Facturarea electronică devine oficial obligatorie, de la 1 iulie, și pentru tranzacțiile B2G

0

Inge Abdulcair,
Director PwC România

 

Facturile trebuie trimise obligatoriu în format electronic prin sistemul național RO e-Factura, în relația cu autorități contractate de stat, așa numita relație B2G, începând cu data de 1 iulie 2022, ca urmare a publicării Legii 139/2022 pentru aprobarea ordonanței de urgență 120/2021.

Așadar, pentru livrările și/sau prestările realizate de operatori economici către autorități publice, considerate contractanți într-o relație B2G, începând cu data 1 iulie 2022, va fi obligatorie emiterea unei facturi electronice și transmiterea acesteia prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura în format .xml, cu respectarea condițiilor impuse de legislația în vigoare. Aceste facturi se transmit beneficiarilor prin Spațiul Privat Virtual.  

Pentru operațiunile desfășurate de operatorii economici cu alți operatori economici (B2B – business-to-business), România a solicitat aprobarea Consiliului Uniunii Europene să aplice o măsură specială de derogare de la Directiva de TVA, astfel încât să devină obligatorie emiterea facturilor electronice și transmiterea lor prin sistemul național RO e-Factura.

În 30 de zile de la data adoptării Deciziei de autorizare a unei astfel de măsuri, prin Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se vor stabili categoriile de operatori economici care au obligația de a emite RO e-factura în relația cu alți operatori economici (relația B2B), precum și data de la care va interveni această obligație.  

Astfel, deși textul inițial al OUG prevedea aplicarea regulilor privind e-factura doar pentru anumite categorii de produse cu risc fiscal ridicat comercializate în relația B2B (legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile; băuturi alcoolice; construcții noi; produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș); îmbrăcăminte și încălțăminte, se intenționează o aplicare generalizată a sistemului e-factura.

Prin sistemul e-factura, factura electronică este transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată. Formatul XML și transmiterea prin intermediul platformei puse la dispoziție de Ministerul de Finanțe sunt elemente de noutate față de factura electronică definită de Codul Fiscal („o factură care conține informațiile solicitate (…) și care a fost emisă și primită în format electronic”). Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura au atașată semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanțelor Publice, certificându-se faptul că nu mai sunt permise intervenții asupra conținutului acestora.

În domeniul achizițiilor publice, prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii – autorități publice utilizând fie aplicaţii informatice (pentru prelucrare exclusiv în format electronic), fie se va realiza conversia informațiilor din factura electronică într-un format care permite citirea și listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de către autoritățile contractante, se înţelege inclusiv parcurgerea fazelor execuţiei bugetare.

Înscrierea în Registrul RO e-Factura se efectuează prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune același formular, însă doar până la data la care devine efectivă înscrierea (1 a lunii următoare depunerii formularului inițial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF.

Japonia, invitat de onoare la Salonul Internațional de Carte Bookfest

0

Ediţia din acest an a Salonului Internațional de Carte Bookfest – 1-5 iunie, Complexul Expoziţional Romexpo, pavilionul B2, organizat de Asociaţia Editorilor din România, sub egida Federației Editorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii și al Ambasadei Japoniei din București – are ca țară invitat de onoare Japonia. Ambasadorul Japoniei în România, Hiroshi Ueda, atașatul cultural Yoshino Naito, împreună cu vicepreședinta Asociației Editorilor din România, Lidia Bodea, au prezentat informații în avanpremieră.

Ambasadorul Hiroshi Ueda :„Suntem onorați să fim țară invitată de onoare a ediției din acest an a Salonului Internațional de Carte Bookfest, mai ales că Japonia este o țară care iubește cărțile. Statisticile spun că țara noastră se află în topul mondial al cumpărătorilor de carte.”

Din oferta editorial japoneză prezentată la București reținem: 

– volume de Yōko Tawada și Akira Mizubayashi, traduse în limba română la editurile Polirom și Humanitas 

– volumul Ikigai, autor, scriitorul, muzicianul și jurnalistul catalan Francesc Miralles, „o carte esențială despre modul de viață japonez, tradusă cu succes la Editura Humanitas Fiction”

– romane de Yōko Ogawa și Hiromi Kawakami, traduse la Humanitas Fiction și Polirom

– marii maeştri ai literaturii japoneze Osamu Dazai, Yasunari Kawabata, Yukio Mishima, Haruki Murakami și cărțile lor vor fi subiectul unor dezbateri și mese rotunde la care sunt așteptați să ia parte un număr impresionant de fani pe care acești scriitori i-au adunat în jurul cărților lor de-a lungul anilor.

