Reff & Asociații și Deloitte România au asistat dezvoltatorul imobiliar Studium Green în achiziționarea unui portofoliu de 100 de proprietăți de la Immobiliare Italo Romena

0

Reff & Asociații și Deloitte România au asistat Studium Green, dezvoltatorul imobiliar din Cluj deținut de omul de afaceri Dorin Bob, în preluarea unui portofoliu de 100 de proprietăți de la Immobiliare Italo Romena, subsidiara fostei bănci italiene Veneto Banca (care din 2017 se află în proces de lichidare administrativă obligatorie). Portofoliul achiziționat cuprinde peste 100 de active imobiliare de diferite tipuri, inclusiv clădiri rezidențiale și de birouri, terenuri agricole, hoteluri și pensiuni, situate pe întreg teritoriul României, în principal în București, Cluj-Napoca și Oradea. Tranzacția a fost semnată în august 2021, iar transferul proprietăților din prima etapă a fost finalizat în februarie 2022, urmând ca restul proprietăților să fie transferate până la sfârșitul acestui an.

Cele 100 de proprietăți preluate de la Immobiliare Italo Romena vor completa portofoliul existent al Studium Green, care include proiecte imobiliare precum Wings, West Side Park și Seasons, situate în Cluj-Napoca.

„Sunt deosebit de mulțumit de achiziționarea acestui portofoliu de imobile care au fost blocate mulți ani din cauza situației juridice și financiare a Grupului Veneto”, a declarat Dorin Bob, CEO, Studium Green. „Reintroducerea dinamică a acestor proprietăți în circuitul economic va oferi acum investitorilor locali oportunități importante de a dezvolta proiecte generatoare de venituri în sectoare numeroase și diverse”, a adăugat el.

Practica Reff & Asociații | Deloitte Legal specializată în domeniul imobiliar a oferit Studium Green asistență în analiza juridică și în procesul de due diligence, în structurarea tranzacției, precum și în faza de negocieri și în tranzacția propriu-zisă. Echipa de avocați a fost alcătuită din Irina Dimitriu, Partener, Larisa Popoviciu, Senior Managing Associate, și Maria Nițulescu, Managing Associate. De asemenea, echipa de servicii fiscale a Deloitte România a oferit consultanță cu privire la documentația tranzacției, prin contribuția Iuliei Bica, Manager.

„Portofoliul care a făcut obiectul acestei tranzacții este unul dintre cele mai cunoscute de pe piață. Diversitatea activelor imobiliare care îl alcătuiesc a generat un grad ridicat de complexitate juridică, gestionată de echipa noastră în timp record, pe durata procesului foarte intens de due diligence. Particularitățile fiecărui tip de proprietate au generat o structură complexă a tranzacției, etapizată, iar fiecare fază a presupus propriile condiții și cerințe. A fost o adevărată provocare să optimizăm potențialul a peste 100 de active, găsind în același timp soluții pragmatice care să protejeze interesele clientului și să respecte cerințele vânzătorului, și asta în condițiile unui demers riguros de licitație”, a spus Irina Dimitriu, Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal și liderul practicii de drept imobiliar.

De peste 15 ani, Reff & Asociații | Deloitte Legal este recunoscută drept una dintre cele mai importante societăți de avocați în domeniul imobiliar din România, fiind implicată în cele mai mari tranzacții imobiliare și proiecte de dezvoltare din țară, care au implicat deseori structuri corporative complexe și finanțare transfrontalieră. Practica de drept imobiliar este recunoscută și de clasamentele internaționale precum Legal 500.

Acces la informații despre beneficiile investițiilor în fonduri

0

Asociația Administratorilor de Fonduri din România (AAF) continuă programul de educație financiară „Economisește inteligent”, pentru creșterea accesului la informații obiective despre beneficiile investițiilor în fonduri și ale economisirii pe termen lung.

Horia Gustă (foto), președintele AAF: „Proiectul Economisește inteligent își propune să ajute publicul larg să înțeleagă de ce este important să inveștești dar și să elimine mituri precum «investițiile sunt pentru cei bogați» sau «nu am studii de specialitate, deci nu mă pricep». Investiția în fonduri este accesibilă tuturor celor care vor să-și crească nivelul de independență financiară, își fac un plan în acest sens și se țin de el. Acesta este mesajul principal al proiectului și avem convingerea că fiind consecvenți, numărul românilor care vor alege să devină investitori în fonduri se va menține pe trendul ascendent din ultimii doi ani.”

Jan Pricop, director executiv al Asociației Administratorilor de Fonduri din România: „Prin programul de educație financiară explicăm de ce economisirea este bună dar nu suficientă atunci când ai un obiectiv pe termen mediu sau lung, cum erodează inflația puterea de cumpărare dar și care sunt instrumentele potrivite pentru a atenua pierderile. Explicăm de ce să fii atent la diversificarea portofoliului dar și de ce momentul potrivit pentru a începe să investești este astăzi.”

AAF subliniază că programul, lansat în toamna lui 2020, „a stârnit interesul a peste 500 de mii de români care au accesat materialele educative transmise de specialiștii industriei de asset management prin intermediul partenerilor media. De altfel, datele oficiale ale Asociației Administratorilor de Fonduri au arătat că anul 2021 a adus o creștere  record a numărului de investitori, în special în fondurile deschise de investiții focusate pe acțiuni. 

