Globalworth, sprijin umanitar pentru Ucraina

0

Compania Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est, anunță că „susține eforturile de ajutor umanitar cauzate de războiul din Ucraina, oferind 12.000 de metri pătrați din portofoliul din România și Polonia, sub motto-ul Space for Ukraine.

Spațiile vor fi utilizate pentru a găzdui refugiați și a oferi suportul logistic aferent, precum și pentru depunerea și sortarea donațiilor. Acestea vor fi operate de autorități locale precum primăriile orașelor București și Varșovia și ONG-uri ca Fundația Crucea Roșie sau Geeks For Democracy”.

În România, Globalworth precizează că „oferă două etaje în clădirea de birouri BOB din București care pot găzdui până la 700 de refugiați și un spațiu logistic în Chitila Logistics Hub, unde donațiile vor fi stocate și sortate înainte de a ajunge la cei care au nevoie. În Polonia, clădirea de birouri Warta Tower va găzdui până la 500 de refugiați”.

Dimitris Raptis, CEO Globalworth Group: „Criza umanitară în creștere din Ucraina, cu milioane de refugiați care trec granițele românești și poloneze, este o adevărată tragedie care necesită acțiuni semnificative. La Globalworth, noi am fost mereu alături de cei care au avut nevoie de ajutor și nu ar putea fi altfel acum, mai ales că această criză de neimaginat continuă să se desfășoare. Furnizarea de adăpost pentru refugiați și depozitarea alimentelor și proviziilor medicale reprezintă primul pas în eforturile noastre de sprijin umanitar, dar pe măsură ce nevoile celor afectați se schimbă, continuăm să analizăm diferite moduri în care putem ajuta. Sperăm ca o rezoluție de pace să fie atinsă cât mai curând posibil.”

Globalworth este caracterizată ca „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listată la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de peste 240 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.2 miliarde de euro, la 31 decembrie 2021. Aproximativ 95,9% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 660 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice.

Pentru mai multe informații, vizitați site-ul www.globalworth.com și urmăriți-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn”.

De 10 zile, caravana BCR #StandwithUkraine asigură refugiaților servicii de primă necesitate la vama Isaccea: ATM non-stop, cartele telefonice, transport gratuit, mese calde și sprijin emoțional

0

Banca Comercială Română continuă să se implice activ în asigurarea asistenței umanitare a refugiaților din Ucraina cu ajutorul caravanei #StandwithUkraine. Caravana, susținută cu voluntari BCR și parteneri logistici, oferă refugiaților care traversează frontiera la Isaccea o parte dintre cele mai importante servicii de primă necesitate.

De 10 de zile, camionul modular FLIP folosit până la izbucnirea pandemiei ca o clasă mobilă pentru lecțiile de educație financiară oferite copiilor prin Școala de Bani, a fost reconvertit și instalat la Isaccea (județul Tulcea), ca punct mobil pentru servicii de primă necesitate în sprijinul refugiaților ucraineni. 

Ce oferim aici, cu ajutorul voluntarilor BCR și partenerilor noștri:

  • Bancomat funcțional 24h/7, unde refugiații își pot schimba hrivnele în lei românești, folosind cardurile emise în Ucraina, cu costuri zero și la cursul de schimb al băncii emitente; pentru schimbul valutar cash, cetățenii din Ucraina sunt direcționați către cele mai apropriate sucursale BCR, din Tulcea sau Galați;
  • Consultanță cu privire la serviciile financiare de primă necesitate, care acoperă procedurile de deschidere de cont și emitere carduri BCR, extragerile de la ATM, operațiunile la PO-urile din România, dar și alte informații, cu sprijinul translatorilor noștri mobilizați aici;
  • Cartele de telefonie mobilă pre-paid, puse la dispoziție de Vodafone, având incluse 30 de minute cu Ucraina, 100 de minute internaționale, 1.000 de minute în România și 30 GB de trafic național de date. În multe situații, voluntarii BCR i-au ajutat pe ucraineni să-și instaleze și să-și activeze cartelele; 
  • Transport în regim navetă, până la Tulcea, cu un microbuz de opt locuri, care face mai multe curse pe zi;
  • Mâncare caldă, prin intermediul primului și singurului antreprenor, Denis Stamatescu care s-a deplasat la Isaccea cu toată logistica și oamenii săi, începând de săptămâna trecută, pentru a găti câte 1.000 de porții pe zi. Denis Stamatescu, cunoscut și ca Chef Denis, deține cherhanaua Moessia din localitatea Vadu, județul Constanța; Chef Denis a gătit până acum la Isaccea peste 10.000 de porții;
  • Sprijin emoțional și sfaturi pentru refugiați cu privire la tranzitul sau instalarea în România, cu sprijinul translatorilor noștri;
  • Suport logistic pentru activitățile derulate în perimetrul punctului de frontieră de Inspectoratul pentru Situații de Urgență și celelalte ONG-uri sau entități prezente aici. 

Până în prezent, aproape 50 de voluntari BCR au participat prin rotație la activitățile de la Isaccea.

Vama Isaccea

Vama Isaccea, se află în județul Tulcea și este un punct de trecere a frontierei cu bacul pe Dunăre, din orașul Orlokva, regiunea Odesa, în România. 

În prezent, aproximativ 2.000 de refugiați traversează în medie zilnic din Ucraina în România, prin Isaccea, numărul lor fiind în continuă creștere, după ce cursele cu bacul pe Dunăre s-au triplat și nu mai există orar regulat. 

De asemenea, autoritățile ucrainene portuare, aflate acum sub comandă militară, au decis să prioritizeze persoanele care vin pe jos, în defavoarea mașinilor, tocmai pentru a putea transporta mai multe persoane.

Caravana #StandwithUkraine completează inițiativele BCR deja implementate în ultimele săptămâni:

Schimb valutar cash UAH-RON (hrivne-lei), la cursul BNR, în limita a 1.000 de lei de persoană/pașaport ucrainean. Oferta e valabilă doar pentru persoanele cu pașapoarte ucrainene, ca ajutor umanitar;

