Locuri de muncă vacante

Din declaraţiile agenţilor economici aflate în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov, rezultă în acest moment 1644 de locuri de muncă vacante în județ, dinte care: 59 – pentru persoane cu studii superioare, 488 – pentru studii medii, 274 – pentru muncitori calificaţi, 823 – pentru muncitori necalificaţi.

Profesiile, meseriile, ocupaţiile în care agenţii economici din judeţul Ilfov oferă locuri de muncă sunt: director general societate comercială, director comercial, director vânzări, manager, şef serviciu, manager de zonă, fizician, inginer mecanic, inginer aviație, medic stomatolog, analist credite, responsabil proces, specialist marketing, asisitent comercial, administrator baze de date, consilier juridic, tehnician electronică, tehnician asigurarea calităţii, asistent farmacist, agent de vânzări, agent comercial, refernt, agent imobiliare, operator introducere, validare şi prelucrare date, gestionar depozit, însoţitor de bord, îngrijitor clădiri, vânzător, lucrător comercial, casier, agent de securitate, grădinar, vopsitor industrial, sudor, mecanic auto, tâmplar univesal, confecţioner articole din piele şi înlocuitori, operator la prelucrarea maselor plastice, conducător auto transport rutier de mărfuri, menajeră, muncitor necalificat la demolarea clădirilor, căptușeli zidărie, plăci mozaic, faianţă, gresie parchet, spălător vehicule, ambalator manual, ajutor bucătar, ucenic, paznic, curier etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul ANOFM  https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Dai-Tech, proiecte publice și private de un milion de euro în 2021

0

Compania Dai-Tech SA, deţinătoare a brandul românesc nJoy de echipamente şi soluţii IT&C de protecţie a echipamentelor electrice şi electronice, lider pe piaţa autohtonă de UPS (sisteme neîntreruptibile de alimentare cu energie), anunță că „a încheiat anul trecut proiecte private şi licitaţii publice, constând în furnizarea de echipamente şi soluții tehnice de protecţie a arhitecturii electrice, în valoare de aproape un milion de euro. Securitatea naţională, educaţia şi IT-ul au fost domeniile în care activează companiile şi organizaţiile care au ales produse nJoy.

Unul dintre proiectele câştigătoare a constat în 1.600 de unităţi UPS nJoy din seria Code ce vor proteja infrastructura de internet din numeroase școli din cadrul unui program susţinut de Ministerul Educației din Serbia și Uniunea Europeană. 

De asemenea, un număr de 600 de unități UPS bazate pe soluția Anser 1500 au fost livrate la începutul anului 2022 către Ministerul Român al Apărării (200 deja livrate, 400 sunt în așteptare pentru aceleași aplicații), în cadrul unui alt proiect”. 

Adorian Demeter, fondator şi General Manager al Dai-Tech

Adorian Demeter, fondator şi General Manager al Dai-Tech: „Anul trecut, am participat împreună cu partenerii noștri la numeroase licitații și proiecte publice și private de anvergură. Acest tip de oportunitate vine întotdeauna cu provocarea de a identifica soluția cea mai potrivită, prin testarea sistemului UPS în mediul de folosinţă, experiența acumulată de-a lungul timpului şi datele furnizate de caietul de sarcini. Soluțiile nJoy au la bază 3 perspective: strategică, economică şi din punct de vedere al resurselor. De exemplu, perspectiva achiziţiei de resurse în mod eficient implică accesul la procesul de fabricaţie facil, la expertiza umană şi de management, care vor asigura beneficiarul că proiectul va fi soluţionat în timp rezonabil şi la un cost de achiziţie prestabilit. Echipamentele furnizate de noi răspund într-un mod eficient la toate cerinţele clienţilor, şi, de multe ori, chiar le depăşesc, astfel încât soluţia finală nJoy implementată să fie cea mai bună variantă calitate-cost-eficienţă pentru infrastructură electrică sprijinită.” 

Dai-Tech semnalează și „un alt proiect, care constă în 110 unități UPS, bazate pe soluţia companiei UPS Argus, a fost câştigat printr-o licitaţie privată a partenerilor Dai-Tech, în condiţii foarte stricte legate de costul de achiziţie şi capabilitățile tehnice. 

Totodată, 63 de unități mari UPS nJoy Balder împreună cu accesoriile soluţiei complete, au fost livrate către Armata Română. Soluția UPS este parte integrată din protecţia şi suplimentarea electrică a unităților mobile de control (o parte fiind deja livrată către destinatar). 

Dai-Tech are o strategie de extindere pe pieţele externe și de dezvoltare a unor noi produse, într-un ritm accelerat, iar pentru a susţine acest lucru, compania este deschisă la accesarea de noi surse de finanțare, fie de tip private equity, fie prin listarea pe Bursa de Valori București”.
Dai-Tech este „o companie cu sediul în Timişoara, care deţine brandul de echipamente şi soluţii de infrastructură electrică și securitate, nJoy, din 2010. Până în prezent, Dai-Tech a lansat peste 500 de produse nJoy – UPS, baterii, AVR-uri (stabilizatoare de tensiune) și surse de alimentare. Produsele sale se vând în 15 ţări: Armenia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Italia, Kosovo, Liban, Macedonia de Nord, Portugalia, România, Rusia, Serbia, Tunisia, Ucraina și Ungaria. Dai-Tech este certificată la standarde internaționale pentru managementul calității prin ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, emise de TUV Austria, iar produsele sale trec cu brio certificările de performanță IEC-62040-3, plasând compania între jucătorii de top pe plan global”.

Plan financiar în caz de îmbolnăvire sau accident

0

Deținerea unui plan financiar în caz de îmbolnăvire sau de accident este declarată în proporție de 40% de subiecții unui studiu al companiei de asigurări Aegon, realizat împreună cu Reveal Marketing. Studiul arată că aproximativ 70% dintre respondenți „nu știu care sunt consecințele financiare pe care le-ar avea decesul, îmbolnăvirea sau implicarea lor într-un accident”.

Din rezultatele sondajului mai reținem că „familiile moderne au declarat în proporție de 47% că au un astfel de plan implementat, în timp ce dintre familiile tradiționale, doar 34% au un plan financiar de rezervă pentru boală sau accident. 

Bărbații sunt mai preocupați decât femeile atunci când vine vorba de a-și asigura stabilitatea financiară. 43% dintre aceștia au un plan bine pus la punct, spre deosebire de femei, care au luat în considerare acest aspect doar în proporție de 37%.

Conform celor mai recente date, pentru multe familii din țara noastră producerea unui eveniment nedorit (accident, îmbolnăvire a unui membru al familiei, ce se pot solda chiar și cu un deces) ar duce la o scădere puternică a nivelului de trai”.

