Studiu EY România: Erodarea puterii de cumpărare a românilor s-a văzut în cumpărăturile pentru sărbătorile de Paști. Calitatea și prețul – decisive în realizarea unei achiziții

Cei mai mulți dintre românii din marile orașe au fost dispuși să aloce între 200 și 500 de lei anul acesta pentru cadourile de Paști, aceeași sumă fiind prevăzută și pentru masa festivă de Paști, arată cel mai recent studiu Future Consumer Index, realizat de EY România, la finalul lunii aprilie 2022 în rândul consumatorilor români din mediul urban, cu studii universitare și postuniversitare și venituri peste medie. Totodată, 2022 a fost un an în care nici biletele de avion, nici pachetele de vacanță nu au avut căutare. Din câte se pare, românii sunt, asemeni respondenților indexului global, îngrijorați de evoluția economică viitoare, astfel încât într-o proporție covârșitoare declară că intenționează să economisească sume mai mari (68%) și să investească în educație (22%). 

Erodarea puterii de cumpărare s-a văzut în sumele alocate pentru sărbătorile de Paști de anul acesta. Astfel, deși 63% au declarat că nu au așteaptat o campanie de reduceri și nici nu au economisit pentru a face cumpărăturile pentru masa de Paști , majoritatea respondenților studiului EY România – 65%, au spus că au alocat între 200 și 500 de lei anul acesta. Un procent de 28,5% dintre ei au spus că au fost dispuși să cheltuiască între 500 și 1.000 de lei. În același timp, 8,7 % au arătat că au prevăzut cheltuieli de sub 200 de lei, același procent indicând și că au fost gata să scoată din buzunar peste 1.000 de lei. Majoritatea au declarat că au cheltuit cu 30% mai mult decât anul trecut. 

În ceea ce privește cadourile oferite anul acesta de Paști, 44% dintre respondenți au arătat că ele s-au situat între 200 și 500 de lei, 21,5 % între 500 și 1.000 de lei, 19,3 % sub 200 de lei și doar 15 % au spus că au trecut de 1.000 de lei. Totodată, cei care au completat răspunsurile pentru studiul Future Consumer Index au arătat că au resimțit în proporție de 37,3% o creștere a valorii cumpărăturilor de anul acesta de cel puțin 10-20%, în vreme ce 18% dintre respondenți au spus că au văzut o creștere și de 30% și peste anul acesta. De asemenea, este de remarcat și că un procent destul de important, 22%, a spus că sumele cheltuite au fost comparabile cu cele de anul trecut. 

„De doi ani așteptăm o revenire la normalitate. Tocmai când părea că suntem aproape, ne-am apropiat de o nouă criză. Și, dacă studiul global EY Future Consumer Index a arătat cum, într-o perioadă de creștere a inflației și de tulburări globale, oamenii din întreaga lume au regândit fundamental felul în care își trăiesc viața și s-au întrebat ce relație își doresc cu adevărat cu consumerismul și valorile acestuia, și studiul EY România ne arată schimbări mari în comportamentul consumatorului român”, declară Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România. „Am trecut destul de brusc, aș zice, de la frenezia cumpărăturilor și euforia sumelor mari alocate sărbătorilor de la finalul anului trecut – peste 1.500 de lei, la mai multă cumpătare în alocările bugetare. Ba, mai mult, românii încep să urmeze trendul global și să economisească, respectiv să investească în educație”, a mai spus Georgiana Iancu.

Studiul EY România arată că, în contextul economiei actuale, cele mai importante criterii în funcție de care se va lua decizia de cumpărare sunt: calitatea – 65,6%, prețul – 37,3%, sustenabilitatea produselor – 20%, posibilitatea de livrare la domiciliu – 19,7%, proveniența – produsele tradiționale în detrimentul unor produse de import – 18, 9%, proximitatea – 12,2%. Doar 10% dintre respondenți iau decizia de cumpărare în funcție de puterea brandului. 

Când li s-a cerut să evalueze impactul situației actuale – criza geopolitică, sanitară, economică, majorarea inflației -asupra situației personale, cei mai mulți (68%) dintre respondenți au răspuns: „Acum încerc să economisesc mai mulți bani decât în trecut”, 48,3 % că au reușit să-și atingă (unele sau toate) obiectivele financiare, deoarece au economisit în timpul pandemiei, în vreme ce 19% au declarat că li se pare dificil să plătească pentru produse esențiale, cum ar fi alimente, îngrijire medicală și locuință. 60% dintre cei care au completat chestionarul au declarat că li s-au redus investițiile, 41% că li s-au redus dividendele, iar 22% că au suferit pierderi financiare. „Incertitudinea privind gestionarea costurilor de trai în creștere a determinat 60% dintre respondenții globali să-și dorească să economisească mai mult în viitor, iar jumătate dintre ei au anunțat că deja adoptaseră acest comportament. Faptul că tendința se regăsește și în cazul consumatorilor români, dar și că aproape o cincime dintre ei se confruntă cu greutăți financiare nu arată decât o nouă diminuare drastică a încrederii consumatorilor, care împinge și mai departe în timp revenirea așteptată a consumului”, crede Georgiana Iancu.  

62% dintre respondenți sunt de părere că va dura cel puțin 1-2 ani până când situația economică provocată de creșterile de prețuri la energie și de conflictul geopolitic nu ne va mai influența modul în care ne trăim viața, în vreme ce 18% cred că conflictul geopolitic și criza economică vor dura cel puțin 4-12 luni. De remarcat procentul mare al celor care spun că nu pot estima – 17,2%.

În ceea ce privește tendințele pe următoarele șase luni, românii estimează că vor aloca cele mai mari sume de bani pentru produsele alimentare, pentru economii și investiții, dar și pentru educație și experiențe – relaxare, divertisment și sport. 

