Vodafone anunță astăzi
o inițiativă prin care încurajează clienții să prelungească perioada de
utilizare a telefoanelor noi și să predea sau să recicleze dispozitivele vechi,
contribuind astfel la susținerea economiei circulare în industria de telefonie
mobilă, pentru reducerea la minimum a deșeurilor și a emisiilor de carbon.
Începând din această
primăvară, Vodafone le oferă clienților săi de pe piețele europene o listă
extinsă de servicii, incluzând asigurare, asistență și reparații pentru
dispozitive. De asemenea, Vodafone va lansa o platformă digitală care le va da
clienților mai multe opțiuni de predare a telefoanelor pe care nu le mai
folosesc.
Totodată, Vodafone
încurajează clienții să predea orice dispozitiv mobil nefuncțional pe care
compania îl va recicla în mod responsabil sau reutiliza pentru cauze
sociale. Nu în ultimul rând, Vodafone va oferi o gamă extinsă de smartphone-uri
de top recondiționate, la prețuri competitive.
Vodafone și
Recommerce anunță astăzi un parteneriat strategic prin care cea mai mare bază
de clienți de smartphone-uri din Europa să beneficieze de dispozitive
second-hand premium.
Alex Froment-Curtil, Chief Commercial Officer al Grupului Vodafone, a declarat: „Vodafone își asumă un rol esențial în dezvoltarea unei economii circulare pentru dispozitivele mobile, care reduce semnificativ impactul asupra mediului. Suntem pionieri în dezvoltarea unei soluții digitale cuprinzătoare care facilitează prelungirea duratei de viață a smartphone-urilor sau achiziționarea unui dispozitiv recondiționat.”
Augustin Becquet, Chief Executive Officer al Recommerce, a declarat: „Suntem mândri să facem acest parteneriat cu Vodafone care lansează cel mai mare și cel mai avansat program de management al ciclului de viață a dispozitivelor mobile la nivel european. Suntem convinși de impactul real asupra mediului al unui astfel de parteneriat pe termen lung și, mai mult decât atât, de rolul pe care îl are în combaterea schimbărilor climatice”.
Păstrarea unui
telefon pentru încă un an poate reduce impactul de CO2 cu până la 29%.[1] Achiziționarea unui smartphone
recondiționat înseamnă aproximativ 50 kg mai puțin CO2, cu până la 20% mai puțin decât
cantitatea produsă pentru fabricarea unui smartphone nou și elimină necesitatea
extragerii a 164 kg de materii prime.[2] Pentru fiecare milion de smartphone-uri
predate către Vodafone pentru recondiționare și revânzare[3], emisia a peste 50.000 de
tone de CO2 poate fi
evitată.
Majoritatea piețelor
pe care Vodafone operează au deja servicii de predare a telefoanelor, programe
buyback, dar și servicii de reparație pentru a încuraja clienții să repare sau
să recicleze dispozitivele vechi. Angajamentul Vodafone de astăzi urmărește ca
toți clienții din Europa să poată beneficia de o abordare digitală extinsă și
aliniată, care va include:
- Asigurare
pentru telefoanele noi cumpărate de la Vodafone, cu protecție împotriva
accidentelor;
- Opțiuni
flexibile de predare sau schimbare a vechiului telefon prin intermediul
unei aplicații intuitive destinate clienților Vodafone, care le va permite
să primească rapid plata pentru dispozitivul predat sau, după caz, credit
pentru achiziționarea unui telefon nou;
- Servicii
de reparații rapide care pot prelungi durata de viață a dispozitivelor
deteriorate accidental;
- Comercializarea
la scară largă a unei game de telefoane de top recondiționate, pe lângă
dispozitivele noi;
- Încurajarea
clienților să-și predea vechile telefoane mobile pentru reciclare sau
pentru cauze sociale.
