După cum anunță Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), „Comisia Europeană a publicat Ghidul privind aplicarea noilor reguli ale detașării șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE, limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare și extinzând aplicarea detașării și la cursele cu camionul gol, contrar prevederilor Directivei 1057/2020”. UNTRR analizează situația creată și semnalează:
„Comisia Europeană – CE a publicat Ghidul de Întrebări și Răspunsuri pentru clarificarea aplicării noilor reguli ale detașării șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE care se vor aplica din 02.02.2022, conform prevederilor Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier. Ghidul CE privind aplicarea noilor reguli ale Directivei 1057/2020 pentru transporturile rutiere internaționale de mărfuri în UE poate fi consultat în limba engleză pe https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-questions-and-answers_en. Ghidul urmează să fie publicat de CE și în limba română.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că Ghidul Comisiei Europene, în loc să clarifice regulile europene, realizează, de fapt, o interpretare restrictivă a acestora, prin care limitează dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare și extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade, contrar prevederilor Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.
1. Ghidul CE privind detașarea șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE conduce la o falsă exceptare a operațiunilor crosstrade de la regulile detașării limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare, contrar prevederilor Directivei 1057/2020. Astfel, conform Normelor specifice privind detașarea conducătorilor auto stabilite prin Directiva 1057/2020, sunt exceptate de la prevederile detașării transporturile rutiere bilaterale și până la 2 transporturi rutiere intracomunitare crosstrade efectuate pe lângă operațiunile de transport bilateral. Conform acestor prevederi, un transportator rutier român care realizează un transport bilateral dus-întors România-Germania cu camionul complet încărcat care este exceptat de la regulile detașării mai poate efectua încă 2 operațiuni crosstrade exceptate de la regulile detașării, de exemplu: • 1 crosstrade Germania-Franța, după finalizarea primului transport bilateral România-Germania • 1 crosstrade Franța-Belgia, înainte de începerea celui de-al doilea transport bilateral Germania-România. Cu toate acestea, conform interpretării CE, sunt exceptate de la detașare numai operațiunile de transport rutier internațional crosstrade efectuate în cadrul unei operațiuni de transport rutier bilateral. În această situație, operațiunile crosstrade exceptate de la detașare ar fi numai transporturi cu încărcătură parțială a camionului efectuate în cadrul unui transport bilateral care ar pleca din România cu camionul parțial încărcat cu marfă către un alt Stat Membru UE. Deci, în exemplu de mai sus, camionul românesc ar trebui să fie încărcat parțial cu marfă din România către Germania, putând ca pe traseu să mai încarce marfă (în limita disponibilă rămasă în camion) din Ungaria pe care să o descarce de ex. în Austria (= 1 operațiune crosstrade exceptată de la detașare conform actualei interpretări CE), pe traseul operațiunii de transport bilateral către Germania. Precizăm că aceste situații sunt rar întâlnite în practica reală și conduc, de fapt, la aplicarea integrală a regulilor detașării, fără excepțiile precizate în cadrul Directivei 1057/2020. În consecință, actuala interpretare a Comisiei Europene privind detașarea șoferilor profesioniști conduce la o falsă exceptare a operațiunilor crosstrade de la regulile detașării limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare, contrar prevederilor Directivei 1057/2020.
2. Ghidul CE privind detașarea șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol, dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade sau cabotaj, contrar prevederilor Directivei 1057/2020 Conform interpretării Comisiei Europene, operațiunile de tranzit (exceptate de la detașare cf. Directivei 1057/2020) ar trebui să fie diferențiate de operațiunile cu camionul gol și ar trebui aplicate regimuri diferite de detașare în fiecare caz. Astfel, conform Ghidului CE, o operațiune de tranzit este întotdeauna scutită de regulile de detașare, în timp ce:
· O cursă fără încărcătură este exceptată de la regulile detașării numai dacă este efectuată în legătură cu o operațiune de transport bilateral, · o cursă fără încărcătură nu va fi exceptată de la regulile detașării atunci când este efectuată în legătură cu cabotajul sau operațiunile internaționale nebilaterale care intră sub incidența regulilor de detașare (crosstrade). Această situație reprezintă o interpretare restrictivă a Comisiei Europene, care nu se regăsește în cadrul prevederilor Directivei 1057/2020. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a solicitat comisarului european pentru Transporturi – Adina Vălean să intervină ferm pentru a opri Comisia Europeană de la aceste interpretări restrictive ale aplicării noilor reguli ale detașării care practic elimină o parte din excepțiile importante de la detașare prevăzute în cadrul Directivei 1057/2020 și în consecință, limitează dreptul transportatorilor rutieri români de a beneficia de aceste reguli speciale”.
ECDL România și Dedeman, alături de Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), în acord cu Ministerul Educaţiei, au lansat ediția a patra a campaniei „Modelează viitorul. Printează-l 3D!”, concretizate prin proiectul „Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D”. În perioada ianuarie-iunie 2022, elevi și profesori participă la cursuri de imprimare 3D în licee și la un concurs național de 3D design & printing.
Obiectivul îl reprezintă „crearea unei baze solide de competențe și de know-how teoretic și practic pentru tineri, care să asigure dezvoltarea învățământului în vederea unei pregătiri mai bune pentru noua piață a muncii”.
La conferința de lansare a ediției din acest an au participat Florin Pogonaru – președintele AOAR, Florian Lixandru – secretar de stat în Ministerul Educației, Georgiana Grigoraș – specialist PR la Dedeman, Marian Staş – președintele Asociației Clubul Liderii Mileniului Trei, prof. univ. dr. ing. Diana Popescu – Universitatea Politehnica din București, Dan Panciu – Co-founder iMake3D România. Mihai Peca a prezentat o demonstrație live ECDL 3D design & printing, finalizată cu lansarea concursului național „3DUTECH – Design pentru educație” dedicat elevilor și „Teach for future” dedicat profesorilor. Competiția pentru elevi are tema „Un design inovativ pentru un prototip al unui obiect sau ansamblu funcțional, ce poate fi folosit ca instrument în procesul educațional”; concursul pentru cadre didactice se axează pe un proiect de lecție inovativ care să integreze imprimantele 3D în procesul de învățare pe diverse activități desfășurate în școală. Cele două competiții se desfășoară în perioada ianuarie-mai 2022 și cumulează premii în valoare de 2.000 euro, alături de materiale consumabile din partea iMake3D România.
