Donație financiară a Fundației Botnar pentru copiii și familiile refugiate din Ucraina

0

Fundația filantropică elvețiană Botnar s-a angajat să acorde o donație de 4,86 de milioane de dolari către UNICEF în România pentru susținerea intervenției pe termen scurt și lung în favoarea copiilor și familiilor din Ucraina fugite din calea războiului.  

Susanna Hausmann-Muela, Chief Program Officer, Fundația Botnar: „Fundația Botnar este alături de cei care suferă din cauza războiului din Ucraina. Copiii și tinerii sunt printre cele mai afectate categorii de populație, iar perturbările asupra vieților acestora vor avea un impact de durată asupra dezvoltării lor fizice, mintale și socio-economice. Organizații precum UNICEF derulează activități importante în sprijinul miilor de copii și tineri care au fost strămutați din cauza războiului. Sperăm ca donația noastră în sprijinul situației din România să joace un mic rol în furnizarea de servicii esențiale celor care au nevoi urgente.”

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „UNICEF își exprimă recunoștința față de Fundația Botnar pentru sprijinul său generos și pentru parteneriatul de lungă durată pentru ajutorarea copiilor vulnerabili. Aceasta este o criză de protecție a copiilor și noi trebuie să acționăm ferm pentru a ne asigura că tinerii și copiii care fug din calea războiului sunt protejați, au acces egal la servicii medicale vitale și își pot continua parcursul educațional. Sprijinul acordat de Fundația Botnar ne aduce mai aproape de îndeplinirea obiectivelor noastre.”

UNICEF subliniază că intervenția „în privința crizei refugiaților, în colaborare cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse prin Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC), primării, UNHCR, alți parteneri relevanți din domenii strategice și ONG-uri locale, se concentrează în primele etape pe înființarea și operaționalizarea centrelor Blue Dot la punctele de trecere a frontierei și de-a lungul rutelor anticipate a fi folosite de fluxurile principale de refugiați și, totodată, pe acordarea de sprijin și servicii copiilor și familiilor găzduite pe teritoriul României. 

Blue Dot-urile (Punctele Albastre) sunt centre de sprijin dedicate copiilor refugiați și familiilor și reprezintă un model integrat de sprijin pentru nevoile imediate ale copiilor și femeilor. Centrele se bazează pe sistemul național, guvernamental, de protecție și sunt conectate la sistemele și serviciile naționale și locale de referire către sprijin specializat. Pentru persoanele refugiate care vor rămâne pe teritoriul României pe termen lung, intervențiile se axează pe accesul la servicii medicale, de educație, sociale și psihosociale. 

Centrele Blue Dot includ spații dedicate copiilor și oferă servicii integrate, inclusiv reîntregirea familiei, restabilirea legăturilor familiale, furnizarea de informații și suport psihologic, înregistrarea celor mai vulnerabili, spații dedicate mamelor și bebelușilor, cât și copiilor de vârste mici, primul ajutor și sprijin în materie de igienă, sănătate și alimentație. De asemenea, serviciile includ și consilierea juridică de bază și servicii de referire către asistență specializată pentru cazurile de violență sau  pentru afecțiuni medicale. În centrele Blue Dot sunt disponibile pături, haine groase, kituri sanitare, jucării, precum și produse de igienă și hrană pentru bebeluși. Prezența UNICEF la punctele de trecere a frontierei de la Sighetu Marmației și Siret este continuă, recent fiind creat și cel de-al treilea Blue Dot, la Isaccea, în timp ce se asigura evaluarea situației și la celelalte puncte de trecere a frontierei. Totodată UNICEF sprijină diferite centre de tip rezidențial și de îngrijire pe timp de zi în cel puțin 10 locații și intenționează să extindă aceste servicii.

UNICEF intenționează să creeze zeci de centre Blue Dot în principalele puncte de trecere a frontierei în România și de-a lungul principalelor rute folosite de persoanele refugiate, precum și să asigure conexiunea centrelor Blue Dot din România cu cele din regiune. Scopul este asigurarea accesului tuturor copiilor la serviciile centrelor Blue Dot pentru a putea fi monitorizați, protejați, pentru a ajunge în siguranță la destinație și pentru a beneficia de serviciile necesare, astfel încât drepturile copiilor să fie respectate”.

Finanțare de la EximBank pentru Glissando SRL

0

EximBank a încheiat un acord pentru finanțarea cu 14,25 milioane de lei a activității curente a companiei Glissando SRL, distribuitor de pesticide, îngrășăminte chimice și alte inputuri pentru agricultură. Pachetul financiar structurat de bancă include componentă de finanțare care asigură necesarul de lichiditate pentru activitatea de comerț și pentru alte cheltuieli curente, precum și componentă de garantare, reprezentând garanție de stat emisă în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată companiilor mari, ce acoperă 90% din finanțare.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „Continuăm să susținem eforturile antreprenorilor români de a-și desfășura activitatea în cele mai bune condiții financiare și ne concentrăm pe structurarea de pachete de finanțare care oferă predictibilitate, siguranță și confort în desfășurarea activității curente. Avem capacitatea și resursele necesare pentru a propune soluţii financiare flexibile și adaptabile, care răspund nevoilor actuale ale companiilor, onorându-ne angajamentul de susținere a dezvoltării mediului de business și, implicit, a economiei românești.”

Ioan Biianu, fondatorul grupului Glissando: „Ne bucurăm să putem dezvolta parteneriatul pe care îl avem cu EximBank, care ne-a susținut  în demersul nostru anterior de a achiziționa și amenaja o nouă hală de servicii și depozitare pentru o nouă direcție de business – producția unei game de dezinfectanți. Această nouă finanțare ne va permite să consolidăm capitalul de lucru și să ne concentrăm atenția pe extinderea și diversificarea portofoliului de clienți. Provocările vor continua să apară, însă vom fi mereu pregătiți să le oferim clienților noștri produsele de care au nevoie, pentru obținerea unor culturi sănătoase fără boli și dăunători.”