Prin programul Economisește inteligent, AAF urmărește creșterea nivelului de încredere în industria investițiilor și a percepției că investițiile în fonduri reprezintă pentru oricine un mijloc de a avansa către independența financiară, în timp, indiferent de veniturile pe care le are.

În 2022, proiectul, care se va desfășura în două etape, mai-iunie și octombrie-noiembrie, va aduce în prim plan nu doar expertiza profesioniștilor din industrie ci și experiența și o serie de sfaturi furnizate de investitori, persoane fizice care au ales să-și crească gradul de independență financiară prin intermediul economisirii inteligente”. 

AAF arată pe baza datelor că „ultimii doi ani, deși au fost dificili din cauza provocărilor economice generate de pandemie și de creșterile galopante de prețuri, au fost buni pentru investiții. Astfel, la finalul anului 2021, industria fondurilor de investiții din România ajunsese la active de aproape 52 de miliarde de lei şi la un număr total de 457.000 de investitori în zona fondurilor deschise de investiţii, cu peste 100.000 de investitori mai mult decât în anul anterior”. 

În 2022, proiectul va fi realizat „cu ajutorul a 16 specialiști de top din industria de asset management, membri ai Asociației Administratorilor de Fonduri din România și a mai multor investitori, persoane fizice cu sau fără studii în domeniul economic, care au ales piața de asset management ca instrument de creștere a bunăstării personale. 

Toate informațiile publicate cu ajutorul partenerilor media din proiect vor fi disponibile pe platforma dedicată, economisesteinteligent.aaf.ro, creată de AAF precum și pe canalele de social media ale AAF: Facebook și LinkedIn”.  

 

Târgul Bookfest revine pe piața editorială

0

Salonul Internațional de Carte Bookfest, recunoscut drept „cel mai important salon de carte din România şi singurul eveniment al industriei editoriale care a reuşit să capete o dimensiune internaţională marcantă”, își anunță revenirea ca reper pentru piața de profil în perioada 1-5 iunie, în Pavilionul B2 al Complexului Expozițional Romexpo.

Grigore Arsene, președintele Asociației Editorilor din România, instituția care organizează evenimentul: „Sunt trei ani de când lumea editorială așteaptă să se întâlnească cu publicul fără restricții, în ambianța elegantă și primitoare a Salonului Internațional de Carte Bookfest. Vă așteptăm, așadar, la primul eveniment de amploare al culturii scrise din 2022, o sărbătoare a cărții care vine după o absență atât de îndelungată și care sper să ne arate că normalitatea încă mai este posibilă.”

Sunt așteptați peste 100.000 de vizitatori. Oferta editorială cuprinde sunt zeci de mii de titluri cu reduceri spectaculoase față de prețul de copertă, lansări de carte în prezența autorilor, evenimente pentru copii, dezbateri și mese rotunde dedicate problemelor actuale ale breslei, proiecţii cinematografice şi evenimente interactive. Invitatul de onoare al acestei ediții este Japonia, care le propune iubitorilor de carte un program complex: de la lansări și dezbateri pornind de la romane clasice ale literaturii japoneze până la evenimente care au în vedere sfera popular culture atât de îndrăgită de tinerii cititori și evenimente culturale conexe.

Hiroshi Ueda, ambasadorul Japoniei în România: „Sunt extrem de onorat că Japonia este Invitat de Onoare al celei de-a XV-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest. Mă bucur foarte mult pentru această minunată ocazie ca publicul din România să se apropie și mai mult de literatura japoneză. Am așteptat cu nerăbdare această ediție Bookfest, alături de mulți pasionați de literatură, după doi ani în care nu a putut fi organizată. Ediția din acest an a Bookfest va transcende distanța geografică dintre Japonia și România și, timp de cinci zile, va permite publicului vizitator să se bucure din plin de Japonia.

Invitați speciali vor fi scriitori japonezi și autori de cărți despre Japonia, care îi vor ghida pe cititori prin lumea creațiilor lor. La standul Japoniei am pregătit o gamă variată de evenimente legate de diferite aspecte ale culturii japoneze: de la manga, care are o tradiție îndelungată în Japonia, fiind la fel de populară ca literatura, până la istorie și artă.

Îi invit pe cititori la Salonul Internațional de Carte Bookfest pentru a păși în lumea literaturii și culturii japoneze. Vor avea astfel ocazia de a descoperiți o nouă Japonie, cu care nu s-au mai întâlnit până acum.”

Accesul publicului este liber la absolut toate evenimentele din cadrul Bookfest, iar orele de vizitare sunt 10.00-20.00, pentru zilele de miercuri, joi și duminică (1, 2 și 5 iunie), respectiv 10.00-21.00, pentru zilele de vineri și sâmbătă (3 și 4 iunie).

