Ce greșeli am făcut în primul an de antreprenoriat, în an de pandemie

0

_________________

Material de opinie de Valentina Pufulescu (foto)


„Abia aștept să fiu propriul meu șef și să mă trezesc la 10:00 dimineața!”

Dacă vrei să devii antreprenor și pleci la drum cu gândul ăsta, îți spun, din start: renunță!

Dacă ai stat ani în șir, poate zeci de ani, agățat la remorca unui angajator și, brusc, vrei să treci în barca antreprenoriatului pe cont propriu, înarmează-te cu multă răbdare. Vei avea mai mulți nervi decât ai avut ca simplu angajat. Ah, da! Și ia-ți un telefon funcțional pentru că o să suni foarte multă lume.

Mi-am deschis propriul business în plină pandemie și restricții. Tocmai împlinesc un an de antreprenoriat pe cont propriu, după ce 22 de ani am fost doar angajat. Cum a fost?

Nu m-am trezit în nici o zi la 10 dimineața. Din contră! Mi-am pus de multe ori ceasul să sune mai devreme decât mă trezeam când eram angajat. Astfel, la 6 eram în picioare ca să am timp să duc la bun sfârșit toate task-urile pe care mi le programam pentru ziua respectivă. Și rareori reușeam să le fac pe toate. Pentru că atunci când ești patron faci de toate, și treaba șefului și a angajaților.

Și exact asta a fost și situația mea. Am devenit brusc patron, dar nu patronam pe nimeni. Eram șef în acte, și angajat în realitate.

Și chiar am făcut de toate. De la facturi și contracte, până la webdesign, setarea reclamelor pe Facebook și vânzarea word of mouth. Pentru că business-ul meu se desfășoară mult online, a trebuit să învăț de la zero ce presupune munca pe net. Nu, nu înseamnă să postezi câte o poză sau un text din când în când. În spatele fiecărei postări despre un produs, serviciu, brand este o muncă întreagă. Așa că a trebuit să învăț concepte și cuvinte noi. „Facebook Ads”, „Google Ads”, „Conversie”, „Reach”, „CTA (Call to Action)”, „Engagement”, „Algoritm”, „P&L (Profit and Loss)”, „KPY (Key Performance Indicators)”, „Avatar de client”, „Plan de Business”, „Plan de Marketing” sunt doar câțiva termeni de care habar nu aveam înainte să-mi lansez afacerea, dar de care m-am lovit puternic. Și a trebuit să învăț ce face fiecare în parte, cum funcționează și la ce mă ajută.

Așa că dacă aveți în plan să vă lansați o afacere, online sau offline, nu faceți ca mine. Documentare temeinic înainte, nu vă aruncați în gol pentru că s-ar putea să nu vă prindă nimeni. Învățați cum se lucrează cu fiecare platformă în parte, faceți training-uri ca să aflați cum se setează reclamele și cum se face marketing. Sunt foarte multe cursuri gratuite, lansate atât de Google, Facebook, Instagram, dar și mulți traineri care oferă destul de multă informație gratuit. Dacă nu veți învăța minimul necesar despre fiecare platformă sau concept în parte, veți fi copleșiți și depășiți de situație. Veți face multe greșeli care vă vor costa timp, bani, energie, nervi. Iar, într-un final, s-ar putea să vă doboare gândul de a renunța, de a vă întoarce la serviciul la care ați renunțat.

Mulți dintre voi o să mă întrebați: „de ce nu ai angajat o agenție care să preia activitatea de social media?”.

Am angajat, dar voi trece asta la greșeli. De ce? Nu pentru că agenția nu era bună, ci pentru că am lăsat pe umerii lor toată munca, fără ca eu să am habar ce presupune acest job. Privind în urmă, dacă ar fi s-o iau de la capăt, mai întâi m-aș documenta despre activitatea pe care ar trebui s-o desfășoare agenția. Ca să știu ce să cer și să am capacitatea de a analiza obiectiv munca oamenilor pe care i-am angajat. Trebuie să cunoașteți abc-ul rețelelor de socializare și al rulării unui business. Altfel, dacă rezultatele nu vor fi pe măsura așteptărilor, nu veți putea analiza obiectiv munca agenției, nu veți ști ce să cereți, ce să schimbați, unde să adăugați, unde să tăiați. Veți fi continuu nemulțumit (nu neapărat justificat) și cu banii dați.

Și încă ceva: nu angajați agenție de marketing dacă nu aveți bani pentru asta. Din cârpeală nu va ieși nimic bun. Din trei lei dați, zero lei se vor întoarce. Mai bine documentați-vă și faceți voi munca până când veți avea un buget consistent pentru această activitate.

Pentru că nu este ieftin. Angajarea unei agenții care să se ocupe de contentul lansat în social media (plătit și organic) costă minimum 700-800 de euro pe lună. Minim minimorum.

Și aici ajung la un alt ghimpe care m-a înțepat în primul an de antreprenoriat. Pentru că ești la început de drum, mulți colegi de breaslă sau clienți vor dori să vă reducă la stadiul de începător care trebuie mai întâi să-și dovedească autoritatea profesională prin gratuități. Câți antreprenori care se lăudau că rulează business-uri de milioane de euro nu am întâlnit gudurându-se pe lângă mine pentru o mocangeală! Acești afaceriști de carton vor considera întotdeauna că sunt îndreptățiți să primească servicii, produse gratis pentru că tu ești nou în branșă.

Recomandarea mea este să nu vă lăsați căpușați de asemenea specimene. Munca trebuie recompensată. Stați de vorbă sincer cu voi înșivă și răspundeți-vă la întrebarea asta: Dacă aș fi în locul clientului, m-aș lăsa pe mâna mea pentru serviciul oferit? Dacă răspunsul sincer și obiectiv este DA, atunci respectați-vă munca și oferiți gratuități în limite rezonabile, care să nu vă ocupe foarte mult timp.

O altă greșeală pe care am făcut-o în primele luni de antreprenoriat a fost să-mi pun toate ouăle în același coș. Adică mi-am lansat toată activitatea online, iar când a fost o pană serioasă de Facebook și Instagram, sau când Facebook și Apple s-au certat la cuțite pe monitorizarea utilizatorilor, afacerea a stat pe loc. Cu alte cuvinte, chiar dacă aveți business online, încercați să scoateți o mare parte și în offline. Iar un site de prezentare și vânzare vă poate scoate din belele. Plus, gândiți-vă că Facebook și Instagram vă pot închide oricând conturile, chiar și fără o justificare clară. Mașinăria din spatele acestor platforme nu ia întotdeauna decizii echilibrate. Mie, de exemplu, Instagram mi-a refuzat o reclamă pentru aveam făcută o fotografie la prim-plan, într-un studio tv. Algoritmul a considerat că aceasta este o fotografie care încalcă regulile comunității. Concret, mi-a băgat fotografia în categoria postărilor „Before and After”, care sunt interzise. De mai bine de un an nu mai ai voie să faci reclame în care să arăți un chip frumos sau un abdomen cu pătrățele după ce înainte erau vai de mama lor. Scopul este unul lăudabil. Rețelele sociale nu mai vor să încurajeze postările care instigă la perfecțiune din cauza dramelor create, în special, în rândul adolescentelor. Dar acest lucru l-am învățat pe pielea mea, testând și încercând toate instrumentele pe care ți le pune la dispoziție social media. Prețul a fost însă mare, pentru că fiecare greșeală în parte necesită timp: să fie descoperită, să fie înțeleasă, să fie îndreptată.