Glissando este companie cu capital integral românesc, fondată în Timișoara în 1991, „având ca domeniu principal de activitate comercializarea produselor pentru agricultură și protecția plantelor.  Activitatea companiei a fost afectată de contextul generat de criza sanitară, care a determinat o reducere a creditării de către unii furnizori, concomitent cu întârzieri la plată ale clienților, sistarea activității unor parteneri ai companiei, creșterea costurilor cu forța de muncă și asigurarea măsurilor de protecție. De asemenea, seceta pronunțată din 2020 și producțiile diminuate în comparație cu anii anteriori au influențat predictibilitatea cash flow-ului companiei”.

 

 

Studiu Reveal Marketing Research: 12% dintre români susțin că preferă dietele fără carne pe toată perioada anului

0

Postul este practicat de jumătate dintre persoanele intervievate.

Conform celui mai nou studiu Reveal Marketing Research, 25% dintre români declară că obișnuiesc să postească miercurea și vinerea în timp ce doar 1 din 10 români țin tot postul, iar 15% respectă postul în ultima săptămână a acestuia. Persoanele active cu vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani respectă, în cea mai mare măsură, postul, peste 55% dintre aceștia intrând în categoria celor care postesc, pe când persoanele peste 45 de ani ani țin post în proporție de 47%.

În topul alimentelor consumate în perioadele de post se află mâncarea gătită (81%), salatele de crudități și fructele (72%), măslinele (60%) și pateul vegetal (43%). Cele mai puțin consumate produse de post sunt quinoa (10%), tofu (19%) și laptele vegetal (23%). 1 din 3 români care țin post consumă și preparate pe bază de soia, semințe sau produse oleaginoase, precum nuci sau migdale.

12% români preferă dietele fără carne în general,
iar un sfert dintre aceștia declară că sunt vegetarieni.

În rândul persoanelor care preferă dietele fără carne, cel mai mare procent de vegetarieni îl întâlnim în rândul tinerilor între 18 și 24 de ani (27%), care sunt cei mai deschiși la abordarea noilor tendințe alimentare. Aceeași tendință o regăsim și în cazul persoanelor de peste 55 de ani (30%), categorie de vârstă căreia regimurile alimentare îi sunt recomandate pentru menținerea unui stil de viață sănătos.

Principalul motiv invocat de persoanele care preferă produsele fără carne este reprezentat de efectele pozitive ale acestei diete asupra sănătății (50%). În mai mică masură regăsim și argumente precum susținerea drepturilor animalelor, protejarea mediului sau faptul că nu le place gustul cărnii.

Un sfert dintre români consideră dietele fără carne mai sănătoase

Cu cât persoanele înaintează în vârstă, cu atât crește proporția celor care consideră dietele fără carne ca fiind mai sănătoase.
Așadar, 19% dintre tinerii sub 25 de ani spun că dietele fără carne sunt mai sănătoase, iar procentul acestora crește până la 30% pentru persoanele peste 45 de ani.

Deși ne aflăm în perioada postului, scumpirile produselor din carne au fost resimțite de către 70% dintre români

Nivelul persoanelor care consideră că produsele din carne s-au scumpit față de anul trecut crește direct proporțional cu vârsta, astfel că, de la 60% pentru tinerii între 18 și 24 de ani, procentul crește până la 79% pentru persoanele de peste 45 de ani.



Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 04-07.04.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1008 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

*** Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.

Adrian Drăgan: Esența schimbării a venit de la mentalitatea fermerilor

0

INTERVIU FERMIERII AGROSTRATEG

Agricultura este una dintre ramurile economiei românești cu o contribuție de aproape 10% în ultimul trimestru al anului 2021 la PIB-ul României, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Lucrul acesta dovedește că agricultura este un domeniu strategic și că fermierii trebuie să fie din ce în ce mai competitivi pentru a susține domeniul și a asigura hrană pentru români.

Timac Agro România promovează fermierii care înțeleg că trebuie să devină din ce în ce mai conștienți de lucrurile acestea și că este esențial să fie mai pregătiți în fața provocărilor cauzate de schimbările climatice, de tensiunile geopolitice, de noile reglementări la nivel european, de eventualele pandemii, de restricțiile legate de importuri de fertilizanți sau de costurile din ce în ce mai mari la gaze, curent și combustibil. În acest context,Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina crede că fermierii din România sunt pregătiți să facă față acestor provocări. „De la aderarea României în Uniunea Europeană, agricultura noastră a evoluat semnificativ. Aș putea spune că recoltele în România aproape s-au dublat, dacă ne gândim că făceam undeva la 3 tone și puțin, în 2006, la grâu. De exemplu, acum, fermierii noștri care fac 6 tone sunt nemulțumiți. Esența schimbării a venit de la mentalitatea fermerilor. Au devenit Agrostrategi. Sunt tehnicieni excepționali, foarte mulți dintre ei au evoluat și, din această perspectivă, au început să cunoască practici foarte avansate. Au investit foarte mult în tehnologie, dar țin să spun că au investit la fel de mult și în abordarea managerială a businessului lor. Vedeți, când spunem Agrostrateg spunem fermier agronom, cu drag de agronomie, dar în același timp avem și partea de strategie, iar strategia nu poate fi făcută dacă nu ai ochii și mintea foarte bine deschise către exterior”, adaugă acesta.

La fel de bine, Timac România îndeamnă fermierii să devină cât mai informați despre valorificarea recoltelor, acest lucru făcând parte din strategia fiecărei ferme, spune Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina. Pentru noi, la Timac, acest lucru este o mare oportunitate. Cu cât fermierul devine mai rațional și mai puțin emoțional, cu atât el intră în modul nostru de gândire. Dintotdeauna noi am recomandat fermierilor când să cumpere îngrășămintele când este momentul cel mai bun, când este oportunitatea cea mai bună pentru ei. Uneori, am mers chiar și pe partea de risk management, pe vânzarea culturilor și le-am spus când este momentul cel mai bun să vândă. Asta pentru că avem o infrastructură cu o prezență în 100 de țări. Noi știm când în Brazilia avem o recoltă bună de soia, noi știm când în Ucraina recoltele sunt foarte bune – chiar eu mă ocup de Moldova și de Ucraina la Marea Neagră. Având această viziune globală, noi îi putem informa. Spre exemplu, fermierii care au decis să meargă alături de noi vara trecută au făcut poate afacerea cea mai bună pe îngrășaminte, pentru că au cumpărat îngrașăminte de valoare adăugată de la Timac, la un preț mai mic decât au dat pe produsele de commodity. Pentru orice business, resursa esențială este managementul. Până la urmă, banii se găsesc ori la bănci, ori la furnizori, însă diferența o face managementul. România, în general, are nevoie de strategii mai bune și de management mai bun”, subliniază CEO-ul companiei Timac.

