Finanțare CEC Bank – EximBank pentru Rîmnicomb

0

CEC Bank a acordat o finanțare de 10 milioane de lei companiei Rîmnicomb, furnizor de nutrețuri pentru ferme de păsări sau animale, parte din grupul Avicola Focșani. Finanțarea beneficiază de o garanție acordată de EximBank, în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, care acoperă 90% din valoarea creditului.

Gabriel Pralea, director administrare reţea teritorială, CEC Bank: „În ciuda provocărilor ridicate de pandemie, continuăm să susținem companiile din domeniul agricol, cu atât mai mult atunci când e vorba de firme cu care avem deja o colaborare de tradiție.”

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „Companiile românești au nevoie mai mult ca oricând de programe adaptate la provocările actuale și suntem încântați că, în parteneriat cu celelalte bănci comerciale, putem furniza cele mai eficiente soluții de finanțare.”

Cu peste 30 de ani de experiență în producerea nutrețurilor, Rîmnicomb este caracterizat ca „important furnizor în nutriția animală pentru fermele și microfermele de păsări sau animale din România.

Rîmnicomb asigură, atât pentru fermele Avicola, cât și pentru alte ferme sau gospodării, furaje și tărâțe, iar produsele nu conțin hormoni de creștere sau făinuri animale. Compania are programe de înaltă tehnologie și procesează în fabrica sa materii prime agricole cultivate pe terenuri proprii. Firma comercializează și pui de o zi, proveniți de la Avicola Focșani. 

Producătorul de nutrețuri are și o rețea de magazine situate în partea de sud-est a României, în orașe precum Focșani, Buzău, Râmnicu Sărat, Brăila, Galați sau Tecuci și unde comercializează o gamă largă de sortimente de furaje și nutrețuri, șroturi și tărâțe, suplimente, vitamine și accesorii. 

Compania are peste 80 de salariați și a avut o cifră de afaceri de peste 57 milioane de lei în anul 2020.

Rîmnicomb colaborează cu CEC Bank încă din anul 2014, beneficiind, de-a lungul timpului, de finanțări în valoare cumulată de peste 11 milioane de lei”.

Premieră în industria muzicală din România

0

Mari nume ale industriei muzicale urmează să arate toate calitățile necesare unui adevărat star prin prezentarea primului talent show produs de Max Originals în România și realizat de casa de discuri Global Records: One True Singer. Va fi lansat la 1 aprilie, pe platforma de streaming HBO Max.

Realizatorii anunță că „show-ul îmbină producția de tip reality-show cu cea de talent-show și va pune sub lumina reflectoarelor tineri artiști care vor demonstra că au tot ce le trebuie pentru a deveni următorul megastar al României. Concurenții vor trece prin multe provocări pentru a-și demonstra calitățile vocale, abilitățile de compoziție, anduranța fizică și mentală, talentul de interpretare live și multe altele. Pe parcursul concursului, juriul va avea sarcina de a elimina treptat concurenții, până când îl vor descoperi pe One True Singer – persoana care va depăși cu succes toate probele, va evolua și va reuși să devină un artist complet, demn de marele premiu – un contract muzical în valoare de 50 de mii de euro, la care se adaugă încă 50 de mii de euro direct în cont”.

Ioanina Pavel, producător: „Abonatul HBO Max se va bucura de un adevărat spectacol, un festin de muzică, dramă și pericol, care va da dependență încă de la început. Iar, la finalul episodului, din cei 14 tineri pretendenți la titlul One True Singer, sigur va avea un favorit. Pe parcursul sezonului, concurenții vor trece printr-o serie de provocări, una mai complexă decât cealaltă, propuse de experți din industria muzicală. Sunt teste de perseverență și dedicare, nu doar de voce și atitudine de star, și sunt menite să comprime în două luni munca experților care pot lucra și ani să modeleze un talent brut într-un artist complet.”

Johnathan Young, VP Original Productions, HBO: „OTS este o ocazie cu adevărat unică pentru noi. Un talent show original, conceptualizat de Global Records, producători cu acte-n regulă de hituri și staruri. Mai mult decât muzica în sine, ce ne-a atras la acest produs a fost autenticitatea lui. Ne-a fost clar că producătorii de la Global Records au toate datele pentru a face un show de succes. One True Singer este o competiție. Dar este în același timp mult mai mult – este o privire rară în culise și expune multiplele talente și abilitați de care orice tânăr talentat are nevoie ca să devină cu adevărat un artist complet. Iar tinerii cu care pornim la drum sunt impresionanți! Abia aștept să îi cunoașteți!”    

Ștefan Lucian, fondator și CEO Global Records: „One True Singer este un concept pe care îl aveam pregătit de ceva vreme, a apărut în cel mai organic mod cu putință din exact activitatea noastră de zi cu zi și din dorința de arăta care este parcursul de la un artist talentat la un star. Suntem mândri că am avut ocazia să dezvoltăm și să producem acest show împreună cu HBO. One True Singer reprezintă un veritabil backstage pass, singurul show ce invită publicul în culisele industriei muzicale, pentru a putea vedea și înțelege pentru prima dată ce înseamnă să fii artist.”

