură săptămână în luna mai a.c., de la US$87 la US$0,0005.

Și atunci, o serie de întrebări par legitime – Ce valoare au criptoactivele? Cine garantează pentru ele? Care sunt riscurile și avantajele pe care acestea le presupun? Care este potențialul de creștere al acestei piețe, este ”cerul” limita? Iar acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care și le adresează specialiștii și nu numai.

Există cu siguranță o bază solidă și argumente puternice pentru a considera criptoactivele instrumente speculative, cu o volatilitate crescută a prețului și o sumedenie de alte riscuri asociate: de exemplu, riscul de credit/contrapartidă, cel de lichiditate, riscul din perspectiva combaterii spălării banilor și al prevenirii finanțării terorismului, riscul reputațional, riscul cibernetic etc. Sunt active digitale care nu sunt reglementate sau garantate de instituții recunoscute. Responsabilitatea revine în totalitate deținătorului.

Nimeni nu garantează aceste investiții, nimeni nu poate fi ținut responsabil pentru pierderea lor. În mod paradoxal, cel mai mare avantaj al criptoactivelor poate deveni și cel mai mare risc – lipsa reglementărilor duce la facilitarea și la creșterea vitezei tranzacțiilor, dar înseamnă că nimeni nu poate interveni și corecta ceva ce nu funcționează corespunzător. Un plus incontestabil este dat de faptul că tehnologia de la bază este considerată ca având un grad foarte ridicat de siguranță din punct de vedere cibernetic. Totuși, este evident că nu este infailibilă.

Și dacă acceptăm faptul că tehnicilor de securitate cibernetică li se opun permanent tehnici de hacking, care se dezvoltă în același ritm frenetic ca și cybersecuritatea, este dificil de estimat cât de protejat este în realitate utilizatorul.

Volatilitatea extrem de ridicată este un alt risc major pe care îl presupun criptoactivele. Prețurile cresc sau se prăbușesc amețitor, de la o zi la alta, ceea ce face dificilă tranzacționarea prin prisma timpului care trebuie petrecut analizând prețuri, evoluții, tendințe. Chiar și așa, după două prăbușiri recente spectaculoase, piața se ridică la aproape 1 trilion USD. Optimiștii cred că piața se va stabiliza, pesimiștii consideră o astfel de stabilizare este puțin probabilă.

Există, de asemenea, o preocupare reală pentru consumul de energie asociat criptoactivelor și o amplă dezbatere privind impactul acestora asupra mediului. Ele implică diferite protocoale pentru verificarea tranzacțiilor, iar acestea cauzează un consum important de energie. Conform estimărilor, rețeaua de minare Bitcoin ar fi consumat pe parcursul anului 2018 o cantitate de energie similară cu cea consumată de Ungaria (de Vries, 2019).

Studiile identifică Bitcoin ca principalul consumator de energie din universul cryptoactivelor, revenindu-i 2/3 din totalul energiei consumate, dar este evident că nu trebuie neglijat nici impactul celorlalte componente (Gallersdörfer et al., 2020).

Dincolo de dezavantajele menționate anterior, există și o preocupare legitimă pentru posibilitatea deloc neglijabilă de a le utiliza în finanțarea unor activități ilicite, cum este terorismul de exemplu.

Pe de altă parte, securitatea operațiunilor și transparența sunt două avantaje clamate de susținătorii criptomonedelor. Nu pot fi falsificate, așa cum se întâmplă cu bancnotele tradiționale, tranzacțiile sunt perfect anonimizate, deținătorul de criptomonede își poate urmări singur tranzacțiile, evitând intermediarii. Deținătorul le poate folosi oriunde, nu sunt legate de un anumit spațiu așa cum sunt monedele fiat. Prețul este determinat de piață, pe baza legii cererii și a ofertei.

Dar atractivitatea este pe măsura riscurilor. Piața a crescut într-un ritm frenetic și dincolo de prăbușirile spectaculoase înregistrate, capitalizarea pieței este încă semnificativă. De la momentul de maxim înregistrat la finalul anului trecut și până în prezent, piața cripto a scăzut cu 2 trilioane USD, anunțând o nouă iarnă cripto.

Și totuși, de data aceasta, iarna pare diferită …

În esență, iarna cripto este denumirea populară în versiunea cripto a pieței de tip „bear” în sens bursier. Iarna cripto indică o perioadă de performanță scăzută a pieței, caracterizată de sentiment investițional negativ și valori scăzute ale monedelor. Au existat mai multe ierni cripto, dar de data aceasta, iarna cripto pare a fi diferită. Pot fi enumerate o serie de motive care dau un caracter diferit iernii care se profilează.

Probabil că, în primul rând, frapează magnitudinea fără precedent a acestei prăbușiri, care marchează o scădere de 60% a market cap, de la aproape 3 trilioane USD la finalul lui 2021 la sub 1 trilion USD în iunie 2022 (coinmarketcap.com).

Apoi, este de menționat cadrul general diferit pe care se proiectează această scădere, și anume, un cadru definit de o serie de crize care se suprapun. Discutăm de spectrul unei crizei economice de dimensiuni semnificative, de conflictul din Ucraina care durează deja de cinci luni fără a fi evidentă deocamdată o soluționare, de criza pandemică ce pare să revină, de omniprezenta criză climatică, toate profilate pe fundalul unui mediu global caracterizat de incertitudine la diferite niveluri – politic, social, economic.

Un alt motiv, în esență un rezultat firesc al crizelor suprapuse, ține de modificarea comportamentului consumatorilor. Este de așteptat o reevaluare din partea acestora, o creștere a aversiunii față de risc, ceea ce determină o abordare diferită față de criptoactive, contrastantă cu entuziasmul manifestat anterior.

Mai mult, față de iarna cripto precedentă, de data aceasta există un număr important de investitori instituționali pe piața cripto, iar intercondiționarea cu sistemul financiar tradițional este mult mai amplă.

Dincolo de iarna cripto, perspectiva
fructificării avantajelor tehnologiei

Ceea ce a demonstrat însă experiența criptoactivelor ca utilitate economică nu ține neapărat de utilizarea efectivă a acestora, cât de avantajele indiscutabile ale tehnologiei din spatele lor – DLT. Și mai mult, experiența cripto a adus pentru prima dată în discuție posibilitatea unei alternative digitale la sistemul tradițional. Această revelație, deși nu neapărat recentă, arată că discuția privind viitorul sistemului monetar nu poate evita transformarea digitală.

