EY România anunţă o nouă ediție a competiției EY Entrepreneur Of The Year ™

0

EY România lansează cea de-a VI-a ediție EY Entrepreneur Of The Year. Programul descoperă antreprenorii locali cu viziune, lideri agili care abordează inovator provocările prezentului și văd în situații de criză oportunități de a se dezvolta.

Antreprenorul care va fi desemnat câștigător va reprezenta România în cadrul competiției globale EY World Entrepreneur Of The Year, a cărei gală va avea loc la Monaco, în iunie 2023. 

În cadrul celei de a VI-a ediții a competiției locale, juriul va alege în mod independent câştigătorul EY Entrepreneur Of The Year şi al EY Emerging Entrepreneur Of The Year in Technology. 

În plus, anul acesta, EY România va acorda premii pentru alte două categorii: Family Business Award, un premiu de excelență acordat unei afaceri de familie din România, care va dovedi că este pregătită pentru o tranziție armonioasă către o nouă generație și către un business sustenabil şi Inspiring Woman Award, unei antreprenoare de succes, care inspiră noile generaţii.

„Competiţia EY Entrepreneur Of The Year, cu o tradiţie de 36 de ani în 60 de ţări, promovează antreprenorii locali la scară națională și internațională, conectându-i la o comunitate globală de lideri de business. În ediţia din acest an ne propunem să descoperim antreprenorii care creează valoare pe termen lung pentru clienții lor, pentru angajați și pentru societate în ansamblul ei, antreprenori care au rezistat pandemiei şi văd o oportunitate în adversitate”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Ediția EY Entrepreneur Of The Year – România 2022 va avea următorul calendar:

  • Înscrierea candidaților: 8 iulie – 30 septembrie 2022
  • Interviuri cu antreprenorii candidați: 1 – 31 octombrie 2022
  • Prima și a doua rundă de jurizare: 8 decembrie 2022 și 26 ianuarie 2023
  • Gala de premiere EY Entrepreneur Of The Year din București: 16 martie 2023
  • Gala EY World Entrepreneur Of The Year din Monaco: iunie 2023.

Juriul independent este alcătuit din 3 antreprenori și 3 executivi de top: Iulian Stanciu, Executive Chairman EMAG (Președintele juriului), Christina Verchere – CEO OMV Petrom, Zdenek Romanek – CEO Raiffeisen Bank, Vargha Moayed – Business Advisor & Ex UiPath Chief Strategy Officer, Adrian Mihai, CEO & Co-founder Fan Courier şi Fady Chreih – CEO, Regina Maria. 

Candidatul se poate înscrie singur sau poate fi nominalizat, cu acordul său, de către o altă persoană (un partener, consultant, client, furnizor, angajat, membru al familiei etc.).

Condițiile de eligibilitate pentru programul EY Entrepreneur Of The Year sunt următoarele:

  • antreprenorul trebuie să aibă o afacere care să fie înființată de cel puţin 3 ani
  • să aibă flux constant de venituri de cel puțin 2 ani
  • un număr minim de 10 angajaţi
  • candidatul trebuie să joace un rol activ în afacere şi să deţină o parte semnificativă din capitalul subscris al firmei (minim 20%)
  • naționalitatea română nu condiționează participarea în competiție

Sponsorul oficial al programului EY Entrepreneur Of The Year este LGT Private Banking and Asset Management şi este susținut de Bursa de Valori Bucureşti, Romanian Business Leaders şi Ziarul Financiar.

Pentru mai multe detalii despre program și pentru înscrieri, vă rugăm să accesați eoy.eyromania.ro.

Am putea ajunge într-o criză mult mai riscantă decât cea din 2008-2009

_________________

Matei Păun (foto),
co-fondator al fondului de investiții Black Sea Fund

Nivelul inflației în creștere continuă ar putea duce la o recesiune în România în 2023, iar revenirea va fi mai complicată decât în cazul crizei financiare din 2008 -2009, o situație asemănătoare cauzată de inflație mai fiind întâlnită în anii ’70, în timpul crizei petrolului.

Observ că funcționăm într-o economie din ce în ce mai precaută, văd decizii de achiziții sau de investiții care tind să fie amânate, văd presiuni substanțiale de inflație. Lucrurile se complică pentru că aceste presiuni nu s-au materializat încă de-a lungul întregului lanț economic, dar este foarte clar că anumite segmente funcționează sub o tensiune foarte mare.

Suntem într-o perioadă de incertitudine, ceea ce duce la o crispare. Dacă în urmă cu șase luni lucrurile erau destul de clare și previzibile, iar acest lucru crea un fundament solid pentru investiții, acum acest sentiment nu prea mai există. Nu este cazul de panică, dar este clar că lumea a încetinit luarea deciziilor, a început să se uite tot mai atent. Este clar că nu prea mai există premisele pentru o creștere susținută, dar nici nu putem vorbi încă de un declin evident.  

Ne putem îndrepta către o situație destul de complicată,
cu două fenomene: recesiune și inflație

Este posibil ca peste un an să vorbim clar despre recesiune și, de această dată, ar putea fi o recesiune complicată din cauza inflației. De obicei, când intri într-o recesiune ai câteva pârghii monetare pe care le poți activa, dar, într-un context inflaționist, aceste pârghii nu mai sunt disponibile. În mod normal într-o recesiune băncile centrale caută să ieftinească banul astfel încât el să circule mai repede. Dar lovite de inflație, băncile centrale vor fi nevoite să facă fix invers. Adică să scadă viteza de circulație astfel încât banul să devină mai scump, lucru care ar putea accelera recesiunea. În acest mod ne îndreptăm către o situație destul de complicată în care vom avea două fenomene – recesiune și inflație – care se ciocnesc cap în cap. Lupta cu inflația fiind considerată primordială de către băncile centrale este o veste proastă pentru prognozele de creștere economică. Inflația în cantități mici nu este neapărat ceva rău, dar peste un anumit nivel devine o boală care trebuie neapărat tratată. 

Este prima criză din ultimele decenii
din care nu putem ieși tipărind bani 

Ceea ce se întâmplă acum a avut loc ultima dată în anii ’70 ca urmare a „șocului petrolier”. Este prima criză din ultimele decenii din care nu putem ieși tipărind bani. Dacă ne uităm la criza economică declanșată de Covid-19, am depășit-o generând lichidități enorme de bani, dacă ne uităm la criza din 2008, am trecut peste acei ani tot tipărind sume foarte mari de bani. Mereu am avut această supapă de care s-au folosit guvernele și băncile centrale. De această dată nu putem acționa la fel pentru că am pune paie pe foc, am stârni și mai mult inflația, ceea ce poate duce la hiperinflație, inflație necontrolată. De aceea există șanse importante ca în curând principalele economii occidentale să intre în recesiune. 

Față de criza din 2008-2009 efectele vor fi altele. În 2008, cele mai mari efecte au fost șomajul și lipsa de activitate economică. Oamenii și-au pierdut locurile de muncă, iar Guvernul a impus măsuri de austeritate care au accentuat pierderea de joburi. Acum, cred că impactul cel mai mare va fi legat de faptul că banii își vor pierde valoarea. Prețurile vor crește fără ca salariile să crească și ele la fel de mult. Dacă tu ai azi un buget de 100 de lei, îți cumperi un coș de alimente, iar peste trei-șase luni vei cumpăra mai puțin. Ceea ce înseamnă o sărăcire voalată a populației. Inflația există deja de mai multe luni, populația cu siguranță simte deja acest lucru. Și, din păcate, acest lucru s-ar putea să se accentueze înainte să se îmbunătățească și să vină la pachet cu o criză economică în care oamenii să sufere nu doar că se devalorizează banii, ci și că se trezesc dați afară. Este o criză mult mai periculoasă și mult mai dureroasă pentru care nu văd un mijloc de ieșire foarte clar, palpabil. 

