Sistemul RO e-transport – impact asupra importatorilor şi exportatorilor menționați în declarațiile vamale

_________________

Autori: Mihai Petre, Director, Consultanţă Vamală, EY România
Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ Internaţional, EY România

Importatorii și exportatorii sunt vizați direct de noul sistem național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, băuturi, materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte), ce ar urma să devină obligatoriu de la 1 iulie 2022. Recent, Guvernul a stabilit că Ro e-Transport va monitoriza și transportul bunurilor cu risc ridicat provenite din achiziții intracomunitare, al bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare, precum și transportul bunurilor provenite din import sau al celor care fac obiectul exportului. Cu alte cuvinte, statul va putea monitoriza, odată ce platforma va fi gata, nu doar transportul achizițiilor locale cu risc ridicat, ci toate transporturile de bunuri riscante fiscal, chiar și al acelora care doar tranzitează România. Scopul declarat – creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, precum și prevenirea și combatere comerțului ilicit de bunuri.

Radarul mărfurilor, așa cum mai este cunoscut Ro e-Transport, ar urma să devină opțional până la 31 iunie 2022, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier pe teritoriul României, conform OUG 41/2022, publicată în Monitorul Oficial săptămâna trecută (pe 11 aprilie 2022). Ulterior, acesta va fi obligatoriu, de la 1 iulie 2022. Sistemul vizează, în esență, toți operatorii economici de la noi care vând sau cumpără produse riscante ce sunt transportate pe căile rutiere – persoane juridice, ca și PFA-uri, II-uri sau IF-uri. Potrivit ultimelor informații disponibile, însă, nu este exclusă complet varianta prelungirii termenului de aplicare, în condițiile în care administrația fiscală nu a parcurs încă toți pașii necesari – organizarea unor licitații etc.

Cine are obligația de declarare?

Practic, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente transporturilor pe teritoriul național. Ele vor fi valabile pentru o perioadă prestabilită de la data începerii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului transportor. Conform prevederilor Ordonanței, vor avea obligația de declarare în Sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal următoarele categorii de persoane: destinatarul menționat în declarația vamală de import; expeditorul menționat în declarația vamală de export; beneficiarul achizițiilor intracomunitare de bunuri, furnizorul în cazul livrărilor locale și intracomunitare de bunuri; depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național.

Ce este UIT și ce reprezintă el ?

Codul UIT — este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile care fac obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat. În sistem vor fi înregistrate datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat.

Persoanele care au obligația de declarare vor pune la dispoziția transportatorului acest cod UIT, care va fi înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport.

Pe ce document de transport se va trece codul UIT?

Foarte important de reținut este că, în cazul transporturilor interne cu titlu oneros, documentul de transport este scrisoarea de transport tip CMR, conform prevederilor legislației privind transporturile rutiere. Agenții economici ar putea să analizeze oportunitatea de a emite un CMR electronic, ținând cont de faptul că România a aderat la Protocolul adițional privind scrisoarea electronică de însoțire (eCMR), la Convenția referitoare la contractul de transport rutier internațional de mărfuri pe șosele (CMR), prin Legea 29/2019.

În schimb, pentru transporturile efectuate cu flota proprie nu se completează CMR, ci un aviz de expediție sau document similar (de exemplu, aviz de însoțire).

În concluzie, agenții economici ar trebui să aibă în vedere faptul că utilizarea Sistemului RO e-Transport, opțională la acest moment, va deveni obligatorie de la 1 iulie 2022 și să aibă în vedere informațiile necesare pentru completarea în sistem precum și a metodelor de încărcare a acestor informații, pentru a scurta cât mai mult timpul de raportare a acestora. De asemenea, îi avertizăm pe agenții economici să nu mai omită obținerea CMR-ului, în condițiile în care acesta va deveni obligatoriu de completat, odată cu implementarea Ro e-Transport. 

Nerespectarea dispozițiilor Ordonanței e-Transport se va sancționa, începând de la data de 1 iulie 2022, cu amenzi cuprinse între 5.000 lei și 100.000 lei, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (în situații specifice, de exemplu, în cazul nedeclarării bunurilor). 

Proiectul Smart Grid CARMEN a devenit oficial Proiect de Interes Comun al Uniunii Europene

0

 

Proiectul Smart Grid Carpathian Modernized Energy Network (CARMEN), dezvoltat de către  Delgaz Grid SA și CNTEE Transelectrica SA în parteneriat cu operatorul de transport maghiar,  MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító ZRt, a primit aprobarea finală de  la Uniunea Europeană, fiind inclus pe lista a cincea a Proiectelor energetice de Interes Comun  (PIC). În 29 aprilie 2022 a intrat în vigoare Regulamentul delegat al Comisiei, 564/2022 din 19  noiembrie 2021, în urma aprobării de către Parlamentul European și Consiliu, prin care Proiectul CARMEN devine oficial Proiect de Interes Comun în aria tematică Smart Grid. 

Proiectele de Interes Comun sunt proiecte-cheie de infrastructură energetică transfrontalieră  pentru construirea unei piețe europene interne a energiei mai integrată și mai reziliență și pentru  urmărirea obiectivelor în materie de energie și climă. Actuala Listă PIC cuprinde 98 de proiecte:  67 de proiecte în domeniul transportului și stocării energiei electrice, 20 în domeniul gazelor  naturale, 6 proiecte de rețele de CO2 și 5 proiecte de rețele electrice inteligente. 