Salonul Internațional de Carte Bookfest este organizat de Asociaţia Editorilor din România, sub egida Federației Editorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii și al Ambasadei Japoniei din București. Bookfest are ediții locale în Timișoara, Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Brașov și o altă ediție internațională la Chișinău. Detalii, pe pagina oficială a proiectului: www.bookfest.ro 

eJobs: 55% dintre angajații hotărâți să-și dea demisia ar reconsidera decizia dacă ar primi o mărire de salariu

0

Deficitul de candidați se adâncește și mai mult odată cu revenirea pieței muncii la nivelul prepandemic. Doar de la începutul acestui an până în prezent au fost publicate aproape 165.000 de locuri de muncă, cu 55% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut și cu 71% mai multe comparativ cu 2020. În acest context, candidații au devenit și mai curajoși să facă schimbări în carieră, arată datele celui mai recent sondaj eJobs, liderul pieței de recrutare din România. Aproape 85% dintre respondenți spun că fie își caută un job în acest moment, fie că ar accepta un loc de muncă mai bun dacă s-ar ivi oportunitatea, chiar dacă nu caută activ un nou loc de muncă. 

Întrebați de ce ar schimba actualul job, peste jumătate (52%) menționează un salariu mai mare, în timp ce 16% ar alege un loc de muncă unde să poată evolua în carieră și cu proiecte care să-i motiveze. În același timp, 15% ar schimba angajatorul pentru mai multă flexibilitate, iar 8,5% pentru mai multă stabilitate. De asemenea, 4,5% ar alege un job pentru mediul de lucru, manageri și colegi, iar 4% pentru mai multe beneficii extrasalariale. 

„Reanimarea pieței muncii a insuflat o doză suplimentară de curaj celor care aveau nemulțumiri legate de jobul curent. În acest moment, piața este clar în favoarea candidaților, ceea ce le oferă și legitimitate la negociere atunci când își schimbă jobul, iar, pe de altă parte, pune companiile în mare dificultate în contextul unui deficit de talente galopant pe aproape toate domeniile și industriile. În continuare factorul financiar primează: un salariu mai mare e principalul criteriu care i-ar determina pe români să facă o schimbare de job. Poate și mai important însă e faptul că o mărire salarială e și prima care i-ar face să reconsidere o eventuală demisie”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing eJobs România (foto), cea mai mare platformă de recrutare din țară.

Dacă la începutul anului vorbeam despre The Great Resignation și de candidați tot mai dispuși să-și dea demisia fără planuri de rezervă pentru că știu că piața e caldă, acum lucrurile nu s-au schimbat foarte mult, ba din contră, curajul acestora pare tot mai mare. Chiar și acolo unde decizia de a părăsi o companie este luată, conform sondajului eJobs, există totuși anumiți factori care ar putea să îi întoarcă pe angajați din drum. Astfel, peste jumătate dintre români (55%) ar reconsidera decizia dacă ar primi o mărire de salariu la jobul actual. Cei mai mulți dintre respondenți (67%) nu și-ar mai da demisia dacă li s-ar mări salariul cu minimum 20%. 

Un alt aspect interesant de luat în calcul în contextul revenirii la birou din ultima vreme e faptul că flexibilitatea e al doilea lucru care i-ar întoarce din drum pe angajații deciși să-și dea demisia. Datele celui mai recent sondaj eJobs ne arată că românii își doresc tot mai mult să aibă controlul programului de lucru sau al locului de unde își desfășoară activitatea, creșterea flexibilității la job fiind menționată de 13% dintre respondenți drept un motiv pentru care ar decide să rămână la locul curent de muncă. 

Dacă ne uităm la cum definesc românii creșterea flexibilității la actualul job, peste o treime din respondenți doresc să păstreze programul de lucru tradițional de 8 ore/5 zile pe săptămână, dar cu posibilitatea de a-și alege intervalele de lucru. Aproape 25% și-ar dori să poată să lucreze și de acasă câteva zile pe săptămână, în timp ce peste 20% ar vrea să lucreze numai de acasă. În același timp, pe 17% din angajați scurtarea săptămânii de lucru la 4 zile i-ar întoarce din drum dacă ar fi hotărâți să-și dea demisia. 

„Candidații au devenit mai selectivi când vine vorba despre schimbarea locului de muncă, având în vedere că au la dispoziție mai multe oportunități decât aveau în perioada pandemică. Deși 59% dintre respondenți sunt calculați și fac schimbări profesionale doar când au un plan de rezervă, trebuie să ținem cont că restul, adică 41%, preferă să nu stea la un job care îi nemulțumește, chiar dacă nu au o altă oportunitate pe masă pentru că au încredere că există suficiente joburi pentru nivelul lor de experiență. E un procent enorm”, mai spune Raluca Dumitra.

19% dintre respondenți spun că așteaptă să aibă mai multe oferte de job pe masă pentru a lua o decizie asumată, 14% spun că au acceptat întotdeauna o ofertă cu un salariu mai mare, iar 3% acceptă o ofertă de muncă imediat, de teamă să nu o piardă. Sondajul eJobs mai arată că 63% dintre români pun semnul egal între schimbarea jobului și curaj, 23% asociază un loc de muncă nou cu pragmatismul și 9,5% cu pasiunea, în timp ce doar 4,5% abordează procesul de schimbare a jobului cu timiditate ori plictiseală. 


Sondajul eJobs a fost derulat în perioada 15 aprilie – 5 mai 2022, pe un eșantion de 2.803 respondenți.

