Restricțiile COVID-19 au făcut ca
experiența de a face cumpărături să treacă de la magazinul fizic la cel online. Acesta a devenit important chiar și pentru industrii mai tradiționale,
cum este cea a panificației, însă consumatorii nu sunt dispuși să renunțe la magazinele fizice atunci când își aleg astfel de produse. Își doresc mai multe informații
disponibile în mediul online, cum s-a realizat acel produs, din ce ingrediente,
cu ce beneficii nutriționale vine sau care sunt combinațiile de gusturi din acel
produs, însă achiziția să fie mai degrabă realizată în magazinul fizic. Vorbim de o combinare a magazinelor fizice
cu avantajele online-ului pentru a oferi experiențe de cumpărare la un alt
nivel, si anume o experiență „figitală”. De asemenea, consumatorii de azi sunt mult mai conștienți de ceea ce consumă
și de impactul pe care alimentele le pot avea asupra stării de sănătate. Fac
alegeri asumate și mai bine conștientizate și vedem un apetit tot mai mare
pentru produse nutriționale, care să contribuie la sănătatea lor și care să le
confere o stare de bine. Acestea sunt câteva dintre concluziile uneia dintre cele mai ample
cercetări de piață, Taste Tomorrow, efectuată la nivel global, în 44 de țări, inclusiv în România, comandată și
prezentată, în cadrul unui eveniment organizat de Puratos România, parte
a grupului belgian Puratos, unul dintre cei mai importanți producători globali
de materii prime inovative pentru industria de panificaţie, patiserie şi
ciocolaterie.
„Taste Tomorrow este la a 10-a aniversare și azi, mai mult ca
oricând, în această perioadă în care viteza de reacție este crucială, este
important să înțelegem așteptările, temerile, nevoile și comportamentele
consumatorilor. Parte din misiunea noastră de a-i
ajuta să-și dezvolte afacerile, le oferim producătorilor din industrie informații
utile despre tendințe, atitudini și obiceiuri de consum pe care să le traducă
mai departe în produse inovatoare, la nivelul așteptărilor consumatorilor.
Încercăm să anticipăm toate aceste tendințe la nivel global și tocmai de aceea
efectuăm acest studiu în 44 de țări, cu regularitate la fiecare 3 ani”, a explicat Gabriela Bereș director
regional pentru Europa Centrală și de Est.
În cadrului evenimentului de două zile Taste
Tomorrow, experți din cadrul Ipsos, Puratos și unii dintre cei mai apreciați
lideri și speakeri din industrie au împărtășit rezultatele cercetării,
opiniile, sfaturile și predicțiile care vor ajuta deținătorii de branduri,
producătorii și comercianții să navigheze într-un peisaj al consumatorilor care
a evoluat semnificativ în ultimele luni cu perspectivă de dezvoltare în
continuare.
„Taste Tomorrow
nu este doar despre a observa evoluția tendințelor din piața de panificație. Ne asumăm
rolul de a traduce mai departe aceste așteptări ale consumatorilor în soluții
și ingrediente inovatoare în domeniul panificației și al cofetăriei. Iar modul
prin care am înțeles tendințele anul acesta este și el unul inovator. Am adăugat
metodologiei standard de cercetare, tehnici de inteligență artificială
semantică. Observăm și analizăm continuu, cu ajutorul algoritmilor de AI, o
multitudine de cuvinte cheie apărute în spațiul online, tocmai pentru a putea
anticipa și cuantifica viitoare noi atitudini și comportamente de consum.”, a
explicat Andreea Ciocănescu, marketing manager
Puratos România.
Taste Tommorow 2021, pe scurt
Evenimentul global
Taste Tomorrow 2021 a avut loc, pentru prima dată, în mediu online, în
condițiile în care Puratos marchează aniversarea de 10 ani a propriului program
de cercetare. Tema evenimentului din această lună a fost „Food Beyond
Nutrition”, un concept care cuprinde nouă tendințe clare care au impact asupra
industriei alimentare de astăzi și de mâine.
„În mod deloc surprinzător, pandemia a
avut consecințe semnificative asupra industriei noastre”, a spus Nanno
Palte, group marketing intelligence manager la Puratos, „dar nu este
singurul factor care modelează conversațiile și comportamentele. Deși nu mai este
o noutate coronavirusul, asta nu înseamnă că tendințele pe care le împărtășim
săptămâna aceasta vor deveni foarte rapid istorie”.