Irinuca Văduva, General Manager ECDL România: „Proiectul a evoluat natural de la o ediție la alta, fiind un modul internațional accesibil în toate țările unde există ECDL. Se regăsește a fi esențial pentru școlile din România și pentru profesorii care trebuie să aducă tehnologia în clase, dar și pentru antreprenorii care caută noi competențe digitale la candidați.”
Florian Lixandru, secretar de stat, Ministerul Educației: „Doresc să salut inițiativa de a derula acest proiect «Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D», ajuns la a patra ediție, care a suscitat interesul multor elevi și cadre didactice de la colegii de prestigiu din țară. Ministerul Educației susține orice inițiativă care vine în sprijinul școlii românești și care contribuie puțin câte puțin la procesul de adaptare la tendințele actuale, dar și viitoare ale pieței muncii”.
Gabriel Anastasiu, profesor la Colegiul Național „Dragoș Vodă” Câmpulung Moldovenesc, profesor 3DUTECH: „Înainte de implicarea în proiect m-am lovit cel mai des de problema componentelor, în special a pieselor mecanice. Primul robot a fost făcut din lemn, dar am descoperit alături de echipa ECDL România tehnologia 3D. Astfel, am încercat să ofer elevilor posibilitatea de a-și construi singuri capacitățile pentru a face un robot.”
Liceele și colegiile participante la ediția 2022:
Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr București
Colegiul Naţional B.P. Hașdeu Buzău
Colegiul Naţional de Informatică Piatra Neamţ, Neamț
Pentru prevenirea consumului de droguri, Agenţia Naţională Antidrog, prin specialiștii centrelor de prevenire, evaluare și consiliere antidrog, în parteneriat cu Ministerul Educației, cu participarea cadrelor didactice, a derulat cursuri fizice și online în perioada 13 septembrie-31 decembrie 2021 reprezentând activitățile proiectelor:
1. Proiectul național ,,Cum să creștem sănătoși” – 605 cadre didactice formate, 520 de clase, 10.570 de preşcolari; date în creștere față de perioada similară a anului școlar trecut, când s-au înregistrat 425 de clase, 8.384 preșcolari; „6 activități de formare de deprinderi de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de ţigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală) şi a modalităţilor adecvate de rezolvare fără violenţă a conflictelor şi de luare a deciziilor”.
2. Proiectul național „ABC-ul emoțiilor” – 443 de cadre didactice formate, 422 de clase, 9238 de elevi; date în creștere față de perioada similară a anului școlar trecut, când s-au înregistrat 359 de clase, 7.677 de elevi; „7 activități care se adresează elevilor din clasele I şi a II-a şi presupune formarea şi consolidarea abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie, punând accent pe conştientizarea de sine, abilităţile de comunicare asertivă, gestionare a emoţiilor neplăcute, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă”.
3. Proiectul național „Necenzurat” – 279 de cadre didactice formate, 402 clase, 8,975de elevi; date în creștere față de perioada similară a anului școlar trecut, când s-au înregistrat 267 de clase, 5.729 de elevi; „dezvoltarea de abilităţi de viaţă, necesare luării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool şi droguri, în rândul elevilor de 12-14 ani (12 activități/proiect)”.
4. Proiectul național „Fred Goes Net” – 35 de cursuri Fred, 282 de participanţi; date în creștere față de perioada similară a anului școlar trecut, când s-au înregistrat 6 cursuri, 80 de elevi; „realizarea de intervenţii timpurii pentru elevii (14-19 ani) care au fost identificaţi/depistaţi pentru prima oară în legătură cu consumul de droguri, în scopul evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat. Intervenţia constă într-un interviu iniţial şi o sesiune de grup, de minimum 8 ore (cursul Fred)”.
5. Proiectul național „Mesajul meu antidrog” – 3716 cadre didactice informate, 26.053 de elevi informaţi, 418 şcoli şi licee participante, 447 de elevi participanţi, 388 de cadre didactice coordonatoare, 27 de lucrări primite; „concurs naţional în cadrul căruia elevii îşi exprimă, într-o formă de comunicare artistică sau prin sport, opiniile şi atitudinile lor în legătură cu consumul de droguri”.
6. Proiectul național „Eu și copilul meu” – 72 de cadre didactice formate, 998 de părinţi; „9 activităţi interactive cu părinţii, conţinând şi aplicaţii cu caracter ludic, ce necesită un grad mare de implicare din partea lor, a consilierilor şcolari şi, acolo unde este cazul, şi din partea copiilor”.
7. Proiectul pilot „Abilități pentru acțiune” – 78 de clase, 1.867 de elevi; „are la bază programul Lions Quest – un program de ȋnvățare socio-emoțională (Social and Emotional Learning – SEL), cuprinzător şi universal, bazat pe dovezi ştiințifice, tradus ȋn 36 de limbi, implementat ȋn peste 90 de țări şi finanțat de Fundația Internațională a Cluburilor Lions ȋn parteneriat cu Districtul Lions 124 România. Acesta utilizează resursele pedagogice ale modulului Lions Quest – Abilități pentru acțiune nivel II şi se adresează elevilor din ȋnvățământul liceal. Conține cinci domenii mari și opt activități”.
8. Proiectul pilot „Acționăm just” – 32 de clase, 692 de elevi, 30 de cadre didactice; „implementat în parteneriat cu Asociaţia Voci pentru Democraţie și Justiţie și constă în realizarea de activități de promovare a educaţiei juridice în mediul gimnazial și liceal, prin facilitarea accesului elevilor la cunoştinţe elementare din domeniul juridic, în special la cele ce țin de domeniul prevenirii și combaterii consumului și traficului de droguri”.
Agenția Națională Antidrog precizează că „în plus față de coordonarea și implementarea acestor proiecte naționale, desfășurate în parteneriat cu structurile Ministerului Educației, specialiștii centrelor de prevenire, evaluare și consiliere antidrog desfășoară zilnic activități punctuale de prevenire a consumului de droguri în școală, familie și comunitate, precum și activități de evaluare și asistență psihologică, socială și medicală adresate consumatorilor de droguri”.