  • 0 lei costuri pentru:
    • deschidere și administrare cont (lei, cu card George atașat; euro sau dolari);
    • livrare card în România;
    • emitere card în valută;
    • retragere de numerar în lei de la casieriile și ATM-urile BCR;
    • retragere de numerar în valută de la casieriile BCR
    • operațiuni la ATM-uri și POS-uri;
    • plăți inter și intra bancare în România
    • transferuri către bănci din Ucraina;
    • conversie valutară pentru plățile cu cardul în altă valută;
    • conversie valutară hrivne-lei pentru cardurile emise în Ucraina;
  • Sucursale BCR pregătite pentru a acoperi nevoia de cash suplimentar, 24/7. Acestea se află la zonele de graniță, iar echipele suplimentare acționează constant pentru a asigura alimentarea bancomatelor, astfel încât zona de ATM-uri să fie complet funcțională;
  • Translatori mobilizați în sucursalele BCR din nordul țării;
  • Flyere și afișe în română și ucraineană, care explică serviciile și produsele de bază ale BCR;
  • 0373514244 – număr de telefon special, dedicat cetățenilor din Ucraina, pentru asistență 24/7 în servicii financiar-bancare;
  • suport.linia1@bcr.ro – adresă de mail suport pentru cetățenii din Ucraina;
  • Secțiune dedicată pe site-ul BCR, în limba ucraineană, cu cele mai utile informații despre serviciile BCR – www.bcr.ro/ro/stand-with-ukraine;
  • Secțiune specială de donații online în George pentru sprijinul copiilor și tinerilor din Ucraina;
  • Donații financiare directe către Salvați Copiii, Crucea Roșie Română și Asociația Tinerilor Ucraineni din România – ONG-uri care se implică susținut în criza refugiaților din Ucraina;
  • Platformă de joburi dedicată cetățenilor ucraineni refugiați – jobs4ukr.com,  dezvoltată de start-up-ul românesc de tehnologie Jobful, împreună cu acceleratorul de inovație InnovX-BCR și cu sprijinul partenerilor de tehnologie Druid AI, Microsoft și EY România
  • Încurajarea activă a celor aproximativ 5.400 de angajați ai Grupului BCR de a face donații către ONG-uri prin dublarea sumei donate online, în George și de a se implica în acțiunile de voluntariat, având posibilitatea de a accesa cel puțin o zi liberă plătită de companie în acest scop.
  • Punerea la dispoziția autorităților a clădirilor BCR aflate în zonele de proximitate a graniței cu Ucraina, pentru a fi folosite ca spații logistice de depozitare a ajutoarelor sau a altor materiale de intervenție.

BCR a decis implementarea acestui program amplu de susținere a cetățenilor din Ucraina, prin măsuri care vor fi adaptate în permanență, în funcție de evoluția situației, înțelegând momentele dificile prin care trec, dar și necesitatea de a-și accesa resursele financiare fără probleme, chiar și din România.


Studiu EY România: 78% dintre Directorii Financiari din România consideră că se vor implica mai mult în dezvoltarea și executarea strategiilor de business în următorii trei ani

  • 84% dintre liderii financiari din România au declarat că nu vor reduce numărul de angajați din funcțiile financiare 
  • Mai mult de jumătate dintre respondenți (52%) au spus că vor extinde munca la distanță în departamentul financiar
  • Crearea de valoare pe termen lung reprezintă prioritatea critică pentru 87% dintre directorii intervievați din România

Respondenții consideră că, în viitor, focusul liderilor din domeniul financiar se orientează pe activități de creștere a valorii companiei (40%) și mai puțin spre protejarea acesteia (22%), menținându-se, totuși, un interes semnificativ pentru optimizarea valorii companiei (38%).

În prezent, Directorii Financiari din România au mai mult rolul de a proteja și optimiza valoarea companiei (38%) și mai puțin de a crește valoarea acesteia (24%), au arătat rezultatele studiului EY România – CFO Imperative

Sondajul a fost realizat la sfârșitul anului 2021, după mai mult de un an de lucru în condițiile pandemiei COVID-19 și oferă o vedere de ansamblu asupra provocărilor cu care s-au confruntat Directorii Financiari în această perioadă. 

Guillaume Macczak (foto) Partener Asociat CFO & GBS Advisory Services, EY România: „În ciuda unei culturi foarte bine ancorate în conformitate în funcțiile financiare, directorii financiari români intervievați își exprimă dorința de a recupera decalajul față de colegii lor din țările occidentale în ceea ce privește crearea de valoare pentru organizația lor. Acest lucru este vizibil de la elaborarea strategiei și implementarea unor tehnologii precum Analytics și Intelligent Solutions, la o atenție sporită acordată unor măsurători orientate spre viitor și bazate pe date, împărtășite cu comunitățile de stakeholderi. De asemenea, aceștia au în vedere răspunsul la provocările legate de schimbările climatice prin implementarea europeană a CSRD (Corporate Social Responsibility Disclosure). 

Această trecere de la profilul tradițional orientat spre rezultate la cel de creare a valorii viitoare necesită o evoluție a rolului directorului financiar și a echipelor sale, prin asumarea noii lor identități de creatori de valoare pe termen lung, prin adaptarea unor noi modalități de responsabilizare a resurselor umane în direcția recalificării și a programelor de transformare, pe lângă investițiile masive în digitalizare deja începute.

Cu toate acestea, aș fi de acord cu cele două treimi (67%) dintre directorii financiari români chestionați care declară că «În ciuda unei perioade extrem de dificile, nu a existat niciodată un moment mai interesant pentru a fi director financiar»”.

COVID-19 un accelerator pentru transformarea
departamentelor financiare?

Debutul COVID-19, în urmă cu doi ani, a impus o nouă normalitate și un nou mod de a face business, atrăgând după sine provocări, dar și oportunități pentru liderii financiari din România. Pentru a gestiona aceste provocări și pentru a-și repoziționa organizațiile în vederea redresării, Directorii Financiari au luat în considerare diverse măsuri în ultimii doi ani, care au vizat cu preponderență optimizarea costurilor și implementarea unor inițiative de reducere a costurilor (41%), urmate de amânarea sau anularea unor proiecte (23%) și apelarea la măsuri de sprijin guvernamentale (21%). Merită menționat faptul că doar 2% dintre organizațiile respondente au declarat că nu au luat în considerare nicio măsură specială pentru a atenua impactul COVID-19.

În 2022, respondenții studiului spun că principalul lor obiectiv rămâne optimizarea costurilor (42%), urmat de reluarea unora dintre proiectele de investiții amânate (13%) și utilizarea pe mai departe a măsurilor guvernamentale (19%). Cu toate acestea, 16% dintre respondenți nu au în vedere nicio măsură suplimentară specială raportată la COVID-19.

În ceea ce privește oportunitățile de dezvoltare, pandemia a accelerat nevoia organizațiilor pentru un nou tip de creștere, 69% dintre respondenții declarând că întreprinderile lor au identificat o serie de îmbunătățiri pentru activitatea financiară după COVID-19. 

Această criză a reprezentat, astfel, și un catalizator fără precedent pentru liderii financiari din România, care și-au asumat digitalizarea funcției. Adoptarea digitalizării împreună cu  economiile de costuri generate de munca de acasă au reprezentat un salt calitativ către Viitorul Funcției Financiare, pentru majoritatea respondenților (55%). 

În pofida angajării în inițiative de optimizare a costurilor, 84% dintre Directorii Financiari au declarat că nu vor reduce numărul de angajați din funcțiile financiare. În același timp, 80% dintre ei au menționat că nu vor crea nici posturi noi. Cu toate acestea, există câteva poziții noi, post-pandemie, care vor crește în popularitate: Chief Digital Officer, Crisis Manager, Data Analytics Officer și Risk Manager. 

Construirea infrastructurii necesare pentru a susține o lume digitalizată și pentru a rămâne la curent cu cele mai recente tehnologii este considerată esențială de 62% dintre liderii financiari participanți la studiu. Beneficiile acestor investiții masive în tehnologiile IT vor avea un impact de lungă durată asupra noului mod de business, adoptat de întreprinderile care doresc să rămână competitive în lumea post COVID-19. 