Proiectul CARMEN are o valoare de aproximativ 150 milioane euro, cererea de finanțare urmând a fi depusă în a doua jumătate a anului 2022. Implementarea se va derula pe o  perioadă de 6 ani, începând cu anul 2023 și până în 2028. 

Faptul că proiectul CARMEN a obținut statutul de Proiect de Interes Comun este un real  succes pentru compania noastră, fiind cel mai ambițios proiect de investiții al României în  infrastructura de distribuție a energiei electrice din Regiunea Nord-Est. Suntem recunoscători  colegilor din Delgaz Grid și partenerilor noștri de la Transelectrica și MAVIR pentru eforturile  depuse care au condus la acest rezultat. Avem convingerea că proiectul CARMEN va deveni un  model de bună practică din punct de vedere al colaborării dintre actorii sectorului  electroenergetic, în perspectiva adaptării la cerințele europene privind decarbonificarea,  digitalizarea și securitatea energetică”, declară Volker Raffel, CEO al E.ON România. 

Obținerea calității de Proiect de Interes Comun pentru proiectul CARMEN marchează un punct  de referință în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii energetice transfrontaliere în contextul  cooperării operatorilor de transport și distribuție. Pentru a face față tuturor transformărilor din  sectorul energetic susținute de agenda europeană, este necesară o abordare globală, în spiritul  colaborării și al împărtășirii informațiilor. Ne aflăm în contextul în care doar implementând  interoperabilitatea între sistemele noastre, printr-o cooperare pragmatică și curajoasă, putem  adapta rețelele la noile configurații ale sistemelor electroenergetice în contextul tranziției  energetice. Suntem mândri că Transelectrica este parte a acestui obiectiv investițional de  importanță majoră la nivel european și le mulțumim partenerilor noștri din cadrul Delgaz Grid  pentru colaborarea extraordinară în efortul de a da viață acestui proiect”, afirmă Gabriel  Andronache, CEO al CNTEE Transelectrica SA. 

Prin intermediul proiectului CARMEN, partenerii vizează modernizarea și dezvoltarea rețelelor  de transport și de distribuție energie electrică, precum și creșterea interoperabilității acestora,  atât la nivel național, cât și european, în sensul atingerii obiectivelor de interes comun. 

Astfel, se estimează modernizarea de stații și posturi de transformare, a liniilor aeriene de înaltă  tensiune, implementarea tehnologiilor IT și de comunicații specifice, precum și instalarea în  rețeaua electrică de transport a unor mijloace moderne de control al tensiunii la nivelul  sistemului energetic.  

CARMEN va contribui în mod direct la creșterea capacității de preluare în rețeaua de joasă  tensiune a electricității produse din surse regenerabile de către prosumatori, proiectul  reprezentând un pas extrem de important în direcția accelerării decarbonificării şi digitalizării  rețelei de transport şi distribuție a energiei electrice gestionate de cei trei parteneri.

Platforma online FAN Delivery, operațională în Iași și Brașov

0

Platforma online de personal shopping cu livrare rapidă FAN Delivery, lansată de liderul pieței locale de curierat FAN Courier, este operațională și în municipiile Iași și Brașov.  

Din 11 aprilie, serviciile FAN Delivery sunt disponibile în orașul Iași și în localitățile învecinate – Miroslava, Valea Lupului, Valea Adâncă și Balciu. Locuitorii acestor zone au posibilitatea să comande prin intermediul platformei de personal shopping produse de la Auchan, English Home și Noriel, ce le vor fi livrate la domiciliu în cel mai scurt timp. De asemenea, din 29 aprilie, FAN Delivery este prezentă și în orașul Brașov, precum și în Săcele, Sânpetru, Stupini și Ghimbav. Vendorii disponibili în aplicație în această zonă sunt Auchan, English Home, Noriel și Eagricultor – Piața Tractorul.

FAN Delivery anunță că „le oferă clienților din cele două orașe și din zonele limitrofe acestora posibilitatea de a achiziționa o gamă variată de produse, cu o livrare în maximum 90 de minute de la plasarea comenzii și cu o taxă de transport de 1 leu în prima lună de după lansare.

Compania continuă și consolidează la Brașov și la Iași parteneriatul strategic încheiat cu rețeaua de hipermarketuri Auchan.

Lansată în noiembrie, platforma online www.fandelivery.ro acoperă acum cererile clienților din cinci mari orașe din România – București, Cluj, Timișoara, Brașov și Iași.

Pe măsură ce se extinde la nivel național, platforma devine tot mai atractivă pentru vendori, companii medii și mari. Recent, Mobexpert, unul dintre cei mai cunoscuți retaileri de mobilier și produse home&deco din România, s-a înscris în platforma lansată de FAN Courier”. 

Dragoș Arnăutu, CEO FAN Delivery: „FAN Delivery își menține strategia de dezvoltare accelerată în 2022, pe care am anunțat-o încă de la lansare și iată că în doar patru luni serviciile noastre au ajuns deja în cinci orașe mari din România. Am atins așadar jumătate din obiectivul de acoperire națională, prezența în 10 orașe asumată pentru anul în curs. Ne bucurăm că există un interes foarte mare pentru astfel de servicii de personal shopping cu livrare rapidă. Produsele acoperă o gamă largă, de la articole de supermarket, până la legume și fructe din piața agro-alimentară, produse de home&deco sau jucării. Suntem acolo unde este nevoie de noi, în orașele mari și aglomerate, și ajutăm oamenii foarte ocupați să-și optimizeze timpul. După parcursul de până acum, suntem încrezători că vom pune în aplicare strategia de dezvoltare pentru acest an mai devreme decât prevăzusem inițial, urmând ca în continuare să ne ocupăm de atragerea cât mai multor vendori pe platformă, pentru a diversifica oferta de produse și a satisface cât mai multe din nevoile pe care le au clienții noștri.”