Compania Euler Hermes, liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor, face o analiză asupra evoluțiilor economice ale momentului și în perspectivă prin dinamica piețelor emergente și a celor avansate:
Don`t Look Up – Economiile avansate vor continua să depășească piețele emergente în 2022
Redresarea post-criză rămâne robustă, dar continuă să fie inegală din cauza discrepanțelor tot mai mari între economiile avansate și cele emergente. Analiștii Euler Hermes se așteaptă ca incertitudinea legată de omicron să reducă creșterea PIB-ului în economiile avansate cu -0,3 puncte procentuale în primul trimestru al acestui an, dar și să crească perturbările în ceea ce privește forța de muncă și comerțul global.
Economiile avansate vor continua să genereze mai mult de jumătate din creșterea PIB-ului global (cu +2,2 pp în 2022 și +1,6 pp în 2023), în timp ce piețele emergente vor rămâne în urmă – pentru prima dată de la criza financiară globală. Prognoza analiștilor privind PIB-ul pentru anul 2022 rămâne neschimbată, zona euro și SUA înregistrând creșteri de +4,1% și, respectiv +3,9%. În ceea ce privește rata de creștere a Chinei, aceasta scade la +5,2% în 2022. Astfel, China va avea cea mai mica contribuție la creșterea PIB-ului global din 2015 (excluzând anul 2020, când contribuția a fost de doar 0,9 puncte procentuale), generând efecte negative asupra piețelor emergente a căror redresare va fi superficială în comparație cu crizele anterioare.
Analiștii se așteaptă ca PIB-ul real din țările emergente ale Europei să crească cu +3,3% în 2022 și cu +3,4% în 2023 (după o creștere cu +5,6% în 2021). Valul patru al crizei generate de virusul SARS-CoV-2 a lovit Europa în trimestrul patru și continuă încă în Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, Polonia, Turcia și Rusia. Cu toate acestea, măsurile de prevenție și protecție împotriva Covid-19 rămân moderate, fiind mai puțin stricte decât în timpul valurilor anterioare.
Figura 1- Previziuni de creștere ale PIB-ului global (2021-23)
Sursa: Euler Hermes, Allianz Research
Inflația este de așteptat să atingă vârful în primul trimestru din 2022. Politica monetară va continua să fie conservatoare, dar, cu toate acestea, ratele de schimb ale statelor membre UE vor rămâne în general stabile. Leul românesc și HUF-ul maghiar pot fi parțial afectate de practicile restrictive ale băncilor naționale, din cauza marjei de libertate a politicii fiscale care diferă pe fondul creșterii nivelului datoriei publice. Sprijinul politic va fi eliminat treptat, deși economiile care înregistrează datorii moderate (de exemplu Cehia, Polonia, Slovacia, Rusia) pot continua, dacă și după cum este necesar. Forintul maghiar și zlotul polonez au fost monedele care au scăzut cel mai mult față de euro fiind afectate de tensiunile din relația cu UE. Cu toate acestea, curbele forward indică deprecieri timide în 2022, care ar putea fi mai mari în Ungaria și România decât în Polonia și Cehia. În ansamblu, băncile centrale au fost proactive în creșterea ratelor dobânzilor și combaterea inflației.
În același timp, membrii UE vor beneficia de finanțare NGEU, cu un impact de +0,25 pp asupra creșterii anuale a PIB-ului real în perioada 2022-2023.
În Europa emergentă, majoritatea țărilor vor înregistra excedente de cont curent sau deficite mici, cu excepția României.
„În ultimele luni din 2021, economia României a recuperat din avântul pierdut în trimestrul anterior, revenind spre o creștere anuală a PIB-ului de aproximativ +7%, în linie cu prognozele anterioare. Desigur, efectul de bază trebuie avut în vedere atunci când comparăm cu anul 2020, alternând un efect negativ cu unul pozitiv (dacă ne amintim de revenirea abruptă din trimestrul III, urmată de o creștere lină sau aproape de stagnare în trimestrul IV al anului de început pandemic). Surprinzatoare este inflația care a apărut brusc, dar în linie și cu titlul filmului de mai sus. Inițial, temerile privind apariția puseului inflaționist au fost subestimate ca fiind un fenomen temporar și, în același timp, secundar recuperării economice, venind după eforturi susținute în a combate efectele economice ale pandemiei din primele trimestre ale anului 2020.
Deși maximul inflaționist s-ar putea materializa la nivelul trimestrului II al acestui an, odată cu ridicarea măsurilor de sprijin ale statului, aferente costurilor crescute ale energiei, încetinirea inflației în a doua jumătate a anului se bazează pe câteva ipoteze optimiste sau scenarii incerte”, a declarat Mihai Chipirliu(foto), CFA, Risk Director Euler Hermes Romania.
Primul scenariu se referă la o producție agricolă record, cel puțin pe segmentele mai importante (grâu, porumb dar și altele), care contribuie la o încetinire a creșterii prețurilor produselor aferente în lunile de vară-toamnă. Istoria recentă de anul trecut arată că reversul se poate întâmpla chiar și cu o producție bună, dacă infrastructura de consum intern nu este suficient de dezvoltată. Al doilea scenariu are în vedere efectul pozitiv pe care fondurile venite din PNRR le-ar putea aduce economiei și sectorului construcțiilor în mod special. Modul în care vor fi implementate aceste programe pentru a putea produce efectele dorite coroborat cu blocajele forței de muncă necesare și evitării apariției unor noi focare pandemice (deloc de ignorat în cazul României) nu trebuie neglijat.
Nu în ultimul rând, creșterea economică, care este de așteptat să treacă de 4% în 2022, ar putea menține Banca Națională „ostatică” față de misiunea sa expresă de a ține prețurile sub control. Măsura drastic nepopulară de a majora dobânda de politica monetară spre minim 4-5% față de actualul nivel de 2% ar putea fi amânată, creând potențialul de a avea un avânt brusc în cazul în care efectele pozitive sperate mai sus nu se vor îndeplini. În aceste condiții, ipotezele cel mai probabil a se îndeplini par menținerea presiunii de depreciere asupra monedei naționale (în condițiile menținerii unui deficit generos de cont curent) și înrăutățirea condițiilor de acces asupra surselor de finanțare. La nivelul statului, ultimul efect ar putea genera întârzierea plăților către furnizori, cu efect în lanț asupra economiei. La nivel privat, creditele bancare ar deveni mai scumpe dacă nu și mai greu de accesat, influențând defavorabil și creditul furnizor.
