START LA PROGRAMUL NOUA CASĂ 2025!

0

Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, anunță potențialii beneficiari că Programul NOUA CASĂ 2025, a devenit operațional după ce plafonul de garantare aprobat de către Ministerul de Finanțe în valoare de 500 milioane lei, a fost alocat celor 13 finanțatori înscriși în program.

Programul NOUA CASĂ rămâne un produs de creditare avantajos, atât prin avansul minim solicitat de doar 5%, cât și prin comisionul de administrare de 0,15%/ anual, calculat la soldul garanției. Programul continuă să beneficieze de condiții preferențiale, cu 30% mai reduse decât nivelul pieței, în ceea ce privește nivelul onorariilor notariale pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare și a oricăror altor acte care se încheie, cu anumite excepții prevăzute în mod expres în legislația incidentă.

Băncile care s-au înscris în program și anul acesta și cărora FNGCIMM le-a alocat plafoane de garantare sunt: Alpha Bank, BCR, BRD-GSG, CEC Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen Bank, Libra Intrnet Bank, EXIM Banca Românească, Unicredit Bank, Garanti Bank, Vista Bank, și Techventures Bank. Astfel, românii care doresc să-și achiziționeze o locuință, pot apela la una dintre băncile partenere, pentru întocmirea dosarului de credit și înaintarea acestuia către FNGCIMM, în vederea obținerii garanției de stat. 

Informații complete privind condițiile de eligibilitate, documentele solicitate și modul de accesare a programului Noua Casă sunt publicate pe site-ul www.fngcimm.ro, iar pentru accesarea facilă a programului, încurajăm beneficiarii să consulte Ghidul Noua Casă 2025, pus la dispoziție FNGCIMM la adresa   https://www.fngcimm.ro/attachment/VybKT_NOUA%20CASA%202025.pdf.

De la lansarea Programului PRIMA CASĂ, în anul 2009, până la finele lunii decembrie 2024, FNGCIMM a acordat un număr de 334.048 garanţii, în valoare totală de 31.6 miliarde lei, ce au susținut credite în valoare de peste 64 miliarde lei. 

Rata de default efectivă a garanțiilor este de 0,35%, acesta situându-se cu mult sub rata de neperformanță a creditelor aferente debitorilor persoane fizice pe întregul sistem banca.

One United Properties raportează vânzări și pre-vânzări rezidențiale de 45,1 milioane de euro în primul trimestru din 2025

0

One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, a înregistrat vânzări și pre-vânzări în valoare totală de 45,1 milioane de euro în T1 2025, care corespund unei suprafețe de 14.794 mp de spații rezidențiale și comerciale. Aceste rezultate reflectă vânzarea și pre-vânzarea a 146 de apartamente și unități comerciale, precum și a 117 locuri de parcare și alte tipuri de unități.

Rezultatele din primul trimestru reflectă cererea solidă pentru dezvoltările noastre și ritmul sănătos al construcțiilor din întregul portofoliu. Cu 77% dintre unitățile rezidențiale din portofoliul nostru de vânzări deja vândute, am asigurat încasări viitoare de peste 349 de milioane de euro – un semnal puternic de stabilitate pentru anii următori. Ne desfășurăm activitatea la cea mai mare scară de dezvoltare de la înființarea companiei, cu peste 4.000 de unități în construcție și un portofoliu de terenuri în creștere, care va permite dezvoltarea a peste 9.000 de locuințe suplimentare în anii următori. Proiectele în derulare sunt echilibrate, cu 2.300 de unități programate pentru livrare în acest an, oferind vizibilitate asupra veniturilor viitoare și a generării de numerar. Strategia noastră rămâne concentrată pe creștere, creare de valoare și o implementare riguroasă”, a declarat Victor Căpitanu, Co-CEO al One United Properties.

În T1 2025, One Lake District a rămas cea mai bine vândută dezvoltare a One United Properties pentru al șaptelea trimestru consecutiv, fiind urmată de One High District și One Lake Club. La data de 31 martie 2025, 77% dintre unitățile disponibile aflate în dezvoltare și cele deja livrate erau vândute către clienții finali. Sumele datorate în baza contractelor încheiate cu clienții la 31 martie 2025 se ridică la 349,3 milioane de euro în numerar suplimentar până în 2027. Numai în T1 2025 au fost încasate 36,8 milioane de euro. 

Divizia comercială a continuat să își consolideze rolul de sursă stabilă de venituri recurente. În T1 2025, One United Properties a înregistrat venituri din chirii în valoare de 7 milioane de euro, o creștere de 3% față de anul anterior, reflectând cererea constantă din partea chiriașilor pentru întregul portofoliu. Compania a închiriat și pre-închiriat un total de 16.520 mp de spații comerciale, din care 3.820 mp reprezintă contracte noi, iar 12.700 mp sunt prelungiri ale contractelor de închiriere. La 31 martie 2025, portofoliul comercial existent acoperă peste 144.000 mp de suprafață închiriabilă brută, fiind estimat să ajungă la 187.000 mp până la finalul anului 2026, datorită construcțiilor în curs la One Gallery, One Technology District și Hotel Mondrian.

Portofoliul nostru comercial existent înregistrează performanțe excepționale, cu un grad de ocupare care se apropie de închirierea completă a proprietăților. Cu peste 140.000 mp de suprafață închiriabilă brută care generează venituri constante din chirii și alți 43.000 mp aflați în prezent în construcție, consolidăm semnificativ baza de venituri recurente a Companiei – unul dintre pilonii centrali ai strategiei noastre pe termen lung. Această contribuție constantă la rezultatele financiare trimestriale oferă un plus de vizibilitate și echilibru, aspecte cu atât mai relevante în contextul actual, în care ratele dobânzilor sunt în scădere, iar randamentele se comprimă treptat. Considerăm că un portofoliu comercial solid și stabilizat nu doar completează segmentul nostru rezidențial, ci și sporește reziliența generală a Companiei, oferindu-ne o poziționare mai bună pentru a gestiona condițiile de piață în schimbare”, a declarat Andrei Diaconescu, Co-CEO al One United Properties. 

La data de 31 martie 2025, One United Properties avea în construcție 4.041 de unități, 22.000 mp de spații de birouri și 21.000 mp de spații comerciale, cu o Valoare Brută de Dezvoltare (GDV) combinată de 1,5 miliarde de euro. Din această sumă, 1,233 miliarde de euro reprezintă GDV aflată în faza de construcție aferentă segmentului rezidențial, reflectând valoarea totală estimată a fi generată din vânzarea tuturor unităților la finalizarea proiectelor. În plus, compania deține un portofoliu de terenuri care susține GDV estimată la 2,2 miliarde de euro, aferentă unui număr de 9.101 de viitoare unități rezidențiale.

Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025

0

Calitate și economii în centrul tradițiilor pascale

Un studiu realizat de EY România în perioada martie-aprilie 2025 dezvăluie preferințele consumatorilor români pentru cheltuielile legate de sărbătorile de Paște, o tradiție centrală în cultura românească, într-un context marcat de inflație ridicată și instabilitate economică. 

Sondajul evidențiază accentul pus pe calitate, prețuri avantajoase și strategii de economisire.

Cheltuieli pentru cadouri și masa festivă

  • Cadouri: 61% dintre respondenți așteaptă reduceri pentru a cumpăra cadouri de Paște, cu 41% urmărind atât oferte online, cât și în magazine și 35% concentrându-se pe mediul online. 47% alocă până la 400 lei, 37% între 400 și 1.000 lei, iar 16% peste 1.000 lei. Doar 26% au economisit în prealabil pentru aceste cheltuieli.
  • Masa de Paște: 35% plănuiesc să cheltuiască între 300 și 500 lei, 26% între 500 și 1.000 lei, iar 17% peste 1.000 lei. 22% alocă sub 300 lei.
  • Evoluția cumpărăturilor de Paște față de 2024: 45% estimează cheltuieli mai ridicate cu până la 10 – 20%, în timp ce 10% estimează valori cu peste 30% mari. 22% anticipează cheltuieli similare sau mai mici.

Vacanțe și timp liber

Doar 15% dintre respondenți au achiziționat bilete de avion sau pachete turistice pentru Paște sau 1 Mai, reflectând constrângerile economice. 85% nu au planificat vacanțe. Pentru următoarele șase luni, 36% intenționează să aloce între 250 și 500 lei lunar pentru divertisment și relaxare, iar 38% între 50 și 250 lei pentru sport.