Sînziana Maioreanu (foto), CEO Aegon România: „Atunci când în viața unei familii apare un eveniment care duce la spitalizare (fie că este ca urmare a unui accident sau a unei boli), impactul este unul major pe multiple planuri. Pe lângă impactul emoțional, grija pentru cei aflați în suferință, de obicei apare și o problemă financiară, mai ales dacă vorbim despre principalii aducători de venituri în familie. Aceste situații au fost și mai vizibile în perioada de plină pandemie când studiile făcute de noi au arătat că românii erau îngrijorați atât pentru sănătate, cât și pentru situația financiară a familiei în cazul în care ar fi trebuit să se interneze. De altfel, am remarcat în ultimul an un interes în creștere pentru produsele și serviciile noastre din zona de sănătate. Pornind de la aceste realități, am creat Fii Precaut, o asigurare flexibilă care oferă sprijin financiar în caz de spitalizare din accident sau boală, inclusiv Covid-19, în țară și străinătate. 

Cu toții avem nevoie de siguranță, de un plan de rezervă care să ne dea confortul mental că suntem pregătiți și pentru neprevăzut. Sperăm că prin tot ceea ce facem noi – proiecte de educație financiară, produse și servicii care să răspundă unor nevoi actuale, să contribuim la creșterea procentului de români care au planuri financiare de rezervă.”

Aegon România subliniază că studiile pe care le-a derulat în 2020 și 2021 arată că „există un interes crescut al românilor pentru o asigurare care acoperă spitalizarea din accident sau boală. 54% dintre persoanele chestionate în 2021 ar opta pentru un astfel de produs în viitorul apropiat. Procentul este mai mare cu 16% față de anul 2020. Femeile ar opta în proporție de 55%, față de 35% în 2020, pentru o poliță de asigurare care acoperă spitalizarea din accident sau boală, inclusiv Covid-19. Și în rândul familiilor moderne s-a remarcat o creștere impresionantă a interesului pentru acest tip de produse, cu 62% dintre acestea declarând că își doresc să achiziționeze o asemenea poliță în 2021, față de doar 38%, în 2020”.

Sînziana Maioreanu: „Părinții, în mod special, ne-au spus că se bucură de existența unei asigurări în caz de spitalizare individuală pentru copii deoarece aceștia se îmbolnăvesc des, de multe ori ajung să fie internați și împreună cu ei rămâne și un părinte ca să îi poată veghea mai bine, ceea ce aduce o presiune financiară asupra familiei. O altă categorie interesată de acest produs este cea a șoferilor și muncitorilor din construcții, care achiziționează asigurarea atât pentru ei, cât și pentru partenerii de viață.” 

Aegon anunță că asigurarea Fii Precaut a fost achiziționată până acum „în proporție de 34,55% pentru minori, semn că părinții sunt preocupați să-și protejeze copiii. 30,91% dintre cumpărători au avut între 19 și 39 de ani, iar 34,55% fac parte din segmentul de vârstă 40-60 de ani. În ce privește distribuția pe sexe, 52,73% dintre asigurați sunt femei, iar 47,27% bărbați. 

Fii Precaut este „o asigurare ce vine în completarea gamei de produse destinate sănătății, Optimist și Aegon Diagnose.me, și poate fi cumpărată atât pentru adulți, cât și pentru minori. Devine activă după o perioadă foarte scurtă de așteptare – doar 15 zile, spre deosebire de 30 sau 90 de zile, cât durează în mod uzual pentru acest tip de produse. Oferă indemnizație zilnică de spitalizare (100 și 200 de lei pe zi) în cazul internării într-un spital public sau privat din țară sau străinătate și are flexibilitate la acoperiri. Adică cei interesați pot alege între patru variante de pachete, cu sume diferite pentru acoperirile de deces din orice cauză și sumele despăgubite pentru zilele de spitalizare. Pachetele variază în funcție de perioada spitalizării – între 30 și 120 de zile de spitalizare/an și de banii despăgubiți – între 100 și 200 de lei/zi de spitalizare. Asigurarea se încheie pe o perioadă fixă de cinci ani, urmând ca, la finalul acesteia, clienții să-și recupereze 25% din primele plătite pentru acoperirea spitalizării sau a decesului din accident ori boală, dacă nu apar despăgubiri. Iar dacă au beneficiat de indemnizație de spitalizare, clienții își vor primi înapoi 25% din primele achitate pentru acoperirea în caz de deces.

Asigurarea Fii Precaut este disponibilă prin Campion Broker, InterBroker, Fabrica de Asigurări, Transilvania Broker și Safety Broker, urmând ca lista de brokeri să crească până la finalul anului”. 

Aegon România reamintește că „face parte dintr-unul dintre cele mai mari grupuri financiare din lume, specializat în asigurări de viață, planuri de pensie și soluții pentru investiții. Aegon are, la nivel mondial, o tradiție de peste 175 de ani. În total, cei peste 22.300 de angajați ai companiei oferă servicii financiare pentru aproximativ 34,4 de milioane de clienți din America, Europa și Asia. Aegon a intrat pe piața din România în 2007, prin compania de pensii private, și în 2008 prin compania de asigurări de viață. În prezent, Aegon are în România peste un milion de clienți și 150 de angajați”.

 

Edenred și BCR au lansat un parteneriat care facilitează accesul companiilor la produsele Edenred, direct din aplicația George

0

 

Edenred România și BCR continuă să sprijine microîntreprinderile și IMM-urile să își gestioneze afacerile digital, simplu și modern. Noul parteneriat facilitează accesul companiilor la produsele oferite de Edenred – carduri de tichete de masă, carduri cadou, carduri de vacanță și carduri culturale, cu scopul de a creşte retenția angajaților și de a eficientiza costurile aferente pachetelor salariale. 

Prin integrarea produselor Edenred în aplicația George, BCR diversifică pachetul de servicii, unic ca ofertă integrată pe piața din România, adăugând cele mai dorite beneficii extrasalariale. Tot procesul de achiziție este extrem de ușor și sigur. În secțiunea „Magazin”, din aplicația George, utilizatorii sunt direcționați către secțiunea Edenred. Cei care au conturi de companie la BCR pot găsi aici informații complete despre toate produsele oferite de Edenred: Card Ticket Restaurant, Card Cadou, Card Cultural și Card Vacanță. Fiecare produs vine cu o descriere completă a beneficiilor pe care le pot accesa potențialii clienți. Printre acestea, se numără scutirea de la plata taxelor sociale și deduceri la plata impozitului pe profit, beneficiu existent pentru toate tipurile de carduri. Pentru achiziție, utilizatorii completează câteva informații, iar un consultant Edenred îi contactează extrem de rapid, tot procesul desfășurându-se în mediul digital. 

„În prezent, accesul facil la informații este unul dintre cei mai importanți vectori ai societății. Astfel, în acest context, parteneriatul cu BCR reprezintă o modalitate prin care venim cu produsele noastre cât mai aproape de IMM-uri, într-un spațiu digital în care ele își gestionează afacerile zi de zi. În fapt, ceea ce este inedit la acest parteneriat este și  componenta prin care utilizatorii aplicației George pot fi puși în legătură directă cu colegii noștri, pentru a obține mai multe detalii, dar, cel mai important, detalii personalizate nevoilor lor de business. Pentru noi, acest parteneriat reprezintă încă un pas înainte în ceea ce privește diversificarea serviciilor Edenred în spațiul digital și oferirea celei mai bune experiențe clienților noștri”, a spus Ștefan Toderiță, Strategy & Development Director, Edenred România.