Figura 2: Monede europene selectate: depreciere implicită față de EUR
Sursa: Refinitiv, Allianz Research
Comerțul global va fi perturbat de blocajele forței de muncă
În ceea ce privește comerțul global, acesta va fi perturbat de blocajele forței de muncă și ale lanțului de aprovizionare, amplificate de omicron. Se previzionează că volumul comerțului global va crește cu +5,4% în 2022 și cu +4,0% în 2023. În următoarele luni este de așteptat ca o parte din valoarea adăugată pierdută de sectoarele afectate grav, cu posibilități limitate de telemuncă și inflație mai mare determinată de lanțul de aprovizionare din cauza deficitelor de producție din China, să reprezinte aproximativ o treime din creșterea inflației de la 1,5 pp până la 2,0 pp în zona euro, SUA și Marea Britanie. Analiștii se așteaptă în continuare la un punct de cotitură în a doua jumătate a acestui an din cauza unei scăderi a cheltuielilor consumatorilor pentru bunuri de folosință îndelungată, a lipsurilor mai mici de inputuri cauzate de stocurile care revin la (sau chiar depășesc) nivelurile de dinainte de criză în majoritatea sectoarelor și din cauza timpilor de livrare mai scurți, deoarece capacitatea mai mare ușurează constrângerile de transport.
Cu toate acestea, la fel ca în filmul Don’t look up al cărui titlu a fost împrumutat pentru acest raport, dinamica actuală de creștere ar putea să împiedice analiștii economici să privească cu optimism faza actuală a redresării. Economiile avansate vor continua să genereze mai mult de jumătate din creșterea PIB-ului global (+ 2,2 pp în 2022 și + 1,6 pp în 2023), în timp ce piețele emergente au un ritm încet în ceea ce privește redresarea globală – pentru prima dată de la criza financiară. Este de așteptat ca această divergență să continue pe termen mediu, deoarece ratele încă scăzute de vaccinare vor continua să expună economia globală la o volatilitate ridicată și la întârzieri ale redresării din cauza riscului de evoluții ulterioare a variantei Covid-19.
Dezechilibrele externe au scăzut la exportatorii de mărfuri și vor rămâne moderate în acest an, datorită unei redresări puternice a cererii din economiile avansate. Cu toate acestea, există câteva excepții: țările care depind puternic de importurile de energie (impactul curbei J) continuă să înregistreze o creștere a deficitelor de cont curent comparativ cu 2020. Acestea se vor ameliora în 2022 în Africa, Tunisia, Maroc, Egipt și Burkina Faso.
În Orientul Mijlociu, soldurile externe s-au îmbunătățit datorită diminuării temerilor legate de creșterea prețului petrolului, în ciuda deficitelor ridicate din Bahrain, Iordania și Oman. Asia emergentă, India, Indonezia și Filipine sunt singurele țări care se așteaptă să înregistreze deficite de cont curent în următorii câțiva ani, dar acestea nu vor depăși 2% din PIB până în 2023.
Analiștii previzionează o scădere a inflației în acest an
În același timp, analiștii previzionează o scădere a inflației în acest an, pe măsură ce redresarea se amplifică, reflectând în principal eliminarea treptată a factorilor tranzitorii și scăderea prețurilor la energie din semestrul doi. BCE și Fed consideră că inflația în creștere este nestructurală, dar confirmă că acum durează mai mult și are o traiectorie mai incertă decât se aștepta inițial. Dezechilibrele generalizate dintre cerere și ofertă vor menține inflația ridicată până la jumătatea anului 2022, atât pe piețele dezvoltate, cât și pe cele emergente. Este de așteptat ca inflația să scadă în acest an, pe măsură ce redresarea continuă, reflectând în principal eliminarea treptată a factorilor tranzitorii, diminuarea efectelor de recuperare a cererii de bunuri și scăderea prețurilor la energie din a doua jumătate a anului. Anul acesta, impulsul fiscal în Europa va fi mai puternic decât în SUA, dar se va diminua rapid pe măsură ce majoritatea țărilor își încep drumul spre consolidarea economiei. Astfel, majoritatea țărilor cu piețe emergente reduc deficitele bugetare și reconstruiesc spațiul fiscal, dar exportatorii de mărfuri rămân vulnerabili în fața diminuării cererii externe din China.
În ciuda puterii reale de cumpărare negative, economiile în exces ale gospodăriilor vor continua să susțină consumul în perioada 2022-2023, în special în Europa. În fața noilor focare și variante Covid-19, cererea reținută care s-a transformat în consum suplimentar a atins 20 de miliarde EUR în Italia (+1,2 puncte procentuale din PIB) și 5,4 miliarde EUR în Țările de Jos (+0,8 puncte procentuale din PIB) în 2021. În Franța, Belgia și Germania, ridicarea restricțiilor în timpul verii a sporit PIB-ul cu aproximativ +0,5 pp. În timp ce rata de economisire a atins nivelul de dinaintea crizei în SUA la sfârșitul anului 2021, aceasta rămâne cu +6 puncte procentuale peste rata de 19% din UE.
Figura 3 – Economiile dezvoltate—Consumul din gospodării (100 = media peste 2010-2019)
Sursa: Refinitiv, Euler Hermes, Allianz Research
Presiunile inflaționiste actuale din economiile avansate implică o atitudine monetară puțin mai agresivă
În ceea ce privește politica monetară, presiunile inflaționiste actuale din economiile avansate implică o atitudine monetară puțin mai agresivă, fără o modificare fundamentală a ciclului de creștere așteptat. În timp ce în țările emergente cheie cresc deja ratele, băncile centrale din economiile avansate au fost precaute cu privire la retragerea stimulentelor monetare. Analiștii Euler Hermes se așteaptă ca Fed să înceapă un ciclu de înăsprire de doi ani în trimestrul doi. Creșterea recentă a randamentelor pe termen lung din SUA indică faptul că piețele anticipează o poziție monetară mai agresivă, ceea ce a crescut și volatilitatea prețurilor pe piețele de obligațiuni.