Persoanele care doresc să devină livratori o pot face rapid, accesând platforma www.fandelivery.ro, meniul „Înrolare livrator”. De asemenea, pentru a deveni vendor în aplicație, o companie trebuie să acceseze secțiunea „Înrolare vendor”, pe aceeași platformă.

Platforma de personal shopping își propune ca, în primele 12 luni de activitate, să depășească 10 milioane de lei și o medie zilnică de 700 de comenzi.

FAN Delivery, start-up lansat în decembrie 2021 de către FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, este caracterizat ca „o platformă de personal shopping accesibilă tuturor companiilor, mari și mici, care oferă produse și servicii incluse în categoriile listate: Supermarket, Local & Sănătos, Florărie, Beauty & Care, Party Shop, Delicatese, Books & Gifts și Electronice. În lista serviciilor nu va fi inclus serviciul de livrare produse preparate gătite – mâncare caldă. Până în prezent, serviciile FAN Delivery sunt disponibile în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Brașov.

Clienții interesați să folosească serviciile FAN Delivery pot vedea lista vendorilor și, implicit, a produselor ce pot fi livrate rapid după înregistrarea pe platformă sau din aplicația mobilă. FAN Delivery este o platformă care acceptă plata online și cash a serviciilor”.

 

Centru multidisciplinar în sprijinul investigării abuzurilor împotriva copiilor

0

Primul centru integrat din România pentru sprijinirea investigării violenței împotriva copiilor a fost inaugurat la Săftica, materializare a proiectului #LocDeAdevăr, inițiat de Asociația pentru Victimele Infracțiunilor Sexuale și Asociația Zi de Bine, cărora li s-au alăturat din mediul instituțional Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov, Consiliul Județean Ilfov, DGASPC Ilfov, Centrul Național pentru Sănătate Mintală și Luptă Antidrog și Asociația Institutul pentru Studiul și Tratamentul Traumei. Realizatorii subliniază că „noul centru de referință va permite specializarea unei echipe de profesioniști pregătiți să utilizeze instrumente științifice corelate cu cele mai actuale standarde internaționale pentru investigarea diverselor abuzuri la care este supus un copil-victimă. 

Funcționarea acestui spațiu multidisciplinar, alcătuit din camera de audiere, sală pentru asistență,  cabinet medical și zonă de asistare socială și terapeutică, va fi coordonată de prim-procurorul județului Ilfov și un grup consultativ din care face parte câte un reprezentant al fiecărei instituții implicate în proiect. Toate procedurile operaționale vor avea în centru interesul copilului pentru stabilirea adevărului și asistarea sa medico-terapeutică. În plus, cabinetul de examinare medicală va avea în dotare primul colposcop forenzic din România, un instrument care va permite obținerea de probe științifice, prin evidențierea și documentarea în imagini chiar și a celor mai mici leziuni de pe corp. Costurile administrative și de personal vor fi suportate de Consiliul Județean Ilfov, instituția care a și pus la dispoziție spațiul necesar amenajării și funcționării centrului integrat pentru sprijinirea investigării violenței împotriva copiilor”.    

Bugetul necesar pentru implementarea proiectului a fost de 55.000 euro și a fost oferit de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank.

Răzvan Tomoiu, prim-procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Ilfov: „Am pregătit un draft de ordin comun prin care să valorificăm imediat acest spațiu modern pentru toate investigațiile în care sunt implicați copiii.”

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Prin proiectul #LocDeAdevăr, respectiv #LocDeBine, am arătat că se pot face investigații judiciare centrate pe interesul copiilor, iar rezultatele sunt mai mult decât o nouă infrastructură. În jurul acestor spații s-a format deja o masă critică de profesioniști din justiție care au devenit conștienți de mecanismele prin care trauma influențează gândirea și comportamentul unui copil și sunt astfel mai pregătiți să obțină mărturii și alte probe relevante în dosarele de violență.“

Mihaela Chiper, președintele Asociației pentru Victimele Infracțiunilor Sexuale: „În acest proiect nu inovăm, ci adaptăm instrumente și metode care și-au dovedit eficiența peste tot în lume, din SUA și Europa de Vest, până în Coreea de Sud. Noi credem că știința în slujba justiției protejează un copil-victimă și, dincolo de aflarea adevărului, îl ajută să-și găsească echilibrul. Acest management central la procuror va permite articularea tuturor resurselor la care orice victimă are dreptul și ar trebui să aibă acces pentru a depăși momentul de criză. Informațiile rezultate din exploatarea centrului integrat pot genera politici locale de prevenție și reacții țintite în comunitățile vulnerabilizate inclusiv prin depistarea unui prădător sexual.”

Asociația Zi de Bine precizează că demersul de față „reprezintă o continuare a proiectului Loc de Bine, demarat încă din luna februarie 2021 de către Asociația Zi de Bine în colaborare cu Asociația pentru Victimele Infracțiunilor Sexuale. În această perioadă au fost realizate șapte camere de audiere pentru minori, la Parchetele de pe lângă Tribunalele din județele Argeș, Sibiu, Mureș, Bacău, Constanța, Vâlcea și Vrancea.