Putem considera că tehnologia DLT întrunește criteriile unei inovații disruptive. Deși lansată acum circa un sfert de secol, teoria privind inovația disruptivă (Christensen, 1997) a atras ample dezbateri și interpretări privind conținutul teoriei și implicațiile pentru modelele de business. Includerea DLT în rândul inovațiilor disruptive ridică de asemenea o serie de întrebări legate de viitorul sistemului financiar – cum poate DLT transforma sistemul financiar? Cum pot fi păstrate avantajele indiscutabile ale tehnologiei diminuând în același timp riscurile și neajunsurile?

Și nu în ultimul rând cum se va schimba lumea noastră odată înglobată această tehnologie în sistemul financiar tradițional? Am asistat deja la finalul anilor 1990 la o criză dot.com, care a avut alte coordonate față de cele precedente, ca urmare a adoptării pe scară largă a tehnologiei informației. Odată cu dezvoltarea internetului, pe acel vârf al creșterii exponențiale a numărului de deținători de computere personale, a început o nouă eră a investițiilor speculative.

Așa cum era de așteptat, inevitabilul s-a produs, investitorii au înregistrat pierderi spectaculoase, iar multe companii nu au putut supraviețui. Toate acestea s-au întâmplat  pentru că s-a pierdut din vedere esențialul, și anume valoarea reală care ar fi trebuit să se afle în spatele acelor tranzacții de multe milioane de dolari. Concluzia firească este că ar trebui să găsim abordările care să prevină repetarea unor astfel de crize speculative. În același timp, nu trebuie să uităm că chiar și după criza dot.com o serie de tehnologii și modele de afaceri atunci apărute au rezistat și s-au dezvoltat, dovedindu-și utilitatea pentru economia globală și ajungând în prezent exemple de succes la nivel internațional.

Nu putem exclude ca și după această „iarnă crypto”, o serie de tehnologii și modele de afaceri sau circuite de plăți să își demonstreze totuși viabilitatea și să contribuie la viitorul sistemului financiar, chiar dacă multe dintre componentele de acum ale universului criptoactivelor probabil vor dispărea complet sau vor păstra doar o existență marginală.

Banca Reglementelor Internaționale (BIS) este preocupată de aceste întrebări și a publicat o analiză asupra criptomonedelor și stablecoins în raportul său anual, apărut în luna iunie 2022, precum și o perspectivă asupra viitorului sistemului monetar. În document se menționează posibilitatea ca tehnologia de la baza activelor criptografice să constituie catalizatorul care să determine transformarea sistemului monetar prin includerea unei monede digitale emise de autoritatea monetară (CBDC), capitalizând avantajele evidente și eliminând imperfecțiunile.

Moneda digitală a băncii centrale este de fapt versiunea digitală a unei monede fiat. Chiar dacă este o monedă digitală, CBDC este fundamental diferită de o criptomonedă, fiind emisă de o bancă centrală, garantată și susținută de încrederea băncii centrale respective. CBDC beneficiază deci de toate caracteristicile monedei fiduciare, dar emisă în format digital și prezentând avantajele specifice ce decurg din acest format digital – creștere a vitezei tranzacțiilor și scădere a costului aferent acestora, eficiență ridicată a transferurilor internaționale. Acesta ar fi un exemplu de utilizare superioară a transformării digitale la nivelul băncilor centrale și multe țări au emis deja sau iau în considerare emiterea unei astfel de monede.

Rezerva Federală a SUA a publicat un raport intitulat ”Money and Payments: The US Dollar in the age of Digital Transformation” (ianuarie 2022) în care dedică un capitol CBDC, prezentând funcțiile, utilizarea, potențialele avantaje, dar și provocările pe care le presupune o astfel de monedă. Discuția este deci mai actuală ca oricând, iar rolul băncilor centrale este fundamental în mijlocul acestor transformări rapide la care asistăm.

Metafora utilizată de BIS este cea a unui copac al cărui trunchi reprezintă suportul solid al băncilor centrale pentru funcționarea sistemului financiar, la care o contribuție semnificativă o au și celelalte autorități cu atribuții în acest domeniu. Pornind de la acest trunchi este de așteptat ca în viitorul apropiat să se dezvolte noi ramificații sub forma unor produse și sisteme bazate pe noile tehnologii, care să răspundă mai bine nevoilor participanților, în acord cu inovațiile aduse de transformarea digitală.

Esențială rămâne însă condiția prealabilă a existenței unui trunchi solid ca structură de susținere a sistemului monetar. În această arhitectură îmbunătățită a sistemului financiar, în baza noilor tehnologii, este greu de imaginat că rolul băncilor centrale ar putea fi unul diminuat față de situația actuală, ci dimpotrivă, tocmai băncile centrale vor oferi elementul de robustețe necesar pentru întărirea credibilității și pentru consolidarea stabilității financiare. Pentru aceasta, este importantă concretizarea cât mai rapidă a intențiilor și a eforturilor curente la nivel european și internațional, în vederea reglementării piețelor de criptoactive, așa cum prevăd proiectul directivei europene MiCA publicat recent sau cel al Financial Stability Board (FSB), avut în vedere pentru toamna acestui an și care susțin o colaborare și o împărțire a responsabilităților între diferitele autorități naționale competente și instituții europene / internaționale cu rol în funcționarea sistemului financiar.

Ducând mai departe metafora BIS a trunchiului reprezentat de băncile centrale, reglementarea și capitalizarea avantajelor aduse de transformarea digitală pot reprezenta rădăcinile necesare susținerii și creșterii organice a sistemului financiar. Acest proces de reglementare trebuie însă să se refere nu doar la reglementarea tranzacțiilor în sine, ci și la caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească un criptoactiv. Simpla emitere a unor active criptografice volatile nu le asigură acestora o valoare de întrebuințare. De aceea, trebuie să vedem dacă este necesară existența unui colateral pentru stabilizarea în condiții rezonabile a prețului acestuia în raport cu monedele clasice.

Pe de altă parte, dacă ne referim la criptoactivele cu valoare stabilă, un model care poate fi considerat o ancoră solidă pentru stabilitatea prețului acestora este cel al reglementărilor privind lichiditatea și solvabilitatea aplicabile unor tipuri de entități din sistemul financiar clasic, precum fondurile de pe piața monetară sau alte instituții financiare supravegheate. Așadar, demersul de reglementare a criptoactivelor cu valoare stabilă trebuie să meargă dincolo de exigențele privind protecția consumatorilor, combaterea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului și să adreseze nevoile de asigurare a stabilității financiare, ca urmare a interconexiunilor existente între sistemul financiar tradițional și universul criptoactivelor cu valoare stabilă și având în vedere dimensiunile acestuia.