De asemenea, multe lucruri vor depinde de factori care nu sunt sub controlul nostru. Cu cât se agravează situația din Ucraina, cu atât vom simți consecințe economice, va spori inflația. Sunt mai multe aspecte pentru care nu văd un deznodământ rapid și pot să apară consecințe economice destul de nefaste pentru Occident, pentru noi toți. Lucrurile nu par să se liniștească curând în Ucraina și cu cât se agravează situația, s-ar putea să se înrăutățească și consecințele economice. Cu cât furnizarea de energie dinspre Rusia stagnează mai mult, cu atât impactul economic este mai mare. Acum avem niște sancțiuni care au creat un impact economic destul de mare și la ruși și în Occident, dar dacă aceste evenimente continuă și consecințele economice vor crește.

Luptându-ne cu inflația suntem obligați să creăm o recesiune

Dar dincolo de asta rămânem cu problema fundamentală de inflație care poate duce în criză. Luptându-ne cu inflația suntem obligați să creăm o recesiune. Aceasta este de fapt problema.

O criza similară a mai fost în anii ’70 și a durat aproape un deceniu. A fost o criză care a generat o inflație foarte puternică din cauza embargo-ului impus Occidentului de către țările producătoare de petrol. Criza aceasta nu a fost rezolvată într-un an, doi, ci abia la începutul anilor ’80 de către Paul Volcker, președintele FED (Federal Reserve – banca centrală a SUA). El a scăpat SUA de inflație doar cu o perioadă de dobânzi foarte, foarte mari. La vremea respectivă dobânzile erau între 10-20%. 

Este foarte probabil ca economia SUA să ajungă în șase-opt luni în recesiune și îmi este greu să cred că România va fi ferită. 

Reticență crescută pentru investiții 

În ceea ce privește deschiderea pentru investiții, există în continuare bani doar că a crescut destul de mult reticența oamenilor pentru a-i folosi. Această reticență depinde destul de mult de zona geografică, dar la noi au impact atât inflația cât și situația din Ucraina. Poate în SUA contează mai mult inflația decât războiul, dar pentru noi contează destul de mult și războiul. În Europa Centrală și de Est situația ar putea derapa mai mult pentru că este o zonă expusă puternic din punct de vedere energetic la Rusia. 

Ceea s-a schimbat în primele luni din acest an față de 2021 este legat de amploarea discuțiilor despre inflație, de faptul că antreprenorii simt că trebuie să crească prețurile. Există un sentiment de amânare, de a aștepta cum evoluează lucrurile înainte de a construi o hală nouă, de a crește capacitatea de producție sau de a angaja încă cinci oameni. Și, dacă tot mai mulți oameni sunt mai precauți, cu atât influențează o scădere economică care validează precauția și intri într-un cerc vicios.

Pentru noi ca fond nu este neapărat o problemă. Pe de o parte complică planul de business și jobul nostru, dar ne creează oportunități interesante. Pentru că noi avem capacitatea să gândim pe termen lung și dacă înțelegi ce și de ce se întâmplă, ce impact are un lucru într-un anumit context, o astfel de situație poate deveni o oportunitate. 

Această perspectivă nu ne-a blocat, avem un mandat de la investitori să investim banii pentru că sunt situații interesante. În prezent avem discuții cu mai multe companii din zona de sănătate, packaging, IT și sperăm ca în curând să încheiem tranzacții noi. 



Matei Păun este specialist cu peste 20 de ani de experiență în domeniul investițiilor, până acum fiind implicat în zeci de tranzactii. În 2005 a fondat banca de investiții BAC Investment Banking, iar din 2018 este cofondator al Black Sea Fund, fond de investitii axat pe tranzactii cu IMM-uri. 

Școala de Bani, te învață să fii mai responsabil cu planeta și bugetul tău

0

BCR lansează un nou curs în cadrul programului Școala de Bani – Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil, prin care își propune să promoveze principii de consum responsabil și sustenabilitate, prietenoase atât cu mediul cât și cu bugetul personal. Cursul urmărește problemele esențiale cu care ne confruntăm în acest moment, de la risipa alimentară și poluarea provocată de trafic până la felul în care ne investim resursele financiare, oferind soluții concrete pentru a minimiza consumul în viața de zi cu zi. 

Cursul este online pe www.scoaladebani.ro, iar în cele 8 module ale cursului, toți cei interesați vor afla informații esențiale despre impactul pe care micile alegeri de zi cu zi le au asupra mediului, impact de care, de multe ori, nu suntem conștienți. Sfaturile practice îi ghidează pe cei care urmează cursul spre alegeri mai sustenabile în casa în care locuiesc sau în felul în care își aleg hainele sau cum își planifică vacanțele. 

„Un viitor mai bun implică integrarea sustenabilității în toate aspectele vieții noastre – de la alimentele pe care le consumăm, hainele pe care le purtăm, casa în care locuim sau vacanța pe care o alegem. De aceea, educația în acest domeniu reprezintă o prioritate pentru atingerea obiectivelor de transformare durabilă a societăţii. Cursul Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil pune bazele unor schimbări mici ale obiceiurilor de consum pentru fiecare dintre noi, schimbări cu impact important asupra generațiilor viitoare, dar și asupra bugetului personal”, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare BCR.

Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil a fost dezvoltat împreună cu Asociația MaiMultVerde, asociație înființată în 2008, ce desfășoară proiecte de împădurire, protecția biodiversității, educație de mediu, transport alternativ, prevenirea risipei alimentare și combaterea poluării cu plastic a apelor. Alături de cursanți, pe parcursul celor opt lecții video vor fi Sebastian Mihai Staicu, manager finanțare specializată sustenabilă BCR și Loredana Pană, manager proiecte MaiMultVerde.  

Pentru toți cei care visează la un mediu mai curat, un oraș mai puțin poluat sau pur și simplu la un stil de viață sustenabil atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru buget, dar nu știu de unde să înceapă, noul curs de pe platforma Școala de Bani este o primă alegere. Printre cele 8 lecții se numără:

  • Cum să reduci risipa alimentară și să cheltui mai puțini bani pe alimente
  • Trucuri pentru a-ți alege o garderobă mai prietenoasă cu mediul
  • Ce înseamnă o „casă verde” și care sunt beneficiile ei
  • Cum poți cheltui mai puțini bani pe transport și energie
  • Cum să faci alegeri mai responsabile în vacanță sau la cumpărături

„Lumea se schimbă și fiecare dintre noi participă cumva la schimbare. Suntem, pe de o parte, influențați de ce se întâmplă la nivel global cu mediul, societatea și economia, și în același timp, contribuim la transformare prin obiceiurile noastre de consum, prin ceea ce cumpărăm și prin intensitatea cu care decidem să ne implicăm. Din 2008, anul înființării sale, Asociația MaiMultVerde promovează comportamente care, prin ajustarea modului în care ne folosim energia, timpul și banii, sau prin diversificarea așteptărilor pe care le avem de la companiile de la care cumpărăm, cu care lucrăm, sau în care investim, putem contura o lume viitoare mai bună pentru noi toți”, a declarat Doru Mitrană, Președinte Asociația MaiMultVerde.


Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.