De asemenea, atunci când vor lua decizia de cumpărare, majoritatea respondenților (între 70-76%) declară că vor ține cont de reputația companiei, se vor ajuta de recenziile produselor, dar vor fi atenți și la grija companiei față de angajați. Pe următoarele locuri în luarea deciziei se află transparența de care dau dovadă companiile, dar și activitățile de susținere a comunității – afirmație valabilă pentru 59,2% dintre respondenți. 

Românii au așteptări mari de la companii: „Comportamentul companiei este la fel de important ca produsele/ serviciile vândute” cred cei mai mulți dintre consumatori, pe locurile următoare situându-se responsabilitatea în influențarea unor schimbări pozitive în lume și grija față de angajați care, potrivit respondenților studiului EY, ar trebui să vină înaintea profitului. 

Studiul EY România evidențiază și preocupările față de mediu ale consumatorului român. Astfel, cei mai mulți s-au arătat îngrijorați față de nivelul mare de deșeuri cu care ne confruntăm, dar și de gradul de poluare al apei și al aerului. Schimbările climatice îngrijorează și ele un număr mare de respondenți, ca și respectarea drepturilor omului. Surprinzător, pe ultimul loc între preocupări se află inegalitatea bogăției.  

Bursa generală a locurilor de muncă

0

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Ilfov organizează Bursa generală a locurilor de muncă – 2022, vineri, 20 mai, începând cu ora 09.00, în cadrul Instituţiei Prefectului Judeţului Ilfov, Strada Smârdan, nr.3, sector 3, Bucuresti.

Evenimentul are ca obiective principale „creşterea gradului de ocupare pentru toate categoriile de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă şi crearea de noi oportunităţi pentru angajatori în identificarea potenţialilor viitori angajaţi, care prin experienţa şi abilităţile lor pot contribui la succesul activităţii economice”.

Organizatorii anunță că „sunt așteptați să participe toți angajatorii care au nevoie de forță de muncă. Mai mult, la acest eveniment pot participa inclusiv refugiații ucraineni care au decis să rămână pe teritoriul județului Ilfov. De reținut este și faptul că Bursa generală a locurilor de muncă este o măsură activă destinată corelării cererii și ofertei locurilor de muncă, care vine în sprijinul celor care se află în căutarea unui loc de muncă. De aceea, angajatorii care doresc să participe la această acțiune sunt rugați să comunice, în scris, oferta de locuri de muncă, până în data de 19 mai 2022. Pentru transmiterea ofertei de loc de muncă și relații suplimentare, persoanele interesate se vor adresa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov la adresa de email ajofm.if@anofm.gov.ro, nr. de telefon 021.332.37.08.

Participarea la acest eveniment este gratuită”.

Noi facilități și oportunități de promovare pentru membrii CCIB

Adunarea generală a membrilor Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), desfășurată în Aula Carol I din sediul istoric al Cemerei, a avut pe ordinea de zi a adunării statutar constituite, o serie de probleme organizatorice şi probleme de natură strategică. În urma Adunării generale, CCIB comunică: 

„În cadrul evenimentului a fost dezbătut Raportul privind evoluţia comerţului, industriei, serviciilor şi a altor activităţi din municipiul Bucureşti, a fost dezbătut şi aprobat Raportul președintelui și al Colegiului de Conducere privind activitatea CCIB în intervalul mai 2021-aprilie 2022. Totodată, au fost aprobate: deciziile adoptate de Colegiul de Conducere în această perioadă, execuţia bugetară aferentă anului 2021, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, raportul de verificare al auditorului pentru anul 2021, obiectivele generale ale CCIB aferente perioadei 2022-2023, precum și o serie completări și modificări la statutul Camerei bucureștene.

Potrivit Raportului privind activitatea CCIB, prezentat de Iuliu Stocklosa, preşedintele Camerei bucureştene, în vederea atragerii de noi membri, dar şi pentru fidelizarea membrilor activi au fost practicate reduceri cuprinse între 15% şi 30% aplicate la cuantumul cotizaţiei, în funcţie de perioada în care s-a realizat plata. De asemenea, a fost subliniat faptul că membrii CCIB care au cotizaţia plătită la zi beneficiază de reduceri de tarife semnificative: până la 50% la emiterea de certificate de forţă majoră, certificate de origine, dar şi la alte servicii din portofoliul CCIB, 20% la tarifele de închiriere a sălilor de evenimente din cadrul CCIB Business Center, 20% la tarifele de închiriere şi de amenajare a standurilor în cadrul manifestărilor expoziţionale aflate în portofoliul Romexpo SA. 

«O axă importantă a activității noastre a constituit-o punerea în valoare a Palatului CCIB. De exemplu, în luna martie am lansat seria de evenimente Serate muzicale în București, organizată în colaborare cu Lanto Comunication, moment ce a marcat introducerea în mod oficial a Palatului CCIB în circuitul cultural al Capitalei. În cadrul Seratelor, oferim oaspeților noștri o experiență completă: un act artistic de valoare, într-o ambianță deosebită și selectă, completat de fiecare dată, cu un moment special: miniexpoziții de artă, degustări de vinuri, produse gourmet, produse bio etc.»), a punctat Iuliu Stocklosa.

În perioada următoare se va acorda o atenţie deosebită consolidării relațiilor cu membrii CCIB, dar și cu mediul de afaceri în general. Astfel, au fost introduse încă două pachete de servicii pentru membri (Platinum și Diamond), au fost extinse facilitățile existente și introduse altele noi pentru pachetele Standard, Profesional și Gold. Totodată, se are în vedere întărirea parteneriatului cu Ministerul pentru Antrepreneriat și Turism, concomitent cu extinderea gamei de servicii oferite companiilor românești care vor să-și internaționalizeze afacerile, dar și celor străine, interesate să intre în România. 