„Edenred este un partener recunoscut pentru serviciile cu valoare adăugată pe care le oferă clienților, iar colaborarea noastră se bazează pe dorința comună de a facilita accesul antreprenorilor la soluții de optimizare și îmbunătățire a businessului. Disponibilitatea soluțiilor de beneficii pentru angajați în magazinul online George pentru afaceri înseamnă extinderea serviciilor non-bancare, dar și preocuparea constantă pentru cele 120.000 de companii înrolate în platformă, la 6 luni de la lansare. Oferim cea mai simplă, rapidă și modernă experiență de digital banking pentru afacerile din România și continuăm să fim atenți la nevoile clienților, învățând permanent de la ei cum să fim mai buni”, a declarat Petruț Lixandru, Șef Departament Canale Digitale de Distribuție, BCR.

Soluții pentru fidelizarea angajaților

Edenred oferă soluții inovatoare pentru motivarea și recompensarea angajaților, precum și pentru optimizarea costurilor salariale. Astfel, clienții care folosesc aplicația BCR, George, se pot bucura de o reducere de 100% în primele trei luni. Aceste beneficii vin în contextul în care, conform unui studiu de percepție realizat de Exact Business Solutions, la cererea Asociației Profesionale a Emitenților de Tichete (APET), în decembrie 2021, 74% dintre angajați consideră că tichetele de masă sunt o componentă indispensabilă a pachetului salarial, iar 60% dintre respondenții care vor să își schimbe locul de muncă vor tichete de masă în pachetul salarial. 

În ceea ce privește angajatorii, 86% dintre companiile respondente apreciază avantajele fiscale ale biletelor de valoare, iar din punct de vedere operațional, pentru 94% dintre companii este ușor să integreze carduri de masă în pachetul salarial. 

Dentons, Suciu Popa și Deloitte România – consultanții ROMGAZ în tranzacția de achiziție a tuturor acţiunilor emise de ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited

0

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (ROMGAZ), cel mai mare producător de gaze naturale din România, a semnat  contractul de vânzare – cumpărare a tuturor acţiunilor emise de (reprezentând 100% din capitalul social al)  ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (EMEPRL) care deține 50% din drepturile  dobândite și din obligațiile asumate prin Acordul Petrolier pentru zona estică, zona de apă adâncă, a  perimetrului offshore XIX Neptun din Marea Neagră. 

Dentons și Suciu Popa și Asociații au asistat ROMGAZ pe partea juridică a tranzacției, realizând printre altele  un amplu exercitiu de due-diligence juridic cu privire la societatea țintă și activele acesteia și au asigurat  consultanță juridică pe întreaga durata a negocierii contractului de vânzare – cumpărare.  

Deloitte România a oferit servicii de evaluare a participației EMEPRL, due-diligence fiscal și financiar și  asistență fiscală în raport cu tranzacția.  

Directorul General al ROMGAZ S.A., Aristotel JUDE, a declarat: „Semnarea contractului de vânzare – cumpărare a tuturor acţiunilor emise de EMEPRL care deține 50% din perimetrul Neptun Deep reprezintă o  etapă istorică în transformarea și dezvoltarea corporativă a companiei. În procesul de achiziție a acțiunilor  EMEPRL, ROMGAZ a beneficiat de servicii de consultanță oferite de profesioniști în domeniu. Împreună cu  aceștia am reușit, astfel, să semnăm cea mai importantă tranzacție din sectorul energetic din ultimii 30 de  ani. Finalizarea tranzacției va asigura premisele creșterii substanțiale a producției de gaze naturale a  grupului ROMGAZ o dată cu demararea operațiunilor de exploatare în perimetrul Neptun Deep”. 

La rândul său, Răzvan Popescu, Director Economic al ROMGAZ consideră: „După finanțarea achiziției,  semnarea contractului de vânzare cumpărare cu EMEPRL reprezintă un alt pas important al etapei de  transformare prin care va trece Compania din punct de vedere financiar și procedural. Astfel, ne vom  asigura ca modelul de business al grupului ROMGAZ să fie adaptat nevoii de finanțare necesare dezvoltării  proiectului Neptun Deep.” 

„Suntem încântați si foarte onorati pentru faptul că Dentons, printr-o echipa internațională integrată,  formată din avocati din birourile din Londra si Bucuresti, a fost alături de Romgaz în această achiziție  strategică, prin care Romgaz își consolidează poziția poziția de jucător de top pe piața de petrol și gaze din  Romania și din Europa”, a declarat Claudiu MUNTEANU-JIPESCU , coordonatorul practicii de energie din  cadrul Dentons Bucuresti. 

„Ne bucurăm că acest proiect, de o deosebită însemnătate pentru ROMGAZ și pentru România, se realizează  și felicităm întreaga echipă ROMGAZ pentru profesionalismul și dedicarea de care au dat dovadă în  gestionarea acestui proiect, care, o dată implementat, va contribui la asigurarea independenței energetice  a României. Am fost încantati să aducem experiența noastră alături de cea a clientului și a celorlalți 

Analiză OLX: Locurile de muncă în străinătate asigură cele mai bune salarii

Datele platformei de recrutare OLX, colectate pentru perioada martie 2021-martie 2022, arată că ofertele de muncă în străinătate au condus topul anunțurilor postate în platformă, luând în calcul nivelul salariilor oferite candidaților. Astfel, în medie, locurile de muncă peste granițe, din categoria „Muncă în străinătate”, au fost remunerate cu aproximativ 1.900 euro pe lună, mult peste cota celor de la nivel local.

Pe locul al doilea, la mare distanță, s-au situat ofertele financiare pentru candidații la joburile din categoria „Șoferi – Servicii auto – Curierat”. Pentru aceste posturi, angajatorii au oferit candidaților, în medie, salarii care s-au ridicat la 1.080 euro. 

În topul celor mai bine plătite job-uri au intrat și cele din categoria „Ingineri – Meseriași – Constructori”, cu o medie a remunerațiilor de 855 euro lunar, foarte aproape de următorul domeniu – „Personal medical”, cu o medie salarială de 843 euro. 

Pe locul al cincilea, ținând cont de ofertele salariale înaintate de companii în platforma OLX, s-a aflat categoria ”Agenți – consultanți vânzări”, cu o medie de 777 euro, urmată de ”Alte locuri de muncă” – 609 euro. 

La polul opus, însă, domeniile cu cele mai mici oferte financiare, conform anunțurilor postate pe OLX, au fost, în ultimul an, „Bone și Menajere”, cu o medie salarială de 421 euro, „Pază și Protecție”, cu o medie de 447 euro și „Casieri – Lucrători comerciali” – 459 euro.

Cu toate acestea, chiar și salariile din aceste domenii au înregistrat creșteri ușoare, în intervalul martie 2021 – martie 2022. De exemplu, ofertele salariale pentru bone și menajere au înregistrat un avans de 5,7% în ultimele 12 luni, cele pentru candidații în domeniul ”Pază și Protecție” au avansat cu 4%, iar cele pentru casieri și lucrători comerciali au crescut cu 7,6%.