– dezbateri care analizează rolul și potențialul economic al tradiției manga din perspective noi, cum ar fi sportul și afacerile, dezbateri initiate de Comitetul Olimpic și Sportiv Român și de Mircea Mureșan, organizatorul East European Comic Con

– evenimente de 1 iunie, între care „un atelier de confecționat koinobori din hârtie – zmeie sub formă de crap, cu care se decorează casele japoneze, pentru ca băieții din casa respectivă să crească sănătoși și un alt atelier, de kamishibai – lectura unei povești, acompaniată de derularea unor imagini

– filme japoneze la cinematograful Bookfest,realizate de regizori renumiți, precum Makoto Shinkai și alții 

– ateliere care au în centru Haiku, „cea mai scurtă formă poetică din lume, Ikebana, aranjamentele florale japoneze care redau frumusețea utilizând flori, crengi, frunze, folosind plantele și spațiul din jurul acestora, Nihonga, pictura în stil japonez ce folosește tehnici și materiale diferite de cele din pictura occidentală, Nihon buyo, dansuri tradiționale japoneze, dansate în costume tradiționale – kimono – și în acompaniamentul muzicii japoneze vechi”

Oferta de manifestări a salonului include ca reper de top și seria „Dezbateri Bookfest, axate pe câteva dintre cele mai acute confruntări din cadrul societății românești actuale”, cum sunt: „Ce ne facem cu România ne-educată?” (miercuri, 1 iunie, ora 14, scena Agora), participă Doru Căstăian, Emilia Șercan, Valeriu Nicolaie, moderator Lidia Bodea; „De la Diavolul în istorie la Sfânta Rusie” (vineri, 3 iunie, ora 17, scena Arca), moderator Gabriel Liceanu, invitați Hari Bucur Marcu, Ioan Stanomir, Sorin Ioniță, dr. Gabriel Diaconu; „S.O.S. Sănătatea copiilor: ghid pentru părinți” (sâmbătă, 4 iunie, ora 14, scena Arca), dezbătură de psihologul Mircea Dragu, dr. pediatru Mihai Gafencu, președintele organizației Salvați Copiii România, dr. psihiatru Eugen Hriscu, moderator Lidia Bodea.

Finanțare pentru Christian’76 Tour de la Banca Românească, garantată de EximBank

0

Banca Românească a acordat companiei Christian’ 76 Tour  o finanțare în valoare de trei milioane de euro pentru asigurarea necesarului de lichidități pentru activitatea curentă. Suma a fost acordată cu garanție de stat emisă de EximBank în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată companiilor mari, care acoperă 70% din finanțare.

Cristian Pandel (foto), președintele Consiliului de Administrație al Christian’ 76 Tour: „Acest pachet de finanțare ne sprijină într-un moment foarte important pentru companie și va fi folosit pentru desfășurarea activității noastre în conditii optime. După un an 2020 extrem de greu şi provocator din toate punctele de vedere pentru turism, suntem încrezători că prin optimizările şi deciziile de îmbunătăţire luate în această perioadă pandemică, putem să sporim rata de profit, astfel încât să investim cu mai mare încredere în noi proiecte, în special pe zona de digitalizare a experienţei utilizatorului final.” 

După cum subliniază EximBank, „contextul economic generat de pandemie – care a afectat semnificativ domeniul turismului – a reprezentat principala provocare a tour operatorului român pentru depășirea căreia a implementat mai multe măsuri de reducere a costurilor și de îmbunătățire a strategiilor de achiziție și de vânzări. Ca urmare a acestor măsuri, Christian’ 76 Tour estimează pentru acest an o creștere a afacerilor la nivelul din 2019”.

Cristian Pandel, fondatorul companiei Christian’ 76 Tour, accentuează: „Anul acesta împlinim 25 de ani de activitate și focusul nostru este să investim și mai mult în procesele interne prin care să punem accent pe calitate și satisfacția clienților care ne-au ajutat să ajungem lideri de piață. Preconizăm o cerere masivă pentru vacanțe în 2022 și ne așteptăm ca peste 200.000 de clienți să călătorească anul acesta alături de Christian Tour, touroperatorul cu capital 100% românesc. Toate serviciile integrate, fără intermediari și fără comisioane în plus, fac din Christian Tour cel mai mare tour operator din România, care poate astfel să ofere pieței românești cele mai bune și competitive servicii”.

Christian Tour reamintește că „este membru fondator al Memento Group of Companies, cel mai mare grup turistic prezent pe piața din România încă din anul 1997, care și-a diversificat constant portofoliul de servicii și a construit o rețea de parteneri nu doar în Europa începând cu România, Republica Moldova, Serbia, Grecia, Turcia, Spania, Polonia, dar și în Egipt, Tunisia, Emiratele Arabe Unite. Din grupul de firme fac parte companii legate de activitatea de turism: Anima Wings – companie aeriană, Memento Bus – transport rutier de persoane, TUI Travel Center – rețea de agenții de turism, reprezentantul exclusiv pentru Romania al liderului mondial de turism – TUI Germania”.