Criterii de achiziție

Calitatea (98%) și prețul (97%) domină deciziile de achiziție, urmate de proximitatea magazinului și proveniența produselor. Livrarea la domiciliu, sustenabilitatea și brandul sunt mai puțin importante. Pentru alegerea retailerilor, prețul este prioritar, urmat de proximitate și încrederea în comerciant. La electrocasnice, recenziile sunt esențiale, iar la îmbrăcăminte contează reducerile și ușurința returnării.

Strategii de economisire

Pentru a maximiza valoarea achizițiilor, respondenții aleg:

  • Reduceri (61%)
  • Comercianți cu profil discount (55%)
  • Mărci mai ieftine, dar de calitate similară (47%)
  • Programe de fidelitate (40%)
  • Produse din piețe și de la mici afaceri (37%)

Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail și Produse de Consum, EY România: „În 2025, românii demonstrează o abordare prudentă în pregătirea sărbătorilor de Paște, aproape toți respondenții punând calitatea și prețul pe primul plan, în timp ce maximizează valoarea prin reduceri și comercianți cu profil discount. Această combinație de tradiție și pragmatism economic arată adaptabilitate în fața provocărilor financiare.”

Reacția la creșterea prețurilor

50% dintre respondenți vor continua să cumpere alimente proaspete, 49% produse de îngrijire personală, 35% alimente procesate și 31% electrocasnice mari, chiar și la prețuri mai ridicate. În schimb, pentru produsele neesențiale, precum îmbrăcămintea sau articolele de lux, mulți optează pentru alternative mai ieftine sau reduc achizițiile. În ceea ce privește ieșirile la restaurant, 45% declară că vor reduce frecvența meselor în oraș.

Planuri financiare pentru următoarele șase luni

  • Alimente: 34% vor cheltui între 500 și 1.000 lei lunar.
  • Igienă personală: 43% alocă între 250 și 500 lei lunar.
  • Educație: 25% alocă între 50 și 250 lei lunar.
  • Economii și investiții: 25% intenționează să aloce peste 2.000 lei lunar, un semn de prudență.

Comparație cu anul precedent

Studiul EY România din 2025 dezvăluie un consumator mai prudent și orientat spre valoare comparativ cu 2024, reflectând presiuni economice accentuate. 

În timp ce 61% dintre respondenți în 2025 au căutat reduceri pentru achizițiile de Paște, în creștere de la 51% în 2024, bugetele pentru cadouri s-au orientat spre intervale mai mici, cu 45% alocând până la 400 lei pentru cadouri (față de 27% sub 400 lei în 2024). În plus, 68% au încercat să economisească mai mult în 2025 (față de 62% în 2024), dar doar 54% și-au atins obiectivele financiare (în scădere față de 60%), indicând o presiune financiară mai mare. 

Calitatea și prețul sunt priorități de top, prețul înregistrând o creștere semnificativă în importanță față de aceeași perioadă a anului trecut, respectiv de la 80% la 97%. Un accent sporit este acordat și criteriilor privind proximitatea și proveniența produselor.

„Aceste rezultate reflectă modul în care românii păstrează spiritul Paștelui, echilibrând provocările economice cu alegeri strategice pentru calitate, reduceri și economii pentru un viitor mai sigur”, concluzionează Georgiana Iancu (foto).

Bucurie de Paște din lucruri simple: BCR propune 10 sfaturi financiare de Sărbători

0


Banca Comercială Română (BCR), prin programul Școala de Bani, propune un set de 10 sfaturi de educație financiară inspirate din tradițiile românești, care poate aduce în prim-plan esența Sărbătorilor de Paște: bucuria împărtășită, obiceiurile simple și alegerile cumpătate

1. Planifică masa de Paște ca pe o zi de târg în sat: cu listă și buget.

Așa cum bunicii mergeau la târg cu banii numărați în buzunar, și tu poți evita risipa făcând un plan de cumpărături și respectându-l. Aplică regula 50/30/20: 50% pentru lucrurile esențiale (masa, ouăle, cozonacul), 30% pentru mici plăceri, 20% pentru a pune deoparte chiar și în perioada Sărbătorilor.

2. Gătește în casă, cu ce ai deja, nu cu ce e „în ofertă”.

Tradițional, cozonacul, pasca sau drobul erau făcute din ce avea gospodarul în curte și cămară. Fă inventarul înainte să mergi la cumpărături și exersează shopping-ul inteligent: lista e sfântă, tentațiile trecătoare.

3. Înlocuiește cheltuielile spontane cu provocări de familie.

Transformă o zi de cumpărături în provocarea „cheltuim maximum 100 de lei pe tot ce ne bucură.” Aici poți introduce și regula celor 24h – dacă ți se pare că nu ți-ar lipsi acel produs după o zi, poate nu e chiar necesar.

4. Fă decorațiuni handmade împreună cu familia.

Folosește ce ai prin casă: borcane, panglici, frunze, lână. Înveți copilul valoarea reutilizării și eviți cheltuielile inutile. E o lecție despre creativitate și despre cum nu trebuie să cumperi totul ca să creezi magie.

5. Schimbă darurile scumpe cu gesturi simbolice.

În loc de cadouri de vitrină, oferă timp, o poveste scrisă de mână sau o fotografie de familie. Tradiția spune că darul din inimă aduce noroc – și lasă loc pentru regula „întâi tu”: plătește-te pe tine prima dată, apoi dăruiește.

6. Implică-i pe cei mici în pregătirea bugetului.

Oferă-le copiilor o mică sumă și lasă-i să decidă ce ar cumpăra pentru Paște. Învață-i, astfel, să aleagă și să prioritizeze. E un prim pas în educația lor financiară – și în deprinderea obiceiului de a lua decizii informate.

7. Refolosește ce poți – exact cum făceau părinții noștri.

Fața de masă, coșulețele de anul trecut, ouăle din lemn. În loc să cumperi în fiecare an ceva nou, reinventează ce ai. Așa eviți și Factorul Iepurașului de Paște: acele mici cumpărături „drăguțe”, care par ieftine, dar adunate îți pot da bugetul peste cap. Pune zilnic deoparte cât ai fi dat pe un iepuraș decorativ – și ai un mini-fond pentru vară.

8. Stabilește un buget pentru cadouri și comunică-l deschis.

În multe familii de altădată se știa clar: „asta avem, cu asta ne descurcăm.” Transparența financiară e parte din educația în familie. Și e un bun moment să explici de ce nu e sănătos să cumperi mai mult decât îți permite bugetul stabilit.

9. Alege simplitatea care aduce liniște, nu cheltuielile în exces cu griji mai târziu. 

Un Paște reușit nu se măsoară în sume cheltuite, ci în momente petrecute împreună. Bucură-te de sărbători fără stres financiar – uneori, cele mai frumoase lucruri sunt cele mai simple. Gândește pe termen lung și întreabă-te: „Merită cu adevărat?”, înainte de a scoate cardul.

10. Investește în timp petrecut împreună, nu în lucruri.

Tradițiile românești sunt despre a sta la masă, a merge împreună la biserică, a ieși la plimbare. Adevărata valoare e în relații, nu în obiecte – și, exact ca în investiții, timpul e resursa care aduce cele mai mari câștiguri.

Paștele este un moment ideal pentru reflecție personală: să consumăm conștient, să alegem cu grijă și să ne reconectăm cu valorile esențiale – printre care și grija față de banii noștri și față de cei dragi. Fiecare sfat pe care l-am propus poate fi luat și ca o mică lecție de viață, pe care e bine s-o ducem mai departe și în rândul familiei și prietenilor noștri, dar și în comunitățile în care fiecare va ajunge în aceste zile” a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication & CSR, BCR


Astfel de sfaturi financiare – simple, practice și adaptate vieții de zi cu zi – pot fi învățate și aprofundate pe platforma Școala de Bani, dezvoltată de BCR, care oferă cursuri gratuite de educație financiară pentru toate vârstele și etapele vieții – de la copii și adolescenți, la părinți, cupluri sau viitori antreprenori. 

Structurate clar, interactive și ușor de parcurs, cursurile abordează teme actuale precum relația cu banii în cuplu, cum vorbim despre bani cu copiii, echilibrul la cumpărături sau siguranța financiară în mediul digital. 