În 2020, la începutul pandemiei COVID-19, recrutările au fost printre primele activități sistate de către companii, indiferent de dimensiunea lor. La mai bine de un an, piața de recrutare a început să dea semne puternice de revenire. Efectele s-au văzut foarte puternic în categoriile care au continuat să funcționeze sau care chiar au crescut substanțial în perioada pandemiei, cum este cazul construcțiilor sau serviciilor de curierat și transport. În altele, precum HoReCa, am putut observa o «revenire la normalitate», accelerată atât de sezonalitate, cât și de limitarea restricțiilor din turism”, a explicat Erol Abdulamit, Product Manager OLX Locuri de muncă.

Domeniile cu cele mai mari creșteri procentuale ale salariilor

Pe parcursul perioadei analizate, ofertele salariale au crescut în majoritatea domeniilor prezente pe OLX, cu procente care variază între 1% și 15%. Așadar, cea mai importantă creștere a fost înregistrată în domeniul „Cosmeticieni – Frizeri – Saloane”, unde ofertele salariale au urcat cu aproximativ 15%, de la 532 euro, în martie 2021, la 610 euro, în februarie 2022.

Companiile au scos din buzunar mai mulți bani și pentru categoria „Ingineri – Meseriași – Constructori”, care a înregistrat un avans de aproximativ 13%, la 917 euro, la începutul acestui an.

„Finanțe – Contabilitate”, domeniu în care remunerațiile au crescut cu 8%, la 612 euro, se află pe locul al treilea, la egalitate cu sectorul ”Casieri – Lucrători comerciali”, cu un plus tot de 8%, ajungând la 481 euro. Cu peste 5% au crescut și salariile din categoriile „Muncă în străinătate” (la 1.957 euro) și „Bone și Menajere” (la 443 euro).

Domeniile în care angajatorii au oferit remunerații care depășesc salariul mediu net pe țară

Luând în considerare valoarea unui salariu mediu net în România, cu puțin peste 700 de euro, în cinci domenii cu oferte de muncă postate în platforma OLX, remunerațiile au depăsit această valoare.

Prin urmare, în ultimul an, companiile angajatoare au oferit salarii peste nivelul salariului mediu net național pentru joburi din sectoarele „Locuri de muncă în străinătate” (1.900 euro), „Șoferi – Servicii auto – Curierat” (1.080 euro), „Ingineri – Meseriași – Constructori” (855 euro), ”Personal Medical” (843 euro) și „Agenți – consultanți vânzări” (777 euro).

Cele mai bine plătite joburi în primele luni ale 2022

Dacă ne raportăm doar la primele trei luni din 2022, topul celor mai bine plătite joburi rămâne neschimbat, iar pe locul întâi avem în continuare ofertele financiare aferente anunțurilor de angajare din domeniul „Muncă în străinătate”, cu o medie de peste 1.950 de euro. 

Acesta este urmat de „Șoferi – Servicii auto – Curierat”, cu o medie salarială oferită de angajatori în 2022 de 1.060 de euro, iar podiumul este completat de „Ingineri – Meseriași – Constructori”, pentru care companiile au oferit în medie un salariu lunar de 910 euro.

COFACE: Războiul din Ucraina a generat numeroși perdanți și puțini câștigători

 

La mai bine de două luni de la începutul războiului din Ucraina, pe 24 februarie, perspectivele unei soluționări rapide a războiului par tot mai puțin probabile. Pe măsură ce sancțiunile împotriva Rusiei continuă să se acumuleze, o revenire la situația de dinainte de război pare iluzorie, chiar și în cazul încheierii timpurii a conflictului.

În acest context, Coface a revizuit în sus estimarea costului asupra economiei mondiale la aproximativ un punct procentual în 2022. Cu toate acestea, consecințele conflictului se vor resimți mai ales începând cu a doua jumătate a anului și vor continua să se manifeste chiar și după 2023.

Riscul politic, care a crescut semnificativ la nivel global odată cu debutul pandemiei, este exacerbat de creșterea prețurilor la alimente și energie.

Nicio regiune nu va fi cu adevărat scutită de consecințele economice ale acestui război, iar după șocurile succesive din 2020, percepția rămâne aceeași: lumea s-a schimbat și nimic nu va mai fi la fel.

Europa, în tensiune

Rolurile importante ale Rusiei și Ucrainei în producția multor mărfuri, împreună cu temerile de întrerupere a aprovizionării au condus la o creștere a prețurilor, ceea ce a generat o scădere a venitului disponibil în gospodării și, prin urmare, a consumului. Volatilitatea și incertitudinea vor afecta, de asemenea, foarte mult deciziile companiilor de a investi, întrucât situația lor financiară este probabil să se deterioreze semnificativ, costurile de producție urmând să crească.

Pe lângă economiile Europei Centrale și de Est, care au legături economice importante cu Rusia, țările din Europa de Vest sunt cele mai expuse din cauza dependenței lor puternice de combustibilii fosili ruși. Germania și Italia, ale căror economii sunt cele mai dependente de gazul rusesc, vor fi puternic afectate (un impact negativ de 1,6 pp asupra creșterii PIB-ului). Impactul va fi probabil mai slab, dar totuși semnificativ în restul Europei.

Efectele inflaționiste împing Fed
să acționeze mai devreme decât se aștepta

Dincolo de Atlantic, impactul asupra creșterii va fi mai modest din cauza comerțului și a expunerii financiare limitate cu Rusia și Ucraina. Cu toate acestea, în Statele Unite, rata globală a inflației a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 41 de ani, determinată de prețurile ridicate la alimente și energie. Excluzând aceste articole, creșterea lunară a prețurilor s-a moderat, dar rămâne cu mult peste ținta de 2% a Rezervei Federale SUA, ceea ce a determinat Fed să acționeze mai devreme decât se aștepta.

După o primă majorare a ratei fondurilor Fed în martie, majoritatea membrilor Comitetului de politică monetară și-au exprimat sprijinul pentru instaurarea unei rate „neutre” până la sfârșitul anului 2022, estimată între 2 și 3%. Acesta ar fi unul dintre cele mai agresive cicluri de înăsprire din anii 1990 în prezent și ar ajuta la moderarea creșterii economice americane, de unde revizuirea descendentă a prognozei de creștere a PIB-ului SUA pentru 2022 la 2,7%.

Nicio regiune nu va fi scutită de inflația importată și de întreruperile lanțurilor de aprovizionare

Africa, cu un estimat de efect negativ global net de 0,5 puncte procentuale, este un exemplu perfect al modului în care situația actuală afectează economiile emergente, odată cu intensificarea presiunilor inflaționiste și începutul înăspririi politicii Fed, cu impact asupra fluxurilor de capital.

Nici Asia nu va fi ferită de consecințele războiului, pe lângă încetinirea economică din China cauzată de varianta Omicron. Un conflict prelungit în Europa sau o nouă escaladare va avea un impact negativ net estimat de 0,5 puncte asupra creșterii PIB în 2022.