HBO Max® reprezintă „platforma de streaming a WarnerMedia care oferă entertainment de calitate. HBO Max aduce, pentru toate tipurile de public, o varietate de titluri aparținând unor branduri emblematice: HBO, Warner Bros., DC, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies și multe altele. Platforma a fost lansată în Statele Unite ale Americii în mai 2020 și un nou abonament de tip AVOD a fost introdus în a doua parte a anului următor. În iunie 2021, au început lansările HBO Max la nivel global, în piețe din America Latină și Caraibe, și apoi au început primele lansări europene în țările nordice și Spania în octombrie. HBO Max își va continua expansiunea globală în 2022”. 

WarnerMedia este definită ca „o companie lider în domeniul mass-media și al divertismentului care creează și distribuie conținut premium și popular către audiențe globale prin intermediul brandurilor sale: HBO, HBO Max, Warner Bros., TNT, TBS, truTV, CNN, DC, New Line, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies și altele. WarnerMedia face parte din AT&T Inc. (NYSE: T)”.   

Global Records este cunoscută ca „una dintre cele mai mari case de discuri independente din Europa Centrala și de Est, reprezentând unii dintre cei mai importanți artiști din industria muzicala precum Inna, Minelli, Carla’s Dreams, The Motans, Antonia, Alina Eremia si Irina Rimes. Anual, cele peste 200 de piese lansate de casa de discuri ajung în topurile de specialitate din țări precum Romania , Rusia, Polonia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Lituania și Franța, generând peste 11 miliarde de accesari pe toate platformele de streaming. Cu un portofoliu ce include peste 40 de artiști, 50 de autori și peste 150 de creatori de conținut, Global este unul dintre cei mai importanți jucători din industria de entertainment”.

 



Proiect educativ cu impact social, recunoscut ca exemplu de bune practici europene

0

Proiectul de prevenire a consumului de droguri în şcoli „Necenzurat” își derulează ediția din acest an, implementat de Agenţia Naţională Antidrog (ANA), împreună cu Ministerul Educației, adresat adolescenţilor cu vârste cuprinse între 12 si 14 ani.

La nivel internațional, proiectul este cunoscut ca ,,Unplugged”, și face parte dintre exemplele de bune practici ale European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) în domeniul prevenirii consumului de droguri în mediul școlar.

Inițiatorii subliniază că proiectul „are ca scop dezvoltarea de abilităţi de viaţă, necesare luării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool şi droguri, în rândul elevilor din grupa de vârstă menţionată mai sus, cuprinzând trei părți (cunoștințe și atitudini, abilități interpersonale și abilități intrapersonale), divizate în 12 lecții săptămânale (cu structură standard). Proiectul și se desfăşoară în România, fără întrerupere, începând cu anul 2009.

În cadrul acestui proiect, sunt tipărite caiete pentru elevi, ghiduri metodice pentru specialiştii ANA și cadrele didactice care desfăşoară lecţiile Necenzurat, precum şi seturi de 47 cartonaşe cu întrebări şi răspunsuri despre droguri şi efectele consumului, ca materiale de sprijin pentru desfăşurarea activităţilor.

Până în prezent, peste 60.000 de elevi de 12-14 ani din ţara noastră au fost beneficiarii celor 12 lecţii ale proiectului, urmând ca, în anul şcolar 2021 – 2022, acestora să li se alăture cel puțin 10.000.

Cele mai recente cercetări au arătat faptul că, pentru cei mai mulţi adolescenţi, consumul de droguri este parte a unui stil de viaţă. Aceasta înseamnă că există o importantă influenţă socială asupra consumului de tutun, alcool sau alte droguri. Noile forme de  prevenire utilizează programe de instruire bazate pe abilităţi sociale, unde comportamentele sociale sunt introduse și exersate, ajutând astfel la creşterea rezistenţei în fața presiunii grupului de egali, la îndemnul de a consuma droguri. Astfel, proiectul încorporează activități care se axează pe: gândirea critică, luarea deciziilor, conștientizare, rezolvarea de probleme, gândirea creativă, comunicarea eficientă, empatia, gestionarea emoțiilor și a stresului, credințele normative, cunoașterea efectelor diferitelor substanțe etc.

Scopul acestei abordări este de a dezvolta, în rândul elevilor de 12-14 ani, aptitudini specifice şi resurse de care au nevoie pentru a rezista influenţelor sociale, de a înţelege corect cunoştinţele despre droguri și efectele lor asupra sănătăţii individuale şi colective.

Proiectul face parte din categoria prevenire universală, integrând metode interactive, precum jocul de rol sau brainstorming-ul, activități individuale sau de grup și având și o componentă pentru părinți”.

XTB: Invazia Ucrainei – consecințe asupra pieței

Brokerul de burse internaționale analizează impactul economic și asupra piețelor financiare cheie

Cel mai pesimist scenariu – invazia Ucrainei de către Rusia – se materializează. Încercăm să analizăm consecințele acestei agresiuni asupra economiei și a piețelor financiare.