Toate au un scop comun: să ajute românii să ia decizii mai bune cu banii lor, în momente importante – inclusiv în perioada Sărbătorilor, când emoțiile și cheltuielile pot merge mână în mână. 

Despre BCR și educația financiară

De la începutul acestui an, peste 20.000 de români au participat la activitățile programului Școala de Bani – dintre care aproximativ 2.000 sunt adulți – în cadrul a 168 de ateliere și conferințe organizate în 121 de orașe, cu sprijinul a peste 150 de angajați BCR.

După peste 9 ani de activitate, misiunea BCR și a programului Școala de Bani rămâne aceeași: să contribuie la creșterea nivelului de încredere financiară al românilor, oferindu-le cunoștințele și instrumentele necesare pentru a lua decizii informate despre bani, indiferent de vârstă sau profesie.

Power of Now 2025 – un eveniment despre căutare, autocunoaștere și devenire profesională 

0

Peste 300 de liceeni și studenți din București, Brașov, Cluj-Napoca, Onești, Ploiești și Timișoara, au participat, pe 11 aprilie 2025, la cea de-a doua ediție a inițiativei  „Power of Now”. Organizat de Fundația The Duke of Edinburgh’s International Award Romania, cu sprijinul BusinessMark și Brightway, evenimentul a reunit lideri din diferite industrii și domenii, care le-au împărtășit tinerilor din experiența lor și cum se pot pregăti pentru a intra pe piața muncii. 

Pentru unii dintre vorbitori, precum Virgil Stănescu (Președinte Executiv, Sports HUB), Oana Huiu (Chief Technical Officer, Policolor), Paula Crihan (Network Marketing, Oriflame), pasiunile descoperite în liceu au devenit, ulterior, profesii, însă excelența vine prin multe ore de muncă, dar și prin a învăța din greșeli, le-au dezvăluit ei tinerilor din audiență. La rândul său, Diana Lupu (psihoterapeut și autor) le-a vorbit tinerilor despre cum să gestioneze presiunile psihologice care se pot confrunta în încercarea de a-și descoperi direcția. 

Poveștile personale și experiențele de familie pot contribui și ele la descoperirea abilităților și trasarea unui viitor parcurs profesional, au punctat, la rândul lor Ioana Burtea (jurnalist și autor) și Luana Maria Mușat (PR & Social Media).

Estera Anghelescu (Director Recrutare & Employer Branding, Kaufland România) și Miruna Dumitriu (Senior Team Leader, Deloitte Regional Audit Delivery Center) au discutat cu Daniel Drăgan (Managing Partner, BusinessMark), despre cum se pot pregăti tinerii pentru munca viitorului, într-un context dominat de automatizare și digitalizare.

În cadrul discuției, au fost abordate subiecte precum: cum se vor schimba job-urile în următorii 5-10 ani și skill-urile de care tinerii vor avea nevoie pentru a intra pe piața muncii; importanța brandingului personal pentru în tânăr la început de carieră și cât de mult contează prezența online în procesul de recrutare; la ce se uită un angajator atunci când vede CV-ul unui tânăr care aplică la primul său loc de muncă; ce pot face acei tineri care nu au încă un traseu profesional clar în minte; cum se pregătesc companiile pentru a întâmpina intrarea în organizații a generațiilor tinere.

Un alt subiect abordat în cadrul evenimentului a vizat necesitatea educării tinerilor în ceea ce privește identificarea informațiilor false și a dezvoltării spiritului civic. Astfel, Răzvan Petri (Cofondator,  Politică la minut) și Cristian Retegan (Community Manager, Universitatea Româno-Americană & Consultant în comunicare), au prezentat o serie de proiecte și strategii pentru a încuraja tinerii să fie mai informați. 

De pe agenda conferinței nu putea lipsi subiectul inteligenței artificiale, în contextul în care în următorii ani numeroase job-uri se vor transforma ca urmare a prezenței tot mai mari a softurilor ce au la bază AI în organizații. Astfel, Dragoș Stănescu (IT Digital Business Solutions Manager Europe, Syngenta) a adus în discuție skill-urile și abilitățile de care tinerii vor avea nevoie pentru a se pregăti pentru intrarea pe piața muncii.

Evenimentul a inclus, totodată, momente creative, iar tinerii au putut explora standuri ale unor companii și ONG-uri care oferă oportunități de carieră, de voluntariat și de petrecere a timpului liber.

Cum influențează Generația Z piața muncii?

Participarea la evenimentul Power of NOW a fost o experiență inedită, care a confirmat încă o dată cât de important este să fim conectați la schimbările reale din piața muncii – nu mâine, nu peste un an, ci acum. Am vorbit despre Generația Z și despre modul în care această generație schimbă regulile jocului, nu doar prin așteptările lor față de angajatori, ci și prin valorile pe care le aduc în organizații: creativitate, adaptabilitate, autenticitate și competențe digitale native. La Kaufland, lucrăm activ pentru a transforma aceste valori în realitate. În ultimii ani, unul dintre obiectivele noastre strategice a fost să repoziționăm brandul de angajator astfel încât să fie relevant și pentru noile generații. Prin proiecte precum Dance Talk sau Grand Job Experience, am creat spații autentice de dialog și angajare, chiar acolo unde Gen Z se exprimă cel mai natural: pe TikTok sau în lumea virtuală a gaming-ului. Cred cu tărie că, pentru a rămâne relevante și competitive, organizațiile trebuie să înțeleagă din timp așteptările generației care va modela cultura muncii de mâine. Mulțumesc echipei Power of Now pentru invitație și pentru oportunitatea de a face parte dintr-o conversație atât de vie și necesară despre viitorul muncii”, a spus Estera Anghelescu, Director Recrutare & Employer Branding Kaufland România.

Cum a luat naștere proiectul Power of Now?

„Power of Now este o inițiativă educațională cu impact social, lansată în 2024 la Brașov de Fundația The Duke of Edinburgh’s International Award Romania. Creat pentru a sprijini dezvoltarea tinerilor din România, inițiativa oferă acces la învățare practică, inspirație și modele reale. Ediția a doua, desfășurată în aprilie 2025 la Universitatea Româno-Americană, a reunit peste 300 de participanți din șase orașe, care au interacționat cu speakeri din domenii diverse.

Ideea a pornit de la o întrebare adresată tinerilor in 2023, într-o conversație in care tinerii subliniau ceea ce școala, părinții, ceilalți așteaptă la de la ei. La întrebarea : «Dar voi ce vă doriți?» – o liniște a spus totul. Power of Now s-a conturat ca un spațiu sigur, în care tinerii își pot descoperi vocea și curiozitățile, sprijiniți de oameni implicați voluntar și de o comunitate construită cu pasiune. M-a impresionat energia voluntarilor noștri– toți liceeni, care au lucrat zi de zi cu noi, fiind implicați in toate etapele organizării. Astfel experiența a fost pentru ei o lecție practică despre responsabilitate, comunicare și munca in echipă. Nu le-am oferit doar un eveniment, ci un context in care sa se simtă valoroși și sa învețe. Inițiativa nu se rezumă la conferință, ci creează un cadru în care tinerii pot pune întrebări și caută răspunsuri, fără presiuni. La București s-a format o echipă dedicată, alături de parteneri precum BusinessMark și Brightway. Power of Now continuă să contribuie la misiunea fundației The Duke of Edinburgh’s International Award România: deschiderea oportunităților de dezvoltare pentru tinerii din România și recunoașterea lor, indiferent de mediul din care provin”, a precizat Mihaela Mariș, Vicepreședinte, Fundația The Duke of Edinburgh’s International Award Romania

Scopul final al proiectului este acela de a colabora, a învăța unii de la ceilalți și a contribui la un viitor mai bun pentru noi toți:  „Implicarea în cadrul evenimentului Power of NOW, o inițiativă valoroasă care susține și inspiră noile generații aflate la început de carieră, mi-a permis să împărtășesc din experiența mea profesională și să răspund întrebărilor adresate de participanții atât de curioși, entuziaști și dornici să învețe. Mai mult, evenimentul a reprezentat pentru mine o oportunitate de a mă reconecta cu mediul academic, reușind să intru și eu în pielea studenților prezenți la discuții și să ascult poveștile celorlalți invitați, deoarece cred cu tărie că procesul de învățare ar trebui să fie unul continuu. Atmosfera creată în timpul sesiunilor de discuții a fost una deschisă, plină de energie și idei creative care au marcat un final de săptămână reușit. Felicitări organizatorilor pentru impactul pe care îl au în formarea viitorilor profesioniști”, a transmis, la rândul său, Miruna Dumitriu, Senior Team Leader, Deloitte Regional Audit Delivery Center.