În plus se vizează: promovarea avantajelor soluționării litigiilor prin intermdiul Curții de Arbitraj București de pe lângă CCIB, dezvoltarea activităţii de formare şi perfecţionare managerială, organizarea unor evenimente de promovare a ofertei românești, a unor cazuri de bună practică, dar și aducerea pe agenda publică a unor probleme stringente pentru oamenii de afaceri.

În ceea ce privește evenimentele premium marca CCIB, în luna iunie, Camera bucureșteană va organiza cea de a patra ediție a conferinței anuale Focus București, dedicată anul acesta dezvoltării urbane, digitalizării și economiei circulare, în octombrie, Topul firmelor din capitală, iar în decembrie, în premieră, Balul CCIB.”

Foto: CCIB

Îmbătrânirea populației și bolile românilor, o bombă socială. România are nevoie urgentă de 50.000 de asistenți medicali

0

Pe fondul migrației personalului specializat (medici, asistenți, infirmieri) către străinătate, situația asistenței medicale din România a intrat într-o zonă de risc sanitar. România are nevoie urgentă de peste 50.000 de asistenți medicali pentru a face față provocărilor sanitare din următorii ani generate de îmbătrânirea populației și de deteriorarea accentuată a sănătății categoriilor vulnerabile, în special copii și bătrâni.

Pe an ce trece, populația României îmbătrânește și devine tot mai bolnavă. Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, populația vârstnică a țării noastre a depășit-o cu peste 20% pe cea tânără, cu vârste de până în 14 ani, iar perspectivele următorilor ani indică o accentuare ale acestui fenomen.

Numărul bătrânilor de peste 65 de ani, de exemplu, a trecut de 3,8 milioane de persoane (17,5% din total), în timp ce numărul copiilor este de numai 3,19 milioane (14,5%).

La 1 ianuarie 2022, cea mai mare pondere în totalul populaţiei o deţinea grupa de vârstă 50-54 ani (8,9%), o categorie care peste 10-15 ani va ieși la pensie.

În ceea ce privește starea de sănătate, speranța de viață în România este printre cele mai scăzute din Europa. Bolile cardiovasculare sunt principalele cauze ale mortalității, în timp ce cancerul pulmonar este cea mai frecventă cauză de decese provocate de cancer.

Companii globale de tehnologie prezente la Techsylvania 2022

0

Companii globale de tehnologie precum Grab, Chili Piper, Superbet, MongoDB, OLX Group vor fi reprezentate de speakeri la ediția 2022 a Techsylvania, 28-29 iunie 2022, la Cluj-Napoca și în format hibrid.  

Techsylvania este caracterizat ca „unul dintre cele mai importante evenimente de tehnologie din Europa de Est, aflat mereu pe agenda celor care vor să fie cu un pas înaintea tendințelor și să își îmbogățească cunoștințele de produs, tehnologii sau business de la lideri din domeniu. CEO, fondatori, directori executivi și experți tehnici de calibru ai celor mai de succes companii de tehnologie din lume vor fi prezenți la ediția cu numărul 9”.

Participă Alina Vandenberghe – cofondatorul companiei Chili Piper, cel mai nou unicorn din Statele Unite ale Americii fondat de un roman; Sacha Dragic – fondator şi executive chairman al Superbet Group, activ pe piaţa de pariuri sportive şi gaming de mai bine de un deceniu; Mark Porter – CTO la MongoDB; Suthen Thomas – CTO la Grab; Lloyed Lobo – cofondator la Boast.AI; Ajey Gore –  partener operațional la Sequoia Capital India; Trang Nguyen – cofondator la TI Platform; Zach Coelius – partener la Coelius Capital.

Conferința reprezentând nucleul evenimentului va reuni peste 60 de reprezentanți inspiraționali din toate colțurile lumii. Experiența de eveniment va fi completată de multe alte componente.

 Vlad Ciurcă, cofondatorul Techsylvania: „Techsylvania este deja la a noua ediție și a ajuns să fie mai mult decât un eveniment. Este un loc de întâlnire sau de reuniune al celor mai pasionați oameni din domeniu, dar și al celor mai puternice companii de pe piață. Misiunea noastră este de a crea o punte între Europa de Est și restul lumii prin evenimente, cunoștințe, networking și conexiuni de business și investiții. Fie că este vorba de oameni care își caută inspirația, fie că este vorba de oameni vor să împărtășească informații valoroase sau să dezbată idei, acesta este cel mai bun loc în care se pot afla. Anul trecut am fost nevoiți să organizăm această întâlnire în format virtual și ne-a lipsit interacțiunea fizică de la fața locului, însă am descoperit și o parte bună: depășirea granițelor geografice. Din acest motiv, am decis ca anul acesta să ne întâlnim fizic, dar și online, astfel încât cei care nu se pot deplasa la eveniment să poată să ia parte la aceste discuții atât de importante.”

Organizatorii anunță că „biletele se pot găsi la un preț de la €49 pentru perioada Regular. Această perioadă este valabilă până la 20 iunie, după aceea urmează o creștere a prețului biletelor.

Biletele se pot achiziționa, accesând https://techsylvania.com/tickets/Ne puteți urmări pe: https://techsylvania.co/| FB: Techsylvania | Twitter: @techsylvania| Instagram

Măsuri de sprijin propuse de transportatori pentru combaterea crizei actuale

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că „măsura pregătită de guvern pentru companiile de transport și distribuție, prin care se va acorda o subvenție de 0,5 lei/litru, este insuficientă în raport cu mărimea și nevoile industriei de transport rutier”. 

Transportatorii prezintă o analiză în acest sens: „Guvernul a anunțat că bugetul schemei de ajutor se ridică la 300 milioane lei (60,6 milioane euro). La o rambursare de 0,5 lei/litru, este acoperit un consum de doar 600 milioane litri de motorină, în condițiile în care, în România, consumul de motorină este de 8-9 ori mai mare. 