Dincolo de toate aceste considerații, este important să nu pierdem din vedere esența a ceea ce afirma un arhitect al schimbărilor tehnologice, în unele cazuri disruptive, Steve Jobs, și anume, că nu este vorba despre încrederea în tehnologie, ci despre încrederea în oameni.

Leader Team Broker a actualizat asigurarea Amazon

0

Compania Leader Team Broker, jucător cheie pe piața asigurărilor de nișă din Europa, anunță că „a actualizat asigurarea Amazon în concordanță cu noile cerințe ale retailerului american, păstrând aceleași prime de asigurare pentru polițele reînnoite. Retailerul online Amazon a anunțat că, de la 1 august, toți sellerii care vând prin intermediul platformei și au încasări mai mici de 1 milion de dolari vor fi obligați să achiziționeze o asigurare de răspundere civilă comercială fără franșiză.

Recent, Amazon a înăsprit cerințele pe care trebuie să le îndeplinească cei care își vând produsele prin intermediul platformei online. Astfel, dacă până în prezent, sellerii își puteau achiziționa o asigurare de răspundere contractuală cu o franșiză de până la 10.000 de dolari, de la 1 august, cei care realizează vânzări mai mici de 1 milion de dolari pe Amazon pot pierde această deductibilitate. În consecință, eliminarea franșizei va duce la scumpirea poliței de asigurare.

Leader Team Broker, care a lansat anul trecut, în premieră, asigurarea Amazon, care poate fi achiziționată atât de companiile din România, cât și de cele din UE, vine în sprijinul sellerilor înscriși pe platformă, astfel încât noile condiții impuse de platforma online să nu îi afecteze semnificativ. Compania de brokeraj a actualizat produsul dedicat sellerilor pe Amazon, răspunzând astfel noilor cerințe ale retailerului american. Partenerii cu care Leader Team lucrează pe acest produs vor păstra aceleași prime de asigurare, iar pentru polițele reînnoite nu vor exista măriri de prime dacă clientul are același volum de vânzări și aceeași structură a produselor, în ciuda recentei decizii luate de Amazon”.

Alexandra Elena Durbacă (foto), CEO, Leader Team Insurance Broker: „Leader Team a fost primul broker de asigurări din România care a lansat,  pe piața internă și europeană, acest produs de asigurare impus de Amazon sellerilor, anul trecut. Acum, venim din nou în sprijinul clienților noștri și, în condițiile noilor cerințe impuse de compania americană, îi ajutăm să încheie în continuare polițe avantajoase și la prețuri apropiate de cele din prezent. Produsul nostru de asigurare, conceput împreună cu partenerii de pe piața Lloyd’S, este acceptat de Amazon, are acoperire oriunde în lume, inclusiv în SUA și Canada, și acoperă daune de până la 1 milion de dolari, pentru eventualele prejudicii produse clienților de mărfurile vândute de terți prin intermediul platformei. Polița Amazon este unul dintre cele mai vândute produse ale noastre în Europa în ultimul an și vrem să ne asigurăm clienții că le vom fi în continuare alături cu oferte avantajoase, chiar și în condițiile înăspririi condițiilor de către retailerul american.”

Asigurarea de răspundere contractuală Amazon – Amazon Seller (FBA) Insurance este „o poliță special concepută pentru companiile care vând produse prin intermediul cunoscutei platforme de retail, produs pe care Leader Team Broker l-a creat anul trecut pentru a acoperi obligația contractuală introdusă de gigantul de retail online în relația comercială cu toți sellerii. 

Polița poate fi obținută rapid, cu un simplu telefon către consultanții Leader Team Broker, care pot oferi o cotație de preț în maximum 48 de ore.

Mai mult de jumătate dintre mărfurile tranzacționate pe Amazon sunt vândute de terți, fără ca retailerul online să le verifice. Gigantul de retail online și-a actualizat politica comercială, solicitând sellerilor o asigurare specială, după ce, anul trecut, a fost trimisă în judecată de către Comisia pentru siguranță a produselor de consum din SUA, care a încercat astfel să oblige Amazon să-și asume răspunderea pentru sute de mii de produse defecte sau care puneau în pericol sănătatea cumpărătorilor, vândute de terți prin intermediul platformei”.

Leader Team Broker de asigurare este definit ca „unul dintre cei mai importanti jucatori cheie cu prezență la nivel european și cu peste 16 ani de experiență în managementul riscului și asigurări de nisa. Compania este recunoscută ca unul dintre cei mai inovatori brokeri de  asigurări cu produse unice de răspundere civilă și profesională, sănătate, cyber security, produse pentru industria IT, industria navală, aviație, energie, marketing si HR. 

Anul trecut, Leader Team Broker a intermediat prime în valoare totală de peste 7,2 milioane de euro, cele mai vândute asigurări din portofoliul firmei de brokeraj  fiind cele pentru risc de atac cibernetic (Cyber Risk), asigurari de raspundere, asigurările pentru bunuri și clădiri. Compania s-a extins, totodată, și în 20 de țări din UE, unde a vândut cu precădere asigurări Cyber, asigurari de raspundere pentru Amazon si asigurari de sanatate. 

În 2021, Leader Team Broker a primit în UK-Londra, distincția de Brokerul de asigurări al anului, în cadrul premiilor Corporate LiveWire, pentru gradul de creativitate și de inovare a produselor de asigurare, concepute pentru noile industrii aflate în dezvoltare și care acoperă noile provocări ale mediului de business.  Juriul a apreciat felul în care Leader Team Broker sparge tipare și vine cu produse creative, pentru industrii aflate în plină expansiune și pentru riscuri dintre cele mai diverse.

În 2020, performanțele companiei au fost recompensate de publicația Piața Financiară cu titlul de Brokerul anului în asigurări și de Financial Intelligence cu distincția Asigurarea pentru securitate cibernetică a anului 2020.  

Publicația londoneză Treat Technologies dedicată știrilor din domeniul securității cibernetice a inclus Leader Team Broker în top 20 companii la nivel mondial care oferă cele mai bune soluții și produse de asigurare în cyber insurance. În anul 2017, compania a primit premiul Cel mai creativ Broker de asigurare din România, oferit de Media XPrimm iar în 2019 a primit premiul pentru Inovație și Digitalizare, fiind singura companie de brokeraj care a folosit tehnologia RPA pentru operațiunile financiare repetitive. Compania a fost premiată în 2020 de publicația Piața Financiară, la Gala e-finance, cu premiul e-Risk pentru cel mai bun produs destinat prevenirii și acoperirii riscului de atacuri cibernetice. 

Leader Team este singura companie de brokeraj în asigurări care a dezvoltat conceptul iDoctor, un program integrat de servicii medicale naționale și internaționale, având la bază un program de asigurări personalizat”. 