Problema procurării inputurilor este și va deveni o speță din ce în ce mai spinoasă. Timac Agro România vine, însă, în ajutorul fermierilor cu un proiect care se va concretiza anul acesta, un an extrem de provocator cel puțin sub aspectul procurării fertilizanților și al prețurilor acestora. Producția locală este o oportunitate pe care Grupul Roullier o transformă în realitate, spre beneficiul fermierilor. „Deschidem o fabrică de îngrășăminte în România. Startul l-am dat acum 6 ani, cât ne-au fost necesari ca să fim siguri că, dacă venim cu soluții din fabrica noastră, vor fi soluții la fel de profitabile ca cele din Franța, Austria sau alte țări în care avem unități de producție. A fost și o parte de reglementare care ne-a întârziat, dar cel mai important a fost să fim siguri, pornind de la ideea că produsele pe care le scoatem vor fi cu adevărat de excepție. În consecință, avem cam 2-3 ani, din cei 6, în care am conceput produsele. După aceea, încă 3 în care le-am testat. Mai mult decât atât, am adaptat produsele la profilul local. Le-am gândit pentru piața din România, pentru climatul din România, pentru toate problemele pe care le-am descoperit aici în ultimii 15 ani”, precizează Marius Marica, Director Marketing Timac Agro România.

Compania Timac Agro România, membră a grupului Roullier, urmează conceptul potrivit căruia strategia în fermă ar trebui să urmărească folosirea produselor mai competitive pentru recolte mai bogate. „Fiecare dintre produsele noastre este justificat economic. Ca să le justificăm trebuie să facem o analiză foarte amplă și să înțelegem care poate fi prețul final al recoltei. Obiectivul nostru este să obținem profit, la Timac noi vindem profit. Confrați de ai noștri, tot din domeniul îngrășămintelor, revendică ideea de cost per tonă, însă noi revendicăm ideea de profit per tonă. Astfel, noi trebuie să privim foarte larg și să vedem în ce context, în ce lume strategică navigăm și să le propunem fermierilor cea mai bună soluție economică”, spune Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina.

            Timac Agro România este alături de fermieri pe drumul european care va aduce schimbări majore în agricultură. Puterea fermierilor va veni din transformarea lor din ce în ce mai mult în manageri de fermă, în Agrostrategi, iar Timac România are sute de specialiști care contribuie la procesul acesta de transformare a provocărilor multiple în oportunități și, în final, în profit.

#EduFin Fest, lansat de Ziua Educației Financiare

0

11 aprilie a devenit prin lege Ziua Educației Financiare, prilej cu care BCR, prin Școala de Bani și Asociația Școala de Valori au lansat #EduFin Fest, o serie de evenimente de educație non-formală în principalele orașe din țară, la al căror moment inaugural au participat peste 2.500 de elevi din toată țara.

Sergiu Manea, CEO al BCR: „EduFin Fest este mai mult decât un eveniment de marcare a unei zile. E un festival al cunoașterii, al educației, prin care am vrea să oferim dezvoltarea unui set de abilități de viață de care generațiile viitoare de tineri și antreprenori, deopotrivă, au atât de mare nevoie. Pentru că doar cu ajutorul educației vom putea aspira la un viitor mai inteligent financiar, fie că vorbim doar de relația noastră cu banii în viața personală, fie că discutăm despre cultivarea spiritului antreprenorial.”

Nicoleta Deliu, director de comunicare al BCR: „Între gradul de bunăstare financiară şi nivelul educaţiei financiare există o corelație directă puternică, astfel încât alegerile financiare pe care românii le fac zi de zi impactează, fără doar și poate, prosperitatea lor și a întregii societăți. O persoană educată financiar este mult mai concentrată pe a-și construi viitorul, un viitor sustenabil, cu beneficii atât pentru sine, cât și pentru cei din jur, astfel încât întreaga societate să se bucure de mai multă prosperitate și o dezvoltare accelerate.”

Un eveniment dedicat Zilei Educației Financiare i-a avut ca participanți pe elevii a două clase de la Colegiul Economic Virgil Madgearu din București care au avut un dialog interesat și, deopotrivă, interesant cu exponenți ai BCR și cu deputatul George-Cristian Tuță, inițiatorul legii prin care 11 aprilie a devenit Ziua Educaţiei Financiare.

În același context, a fost prezentat un studiu realizat de Unlock Market Research la cererea BCR în 2021 care evidențiază nevoia de educație financiară a populației de la noi: „55% dintre români au un nivel scăzut de maturitate financiară și doar 1 din 4 aplică reguli de educație financiară în viața de zi cu zi. Mai mult, 58% dintre români spun că regretă nivelul lor scazut de interes față de propria educație financiară. Cele mai mari regrete financiare sunt legate de faptul că 71% dintre respondenți cumpără lucruri de care nu au nevoie, doar pentru că sunt ieftine, 65% cumpără lucruri din impuls, fără a face calcule înainte, iar 62% nu își monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greșit. Atunci când au de luat decizii financiare importante, 1 din 2 români se bazează pe familie și prieteni, 1 din 5 preferă să ia astfel de decizii fără a se consulta cu cei din jur și doar aproximativ 12% se consultă cu banca sau un specialist financiar”. 

Școala de Bani este definită ca „un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR”.

Școala de Valori este „o organizație non-guvernamentală modernă a cărei viziune este dezvoltarea prin educație inovativă a unei societăți bazate pe valori. Școala de Valori își propune să schimbe orizontul mental al tinerilor și să-i ajutăm să-și însușească inteligența valorilor prin programe și ateliere care să-i ghideze, să-i consilieze pentru dezvoltarea caracterului și a personalității, să-i îndrume în acțiuni de civism activ și de coeziune și incluziune socială”.