Creșterea treptată a ratelor va continua să ofere un mediu propice, dar din ce în ce mai fragil pe piața de capital. Primele de risc neschimbate sau chiar mai mici, ratele reale ale dobânzilor în scădere și economiile în exces au susținut condițiile de finanțare favorabile și au ajutat activele riscante să depășească performanța, în timp ce activele cu venit fix au avut probleme pe fondul așteptărilor inflaționiste în creștere. Cu toate acestea, sentimentul de risc pozitiv care stă la baza evaluărilor istorice ridicate de pe piețele de acțiuni vine cu o volatilitate în creștere a pieței și rămâne dependent de dinamica continuă a creșterii și de eliminarea treptată a măsurilor de politică legate de criză.
Stimulentele fiscale sunt în curs de scădere
Stimulentele fiscale în majoritatea țărilor, inclusiv în SUA sunt în scădere. Pentru a susține cererea internă și a atenua impactul pieței imobiliare, China și-a relaxat politica monetară. Majoritatea țărilor emergente și-au îmbunătățit politica fiscală datorită veniturilor guvernamentale mai mari prin reluarea remitențelor, a veniturilor din export precum și print intrările de capital. În 2021, deficitele bugetare s-au redus în aproape toate țările emergente comparativ cu 2020, cu excepția Nigeriei, Tunisiei, Cehiei, Slovaciei, Letoniei și a mai multor economii asiatice emergente. Cu toate acestea, deficitele bugetare curente, materializarea datoriilor contingente (de la întreprinderile de stat și împrumuturile garantate de stat), dar și creșterea costurilor serviciului datoriei într-un mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, vor conduce la acumularea datoriei publice. Argentina și Brazilia în America Latină; Tunisia și Ghana în Africa; Bahrain, Iordania, Oman în Orientul Mijlociu și Sri Lanka, Pakistan, Filipine și India în Asia emergentă vor fi puncte fierbinți pentru sustenabilitatea datoriilor în 2022.
Despre Euler Hermes
Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. În 2020, tranzacții globale ale companiei Euler Hermes au reprezentat 824 miliarde de euro. Euler Hermes este membru cu drepturi depline al Grupului Allianz. Pentru mai multe informații, vizitați www.eulerhermes.com
Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.
Comisia Europeană a lansat portalul oficial pentru declarațiile de detașare în transportul rutier. Oferindu-ne informația, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face următoarele precizări:
„Pentru a reduce sarcina administrativă ce revine operatorilor și simplificarea procesului de transmitere și de actualizare a declarațiilor de detașare, Comisia Europeană a dezvoltat o interfață publică multilingvă, accesibilă operatorilor, prin intermediul căreia aceștia să poată transmite și actualiza informațiile privind detașarea, precum și să transmită alte documente relevante pentru IMI, după caz.
Accesul la interfața publică conectată la IMI se va realiza prin crearea unui cont securizat care să le permită utilizatorilor autorizați să gestioneze declarațiile de detașare și cererile de documente formulate de autoritățile competente ale unui stat membru.
Interfața publică multilingvă conectată la IMI le oferă operatorilor în special următoarele funcționalități tehnice:
(1) crearea unui cont care permite accesul securizat la spațiul rezervat operatorului
(2) asigurarea înregistrării corespunzătoare a activității utilizatorilor
(3) înregistrarea în cont a detaliilor operatorului, ale utilizatorilor autorizați, ale managerului de transport și ale conducătorilor auto detașați
(4) gestionarea declarațiilor de detașare
(6) accesarea și vizualizarea oricăror documente furnizate de autoritățile competente din statul membru de stabilire
(7) comunicarea cu autoritățile competente ale statului membru în care a avut loc detașarea
(8) informarea operatorului cu privire la închiderea cererii de către autoritățile competente ale statului membru gazdă
Comisia Europeană recomandă operatorilor de transport rutier să își creeze conturi de întreprindere în portalul IMI pentru a putea să transmită declarații de detașare pentru conducătorii auto din 02.02.2022, conform prevederilor Directivei 1057/2020.
UNTRR oferă transportatorilor rutieri serviciul pentru completarea și gestionarea documentației obligatorii privind șoferii care intră sub prevederile Directivei detașării începând cu 02.02.2022, prin intermediul platformei www.detasaretransport.ro”.
Companii economice, instituții publice, persoane fizice evidențiate prin realizări în domeniul mediului și sustenabilității au fost premiate la Gala Green Report, prima ediție, intitulată „Al 12-lea ceas”.
Laureații sunt:
Ateliere Fără Frontiere – Premiul pentru excelență în agri-food Comuna Ciugud – Premiul pentru excelență în campanii de mediu Ateliere Fără Frontiere – Premiul pentru excelență în economie circulară Décathlon – Premiul pentru excelență în economie circulară Fabrica de Lapte Brașov Olympus – Premiul pentru excelență în eficiență energetică BRD-Groupe Société Générale – Premiul pentru excelență în finanțarea proiectelor de mediu Fresh Microgreens – Premiul pentru excelență în gestionarea consumului de apă Școala Gimnazială „N.I. Jilinschi” Vernești, județul Buzău – Premiul pentru excelență în leadership de mediu Primăria Municipiului Turda – Premiul pentru excelență în transport sustenabil Vodafone România – Premiul pentru excelență în inovație de mediu Primăria Municipiului Turda – Premiul pentru excelență pentru orașe sustenabile
Au concurat 74 de proiecte la 11 categorii, evaluate de juriul format din specialiști în probleme de mediu și sustenabilitate: Ramona Jurubiță – Country Managing Partner, KPMG România; Marius Brînzea – director de strategie, Reciclad’Or; Andreea Mitiriță – partener, Consultanță fiscală, PwC România; Laura Ciobanu – manager, Schimbări climatice și sustenabilitate, EY România; conf. univ. dr. Alexandra Zbuchea – prodecan, Facultatea de Management a Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Mihai Moia – director executiv, Roenef.
Pentru fiecare proiect înscris în competiție, Green Report va planta un copac.
Au fost premiați pentru fotografie de mediu: Silviu-Florin Salomina – Marele premiu; Mircea Sasu – Premiul I; Silviu-Florin Salomina – Premiul II; Bogdan Grigore – Premiul III. În concurs au fost încrise peste 90 de fotografii, evaluate de membrii Asociație Fotograflor de Natură din România Forona Daniel Mîrlea – vicepreședinte, Zoltán Gergely Nagy – vicepreședinte, Gabriel Șerban –membru senior.