Un eveniment creat de Fundația The Duke of Edinburgh’s International Award România, co-organizat alături de BusinessMark și Brightway

Partener principal: Kaufland Romania
Partener: Universitatea Româno-Americană din București

Sponsori: Deloitte Regional Audit Delivery Center, Artesana, Argus Audit SRL, MabIT, Carpatina, Audiotribe, Oriflame, Cărturești, Kreors.

Colaboratori: International House Bucharest, Academia 1,61, Fundația Romanian Angel Appeal, Brașov Running Festival 

Parteneri media: Jurnalul de Afaceri, Economistul, Global HR Manager, România Durabilă, Transilvania Business, digital-business.ro, spațiulconstruit.ro, Business Press, Club Economic, Business Voice, MATEK

„85% dintre consumatori spun că încrederea este un top driver în ceea ce privește alegerea”. Principalele concluzii ale conferinței reTAG – a retail, FMCG & e-commerce conference for the modern world 2025

0

Aproximativ 200 de reprezentanți ai sectoarelor retail, FMCG și e-commerce au participat, pe 4 aprilie 2025, la „reTAG – a Retail, FMCG & e-Commerce Conference for the Modern World”. Organizat de BusinessMark la București, evenimentul a reunit 19 profesioniști din domeniu, ce au adus în discuție provocările cu care se confruntă aceste sectoare în contextul actual și modul în care acestea se transformă prin prisma tehnologiilor emergente, a noilor comportamente de consum și cerințelor de sustenabilitate.

Evenimentul a inclus sesiuni de prezentări și două paneluri, moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

PRIMA SESIUNE

Traian Năstase, Managing Partner, iSense Solutions, a deschis prima sesiune vorbind despre strategiile prin care brandurile pot să devină mai atractive în ochii consumatorilor. Astfel, el a prezentat rezultatele unui studiu privind brandurile și consumatorii români.

Frica a crescut la 41% în 2023, iar procentele au rămas acolo în continuare. Suntem în alertă, ca să zic așa. Vorbim, în principal, de frici care țin de zona financiară. Acestea au crescut semnificativ în 2024 și se mențin la acest nivel și în 2025. Avem frici referitoare la inflație, măriri de taxe, criză economică. Însă consumatorul nu se așteaptă să îi scadă veniturile – cred că lucrul acesta este de luat în calcul de către branduri. Am observat un trend care este și în străinătate: din ce în ce mai mulți români economisesc. Poate nu îmi cresc veniturile, însă voi continua să economisesc, iar asta aduce o provocare pentru branduri. Cum putem convinge cumpărătorii să ne aleagă pe noi, în acest context?

Românii sunt înconjurați de fake news – 74% spun că au văzut știri false în timpul campaniei electorale; aceste informații au fost împărtășite și de influenceri. Acest lucru ne face să nu mai avem încredere, iar românii valorizează un comportament etic. Astfel, consumatorul devine sceptic. Este importantă încrederea pe care brandul nostru o inspiră consumatorului. 85% dintre consumatori spun că încrederea este un top driver în ceea ce privește alegerea. Ce influențează asta? Valorile similare, onestitatea comunicării și relevanța pentru individ”, a explicat el.

A urmat Sorin Zaharov, Digital Monitoring Specialist & Product Manager, Advahoo, care a vorbit despre observabilitatea inteligentă – de la experiența digitală a utilizatorilor până la elementele de infrastructură.

Să vorbim despre digitalizare. De exemplu, chiar și o vacanță o planificăm online și, atunci, contează foarte mult experiența pe care o avem atunci când încercăm să o planificăm, iar asta se întâmplă în orice domeniu. Trebuie să ne asigurăm că livrăm produsul la cel mai înalt standard. Platforma Dynatrace se integrează în sistemul vostru. Are AI-ul la bază, este complet automată, efortul de integrare e minim și poate să ne spună pentru fiecare click ce sistem folosește în spate și unde apar problemele. Toate echipele pot folosi platforma, pentru a înțelege unde apar blocajele în flux. Pe lângă informațiile de legătură între componente, platforma poate prelua și informații contextuale: ce valoare avea coșul de cumpărături, ce fel de client era cel care a tranzitat site-ul. Totodată, în cazul în care apare o problemă, ne ajută să înțelegem ce revenue am pierdut când a picat sistemul sau cum prioritizăm solicitările”, a explicat el.

A urmat un panel la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Perla Harghitei, Apemin Tușnad), Geanina Ungureanu (CPI Property Group | Romania), Tiberiu Dănețiu (Auchan), Michael Kaiser (Sezamo), Laura Ciocoiu (Roua Beauty), Ioan-Bogdan Dorobanț (Decathlon România) și Adrian Păun (Cărturești).

Atunci când vine vorba de sectoarele retail, e-commerce și FMCG, România are un potențial mare de dezvoltare, în ciuda contextului macroeconomic, au fost de părere invitații primului panel. 

În acest context, Tiberiu Dănețiu, Board Member, Director Corporate Affairs & Retail Media, Auchan, a precizat: „Împărtășesc același optimism din perspectiva capacității României de a se dezvolta. În ceea ce privește Auchan, am avut un an de care suntem foarte mândri și bucuroși, pentru că am reușit să consolidăm accentuarea diferenței de preț în retailul românesc. Am făcut dezvoltarea a două noi concepte: ATAC Hiper Discount by Auchan și am lansat franciza Simply by Auchan. Suntem într-o viteză accelerată pe retail media. Dacă vreți să faceți clienții să se îndrăgostească de brandul vostru ce trebuie să faceți este să folosiți retail media. Eficiența este mai mare decât orice alt mediu individual. Au fost factori care au pus amprenta asupra creșterii costurilor, cum ar fi creșterea prețurilor la energie. Noi suntem fericiți că avem în portofoliu peste 90% din produse care provin de la producători din România. Avem un focus și o concentrare pentru a oferi cele mai bune prețuri cumpărătorilor.”

La rândul său, Mircea Varga, Chairman of the Board, Teilor Holding, Independent Board Member, Safetech Innovations, Perla Harghitei & Apemin Tușnad, a intervenit precizând că: „Lucrurile sunt într-o continuă mișcare și sper că ne-am dat seama că acesta este noul context. În acest context al schimbării, clientul se schimbă și el, începe să devină mai matur. Se mișcă și el odată cu vremurile, cu tehnologia. Pentru noi, 2024 a fost foarte bun. Temerea trebuie să fie una constructivă, pentru că, dacă rămânem într-o frică care ne paralizează, nu mai reacționăm. Am știut să folosim tot ceea ce s-a întâmplat în contextul economic. 2025 a început foarte bine, sunt optimist. Cred că poate fi la fel de bun ca 2024, în ciuda acestor turbulențe. Cred că asta ar trebui să ne trezească și să nu rămânem cuplați în rutină și în ce a funcționat până acum, pentru că asta ne va diferenția de competiție. Dacă nu se întâmplă ceva catastrofal, nu văd ca 2025 să fie mai rău ca anul anterior. Timpul în care reacționăm la lucruri noi se scurtează. În trecut, crizele se succedau foarte rar. Dacă rămânem ancorați în obiceiuri vechi cu speranța că lucrurile vor reveni la cum a fost, dacă rămânem în așteptare, vom avea de pierdut.”

Preferințele, așteptările și nevoile consumatorilor sunt într-o continuă schimbare, iar cei care nu se adaptează pierd încrederea lor, au mai fost de acord invitații. 