Cei mai tineri cercetători de la ICPE-CA, la Târgul Internațional de Știință și Inginerie Regeneron

0

Centrul Alexandru Proca pentru Inițiere în Cercetarea Științifică a Tinerilor din cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București a obținut calificarea cu patru teme de cercetare care au participat la cea mai mare competiție de proiecte de cercetare, Târgul Internațional de Știință și Inginerie Regeneron (fostul INTEL ISEF), 7-14 mai 2022, Atlanta, SUA: 

● Rețele interpenetrate verzi, bazate pe elastomeri siliconici, folosite pentru aplicații harversting (extragerea energiei valurilor) – Natalia Luiza Ionescu, elevă la Colegiul Național Mihai Viteazul București, clasa a XII-a

● Cercetare privind demielinizarea bazată pe modelarea prin circuite electrice echivalente și modelul mathematic – Despina Gica, elevă la Colegiul Național Mihai Viteazul București, clasa a XII-a

● Formularea unor teme privind forțele electromagnetice cu aplicații în medii microfluidice conductoare – Cristiana Murgoci, elevă la Liceul Internațional de Informatică Bucuresti, clasa a XII-a

● Sisteme de orientare a oamenilor cu probleme de vedere – Mihai Dumitrescu, elev la Liceul Internațional de Informatică București, clasa a X-a, Mihai Vârlan, elev la Colegiul Național Mihai Viteazul București, clasa a X-a, Matei Andrei Iosip, elev la Colegiul German Goethe București, clasa a X-a

Natalia Luiza Ionescu a obtinut Premiul Special ARCON în valoare de 1000$, pentru tema „Rețele interpenetrate verzi, bazate pe elastomeri siliconici, folosite pentru aplicații harversting”.

Temele de cercetare au fost realizate la Centrul Alexandru Proca, sub îndrumarea coordonatorului dr. ing. Mircea Ignat.

ING Bank România, 20 de milioane de euro credit pentru grupul Tuborg România

0

ING Bank România a acordat un credit de peste 20 de milioane de euro grupului United Romanian Breweries Bereprod (URBB) – Tuborg România, „pentru refinanțarea creditelor existente și finanțarea unor noi proiecte de investiții sustenabile. Investițiile sunt direcționate către fabrica Tuborg din Pantelimon, pentru extinderea capacității stației de tratare a apei uzate, precum și către noi tehnologii pentru eficientizarea procesului de producție, cu beneficii directe asupra calității produselor și a activității din berărie. Împrumutul acordat pe termen lung este bilateral, ING fiind singura bancă creditoare”.

Alina Voicu (foto), Sector Head Commodity Food & Agri, în cadrul diviziei Wholesale Banking, ING Bank România: „Parteneriatul dintre ING și URBB datează încă din anul 1997, așadar anul acesta sărbătorim 25 de ani de relație. Primul credit pentru URBB l-am acordat în 2009 pentru finanțarea capitalului de lucru, iar relația de creditare s-a dezvoltat continuu în această perioadă. De mai mult de zece ani, ING este cel mai mare finanțator al URBB și sprijină grupul cu linii de credit pentru o mai bună gestionare a capitalului de lucru, dar și prin împrumuturi la termen pentru finanțarea investițiilor.”

Ioana Marcu, Sustainability Champion în divizia Wholesale Banking, ING Bank România: „Creditul recent încheiat se înscrie în linia priorităților noastre strategice, de a investi în parteneriate pe termen lung și de a ne susține clienții care fac eforturi reale pentru a implementa proiecte sustenabile în România și pentru a-și diminua amprenta de carbon.”

Maria Dragoste, vicepreședinte financiar URBB (Tuborg România): „În dezvoltarea unei organizații, parteneriatele pe termen lung, bazate pe încredere, respect și viziune comună reprezintă unul dintre cele mai valoroase active. Alături de ING am reușit să creștem în cei 25 de ani de colaborare și să investim în tehnologii, soluții, procese și oameni, care ne definesc ca o companie sustenabilă, implicată, inovatoare și cu un portofoliu de produse apreciate, de cea mai înaltă calitate. Și de această dată, am găsit alături de ei soluțiile optime, care ne ajută să investim mai departe în fabrica Tuborg și în produsele din portofoliu și astfel să ne aducem mai departe contribuția valoroasă în societate și în comunitatea din care facem parte.”

Fabrica Tuborg este caracterizată ca „primul proiect greenfield al unei companii din Europa de Est, în care s-au implicat exclusiv resurse umane și materiale locale, contribuind astfel la susținerea economiei românești. În întreaga sa perioadă de activitate, compania a contribuit la sprijinirea economiei din România prin investiții totale de peste 220 de milioane de euro. 

Tuborg România este unul dintre cei mai mari producători de bere de pe piața locală, cu o echipă formată din 750 de persoane și un portofoliu vast de mărci premium și superpremium, internaționale și românești, incluzând o selecție variată de beri speciale”. 

ING subliniază că prin sprijinirea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților, „își propune să devină banca pentru sustenabilitate. La nivel global, ING este lider pe segmentul tranzacțiilor sustenabile, cu 317 tranzacții de sustenabilitate în decursul anului trecut, de două ori și jumătate mai mult decât în 2020. ING își continuă misiunea de a contribui la diminuarea impactului schimbărilor climatice și de a fi alături de clienții săi prin expertiză și soluții financiare dedicate”.


