_________________
Orizonturi economice euro-asiatice
_________________
Cornel Almășan,
jurnalist specializat în economie mondială
Potrivit multor comentatori, Asia devine, pe zi ce trece, un factor important al schimbării echilibrului geo-strategic global, al asigurării stabilității și securității planetei. Niciuna din țările lumii, mai ales marile puteri, nu poate ignora implicațiile situației din Asia asupra echilibrului mondial de forțe, necesitatea de a se raporta corect la ele, pentru a adopta măsurile asigurătorii de circumstanță și pentru a-și promova propriile interese.
După cum se știe, un aspect preocupant pentru guvernanții americani îl constituie securitatea Taiwanului, pericolul ca acesta să ajungă sub controlul Beijingului. Iar perspectiva implicării SUA într-un conflict militar cu China, pentru apărarea Taiwanului, îngrijorează numeroși americani angajați în afaceri cu parteneri din regiune. Totodată, SUA se străduiesc să nu slăbească bunele relații cu India, cu care întrețin relații economice deosebit de avantajoase. În anul 2021, volumul schimburilor comerciale bilaterale s-a ridicat la80 miliarde dolari. Pe de altă parte, SUA încearcă să atragă India într-o alianță antichineză. Washingtonul dorește să-și mențină neslăbită influența și în alte zone ale continentului asiatic, între care, pe prim plan, Golful Persic și Orientul Apropiat.
Schimbările echilibrului strategic în Asia sunt de natură să afecteze interesele a numeroase cercuri de afaceri europene care depind de siguranța piețelor de afaceri de pe continent. O demonstrează recentele luări de poziție ale guvernanților UE. În opinia cunoscutului specialist rus în probleme asiatice Viktor Șumski, ascensiunea talibanilor în Afganistan sau instabilitatea din Myanmar, de pildă, pot antrena perturbări ale echilibrului regional, cu ecouri pe arii mult mai întinse (vezi „Moskovski Komsomoleț”, din 6 decembrie 2021).
În privința poziției față de situația din Asia, nici Rusia nu face excepție. Guvernanții moscoviți urmăresc cu vigilență evoluția relațiilor cu statele din Asia, grăbindu-se să valorifice operativ orice oportunitate diplomatică sau de afaceri apărută. Nu întâmplător, cea de-a XII-a conferință a clubului de dezbateri Valdai, de la Moscova, din 7-8 decembrie 2021, s-a desfășurat sub genericul „Rusia și Asia în procesul schimbării ordinii mondiale”. O exemplificare a acestei orientări este amplificarea schimburilor comerciale și a cooperării în producție cu China, India, Turcia, Iran, Coreea, Vietnam, Emiratele Arabe ș.a., cu unele dintre acestea Rusia având încheiate acorduri comerciale sau de colaborare pe termen lung.
De o mare atenție din partea Rusiei se bucură relațiile cu India. Lăsând la o parte faptul că pozițiile liderilor de la Moscova și de la New Delhi coincid în numeroase probleme politice de ordin internațional, crește interesul celor două capitale pentru extinderea schimburilor și a unei cooperări economice reciproc avantajoase. Vizita din 6 decembrie 2021 a șefului de stat rus în India se înscrie în acest context. Întâlnirea președintelui Vladimir Putin cu premierul Narendra Modi s-a încheiat cu semnarea unui amplu set de acorduri de colaborare, precum și cu o declarație comună privind parteneriatul în numele „păcii, progresului și înfloririi” („Izvestia”, din 7 decembrie 2021). Discuțiile celor doi lideri au vizat un larg cerc de probleme de interes comun (după unii comentatori, 99), incluzând aspecte privind stabilitatea strategică pe continent, situația din regiunea limitrofă Oceanului Pacific, combaterea terorismului, evoluția evenimentelor din Afganistan, precum și intensificarea acțiunilor de colaborare economică dintre cele două țări.