Proiectul celor șapte Locuri de Bine a fost deja preluat de Ministerul Public, iar Parchetul General urmează să amenajeze 35 de camere de audieri pentru copii în sediile a cinci direcții generale de asistență socială și protecția copilului din Capitală și în alte 30 în sediile unor parchete județene din România.

LocdeAdevăr a fost creat prin replicarea, pentru prima dată în România, a modelului de bune practici internațional care în SUA poartă numele de Child Advocacy Center, iar în Europa, Barnahus. 

Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine, o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza”.

Asociația Zi de Bine reamintește că are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. 

Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

 

Posibilă subscriere de 30% a pieței de retail la listarea Hidroelectrica

0

O analiză efectuată de TradeVille, cel mai mare broker de retail din România, estimează posibilitatea ca investitorii individuali de la BVB să subscrie în jur de 30% dintr-o ofertă publică secundară prin care acționarul minoritar Fondul Proprietatea (FP) va vinde o participație de cel puțin 15% din acțiunile Hidroelectrica.

Georgiana Androne, Senior Broker, TradeVille: „Din moment ce listarea Hidroelectrica este estimată a fi cea mai mare listare de pe BVB și așteptarea investitorilor de retail este să aibă acces la o tranșă cât mai consistentă, care s-ar putea situa în jur de 30%, potrivit analizelor TradeVille. Investitorii individuali ar contribui la free float-ul noului emitent, ar ajuta la o evaluare corectă și ar putea susține prețul după listare. Mai mult, posibilitatea de a deține acțiuni la cea mai valoroasă companie din România ar spori interesul românilor pentru piața de capital și ar consolida interesul în creștere pentru plasamentele bursiere, constatat în ultimii ani.”

După cum subliniază TradeVille, „creșterea cu 24% a numărului de investitori individuali în România în 2021, precum și interesul ridicat față de listările unor companii din sectorul energetic, manifestat prin suprasubscrieri substanțiale, se numără între principalele argumente pentru asigurarea unei tranșe de retail cât mai consistente la listarea Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România și cea mai profitabilă companie deținută de Statul român în proporție de 80%.

În mod tradițional, pe piețele de capital dezvoltate, investitorii de retail puteau subscrie circa 10% din acțiunile unei oferte, în timp ce investitorilor instituționali, cu putere de cumpărare mai ridicată, le era rezervat restul de 90%. În ultimii ani, participarea retail-ului a crescut din ce în ce mai mult, pe fondul dezvoltării aplicațiilor de tranzacționare și al ușurinței cu care se poate investi la bursă, inclusiv în România.

Trendul este la fel de pronunțat și pe alte piețe emergente, precum Polonia și India, iar în România, interesul pentru listările marilor companii de stat din sectorul energetic s-a manifestat încă din perioada 2013-2014. Deși tranșele alocate investitorilor de retail – Nuclearelectrica (SNN) 15%, Romgaz (SNG) 20% și Electrica (EL) 21% – au fost generoase, s-au înregistrat suprasubscrieri însemnate (SNN – de până la 5,6 ori; SNG – de 17,7 ori; EL – de peste 8 ori).

Anul trecut, cu ocazia listărilor unor companii antreprenoriale, acest interes al investitorilor de retail a fost reconfirmat. La IPO-ul Transport Trade Services (TTS), investitorii de retail au avut rezervate 20% din acțiuni, iar la One United Properties (ONE) 37%, un nivel record pentru BVB.

Potrivit evaluării făcute de acționarul FP, 15% din Hidroelectrica ar valora peste 2,3 miliarde USD, ceea ce va reprezenta o tranzacție de dimensiuni mari nu doar pentru BVB, ci chiar la nivel internațional. Din estimările echipei de Analiză și dialogul permanent al brokerilor TradeVille cu investitorii rezultă că interesul investitorilor de retail este ridicat și ar fi nevoie de o tranșă rezervată mai mare decât la IPO-urile SNN, SNG și EL. Mai mult, întrebările unor persoane care nu au investit până acum despre cum pot cumpăra acțiuni la Hidroelectrica au devenit tot mai numeroase în ultimele săptămâni. 

Fondul Proprietatea, care își poate vinde integral deținerea de aproape 20% în Hidroelectrica în această Ofertă Publică Secundară, a pledat încă de la început pentru listare duală: Bursa de Valori București și încă o piață secundară internațională de prestigiu, de exemplu London Stock Exchange.

În general, o listare duală crește vizibilitatea și lichiditatea acțiunilor pentru un grup mai larg de investitori, iar în cazul unei majorări de capital, compania poate atrage fonduri pentru investiții și de la jucători din afara pieței de acasă. În plus, ca eveniment unic în domeniul energiei verzi din Europa, oferta ar aduce o acoperire mai bună pentru Hidroelectrica și România deopotrivă în mass-media globală și în cercetarea de investiții a marilor bănci internaționale, încurajând în mod potențial includerea pieței noastre de capital în categoria piețelor emergente și pentru furnizorul de indici globali MSCI.