Un camion parcurge în medie, la nivel național, 9.000 de km, iar la un consum lunar de 30l/100 km, costul lunar cu motorina s-ar ridica la 4.590 euro per camion. 

Km parcurși /lună Consum l/100 km Litri motorină / camion/ lună Preț motorină Aprilie Euro/litru Cost motorină Euro /lună/camion Măsură rambursare (euro)
9.000 30 2.700 1,7 4.590 -270

Măsura de rambursare propusă de guvern ar returna firmelor aproximativ 270 euro/camion, respectiv doar 5,9% din costul lunar al motorinei per camion. 

Astfel, bugetul propus de Guvern ar subvenționa motorina doar pentru sub 5% din parcul total de vehicule comerciale, în condițiile în care în România există 40.500 de firme de transport rutier de mărfuri și persoane, respectiv 165.000 de vehicule destinate transportului rutier de mărfuri și 46.000 de vehicule destinate transportului rutier de pasageri. Totodată, sunt înmatriculate aproximativ 870.000 de vehicule de transport marfă – vanuri. 

În plus, procesul de rambursare urmează procedura de la rambursarea accizei – proces care a mers greoi. 

La prima returnare a supraaccizei din perioada 2014-2017, deși sumele alocate inițial s-au ridicat la aproximativ 2 miliarde lei, real au fost achitate cereri în valoare de numai 67,7 milioane lei (3,4% din bugetul inițial), din cauza capacității limitate de procesare și a disponibilității fondurilor în mod real. 

UNTRR semnalează că operatorii de transport rutier comercial se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la carburanți, pe fondul conflictului din Ucraina. 

Unele firme de transport rutier sunt aproape de a-și opri activitatea, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală, vor fi afectate și mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control”. 

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR „solicită Guvernului și Parlamentului României următoarele măsuri de sprijin pentru a combate efectele crizei actuale, cu aplicare imediată pentru o perioadă de 90 de zile cu posibilitate de extindere:
1. Subvenționarea cu 1,5 lei/litru a prețului la carburant
2. Reducerea TVA de la 19% la 5% la motorină și benzină
3. Reducerea Accizei de la 330 Euro/1000 litri si de la 359 Euro/1000 litri la 21 Euro/1000 litri la motorină și benzină
4. Obligativitatea indexării tarifului de transport cu costul motorinei la fiecare săptămână
5. Obligativitatea plății componentei de carburant din tariful de transport la intervale de timp reduse la 15 zile
6. Amânarea plății finanțărilor – leasing financiar, leasing operațional, credit
7. Măsuri de reducere și amânare a plății taxelor și contribuțiilor sociale de către firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport în cadrul fluxului de bani
8. Ajutoare de stat de minimis pe modelul francez, de 1300 euro pentru capete tractor, 600 euro pentru  vehicule 7,5t-25,9 t, 400 euro pentru vehicule sub 7,5t, 300 euro pentru vehicule sub 3,5t și 1000 euro pentru autocare

Click aici pentru a vizualiza Documentul de poziție actualizat UNTRR cu privire la criza actuală prin care trece industria de transport rutier din România și măsuri pentru reducerea prețului la carburanți și amânarea plății finanțărilor, taxelor și impozitelor”.

Chromosome Dynamics companie de cercetare si dezvoltare in agribusiness debuteaza pe piata AeRO

0

Chromosome Dynamics, afacere integrata de dezvoltare si cercetare in agribusiness centrata pe solutii inovatoare de IT si inteligenta artificiala, a debutat astazi, 5 mai, pe piata AeRO a Bursei de Valori Bucuresti. Actiunile companiei se tranzactioneaza sub simbolul bursier CHRD. Compania a fost fondata in 2020 si a atras de la investitorii din piata de capital, anterior listarii, fonduri de 3,35 milioane de lei destinate dezvoltarii. Chromosome Dynamics este a opta companie listata in 2022 la Bursa, pe piata AeRO. Capitalizarea noilor emitenti, veniti la bursa in acest an, este de 2,9 miliarde de lei.

„Bursa de Valori Bucuresti ofera solutii de finantare pentru toti antreprenorii romani, in diverse etape ale dezvoltarii afacerii lor. Faptul ca echipa Chromosome Dynamics a ales sa vina la bursa, la doi ani de la infiintare, este un semn al increderii fata de piata de capital. Ne bucuram sa fim alaturi de echipa Chromosome Dynamics inca din aceasta etapa a dezvoltarii si cred ca alaturi de investitorii din piata de capital compania va scrie una dintre povestile frumoase ale antreprenoriatului romanesc”, a declarat Radu Hanga, Presedintele Bursei de Valori Bucuresti.

„Suntem extrem de entuziasmati si recunoscatori pentru aceasta realizare – listarea companiei noastre pe AeRO. In spatele intregului proces sunt mii de ore de munca, oameni pasionati si implicati, colegi si colaboratori incredibili si, bineinteles, investitorii care au avut incredere in noi si au participat la plasamentul nostru privat. Chromosome Dynamics, asa cum o spune si numele, este o companie dinamica care va aduce, cu siguranta, plusvaloare domeniilor in care va dezvolta si inova, iar lucrul acesta va fi realizat prin profesionalismul si entuziasmul intregii echipe. O parte dintre proiectele noastre sunt deja finalizate, altele sunt in curs de finalizare, iar pana la sfarsitul acestui an vor fi lansate”, a declarat Mugurel Ionel, fondatorul Chromosome Dynamics.

Chromosome Dynamics a derulat in perioada 27 septembrie – 1 octombrie 2021 un plasament privat de vanzare de actiuni noi, in cadrul caruia au participat 60 de investitori. Compania a atras de la investitori suma de 3,35 milioane de lei, in urma vanzarii a 111.929 actiuni noi la un pret de 30 de lei/actiune. Fondurile sunt destinate sustinerii planurilor de dezvoltare software-hardware ale companiei, pentru promovare si marketing, servicii IT, extinderea spatiilor de birouri si pentru asigurarea cheltuielilor cu resursele umane. Plasamentul privat si listarea actiunilor au fost realizate cu sprijinul Goldring.

