România economică riscă să se prăbușească precum un castel de nisip

0

România economică riscă să se prăbușească precum un castel de nisip, în condițiile în care autoritățile întârzie să ofere soluții concrete la criza fără precedent care se instalează odată cu pandemia de COVID-19, arată o analiză realizată de Frames și Agenția de Consultanță pentru Dezvoltarea Afacerilor (ACDA). În ritmul în care efectele economice se amplifică, ne vom trezi rapid cu peste 2 milioane de oameni fără joburi și cu o recesiune severă din care ne va fi greu să ieșim. România riscă să piardă cursa pentru competitivitate în fața țărilor din regiune, precum Polonia, Ungaria și Bulgaria, care vin cu măsuri concrete de susținere a economiei, menite să asigure continuarea businessului dincolo de perioada stării de urgență.

România economică arată precum un pacient ajuns la spital în comă, cu multiple traumatisme, căruia medicii, în loc să îl ducă în sala de operație, îi administrează o aspirină și îi pun pansamente, pentru a-i acoperi rănile grave.
Fără tratamente medicale de specialitate, pacientul România riscă să moară, iar dacă va fi totuși salvat printr-o minune, va rămâne cu dizabilități care nu îi vor mai permite să ducă o viață normală.
Așa arată, potrivit analiștilor, radiografia economiei românești după o lună de „coronacriză economică”.
Estimările Frames, anunțate la începutul crizei, privind numărul de peste 1 milion de persoane ce vor ajunge în șomaj tehnic, considerate la vremea respectivă de politicieni ca fiind hazardate, au fost confirmate de realitate, iar perspectivele sunt, în continuare, din ce în ce mai sumbre.

„Din mediul de afaceri primim semnale că tot mai multe companii își suspendă activitatea și că blocajul financiar se accentuează. Creditul furnizor, cel care alimenta mare parte din businessul din România, a înghețat, iar multe companii au ajuns în prag de faliment, astfel că își vor trimite angajații în șomaj sau îi vor disponibiliza în această lună. În acest ritm, vom ajunge rapid la 2 milioane de angajați fără joburi la finalul stării de urgență”, afirmă analiștii de la Frames.
„25% dintre IMM-uri sau închis sau se vor închide în următoarea perioadă. Sunt peste 1 milion  de oameni trimiși în șomaj tehnic. S-au mai întors minimum 1 milion de români în țară. Cum vor fi absorbiți aceștia în câmpul muncii? Cum vor deveni aceștia contribuabili, nu asistați social?  Este nevoie de un plan de susținere a IMM-urilor”, afirmă Cristian Lungu, managerul Agenției de Consultanță pentru Dezvoltarea Afacerilor.

POLITICA PAȘILOR MĂRUNȚI, PĂGUBOASĂ

Potrivit analizei, România are nevoie de măsuri concrete de susținere a businessului, pe termen mediu și lung, de un adevărat ,,Plan Marshall”, dincolo de cele care vizează starea de urgență.
„În timp ce la noi se vorbește doar de măsurile pe termen scurt, pentru perioada de restricții, în alte țări se pun în aplicare planuri pe termen mediu și lung.  Politica pașilor mărunți, pas cu pas, anunțată de guvernul Orban, generează deja temeri în ochii investitorilor și afectează credibilitatea economică a României. România are nevoie de un plan concret, cu obiective, termene și finanțări asumate, care să creeze încredere pentru cei care vor să investească în România, mai ales pentru cei care vor să își mute facilitățile de producție din China, un fenomen economic pe care autoritățile par să îl ignore în prezent”, afirmă Adrian Negrescu, managerul companiei de consultanță Frames.

În timp ce în România planurile de combatere a crizei vizează doar 2% din PIB și acoperă doar perioada de stare de urgență, în Ungaria, o țară care are o economie cu 40% mai mică decât cea a României, guvernul alocă 30 de miliarde de euro (20% din PIB) pentru compensarea efectelor crizei, printre care și un fond strategic de 1,3 miliarde de euro pentru investiții în infrastructură.
Cehia a anunțat un plan de stimulare a economiei de 18% din PIB (50 mld. euro), Polonia alocă 47 de miliarde de euro (10% din PIB) pentru susținerea economiei, din care 30 mld. de zloți pentru investiții în infrastructură, iar Bulgaria accelerează planurile pentru trecerea la euro.

„În timp ce alte țări profită de relaxarea restricțiilor Pactului de Stabilitate și se împrumută din piețele externe, își rezervă zeci de miliarde de euro pentru investiții în infrastructură, în susținerea mediului de afaceri intern, în România autoritățile abia reușesc să adune bani de la băncile locale și trag de urechi firmele care n-au completat cum trebuie cererile de șomaj tehnic. Dincolo de vânătoarea de produse medicale (măști, combinezoane, aparatură specială), ne aflăm într-o cursă acerbă pentru finanțare la care România pare să fi pierdut startul”, afirmă analiștii.

„Am fi vrut să vedem, precum în Japonia, un program de obligațiuni pentru construcții, emise de stat. Ne asiguram astfel finanțarea pentru lucrările de infrastructură publică”, mai spun aceștia.
Până în prezent, guvernul a promis și încă nu a plătit niciun leu din cei
10 mld. lei pentru șomajul tehnic și
15 mld. lei garanții pentru susținerea creditării IMM-urilor. În rest, după o adevărată bâlbâială privind plata taxelor, a oferit o bonificație pentru cei care își plătesc taxele la timp și a anunțat un proiect de tăiere a reducere a salariilor în sectorul public.

Potrivit experților, tăierea salariilor bugetarilor este, cel puțin așa cum se prezintă acum, doar o măsură de imagine.
„Din cei 1,24 milioane de bugetari, sunt aproape 700.000 care nu vor fi afectați sub nicio formă, pentru că activează în domenii esențiale. În condițiile în care statul alocă 102 mld. lei ca fond de salarii pentru bugetari (s-a dublat în ultimii cinci ani), economia estimată de Orban, de 1,5 mld lei, este ridicolă. Tăierea salariilor bugetarilor se dovedește doar o măsură de imagine, care va avea efecte negative (scăderea consumului, tensiuni sociale etc.). Era mai degrabă nevoie de măsuri de restricții pentru cheltuielile publice. Restructurarea aparatului public este necesară, trebuie pusă în practică imediat după criză, însă nu prin manevre heirupiste care nu fac altceva decât sa amplifice tensiunile dintre angajați (public/privat)”, arată analiza Frames & ACDA.


„Statul poate funcționa cu 50% din angajați, dacă este să ne luăm după planurile de tăieri salariale anunțat de guvern. Este nevoie doar de voință politică, de dorința de a face, în sfârșit, reformele de care economia românească, sistemul public, au nevoie”, a declarant Cristian Lungu.
Potrivit experților de la ACDA, digitalizarea ANAF – măsură care va duce la creșterea colectării din sectoarele cu evaziune ridicată și impozitarea progresivă în sectorul public – trebuie să se afle în prim-plan.

DE CE EXPORTĂM FORȚĂ DE MUNCĂ?

În timp ce alte țări încearcă să își protejeze forța de muncă, să le ofere joburi și să îi țină în țară, România exportă muncitori pe bandă rulantă către Germania și, posibil în lunile următoare, către Italia și Franța, țări care au anunțat, la rândul lor, că vor muncitori români.
Potrivit analiștilor, dincolo de încălcarea flagrantă a regulilor privind starea de urgență, această situație arată lipsa de viziune a autorităților române în privința forței de muncă.

„Continuăm, din păcate, o politică păguboasă, care a afectat economia românească în ultimii 30 de ani. În loc să luăm măsuri pentru a ne conserva forța de muncă, le facilităm plecarea în străinătate. Să nu uităm că, acum câțiva ani, un politician cunoscut spunea că nu avem nevoie de medici. Acum, în această situație incertă, este nevoie, mai mult ca oricând, de un mesaj clar către românii care vor să rămână în țară, un plan concret prin care acești oameni să fie păstrați în țară, nu să-i îngrămădim în avioane charter cu destinația Occident. Să îi implicăm în agricultura românească, în refacerea sistemelor de irigații, în construcțiile de infrastructură (drumuri, cale ferată, spitale, școli etc.)”, a declarat Negrescu.

NEVOIA DE LEADERSHIP

România are nevoie, mai mult ca oricând, de leadership, de politicieni care să uite de interesele electorale și care să ia măsuri drastice, chiar dacă nepopulare.
,,De ce nu s-a apelat încă la banii de la Fondul Monetar Internațional? Pentru că un program de finanțare va veni cu condiționalități clare, precum reducerea aparatului de stat – concedierea a sute de mii de bugetari, privatizarea directă sau pe bursă a companiilor de stat căpușate politic, precum Aeroportul Otopeni, Hidroelectrica, TAROM, SNCFR, SNLO, renunțarea la pseudoprogramul de dezvoltare locală PNDL. Astfel de măsuri vor afecta capitalul electoral al guvernanților. Din păcate, sacrificăm potențialul de revenire al economiei pe altarul intereselor electorale”, afirmă analiștii. Fără măsuri concrete, România va fi condamnată la sărăcie în următorii ani.

„Factura intereselor electorale o vom plăti în următorii ani cu vârf și îndesat. În timp ce alte țări din regiune vor crește economic, noi vom spera, în continuare, că ne vor salva multinaționalele, că mediul de afaceri va plăti taxele și impozitele majorate pe care autoritățile le vor institui, mai mult ca sigur, după examenul electoral din toamnă. Vom avea din ce în ce mai puține șanse să construim drumuri, spitale, școli, pentru că
PIB-ul va continua să fie sufocat de clienții de partid, de interesele politice, de programe fără noimă economică precum PNDL”, arată analiza Frames & ACDA.

Potrivit analiștilor, de vină pentru această situație este întregul spectru politic.
,,Niciunul dintre partide nu a venit până acum cu o viziune legată de depășirea acestei crize. Niciuna dintre formațiuni nu a pus pe masă un plan concret de măsuri, dincolo de critici, de atacuri politice, de mesaje cu caracter electoral. Între timp, mediul de afaceri a înaintat zeci de propuneri, de soluții, de măsuri menite să ofere o relansare rapidă a economiei, după perioada de urgență. Niciuna dintre aceste măsuri nu a fost asumată’’, spun experții.