Cei interesați de cea mai mare listare pe BVB, așteptată pentru trimestrul al IV-lea din 2022, au posibilitatea de a se pregăti, din timp, deschizându-și un cont de tranzacționare la TradeVille, putând subscrie online sau direct din aplicația mobile”. TradeVille este recunoscut drept „cel mai mare broker de retail din România, având o prezență activă de peste 27 de ani pe piața de capital din România și oferind clienților de retail acces facil și rapid la instrumentele financiare listate la Bursa de Valori București și pe marile burse internaționale. În 2021, TradeVille a primit din partea Bursei de Valori București cele mai multe trofee la ceremonia de premiere a performanțelor bursiere: Participantul anului 2020 pe segmentul de retail și Intermediarul companiilor antreprenoriale la BVB în 2020 pe segmentul de obligațiuni”.

Comisia Europeană aprobă ajutorul pentru TAROM

0

Comisia Europeană aprobă o măsură de ajutor din partea României în valoare de 1,9 milioane EUR, menită să despăgubească TAROM pentru pagubele suferite din cauza pandemiei, după ce a stabilit că este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Această măsură este menită să despăgubească operatorul aerian pentru daunele suferite pe 14 rute în perioada 1 iulie-31 decembrie 2020 din cauza pandemiei de coronavirus și a restricțiilor de călătorie impuse de România și de alte țări pentru a limita răspândirea virusului.

Această despăgubire este urmarea unei alte măsuri (SA.56810) de despăgubire a companiei aeriene pentru prejudiciul suferit între 16 martie și 30 iunie 2020, pe care Comisia a aprobat-o la 2 octombrie 2020.

Din cauza restricțiilor impuse, TAROM a înregistrat o scădere semnificativă în ceea ce privește traficul și rentabilitatea în perioada relevantă. În cadrul măsurii, ajutorul va lua forma unei injecții de capital. Comisia a evaluat măsura în temeiul articolul 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care îi permite să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi anumite întreprinderi sau sectoare pentru daunele cauzate direct de evenimente excepționale, cum ar fi pandemia de coronavirus.

Comisia a constatat că măsura preconizată de România va compensa pagubele care sunt direct legate de pandemia de coronavirus. Aceasta a constatat, de asemenea, că măsura este proporțională, întrucât compensația nu depășește ceea ce este necesar pentru repararea prejudiciului.

Pe această bază, Comisia a concluzionat că măsura pe care România intenționează să o aplice este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la acțiunile întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus pot fi găsite aici.

Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.63360 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Tinerii punctează nivelul de fericire din orașele lor cu 5,99/10

0

Cu ocazia Zilei Tineretului, Consiliul Tineretului din România, Grupul PONT, Federația Tinerilor din Cluj și Banca Comercială Română, în calitate de membri ai Guvernanței Programului „Capitala Tineretului din România”, prezintă studiul „Tineri după pandemie: Orașe Fericite” și analiza „Tineri Acasă”. Acestea pun în lumină efectele pandemiei asupra nivelului de satisfacție a tinerilor în orașe, așteptările pe care aceștia le au cu privire la orașele în care trăiesc și provocările referitoare la modul în care pot obține o locuință potrivită nevoilor lor. Toate datele colectate în cadrul studiilor vor servi drept punct de plecare în alcătuirea unui plan concret de acțiune, pentru a avea tineri mulțumiți de oportunitățile oferite de orașele în care locuiesc.  

Studiul „Orașe fericite” a fost realizat pe un eșantion de peste 5.000 de tineri, cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani, din cele șase capitale ale tineretului din România: Cluj-Napoca, Târgu Jiu, Timișoara, Bacău, Constanța, Baia Mare și Iași. Sondajul a măsurat câteva dintre aspectele esențiale ale vieții tinerilor: cât de fericiți sunt, care este gradul de siguranță pe care îl resimt în orașul în care trăiesc și care sunt lucrurile care pot fi îmbunătățite. De asemenea, sondajul a avut în vedere identificarea schimbărilor înregistrate de către tineri în timpul pandemiei și a modului în care orașele au contribuit la starea lor de spirit:

  • Pe o scară de la 1 la 10, media nivelului de fericire a tinerilor din România este de 6.69
  • În medie, tinerii respondenți punctează nivelul de fericire din orașele lor cu 5.99/10; gradul de siguranță resimțit e peste medie (6.63/10), iar pentru proactivitate orașele au primit un punctaj de 6.25/10;
  • Nivelul cel mai ridicat de fericire al tinerilor e înregistrat în Iași, cel mai redus în Constanța;
  • Cluj-Napoca e perceput drept cel mai curat și unit oraș, iar Iași e perceput ca fiind cel mai accesibil;
  • 6 din 10 tineri consideră că orașele lor s-au adaptat eficient contextului pandemic;
  • 2 din 6 tineri ar dori să se implice în viitor în acțiuni de voluntariat pentru a ajuta la dezvoltarea orașului lor.

„Prin studiul „Happy City” ne-am propus să aflăm care e situația tinerilor din România, astfel încât să avem un punct de plecare clar în stabilirea obiectivelor pentru un plan de acțiune. Programul «Capitala Tineretului din România» urmărește crearea unor zone urbane care să ofere oportunități de dezvoltare în rândul tinerilor prin creșterea stării de bine, locuirea într-un spațiu urban potrivit nevoilor lor și oferirea de perspective de viitor, pentru dezvoltarea lor armonioasă. Acest program poate deveni cel mai eficient instrument de mobilizare a resurselor locale existente pentru o mai bună dezvoltare economică și socială bazată pe nevoile și obiectivele reale ale tinerilor iar înscrierea se poate face până la data de 2 iunie 2022”, a declarat András Farkas, Co-Fondator și Director Strategic al Grupului PONT.  