Thoughtworks România conectează programatorii din țară cu tehnologiile globale pentru a fi mai competitivi și mai bine plătiți

0

Thoughtworks (NASDAQ: TWKS), o companie globală de consultanţă în tehnologie care integrează strategia, design-ul și ingineria pentru a stimula inovarea digitală, conectează specialiștii IT din România cu tehnologiile globale, în cadrul evenimentului Codecamp, unul dintre cele mai importante meet-up-uri dedicate programatorilor din țară.

Thoughtworks România, angajator de top în industria software, susține în permanență profesioniștii IT, oferindu-le acces la informații și cele mai noi tehnologii necesare pentru a evolua în carieră, ceea ce îi face să fie mai competitivi pe piață și implicit să își crească veniturile. Astfel, în cadrul sesiunilor Codecamp, Thoughtworks aduce experți în ingineria software, a căror contribuție profesională este recunoscută la nivel internațional, pentru a le prezenta programatorilor din România cele mai moderne tool-uri și abordări în activitatea de scrierea a codului și în tot procesul de programare back-end și front-end.

Programatorii români îl vor întâlni pe legendarul James Lewis, Software Architect&Director la Thoughtworks Marea Britanie, expert apreciat la nivel global pentru expertiza sa în arhitectură și design software și în design organizațional și dezvoltarea de produse software prin lean software development (LSD).

Ca expert în definirea stilului arhitectural emergent al Microserviciilor, din 2014, și parte din echipa Thoughtworks de peste 14 ani, James Lewis aduce o contribuție semnificativă la Codecamp prin know-how-ul său, prezentând principalele avantaje ale programării și tehnologiilor în care programatorii pot să se specializeze pentru a se diferenția pe piața muncii. Aceste tehnologii sunt necesare în companii pentru a îmbunătăți strategia tehnologică și pentru a ajuta în programarea sistemelor distribuite și adoptarea sistemelor de integrare SOA (service-oriented architecture).

Totodată, James Lewis este unul dintre cei mai importanți specialiști care contribuie la realizarea Tech Radar, o referință de top la nivel global pentru industria de tehnologii emergente.

Din partea Thoughtworks România vor mai fi prezenți Cristian Gherghe, Tech Lead and Principal Consultant, cu o experiență de peste 20 de ani în ingineria software, Amit Dube, Senior Infrastructure Consultant, și Roxana Mecea, Senior Mobile Developer, cu peste 13 ani de experiență în IT.

VTEX dă startul înscrierilor la cea de-a patra ediție a VTEX Accelerator, un program global pentru start-up-uri

VTEX, platforma enterprise de comerț digital pentru branduri și retaileri, deschide sesiunea de înscrieri pentru VTEX Accelerator, un program global de accelerare a soluțiilor digitale, prin care start-up-urile din România pot beneficia de mentorat, suport tehnic și promovare gratuită pentru propriile sale aplicații destinate comerțului digital.  În cea de-a patra ediție, start-up-urile își vor putea înscrie soluțiile digitale în program pe tot parcursul anului, folosindu-se de link-ul de pe site-ul VTEX. 

„VTEX Accelerator este un accelerator de soluții pentru VTEX App Store, care valorifică poziția pe care o deținem ca platformă de tip composable (cu componente back-end și front-end separate, care sunt integrate de API-uri). Programul nostru oferă start-up-urilor șansa de a găsi clienți în țări în care nu au ajuns încă. De exemplu, un câștigător din India ar putea să aibă clienți din Uruguay sau din România”, afirmă Marcos Pueyrredon, Global Executive SVP la VTEX.

În cadrul programului VTEX Accelerator, desfășurat în perioada mai-decembrie 2022, vor fi selectate până la cinci soluții în fiecare lună. Dacă proiectul este aprobat, start-up-ul va obține suport tehnic timp de un an de zile de la VTEX, dar și alte beneficii. La începutul anului 2023, Grand Prix-ul Aplicațiilor va premia cele mai bune soluții din fiecare dintre cele șase categorii (utilizarea datelor, loialitatea și recurența clienților; optimizarea operațiunilor; comerțul unificat; fintech și blockchain și optimizarea ratei de conversie), oferind mentorat de specialitate, suport tehnic și vizibilitate în ecosistemul comerțului digital.

“VTEX sprijină constant industria de comerț digital și ideile inovatoare din piață, așa că încurajăm start-up-urile din România să își înscrie soluțiile digitale în programul VTEX Accelerator pentru a beneficia de mentorat și pentru a-și dezvolta afacerile. Comerțul evoluează din ce în ce mai mult, iar antreprenorii trebuie susținuți pentru ca soluțiile lor să devină repere pentru industrie nu doar în România, ci oriunde pe glob. Suntem siguri că există multe aplicații care merită să fie dezvoltate și să devină cunoscute și așteptăm să descoperim inovațiile made in Romania”, declară Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX.

Participanții vor fi evaluați de un juriu alcătuit din managerii VTEX, precum și ai altor companii importante globale. La cea de-a treia ediție a programului au participat manageri de la Pernod Ricard, Cencosud S.A, Drinks&Co, Linus, SpinPay, Naked Nuts, iDEXO și de la Amazon Web Services (AWS), o platformă de servicii de tip cloud computing utilizată de VTEX în întreaga lume, cunoscută pentru siguranța, scalabilitatea și performanța sa.