Principii şi strategii eficiente de colectare, procesare şi valorificare a uleiului alimentar uzat. Concluziile dezbaterii online „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România”

0

O viață mai bună prin creșterea calității apei și a aerului, facilitarea alinierii la directivele europene privind producerea de energie din surse regenerabile și creșterea siguranței alimentare a României sunt doar câteva din beneficiile colectării corecte a uleiului alimentar uzat. Iar o strategie simplă şi eficientă de colectare a acestei materii prime, dublată de o campanie de informare corectă a populației, alături de un sistem logistic bine pus la punct pentru valorificarea acestui produs ar putea fi cei mai buni pași de urmat către o Românie verde, aliniată la standardele de mediu europene.

Toate aceste puncte strategice, alături de noi soluții, dar şi de progresele făcute deja în acest domeniu au fost evidențiate şi elaborate în cadrul dezbaterii online „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România” organizată de Asociația Energia Inteligentă.

În continuare, puțini români știu căuleiul alimentar uzat poate avea consecințe negative asupra mediului, dacă nu este colectat și prelucrat în mod corespunzător. Totodată, revalorificarea acestuia aduce avantaje la nivel economic, pentru că se reduc costurile aferente producției de energie.

„Uleiul alimentar care a trecut printr-un proces termic dezvoltă anumiți compuși care aderă foarte ușor la spațiile de scurgere și determină formarea anumitor depuneri, care, în timp, se vor înfunda, ducând la probleme importante în decolmatarea acestor instalații. Uleiul ajunge apoi în canalizare, dar şi în apele de suprafață sau din straturile acvifere subterane, fiind un puternic poluator. Ținând cont de aceste elemente, este momentul ca în România să luăm atitudine şi să spunem un categoric «stop» aruncării uleiului alimentar uzat în aceste zone de canalizare, oprind acest poluator să ajungă în apele de suprafață sau în cele subterane”, a explicat, în deschiderea dezbaterii online, Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

De ce este însă importantă o campanie de informare a populaţiei şi de creştere a gradului de conştientizare? 

În primul rând, pentru a proteja mediul. Gândiţi-vă că uleiul, odată ajuns în apele de suprafaţă sau subterane, creează probleme importante pentru plante, mamifere şi păsări. Blana anumitor mamifere sau penele păsărilor se pot îmbiba cu ulei, alungându-se chiar şi la moartea acestor vietăţi. Şi vieţuitoarele din apă au probleme grave în momentul în care uleiul, odată prezent în mediul acvatic, determină reducerea cantităţii de oxigen. Toate aceste probleme pot fi  stopate printr-o inteligentă şi bună gospodărire, de către fiecare dintre noi, a uleiului care rezultă după ce a fost folosit în bucătărie. Această bună gospodărire presupune evitarea aruncării uleiului în chiuvetă sau toaletă şi colectarea lui. De foarte multe ori, această colectare nu este una neapărat uşoară. Probabil că am încercat mulţi, la un moment dat, să-l punem în nişte sticle de plastic, pe care să le adunăm, dar uleiul curge mai greu, este un produs vâscos, mai ales după utilizare, iar gâtul sticlelor respective, de plastic, este destul de îngust, de aceea această operațiune nu este una care să fie mereu ușor de aplicat de către cei care o folosesc”, a subliniat președintele Asociației Energia Inteligentă.

Însă deşeul din bucătărie este mană cerească pentru industrie, cu potențialul de a ne schimba viaţa. Există directive la nivel european de folosire a unor biocombustibili, atât în zona mijloacelor auto, cât şi în zona transporturilor aeriene. În plus, acest biocombustibil presupune folosirea anumitor zone ale terenurilor agricole pentru a produce plante care, la rândul lor, vor fi transformate în biodiesel.

„În plus, este și o problemă de natură macroeconomică. Practic, acest ulei alimentar uzat poate fi procesat în România, poate fi procesat în destul de multe – încă! – instalaţii pe care le avem în zona petrochimică şi poate crea valoare adăugată aici, în România, fără a lua calea exportului ieftin, aşa cum se întâmplă cu foarte multe dintre materiile prime româneşti, transformate în valoare adăugată care, însă, rămân pe teritoriul altor ţări. Valoare adăugată înseamnă, de fapt, taxe la bugetul de stat, care se traduc în autostrăzi noi, spitale, o viaţă mai bună, dar, din păcate, dacă nu creăm această valoare adăugată, viaţa mai bună va fi doar în alte state, acele state care au înţeles şi care practic fructifică această oportunitate a colectării uleiului şi folosirii lui mai departe în producerea de anumite componente folosite în special în zona de transporturi”, a explicat Dumitru Chisăliță.

Liderul Asociaţiei Energia Inteligentă este de părere că, prin dezvoltarea unei abordări unitare la nivel naţional și printr-o colectare corectă – pornind cu ridicarea recipientelor din faţa uşii utilizatorilor, apoi cu transportul, depozitarea şi valorificarea uleiului alimentar uzat – România are toate șansele să-și atingă dezideratul de a reduce poluarea mediului, în special apelor, dar şi de a-și îndeplini obligaţiile europene în ceea ce priveşte biocombustibilul pe care trebuie să îl folosească în diversele activităţi de transport.

„În acest sens, Asociația Energia Inteligentă a lansat acest proiect «Stop Aruncării Uleiului Alimentar Uzat», un proiect prin care încercăm, pe de o parte, să ajutăm la conştientizarea importanţei colectării uleiului, dar în acelaşi timp să vedem care este impactul acestui ulei alimentar uzat la nivel naţional, în ceea ce priveşte ponderea lui, cantităţile care sunt colectate sau aruncate şi, nu în ultimul rând, să încercăm o iniţiativă legislativă, care să se concretizeze într-o colectare corespunzătoare a uleiului uzat, într-o valorificare a acestuia şi crearea de valoare adăugată”, a adăugat Dumitru Chisăliță.

În acest scop, pentru a avea o dimensiune a ceea ce înseamnă această risipă, a ceea ce înseamnă impactul uleiului alimentar uzat în România, Asociația Energia Inteligentă a solicitat un studiu la Deloitte, una dintre cele mai prestigioase companii de cercetare/studiere a vieţii sociale şi, în special, a părţii energetice din România.

„Am elaborat un studiu cu privire la uleiul alimentar uzat din perspectiva situației actuale și din perspectiva potențialului – și nu mă refer aici doar la colectare, ci și de valorificare – și am sugerat într-un capitol de încheiere și anumite măsuri care pot fi luate din perspectiva cadrului legislativ, în primul rând, în așa fel încât – sugerăm și spunem noi – să ajungem la o îmbunătățire față de situația la care ne aflăm în acest moment. Am insistat asupra faptului că, dincolo de o strategie, într-adevăr, infrastructura de colectare, mai ales la nivelul gospodăriilor, este esențială, deoarece avem și alte mijloace de a interveni la nivelul operatorilor economici, iar aici vorbim în principal de HORECA și de jucătorii din industria alimentară, „a declarat, în cadrul dezbaterii online Sorin Elisei, lider al practicilor de energie şi sustenabilitate, Deloitte România. Potrivit oficialului, în 2019, în țara noastră a existat un consum anual de peste 170.000 de tone de ulei. În schimb, rata de colectare și valorificare a uleiului alimentar uzat în România, în acest moment, nu depășește 1%. (Mai multe informații despre studiul Deloitte, comandat de Asociația Energia Inteligentă, vor fi disponibile într-un material ce va fi publicat ulterior).

La nivel strategic european, Pachetul Fit for 55 și directiva RED II reglementează biocarburanţii de generaţia a doua, iar segmentul de ulei uzat alimentar se poate încadra în această categorie.