„Prin listarea Chromosome Dynamics spectrul de oportunitati investitionale din sectorul agri-business al BVB – piata AeRO se completeaza cu o afacere care a reusit, intr-un timp scurt, sa demonstreze tractiune, directie, multilateralitate si viziune. Iata, deci, ca ceea ce a inceput ca marketplace online si consultanta in agri-business B2B a prins nuante mult mai complexe, moduland concepte si produse bazate pe AI pentru diagnoza, educatie si know-how agricol, cu valorificarea expertizei si capacitatii manageriale castigate in anii de experienta de pana acum. Urmarindu-i in evolutia lor recenta, precum si in planurile de viitor deja materializate in parte, nu pot decat sa imi exprim increderea ca actiunea CHRD va fi un instrument care va atrage atentia si va satisface asteptarile tuturor investitorilor, indiferent de orizontul de timp pe care il urmaresc. Le dorim sa isi pastreze deschiderea fata de actionari si piata, sa continue sa inoveze, sa convinga cu rezultatele muncii, sa le comunice adecvat si sa valorifice parghiile de finantare si dezvoltare pe care piata de capital le ofera cu atata generozitate”, a declarat Virgil Zahan, Director General Goldring.

Chromosome Dynamics a lansat in 2021 Agrobazar, primul sau produs si, de asemenea, primul marketplace cu profil agroindustrial din Romania. Din momentul lansarii si pana in prezent vanzarile totale prin platforma au depasit 2,5 milioane de lei. Compania anunta ca va lansa in acest an proiectele dezvoltate din momentul incheierii plasamentului privat de actiuni pana in prezent: SpellBox, Homeland, ORGNit, WatchDog, Rooster’s Journey, Tortoise. SpellBox si Homeland (Beta) sunt programate pentru a fi lansate oficial in luna iunie, urmand ca lansarea celorlalte proiecte sa fie realizata pana la finalul acestui an.

In 2020, primul an de functionare, compania a avut o cifra de afaceri de aproape 1 milion de lei. In 2021, cifra de afaceri a crescut de aproape cinci ori, pana la 4,6 milioane de lei. Profitul net al companiei in 2021 a fost de 976.065 lei. Pentru 2022, compania estimeaza o cifra de afaceri de 11 milioane de lei si un profit brut de aproape 3 milioane de lei. In prezent, in cadrul companiei sunt 17angajati.

 

OTP Bank România a înregistrat o pierdere de 24 milioane RON în primul trimestru al anului 2022

0

 

  • OTP Bank România continuă strategia de dezvoltare locală cu evoluții pozitive pe principalele linii de afaceri, proiecte de investiții și rezultate operaționale.
  • Volumul creditelor performante a crescut cu 22% față de anul trecut, susținut de segmentul corporate, creditarea ipotecară și creditele de nevoi personale.
  • Depozitele au crescut cu 8%, cu o contribuție notabilă din partea segmentului corporate.
  • Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 31%, la un total de 147 milioane RON.
  • Rezultatul după impozitare este o pierdere de 24 milioane RON, negativ datorită unor provizioane de risc extraordinare, în timp ce profitul operațional a ajuns la 35 milioane RON, semnificativ mai mare față de perioada de bază.

OTP Group anunță rezultatele financiare pentru primul trimestru din 2022. Potrivit raportului publicat la Budapesta, în care rezultatele băncii sunt prezentate consolidat, ajustate în conformitate cu standardele Grupului, OTP Bank România a înregistrat o pierdere de 24 milioane RON în primul trimestru al anului 2022, influențată predominant de costurile de risc.

Profitul operațional din primul trimestru al anului 2022 a atins 35 milioane RON, o valoare de câteva ori mai mare decât cea din primul trimestru al anului trecut, dar cu 4% mai mică decât T4 2021, datorită creșterii costurilor administrative, creștere impactată în principal de plata anuală a contribuțiilor la fondul de garantare a depozitelor și la fondul de rezoluție, înregistrate integral în primul trimestru. În termeni comparabili (eliminând aceste contribuții) profitul operational a crescut în T1 2022 cu peste 70% față de T4 2021. Comparativ cu primul trimestru al anului 2021, cea mai mare parte a creșterii costurilor a survenit în urma implementării strategiei de creștere Apollo, lansată în 2019, și a dezvoltărilor și investițiilor realizate în cursul anului trecut. La acestea se adaugă majorarea cheltuielilor cu personalul, ca urmare a creșterii cu 3% a numărului mediu de angajați și a creșterilor salariale. Contribuția la fondul de rezoluție s-a majorat într-un ritm rapid, cu 7 milioane RON față de anul trecut.

„Intrăm acum în al patrulea an de implementare al strategiei noastre de dezvoltare locală, iar rezultatele trimestriale descriu cu adevărat călătoria pe care o parcurgem prin planurile noastre de investiții și programele de transformare. Transformarea și creșterea operațională, în timp ce am trecut la noul model de lucru, Agile, ne-au apropiat de clienții noștri și au contribuit la creșterea interacțiunilor și operațiunilor. Prin urmare, în primele trei luni am înregistrat o creștere constantă a portofoliilor de credite și depozite, precum și a veniturilor din dobânzi. Acest rezultat nu ar fi putut fi atins fără cheltuieli considerabile, care deocamdată au un impact direct asupra profitabilității trimestriale, și fără a ne mări echipele și a atrage tot mai multe talente locale”, a declarat Gyula Fatér, CEO OTP Bank România.

Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 31%, ajungând la un total de 147 milioane RON. Dinamica trimestrială a beneficiat de o creștere viguroasă a volumelor de credite performante (+4% față de trimestrul anterior) și de îmbunătățirea cu 19 bps a marjei nete de dobândă. Rata dobânzii interbancare la trei luni, principalul reper pentru creditele corporate, a rămas pe o traiectorie în creștere, astfel încât dobânda medie la portofoliul de credite corporate a crescut și mai.

În primul trimestru, costul total al riscului a fost de 58 milioane RON. Provizionarea suplimentară pentru deprecierea creditelor din stadiile 2 și 3 a generat un cost total al riscului de 25 milioane RON. Categoria provizioane pentru alte riscuri, în sumă de 33 milioane RON in T1 2022, a fost influențată de constituirea unui provizion extraordinar pentru un eveniment de risc operațional, în sumă de 28 milioane RON.

Volumul creditelor performante a crescut cu 22% în primul trimestru din 2022, fiind susținut în primul rând de creditele corporate, în timp ce creditele ipotecare și de nevoi personale au crescut cu + 6%, respectiv cu +12%.

Volumul depozitelor, ajustat la cursul de schimb valutar, a crescut cu 8% comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, cu o dinamică alimentată în principal de segmentul corporate (+90%), în timp ce depozitele de retail au scăzut cu 21%. Chiar dacă activitatea de atragere a depozitelor înregistrează rezultate bune raportul credite / depozite a crescut cu 13 puncte procentuale anual, la 124% (+6 puncte procentuale comparativ cu trimestrul precedent).

Ȋn conformitate cu standardele locale de raportare, activele băncii au atins nivelul de 18,5 miliarde RON, în creștere cu 18% față de nivelul consemnat în luna martie 2021.  

Rata de adecvare a capitalului băncii a atins nivelul de 20,54% (-2,14 pp de la an la an), pe fondul creșterii activelor.

În primele trei luni ale acestui an, OTP Group a înregistrat un profit consolidat ajustat de 88,6 miliarde HUF (1,203 milioane RON) în timp de pierderea contabilă a fost de -33,4 miliarde HUF (-454 milioane RON).

Subsidiarele care au contribuit cel mai mult la acest volum sunt OTP Core din Ungaria (94 miliarde HUF/ 1,277 milioane RON), DSK Bank din Bulgaria (21 miliarde HUF/ 286 milioane RON), Croația (11 miliarde HUF/ 150 milioane RON),  Serbia (10,8 miliarde HUF/ 147 milioane RON), Ucraina (-34,4 miliarde HUF/ -467 milioane RON), Rusia (-27,2 miliarde HUF/-370 milioane RON), Muntenegru (-1,2 miliarde HUF/ -17 milioane RON), Moldova (-0,5 miliarde HUF/ -7 milioane RON) și subsidiara din Albania (2,2 miliard HUF/ 31 milioane RON).

Rezultatele complete ale OTP Bank România sunt prezentate în tabelul de mai jos: 

Main components of P&L account
in RON mn
1Q 2021 4Q 2021 2021 1Q 2022 Q-o-Q Y-o-Y
Adjusted profit after tax 7 44 58 -24 -154% -434%
Income tax -5 -7 -20 0 -100% -100%
Profit before income tax 12 51 78 -24 -147% -298%
Operating profit 8 36 123 35 -4% 318%
Total income 148 167 641 191 14% 29%
Net interest income 112 135 498 147 9% 31%
Net fees and commissions 13 16 57 16 -2% 17%
Other net non-interest income 22 17 86 28 68% 29%
Operating expenses -139 -132 -518 -156 19% 12%
Total provisions 4 15 -46 -58 -492%  
Provision for impairment on loan losses -19 -10 -94 -25 149% 30%
Other provision 23 25 48 -33 -234% -245%
Main components of balance sheet
closing balances in RON mn
1Q 2021 4Q 2021 2021 1Q 2022 Q-o-Q Y-o-Y
Total assets 16,340 19,297 19,297 19,218 0% 18%
Gross customer loans 11,894 13,887 13,887 14,390 4% 21%
Gross customer loans (FX-adjusted) 11,943 13,888 13,888 14,390 4% 20%
Stage 1+2 customer loans (FX-adjusted) 11,207 13,099 13,099 13,629 4% 22%
Retail loans 7,672 6,717 6,717 7,009 4% -9%
Corporate loans 2,991 5,758 5,758 5,971 4% 100%
Leasing 544 624 624 649 4% 19%
Allowances for possible loan losses -642 -735 -735 -739 1% 15%
Allowances for possible loan losses (FX-adjusted) -648 -735 -735 -739 0% 14%
Deposits from customers 10,111 11,142 11,142 10,972 -2% 9%
Deposits from customers (FX-adjusted) 10,137 11,145 11,145 10,972 -2% 8%
Retail deposits 7,469 5,860 5,860 5,902 1% -21%
Corporate deposits 2,668 5,284 5,284 5,070 -4% 90%
Liabilities to credit institutions 3,709 5,399 5,399 5,499 2% 48%
Total shareholders’ equity 1,959 2,216 2,216 2,190 -1% 12%
Loan Quality 1Q 2021 4Q 2021 2021 1Q 2022 Q-o-Q Y-o-Y
Stage 1 loan volume under IFRS 9 (in RON million) 9,801 11,085 11,085 11,598 5% 18%
Stage 1 loans under IFRS 9/gross customer loans  82.4% 79.8% 79.8% 80.6% 0.8%p -1.8%p
Own coverage of Stage 1 loans under IFRS 9  1.0% 1.0% 1.0% 1.0% 0.0%p 0.0%p
Stage 2 loan volume under IFRS 9 (in RON million) 1,365 2,012 2,012 2,031 1% 49%
Stage 2 loans under IFRS 9/gross customer loans  11.5% 14.5% 14.5% 14.1% -0.4%p 2.6%p
Own coverage of Stage 2 loans under IFRS 9  9.9% 8.4% 8.4% 8.8% 0.4%p -1.1%p
Stage 3 loan volume under IFRS 9 (in RON million) 728 789 789 762 -3% 5%
Stage 3 loans under IFRS 9/gross customer loans  6.1% 5.7% 5.7% 5.3% -0.4%p -0.8%p
Own coverage of Stage 3 loans under IFRS 9  56.0% 57.5% 57.5% 58.6% 1.1%p 2.6%p
Provision for impairment on loan losses/average gross loans  0.67% 0.29% 0.75% 0.72% 0.43% 0.05%
90+ days past due loan volume (in RON million) 477 482 482 478 -1% 0%
90+ days past due loans/gross customer loans  4.0% 3.5% 3.5% 3.3% -0.2%p -0.7%p
Performance Indicators 1Q 2021 4Q 2021 2021 1Q 2022 Q-o-Q Y-o-Y
ROA 0.2% 1.0% 0.3% -0.5% -1.5%p -0.7%p
ROE 1.7% 8.7% 3.0% -4.4% -13.1%p -6.1%p
Total income margin 3.75% 3.62% 3.75% 4.02% 0.41%p 0.27%p
Net interest margin 2.86% 2.91% 2.92% 3.10% 0.19%p 0.25%p
Operating costs / Average assets 3.54% 2.84% 3.03% 3.30% 0.46%p -0.24%p
Cost/income ratio 94.4% 78.6% 80.8% 81.9% 3.3%p -12.5%p
Net loans to deposits (FX-adjusted) 111% 118% 118% 124% 6%p 13%p
FX rates (in HUF) 1Q 2021 4Q 2021 2021 1Q 2022 Q-o-Q Y-o-Y
HUF/RON (closing) 73.8 74.6 74.6 74.7 0% 1%
HUF/RON (average) 74.1 73.6 72.8 73.7 0% 0%