America Latină este o altă regiune vulnerabilă la înăsprirea politicii Fed, dar ar trebui să beneficieze de pe urma creșterii prețurilor mărfurilor. Efectul net al războiului în regiune – pe care îl estimăm la -0,1 puncte procentuale – este încă incert și este posibil să nu fie resimțit pe deplin în viitorul apropiat.

Mai multe detalii pot fi regăsite aici.

Bosch va investi miliarde în tehnologia neutră din punct de vedere climatic

0

În exercițiul financiar 2021, Bosch a atins o creștere semnificativă a vânzărilor și a profitului, în ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vânzări generate de furnizorul de tehnologie și servicii au crescut cu 10,1 procente, atingând 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obținut din operațiuni) a crescut cu mai mult de jumătate, atingând 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni s-a îmbunătățit, ajungând la 4 procente, prin comparație cu 2,8 procente în anul anterior. „Rezultatul pozitiv al exercițiului financiar 2021 ne oferă încredere în modul de abordare a mediului nefavorabil din anul curent,” a afirmat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, în timpul prezentării rezultatelor anuale ale companiei. Una dintre incertitudinile însemnate este războiul din Ucraina, alături de toate implicațiile sale. Compania își ia în serios responsabilitatea pe care o are față de angajații săi. În același timp, a oferit asistență umanitară cuprinzătoare încă din prima zi, în special pentru a alina suferința refugiaților. „Gândurile noastre se îndreaptă către oamenii care se luptă pentru supraviețuire și le împărtășim temerile,” a declarat președintele Bosch.  El a adăugat că războiul nu poate soluționa conflictele politice. Din punctul său de vedere, situația actuală evidențiază presiunea asupra factorilor de decizie politică și asupra societății de a reduce din ce în ce mai mult dependența de combustibilii fosili și de a susține cu tărie dezvoltarea unor noi surse de energie. Din acest motiv, spune el, Grupul Bosch își continuă sistematic eforturile de diminuare a efectelor încălzirii globale, în ciuda mediului economic dificil. În plus, Hartung a anunțat că Bosch va investi aproximativ trei miliarde de euro, în următorii trei ani, în tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum electrificarea și cea pe bază de hidrogen. 

Hartung este de părere că războiul va încetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. În schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologică a Europei. „Factorii de decizie politică pot interpreta această situație ca un semnal de a acționa cu mai multă hotărâre – fie prin acordarea de stimulente pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor existente, fie prin extinderea masivă a mijloacelor de producție de energie regenerabilă,” a spus Hartung. Acesta consideră că electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic, atât timp cât se bazează pe energie verde. Ca atare, Bosch continuă să se concentreze pe mobilitatea sustenabilă: în 2021, comenzile companiei în sectorul electromobilității au depășit în premieră valoarea de zece miliarde de euro. Dar Hartung punctează faptul că și hidrogenul este necesar. „Politica industrială trebuie să se concentreze pe pregătirea tuturor sectoarelor economice pentru utilizarea tehnologiei pe bază de hidrogen,” a afirmat. „Soluțiile pe bază de energie electrică au prioritate, dar și cele pe bază de hidrogen trebuie accelerate. Vom avea nevoie de ambele dacă vrem să trăim sustenabil pe planeta noastră albastră.” În același timp, președintele Bosch a anunțat și faptul că, în următorii trei ani, compania va investi alte zece miliarde de euro în transformarea digitală a activității sale. „Digitalizarea are și ea un rol special în sustenabilitate – iar soluțiile noastre pornesc de la această premisă,” a spus Hartung. Exemplele de astfel de soluții din portofoliul Bosch includ managerul de energie pentru case inteligente și platforma de energie pentru producție conectată. 

Prognoză pentru 2022: Niveluri ridicate
de incertitudine într-un mediu provocator

Vânzările Grupului Bosch au crescut cu 5,2 procente în primul trimestru. 

„Am început anul 2022 în forță. Momentan, ne așteptăm să depășim prognoza de creștere a vânzărilor cu 6 procente, din raportul anual,” a afirmat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. „Cu toate acestea, incertitudinile semnificative cu care ne confruntăm îngreunează obținerea unei estimări mai precise pentru întregul an curent.” Conform declarațiilor lui Forschner, compania nu va reuși să atingă obiectivul de egalare a marjei EBIT obținute anul trecut. În ciuda unei creșteri preconizate a vânzărilor, aceasta va rămâne undeva între 3 și 4 procente. „Această povară asupra rezultatului nostru se mărește considerabil, în principal ca urmare a creșterii costurilor energiei, materiilor prime și serviciilor de logistică.” În special în sectorul de activitate pentru Soluții de mobilitate, presiunea costurilor este foarte puternică în prezent – prețurile anumitor materii prime aproape s-au triplat față de nivelul din 2020. „Trebuie să ne pregătim pentru prețuri ridicate și piețe extrem de volatile în continuare,” a spus Forschner. „Nu doar producătorii auto sunt nevoiți să reflecte creșterile de prețuri, ci și furnizorii.” 

În lumina situației actuale, Bosch și-a rectificat deja așteptările privind economia globală. Compania se așteaptă ca aceasta să crească cu aproape 3,5 procente în acest an – la începutul anului încă preconiza o creștere de aproximativ 4 procente. Prognoza sa anterioară pentru producția auto de aproximativ 88 de milioane de autovehicule și creșterea anuală preconizată de 9 procente probabil nu vor fi atinse. Forschner consideră că motivele de la baza acestei situații includ reapariția efectelor adverse ale pandemiei de coronavirus în China și criza continuă a cipurilor. Cu toate acestea, el rămâne încrezător per total: „Bosch va ține piept și provocărilor acestei perioade dificile. Acum este important să avem produse inovatoare și o strategie clară pe termen lung – iar noi dispunem de ambele.”

Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piață de 14 miliarde de euro

În vederea susținerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intră în afacerea dedicată componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intenționează să investească aproximativ 500 de milioane de euro în această nouă ramură de afaceri până la sfârșitul deceniului, jumătate din această sumă urmând a fi investită până la lansarea pe piață, planificată pentru anul 2025. „Avem o bază solidă de la care să pornim dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen și dorim să ducem mai departe producția de hidrogen din Europa,” a spus Hartung. „Ne așteptăm ca piața globală de componente pentru electrolizori să atingă aproape 14 miliarde de euro până în 2030.” Bosch furnizează pilele – nucleul sistemului de electroliză pentru hidrogen – care combină dispozitive electronice de alimentare, senzori și o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizează că pilele pentru producția de H2 vor intra în producție în 2025. 