Între timp, în absența unor măsuri concrete de aplanare a efectelor crizei, situația bugetară a României se înrăutățește pe zi ce trece. Încasările au scăzut cu 12-13 miliarde de lei, iar cheltuielile au crescut cu 20 de miliarde de lei. În esență, în numai o lună, deficitul bugetar s-a adâncit cu 3 procente.

„Sperăm ca rectificarea bugetară să vină cu altă viziune. Nu mai poți funcționa, ca stat, cu aceleași repere ca în anii dezmățului bugetar. Trebuie măsuri concrete, asumate, legate de cheltuielile statului cu aparatul public, trebuie anunțată decizia anulării creșterii pensiilor cu 40% din septembrie și impozitarea pensiilor speciale. Trebuie renunțat la PNDL, programul politic de finanțare pentru baronii locali și trebuie investit masiv în dezvoltarea infrastructurii, de la autostrăzi (Pitești-Sibiu, Comarnic-Brașov, Iași-București, Craiova-Pitești) la cale ferată de mare viteză (București-Cluj-Napoca, București-Craiova, București-Timișoara, București-Iași etc.) și aeroporturi (al doilea aeroport internațional al capitalei, aeroporturi extinse la Brașov, Craiova, Cluj, Iași, Constanța, Sibiu, Timișoara etc.)”, a declarat Adrian Negrescu.

Potrivit experților de la Frames & ACDA, este nevoie, totodată, de dezvoltarea unui program național solid și predictibil de susținere a inițiativei antreprenoriale care să includă toate programele naționale și europene pentru IMM-uri, cu bugete extinse provenite atât din sumele primite de la Uniunea Europeană, cât și din redirecționarea sumelor obținute din reducerea salariilor și pensiilor publice, anularea pensiilor special plus mecanisme de minimis care să cuprindă credite fiscale.
„IMM-urile trebuie să reprezinte coloana vertebrală a unei economii moderne. Noi, din păcate, ne aflăm pe ultimul loc în UE ca număr de IMM-uri la 1.000 de locuitori, iar peste 80% dintre ele sunt slab capitalizate și activează într-un mediu în care creditarea este inaccesibilă, iar blocajul financiar se amplifică. Exact acestea vor fi viitoarele victime ale crizei”, a declarat Cristian Lungu, managerul ACDA.

În domeniul IMM-urilor, este necesar ca statul să adopte un pachet de digitalizare oferit sub forma de voucher de 500 de euro pe primele 12 luni care să includă o licență pentru cloud, site, instrumente de gestionare a unei afaceri – CRM, ERP etc.
Statul ar trebui, de asemenea, să subvenționeze finanţarea costurilor cu achiziționarea unei semnături electronice pentru primii trei ani de la înfiinţare și să încurajeze angajările, prin reducerea cu 50% a taxelor salariale.

De asemenea, este nevoie de o regândire a următoarelor programe naţionale pentru IMM-uri pentru ieșirea din criză, de la extinderea codurilor CAEN compatibile la dublarea sumei maxime alocate/proiect.
,,Creșterea numărului de finanțări anuale de la 10.000 la 30.000 de proiecte, însoțită de o focusare pe proiectele care vizează producția, industriile creative și IT-ul trebuie să se afle în prim-plan”, afirmă Cristian Lungu.
Experții spun totodată că, fără împrumuturi masive care să finanțeze programe naționale de dezvoltare, România va fi condamnată la sărăcie.
,,România, o țară cu un potențial agricol imens, importă alimente. Importăm electricitate deși avem capacități de producție suficiente, importăm gaze deși avem resurse uriașe în Marea Neagră. Importăm bulion deși cultivăm roșii care putrezesc pe câmp. Timpul nu iartă. Cum nu ne-a iertat când ne jucam de-a mineriadele, când alungam medicii din țară, când «nu ne vindeam țara»”, a mai declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Analiză Frames

Sub bagheta doamnei von der Leyen

Priorități ale CE și starea Uniunii

Mare parte din ce a fost nu va mai fi! Tot ce va fi nu a mai fost. Politica Uniunii Europene se rescrie din mers și are o altă paradigmă. Epoca Juncker a apus. Brexitul este în curs de desfășurare, iar tocmai când era Von der Leyen dădea să răsară glorios, „călare” pe o nouă promisiune de bunăstare adresată cetățenilor europeni, noul coronavirus a venit să strice tot! Pactul Ecologic European (Green Deal) trebuia să fie umbrela amplă și extrem de ambițioasă sub care să se construiască și să se execute noua guvernanță europeană, dar și viitoarele politici naționale ale statelor membre.

Dar trebuia să fie și linia directoare care dădea cele mai mari bătăi de cap în negocierea bugetului european multianual. În ciuda eforturilor susținute la o primă rundă de negociere, cele 27 de state participante la reuniunea extraordinară a Consiliului European nu au putut ajunge la niciun rezultat privind bugetul multianual al Uniunii Europene pe fondul menținerii diferențelor de abordare. Unele țări solicitau un volum total al bugetului de 1% din venitul național brut, în timp ce altele pledau pentru un buget mai ambițios. Negocierile pentru bugetul multianual al UE, 2021-2027, estimat la 1.000 mld. euro, începuseră să se țină la o masă la care mărul discordiei era gaura de circa 90 de miliarde de euro lăsată în urmă de britanici odată cu plecarea din blocul comunitar.

Dar, cum spuneam în deschidere, nimic din ce a fost nu va mai fi la fel. Nici măcar proiectul de buget multianual. Editorul politic al Euronews, Darren McCaffrey, spunea recent că este cea mai dificilă dintre perioade pentru mulți din Europa. Zeci de mii de oameni au murit, sute de mii au fost infectați, milioane și-au pierdut locul de muncă și multe zeci de milioane au fost, în esență, limitați la casele lor. Bătălia împotriva sănătății este departe de a se termina. Unele părți din Europa au mai mult de o săptămână în urmă în ceea ce privește răspândirea virusului. În Regatul Unit, Irlanda și Suedia, cifrele continuă să crească. Însuși premierul britanic a petrecut o săptămână în spital. Și este clar că multe alte persoane de pe continent se vor infecta în continuare și unele, din păcate, vor muri. Iar la Bruxelles, atenția liderilor europeni se îndreaptă către o strategie de ieșire nu doar dintr-o situație de urgență pentru sănătate, ci și dintr-o profundă criză economică. Zona Euro este deja în recesiune. O recesiune profundă. Cifrele șomajului se ridică la valori maxime fără precedent, iar nivelul datoriei crește. Este o criză economică la scară care nu a fost văzută de la cel de-al doilea război mondial, poate de la Marea Depresiune din anii 1930.
După săptămâni de război, miniștrii finanțelor din UE au reușit să ajungă la un acord: un pachet de peste 500 de miliarde de euro, menit să ajute țările cel mai puternic afectate de pandemie. Ministrul francez al finanțelor, Bruno Le Maire, crede vom avea astfel cel mai important plan economic din istoria UE, iar omologul său italian, Roberto Gualtieri, a numit propunerea „ambițioasă”. Pe de altă parte, într-un interviu exclusiv pentru Euronews, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, susținea că „pachetul de salvare din zona euro nu va dezlănțui mai multă austeritate asupra Europei, iar unele dintre fonduri vor fi deschise țărilor UE din afara zonei monedei unice”, iar ceea ce Eurogrupul a convenit „este practic un alt set de măsuri imediate de reacție la criză. Dar, în același timp, au început discuții și în faza de recuperare”.

În ciuda sumei aparent mari, pachetul este mult mai mic decât ceruse Banca Centrală Europeană: o sumă de până la 1,5 trilioane de euro. Și, desigur, a rămas cumva în discuție deschisă ideea ca Zona Euro să împartă o datorie comună – acele așa-numite „coronabonduri” susținute de Spania și Italia. Spaniolul Pedro Sánchez spunea chiar că Europa are nevoie disperată de un nou Plan Marshall, dar acordul la care au ajuns liderii europeni este departe de a semăna cu planul istoric invocat.

Revenind la Green Deal, o analiză a fostului ministru de externe și vicecancelar german Joschka Fischer arăta recent că, pentru propriile sale interese economice (dar și pentru binele general, al planetei), sarcina actuală a Europei este să-și mențină și să-și extindă poziția de lider în ceea ce privește reducerea efectelor schimbării climatice. „Transformarea politică în derulare este impusă atât asupra integraționiștilor, cât și a interguvernamentaliștilor deopotrivă”, susține Fischer, considerând că marea provocare a mandatului Comisiei Von der Leyen este să transforme Europa într-o mare putere înainte să fie împiedicată „de forțe geopolitice și tehnologice mai mari”. Europa nu își poate permite luxul de a rămâne în urmă din punct de vedere tehnologic sau al puterii geopolitice și este evident că cea dintâi prioritate a Uniunii Europene este să devină o mare putere a politicii climatice.

GREEN DEAL

Transformarea Europei în primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050, dar și ocuparea de către UE a poziției de lider global în ceea ce privește politicile climatice și revoluția industrială 4.0 sunt astfel cele mai mari provocări și deopotrivă oportunități ale prezentului. Comisia Europeană a prezentat Pactul Ecologic European (Green Deal) – cel mai ambițios pachet de măsuri care ar trebui să le permită cetățenilor și companiilor din Europa să beneficieze de tranziția către o economie verde și durabilă. Pactul prevede un pachet de măsuri însoțite de o foaie de parcurs inițială a principalelor politici și care variază de la reducerea ambițioasă a emisiilor și investițiile în cercetarea și inovarea de vârf și până la conservarea mediului natural al Europei. Potrivit convingerilor exprimate de membrii noii Comisii Europene, pactul ecologic este de fapt noua strategie de creștere economică a UE, având în colateral măsuri de susținere de investiții în tehnologii ecologice, soluții de dezvoltare durabilă și de creare de noi întreprinderi. Dar succesul Green Deal nu este garantat de simpla prezentare publică a pactului; această amplă politică europeană va depinde într-o foarte mare măsură de modul în care Comisia va reuși să genereze implicarea și angajamentul publicului, dar și al tuturor guvernelor, autorităților, companiilor, organizațiilor europene.