Raportul complet publicat de OTP Bank Plc. poate fi consultat aici:  https://www.otpbank.hu/portal/en/IR/Events/FinancialCalendar

Grupul MOL a înregistrat un profit operațional CCS EBITDA de 833 milioane de dolari în T1 2022, în scădere cu 6% comparativ cu trimestrul anterior

0
  • Grupul MOL a înregistrat un profit operațional CCS EBITDA de 833 milioane de dolari în T1 2022, în scădere cu 6% comparativ cu trimestrul anterior;
  • Pentru segmentul Upstream, în T1, EBITDA a înregistrat un rezultat mai mult decât dublu de la an la an, atingând valoarea de 504 milioane de dolari, pe fondul creșterii prețului petrolului și în conexiune cu impactul prețurilor ridicate din piața de gaze naturale;
  • Rezultatul operaţional CCS EBITDA pentru segmentul Downstream se menține la același nivel ca și anul trecut, la 254 milioane de dolari. Rezultatul a fost influențat de volatilitatea contextului macroeconomic și de plafonarea prețurilor pentru segmentul wholesale în Ungaria;
  • Segmentul Consumer Services a înregistrat o valoare a EBITDA de 64 milioane de dolari în T1 2022, în scădere cu  44% de la an la an, rezultatul fiind afectat de reglementările privind plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria, Croația și alte țări din CEE, care au afectat generarea EBITDA.

Grupul MOL a anunțat astăzi rezultatele financiare obținute în T1 2022. Grupul a înregistrat un rezultat operațional CCS EBITDA de 833 de milioane de dolari în T1 2022, în contextul prețurilor foarte mari la petrol și gaze naturale. Rezultatele au înregistrat o scădere de 6% comparativ cu trimestrul anterior. Performanța segmentului Upstream a contribuit cel mai mult la obținerea rezultatului, segmentul Downstream a obținut același rezultat ca anul anterior, fiind influențat de contextul macro volatil și vulnerabil, cât și de prețuri, în timp ce segmentul Consumer Services a fost afectat de plafonarea prețurilor la carburanți în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. Grupul MOL a generat un flux de numerar liber în valoare de 510 milioane de dolari, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din previziunea pentru 2022, toate segmentele având o contribuție pozitivă. 

Zsolt Hernádi, CEO și Chairman al MOL, a comentat pe marginea rezultatelor: „2022 a adus, încă o dată, provocări noi. Într-un context cu schimbări externe rapide, un mediu volatil și adesea circumstanțe potrivnice, Grupul MOL a demonstrat că are abilitatea de a reacționa rapid, iar rezultatul CCS EBITDA de 833 milioane de dolari obținut în T1 arată că suntem pe un drum corect. 

Cu toate acestea, cele mai mari provocări din următoarea perioadă sunt de a asigura securitatea aprovizionării cu energie și de a menține profitabilitatea. Depunem eforturi semnificative pentru a ne adapta noului context și pentru a ne diversifica portofoliul, pentru a întări și mai mult securitatea fluxului de aprovizionare în regiunea Europei Centrale și de Est. În plus, MOL se află în mijlocul unui demers de transformare, care se bazează pe investiții semnificative. Ne menținem angajamentul de a continua acest proces și în contextul volatil actual. Grupul MOL a demonstrat că este rezilient, traversând mai multe situații de criză de-a lungul timpului, și am încredere că ne vom menține rolul cheie de furnizor predictibil de energie, fiind un partener de încredere pentru clienții noștri, pentru stakeholderi și pentru întreaga societate.”