„Prin Programul «Capitala Tineretului din România»suntem extrem de conectați la nevoile și dorințele tinerilor. Deja am dezvăluit numeroase zone unde este mare nevoie de soluții pentru ca tinerii să fie mulțumiți de orașele în care locuiesc și de viața lor în cadrul acestora. Ne-am propus să găsim soluții și să construim alături de ei, împreună cu ajutor din partea autorităților locale și societatea civilă pentru a crește standardul de viață, și, implicit, nivelul de fericire pe care tinerii îl resimt”, a declarat Nicoleta Deliu, Director de Comunicare BCR.

Posibilitatea achiziționării propriei locuințe este un subiect foarte important, corelat direct de gradul de satisfacție resimțit de tineri. Astfel, Consiliul Tineretului din România a realizat analiza „Tineri acasă”, o cercetare ce abordează principalele provocări referitoare la modul în care tinerii locuiesc sau pot obține o locuință potrivită nevoilor lor:

  • Majoritatea tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani locuiesc împreună cu părinții (57,8%, față de 49,4% în medie în UE-27, conform Eurostat), adesea forțat, negăsind alte soluții locative sustenabile, vârsta medie la care aceștia părăsesc locuința părintească fiind de 27,9 ani;
  • 8,4% dintre tinerii între 15-29 ani din România trăiesc în gospodării care utilizează mai mult de 40% din venit pentru cheltuielile cu locuința conform datelor Eurostat din anul 2020, aceștia încadrându-se în fenomenul denumit sugestiv Povara Costului Locuirii;
  • 64,7% dintre tinerii între 15-29 ani din România trăiesc în gospodării supraaglomerate, raportat la 27,5% media Uniunii Europene;
  • 21,9% dintre tinerii între 15-29 ani din România suferă de lipsa sau precaritatea severă a  locuinței, raportat la 6,5% media Uniunii Europene:
  • Costul închirierii a crescut cu 10,1% din 2015 în 2020. O chirie medie pentru o garsonieră în București sau Cluj reprezintă 87,3% din salariul minim net, iar chiria pentru un apartament cu două camere, 129,66% din salariul minim net.

„În timp ce 96% din populația Românei trăiește în locuințe proprietate personală, tinerii se confruntă cu un deficit de locuințe disponibile la prețuri accesibile. Din păcate, posibilitatea tinerilor de a deține propria casă este întârziată de lipsa diversității opțiunilor. Locuința reprezintă unul dintre factorii determinanți pentru deciziile majore ale tinerilor, printre care menționez: mutarea din casa părintească,  întemeierea unei familii, alegerea momentului pentru a avea copii sau alegerea orașului în care să locuiască. Stabilitatea și siguranța reprezintă nu doar dorințe ale tinerilor, ci nevoi de baza ce trebuie adresate cu prioritate”, a declarant Gabriel Carnariu, președintele Consiliului Tineretului din România



Capitala Tineretului din România este un program-cadru de tineret, creat la nivel național, ce funcționează pe principii similare cu cele ale Capitalei Europene a Tineretului (European Youth Capital – www.europeanyouthcapital.org). 

Programul le permite organizațiilor de și pentru tineret să promoveze temele importante pentru categoria socială pe care o reprezintă și ajută autoritățile locale să-i identifice problemele și să atragă investiții publice și private pentru rezolvarea acestora și dezvoltarea ecosistemelor de sprijin. Cu fiecare oraș care va deține titlul de Capitala Tineretului din România, acest cadru se va transforma într-unul cu impact național, cu beneficii pe termen lung asupra țării noastre. Astfel, Capitala Tineretului din România poate deveni cel mai eficient instrument de mobilizare a resurselor locale existente pentru o mai bună dezvoltare economică și socială, bazată pe nevoile și obiectivele reale ale tinerilor.

Guvernanța programului Capitala Tineretului din România este formată din Consiliul Tineretului din România, Federația Tinerilor din Cluj, Grupul PONT și Banca Comercială Română.

OLX: Achizițiile second-hand în platformă au redus emisiile de CO2 cu peste 34 de milioane de tone, în 2021

0

OLX, liderul pieței locale de anunțuri generaliste și unul dintre cele mai vizitate site-uri din România, a lansat recent un raport de sustenabilitate în care analizează impactul pozitiv asupra mediului, ca urmare a nenumăratelor achiziții de articole second-hand pe platformă.

Analiza, realizată în contextul Zilei Pământului, aduce în prim-plan principalele beneficii pentru mediu ale tranzacțiilor din platformă, în 8 categorii cheie: autoturisme și motociclete, electronice (telefoane mobile, tablete, laptopuri și televizoare), îmbrăcăminte și cărți. 

La nivel global, achiziționarea acestor produse este echivalentă cu reducerea a 34 milioane de tone de emisii de CO2, dar și cu salvarea a 357 milioane de metri cubi de apă și a 4,2 milioane de tone de materiale, având în vedere datele corespunzătoare vânzării, în 2021, a 26 de milioane de articole pe platformele OLX din 19 țări.

În România, pe parcursul anului trecut, utilizatorii OLX au vândut în platformă peste 710.000 de produse, ceea ce a făcut posibilă reducerea emisiilor de carbon cu 1,7 milioane de tone și, în același timp, economisirea a 18 milioane de metri cubi de apă și a 209.000 de tone de materiale. 