Pentru a putea concura, soluția trebuie să aibă cel puțin o primă versiune sau un MVP (Minimum Viable Product) și să ofere posibilitatea integrării cu o aplicație terță. După publicarea pe VTEX App Store, vizibilitatea globală a aplicației va crește, aceasta având posibilitatea de a fi integrată cu peste 3.200 de magazine online active din 38 de țări. De asemenea, câștigătorii vor avea oportunitatea de a-și prezenta soluțiile pe o scenă exclusivistă la următoarea ediție a evenimentului  VTEX Day, biletele de avion, cazarea și accesul la eveniment fiind compensate.

Acceleratorul este una dintre inițiativele VTEX care își propun să consolideze mediul comerțului digital la nivel global. La ediția anterioară, programul a înregistrat 292 de cereri din 35 de țări și a premiat 18 soluții din Brazilia, Chile, Mexic, Germania, Regatul Unit, Polonia, Columbia, Argentina, India, Statele Unite, Spania, Italia și Israel.

Radu Puiu, XTB: Cât va continua dependența energetică a Uniunii Europene de Rusia? – Efectele geopoliticii asupra investițiilor

0

 

  • Se așteaptă ca UE să prezinte în curând o strategie de a renunța la sursele de energie din Rusia până în 2027. 
  • Având în vedere lipsa unei unități pe plan european, tot mai multe state au început să solicite anumite tratamente preferențiale, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • România se poziționează mai bine decât alte state europene. Deși țara noastră importă aproximativ 70% din țițeiul pe care îl rafinează, doar 20% din consumul total provine din Rusia. 
  • Și Japonia ia în calcul o formă de embargo împotriva petrolului rusesc, dar fără decizii concrete încă.
  • La sugestia SUA, UE ar putea crea un plan temporar. Acesta ar presupune tarife de import pentru petrolul rusesc și introducerea treptată a unui embargo asupra petrolului.
  • Planul tarifar ar urma să mențină un volum mai mare de petrol rusesc pe piața globală, limitând creșterile de preț provocate de un embargo complet, dar și veniturile încasate de Rusia, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.
  • Agenția Internațională a Energiei prognozează că majorarea prețurilor la pompă și încetinirea creșterii economice vor reduce în mod semnificativ redresarea cererii în acest an și în 2023.
  • UE se așteaptă să fie necesare 210 de miliarde de euro în investiții suplimentare până în 2027 și 300 de miliarde de euro până în 2030, pentru renunțarea la combustibilii fosili din Rusia și atingerea noului obiectiv climatic (45% din energia din UE să fie din surse regenerabile până în 2030).
  • Pe termen scurt și mediu, sectorul de combustibili fosili va avea de câștigat dar, pe termen lung, atenția rămâne în continuare concentrată asupra energiei verzi și, mai devreme sau mai târziu, tranziția va avea loc, concluzionează Radu Puiu.

 

Conflictul din Ucraina este în plină desfășurare, iar efectele sale încep să devină tot mai resimțite pe plan global. 

De la problemele cu oferta de cereale ca urmare a cantităților mari de produse blocate în Ucraina până la inflația galopantă, economia globală este supusă tot mai multor presiuni. 

O mare parte din aceste efecte vin ca urmare a aprecierii prețului petrolului, iar volatilitatea pe această piață pare a fi departe de a se încheia. 

Uniunea Europeană a propus pentru prima dată introducerea unui embargo amplu asupra petrolului din Rusia. Blocul speră ca Europa să nu mai importe petrol rusesc până la sfârșitul anului. 

Cu toate acestea, anumite probleme rămân.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat detaliile unui al șaselea pachet planificat de sancțiuni împotriva Rusiei pe 4 mai, care include mișcarea fermă împotriva petrolului.

Propunerea UE vizează interzicerea importului de țiței în următoarele șase luni și de combustibili rafinați până la începutul lunii ianuarie.

Nu în mod neașteptat, cele trei țări fără ieșire la mare, cu cea mai mare dependență de petrol (Ungaria, Slovacia și Republica Cehă), au respins imediat propunerea de a elimina, treptat, țițeiul rusesc până la sfârșitul anului 2023, solicitând un interval de timp mult mai lung până în 2025

Instabilitatea indusă asupra prețului și apariția unor penurii de petrol în Europa au fost principalele argumente înaintate.

În prezent, negocierile tind să avanseze extrem de încet, Comisia Europeană încercând să găsească compromisuri pentru a asigura un vot în unanimitate.

UE are nevoie de acordul unanim din partea celor 27 de membri ai săi pentru a promova fiecare set de sancțiuni. Până acum, asta s-a întâmplat.

Un embargo petrolier ar fi cea mai dură sancțiune de până acum, rănind capacitatea Moscovei de a finanța războiul.

Ungaria, cel mai apropiat aliat al Moscovei din UE, a declarat că vrea să primească compensații în valoare de sute de milioane de euro din partea Uniunii pentru a atenua costul renunțării la petrolul rusesc.