Partea de utilizare a biocarburanţilor şi a materiilor prime pentru biocarburanţi nu este o chestiune nouă pentru România. Utilizăm în acest moment biocarburanţi de primă generaţie, și, credem noi, consumatorul este deja obișnuit cu chestiunea aceasta cu biocarburanții, pentru că există o comunicare permanentă de ani de zile la pompă în ceea ce privește conținutul de biocarburant. Partea cu uleiul uzat, însă, nu a fost valorificată în România în ceea ce privește, în primul rând, partea de colectare și după aceea integrarea uleiului uzat alimentar într-un proces de fabricație. La nivel european sunt deja inițiative foarte avansate și cred că un exemplu de mare actualitate este utilizarea de biocarburant avansat, iar materia primă din uleiul alimentar uzat poate contribui la acest biocarburant avansat – în domeniul aviației. Airbus a efectuat primul zbor cu combustibil biocarburant 100% în luna aprilie a acestui an. Deci, este clară tendința nu doar pentru ceea ce vedem la pompă și ceea ce ne interesează pentru viața cotidiană – și anume utilizarea uleiului uzat alimentar, în special a biocarburantului, în amestec cu carburantul pentru transportul rutier – dar deja trebuie să ne gândim mai departe, și anume la faptul că, inclusiv pentru transportul aerian, poate reprezenta o sursă în ceea ce privește materia primă de producție a biocarburanților de tip avansat”, a subliniat Mădălin Apostol, manager proiecte speciale, Public Affairs OMV Petrom. 

Acesta este de părere că este important ca România să reușească să aibă un sistem foarte simplu și funcțional de colectare a uleiului uzat, iar, cu o logistică la nivel național, uleiul alimentar uzat poate reprezenta o foarte valoroasă materie primă pentru producția de biocarburanți.

Din punctul nostru de vedere, este clară preocuparea companiei de a privi în viitor în direcția creșterii ponderii utilizării de biocarburanți în producția de benzină și motorină, prin urmare ne uităm cu interes la ceea ce se va dezvolta în România în perioada următoare, în sensul în care, printr-o colectare corespunzătoare și un proces logistic pus la punct, vom vedea clar și care este potențialul României în ceea ce privește producția de biocarburanți avansați din acest ulei alimentar uzat.  Așadar, salutăm inițiativa Asociației Energia Inteligentă și suntem un partener de dialog în ceea ce anunțați că va urma, și anume debutul unui proces legislativ de consultare publică privind ceea ce ar trebui făcut în România din perspectiva cadrului de reglementare, în așa fel încât acest întreg lanț să se dezvolte tot mai mult și să vedem, practic, în următoarea perioadă un bun proiect de economie circulară și implicit valorificarea uleiului uzat alimentar prin utilizarea lui în transport. În felul acesta ne uităm și la ceea ce trebuie să îndeplinim pentru 2030 din perspectiva reducerii nivelului de gaze cu efect de seră. Și aici un punct important este acela că, prin utilizarea uleiului alimentar uzat în producția de biocarburanți, reușim și o reducere a emisiilor de carbon”, a adăugat Mădălin Apostol.

În acest moment, OMV Petrom este un utilizator de biocarburanți, încorporând în conținutul de benzină și în cel de motorină biocarburanți de primă generație.

„La motorină vorbim de un procent de maximum 7%, iar la benzină de 8%, lucru care este specificat în acest moment și la pompă, în fiecare stație. La acest moment, compania și rafinăria analizează proiecte ca în viitor să putem să producem atât biocarburant avansat pentru amestecul în benzină – și aici vorbim despre bioetanol – cât și biocarburant avansat pentru amestecul în motorină și carburant de aviație, și aici poate fi folosit uleiul uzat alimentar. Pe lângă utilizarea lui la nivel național – deci pentru necesarul României – eu cred că, dacă s-ar produce mai mult, el ar putea fi inclusiv valorificat la export”, a subliniat oficialul OMV Petrom, adăugând că, până în orizontul de timp 2030, compania va avea capacități de producție a biocarburanților avansați.


Dezbaterea „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România” face parte din proiectul „STOP aruncării uleiului alimentar uzat” inițiat de Asociația Energia Inteligentă cu scopul de a crește gradul de conștientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului și de a contribui la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieții noastre de zi cu zi prin creșterea calității apei potabile și a aerului. Totodată, folosirea uleiului alimentar uzat în producerea de energie din surse regenerabile, va face posibilă îndeplinirea țintelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon. Proiectul este susținut de partenerii media: Economistul, Financial Intelligence, The Diplomat Bucharest, Capital, Club Economic, Romania Durabilă, Energy Center, E-nergia, InvesTenergy, Info Mediu, Revista Piața și EM360 Group. 

 

Parlamentul European dorește ca UE să stabilească standarde globale privind inteligența artificială

0
  • Parlamentul European propune o foaie de parcurs a UE pentru 2030 
  • Beneficii uriașe ale utilizării inteligenței artificiale (IA) pentru a aborda schimbările climatice, pandemiile și piața forței de muncă 
  • Eurodeputații avertizează cu privire la riscurile la adresa drepturilor fundamentale, în special a vieții private 

Parlamentul European a adoptat recomandările finale ale Comisiei sale speciale pentru inteligența artificială în era digitală (AIDA).

Textul, adoptat cu 495 de voturi pentru, 34 împotrivă și 102 abțineri, afirmă că dezbaterea publică privind utilizarea inteligenței artificiale (IA) ar trebui să se concentreze asupra potențialului enorm al tehnologiei de a completa forța de muncă umană. UE ia act de faptul că UE a rămas în urmă în cursa mondială pentru poziția de lider în domeniul tehnologiei. Există riscul ca standardele să fie elaborate în altă parte, adesea de către actori nedemocratici, iar eurodeputații consideră că UE trebuie să acționeze ca un organism de standardizare la nivel mondial în domeniul IA.

Aceștia au identificat opțiuni de politică care ar putea debloca potențialul IA în domeniul sănătății, al mediului și al schimbărilor climatice, pentru a contribui la combaterea pandemiilor și a foametei la nivel mondial și pentru a îmbunătăți calitatea vieții oamenilor prin medicina personalizată. Eurodeputații europeni afirmă că, împreună cu infrastructura de sprijin necesară, educația și formarea, IA poate spori capitalul și productivitatea muncii, inovarea, creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă.

UE nu ar trebui să reglementeze întotdeauna IA ca tehnologie, afirmă eurodeputații, iar nivelul de intervenție normativă ar trebui să fie proporțional cu tipul de risc asociat utilizării specifice a unui sistem IA.

Riscuri de supraveghere în masă

Luând act de eforturile depuse de UE pentru un acord global privind standardele comune pentru utilizarea responsabilă a IA, eurodeputații încurajează democrațiile care împărtășesc aceeași viziune să colaboreze pentru a contura împreună această dezbatere internațională. Aceștia subliniază, de asemenea, că tehnologiile IA ar putea ridica probleme etice și juridice importante și își exprimă îngrijorarea cu privire la cercetarea militară și la evoluțiile tehnologice în ceea ce privește sistemele de arme autonome letale.

Parlamentul subliniază că anumite tehnologii IA permit automatizarea prelucrării informațiilor la o scară fără precedent, deschizând calea pentru o eventuală supraveghere în masă și pentru alte ingerințe ilegale în drepturile fundamentale. Eurodeputații avertizează că regimurile autoritare pot aplica sisteme de IA pentru a controla, a exercita supravegherea în masă și a-și ierarhiza cetățenii sau a restricționa libertatea de circulație, în timp ce platformele tehnologice dominante utilizează IA pentru a obține mai multe informații cu caracter personal. Pentru eurodeputați, această întocmire de profiluri prezintă riscuri pentru sistemele democratice.