Elon Musk solicită plăți în dogecoin pe Twitter

0

Directorul executiv al Tesla și acum cel mai mare acționar al Twitter, Elon Musk, a sugerat schimbări care ar include încorporarea plăților în dogecoin pe Twitter 

Excentricul miliardar a cumpărat săptămâna trecută o participație de 9% din companie, iar ulterior a fost invitat să se alăture consiliului de administrație al acesteia. De atunci, Musk a făcut o serie de sugestii pentru platformă, care includ acum cripto.

El a sugerat că modelul de abonament Blue al Twitter ar putea permite plăți efectuate în dogecoin. În timpul unei discuții pe platformă privind modul în care utilizatorii ar putea plăti, el a adăugat: „poate chiar o opțiune de plată în Doge [sic]”.

Musk este poate una dintre puținele personalități din lume care poate mișca piețele cripto doar prin ceea ce spune. Declarațiile sale au avut deja un impact asupra prețului dogecoin, care a urcat de la aproximativ 0,1425 dolari la peste 0,1550 dolari – un salt de aproximativ 9%.

În acest moment, este puțin probabil ca prețul să se mai modifice semnificativ. Dar comentatorii vor dori să vadă dacă există dovezi că ideile lui Musk ar putea deveni realitate, întrucât acesta nu mai este un observator de fotoliu, ci un participant activ la dezvoltarea viitoare a platformei Twitter.

Hashrate-ul ETH atinge un nivel maxim istoric în timp ce se apropie The Merge

0

Hashrate-ul pentru ether a crescut cu 13% în trei luni și a atins un maxim istoric (ATH), în timp ce minerii se pregătesc pentru „The Merge”. 

Hashrate-ul, care măsoară performanța tuturor minerilor din rețea, a crescut constant pe măsură ce se apropie „The Merge”, atingând un nou ATH pe 7 aprilie. Minerii fac eforturi mari pentru a crea mai multe token-uri înainte ca rețeaua Ethereum să treacă de la sistemul proof-of-work (PoW) la proof-of-stake (PoS).

După “The Merge” va fi implementat un sistem PoS, convenit pentru a reduce ineficiența și slabele performanțe ecologice ale sistemului PoW. Este foarte probabil ca acest lucru să amplifice natura deflaționistă a Ether, deoarece sistemul va recompensa staking-ul (validarea de tranzacții) în loc să recompenseze crearea de monede.

Hashrate-ul de rezervare este semnalul că minerii se străduiesc să construiască mai multe blocuri înainte de această schimbare. În prezent, aceasta este încă planificată pentru al doilea trimestru al acestui an, iar implicațiile potențiale pentru Ethereum și pentru piața cripto în general nu pot fi subestimate.

Bitcoin scade pe măsură ce temerile legate de creșterea ratelor dobânzilor afectează piețele

0

Bitcoin a scăzut săptămâna trecută, pe măsură ce temerile legate de creșterea ratelor dobânzilor și de sfârșitul relaxării cantitative au afectat piețele. 

Cel mai important criptoactiv din lume a început săptămâna trecută la peste 45.000 de dolari, dar a scăzut pe parcursul săptămânii și se tranzacționează acum sub 42.000 de dolari. Între timp, Ether a urmat o traiectorie similară, tranzacționându-se pentru scurt timp la peste 3.500 de dolari, iar în prezent cu mult sub 3.200 de dolari. 

Evoluțiile în scădere evidențiază ceea ce a apărut ca o tendință semnificativă în 2022 – criptoactivele nu par imune la un mediu în care ratele dobânzilor se majorează. Mișcându-se într-un ritm similar cu cel al piețelor bursiere tradiționale, cum ar fi NASDAQ100, criptoactivele par să sufere într-un mediu de creștere a dobânzilor. 

Bitcoin se află încă în jumătatea superioară a intervalului în care a fost tranzacționat în 2022, ceea ce înseamnă că, dacă își poate menține nivelul de peste 40.000 de dolari, atunci încrederea ar putea reveni pe piață. Ceea ce este clar este că efervescența din ultimele săptămâni a dus la supra-cumpărare, iar acum suferă consecințele acestui lucru. 

La conferința Bitcoin 2022, care a avut loc săptămâna trecută la Miami, s-au făcut o mulțime de declarații cu privire la criptoactiv și la domeniu în general, dar, spre deosebire de anii trecuți, nimic serios nu pare să fi impulsionat prețul de data aceasta. 

Cresc temerile privind o eventuală recesiune

Cuvântul „recesiune” a început sa fie menționat în ultima vreme atât în discursul participanților de pe piețele financiare, cât și în cel al politicienilor. Conflictul ucrainean, care menține prețurile ridicate la materiile prime și tensionează lanțurile de aprovizionare, creează îngrijorări legate de  continuarea creșterii inflației, care va avea un impact și asupra creșterii economice. Într-un sondaj realizat de CNBC, 81% dintre americani consideră că va fi  recesiune în 2022. Iar această convingere, combinată cu prețurile vizibil în creștere, poate duce la reducerea cheltuielilor populației, cu impact asupra companiilor și, în cele din urmă, asupra pieței muncii. 

Și economia românească începe să dea semne de încetinire, înregistrând o contracție de 0,1% în ultimul trimestru din 2021, prima contracție după cea din trimestrul al doilea din 2020, din timpul izolării de la începutul pandemiei, inversând expansiunea de 0,4% în trimestrul al treilea. PIB-ul României a crescut cu 2,4% în trimestrul al patrulea din 2021, față de aceeași perioada a anului precedent, încetinind brusc de la un avans de 6,9% în perioada anterioară. 

În încercarea de a anticipa o posibilă recesiune, un bun indicator poate fi piața imobiliară. Prețurile ridicate ale materialelor, combinate cu creșterea dobânzilor la creditele ipotecare, au început să aibă un impact asupra pieței imobiliare din SUA. Potrivit economistului-șef al Asociației Naționale a Constructorilor de Locuințe, Robert Dietz, creșterea ratelor ipotecare, combinată cu înăsprirea semnificativă a politicii monetare a Rezervei Federale, va agrava îngrijorările legate de accesibilitatea locuințelor în 2022. De la începutul anului, rata medie a creditului ipotecar cu rată fixă pe 30 de ani a crescut de la 3,1% la 4,67% până la sfârșitul lunii martie – cea mai rapidă creștere a ratei în termeni procentuali din ultimele decenii.  Vânzările de locuințe unifamiliale din februarie au scăzut cu 6,2% sub valoarea de 823.000 din februarie 2021. O parte din acest declin se datorează și constructorilor care încetinesc în mod deliberat vânzările pentru a ajuta la contrabalansarea întârzierilor lanțului de aprovizionare. 