Au existat variații semnificative în ceea ce privește modul în care Directorii Financiari au reușit să răspundă provocărilor neașteptate privind productivitatea echipelor lor într-un mediu de lucru complet de la distanță, unele dintre ele fiind relativ lipsite de stres (38%), altele fiind deosebit de afectate (32%) sau neavând un rezultat clar (30%).

Cu toate acestea, pe măsură ce restricțiile se ridică, cultura hibridă de lucru, cu anumite zile la birou și altele la distanță, devine din ce în ce mai atractivă pentru majoritatea liderilor din domeniul financiar. Mai mult de jumătate dintre respondenți (52%) au declarat că vor extinde munca la distanță în departamentul financiar, în timp ce cealaltă jumătate preferă să revină la vechiul mod de lucru (28%) sau nu s-au decis încă (20%).

Perspectiva Directorilor Financiari asupra
domeniului financiar al viitorului

Cultura și comportamentele adânc înrădăcinate ale funcției financiare din România sunt, de asemenea, în schimbare. Sau cel puțin așa ar trebui să se întâmple, dacă liderii vor să acceseze întregul potențial de transformare a acestei funcții. 

Dorința Directorilor Financiari este să devină adevărați parteneri de afaceri pentru organizațiile lor, iar cea mai bună modalitate de a realiza acest lucru este să înceapă să modeleze noi comportamente în cadrul funcțiilor pe care le coordonează. 

Majoritatea echipelor din departamentele financiare folosesc deja RPA (robotic process automation) pentru a crește eficiența operațională, dar această soluție inteligentă poate automatiza doar sarcini simple, repetabile, însă nu poate automatiza procese și fluxuri de lucru complexe, necesare pentru a îmbunătăți agilitatea și eficiența afacerii. Adăugarea de tehnologii bazate pe inteligență artificială asigură trecerea către următorul nivel de automatizare, iar Directorii Financiari trebuie să identifice cele mai potrivite cazuri de utilizare a acestora.

Principalele domenii în care tehnologiile bazate pe automatizarea inteligentă sunt utilizate în funcțiile financiare din România sunt procesarea tranzacțiilor (43%), consolidarea și raportarea financiară (31%), stocarea și gestionarea datelor (29%). 

Transformarea rolului de conducere în domeniul financiar:
de la CFO (Chief Financial Officer) la CVO (Chief Value Officer)

Cei mai mulți Directori Financiari se ocupă preponderent de contabilitate, control, audit și reglementare, raportare corporativă și strategie fiscală (38%) şi sunt mai puțin implicați în planificarea și analiza financiară (FP&A), relațiile cu investitorii, fuziuni și achiziții, strategie și decizii de resurse umane (24%).

Pentru a reduce acest decalaj, e nevoie ca liderii financiari să includă un set mai larg de părți cointeresate (de exemplu angajați, clienți, comunități etc.) în procesul decizional, dincolo de acționari (83%). Companiile care vizează evoluția pe termen lung trebuie să adopte schimbări pe termen lung. Un prim pas în acest sens ar fi ca noul rol al Directorilor Financiari să implice crearea de valoare pe termen lung (69%). Cu toate acestea, 58% dintre liderii financiari din România respondenți spun că investitorii încă îi presează să aducă valoare pe termen scurt business-urilor.

În plus, conceptul de creare de valoare pe termen lung trebuie să devină tangibil și să poată fi măsurat. Aceasta este o prioritate critică pentru 87% dintre liderii financiari din România, care intenționează să identifice indicatorii cheie de performanță pentru valoarea pe termen lung. 69% dintre aceștia (față de 80% la nivel global) sunt dispuși să ofere Consiliului de Administrație o raportare non-financiară mai detaliată și mai precisă, 67% iau în considerare în mod special măsurarea și raportarea impactului asupra societății și a schimbărilor climatice și doar 37% dintre Directorii Financiari plănuiesc raportarea performanțelor non-financiare legate de cultura organizațională, în condițiile în care acestea reprezintă 72% în cadrul acestui studiu EY la nivel global.

Identificarea și monitorizarea indicatorilor financiari și non-financiari îi va ajuta pe liderii funcțiilor financiare să explice modul în care investițiile în angajați, inovare, obiective sociale și guvernanță corporativă, creează valoare atât pentru companie, cât și pentru investitori și alte părți cointeresate.

În următorii trei ani, liderii financiari din România plănuiesc să devină mai mult un partener de afaceri al organizației lor, 78% dintre ei considerând că se vor implica semnificativ în dezvoltarea și executarea strategiilor de business, iar 69% se văd implicați în inovarea modelelor de afaceri și în identificarea de noi oportunități de generare de venituri, aceste procente fiind relativ aliniate cu tendințele de la nivel globale, respectiv 80% și 80%.

Pe lângă acest rol strategic, Directorii Financiari participanți la studiu spun că vor rămâne principalii responsabili de eficientizarea costurilor în organizație, 88% dintre aceștia declarând că vor avea rolul să consilieze liderii de business pe această temă, 81% să ofere suport decizional bazat pe date și 73% să fie implicați în stabilirea de obiective și măsurarea rezultatelor transformării afacerilor la nivelul întregii companii. Spre deosebire de colegii lor de la nivel global, doar 54% (față de 74%) dintre Directorii Financiari din România văd un impact benefic în materie de costuri generat de adoptarea noilor tehnologii.

În Domeniul Financiar al Viitorului, scopul Directorilor Financiari va fi acela de a adăuga valoare afacerii, punând accentul pe tendințe și scenarii, acționând ca un serviciu agil, oferind informații și analize aproape în timp real, la costuri semnificativ mai mici. Pentru a realiza această schimbare, liderii financiari vor trebui să valorifice modernizarea modelului operațional și optimizarea structurilor organizaționale, adoptarea de noi tehnologii, implementarea managementului performanței întreprinderii și analizele predictive.

eToro adaugă două noi criptoactive pe platformă: Theta Network și Fantom

0

Rețeaua socială de investiții  eToro a anunțat că a adăugat două noi active la platforma sa. Theta Network (THETA) si Fantom (FTM) sunt acum disponibile pe eToro, ceea ce ridică numărul total de criptoactive oferite la 57.

Theta Network (THETA) este următoarea generație de blockchain axată pe sectoarele media și divertisment. Infrastructura Theta permite platformelor video și media existente să genereze venituri suplimentare și să reducă costurile CDN de livrare a conținutului, recompensând în același timp utilizatorii finali pentru partajarea spațiului de stocare și/sau a lățimii de bandă pe orice PC, telefon mobil, Smart TV sau dispozitiv IoT. Theta suportă contractele inteligente complete Turing și este complet compatibilă cu Ethereum. Acest lucru permite construirea unei game largi de aplicații Web3 interesante pe rețeaua Theta Network.