Prețul petrolului depășește pragul de 100 de dolari pe baril

Rusia este un jucător cheie pe piața materiilor prime energetice, deosebit de important pentru Europa. Situația de pe piața petrolului o demonstrează – prețurile petrolului au crescut peste 100 de dolari pe baril pentru prima dată din 2014. Rusia exportă în jur de 5 milioane de barili de petrol în fiecare zi, aproximativ 5% din cererea globală. 

Aproximativ jumătate din această cantitate este exportată în Uniunea Europeană. Dacă Occidentul decide să elimine Rusia din sistemul de plăți SWIFT, exporturile rusești către Uniunea Europeană ar putea fi oprite. Într-un astfel de scenariu, prețul petrolului ar putea crește cu 20 – 30 de dolari pe baril. În opinia noastră, prima de risc de război inclusă în prețul actual al barilului de petrol se ridică la 15 – 20 USD.

Europa este principalul destinatar al petrolului rusesc.
Sursa: Bloomberg, XTB Research

Aurul și paladiul cresc

Conflictul este principalul motor al mișcărilor de pe piața aurului. Nu este prima dată când aurul se dovedește a fi un bun activ de refugiu în momente în care apar conflicte geopolitice. Uncia de aur se tranzacționează cu peste 3% în creștere astăzi, aproape de 1.970 USD și cu puțin peste 100 USD sub maximele istorice.

Rusia este un important producător de paladiu, un metal important pentru sectorul auto. Sursa: Bloomberg, XTB Research

Rusia este un producător major de paladiu, care este un metal cheie în producția de convertoare catalitice pentru sectorul auto. Prețurile paladiului au crescut astăzi cu aproape 8%.

Frica duce la corecții în piață

Piețele bursiere globale suferă cea mai amplă lovitură din 2020. Cu toate acestea, panica nu este la fel de mare ca la începutul anului 2020. Incertitudinea este cel mai important motor pentru piețele de valori globale în prezent deoarece investitorii nu știu ce va urma. 

Corecția de pe piața futures a Nasdaq-100 s-a adâncit astăzi la peste 20%. O mare parte a acestei scăderi a fost însă cauzată de așteptările privind înăsprirea politicii monetare din partea Fed. Contractele futures pe DAX au scăzut cu aproximativ 15% de la jumătatea lunii ianuarie și se tranzacționează în apropierea maximelor prepandemice.

DE30 încearcă să oprească declinul în zona maximului prepandemic.
Sursa: xStation5

Afacerile în Ucraina sunt în pericol

Nu ar trebui să fie surprinzător faptul că firmele și companiile rusești cu o mare expunere în Rusia sunt cele mai afectate. Indicele rusesc RTS a scăzut cu peste 60% de la maximul din octombrie 2021 și s-a tranzacționat pentru scurt timp sub minimele din 2020! 

Polymetal International este o companie care merită menționată – acțiunile sale scad cu peste 30% la Bursa de Valori din Londra deoarece piața se teme că sancțiunile vor afecta companiile anglo-rusești. Renault este, de asemenea, afectată deoarece Rusia este a doua cea mai mare piață pentru companie. Băncile cu expunere mare în Rusia – UniCredit și Societe Generale – scad și ele puternic.

Inflație și mai mare

Din punct de vedere economic situația este clară – conflictul militar va genera un nou impuls inflaționist. Prețurile aproape tuturor mărfurilor se tranzacționează în creștere, în special ale mărfurilor energetice. 

Cu toate acestea, în cazul piețelor de materii prime, multe vor depinde de modul în care conflictul afectează logistica. Rețineți că lanțurile globale de logistica nu și-au revenit încă după impactul pandemiei și acum iese la suprafață un alt factor negativ. Potrivit indicatorului New York Fed, lanțurile globale de aprovizionare sunt cele mai restrânse din istorie. 

Factori de risc pentru bancherii centrali

Panica COVID-19 a fost de foarte scurtă durată datorită unui sprijin enorm oferit de băncile centrale. Cu toate acestea, o astfel de acțiune este puțin probabilă acum. Întrucât conflictul are un caracter inflaționist și are un impact mai mare asupra ofertei și logisticii, mai degrabă decât asupra cererii, inflația devine o problemă și mai mare pentru marile bănci centrale. 

Pe de altă parte, înăsprirea rapidă a politicii monetare ar amplifica turbulențele pieței. În opinia noastră, marile bănci centrale vor continua înăsprirea politicii anunțate. Probabilitatea unei creșteri de 50 de puncte de bază a dobânzii de către Fed în martie a scăzut, dar o creștere a ratei de 25 de puncte de bază pare să fie o certitudine. 

Ce urmează?

O întrebare cheie pentru piețele globale acum este – cât de mult va escalada conflictul? Răspunsul la această întrebare va fi cheie pentru calmarea piețelor. Odată ce va începe să se contureze un răspuns, investitorii vor începe să încerce să estimeze impactul sancțiunilor și vor apărea speculații privind schimbări ce vor avea loc în politica economică.