Europa are o altă problemă dată de indicele prețurilor locuințelor, care a crescut cu aproape 42% față de 2010, comparativ cu indicele chiriilor, care a crescut doar cu aproximativ 12%, ceea ce face ca recuperarea investițiilor în imobiliare să dureze mai mult timp și să ridice semne de întrebare cu privire la fezabilitatea în viitor a unor astfel de investiții.


Un alt motiv de îngrijorare legat de o posibilă recesiune este dat de evoluția comenzilor noi din sectorul industrial. Există rapoarte conform cărora producătorii se pregătesc pentru o încetinire a comenzilor. Afectate de criza cipurilor de siliciu, produsele Nvidia, AMD și Broadcom au zburat de pe rafturi. Dar un raport recent al companiei de investiții Truist a redus țintele de preț ale acestor companii, anunțând investitorii că a găsit „dovezi concrete de reducere a comenzilor”. Alte fabrici din întreaga lume sunt forțate de problemele lanțului de aprovizionare și de restricțiile Covid 19 să încetinească producția. 

Cu toate acestea, ultimul indice PMI din martie din industria din SUA a fost revizuit la 58,8, indicând cea mai puternică creștere a activității fabricilor din ultimele șase luni, pe fondul unor creșteri mai rapide ale producției și ale comenzilor noi, pe măsură ce cererea clienților interni și externi a crescut. Deși întârzierile de producție au crescut într-un ritm mai alert, companiile au remarcat mai puține blocaje în aprovizionare, ceea ce a permis o creștere mai rapidă a producției. În plus, termenele de livrare ale furnizorilor au fost respectate în cea mai mare parte din ianuarie 2021 și până în prezent. 

În Europa situația este însă mai dificilă – datele de luna trecută arată că în Germania indicele PMI din sectorul industrial a ajuns la 56,9, indicând cea mai mică creștere a activității fabricilor din ultimele 18 luni, în condițiile în care criza ucraineană a impactat cererea la export și a dus la noi presiuni pe partea furnizorilor. Intrările de noi comenzi au crescut în cel mai slab ritm din ultimele trei luni. Suntem încă peste pragul de 50 care arată expansiunea, dar aceasta încetinește rapid. Acest lucru indică un mediu de afaceri mai riscant în Europa, deoarece este mai aproape de zona de conflict. În procesul-verbal al ședinței BCE din martie, publicat săptămâna trecută, a apărut un nou cuvânt – „slowflation”. „În timp ce războiul ar afecta probabil creșterea economică pe termen scurt, creșterea anuală a fost proiectată să rămână pozitivă chiar și în scenariul sever, ceea ce indică mai degrabă o „slowflation” decât o „stagflație” se arată în minuta ședinței. Slowflation este un termen apărut în anii ’90 care descrie o creștere economică mai lentă combinată cu inflație.

În China a început un fenomen interesant. Datele de piață arată că investitorii străini au vândut acțiuni și obligațiuni chinezești în valoare netă de 38,4 miliarde de yuani (6,04 miliarde de dolari) în perioada ianuarie-martie, una dintre cele mai mari cifre trimestriale de acest tip înregistrate vreodată. Intrările nete de capital străin au continuat până în februarie, dar în martie acestea s-au inversat ducând la o ieșire netă de 45,1 miliarde de yuani. Un efect neașteptat al conflictului din Ucraina și al sancțiunilor ulterioare este acela că investitorii încearcă să fie mai precauți față de mediile politice.  

Deutsche Bank a fost prima bancă care a prezis că „șocurile simultane generate de războiului din Ucraina și creșterile accelerate ale inflației deja ridicate din SUA și Europa vor duce la o recesiune în SUA și la o recesiune de creștere în zona euro în următorii doi ani”. În ciuda convingerilor publicului, până acum, consensul de pe Wall Street este că anul 2022 nu va aduce o recesiune, dar pentru 2023 șansele sunt în creștere. Piețele se uită la Fed, încercând să ghicească amploarea majorărilor de dobândă și căutând semnale privind impactul pe care acestea îl vor avea asupra economiei americane. Însă istoria a arătat că de la prima majorare a dobânzii până la recesiune au trecut în medie 25 de luni.  

Leonardo Badea (BNR) – Provocări ale evoluției economiei: redresare, restructurare, reziliență

„Contextul economic și financiar pe care îl traversăm este deosebit de dificil, fiind marcat de situații excepționale precum: prelungirea pandemiei de Covid-19, disfuncționalitățile în lanțurile de producție și distribuție, majorarea prețurilor în sectorul energetic și agresiunea militară a Federației Ruse împotriva Ucrainei, cu implicații profunde la nivel economic și social, care vor rămâne de referință pentru foarte mult timp.

În pofida evoluției situației pandemice, pe fondul unui amplu sprijin monetar și fiscal, economia globală a înregistrat o revenire în cursul anului 2021, care a fost susținută de lansarea procesului de vaccinare, relaxarea treptată a restricțiilor și redeschiderea activităților din sectorul serviciilor. Viteza de redresare a fost, evident, inegală, influențată de mai mulți factori, precum impactul diferit al blocajelor apărute în procesele de producție și în lanțurile de aprovizionare.

Totodată, se poate remarca o încetinire a procesului privind cooperarea globală, având în vedere că pandemia și tensiunile geopolitice au polarizat societățile, iar eforturile statelor s-au concentrat în special pe gestionarea crizelor.

Pe de altă parte, pandemia a accelerat foarte mult unele tehnologii, cu progrese vizibile în zone precum inteligența artificială, domeniul medical sau cel genetic, sectorul verde și cel digital. Reglementarea corespunzătoare a acestor evoluții și implementarea de politici prin care să se asigure dezvoltarea tehnologiilor reprezintă o provocare importantă, necesitând, între altele, accesul la date de înaltă calitate legate de sustenabilitate, îndepărtarea subiectivității, asigurarea transparenței, un proces decizional puternic și o accelerare către o economie mai durabilă. Cursul viitor al pandemiei rămâne în continuare un factor de incertitudine, însă impredictibilitatea privind evoluția economiei și a sistemului financiar global a fost amplificată în mod semnificativ de războiul Rusia-Ucraina.