Sprjin de laCrucea Roșie Română și IFRC în implementarea programului de asistență financiară de urgență

0

În prima săptămână de implementare a programului finanțat de Federația Internațională a Societăților de Cruce Roșie și Semilună Roșie (IFRC) pentru acordarea unei alocații financiare de urgență persoanelor care au părăsit Ucraina din cauza conflictului armat, Crucea Roșie Română a sprijinit 7 300 de persoane.   

Ioan Silviu Lefter, directorul general al Crucii Roșii Române: „Crucea Roșie Română continuă să acționeze pentru a acorda ajutor esențial persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina. Pe lângă sprjinul cu alimente de bază,  articole de primă necesitate, produse de igienă, servicii medicale și de asistență psihologică, precum și diseminarea de informații prin call center, începem să oferim și asistență financiară pentru a ajuta oamenii care au pierdut atât de mult. Crucea Roșie Română este mândră să folosească un sistem inovator de accesare a acestor fonduri printr-o aplicație digitală pentru telefoane care permite înregistrarea solicitanților, indiferent unde se află în România.”

Dorothy Francis, managerul de operațiuni al IFRC pentru România: „Deja am primit feedback de la persoanele care s-au înregistrat; acestea apreciază ușurința cu care pot accesa ajutorul, indiferent de locul în care se află. O femeie ne-a trimis un mesaj prin SMS pentru a spune că a izbucnit în lacrimi de bucurie atunci când a primit mesajul că  i se va acorda ajutorul. Oamenii sunt atât de recunoscători pentru acest sprijin!”

Crucea Roșie subliniază că „cetățenii ucraineni sunt rugați să furnizeze un act de identitate emis de autorități ca parte a procesului de înregistrare digitală. Acest sprjin financiar îi va ajuta să își acopere o parte din nevoi în această perioadă incertă, în timp ce planifică următorii pași în călătoria lor spre siguranță.

Crucea Roșie Română promovează astfel de programe de asistență financiară pentru că ele dau posibilitatea persoanelor afectate de criză să ia propriile decizii cu privire la tipul de ajutor de care au nevoie, diversifică modalitățile de ajutor și sprijină piețele locale.

Persoanele care fug de conflictul din Ucraina și care locuiesc în România pot afla mai multe informații despre programul financiar și despre cum se pot înregistra, vizitând paginile de internet ukrainefinancialassistance.ifrc.org  sau crucearosie.ro”.  

Programul Rabla pentru Electrocasnice începe la 17 iunie

0

Programul Rabla pentru Electrocasnice începe la 17 iunie. Făcând anunțul în acest sens, ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna, a subliniat: „Programul Rabla pentru Electrocasnice se bucură de un succes uriaș în rândul populației. Anul trecut am reușit să înlocuim 110.000 de echipamente electrice și electronice uzate și mari consumatoare de energie cu altele noi, cu un consum cu mult mai scăzut. Bugetul mărit din acest an ne permite să dublăm aceste cifre, mai ales că ne găsim într-o perioadă în care interesul pentru reducerea consumului de energie este tot mai mare.”

Bugetul de anul acesta al programului este de 100 de milioane de lei, cu 25 de milioane mai mult decât anul trecut și va acoperi două sesiuni: sesiunea I – iunie-iulie 2022, sesiunea a-II-a – noiembrie-decembrie 2022. 

MMAP precizează că „echipamentele finanțate în cadrul programului sunt împărțite în trei categorii eligibile: 1. Mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase și frigidere, 2. Laptopuri și tablete, 3. Aer condiționat, uscătoare de rufe și aspiratoare. 

Programul vine anul acesta și cu câteva modificări. Astfel, una din acestea prevede condiții mai stricte pentru persoanele care nu utilizează voucherele rezervate. Acestea nu vor mai putea aplica în cadrul programului pentru același echipament în cursul acestui an. 

De asemenea, valabilitatea voucherului se reduce de la 15 zile la 7 zile. O altă modificare intervenită în programul Rabla pentru Electrocasnice 2022 se referă la eliminarea televizoarelor din categoria echipamentelor eligibile”. 

Ministrul Tánczos Barna accentuează: „Am promovat aceste modificări pentru că succesul acestui program se măsoară, în mod special, în numărul de frigidere, lăzi frigorifice, aparate de aer condiționat, mașini de spălat haine sau vase iar, pe de altă parte, pentru că Rabla pentru Electrocasnice risca să se transforme exclusiv în Rabla pentru televizoare. Am decis ca bugetul de 100 de milioane de lei să fie concentrat pe acele echipamente care ajută mai mult gospodăriile și care aduc mai mari beneficii prin reducerea consumului de energie în acestea.”