Noile module de certificare ICDL/ECDL

0

Cunoscutul ECDL, cel mai răspândit standard de certificare a competenţelor digitale, are o nouă identitate de brand: ICDL – The Digital Skills Standard, cu sublinierea că „noua identitate a mărcii și noile module de certificare ICDL/ ECDL, care pătrund treptat și în România, vor contribui la asigurarea nevoilor de competențe digitale ale studenților, angajaților și profesioniștilor din întreaga Europă, într-un moment în care tehnologiile se dezvoltă mai rapid decât oricând”.

ICDL Foundation anunță că „îşi propune să dezvolte în continuare programe de certificare a competenţelor digitale relevante pentru timpurile noastre, în care tehnologiile se extind şi se modifică mai repede decât oricând. Introducerea conceptului ICDL în Europa marchează nu numai extinderea globală a numelui standardului de certificare ECDL, ci şi o nouă etapă în dezvoltarea certificărilor din portofoliu, lansarea de noi module şi o nouă structură de programe. 

Toate aceste noutăţi vor fi disponibile treptat şi în România, în completarea portofoliului curent de certificări ECDL”.

Damien O’Sullivan, CEO ICDL Foundation: „Am înregistrat un mare succes cu ECDL, dar cu o nouă identitate de brand și un nou conținut al programului, suntem pregătiți să ne confruntăm cu următorii 20 de ani. Abilitățile de care au nevoie utilizatorii care folosesc zilnic computerul se schimbă repede. Tehnologia câştigă o parte mai mare a tuturor locurilor de muncă, iar tipurile de activități, pe care angajatorii se așteaptă ca lucrătorii să le poată face, se schimbă de asemenea. Lansăm noi module, cum ar fi Data Analytics și Digital Marketing, precum și o nouă structură de program pentru a ne asigura că ICDL certifică abilitățile care vor ajuta oamenii să lucreze mai practic și mai eficient.”

Accentuând că „structura de competențe europene și internaționale sau programele standard de dezvoltare a competențelor digitale cu recunoaștere internațională răspund nevoii de evaluare, urmărire și actualizare a oricărui tip de profil de competențe şi asigură un impact real al oricăror acţiuni de creştere a aptitudinilor digitale”, ICDL reamintește că reprezintă „o implementare exemplară a DigComp (The European Digital Competence Framework) şi DigCompEdu (pentru cadrele didactice), fiind standardul internaţional pentru Competenţe Digitale care se aliniază cel mai complet pe cadrele de referinţă europene, așa cum au identificat și rapoartele JRC (Joint Research Centre – Serviciul de Ştiinţe şi Cunoştinţe al Comisiei Europene) și UNESCO”.

ECDL Romania este „operatorul naţional al licenţei ICDL/ECDL, cu o reţea de peste 800 de centre de instruire şi testare acreditate pe întreg teritoriul ţării. Prin reţeaua de centre de testare ECDL dezvoltată la nivel naţional şi prin proiectele derulate, ECDL Romania asigură tuturor oportunitatea de a obţine şi de a-şi certifica la standard internaţional şi pe un anumit nivel competenţele digitale. Tinerii, elevii, studenții, funcționarii publici sau angajații  în companii își pot dovedi abilitățile IT prin intermediul certificării ICDL/ECDL”.

ICDL Foundation este „o organizaţie internaţională dedicată dezvoltării standardelor de competenţe digitale la nivelul forţei de muncă, în educaţie şi la nivelul societăţii în general. Programele de certificare, oferite prin intermediul unei reţele globale active, permit indivizilor şi organizaţiilor să evalueze, să dezvolte şi să certifice competenţe de utilizare a computerelor şi a altor instrumente digitale, pe baza standardului ICDL, recunoscut global. Calitatea şi reputaţia ICDL sunt construite pe 20 de ani de experienţă în a asigura programe de certificare în 40 de limbi vorbite în întreaga lume. Succesul ICDL se bazează pe inovarea continuă în dezvoltarea de programe de certificare, pe angajamentul pentru metodologii riguroase de testare şi  aderarea consecventă la standardele de calitate ICDL”.

Detalii: https://www.icdleurope.org/ 

Radu Diaconu devine partener al EY România, în cadrul echipei de consultanță fiscală și juridică

0

 

Radu Diaconu (foto) este, începând cu luna iulie 2022, partener al EY România, în cadrul departamentului de consultanță fiscală și juridică (Tax & Law). Radu este avocat specializat în consultanță de business și are o experiență profesională de peste 15 de ani, din care ultimii nouă în cadrul EY. 

Din noiembrie 2020, Radu este avocat asociat coordonator al Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, societate de avocatură asociată EY România, și conduce practica acesteia de consultanță juridică, care numără aproape 30 din cei 50 de avocați ai firmei. El este, în principal, specializat în tranzacții de M&A, într-o gamă largă de sectoare.

Alex Milcev, Liderul Departamentului de Asistență Fiscală și Juridică al EY România și Moldova: „Cooptarea lui Radu în parteneriatul EY România este o decizie firească: într-un timp foarte scurt, el a consolidat practica de consultanță a Băncilă, Diaconu și Asociații, concentrându-se pe coeziunea echipei, diversificând serviciile oferite și asigurând integrarea practicii sale în structura complexă a organizației noastre. Am convingerea că, în anii care urmează, calitățile sale indiscutabile de lider vor face ca echipa de avocați pe care o conduce să devină una dintre cele mai importante de pe piața de profil din România. Îl felicit și îi urez succes!

„Sunt onorat că am fost admis în partnership-ul EY, este o recunoaștere a eforturilor depuse alături de colegii mei avocați. Integrarea serviciilor juridice oferite de Băncilă, Diaconu și Asociații în cadrul mai larg al consultanței de afaceri furnizate de EY România este fundamentul proiectelor noastre de până acum. Ne propunem să consolidăm acest mod de lucru, pentru a răspunde așteptărilor din ce în ce mai complexe ale pieței”, a declarat Radu Diaconu.

Radu Diaconu este membru al Baroului București din anul 2007. Are o licență în drept, una în economie și un doctorat în dreptul comerțului internațional. Domeniile acoperite de echipa pe care o coordonează includ fuziuni și achiziții (M&A), relații de muncă, proiecte cu autorități publice și instituții financiare internaționale, relații cu autoritățile de reglementare în toate sectoarele, IT, energie, instituții financiare și domeniul imobiliar.