Invazia Ucrainei de către Rusia a creat obstacole noi în parcursul spre redresarea economică la nivel global și a amplificat riscuri de natură geopolitică, care după mai bine de o lună de conflict militar intens tind să rămână ridicate. Ca urmare a războiului din Ucraina, au fost impuse sancțiuni economice și financiare fără precedent la adresa Federației Ruse (eliminarea din SWIFT a mai multor bănci rusești și o serie de alte sancțiuni împotriva altora, înghețarea unui nivel semnificativ al rezervelor valutare, embargouri privind exportul de înaltă tehnologie ș.a.), care au creat un nou val de provocări.

Creșterea prețurilor și amplificarea volatilității pentru anumite categorii de bunuri, cu precădere pentru petrol și gaze, dar și restrângerea accesului la unele importuri de produse agricole pentru care Rusia și Ucraina asigurau o pondere importantă a exporturilor la nivel global au generat o serie de șocuri în ceea ce privește oferta, mai ales pentru unele economii din spațiul european, în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare, prețurile mărfurilor și, nu în ultimul rând, nivelul de încredere. Între cele mai expuse state se numără Moldova, Polonia și Țările Baltice, având în vedere legăturile economice și geo-strategice, dar și istoria lor lungă de relații tensionate cu Rusia. Efectele de propagare ca urmare a conflictului dintre Rusia și Ucraina se răspândesc la nivel mondial într-o perioadă în care majoritatea țărilor încă se confruntă cu dificultăți economice, financiare, fiscale și de natură socială, ca urmare a problemelor pe care le-au întâmpinat în timpul pandemiei. Complexitatea situației este accentuată de o serie de alte evoluții, precum: transformările induse de noile tehnologii, integrarea tehnologiei digitale în multiple segmente ale societății, dezvoltarea modelor de afaceri, care modifică fundamental modul în care se creează plus-valoare, dar și schimbările în contextul geopolitic.

Remarcăm astfel faptul că impactul situației actuale nu poate fi comparat cu cel al pandemiei. Spre deosebire de situația cu care ne-am confruntat în plină pandemie, care a necesitat măsuri țintite, menite a debloca înghețarea temporară a unor sectoare economice, contextul actual este diferit având în vedere evoluția mediului macroeconomic, spațiul fiscal din ce în ce mai limitat și schimbările structurale care se produc la nivelul economiei, inclusiv ca urmare a pandemiei. Agresiunea militară a Federației Ruse împotriva Ucrainei și intensificarea tensiunilor pe care le-a declanșat generează creșterea susceptibilității și o serie de incertitudini din perspectivă  economică, care ar putea conduce la derapaje ale procesului de redresare, determinând totodată o volatilitate semnificativă a piețelor financiare.

În cazul României, pe lângă vulnerabilitățile de natură structurală ale economiei, în actualul context trebuie gestionate corespunzător potențialele riscuri aferente persistenței pandemiei și incertitudinilor privind dinamica procesului de redresare economică, cele generate de criza din sistemul energetic și de blocajele apărute în lanțurile de aprovizionare și în procesele de producție. Alte surse importante de riscuri și incertitudini vizează aspecte precum: ascensiunea puternică a inflației, gradul de absorbție a fondurilor europene, creșterea datoriei publice sau continuarea procesului de consolidare fiscală în vederea atingerii țintei de deficit bugetar, conform reglementărilor europene, până la finele anului 2024.

În ceea ce privește sectorul bancar românesc, acesta înregistrează valori foarte scăzute ale expunerilor față de Ucraina sau Rusia, nicio bancă din România neavând participații directe de capital cu origini într-una din cele două țări.

De asemenea, expunerile instituțiilor de credit sunt reduse în ceea ce privește contrapartidele având țara de reședință Rusia sau Ucraina, în condițiile în care nu există credite și avansuri în sold acordate, iar depozitele atrase se ridică la o valoare modică, de doar 17,9 milioane lei pentru Rusia și, respectiv, de 40,7 milioane lei pentru Ucraina (valorile exemplificate sunt aferente lunii decembrie 2021).

Prin comparație, conform datelor publicate de Autoritatea Bancară Europeană la data de 1 aprilie 2022, băncile din Franța, Italia și Austria au raportat cel mai mare volum de expuneri față de contrapartidele având țara de reședință Rusia, iar băncile din Austria, Franța și Ungaria au avut cea mai mare expunere față de Ucraina.

Totodată, indicatorii relevanți din perspectiva sănătății financiare a sectorului bancar românesc se situează la valori adecvate, la un nivel comparabil sau chiar mai bun față de mediile europene evidențiate în datele din tabloul de bord al Autorității Bancare Europene, asigurând astfel o reziliență sporită a sistemului bancar național la eventuale șocuri. Astfel, sectorul bancar românesc prezintă o situație bună a indicatorilor în ceea ce privește solvabilitatea, calitatea activelor și profitabilitatea.

Din punct de vedere al solvabilității sunt de menționat, pentru exemplificare, rata fondurilor proprii totale, care se situa în România la 22,26 la sută, comparativ cu o medie de 19,6 la sută la nivelul statelor membre ale UE, în luna decembrie 2021.

De asemenea, indicatorii relevanți pentru măsurarea calității activelor s-au îmbunătățit în anul 2021. Astfel, în România, gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante se situa la 66,07 la sutămedia la nivelul UE fiind 44,5 la sută în luna decembrie 2021, iar rata creditelor neperformante se situa la 3,34 la sută.

Mai mult, capacitatea sectorului bancar de a gestiona corespunzător potențiale riscuri aferente unor șocuri la nivel macroeconomic de o intensitate medie spre ridicată este indicată și de rezultatele celor mai recente teste de stres privind lichiditatea și solvabilitatea.