Fantom (FTM) este o platformă scalabilă de contracte inteligente bazată pe un mecanism unic de consens cunoscut sub numele de Lachesis. FTM este activul nativ al blockchain-ului Fantom și este utilizat pentru plata costurilor de rețea, pentru securizarea rețelei prin staking și pentru votarea propunerilor de guvernanță. 

„Adăugarea acestor două monede vine să sprijine angajamentul nostru de a le oferi utilizatorilor noștri mai multe oportunități de a-și diversifica portofoliile cu o gamă mai largă de criptoactive. Vom continua să ne extindem gama de criptoactive cu alte monede care vor apărea în curând. Ca întotdeauna, îi îndemnăm pe investitori să se documenteze, analizând cazul de utilizare al fiecărui criptoactiv”, a declarat Tomer Niv, director al Global Crypto Solutions la eToro.

 eToro oferă clienților de retail acces la piețele cripto încă din 2013. Utilizatorii eToro pot cumpăra, deține și vinde cu ușurință activele subiacente reale ale Theta Network (THETA), Fantom (FTM) pe platforma sa de investiții, folosind moneda tradițională.

Deocamdată, aceste monede nu vor fi disponibile pentru utilizatorii din SUA.

Analiză Leo Burnett: Atitudinea românilor față de conflictul ruso-ucrainean

0

● Doi din trei români sunt îngrijorați de posibilitatea extinderii conflictului din Ucraina la nivel global și de utilizarea armelor nucleare. 
Dintre cetățenii celor 17 țări membre NATO care au fost analizate în cadrul studiului, românii sunt cei mai îngrijorați de evoluția situației financiare.
● 75% dintre români consideră că ar trebui să primim refugiați ucraineni. 
● Discuțiile cu familia și prietenii reprezintă principala sursă de informare.

De la începutul conflictului ruso-ucrainean aflat acum în plină desfășurare, atenția întregii lumi a fost îndreptată asupra situației din Ucraina și asupra sancțiunilor economice impuse Rusiei. Părerile sunt împărțite, iar atitudinile par să varieze în funcție de o multitudine de factori. Cum văd românii acest conflict și repercursiunile lui, aflăm din analiza Leo Burnett facută pe datele rezultate din studiul Global Web Index (GWI).

Irina Savu, Data Intelligence Director, Leo Burnett: „Am constatat că românii sunt mai îngrijorați de repercursiunile conflictului asupra economiei și a nivelului de trai, decât de probabilitatea ca România să intre în război. În ceea ce privește măsurile luate până acum, numai 1 din 3 români consideră că sancțiunile economice au puterea să descurajeze continuarea războiului și peste 70% consideră necesară o  implicare mai mare a NATO și UE, cu măsuri care nu țin, însă, de prezența cu forțe armate.”

Îngrijorare cu privire la evoluția situației curente

63% dintre români sunt îngrijorați de perspectiva ca războiul să escaladeze la nivel global sau să fie implicate arme nucleare. Cu toate acestea, numai jumătate dintre ei consideră acest scenariu o amenințare reală. De asemenea, în ceea ce privește posibila implicare a României în război folosind forțe armate, aproape unul din doi români (43%) consideră aceasta un motiv de îngrijorare.

Cât despre efectele adiacente conflictului, românii sunt cei mai îngrijorați de impactul asupra finanțelor personale (73%), peste jumătate reducând deja cheltuielile curente. În comparație, populația din Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord a înregistrat cel mai redus nivel de îngrijorare de acest fel (doar 31% dintre respondenți).

Alte aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe români sunt: dependența de petrolul și gazele naturale rusești (60%), evoluția ratei dobânzii la bănci (50%), precum și impactul pe care acest conflict îl are asupra sănătății psihice a populației (57%).

Opinii despre măsurile de implicare în conflict

73% dintre români consideră că UE și NATO ar trebui să se implice mai mult în acest conflict. Însă, când vine vorba despre participare activă la război, cu trupe armate, doar unul din trei români cred că NATO ar trebui să trimită trupe în Ucraina, în timp ce 26% dintre respondenți consideră că România ar trebui să se implice cu forțe armate. În comparație, unul din doi respondenți din Spania sunt de acord cu astfel de măsuri.

Dintre cetățenii țărilor analizate, românii sunt cei mai încrezători cu privire la eficiența sancțiunilor economice pentru a descuraja ofensiva rusă, dar nici ei într-un procent foarte mare – 35%. În ceea ce privește opinia despre cele două țări implicate direct în conflict, 26% dintre români consideră că Ucraina ar trebui primită în UE, în timp ce 28% consideră că populația rusă nu ar trebui pedepsită pentru măsurile armate luate de conducerea țării. 

În ceea ce privește măsurile luate de România, 75% dintre români consideră că ar trebui să primim refugiați, iar 65% că ar trebui să trimitem ajutor financiar și material.

Când vine vorba despre companii și branduri, 65% dintre români se așteaptă ca acestea să acționeze în aspecte legate de conflict: să ofere facilități refugiaților (56%), să își retragă activitățile comerciale din Rusia (55%) și să doneze fonduri sau materiale și produse (47%).

Implicarea personală

31% dintre români declară că au donat deja pentru a ajuta refugiații, iar 49% intenționează să facă acest lucru în viitorul apropiat. Prin comparație, în Polonia s-a înregistrat cel mai mare număr de persoane care au donat deja ori s-au oferit să se implice în acțiuni de voluntariat, respectiv 58% dintre respondenți.

În plus, se observă un impact asupra imaginii brandurilor care s-au implicat în diverse acțiuni de strângere de fonduri și ajutorare a refugiaților. Astfel, 21% dintre români au declarat că preferă să cumpere produse de la astfel de branduri, iar 47% intenționează să se intereseze activ cu privire la acest aspect.

Surse de informare 

Discuțiile cu rudele și prietenii reprezintă principala sursă de informare în rândul respondenților (63%), urmate de TV (59%) și rețelele de socializare (56%). Jumătate dintre respondenți au declarat că au început să se uite la TV mai des decât o făceau înainte de începerea conflictului ruso-ucrainean, pentru a urmări informațiile despre acesta. 

„Grija cea mai mare a românilor este legată de modul în care războiul le va afecta propria situație financiară, ceea ce se vede deja, prin faptul că mai mult de jumătate au redus cheltuielile lunare.
Cu toate că oamenii sunt mai atenți la cheltuieli în această perioadă, recomandarea  noastră pentru branduri este să continue comunicarea, cu atât mai mult cu cât 63% dintre români se așteaptă ca brandurile să se implice și să-și afirme poziția față de acest conflict. Acesta este un moment important în care brandurile să fie prezente și să arate că sunt ancorate la realitățile societății”, a declarat Maria Ilea, Data Strategist, Leo Burnett România.


Analiza Leo Burnett a fost realizată pe baza datelor studiului de piață efectuat de GWI în perioada 7-14 martie 2022. Cercetarea examinează îngrijorările, reacțiile și atitudinile oamenilor cu privire la conflictul din Ucraina.