Așadar, lecția mea din lupta cu rețele sociale este să le transform într-un instrument de aducere a afacerii în offline. Să scot oamenii din spatele ecranelor laptopurilor și telefoanelor și să-i aduc față în față, în studio.

Mai am un motiv pentru care simt nevoia de interacțiune personală cu clienții. Social media poate fi o piatră de moară pentru depresie. Cu cât afacerea depinde mai mult de reacțiile din online, cu atât se adâncește deșertăciunea spațiului virtual nelimitat. Concret, când postările tale, pentru care ai făcut documentare zile-n șir sau sunt rodul muncii tale de-o viață, au 2-3 reacții vezi negru în fața ochilor. Te trec cele mai rele gânduri, stima de sine îți scade iremediabil, ai impresia că valoarea ta stă doar în cele 2-3 like-uri primite. Simți nimicnicia umană până în măruntaie. Te ia durerea de stomac și te trece un fior de panică la gândul că atât poți, atât faci. Social media poate să fie un factor de anxietate extrem de puternic și ca să-i faci față ai nevoie de tărie de caracter, încredere puternică în propriile-ți forțe și stăpânire de sine.

Ca să depășesc acest stres mă testam zilnic. Aplicam tehnica de mai sus. Mă debarasam de mine, făceam un pas în spate, mă puneam în locul clientului și mă întrebam: „Dacă aș fi client, m-ar interesa cu adevărat această postare?” sau „Ce beneficii are clientul de pe urma acestei postări?”. Dacă răspunsul sincer și obiectiv era da, atunci panica pe care o simțeam direct în inimă se mai calma. Au fost, însă, și multe situații când am constatat că marfa mea nu aducea valoare, emoție, motivație în viața clientului. Și atunci mă puneam la muncă să produc ceva care să fie folositor publicului meu țintă.

Goliciunea pe care o lasă în suflet lipsa de aprecieri din social media, este dublată de panica găsirii clienților. În primele luni, când am văzut că nu mai pot produce atât de mulți bani pe cât câștigam la angajator, m-a cuprins o anxietate greu de descris în cuvinte. M-au năpădit toate întrebările și gândurile negative: „Dacă am făcut cea mai mare greșeală din viața mea renunțând la un job stabil și bine plătit”, „Dacă nu o să mă pot descurca deloc pe cont propriu”, „Dacă trebuia să țin de postul stabil?”, „Dacă nu sunt în stare să rulez o afacere?”, „Poate ar trebui să-mi caut un nou job!”. Și lista este lungă. Panică, regrete, întrebări fără răspuns, frică de necunoscut și instabilitate financiară. Cu toate acestea mă trezeam dimineața în gând și în stomac. Cu ele adormeam seara.

Ce am făcut să le atenuez? Am fost constantă. Am ales ca, în ciuda tuturor gândurilor negative, să aplic principiul „show up every day”. Dacă nu postez eu, altul sigur va posta și îmi va lua fața. Constanța este cea mai bună metodă de a crea publicului o dependență de tine și afacerea ta. Postați în fiecare zi ceva în așa fel încât oamenii să nu vă uite, să-și creeze obiceiul de a-și lua doza de informație, emoție, call to action de la voi.

Și am mai făcut un lucru, care m-a ajutat să-mi amintesc mereu de ce m-am apucat de business pe cont propriu. Îmi notam, zilnic pe hârtie lucrurile pe care știu să le fac. Îmi reconfirmam, astfel, autoritatea profesională ca să nu-mi pierd mințile, să nu mă las învinsă de vidul din online și offline.

Mai ales că, în multe cazuri, vizibilitatea unei postări nu ține doar de tine, ci și de algoritmii platformei care arată postarea doar la 2% din lista de prieteni.

Antreprenoriatul mi-a adus mai mult timp și pentru mine și l-am folosit făcând sport. Mișcarea m-a ajutat să-mi găsesc zilnic dorința de a merge mai departe, a fost sursa mea de creativitate. Cele mai recente studii arată că un antrenament de doar 20 de minute ajută creierul să dezvolte zonele responsabile de memoria pe termen mediu și lung, starea de bine și relaxare.

Trăgând linie, pentru femeia care și-a deschis prima afacere la 40 de ani, nu a fost deloc simplu. Încă nu este simplu. Procesul de poziționare a business-ului pe piață este de durată. Vă recomand și vouă, dacă vreți să vă apucați să faceți bani pe cont propriu, să nu vă așteptați la miracole peste noapte. Acum un an, un amic bun căruia i-am cerut părerea despre planul meu nebun, mi-a spus că voi reuși să mă impun în noul domeniu după minimum 12 luni, și asta după ce mă voi lovi de multe greșeli și ziduri pe care este imposibil să le vezi de la bun început. Și așa a fost.

Și nici să nu vă imaginați că statul sare în ajutorul vostru. În domeniul meu, de exemplu, de training-uri și consultanță media și de comunicare, nu există vreun ajutor de la stat. Mai ales că afacerea mea este înregistrată în București. În Capitală și Ilfov nu se mai acordă sprijin financiar afacerilor la început de drum pentru că sunt considerate zone dezvoltate care nu mai au nevoie de ajutor. Nu există sprijin nici pentru tinerii întreprinzători, nici pentru femeile antreprenor, nici pentru oamenii care se apucă de afaceri la o vârstă dificilă, cum este cazul meu.

Așa că puneți mâna pe telefon și întâlniți-vă cu toate persoanele care vă pot deschide o ușă, un geam, o crăpătură prin care puteți intra și face business. Un telefon dat astăzi, o întâlnire programată pentru mâine s-ar putea să se convertească în clienți peste o lună, 4-5 luni sau chiar un an. Chiar aseară m-a sunat un client care îmi urmărește activitatea în online încă din prima zi a lansării SHIFT și mi-a spus că vrea să se înscrie la cursul lansat pentru finalul octombrie. Acestui client i-a luat un an de zile să se hotărască să apeleze la serviciile mele. Deci nu intrați în panică dacă discuțiile pe care le aveți cu posibili clienți nu se concretizează imediat. Oamenii au nevoie de timp, informații, imbolduri. Fiind constanți în viața lor îi veți ajuta să ia decizia de a cumpăra de la voi mai repede.