Pentru consolidarea acestei capacități, Comitetul Național pentru Supravegherea Macroprudențială a hotărât majorarea ratei amortizorului anticiclic de capital la 0,5% din octombrie 2022. În plus, cu scopul de a acționa împotriva acumulării unor vulnerabilități pe un segment mai riscant al pieței imobiliare, Banca Națională a României a înăsprit limitele privind raportul dintre valoarea creditului și colateralul asociat (indicatorul Loan-to-Value sau LTV) cu 10 puncte procentuale (echivalent cu o creștere a avansului de aceeași magnitudine), pentru creditele acordate persoanelor fizice aferente achizițiilor de imobile ce nu fac obiectul reședinței proprii. Cu toate acestea, trebuie avute în vedere în continuare potențialele riscuri și vulnerabilități la adresa sectorului bancar și a stabilității financiare.

Un rol important pentru promovarea stabilității financiare și a unor sisteme de plată sigure și eficiente revine stimulării inițiativelor privind cercetarea și dezvoltarea tehnologică.

Sistemul financiar trece prin transformări importante în contextul procesului de digitalizare care, pe de o parte, creează premisele reducerii costurilor, creșterii eficienței, a competitivității și a incluziunii financiare iar, pe de altă parte, generează riscuri, unele chiar semnificative, precum cele de natură cibernetică. Furtul de date sau de informații (cu precădere în Europa centrală și de est) și atacurile cibernetice (manifestate mai pregnant în Europa de vest) sunt identificate în contextul actual ca fiind unele dintre cele mai ridicate riscuri la nivel european.

Luând în considerare faptul că tehnologia conduce la schimbări profunde, iar ecosistemul de active digitale și plăți evoluează într-un ritm rapid, trebuie evaluat impactul acestora asupra stabilității sistemului financiar, nu numai așa cum există el astăzi, ci și așa cum ar putea evolua în viitor. De aceea, este important să înțelegem progresele tehnologice și cerințele consumatorilor care conduc la aceste evoluții.

Pe de altă parte, în contextul războiului din Ucraina, perspectivele asupra creșterii economice din România s-au redus, în linie cu evoluții similare pentru întreaga Uniune Europeană, astfel încât pe fondul prelungirii conflictului și al incertitudinilor care diminuează nivelul de încredere a companiilor și a persoanelor, este previzibilă o încetinire a creșterii economice în perioada următoare. Evoluția economiei naționale va depinde, între altele, și de efectele acestui război, cu toate consecințele ce derivă din acestea.

Evenimentele recente indică astfel necesitatea intensificării eforturilor de tranziție către un model de creștere economică robustă și sustenabilă.

Având în vedere că spațiul fiscal pentru acordarea sprijinului financiar este unul limitat întrucât deficitul bugetar este mare și dificil de finanțat, mai ales pe un fond internațional de creștere a dobânzilor, doi factori pot atenua semnificativ aceste evoluții nefavorabile și alte potențiale șocuri care ar putea apărea în viitor, putând genera considerabile efecte pozitive de antrenare pe termen mediu:

  • fondurile europene alocate României (inclusiv prin PNRR) sunt semnificative. În comparație europeană, România a primit printre cele mai mari sume, astfel încât sunt șanse rezonabile ca economia să cunoască o reducere mai temperată a ritmului de creștere, concomitent cu implementarea de schimbări structurale favorabile. Pentru exemplificare, suma totală alocată României prin PNRR, ce poate fi atrasă în termen de 5 ani, este de 29,18 mld. euro, fiind formată din granturi în valoare de aprox. 14,24 mld. euro și împrumuturi  în valoare de aprox. 14,94 mld. euro. Situația actuală ar putea constitui un catalizator pentru utilizarea eficientă a fondurilor europene, inclusiv prin facilitatea de redresare și reziliență, care are potențialul de a ajuta România să implementeze reforme structurale cu efecte pozitive din perspectiva dezvoltării economice. Accelerarea absorbției fondurilor alocate României de către Uniunea Europeană constituie astfel un demers absolut necesar pentru crearea premiselor de creștere economică și trebuie să reprezinte o prioritate în conjunctura actuală.
  •  războiul din Ucraina și efectele pandemiei au crescut șansele relocării din străinătate, în special din Asia, din Rusia și din Ucraina, în România a unor lanțuri de producție. Această relocare ar putea contribui atât la creșterea economică, cât și la atenuarea unor dezechilibre externe, prin asigurarea la nivel intern a unor capacități de producție care în prezent fac obiectul importurilor. Astfel, țara noastră ar putea deveni una dintre destinațiile pentru atragerea investițiilor relocate din zonele de conflict ca urmare a războiului. Din această perspectivă însă, România va intra în competiție cu alte țări, precum Polonia sau Ungaria. Pentru a stimula atragerea investițiilor relocate, România poate oferi, de exemplu, ajutoare de stat sau facilități fiscale.

De asemenea, cele două vulnerabilități care se manifestă la nivelul Uniunii Europene, respectiv vulnerabilitatea privind asigurarea securității alimentare și vulnerabilitatea privind asigurarea securității energetice (în condițiile în care agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei a perturbat semnificativ aceste piețe) ar putea fi gestionate mai bine în România comparativ cu majoritatea covârșitoare a țărilor din Uniunea Europeană, dacă s-ar îmbunătăți guvernanța pentru aceste domenii la nivel politic și administrativ.

În domeniul agroalimentar, războiul din Ucraina a creat mai multă incertitudine cu privire la disponibilitatea viitoare a cerealelor și a produselor oleaginoase, la accesibilitatea acestora (din cauza prețurilor ridicate și a tendințelor inflaționiste) și a adăugat un nou val de instabilitate piețelor deja tensionate. România este printre principalii producători de cereale și oleaginoase din UE (25 la sută din producția de porumb a UE, 34 la sută la floarea soarelui, 14 la sută la soia), iar aproximativ 50 la sută din producție este vândută la extern. Pentru exemplificare, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, în anul 2021 România s-a situat pe primul loc în UE la producția de porumb boabe și de floarea soarelui, iar la grâu pe al patrulea loc la producția realizată (după Franța, Germania și Polonia). România exportă materie primă, având valoare adăugată redusă și importă produse alimentare prelucrate, care au valoare adăugată mai ridicată, astfel încât țara noastră înregistrează un deficit comercial cu produse alimentare ridicat și în creștere, grevat cu precădere de vulnerabilitățile privind bunurile de natură alimentară cu un grad mai înalt de prelucrare. Nivelul ridicat al importurilor de produse alimentare ar putea constitui o vulnerabilitate, cu potențial sistemic. Criza determinată de pandemia COVID-19 a scos în evidență o serie de aspecte semnificative pentru domeniul agroalimentar, precum: necesitatea asigurării unui nivel adecvat al sustenabilității alimentare care este o parte integrantă a siguranței alimentare, eficientizarea lanțurilor de aprovizionare, respectiv a proceselor de producție și, nu în ultimul rând, nevoia de digitalizare a proceselor de producție și de distribuție.