BCR și LKE Group semnează o co-finanțare de 4,6 milioane de euro pentru relocarea unei facilități de producție din China la Someg Gherla

0

Banca Comercială Română a aprobat o finanțare de 4,6 milioane de euro pentru LKE Group, pe un termen de 7 ani. Creditul reprezintă o co-finanțare pentru achiziția Someg Gherla SA, în vederea relocării în județul Cluj a unei linii de producție din China a grupului german.

„După multe căutări amănunțite, am ales să venim la Someg Gherla, având în vedere potrivirea de peste 90% a profilului de afaceri al companiei, a resurselor sale, dar și a potențialului de creștere pe care îl oferă. România este o țară membră UE, care își îmbunătățește constant infrastructura și dispune de personal cu înaltă calificare și cu o bună etică a muncii”, a declarat Bjorn Riechers CEO LKE Group.

„Ne bucurăm că putem contribui la finanțarea companiilor din străinătate care investesc în dezvoltarea și modernizarea capacităților de producție din România. Credem că alegerea partenerilor de la LKE Group a fost una corectă și cu impact pe termen lung atât pentru mediul de business, cât și pentru comunitatea locală. Vom rămâne mai departe implicați în dezvoltarea sustenabilă a economiei”, a declarat Eleonora Bacale, Șef Departament Industrii Generale și TMT, în cadrul Diviziei Clienți Strategici. 

Cu o experiență de 20 de ani, LKE Group este unul dintre cei mai importanți producători de sisteme de transport și manevrare logistică a mărfurilor din Germania, având operațiuni în Marea Britanie, Polonia și China.

Proiectul de relocare a facilității din China către Romania a fost originat și instrumentat de Clairfield Internațional, prin birourile de la Viena și București. Clairfield este una dintre cele mai mari case de M&A din Europa, cu tranzacții anuale de peste 5 miliarde de euro.

Casa de avocatură Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA (RTPR) a acționat în calitate de consilier juridic pentru LKE Group, oferind consultanță cu privire la achiziția Someg Gherla SA, precum și la finanțarea tranzacției.

Mă bucur că am avut ocazia să asistăm LKE Group cu privire la această tranzacție, le mulțumim pentru acest mandat și le dorim mult succes în planurile de dezvoltare în România”, a declarat Alina Stăvaru, Partener RTPR. „În numele întregii echipe RTPR, doresc să le mulțumim atât clienților noștri, LKE Group, Clairfield International, cât și Băncii Comerciale Române pentru colaborarea excelentă. Împreună am reușit să finalizăm cu succes o tranzacție intensă, care a presupus multiple aspecte specifice cu un grad ridicat de complexitate”, a adăugat Poliana Gogu-Naum, Counsel la RTPR.

Studiu Reveal Marketing Research: Românii mulțumiți de serviciile de comunicaţii de care beneficiază în prezent

0

Reveal Marketing Research a realizat în perioada 11 – 16 februarie 2022 un studiu având ca principal obiectiv obținerea unui set de informații relevante în ceea ce privește percepţia românilor cu privire la serviciile de comunicaţii.

Românii, mulțumiți de serviciile de care beneficiază în prezent

Printre cele mai apreciate servicii se numără serviciile de telefonie mobilă (85%), televiziune prin cablu (85%), internet mobil și internet fix (82%) dar și serviciile de telefonie fixă (69%).

Privind din perspectiva categoriilor de venit ale respondenților, se constată că cei mai mulțumiți de aceste servicii sunt cei cu un venit lunar mediu spre mare (2000 lei +).

Din perspectiva segmentelor de vârstă, respondenții cu vârsta peste 55 de ani se declară cei mai mulțumiți de serviciile de care beneficiază în prezent (89%).

În ce măsură intenționează românii să își schimbe furnizorul actual de servicii de telecomunicații în următoarele 6 luni?

Deși românii se declară mulțumiți de serviciile actuale, 34% dintre aceștia spun că intenționează să își schimbe furnzizorul de telefonie mobilă în următoarele 6 luni.

Un procent semnificativ este și cel al celor care intenționează să își schimbe furnizorul de televiziune prin cablu – 28%.

Dintre segmente, 40% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 spun că își vor schimba furnizorul actual de servicii de telefonie mobilă, fata de 32% dintre respondenții cu vârsta peste 55 de ani cu același răspuns. Doar 11% declară că intenționează să își schimbe furnizorul de telefonie fixă.

Și ce aspecte contează atunci când aleg un furnizor?      

Întrebați de aspectele de care vor ține cont atunci când își vor alege un nou furnizor, aproximativ 6 din 10 dintre ei declară că sunt interesați de costul pe care trebuie să îl achite lunar. Prețul constituie motivul principal cu precădere în rândul respondenților din segmentul de vârstă 35 – 44 de ani.

De asemenea, experiența anterioară cu furnizorul a fost unul dintre principalele motive pentru care 41% dintre cei care consideră să își schimbe furnizorul.