Sustenabilitate: Responsabilitate socială în timpul
trecerii la noile surse de energie

Bosch susține Pactul Verde European și consideră că îi revine o responsabilitate specială în ceea ce privește sustenabilitatea: cu cele 400 de locații în întreaga lume, Bosch a devenit neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon încă din 2020. În ceea ce privește calitatea neutralității din punct de vedere al emisiilor de carbon, compania face progrese mai mari decât se anticipase inițial. Bosch a obținut deja o treime din nivelul economiilor de energie urmărit pentru sfârșitul deceniului. „Sustenabilitatea nu mai este un subiect tangențial; acum este vitală pentru activitatea de bază a fiecărei companii,” a spus Filiz Albrecht, membru al consiliul de administrație și director de relații industriale al Robert Bosch GmbH. Responsabilitatea socială corporativă a Bosch cuprinde un trio de preocupări de natură economică, socială și ecologică. „Nu este ușor să menții aceste trei lucruri în echilibru. În vremuri de schimbare, responsabilitatea socială înseamnă pentru noi preluarea a cât mai multor angajați pentru noile domenii de activitate.” După cum a remarcat și Albrecht, Bosch dezvoltă tehnologie neutră din punct de vedere climatic în principal în unitățile care produceau anterior sisteme de combustie. Programele de recalificare și platforma internă pentru ocuparea locurilor de muncă înseamnă că 1.400 de angajați din domeniul operațiunilor pentru sisteme de propulsie au ocupat deja noi posturi în domenii precum software și electromobilitate. „Până la sfârșitul anului, aproape 2.300 de angajați vor lucra la celule de combustie mobile și staționare – iar aproape toți vor fi recrutați de la nivel intern,” a afirmat Albrecht, adăugând că: „Aceasta este transformarea – creată de Bosch.” Ea a menționat și intenția companiei de a angaja 10.000 de noi ingineri software, în întreaga lume, pe parcursul acestui an.” 

Termotehnică: 300 de milioane de euro
pentru sectorul pompelor de căldură

„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la clădiri; prin urmare, combaterea schimbărilor climatice trebuie să aibă loc și la nivelul locuințelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. În calitate de vicepreședinte al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, îi revine și responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru construcții și energie. „Trecerea la mijloace alternative de încălzire începe cu pompa de căldură, de preferat alimentată cu energie verde.” Din ce în ce mai des, cerințele legale pentru noile clădiri construite în întreaga lume reflectă următoarea situație: de exemplu, doar în Germania, 65 de procente din noile sisteme de încălzire trebuie să fie alimentate cu energie din surse regenerabile, până în 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până la jumătatea deceniului,” a afirmat Fischer, adăugând că: „Piața va crește anual cu 15-20 de procente, până în 2025. Ne propunem să creștem de două ori mai repede decât piața.” Bosch dorește să contribuie și la clădirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz și pregătite pentru trecerea la hidrogen, compania facilitează trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea și integrarea sistemelor clădirilor, Bosch se apropie în același timp și de obiectivul său de a genera o cotă mai mare de venituri recurente din servicii. „În domeniul sistemelor pentru clădiri, serviciile deja reprezintă aproape jumătate din toate vânzările,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice – contribuția la combaterea schimbărilor climatice prin tehnologie și extinderea activității de servicii – sunt complementare.”

Tehnologie industrială: Eficiență energetică prin digitalizare

În producția industrială, Bosch își intensifică eforturile pentru îmbunătățirea eficienței energetice și a rentabilității la nivelul fabricilor sale. „Digitalizarea producției industriale contribuie la combaterea schimbărilor climatice,” a declarat Rolf Najork, membrul consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, responsabil de sectorul de activitate Tehnologie industrială. „Numai datorită managementului conectat al energiei, reducem consumul de energie anual aferent activităților noastre de producție cu 5 procente, în medie.” Platforma energetică din portofoliul de Industrie 4.0 este deja utilizată în 80 de proiecte ale clienților și în 120 de locații Bosch. În același timp, Grupul Bosch adoptă electrificarea în tehnologia sa industrială, a adăugat Najork. Compania preconizează că 30 de procente din utilajele sale mobile vor fi electrificate până în 2030. Acest lucru înseamnă un volum de piață suplimentar pentru sisteme de înaltă tensiune, în valoare de 1,5 miliarde de euro. Bosch dorește și să ducă mai departe autovehiculele electrice prin tehnologia sa industrială. „În cadrul unui proiect desfășurat alături de VW, lucrăm la înființarea unei companii care să echipeze fabricile de celule de acumulatori din Europa,” a afirmat Najork. „Obiectivul nostru comun este asumarea rolului de lider în materie de tehnologie și costuri pentru sistemele de producție în masă de acumulatori.” Specialiștii preconizează că tehnologia de producție a celulelor de acumulatori va atinge un volum de piață cumulat de 50 de miliarde de euro, la nivel mondial, până în 2030.

Trecerea la mobilitatea alternativă: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori și celule de combustie

Bosch se așteaptă ca Pactul Verde European să ofere o susținere decisivă pentru electrificarea traficului rutier. „Toți producătorii auto caută să obțină cea mai mare cotă posibilă din piața autovehiculelor electrice în creștere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate. „Bosch se consideră drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat că o sarcină tehnică esențială este menținerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corectă și asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. În acest sens, Bosch a dezvoltat o soluție pre-integrată: unitatea termică flexibilă sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch pătrunde pe o piață pentru care preconizează atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro până la sfârșitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe bază de celule de combustie, Bosch va demara în acest an producția de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „În locația din Bamberg, ne propunem să producem pile cu o putere la nivel de gigawați până la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Până în 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui să coste mai mult decât cea a unui motor diesel – acesta este obiectivul nostru.” Bosch și-a suplimentat încă o dată cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, până la aproape un miliard de euro între 2021 și 2024. 

Anul financiar 2021: Provocări depășite – în ciuda presiunii costurilor

„Per total, Grupul Bosch a depășit cu bine provocările anului 2021,” a afirmat Forschner. „Am putut crește nivelul vânzărilor cu 10,1 procente și mări nivelul EBIT din operațiuni cu peste 50 de procente.” Bosch a realizat toate acestea în ciuda persistenței pandemiei de coronavirus, blocajelor continue din aprovizionarea cu semiconductori și a prețurilor materiilor prime, care deja crescuseră semnificativ. „Pe lângă rezultatele pozitive privind vânzările, și măsurile noastre ample în materie de reducere a costurilor au avut succes,” a declarat Forschner. „Faptul că ne orientăm spre viitor se reflectă și în rezultatul nostru financiar stabil.” Costurile Grupului Bosch pentru cercetare și dezvoltare s-au menținut la 6,1 miliarde de euro (2020: 5,9 miliarde de euro), iar cheltuielile de capital au crescut ușor, până la 3,9 miliarde de euro (2020: 3,3 miliarde de euro). Costurile pentru cercetare și dezvoltare s-au axat pe electromobilitate și sisteme de asistență pentru șofer, precum și pe electrificare industrială și pe tehnologia de încălzire. Rata capitalului propriu a crescut cu alte 1,3 procente, atingând 45,3 procente.