Cu alte cuvinte, ești singur-singurel, într-o lume a dinozaurilor. Și asta te obligă la exigență. Șeful din mine a fost extrem de exigent cu angajatul din mine. M-a obligat presiunea facturilor. Sau mai bine zis a lipsei lor.

Când tragi linie la sfârșit de lună și vezi că te descurcai mai bine financiar când erai angajat, îți crește doza de exigență automat. Îți piere cheful de trezit la 10:00 dimineața și te pui pe treabă. Antidotul fricii este acțiunea și speranța la o calitate a vieții mai bună. Adică exact motivul pentru care am renunțat la un job stabil, dar super solicitant din puncte de vedere mental și fizic. Consider că eforturile din antreprenoriat merită făcute pentru a avea mai multă libertate emoțională, fizică, mentală. Prin antreprenoriat redescopăr sensul vieții care cred că ar trebui să fie bucuria. Bucuria de a trăi, de a experimenta, de a împărtăși binele cu alți oameni. Numai bine vă doresc și vouă și mulțumesc că m-ați citit până la final!

Valentina

Piața criptoactivelor își revine

Criptoactivele au înregistrat o revenire semnificativă săptămâna trecută, iar Bitcoin s-a apropiat din nou de maximele sale istorice.

Cel mai mare criptoactiv din lume, Bitcoin, a crescut pe parcursul săptămânii. După ce a început să se tranzacționeze sub 48.000 de dolari, a crescut joi la peste 54.000 de dolari și a înregistrat noi câștiguri la începutul zilei de astăzi. 

În prezent, criptoactivul se tranzacționează în jurul valorii de 56.500 dolari, cel mai ridicat nivel începând cu luna mai a acestui an, și, cel mai important, se află din nou în intervalul în care a atins maximul istoric de 63.569 dolari din 14 aprilie.

Între timp, Ethereum a avut o săptămână oscilantă, cu o volatilitate semnificativă, dar este încă mult peste nivelurile de la sfârșitul lunii septembrie. 

ETH a început săptămâna trecută să se tranzacționeze în jurul valorii de 3.350 de dolari, iar vineri prețul său a ajuns la 3.665 de dolari.

Pe fondul unei tendințe generale de creștere săptămâna trecută, criptoactivul a fost afectat de volatilitate – scăzând pe 6 octombrie. După ce a început ziua la peste 3.500 de dolari, s-a prăbușit la 3.362 de dolari și apoi a revenit la peste 3.600 de dolari. 

ETH a înregistrat și el fluctuații puternice duminică târziu, dar criptoactivul se tranzacționează în prezent în jurul valorii de 3.600 de dolari. 

Casa Albă ia în considerare reglementarea criptoactivelor

Președintele SUA, Joe Biden, și echipa sa iau în considerare publicarea unui ordin executiv privind reglementarea criptoactivelor, ordin care ar putea avea consecințe de amploare pentru această clasă de active.

Potrivit Bloomberg, ordinul este conceput pentru a coordona responsabilitățile diferitelor agenții federale în ceea ce privește gestionarea criptoactivelor și, de asemenea, să mandateze aceste agenții să studieze și să ofere recomandări pentru reglementarea acestora.

Având în vedere poziția din ce în ce mai agresivă a autorităților de reglementare financiară ale administrației Biden față de criptoactive, orice ordin executiv ar urmări să facă mai multă lumină asupra industriei și să încerce să impună un control asupra acesteia. 

Potrivit Bloomberg, nu s-a luat încă nicio decizie cu privire la publicarea ordinului, dar acesta ar urma să coordoneze activitatea unor agenții precum Departamentul Trezoreriei, Departamentul Comerțului Department, National Science Foundation, autoritățile de reglementare financiară și agențiile de securitate.

De asemenea, administrația dorește să numească un „țar” al criptoactivelor care să supravegheze acțiunile din sfera de competență a președintelui.   


Brazilia ar putea adopta bitcoin ca mijloc legal de plată

Brazilia ar putea adopta în curând Bitcoin ca mijloc legal de plată, călcând pe urmele El Salvadorului.

Cea mai populată națiune din America de Sud are în prezent un proiect de lege care trece prin Camera Deputaților, care ar crea un mediu legal de reglementare pentru criptoactive. 

Deputatul federal care promovează proiectul de lege, Aureo Ribeiro, spune că dorește să ofere siguranța consumatorilor prin acest proiect de lege, care ar permite tranzacționarea transparentă a unui coș de criptoactive. 

„Vrem să separăm grâul de neghină, să creăm reglementări astfel încât să puteți tranzacționa, să știți de unde cumpărați și să știți cu cine aveți de-a face”. Cu acest activ veți putea să cumpărați o casă, o mașină, să mergeți la McDonald’s să cumpărați un hamburger – va fi o monedă națională, așa cum s-a întâmplat în alte țări. Aceasta va permite tranzacții cu acest activ în țara noastră, tranzacții ce vor fi reglementate de o agenție guvernamentală.

„Am încheiat deja un acord cu Banca Centrală și cu Comisia de Valori Mobiliare din Brazilia (CVM), cu privire la oportunitățile acestui activ și recunoașterea sa, de exemplu, ca proprietate  sau ca monedă de uz zilnic”.

Prețurile mai mari la pompă alimentează noi scumpiri

Dacă vă sperie prețurile pe care le vedeți acum la pompa, țineți-vă bine pentru că viitorul ar putea aduce noi creșteri. Piața este însă capabilă să reziste la aproape dublarea prețului petrolului, până la 130 de dolari pe baril, împreună cu o creștere a randamentului obligațiunilor trezoreriei americane pe 10 ani până la 2,50%, potrivit JP Morgan. Banca a subliniat faptul că acțiunile, economia și consumatorii s-au descurcat foarte bine între 2010 și 2015, când prețul mediu al petrolului a fost de aproximativ 100 de dolari pe baril. Scenariul în care piețele vor începe să scadă pe o scară mai largă este legat de o creștere a randamentului obligațiunilor de trezorerie americane pe 10 ani la peste 2,5 – 3%, dar banca nu vede o astfel de amenințare în acest moment. 

Prețurile petrolului continuă însă să atingă noi vârfuri, alimentând temerile privind inflația în Europa. În România, benzina a depășit deja 6 lei pe litru, unele mărci scumpe aditivate depășind 7 lei pe litru. O creștere a prețurilor la carburanți este posibil să se extindă și la alte bunuri, sporind o inflație deja neobișnuit de mare.   