În următoarele 6 luni, 34% dintre respondenți ar putea fi convinși să își schimbe furnizorul și prin prisma ofertelor promoționale. De altfel, apetitul consumatorilor români pentru un portofoliu complet/variat de produse și servicii este de 25%, acestea fiind în special dorite de consumatorii cu vârste peste 45 de ani.

Atât clienții cu venituri medii (2000-3000 de lei), cât și cei cu venituri mai ridicate (peste 3000 de lei) sunt interesați de costul lunar.


Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 11-16 februarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Centrul pentru Studiul Democrației a înființat Observatorul Român al Sărăciei Energetice

0

Centrul pentru Studiul Democrației, una dintre cele mai importante organizații care contribuie la studiul sărăciei energetice în România, a înființat Observatorul Român al Sărăciei Energetice, un proiect în premieră la nivel național. Scopul acestei inițiative este de a oferi o perspectivă de 360 de grade asupra sărăciei energetice la nivel național. Totodată, a fost creat un grup de lucru multidisciplinar format din experți, cu scopul de a identifica cele mai bune soluții pentru combaterea acestui fenomen complex, ce afectează o mare parte a populației, mai ales în contextul pandemiei și al crizei prețurilor ridicate la energie. 

Sărăcia energetică este o provocare importantă la nivel național, ce necesită resurse substanțiale pentru combaterea eficientă a acesteia. Sistemul actual de ajutorare a celor aflați în situație de sărăcie energetică, structurat în special prin intermediul legii consumatorului vulnerabil, exclude în continuare multe gospodării în nevoie. De fapt, direcționarea greșită a ajutoarelor este una dintre principalele probleme ale sistemului existent. 

„Prin Observatorul Român al Sărăciei Energetice (ORSE), aducem la aceeași masă experți de vârf din diverse domenii relevante pentru peisajul sărăciei energetice din România. Împreună, ne propunem să deblocăm resursele necesare pentru a înțelege mai bine cauzele fundamentale ale sărăciei energetice pe plan local, impactul acestui fenomen și măsura în care politicile existente pot fi îmbunătățite pentru a combate fenomenul în manieră eficientă. ORSE promovează soluții bazate pe analize aprofundate, date și un schimb european de idei”, declară Anca Sinea, vicepreședinte al Asociației Centrul pentru Studiul Democrației și coordonatorul acestui proiect.

Observatorul Român al Sărăciei Energetice are ca misiune: 

•    Să contribuie la creșterea capacității instituțiilor-cheie de luare a deciziilor, prin contribuții și acces la analize și date relevante și de actualitate privind sărăcia energetică în Romania.

•    Să faciliteze un dialog public informat cu privire la problemele legate de sărăcia energetică la nivel național.

•    Să sprijine procesul legislativ complet și elaborarea normelor de aplicare, respectând în același timp angajamentele europene privind tranziția durabilă și justă.

•    Să asigure o comunicare strategică directă cu actorii relevanți, printr-o voce unificată a experților recunoscuți în domeniu. 

Aproape unul din doi români este expus la riscul sărăciei energetice

Sărăcia energetică este un fenomen larg răspândit în toate țările europene, însă statele foste comuniste sunt mai afectate de manifestările sale. De altfel, în perioada 21 – 25 februarie 2022, are loc Săptămâna internațională de acțiune împotriva sărăciei energetice, în care experți, factori de decizie politică și practicieni în domeniu se reunesc pentru a identifica soluții practice pentru atenuarea acestei probleme cu efecte ample asupra condiției economico-sociale a celor afectați,  

În România, veniturile mici, traiul în locuințe ineficiente și, implicit, consumul ridicat de energie sunt factori ce creează un risc mare ca multe familii să se confrunte cu sărăcia energetică. De asemenea, gospodăriile rurale sunt mai vulnerabile în fața sărăciei energetice față de cele din mediul urban, din cauza veniturilor scăzute, a condițiilor de viață necorespunzătoare și a accesului redus la infrastructură, care creează contextul dependenței de lemne pentru asigurarea nevoilor energetice în gospodării.

La nivel național, pentru 45,3% din populație facturile la energie reprezintă o povară prea grea în bugetul gospodăriei proprii, plătind peste 10% din bugetul de familie pentru acestea, conform studiului „Sărăcia energetică în clădirile din România”, realizat de către Centrul pentru Studiul Democrației (2021), ce a avut la bază date din Ancheta Bugetelor de Familie 2018. 

Acest lucru creează o stare de vulnerabilitate energetică pentru 1 din 2 români, care, pentru a-și acoperi toate nevoile energetice, ar putea fi nevoiți să reducă din cheltuieli de la alte capitole esențiale pentru un trai decent (medicamente, rechizite, haine, alte dotări în locuință, alimente sau capacitatea de economisire). 

Este o certitudine faptul că, în contextul actual al crizei provocate de pandemia Covid-19 și de prețurile record la energie, acest fenomen se accentuează, actualizarea calculelor pe baza unor date mai recente urmând să facă parte din activitățile pe termen scurt ale ORSE. 