Barna Tánczos, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Salutăm inițiativa publicației Green Report, care prin această primă gala – „Al 12-lea ceas” – dincolo de premiile pe care le acordă, ne amintește că avem o datorie uriașă de îndeplinit: salvarea mediului înconjurător. Aceasta este o datorie a fiecărui cetățean al acestei planete, dar, după cum știm, puterea exemplului contează foarte mult. Dacă premiem o companie pentru că a reușit, prin filosofia sa de a afaceri, să vină cu un proiect sustenabil, care protejează mediul, resursele acestuia, cu siguranță vor mai urma și altele puterea acestui exemplu. La fel de important este să scoatem în evidență proiectele acelor autorități locale, ce au dus la o dezvoltare mai curate a unei localități. Că vorbim de transport nepoluant sau de eficiență energetică sau de o nouă abordare, supusă principiilor sustenabilității, ale dezvoltării unei zone, la fel, sunt convins că succesul acestora va inspira și pe alții”.
Raluca Fișer, președinte Asociația Green Revolution: „Cu o activitate de 15 ani, Green Report s-a detașat în timp ca lider pe teme de mediu și sustenabilitate fiind martor la evoluția dramatică a umanității în toată această perioadă. Dacă atunci când am început să scriem se vorbea despre schimbările climatice, astăzi suntem martorii efectelor crizei climatice. Tocmai de aceea este important să acționăm acum, chiar și în Al 12-lea ceas și la fel de important este să recunoaștem meritele celor care fac diferența și care, pe lângă inovație și implicare, au integrat dezvoltarea durabilă în planul de afaceri. Recunoașterea și premierea performanțelor în domeniul sustenabilității din România este importantă tocmai pentru a încuraja și stimula și alte inițiative relevante atât pentru protejarea mediului, cât și a oamenilor”.
Sponsori și parteneri ai evenimentului au fost: MasterCard, Kaufland, Reciclad’Or, E.On, One United Properties, Coca-Cola, Rhein Extra, Glenfiddich, Nespresso, Magna Pharm, CEWE, CTE Solution, Camera de Comerț Româno-Britanică, Camera de Comerț Româno-Olandeză, Camera de Comerț Româno-Franceză, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva.
Dispozițiile optimiste de la începutul unui nou an nu au fost de durată. Se pare că investitorii au o serie de motive de îngrijorare, iar potențiala invazie a Ucrainei de către Rusia este pe ordinea de zi. Potrivit casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România, nu există altă soluție decât cea prin care vom plăti cu toții, sub o formă sau alta, conflictul dintre Ucraina și Rusia. Adevărul este că Europa de Vest este parțial de vină pentru situația actuală, mai adaugă XTB.
Tensiunile persistă de aproape un deceniu
Trebuie amintit că tensiunile din jurul Ucrainei persistă deja de 8 ani. A început cu schimbări democratice în țară după răsturnarea președintelui Victor Ianukovici. Deși Ucraina și-a declarat independența în 1991, Rusia încă vede țara ca o zonă de influență strategică și cea mai importantă dintre republicile ex-sovietice. Situația a dus la anexarea Peninsulei Crimeea, decizie pe care Europa și Statele Unite nu au reușit să o oprească, și la acțiunile militare rusești ulterioare din partea de est a Ucrainei. Tensiunile dintre Rusia și Ucraina nu au fost ”cap de afiș” în media în ultima perioadă, dar încercările Kievului de a crea relații mai strânse cu Occidentul au provocat Rusia să ia din nou măsuri.
Europa de vest – parțial de vină
Adevărul este că Europa de Vest este parțial de vină pentru situația actuală. Politica energetică ambițioasă combinată cu o abordare naivă a politicii externe a Rusiei, a făcut Europa din ce în ce mai dependentă de importurile de produse energetice din Rusia. În timp ce 30% din importurile europene de gaze naturale veneau din Rusia în urmă cu un deceniu, acum ponderea Rusiei în importurile europene de gaze a crescut la aproape 47%. Aceasta este o carte puternică pe care Rusia o poate folosi în jocurile sale politice. Acest lucru este valabil mai ales acum, când creșterea prețurilor mărfurilor alimentează inflația, ceea ce face situația inconfortabilă pentru liderii europeni.
Instituțiile financiare rusești și Gazprom se depreciază cel mai puternic la bursă
Piețele au început să trateze în serios potențialul război dintre Rusia și Ucraina. Reacția actuală a piețelor a depășit-o deja pe cea din 2014, când a fost anexată Peninsula Crimeea. Principalul indice bursier rusesc RTS50 a scăzut cu 30%, chiar și în ciuda creșterii prețurilor mărfurilor care susțin în mod tradițional acțiunile rusești.
Printre companiile care se depreciază cel mai tare se numără instituții financiare care riscă să fie vizate de sancțiuni, (adică interzicerea băncilor rusești din sistemele financiare globale), precum și Gazprom, care a beneficiat până acum de turbulențele de pe piața gazelor naturale.
Trebuie remarcat faptul că riscurile geopolitice sunt de obicei foarte binare. Reacția pieței tinde să fie pe termen scurt și situația revine rapid la normal odată ce investitorii văd că scenariile cele mai pesimiste au fost evitate. Cu toate acestea, nu suntem încă în acel punct.
Toată lumea va plăti prețul unui potențial conflict
Conflictele militare sunt negative aproape de fiecare dată. Este greu de justificat pierderea de vieți omenești sau pagubele cauzate civililor, mai ales dacă este făcută doar de dragul ambițiilor liderilor. Din păcate, așa stau lucrurile de obicei. Cu toate acestea, invazia rusă asupra Ucrainei va duce și la pagube economice majore.
În timp ce China este cel mai mare partener comercial al Ucrainei, Polonia și Germania s-au clasat pe locul 2 și, respectiv, pe locul 4, în ceea ce privește importurile. Exporturile sunt de asemenea importante, mai ales acum când economia globală se luptă cu deficite. Polonia, Germania, Italia, Țările de Jos și Spania se află toate pe locuri fruntașe în ceea ce privește exporturile.