În acest context, Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | Romania, a intervenit precizând că: „Cu toții ne luptăm pentru timpul consumatorului, iar acest timp este foarte bine alocat la mall, pentru că este un punct în care se întâlnește familia, se întâlnesc prietenii. Există și evenimente foarte apreciate: discuții pe diverse teme, evenimente pentru copii, vizionări de filme. Alături de branduri, acestea aduc oameni la mall și contribuie la acest sentiment al comunității. S-a văzut în 2024-2025 o creștere foarte mare la Constanța, atât pe trafic, cât și pe vânzări. Inițial ne-am gândit că este efectul ucrainenilor veniți în zonă, dar acest trend a crescut. Mall-urile se aflau în afara orașului atunci când au fost dezvoltate. În Cluj, Florești a devenit o comunitate extraordinară, care a crescut de 10 ori numărul locuitorilor. În Constanța, orașul a venit în jurul mall-ului și s-a văzut această evoluție. Avem peste 10 ani ca și vechime și am observat foarte bine această evoluție.”

În contextul actual, consumatorii au devenit tot mai atenți la raportul calitate-preț. Astfel, Michael Kaiser, Chief Commercial Officer, Sezamo.ro, a explicat: „Suntem foarte optimiști atât pentru acest an, cât și pentru anii viitori. Suntem un canal de viitor, pentru că Sezamo aduce avantaje foarte mari atât de timp, cât și de conveniență, astfel că îți poți aloca timpul diferit. Nu avem nicio predictibilitate, însă partea de alimentare și e-grocery rămâne pe o pantă optimistă. Avem peste 80% dintre produse de la producători români. Avem și o linie de prețuri price entry, iar în sectorul retail suntem cu toții responsabili. Pentru noi, este foarte important ca la produsele eco, de la producătorii locali, să fim foarte responsabili – de exemplu, să facem plățile la timp, cât ei să poată preconiza, să poată face planuri, să știe mult mai bine unde să își aducă piața. Când vin creșteri de prețuri, vrem să înțelegem de ce sunt acolo, avem discuții cu producătorii mari.

Piața de carte este o piață care crește. De la an la an, vedem că vin cititori noi în această piață, iar asta ne bucură foarte tare. Ca pentru orice alt retailer din zona noastră, ce contează este să fii foarte prezent în ceea ce se întâmplă în restul piețelor. Oamenii caută context în carte și noi suntem acolo să îl oferim. Pe de altă parte, continuăm expansiunea, pentru a ajunge să punem câte o carte în mâinile fiecărui cititor care o caută. Accesul la carte este foarte important și, astfel, urmărim să deschidem o librărie în fiecare loc unde un cititor are nevoie de ea. Încercăm să aducem un plus în societate și ne continuăm misiunea.

Piața de carte a suferit destul de mult din pricina inflației și nu sunt semne cum că ar putea să scadă costurile, însă consumatorul este protejat în continuare, pentru că piața de carte are o componentă puternică de discount-uri”, a spus, la rândul său, Adrian Păun, Head of Marketing, Cărturești.

În plus, sustenabilitatea, produsele eco, sunt tot mai des în atenția consumatorilor, a punctat Laura Ciocoiu, Country Manager, Roua Beauty. „Piața de beauty crește de la an la an, iar trendurile ce vin din partea consumatorilor reconfirmă faptul că ei sunt din ce în ce mai educați, din ce în ce mai informați de importanța unei rutine. Însă apare o polarizare clară atunci când vorbim de comportamentul de consum. Clienții aleg brandurile care împărtășesc autenticitatea și valorile lor. Consumatorul educat are nevoie de timp, de informații pentru a face alegerile potrivite. (…) Generația Z și Alpha devin un segment important când vine vorba de rutinele de înfrumusețare. Această schimbare în termeni de public vine la pachet cu o reorientare în ceea ce privește strategia de comunicare și marketing. 72% din decizia de cumpărare este influențată de zona de digital, de creatorii de conținut, care influențează Gen Z semnificativ. Astfel, încercăm să asigurăm o coerență între prezența brandurilor atât online, cât și offline. Trebuie să se înceapă cu campanii de educare, cu privire la nevoile pe care le au, astfel încât să facă decizii corecte de cumpărare”, a adăugat ea.

În ceea ce privește partea de B2C, am observat că românii sunt interesați de value price, astfel că am adus înapoi conceptul de Blue Product, ce oferă cel mai bun raport calitate-preț. Consumatorii de sport își doresc produse value price, dar avem și tendința de produse expert, care este o piață imensă pentru noi. Am semnat parteneriate majore anul trecut, pentru a arăta lumii că Decathlon poate produce și astfel de echipamente. În ceea ce privește zona de B2B, angajatorii vor să crească wellbeing-ul angajaților. Suntem încrezători în 2025 și luăm măsuri în direcția aceasta și avem speranța că românii vor practica mai mult sport. Să ne întoarcem privirea spre sustenabilitate, economia circulară și produsele second life. 15% din bicicletele noastre anul trecut au fost biciclete second hand. Continuăm acest trend cu programele noastre de sustenabilitate și buy-back”, a spus, la rândul său, Ioan-Bogdan Dorobanț, B2B Director, Decathlon România.

A DOUA SESIUNE

Dana Dobrescu, Manager Corporate and Government Affairs România, Mondelēz International, a deschis cea de-a doua sesiune a evenimentului, vorbind despre cum sunt alegerile consumatorilor influențate de politica de sustenabilitate a brandurilor.

Din ce în ce mai mult, alegerile pe care le facem sunt o extensie a identității noastre, reflectă valorile noastre, cine suntem noi cu adevărat. În ultima perioadă, comportamentul consumatorului s-a schimbat rapid, radical. Asistăm la o revoluție ale valorilor de consum. Peste 60% dintre consumatori aleg produse de la branduri care corespund valorilor lor personale. Consumatorii sunt conștienți că, prin modul în care aleg produsele, aleg să aibă impact asupra lumii. 50% dintre consumatori sunt profund neliniștiți privind situația schimbărilor climatice dar, mai mult decât atât, vor să facă ceva. Vor să acționeze dincolo de ce întâmplă la ei acasă. Cel mai bun instrument pe care îl au este decizia de a cumpăra. 84% spun că, atunci când se duc la raft, contează ce comunică produsul despre sustenabilitate. Sunt de patru ori mai dispuși să aleagă un produs care își comunică politicile de sustenabilitate”, a explicat ea.

A urmat Ana-Maria Diceanu, Founder & CEO, Brain4Strategy, a care a adus în discuție necesitatea ca oamenii din organizații să aibă abilitățile necesare pentru a comunica în situații de criză. „Cât de bine ne mai cunoaștem astăzi clienții? Business-urile au din ce în ce mai puțin capital de încredere și, în comunicarea de criză, spunem că o știre negativă, un fake news, este mai greu consumată de către public. Edelman Trust Barometer 2025 indică faptul că oamenii care au suferit mai mult în timpul pandemiei au mai puțină încredere în autorități, în branduri. Trăim în era social media, ne luăm informațiile de acolo și sunt studii care arată că dăm share fără să citim, nu mai avem răbdare să intrăm în profunzimea unui text, să citim, să ne documentăm, alegem conținut care ne stârnește o reacție. Tinerii nu mai au răbdare – sunt studii care arată că nu mai au răbdare la filmulețe mai lungi de un minut. Există și un compassion fatigue – nu mai suntem dispuși să ne punem în locul celorlalți, nu mai avem înțelegere față de oameni”, a spus ea.

Un alt subiect abordat în cadrul evenimentului a vizat programele pentru loializarea clienților. Astfel, Teodor Gurgui, Mobile, Loyalty & UX Development Manager, Carrefour România, a precizat că: „Programele de loialitate tradiționale încep să dispară. Cardurile de loialitate se transformă în aplicații mobile sau în programe. Un studiu spune că, în momentul de față, clienții folosesc în medie 5.7 programe de loialitate. Asta indică faptul că apetitul și adopția a astfel de programe este în creștere și avem nevoie de loialitatea clienților în context de business. Motivele principale sunt prețurile și achizițiile recurente de la acest retailer în întreg ecosistemul său. Carrefour promovează conceptul de omnicanalitate, astfel că beneficiile sunt prezente în toate magazinele noastre, dar și în platformele de e-commerce integrate. Vedem din datele noastre și din comportamentul de consum că loialitatea vine și din experiența de cumpărare – cum mă simt eu prin experiența de cumpărare la finalul zilei? Datele ne ajută să luăm decizii conștiente. Clientul mediu al Act for Good are 43 de ani, este bărbat care provine dintr-un oraș mare, face aproximativ 5 cumpărături pe lună. Self Scan a crescut cu 25% față de anul trecut, iar zona de e-commerce a crescut cu aproximativ 15% în aplicația mobilă.”