În funcție de echipamentele finanțate prin program, valoarea voucherelor este: 

 ➢ 400 lei pentru maşini de spălat rufe, inclusiv cu uscător, având cel puțin noua clasa energetică C 

➢ 400 lei pentru maşini de spălat vase, având cel puțin noua clasă energetică D 

➢ 400 lei pentru aparate de aer condiţionat, inclusiv aparate de aer condiţionat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++

➢ 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E 

➢ 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puţin A++

➢ 200 lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an

➢ 500 lei pentru laptopuri

➢ 300 lei pentru tablete

Calendarul primei ediții a Programului Rabla pentru Electrocasnice:

– 17 iunie 2022, ora 10.00-23 Iunie 2022, ora 23.59 – se va derula etapa înregistrării populației în program/crearea conturilor

– 24 iunie 2022, ora 10.00-30 iunie 2022, ora 23.59 (sau până la epuizarea bugetului) – populația poate rezerva vouchere pentru categoria: mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase și categoria frigidere. Bugetul pentru aceasta este de 25.000 mii lei

– 01 iulie 2022, ora 10.00-07 iulie 2022, ora 23.59 (sau până la epuizarea bugetului) – populația poate rezerva vouchere pentru laptopuri și tablete. Pentru această etapă avem prevăzut un buget de 10.000 mii lei

– 08 iulie 2022, ora 10.00-14 iulie 2022, ora 23.59 (sau până la epuizarea bugetului) – se va derula a treia etapă, destinată aparatelor de aer condiționat, uscătoarelor de rufe și aspiratoarelor. Pentru aceasta, bugetul este de 15.000 lei.

Prima tabără pentru bolnavii de Alzheimer din România

0

Asociația Zi de Bine demarează proiectul „ȚINE(mă)MINTE!”, ca formă de sprijin pentru bolnavi de Alzheimer din România și pentru aparținători. Bugetul necesar pentru implementarea proiectului este de 35.000 euro și este oferit de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine: Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank.

Proiectul are trei componente:

– prima tabără pentru bolnavi de Alzheimer și aparținători, organizată în luna mai de Asociația Zi de Bine, împreună cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj și cu Societatea Română Alzheimer, filiala Napoca, proiect care oferă sprijin aparținătorilor și momente de relaxare și conectare pacienților cu forme incipiente ale bolii 

– amenajarea unei camere senzoriale la Centrul Comunitar Județean Cluj, care va permite specialiștilor să desfășoare activități care vor stimula simțurile pacienților (vizual, auditiv, olfactiv, tactil, vestibular și proprioceptiv); camera va ajuta la dezvoltarea activității intelectuale a bolnavilor și va încuraja relaxarea lor

– crearea unui grup de sprijin pentru aparținători la București, în care participanții vor primi informații despre boală și noțiuni psiho-sociale din partea specialiștilor, precum și sprijin psihologic 

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Excluziunea socială este o problemă frecventă cu care se confruntă bolnavii de Alzheimer. Totodată, membrii familiei devin implicați direct, iar asupra familiei se instaurează neputința și vinovăția de a nu face față situației și implicit de a nu putea oferi un sprijin adecvat bolnavului. Astfel, devine esențială nevoia tratării pacienților cât și dezvoltarea unor metode prin care aparținătorii pot fi informați și ghidați corect și cu blândețe.“ 

Prima tabără Alzheimer din România se va desfășura în perioada 23-25 mai 2022 în satul Sălicea, județul Cluj și va avea în total 20 de beneficiari direcți, 10 persoane diagnosticate cu boala Alzheimer și alte forme de demență și 10 aparținători sau asistenți personali. Tabăra va cuprinde o serie de activități specifice:

  • Program de training pentru aparținători prin gestionarea comportamentelor problematice (8 module: halucinații, idei delirante, rătăcire, refuzul de a se spăla, refuzul de a se îmbrăca, refuzul medicației, comportamente repetitive, întrebări repetitive)
  • Program de stimulare cognitivă și terapie ocupațională pentru bolnavi 
  • Terapie prin muzică
  • Terapie prin dans 
  • Activități recreative și de socializare

Dan Gadalan, președintele Societății Române Alzheimer, filiala Napoca: „Fiind dovedit faptul că alături de o persoană cu demență sunt implicate încă 3-4 persoane, calitatea vieții a cel puțin 1 milion de oameni în țara noastră este profund perturbată. Rezultatele cercetărilor empirice sugerează că tulburările de dispoziție și de comportament  pot fi reduse prin combinarea unor metode terapeutice de stimulare cognitivă, interacțiune socială  și relaxare. Pe de altă parte, dacă scad tulburările emoționale ale bolnavului va crește indicele de activitate zilnică și implicit capacitatea de a trăi independent cât mai mult timp. Și asta este ce ne propunem prin proiectul taberei ȚINE(mă)MINTE!, reducerea comportamentelor problematice ale bolnavilor și reducerea epuizării fizice, psihice și emoționale a aparținătorilor sau asistenților personali.“ 

După cum subliniază inițiatorii, „camera senzorială ce urmează a fi amenajată la Centrul Comunitar Județean Cluj va oferi pacienților stimuli senzoriali vitali, care vor contribui la reglarea disfuncțiilor la nivelul sensibilității tactile, îmbunătățirea echilibrului, creșterea încrederii în sine, respectiv în valoarea acțiunilor proprii. Lipsa stimulării senzoriale poate agrava dizabilităţile existente, cât și problemele psihologice.

Grupul de sprijin pentru aparținători „ȚINE(mă)MINTE!” reprezintă o nevoie stringentă, deoarece într-un astfel de context calitatea vieții aparținătorilor se schimbă radical, odată cu apariția bolii la un membru al familiei. Timpul liber și timpul personal dispar și se intensifică sentimentele de îngrijorare, teamă, neputință și rușine. De aceea, Asociația Zi de Bine își dorește ca prin organizarea unor întâlniri lunare la București și Cluj să ofere sprijin pentru pacienți și aparținători.