Rezervele de gaze naturale joacă, de asemenea, un rol major în conflict. Rusia limitează de luni de zile aprovizionarea cu gaze naturale către Europa. Statele Unite încearcă să ofere Europei surse alternative de materie primă, dar o schimbare completă de la gazul rus pare nerealist.
Exporturile suplimentare de GNL (gaz natural lichefiat) din SUA către Europa ar putea ajuta la scăderea prețurilor, dar SUA nu poate înlocui pe deplin gazul rusesc, mai ales pe termen scurt. În primul rând, contractele privind furnizarea de gaze naturale sunt de obicei pe termen lung, în special în Asia, prin urmare, Statele Unite pot să nu aibă suficiente mărfuri pentru a satisface cererea clienților actuali și ai Europei.
Chiar dacă ar fi avut-o, Europa s-ar putea să nu aibă infrastructură adecvată pentru a sprijini exporturile crescute de GNL din SUA. Partea bună este că e foarte puțin probabil ca Rusia să ia acțiuni atât de radicale. 75% din exporturile rusești sunt direcționate către Europa, prin urmare, un all-in va provoca daune semnificative pe termen lung economiei Rusiei.
Scenariul mai probabil este că părțile în conflict vor încerca să se „tatoneze” reciproc, ceea ce, totuși, poate însemna prețuri destul de mari la gaze în Europa până când situația se va calma.
PlanRadar, principala platformă digitală de gestionare mobilă a proiectelor imobiliare și de construcții din Europa, a anunțat astăzi o rundă de atragere de fonduri de 69 de milioane de dolari, condusă în comun de Insight Partners și Quadrille Capital.
Această rundă de atragere de fonduri Serie B este a treia ca mărime din istoria Austriei și cea mai mare pentru o companie B2B, și a adus, de asemenea, participarea substanțială a investitorilor existenți, inclusiv Headline, Berliner Volksbank Ventures, aws Gründerfonds împreună cu noii investitori Proptech1, Russmedia și GR Capital.
PlanRadar este apreciată ca fiind compania cu cea mai mare rundă de finanțare B2B Seria B din Austria
Noua finanțare va ajuta PlanRadar să își dubleze eforturile de expansiune tehnologică și internațională. Noile birouri PlanRadar sunt pregătite de lansare în Statele Unite, Australia, Consiliul de Cooperare al Golfului (GCC), Asia de Sud-Est si America Latină. Compania își va accelera investițiile în cercetare și dezvoltare (R&D) și va crea un nou hub tehnologic și o echipă dedicată inovării de produs pentru a aduce noi tehnologii platformei SaaS care schimbă regulile jocului în construcții. Astfel, PlanRadar va crea peste 200 de noi locuri de muncă, aproape dublându-și numărul de angajați la nivel global în următoarele 12 luni.
De la lansarea sa în Viena, în 2013, PlanRadar s-a impus rapid ca lider european în materie de soluții PropTech, cu o platformă completă de construcții și de gestionare a proprietății imobiliare, cunoscută pentru valoarea adăugată în fiecare etapă a ciclului de viață al clădirii. În cele 18 luni care au trecut de la runda de investiții în valoare de 34 de milioane de dolari din seria A, PlanRadar a înregistrat o creștere a veniturilor de peste 250% și și-a dublat baza de clienți.
PlanRadar este o soluție SaaS de gestionare pe santier, bazată pe cloud, independentă de platformă și dispozitiv, pentru documentație și comunicare în cadrul proiectelor de construcții și imobiliare. Poate fi utilizată pentru gestionarea defecțiunilor și sarcinilor, întreținerea și inspecția clădirilor, documentație de construcție, predări și multe altele.
Soluția inovatoare PlanRadar se bucură în prezent de încrederea a 14.500 de clienți și este utilizată zilnic de 100.000 de profesioniști din industrie în peste 60 de țări (inclusiv România), pentru a crește eficiența proiectelor și a asigura o finalizare de înaltă calitate a proiectelor.
Creșterea rapidă a PlanRadar a fost facilitată de angajamentul său de a se extinde la nivel global, inclusiv prin lansarea pe 10 noi piețe din Europa și Rusia începând cu 2020. Echipa diversă a companiei, formată din peste 200 de angajați, deservește clienți în peste 20 de limbi din birourile din Viena, Londra, Amsterdam, Moscova, Paris, Madrid, Milano, Zagreb, Varșovia și București. Amprenta în creștere a companiei reflectă, de asemenea, angajamentul de a inova platforma sa de bază, inclusiv adăugarea recentă a capabilităților de raportare, integrare și BIM.
„Avem misiunea de a facilita gestionarea operațiunilor de construcție și am dovedit că există un apetit uriaș la nivel mondial pentru tehnologia noastră”, a declarat Ibrahim Imam, co-fondator și co-CEO al PlanRadar. „Suntem foarte mândri de tot ceea ce a realizat echipa noastră și suntem recunoscători pentru sprijinul investitorilor noștri în a adăuga valoare pentru clienții din noi piețe și industrii”.
„Prin transformarea PlanRadar în cea mai importantă platformă PropTech din lume, transformăm o industrie care, din punct de vedere istoric, a fost reticentă în ceea ce privește digitalizarea”, a declarat Sander van de Rijdt, co-fondator și co-CEO al PlanRadar. „Demonstrăm că, dacă le oferim clienților o platformă intuitivă care le ușurează munca și o combinăm cu servicii de asistență la standarde înalte, atunci aceștia sunt dornici să adopte soluții de ultimă oră. Este într-adevăr atât de simplu”.
„Creșterea sustenabilă pe care PlanRadar a obținut-o este o dovadă a muncii și dedicării echipei. Am văzut imediat potențialul PlanRadar, iar echipa a continuat să ne impresioneze prin angajamentul lor față de creșterea numărului de clienți, a veniturilor și a talentelor”, a declarat Thomas Krane, Managing Director la Insight Partners. „Sectorul PropTech este pregătit pentru o creștere enormă, iar PlanRadar aduce industria globală a construcțiilor și a imobiliarelor în viitorul digital”.