În 2021, se împlinesc 50 de ani de la încheierea acordului bilateral de pace și prietenie, cele două țări fiind legate, din anul 2010, printr-un parteneriat strategic special, ambele colaborând și în cadrul structurilor economice internaționale – Shanghai și BRICS create pentru a combate tendințele monopoliste exclusiviste de pe piața mondială. Anual, alternativ, la Moscova și New Delhi, au loc întâlniri la cel mai înalt nivel ale celor doi șefi de stat.
Brand Finance Banking 500: Brandul Banca Transilvania creste în valoare
Potrivit noului raport brand finance valoarea brandului Banca Transilvania crește la 460 milioane de dolari, banca românească păstrându-și locul 302 în topul celor mai valoroase 500 de branduri bancare din lume.
Remarcabilă este şi creşterea forței brandului Banca Transilvania (Brand Strength Index din modelul Brand Finance) cu 19% față de anul trecut, intrând în teritoriul AAA+ și situându-se astfel în top 10 global (banking) la acest indicator.
A doua bancă românească prezentă în clasament este BRD, cu o valoare de 178 milioane de dolari, în scădere față de anul trecut cu 7,7%, coborând pe locul 495.
Pe plan global, valoarea cumulată a celor 500 de branduri bancare a crescut pentru prima oară după două scăderi consecutive anuale în 2020 și 2021, depășind cu 2% valoarea prepandemică din 2019.
Băncile din China domină și în acest an clasamentul Brand Finance Banking 500, acumulând o treime din valoarea totală a clasamentului, urmate de băncile americane, cu un sfert din valoarea totală.
Cel mai valoros brand bancar rămâne ICBC (China), cu o valoare de 75,1 miliarde de dolari, în creștere cu 3% raportat la 2021.
Dintre piețele emergente se remarcă Vietnam și Polonia, cu valori în creștere accelerată ale brandurilor bancare locale.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale. Cele mai valoroase branduri din sectorul bancar sunt incluse în clasamentul Brand Finance Banking 500 și publicate în revista The Banker.
Visual Fan a încheiat majorarea capitalului social
Compania Visual Fan SA (Allview), listată la Bursa de Valori București sub simbolul ALW, unul dintre cei mai importanți jucători locali pe piața IT&C, anunță finalizarea cu succes a operațiunii „de majorare a capitalului social cu suma de 555.550 lei, prin emisiunea a 5.555.500 de acțiuni noi, prin capitalizarea rezervelor, care au fost emise conform Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor nr. 9/06.01.2022 și a Certificatului de Înregistrare a Instrumentelor Financiare (CIIF) nr. AC – 5316-2/07.02.2022, emis de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)”.
Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA: „Anul 2022 este de o mare însemnătate pentru istoria companiei Visual Fan, întrucât urmează să împlinim 20 de ani de activitate pe piața românească, 20 de ani de tehnologie, inovație și eforturi susținute din partea întregii echipe. Ne bucură faptul că beneficiem de încrederea acționarilor noștri și avem în plan investiții constante în dezvoltarea Grupului Visual Fan, pentru a livra în continuare creșteri de două cifre. Tranzacțiile recente, precum și extinderea pe o nouă linie de business, cea a mașinilor electrice, ne permit să aducem un plus de valoare și, în același timp, să ne continuăm evoluția. Intenţionăm să motivăm acționarii prin acordarea de acţiuni gratuite şi în anii următori, ca parte a strategiei de implementare a celor mai bune practici din piaţa de capital locală.”
Visual Fan precizează că „majorarea capitalului social s-a realizat în contul tuturor acționarilor înregistrați în registrul acționarilor societății la data de 09.02.2022, cărora li s-au alocat 5 (cinci) acțiuni gratuite la 1 (una) acțiune deținută. La data transmiterii prezentului comunicat, Visual Fan SA (ALW) înregistrează o capitalizare de aproximativ 144 milioane lei”.
Evenimente recente din viața companiei Visual Fan SA
- În luna decembrie 2021, Visual Fan a primit avizul favorabil din partea Consiliului Concurenței, pentru preluarea pachetului majoritar de 51%, al unicului distribuitor din Europa de Est al renumitului brand japonez AKAI. Această tranzacție creează premisele unei creșteri excepționale a cifrei de afaceri și a profitului companiei Visual Fan cu peste 25%.