Nou showroom Cesarom în București

0

Compania Lasselsberger Ceramics România, deținătoarea brandului Cesarom și unicul producător de plăci ceramice din România, anunță începerea lucrărilor pentru deschiderea „unui concept inovator de showroom de plăci ceramice Cesarom în București”, în contextul aniversarea a 60 de ani de existență a brandului pe piață. Investiția estimată se ridică la aproximativ un milion de lei. Deschiderea oficială este anunțată pentru luna septembrie.  

Noul showroom, cu o suprafață totală de aproximativ 150 mp, pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 12 din București, „aduce un nou concept de vânzare de plăci ceramice de gresie și faianță în Romania, pentru a fi mai aproape de clienții companiei și pentru a le oferi acestora noi soluții pentru cerințele și nevoile lor în amenajarea de spații rezidențiale sau non-rezidențiale”. Clienții vor beneficia „de consultanță de înaltă specializare, servicii de livrare la domiciliu, de soluții complete adaptate perfect stilului, nevoilor și funcționalității spațiilor de amenajat”.

Andreea Bodola, director de marketing al Lasselsberger Ceramics România: „Prin deschiderea noului showroom Cesarom în Capitală ne dorim să oferim românilor un nou concept de prezentare si vânzare a plăcilor ceramice, astfel încât să aibă posibilitatea să aleagă cât mai ușor și cu îndrumare de specialitate gresia, faianța și decorurile ceramice. S-au dus vremurile potrivirilor perfecte. Trăim vremuri provocatoare cu atât de multe texturi, culori și nuanțe disponibile. Mixăm deja mobilier sau țesături. De ce să nu mixăm și să asortăm și plăcile ceramice Cesarom? Gama largă de soluții ceramice încurajează încălcarea regulilor prin mixarea plăcilor din colecții diferite.”

Petrișor Grindeanu, director general al Lasselsberger Ceramics România:
„Credem că este de mult așteptat un astfel de concept de expunere pe piața din București și, totodată, de interacțiune cu specialiștii CESAROM, iar noul showroom se înscrie în obiectivele strategice pe care ni le propunem pentru acest an.”

Cesarom este caracterizat ca „liderul pieţei româneşti de gresie şi faianţă este unul dintre brandurile cu tradiţie din România, având o istorie de 60 de ani. Cesarom se produce in fabrica Sanex SA din Cluj-Napoca, companie care a devenit, începând cu anul 2004, membră a grupului austriac Lasselsberger GmbH, lider in producţia europeană de plăci ceramice (gresie, faianţă şi decoruri ceramice).

În prezent, capacitatea totală de producţie din cadrul fabricii Sanex SA din Cluj-Napoca se ridică la peste 8 milioane de metri pătraţi anual, SANEX SA comercializând o gamă variată de modele de gresie, faianţă şi plăci decor. Toate colecţiile Cesarom pot fi vizualizate pe www.cesarom.ro”.

FAN Courier, certificată cu standardul internațional TAPA

0

Lider al pieței românești de curierat, FAN Courier a devenit prima companie de profil din România care a obținut certificarea TAPA, „standard internațional care stabilește cerințele și metodele de securitate în industria transporturilor și logisticii, oferind o încredere sporită clienților”. Certificarea TAPA reprezintă „o garanție suplimentară în relația cu companii mari care își doresc să lucreze cu firme de curierat care îndeplinesc standardele internaționale de securitate sau sunt condiționate de o astfel de certificare, prin regulamentele interne de funcționare și contractare a expedițiilor”. 

FAN Courier a obținut certificarea TAPA pentru o zonă din București și Ilfov și pentru hub-ul regional de la Cluj-Napoca, urmând ca până la finalul anului să fie acreditate și hub-urile din Suceava, Arad, Brașov și Ștefăneștii de Jos.

Adrian Mihai (foto), CEO și cofondator al FAN Courier: „Ne bucurăm să anunțăm că două dintre depozitele noastre au deja acreditare TAPA și, până la finalul anului, acest standard internațional va fi implementat și în restul spațiilor noastre din țară. Standardul TAPA certifică faptul că FAN Courier respectă toate cerințele de securitate internaționale în ceea ce privește transportul și depozitarea și îi asigurăm pe toți clienții noștri că expedițiile lor vor fi manevrate cu atenție și vor ajunge în siguranță la destinație. Este încă un pas pe care îl facem în direcția creșterii gradului de satisfacție al clienților iar, pentru a îndeplini acest standard, FAN Courier a făcut o listă întreagă de achiziții și modificări în fluxurile de lucru – de la sisteme de supraveghere video și antiefracție performante, la verificarea persoanelor care intră și ies din perimetrele de lucru. Experiența ne-a arătat că investițiile sunt importante pentru atingerea unui scop, iar acesta este respectarea unei  promisiuni asumate în relația cu clientul: un standard ridicat de calitate și transportul expedițiilor oriunde, cu plăcere și în siguranță.”

FAN Courier subliniază că pentru a îndeplini cerințele de siguranță cerute de TAPA, „a achiziționat sisteme CCTV și antiefracție performante și a elaborat o serie de proceduri de lucru și de acces în zonele operaționale. Astfel, toate perimetrele FAN au pază umană și control acces, toate persoanele care intră și ies sunt înregistrate într-un registru, toate sigiliile folosite sunt certificate ISO 17712 și toate zonele pe care se desfășoară activități operaționale, zonele de depozitare, locurile de încărcare și sediile de birouri sunt iluminate adecvat și securizate corespunzător. Astfel, toate sistemele de securitate folosite în depozitele FAN Courier certificate sunt performante și sunt aduse la standardele cerute de TAPA.

Certificarea TAPA este valabilă trei ani și se acordă în urma unui audit efectuat de auditor extern, verificat ulterior de o companie independentă de certificare. Anual, o echipă internă va face un self-audit, pentru a se asigura de respectarea parametrilor de siguranță și securitate conform cerințelor TAPA”.

Asociația pentru Protecția Bunurilor Transportate (Transported Asset Protection Association – TAPA) a fost fondată în 1997 de mai multe companii, pe fondul creșterii numărului de infracțiuni pe întregul lanț de aprovizionare, transport și depozitare, cu scopul „de a dezvolta un standard global de securitate pentru firmele care activează în domeniul transporturilor și logisticii. Astfel, companiile care vor să obțină certificarea trebuie să se asigure că îndeplinesc cerințele de securitate și de siguranță a transporturilor și depozitării impuse de TAPA.

TAPA EMEA (unde intră și România) are în componență peste 750 de companii și organizații, care includ branduri de top, transportatori și furnizori de servicii de curierat și logistică. Din Asociație mai fac parte asiguratori, case de avocatură, furnizori de servicii de securitate la cele mai înalte standarde, operatori de parcări și alți parteneri asociați și consultanți.