Vodafone a lansat
campania „Bring Back Friday” pentru clienți de pe mai multe piețe cu ocazia
tradiționalului „Black Friday”, pe 26 noiembrie 2021. Acest lucru a încurajat
clienții să schimbe vechile telefoane și să primească un credit pentru
dispozitive noi, asigurându-se în același timp că terminalele sunt reciclate
sau reutilizate în mod responsabil.
Pe lângă
dispozitivele mobile, programul Vodafone de recondiționare și reutilizare a
routerelor pentru internet fix și a set-top box-urilor TV, demarat în Germania,
Portugalia și Spania, va fi extins și pe alte piețe, reducând impactul asupra
mediului, dar și impactul financiar.
Joakim Reiter, Chief
External and Corporate Affairs Officer al Grupului Vodafone și responsabil de
activitățile pentru mediu ale companiei, a declarat: „În ultimii ani, Vodafone a făcut
progrese semnificative în eliminarea amprentei de carbon, în îmbunătățirea
eficienței energetice pe piețele pe care operăm, în reorganizarea achizițiilor
noastre, cu focus pe sustenabilitate și sprijinirea clienților noștri în
reducerea emisiilor de carbon. Următoarea frontieră a strategiei noastre pentru
planetă se concentrează acum pe construirea unei economii circulare pentru
consumatori și industrie, atât prin acțiuni proprii, cât și prin colaborare cu
parteneri care dezvoltă programe de gestionare a deșeurilor
electronice.”
Reducerea deșeurilor
generate de rețea
Vodafone s-a angajat
să refolosească, să revândă sau să recicleze 100% din deșeurile generate de
rețea până în 2025. Pentru a reuși acest lucru, Vodafone a implementat programe
de gestionare eficientă a resurselor și de eliminare a deșeurilor pe fiecare piață
pe care operează pentru a reduce impactul pe care acestea îl au asupra
mediului.
Vodafone dispune, la
nivel intern, de un marketplace pe care piețele pe care Vodafone să revândă și
să reutilizeze stocul în exces sau dispozitivele electrice mari dezafectate
(cum ar fi antenele), rezultatele relevând un impact de carbon cu 89% mai mic,
în comparație cu achiziționarea de echipamente noi.[4] Vodafone evaluează în prezent
posibilitatea extinderii soluției către piețele partenere și către alți
operatori.
Parteneriate pentru
reducerea deșeurilor
În 2021, Vodafone s-a
alăturat Parteneriatului Circular Electronics, care reunește lideri din
întregul lanț valoric specific acestei industrii, pentru a promova soluții de
circularitate a produselor electronice.
În mai 2021, Vodafone
împreună cu patru dintre cei mai importanți operatori de rețea din Europa au
lansat o nouă schemă de etichetare de tip Eco Rating, care să îi ajute
pe consumatori să identifice și să compare gradul de sustenabilitate a
telefoanelor mobile și să încurajeze furnizorii acestora să își reducă impactul
asupra mediului.