La București, la Centrul Comunitar Zi de BINE, se vor organiza lunar întâlniri ce se vor desfășura într-un cadru relaxat, informal, la care vor participa atât pacienți cât și aparținătorii, familia și specialiștii. Scopul întâlnirilor este de a împărtăși experiențe despre demență, prin furnizarea de informații despre boală și consecințele ei. Prima întâlnire va avea loc pe 20 mai, iar printre invitați se vor număra dr. Corina Panzaru, medic psihiatru, dr. Dana Filip, medic de familie și dr. Tatiana Popescu, advisor medicina modului de viață.

Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine, o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza”.

 

Industria băuturilor răcoritoare a contribuit cu peste 3,65 miliarde euro la economia României în perioada 2017-2020

Industria băuturilor răcoritoare a contribuit cu peste 3,65 miliarde euro la economia României în perioada 2017-2020, din care peste 1 miliard de euro valoare adăugată brută directă. De asemenea, în acest interval, contribuția industriei la bugetul de stat se ridică la peste 1 miliard de euro. 

Acestea sunt principalele concluzii ale unui amplu studiu realizat de Deloitte România și comandat de ANBR (Asociația Națională a Băuturilor Răcoritoare), care analizează impactul economic și social al industriei băuturilor răcoritoare din România. 

Studiul Impactul economic al industriei băuturilor răcoritoare din România arată că industria de băuturi răcoritoare este în continuă dezvoltare, fapt demonstrat prin dublarea numărului de companii din domeniu active pe piața din România între 2010 și 2019, de la 400 la 800 de companii care îmbuteliază ape minerale, băuturi răcoritoare și băuturi naturale nealcoolice.

Amprenta socio-economică a industriei de băuturi răcoritoare asupra lanțului valoric este amplă și complexă, vizând domenii precum: cultivarea fructelor și a sfeclei de zahăr (provenite de la fermieri și producători locali), producerea de ambalaje (prin prelucrarea unor materii prime precum celuloză, metal, plastic și sticlă), producerea de siropuri, arome sau îndulcitori, depozitarea și transportul produselor, cercetare și dezvoltare pentru a crea produse și servicii inovatoare, industriile creative (publicitate, marketing, software, media), industria de retail sau HORECA.

Studiul «Impactul economic al industriei băuturilor răcoritoare din România» confirmă încă o dată faptul că indiferent de dificultățile întâmpinate, fie că vorbim de pandemie, criză economică sau alte provocări, industria băuturilor răcoritoare este un sector stabil, cu o contribuție substanțială nu doar economică, cât și socială. Prioritățile noastre sunt calitatea produselor, sustenabilitatea operațiunilor și dezvoltarea profesională a celor care lucrează în această industrie. An de an, companiile din sectorul nostru continuă să investească, să producă și să se dezvolte în România. Suntem onorați că rezultatele ne confirmă eforturile. Vom continua să contribuim activ la dezvoltarea comunităților în care ne desfășurăm activitatea, generând noi locuri de muncă și oportunități de dezvoltare în aceste comunități”, a declarat Alice Nichita, președinte ANBR.

Contributor substanțial la bugetul de stat

În perioada 2017-2020, contribuția industriei la bugetul de stat se ridică la peste 1 miliard de euro, dintre care: 

  • peste 416 milioane euro reprezentând TVA și impozite indirecte
  • peste 310 milioane euro impozit pe venituri (angajați și societăți) 
  • 274 milioane euro contribuții de asigurări sociale

Investitor relevant și stabil

Investițiile realizate de industria băuturilor răcoritoare în perioada 2017-2020 au crescut producția de bunuri și servicii în economia românească cu 2.2 miliarde euro, echivalentul a 0.54% din producția din 2020. Mai mult, investițiile din industria băuturilor răcoritoare au crescut cu 916,9 milioane de euro valoarea adăugată brută – echivalentul a 0,46% din valoarea adăugată brută totală din 2020. Ca urmare a investițiilor întreprinse în perioada 2017-2020, veniturile la bugetul de stat au crescut cu aprox. 250 milioane de euro, cu un impact direct al valorii adăugate create de 292,7 milioane euro.

Impactul investițiilor realizate între 2017 și 2020 s-a tradus și prin creșterea veniturilor la nivelul tuturor gospodăriilor, ajungând la 320 milioane euro, echivalentul a 0.37% din veniturile din 2020. 

Angajator constant și actor social în comunități

În perioada 2017-2020, industria băuturilor răcoritoare a susținut, în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă (prin efect direct, indirect și indus). De asemenea, fiecare angajat din sectorul băuturilor răcoritoare a susținut, în medie, în acest interval, alte aproximativ 8,5 de locuri de muncă similare în economia națională.

Majoritatea locurilor de muncă create prin intermediul investițiilor industriei băuturilor răcoritoare în perioada 2017 – 2020 au fost în industria prelucrătoare (18,4 mii locuri de muncă), urmată de serviciile de piață (14,8 mii locuri de muncă) și agricultură (9,2 mii locuri de muncă).  Astfel, industria băuturilor răcoritoare a reușit să rămână un angajator constant, inclusiv în perioade marcate de instabilitate sau criză. 