Dezvoltarea sectoarelor e-commerce, retail și FMCG este strâns legată de dezvoltarea spațiilor spațiilor logistice. Astfel, Alina Necula, Country Manager for Romania, Lion’s Head Investments a vorbit despre necesitatea dezvoltării de spații logistice în zona de sud a Bucureștiului.

Am achiziționat un teren în zona de sud a Bucureștiului, în Popești Leordeni. În acest moment, suntem în faza în care așteptăm autorizația de construire, pe care estimăm că o vom avea spre finalul lunii aprilie. Fiind primul nostru proiect în România, am decis să mergem mai întâi cu el în București. Vom construi în patru faze, vom fi foarte aproape de Autostrada A1. Sudul este, încă, un pol nedezvoltat din punct de vedere logistic. Infrastructura s-a dezvoltat mult recent și ajută apropierea de cele două autostrăzi. Suntem un nume nou în piața de logistică, astfel că vom începe speculativ construcția a 20.000 mp. Avem discuții pentru aproximativ 10.000 mp, iar construcția este estimată a începe undeva în luna mai”, a spus ea.

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel la care au participat: Mihai Pătrașcu (evoMAG.ro), Cristian Pelivan (Asociația Română a Magazinelor Online), Cătălin Gealapu (Base.com), Cătălin Bordei (Innobyte), Alin Vlad (Otter) și Oana Opriș (Otter).

Pandemia a adus o puternică digitalizare în rândul populației, au fost de acord invitații la panel, care au adus în discuție oportunitățile de dezvoltare pe care le au companiile care și-au consolidat prezența online.

Pandemia a venit cu o digitalizare puternică în rândul populației. Comerțul online este a treia sau a patra activitate pe care o fac oamenii când utilizează internetul în România. Mai vedem și o creștere a valorii sumei pe care o cheltuiesc românii online, dar foarte mulți bani încep să plece în afară. Crește procentul de achiziții pe platformei din afara României, chiar și din afara Europei. Consumatorii se orientează spre piețe asiatice. Din punct de vedere macro, lucrurile arată bine. Anul trecut s-a plătit TVA în România pentru bunuri cumpărate din străinătate de 1.4 miliarde de euro, bani din buzunarul consumatorilor români. Noi ne dorim ca România să devină un hub al comerțului electronic pentru Europa Centrală și de Est. Am încercat să vedem care sunt barierele cu care se confruntă comercianții români și am descoperit că nu avem firme de curierat care să acopere partea de retur. Vrem să facem un plan de măsuri complete cu care să mergem spre Ministerul Economiei, prin care să încurajăm exporturile”, a spus Cristian Pelivan, Director Executiv, Asociația Romana a Magazinelor Online (ARMO).

Pandemia pe noi ne-a forțat la maximum. Pentru prima dată, am simțit de la un nivel mai mare că a crește prea repede poate fi o problemă, pentru că distrugi ce ai construit. Această piață de e-commerce a avut o corecție mare, dură, în 2022-2023. Am observat că în 2024 trendul s-a schimbat și am început să creștem. Observăm din studii, statistici, că e-commerce-ul are deja un trend de 8-10% creștere pe următorii 5 ani, deci revenim cu același nivel de creștere dinainte de pandemie (…) Dacă acum câțiva ani returul era de 2-3%, acum avem o rată mai mare. Încercăm pe client să îl facem să realizeze că, până la urmă, un colet care vine la ușă nu e chiar gratis, chiar dacă costul returul este gratuit. Pe de altă parte, asta vine în contradicție cu nevoia de a-i oferi clientului tot ce își dorește el. La noi, plata online este 55% – pandemia ne-a ajutat în acest sens; clienții aveau nevoie de laptop rapid, iar asta ne-a arătat că avem încrederea lor. Funcția de Buy Now, Pay Later era subiect tabuu acum un an, acum este igienic; nu îl aveți pe site, clientul va pleca în altă parte, nu negociază cu tine”, a spus, la rândul său, Mihai Pătrașcu, CEO, evoMAG.ro.

În acest context, Cătălin Gealapu, Head of Romania & Bulgaria, Base.com, a intervenit precizând că: „Perioada de pandemie a adus o digitalizare forțată, nu doar pentru populație, ci și pentru ownerii din zona de offline. Dacă în trecut toată lumea încerca să înțeleagă ce înseamnă digitalizarea, acum începem să înțelegem automatizările, AI-ul. Piața de e-commerce crește și, dacă ne uităm la next day delivery, vedem acolo o creștere de 15% preconizată pentru următorii ani, mai ales dacă ne uităm la ce se întâmplă în România. Avem jucători internaționali care și-au deschis marketplace-uri în România. Ceea ce trebuie să se înțeleagă în piață este că trebuie să avem grijă și de mediul offline – dacă nu reușim să gândim variante de a atrage partenerii și în magazinele noastre, dacă nu îi loializăm, ne va fi tot mai greu și va fi tot mai dificil să facem business în viitor.”

Cred că va crește tot mai mult concurența – vedem tot mai mulți jucători care atacă piața din România. Piața noastră e pe al doilea loc din regiune, după Polonia, iar asta va pune presiune suplimentară pe magazinele deja prezente în piață pentru a se dezvolta. Contextul nu este cel mai simplu, lucrurile se schimbă foarte des, au o dinamică foarte mare și, atunci, fiecare trebuie să își găsească atuu-urile, elementele care vor atrage creșterea (…). Avem nevoie de awareness, de copy-uri creative, iar toate acestea aduc trafic pe paginile de e-commerce. Însă dacă acestea nu sunt puse la punct, avem de pierdut. Dacă nu avem o transparență în comunicare, clientul nu va mai reveni. Să avem niște metode de livrare care să îi mulțumească, să folosim cât mai mult lockerele. Să avem metode de plată sigure, pe lângă cash on delivery. Aș vrea să vedem tot mai mult ApplePay, GooglePay, card salvat, subscription. Dacă nu avem o metodă de plată care să ne permită să achiziționăm fără card vom abandona tranzacția. Ideal ar fi să facilităm cât mai mult din platformă procesul de cumpărare pentru utilizatori”, a spus, la rândul său, Cătălin Bordei, Managing Partner, Innobyte.

Foarte important este și ca brandurile să îmbunătățească experiența clienților, de la procesul de plată și până la livrare și retur. Astfel, Alin Vlad, Ecommerce Director, Otter, a precizat: „Provocarea cea mai mare este menținerea creșterii profitabilității. E un context în care costurile au crescut foarte mult. În curierat, costurile au crescut semnificativ în ultimul an, ceea ce modifică ecuația foarte mult. Noi am încercat să găsim furnizori noi, să negociem prețurile produselor pe care le achiziționăm, să includem prețul de transport în prețul produsului. Am lucrat foarte mult să controlăm tot ce înseamnă user experience, client service, retur. Inclusiv pe zona de performance am încercat să segmentăm mult mai bine audiența și să o targetăm în mod eficient. Industria de fashion a devenit un segment extrem de competitiv. Acea bază a crescut foarte mult, iar clienții se așteaptă la un retur rapid, la informații corecte despre produs, la un preț corect, la calitate. După ce asiguri această bază, trebuie să identifici un diferențiator.”

„România este o piață complet atipică în ceea ce privește plata ramburs. Se plătește mult mai mult ca în regiune, ceea ce te obligă să ai opțiunea de plată ramburs sau în rate. Românii fac cheltuieli din impuls și plata ramburs le dă posibilitatea să decidă dacă vor mai păstra produsul sau nu. Am observat că ajută foarte mult și plata în 4 rate. O mare barieră pentru livrarea externă este curieratul. Poți să oferi mai greu experiența clientului așa cum o faci în țară, pentru că nu oferă compania de curierat din țară aceleași servicii și în afara țării. Noi am introdus și un serviciu de care&repair gratuit. Consider că trebuie să stabilim și zona aceasta de repair. În încercarea de a educa publicul românesc despre sustenabilitate și reciclare am făcut programul Rabla pentru așternuturi, pentru a convinge consumatorii să încerce produse organice noi pe piață și în e-commerce”, a intervenit, la rândul său, Oana Opriș, Co-fondator, Genuin Shop.