Mai multe informații despre acest proiect, dar și despre fenomenul sărăciei energetice la nivel național puteți afla pe website-ul ORSE: www.saracie-energetica.ro.

Digital Futures Index: 75% dintre companiile din România vor să accelereze ritmul cu care adoptă soluții cloud

0

Digitalizarea are un impact pozitiv pentru România și, potrivit Digital Futures Index, statele avansate din punct de vedere digital sunt mai inovatoare, au economii mai competitive și mai eficiente

Microsoft a lansat Digital Futures Index, o cercetare realizată recent la nivelul a 16 țări din Europa, inclusiv România, care își propune să evalueze nivelul de digitalizare din regiunea Europei Centrale și de Est, analizând mai multe categorii de dezvoltare digitală și corelând diferiți indicatori. 

România este una dintre țările din regiune care dispune de numeroase avantaje competitive – precum numărul foarte mare de talente în domeniul digital, a doua cea cea mai mare populație de dezvoltatori de software din regiunea Europei Centrale și de Est, un ecosistem din ce în ce mai dinamic de startup-uri – elemente care, odată valorificate, pot să transforme România într-un centru regional de progres digital. 

„Ne aflăm într-un moment foarte important, în care așezăm bazele viitorului, iar rolul fiecăruia dintre noi, în calitate de cetățeni, este esențial. Cu precădere, însă, liderii de afaceri sunt poziționați strategic pentru un impact pozitiv crescut, în contextul în care numeroase cercetări indică faptul că investițiile în infrastructura digitală și de cloud sunt în strânsă legătură cu rezultatele economice și sociale. Potențialul României în direcția digitalizării este semnificativ, iar ambiția noastră, a Microsoft, este să ajutăm România să devină un «hotspot digital» și una dintre cele mai avansate economii din regiune. Prin intermediul acestui Index, ne propunem să identificăm căile prin care putem valorifica în cel mai bun mod avantajele pe care le avem, ca țară, și să aflăm cum putem reduce decalajul pe care îl înregistrăm (din unele puncte de vedere) față de alte state”, declară Bogdan Putinică, General Manager Microsoft România.

Astfel, Digital Futures Index arată că nivelul general de dezvoltare digitală al României este de 92, țara noastră înregistrând un scor cu 8% sub media regiunii Europei Centrale și de Est. Însă, România are rezultate mai bune în ceea ce privește câștigurile economice și societale, având aici un scor de 104 (peste media înregistrată la nivel de regiune), fapt care sugerează că digitalizarea are, deja, un impact pozitiv pentru țară. 

De asemenea, observăm că ritmul de dezvoltare accelerează, România având o industrie a serviciilor IT în plină expansiune, care reprezintă în prezent 6,2% din PIB și se dezvoltă de 3 ori mai rapid decât economia națională. În plus, este una dintre țările cu cel mai mare punctaj în Index în ceea ce privește exporturile de produse și servicii din sfera IT&C, iar industria IT este al doilea cel mai mare sector din economia națională care contribuie la exporturile de servicii ale țării (2 din 10 dolari obținuți din activitățile de export sunt corelați cu sectorul IT&C). 

Totodată, potrivit Indexului, firmele din România alocă pentru cheltuielile cu produsele și soluțiile de software sume similare cu celelalte state din regiune (înregistrând un scor de 95 vs. 100). În același timp, datele arată că utilizarea cloud-ului este foarte strâns legată de niveluri ridicate ale inovației și productivității, iar 75% dintre companiile din România vor să accelereze ritmul cu care adoptă soluții cloud și tehnologia în general. Totuși, încă suntem cu 13% în urma mediei regionale atunci când vine vorba de procentul de firme care folosesc soluții de cloud computing. 

Digital Futures Index analizează și maturitatea digitală a țărilor pe care le include, iar România are un scor cu 29% sub media regională în ceea ce privește procentul de companii care angajează specialiști în domeniul IT. Pe de altă parte, în ceea ce privește procentul de absolvenți IT&C, înregistrăm un scor de 102 (situându-ne ușor peste media regiunii), iar continuarea și intensificarea eforturilor în această direcție va fi esențială, cu atât mai mult cu cât estimările arată că în România vor fi create peste 650.000 de locuri de muncă pe roluri tehnice / IT până în anul 2025. 

Analizând nivelul de competențe digitale la nivelul întregii populații, Indexul arată faptul că România se situează cu 31% sub media Europei Centrale și de Est, la acest capitol. Conform analizei realizate de Microsoft, abilitățile digitale sunt strâns corelate cu rezultatele economice și societale, incluzând inovația, productivitatea, nivelul salariului mediu sau calitatea mediului înconjurător, spre exemplu.

La rândul său, și gradul de digitalizare a serviciilor publice se corelează puternic cu productivitatea, inovația și nivelul salariului mediu dintr-o țară și are rolul de a stimula exponențial progresul digital, în ansamblul său iar, la această categorie, România înregistrează un scor cu 30% sub media regiunii. 