În plus, statul și-a consolidat poziția publică miercuri, spunând că va renunța la ideea de blocare a embargoului doar dacă importurile sale de petrol prin conducte sunt excluse acestei prevederi. 

Având în vedere lipsa unei unități pe plan european, tot mai multe state au început să își urmeze propriul interes, solicitând anumite tratamente preferențiale

Astfel, Bulgaria este unul dintre ele, solicitând derogări de la interdicția propusă.

Se previzionează ca o strategie a UE de a renunța la sursele de energie din Rusia până în 2027 să fie prezentată în curând.

Această inițiativă este așteptată să sublinieze o investiție limitată care va fi necesară pe termen mai scurt în infrastructura petrolieră, pentru a garanta securitatea aprovizionării țărilor care sunt pe deplin dependente de petrolul din conductele rusești.

Și Japonia are în vedere „pedepsirea” Rusiei prin introducerea unui embargo asupra petrolului. Totuși, oficialii niponi au declarat că momentul și metoda de introducere a unei astfel de măsuri vor fi stabilite luând în considerare posibilele efecte economice.

Având în vedere blocajul cu care se confruntă Uniunea cu privire la măsurile impuse importurilor de petrol din Rusia, Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, a înaintat o idee interesantă în această săptămână.

Uniunea Europeană ar putea crea un plan temporar, care să presupună tarife de import pentru petrolul rusesc și introducerea treptată a unui embargo asupra petrolului, care vizează reducerea veniturilor energetice ale Rusiei.

Conceptul de tarif va fi prezentat la o întâlnire a liderilor financiari ai statelor G7 din această săptămână, ca o modalitate mai puțin costisitoare din punct de vedere economic de a reduce veniturile din petrol ale Moscovei, producând în același timp rezultate mai rapide, conform unor oficiali ai Trezoreriei SUA.

Planul tarifar ar urma să mențină un volum mai mare de petrol rusesc pe piața globală, limitând creșterile de preț provocate de un embargo complet și limitând în același timp veniturile încasate de Rusia din exporturi.

Oficialii au spus că există o dorință puternică în rândul multor guverne de a opri cumpărarea petrolului rusesc cât mai repede posibil, dar că acest lucru implică un risc mare ca embargourile directe să crească semnificativ prețul petrolului.

Agenția Internațională a Energiei (AIE) a declarat că volumele în continuă creștere din statele OPEC+, din Orientul Mijlociu și SUA, împreună cu o încetinire a creșterii cererii, sunt așteptate să prevină un deficit amplu de aprovizionare pe fondul accentuării problemelor cu oferta din Rusia.

Acest raport sugerează că impactul economic al sancțiunilor ulterioare asupra petrolului din Rusia, dezbătute de către Uniunea Europeană, ar putea fi limitat.

De asemenea, AIE a susținut că se prognozează că majorarea prețurilor la pompă și încetinirea creșterii economice vor reduce în mod semnificativ redresarea cererii în acest an și în 2023. 

Restricțiile impuse în China pentru a ține sub control virusul au alimentat o încetinire a economiei celui mai mare importator de petrol pe plan mondial.

România se poziționează mai bine decât statele menționate până în prezent. Deși țara noastră importă aproximativ 70% din țițeiul pe care îl rafinează, doar 20% din consumul total provine din Rusia. 

În plus, o mare parte din efectele asupra prețului la pompă este posibil să fie deja incluse în preț. 

OMV Petrom a anunțat deja că nu mai folosește petrol rusesc, deși acest lucru presupune costuri mai mari.

Comisia Europeană a anunțat un plan de 210 de miliarde de euro pentru a pune capăt dependenței sale de combustibilii fosili din Rusia, într-un interval de cinci ani, și pentru a accelera tranziția la energia verde.

Uniunea Europeană se așteaptă să fie necesare 210 de miliarde de euro în investiții suplimentare până în 2027 și 300 de miliarde de euro până în 2030, pe lângă cele deja necesare pentru a îndeplini obiectivul climatic al blocului pentru 2030. 

În cele din urmă, a spus că investițiile vor reduce factura de import de combustibili fosili din Europa.

Programul RePowerEU va ajuta la economisirea a mai multă energie, la accelerarea procesului de eliminare treptată a combustibililor fosili și, cel mai important, la lansarea investițiilor la o nouă scară. 

Aceste investiții includ 86 de miliarde de euro pentru energie regenerabilă și 27 de miliarde de euro pentru infrastructura cu hidrogen, 29 de miliarde de euro pentru rețelele electrice și 56 de miliarde de euro pentru pompe de căldură.

Pentru a accelera planurile, Comisia a propus o țintă obligatorie mai ridicată din punct de vedere juridic, pentru a obține 45% din energia din UE din surse regenerabile până în 2030, înlocuind propunerea sa actuală de 40%.

Această inițiativă reprezintă și un răspuns față de asigurarea unei securități energetice a blocului și pentru a reduce dependența de Rusia. 