„Echipa PlanRadar a identificat o nevoie neadresată la lansarea din 2013 și a valorificat înțelegerea și cunoșterea îndeaproape ale clienților pentru a deveni adevărați lideri în industrie”, a declarat Brice Delome, Partener la Quadrille Capital. „Suntem încântați să continuăm să alimentăm creșterea rapidă a PlanRadar și să ne alăturăm unui grup puternic de investitori. Am fost extrem de impresionați de tehnologie, de echipă și de modul în care abordarea firmei ajută la digitalizarea construcțiilor și a sectorului imobiliar. Suntem nerăbdători să sprijinim în continuare continua expansiune globală a companiei”.
PlanRadar este oFolosind o aplicație web sau aplicații pentru toate smartphone-urile și tabletele (iOS, Android și Windows), echipele pot partaja planuri digitale sau modele BIM, pot comunica și urmări orice tip de informații. Prin digitalizarea fluxurilor de lucru, PlanRadar reduce frecvența erorilor, economisește timp pentru toate părțile implicate și permite o creștere enormă a eficienței: clienții raportează economii de până la 7 ore de lucru pe săptămână. Cu sediul central în Viena, Austria, compania permite în prezent unui număr de peste 14.500 de clienți din peste 60 de țări să urmărească, să se conecteze și să rezolve toate proiectele de construcții și imobiliare din întreaga lume.
Saint-Gobain România a primit certificarea „Angajator de Top” pentru al 6-lea an consecutiv. La nivel global, Grupul Saint-Gobain a fost desemnat „Angajator de Top” pentru al 7-lea an consecutiv, fiind una dintre cele 11 companii din întreaga lume care au primit această recunoaștere din partea Top Employers Institute.
Distincția a fost acordată pe baza unui audit care a acoperit peste 400 de practici privind mediul de lucru, în special procesele de resurse umane și de dezvoltare a carierei. Saint-Gobain s-a remarcat în special pentru aspectele care îi unesc pe angajații săi și îi apropie, creând astfel un sentiment de apartenență în cadrul organizației, punându-se accent pe valorile companiei: etică și integritate. De asemenea, au fost foarte apreciate bunele performanțe în ceea ce privește strategia companiei, leadershipul și tacticile de recrutare.
Grupul Saint-Gobain a primit această distincţie în 38 de țări în care activează, cu două în plus comparativ cu anul 2021, Egipt și Vietnam fiind premiate pentru prima dată: Argentina, Australia, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, China, Columbia, Republica Cehă, Danemarca, Egipt, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, India, Indonezia, Irlanda, Italia, Japonia, Malaezia, Mexic, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Arabia Saudită, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Thailanda, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit, Statele Unite și Vietnam.
„Suntem încântați și onorați că am obținut certificarea „Angajator de Top” pentru al șaselea an consecutiv. Această distincție reprezintă o recunoaştere valoroasă a atenţiei pe care o acordăm managementului talentelor și condițiilor excelente de lucru pe care le oferim angajaților noștri. Titlul ne motivează să continuăm direcția de creștere pentru implementarea cu succes a noului nostru plan strategic „Grow & Impact”, să ne asigurăm că răspundem nevoilor în continuă schimbare a forței de muncă și să menținem practicile și procesele de recrutare la standarde optimizate.”, a declarat Smărăndița Schnel, Director Resurse Umane al Grupului Saint-Gobain în România.
Groupama, unul dintre liderii pieței de asigurări din România, a obținut pentru al cincilea an consecutiv certificarea internațională Angajator de Top, acordată de Top Employer Institute din Olanda, cel mai prestigios institut din domeniu. Certificarea recunoaște calitatea practicilor de resurse umane din cadrul organizației, precum și instrumentele folosite în sprijinirea și dezvoltarea angajaților.
„Suntem mândri că, pentru al cincilea an consecutiv, și în context pandemic, am reușit să obținem Certificarea Angajator de Top. Cu atât mai mult cu cât compania noastră depune eforturi constante pentru a pune oamenii în centrul activității de business și pentru a dezvolta practici de resurse umane adaptate realității actuale, atât pentru colegii noștri, cat și pentru candidați. Suntem mândri de modul în care am implementat programul de Work From Home încă de acum 5 ani, având astfel continuitate pe timpul pandemiei, de modul în care reușim să menținem un mediu de lucru sigur pentru colegi și de felul rapid în care ne adaptăm și găsim modalități de a continua să fim aproape, indiferent daca suntem la birou sau acasă. Reușitele sunt cu atât mai valoroase atunci când sunt împărtășite cu cei din jurul nostru, mai ales atunci când ei sunt cei care ne inspiră zilnic să devenim mai buni. Așadar, le mulțumim colegilor noștri pentru încă un succes”, a declarat Judith Kis, Director Resurse Umane și Logistică, Groupama.
Institutul Top Employer acordă titlul de Angajator de Top în urma unei analize riguroase a politicii de resurse umane, a proceselor și practicilor, precum și a sistemelor informatice folosite în cazul strategiei de oameni, culturii organizaționale, managementului talentelor, oportunităților de dezvoltare profesională și programelor de învățare, competitivității pachetelor salariale și a beneficiilor acordate angajaților. Fiind aliniat la nevoile și realitățile prezente, procesul de certificare implică și sondarea unor aspecte legate de practicile de Work From Home, Hybrid Work, virtual hiring sau sustenabilitate în business.
Groupama este cel mai mare angajator din industria de asigurări din România, cu aproximativ 1400 de angajați, ceritificat ca Angajator de Top încă din 2018. Compania prioritizează încurajarea performanței și învățarea continuă, ca modalități de dezvoltare a echipei. Angajații au astfel acces la training-uri, coaching de specialitate, sesiuni de mentorat sau job shadowing și cursuri de specializare conform unor planuri de dezvoltare personalizate.
În plus, în contextul noilor condiții de lucru impuse de pandemia coronavirus, Groupama a pus la dispoziția angajaților instrumente esențiale pentru menținerea unui echilibru emoțional – un program de well-being care oferă acces la cursuri de nutriție, sport și stil de viață sănătos, consiliere psihologică oferită de un specialist psihoterapeut, sesiuni de coaching sau acces la sfatul medicului online și offline.
La toate aceste programe și inițiative se adaugă și campania de Employer Branding, CU BUNE ȘI CU RELE, care propune o perspectivă onestă atât asupra părților bune, dar și a celor mai puține bune și o abordare incluzivă, în care individualitatea fiecăruia este respectată și apreciată.
Mai multe informații despre certificarea Groupama sunt disponibile aici: Top Employer Institute