Este evident că schimbările climatice și degradarea mediului afectează fiecare cetățean, din UE sau de aiurea, și tocmai de asta este necesară o soluție globală. Prin Green Deal, Uniunea Europeană vizează de fapt postul de lider global menționat de Joschka Fischer, prin care să reprezinte un model de urmat de către marile puteri economice și politice. Pentru asta trebuie să utilizeze diplomația, comerțul și cooperarea pentru dezvoltare pentru a promova acțiunile din domeniul climei, dar, așa cum susține Comisia Europeană, și „să stabilească standarde pentru o creștere durabilă în cadrul lanțurilor valorice globale”.

În frunte cu Green Deal, Comisia Europeană și-a definit șase priorități călăuzitoare pentru mandatul care se va finaliza în 2024: o economie în serviciul cetățenilor, o Europă pregătită pentru era digitală, un efort susținut de promovare a modului de viață european, o Europă mai puternică pe plan internațional și un nou elan pentru democrația europeană.

Economia în serviciul cetățenilor

Filosofia de la Bruxelles pleacă de la un enunț simplu dar ambițios: economia socială de piață a UE este unică. Ea permite economiilor să se dezvolte și să reducă sărăcia și inegalitatea. Cetățenii și firmele europene nu pot prospera decât dacă economia îi susține. Potrivit Comisiei Europene, când Europa este stabilă, economia poate răspunde pe deplin nevoilor cetățenilor ei. În acest sens, este esențial ca întreprinderile mici și mijlocii, care formează coloana vertebrală a economiei UE, să se dezvolte și mai mult, cu ajutorul CE. De asemenea, este esențial să se finalizeze uniunea piețelor de capital și să se aprofundeze uniunea economică și monetară. În această viitoare economie orientată spre cetățeni, un rol major l-ar avea uniunea economică și monetară, prin care politicile economice ale statelor membre sunt coordonate astfel încât să permită țărilor din UE să facă față unor eventuale noi crize, prin reforme economice și sociale și politici fiscal-bugetare responsabile, să se încurajeze investițiile și competitivitate, să se creeze/ocupe mai multe locuri de muncă și să se determine creșterea nivelului de trai. Comisia Von der Leyen dorește astfel o piață internă europeană „mai profundă și mai echitabilă”, în care accentul să fie pus pe impulsionarea investițiilor și crearea de noi locuri de muncă, iar firmele și consumatorii europeni să fie sprijiniți să facă tranziția către o utilizare mai durabilă a resurselor.

Dezechilibre în scădere

De altfel, chiar analiza din rapoartele de țară reflectă strategia anuală privind creșterea durabilă care a fost prezentată încă din decembrie 2019, axându-se pe durabilitatea competitivă cu scopul de a construi o economie în serviciul cetățenilor și benefică pentru planetă. Rapoartele evaluează, de asemenea, pentru fiecare stat membru, cum au pus în aplicare pilonul european al drepturilor sociale și ce rezultate au obținut în ceea ce privește tabloul de bord social care însoțește acest pilon. Rapoartele de țară se axează pe patru dimensiuni: durabilitatea mediului, creșterea productivității, echitatea și stabilitatea macroeconomică. Pentru prima dată, rapoartele evaluează progresele înregistrate de statele membre în vederea îndeplinirii obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) ale Organizației Națiunilor Unite, evidențiind politicile macroeconomice și de ocupare a forței de muncă care pot contribui la realizarea acestora. Rapoartele analizează, de asemenea, provocările și oportunitățile care decurg pentru fiecare țară din tranziția climatică și cea energetică. În aceeași ordine de idei, ele identifică domeniile prioritare care ar trebui să beneficieze de ajutor din partea așa-numitului „Fond pentru Tranziție Justă” (de fapt o reintitulare a fondurilor de investiții marca Juncker în anterioara administrație europeană). Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: 
„Vestea bună e că dezechilibrele din UE sunt în scădere. Statele membre ar trebui să valorifice această tendință pozitivă și să continue reformele astfel încât economia noastră să fie viabilă pe termen lung. Ele trebuie să reducă nivelul datoriei, să stimuleze productivitatea și să facă investițiile adecvate pentru a asigura o tranziție justă către o economie durabilă și favorabilă incluziunii”.

La rândul său, Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat că, în ciuda faptului că rata de ocupare a forței de muncă în Europa este astăzi cea mai ridicată din istorie, inegalitățile persistă. „Trebuie să facem mai mult pentru a garanta o mai mare egalitate consolidând dimensiunea socială a semestrului european și punând integral în aplicare pilonul european al drepturilor sociale, luând măsuri precum propunerea unui cadru privind salariul minim echitabil, consolidarea agendei pentru competențe și îmbunătățirea garanției pentru tineret. Este o condiție de care depinde succesul tranziției noastre ecologice și digitale, în măsură să garanteze faptul că nimeni nu va fi lăsat în urmă”, a mai spus Nicolas Schmit. Și comisarul pentru economie, Paolo Gentiloni, a declarat: „Reducerea nivelurilor datoriei publice și private este inegală și, cu toate că deficitele de cont curent au fost în mare măsură corectate, excedentele mari rămân un motiv de îngrijorare”.

Starea Uniunii

Rapoartele de țară ale Comisiei Europene conțin o analiză consacrată aspectelor de durabilitate a mediului. Ele analizează evoluția reformelor și a nevoilor celor mai stringente în materie de investiții, în sectoare precum cel energetic, al transporturilor și al construcțiilor, iar concluziile lor pot ghida acțiunile de politică întreprinse de statele membre în concordanță cu această prioritate. Rapoartele de țară evidențiază faptul că, în ceea ce privește ratele șomajului, persistă diferențe semnificative de la un stat membru la altul, în timp ce rata sărăciei și a excluziunii sociale continuă să scadă pe fondul condițiilor bune de pe piața muncii. Prin urmare, va fi esențial să se pună în aplicare pilonul european al drepturilor sociale astfel încât tranziția climatică și cea digitală să fie juste și echitabile din punct de vedere social. Creșterea productivității rămâne problematică, mai ales în lumina schimbărilor demografice. Nivelul insuficient al investițiilor, îmbătrânirea forței de muncă, deficitul de personal calificat și neconcordanța dintre oferta și cererea de competențe frânează creșterea potențială. Persistă diferențe foarte mari între statele membre din punctul de vedere al situației datoriei și al provocărilor în materie de durabilitate. Deficitele publice ale țărilor din UE au început, în medie, să fie din nou în creștere, inversând tendința de scădere din ultimii ani. Nivelurile actuale ridicate ale datoriei publice reprezintă o sursă de vulnerabilitate în unele state membre.

Fondul pentru o Tranziție Justă

Tranziția către o economie durabilă și neutră din punct de vedere climatic trebuie să fie echitabilă și justă din perspectivă socială. Rapoartele de țară se concentrează asupra regiunilor și sectoarelor celor mai afectate de tranziția către o economie neutră din punct de vedere climatic. Ele includ o analiză a provocărilor cu care se confruntă statele membre în contextul tranziției și prezintă domeniile prioritare care ar trebui să beneficieze de sprijin din partea Fondului pentru o Tranziție Justă, astfel încât, în eforturile UE de a atinge obiectivul neutralității climatice, nimeni să nu fie lăsat în urmă.

Progresele la reforme

Perspectiva economică incertă subliniază importanța reformelor de consolidare a creșterii potențiale. Rapoartele de țară evaluează progresele înregistrate de statele membre în ceea ce privește punerea în aplicare a recomandărilor specifice adresate fiecărei țări (RST), care sunt orientări personalizate de politică pe care Comisia le oferă în fiecare an statelor membre. Concluziile rapoartelor de țară arată că, mai ales în domeniul serviciilor financiare și al politicilor active pe piața forței de muncă, recomandările adoptate în 2019 au fost în general puse în aplicare. Rata de implementare a reformelor s-a menținut la un nivel scăzut în sectoare precum concurența în domeniul serviciilor și asigurarea sustenabilității pe termen lung a finanțelor publice. În ansamblu, statele membre au realizat cel puțin unele progrese în ceea ce privește punerea în aplicare a aproximativ două treimi din recomandările formulate de când a fost lansat semestrul european, în 2011.

Riscuri pentru previziuni

Deși unele riscuri de evoluție negativă s-au estompat, au apărut altele noi, iar cele mai sumbre sunt legate de impactul economic profund negativ adus de pandemia de COVID-19. În ansamblu, bilanțul riscurilor continuă să fie orientat în sens descendent. „Faza Unu” a acordului comercial dintre SUA și China a contribuit, într-o oarecare măsură, la reducerea riscurilor de evoluție negativă, însă gradul ridicat de incertitudine cu privire la politica comercială a SUA rămâne o barieră în calea unei redresări mai ample a optimismului economic. Tulburările sociale din America Latină riscă să deraieze redresarea economică a regiunii. Tensiunile geopolitice accentuate din Orientul Mijlociu au sporit riscul de conflict în regiune. Deși există în prezent claritate în ceea ce privește relațiile comerciale dintre UE și Regatul Unit în cursul perioadei de tranziție, persistă o incertitudine considerabilă cu privire la viitorul noului parteneriat cu Regatul Unit. Epidemia cu noul coronavirus, care are implicații pentru sănătatea publică, pentru activitatea economică și pentru comerț, în UE și în întreaga lume, este un nou risc de evoluție descendentă. Ipoteza de bază este că epidemia va atinge culmea ei în primul semestru. Cu cât durează mai mult, cu atât este mai dur efectul de domino asupra mediului economic și a condițiilor de finanțare globală. Riscurile legate de schimbările climatice, deși în principal cu efecte pe termen lung, nu pot fi excluse pe termen scurt.

La final, Brexitul

„Va trebui să reconstruim un parteneriat cu Regatul Unit, o țară minunată care ne va rămâne prieten, aliat și vecin”, spunea negociatorul UE, Michel Barnier. Dar, având în vedere că relațiile viitoare dintre UE și Regatul Unit nu sunt încă clare, previziunile pentru 2021 se bazează pe o ipoteză pur tehnică de menținere a situației actuale în ceea ce privește relațiile lor comerciale. Ea este utilizată doar în scop de prognozare și nu reflectă nicio anticipare sau previziune a rezultatelor negocierilor dintre UE și Regatul Unit cu privire la relațiile lor viitoare. Relația dintre Uniunea Europeană și Regatul Unit s-a schimbat, acesta fiind acum țară terță. Cu toate acestea, părțile urmăresc să stabilească un viitor parteneriat ambițios, care să reflecte proximitatea politică și geografică și interdependența economică dintre UE și Regatul Unit. Acest viitor parteneriat va include dispoziții de interes direct pentru cetățeni și întreprinderi în domenii precum transporturile, lanțurile industriale de aprovizionare, produsele agricole, pescuitul, serviciile, protecția datelor, condițiile de concurență echitabile, mobilitatea cetățenilor, combaterea infracționalității, spălarea banilor și terorismul, politica externă și de securitate.