„Transformarea digitală nu mai reprezintă astăzi o posibilitate, este o certitudine în fața căreia ne aflăm deja. Pentru a putea trasa corect premisele viitorului digital, trebuie însă să avem o imagine clară asupra poziției noastre curente și asupra oportunităților care ne așteaptă. Totodată, este important să înțelegem modul în care accelerarea progresului tehnologic ar putea avea un impact pozitiv asupra economiei și societății românești. Ne dorim să contribuim la transformarea României într-un centru digital regional, de unde să «exportăm» inovație, nu talente și credem că Digital Futures Index poate reprezenta începutul unei conversații despre modul în care putem înfăptui acest lucru. Ne propunem, așadar, să  conturăm o hartă a dezvoltării digitale în regiune și să poziționăm România în centrul acesteia”, afirmă Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, Microsoft România

Așadar, statele avansate din punct de vedere digital sunt mai inovatoare, au economii mai competitive și mai eficiente, și înregistrează un nivel mai scăzut de poluare, iar prin accelerarea digitalizării, atât România, cât și întreaga regiune a Europei Centrale și de Est pot accelera procesul de evoluție și creștere socială și economică. Astfel, încurajarea transformării tehnologice, în special prin investiții în infrastructura digitală și prin dezvoltarea de competențe digitale, reprezintă una dintre strategiile fundamentale pe care România ar trebui să le aibă în vedere pentru a-și putea defini un viitor sustenabil și pentru a-și menține competitivitatea economică. 

Platforma interactivă de analiză a datelor din cercetare poate fi accesată aici: aka.ms/DigitalFuturesIndex.

Deloitte România și Reff & Asociații au obținut o victorie definitivă în fața ÎCCJ care obligă autoritatea fiscală să motiveze schimbarea metodei de stabilire a prețurilor de transfer față de cea aleasă de contribuabil

0


O echipă multidisciplinară, formată din avocați din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal și consultanți fiscali din cadrul Deloitte România, a obținut o soluție definitivă în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) prin care autoritatea fiscală este obligată să motiveze aplicarea unei metode de stabilire a prețurilor de transfer diferită de cea aleasă de contribuabil și, implicit, noua abordare de analiză. Hotărârea, obținută după mai bine de cinci ani, confirmă că organele fiscale trebuie să justifice temeinic motivele pentru care a fost aplicată respectiva metodă de stabilire a prețurilor de transfer și să analizeze circumstanțele în care s-a aflat societatea la momentul întocmirii dosarului, astfel încât să stabilească cea mai adecvată abordare pentru analiza prețurilor de transfer. 

Prin soluția obținută de echipa formată din experți Reff & Asociații | Deloitte Legal și Deloitte România, ÎCCJ a constatat nulitatea căii de atac formulate de autoritățile fiscale, având în vedere că, prin cererea de recurs, acestea nu au înaintat critici concrete de nelegalitate cu privire la hotărârea primei instanțe, ci doar au reluat aspectele din întâmpinarea depusă în dosarul de fond. Ulterior, contribuabilul a recuperat sumele impuse nelegal de către autoritățile fiscale, precum și cheltuielile de judecată. 

Din echipa de litigii fiscale care a condus reprezentarea uneia dintre cele mai marii companii internaționale care activează în domeniul bunurilor de larg consum în acest proiect, coordonată de Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate, au făcut parte Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, şi Ivona Cristea, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal, în timp ce practica de servicii fiscale a Deloitte în România a oferit consultanță cu privire la stabilirea prețurilor de transfer, precum și în cursul inspecției fiscale, prin echipa condusă de Bogdan Barbu, Partener Servicii Fiscale. 

„Ne bucură atât soluția substanțială pronunțată de judecător pe fond, care a tranșat această problematică în baza Ghidului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și a legislației naționale în materia prețurilor de transfer, cât și dezlegarea procedurală oferită de ÎCCJ. Înalta Curte confirmă, astfel, abordarea instanțelor de judecată de sancționare a autorităților fiscale care promovează recursuri fără să prezinte, în realitate, motive reale de nelegalitate a hotărârilor pronunțate în primul grad de jurisdicție, reluând exact motivarea din actele de impunere contestate”, a declarat Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate în cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal.

„Această abordare a organelor fiscale este una des întâlnită în practică, iar noi încercăm constant să o corectăm în faza administrativă. Cu ajutorul acestei soluții și a altora similare, sper că vom reuși să o descurajăm pe viitor, cu scopul aplicării corecte a principiilor prețurilor de piață”, a adăugat Bogdan Barbu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Practica de litigii din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal, ce cuprinde peste 20 de avocaţi, acoperă toate tipurile de proiecte de litigii din mediul de afaceri, de la cauze fiscale, la dispute comerciale şi administrative.