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltarea fiecărui sector de activitate

Toate sectoarele de activitate au contribuit la această dezvoltare pozitivă a companiei. Sectorul de activitate Soluții de mobilitate, care generează cele mai mari vânzări, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 7,6 procente și a atins 45,3 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 7,9 procente. Ca urmare a pierderii din anul anterior, sectorul de activitate a obținut un rezultat oarecum pozitiv, cu o marjă EBIT din operațiuni de 0,7 procente. „Sectorul Soluții de mobilitate este în special expus efectelor crizei de cipuri și trebuie să se pregătească pentru schimbări fundamentale în materie de mobilitate,” a adăugat Forschner. „În același timp, sectorul se bucură de investiții inițiale semnificative în electromobilitate și conducere automatizată și a fost deja nevoit să își asume costuri semnificativ mai mari pentru materii prime și servicii de logistică.” El a afirmat că sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de redresarea piețelor cheie de inginerie mecanică și a putut crește vânzările cu 18,9 procente, până la 6,1 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 19,4 procente. Marja EBIT aferentă a ajuns la 8,4 procente. După rezultatele bune de anul trecut, sectorul de activitate Bunuri de larg consum s-a bucurat din nou de vânzări în creștere, de data aceasta cu 12,7 procente (14,4 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar), până la 21 de miliarde de euro. Sectorul a atins încă o dată o marjă EBIT din operațiuni de ordinul zecilor (10,2 procente). Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie și-a crescut vânzările cu 7,8 procente sau cu 8,8 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Cu vânzări totale de 5,9 miliarde de euro, marja EBIT a sectorului s-a îmbunătățit și a atins 5,1 procente. După cum a remarcat Forschner: „Tehnologia noastră de încălzire ecologică a avut o contribuție importantă pentru aceste rezultate de succes.” 

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltare pe regiuni

Grupul Bosch a înregistrat creșteri ale veniturilor din vânzări în toate regiunile. În Europa, vânzările au atins 41,3 miliarde de euro, în creștere cu 8,9 procente față de nivelul din anul anterior. După ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar aceasta este o creștere de 10 procente. În America de Nord, veniturile din vânzări au crescut cu 6,5 procente (9,3 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar), ajungând la 11,4 miliarde de euro. În America de Sud, vânzările au ajuns la 1,4 miliarde de euro, cu o creștere de 32 de procente sau 45,1 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar. În Asia Pacific, inclusiv alte regiuni, vânzările au atins 24,5 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creștere de 13,1 procente sau 11,7 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar. 

Numărul de angajați în 2021: Creștere în toate regiunile

La data de 31 decembrie 2021, Grupul Bosch avea 402.614 de angajați la nivel mondial – cu 7.580 mai mulți angajați decât în anul anterior. Această creștere a fost observată în toate cele trei regiuni: Europa, cele două Americi și Asia. Numărul de angajați din Germania a rămas stabil, la 131.652. În cercetare și dezvoltare, numărul a crescut cu 2.949, până la 76.121 de angajați.

Garry Kasparov a deschis turneul Grand Chess Tour 2022, la Palatul Parlamentului din Capitală

0

Palatul Parlamentului a reunit, miercuri, preț de câteva ore, personalități marcante ale șahului mondial și ale vieții publice din România. Cel mai bun jucător de șah din toate timpurile, cei mai buni șahiști din lume, la acest moment, precum și diverse oficialități, oameni politici, sportivi și persoane publice au participat la ceremonia de deschidere a primei etape din circuitul internațional Grand Chess Tour 2022 (unul dintre cele mai importante turnee de șah, la nivel global).

Inaugurarea turneului Grand Chess Tour (GCT) a debutat miercuri, 4 mai a.c., începând cu orele 16.00, cu participarea extraordinară a multiplului campion mondial, Garry Kasparov, a directorului executiv al Grand Chess Tour – Michael Khodarkovsky, a Monicăi Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României, a președintei Fundației Superbet – Augusta Dragic, a celor 10 jucători, precum și a aprox. 400 invitați din diverse medii socio-profesionale și din mass-media.

„Este o sinergie ceea ce se întâmplă astăzi, aici. Viziunea Grand Chess Tour este de a exporta educație si inteligență cât de mult posibil. Miza acestei competiții nu este doar cine câștigă, ci de a da un imbold tinerei generații”, a declarat Michael Khodarkovsky, director executiv al Grand Chess Tour, în cadrul ceremoniei de deschidere a competiției.

Deschiderea evenimentului a constat într-o prezentare a turneului (aflat deja la cea de-a treia ediție în România) și a jucătorilor primei etape, tragerea la sorți a jucătorilor înscriși în competiție, urmată de prima mutare simbolică, făcută de marele maestru internațional Garry Kasparov cu Monica Anisie, o sesiune de întrebări dedicată presei, precum și o serie de momente realizate cu invitații, cu participarea celor 10 GM și a lui Garry Kasparov.

„Ce loc emoționant – îmi provoacă nostalgii să mă aflu în această clădire. Mă simt de fiecare dată acasă când vin aici”, a menționat marele maestru Garry Kasparov, în timpul ceremoniei de la Palatul Parlamentului.

„Este pentru prima dată când simt o suștinere atât de puternică pentru șah, în România. Avem o șansă extraordinară de a modela formidabil mintea copiilor prin intermediul șahului. Vreau să transmit încă o dată un mesaj clar și ferm de susținere a șahului în România. Este nevoie de suportul nostru, al tuturor decidenților statului și nu numai, in sprijinul acestui sport. Astăzi, trăim momente tulburi – la care puțini dintre noi ne-am fi putut gândi. O minte lucidă, care gândește strategic, a tras totuși un semnal de alarmă referitor la acest lucru, în urmă cu două decenii: mintea unui campion mondial, a marelui maestru Garry Kasparov”, a menționat Monica Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României, în timpul ceremoniei.

Ne-am propus ca, prin această competiție cu renume, devenită tradiție și în România, fiind deja la cea de-a treia ediție, să convingem tinerii să considere șahul o opțiune în dezvoltarea lor, atât personală, cât și profesională, dar mai ales, să convingem părinții să-și îndrume copiii spre șah. Faptul că reușim, an de an, să reunim la București mințile briliante ale șahului mondial ne bucură și ne motivează să dezvoltăm proiecte educaționale, care au la bază susținerea șahului. Acest sport are nevoie de sprijin și de implicare din partea noastră, a mediului privat, precum și a autorităților din România – din punct de vedere financiar, educațional și al promovării”, a punctat Augusta Dragic, președinte al Fundației Superbet, co-organizator al competiției de șah de la București.

„Putem să ducem acest sport la un nivel atât de înalt, chiar și în România. Prin nivelul de performanță pe care acest turneu îl aduce șahului, în Romania, este un exemplu pentru copiii care își dedică timpul învățării acestui sport. Pentru noi este o bucurie imensă să fim organizatori ai acestui circuit sublim. Astăzi, suntem undeva între locurile 20 și 30 în lume, la capitolul șah. Ne dorim să ne îmbunătățim performanța și mai mult, poate să ajungem în top 10-20, de ce nu? Unul dintre obiectivele noastre importante, în cadrul Federației Române de Șah este să introducem sahul ca materie opțională în școlile din România”, a precizat și Vlad Ardeleanu, președinte al Federației Române de Șah.

Ceremonia de deschidere a turneului de șaha transmis, în acest an, un mesaj de încredere și speranță, de celebrare a păcii, a valorilor universale și a minților care se pun în slujba binelui, sub sloganul “Uniting Minds”. Evenimentul a fost transmis în direct pe TVR 1, precum și pe site-ul grandchesstour.org.