În ciuda creșterii prețurilor petrolului, reuniunea Opec de săptămâna trecută a decis să adauge luna viitoare doar 400.000 de barili pe zi la producție, insuficient pentru a menține stocurile de petrol la nivelurile actuale, aflate deja sub presiunea cererii. O ofertă insuficientă nu poate scădea prețurile. 

În Asia, criza energetică aduce cu sine temeri legate de încetinirea economiei, China înregistrând un indice PMI mai slab în septembrie, de 49,6, intrând în zona de îngrijorare. Situația gigantului imobiliar Evergrande este încă în derulare, 23 octombrie fiind data la care va trece perioada de grație de 30 de zile pentru plata cuponului scadent al obligațiunilor, care dacă e depășită va indica intrarea efectivă a companiei în incapacitate de plată. Dar criza capătă încet-încet o altă dimensiune, un alt gigant imobiliar, Fantasia Holdings, nereușind să ramburseze principalul unei obligațiuni de 206 milioane de dolari, intrând practic în default, ceea ce trezește îngrijorări și mai mari cu privire la posibila explozie a unei bule imobiliare.  

De cealaltă parte a Atlanticului, avem o tendință îngrijorătoare în economia SUA, care nu reușește să atragă oamenii să se întoarcă la muncă. În ciuda sistării ajutoarelor legate de Covid la începutul lunii septembrie, raportul Nonfarm Payrolls, privind locurile de muncă din sectorul privat altul decât agricultura a arătat că economia americană a creat luna trecută doar 194.000 de noi locuri de muncă. Acesta este un minim al ultimelor nouă luni și mai puțin de jumătate din așteptările analiștilor. A fost sub chiar și raportul șocant din august, de numai 235.000 de locuri de muncă. Rata șomajului a scăzut de la 5,2% la 4,8%, în timp ce creșterea salariului mediu a fost de 4,6%. Sectorul de horeca a condus creșterea numărului de locuri de muncă, pe măsură ce economia continuă să se redeschidă, dar aceste cifre slabe lasă ocuparea forței de muncă cu 5,1 milioane de locuri de muncă sub nivelul de dinaintea pandemiei și ridică semne de întrebare cu privire la posibilitățile de creștere economică. În timp ce randamentele obligațiunilor sunt în creștere, perspectiva de diminuare a răscumpărărilor – tapering –  în noiembrie începe să se estompeze din nou. 

Revenind la Europa, o rază de speranță a fost dată de președintele Rusiei, Vladimir Putin, care a declarat că vânzările de gaz rusesc către Europa ar putea atinge un nou record în acest an, iar tranzitul prin Ucraina va depăși volumele convenite în cadrul contractului dintre Gazprom și Kiev. Ca urmare, prețul futures al gazelor naturale a scăzut. Deși nu este clar cât de mult va crește furnizarea de gaze, Gazprom și-a depășit deja obligațiile contractuale cu 8%, piețele au reacționat la aceste declarații oprind deocamdată creșterea prețului gazelor. Situația nu este încă rezolvată. Oferta este doar o parte a problemei, cererea crescută și concurența acerbă în ceea ce privește resursele energetice sunt cealaltă parte. Aceste aspecte vor fi abordate la sfârșitul acestei luni, când Consiliul Europei va discuta despre cum să abordeze problema stocării, să creeze o rezervă strategică și va analiza compoziția generală a prețurilor de pe piața energiei electrice, încercând să o decupleze de cea a gazelor.

Weekend-ul tocmai încheiat ne-a permis să vedem cum poate arăta un viitor în care electricitatea este limitată. Libanul, o țară lovită de o criză economică puternică, a trecut printr-o pană de curent de 24 de ore generată de lipsa de combustibil necesar centralelor electrice pentru a produce curent electric.  

Toată această combinație de vești bune și proaste are loc în octombrie, statistic o lună volatilă, cu o medie de 50 de ani de performanță negativă a S&P 500. 

Gheorghe Zaman (1942-2021), o personalitate distinctă a științei economice românești

0

Încetarea din viață a profesorului Gheorghe Zaman (1942-2011), personalitate distinctă prin opera și umanismul său în aria științei, educației și formării economice românești, reprezintă pentru ASPES – Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale și, în egală măsură, pentru revista Economistul, un moment de tristețe profundă, la despărțirea de un membru marcant și, în același timp, un contributor reprezentând o voce remarcabilă, de autoritate profesională cu valoare de reper.

Despărțirea este de natură fizică, într-o regulă firească a mersului vieții. Persistentă, perpetuă, se va dovedi existența operei teoretice, care rămâne ca expresie a unei culturi de specialitate mereu racordate la ideile, valorile și creațiile fundamentale ilustrând spațiul complex al universului economic.

Omagiul Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale și al revistei Economistul adus omului Gheorghe Zaman, personalității sale, este întregit de prețuirea cuvenită creației științifice a profesorului și cercetătorului Gheorghe Zaman, creație care va constitui mereu sursă autorizată pentru elemente de referință în cunoașterea și înțelegerea unor momente complexe sub aspect economic, social, politic și cultural cum sunt cele cărora Gheorghe Zaman le-a fost contemporan și la a căror analizare a contribuit.   

De 3 ori mai multe instrumente bazate pe criptomonede disponibile acum la XTB

0


În prima jumătate a anului 2021, 20% dintre clienții XTB au făcut cel puțin o tranzacție cu instrumente bazate pe criptomonede, iar 1 din 10 clienți noi au ales să tranzacționeze criptomonede imediat după deschiderea contului de investiții. XTB recomandă o atenție specială pentru Dogecoin, Polkadot și Stellar. 

Casa de brokeraj XTB România a triplat numărul de instrumente disponibile bazate pe criptomonede și a introdus noi costuri (spreaduri) atractive pentru investitori. Astfel, pe lângă Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Bitcoin Cash și Ripple, în prezent românii pot investi și în Binance Coin, Cardano, Chainlink, Dogecoin, EOS, Polkadot, Stellar, Tezos, Uniswap. Odată cu noile criptomonede, au fost introduse și spread-uri atractive, care, în funcție de instrument, pot ajunge la 0,22% din prețul pieței.

„Popularitatea în creștere a criptomonedelor este incontestabilă. Clienții care doresc să valorifice volatilitatea și nu neapărat să achiziționeze criptomonede fizice ne-au solicitat să adăugăm instrumentele noi. De aceea, aproape că am triplat numărul de CFD-uri pe criptomonede pe care le oferim și am introdus spread-uri atractive. Cu toate acestea, este important să ne amintim că această piață este predispusă spre fluctuații majore atât în sens ascendent, cât și în sens descendent. Iar atunci când criptomonedele scad, CFD-ul oferă un mecanism unic de a valorifica piața în scădere pe care instrumentele clasice nu îl oferă, și anume, vânzarea în lipsă  sau shortselling – adică, dacă estimezi o scădere de preț, poți vinde acum ceva ce nu ai și poți răscumpăra mai târziu la un preț mai mic, marcând astfel, sub formă de profit, diferenta de preț în scădere dintre cele două momente”, explică Irina Cristescu (foto), General Manager XTB România.