Observăm din ce în ce mai des o tendință pozitivă de conștientizare a schimbărilor climatice și a impactului pe care obiceiurile noastre de consum îl au asupra mediului. Consumul de produse second-hand este una dintre modalitățile prin care putem contribui la o economie mai durabilă și suntem încântați să vedem că foarte mulți dintre utilizatorii OLX, pe lângă faptul că își doresc să facă o alegere smart, la un preț corect, folosesc, de asemenea, platforma și pentru acest scop sustenabil.”, afirmă Sebastiaan Lemmens, Director general OLX România, Portugalia, Bulgaria.

Cumpărarea unui telefon mobil second-hand reduce, în medie, 52 kg de emisii de CO2, 170g de materiale, 1 metru cub de apă și 795 MJ de energie. Cumpărarea unui televizor     second-hand va economisi 317 kg de emisii de CO2, 22 kg de materiale, 5 metri cubi de apă și 4.865 MJ de energie. În cazul unei mașini, impactul ecologic este substanțial, echivalent cu economisirea a aproximativ 5 tone de emisii de CO2, 688 kg de materiale, 55 de metri cubi de apă și 75.000 MJ de energie.

Informații suplimentare despre raport

Impactul asupra mediului este calculat pe baza “FAST Modeling Standard”, combinând datele extrase din platforma OLX privind vânzările fiecărei categorii de produse, precum și date din diverse surse oficiale pentru a estima impactul fiecărui produs, cu informații de mediu privind extracția resurselor, potențialul de încălzire globală, utilizarea apei și a energiei.

Calculul se face luând în considerare impactul achiziției unui articol nou, inclusiv producția, transportul și eliminarea la sfârșitul ciclului de viață, în raport cu numărul de articole noi care nu au fost vândute deoarece au fost achiziționate la mâna a doua pe OLX, iar apoi luând în calcul numărul total de articole vândute pe platformă și prelungirea duratei lor de viață cu ajutorul unui nou utilizator.

Versiunea integrală a raportului global poate fi accesată la: https://www.olxgroup.com/impact

 

Economia europeană sub presiunea creșterilor masive de prețuri

Cele mai recente rapoarte economice din Europa arată o creștere economică de numai 0,2% față de trimestrul precedent, cu o inflație atingând un nou record de 7,5%. Acest lucru a subminat valoarea monedei Euro și sporește situația dificilă în care se găsește Banca Centrală Europeană.

Creșterea economică a zonei euro în primul trimestru a fost mai slabă decât se prevedea, deoarece slăbiciunea economică arătată de Franța și Italia a anulat avansul dat de o anumită reziliență a Germaniei și Spaniei, în condițiile în care conflictul din Ucraina are impact semnificativ asupra economiilor europene.

În România, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a redus prognoza de creștere a PIB-ului de la 4,3% la 2,9% în 2022 și de la 5,1% la 4,4% în 2023. Creșterea estimată a consumului populației a fost de asemenea revizuită și este în scădere, respectiv la 3,1% de la 3,8% în februarie, cât era înainte de începerea conflictului militar din Ucraina. Motivele scăderii previziunilor sunt: încetinirea activității economice europene și mondiale, care conduce și la o încetinire a economiei românești, conflictul dintre Rusia și Ucraina, care a dus la o înrăutățire a indicatorilor comerciali în contextul unei dependențe ridicate de gazul rusesc și apariția unui nou val pandemic în China, care va accentua blocajele din lanțurile de aprovizionare și va afecta industria auto. Factorii pozitivi sunt legați de atenuarea pandemiei COVID-19 și de redresarea industriei transporturilor și a sectorului Horeca. 

Investitorii individuali sunt și ei mai degrabă pesimiști. Conform sondajului eToro Retail Investor Beat, 51% dintre investitorii români așteaptă în acest an o înrăutățire a condițiilor din economia locală. Este o creștere de 8% față de rezultatul de la finalul anului 2021. Doar 23% cred că situația se va îmbunătăți. 49% dintre investitorii români intervievați se așteaptă ca economia globală să se înrăutățească, de asemenea. 

Inflația din aprilie în UE a urcat la 7,5%, de la 7,4% anterior. Campioanele sunt statele baltice, Estonia cu 19%, Lituania 16,6% și Letonia 13,2% dar și Olanda cu 11,2%. Banca Centrală Europeană (BCE) va încerca să găsească o soluție echilibrată la viitoarea sa ședință din 9 iunie, susținând economia dar pregătind totodată și unele creșteri necesare ale ratelor dobânzilor, investitorii așteptându-se acum la trei majorări în acest an. 

Inflația a fost determinată de creșterea bruscă a prețurilor la energie și alimente, devenind din ce în ce mai răspândită și mai accentuată. Iar prețurile materiilor prime care o alimentează vor rămâne ridicate, avertizează cel mai recent raport al Băncii Mondiale. „Războiul din Ucraina a provocat un șoc major pe piețele de mărfuri, modificând modelele globale de comerț, producție și consum în moduri care vor menține prețurile la niveluri istorice ridicate până la sfârșitul anului 2024”. Se așteaptă ca prețurile la energie să crească cu peste 50% în 2022, înainte de a se relaxa în 2023 și 2024.Totodată, se estimează că prețurile produselor non-energetice, inclusiv cele din sectorul agricol și cele ale metalelor, vor crește cu aproape 20% în 2022 și se vor tempera, de asemenea, în anii următori. 