Prima din cele cinci etape ale turneului global GCT 2022 (Superbet Chess Classic România) începe mâine, la Sheraton Bucharest Hotel, din Capitală. 10 GM, aflați printre cei mai buni jucători de șah din lume, dar și jucătorul numărul 1 al României (care a primit un wildcard pentru această etapă) se vor confrunta în această competiție de șah, ce se va desfășura în perioada 3-15 mai, cu o zi de odihnă pe 10 mai.

În fiecare zi, partidele vor începe la orele 15.00 și se vor termina în jurul orelor 20.00. Deschiderea fiecărei zile competiționale se va face printr-o primă mutare simbolică, făcută de invitați speciali, sportivi, oficiali și diverse personalități ale vieții publice din România.

Cine sunt cei 10 GM care concurează la București

Cei 10 mari maeștri internaționali care se confruntă în competiția de la București sunt: Alireza Firouzja (Franța) – locul 2 în lume și primul an când joacă în tot circuitul GCT, Levon Aronian (SUA) – locul 6 mondial, Fabiano Caruana (SUA) – locul 4 în lume, Wesley So (SUA) – câştigător al GCT 2021 şi câştigător al etapei Paris Rapid & Blitz 2021, Shakhriyar Mamedyarov (Azerbaijan) – locul 3 la GCT 2021 şi câştigătorul Superbet Chess Classic România 2021, Ian Nepomniachtchi (FIDE) – locul 5 în lume, challenger la titlul mondial în cadrul CM 2021, Richard Rapport (Ungaria) – locul 10 mondial, Maxime Vachier-Lagrave (Franța) – locul 2 la GCT 2021, câştigător al Cupei Sinquefield 2021 şi câştigător al GCT Croaţia 2021, Leinier Dominguez (SUA) – primul an când joacă în circuitul GCTși Bogdan Deac (România) – cel mai bun șahist al României (locul 59 mondial) a obținut titlul suprem (de GM) la 14 ani și 7 luni, devenind la vremea respectivă cel mai tânăr GM din lume. Deac a debutat în echipa națională de seniori la 14 ani, iar în iulie 2019 a fost cotat de către FIDE ca fiind al 8-lea junior din lume.

Cu importanță strategică în stabilirea celui mai bun șahist al lumii, competiția de la București este de şah clasic, în care jucătorii joacă în sistem turneu, fiecare cu fiecare, iar câştigătorul va fi decis în urma punctajului acumulat. Premiile etapei de la București ajung la 350.000 de dolari.

Evenimentul este deschis și publicului larg. Iubitorii acestui sport pot rezerva bilete, de pe site-ul www.superchess.ro, pentru urmărirea jocurilor celor 10 GM, direct în sala de competiție. Biletele se găsesc în număr limitat.

Accesul presei la competiția de șah se face pe bază de acreditare. Jurnaliștii interesați să participe sunt invitați să se acrediteze prin completarea formularului de acreditare și transmiterea lui la adresa de e-mail chesstour@porternovelli.ro.

Federația Română de Șah este co-organizator și partener al etapei de la București, împreună cu Fundația Superbet.

Parteneri media: TVR 1, Prima Sport, Pro Sport, gsp.ro/Gazeta Sporturilor, Digi Sport, Rock FM, wesport.ro.

Distribuție Energie Electrică Romania, investiții asumate de 689 mil. lei, pentru anul 2022

Distribuție Energie Electrică Romania, parte a Grupului Electrica, unul dintre cei 6 mari operatori naționali de rețele de distribuție a energiei electrice, are un plan de investiții pentru anul 2022 în valoare de 689 milioane lei, pentru modernizarea și dezvoltarea sistemului de distribuție a energiei electrice. Direcțiile principale vizează parametri de continuitate și calitate în alimentarea cu energie electrică, eficiența energetică și reducerea pierderilor în rețele; eficiența operatională, și implicit, reducerea costurilor cu mentenanța.

Pentru orizontul mediu, compania are în plan, pe lângă continuarea modernizării infrastructurii de rețea, accelerarea digitalizării, dezvoltarea de canale alternative pentru interacțiunile cu utilizatorii, precum și crearea unui mediu de lucru modern pentru angajați, prin implementarea conceptului de Distribuție Digitală. Pe termen lung, proiectele companiei au în vedere orientarea către conceptul de smart grid, în linie cu trendurile din industrie. 

Recent, compania a semnat un contract privind implementarea unui Sistem Inteligent de Distribuție a energiei electrice, pentru întreaga rețea, din cele 18 județe, cu consorțiul Cuculus GmbH, Elsaco Solutions și Simetrix Solution. Contractul evaluat la peste 78,6 milioane de lei, include implementarea Platformei Cuculus ZONOS IoT pentru MDC (Meter Data Collection) și MDM (Meter Data Management), precum și o gamă largă de servicii adiacente, inclusiv operațiuni pentru întreaga rețea de distribuție, timp de opt ani.

În anul 2021, Distribuție Energie Electrică Romania a realizat investiții în valoare de 549 mil.lei. Principalele beneficii ale acestor investiții au constat în îmbunătățirea calității serviciului de distribuție și creșterea eficienței operaționale prin modernizarea, automatizarea instalațiilor, implementarea tehnologiilor moderne precum și creșterea eficienței energetice prin reducerea pierderilor în rețele.

Amintim, cu titlu de prezentare, câteva lucrări de investiții majore, realizate în anul precedent:

  • Stația de Transformare 110/20 kV în axul LEA 110 kV Bartolomeu – FS Râșnov, circuit comun cu LEA 110 kV ICA Ghimbav.

Cu o valoare a investitiei de 25.793.980 lei, lucrarea a avut ca scop mărirea capacității de distribuție a energiei electrice din zonă, zonă aflată în permanentă dezvoltare.

  • Modernizare și extindere Stația de Transformare 110 kV – Tecuci, jud. Galați

Cu o valoare a investitiei de 10.118.000 lei, cea mai importantă stație din nordul județului Galați, asigură bucla de 110 kV între Stația Smârdan și Stația Focșani Vest, fiind racordați, la aceasta stație, producători importanți de energie regenerabilă.

  • O altă lucrare reprezentativă de investiții este modernizarea Stației 110/20/10kV Baciu, județul Cluj, cu o valoare totală de 9.639.999,81 lei.

În urma fuziunii Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord, a Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Sud și a Societății de Distribuție a Energiei Electrice  Muntenia Nord, de la 1 ianuarie 2021, a luat naștere Distribuție Energie Electrică Romania. Noua companie deservește aproximativ 3,9 mil. de utilizatori, acoperind  40,7% din teritoriul României, cu o retea de 201.082 km, în  următoarele 18 județe: Satu Mare, Maramureș, Bihor, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Cluj, Alba, Mureș, Harghita, Sibiu, Brașov, Covasna, Vrancea, Galați, Buzău, Brăila, Prahova și Dâmbovița.

După listarea din 2014, Grupul Electrica a devenit cel mai mare investitor în modernizarea și retehnologizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice, cu un total de peste 4,7 miliarde lei investiți în perioada 2014-2021.