Dintre cele 9 CFD-uri pe criptomonede introduse în oferta XTB, 3 merită o atenție specială din partea investitorilor.

Una dintre acestea este criptomoneda Dogecoin (DOGE), care a fost creată în 2013 ca o glumă în opoziție cu Bitcoin, a început să câștige popularitate abia în urmă cu câțiva ani. Notorietatea acestei criptomonede este legată de cunoscutul meme „Doge” care constă, de obicei, într-o imagine a unui câine Shiba Inu însoțit de text multicolor, reprezentând un fel de monolog intern și care este scris în mod deliberat într-o engleză greșită. Merită menționat faptul că Dogecoin este cunoscută ca fiind o criptomonedă inflaționistă, însemnând că oferta pentru această monedă nu este limitată.

Despre proiectul Polkadot (DOT), început în 2015, e bine de știut că a fost inițiat de foști directori asociați cu proiectul Ethereum, prima vânzare de tokens având loc în 2017. Inovația acestei criptomonede este capacitatea de a susține mai multe blockchains. Este a 9-a cea mai mare criptomonedă din lume în ceea ce privește capitalizarea.

În ceea ce privește Stellar (XLM), aceasta a apărut în 2013 datorită co-creatorului unui alt proiect financiar inovator și anume Ripple. Stellar este o rețea financiară mare, concepută pentru a permite plăți transfrontaliere rapide în cantități mari de valute.

Instrumentele bazate pe criptomonede au fost unul dintre subiectele care au evocat cele mai mari emoții din industria investițiilor în ultimii ani. Criptomonedele au devenit un element important în portofoliile a sute de mii de investitori – de la cei mai bogați oameni din lume, până la administratori de fonduri și investitori individuali. Acestea sunt, de asemenea, foarte populare și în rândul clienților XTB. În prima jumătate a anului 2021, 20% dintre clienții XTB au făcut cel puțin o tranzacție cu CFD-uri bazate pe aceste instrumente, iar 1 din 10 clienții noi a ales să tranzacționeze criptomonede imediat după deschiderea contului de investiții. Criptomonedele se numără printre cele peste 5.420 de instrumente disponibile în prezent prin platforma de tranzacționare a XTB alături de Acțiuni și ETF-uri cu deținere sau CFD-uri pe Forex, Indici, Mărfuri, Acțiuni și ETF-uri.

Mai multe detalii aici: https://www.xtb.com/ro/monede-virtuale

P3 Logistic Parks, 20 de ani de operațiuni în Europa

0

Dezvoltatorul de proprietăți logistice P3 Logistic Parks (P3) sărbătorește anul acesta 20 de ani de la începerea operațiunilor în Europa. Momentul este marcat la ediția 2021 a Expo Real. Simbolul XX „reprezintă cei 20 de ani ai P3 pe piață. A fost selectat drept o emblemă îndrăzneață, dar și pentru a reprezenta intenția clară a companiei pentru viitor. P3 a devenit unul dintre cele mai puternice și mai recunoscute branduri din sectorul imobiliar, sinonim cu servicii excelente pentru peste 450 de clienți și rețeaua acestora de furnizori.  La începutul anului 2021, P3 a fost desemnată, de către Institutul European de Marche Imobiliare, cea mai puternică marcă din Europa de Sud și a primit distincția specială Cea mai mare creștere a unui brand din Europa din toate categoriile imobiliare”.

Compania P3 este originară din Praga, Republica Cehă și se recomandă prin evoluția semnificativă, „regăsinndu-se, în prezent, în topul primilor cinci jucători din segmentul logistic imobiliar european. Astăzi, P3 deține aproximativ 6,3 milioane m² de spații de depozitare de clasă A, distribuite în 11 piețe europene. Peste 450 de chiriași din retail, e-tail, 3PL tradițional și sectoarele auto deservesc nevoile clienților lor dintr-un depozit P3. Traiectoria dinamică de creștere a P3 s-a conturat cel mai puternic începând cu anul 2016, când compania a fost achiziționată de GIC, fondul suveran al statului Singapore. De atunci și până în prezent, P3 aproape că și-a dublat valoarea de piață, ajungând să fie evaluată la aproximativ 7 miliarde de euro, și a dezvoltat aproximativ 1,8 milioane m² de spații de depozitare noi, cărora li se adaugă alți 800.000 m², reprezentând proiecte viitoare. Evoluția companiei a fost susținută de condițiile de piață favorabile furnizorilor de spații logistice, inclusiv de adoptarea accelerată a comerțului electronic și schimbările din obiceiurile de cumpărare ale clienților”.

Sînziana Pardhan, Managing Director al P3 România: „În România, P3 împlinește anul acesta 10 ani. Mă bucur să văd cum în tot acest timp ne-am dezvoltat împreună cu piața, am evoluat și am devenit cel mai complex parc logistic din țară. Din 2015 și până în prezent, P3 Bucharest A1 a susținut dezvoltarea și evoluția business-ului pentru peste 40 clienți, dintre care mai mult de 75% ne sunt alături și astăzi. Am pus aici bazele unei comunități puternice și urmărim să venim mereu în întâmpinarea nevoilor chiriașilor noștri prin intermediul serviciilor și facilităților pe care le oferim, iar astăzi, P3 este partenerul preferat de 30 clienți care operează în industrii precum retail, e-commerce, transport și logistică, automotive sau farma și care au ales să pună bazele hub-urilor lor de distribuție locală sau regională în parcul nostru”. 

Frank Pörschke, CEO al P3 Logistic Parks: „P3 a devenit o companie dinamică și interesantă, cu aspirații ambițioase, și își propune să devină cel mai mare investitor în domeniul imobiliar logistic din Europa. Suntem o companie internațională care este la propriu pe teren pe diferite piețe, un aspect unic pentru investitori. Punctele forte ale organizației se regăsec în viziunea pe termen lung în ceea ce privește investițiile, dezvoltarea și managementul proprietăților pe care le deținem, precum și în gama noastră completă de servicii, de la achiziții și construcții până la administrarea activelor. Dorim să oferim clienților noștri abilitățile și atitudinea potrivite pentru a atinge excelența și, în același timp, să oferim un spațiu de lucru plăcut și inpirațional care să îi susțină în atragerea și menținerea talentelor în cadrul companiei”.

Otis Spencer, CIO al P3 Logistic Parks: „Piața în care activăm s-a dezvoltat considerabil, dar bazându-ne pe expertiza pe care o deținem în zona de investiții, vedem încă multe oportunități atractive. Vom continua să targetăm noi achiziții menite să susțină dezvoltarea continuă a portofoliului companiei. Am finalizat recent achiziția unui portofoliu de 112.000 m² în Spania și suntem în prezent în discuții pentru alte câteva oferte în Europa”.