Anxietate pe piețe: investitorii reacționează la orice veste care anticipează viitorul

Piețele sunt foarte nervoase – incertitudinea, știrile despre conflictul militar din Ucraina, despre deciziile băncilor centrale privind ratele dobânzii și creșterea economică par să modifice prețurile acțiunilor la întâmplare, fără niciun model perceptibil.

Cel mai recent episod s-a petrecut vineri când în urma veștilor bune din raportul privind locurile de muncă din SUA, indicele S&P 500 a scăzut pentru scurt timp sub minimul acestui an. După câteva ore tensionate, piața și-a revenit, semnalând o revenire a apetitului cumpărătorilor, cel puțin până la următoarea știre. O situație similară a avut loc miercuri, după decizia Fed de a majora rata dobânzii cu 0,5%. Piața a urcat cu 3% considerând că a fost o veste bună faptul că Fed a exclus o creștere a dobânzii cu 0,75%. 

Decizia de majorare a dobânzii de către Fed pune o anumită presiune și asupra Băncii Centrale Europene – BCE. Cele mai recente declarații arată recunoașterea „semnelor de stagflație”. Guvernatorul Băncii Centrale a Finlandei, Olli Rehn, consideră că BCE ar trebui să acționeze rapid, cu o majorare a dobânzii de 0,25%. Cu toate acestea, BCE este îngrijorată că acțiunile antiinflaționiste vor deraia creșterea economică. Rehn vede în continuare o creștere de aproximativ 2% pe an în zona euro. Europa este afectată de conflictul din Ucraina, de situația comerțului și de dependența energetică, spune Rehn.

În eforturile sale de a limita inflația, Banca Națională a României va anunța mâine decizia privind dobânda, piețele așteptându-se la o creștere de 0,5%. În condițiile în care Robor este deja la 5,31%, o nouă majorare a dobânzii va scumpi creditele comerciale, ceea ce va duce la scăderea puterii de cumpărare și a cererii.

Un semn de îngrijorare vine dinspre Statele Unite. În contextul în care Europa este avidă de resurse naturale, de la petrol și gaze naturale la cărbune, metale și alte elemente rare, și încearcă să se desprindă de dependența de Rusia, ultimele rapoarte arată că cel mai mic număr de noi locuri de muncă din SUA a fost creat în industria resurselor naturale și a mineritului: doar 4 000 de locuri de muncă. O explicație ar putea fi dată de faptul că noile investiții în combustibili fosili se fac într-un ritm scăzut, în ciuda cererii mari. Activitatea globală de foraj petrolier este cel mai simplu mod de a aproxima noile investiții din zona de producție de petrol. Aceasta a întârziat dramatic față de creșterea prețurilor petrolului, într-un mod pe care nu l-am mai văzut în istoria recentă. Numărul forărilor a scăzut cu peste 50% față de vârfurile anterioare. SUA este țara cu cea mai mare scădere, în contextul creșterii restricțiilor legate de mediu, al constrângerilor date de reducerea împrumuturilor bancare și al concentrării investitorilor și a conducerii companiilor asupra profitabilității mai degrabă decât asupra producției după prăbușirea prețurilor din 2015. În schimb, Orientul Mijlociu a fost cel mai rezistent, unde costurile de producție sunt mai mici și unde domină companiile petroliere naționale. Și, în esență, toate aceste lucruri ar putea însemna că prețurile petrolului vor rămâne ridicate pentru o vreme, cu un impact continuu asupra inflației.

Raportul național ADP din SUA arată că în aprilie au fost create 247.000 de noi locuri de muncă în sectorul privat. Deși pare a fi o veste bună, există o cifră în acest raport care începe să arate problemele cauzate de inflația ridicată companiilor vulnerabile. Firmele mici, cu mai puțin de 50 de angajați, au pierdut 120.000 de locuri de muncă. Dacă analizăm cifrele, vedem că cea mai mare pierdere au avut-o companiile foarte mici, cu mai puțin de 20 de angajați. Acestea au pierdut 96.000 de locuri de muncă. 

În mod surprinzător, în ciuda ridicării restricțiilor legate de pandemie, cele mai multe dintre companiile mici afectate au fost din sectorul serviciilor, care au pierdut 103.000 de locuri de muncă. Istoria a arătat că majoritatea efectelor care se observă deja în economia americană au tendința de a migra și în Europa. Este foarte probabil să vedem aceste efecte și în România, creșterea ratelor dobânzilor care scumpesc creditele vulnerabilizând companiile mici care depind de împrumuturi pentru a supraviețui.

În întreaga lume, băncile centrale cresc dobânzile pentru a combate inflația, scumpind creditul pentru a descuraja cererea. Cu toate acestea, BCE nu reacționează încă la presiunea celorlalte bănci centrale, alături de Banca Națională a Elveției și Banca Japoniei, celelalte două bănci care încă mențin ratele dobânzilor sub zero. Piețele încearcă să evalueze riscurile asupra creșterii economice. Banca Angliei a decis să majoreze rata dobânzii cu încă 0,25% până la 1% și a avertizat, de asemenea, că gospodăriile se confruntă cu o scădere de 1,75% a venitului real disponibil în acest an, a doua cea mai mare scădere din 1964 încoace. Banca Angliei prognozează „stagflație”, o inflație de 10% și recesiune până la sfârșitul acestui an. 