Cazacu, XTB: Statele pregătesc alternative la bitcoin, văzut a fi un proiect energofag


  • Lichiditatea este lubrifiantul esențial pentru rotițele mașinăriei financiare și asta s-a văzut o dată în plus pe fondul războiului din Ucraina.
  • China intenționează să promoveze utilizarea internațională a yuanului digital, ceea ce ar putea duce la diminuarea ponderii dolarului american în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere. 
  • China este înaintea altor blocuri majore în privința implementării unei variante digitale a monedei sale, arată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Yuanul digital este deja utilizat pentru a efectua plăți în economia reală, deși deocamdată în volume limitate. 
  • Comparativ, în SUA, Rezerva Federală studiază din 2021 introducerea dolarului digital și a publicat deja o listă de aspecte pro și contra acestora.
  • Utilizarea unor noi moduri de a crea și introduce monedă poate ajuta piețele financiare. 
  • Problema transferului de active, care devine în situații de conflict urgentă și majoră, întâlnind, însă, bariera capacității operaționale, pe de o parte, sau a regulilor și sancțiunilor, pe de altă parte, va menține interesul ridicat pentru criptoactive, arată analistul XTB.
  • Scăderile accentuate ale petrolului, gazelor naturale (în Olanda și Austria) dar și a grâului și altor materii prime agricole sugerează o detensionare a situației, pe seama speranțelor unui acord de încetare a focului, alimentate de declarații recente.

China este înaintea altor blocuri majore în privința implementării unei variante digitale a monedei sale. Yuanul digital este deja utilizat pentru a efectua plăți în economia reală, deși deocamdată în volume limitate. 

În SUA, Rezerva Federală studiază de anul trecut introducerea dolarului digital și a publicat deja o listă de aspecte pro și contra acestora.

Europa a făcut valuri atunci când a propus reguli care ar fi putut, efectiv, interzice bitcoin, ethereum și alte criptomonede bazate pe algoritmul „proof of work” (PoW). 

Parlamentul European avea în vedere consumul uriaș de energie pentru a menține rețeaua funcțională: doar pentru bitcoin acesta este estimat, la nivel anual, la 204,5 TWh (sau 204,5 milioane de MWh), între nivelul consumat într-un an întreg în Thailanda și cel al Turciei, dar cu mult peste Polonia, Suedia sau Olanda. 

Tot potrivit Digiconomist, emisiile de dioxid de carbon ar fi estimate la 114 milioane de tone anual, aproape de emisiile Republicii Cehe. 

Deși propunerea nu a trecut, în condițiile unei preocupări tot mai ridicate pentru calitatea mediului, este probabil ca ea să revină în actualitate

Ethereum are în vedere schimbarea algoritmului de funcționare într-unul mult mai puțin costisitor energetic, însă procesul este unul de durată, care a înregistrat deja anumite întârzieri. Speranțele sunt totuși ridicate pentru trecerea de la PoW (proof of work) la PoS (proof of stake) în această vară.

În SUA, președintele Joe Biden a cerut autorităților să studieze riscurile și beneficiile criptomonedelor printr-un ordin executiv din 9 martie

Vor fi analizate domenii precum: protecția consumatorilor, stabilitatea financiară, activitățile ilicite, competitivitatea SUA, incluziunea financiară și inovarea responsabilă. 

Măsura răspunde unor nevoi și solicitări vechi ale industriei, care dorește claritate și un set de reguli unificat. 

Companii precum BlockFi și Coinbase au intrat în vizorul SEC pentru produse care ofereau forme de credit sau depozite remunerate, însemnând o extindere tot mai pronunțată în domeniul finanțelor tradiționale. 

Interesul din jurul proiectelor de criptomonede a inițiat deja de câțiva ani discuții în cadrul guvernelor pentru realizarea propriilor versiuni de monede digitale. 

Anumite principii ar fi preluate, dar în loc de o funcționare descentralizată, controlul efectiv al ofertei variantei digitale s-ar afla în mâinile autorităților. Viteza de implementare variază, însă, foarte mult, iar unele țări au trecut la acțiune în timp ce altele sunt încă în faza de studiu. 

China este înaintea altor blocuri majore în privința implementării unei variante digitale a monedei sale. Yuanul digital este deja utilizat pentru a efectua plăți în economia reală, deși deocamdată în volume limitate. People’s Bank of China (PBOC), adică banca centrală din China, corespondentul BNR la Beijing, a inițiat proiectul în 2014. 

În SUA, Rezerva Federală studiază începând de anul trecut introducerea dolarului digital, și a publicat deja o listă de aspecte pro și contra acestora. 

China intenționează ca, în timp să promoveze utilizarea internațională a yuanului digital, ceea ce ar putea duce la diminuarea ponderii dolarului american în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere. Orizontul vizat ar fi însă relativ lung, de peste 5-10 ani.

Utilizarea unor noi moduri de a crea și introduce monedă poate ajuta piețele financiare. Chiar zilele acestea s-a văzut, din nou, cât de importantă este menținerea lichidității. 

Lichiditatea este lubrifiantul esențial pentru rotițele mașinăriei financiare: atunci când lipsește, costurile de operare a tranzacțiilor devin mari, inducând o stare de așteptare, și făcând ca alți participanți să se abțină la rândul lor de la participare. 

Situația de săptămâna trecută, care a dus la oprirea tranzacționării nichelului la Londra (LME) a fost indusă și de asumarea unor poziții speculative pentru care lichiditatea necesară închiderii lor a devenit insuficientă. 

De data aceasta, temerile se văd în alte piețe de materii prime, banca Barclays a suspendat luni emiterea de noi titluri legate de prețul petrolului sau de volatilitatea în bursa americană (indicele VIX). 

Instrumentele de tip ETN sunt cunoscute ca fiind deosebit de riscante, iar măsura luată de bancă pare a fi în tonul diminuării riscurilor.

Totuși, scăderile accentuate ale petrolului, gazelor naturale (în Olanda și Austria) dar și a grâului și altor materii prime agricole sugerează o detensionare a situației, pe seama speranțelor unui acord de încetare a focului, alimentate de declarații recente. 

Chiar și în condițiile unei rezolvări apropiate a tensiunilor, o parte din problemele puse recent vor persista în memoria participanților. 

Problema transferului de active, care devine în situații de conflict urgentă și majoră, întâlnind, însă, bariera capacității operaționale, pe de o parte, sau a regulilor și sancțiunilor, pe de altă parte, va menține interesul ridicat pentru criptoactive, atât cele percepute ca având mai degrabă rol de transfer al valorii cât și cele percepute a avea utilitate pentru depozitarea pe termen lung. 

Atitudinea guvernelor va fi esențială în definirea viitorului acestora. 

În Europa și SUA, intenția pare a fi de a permite funcționarea și inovația, în același timp, punând frână utilizărilor care contravin regulilor, fie de evitare a impozitării, fie de spălare a banilor sau de ascundere a provenienței unor entități supuse sancțiunilor. 

În plus, în timp, monedele digitale emise de băncile centrale ar putea face o concurență tot mai robustă proiectelor inițiale din domeniul cripto. 