Aspecte precum cele menționate anterior, dar și altele derivate din potențiale crize viitoare ar putea fi gestionate prin elaborarea unei strategii privind domeniul agroalimentar care să aibă ca principal obiectiv implementarea unei politici industriale pentru sectorul alimentar și  abordarea problemelor structurale din acest domeniu.

România are premisele necesare pentru a se poziționa bine la nivel european având în vedere, pe de o parte, potențialul agricol neprelucrat în vederea obținerii de produse finite și, pe de altă parte, resursele financiare pe care le poate atrage prin intermediul fondurilor europene, inclusiv pentru dezvoltarea digitalizării sau a economiei verzi.

În ceea ce privește sectorul energetic, România are printre cele mai mici niveluri de dependență de resursele energetice importate din Rusia și deține un potențial ridicat de a fi exportator net. Un rol important poate reveni canalului privind energia verde, fiind planificate proiecte de aproape 60 mld. euro până în anul 2030, atât în sectorul public, cât și în cel privat. Acest lucru ar genera o structură și mai diversificată a surselor de energie, diminuând dependența de conjunctura favorabilă sau nu a uneia dintre resursele energetice.

Impactul pandemiei și războiul din Ucraina au necesitat un răspuns masiv, substanțial și, în anumite cazuri, fără precedent, pentru abordarea efectelor economice și a celor sociale ale acestor fenomene excepționale.

Scopul principal pentru perioada care urmează nu ar trebui să fie revenirea la situația existentă până la apariția acestor crize, ci valorificarea inițiativelor care și-au dovedit eficiența pe termen scurt și dezvoltarea acestora în obiective de politică pe termen lung. Acest proces trebuie să implice transformările în ceea ce privește funcționarea economiei, mecanismele de finanțare, furnizarea serviciilor publice și identificarea de soluții pentru unele probleme structurale.

Spre exemplu, o inițiativă foarte recentă în contextul eforturilor de realizare a tranziției către o economie mai verde prin reducerea emisiilor poluante a constituit-o semnarea unui memorandum de înțelegere de către operatorii de sisteme de gaze naturale din România, Ungaria, Polonia şi Slovacia pentru dezvoltarea unui sector energetic prietenos cu mediul, respectiv a unei reţele de hidrogen în regiune. În acest sens, la inițiativa părții române, patru operatori de transport și de sistem de gaze naturale din Europa Centrală, respectiv Transgaz din România, FGSZ din Ungaria, Gaz-System din Polonia și, respectiv, Eustream din Slovacia au încheiat un parteneriat strategic având ca scop cooperarea în vederea identificării posibilităților de decarbonizare privind operațiunile pe care aceștia le desfășoară, explorării potențialului de a transporta gaze verzi și CO2, dezvoltării producției de hidrogen și a identificării diferitelor industrii în cadrul cărora poate fi utilizat hidrogenul.

Pentru atingerea celor mai bune rezultate, o astfel de inițiativă trebuie corelată cu strategia energetică, cu cea privind dezvoltarea durabilă și cu realitățile economice.

La nivelul UE, strategia privind hidrogenul vizează transformarea în realitate a acestui potențial prin investiții, creare de piață, reglementare, cercetare și inovare. Hidrogenul ar putea alimenta sectoare care nu pot fi electrificate, asigurând de asemenea stocarea pentru echilibrarea unor fluxurilor variabile ale energiei regenerabile. Potrivit Strategiei UE, prioritară este extinderea producției de hidrogen regenerabil prin utilizarea energiei solare și a celei eoliene, însă pe termen scurt și mediu, pentru asigurarea unei piețe viabile și pentru reducerea emisiilor poluante sunt necesare alte forme de hidrogen cu un conținut redus de carbon. Inovația și cercetarea devin, astfel, elemente esențiale pentru dezvoltarea surselor de energie.

Gestionarea, în continuare, a provocărilor pe termen scurt, mediu și lung presupune implementarea unor reforme structurale, realizarea de investiții, continuarea procesului de consolidare fiscală, un efort coordonat pentru dezvoltarea cercetării și inovării, identificarea de măsuri pentru facilitarea tranziției verzi și a celei digitale și, nu în ultimul rând, revizuirea cadrului de guvernanță axată pe schimbări fundamentale pentru asigurarea unei redresări economice durabile. România poate valorifica o serie de avantaje pe care le are spre deosebire de alte state,  precum potențialul agricol și cel energetic, sau posibilitatea de a atrage investițiile relocate, capacități care ar fi dezvoltate printr-o utilizare eficientă a fondurilor europene.

În ceea ce privește domeniul financiar, având în vedere amploarea problemelor cu care ne confruntăm în contextul actual, precum: instabilitatea geopolitică, schimbările structurale la nivelul economiei, creșterea inflației, riscurile cibernetice ș.a., principala provocare o constituie protejarea și consolidarea unui sistem financiar puternic, competitiv și rezistent, care să susțină economia reală, evitând în același timp volatilitatea.

În acest sens, o atenție sporită trebuie acordată consolidării rezilienței infrastructurii piețelor financiare, dezvoltării unor mecanisme eficiente de gestionare a riscurilor și a vulnerabilităților și, nu în ultimul rând, a cooperării și coordonării politicilor la nivel paneuropean.

Parafrazând cele spuse de Josep Borrell, șeful diplomației europene, trebuie să aspirăm la tot ce este mai bun, dar să ne menținem pregătiți pentru ce este mai rău. Cred că aceasta este esența strategiei unei comunități care țintește în egală măsură dezvoltarea, dar și reziliența. Acestea sunt probabil coordonatele cele mai importante pentru viitorul nostru”.