Cât de eficient ne gestionăm economiile?

Economisirea este unul dintre elementele cele mai importante pe care fiecare dintre noi ar trebui să le aibă în vedere atunci când își construieşte bugetul săptămânal sau lunar. Din perspectiva finanţelor individuale, sumele economisite reprezintă sursa pentru atingerea obiectivelor personale sau pentru realizarea investiţiilor cu scopul de a ne dezvolta sau de a ne creşte nivelul de trai. Pe de altă parte, înclinaţia către economisire sau economisirea în sine reprezintă unele dintre variabilele cele mai importante în orice model economic identificat în literatura de specialitate, atât la nivel macroeconomic, cât şi la nivelul finanţelor personale sau comportamentale.

În zilele noastre există numeroase metode de economisire în funcție de profilul de risc al fiecărui individ, fiind necesară doar o informare corectă pentru utilizarea lor ca instrumente funcționale. În acest fel, mi-am propus să analizez succint comportamentul de economisire al românilor din ultimii ani și să evidențiez care a fost costul de oportunitate și ce s-ar fi putut întâmpla cu banii respectivi. Trebuie să precizez încă de la început că analiza este realizată ținând cont de datele publicate de BNR referitor la avuția populației din sistemul bancar.

Primul pas în direcţia analizei comportamentului de economisire este reprezentat de urmărirea dinamicii stocului de depozite şi a soldului conturilor curente din ultimii ani. În acest sens, am realizat o reprezentare grafică prin care am prezentat ritmul anual de creştere a sumelor deţinute de populaţie în depozite, conturi curente şi conturi de economii. Astfel, este foarte clară tendinţa de creştere a stocului economiilor populaţiei realizate la nivelul sistemului bancar, ritmul mediu anual din ultimii 5 ani fiind de aproximativ 10%, fapt care indică o înclinaţie către economisire bună, peste rata inflaţiei şi apropiată de ritmul de creştere a PIB nominal. Pe de altă parte, se poate observa că această dinamică s-a datorat în special creşterii rapide a sumelor din conturile curente şi din conturile de economii, fiind vorba despre acele sume care produc foarte puţin randament pentru deponenţi, dinamica stocului de depozite la termen revigorându-se doar în ultimii doi ani, pe fondul creşterii ratelor de dobândă practicate de bănci pentru depozitele la termen.

Al doilea pas în sensul dezvoltării problemei aduse în discuţie va fi reprezentat de analiza structurii economiilor populației în funcţie de alocarea între banii deținuți în conturi curente și de economii (cei care produc randamente apropiate de zero) și banii deținuți în depozite la termen. Totodată, am urmărit să prezint această structură în dinamică pentru a ilustra modificarea în comportamentul de economisire al indivizilor.

Este de la sine înțeles că ponderea banilor plasați în depozite a scăzut constant începând cu anul 2013, în detrimentul conturilor curente și al conturilor de economii, fapt care a dus la o pierdere de randament pentru populație și la apariția unui cost de oportunitate.

Există, în ultimii ani, o tendință cât se poate de clară a românilor către păstrarea banilor în conturi curente sau de economii, chiar și în condițiile în care economiile le sunt erodate de inflație. Costul de oportunitate al acestor acțiuni poate fi ridicat, având în vedere că dobânzile pentru depozitele la termen pot fi între 2% și 3,5%/an în funcție de maturitatea pentru care se fac plasamentele. Astfel, apare firesc întrebarea legată de buna gestionare a economiilor și de modul în care populație reușește să „pună banii la lucru” pentru propriul interes. Explicațiile pentru acest comportament pot fi educația financiară precară, informarea insuficientă, încrederea scăzută în sistemul financiar sau confortul oferit de păstrarea lichidităților.

Cu toate acestea, nu trebuie neglijat faptul că resursele financiare ale populației sunt ineficient utilizate. Astfel, apare o întrebare pertinentă legată de dimensiunea costului de oportunitate: cât s-a pierdut în 2019 ca urmare a alocării ineficiente a resurselor din partea populației?
La începutul anului 2019, populația din România avea aproximativ 85,2 mld. lei în conturile curente și de economii. Această poziție a crescut pe parcursului anului 2019 cu 19 mld. lei, adică românii au preferat să țină în conturile curente un plus de 19 mld. lei (aprox. 4 mld. euro). Astfel, putem vorbi despre o sumă medie în conturile curente și de economii de 94,7 mld. lei, aceștia fiind bani care au avut un randament foarte apropiat de zero.
Luând în considerare o dobândă medie la depozitele bancare cu maturitate de peste 6 luni şi sub 12 luni, calculată de BNR, se poate afirma că în 2019 costul de oportunitate al populației deponente pentru sumele păstrate în conturile curente şi de economii a fost de aproximativ 2,2 mld. lei, adică 500 milioane de euro. Această sumă creşte atunci când luăm în considerare alternative de plasare a banilor precum fondurile de investiţii, unde în anul 2019 s-au obţinut randamente începând de la 4-5% (fondurile de obligaţiuni) și până la 30% pentru fondurile de acţiuni. Dacă luăm în considerare un randament mediu de 5% pentru anul anterior, ajungem la un cost de oportunitate de peste 1 miliard de euro, aceasta fiind suma pierdută de persoanele care au economisit în România ca urmare a pasivităţii şi a lipsei de informare. Este mult? Este puţin? Un răspuns concret este dificil de dat, însă, cu siguranţă, 1 miliard de euro nu este de neglijat mai ales în contextul în care o astfel de sumă ar fi putut aduce un plus în economia locală şi în situaţia materială a indivizilor.
Prin urmare, gestionarea resurselor băneşti în cazul românilor se realizează deficitar, aducând prejudicii avuţiei acestora, fiind uneori o piedică în calea dezvoltării sau în calea atingerii unor obiective personale. Astfel, sunt necesare creşterea nivelului de educaţie financiară în România şi realizarea unor campanii ample de informare privind posibilităţile de investire-economisire pentru ca oamenii să îşi poată gestiona mai eficient resursele financiare şi să îşi poată conserva avuţia, dacă nu chiar să și-o sporească.

Îngrijorarea mandarinilor – ce vor face noii lideri ai Uniunii Europene?

Am revenit curând de la Bruxelles, unde am participat la o conferință despre rolul partidelor europene. Cum experiența mea cu instituțiile europene, începută cu două decenii în urmă, nu a fost de natură să mă facă a fi un simpatizant al oamenilor care le populau, de data aceasta am folosit prilejul vizitei în „Capitala Europei” pentru a conversa cu mai multe personaje angajate în dirijarea procesului de integrare europeană. Spre deosebire de lăudătorii construcției europene, care sunt întorși mai mult către trecutul ei glorios, eu susțin că integrarea europeană este lucrul cel mai bun care i s-a întâmplat unei părți a continentului european de la terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial și până în prezent. Doar că această realizare nu poate trăi la nesfârșit din memoria trecutului, viitorul fiind un important impuls chiar și pentru gestionarea prezentului. Or se pare că Monnet a avut dreptate atunci când spunea că Uniunea Europeană merge doar spre viitorul apropiat prin încercarea de a găsi soluții la crizele prezentului. Și chiar dacă lumea s-a schimbat, iar datorită accelerării evoluției societale cetățenii au nevoie de prescrieri ale viitorului, se pare că Uniunea Europeană preferă a se menține în postura unei frumoase din pădurea adormită care se desprinde greu din încremenire, cel mai adesea doar pentru a răspunde unui nou șoc, altei crize. De aceea, mi s-a părut că trăitorii în/din „bula bruxelleză” sunt acum nu doar niște mandarini, cum îi numea Derk-Jan Eppnik, ci niște mandarini îngrijorați mai mult de soarta lor proprie decât de cea a Uniunii Europene. Mandarinii din Bruxelles-ul actual mi s-au înfățișat mai preocupați să găsească noi îndeletniciri care să le justifice veniturile obținute de la instituțiile europene și foarte puțin interesați să propună căi și mijloace de revigorare a integrării europene. Spun aceasta deoarece în urmă cu două decenii, când relaționam cu personaje de toate rangurile, cuprinse în procesul decizional european și care-mi creau zile și nopți cu gust amar, am întâlnit și eurobirocrați care credeam că au și o credință sinceră în idealul integraționist european. Or, acum, percepția formată în cele câteva zile la Bruxelles a fost că mandarinatul este o stare de spirit puternic înstăpânită în instituțiile europene care, în loc să dea impulsuri pozitive procesului de integrare a celor 27 de state membre, mai mult îndeamnă la utilitarism și mercantilism. Mi-aș dori ca aceasta să fie doar o percepție înșelătoare și fapte ale viitorului apropiat să mă contrazică, să aducă iarăși speranța că idealul european trăiește și progresează!

În a doua jumătate a anului trecut instituțiile europene – Parlamentul,
Consiliul, Comisia – au fost dotate cu noi lideri. Într-o lume care arată un haos năucitor, se spera că o Uniune Europeană aflată într-o prelungită criză existențială va intenționa să-și oprească propria derivă și să propună o cale de ieșire din starea confuză și nehotărâtă. De la o nouă garnitură de lideri europeni – nu discutăm aici cum a fost decisă – am așteptat să se treacă de la atitudinea business as usual spre o viziune închegată de obiective care să contureze o devenire a Uniunii Europene în acord cu aspirațiile de integrare europeană ale acestei construcții regionale. Desigur, acum se vorbește pe coridoarele decizionale ale instituțiilor amintite că noii lideri nici nu au apucat să-și expună proiectele deoarece a trebuit să procedeze la gestionarea crizelor grave care veneau dinspre antecesorii lor. Altfel spus, revenind iarăși la spusele lui Monnet, liderii europeni nu mai prididesc să facă față crizelor în cascadă cu care se confruntă astăzi Uniunea Europeană. Ceea ce înseamnă că instituțiile europene s-au transformat doar în agenții de asigurare a supraviețuirii Uniunii Europene, fiind nevoite să realizeze un management de criză nu doar a contextului regional și global, dar și a situației generate de abordarea complexă și diferențiată a integrării europene de către statele membre și liderii acestora.