Iar oponenții criptomonedelor vor insista pe utilizarea lor cu scopul de a ocoli reguli și ascunde active, solicitând o reglementare foarte severă. 

Cu toate acestea, așa cum s-a văzut recent și în Europa, dorința de a păstra deschis terenul pentru creativitate, și chiar de a evita bulversări financiare are șanse să evite interzicerea bitcoin și a altor active de acest fel. 

Potrivit unui studiu Deloitte, 76% din liderii de business din mai multe țări și domenii de activitate sunt de părere că activele digitale vor înlocui monedele tradiționale în următorii 5-10 ani. 

Pentru fondatorii și investitorii vechi și entuziaști, e o veste foarte bună, în timp ce noii potențiali investitori au mai degrabă nevoie de a menține o abordare prudentă, fără a ceda tentației unor plasamente prea mari în raport cu propriile dețineri, în piețe deosebit de volatile.

Aplicația Fairo le oferă freelancerilor o mână de ajutor prin lansarea calculatorului de impozite

0

Fairo, aplicația financiară care îi ajută pe freelanceri să-și atingă cât mai multe obiective de business, ocupându-se de cât mai puține acte, lansează o nouă funcționalitate – calculatorul de impozite. Această soluție va face pregătirile pentru perioada fiscală mai ușoare, ajutându-i pe utilizatorii Fairo să calculeze impozitul care trebuie plătit, să-și dea seama ce sumă să treacă în declarația fiscală, dar și câți bani să pună deoparte pentru impozite. Calculatorul de impozite va fi disponibil pentru PFI-uri și PFA-uri în sistem real, opțiunea pentru cele cu normă de venit urmând să fie lansată în curând.

Pentru a se pregăti pentru 25 mai, data limită a depunerii declarațiilor fiscale, utilizatorii Fairo vor putea introduce venitul anual și cheltuielile lor anuale, iar aplicația îi va ajuta să calculeze impozitele pe care trebuie să le plătească, cum ar fi impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, pentru titularii de PFA-uri și PFI-uri care trebuie să țină cont și de veniturile suplimentare pentru calcularea impozitelor, cum ar fi cele din chirii, acțiuni și criptomonede, drepturi de proprietate intelectuală sau alte asemenea surse, Fairo le oferă accesul la calcule avansate ale impozitelor.

„Știm că una dintre activitățile cele mai puțin plăcute pentru freelanceri este calcularea impozitelor, o activitate și consumatoare de timp, și frustrantă. Așa că în mod natural ne-am dorit să le facem viața mai ușoară prin crearea unui calculator de impozite care să-i ajute să-și calculeze aceste impozite mai ușor. E vorba doar despre una dintre multiplele funcționalități pe care plănuim să le lansăm anul acesta. Obiectivul nostru e să inovăm și să îmbunătățim aplicația constant, pentru că rămânem fideli misiunii noastre de a le face viața mai ușoară freelancerilor, pentru ca ei să aibă mai mult timp de investit în pasiunile lor și să lase administrarea financiară în seama noastră”, spune Igor Prerovsky, CEO Creative Dock Austria.

Aplicația Fairo a fost lansată în România în august 2021, punând la dispoziția freelancerilor activând ca PFA, PFI sau SRL funcția de facturare. Baza de utilizatori în creștere a aplicației se bucură deja de posibilitate de a emite facturi în 60 de secunde, din mers, în mai multe limbi și valute. Tehnologia FairoSync de asociere factură-plată îi ajută pe utilizatorii Fairo să fie mereu la curent cu facturile care au fost plătite de către clienți și cu cele care sunt încă neîncasate sau restante.

Începând cu luna martie, Fairo a lansat și două tipuri de abonamente pentru clienți: GO, pentru nevoie de bază și RUN, pentru extra eficiență. Noii utilizatori se înscriu automat în abonamentul GO la început, care este gratuit și le oferă acces la facturarea din câteva click-uri pentru până la 5 clienți și la calculatorul de impozite. Utilizatorii Fairo care vor să deblocheze și mai multe beneficii pot să-și facă upgrade la abonamentul RUN direct din aplicație și să acceseze mai multe funcționalități, inclusiv evidența automată a plății facturilor de către clienți, vizibilitate financiară totală asupra conturilor bancare conectate în aplicație, asistență prioritară din partea echipei de Relații cu Clienții și, exclusiv pentru titularii de PFI-uri și PFA-uri în sistem real, calcule avansate care iau în considerare sursele lor suplimentare de venit.

Fairo e disponibilă în App Store și Google Play Store și îi întâmpină pe noii utilizatori cu un bonus de 50 de lei pentru crearea primei facturi prin intermediul aplicației.

Trendurile anului 2022. Cum se reconstruiește societatea românească după pandemie

0

Pentru al cincilea an consecutiv, Hunters, divizia specializată în analizarea trendurilor, parte din compania de cercetare de piață Unlock, lansează o nouă ediție a celui mai amplu studiu la nivel național, care conturează noile tendințe în stilul de viață al românilor. 

Intitulat „Un nou ÎMPREUNĂ”, studiul arată că 2022 se întrevede un an plin de provocări prin multitudinea de elemente din viață care trebuie repuse să funcționeze împreună. Dacă 2021 a fost un an al revoluțiilor și resetărilor individuale, 2022 începe cu o puternică presiune în zona de reconstrucție a relațiilor, cu impact asupra tuturor aspectelor societății – viață personală, familie, consum, muncă, branduri, autorități, sănătate, politică. Criza pandemică a adus cu sine tensiuni și rearanjări pe toate aceste planuri, iar  transformările nu s-au încheiat încă. Perioada actuală este marcată de manifestarea unor puternice tensiuni de reconstrucție socială. 

Comparativ cu anul precedent, studiul arată că românii învață să facă față anxietăților generate de pandemie în moduri mai constructive, însă au aceleași teme majore de îngrijorare. 

44% dintre români sunt îngrijorați de situația financiară, în ușoară scădere față de 2021 (49%) și mulți se așteaptă la o criză economică în anii ce urmează. 41% sunt îngrijorați de educația copiilor și 38% sunt preocupați de sănătatea mentală, cu un procent în plus față de cei preocupați de sănătatea fizică (37%). 

„Recuperarea va fi de durată și plină de provocări. Pandemia însă a avut și un efect curativ. A adus la suprafață adevărul gol-goluț despre viața oamenilor și despre societate, în general. De asemenea, pandemia a întărit importanța acceptării celuilalt, importanța inteligenței emoționale, a empatiei și a toleranței. Dacă reușim să folosim lecțiile individuale și să ne reconectăm înțelept, în mod cert vom ajunge la un ÎMPREUNĂ mai puternic și mai echilibrat.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock. 

Trendurile anului 2022 

Studiul analizează 18 trenduri și, în încercarea de a înțelege și explica mai aprofundat schimbările fundamentale prin care trece societatea românească, ediția din 2022 prezintă o nouă clasificare a acestora, pe trei niveluri interdependente: realitate fizică, minte și spirit. 