Un raport al Parlamentului European arată că pierderile companiilor rezultate în urma furturilor de mărfuri în timpul transportului depășesc 8,2 miliarde de euro pe an. Totodată, potrivit unei cercetări realizate de TAPA EMEA, împreună cu alte 12 asociații importante din industrie, doar în Germania au loc anual în jur de 26.000 de atacuri asupra camioanelor de transport marfă, pierderile ridicându-se la 2,2 miliarde de euro. (Sursa: www.tapaemea.org)”

FAN Courier este cunoscută ca „o companie cu capital integral românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai. FAN Courier a devenit, în 2006, liderul pieței românești de curierat, poziție consolidată constant datorită investițiilor și serviciilor cu valoare adăugată noi, introduse permanent.

FAN Courier deservește cei peste 55.000 de clienți, majoritatea persoane juridice, cu ajutorul unei echipe formate din peste 7.500 de angajați și colaboratori și a unei flote auto de aproximativ 4.400 de autovehicule. Serviciile FAN Courier de expediere și livrare în sistem door to door sunt disponibile atât la nivel național, numărul de localități deservite fără kilometri suplimentari crescând permanent, cât și la nivel internațional, prin parteneriate solide. Distincțiile obținute constant în ultimii ani de compania FAN Courier reprezintă o recunoaștere a performanței de afaceri, a implicării în dezvoltarea economică a României, a responsabilității în fața comunității și a implicării acționarilor fondatori în educarea viitoarei generații de antreprenori. 

Constant, FAN Courier se numără printre companiile incluse în Topul celor mai puternici jucători din economie, realizat de diferite organizații și publicații de business recunoscute în România: locul 1 în Topul Național al Firmelor Private din România, la categoria întreprinderi mari, realizat de Camera de Comerț și Industrie a României, locul 3 în Topul Național al Firmelor Private, categoriile Performanță Globală și Productivitate Întreprinderi Mari, locul 12 în Topul celor mai cunoscute și longevive branduri românești, realizat anual de publicația BIZ, Courier Company of the Year în cadrul Galei Premiilor Industriei de Curierat în 2014-2019 și Best Courier Company, acordat în cadrul GPeC în perioada 2015-2021”.

 

Globalizare, deglobalizare, fragmentare și reglobalizare

0

Cei mai sceptici comentatori anunță „sfârșitul globalizării”. Alții spun că, pe fondul persistenței pandemiei de COVID, al războiului din Ucraina și al tensiunilor dintre cele mai mari două economii ale lumii (SUA și China), vine „noua eră a deglobalizării”. Iar FMI explică „fragmentarea” și nevoia urgentă de adaptare la aceasta.

Avem deja destule semne de îngrijorare: inflația lovește crunt, comerțul liber are de suferit, fabricile sunt relocate, lanțurile de aprovizionare sunt blocate sau trasate pe alte rute comerciale, economiile lumii se decuplează, discordia își face și mai mult loc la masa marilor decizii politice și economice.

O analiză a CATO Institute atrage atenția că nu e prima dată când adversarii globalizării anunță decesul acesteia. În 2016, plecarea Marii Britanii din Uniunea Europeană a fost dată drept declanșator al deglobalizării. Războiul comercial al lui Trump din 2017, urmat de un puternic val internațional de naționalism în 2018 au fost considerate, de asemenea, „începutul sfârșitului”. Și mai recent, pandemia de COVID-19 din 2020 părea a fi factorul determinant pentru sfârșitul globalizării, iar acum, războiului pornit de Rusia în Ucraina i se dă același atribut.

Lumea se schimbă constant, adaptându-se ca răspuns la tendințele economice și geopolitice, iar asta arată mai puțin faptul că globalizarea este pe moarte și mai mult că e de fapt în ritm cu permanenta transformare a lumii. Globalizarea înseamnă astăzi din ce în ce mai mult schimbul internațional de servicii și de mărfuri, dar este mai ales și o continuă efervescență a unei rețele în permanentă adaptare de actori economici, politici și socio-culturali.

Apare și o „mare fragmentare”, determinată de câțiva factori. Aparent, noile tehnologii informaționale amplifică dezinformarea și „comportamentele tribale”, după cum arăta recent directorul Departamentului de Cercetare al FMI, Pierre Gourinchas. Apoi, colapsul de mediu exacerbează tensiunile sociale și polarizarea politică. Declinul democratic și diviziunile geopolitice creează la rândul lor bariere atât între cât și în interiorul țărilor. Societățile sunt din ce în ce mai fragmentate deopotrivă de progrese socio-economice importante, cât și de creșterea nivelului de sărăcie și inechității economice. Potrivit lui Gourinchas, „fiecare forță de fragmentare este puternică”, făcând teren fertil pentru oportuniștii politici care cântă prohodul globalizării, care întrețin diviziunile sociale, care se folosesc de rețelele sociale tocmai pentru accelerarea fragmentării. Iar cutremurul economic produs anul acesta de războiul din Ucraina a mișcat unele „plăci tectonice” ale globalizării.

Expertul FMI subliniază pericolul ca aceste „plăci” să se depărteze și mai mult, fragmentând economia globală în blocuri economice distincte cu ideologii diferite, sisteme politice, standarde tehnologice, sisteme de plăți și comerț transfrontalier și monede de rezervă diferite. Dar modul de răspuns la această nouă criză nu confirmă „decesul globalizării”, ci face mai curând loc unei noi interpretări în care ciclul economic global sincron se transformă într-un cumul de cicluri regionale.

Războiul a scos în evidență potențiala instabilitate a ordinii economice globale actuale. Dar rațiunea și interesul economic reciproc pot reașeza lumea pe un traseu mai puțin zbuciumat și mai puțin belicos, în care fiecare economie națională în parte și economia globală vor fi provocate să-și reinventeze modelul de funcționare.

Deglobalizare nu, „reglobalizare”, cel mai probabil.

Raportul OCDE privind piața de capital din România

0

Toate sectoarele economiei din România pot beneficia de o piață de capital funcțională, care poate aloca capital pentru utilizări productive și poate sprijini redresarea în urma crizei COVID-19. Atunci când sunt create eficient, piețele de capital pot oferi companiilor și antreprenorilor acces la finanțarea de care au nevoie pentru a investi și a se dezvolta și pot consolida rezistența sectorului corporativ la șocurile economice viitoare. De asemenea, oferă populației posibilitatea de a-și direcționa economiile pentru a putea participa la crearea avuției corporative. Având în vedere aceste obiective generale, această analiză oferă recomandări pentru modalitatea de îmbunătățire a cadrului și a funcționării generale a pieței de capital din România. Aceste recomandări sunt menite să ghideze dezvoltarea unei strategii naționale pentru piața de capital din România.