Semnele de îngrijorare date de prețurile ridicate ale energiei, împrumuturile scumpe care afectează companiile și persoanele fizice, inflația și îngrijorările legate de creșterea economică se traduc în scăderea încrederii investitorilor în economie. Potrivit eToro Retail investor Beat, în acest an, 63% dintre investitorii români nu sunt încrezători în perspectivele de dezvoltare ale economiei globale, iar 69% dintre aceștia nu cred în evoluția pozitivă a economiei românești. 

Condiții dificile pentru piața criptoactivelor

0

Piața criptoactivelor s-a confruntat cu o scădere majoră săptămâna trecută, ceea ce sporește dificultățile pe care le-a întâmpinat încă de la începutul anului.

Bitcoin și-a văzut valoarea scăzând cu 16% în ultimele zile, după ce la începutul săptămânii se tranzacționase până la aproximativ 39.000 de dolari. De joi a intrat pe o traiectorie descendentă, iar în prezent se tranzacționează puțin peste nivelul de 33.000 de dolari. În prezent, a scăzut cu peste 50% față de maximul istoric stabilit în noiembrie anul trecut. 

Ether a suferit o scădere și mai severă, de aproximativ 17% începând de joi, în timp ce criptoactivul a trebuit să facă față multor obstacole de pe piață. Ether s-a tranzacționat la aproape 2.900 de dolari joi, dar de atunci a scăzut, ajungând să se tranzacționeze puțin peste 2.400 de dolari.

În prezent, preocuparea investitorilor este să vadă când se va încheia acest trend descendent. Piața criptoactivelor este influențată și ea de condițiile de pe piețele de investiții în general, piețe care încearcă să decidă unde se află nivelurile confortabile în urma creșterilor ratelor dobânzilor menite să înăbușe inflația în creștere în întreaga lume occidentală. 

Piața se mișcă acum în același ritm cu alte active de risc majore, cum ar fi acțiunile de tehnologie etc. Acest lucru indică o schimbare majoră în ceea ce privește prezența instituțiilor pe piața criptoactivelor, care reprezintă acum un procent mult mai mare și tind să își grupeze deciziile privind cripto cu alte active majore.

Deși poate că nu reprezintă un ajutor pentru investitorii în criptoactive care se confruntă cu pierderi semnificative, există un aspect mai important aici, și anume că investitorii individuali nu se mai confruntă singuri cu piața, însăși prezența instituțiilor în calitate de deținători de cripto fiind un aspect pozitiv pentru valoarea și potențialul pe termen lung. 

Volatilitatea și subperformanța pieței tind să se corecteze în timp. Ceea ce este esențial în acest moment este ca investitorii să fie mulțumiți de investițiile lor și să se asigure că pregătiți să păstreze cursul în condițiile de creștere a volatilității în viitor. 

Meta sprijină NFT

Există informații potrivit cărora suportul pentru NFT pe platformele Meta, cum ar fi Facebook și Instagram, ar putea fi iminent. 

Se vor folosi blockchains precum Solana, Ethereum Flow și Polygon, conform unui raport CoinDesk. O schemă pilot urmează să fie lansată chiar astăzi. 

Această veste vine într-un moment delicat pentru piața NFT. Pe fondul unor vânzări mai ample de criptoactive – și chiar de active tradiționale -, NFT-urile au înregistrat o scădere semnificativă a valorilor de piață. Dar unele lansări care continuă să aibă loc înregistrează încă o cerere foarte mare, ceea ce sugerează că există încă un apetit pentru a deține unele dintre aceste active. 

Impactul lansării de NFT de către Meta nu va schimba neapărat configurația pieței, dar va contribui probabil la ungerea roților acesteia, ca să spunem așa. Orice oportunitate pentru ca tehnologia să fie mai ușor de accesat de către oamenii obișnuiți este un lucru bun și contribuie la potențialul viitor al pieței.

Gucci va începe să accepte plăți în cripto

Gucci a declarat că intenționează să accepte plățile în criptoactive în unele dintre magazinele sale din SUA. Clienții vor putea plăti în cripto, cum ar fi bitcoin, dogecoin, ether, litecoin și shiba inu. Serviciul de plăți urmează să fie lansat în filiala sa din Los Angeles și, de asemenea, în New York. 

Deși este puțin probabil ca inițiativa brandului de lux să fie mișcarea care să dea naștere unui nou trend în industrie, este un moment notabil să vedem un trendsetter precum Gucci angajându-se în acest domeniu.

În timp ce tentativele de incursiune în domeniul NFT din partea mărcilor de lux au fost destul de numeroase în ultimul an, acestea au rămas încă în mare parte în urmă în ceea ce privește plățile cu criptoactive. Mărcile de lux precum Gucci dau tonul industriei, așa că va fi interesant de văzut dacă și alte case de modă le vor urma exemplul pentru a ține pasul.