Prin urmare, potrivit Parlamentului, UE ar trebui să acorde prioritate cooperării internaționale cu parteneri care împărtășesc aceeași viziune, pentru a proteja drepturile fundamentale și, în același timp, pentru a coopera în vederea reducerii la minimum a noilor amenințări tehnologice.

Raportorul Axel Voss (PPE, Germania) a declarat: „Prin acest raport, arătăm în mod clar că IA va fi un stimulent pentru digitalizare și un factor de schimbare radicală în ceea ce privește concurența digitală la nivel mondial. Foaia noastră de parcurs privind IA permite UE să își asume un rol de lider la nivel mondial.”

„UE are acum șansa unică de a promova o abordare a IA centrată pe factorul uman și de încredere. Una care se bazează pe drepturile fundamentale, care gestionează riscurile, profitând totodată pe deplin de beneficiile pe care IA le poate aduce pentru întreaga societate. Avem nevoie de un cadru juridic care să lase loc inovării și de o piață unică digitală armonizată, cu standarde clare. Avem nevoie de investiții maxime și de o infrastructură digitală solidă și durabilă la care să poată avea acces toți cetățenii”, a adăugat el.

Președintele Comisiei AIDA, Dragoș Tudorache (Renew, România), a declarat: „Viitoarea noastră competitivitate globală în sectorul digital depinde de normele pe care le punem în aplicare astăzi. Aceste norme trebuie să fie în concordanță cu valorile noastre: democrația, statul de drept, drepturile fundamentale și respectarea ordinii internaționale bazate pe norme. Succesul în acest sens este extrem de important, deoarece lupta dintre autoritarism și democrație devine din ce în ce mai acută – și, din păcate, mai mortală, așa cum am văzut în cazul invaziei nejustificate a Ucrainei de către Rusia.”

Raportul va contribui la viitoarea activitate parlamentară privind IA, în special la Legea privind IA, care este discutată în prezent în Comisia pentru piața internă și consumatori (IMCO) și în Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE). Legea privind IA urmează să fie votată în comun de cele două comisii la sfârșitul lunii septembrie.



Comisia AIDA și-a început activitatea în septembrie 2020. În mandatul său, comisia a fost însărcinată să analizeze impactul IA asupra economiei UE și a diferitelor sale sectoare, să analizeze modul în care țările din afara UE se ocupă de IA și să traseze calea de urmat. Comisia a organizat o serie de audieri și dezbateri pentru a contribui la raportul său final, care vizează stabilirea unei foi de parcurs privind IA până în 2030.

Până la 300 mil. euro sprijin nerambursabil destinat IMM prin noua Măsură POC 4.1.2., pentru depășirea crizei generate de pandemia de COVID-19, în sectoarele agroalimentar, piscicultură sau acvacultură

0

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat, pe 29 aprilie, draftul de OUG pentru POC 4.1.2, o nouă axă de finanțare nerambursabilă destinată capitalului de lucru în sectorul agroalimentar, cu un buget total alocat de aproximativ 300 milioane euro.

  • Grant maxim de 15% din cifra de afaceri pe 2019, dar nu mai mult de 120.000 euro pentru societăți, cooperative și asociații din domeniul agriculturii; Sesiunea s-ar putea deschide pe 25 mai 2022;

Obiectivul schemei îl reprezintă susținerea IMM în cadrul programului de relansare economică cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, prin acordarea de ajutoare temporare cu valoare limitată IMM care se confruntă cu un deficit sau chiar cu indisponibilitatea lichidităților, arată datele consultate de REI Finance Advisors, una dintre cele mai mari companii de consultanță specializată în atragerea de fonduri nerambursabile din fonduri europene și ajutoare de stat.

Schema prevede o finanțare nerambursabilă pentru diferite tipuri de companii, de la PFA, ÎI, asociații, cooperative, până la IMM.

Granturile pentru capital de lucru sunt disponibile sectoarelor agricultură, piscicultură, acvacultură și industrie alimentară, iar beneficiarii eligibili sunt IMM, cooperative, asociații care dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării acestuia pentru capitalul de lucru, respectiv mențin sau, după caz, suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor. 

  • 5.000 euro pentru PFA, ÎI, IMM din domeniile de activitate eligibile, cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro;
    15% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 100.000 euro pentru IMM din sectorul agricol, care au înregistrat rulaje cuprinse între 13.501 și 1 milion euro;
  • 15% din cifra de afaceri pe 2019, dar nu mai mult de 120.000 euro pentru IMM din sectoarele pisciculturii și acvaculturii din domeniile de activitate eligibile, care au înregistrat rulaje cuprinse între 13.501 și 1 milion euro;
  • Maximum 100.000 euro pentru IMM din sectoarele agricol și agroalimentar, ale căror afaceri au depășit 1 milion euro;
  • Maximum 120.000 euro pentru IMM din sectoarele piscicultură și acvacultură, ale căror afaceri au depășit 1 milion euro.

Cheltuielile eligibile vizează stocurile cu materii prime, materiale, mărfuri sau alte categorii de stocuri necesare activității, achitarea de datorii curente sau restanțe față de furnizori, cheltuieli cu chiria pe baza de contract încheiat sau redevență, cheltuieli cu achiziția de servicii necesare activității curente, cheltuieli cu achiziția de obiecte de inventar, echipamente, utilaje, instalații sau tehnologii, respectiv plata datoriilor către bugetul de stat.

Roxana Mircea,partener REI Finance Advisors

„În contextul actual de scumpiri în lanț, a creșterii prețului îngrășămintelor, cât și imposibilitatea aprovizionării cu anumite materii prime, această finanțare pentru capital de lucru este o gură de oxigen adresată agriculturii și industriei agroalimentare din România. Schema va suscita un interes major, ne așteptam să se depună între 10.000 și 20.000 de solicitări, însă totul depinde, în mare măsură, de momentul deschiderii sesiunii și de principiile de selecție. Potrivit Ministerului, sesiunea se va deschide pe 25.05, iar contractele de finanțare se vor semna până la 30.06”, a declarat Roxana Mircea, managing partner REI Finance Advisors.

Ce domenii sunt eligibile în cadrul Măsurii „Grant pentru capital de lucru în sectoarele agricultură, piscicultură, acvacultură și industrie alimentară”

Conform proiectului propus de MIPE, următoarele domenii și clase de activitate sunt eligibile pentru accesarea fondurilor nerambursabile puse la dispoziție de autorități în perioada următoare:

A – Agricultură, silvicultură și pescuit

1 Agricultură, vânătoare și servicii anexe
11 Cultivarea plantelor nepermanente
111 Cultivarea cerealelor (exclusiv orez), plantelor leguminoase și a plantelor producătoare de semințe oleaginoase
112 Cultivarea orezului
113 Cultivarea legumelor și a pepenilor, a rădăcinoaselor și tuberculilor
114 Cultivarea trestiei de zahăr
115 Cultivarea tutunului
116 Cultivarea plantelor pentru fibre textile
119 Cultivarea altor plante din culturi nepermanente
12 Cultivarea plantelor din culturi permanente
121 Cultivarea strugurilor
122 Cultivarea fructelor tropicale și subtropicale
123 Cultivarea fructelor citrice
124 Cultivarea fructelor semințoase și sâmburoase
125 Cultivarea fructelor arbuștilor fructiferi, căpșunilor, nuciferilor și a altor pomi fructiferi
126 Cultivarea fructelor oleaginoase
127 Cultivarea plantelor pentru prepararea băuturilor
128 Cultivarea condimentelor, plantelor aromatice, medicinale și a plantelor de uz farmaceutic
129 Cultivarea altor plante permanente
13 Cultivarea plantelor pentru înmulțire
130 Cultivarea plantelor pentru înmulțire
14 Creșterea animalelor
141 Creșterea bovinelor de lapte
142 Creșterea altor bovine
143 Creșterea cailor și a altor cabaline
144 Creșterea camilelor și a camelidelor
145 Creșterea ovinelor si caprinelor
146 Creșterea porcinelor
147 Creșterea păsărilor
149 Creșterea altor animale
15 Activități în ferme mixte (cultură vegetală combinată cu creșterea animalelor)
150 Activități în ferme mixte (cultură vegetală combinată cu creșterea animalelor)
16 Activități auxiliare agriculturii și activități după recoltare
016 Activități auxiliare agriculturii și activități după recoltare
0161 Activități auxiliare pentru producția vegetală
0162 Activități auxiliare pentru creșterea animalelor
0163 Activități după recoltare
0164 Pregătirea semințelor
03 Pescuitul și acvacultura
031 Pescuitul
0311 Pescuitul maritim
0312 Pescuitul in ape dulci
032 Acvacultura
0321 Acvacultura maritimă
0322 Acvacultura în ape dulci
10 Industria alimentară
101 Producția, prelucrarea și conservarea cărnii și a produselor din carne
1011 Prelucrarea și conservarea cărnii
1012 Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
1013 Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)
102 Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
1020 Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
103 Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor
1031 Prelucrarea și conservarea cartofilor
1032 Fabricarea sucurilor de fructe și legume
1039 Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor n.c.a.
104 Fabricarea uleiurilor și a grăsimilor vegetale și animale
1041 Fabricarea uleiurilor și grăsimilor
1042 Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare
105 Fabricarea produselor lactate
1051 Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
1052 Fabricarea înghețatei
106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului și produselor din amidon
1061 Fabricarea produselor de morărit
1062 Fabricarea amidonului și a produselor din amidon
107 Fabricarea produselor de brutărie și a produselor făinoase
1071 Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
1072 Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
1073 Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cuscusului și a altor produse făinoase similare
108 Fabricarea altor produse alimentare
1081 Fabricarea zahărului
1082 Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
1083 Prelucrarea ceaiului și cafelei
1084 Fabricarea condimentelor și ingredientelor
1085 Fabricarea de mâncăruri preparate
1086 Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice
1089 Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor
1091 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă
1092 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie
172 Fabricarea articolelor din hârtie și carton
1721 Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton

BestJobs: Anunțurile de job care afișează salariul atrag cu 37% mai mulți candidați decât cele care îl țin secret

0

Transparența ofertei salariale în anunțul de angajare este un criteriu tot mai important în alegerea jobului, mai ales sub impactul inflației în creștere și a mobilității accelerate a candidaților. Selectarea joburilor care afișează salariul devine o tendință tot mai clară în căutările candidaților români, cu atât mai mult cu cât aceștia folosesc funcția de ordonare a joburilor de pe BestJobs, inclusiv după nivelul salariului, pe lângă domeniu, locație, nivel de experiență sau mod de lucru. Conform datelor din platforma de recrutare BestJobs, anunțurile care menționează oferta salarială primesc cu 37% mai multe CV-uri. Mai exact, datele arată că peste un sfert din totalul aplicărilor s-au îndreptat către acele anunțuri care menționează salariul, iar în prezent, 1 din 5 joburi de pe platformă are salariul publicat. 

„Faptul că tot mai multe anunțuri afișează salariul este un semn clar că angajatorii au început să răspundă nevoilor candidaților, mai ales în acest an când atragerea de talente potrivite s-a dovedit a fi o provocare. Așa cum am observat și din răspunsurile angajaților la sondajele noastre, salariul este un factor de decizie în aplicarea la un job sau în schimbarea lui, întrucât peste 60% dintre respondenți  declară că și-ar schimba locul de muncă pentru un salariu mai mare. În plus, afișarea salariului în anunțul de angajare le oferă un avantaj recrutorilor, deoarece atrag mai mulți candidați și selecția celor care aplică se face mai eficient”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs. 

În luna aprilie, cei mai mulți dintre candidați s-au orientat către Vânzări, cu peste 70.000 de aplicări, Management, cu aproximativ 53.000 de aplicări, Financiar / Contabilitate, cu alte aproape 40.000 de aplicări, Administrativ /  Secretariat cu 27.000 de aplicări și IT / Telecom, cu peste 26.000 de aplicări. 

Oferta de muncă este variată, dar sunt câteva domenii care predomină pe piața muncii la nivel național. De exemplu, Vânzările sunt în topul ofertelor din toate județele țării, la fel și Ingineria și Financiar/ Contabilitate. Se remarcă totuși județele Brașov și Arad pentru numeroasele oferte în Inginerie, precum și Clujul pentru nevoia de informaticieni. Pe lângă domeniile vedetă, Bucureștiul și Ilfovul oferă un număr mare de oportunități pentru specialiștii în Logistică. 

Munca în sistem hibrid își conturează și mai mult prezența în oferta de joburi disponibile pe BestJobs. Astfel, 16% dintre anunțurile de joburi permit împărțirea activității între sediu și biroul de acasă. Și oferta de joburi remote din partea companiilor s-a menținut la un nivel crescut, astfel că mai mult de 10% din volumul total al joburilor disponibile menționează posibilitatea muncii de oriunde. Acestea au atras și ele peste 15% dintre aplicări și au reprezentat aproximativ 5% din volumul de căutări înregistrate după cuvinte cheie. 

Topul domeniilor cu cele mai multe oferte active de joburi din luna aprilie a fost susținut de  Vânzări, IT / Telecom, Management, Financiar / Contabilitate și Inginerie. 

Transportatorii se confruntă cu provocări majore după cele două crize consecutive. Multe finanțări nu le sunt accesibile

0

Instant Factoring, fintech-ul românesc de micro-finanțare a companiilor mici și mijlocii, lansează studiul de sector despre provocările întâmpinate de industria transportului rutier de mărfuri din România, cauzate în special de cele două crize succesive, pandemia și conflictul militar-politic din Estul Europei, și despre impactul acestora la nivel economic. Conform antreprenorilor români care activează în domeniu, soluțiile de finanțare din partea Statului sau a băncilor sunt dificil de accesat pentru IMM-uri, iar contracararea creșterii semnificative a costurilor operaționale – combustibil, polițele RCA, forța de muncă și termenele de plată reale de până la 120 de zile, se poate face numai prin negocierea directă a prețurilor cu clientul, respectiv prin factoring, una dintre puținele metode de finanțare accesibile firmelor mici.

După un deceniu în care industria globală de transport de mărfuri a cunoscut o evoluție ascendentă, pandemia a reușit să stopeze această dezvoltare, multe dintre firmele mici și mijlocii fiind nevoite să își înceteze activitatea după anul 2020. Firmele românești nu au făcut nici ele excepție, volumul de mărfuri transportat pe șosele, peste hotare, diminuându-se cu aproape 13% din 2019 până în 2020. Astfel, dacă în anul de dinaintea pandemiei, România înregistra un volum de 20.441 milioane TKM (tone/km) de transporturi internaționale, în 2020, acesta s-a redus la 17.833 milioane TKM (tone/km), conform datelor Eurostat. 