David Marquina, CDO al P3 Logistic Parks: „Activitatea de dezvoltare este unul dintre punctele noastre forte, așa că o vedem ca pe o sursă principală de creștere continuă și căutăm cele mai bune proiecte de pe piață. Lipsa terenurilor pretabile pentru astfel de dezvoltări este cea mai mare problemă actuală în multe țări, însă echipele noastre lucrează îndeaproape cu diferiți parteneri pentru a identifica și obține terenuri potrivite planurilor companiei și pentru a proiecta spații de depozitare care să se potrivească cerințelor specifice ale clienților noștri. Acolo unde este posibil, ne concentrăm asupra dezvoltărilor pe foste platforme industriale dezafectate, care reprezintă alegerea mai bună și lucrul cel mai potrivit de făcut în ceea ce privește reducerea amprentei asupra mediului înconjurător. Și, deși suntem un jucător dedicat logisticii, abilitățile noastre de dezvoltare ne permit, de asemenea, să derulăm proiecte conexe industriei, cum ar fi ultima milă, depozitarea frigorifică sau găzduirea centrelor de date”.În următorii 20 de ani, P3 anunță că „intenționează să crească prin extinderea continuă activităților sale de dezvoltare și caută noi oportunități de investiții, atât portofolii mari la nivel european, cât și tranzacții mai mici cu un singur activ, pe o piață locală. Aflați mai multe despre istoria de 20 de ani a lui P3 în acest nou clip aniversar:”

România la târgul imobiliar Expo Real München

0

România participă la târgul Expo Real de la München, caracterizat drept „punctul central de întâlnire pentru industria imobiliară din întreaga lume”. Standul comun al României la acest important târg este organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană AHK România, pentru a noua oară consecutiv.

AHK România subliniază că „târgul Expo Real, aflat anul acesta la a 23-a ediţie, reprezintă pentru co-expozanţii români o oportunitate excelentă de a întâlni şi interacţiona cu participanți din peste 70 de ţări, fiind un pandant al networking-ului internaţional, al proiectelor de anvergură, al investiţiilor şi finanţărilor transfrontaliere. Aici se reunesc toate verigile lanţului valoric din domeniu – de la dezvoltatori de proiecte, investitori şi finanțatori, la regiuni economice şi oraşe – transformând expoziţia într-un eveniment unic pe piaţa internaţională.

Din standul României, cu coordonatele A1.224, fac parte reprezentanți ai autorităților locale care sunt în căutare de investitori interesaţi de amplasamente la noi în ţară precum și cei ai mediului economic privat, având ca activități de bază dezvoltarea de parcuri industriale, servicii logistice integrate, servicii de proiectare și arhitectură, construcții civile și industriale: AFI Europe, Alma Consulting SRL, orașul Buzău, Ceetrus, orașul Iași, parcul industrial și tehnologic Siret, Olimpian Parks, orașul Reșița, Rec Partners, Sagului Logistic Center, Speedwell, WDP Development Romania SRL. De asemenea prezente sunt cele doua asociații de profil, Asociația Română a Investitorilor în Real Estate și Bucharest Real Estate Club. România mai este prezentă la expoziția de la München cu standul Transilvania Evolution, stand ce reprezintă autoritatea locală precum și antreprenorii din regiunea Clujului. 

Târgul este însoțit de un program extrem de bogat în conferințe de specialitate. Temele cheie ale programului din acest an sunt: consecințele pandemiei pentru economiile naționale, pentru industria imobiliară precum și responsabilitatea industriei în vremuri de schimbări climatice”.

Prof. univ. dr. Gheorghe ZAMAN a încetat din viaţă

0

Asociația Facultăților de Economie din România anunță moartea prof. univ. dr. Gheorghe ZAMAN.

„Anunțăm cu tristețe încetarea fulgerătoare din viață a Prof. univ. dr. Gheorghe ZAMAN, membru de onoare al Asociației Facultăților de Economie din România (AFER), membru corespondent al Academiei Române și președinte al Asociației Generale a Economiștilor din România.

Aducem un omagiu celui care a fost pentru comunitatea noastră un remarcabil om de știință, un veritabil model pentru tinerele generații și prieten de nădejde pentru cei care l-au cunoscut și care au avut onoarea de a lucra alături de domnia sa.

Va rămâne pentru totdeauna vie în memoria noastră  imaginea  personalității rare care a știut să găsească măsura justă a atitudinii profesionale în fața provocărilor vieții și să ne ofere explicațiile cele mai credibile pentru evoluțiile economice complicate din ultimele decenii.

Academicianul Gheorghe Zaman este autorul de studii recunoscute ca repere ale cercetării de mare valoare în sfera științelor economice, a condus la nivel de excelență instituții de cercetare științifică de prestigiu național și internațional, a format numeroase generații de specialiști prin activitatea de mentor academic, s-a remarcat, întotdeauna, prin atitudinea sa civică de o consecvență exemplară.

În mod excepțional, trebuie recunoscut că a fost intelectualul care și-a ales ca mod de viață contactul cu oamenii, pentru a avea mereu măsura lucrurilor în laborioasa sa operă științifică și civică.

Va rămâne veșnic în amintirea noastră, cu tot ceea ce l-a definit ca explorator în tainele cunoașterii, ca profesor, manager și, mai presus de toate, ca OM. Sincere condoleanțe familiei îndurerate. Dumnezeu să-l odihnească în pace!”.

Studii: După absolvirea Liceului “Tudor Vladimirescu” din Bucureşti (1960), a urmat Facultatea de Comerţ Exterior din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti (1960- 1965). Şi-a continuat specializarea în Marea Britanie şi în Austria. În 1985 şi-a susţinut teza Implicaţiile tehnologiilor noi şi modernizate asupra cheltuielilor materiale, devenind doctor în economie.

Carieră: A fost cercetător la Institutul de Cercetări Economice (din 1965) şi a devenit profesor universitar (1997), şef al Catedrei finanţe, contabilitate şi informatică de gestiune (1999- 2000) şi decan al Facultăţii de Management Financiar-Contabil (2000) din cadrul Universităţii “Spini Haret” din Bucureşti, cadru didactic asociat la Catedra eficienţa investiţiilor din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. în prezent este director al Institutului de Economie Naţională (din 1990). Principalele probleme abordate în lucrările sale se referă la: teorii şi politici ale reformei de tranziţie la economia de piaţă, eficienţa factorilor de creştere a
economiei naţionale, privatizarea şi restructurarea în România, relaţii economice internaţionale, previziune şi planificare macroeconomică, economia progresului tehnologic şi a cercetării ştiinţifice etc.