Evenimentul a fost organizat de BusinessMark

Partenerii conferinței au fost: CPI Property Group, Lion’s Head România, Advahoo, Base.com, Mantis România, Innobyte, iSense Solutions

Parteneri de tehnologie: SCS, 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: Logistic Post, spotmedia.ro, Ziarul Bursa, IQads, SMARK, angajatorulmeu.ro, PRwave, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Global HR Manager, EventsMax, Revista Piața, spațiulconstruit.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, Business Voice, digital-business.ro, Daibau.ro, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Instal News, Business Press

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului. 

Homplex accelerează investițiile în inovație și leadership pentru a livra soluții smart în infrastructură

0

Homplex, companie antreprenorială românească specializată în furnizarea de soluții inovatoare pentru siguranță, confort și eficiență energetică, își consolidează poziția pe piața de profil după ce a închis anul 2024 cu o cifră de afaceri de 44 milioane lei și bugetează pentru 2025 investiții în cercetare-dezvoltare de până la 5% din cifra de afaceri.

Strategia Homplex pentru 2025 se axează pe dezvoltarea și completarea ecosistemului propriu de smart home, consolidarea soluțiilor de smart metering și creșterea cotei de piață pe segmentele strategice. În paralel, compania își menține angajamentul față de suportul tehnic de calitate oferit clienților, continuând să dezvolte soluții inteligente, conectate și adaptate pieței.

În contextul unui mediu economic provocator, Homplex a reușit să își consolideze poziția prin flexibilitate, inovație continuă și orientare constantă spre nevoile reale ale clienților. Ne-am concentrat pe dezvoltarea unor soluții care răspund cerințelor actuale, dar pregătesc terenul și pentru viitorul digitalizării în utilități. Digitalizarea infrastructurii energetice este o tendință ireversibilă, iar soluțiile noastre de smart metering pentru instalațiile de gaze demonstrează deja eficiența și impactul pozitiv asupra monitorizării consumului. Prin aceste investiții, vrem să accelerăm implementarea unor sisteme care să ofere transparență, optimizare a costurilor și siguranță crescută pentru operatori și utilizatori finali”, a declarat Bogdan Panainte, CEO și cofondator Homplex.

Consolidare a echipei de top management

Strategia Homplex pentru 2025 include și întărirea echipei de top management, prin atragerea unor profesioniști cu experiență relevantă în domenii-cheie. În acest context, Daniel Petru Buhazi s-a alăturat companiei la începutul anului, în rolul de director comercial. Cu o carieră de peste 20 de ani în infrastructura energetică și managementul instalațiilor, acesta va lucra alături de fondatorul Bogdan Panainte pentru a consolida prezența Homplex pe segmentele strategice și a susține creșterea cotei de piață a echipamentelor smart în România.

Inginer, absolvent al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, Daniel Buhazi s-a dezvoltat profesional în cadrul unor companii lider din domeniul instalațiilor și energiei, precum Ambient Sibiu, Romstal, Wilo Group (cel mai mare producător de pompe de căldură din lume) sau Ariston. „Homplex este un proiect antreprenorial căruia m-am alăturat pentru că mă regăsesc în viziune și planurile de dezvoltare. Împreună cu Bogdan, ne propunem să avem o abordare mai structurată a strategiei de vânzări, care să susțină dezvoltarea companiei la adevăratul său potential. Modul în care se dorește integrarea inovației în industria energetică este deja un must și pentru piața din România. Homplex este o companie nu doar inovatoare, ci și vizionară în această direcție și am încredere că expertiza accumulată va susține consolidarea poziției companiei în acest sens”, a declarat Daniel Buhazi, director comercial Homplex.

HomplexSoluții inteligente pentru rețelele de infrastructură

Homplex își extinde prezența pe segmentul infrastructurii de utilități, prin dezvoltarea și furnizarea de firide din compozit complet echipate și soluții de smart metering complete. Compania este din ce în ce mai activ implicată în proiecte de modernizare a rețelelor de gaze și apă – atât naționale, cât și europene – livrând soluții adaptate standardelor tehnice actuale.

Prin consolidarea parteneriatelor strategice și dezvoltarea continuă de produse adaptate, Homplex contribuie activ la transformarea instalațiilor tradiționale în sisteme inteligente, conectate și eficiente, aliniate la cerințele actuale din domeniul energetic și al infrastructurii.

Ne menținem direcția de creștere, bazându-ne pe expertiza noastră în inginerie și tehnologie, într-un context în care clienții sunt tot mai orientați către soluții care îmbunătățesc eficiența energetică, confortul și siguranța. Flexibilitatea este cheia succesului în această piață, iar cei care se adaptează rapid la schimbări și oferă soluții integrate sunt cei care vor avea de câștigat. Homplex demonstrează deja această abordare, oferind soluții tehnologice adaptate nevoilor pieței și întărind rolul de partener de încredere pentru dezvoltarea infrastructurii și operatorii de utilități”, a precizat Bogdan Panainte.

Peste 1,5 milioane de euro investiți în inovație, începând din 2020

În ultimii cinci ani, Homplex a alocat peste 1,5 milioane de euro pentru dezvoltarea și livrarea pe piața locală a unor soluții inovatoare de control și eficiență energetică, menite să combine accesibilitatea cu un raport optim calitate-preț, printre cele mai reprezentative fiind termostatul smart NX1, soluțiile radio pentru detecția gazului metan, firidele din compozit și sistemul de smart metering complet pentru contoarele de gaz. Astfel, mai mult de jumătate din veniturile companiei provin din produse și soluții create integral în cadrul său.

Anul trecut, Homplex a demarat testarea primului echipament de smart metering pentru contoarele de gaz metan, destinat operatorilor de energie, care transmite automat indexul contoarelor către o platformă digitală proprie, eliminând astfel necesitatea citirii lunare manual a inexului de gaz. Proiectul, implementat într-o localitate din județul Sibiu, reprezintă un pas semnificativ în digitalizarea proceselor de distribuție a gazelor naturale și eficientizarea operațiunilor furnizorilor de utilități. 

Homplex continuă să fie un partener de încredere pentru distribuitorii de gaze și pentru rețelele retail specializate, adresând nevoi din ce în ce mai variate, atât din zona industrială, cât și din segmentul rezidențial.

Anca Macovei Vlăsceanu, desemnată „Arhitecta Educației Viitorului”

0

La Gala Women in Economy 2025, Anca Macovei Vlăsceanu, lider în antreprenoriatul educațional, fondatoarea Mark Twain International School (MTIS), a fost distinsă cu premiul „Arhitecta Educației Viitorului” pentru „contribuția sa la dezvoltarea educației private din România și implementarea standardelor internaționale în sistemul național de învățământ”.

Totodată, „la 30 de ani de la lansarea MTIS, Anca și Dan Macovei Vlăsceanu, alături de partenerii Morphosis Capital și Vybros Partners, au lansat Romania Education Alliance (REA) pentru integrarea și dezvoltarea prin know how a școlilor private de renume din România”.

Anca Macovei Vlăsceanu: „Obținerea premiului `Arhitecta Educației Viitorului` mă înnobilează desigur, însă, poate mai răspicat, mă responsabilizează din nou și îmi reînnoiește dăruirea în această misiune aleasă ca dascăl, antreprenor și lider în EDUCAȚIE. Deși nominală, această distincție este o recunoaștere a muncii și rezultatelor obținute în ultimii 30 de ani de către Comunitatea Mark Twain International School (elevi, părinți, profesori), atât în România, cât și la nivel global, în calitate de International Baccalaureate World School. Alături de mine, în meritul acestei distincții, se află și Dan Macovei Vlăsceanu, partenerul de viață și business, copiii noștri, Ioana și Petre, echipa de leadership din cadrul MTIS, precum și, de curând, partenerii din cadrul Morphosis Capital cu care avem planuri ambițioase pentru următorii ani.” 

Este de reamintit că „învățământul privat din România s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, pe fondul subfinanțării sistemului educațional de stat. În prezent, aproximativ 7% dintre elevii din învățământul primar sunt înscriși în instituții private[1]. Mark Twain International School (MTIS), prima școală privată cu un curriculum dual fondată în România acum 30 de ani, a devenit un reper al educației private, oferind un mediu de învățare modern centrat pe elev și programa preuniversitară completă International Baccalaureate integrată cu cea națională.