Empatie. Devine, treptat, principala forță care generează schimbări, pe măsură ce tot mai mulți oameni o percep ca singură alegere posibilă pentru supraviețuirea și bunăstarea comunității și civilizației. Reprezintă un potențial punct de tensiune în perioada următoare, deoarece oamenii tânjesc după conexiune empatică, însă în același timp se simt deconectați social. 

Scop comun. Românii sunt mai dispuși să colaboreze, să se asocieze cu ceilalți în grupuri și comunități restrânse care împărtășesc aceleași valori, convingeri, credințe – măsura valorii personale începe să se raporteze din ce în ce mai mult la beneficiile participării active într-o comunitate.

„Ca sociologi ne lovim mereu de o reticență a românilor în a crede că ei pot schimba lucrurile și că au puterea să se ajute unii pe ceilalți. În cultura română de multe ori se pleacă de la prezumția vinovăției și de la teama că nu vei fi ajutat dacă ai nevoie – ceea ce blochează empatia. Însă evenimentele foarte recente (războiul din Ucraina) au demonstrat ceea ce Hunters subliniază de mai mulți ani – românii s-au schimbat, au descoperit în ei resursele necesare pentru a face bine și înțeleg mai bine ca niciodată cât de puternică este forța transformatoare a Empatiei.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock. 

Trendul „switch off” („reîncărcare fără semnal”). Rămâne puternic, aceasta fiind una dintre cele mai puternice tensiuni din ultimii ani, pe măsură ce tehnologia a câștigat tot mai mult loc în viețile oamenilor. Pentru a combate efectele nedorite ale tehnologiei asupra vieții lor, oamenii încearcă să evadeze cât de mult în lumea reală, în natură, fără prea mulți stimuli. Unii își limitează accesul la telefon seara sau dimineața, sau își monitorizează atent timpul petrecut online, în vreme ce alții au o abordare chiar mai radicală, mergând până la mutarea în zone rurale, unde pot găsi zone neatinse de tehnologie.

În căutarea autenticității. În contextul pandemiei, când incertitudinea a atins cote fără precedent, s-a resimțit o și mai mare presiune asupra identificării adevărului. Pentru unii, „setea” de autentic înseamnă alegerea unor produse cu rețete curate, surse certificate, procesate cât mai puțin și apropiate de metodele de producție tradiționale. În încercarea de a rămâne autentici cu sine și cu ceilalți, tot mai mulți decid să părăsească locuri, angajatori, relații, mărci pe care nu le simt cu adevărat autentice, generând astfel mișcări economice care vor continua în următorii ani.

Mărci responsabile. Se manifestă ca trend stabil după efervescența creată în etapele inițiale ale crizei pandemice. Consumatorii sunt acum mai critici și au așteptări mai ridicate decât înainte, însă acest lucru reprezintă și o oportunitate pentru mărci de a interacționa în moduri mai relevante cu aceștia. 

„În relația cu brandurile, consumatorii devin tot mai critici. De exemplu, 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă și discernamânt un produs/ serviciu astfel încât să corespundă cu așteptările lor privind calitatea, transparența și onestitatea mărcii și tot atâția evită să cumpere mărcile care nu își respectă promisiunile, consumatorii și angajații. Crește și presiunea asupra brandurilor și așteptarea ca acestea să producă schimbări pozitive semnificative în societate – deja aproape jumătate dintre români aleg să consume/ să folosească mărcile de produse care se implică în rezolvarea diferitelor probleme sociale.” – Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock.  

Trend nou: o mai mare preocupare pentru imunitate 

Pe perioada pandemiei reflexele de apărare ale oamenilor au fost puternic activate. Amenințarea prin boală, și potențial moarte, i-a făcut pe oamenii de peste tot din lume să realizeze cât de fragili sunt, de fapt și ce uniformă este omenirea atunci când suntem toți reduși la conștientizarea condiției de bază. A avea un corp rezistent, puternic și sănătos părea a fi singura armă în fața unui virus complet necunoscut. Este posibil ca pentru unele nații conceptul de prevenție și imunitate să fi fost deja existent și activ, mai ales acolo unde gândirea pe termen lung este înscrisă deja în ADN-ul cultural. În România gândirea pe termen lung a fost tot timpul problematică, însă amenințarea virusului a activat zona de gândire strategică și planificare, până atunci amorțită la români. Pe viitor, este de așteptat ca românii să schimbe elemente fundamentale în modul de a-și trata corpul și consumul în materie de nutriție, sport, sănătate mentală și financiară. 

Obiceiuri sănătoase și atitudinea față de mediu 

56% dintre respondenții studiului spun că mănâncă aproape întotdeauna mâncare gătită la mesele principale, iar 47% au grijă să aibă o alimentație diversificată. 

45% spun că reciclează aproape mereu și îi încurajează și pe alții să facă același lucru.

În 2022, românii își doresc un stil de viață mai sănătos,
vacanțe și socializare cu prietenii 

Studiul arată că românii își doresc cel mai mult, anul acesta, să adopte un stil de viață mai sănătos și mai ordonat (31%); să plece în vacanță în străinătate (29%) și să se întâlnească mai des cu prietenii / colegii (26%). 

Studiul în versiune completă este disponibil la cerere, contra cost, printr-un email către flavia.bobei@unlock-research.com. Acesta poate fi personalizat pe diferite categorii/ industrii și ajută profesioniștii în business, marketing și comunicare să identifice modul în care pot aborda consumatorii cărora li se adresează. 


Studiul are la bază observarea continuă a trendurilor, explorarea calitativă a acestora prin focus-grupuri și o cercetare cantitativă prin 1000 de chestionare online aplicate pe un eșantion de oameni cu vârste cuprinse între 18 – 55 ani, reprezentativ la nivel național urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată în perioada noiembrie – decembrie 2021.

Sondaj PwC: Mai puțin de jumătate dintre companiile din UE sunt familiarizate cu Green Deal și sunt pregătite pentru măsurile pe care le implică

Mai puțin de jumătate dintre companiile care activează în  Uniunea Europeană spun că sunt familiarizate cu Pactul Verde european (Green Deal) și doar 49% au arătat că sunt pregătite pentru măsurile pe care le implică, potrivit raportului European Green Deal Survey 2021, realizat de PwC. 

„Evoluția pe piața energiei din ultimele luni și decizia de a elimina treptat dependența de combustibilii fosili din Rusia au dat o motivație suplimentară Comisiei Europene de a urgenta obiectivele Green Deal, chiar dacă pe termen scurt se va impune diversificarea surselor de aprovizionare – însemnând importuri mai mari de gaz lichefiat, importuri prin conducte de la furnizori non ruși și niveluri mai ridicate de biometan și hidrogen, dar și utilizarea mai mare a cărbunelui. Așa cum a anunțat zilele trecute, Comisia este pregătită să elaboreze un plan pentru a sprijini diversificarea aprovizionării cu energie, însă scopul va fi în continuare acela de a accelera tranziția către energia regenerabilă și de a îmbunătăți eficiența energetică”, a declarat Dinu Bumbăcea(foto), Country Managing Partner PwC România.