Între 1993 şi 1994 a fost reprezentant al Academiei Române în Grupul de lucru al Băncii Mondiale pentru elaborarea Strategiei de reformă a cercetării şi dezvoltării în România, iar între 1993 şi 1996 membru al Colegiului consultativ pe probleme economice depe lângă Preşedinţia României; consilier economic al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (1999-2002).

Membru al Comisiei de Scientică a Academiei Române (1992-1995), al Comitetului Român al Distribuţiei (din 1995), membru corespondent al International Center for Economic Growth din San Francisco (din 1995), membru al European Association for the Study of Science and Technology din Londra (din 1995), consilier prezidenţial cu rang de ministru, şef al Departamentului Strategiei Economice şi Sociale al Administraţiei Prezidenţiale a României (2000-2004), membru al Consiliului Asociaţiei Economice Internaţionale (Paris, 2006), membru în Consiliul ştiinţific al Institutului European din România (2007), membru în International Advisory Board al Social Sciences Research Society (SORES) (Turcia, 2007), preşedinte al Asociaţiei Generale a Economiştilor din România (2006), preşedinte de onoare al Forumului Dezvoltării Durabile. România Orizont 2002 (2002), membru de onoare al Academiei  Internaţionale al Economiilor Emergente (NewYork, 2003), preşedinte de onoare al Asociaţiei pentru Studii şi Prognoze Economice şi Sociale (Bucureşti, 2003), membru al Fundaţiei “Alfred Nobel Planet” (Ucraina, 2008),membru de onoare al Asociaţiei Facultăţilor de Economie din România (2010), preşedinte alCamerei de Comerţ şi Industrie Româno-Ruse (din 2009), membru al International AdvisoryBoard al Revistei „Eastern Journal of European Studies” (2009).

În perioada 2010-2013, i s-a acordat titlul de Doctor honoris causa la 6 universităţi din ţară. A fost distins cu Diploma Băncii Naţionale a României (1995), cu Medalia Asociaţiei Generale a Economiştilor din România (1997), cu diplome de excelenţă ale Institutului Naţional de Cercetări Economice al Academiei Române (2002), Universităţii “Vasile Goldiş” din Arad (2002) şi Societăţii Române pentru Asigurarea Calităţii (2003), cu Diploma de onoare “PRO SCIENTIA” – CNCSIS (2004), cu Diploma de excelenţă pentru promovarea cercetării ştiinţifice a economiei emergente Asociaţiei Generale a Economiştilor din România (2007), cu Diploma de excelenţă
pentru prezentarea complexă a României pe plan internaţional a Societăţii Române de Statistică (2007), Diploma de Excelenţă cu Medalia de Aur, acordată de Asociaţia Facultăţilorde Economie din România, Diploma “Virgil Madgearu” a Academiei de Ştiinţe Economice -Bucureşti. A fost decorat cu Ordinul Naţional “Steaua României” în grad de Cavaler (2002).

Rezultatele cercetărilor sale se regăsesc în peste 30 de volume şi peste 300 de studii apărute în publicaţii de profil din ţară şi de peste hotare.

Cybertax: Cum să îți crești protecția datelor și a informațiilor fiscale în șapte pași

_________________

Autori: Andra Caşu, Partener Asociat, Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală în Impozite Directe, EY România și Răzvan Tufiș, Manager, Servicii de Investigație și
Analiză Criminalistică Cibernetică, EY România (foto)

La fiecare 39 de secunde, undeva, pe net, se petrece un atac informatic. În fiecare zi, mai bine de 30.000 de site-uri sunt sparte, în condițiile în care lockdown-ul a crescut cu peste 600% rata de cybercrime. Iar atacul poate veni de acolo de unde te aștepți mai puțin, de exemplu: cinci din cele șapte milioane de bulgari aflați în baza de date a Fiscului din țara vecină s-au trezit în 2019 cu datele furate după un atac al hackerilor; Serviciul de Taxe și Impozite Tulcea a fost blocat vreme de două zile din cauza unui atac informatic; în timpul perioadei de declarare a impozitelor din 2018, IRS (fiscul american) a primit 234 de rapoarte despre posibile furturi de date, în creștere cu 29% față de numărul celor primite în același interval cu un an înainte. Deși considerat poate de mulți ca anost, domeniul fiscal este o sursă de date interesante, vulnerabil la atacurile informatice. 

Există diverse tipuri de companii care produc sau gestionează informații legate de impozite, care sunt expuse riscului: bănci, companii ipotecare, firmele de investiții și valori mobiliare, cu alte cuvinte, orice companie plătitoare de salarii și beneficii către angajați. Cum statisticile globale din IT arată că doar 5% din totalul fișierelor utilizate în cadrul unei companii sunt complet securizate, nu putem ignora că tocmai unul dintre cele mai importante departamente, care deține unele dintre cele mai sensibile și vitale informații, ar putea fi vizat de hackeri. 

Când se poate petrece un atac informatic în zona taxelor și impozitelor? Practic, cam tot timpul: și când îți îndeplinești obligațiile de raportare, și când îți evaluezi situația fiscală în timpul unei tranzacții, și când îți analizezi documentele fiscale, pentru a depista potențialele riscuri, ba chiar și atunci când completezi declarațiile cerute de organismele internaționale, în număr din ce în ce mai mare. Mai mult, poate ar trebui să ne dea de gândit faptul că transparența va fi noua normă în fiscalitate, cu un volum în creștere de date de comunicat instituțiilor internaționale sau locale, ceea ce pentru hackeri ar putea însemna un număr sporit de ocazii.  

O cifră schimbată, și balanța arată diferit. Eventuale modificări în contul de profit și pierdere, și ai un rezultat fiscal denaturat, pentru care poți să ajungi să plătești un impozit mai mic sau, dimpotrivă, mai mare. Dar, un impozit micșorat, cu suma diminuată printr-un atac informatic te poate duce departe, chiar și până în zona evaziunii fiscale. La fel și o tranzacție nedeclarată, „omisă” din vina denaturării unui fișier. Cu alte cuvinte, o modificare banală a unor date și informații fiscale te poate plasa într-o zonă de risc fiscal și reputațional. 