- Tot în luna decembrie 2021, Grupului Visual Fan i s-a alăturat societatea Visual EV Distribution, al cărui obiect de activitate este reprezentat de distribuția mașinilor electrice. Primul model lansat este Skywell ET5, un SUV full electric, cu o autonomie de 400 km mixt (WLTP) și 456 km City Drive, echipat cu sistemul automat de asistență la conducere – L2.5 și numeroase opțiuni premium. Strategia pe termen lung vizează dezvoltarea unui sistem integrat, de la distribuția de mașini electrice, realizarea a cel puțin 6 showroom-uri în principalele orașe ale României, dar și oferirea de servicii post vânzare complete.
- Începând cu data de 11 octombrie 2021, acțiunile ALW fac parte din componenţa celui mai nou indice al BVB, BET-AeRO, alături de încă alte 18 companii reprezentative de pe această piaţă, selectate pe baza unor criterii cantitative, precum: lichiditate, capitalizare și free-float.
Allview (simbol bursier ALW) este caracterizată ca „o companie cu capital integral românesc, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Fiind prezentă pe piețele IT&C din peste 10 țări, Allview investește constant în R&D (cercetare și dezvoltare) și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot inteligent – asistent personal. Pentru a rămâne conectați la noutățile Allview, urmăriți paginile companiei de pe Facebook, YouTube și Instagram”.
Investiție a unei companii clujene în Bavaria, susținută de AHK România
Compania Oves Enterprise din Cluj-Napoca, specializată în dezvoltare de software, cu afaceri de circa 14 milioane de lei în 2021, își deschide un birou la München, cu susținerea Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România).
Mihai Filip, CEO al companiei: „Informații cu privire la potențialul pieței și stakeholderi am obținut în cadrul workshop-ului Discover digital Bavaria, organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană și Invest in Bavaria și astfel ne-am conturat planul de acțiune. Parcurgem trei pași importanți: primul este cel de identificare a nevoii companiilor, cel de-al doilea, câștigarea încrederii și aici faptul că avem birou și persoane de contact cu care să vorbească aceeași limbă este un mare plus și cel de-al treilea, încheierea contractului. 90% din companiile care parcurg primii doi pași semnează cu noi. Timpul de la identificarea nevoii pană la contract s-a scurtat de la 3-6 luni de zile la o lună, datorită urgenței de livrare a proiectelor. Mai mult, ne ducem acolo unde este cerere, respectiv următorul pas este Berlinul, capitala europeană a startup-urilor.”
AHK România subliniază că „sprijină investițiile în Germania prin consultanță preliminară gratuită și intermediere de contacte”. Sebastian Metz, director general al AHK România: „În calitate de reprezentanță a landului Bavaria în România, consiliem de 20 de ani competent companiile bavareze la intrarea pe piața din România, dar, cum arată și exemplul companiei Oves Enterprise, și companii românești care doresc să se extindă în Bavaria. Observăm la companiile românești tot mai mult interes și potențial de a deveni active pe piețe externe și nu putem decât să ne bucurăm de această evoluție. Oferim suportul necesar schimbului de experiență și informații utile dezvoltării unei afaceri profitabile.”
Cazacu, XTB, explică Metaversul, o idee sau o nouă realitate, cu oportunități și riscuri mari azi, dar viitor foarte promițător
- Dincolo de cele 4 variante mai larg cunoscute, Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels și Somnium sunt cel puțin alte 8 în diferite etape de „construire”.
- Noi variante pot apărea oricând. Iar cei care se aventurează să plaseze capital, pot înregistra fluctuații ample ale valorii și poate chiar dificultăți în a obține lichiditate la momentul dorit, nefiind nicio garanție că se va găsi un cumpărător interesat de parcela virtuală respectivă, la prețul sau măcar în apropierea prețului dorit de vânzător.