Reducerea emisiilor de
carbon și creșterea eficienței energetice
În noiembrie 2020,
Vodafone a stabilit un obiectiv de mediu pentru 2030, în conformitate cu
standardele Science-Based Target de reducere a amprentei de carbon,
astfel încât încălzirea globală să fie menținută la 1,5°C, devenind astfel
primul operator important de telecomunicații care s-a alăturat planului de
reducere a emisiilor de carbon dezvoltat pentru sectorul ICT.[5]
Până în 2030,
Vodafone va elimina amprenta de carbon specifică activităților proprii și
pe cea aferentă energiei pe care o achiziționează și o folosește (Domeniile 1
și 2). De asemenea, Vodafone și-a asumat obiectivul ca până în 2030 să
înjumătățească emisiile de carbon din Domeniul 3, inclusiv pentru companiile da
tip joint venture, dar și pentru toate achizițiile din lanțul de aprovizionare,
pentru utilizarea produselor aflate spre vânzare și pentru călătoriile de
afaceri.[6]
Până în 2040,
Vodafone va elimina complet amprenta de carbon specifică Domeniului 3, cu
10 ani mai devreme decât își propusese inițial („zero net” pentru amprenta de
carbon până în 2050).[7]
Vodafone se angajează
să achiziționeze toată energia electrică din surse regenerabile. Operațiuni din
Europa ale Vodafone – inclusiv rețele mobile și fixe, centre de date, retail și
birouri – sunt deja alimentate 100% cu energie electrică din surse
regenerabile. Vodafone lucrează acum pentru a realiza aceleași schimbări și în
Africa până în 2025.[8]
Vodafone continuă să
investească în proiecte care vizează eficiența energetică și resursele
regenerabile, inclusiv implementarea unor sisteme și/ sau echipamente de rețea
mult mai eficiente și scoaterea din funcțiune din rețeaua de bază a celor vechi.[9]
Facilitarea reducerii
emisiilor de carbon pentru clienții Vodafone
Vodafone se angajează
să își ajute clienții business să își reducă propriile emisii de carbon cu un
total cumulat de 350 de milioane de tone la nivel global pe parcursul a zece
ani (între 2020 și 2030) – echivalent cu emisiile de carbon totale anuale ale
Italiei pentru anul 2019.[10]
Serviciile Vodafone
IoT vor genera cea mai mare parte din această economie, ajutând clienții să
îmbunătățească eficiența logistică și a managementului flotei, contorizarea
inteligentă, sistemul de producție și alte activități.
Lucrul cu furnizorii
Vodafone acordă o
pondere de 20% criteriilor de mediu și celor sociale atunci când furnizorii
depun oferte pentru noi proiecte alături de companie, verificând dacă au
politici de mediu care să abordeze reducerea amprentei de carbon, energia
regenerabilă, reducerea folosirii plasticului, economia circulară și ciclul de
viață al produselor.[11]
[1] Studiu al Comitetului
Economic și Social European (2019): Identifying the impact of the circular
economy on the Fast-Moving Consumer Goods Industry: opportunities and
challenges for businesses, workers and consumers – mobile phones as an example.
Disponibil online la https://www.eesc.europa.eu/ro/our-work/publications-other-work/publications/identifying-impact-circular-economy-fast-moving-consumer-goods-fmcg-industry-opportunities-and-challenges-businesses
[2] Acest aspect necesită o viziune conservatoare asupra diferenței dintre emisiile de carbon pentru un smartphone obișnuit nou (estimat la 50 kg CO2 sau mai mult pentru producție), față de amprenta de carbon pentru recondiționarea, transportul, utilizarea și reciclarea unui smartphone obișnuit vechi (estimat la 10 kg CO2 sau mai putin). Sursele sunt:
[3] Acest aspect necesită o viziune conservatoare asupra diferenței dintre emisiile de carbon pentru un smartphone obișnuit nou (estimat la 50 kg CO2 sau mai mult pentru producție), față de amprenta de carbon pentru recondiționarea, transportul, utilizarea și reciclarea unui smartphone obișnuit vechi (estimat la 10 kg CO2 sau mai putin). Sursele sunt:
[4]
Cercetare efectuată
de Zevero pentru compania Shields, care arată că a existat în medie o economie
de 89% CO2e/kg pentru fiecare produs reutilizat pe piețele interne: https://www.shields-e.com/news/2021/shields-marketplace-oem-vs-re-used-case-study-copy/
[5] Vodafone se angajează să aibă „zero net” emisii de carbon până în 2040: https://www.vodafone.com/news/press-release/vodafone-commits-to-net-zero-carbon-emissions-by-2040
[6] [7] [8] [9] [10] Vodafone Group Plc Raport anual 2021, p38-40: https://investors.vodafone.com/sites/vodafone-ir/files/2021-05/vodafone-annual-report-2021.pdf
[11] Vodafone a inclus angajamente legate de mediu în lanțul său de aprovizionare: https://www.vodafone.com/news/press-release/vodafone-embeds-purpose-commitments-in-its-supply-chain