Chiar de la prima Comisie Barroso, cea care a asistat îngroparea proiectului Tratatului Constituției Europene(2005), provenit dintr-o primă consultare mai largă a cetățenilor europeni, liderii comunitari din Bruxelles au susținut un corp de „experți” – propagandiști care trebuia să ridice în slăvi realizările Comisiei Europene, să-i laude inițiativele de guvernanță corporatistă și, prin această direcție de comunicare publică, să tempereze și chiar să oprească glasurile critice la adresa instituțiilor europene, să potolească tendințele eurosceptice din statele membre. Întâlnirea acestor demersuri ale nomenclaturii eurobirocraților cu realitatea cotidiană a cetățenilor și evoluțiile concrete ale procesului integrării europene a dus la dezvoltarea curentului pesimist în Uniunea Europeană, iar pe fondul crizelor succesive și de tot felul s-au favorizat populismul, iliberalismul, xenofobia etc. în multe state europene. Vestul tradițional s-a considerat câștigător de facto al Războiului Rece și a încercat să impună noilor state membre (după 2004) formula elitist-occidentocentristă, neexplorând pe de-a-ntregul potențialul extinderii europene, în sensul creșterii competitivității întregii Uniuni Europene. Menținerea faliei Vest-Est, adăugată celei Nord-Sud, dar și alte diferențieri mai mult sau mai puțin artificiale au făcut să scadă nu doar coeziunea Uniunii, ci și soliditatea interdependențelor benefice ale procesului integrării europene. Or, gândind la viitor, chiar și în termeni de viitor imediat, ar trebui să primim de la noii lideri europeni nu doar promisiuni/strategii sectoriale, ci cu deosebire proiectul amplificării procesului integrării europene, cel pentru care a fost inițiată construcția europeană. Altfel, va fi abandonată însăși rațiunea de a fi a Uniunii Europene, ea putând fi înlocuită de o nouă Sfântă Alianță sau o altă ligă financiar-comercială, unele state membre fiind îndreptate către o asociere destinată doar istoriei.

Noii lideri europeni au sesizat că au preluat conducerea unei organizații astenice și pentru a-și dovedi bunele intenții au preluat inițiativa unei dezbateri privitoare la reformarea Uniunii Europene, idee vehiculată și de Comisia Juncker, de unii lideri precum președintele francez Macron. Au trecut aproape trei luni de când ar fi trebuit să înceapă lansarea acestui proces de consultare publică și încă nu știm nici măcar formatul. În schimb se constată existența unei competiții pentru întâietate între instituțiile europene, fără a avea o propunere tematică de substanță, cu tot efortul președinției Consiliului UE de a menține subiectul pe agenda de lucru a Uniunii. Nu este mai puțin adevărat că noii lideri ai instituțiilor europene a trebuit să constate că reala putere decizională europeană se află la statele membre, iar atmosfera politică din capitalele europene nu degajează optimism față de acest proces. Iar societatea civilă și intelectualii din statele membre, ca și cetățenii europeni încă își amintesc de faptul că în 2002-2004 s-a desfășurat o Convenție privind viitorul Europei și rezultatul consultării publice a fost aruncat la coș de către liderii politici ai vremii și nomenclatura eurobirocratică, ipocrizia lor mergând până acolo încât au proclamat deschis că ceea ce conta era doar voința lor tranzacționată în Tratatul de la Lisabona (2007). Nici partidele europene și cu atât mai puțin partidele politice din statele membre, confruntate cu presiunile locale suveraniste și populiste, nu manifestă un entuziam pentru mobilizarea la o dezbatere publică despre reformarea/refondarea Uniunii Europene. Crizele actuale ale migrațiilor, epidemiilor/pandemiilor, semnalele îngrijorătoare referitoare la situația economico-financiară, care dovedesc faptul că liderii europeni nu au învățat ce trebuia din lecțiile crizei de acum un deceniu, sunt alți factori care arată cât de dificilă, deși foarte necesară, ar fi o dezbatere serioasă și consistentă privind viitorul Uniunii Europene. Doar un leadership european puternic legitimat la nivelul statelor membre și al Uniunii, precum cel de la sfârșitul anilor ’80 ai secolului trecut, ar putea străbate cu succes calea consultării publice europene despre reformarea organizației care a devenit o „bulă la Bruxelles”.

Comisia Europeană condusă de dna Ursula von der Leyen a venit cu anunțul ambițios legat de geopolitica și puterea Uniunii Europene. Îmi amintesc că dnii Solana și Verheugen propovăduiau, în 2003-2004, necesitatea ca Uniunea Europeană să se pregătească pentru a face față unei competiții globale care se anunța a fi foarte provocatoare pentru europeni. Fostul comisar european Verheugen spunea insistent că pentru a intra într-o astfel de competiție era absolut necesară intensificarea integrării europene, ceea ce însemna o pregătire solidă a capabilităților interne ale Uniunii. Actualii lideri constată acum faptul că Uniunea Europeană este obligată să participe la competiția globală dacă nu vrea să aibă doar statut de supraviețuitoare. Numai că modul cum tema geopoliticii și puterii Uniunii a fost enunțată arată că lipsesc o adevărată viziune și o strategie care să treacă dincolo de enunțurile Comisiei din 2016. Deocamdată este vorba mai mult de exprimarea unui deziderat cu un grad sporit de imprecizie. Căci dacă se dorește o înscriere eficace a Uniunii Europene în competiția globală ar fi de mare importanță și acuitate să se insiste pe geoeconomie și geocultură, acestea putând fi susținătoare ale unor obiective geopolitice și geostrategice. Iar în privința statutului de putere al Uniunii, acesta este și mai confuz, nefiind precizate clar căile și mijloacele obținerii ei, durata de timp și scopul. Ceea ce i-ar putea aduce mai mulți neprieteni. Iar dacă avem în vedere atitudinea de Realpolitik pe care o manifestă competitorii Uniunii Europene, atunci Bruxelles-ul și capitalele statelor membre ar face mai bine să insiste asupra procesului integrării europene, la care ar putea adăuga și obiectivul integrării transatlantice, chiar dacă astăzi pare un „pod prea îndepărtat”.

Am întâlnit, la Bruxelles, în mediile academic și politic, câteva persoane îngrijorate de soarta Uniunii Europene, dar care continuau să-și lege o speranță de redresare de liderii noi ai instituțiilor europene. Cei trei președinți sunt într-o competiție impusă de mandarinii fiecăreia dintre instituțiile „triunghiului” puterii europene, ceea ce le consumă multă energie creativă. Este și o consecință a culturii politice instalate în „bula din Bruxelles” în ultimele două decenii, când în locul echilibrului interinstituțional s-a propus o competiție de putere, mult asemănătoare competiției de putere politică de la nivelul statelor membre. Se spune, totuși, că dna Von der Leyen este foarte calculată și are mișcări care trădează o gândire sistematică (la 100 de zile). Președintele Comisiei Europene arată precauție deoarece știe că tagma mandarinilor poate fi periculoasă în ceea ce privește funcționarea mașinăriei de la Berlaymont, dar și pentru că unele state membre, adevăratele deținătoare a puterii în Uniunea Europeană, nu au disponibilitate pentru a susține inițiative integraționiste venite dinspre interesul comunitar. Se pare că aceeași conducătoare a Comisiei este decisă la o mișcare de reformare a Uniunii, dar se împiedică de orgoliile unor politicieni din Parlamentul European și destui lideri de state din Consiliului European nu doresc să îngemăneze deținerea puterii cu responsabilitatea pentru destinele Uniunii Europene. E nevoie ca, până la urmă, Consiliul European să accepte că el a impus formula decizională europeană complexă, greoaie și adesea neoperabilă, iar dacă se dorește menținerea și întărirea Uniunii, pentru a face față diversității și vitezei imenselor provocări ale schimbărilor, va trebui să restaureze echilibrul funcțional între instituțiile europene, care se cer și ele a fi perfecționate, dacă va fi nevoie inclusiv prin modificarea tratatelor. Ceea ce depinde atât de abilitatea liderilor actuali ai instituțiilor europene, cât mai ales de calitatea și voința politică a liderilor statelor membre!

10 martie 2020

Rolul circulației capitalurilor, băncilor și a Statului în dezvoltarea IMM. Experiențe trăite ca bancher la Paris în timpul crizei din 2008

0

Text intervenție la conferința online „România, încotro? IMM-urile în vremuri de criză”, organizată de Oxygen Events în data de 9 aprilie 2020.

Dincolo de viziunea de business, strategie, know-how, clienți, salariați, leadership, competențele tehnice și manageriale specifice fiecărui antreprenor, în aceste momente cel puțin trei actori joacă un rol determinant în evoluția IMM-urilor: circulația capitalurilor, băncile / lumea financiară și statul.

1. Circulația capitalurilor

Capitalurile circulă pe Terra precum circulă apa în natură. Așa cum apa urmează legile gravitației și străpunge sau ocolește orice obstacol, tot așa și capitalurile străpung sau ocolesc constrângerile regulatorilor, urmând o singură lege, legea „terenului profitabil”. Cu cât o țară sau zonă economică va pune mai multe opreliști profitabilității capitalului și liberei sale circulații, cu atât mai mult capitalul va „ocoli” acea zonă. În era digitală și a internetului aceste fenomene s-au accentuat și mai mult. Întrebarea ce se pune acum este: ce țări sau regiuni vor deveni noile „terenuri profitabile” pentru capital?

România trebuie să știe să răspundă la această întrebare. Un răspuns ar putea fi, de exemplu, să se creeze un tratament fiscal privilegiat pentru companiile ce-și domiciliază lichiditățile în regiuni defavorizate. Sau să oferim facilități fiscale deosebite oamenilor bogați români și străini care își domiciliază averea în România sau companiilor care investesc în proiecte de învățământ, sănătate sau infrastructură sau în IMM-uri în zone defavorizate.

Astfel de tratamente există și în alte țări membre ale Uniunii Europene, precum Belgia, Olanda, Luxemburg sau Irlanda. Rezultatele sunt extraordinare.