În 2021, aproximativ 25% din importurile de petrol ale UE au venit din cel mai mare stat al planetei, mult mai mult decât orice altă țară.

Cu toate acestea, sentimentul general față de prețuri a rămas optimist datorită unei redresări așteptate a cererii în China, pe măsură ce se încearcă ridicarea restricțiilor. 

Toate datele privind oferta sugerează că scăderile vor fi superficiale, în ciuda problemelor Chinei.

În acest sens, marjele de profit ale companiilor din sectorul petrolier ar putea să aibă de câștigat, în special în contextul în care cererea se va orienta către companii din SUA sau din Orientul Mijlociu. 

Pe termen scurt și mediu, sectorul de combustibili fosili va avea de câștigat dar, pe termen lung, atenția rămâne în continuare concentrată asupra energiei verzi și, mai devreme sau mai târziu, tranziția va avea loc.

STUDIU Accenture – Patru din cinci bănci au migrat sau intenționează să își mute infrastructura IT în cloud pentru a rămâne competitive

0

 

Migrarea infrastructurii IT este un pas important în transformarea digitală, dar soluționarea problemei retenției angajaților și a complexității operaționale va fi esențială.

Băncile din întreaga lume intenționează să își mute o parte semnificativă a operațiunilor în cloud, reducând astfel dependența față de infrastructura IT veche de zeci de ani, pentru a putea lansa rapid produse noi și pentru a rămâne competitive, conform celui mai nou studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul „The great cloud mainframe migration: what banks need to know”  are la bază un sondaj global efectuat în rândul a 150 de directori de bănci ale căror instituții plănuiesc sau au început deja să își migreze infrastructura IT în cloud.

Conform studiului, aproximativ patru din cinci respondenți (82%) intenționează să mute mai mult de jumătate din volumul de lucru al infrastructurii IT în cloud, iar unul din patru respondenți (22%) intenționează să mute mai mult de trei sferturi. Marea majoritate a directorilor de bănci au declarat că intenționează să facă acest lucru în următorii doi până la cinci ani.

O mare parte dintre bănci au început să mute anumite aplicații în cloud, dar încă se bazează pe o tehnologie veche pentru majoritatea funcțiilor de bază, inclusiv înregistrările clienților, plățile, investițiile, managementul riscului și conformitatea.

Deși multe bănci au adoptat cloud-ul pentru sistemele destinate clienților, cum ar fi serviciile bancare mobile și online, dar și pentru instrumentele utilizate de către angajați, cum ar fi e-mailul și videoconferințele, încă se bazează pe o tehnologie veche pentru funcțiile de bază ale afacerii lor”, a declarat Michael Abbott, care conduce la nivel global activitatea Accenture în domeniul bancar.

Ca urmare, majoritatea produselor bancare de bază, cum ar fi conturile curente și de economii, au la bază coduri scrise cu zeci de ani în urmă. Confruntate cu creșterea ratelor dobânzilor, cu concurența din partea fintech-urilor și cu o concurență sporită pentru depozite, băncile apelează la cloud pentru a le ajuta să impulsioneze rapid inovarea produselor bancare de bază”.

Băncile consideră viteza și agilitatea, securitatea și capacitatea de a adăuga noi capacități ca fiind cele mai importante argumente pentru migrarea infrastructurii IT (citate de 43%, 41% și, respectiv, 37% dintre respondenți). Trei din cinci directori (62%) se așteaptă la o rată internă de rentabilitate a investițiilor în migrare mai mare de 10%, iar peste trei sferturi (77%) se așteaptă să-și recupereze investiția în migrarea infrastructurii IT în termen de 18 luni.

Printre principalele provocări sau bariere legate de migrarea în cloud se numără riscul de întrerupere a activității, lipsa de înțelegere a modului în care funcționează codul, capacitatea de a atrage și de a păstra talentele tehnologice potrivite și reglementarea riscurilor de securitate și de conformitate.

Băncile se descurcă bine în ceea ce privește recrutarea și investiția în tinere talente, dar păstrarea acestora este problema”, a spus Abbott.

Băncile de succes își remodelează culturile prin crearea unor rute pentru competențele de care vor avea nevoie în viitor și prin dezvoltarea unor strategii de angajare din noi grupuri de talente și de recalificare a forței de muncă. De asemenea, unele dintre ele își sporesc în mod spectaculos utilizarea rezervelor de talente externe și adoptă forța de muncă la distanță și hibridă. Abordarea provocărilor legate de talente va fi crucială pentru bănci în atingerea obiectivelor de migrare a sistemelor IT în următorii ani.”