După o perioadă de stagnare și o redresare relativ lungă după criza financiară din 2008, economia din România a cunoscut o perioadă de creștere relativ ridicată între 2015 și 2019. Acest lucru a dus la convergența nivelurilor de venit pe cap de locuitor raportat la cele din economiile europene mai avansate și la o reducere semnificativă a șomajului. Cu toate acestea, criza COVID-19, care a afectat semnificativ economia din România, a determinat depistarea unor vulnerabilități structurale și amenință acest progres. Alocarea eficientă a capitalului în economie va fi deosebit de importantă pentru redresarea în urma crizei COVID-19.

Se constată că sectorul corporativ din România se bazează prea mult pe finanțarea bancară și că o mare parte a companiilor continuă să aibă acces limitat la credite. Finanțarea din piață poate contribui la acoperirea deficitului de finanțare, sporind în același timp reziliența financiară în sectorul corporativ prin sprijinirea companiilor viabile și prin reducerea perioadei necesare pentru redresare. O piață de capital funcțională asigură accesul la diferite surse de finanțare, care vor fi esențiale pentru promovarea dezvoltării economice durabile în România.

În prezent, piețele de capital din România rămân subdimensionate. Cota țării în capitalizarea bursieră totală a Uniunii Europene este cu mult sub ponderea sa în PIB. Din 2008, 45 de companii s-au delistat de pe piața principală a Bursei de Valori București, comparativ cu doar 16 companii care s-au listat. Din 2017, nu s-a mai accesat capital monetar prin IPO (oferta publică inițială), iar până în 2020 activitatea SPO (ofertă publică secundară) a fost la fel de scăzută. Accesul la credit este deficitar, în special la capitalul disponibil pe piața de capital. Chiar dacă 99% din finanțarea datoriilor companiilor din România este formată din împrumuturi bancare, totalul creditelor bancare raportat la PIB reprezintă doar o treime din media UE, în timp ce finanțarea din piață reprezintă doar o optime din nivelul mediu al UE. În plus, IMM-urile din România prezintă niveluri scăzute de capitalizare, iar o parte semnificativă a companiilor au acces limitat la credite. În ciuda faptului că s-a implementat un sistem de fonduri finanțat de fondurile de pensii private, dezvoltarea limitată a pieței interne a valorilor mobiliare împiedică fondurile de pensii să-și diversifice portofoliile către un echilibru între riscuri și rentabilitate.

Pentru a continua progresul economic din anii dinainte de pandemie și, pentru a se asigura că acesta este sustenabil pe termen lung, este esențial să se sporească investițiile în creșterea productivității atât în capitalul fizic, cât și în cel uman. Acest lucru necesită punerea la dispoziția companiilor românești a unor modalități prin care să poată accesa finanțare din piață. Prin recompensarea investitorilor care furnizează capital și care contribuie la crearea avuției sectorului corporativ, piețele de capital creează, de asemenea, o legătură importantă între companii și populație.

Recomandările furnizate în acest raport sunt menite să ajute autoritățile române să îmbunătățească cadrul legal, de reglementare și instituțional pentru piețele de capital și, în cele din urmă, să pregătească o strategie națională pentru piața de capital. Acest proces va implica în mod necesar colaborarea diferitelor autorități guvernamentale și de supraveghere, precum și a entităților din sectorul privat, în special a Bursei de Valori București. Recomandările sunt organizate în șase domenii principale:

Îmbunătățirea condițiilor de listare la bursa de valori prin: revizuirea procedurii de atragere de capital din perspectiva de reglementare, atât pentru ofertele publice inițiale, cât și pentru cele secundare; îmbunătățirea standardelor de guvernanță corporativă prin promovarea unei transparențe sporite a activităților comitetului de audit; listarea întreprinderilor de stat semnificative din punct de vedere financiar și asigurarea că acestea respectă cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă; dezvoltarea unei campanii naționale public-private pentru a încuraja companiile să utilizeze finanțarea prin piață; prioritizarea autorizării și înființării unei contrapărți centrale.

Creșterea lichidității bursiere secundare prin: stabilirea unui mecanism care oferă participanților la piață cercetări cantitative independente asupra companiilor mai mici fără costuri sau subvenționează companiile de brokeraj pentru furnizarea unor astfel de cercetări pieței; crearea unei campanii naționale pentru a ajunge la acționarii inactivi pentru lichidarea acțiunilor legate de programul de privatizare din anii 1990; reducerea comisionului de tranzacționare perceput de ASF; simplificarea declarației impozitului pe câștiguri de capital și a modalităților de plată pentru a stimula participarea investitorilor la bursă; creșterea nivelurilor de free float ale companiilor deja listate; îmbunătățirea eficienței managementului garanțiilor în România pentru a sprijini dezvoltarea operațiunilor de împrumut de titluri de valoare și a pieței instrumentelor financiare derivate.

Stimularea unei piețe dinamice de dezvoltare a IMM-urilor prin: stabilirea unei cooperări între bursă și Camera de Comerț și Industrie a României pentru a promova utilizarea finanțării bazate pe piață în rândul IMM-urilor; oferirea de seminarii și sesiuni de formare privind finanțării din piață pentru IMM-uri; creșterea pragului de renunțare la cerințele privind prospectul pentru a încuraja IMM-urile să facă oferte publice pentru a ajunge la un grup mai mare de investitori; sprijinirea companiilor mai mici în pregătirea informațiilor relevante și corecte care să fie dezvăluite investitorilor; proiectarea unui mecanism de transfer al companiilor listate pe piața AeRO pe piața principală; creșterea vizibilității pieței de capital privat și de capital de risc din România pentru agențiile guvernamentale tradiționale, fondurile de fonduri și alți administratori de active.

Promovarea economiilor gospodăriilor prin: utilizarea băncilor cooperative ca parteneri cheie în implementarea unui instrument digital de economisire la costuri reduse; valorificarea strategiei naționale pentru educație financiară pentru a consolida cooperarea între toate părțile interesate relevante; introducerea unui cont de economii individual, simplificat, scutit de impozite, adaptat gospodăriilor românești.

Creșterea rolului investitorilor instituționali prin: revizuirea metodologiei de ponderare a riscurilor aplicabilă fondurilor de pensii pentru a crește universul investibil al claselor de active; permiterea fondurilor de pensii să împrumute valori mobiliare; creșterea deductibilității fiscale a contribuției anuale la Pilonul III; promovarea schemelor de pensii ocupaționale în sfera campaniei naționale public-private, cu scopul de a stimula economisirea pe termen lung.