  • Segmentul Upstream: Rezultatul EBITDA a ajuns la 504 milioane USD în T1 2022, în creștere cu 104% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Performanța a fost susținută de creșterea continuă a prețurilor petrolului și gazului, marcată de creșterea cu peste 40 de dolari a barilului de petrol Brent și de creșterea de cinci ori a prețului spot pentru gaz. Volumele de producție au scăzut comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul declinului natural în regiunea Europei Centrale și de Est și în Pakistan, dar și al declinului contribuției câmpului petrolier ACG din Azerbaijan. Contribuția segmentului Upstream la fluxul de numerar liber a crescut la 420 milioane USD, de la 160 milioane  USD de la an la an. În ceea ce privește operațiunile, Grupul MOL a semnat un acord cu Waldorf Production Limited („Waldorf”), privind vânzarea întregului său portofoliu Upstream din Regatul Unit.
  •  Segmentul Downstream: Rezultatul operațional CCS EBITDA s-a situat la 254 milioane USD, un nivel identic cu cel din aceeași perioadă a anului trecut, în contextul în care mediul extern volatil a influențat rezultatele atât în sens pozitiv, cât și în sens negativ. Scăderea înregistrată în petrochimie a fost compensată de creșterea capacității de Rafinare și prin acțiuni de Marketing, care au contribuit la generarea EBITDA. Creșterea marjei din luna martie, determinată de diferențialul privind petrolul Ural și de marjele de rafinare la motorină, a fost estompată parțial de prețurile în scădere și de creșterea semnificativă a costurilor la energie. În același timp, volumul vânzărilor a crescut cu 11% de la an la an, sub influența creșterii exponențiale a vânzărilor din Ungaria, ca urmare a efectului de distorsiune a pieței prin plafonarea prețurilor carburanților, introdusă începând cu jumătatea lunii februarie. În T1, investițiile pentru proiectele de transformare sustenabilă a business-ului au continuat în segmentul Downstream: a fost demarată investiția de tip greenfield la fabrica de propilenă MOL Petrochemicals cu o capacitate de producție de 100.000 de tone și a fost finalizată achiziția companiei ReMat, lider pe piața din Ungaria în domeniul reciclării de materiale plastice. În același timp, construcția complexului de polioli se apropie de finalizare, lucrările fiind realizate în proporție de 96% în T1 2022. 
  • Consumer Services: EBITDA a scăzut cu 44% în T1 2022 comparativ cu rezultatul obținut în aceeași perioadă a anului trecut, în pofida faptului că volumul vânzărilor a crescut cu 20% și numărul tranzacțiilor a crescut cu 7% de la an la an, ceea ce a condus la creșterea cotei de piață la nivelul Europei Centrale şi de Est. Măsurile de reglementare a prețului carburanților din Ungaria, Croația, Serbia, Slovenia și Bosnia și Herțegovina au influențat EBITDA, la un nivel aproximativ cu T1 2017, deoarece marjele la combustibili au scăzut la nivel de grup. Marja produselor non-fuel a crescut cu 8% de la an la an, fiind susținută în principal de creșterea vânzărilor de produse alimentare, produse gastronomice și hot dog. Numărul de stații de servicii care oferă conceptul Fresh Corner a ajuns la 1.081 în T1 2022, de la 984 în T1 2021. În ianuarie 2022, MOL a încheiat acorduri de vânzare-cumpărare cu Grupa Lotos SA și PKN Orlen pentru o serie de elemente din portofoliu, urmând să achiziționeze 417 stații de servicii în Polonia, MOL ajungând astfel al treilea jucător din piața locală de combustibil. Această tranzacție se află în așteptarea aprobării din partea autorităților competente.  
  • Segmentul Gas Midstream: În T1 2022, performanța EBITDA a fost de 48 de milioane USD, rezultat similar cu performanța din T1 a anului precedent. Majorarea continuă a prețului de achiziție a gazului a avut un impact negativ și a dus la dublarea costurilor asociate consumului de gaz.  

 

Achiziție pe piața serviciilor private de sănătate

0

Compania Medicover, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale private din România, achiziționează societatea Laurus Medical SRL, deținătoare a unei reţele specializate în servicii medicale de nişă, în proctologie şi afecţiuni ale sistemului venos.

În operațiunea de achiziție, Medicover beneficiază de asistența asigurată de Casa de Avocatură Filip & Company, societate de avocatură de top din România, care acoperă prin servicii de cea mai înaltă calitate toate ramurile de drept românesc relevante pentru afaceri.

Cristina Filip (foto), managing partner în cadrul Filip & Company: „Piața de servicii private de sănătate din România are una dintre cele mai rapide creșteri din Europa Centrală și de Est și continuă susținut direcția de consolidare. Ne bucurăm să asistăm Medicover în această tranzacție aliniată cu strategia lor de creștere, diversificare și dezvoltare în țara noastră.”

Dr. Florinela Cîrstina, directorul general Medicover România: „Mulțumim echipei Filip & Company pentru profesionalismul și implicarea cu care facilitează planurile de dezvoltare ale Medicover în România. Această investiție ne consolidează amprenta locală și ne poziționează strategic pentru a explora noile oportunități de creștere.”

Tranzacția a fost semnată joi, 28 aprilie și este în continuare condiționată de obținerea aprobării autorității de concurență.  

Echipa Filip & Company care asistă în această tranzacție este formată din Roxana Diaconu (senior associate), Andrei Konya (associate), Silviu Vasile (counsel), Adrian Cristea (senior associate), Bianca Chera (senior associate), Camelia Ianțuc (senior associate), Diana Gavra (senior associate), Alexandra Dunăreanu (associate), Alexandru Moraru (associate), Alexandru Popa (associate), Andrei Anghel (associate), Bogdan Farcane (associate), Denisa Gonciulea (associate), Larisa Jurca (associate), Mădălina Cristache (associate), Monica Popa (associate), Roxana Roșca (associate) și Teodor Trandafir (associate), sub coordonarea Cristinei Filip (partener).

Vânzătorii sunt asistați în această tranzacție de echipa de avocați Firon Bar Nir. 

Activitatea Filip & Company este recunoscută prin clasarea pe primele locuri în cele mai prestigioase directoare internaționale – Chambers and Partners și Legal 500. Mai multe detalii despre domeniile de activitate, specializări şi echipa Filip & Company găsiți pe www.filipandcompany.com