Aceste demersuri devin însă mult mai credibile atunci când legislația și sistemul fiscal sunt simplificate. Avem nevoie de predictibilitate și de un amplu program de simplificare legislativă și fiscală, inclusiv în ceea ce privește fondurile europene.

Dar capitalul nu este doar problema statului, economiștilor, antreprenorilor sau instituțiilor financiare. El este în primul rând responsabilitatea fiecărei persoane dornice să valorifice dimensiunea economică, socială și politică a vieții sale. Conștientizarea acestui lucru ne va permite să ne recuperăm cel mai de preț capital: demnitatea.

2. Băncile și lumea financiară

Aici trebuie să lăsăm emoțiile, să fim cât mai preciși posibil în evaluările noastre și să plecăm de la câteva realități.

În primul rând în mediul de afaceri din România nu există încredere și atunci se creează decalaje între oferta de finanțare a băncilor și cererile efective ale clienților…  Sunt multe situații în care investiții ce se amortizează în 10 ani sunt finanțate cu credite având o maturitate de 3-5 ani sau chiar cu linii de credite pe termen scurt (1 an)… Mulți antreprenori utilizează creditele companiei pentru alte nevoi patrimoniale personale…

Din cele 700.000 de societăți comerciale existente în România, numai 12.000 sunt cu adevărat bancabile, adică îndeplinesc condițiile pentru a fi creditate de către o bancă.

Pentru a construi încrederea în relațiile cu băncile în această perioadă, îmi permit să vă supun atenției câteva recomandări, plecând și de la experiențele pe care le-am trăit ca bancher la Paris în timpul crizei din 2008.

În primul rând, fiți obsedați de cash, de disponibilitățile de trezorerie, care contează cel mai mult în timp de criză. Urmăriți cu mare atenție nevoia de cash și încercați s-o optimizați luând în calcul cel puțin trei elemente:

gestiunea stocurilor – încercați să aveți cât mai puțină marfă pe stoc, în funcție de specificul activității dumneavoastră și viteza de rotație a stocurilor;

încasările de la clienți – încercați să vă negociați termene de încasare cât mai scurte;

furnizori – plătiți-vă furnizorii la timp, pentru că amânările la plăți vă pot crea probleme de imagine, inclusiv în relația cu băncile.

Apoi, luați în calcul rentabilitatea economică a afacerii. Aici avem o întrebare cheie la care trebuie să răspundă orice IMM… Rentabilitatea economică a activelor (imobilizări și cash) este mai mare decât costul finanțărilor (capital + credite de la bănci)? Dacă nu este cazul, avem o problemă majoră.

Orice bancă urmărește o relație trilaterală, care este un adevărat „triunghi al vieții sau al morții companiei”: clienții – acționarii – creditorii. IMM-ul trebuie să știe să arate băncii cum afacerea poate să aducă valoare / rentabilitate pentru fiecare dintre acești trei actori.

În perioada de criză, pentru bancheri contează foarte mult evoluția pieței, profilul conducătorilor / acționarilor companiei, respectarea indicatorilor și a notelor pe linie de risc. Bancherii au un vocabular și definiții foarte precise pentru acești indicatori.  Dialogul bănci – antreprenori este deci foarte mult facilitat dacă există aici o înțelegere comună a acestor noțiuni.

Menținerea unui dialog transparent, de încredere între antreprenori și bănci este vitală. Antreprenorii trebuie să meargă deci la bancheri cu aceeași deschidere pe care o au atunci când merg la un medic.

3. Statul trebuie să separe măsurile pe termen scurt de măsurile cu impact strategic, pe termen lung și să facă totul pentru IMM-uri, dar nimic în locul lor.

Cash-ul este principala „muniție” pe termen scurt în timp de criză. Măsurile recente luate de autorități alimentează această nevoie, urmează trendul european și ele vizează o schemă de ajutoare aproape pentru toate sectoarele, sub formă de garanții pentru credite, granturi, subvenții dobânzi, amânări sau anulări de impozite și taxe, reglementări privind utilitățile… Aceste măsuri au fost luate într-un context dificil, în parte sub impact emoțional,și deocamdată nu sunt cuantificate în totalitate. Vom vedea cine va plăti până la urmă această factură și sub ce formă.

Dar pe termen scurt este foarte importantă disciplina plăților, pentru evitarea blocajului financiar. România se află de multă vreme, am mai spus-o și cu alte ocazii, în fața unui mare pericol de blocaj financiar. Studii arată că lipsa unei discipline financiare solide a făcut ca volumul creditelor comerciale de tip „furnizor” să se dubleze în ultimii ani la peste 700  miliarde de lei, în timp ce creditele bancare au căpătat o dinamică pozitivă doar în ultimii doi ani. Acum cei mai mari creditori din economie nu sunt băncile, ci companiile, marii furnizori de produse și servicii. Instituțiile statului trebuie să dea dovadă de intransigență aici, impunând printr-o lege foarte dură respectarea termenelor de plată, așa cum se face în țările vestice ale Uniunii Europene de multă vreme. IMM-urile competitive ar avea de câștigat.

Sprijinirea investițiilor are însă nevoie de o abordare total diferită, strategică. Cred că această criză este o oportunitate pentru a „reseta”, a reașeza economia pe noi baze pe termen lung. Statul român trebuie să-și facă simțită prezența dincolo de alimentarea creșterii consumului și politicile monetare. Am spus de multă vreme că trebuie să ne întoarcem la Keynes. Acum nu avem de ales. Economia românească va putea fi relansată într-un timp rezonabil doar prin proiecte / investiții naționale de anvergură în învățământ, infrastructură și sănătate. Iar IMM-urile trebuie integrate în lanțul valoric al acestor proiecte, formând țesutul lor de bază.

Este momentul să identificăm prioritățile strategice la nivel de industrii, plecând de la o analiză realistă a sectoarelor în care putem fi competitivi. În IT, România poate avea o magnitudine internațională mai importantă decât și le pot permite economia, diplomația sau armata sa. Terenurile agricole din țara noastră pot hrăni o populație de 4 ori mai mare decât cea pe care o avem. Accelerarea creării de cooperative agricole care să integreze întreg lanțul valoric al acestui sector ar fi o soluție. Sectorul energetic, industria auto… Renault și Ford sunt foarte interesați să vadă majoritatea furnizorilor prezenți în România. Aici trebuie să intervină statul în calitate de intermediar, regulator al pieței și, uneori, chiar acționar.

Mă opresc cu exemplele pentru că o astfel de orientare strategică are nevoie de o dezbatere națională, de un cadru instituțional orientat către dialog și decizii, ce încurajează antreprenoriatul până la cel mai de jos nivel. Un dialog peren cu reprezentanții comunității de afaceri, la nivelul Consiliului IMM, Camerelor de Comerț, Coaliției pentru Dezvoltarea României, Consiliului Investitorilor Străini.  Așa se pot găsi soluții. Pentru că o economie nu se face doar din pix, prin decret, la un partid, la Guvern, Ministerul Finanțelor sau la BNR, ea este înainte de toate un fenomen social ce se transformă organic.

În legătură cu exporturile… Reprezentanții autorităților trebuie să „vândă” produsele românești și să susțină în mod profesionist antreprenorii români în străinătate. Sugerez să ne inspirăm din ce fac Banca Publică de Investiții / Business France în Franța sau Ministerul Comerțului în Statele Unite. Am văzut acolo mult profesionalism în sprijinirea IMM-urilor și a intereselor naționale.

Dar pentru aceasta avem nevoie mai mult ca oricând de oameni de stat. Oamenii de stat au o viziune clară, capacitatea de a se ridica deasupra clivajelor partizane, de a identifica și apăra interesele statului pe care îl servesc și conștiința propriilor responsabilități. Oamenii de stat iau decizii cu mult discernământ și responsabilitate, oricare ar fi riscurile, pentru că le este imposibil să facă altceva decât ceea ce trebuie să facă. Așa cum spunea De Gaulle, „nu se poate face nimic fără oameni mari, dar aceștia sunt mari pentru că și-au dorit-o”.

1.500.000 lei sprijin pentru Spitalul Județean de Urgență Alba

0

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, împreună cu ROMGAZ, sprijină spitalele din România în lupta cu Coronavirus
ROMGAZ direcţionează banii alocaţi sponsorizărilor pentru sectorul medical către spitalele din țară care au nevoie de sprijin în această perioadă pentru achiziția de aparatură medicală necesară și echipamente de protecție împotriva COVID 19.
ROMGAZ a răspuns apelului venit din partea Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, dl Virgil Popescu, iar astăzi a alocat suma de 1.500.000 lei pentru a veni sprijinul Spitalului Județean de urgență Alba pentru achiziția de materiale sanitare necesare luptei împotriva COVID 19.
Adrian Volintiru, directorul general Romgaz, a declarat: “În urma discuțiilor cu Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, dl Virgil Popescu, am decis că, prioritar pentru ROMGAZ este să sprijim spitalele din România în lupta cu Coronavirus. Suntem cu toții conștienți de importanţa sprijinirii spitalelor cu aparatură medicală și cu echipamentele de protecție necesare, astfel încât personalul medical să fie protejat și populația să se simtă în siguranță! Doar împreună putem să acționăm corespunzător și să limităm pe cât posibil efectele nefaste ale pandemiei. Asigur autoritățile statului că au în ROMGAZ un partener de încredere și vom face tot ce ne stă în putință pentru a ajuta spitalele din România”.
De la începutul declanşării stării de urgenţă, ROMGAZ a sprijinit Crucea Roşie Română pentru a achiziţiona şi distribui 1.000.000 de măşti medicale pentru protecţia împotriva COVID-19 şi a intensifica efortul de combatere a răspândirii noului Coronavirus pe teritoriul României, prin amplificarea campaniei naționale de informare și conștientizare a populației privind metodele de prevenire a infectării cu noul virus şi a oferit suport financiar Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu pentru extinderea şi dotarea secţiei clinice Anestezie Terapie Intensivă în vederea pregătirii pentru tratarea pacienţilor COVID 19.


BIROUL DE PRESĂ ROMGAZ

Șansele antreprenorului de a fi creditor garantat în procedura insolvenței

0

Deschiderea procedurii insolvenței împotriva unui debitor are drept scop acoperirea pasivului acestuia, creditorii având la dispoziție posibilitatea formulării unei cereri de admitere a creanței lor la masa credală, creanțele împotriva debitorului fiind înscrise la masa credală cu un rang de preferință potrivit art. 159 și 161 din Legea nr. 85/2014, iar acoperirea acestora fiind realizată în ordinea prevăzută de același act normativ.
Constituirea unei garanții asupra unuia sau mai multor bunuri aflate în patrimoniul debitorului, de către deținătorul dreptului de creanță, nu este de natură a încălca dreptul de proprietate al debitorului asupra acestora, ci de a „securiza” executarea obligației corelative acestui drept.