- Republic Realm, o firmă care a cumpărat„teren” de 4.3 mil. dolari și dezvoltă insule private numite „Fantasy Islands”, puse în vânzare la 15.000 dolari, a vândut 90% din ele în prima zi, câteva fiind ulterior scoase la revânzare la 100.000 dolari.
- Între companiile care investesc în metavers, pe lângă Nvidia, Microsoft și Meta Platforms, se regăsesc Apple, Autodesk, Alibaba, Unity, Roblox, Qualcomm.
- Suntem încă la „grădiniță”, sau poate, pentru unele proiecte foarte avansate, în clasele primare ale metavers-ului, dar viitorul tehnologiei care va susține metavers-ul este unul foarte promițător, arată într-o analiză complexă, amplă și detaliată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
Metaversul a trecut, relativ recent, din semiobscuritatea câtorva vizionari și entuziaști de pe unele forumuri de Internet direct în prim-planul mass-media. Catalizator: schimbarea numelui Facebook în Meta Platforms.
Mișcarea, menită să arate reorientarea spre lumea virtuală a rețelei de socializare a avut, însă, și o motivație strategică pentru compania vizată de serii de critici și nemulțumiri în ultimii ani. Având în vedere amprenta globală și miliardele de utilizatori ai Facebook, decizia a avut un imens efect de semnalizare, conștientizare și energizare într-o direcție nouă, promițătoare.
Poate că, aflat pe buzele tuturor, cuvântul nu mai are nevoie de lămuriri. Un univers tridimensional digital, proiectat prin iluzii optice pentru a fi perceput de mintea noastră drept o altă, nouă realitate. Este un spațiu accesibil prin ochelari de realitate virtuală sau alte echipamente specifice, cu posibilitatea de a replica – sau desena, imaginativ – locuri și persoane într-o reprezentare care se apropie de un joc video.
O altă variantă, pentru un observator pragmatic sau chiar cu un anume grad de scepticism, de a descrie metavers-ul: doar un cuvânt definind un concept, o idee. Această idee poate îmbrăca forme diferite, unele doar marginal diferite de ceea ce am văzut deja în jocuri sau filme, altele de-a dreptul science-fiction, atunci când tehnologia o va permite.
Deja, dincolo de cele 4 variante mai larg cunoscute, Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels și Somnium sunt cel puțin alte 8 în diferite etape de „construire”.
Vor fi și mai multe reprezentări ale universului virtual, pe măsură ce diferite firme, de la startup-uri până la giganți vor lua în considerare presiunea competiției și a acționarilor pentru a nu scăpa oportunități.
O variantă sau copie a unei părți sau a unui întreg univers virtual poate fi generată, odată așezată structura de bază, cu efort uman relativ redus. E drept, resursele tehnice, de putere de calcul, pot fi foarte ample.
În economie, de bază este problema resurselor limitate.
Însă, în cazul metavers-ului, dincolo de un cost de dezvoltare inițială și operare, se poate vorbi oare de o limitare reală a ofertei, de o raritate adevărată? Atunci când sunt puse în vânzare parcele de teren definit prin linii de cod, ele pot fi, dacă se dorește, nelimitate.
Doar în anumite condiții, și doar în măsura în care aparțin de un anume ecosistem, pot fi introduse restricții.
O garanție adevărată pentru cumpărători ar fi oferită doar de limite constructive, așa cum, pentru bitcoin, se știe deja numărul total de monede ce pot fi create. În cazul anumitor variante de metavers, limitările sunt „soft”, permițând modificări ale suprafețelor sau dimensiunii totale. În fapt, inflația este posibilă, și astfel creatorii de metavers-uri au puterile unei bănci centrale, dublate de forța incredibilă de a opera cu imaginația și dorințele utilizatorilor.
În prezent, sunt 4 platforme mari: Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels și Somnium.