Primele
cinci tendințe evidențiate la Taste Tomorrow 2021 sunt:
1. Sănătate holistică și hiper-personală
Căutarea unei alimentații mai sănătoase
continuă, iar cercetările Puratos evidențiază strategiile pe care consumatorii
le urmează pentru obținerea ei. „Ingredientele vedetă”, care nu numai că sunt
sănătoase, ci și augmentează gustul, sunt în creștere, la fel ca și familiaritatea
cu fibrele dietetice și impactul acestora asupra digestiei (până la 87% în Asia
Pacific) și a sănătății digestive generale. La nivel global, aproape patru din
cinci consumatori înțeleg că îmbunătățirea sănătății digestive este un
beneficiu pentru imunitate și 75% sunt de acord că are un efect pozitiv asupra
bunăstării mintale. Această înțelegere generală, împreună cu o mai mare
conștientizare a propriei sănătăți, înseamnă că astăzi consumatorii așteaptă
din ce în ce mai mult oferte hiper-personalizate; 63% caută alimente adaptate
stilului lor de viață individual. Când vine vorba de panificație, aproape două
treimi dintre respondenți ar aprecia o pâine adaptată nevoilor lor nutriționale
personale, de exemplu. Odată cu creșterea numărului de consumatori care sunt de
acord că ingredientul cacao are o valoare nutritivă ridicată și un rol în
reducerea anxietății, există o „oportunitate clară de a scrie un nou capitol
în rolul pâinii, al patiseriei și al ciocolatei în societate”, potrivit lui
Sophie Blum, chief marketing officer al grupului Puratos.
2. Consumatorul conștiincios
În 2021,
consumatorii sunt mai conștiincioși ca oricând cu privire la ceea ce mănâncă și
la modul în care acest lucru le influențează propria sănătate și pe cea a
planetei – determinându-i să facă alegeri mai informate. Astăzi, două treimi
dintre ei vor să știe de unde provin mâncarea lor și cum este preparată.
Schimbarea priorităților, alături de educație sporită și accesul îmbunătățit la
informații, determină alegerile și obiceiurile alimentare de astăzi. În
consecință, numărul consumatorilor care cumpără produse pe bază de plante s-a
dublat la 60%, devenind cea mai mare tendință alimentară din lume, potrivit
datelor Ipsos. Pentru prima dată, problemele de mediu și de sănătate sunt
ponderate în mod egal în ochii consumatorilor; 56% dintre respondenți sunt de
acord că alimentele pe bază de plante sunt mai sănătoase decât cele pe bază de
animale – în creștere cu 47% din 2018. Șase din zece sunt de asemenea de acord
că are un impact pozitiv asupra mediului – o creștere de o treime față de 2018.
3. Gust
În ciuda COVID-19, gustul rămâne principala
prioritate pentru consumatorii de astăzi. Dar acum, datorită creșterii
cumpărăturilor online și prezenței în creștere a rețelelor sociale – în special
în rândul generațiilor mai tinere – imaginea devine rapid la fel de importantă.
59% dintre consumatori sunt de acord că și mâncarea care arată bine este
gustoasă. Gustul se schimbă, de asemenea: pandemia a generat nostalgie pentru
mulți oameni, declanșând întoarcerea la rețetele tradiționale pentru trei din
patru consumatori. Cu toate acestea, cu ingrediente cheie de negăsit pe
rafturile magazinelor, planuri de călătorie în așteptare și o influență tot mai
mare a rețelelor sociale, consumatorii s-au bucurat, de asemenea, să
experimenteze diferite ingrediente și să încerce alimente noi, pentru a-și
satisface curiozitatea și gustul aventurii. 60% ar dori să încerce gusturi
exotice din alte părți ale lumii. Și aceasta este o oportunitate interesantă pentru
brutarii, patiserii și ciocolaterii agili și creativi, potrivit lui Nanno.
4. Confort maxim
„Ceea ce a început ca o evoluție, a devenit
o revoluție” atunci când vine vorba de comoditate, conform concluziilor Taste
Tomorrow. Adoptarea cumpărăturilor online a crescut exponențial; după ani de
creștere „lentă și constantă”, cumpărăturile săptămânale de produse alimentare
online s-au dublat în doar trei ani, iar 17% dintre consumatori comandă acum
online mâncare gătită cel puțin o dată pe săptămână. Cu o creștere accentuată a
achizițiilor online de produse de panificație, patiserie și ciocolată,
companiile mari și mici trebuie să își adapteze prezența digitală pentru a avea
succes. Consumatorii se așteaptă, de asemenea, la o comunicare mai bună atât în
magazin, cât și online, pentru a rămâne bine informați și a avea încredere în
deciziile lor de cumpărare.
5. Experiență de nivel următor
Deși pandemia a contribuit la creșterea
cumpărăturilor online, magazinele fizice sunt încă o prioritate pentru
majoritatea oamenilor. 77% dintre consumatori nu doresc ca magazinele să
dispară. Experții Taste Tomorrow au identificat necesitatea unei experiențe „figitale”
fără probleme în viitor, combinând avantajele canalelor online și offline.
Noile tehnologii, precum inteligența artificială și tehnologia smart, vor
contribui la furnizarea de recomandări mai bune și mai personalizate
consumatorilor – ajutându-i să facă alegeri alimentare mai bune în magazin și
online.