Luchi Georgescu, Meda Prod 98: Nu pot să fac o previziune pe viitor, nici măcar pe o lună

Date:

Luchi Georgescu, proprietara fabricii de mezeluri Meda Prod 98, cu afaceri și în alte trei domenii, declară într-un interviu acordat FoodBiz, că îi este foarte greu să facă previziuni de orice fel. Nu mai pot face previziuni cei care lucrează în industrie, de altfel, chiar și de la lună la lună într-un sector care nu trece prin cele mai fericite momente ale sale, din cauza scumpirilor la gaze și energie electrică, dar și războiul din Ucraina.

Nu mai vorbim de perioada de lockdown, cauzată de pandemia de coronavirus. Din păcate, scumpirile continuă, iar aceasta înseamnă diminuarea consumului din cauza scăderii puterii de cumpărare. Mulți producători, în încercarea de scădere a costurilor, pentru a susține prețurile la raft, vor comercializa produse de o calitate mai slabă, în contradicție cu tendința naturală de a furniza pieței produse din ce în ce mai bune calitativ.

1. Cum ați trecut peste perioada reprezentată de pandemia de coronavirus? În ce măsură a fost afectat business-ul?

Meda este un producător de mezeluri fiert afumate și crud uscate pe segmentul de consum de la mainstream, până la superpremium. Din păcate nu avem produse economice și în perioada actuală acest segment de consum se va mări semnificativ.

Meda se situează între primii cinci producători de mezeluri din țară din punct de vedere market-share. Materia primă este procurată atât din România cât și din țările Uniunii Europene. Selecția furnizorilor se face în funcție  de preț – calitate, termen de plată și disponibilitate a furnizorului. Lucrăm cu peste 80 de furnizori pe partea de carne de porc și pui, pe bază de achiziții lunare.

La începutul pandemiei și mai ales în perioada de lockdown, piața preparatelor din carne a avut o scădere destul de semnificativă. Din fericire a fost o perioadă destul de scurtă, generată de orientarea populației către produse de primă necesitate și produse cu termen de garanție mare, precum și probleme în lanțul de aprovizionare și livrare a produselor în magazine.

A fost destul de grea și implementarea urgentă a noilor proceduri și restricții impuse în pandemie.

A fost o perioadă riscantă și foarte solicitantă, dar totuși, până la sfârșitul anului, am reușit să ne realizam targetul atât cantitativ cât și valoric, chiar dacă în trimestrul patru, când a avut loc creșterea aberantă pe partea de energie și gaze, profitabilitatea a scăzut. Am închis aproape cum ne-am dorit, la o cifra de afaceri de 270 de milioane de lei.

2. Cât de mult apasă creșterea prețurilor?

La Meda, în decembrie, creșterea costurilor a fost de 200.000 euro numai din diferența de tarife de la energie și gaze, ceea ce este imens.

Toate celelalte costuri cu materii prime și materiale au început să crească continuu în 2022.

Absolut toți furnizorii și au majorat prețurile de vânzare, în procente semnificative. De la sticlă până la pungi de plastic, cartoane și carburant, au fost niște creșteri exponențiale.

La carne ne-au crescut, de exemplu, costurile cu 60% în martie. Este evident că nu poți acoperi ca producător din marja de profit toate aceste creșteri simultane.

Când ești producător de volum, ai marjă de profit foarte mică pe unitate de produs și practic este imposibil de absorbit toate aceste majorari. Suntem obligați să creștem prețurile, cel puțin la nivelul la care suntem pe break even.

Adică producem fără profit. Ceea ce este o absurditate. Avem nevoie de profit măcar pentru a întreține unitățile productive care au nevoie de întreținere, reparații și investiții continue. Și bineînțeles, creșterea prețurilor înseamnă scăderea consumului. Deci suntem într-un cerc vicios. Este ca și cum în prezent suntem sortiți dispariției.

Tot așteptăm să se întâmple ceva, a venit și acest război sau cum s-o numi el din Ucraina, care a blocat foarte multă materie primă sau produse finite pe care Ucraina le exporta în Europa și ne-au creat probleme și mai mari în achiziționarea anumitor produse pe care fie le achiziționam chiar de la producatori din Ucraina, fie materii prime de la ei, prelucrate în EU și importate de noi ca produse finite.

Prezentul a devenit foarte bulversant pentru mine și din această cauză, nu sunt în măsură în momentul de față, cu cei 30 de ani experiență de când am intrat în business și mi-l conduc singură să fac previziuni, pentru că efectiv nu-mi dau seama ce o să se întâmple. Nu sunt numai eu și echipele cu care lucrez ci și alți oameni de business care au afaceri de la producție și până la retail, care efectiv nu mai pot să facă o previziune pe viitor, nici măcar de la o lună la alta. Pentru că scumpirile merg mai departe.

 

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mihai Daraban: Consiliul de afaceri România – EAU își va începe activitatea în scurt timp 

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Politică şi politicianism în procesul integrării europene a României 

| de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române 

DIGI se pregătește pentru lansarea serviciilor în Belgia

DIGI a făcut încă un pas în procesul de...

Finanțare, sustenabilitate, tehnologie: comandamentele FoodIntelForum AQUA Carpatica pentru tot anul

Timpul trece iar ecourile puternice ale FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția...