CEO Survey 2022: Ponderea directorilor generali din România care se așteaptă la o încetinire a creșterii economice s-a dublat, de la izbucnirea războiului în Ucraina

0

Optimismul directorilor generali din România privind evoluția economiei românești s-a redus după izbucnirea războiului din Ucraina, potrivit ediției revizuite în aprilie a sondajului CEO Survey 2022, realizat de PwC România. Astfel, procentul celor care mizează pe o accelerare a creșterii PIB național scade la 34%, de la 59% la ediția din ianuarie a raportului, în timp ce ponderea respondenților care se așteaptă la o încetinire a creșterii economice se dublează, de la 26% la 54%.

De când explorăm opiniile directorilor generali din România în cadrul CEO survey, au fost multe șocuri, însă modul în care au apărut și s-au juxtapus în ultimii doi ani – de la criza sanitară, la criza energetică, la inflația accelerată și război, cu toate efectele lor – nu se poate compara cu nicio perioadă anterioară. Deși porneam în 2022 sub auspicii favorabile și cu mare încredere, după ce economia României recuperase căderea brutală din 2020, izbucnirea războiului din Ucraina a temperat așteptările executivilor din România și din întreaga lume”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania.

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit recent estimările la +2,2% pentru economia României (față de 4,8% anterior) și o inflație medie anuală de 9,3%, care în 2023 ar urma să scadă până la 4%. Ritmul de creștere anunțat de FMI este mai mare decât cel al Băncii Mondiale, care se așteaptă la un avans al PIB național de doar 1,9%.

Războiul din Ucraina și-a pus amprenta și asupra încrederii directorilor generali din România în ceea ce privește capacitatea propriilor companii de a-și spori veniturile în următoarele 12 luni. Astfel, doar 20% dintre respondenți se declară extrem sau foarte încrezători în posibilitatea de majorare a cifrei de afaceri (procent în scădere de la 54% în ianuarie 2022), în timp ce alți 49% dintre aceștia sunt oarecum încrezători în perspectiva unui an mai bun.

Așa cum era de așteptat, războiul din Ucraina a reașezat lista preocupărilor și a influențat percepția directorilor executivi. Volatilitatea macroeconomică rămâne cea mai mare amenințare în opinia liderilor de afaceri din România, 54% dintre directorii generali din țara noastră declarându-se extrem sau foarte preocupați de acest risc (în ușoară creștere, de la 51% în ianuarie). Pe locul secund, urcă însă conflictele geopolitice (incluzând disputele legate de resurse și comerț, terorism, violență interstatală), ponderea respondenților care afirmă că sunt extrem sau foarte îngrijorați de acest pericol s-a dublat, ajungând la 43%. 

Securitatea cibernetică rămâne pe poziția a treia, menționată de 31% dintre directorii de companii (în scădere de la 43% în ianuarie). Pe de altă parte, amenințarea pandemică scade din intensitate, doar 17% dintre liderii de organizații din România spunând că sunt extrem sau foarte preocupați de aceasta (în scădere de la 49% în ianuarie), în timp ce alți 40% manifestă o oarecare îngrijorare în privința acestui pericol.

În ceea ce privește oportunitățile de extindere, directorii generali din România văd oportunități atât pe piețele din apropiere, cât și pe cele îndepărtate. Astfel, comparativ cu anul trecut, importanța Statelor Unite (locul doi) și a Chinei (locul trei) a crescut pentru companiile din România, concomitent cu cea a unor piețe din Europa, nou intrate în top: Italia, Austria și Moldova. Germania se află primul loc în topul piețelor cu oportunități de creștere.

„Ce credem că au învățat liderii de afaceri în acești ani? Că există dependențe critice cărora trebuie să le găsească răspunsuri rapide, cum sunt: dependența energetică de Rusia, dependența lanțului de aprovizionare de China, dependența de semiconductori de Taiwan. Posibil ca soluțiile pentru aceste dependențe să producă mai mult protecționism și mai puțină globalizare. Mai mult, pe lângă acești factori care au influențat masiv mediul economic și social, liderii de afaceri au avut de gestionat și transformări legate de forța de muncă, tehnologie, mediu și sustenabilitate – domenii în care presiunea schimbării s-a intensificat în ultimii ani și a impus uneori luarea unor decizii disruptive. Companiile din România – evident nu din toate sectoarele, ci în general – au reacționat și au acționat surprinzător de bine în acești ultimi doi ani, arătând că sunt reziliente și mature”, a mai spus Dinu Bumbăcea.

În ceea ce privește politicile ESG, 27% dintre directorii executivi din România și-au luat angajamentul de a reduce emisiile de CO2, un procent similar cu cel înregistrat în Europa Centrală și de Est (CEE) și la nivel mondial. Deși interesul pentru ESG este în creștere, strategiile de afaceri pe termen lung continuă să fie determinate de indicatorii non-financiari privind performanța de zi cu zi a afacerilor, cum ar fi satisfacția clienților, implicarea angajaților sau digitalizarea. Astfel, 30% dintre directorii generali din România spun că organizațiile lor lucrează la strategii de reducere a emisiilor de CO2, dar 40% nu au un astfel de angajament. 

De un deceniu, PwC CEO Survey explorează percepțiile directorilor generali din România privind evoluția economiei, precum și perspectivele, provocările și oportunitățile de dezvoltare ale organizațiilor pe care le conduc. În 2022, aproape 150 de executivi au răspuns chestionarului.  Întregul raport CEO Survey România 2022 poate fi consultat aici.

Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori au înregistrat o tendință de creștere accelerată în prima parte a anului 2022

0

 

La nivelul industriilor analizate s-au remarcat valori maxime ale costului capitalului la finalul primului trimestru al anului 2022

Costul capitalului a continuat o tendință crescătoare în primul trimestru al anului curent, conturată încă din a doua parte a anului 2021, conform analizei sectoriale EY România.

Începutul anului 2022 a fost caracterizat de perspective îngrijorătoare la nivel global, determinate de contextul geopolitic și dezechilibrele provocate de pandemie, încă resimțite pe piață. Aceste aspecte s-au tradus în creșteri semnificative de prețuri ale bunurilor de consum, revizuirea și temperarea previziunilor de creștere economică, precum și în conturarea unei baze de creștere a ratelor dobânzilor de politică monetară. 

Conflictul dintre Rusia și Ucraina a încetinit progresele înregistrate anterior privind normalizarea lanțului de aprovizionare. Contextul actual este caracterizat de incertitudine, evoluția conflictului dintre cele două țări fiind un factor de influență semnificativ, atât prin impactul sancțiunilor actuale, precum și al anticipării unor posibile măsuri suplimentare. 

Sancțiunile impuse Rusiei afectează comerțul internațional și intermedierea financiară. Impactul este și va fi resimțit prin trei canale principale. În primul rând, dinamica accelerată a prețurilor privind mărfurile precum alimentele și energia vor împinge și mai mult inflația, erodând, la rândul său, valoarea veniturilor. În al doilea rând, economiile vecine, în special, se vor confrunta cu perturbarea activității comerciale, a lanțurilor de aprovizionare, precum și cu o creștere istorică a fluxurilor de refugiați. În cele din urmă, încrederea redusă a investitorilor va afecta prețurile activelor, va determina înăsprirea condițiilor financiare și va stimula potențiale ieșiri de capital de pe piețele emergente.

Investițiile sunt în continuare susținute prin pachete de instrumente de finanțare nerambursabilă promovate atât de Uniunea Europeană, cât și prin scheme de ajutor de stat la nivel național. De exemplu, finanțarea oferită prin Mecanismul de redresare și reziliență va sprijini implementarea unor reforme și investiții cruciale în domenii cheie (cum ar fi energie verde, infrastructură, sănătate, administrație publică), propuse pentru a combate efectele pe termen lung ale pandemiei de COVID-19. Suplimentar, pentru a atenua impactul economic generat de conflictul Rusia-Ucraina, Comisia Europeană a adoptat un cadru temporar de criză, pentru a permite statelor membre să folosească flexibilitatea prevăzută de normele de ajutoare de stat pentru a sprijini economia, îndeosebi companiile și sectoarele puternic afectate. Ajutorul poate fi acordat sub formă de subvenții directe, avantaje fiscale și de plată sau alte forme de sprijin, cum ar fi avansuri rambursabile, garanții sau împrumuturi.

„Contextul geopolitic și macroeconomic a determinat continuarea tendinței de creștere a randamentelor așteptate de investitori, conturată încă din a doua parte a anului 2021. Prima parte a anului 2022 a fost marcată de o accelerare a presiunilor inflaționiste și funcționarea cu sincope a lanțurilor de producție și aprovizionare, în contextul conflictului dintre Rusia și Ucraina. Deloc surprinzător, cea mai ridicată volatilitate a costului capitalului pe parcursul primului trimestru al anului se remarcă în sectorul materiilor prime, fiind urmată de sectorul serviciilor financiare ”, declară Ileana Guțu (foto), Partener Asociat și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.

La finalul primului trimestru al anului 2022, sectoarele ale căror randamente au înregistrat cele mai scăzute valori sunt telecomunicațiile și tehnologia informației, în timp ce sectorul serviciilor financiare și al materiilor prime se află la limita superioară.

Analiza se bazează pe datele financiare disponibile la sfârșitului primului trimestru (T1) al anului 2022, publicate de companiile listate din principalele 10 sectoare din România: bunuri de consum și de larg consum, energie, servicii financiare, servicii medicale, produse industriale, tehnologia informației, materii prime, proprietăți imobiliare și servicii de telecomunicații.    

Multiplicatorii financiari au variat diferit în funcție de industrie, însă poate fi observată o tendință de scădere la nivelul acestora, conturată încă de la finalul anului precedent

Sectoarele ale căror multiplicatori financiari au înregistrat creșteri în prima parte a anului 2022 sunt serviciile financiare, precum și sectorul bunurilor de larg consum, care înregistrează valori maxime de 22,1x pentru multiplicatorul profitului net și respectiv 11,3x pentru multiplicatorul EBITDA. Cel mai redus nivel este înregistrat de companiile din sectorul de tehnologie a informației, cu un nivel minim al multiplicatorului EBITDA de 4x.

În România, în anul 2021, Produsul Intern Brut a înregistrat un avans de 5,6%. Ultimul trimestru al anului trecut a fost primul marcat de încetinirea activității economice cu 0,5% față de perioada similară a anului anterior, în contextul creșterii prețurilor la energie și carburanți, care au pus presiune pe capacitatea de producție a companiilor. Estimările privind evoluția economiei în primul trimestru al anului curent sunt de creștere, efectele contextului geopolitic și macroeconomic urmând a fi observate din cel de-al doilea trimestru.

„Lipsa predictibilității care domină piața și mediul investițional, precum și imposibilitatea fundamentării unor date de piață pot determina companiile să își redefinească planurile de investiții. Nu doar companiile cu operațiuni (sau active) în Rusia sau Ucraina, sau cele care tranzacționează cu aceste țări au fost afectate semnificativ. Companiile europene au resimțit impactul de asemenea – de ex. sectorul auto, producția de alimente, agricultură și transporturi. Asistăm la o fluctuație a multiplicatorilor în acele sectoare dependente de resursele și fluxurile economiilor implicate direct sau indirect în conflictul geopolitic”, declară Ileana Guţu.

Instrumentul de analiză sectorială este dezvoltat de Echipa de evaluare, analiză economică și modelare financiară (Valuation, Modelling and Economics – VME) din cadrul departamentului de Strategie şi Tranzacții al EY România, iar analiza sectorială poate fi accesată în secțiunea site-ului EY “Valuation Insights”/”Perspective de Evaluare”, baza de date fiind actualizată trimestrial. 

Tehnologia în sprijinul finanțărilor IMM

Interviu cu Bogdan Patriniche, CEO Invoice Cash Group

ECONOMISTUL: Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Bogdan Patriniche: Afacerea noastră constă de fapt în două tipuri de activități separate, dar între care există conexiuni. Prima afacere este InvoiceCash, care reprezintă o soluție de finanțare online fără regres (factoring). Aceasta a fost înființată în 2018 și este reglementată de BNR din 2019. Am dorit să aducem pe piață românească o modalitate nouă, simplă și rapidă de finanțare care să se adreseze în general firmelor mici și mijlocii care au potențial de creștere dar care sunt constrânse în accesul lor la finanțare care este orientat către împrumuturi cu colateral.

Noi rezolvăm această lipsă de lichiditate cu ajutorul tehnologiei. Platforma de factoring InvoiceCash oferă acces digital la finanțare 24/7, 365 zile. Avem un pool de clienți fideli, care apreciază modul de finanțare congruent cu piața locală, servicii online și lipsa oricărui colateral sau ipotecă, precum și un serviciu extrem de facil față de client. Datorită acestor servicii și a procesului simplu, dar riguros care ne permite să identificăm rapid clienții de încredere, am atras finanțare nu numai din România, dar și din Marea Britanie, Franța si Luxemburg. Mai multe despre produs găsiți pe site-ul nostru, invoicecash.com sau pe canalul de Youtube „Invoice Cash Hey”.

Cealaltă afacere este reprezentată de CreditSky, care se ocupă cu Data Analytics, Predictive Machine Learning și Credit Scoring. A fost înființată în 2018 cu acționariat privat și oferă un serviciu unic în piața locală în ceea ce privește utilizarea AI pentru operațiuni de marketing, originare, management de portofoliu și credit risk. Despre acest produs aflați mai multe pe www.creditsky.com.

Capacitatea de calcul a scorului de credit al oricărei societăți românești este folosit de către InvoiceCash în evaluarea clienților potențiali. În plus, datorită algoritmului nostru de analiză de date (Elcano), care este complex și cu un grad foarte mare de acuratețe, suntem în măsură să oferim o gamă de soluții articulate specifică pentru fiecare client care îi permite să folosească date financiare pentru extragerea de informații complexe și să le analizeze mai subtil și creativ în sprijinul procesului lor de decizii și finanțare.

Bogdan Patriniche la Wolves Summit 2021

Cum a început proiectul CreditSky?

Proiectul CreditSky a apărut ca pilon de susținere al proiectului InvoiceCash. Ne doream o selecție cât mai acurată a potențialilor noștri clienți. Suntem reglementați de banca centrală a României. Autoritatea de reglementare ne cere să avem capacitatea internă de evaluare a creditului, așa că trebuie să ne dezvoltăm propriile abilități interne de gestionare a riscurilor. Pornind de la acest model construit in-house și perfecționat în mod continuu, am realizat potențialul enorm pe care îl folosim și cele mai multe metode și algoritmi de Machine Learning combinate cu seturile de date existente pe piața din România și nu numai.

Cine poate utiliza platforma CreditSky?

Platforma poate fi utilizata de oricine își creează un cont. Scopul produsului este să:

  • Ofere acces fără fricțiuni la analize de date pentru toate companiile;
  • Ajute modul în care companiile iau decizii folosind date imparțiale, cantitative și consecvente;
  • Ajute băncile să gestioneze portofoliile și să împrumute în format digital;

Folosind Big Data și Machine Learning, acest serviciu unic în România ajută clienții să înțeleagă bonitatea financiară a contrapărților lor, să prezică valorile implicite, să identifice ținte de fuziuni și achiziții, să găsească noi clienți sau să sfătuiască factorii de decizie să evite anumite piețe sau zone geografice. Datorită procesului său extrem de precis, putem ajuta factorii de decizie cu informații acționabile.

În ce situații poate fi folosit produsul?

Exemplu de situații în care produsul nostru poate fi folosit:

Ipotetic vorbind, să zicem că vrei să-ți deschizi un cabinet medical, motorul CreditSky te poate ajuta să afli care sunt competitorii tăi, care sunt cei mai buni furnizori și cei mai buni clienți B2B. Astfel, informațiile primite te pot îndruma către locația cu cei mai mulți pacienți și puține cabinete medicale, unde piața este stabilă și cu o rată de creștere ridicată.

Un alt exemplu de situație în care motorul CreditSky poate fi utilizat: un investitor internațional care dorește să își extindă activitatea în două județe din România menționate de el, însă nu are suficiente informații care să îl ajute să își dezvolte o strategie de vânzare și expansiune. Produsul nostru îi poate oferi o soluție rapidă și eficientă la un cost mic, asigurându-i informații despre: competitori, furnizori și clienți.

Prin ce se deosebește business-ul tău de competiție?

Credit Sky se diferențiază de competiție la 3 nivele:

  • Oferim AI, Predictive Machine Learning Analytics (adică cea mai avansată metodologie de analiză) față de ofertă de Zscore din piață (o metodă statistică rigidă, învechită și care nu are elemente de AI);
  • Funcționăm cu datele noastre și putem oferi același serviciu cu datele clientului, având capacitatea in-house de dezvoltare software și AI;
  • Avem acces la un pool de date publice cât și la un pool de date comerciale provenite din dezvoltarea open banking;

De către cine a fost fondată compania?

Fondatorul sunt eu, Bogdan Patriniche. Dacă ar fi să mă descriu în câteva cuvinte, pot spune că sunt pasionat de finanțe și analiză de date. Datorită expertizei mele solide în matematică și bancă, sunt capabil să văd oportunitățile, să dezvolt echipe și să ofer îndrumări, astfel încât produsele noastre să fie cu un pas înaintea celorlalți în ceea ce privește inovația, viabilitate, flexibilitate. Am construit de la zero două produse: modulul de credit scoring și platforma de factoring digital. Care au reușit să atragă investitori și clienți importanți.

Atenția mea este îndreptată și spre sustenabilitatea mediului, astfel, produsele noastre sunt complet digitale, nu sunt necesare prezența fizică și utilizarea combustibilului pentru a merge personal la bancă.

De ce ai dorit să îți lansezi propriul business?

Dată fiind experiența bancară și tranzacțională internațională, abilitatea de a vedea oportunități, de a dezvolta echipe și produse end-to-end, am văzut o oportunitate de dezvoltare și m-am gândit să transform pandemia în rampa de lansare pentru un produs sustenabil, viabil, flexibil și ușor adaptabil.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR în scalarea și accelerarea afacerii tale?

Programul InnovX-BCR a fost punctul de cotitură, care ne-a determinat să înțelegem că putem face lucrurile mult mai bine la o scară mult mai largă. Ne-a arătat direcția pe care trebuie să mergem, ne-a ajutat să găsim partenerii potriviți prin sprijinul cărora ne vom atingem obiectivele și vom accelera business-ul nostru.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program?

InnovX-BCR ne-a oferit posibilitatea de a realiza parteneriate de succes cu Microsoft, UiPath și Modex. Microsoft ne ajuta să migrăm produsele noastre în Azure, urmând să includem produsele noastre în marketplace-ul lor. Colaborarea cu UiPath ne-a determinat să accelerăm business-ul și să începem extinderea către alte piețe internaționale pe care le vom putea penetra mult mai ușor ca și parteneri UiPath, iar împreună cu Modex am reușit să găsim o soluție pentru lansarea pe piață a unui produs inovativ în parteneriat.

Un alt partener important pe care l-am găsit datorită Innovix-BCR este Iiris Solutions, care ne va oferi date tranzacționale din open banking, pe baza cărora ne vom îmbunătății acuratețea modelului de predicție dar totodată vom dezvolta produse noi de Machine Learning pe partea de Network Analysis.

Ce dificultăți au prezentat ultimii doi ani de pandemie pentru companie, respectiv pentru echipa ta?

Noi am considerat pandemia ca fiind momentul propice dezvoltării business-ului nostru, în primul rând pentru că am dorit să venim în ajutorul companiilor oferindu-le un tool total digitalizat, care să le permită desfășurarea activității exclusiv online. Dificultățile au fost reprezentate de imposibilitatea de a ne întâlni personal cu potențialii clienți, fapt care a frânat parțial vânzările.

Cum ați trecut peste ele?

A fost un efort comun al întregii echipe, pentru a găsi contacte și a organiza cât mai multe întâlniri și prezentări online pentru a ne face cunoscute produsele. În cadrul acestui efort un rol important l-a avut și InnovX-BCR, prin oportunitățile și contactele pe care ni le-au oferit în cadrul întâlnirilor organizate.

Câteva reușite cu care vă mândriți?

Un moment important a fost punerea în producție a platformei online de data analytics și credit scoring, care permite oricărui utilizator să își genereze rapoarte mai mult sau mai puțin complexe, folosind diverși indicatori de selecție. Este un produs unic pe piață, care oferă posibilitatea unor decizii rapide, fără a fi afectate de bias-uri și de subiectivitate.

Un alt succes important este proiectul pe care îl desfășurăm în colaborare cu Modex și care va genera un produs unic pe piață locală și pionier pe piața internațională.

Ne mândrim, de asemenea, și cu faptul că avem un program de colaborare cu universități din România, dar și din Germania, școala de business din Berlin (ESMT).

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

În viitorul apropiat dorim să dezvoltăm un produs nou împreună cu Modex. De asemenea, ne vom extinde și pe piața din Italia, unde vom lansa un produs de factoring și de data analytics asemănător cu cel pe care îl avem pe piața din România.

Un alt eveniment important pentru noi este faptul că avem un nou parteneriat cu revista Forbes, urmând să le fim data provideri începând cu luna februarie și ne vom bucura să ne urmăriți articolele la care vom fi parteneri cu aceștia.

De asemenea, echipa noastră se dezvoltă și în semestrul următor este posibil să ne vedeți activând și pe domeniul MedTech. Este important pentru noi să ne implicăm social, în condițiile în care dispunem de tehnologia necesară pentru a fii de folos și a aduce plus valoare în domeniul medical, fiind un domeniu puțin dezvoltat pe partea de machine learning în țara noastră.

Interviu realizat de echipa InnovX, alături de echipa Invoice Cash Group

BestJobs: Un român din doi s-a gândit să emigreze după declanșarea războiului din Ucraina. Germania, Franța și Marea Britanie ar fi primele țări unde și-ar căuta un job nou

0

 

Ziua Europei, recent celebrată la nivelul Uniunii Europene, este un memento pentru pace și unitate. Cu toate acestea, apropierea geografică a României de zona de desfășurare a unui război militar îi face pe români să se gândească mai serios la cum arată siguranța viitorului pentru ei. Astfel, conform unui sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs, de la declanșarea războiului în Ucraina, 51% dintre români au luat în calcul să părăsească România, în timp ce 12% așteaptă să vadă cum evoluează situația, iar 11% sunt de părere că războiul nu ne va afecta. Alți 26% dintre respondenți declară că nu vor face acest pas indiferent de cum evoluează situația. 

Principalele motive pentru care s-ar muta într-o altă țară sunt: dorința de a schimba mediul și țara în care lucrează (38%), siguranța personală și a familiei (24%), dorința de a accesa un venit mai mare, care nu este posibil în România (21%), nevoia de a avea mai multe oportunități de dezvoltare profesională (14%) și dorința de a lucra într-un domeniu mai sigur, care să nu fie afectat de război (4%). Apropierea de rude sau cunoștințe (27%) și distanța față de zona războiului (24%) se adaugă pe lista motivelor pentru relocare. 

Astfel, participanții la sondaj s-ar orienta către destinații precum: Germania (21%), Franța (14%), Marea Britanie (14%). Alți 30% au luat în calcul relocarea în Italia, SUA sau Australia. 

Apropierea de zona războiului i-a făcut pe români să empatizeze cu refugiații ucraineni 

În contextul venirii unui număr atât de mare de refugiați ucraineni în România, 73% dintre respondenți au declarat că s-au gândit ce ar însemna pentru ei și pentru familiile lor să fie nevoiți să își părăsească propria țară în caz de război și să ceară statut de refugiați într-o țară vecină.

Din punct de vedere al locului de muncă, în situația ipotetică în care ar ajunge ca refugiați într-o altă țară, 48% au spus că s-ar reprofila, în funcție de opțiunile disponibile în țara gazdă, 31% ar căuta un job în același domeniu în care lucrează acum, pentru a-și valorifica experiența, iar 14% ar încerca să își păstreze jobul actual, datorită flexibilității de a lucra de oriunde. 

6 din 10 români au luat în calcul posibilitatea emigrării și înainte de declanșarea războiului

Așa cum declară participanții la sondajul BestJobs, 60% au luat în calcul să se mute într-o altă țară și înainte de apariția pericolului militar. 14% au spus că au făcut deja primii pași în direcția mutării din România, alți 14% au început să învețe limba țării unde intenționează să se mute, 10% au început să strângă bani pentru mutare, iar 20% au spus că, personal, nu își doresc să emigreze, dar familia lor face demersuri în acest sens. 

35% ar căuta de lucru în același domeniu pentru a-și folosi experiența profesională, 24% ar pleca doar având un contract de muncă semnat în prealabil, iar 21% ar fi dispuși să se reprofileze, doar să se poată muta. 14% ar încerca să își păstreze jobul și să lucreze din țara respectivă, datorită muncii remote, iar alți 7%, chiar și relocați, și-ar căuta un job remote în țara de destinație. 