Cum 2021 a venit cu versiuni mai evoluate de atacuri cibernetice, cu scopul principal de a ”infecta” nișe specifice ale industriei, recomandăm companiilor șapte pași prin care și-ar putea crește nivelul de protecție: 

  1. Implementarea de controale tehnice sporite de securitate: ex.  Firewall, IPS (Intrusion Prevention System), MFA (Multi Factor Authentication), AV (Antivirus).
  2. Traininguri de „Cyber Security Awareness” pentru a crește vigilența angajaților în fața diverselor tipuri de atac utilizate și de a nu cădea ușor pradă celei mai comune metode – Phishing-ul.
  3. Crearea unor praguri minime de complexitate a parolelor pentru angajați (folosirea de caractere speciale, atât litere, cât și numere, o anumită lungime a parolei), dar și implementarea unei politici de schimbare a parolelor cât mai frecventă care să nu permită totodată refolosirea aceleiași parole pentru o perioadă mai îndelungată de timp.  
  4. Upgradare și patching al tuturor dispozitivelor și sistemelor (patching de vulnerabilități).
  5. Folosirea unei soluții centralizate de stocare a datelor, de exemplu „Cloud storage”, și menținerea unui backup al datelor.
  6. Creșterea securității în ceea ce privește utilizarea unei conexiuni de tip VPN (Virtual Private Network) prin adăugarea unor straturi suplimentare în metoda de autentificare a angajatului la rețeaua interna (ex. MFA – Mulți Factor Authentication).
  7. Folosirea unor software-uri de criptare pentru a proteja datele companiei și a restricționa accesul utilizatorilor neautorizați.

Poate părea complicat, dar este un demers necesar având în vedere impactul negativ pe care l-ar putea avea, din punct de vedere fiscal, pentru contribuabili. Iar statisticile globale arată că, dacă până acum nu ai fost victima unui atac informatic, înseamnă că nu ai aflat încă de el. 

În concluzie, cum pericolele pot proveni din intern, cât și din extern, ele trebuie combătute printr-o strategie bine pusă la punct, care să implice oameni, procese și tehnologie. În plus, experiența ne-a arătat că dacă rolurile sunt segregate, iar angajații sunt ținuți la curent cu noutățile din zona pericolelor cibernetice, conform unor politici clare de securitate ale companiei, atât dispozitivele, cât și sistemele de perimetru sau rețeaua sunt protejate corespunzător. În acest fel, activitățile din rețea sunt înregistrate și monitorizate, deci probabilitatea de a deveni o victimă a acestor atacuri cibernetice va fi redusă semnificativ și potențialul impact fiscal negativ va fi evitat.

Noi reglementări privind împădurirea terenurilor degradate

0

Noutăți pentru profesioniștii silviculturii: la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Executivul a aprobat o ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 100/2010 privind împădurirea terenurilor degradate și o altă ordonanță de urgență, pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice. MMAP ne oferă detalii:

OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.100/2010 privind împădurirea terenurilor degradate, are ca scop principal obținerea acordului proprietarilor/deținătorilor privați de terenuri agricole degradate în vederea ameliorării acestora prin împădurire. Se propune eliminarea obligativității includerii în fondul forestier național a terenurilor degradate proprietate privată care se împăduresc, rămânând însă obligatorie includerea în fond forestier a terenurilor proprietate publică a statului. Totodată, se reglementează posibilitatea trecerii terenurilor degradate proprietate publică a statului din administrarea Agenția Domeniilor Statului în administrarea RNP – Romsilva, chiar dacă acestea nu sunt înscrise în cartea funciară.

Barna Tánczos, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Prin această măsură simplificăm foarte mult procedura prin care proprietarii de terenuri, în special cele degradate, pot beneficia de împădurirea terenului respectiv și îngrijirea sa până atinge starea de masiv. Avem un buget de peste 730 milioane de euro din PNRR pentru împăduriri și avem nevoie de cât mai multe suprafețe de teren pe care să putem crește pădurile de mâine”. 

Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva are obligația de a  intabula terenurile  degradate proprietate publică a statului preluate în administrare în termen de maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului și de a corecta suprafața preluată în administrare pe baza înscrierilor din cartea funciară, prin promovarea unui proiect de hotărâre a Guvernului.

Modificările și completările Legii nr.171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice au pus în acord sacțiunile silvice cu noul SUMAL. Au fost introduse sancțiuni noi pentru nerespectarea procedurilor de utilizare a  SUMAL 2.0.

Exemple:

Constituie contravenţii silvice şi se sancționează cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei, următoarele fapte: 

  • efectuarea de fotografii ale mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, de către transportator, acolo unde normele privind circulația materialelor lemnoase creează această obligație, din care să nu se poate distinge/focaliza încărcătura 
  • transportul materialelor lemnoase fără fotografiile mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, acolo unde normele privind circulația materialelor lemnoase instituie această obligație 
  • utilizarea tipurilor de pastă/cerneală termo-sensibile sau care se pot șterge ușor prin mijloace mecanice, la completarea avizelor de însoțire în format letric

Constituie contravenții silvice şi se sancționează cu amendă de la 2.000 lei până la 3.000 lei, următoarele fapte:

  • Transportul materialelor lemnoase fără conexiune permanentă de date mobile active pe toată perioada transportului până la destinație, în baza informațiilor preluate din SUMAL 2.0, în situația în care normele privind circulația materialelor lemnoase instituie această obligație
  • Transportul materialelor lemnoase fără receptorul GPS al dispozitivului mobil pornit pe toată perioada transportului până la destinație, în baza informațiilor preluate din SUMAL 2.0, în situația în care normele privind circulația materialelor lemnoase instituie această obligație 

Totodată, cuantumul sancțiunii pentru transport fără acte de proveniență a fost majorat până la 50.000 lei.

Ministrul Barna Tánczos: „Prin aceste modificări ne asigurăm că legea este respectată de toți utilizatorii SUMAL și că sunt descurajate toate tentativele de fraudă sau furt. Avem cel mai modern și eficient sistem de monitorizare din Europa și aveam nevoie de sancțiuni clare pentru fiecare componentă. Totodată, prin aprobarea actului normativ, asigurând sancțiuni drastice bazate pe principiul proporționalității, ne respectăm angajamentele asumate în relația cu Comisia Europeană, având în vedere cauza de infringement din domeniul pădurilor”. 

De asemenea, modificările au avut în vedere:

  • încadrarea ca infracțiune a tăierii și furtului materialelor lemnoase, indiferent de volum;
  • consolidarea urgentă a cadrului legal și întărirea capacității de implementare, monitorizare și control privind lupta împotriva tăierilor ilegale de masă lemnoasă din fondul forestier național și din vegetația forestieră de pe terenurile din afara acestuia, ținând seama de faptul că problematica tăierilor ilegale de arbori constituie un aspect de siguranță națională;
  • impunerea de urgență a unor sancțiuni proporționale și disuasive operatorilor care introduc pentru prima dată pe piață lemn și produse din lemn.

Referitor la confiscarea materialelor lemnoase, gravitatea faptei, respectiv severitatea sancțiunii aplicate, se stabilește în funcție de valoarea prejudiciului produs, care are două componente:

  • paguba produsă pădurii sau vegetației forestiere din afara fondului forestier național, componentă evaluabilă ca valoare materială;
  • valoarea funcțiilor pădurii nerealizate, componentă care se evaluează convențional, în funcție de valoarea pagubei produse pădurii.