Facilitarea finanțării din piață a datoriei pe termen lung prin: efectuarea unei revizuiri a cadrului de reglementare pentru a simplifica procesul de listare; reevaluarea cerinței de  convocare a adunării generale extraordinare pentru emisiunile de obligațiuni; luarea în considerare a existenței vreunei autorități care să dețină capacitatea și datele necesare pentru a furniza ratinguri de credit pieței; adaptarea cadrului de reglementare actual al fondurilor de pensii care recunoaște doar ratingurile de credit de la cele trei mari agenții internaționale, pentru a include mai multe agenții de rating de credit; oferirea de stimulente pentru emitenții și investitorii în obligațiuni verzi.

Recomandările prezentate în această analiză sunt menite să ajute autoritățile din România să îmbunătățească cadrul juridic, de reglementare și instituțional pentru piețele de capital și, în cele din urmă, să pregătească o strategie națională privind piața de capital. Acest proces va implica în mod obligatoriu colaborarea diferitelor autorități guvernamentale și de supraveghere, precum și a entităților din sectorul privat, în special Bursa de Valori București. Recomandările sunt organizate în șase domenii principale. Pentru a facilita implementarea acestora, se pune la dispoziție un plan de recomandări, care sintetizează toate recomandările și indică o posibilă autoritate principală responsabilă, precum și un calendar orientativ pentru punerea în aplicare. Mai jos este prezentat un rezumat al recomandărilor din fiecare domeniu.

1.1 Îmbunătățirea condițiilor de listare la Bursa de Valori

Piața de capital din România se caracterizează printr-o lipsă acută de firme și o scădere generală a activității. Piețele puternice de capital permit companiilor inovatoare să aibă acces la capital și să joace un rol important în îmbunătățirea capacității de producție din punct de vedere economic. Acestea reprezintă, de asemenea, o modalitate de a oferi populației posibilitatea de a participa la crearea avuției corporative. Un scenariu funcțional al pieței de capital, care poate mobiliza fonduri și le poate aloca în mod productiv, va fi deosebit de important în perioada de redresare care urmează crizei COVID-19.
Mai jos sunt prezentate o serie de posibile inițiative privind politica de îmbunătățire a situației pieței de capital din România.

Procedura de majorare a capitalului social ar trebui revizuită din punct de vedere legislativ, atât în ceea ce privește listările inițiale, cât și în ceea ce privește ofertele publice secundare. Autoritatea de reglementare își poate evalua procesele interne, concentrându-se pe simplificarea procedurilor și pe reducerea timpului necesar atragerii de capital. În măsura în care comisioanele de consultanță asociate listării reprezintă o barieră în calea dezvoltării ulterioare a piețelor de capital, pe lângă măsuri precum piețele alternative, guvernul poate lua în considerare oferirea de sprijin financiar direct sau indirect companiilor în cauză. Ar putea fi luate în considerare, de asemenea, cadrul pentru acorduri alternative de listare, cum ar fi înregistrările directe și companiile de achiziție cu scop special (SPAC). Dezvoltarea unui cadru de reglementare pentru instrumentele de investiții, cum ar fi REIT, ar putea sprijini dezvoltarea unor sectoare importante ale economiei prin asigurarea accesului la finanțare din piață.

Standardele de guvernanță corporativă ar trebui îmbunătățite. În mod specific, ar trebui promovată comunicarea/dezvăluirea punctelor de pe ordinea de zi în cadrul reuniunilor comitetului de audit și a activității desfășurate în cadrul reuniunilor. În plus, întreprinderile de stat cotate la bursă ar trebui să asigure un tratament echitabil al acționarilor (indiferent de rezidența investitorului).

Destabilizare acută a relațiilor economice dintre state

Politizarea tot mai accentuată a comportamentului agenților economici compromite grav statutul Organizației Mondiale a Comerțului. Subordonate intereselor egoiste, mai mult sau mai puțin disimulate, ale companiilor multinaționale și monopolurilor imperialiste, normele OMC își pierd relevanța, nu mai sunt respectate în mod egal, de către toți, uneori fiind ignorate cu desăvârșire.

Exemple semnificative, în acest sens, oferă evoluția furtunoasă a relațiilor economice dintre așa-zisele tabere de „est” și „vest”, în fruntea cărora se situează China și Rusia, pe de-o parte, și SUA, Canada, Marea Britanie și UE, pe de altă parte. Faptul că numeroase întâlniri internaționale se desfășoară cu participări selective, adică cu participanți numai din tabăra estică sau vestică, reprezintă o confirmare a acutizării contradicțiilor dintre interesele acestor grupuri de state. La întrunirile G7 nu participă
China și Rusia, după cum la întrunirile BRICS nu participă SUA, Canada, Japonia, Marea Britanie și țări membre ale UE. La Forumul Economic Internațional de la Sankt Peterburg, din luna iunie a.c., au participat doar reprezentanți ai 40 de state așa-zis „prietenoase față de Rusia”. În altă zonă, SUA se străduiesc să atragă Japonia, Australia, India și țări din sud-estul Asiei într-o coaliție antichineză. Tematica celor mai multe întruniri internaționale este subordonată unor comandamente distincte: prooccidentale sau antioccidentale.

Luând în considerare atitudinea ostilă față de ea a unor țări occidentale, Moscova anunță că Rusia va dezvolta relații economice numai cu țări dornice să facă acest lucru pe baza respectului și avantajului reciproc, în prim-plan situându-se relațiile cu China și ceilalți membri ai BRICS, cu Iranul, Kazahstanul, Armenia, Turcia, Emiratele Arabe Unite sau țări din America Latină și Africa.

Dar ce te faci, că țările occidentale, considerate de ruși „neprietenoase”, acoperă cam 45 la sută din volumul schimburilor comerciale ale Rusiei și sunt foarte greu de substituit, atât cantitativ, cât și calitativ? În martie 2022, valoarea importurilor din Germania s-a redus cu 57 la sută față de aceeași dată a anului 2021, a celor din Franța cu 60,4 iar a celor din SUA cu 78,8 la sută („Kommersant”, din 24 iunie 2022).

Pentru a-și continua activitatea de producție, numeroase întreprinderi rusești își procură piese tehnice, în principal electronice, prin importuri paralele, prin lanțuri de intermediari din țări terțe, faptul că nu cumpără direct de la producător ci „la mâna a doua” ducând la majorarea cu 20 la sută sau chiar mai mult a costurilor. În anul care a trecut, comerțul „paralel”a reprezentat 36 la sută din totalul schimburilor efectuate de către companiile rusești.