Potrivit raportului, deoarece creșterile de prețuri au fost generalizate la toți combustibilii, există mai puține opțiuni acum pentru a înlocui produsele energetice cele mai afectate. De asemenea, creșterea prețurilor la unele produse de bază determină creșterea prețurilor și la alte materii prime. Prețurile ridicate la gazele naturale au crescut prețurile la îngrășăminte, exercitând o presiune în creștere asupra prețurilor produselor agricole. Banca Mondială consideră că răspunsurile politice de până acum s-au axat mai mult pe reduceri de taxe și subvenții, care adesea pot exacerba deficitul de aprovizionare și presiunile asupra prețurilor, în loc să se concentreze pe măsuri pe termen lung pentru a reduce cererea și a încuraja sursele alternative de aprovizionare.

Conflictul ruso-ucrainean și sancțiunile asociate acestuia conduc, de asemenea, la adoptarea unor modele de comerț mai costisitoare care ar putea duce la o inflație de lungă durată. Este de așteptat să provoace o deviere majoră a rutelor din comerțului cu energie. De exemplu, unele țări caută acum să se aprovizioneze cu cărbune din locuri mai îndepărtate. În același timp, unii dintre mari importatori de cărbune ar putea intensifica importurile din Rusia, reducând în același timp cererea din partea altor mari exportatori. Această deviere va fi probabil mai costisitoare, notează raportul, deoarece implică distanțe mai mari, iar cărbunele este voluminos și scump de transportat. Devieri de transport și aprovizionare similare au loc și în cazul gazelor naturale și petrolului.

Economia SUA resimte, de asemenea, efectele prețurilor ridicate ale materiilor prime și ale problemelor din lanțul de aprovizionare, ultimele date indicând o scădere anualizată a PIB-ului de 1,4% în primul trimestru din 2022. Scăderile cheltuielilor guvernamentale, ale stocurilor și un dezechilibru record al balanței comerciale au avut impact asupra creșterii. Deși această scădere a declanșat unele îngrijorări legate de recesiune, raportul a arătat o creștere puternică a consumului cu 2,7% după inflație, cea mai mare creștere din ultimele trei trimestre. Analiștii consideră că această scădere abruptă a PIB-ului nu va împiedica probabil Fed să majoreze din nou dobânda în luna mai. 

În ciuda acestor previziuni, doar 19% dintre investitorii români care au răspuns la sondajul eToro Retail Investor Beat văd creșterea ratelor dobânzilor ca pe o amenințare pentru investițiile lor. Marea majoritate se tem că  inflația, conflictele internaționale și starea economiei globale le vor afecta negativ portofoliile de investiții în acest trimestru. 

ASF: Aproape 500.000 de polițe RCA emise de City Insurance încetează pe 11 mai

0

Șoferii trebuie să încheie altă asigurare pentru a circula legal și pot solicita returnarea primei proporțional cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare

Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.)atrage atenția asupra faptului că polițele RCA emise de societatea City Insurance încetează de drept pe 11 mai 2022, chiar dacă perioada de valabilitate a acestora depășește data menționată.

Tribunalul București a admis cererea de deschidere a procedurii de faliment formulată de A.S.F. pe numele societății SAR City Insurance S.A. pe data de 9 februarie 2022, iar conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, articolul 262 „în termen de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, polițele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept; în aceleași condiții, se vor denunța și contractele de reasigurare.“

Având în vedere cele precizate, posesorii de polițe de asigurare RCA emise de City Insurance trebuie să încheie o nouă asigurare, la un alt asigurător, până pe data de 11 mai 2022. În caz contrar, aceștia sunt pasibili de sancțiuni în concordanță cu legile în vigoare. Amenda pentru absența unei asigurări RCA este cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei. În baza Codului Rutier, Poliția poate decide, ca măsuri suplimentare, reținerea certificatului de înmatriculare al mașini sau reținerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.

Clienții City Insurance ale căror contracte de asigurare sunt denunțate automat pe 11 mai 2022, pot solicita returnarea părții din prima de asigurare proporțională cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare. Spre exemplu, dacă polița a fost încheiată pe o perioadă de un an și expiră pe 11 septembrie 2022, clientul are dreptul de a solicita returnarea unei treimi din valoarea primei plătite (proporțional cu cele 4 luni din 12 rămase în vigoare). Clienții City Insurance pot solicita returnarea părții din primă și înainte de termenul de 11 mai, dacă decid denunțarea poliței din proprie inițiativă. Toate detaliile despre această procedură, precum și documentele necesare pot fi regăsite AICI.

Persoanele implicate din postura de păgubit în accidente provocate de asigurați RCA ai City Insurance, care nu au cumpărat o poliță nouă după data de 11 mai 2022, nu vor putea fi despăgubite în baza poliței City Insurance, chiar dacă datele înscrise pe ea arată că se află încă în perioada de valabilitate. Terții păgubiți se pot adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) pentru a fi despăgubiți din Fondul de Protecție a Victimelor Străzii (FPVS), doar în situația în care accidentul a implicat și vătămări corporale sau decese. Toate detaliile privind procedura de despăgubire a BAAR sunt disponibile AICI. În caz contrar, terții păgubiți nu se pot adresa niciunui organism sau asigurător și vor fi nevoiți să se îndrepte împotriva șoferului vinovat pentru recuperarea prejudiciului.

Conform  Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), la data de 11 mai 2022, când se va produce denunțarea automată a contractelor de asigurare, vor mai fi în vigoare 498.255 de polițe de asigurare RCA emise de City Insurance.