Noi variante pot apărea oricând. Iar cei care se aventurează să plaseze capital, pot înregistra fluctuații ample ale valorii și poate chiar dificultăți în a obține lichiditate la momentul dorit, nefiind nicio garanție că se va găsi un cumpărător interesat de parcela virtuală respectivă, la prețul sau măcar în apropierea prețului dorit de vânzător.
Riscuri și recompense mari, se arată în părerea unui reprezentant al Republic Realm, o firmă care a cumpărat „teren” de 4.3 mil. dolari și dezvoltă insule private numite „Fantasy Islands”, puse în vânzare la 15.000 dolari.
Dintre ele, 90% au fost vândute în prima zi, câteva fiind ulterior scoase la revânzare la 100.000 dolari. Totuși, afirmația despre riscuri și profituri e una generală, care nu ne spune foarte mult despre raportul dintre cele două.
Industria fondurilor tranzacționate la bursă, ETF, nu stă deoparte. Interesul mare al investitorilor a generat o luptă pentru a oferi produse tot mai atractive.
Fondul Roundhill Ball Metaverse, cel mai vechi din nișă, a anunțat vineri o ieftinire a comisionului de administrare de la 0.75% la 0.59%. Deși activele sale de 856 mil. dolari par mici în comparație cu alte ETF-uri generale, creșterea interesului este vizibilă în capitalul furnizat de investitori.
Alte două fonduri, Subversive Metaverse și Fount Metaverse au active sub 15 mil. dolari.
Pe lângă acestea, se pregătesc două noi produse ale unor giganți, Fidelity și Global X. Intrările în cel mai mare fond au ajuns la sute de milioane de dolari după anunțul Facebook de schimbare a numelui. Între cele mai mari dețineri: Nvidia și Microsoft. Este de așteptat ca valoarea fondurilor care investesc în domeniu să crească puternic, deși nu fără episoade temporare de dezinteres.
Companiile continuă să vadă oportunități în tehnologiile noi: Walmart, retailer-ul din SUA, se pregătește nu doar să creeze propriul metavers, și să vândă bunuri virtuale, dar și să lanseze propria criptomonedă și colecție de NFT-uri.
Alfa Romeo a anunțat un model hibrid care va veni cu un NFT asociat cuprinzând detalii individuale despre întreținerea vehiculului.
Zara planifică viitoare colecții digitale în universul virtual.
Între companiile care investesc în metavers, pe lângă Nvidia, Microsoft și Meta Platforms, se regăsesc Apple, Autodesk, Alibaba, Unity, Roblox, Qualcomm.
Între companiile promițătoare pentru domeniu, dar pentru moment nelistate pe bursă se află Epic Games (dezvoltatorul Unreal Engine, un motor pentru realizarea de jocuri) și Niantic, faimos pentru Pokemon Go.
Viitorul tehnologiei care va susține metavers-ul este unul foarte promițător.
Definirea unor reguli clare, la nivel de funcționare, etică, intimitate, alocare sănătoasă a timpului și interacțiune echilibrată cu lumea reală ar putea însemna că metavers-ul ar trece bariera acceptării, mai ales în cazul generațiilor tinere.
Cu toate acestea, suntem încă la „grădiniță”, sau poate, pentru unele proiecte foarte avansate, în clasele primare ale metavers-ului.
O validare în timp a proiectelor valoroase și mai ales a modului de funcționare a noii economii este necesară înainte de a aloca bani reali în investiții de proprietăți virtuale. Deși în situații punctuale rezultatele potențiale ar putea fi interesante, în general riscurile de preț, lichiditate, inconsistență tehnică sau pur și simplu pierdere a interesului pentru un anumit metavers sunt prea mari pentru a fi ignorate.
MOL România și Salvați Copiii România donează echipamente medicale în valoare de 300.000 EUR pentru șase spitale din România
MOL România anunță semnarea unui parteneriat cu organizația Salvați Copiii România și donează 300.000 de euro pentru achiziționarea de echipamente medicale de ultimă generație, cu care vor fi dotate șase spitale din România. Astfel, MOL continuă să sprijine sistemul medical din România și contribuie continuu la modernizarea unor secții medicale esențiale, pentru a le oferi o șansă în plus la viață copiilor născuți prematur și nu numai. Echipamentele vor avea ca destinație secțiile de pediatrie ale spitalelor din Timișoara, Pitești, Brașov, Giurgiu, Miercurea Ciuc și Sfântu Gheorghe.