Planurile de dezvoltare instituțională urmărite de familia Macovei Vlăsceanu si Morphosis Capital se vor axa în perioada următoare pe două direcții strategice:

1. Dezvoltarea Romania Education Alliance (REA) – prima rețea educațională de acest tip din România care urmărește parteneriate strategice și de dezvoltare cu alte școli private de succes din București, Ilfov și orașe-cheie precum Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Sibiu, Constanța, Timișoara și Bacău.

2. Expansiunea organică a rețelei MTIS în cadrul REA prin deschiderea unor campusuri noi, moderne și ultradotate, care vor păstra valorile, principiile și bunele practici ale școlii. Aceste campusuri vor fi dezvoltate în parteneriat cu mari investitori imobiliari din București, Ilfov și alte orașe universitare:

  • Lansarea noului campus Mark Twain IS Cosmopolis, aflat la granița dintre Tunari și Ștefăneștii de Jos, desfășurându-se pe un teren de aproape un hectar, cu teren de sport, locuri de joacă și spațiu verde în apropierea lacului Crețuleasca. Suprafață construită de 8.000 mp de clădiri școlare va găzdui grădiniță, școală primară și școală gimnazială, deservind peste 800 de elevi. Investiția depășește 10 milioane euro și este realizată în parteneriat cu Opus Land Development. Deschiderea este planificată în septembrie 2025.
  • Dezvoltarea campusului Flagship Mark Twain International School, în nordul capitalei, o investiție în valoare de 20 milioane euro, realizată în parteneriat cu Partener Construct Logistic. Campusul, un ecosistem educațional pionier, va avea o suprafata de 60.000 mp pe malul lacului în Balotești, oferind 15.000 mp de construcții școlare, sportive și culturale celor peste 1200 de elevi cu vârste cuprinse între 2-18 ani, ce vor studia aici. Deschiderea este planificată pentru septembrie 2026. 
  • De asemenea, există discuții preliminare pentru construirea unui campus școlar inovator în cadrul unui proiect amplu de rejuvenare urbană în București, de 4.000 mp, care va deservi 400 de elevi de grădiniță și școală primară. Deschiderea planificată ar fi pentru septembrie 2027, iar investiția cumulată ar depăși 5 milioane euro.

Între anii 1995 și 2025, peste 5.000 de elevi din România și din alte 60 de țări au făcut parte din comunitatea educațională a Mark Twain IS. În prezent, Mark Twain IS are circa 650 de elevi, înscriși în cele două divizii de studii preuniversitare: bilingvă română-engleză și internațională. Absolvenții Mark Twain IS au fost admiși, numeroși cu burse de merit, să își continue studiile în peste 150 de instituții renumite de învățământ superior din România și din peste 30 de țări de pe glob (UCLA, Stanford, Cambridge, London School of Economics, Berklee Boston, Guildhall School London, EH Lausanne, Babeș-Bolyai Cluj, printre altele)”. 

Mark Twain International School este definite ca „o școală privată, independentă și co-educațională, cu un curriculum dual pentru întreaga suită pre universitară de studii. Mark Twain IS oferă elevilor săi un mediu de învățare performant și stimulativ, adaptat nevoilor, configurațiilor și obiectivelor lor individuale, ceea ce le va stimula curiozitatea și dorința de cunoaștere pe parcursul întregii vieți și le va asigura succesul, încrederea și creativitatea în lumea de mâine. Școala este acreditată de Bacalaureatul Internațional pentru a preda toate cele trei programe educaționale captivante, fiind totodată pe deplin acreditată de Ministerul Educației din România. www.marktwainschool.ro”.  


[1]Raportul „Education at a Glance 2024

IMM România lansează campania „Prevenție, nu contravenție”

0

IMM ROMÂNIA anunță lansarea campaniei „Prevenție, nu contravenție”, caracterizată ca „inițiativă menită să crească gradul de informare cu privire la drepturile și obligațiile întreprinderilor mici și mijlocii în relația cu autoritățile de control și actualizarea contravențiilor cărora li se aplică Legea prevenirii”.

Ce face IMM ROMÂNIA?

IMM ROMÂNIA precizează că „își propune să actualizeze lista contravențiilor în scopul promovării și  dezvoltării unui mediu de afaceri corect și echilibrat, în care prevenția și dialogul deschis cu autoritățile să primeze în fața sancțiunii. IMM ROMÂNIA susține antreprenorii corecți, nefiind împotriva controalelor, ci a excesului în procedura de sancționare fără acordarea posibilității de remediere a abaterilor minore.

Campania urmărește sprijinirea dialogului activ cu mediul de afaceri și colectarea de propuneri concrete pentru introducerea de noi contravenții cărora li se aplică Legea prevenirii. IMM ROMÂNIA va centraliza propunerile primite din partea antreprenorilor și va solicita Guvernului completarea listei contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii”.

Cum pot antreprenorii contribui?

IMM ROMÂNIA subliniază că „încurajează antreprenorii să comunice tipuri de sancțiuni pe care le-au primit fără acordarea posibilității de corectare și evitare a amendării/închiderii operatorului economic. Propunerile pot fi transmise pe site-ul oficial https://immromania.eu/legea-prevenirii/”.

IIM ROMÂNIA reamintește că „scopul Legii prevenirii nr. 270/2017 este de a reglementa un mecanism de evitare a sancționării la prima constatare a unei contravenţii, prin HG nr. 33/2018 fiind stabilite contravenţiile care sunt acoperite de legea prevenirii. Hotărârea prin care sunt introduse contravenții sub Legea prevenirii a rămas la nivelul lunii februarie 2018, în ultimii 7 ani nemaiavând loc nicio actualizare în sensul introducerii de noi contravenții prevăzute de numeroasa legislație adoptată în această perioadă”.

Patronatul European al Femeilor de Afaceri PEFA și Ministerul Apărării Naționale- parteneriat strategic

0

Patronatul European al Femeilor de Afaceri PEFA a semnat un parteneriat strategic cu Ministerul Apărării Naționale, având ca obiectiv susținerea leadershipului feminin și promovarea parteneriatului public-privat în România. Acest parteneriat reprezintă un pas esențial în susținerea leadershipului si promovarea unui mediu colaborativ între sectorul public si cel privat, este un exemplu concret al puterii colaborării între instituții in vederea creării unui viitor echitabil si prosper.

Andreea Negru, președinta PEFA, a declarat: „Împreună cu Ministerul Apărării Naționale, ne propunem să construim punți autentice între sectorul public și cel privat, având ca obiectiv principal susținerea și promovarea leadershipului feminin. Un prim pas important în această direcție este campania comună She for Romania, prin care ne dorim să încurajăm implicarea activă a femeilor în structurile decizionale și să oferim repere inspiraționale pentru tinerele aflate la început de carieră. Este o inițiativă concretă care contribuie la dezvoltarea unui ecosistem național bazat pe competență, meritocrație și diversitate – fundamentele unui progres sustenabil.”

PEFA
PEFA

La rândul sau, secretarul de stat MApN, Eduard Bachide, a declarat: „Ministerul Apărării Naționale susține și promovează, în mod ferm, accesul liber și egal la toate nivelurile pentru femei și bărbați, cu respectarea riguroasă a criteriilor de performanță și profesionalism.

România are femei deosebit de valoroase, a căror dăruire, profesionalism și forță sunt incontestabile. Le mulțumim pentru curajul și implicarea lor constantă în îndeplinirea misiunilor asumate și ne dorim să le avem alături de noi în campania #SheForRomania. Susținem, așadar, eliminarea oricăror discrepanțe de gen care ar putea afecta un mediu profesional sănătos și echitabil, dar și dezvoltarea echilibrată a carierei tuturor angajaților noștri.”

Lorena Stoian, prim-vicepreședinta PEFA, a subliniat: „Acest parteneriat reprezintă un exemplu concret de colaborare strategică între instituții cu valori comune. Avem convingerea că investiția în educație, în formarea continuă și în sprijinirea tinerelor aflate la început de drum în carieră poate genera o schimbare profundă și durabilă. PEFA se angajează să aducă expertiza mediului de afaceri în sprijinul inițiativelor care promovează excelența și echilibrul în societatea românească.”

PEFA și Ministerul Apărării Naționale vor continua să colaboreze în dezvoltarea de inițiative care promovează excelența, implicarea activă și consolidarea unui viitor durabil pentru România.