Alte concluzii:

  • Băncile văd în cloud o oportunitate de eficientizare pe măsură ce costurile cu infrastructura IT cresc. Marea majoritate (91%) a băncilor chestionate au raportat că în ultimii ani a crescut costul de întreținere a infrastructurii IT.
  • Nevoile în materie de talente sunt specifice. Directorii din sectorul bancar chestionați văd cea mai mare cerere pentru competențe în materie de securitate cibernetică (47%) și în domeniul soluțiilor cloud (46%), inclusiv capacitatea de a proiecta infrastructuri virtuale, platforme și aplicații bazate pe cloud pentru rapiditate și agilitate.
  • Infrastructurile IT actuale au o vechime cuprinsă între 5 și 20 de ani. 58% dintre cei chestionați au declarat că sistemele lor IT au o vechime de 5-10 ani; 27% au o vechime de 11-20 de ani; iar 9% au o vechime de 21-30 de ani.
  • Cloud-ul public este opțiunea preferată pentru migrarea sistemelor de bază. Aproape două treimi (63%) dintre bănci intenționează să își mute sarcinile de lucru ale sistemelor IT în medii de cloud public, care pot oferi un plus de rentabilitate, flexibilitate și ușurință în respectarea reglementărilor; aproximativ o treime (31%) intenționează să utilizeze un model de cloud hibrid și doar 6% intenționează să utilizeze cloud-ul privat.

Studiul, intitulat „The great cloud mainframe migration: what banks need to know,”, este cel de-al patrulea volum al seriei de reviste digitale Accenture Banking Cloud Altimeter. Acesta se bazează pe un sondaj realizat în rândul a 150 de directori din domeniul tehnologiei informației și al inovării, reprezentând bănci din 16 țări de pe cinci continente. Aceste bănci, care au toate active de peste 100 de miliarde de dolari (33% au active de peste 1 trilion de dolari; 33% au active între 500 și 1 trilion de dolari; și 33% au active între 100 și 500 de miliarde de dolari), fie plănuiesc să își migreze funcțiile de bază în cloud, fie sunt în curs de migrare în cloud. Printre țările reprezentate se numără Australia, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Arabia Saudită, Singapore, Spania, Suedia, Regatul Unit și Statele Unite. Sondajul a fost realizat online în decembrie 2021.

BestJobs: Fericirea românilor depinde de satisfacția la job. 7 angajați din 10 pun împlinirea profesională pe primul loc

0

Provocările din ultimul timp au schimbat prioritățile tuturor, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Anul 2022 a devenit din ce în ce mai mult despre lucrurile și activitățile care contează și care, dacă sunt făcute cu pasiune, provoacă schimbări în bine. Astfel, aproape 70% dintre participanții la sondajul realizat de platforma de recrutare BestJobs au spus că simt că trăiesc mai intens atunci când sunt împliniți la job și în activitatea profesională, mai presus chiar de petrecerea timpului cu cei dragi (48%). În acest context, BestJobs lansează un manifest prin care îi îndeamnă pe oameni să nu se oprească niciodată din a căuta jobul care le aduce satisfacție și pe care să îl trăiască cu pasiune. 

Potrivit sondajului BestJobs, pe lângă împlinirea financiară, nivelul de satisfacție a angajaților la locul de muncă este influențat în foarte mare măsură de sentimentul că munca lor contează (41%), dar și de posibilitatea de dezvoltare profesională (18%).

61% dintre respondenți simt cea mai mare satisfacție atunci când primesc aprecieri pentru munca pe care o fac, 55% atunci când fac lucrurile cu pasiune și simt că fac ceea ce le place, dar și în momentele în care învață și se dezvoltă (39%). Încrederea în propriile competențe (37%), autonomia și puterea de decizie (32%), dar și impactul pe care munca îl are în societate (25%) completează lista motivelor care influențează nivelul de satisfacție.

Atunci când activitatea profesională nu le aduce satisfacție, o treime încearcă să discute cu colegii sau cu superiorii în încercarea de a schimba ceva, în timp ce alți 30% încep să caute un alt job, iar 27% preferă să se concentreze mai mult pe aspectele pozitive din viața personală, mai arată sondajul BestJobs.

Activăm într-un domeniu care schimbă vieți. Întrucât ne petrecem cea mai mare parte dintr-o zi în cadrul activității profesionale, fiecare dintre noi a realizat, în special în perioada pandemiei, cât de important este să te bucuri cu adevărat de jobul tău, să-l trăiești cu pasiune. Astfel, găsirea locului de muncă potrivit nu este doar un curent, ci este esențială pentru o viață împlinită, mai ales că în acest moment, opțiunile sunt mai numeroase și mai diverse ca oricând. Volumul actual al ofertelor de muncă este cu peste 50% mai mare față de anul trecut, păstrând un ritm de creștere constant de la o lună la alta”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs. 

Printr-un manifest dedicat găsirii jobului potrivit, BestJobs îi provoacă pe oameni să reflecteze la ce înseamnă a trăi cu adevărat, a fi implicați, a nu se opri niciodată din căutat. 

„Prin această nouă campanie BestJobs, încurajăm oamenii să-și trăiască jobul cu pasiune, să nu se oprească niciodată din a căuta ce e mai bine pentru ei, atât la job, cât și în viața personală. Noi le stăm mereu alături, în căutarea jobului perfect și sprijinim angajatorii pe tot parcursul procesului de recrutare”, continuă Ana Vișian

Sondajul a fost efectuat în perioada 25 aprilie – 13 mai pe un eșantion de 837 de utilizatori de internet din România.