„Salariile mai mari, numărul mare de oportunități de muncă și condițiile mai bune de trai i-au făcut pe români să aspire la un job în străinătate și înainte de declanșarea războiului în Ucraina, dar tendința a fost accentuată după ridicarea restricțiilor de circulație. Sondajul ne arată că tot mai mulți români iau în calcul posibilitatea emigrării, măcar ca opțiune de rezervă, ceea ce înseamnă că încep să se documenteze, să monitorizeze piața locurilor de muncă și chiar să aplice la joburi din țara care îi interesează. În prezent, peste 9% din volumul total de anunțuri de pe BestJobs sunt pentru poziții în străinătate, iar țările cu cea mai mare deschidere către candidații români corespund cu țările vizate de aceștia. Mai exact, cele mai multe oferte de joburi vin din Germania, Franța, Marea Britanie sau Olanda”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs. 

Sondajul a fost efectuat în perioada 21 aprilie – 9 mai pe un eșantion de 1.054 utilizatori de internet din România.

Prima platformă digitală de servicii medicale integrate din România

0

Aplicația Beesers, prima platformă digitală de servicii medicale integrate din România, anunță că în urma unei investiții de 500.000 de euro, „extinde gama de funcționalități, prin lansarea serviciilor de telemedicină, respectiv sfat medical prin chat și consultații medicale prin apel video.

Astfel, persoanele care suferă de mobilitate redusă temporar sau permanent, precum și cele care nu au timpul necesar pentru deplasarea la medic, pot beneficia de suport medical la distanță prin telemedicină. În plus, angajații și angajatorii pot economisi resurse prin folosirea abonamentelor. Totodată, aplicația oferă acces gratuit pentru 30 de zile utilizatorilor care apelează la serviciile de chat medical, oricând până la finalul lunii iunie 2022.

Noile funcționalități completează traseul medical al pacientului prin consultații, sfaturi medicale și  investigații la distanță. Consultațiile la distanță prin telemedicină se desfășoară sub trei forme: sfat medical prin chat, consult prin apel video și apel video asistat. Sfatul medical prin chat este un serviciu digital de proximitate, prin intermediul căruia pacientul primește opinii medicale sau interpretări sumare de documente, fără să fie necesară programarea unui consult prin apel video. Această funcționalitate ajută pacientul să beneficieze, în condiții de cost avantajoase, de opinii rapide, care pot rezolva probleme de urgență medicală. Consultul  prin apel video necesită programare și se desfășoară direct în aplicație, între pacient și medic. În cazul apelului video asistat, în situația în care medicul recomandă acest tip de investigație, un asistent medical se deplasează la domiciliul pacientului, însoțit de dispozitive medicale portabile. 

Noile servicii la distanță introduse în platforma BEESERS pot fi accesate atât de persoanele fizice, prin abonamente individuale, precum și prin abonamente corporate, destinate angajatorilor”. 

Ovidiu Tuduruță, fondator Beesers: „Serviciile medicale la distanță sau telemedicina reprezintă o îmbunătățire a accesului la servicii medicale pentru persoanele care nu se pot deplasa din cauza unui mediu fizic inaccesibil sau din dorința de a utiliza timpul mai eficient. Dacă pentru vârstnici și persoanele cu dizabilități deplasarea către clinică reprezintă o aventură imposibilă, pentru resursa profesională din companiile private, serviciile de telemedicină înseamnă zile de concediu neepuizate pentru deplasări la medic. Vârstnicii sau alte persoane suferind de mobilitate redusă devin consumatori de servicii medicale la distanță cu ajutorul copiilor sau aparținătorilor. Persoanele cu mobilitatea redusă cauzată de externarea din spital sau recuperarea post traumatică vor păstra contactul cu medicii de specialitate tot prin telemedicină, fiind astfel scutite de necesitatea deplasării pentru examenul clinic. Resursa profesională din companiile private, care permit munca la distanță, va beneficia de abonamente subvenționate de angajator. Abonamentele de telemedicină pentru echipe din companii private completează abonamentele medicale pentru acces în clinici private. Consider important de menționat că telemedicina rezolvă serviciile medicale pentru care nu sunt necesare investigații cu infrastructură de echipamente neportabile. Este soluția ideală pentru opinii secundare, sfaturi medicale și indrumări, scrisori medicale, precum și o serie limitată de investigații pentru care pot fi utilizate echipamente portabile. În concluzie, putem spune că perioada pandemiei Covid ne-a ajutat să înțelegem cât este de important să descongestionăm sistemul public de sănătate de pacientul ale cărui nevoi sunt gestionabile de la distanță. Aplicația BEESERS este astăzi singurul produs tehnologic din România care oferă pacientului accesul la servicii medicale începând de la consult, până la investigații la distanță, vizită medicală la domiciliu pentru tratamente și monitorizare medicală post tratament.“

Beesers precizează că partenerii „sunt acreditați de Ministerul Sănătății și au experiență relevantă în serviciile medicale private sau de stat. Specialiștii care folosesc cel mai mult telemedicina sunt: practicieni în sănătate mintală, specialiști în infertilitate, dermatologi, cardiologi, endocrinologi, medici generaliști, medici gastroenterologi și oncologi, specialiști în medicină pediatrică, neonatologie și medicină ortopedică. Pe lângă posibilitatea unei surse suplimentare de venit, beneficiile în rândul medicilor presupun atât minimizarea spre zero a costurilor logistice, cât și creșterea randamentului numărului de pacienți, odată cu trasabilitatea și predictibilitatea acestora. 

Aplicația Beesers prezintă o interfață intuitivă și prietenoasă și include opțiuni precum posibilitatea de a alege un specialist medical în funcție de ratingul său sau de a efectua o rezervare multiplă printr-o singură programare (de exemplu, o schemă de tratament cu 10 injecții sau perfuzii). Toate interacțiunile se petrec în aplicație, de la crearea contului până la confirmarea specialistului alături de care va avea loc consultația și consultația în sine. Sunt astfel eliminate barierele de timp, lipsa de motivație sau teama de a merge la medic, precum și cele legate de imposibilitatea de deplasare. BEESERS acordă, de asemenea, asistență tehnică personalizată pentru medici, specialiști medicali, utilizatori, angajatori și angajați.

Aplicația Beesers poate fi descărcată din Google Play sau App Store. Pentru conectare, utilizatorii pot crea un cont manual sau pot folosi profilul Google/Facebook/AppleID. Următorul pas presupune selectarea tipului de serviciu medical dorit: vizită acasă, consultație prin apel video sau sfat medical prin chat. Plata se face prin card, direct din aplicație, statusul rezervării fiind confirmat printr-o notificare pe telefon”. 

 

Admiterea 2022 la Universitatea Hyperion

0

Universitatea Hyperion, prima universitate privată apărută în România, în 1990, acreditată prin Legea nr. 275/2002, prezintă oferta educațională pentru admitere în anul universitar 2022-2023. Înscrierile încep la 1 iunie 2022, cu sublinierea că „oferta educațională acoperă o paletă completă de specializări și competențe a căror alăturare  creează permanent oportunităţi de progres interdisciplinar și creșterea ratei de absorbție pe piața muncii, principalul obiectiv al Universității Hyperion.Dovada o reprezintă zecile de mii de absolvenţi ai Universităţii Hyperion ce alcătuiesc deja o comunitate solidă, vizibilă şi cu un cuvânt important în cele mai diverse domenii”.

Viitorii studenți vor beneficia de 17 programe de licență și 16 programe masterale.

Înscrierea se va putea face atât la secretariatul general al Universității Hyperion din Calea Călărași nr. 169, parter, corp A, sector 3, București, cât și online accesând Formularul de Înscriere.

Candidații vor fi admiși la programele de licență, pe baza mediei obținute la examenul de bacalaureat, în ordinea înmatriculării și în limita locurilor disponibile.

Universitatea Hyperion din București este prima și singura instituție de învățământ din România care  organizează  Curs de pilotaj cu drone comerciale, în scopul tilizării acestora în numeroase domenii cu aplicații multiple. Cursanții beneficiază de personal calificat, cu experiență îndelungată în industria UAV (Unmanned Aircraft Vehicle), având astfel oportunitatea de a învăța direct de la experții care cercetează, proiectează și construiesc drone, utilizând microcontrolere ARM. 

www.bpuh.hyperion.ro/universitatea-hyperion-organizeaza-cursuri-de-pilotare-drona/

Cursul vine în întâmpinarea celor cu vârsta de peste 18 ani, care își doresc să piloteze o dronă sau desfășoară activități tehnice în locuri greu accesibile, multicopterele oferind soluția optimă pentru reducerea timpului acordat intervențiilor și eliminarea eventualelor riscuri cauzate de lucrul în zone de hazard.

Studenții care aleg să studieze la Universitatea Hyperion vor  beneficia de îndrumarea unui corp profesoral elitist, taxe de școlarizare accesibile, burse de studii, stagii de practică în mediul public și privat, campus modern, dotări și tehnologii de ultimă generație, platforme online, cursuri și tutoriale de concepție proprie din domeniul IT(3) Sever Spanulescu – YouTube vizualizate în peste 160 țări,  cazare în cămin studențesc (Cazare în căminul studențesc M3 al Universității Hyperion | Biroul de Presă al Universităţii Hyperion din Bucureşti), sală de sport, studiouri de radio și TV ultra HD, redacție de ziar și agenție de presă, masterclass-uri și workshop-uri cu invitați de renume, sală de spectacole, evenimente culturale și științifice de marcă promovate de  Biroul de Presă bpuh.hyperion.ro.

Intră pe hyperion.ro/admitere, bpuh.hyperion.ro, instagram.com/universitateahyperion sau pe facebook.com/universitateahyperion  și vei găsi toate informațiile necesare! 

Produs românesc premieră mondială pentru scăderea consumului de energie electrică în stații de epurare

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică –  INCDIE ICPE-CA București, în parteneriat cu agentul economic I.C.P.E. Bistriţa S.A. (specializat în modernizarea, proiectarea și execuția stațiilor de tratare a apelor potabile și reziduale), anunță realizarea proiectului 12PTE/2020 „Echipament pentru stimularea proceselor biochimice din instalațiile de epurare a apelor reziduale – ESELFBio”, în perioada 2020-2022, proiect finanțat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) de la bugetul de stat și cofinanțat de I.C.P.E. Bistrița SA.

Realizatorii subliniază că „în cadrul proiectului, în urma transferului de cunoștințe de la INCDIE ICPE-CA din domeniul influenței câmpurilor electromagnetice asupra materiei vii, a fost conceput, realizat și experimentat la I.C.P.E. Bistrița SA un produs nou pe plan mondial, ESELFBio, care include mai multe soluții tehnice originale (protejate prin trei brevete de invenție). 

În urma experimentărilor și validărilor în mediul industrial a ESELFBio (prin implementare pe o stație de epurare în exploatare), a rezultat o scădere a consumului de energie electrică în etapa biologică de epurare cu cca. 50%, prin stimularea cu câmp electric ELF a activității microbiologice din nămolul activ acumulat în bazinele de epurare biologică a stațiilor de tratare a apelor reziduale. Consumurile globale de energie electrică se reduc astfel cu cca 30%, conducând la o economie substanțiala de energie”.

În argumentarea utilității noii creații științifice și economice, INCDIE ICPE-CA București accentuează: „Viața pe Pământ este condiționată de existența resurselor de apă potabilă. Activitățile umane generează importante cantități de ape reziduale (reziduuri organice, microorganisme patogene, metale grele, detergenți etc.).

Conservarea resurselor de apă presupune colectarea și epurarea corespunzătoare a apelor reziduale, după care apa tratată este recirculată prin deversare în apele de suprafață (râuri, lacuri etc.). Deversarea apelor reziduale tratate este strict reglementată prin norme legislative și standarde specifice care prevăd limite maximale pentru conținutul de diverși poluanți al apelor deversabile. 

Uzual, tratarea apelor reziduale se realizează in stații de epurare prin procese tehnologice complexe (tratamente chimice, mecanice, microbiologice etc.) cu un consum specific de energie relativ ridicat (între 0,25 și 2,5kWh/m3 apă tratată). Actualmente, pe plan mondial, peste 60% din consumul total de energie a stațiilor de epurare se datorează proceselor/tratamentelor biochimice.

Din studiile și cercetările privind influența câmpurilor electromagnetice asupra materiei vii, a rezultat că, la anumite frecvențe discrete din domeniul ELF (Extremely Low Frequency), creșterea și multiplicarea  unor microorganisme poate fi substanțial accelerată”.   

Cercetătorii anunță că „noul produs Echipament pentru stimularea proceselor biochimice din instalațiile de epurare a apelor reziduale – ESELFBio” a fost certificat/omologat și poate fi livrat (de către I.C.P.E. Bistrița SA) pentru dotarea/modernizarea, retehnologizarea stațiilor de epurare a apelor uzate”.  

Riscurile cibernetice cresc în contextul geopolitic actual. Companiile trebuie să-și revizuiască strategiile și să aloce eficient investițiile.

_________________

Autori: Mircea Bozga, Partener PwC România
Robert Girdoc, Senior Manager PwC România (foto)

Riscul global al amenințării cibernetice se intensifică atunci când există conflicte sau tensiuni geopolitice, atacurile cibernetice sponsorizate de state escaladând în astfel de situații. Recent, președintele SUA a făcut apel la companiile și organizațiile private din SUA să-și „blocheze porțile digitale” fiind foarte posibile atacuri cibernetice în contextul războiului dintre Rusia și Ucraina. Însă avertismentul este valabil pentru toate organizațiile la nivel mondial, fiind esențial ca acestea să ia măsuri conforme cu gravitatea situației.

Astfel, companiile trebuie să monitorizeze permanent expunerea la riscurile cibernetice, să-și consolideze capacitățile de detectare a amenințărilor, să utilizeze o politică de parole puternice, să se asigure că patch-urile de securitate pot fi aplicate la timp și corespunzător și să securizeze backup-ul datelor.

De asemenea, definirea unor planuri adecvate de continuitate a afacerii și recuperare în caz de crize este primordială în gestionarea acestora. La fel de importante sunt și instruirea angajaților cu privire la rolul lor în prevenirea atacurilor cibernetice și raportarea oricărei activități cibernetice anormale sau rău intenționate către instituțiile locale de reglementare.

Având experiența ultimilor doi de pandemie în care atacurile cibernetice s-au intensificat și au devenit din ce în ce mai sofisticate, companiile sunt mai conștiente de riscuri, multe dintre ele și-au elaborat strategii și alocă bugete mai mari de investiții. Întrebarea este însă dacă aceste investiții sunt eficiente și pot răspunde tuturor vulnerabilităților care pot apărea.

Indemnizațiile în activitatea de transporturi și construcții: Sunt suficiente clarificările legislative recente sau vor reapărea sincope?

_________________

Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale
și dreptul muncii, D&B David și Baias

Ioana Cercel, Avocat Senior D&B David și Baias
Bogdan Cârpă- veche, Senior Manager PwC România (foto)

La finalul lunii martie a fost adoptată legea privind anularea obligațiilor fiscale suplimentare stabilite ca urmare a reîncadrării sumelor achitate de angajatorii români salariaților acestora cu titlu de indemnizație pe perioada delegării, detașării sau desfășurării muncii acestora pe teritoriul altor state.

Noua lege aduce și o serie de modificări care ar trebui să soluționeze o parte dintre incertitudinile și lipsurile reglementărilor anterioare.

Mai exact, pe lângă indemnizațiile de delegare/detașare, noul act normativ extinde tratamentul fiscal favorabil la indemnizațiile specifice detașărilor transnaționale și la prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate. Această măsură este benefică acelor categorii de angajați care se aflau într-o situație de detașare transnațională potrivit Legii nr 16/2017 (ex: salariați temporari puși la dispoziția unui utilizator dintr-un alt stat membru UE), dar care nu se încadrau într-o situație de delegare/detașare potrivit Codului muncii. Totodată, prestațiile acordate angajaților mobili, în cazul cărora executarea obligaţiilor de serviciu nu se realizează într-un loc stabil de muncă (neaflându-se deci într-o situație de delegare sau detașare) vor fi supuse aceluiași tratament fiscal favorabil.

Patria Bank aniversează 5 ani

0

 

 Burak Yildiran (Patria Bank): „Avem nevoie de vești bune. Și cele mai bune vești sunt cele pe care le creăm împreună pentru clienți, acționari, parteneri, colegi și comunitate.”

Patria Bank, bancă locală dedicată susținerii antreprenorilor locali și oferirii unui acces facil la produse bancare tuturor clienților români, indiferent unde locuiesc aceștia, lansează o serie de oferte aniversare marcând 5 ani de activitate. Parcursul Patria Bank în ultimii cinci ani a fost unul de creștere și consolidare a poziției sale de furnizor de servicii financiare responsabil, promotor al incluziunii finaciare, pentru antreprenori – companii medii și mici, agriculturi, din mediul urban și rural – și pentru oamenii muncitori, persoane fizice, cu toate planurile și dorințele lor.  În perioada 2017 – 2021 finanțările cumulate au depășit 4,4 miliarde de lei, acestea susținând planurile de dezvolatre ale companiilor și de viață ale românilor, în paralel, Patria Bank având grijă și crescând economii de aproape 3.3 miliarde de lei (sold la 31.12.2021) și angajând o comunitate de peste 700 de colegi.  

„Povestea Patria Bank a început cu o misiune și o promisiune: să ajutăm la construirea unui viitor mai bun pentru toți românii și antreprenorii locali, prin facilitarea accesului la servicii bancare simple și de ajutor. Rămânem fideli misiunii noastre și ancorați în realitatea momentului, spiritul nostru antreprenorial și flexibilitatea care ne caracterizează ajutându-ne să acționăm rapid și echilibrat. Prin activitatea noastră suntem direct implicați în viețile a aproape 120.000 de români –  antreprenori, clienți persone fizice, colegi, acționari – și,  in extenso, în viața familiilor lor, peste 500.000 de oameni. Toate acestea vin cu recunoștință, multă responsabilitate și energie de a construi mai departe un business durabil. Și împreună cu toți clienții noștri și cei care vor să ni se alăture celebrăm 5 ani de Patria Bank cu oferte aniversare și orientare către viitor”, a spus Burak Yildiran, CEO Patria Bank. 

Toate segmentele de business Patria Bank au cunoscut o evoluție importantă în ultimii cinci ani, în special în ariile unde banca este cunoscută pentru expertiza extinsă, respectiv segmentele microfinanțare și agro. Totodată, pe segmentul retail, Patria Bank și-a lărgit portofoliul an de an, acoperind cele mai importante produse financiare care susțin românii în toate etapele vieții lor, dezvoltarea digitală cunoscând o amplificare majoră, mai ales în ultimul an, de când principalele produse de tranzacționare și economisire pot fi obținute 100% online. 

Mai mult, indicatorii financiari au înregistrat de asemenea o evoluție pozitivă, la finalul anului 2021 Patria Bank raportând profit  pentru al treilea an consecutiv, printr-o creștere semnificativă a rezultatului net: de la 2,8 mil. lei în 2020 la 9,5 mil. lei în 2021. Această evoluție a fost susținută de dezvoltarea bilanțului (total active) cu 12% (+396 mil. lei) față de anul 2020 realizată atât prin creșterea anuală a creditelor brute cu 13%, cât și a depozitelor atrase de la clientelă cu 14%.

Seria de oferte și acțiuni la aniversarea de 5 ani acoperă pilonii importanți în dezvoltarea Patria Bank: 5 oferte comerciale, beneficii pentru #OameniiPatria și angajamente pentru dezvoltarea unui business tot mai sustenabil, cu respect pentru mediu și comunitate.

5 oferte comerciale dedicate clienților persoane fizice și antreprenorilor în luna mai:

  • 5% dobândă p.a. pentru depozitele pe 12 luni și 5,5% dobândă p.a. pentru depozitele pe 2 ani, iîn lei, constituite 100% online de noii clienții prin platforma digitală Patria de Oriunde 

 

  • Reduceri aniversare de dobândă la produsele de creditare persoane fizice: – 1,5% reducere aniversară la dobânda pentru creditele de nevoi personale cu dobândă variabilă, în lei (DAE 9.16%) și -1,2 % reducere aniversară la dobânda pentru creditele de investiții imobiliare în euro (DAE 2.93%)
  • premii speciale pentru utilizatorii de carduri Patria Bank Mastercard care obțin și utilizează cardul la cumpărături, de cel puțin 3 ori, în perioada 28.04-09.06.2022: 1 vacanță în România cu caravana și 100 de carduri de combustibil de 300 de lei
  • Zero comision de analiză pentru creditele acordate micilor antreprenori în segmentul microfinațare acordate în perioada 5 – 25 mai 2022.
  • Curs valutar preferențial oferit în platformele de internet banking și mobile banking pentru schimburi valutare care depășesc 5.000 de euro și 5.000 de dolari pentru clineții persoane fizice și 25.000 de euro, respectiv dolari, pentru clienții persoane juridice

Ofertele complete sunt detaliate pe pagina aniversară dedicata: www.patriabank.ro/oferte5ani

„Împărtășim bucuria aniversării cu clienții, propunăndu-le oferte pentru cele mai accesate și mai des folosite produse. Sunt mai mult decât oferte aniversare, este modul nostru de a ne arăta recunoștința și de a celebra lucrurile simple dar importante din viața fiecăruia: achiziția unei case, îndeplinirea unei dorințe, plata cu cardul, creșterea afacerii și schimburi valutare mai avantajoase” a menționat Elena Nicodinescu, Manager Departament Dezvoltare Produse Retail și Canale Digitale.

Beneficii pentru #Oamenii Patria și toți viitorii angajați Patria Bank

Patria Bank adaugă pachetului de beneficii pentru angajați noi facilități, menite să susțină starea de bine a #OamenilorPatria și activitățile de implicare civică ale acestora. Astfel, angajații vor primi două zile libere pe an pentru aniversarea zilei de naștere și pentru implicarea în acțiuni de voluntariat, extra celor pentru care există în cadrul legal reglementat. Beneficiile vin să completeze munca în sistem hibrid, implementată în perioada pandemiei și devenită „noul normal”, prin care o parte importantă din angajați poate opta să lucreze de acasă într-un sistem flexibil, potrivit noilor realități din viața lor. 

Special pentru aniversarea de 5 ani, programe punctuale vor fi implementate pentru #OameniiPatria, precum Ateliere de Wellbeing, alese chiar de ei, și Ziua porților deschise prin care copiii, rudele și animalele de companie sunt bine veniți la birou.

5 ani de Patria Bank înseamnă înainte de orice un mix optim de oameni, cu obiective individuale și profesionale diferite, dar cu comportamente și manifestări congruente, care împreună crează o echipă cu sens și determinare. Ne bucurăm să avem alături colegi care sunt în organizație de la începuturile ei, de peste 10 și chiar 20 de ani,  colegi care împlinesc chiar ei 5 ani în Patria Bank, precum și mulți nou veniți. Un lucru e cert, suntem o echipă cu energie, dornică să contribuie la misiunea băncii” menționează Magda Dragne, Director Resurse Umane Patria Bank.

Angajament pentru #sustenabilitate 

Momentul aniversar marchează și consolidarea drumului Patria Bank în călătoria dezvoltării durabile, pe care banca a pornit încă de la constituirea sub noul nume, aducând în prim plan importanța acordării atenției cuvenite mediului înconjurător. Patria Bank lansează astfel proiectul #ÎmpreunăPentruNatură, un proiect pilot prin care materialele de prezentare tipărite din unitățile Patria Bank din marile orașe sunt înlocuite cu materiale digitale, accesibile printr-un simplu scan de QR. Proiectul urmărește ca în termen de un an de zile, literatura de produs tiparită să fie înlocuită 100% cu materiale digitale.

Comportamentul tuturor s-a schimbat, oamenii se informează cu precădere online, informația fiind accesibilă la un „search distanță”. Mutarea materialelor de prezentare produse în online ne ajută să salvăm 3.1 tone de hârtie/an. În plus, prin această inițiativă ne dorim să creștem gradul de conștientizare asupra consumului și asupra amprentei de mediu pe care fiecare dintre noi o avem și să facem pași spre diminuarea acestora.” a completat Ștefania Cristescu, Manager Marketing și Comunicare Patria Bank.

Inițiativa este doar prima dintr-o serie de acțiuni care vizează promovarea și implementarea de acțiuni și comportamente responsabile cu mediul, atât în interiorul organizației cât și în exterior. Printre acestea se numără: lansarea de produse green, reducerea documentației contractuale tipărită prin transferarea fluxurilor în digital și alte inițiative cu respect pentru mediu. 

Totodată, o serie nouă de articole educaționale și informative care urmărește creșterea nivelului de conștientizare al impactului individual asupra mediului și angajarea în acțiuni de diminuare a acestuia va fi dezvoltată în perioada următoare pe Blogul Patria.