Lipsa de competențe și procese organizaționale sunt cele mai mari provocări percepute de companii care fac dificilă înțelegerea tuturor implicațiilor Green Deal, respectiv pentru a cuantifica costurile taxelor, pentru a beneficia de stimulentele disponibile și pentru a maximiza oportunitățile care decurg din tranziția către economii mai durabile.

Se preconizează că UE va introduce peste 1.000 de taxe diferite pentru a finanța parțial costul de 260 de miliarde de euro pe an al programului „Green Deal”. Aceste taxe și alte măsuri de creștere a veniturilor au ca scop promovarea investițiilor în tehnologii cu emisii reduse de dioxid de carbon, realizarea de progrese importante în domeniul eficienței energetice și trecerea la surse de energie cu emisii zero, reducerea consumului de resurse naturale, arată raportul.

Având în vedere că pactul european are implicații pentru sistemul de taxare, achiziții, lanțul de aprovizionare, producția, politicile ESG (mediu, sustenabilitate şi guvernanţă) și resursele umane, companiile trebuie să elaboreze strategii complexe pentru conformarea cu cerințele Green Deal. Și pentru companiile locale și pentru România ca țară, atingerea obiectivelor pactului este dificilă și presupune transformări semnificative, dar accesarea fondurilor europene disponibile în acest scop reprezintă o oportunitate pentru a înregistra progrese în reducerea emisiilor și tranziția către o economie durabilă”, a explicat Dinu Bumbăcea.

Alte constatări ale raportului

Două treimi dintre companiile intervievate spun că au deja un buget de investiții pentru a deveni mai sustenabile în următorii trei până la cinci ani. Printre inițiativele specifice de sustenabilitate pe care le întreprind în prezent companiile în mod ad-hoc se numără consumul de energie curată (78% dintre companii), reducerea consumului de energie (60%), reducerea deșeurilor și a utilizării plasticului (59%) și reducerea emisiilor de carbon (59%).

Pentru companiile intervievate, producția (44%), distribuția (27%) și achizițiile (18%) generează cele mai mari emisii și, prin urmare, sunt în centrul celor mai mari eforturi de sustenabilitate.

Puțin peste 50% dintre respondenți au declarat că intenționează să schimbe locațiile cheie din lanțul lor de aprovizionare – fie că este vorba de aprovizionare, producție sau depozitare – pe termen scurt. 

Companiile iau de asemenea măsuri pentru a reduce generarea de deșeuri și emisii, precum și pentru a promova cicluri de viață mai lungi și reutilizarea produselor, în tranziția către economia circulară – o altă prioritate a Green Deal.

Măsuri Green Deal cu impact semnificativ asupra companiilor,
din punct de vedere costuri, taxe și operațiuni 

Cel mai mare impact asupra companiilor dintre măsurile Green Deal îl va avea mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM). CBAM va stabili un preț al carbonului pentru anumite importuri, pentru a se asigura că reducerile de emisii din Europa contribuie la scăderea emisiilor la nivel mondial. 

De asemenea, vor fi introduse reglementări care să conducă la utilizarea durabilă a terenurilor, a apei, a materialelor plastice și eliminarea deșeurilor. În plus, statele membre ale UE, cum ar fi Franța, Germania și Polonia își creează propriile sisteme de impozitare a mediului. 

Comisia Europeană propune revizuirea sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) în conformitate cu obiectivul său mai ambițios de reduce emisiile cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. De la introducerea sa în 2005, ETS a redus emisiile cu peste 40% în sectoare precum energia electrică și termică, sectoarele industriale mari consumatoare de energie și aviația comercială. În prezent, CE propune să includă în sistemul ETS transportul rutier și maritim și clădirile.

Norme de impozitare a energiei  în cadrul UE vor fi, de asemenea, revizuite pentru a promova energia curată și a descuraja utilizarea combustibililor fosili. Schimbarea esențială va fi trecerea de la o impozitare bazată pe volum la o impozitare bazată pe consumul de energie și pe performanța de mediu.

Obligativitatea raportării ESG. Raportarea ESG nu a fost standardizată, iar acest lucru a dat naștere la practica greenwashing, în timp ce eforturile reale în materie de ESG sunt subminate. O serie de instituții colaborează în prezent pentru a produce un set unic de standarde acceptate la nivel internațional pentru raportarea ESG.

Sondajul PwC a fost realizat în rândul a peste 300 de companii din 13 țări europene. Sondajul a inclus și companii din Norvegia, Elveția și Marea Britanie, care nu fac parte din UE, dar care vor fi afectate de noile norme UE în materie de climă și mediu.

First Bank le oferă fermierilor români posibilitatea de finanțare de până la 90%, prin convențiile APIA 2022

0

First Bank a semnat cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) convențiile de finanțare a capitalului de lucru pentru beneficiarii subvențiilor dedicate creșterii animalelor (bunăstare păsări, bunăstare porcine, ameliorarea raselor). Prin semnarea acestor convenții, First Bank le oferă fermierilor din sectorul creșterii animalelor o facilitate de finanțare de până la 90% din valoarea subvenției.

Finanțarea pe această cale este una avantajoasă, cu o valoare a creditului de până la 90% din suma înscrisă pe adeverința APIA a solicitantului și o dobândă ROBOR 6M + maximum 2%/an. Fermierii care solicită finanțare pot obține credite cu următoarele caracteristici:

  • credite în lei pentru finanțarea capitalului de lucru cu rambursarea asigurată din subvențiile plătite de către APIA, care se realizează cel mai târziu până la 30.06.2023,
  • credite cu maturitate cel târziu la data de 30.06.2023, cu posibilitatea de prelungire în cazul în care apar întârzieri în plata subvențiilor, 
  • credite acordate într-o singură tranșă. 

„First Bank continuă să sprijine atât sectorul agricol, cât și pe cel economic oferind soluții financiare personalizate, rapide și rentabile. Agricultura este un domeniu esențial pentru România și cu un potențial semnificativ, dar care are nevoie de susținere eficientă și de durată pentru a atinge cele mai bune rezultate. Prin faptul că le oferim fermierilor români consiliere și sprijin financiar în derularea proiectelor lor, ne continuăm angajamentul de a fi un partener strategic în dezvoltarea unuia dintre cele mai importante sectoare economice ale țării”, a declarat Claudiu Manda (foto), Head of SME Division, First Bank.

Creditele pot fi obținute pe baza adeverinței APIA și pot fi utilizate pentru orice tipuri de nevoi de dezvoltare/operaționale ale fermelor. Alte avantaje sunt rambursarea automată a creditului pe măsura încasării subvențiilor de la APIA, asigurarea continuității în desfășurarea activităților curente și asigurarea lipsei temporare de disponibilități. 

Fermierii eligibili pentru subvenţii APIA se pot adresa oricărei sucursale First Bank pentru accesarea acestei facilități de finanțare, în baza adeverinţei de înregistrare fermier emisă de APIA, aferentă anului 2022. Lista sucursalelor First Bank poate fi consultată la acest link