Companiile consideră inoportună renunțarea la cota unică, conform unui sondaj PwC România. Ministerul Finanțelor va face o analiză a sistemului de taxe în 2022, iar ANAF demarează controale împreună cu Inspecția Muncii

0

Renunțarea la cota unică și introducerea unui sistem de impozitare progresivă sunt considerate inoportune de 90% dintre respondenții la un sondaj realizat de PwC România, în pregătirea Conferinței Anuale de Taxe. În schimb, opiniile sunt împărțite atunci când vine vorba de reducerea cotei de TVA la 0% la alimente, despre care 56% cred că va avea un impact pozitiv sau despre modificarea sistemului de impozitare a proprietăților, pe care 54% o consideră necesară. Aceste subiecte, precum și măsurile care se pregătesc pe termen scurt pentru digitalizarea administrației fiscale și în zona legislației fiscale, au fost discutate în cadrul conferinței de către reprezentanții PwC România cu Mirela Călugăreanu, președinte ANAF și Alin Chitu, secretar de stat Ministerul Finanțelor Publice.

România are nevoie de o reformă fiscală, dar care să fie cu adevărat echitabilă și fundamentată. Discutăm de revenirea la impozitul progresiv de câțiva ani, dar fără să facem o analiză serioasă. Mediul de afaceri susține în continuare cota unică care, încă de la implementare, a reprezentat un brand de atragere a investițiilor. La acest moment cred că ANAF nu este pregătită să schimbe paradigma pentru a răspunde unei impozitări progresive. Dacă vrem să facem acest lucru, trebuie să avem o discuție așezată cu toți factorii de decizie la masă și, dacă se ia decizia politică de modificare, să avem la dispoziție o perioadă rezonabilă pentru pregătire”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Serviciilor de Fiscale și Juridice PwC România.

Ministerul Finanțelor are în plan realizarea acestei analize împreună cu instituțiile internaționale, Banca Mondială și Fondul Monetar Internațional.

Obiectivul nostru este să avem un sistem eficient, un sistem echitabil din perspectiva impozitării individului. În acest context ambele variante – cota unică sau cota progresivă –  au meritele lor. Să vorbim doar despre cotă progresivă nu adresează principala problemă și anume contribuțiile sociale. Pentru că principala presiune pe salarii vine din zona de contribuții sociale. Noi nu avem un obiectiv în PNRR de a schimba anumite lucruri în taxe, doar sunt menționate impozitul pentru microîntreprinderi și facilitățile fiscale din construcții. Ne-am ferit să avem obiective în cadrul unui impozit. Am zis să ne dăm puțin timp pentru a face o analiză. Primul pas este să ne asumăm ce vrem să facem în următorii ani”, a explicat Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice.

Întrebată dacă ANAF e pregătită pentru implementarea unui sistem progresiv de impozitare, președintele instituției a spus că e nevoie de un termen rezonabil. „Dacă vorbim de predictibilitate, vorbim de predictibilitate nu numai din perspectiva mediului de afaceri, ci și a instituției de administrare fiscală din România. Implementarea oricărei decizii care înseamnă o modificare legislativă, ANAF trebuie să o pună în aplicare dar are nevoie de un termen rezonabil”, a precizat Mirela Călugăreanu.

ANAF demarează controale împreună cu Inspecția Muncii și își propune finalizarea a trei mari proiecte de digitalizare în acest an

Președintele ANAF a anunțat demararea unor controale privind munca de către ANAF și Inspecția Muncii, precum și trei mari proiecte de digitalizare care vor finalizate în acest an, pentru a respecta prevederile PNRR, cu impact semnificativ pentru contribuabili, respectiv: sistemul Trafic Control, proiectul Sfera – interoperabilitatea cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului  și platforma Big data APIC – gestionarea unui volum masiv de date și analiză risc.

„Ne-am propus împreună cu colegii de la Inspecția Muncii un plan comun pentru prevenirea muncii subdeclarate – este o țintă în PNRR –,  care va deveni operațional în partea a doua a lunii martie. Contribuabilii trebuie să se aștepte la verificări tematice din această perspectivă. Această activitate va avea un rol extrem de important, știți că an de an pe Semestrul European multe critici au venit în zona aceasta, cum că instituțiile cu atribuții în domeniu nu au colaborat corespunzător astfel încât să se înregistreze o diminuare semnificativă a fenomenului de nedeclarare și subdeclarare din această perspectivă, desigur și cu consecințe în ceea ce privește încasarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale (…) Trebuie să recunoaștem că avem un decalaj fiscal și în zona colectării impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, de aceea (…) trebuie să încercăm să-l reducem”, a declarat Mirela Călugăreanu, președintele ANAF.

PwC România organizează în perioada 23 – 24 februarie a 18-a ediție a Conferinței Anuale de Taxe 2022: „Află acum. Află ce urmează: Cum gestionăm schimbarea continuă?”. În cadrul acesteia, Daniel Anghel, Partener, Liderul Departamentului de consultanță fiscală și juridică, Ionuț Simion, Andreea Mitiriță, Ruxandra Târlescu și Diana Coroabă, Parteneri PwC România și Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias au dezbătut propunerile de schimbare a Codului fiscal și proiectele de modernizare a ANAF cu Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice. Puteți urmări înregistrarea evenimentului aici.