În cazul antreprenorilor, aceștia se pot înscrie la masa credală a unui debitor cu o creanță garantată, în conformitate cu prevederile art. 2386 Cod civil, care prevăd posibilitatea antreprenorilor care au convenit cu proprietarul să edifice, să reconstruiască sau să repare un imobil, asupra imobilului, de a înscrie în cartea funciară un drept de ipotecă legală pentru garantarea sumelor datorate acestora, însă numai în limita sporului de valoare realizat.
Aceste prevederi sunt „dublate” de art. 1869 Cod civil, potrivit căruia antreprenorul beneficiază de o ipotecă legală asupra lucrării, constituită și conservată în condițiile legii. De asemenea, potrivit art. 2382 Cod civil, ipoteca se întinde și asupra ameliorațiunilor aduse imobilului fără nicio altă formalitate.

Reglementarea posibilității antreprenorului de a obține garanția recuperării sumelor avansate nu este una nouă, având în vedere prevederile art. 1737 din vechiul Cod civil, care prevedeau privilegiul imobiliar al lucrătorului și antreprenorului pentru garantarea creanțelor asupra clientului. În noua reglementare au fost înlăturate privilegiile imobiliare speciale prevăzute de Codul civil din 1864, fiind păstrate numai privilegiile speciale mobiliare. Astfel, privilegiile imobiliare constituite sub vechiul Cod civil, precum și privilegiile speciale prevăzute în legi speciale, devin ipoteci legale și vor fi supuse regimului prevăzut de noul Cod civil pentru ipoteci legale. În ceea ce privește ipotecile legale, acestea nu mai sunt privilegiate, deoarece rangul lor este unul ordinar, dat de data intabulării în cartea funciară, iar nu de data nașterii creanței.

Astfel, creditorul antreprenor poate, prin înscrierea dreptului de ipotecă asupra construcției în cartea funciară, să se înscrie la masa credală a debitorului său, proprietarul construcției, cu o creanță garantată în sensul art. 5, pct. 15 din Legea nr. 85/2014, în vederea recuperării cheltuielilor ocazionate de construcția de clădiri (birouri, locuințe, depozite, magazii, hale de producție, ateliere, padocuri, grajduri, silozuri etc.), instalații (apă, gaze naturale, electrice, de ventilație și climatizare, de încălzire centrală, sanitare etc.), căi de comunicații (șosele, căi ferate uzinale, alei, trotuare ș.a.), împrejmuiri (garduri din zid, prefabricate, plasă de sârmă, sârmă ghimpată ș.a.), dotări sau reparații generale/curente.

Asigurarea recuperării creanței garantate cu o ipotecă legală imobiliară decurge și din prevederile art. 103, alin. (1) din Legea 85/2014, care stipulează înscrierea creanțelor beneficiare ale unei cauze de preferință în tabelul definitiv până la valoarea de piață a garanției stabilită prin evaluare, dispusă de administratorul judiciar sau de lichidatorul judiciar, efectuată de un evaluator desemnat potrivit prevederilor art. 61 din același act normativ.

Tot art. 103 prevede faptul că, în cazul în care valorificarea activelor asupra cărora poartă cauza de preferință se va face la un preț mai mare decât suma înscrisă în tabelul definitiv sau în tabelul definitiv consolidat, diferența favorabilă va reveni tot creditorului garantat, chiar dacă o parte din creanța sa fusese înscrisă drept creanță chirografară, până la acoperirea creanței principale și a accesoriilor ce se vor calcula conform actelor din care rezulta creanța, până la data valorificării bunului.
Distincția între creanța garantată cu o ipotecă legală, rezultată din înscrierea contractului încheiat între antreprenor și proprietarul construcției în cartea funciară a imobilului construit sau asupra căruia au fost executate lucrări de amenajare sau îmbunătățire și o creanță chirografară născută în temeiul aceluiași contract, în cazul în care acesta nu constituie baza unei ipoteci legale, este deosebit de importantă relativ la drepturile recunoscute de lege creditorilor garantați.

În procedura insolvenței, creditorii garantați, spre deosebire de celelalte categorii de creditori, au, printre altele, dreptul de a solicita judecătorului sindic ridicarea suspendării prevăzute de art. 75 din Legea 85/2014 și valorificarea bunului asupra căruia poartă garanția, au dreptul de a încasa dobânzi și accesorii pentru creanța sa înscrisă în programul de plată, au dreptul de a vota un plan de reorganizare cu un vot în categoria creanțelor garantate, au dreptul, în reorganizare, de a primi distribuiri cu prioritate față de toți ceilalți creditori și, de departe cel mai important, au dreptul, în procedura falimentului, de a li se distribui lichidități cu prioritate.
Astfel, în cazul vânzării bunului grevat de o cauză de preferință – în acest caz, ipotecă legală – în conformitate cu art. 159 (1), pct. 2, creditorii garantați își vor îndestula creanța după acoperirea cheltuielilor efectuate cu vânzarea bunului, spre deosebire de creditorii chirografari, ale căror creanțe se vor plăti în baza dispozițiilor art. 161, poziția 9 în ordinea de preferință, o ipoteză indiscutabil dezavantajoasă din punctul de vedere al momentului și posibilităților reale de satisfacere a creanței cu care s-au înscris la masa credală.

Pentru a se putea înscrie cu o creanță garantată în procedura insolvenței debitorului, ipoteca legală asupra creanței, prevăzută la art. 2386, pct. 6 Cod civil, trebuie înscrisă de către creditori în registrele de publicitate, fiind nu numai o condiție de opozabilitate, ci având și efect constitutiv în ceea ce privește nașterea valabilă a dreptului de ipotecă. Înscrierea în cartea funciară a unui contract de antrepriză se face potrivit Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.

Potrivit art. 37 (6) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare, ipotecile legale pentru garantarea unei creanțe se înscriu, ca regulă, din oficiu, în temeiul înscrisului din care rezultă creanța privilegiată, însă se poate efectua și la cererea antreprenorului care urmărește garantarea recuperării sumelor avansate de către el în executarea contractului. În conformitate cu dispozițiile art. 28, în cazul în care înscrierea se face la solicitarea antreprenorului, cererea de înscriere în cartea funciară va fi depusă la biroul teritorial de carte funciară în circumscripția căruia este situat imobilul și va fi însoțită de înscrisul original sau de copia legalizată, prin care se constată actul sau faptul juridic a cărui înscriere se cere.
În cazul în care antreprenorul dorește înscrierea în cartea funciară a unei ipoteci legale asupra unei construcții viitoare, antreprenorul are la dispoziție înscrierea provizorie în cartea funciară, în conformitate cu art. 898 Cod civil, care prevede posibilitatea înscrierii unui drept real care privește ori grevează o construcție viitoare, aceasta fiind opozabilă terților cu rangul determinat de cererea de înscriere, sub condiție și în măsura justificării ei, nejustificarea unei înscrieri provizorii atrăgând, la cererea celui interesat, radierea ei și a tuturor înscrierilor care s-au făcut condiționat de justificarea acesteia. Totodată, potrivit art. 899, alin. (2) Cod civil, justificarea unei înscrieri provizorii se face cu consimțământul celui împotriva căruia s-a efectuat înscrierea provizorie, dat în formă autentică.
Având în vedere cele expuse, antreprenorul poate beneficia de o ipotecă legală în temeiul contractului de antrepriză, în vederea recuperării creanței sale de la client. Transformarea creanței simple, chirografare, născute în temeiul contractul de antrepriză, în creanță garantată, ca urmare a dobândirii dreptului de ipotecă legală în temeiul înscrierii în registrele de publicitate dar în baza aceluiași contract de antrepriză, prezintă o importanță ridicată în cazul deschiderii procedurii insolvenței împotriva beneficiarului lucrării, creanța antreprenorului fiind în acest din urmă caz acoperită cu prioritate în momentul distribuirii fondurilor obținute în procedura insolvenței, singurul aspect care interesează creditorii înscriși la masa credală.

Articol de Avocat Nicoleta Toma, SCA DELEANU VASILE – AVOCAȚI şi
consilier juridic Elena Hurez, ROVIGO S.P.R.L.

România Eficientă: Renovarea energetică a clădirilor poate contribui la relansarea economică a României după criza Covid-19

0

24 aprilie 2020. Demararea unui program național de investiții în renovarea clădirilor, pentru creșterea eficienței energetice și a calității locuirii, ar fi una dintre cele mai bune măsuri de redresare economică după criza generată de COVID-19. Dincolo de sprijinul public pe care l-ar câștiga un astfel de program, beneficiile sunt evidente: crearea de locuri calificate de muncă, mai ales în sectorul construcțiilor, inclusiv din rândul numeroșilor români întorși recent din diaspora; dezvoltarea de afaceri locale mici și mijlocii (IMM-uri), prin efect de multiplicare economică; clădiri publice și rezidențiale mai sănătoase – arată Energy Policy Group (EPG), think-tank-ul care implementează proiectul România Eficientă.

„Investițiile de anvergură în eficiență energetică pot reprezenta o șansă enormă pentru România: cresc calitatea locuirii în clădiri, reduc facturile la energie și permit direcționarea sprijinului financiar guvernamental către consumatorii vulnerabili. Totodată, reduc emisiile de gaze cu efect de seră și au avantaje de securitate energetică, prin reducerea dependenței de importuri de energie. În plus, investiția în eficiența energetică a clădirilor are un mare potențial de a crea joburi”, declară Radu Dudău, directorul EPG și coordonatorul proiectului România Eficientă.

Un sector care poate crea joburi ale viitorului

Sectorul eficienței energetice are potențialul de a crea numeroase joburi de viitor, de calificare medie și înaltă, pentru a căror formare vor fi disponibile fonduri europene semnificative. Eficiența energetică este unul dintre pilonii Pactului Ecologic European (European Green Deal). Principiul „eficiența energetică întâi” din politicile europene este transpus și prin normele ce devin obligatorii de la 31 decembrie 2020, prin care toate clădirile noi sau renovate major vor trebui să întrunească standarde nZEB (near zero energy buildings).