„Suntem extrem de onorați de colaborarea cu Salvați Copiii România și de proiectul pe care îl vom concretiza împreună, pentru că are o încărcătură emoțională uriașă, vorbim despre copii aflați în situații vulnerabile și care pot primi o șansă la viață cu ajutorul medicilor și al echipamentelor medicale performante. Alături de echipa MOL România sunt bucuroasă să putem fi în continuare un partener de încredere al comunităților și să oferim sprijin pentru suplimentarea dotărilor din spitalele din România. Povestea noastră de succes în afaceri merge mai departe, în sinergie cu inițiativele de responsabilitate socială,” a declarat Camelia ENE, CEO și Country Chairman MOL România.
În România, aproximativ 20.000 de copii se nasc prematur în fiecare an, arată datele Salvați Copiii, iar sute de bebeluși luptă chiar din primele zile pentru viața lor și au nevoie de infrastructură medicală modernă, care să le ofere o șansă în plus.
„Poate mai mult decât alte programe ale Salvați Copiii din cei 32 de ani de activitate în România, acest program de dotare a maternităților și unităților medicale ne-a oferit cele mai bune lecții. Am învățat în anii din urmă, de când suntem partenerii medicilor, că responsabilitatea socială este un bun de preț al societății, care poate muta chiar și munții. Apreciem enorm gestul partenerilor de la MOL, împreună vom reuși să dotăm șase spitale cu echipamente performante,” menționează Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.
Prin parteneriatul încheiat cu Salvați Copiii, MOL România își reafirmă angajamentul de a sprijini comunitățile locale prin inițiative care pot furniza tehnologie performantă, atât de necesară în cadrul actului medical, cu beneficii imediate, dar și pe termen lung.
„Ecograful care va ajunge pe secția noastră ne va permite monitorizarea și evoluția copiilor care au probleme renale, digestive, cardiace. Ne va ajuta mult în diagnosticarea malformațiilor congenitale.
Lunar, în cadrul secției se efectuează 150-200 de consultații și avem pacienți cu vârste între un an și 18 ani. Ecograful cu care lucrăm în acest moment este vechi și nu mai avem rezultatele cele mai bune. Ne bucurăm foarte mult că organizația Salvați Copiii și MOL România au decis să sprijine spitalul nostru și ne-au implicat în acest proiect,” a declarat Dr. Bodó Erika, medic primar pediatru, șef Secție Pediatrie, Spitalul Județean de Urgență Dr. Fogolyán Kristóf Sfântu Gheorghe.
Unitățile medicale beneficiare ale proiectului MOL România și Salvați Copiii România sunt:
- Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Louis Țurcanu” din Timișoara – analizor de toxicologie, perfuzomat;
- Spitalul de Pediatrie Pitești – nebulizator pentru dezinfecție, fierăstrău profesional ortopedie, aspirator chirurgical, infuzomat;
- Spitalul Clinic de Copii Brașov- incubator, masă radiantă;
- Spitalul Județean de Urgență Giurgiu – pulsoximetru, aspirator secreții, spirometru, electrocardioagraf, termometru digital non contact;
- Spitalul Județean de Urgență Miercurea Ciuc – paturi de spital cu saltea, monitoare Holter EKG;
- Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe – ecograf cu trei sonde.
Toate echipamentele vor fi achiziționate de Salvați Copiii România, din fondurile puse la dispoziție de MOL România. Necesarul de dotări a fost determinat în urma discuțiilor cu medicii și directorii spitalelor implicate, iar livrarea echipamentelor se va face începând cu finalul lunii februarie.
Mai multe detalii despre program pot fi găsite pe site-ul www.molromania.ro, respectiv www.salvaticopiii.ro