„În prezent, situația din industrie cunoaște o ameliorare, datele INS arată o creștere de 16% a volumului de mărfuri transportat la nivel național anul trecut față de 2020, însă o serie de provocări curente rămân dificil de gestionat. Printre acestea se numără prețul carburantului în continuă creștere după declanșarea crizei militar-politice din Estul Europei, termenele de plată mărite uneori până la 4 luni, criza șoferilor profesioniști, creșterea semnificativă a polițelor RCA, lipsa tehnologizării antreprenorilor din acest sector și puterea lor scăzută de negociere a prețului cu clientul”, explică Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

 

Un duo tarifar dificil: prețul motorinei și termenele de plată 

În 2020, odată cu impunerea de carantine și alte restricții la nivel internațional, prețul carburanților înregistra scăderi semnificative, cel mai mic preț fiind de 4,34 lei pentru motorină. Ulterior însă, tarifele au crescut galopant, ajungând în prezent la peste 8 lei/ litru. Astfel, IMM-urile din industrie s-au văzut nevoite să renunțe la activitatea cu mărfuri neesențiale și să amâne pe termen nedeterminat orice alt tip de investiție pentru a-și acoperi acest cost vital pentru activitate. 

Problema s-a accentuat și după ce unii clienți ai transportatorilor au mărit termenele de plată, presați și ei de contextul economic. Și anterior crizei mondiale în sănătate, industria de transport se confrunta cu probleme la acest capitol, facturile de pe o cursă fiind plătite între 30 și 90 de zile. În prezent, în unele cazuri, transportatorii au ajuns să își primească banii de pe cursele efectuate și după 120 de zile. Astfel de situații sunt cauzate de faptul că termenul de plată se calculează, în majoritatea cazurilor, după ce cursa a fost deja efectuată, iar clienții solicită și documentele în original, ceea ce duce la încă o amânare a plății.  

„Problema este una veche, pentru că transportatorii au acceptat aceste termene de plată și așa s-a format piața. Iar solicitarea documentelor în original îl mai prelungește pe transportator la plată adâncindu-l în situația financiară și așa precară. Abia acum aceștia încep să își renegocieze contractele care nu prevăd clauze echitabile de ajustare a tarifelor în funcție de evoluția prețurilor la carburanți, precum și a termenelor de plată”, punctează Decebal Popescu, fondator și consultant al Transport Academy, firmă de consultanță în transporturi rutiere.

Criza șoferilor profesioniști este internațională

Pandemia a provocat și o reorientare în carieră pentru mulți dintre șoferi, care fie au schimbat domeniul de activitate, fie s-au angajat la firme de curierat, un segment care a prosperat în această perioadă, sau au decis să emigreze, destinația preferată fiind Germania. Conform proprietarilor de firme de transport intervievați de Instant Factoring, șoferii români nu sunt atrași de diferența de salariu, ci mai degrabă de avantajele pe care le au la nivel social, care le oferă posibilitatea ca într-o perioadă de 1-2 ani să-și aducă familia alături. 

„La fel ca în cazul termenelor de plată, și această criză de personal este una cu rădăcini mai adânci. În ultimii ani, interesul pentru meseria de șofer s-a diminuat considerabil, nemaifiind considerată una atractivă din cauza lipsei timpului alături de familie și a condițiilor impuse de un trai pe drumuri. O rezolvare a acestei situații ar putea fi formarea unui sindicat care să asigure un dialog social între patronat și angajat”, consideră Decebal Popescu. 

Soluțiile de finanțare, greu accesibile pentru micii transportatori

În timpul pandemiei, multe firme mici de transport rutier de mărfuri au încercat să acceseze împrumuturi bancare pentru a-și putea optimiza costurile, însă fie nu îndeplineau cerințele băncilor sau pe cele ale schemelor de finanțare de la Stat, fie îi dezavantajau pe termen mediu și lung. 

„Un lucru bun care ni s-a întâmplat în pandemie a fost că Statul ne-a mai amânat cu plățile pentru șoferi”, spune Zacota Ioan, proprietarul BIANCA TRANS LOGISTIC SRL. 

Pe lângă mărirea prețurilor, obținută în unele cazuri după negocieri îndelungate, una dintre cele mai accesibile soluții s-a dovedit a fi factoringul, adică scontarea facturilor pentru obținerea rapidă de cash. Întrebați ce au plătit mai întâi cu banii obținuți din factoring, majoritatea reprezentanților companiilor de transport au răspuns că prioritatea a fost motorina, al cărei tarif creștea constant în cele 2-3 luni de așteptare a plății din partea clientului. Următoarea categorie de costuri plătită de transportatori au fost ratele pentru vehicule, pentru evitarea dobânzilor, respectiv salariile șoferilor. Acest ultim cost a fost cu atât mai dificil de gestionat cu cât mulți șoferi care operau curse internaționale au fost nevoiți să stea și în carantină din cauza măsurilor restrictive impuse de unele state. 

„Să stai să aștepți 90 de zile nu prea ai cum. Eu zic că pentru o firmă mică, factoringul este un sprijin foarte mare. Este ideal mai ales pentru firmele la început de drum, nu vorbim de firmele mari cărora li se deschid ușile băncii chiar dacă încă nu a început programul”, explică Ovidiu Damian, proprietar al firmei D&R Kuhltransporte Spedition SRL, care realizează transport internațional.

Educația pentru științe în depășirea crizelor

0

Conferința Națională a Comunității Educație pentru Știință și-a derulat a patra ediție la Suceava, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, organizată de Universitatea din București, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca în colaborare cu Institutul Național pentru Fizica Pământului și Institutul Național de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”. Au participat peste 250 de profesori şi cercetători din toată țara și din Republica Moldova, reprezentanți ai industriei, ai administrației publice şi ai societății civile. Tema conferinței a fost „Scrutând viitorul: perspectivele educației STEM. Lecții din criză”.


După cum ne informează organizatorii, „30 de ateliere interactive și prezentări au fost oferite profesorilor de specialiști din România și Republica Moldova pe parcursul conferinței, în ceea ce s-a dovedit un prilej de analiză și reflecție asupra modului în care educația pentru știință a evoluat în ultimii ani, sub influența crizelor traversate de regiune și de întreaga lume, dar și prin prisma inovațiilor tehnologice și științifice.
Participanții au putut asista și la trei mese rotunde care au dezbătut subiecte de actualitate axate pe educația care poate contribui la schimbări în comunitate.

Temele celor trei mese rotunde au fost:
● Green STEM
● Verigile lipsă dintre domeniile de specializare inteligentă ale României și educația STEM. Studiu de caz: bioeconomia
● Ce conferă valoare școlii și serviciilor de suport în învățare și în carieră și cum susținem creșterea comunității sale extinse?


Mai mult de 150 dintre participanți au fost profesori de științe și tehnologie (fizică, matematică, chimie, biologie, informatică, geografie, tehnologii etc.), profesori din învățământul primar și profesori consilieri școlari și în carieră din învățământul preuniversitar interesați de perfecționarea în predarea modernă, activă și integrată a științelor. 125 dintre aceştia au beneficiat din partea organizatorilor de burse care au acoperit mesele, taxa de participare precum şi costurile de cazare, unde a fost cazul”.


Marcel Irașoc, profesor la Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, Iași: „Toate atelierele mi s-au părut foarte interesante, am învățat o grămadă de lucruri, mi-au plăcut oamenii cu care am interacționat, chiar dacă am provenit din domenii diferite. Eu sunt informatician și am lucrat cu un psiholog și cu un profesor de limba română. A fost extraordinar, a trebuit să găsim acea cale de mijloc, să le adunăm pe toate și să avem rezultate în echipă. O ediție a conferinței foarte reușită, toți sunt încântați de cele aflate aici și abia aștept să o prind și pe următoarea.”