„Este înțelept să creezi joburi în industria renovării de clădiri – un domeniu unde avem un mare deficit de forță de muncă și de competențe. Dacă știi să te poziționezi în acest sens, vei fi perfect aliniat cu European Green Deal și cu fluxurile financiare europene și vei putea să-ți revii economic mult mai repede, într-un mod sustenabil”, adaugă Radu Dudău.

Totodată, sectorul eficienței energetice în clădiri poate absorbi o mare parte a forței de muncă disponibilizate prin tranziția către o energie verde, pregătite profesional prin fondurile alocate din Fondul pentru Tranziție Justă, dar și prin alte programe. Cu certitudine, pentru formarea, conversia profesională și actualizarea cunoștințelor și a aptitudinilor în domeniul clădirilor vor fi alocate surse financiare semnificative.

România are deja la dispoziție numeroase instrumente europene de finanțare sub formă de granturi sau de împrumut pentru investiții în eficiență energetică. De exemplu, prin Programul Operațional Regional (POR) pentru perioada 2014-2020, este prevăzută axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii reduse de carbon, care vizează eficiența energetică în clădiri rezidenţiale şi publice. Pe această axă prioritară au fost deja alocate României 538 milioane euro pentru clădirile rezidențiale și 409 milioane euro pentru clădirile nerezidențiale şi iluminat public.

Utilitățile, în topul cheltuielilor școlilor și spitalelor

Instituțiile publice ar putea prelua rolul de model în creșterea eficienței energetice, prin investiții în reabilitarea școlilor, spitalelor, unităților sociale sau a sediilor administrației centrale și locale.

Într-o școală, costurile cu utilitățile (încălzire, iluminat, apă) sunt în topul cheltuielilor, pe lângă cele cu personalul. În afara facturilor ridicate, condițiile interioare pentru elevi și profesori sunt precare: aer interior deteriorat, temperatură ce nu poate fi controlată pentru a atinge nivelul optim, iluminat sub standarde.

Situația în spitale este aceeași. Analizele făcute de Societatea Auditorilor și Managerilor Energetici din România (SAMER) au arătat că potențialul de îmbunătățire a eficienței energetice în spitale și, implicit, de reducere a costurilor cu utilitățile este de peste 45%, prin aplicarea unui pachet minim de soluții. Modernizarea spitalelor ar conduce nu doar la economii importante în bugetul de cheltuieli pentru energie, ci și la un confort sporit pentru personalul medical și pentru pacienți. Sumele importante astfel economisite ar putea fi utilizate pentru investiții în dotarea cu aparatură nouă, de exemplu.

În sectorul rezidențial, majoritatea clădirilor rezidențiale au fost construite în special în perioada 1961-1980, în lipsa unor standarde de eficiență energetică specifice privind anveloparea clădirii. Astfel, datele statistice oficiale arată că o gospodărie din ṣapte se confruntă cu probleme serioase privind calitatea locuinţei, cele mai frecvente fiind deteriorarea pereţilor, a podelelor, a tocurilor de ferestre, igrasia din pereţi, podele sau fundaţia casei.

Proiectele mari de renovare a clădirilor, rezultate prin agregarea multor proiecte, pot genera economii financiare prin diminuarea costurilor de tranzacționare a acestor lucrări.

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat cu OMV Petrom, companie care contribuie financiar cu o sponsorizare a programului în valoare de 4 milioane de euro până în 2022.

Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național multianual de promovare a eficienței energetice, cel puțin până în 2022. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru anul 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare aprofundată a cinci școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Popper vs Taleb sau cum statul ignoră atât lebedele albe, cât și pe cele negre

Teoria falsificării, fundamentată de Karl Popper în anul 1934, presupune că este suficientă o singură abatere pentru infirmarea unei ipoteze, aceasta fiind adevărată doar până în momentul în care este invalidată. De aceea, celebra afirmație „toate lebedele sunt albe” a fost adevărată până la descoperirea lebedelor negre în Australia în secolul al XVII-lea. Făcând trecerea în zona economică, Taleb propune în anul 2007 teoria lebedei negre, care presupune existența unor evenimente economice foarte rare, neprevăzute și cu efecte negative importante. Ulterior apare în discuție conceptul economic al lebedelor albe, anume acele evenimente rare, neprevăzute, dar cu efecte pozitive.

Până la această discuție începută de Taleb, evenimentele rare, neprevăzute, cu efecte negative importante erau considerate întâmplări singulare care nici măcar nu luau în considerare teoria falsificării și nu reprezentau un motiv de invalidare sau de punere în discuţie a teoriilor economice clasice. Altfel, ceea ce astăzi definim ca lebede albe erau considerate parte a sistemelor economice clasice și nu reprezentau puncte de interes. Cu alte cuvinte, apariția evenimentelor rare, neprevăzute, cu efecte negative nu au anulat ipoteza conform căreia evenimentele cu efecte pozitive sunt exclusive în sistemele contemporane (de exemplu: „too big to fail”). Paradoxal, lebăda neagră care a schimbat această percepție s-a petrecut chiar în anul următor apariţiei teoriei, când criza subprime a demontat invincibilitatea iluzorie a sistemului economic bazat pe piețe de capital și bănci de investiții cu valori virtual nelimitate.

Trecând în zona autohtonului, observăm că România a căzut în capcana sistemului economic instabil, însă dintr-un punct de vedere diferit. Nu s-a considerat niciodată că sistemul economic românesc este „too big to fail”, ci mai degrabă „too fallible to matter” (prea vulnerabil pentru a conta). În scurta istorie capitalistă a României, țara a trecut de la crize ale supraproducției ineficiente la crize inflaționiste, totul pe fondul amenințării continue a crizelor politice. Totuși, deși este în natura umană să fie uitate foarte repede perioadele grele și să se adopte rapid mirajele unei expansiuni bogate, este inacceptabil pentru orice sistem economic performant să nu învețe din greșelile trecutului și devine vital ca acesta să construiască mecanisme de prevenție și de apărare cel puțin împotriva unor certitudini economice. Sistemul economic românesc ne-a obișnuit cu lipsa sustenabilității, cu decalajele mari și discrepanțele semnificative între indicatorii principali, chiar și de la un an la altul. Într-un astfel de sistem, care nu se poate menține sustenabil nici măcar pe componente principale, lebedele negre pot fi adevărate dezastre, iar cele albe pot instaura o impresie falsă de stabilitate și prosperitate.

Din perspectiva procesului de guvernare, reacția corectă pe care conducerea unui stat trebuie să o aibă la evenimentele economice, indiferent de predictibilitatea lor, ține de capacitatea de a înțelege de ce anumite fenomene se petrec în acest fel și care este cel mai probabil șir de evenimente care le însoțesc. Țările care au absorbit cel mai bine șocul unei lebede negre au fost cele care au putut să conștientizeze exact locul în care se află din punct de vedere economic și să reacționeze în consecință. Pe de altă parte, țările cele mai afectate au fost, de regulă, cele care au ignorat semnalele indicatorilor și au luat măsuri de natură prociclică, refuzând, astfel, să accepte realitățile economice și adâncind perioadele nefaste în adevărate crize.

România continuă să adopte măsuri fiscal-bugetare atipice, prioritățile ultimelor guvernări fiind cu totul altele decât stabilitatea și susținerea durabilă a evoluției indicatorilor importanți. Continuăm să sporim cheltuielile guvernamentale fără valoare adăugată mare de fiecare dată când este politic oportun, uităm de motoarele sănătoase de creștere economică și ne ascundem după modele de tipul „wage led growth” implementate fără fundamentare pentru a motiva creșteri de salarii și scăderi iraționale de taxe în perioade de expansiune accelerată. În anii 2018-2019, în România, creșterile salariilor pentru sectorul bugetar au fost cele mai mari din ultimii 10 ani, în contextul în care cel puțin din anul 2016 creșterea economică a fost în mod cert peste nivelul potențial. Cu alte cuvinte, pe măsură ce ne-am îndreptat din ce în ce mai mult către un ciclu economic expansionist necontrolat, factorii decizionali au ales să aloce o bună parte din sporul de cheltuieli guvernamentale către componenta Produsului Intern Brut cu cea mai mică valoare adăugată: consumul. Ne aflăm, din nou, într-o situație similară cu cea a anilor 2007-2008, când creșterile economice record creaseră impresia falsă că nu este nevoie de precauție. Ce a urmat atunci este bine cunoscut însă pare că am învățat mult prea puține din experiențele negative din trecut.

Statul român alege să ignore posibilitatea apariției lebedelor negre și să le considere pe cele albe ca parte din normalitate. Este în mod cert o greșeală ca politica economică a unui stat să fie construită bazându-se pe certitudinea apariției unor eventuale lebede negre, însă soluția este pe cât de simplă, pe atât de rar folosită, mai ales în România: precauția și moderația. Oscilațiile mari în indicatorii economici (de la inflații galopante la deflație, de la creșteri economice record la recesiuni dezastruoase etc.) nu fac decât să mărească dezechilibrele și să adâncească crizele, făcând din beneficiile perioadei de expansiune o capcană periculoasă. Politica economică trebuie să aducă stabilitate, moderație și creșteri sustenabile. Avem nevoie de responsabilitatea deciziei și trebuie să ne oprim din această spirală a beneficiilor gratuite acordate de stat doar cu scopul poziționării politice. Totuși, unicul mod prin care vom putea ajunge pe calea corectă este printr-o comunicare activă între factorul decizional, mediul de afaceri și mediul academic, prin construirea ulterioară a unei strategii de țară și prin respectarea principiilor de bază ale acesteia de către toate conducerile executive ulterioare.

Indicele de cercetare a coronavirusului pe țară

0

Experții de la Finbold (site de opinie ce prezintă mărturiile experților, punctele de interes și cele mai recente informații despre finanțe) au analizat toate studiile clinice active asupra COVID-19 raportate la ClinicalTrials.gov și au creat un indice care dezvăluie ce țări depun eforturile cele mai mari în înțelegerea și distrugerea coronavirusului contribuind astfel la găsirea unui mod eficient de a trata boala.
Finbold a promis că va actualiza indexul în fiecare săptămână.
Indicele listează 42 de țări și regiuni în care se desfășoară peste 480 de cercetări.