Contesina Rusu, profesor la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, București: „Am apreciat foarte tare această conferință, mai cu seamă pentru că a avut lucruri și ateliere practice. Consider că este unul dintre evenimentele frumoase pe care le organizează cercetătorii pentru noi, profesorii.”


Mirela Emilia Pop, profesor la Școala Gimnazială Băsești, Maramureș: „Am învățat foarte multe lucruri noi la această conferință. La atelierul la care am participat am făcut o activitate practică prin care am realizat un spectrometru de hârtie. Abia aștept să realizez activitatea și la clasă împreună cu elevii mei.”


Universitatea din București subliniază că evenimentul de la Suceava face parte dintr-o serie amplă coorganizată „prin profesorii, cercetătorii și reprezentanții săi – unii dintre aceștia reuniți sub cupola Comunității Educație pentru Știință –, serie menită să sprijine transferul de idei și de cunoștințe spre societate, să contribuie la formarea unor rețele de promovare a științei în educație și să susțină excelența în școlile din România.


Astfel, profesorii participanți au fost îndemnați să recomande elevi pentru cea de-a V-a ediție a Școlii de vară de Știință și Tehnologie care se va desfășura la Măgurele, la finalul lunii august 2022, pe parcursul a două săptămâni. Tot atunci va fi organizată și o nouă ediție a Școlii de vară dedicate profesorilor care predau materii din zona STEM.


Seria evenimentelor educaționale dedicate științei va continua în luna septembrie cu evenimentele din seria Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022, organizate în cadrul consorțiului ReCoNnect, consorțiu finanțat prin programul Horizon 2022 al Comisiei Europene.


Detalii despre evenimentele CEST pot fi urmărite în timp real pe pagina de Facebook a Comunității, dar și pe site-ul educatiepentrustiinta.ro”.

Ambulanțe de top concepute de compania cu capital integral românesc Deltamed

0

Compania cu capital integral românesc Deltamed, cel mai mare producător din Europa de Est de vehicule pentru intervenții speciale, a proiectat, a asamblat și a livrat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) 12 ambulanțe destinate transportului nou-născuților în stare critică, în cadrul proiectului cu fonduri europene Viziune 2020”, derulat de IGSU.

Beneficiarii sunt unitățile pentru Situații de Urgență din județele cu populație numeroasă și centre medicale puternice: Iași, Prahova, Constanța, Dolj, Cluj, Sibiu, Brașov, Mureș, Timiș și Bihor. Alte două ambulanțe neonatale vor fi alocate pentru zona București – Ilfov.

Ambulanțele au fost achiziționate de IGSU, în urma unei licitații cu mai mulți concurenți, la un preț de 746.855 de lei, fără TVA, fiecare unitate. Proiectul „Viziune 2020”, finanțat din fonduri europene, are ca termen de finalizare luna octombrie 2022 și prevede livrarea unui număr de minim 10 și maxim 20 de ambulanțe neonatale către IGSU.


Dan Oșan șeful departamentului de proiectare al companiei Deltamed: „Dotarea și amplasarea echipamentelor au fost proiectate de echipa Deltamed astfel încât să permită echipei medicale să monitorizeze pacientul ca și când acesta ar fi internat într-o secție de terapie intensivă neonatală. Autospeciala include o zonă încălzită cu radiații infraroșii amenajată pentru executarea unor manevre medicale la care ar putea fi nevoită să apeleze echipa înalt specializată ce însoțește transferul nou-născutului.”


Producătorii subliniază că „ambulanțele Deltamed sunt dotate cu echipamente medicale de ultimă generație adaptate, care alcătuiesc o unitate de Terapie Intensivă special concepută pentru transportarea nou-născuților aflați în stare critică spre spitalul unde urmează să fie tratați. Aparatura va monitoriza permanent starea micuțului pacient și poate transmite în timp real datele către spital, pentru ca medicii să fie deja pregătiți pentru o eventuală intervenție, în momentul preluării nou-născutului.
Echipamentele din dotarea Ambulanțelor neonatale livrate de compania Deltamed, cele mai moderne existente în prezent la noi în țară includ:
• Incubator NITE produs de compania Mediprema, Franța
• Ventilator Eve Neo achiziționat de la compania Mediprema si produs de compania Fritz Stephan GmbH, Germania
• Injectomat Space produs de B.Braun Melsungen AG, Germania
• Defribrilator Corpuls3, producator – GS Elektromedizinische Geräte G. Stemple GmbH


Incubatorul este montat pe targă, iar toată aparatură poate fi alimentată și printr-un sistem autonom, cu baterie, astfel încât echipamentele vitale pentru bebeluș să funcționeze și în intervalul în care acesta este transferat din ambulanță în spital, elicopter etc.


Ambulanțele sunt construite pe o structură Volkswagen Crafter, cu o suspensie pneumatică al cărui modul de control conține un microprocesor cu software instalat, pentru a garanta transportul în deplin confort al nou-născutului. Ambulanțele livrate sunt de tip C și permit deplasarea unei echipe complexe formate din: medic neonatolog, anestezist reanimator cu pregătire specifică în acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi terapia intensivă a nou-născutului aflat în stare critică, asistent medical cu pregătire specifică în îngrijirea nou-născutului și un conducător auto sau ambulanţier care a absolvit un curs de prim ajutor calificat.


Cu o vastă experiență în domeniu, Deltamed a mai furnizat ambulanțe neonatale pentru șapte județe, în cadrul unor proiecte derulate de Ministerul Sănătății. De asemenea, anul trecut, compania a exportat o ambulanță de acest tip în Bulgaria.


Ambulanțele neonatale, de maximă necesitate pentru sistemul românesc de sănătate:
• Rata mortalității infantile a coborât semnificativ în ultimii ani, după ce România a condus timp de decenii în clasamentul european referitor la acest indicator de sănătate ce reflectă modul în care o țară își tratează viitorul
• Conform celor mai recente date ale Institului Național de Statistică (INS), din februarie 2022, rata mortalității infantile în România a fost de 5,6 la 1.000 de copii născuți vii, în 2020. În cifre absolute, aceasta înseamnă că 1.104 copii sub un an au decedat în 2020, în România, din diferite cauze. Cu toate acestea, țara noastră încă figurează printre statele cu mortalitate infantilă ridicată. ”


Deltamed este recunoscut drept „cel mai mare producător de ambulanțe din Europa de Est, companie de tehnologie centrată pe inovație ce oferă soluții integrate în cazul vehiculelor destinate intervențiilor speciale pentru salvarea de vieți, fie că este vorba despre ambulanțe, autospeciale pentru descarcerare sau pentru stingerea incendiilor.


Cu o experiență de 25 de ani în domeniu, Deltamed este o companie cu capital 100% românesc ce oferă proiecte adaptate nevoilor beneficiarilor și concepute specific de echipa sa de profesioniști. Echipamentele instalate pe ambulanțele și autospecialele Deltamed fac parte din gama de tehnologii de vârf ale unor companii de top, la nivel global, pe segmentul lor de activitate.


Unitatea de producție a Deltamed este situată în localitatea Gilău județul Cluj, pe o suprafață cumulată de aproape 13.000 mp ce conține șapte hale de producție propriu-zisă, precum și departamentele de Cercetare & Proiectare și de Control al Calității și After Sales dedicate.
Deltamed a înregistrat o cifră medie anuală de afaceri de peste 35 de milioane de euro, în ultimii trei ani”.