Augustin Boer a fost numit Partener BDO România în cadrul diviziei Business Advisory

0


Cu o experiență de peste 20 de ani în consultanță financiară și instituțională în sectorul infrastructurii publice atât în România cât și la nivel internațional, Augustin Boer și-a pus major amprenta asupra dezvoltării sectorului de servicii municipale din România. El a fost implicat în proiecte de infrastructură promovate de Instituții Financiare Internaționale (BERD, BEI, Banca Mondială, Uniunea Europeană, KfW și USAID) atât în Europa (România, Bulgaria, Moldova, Muntenegru, Cipru și Turcia), cât și în Orientul Mijlociu (Iordania) și Asia Centrală (Republica Kirghiză, Azerbaijan, Armenia, Kazakhstan, Tajikistan și Mongolia).

Mai mult, Augustin este membru în Consiliului Director și în Comisia de Certificare a Consultanților în Management (CMC) din cadrul Asociației Consultanților în Management din România (AMCOR).

„Într-un mediu de afaceri care se schimbă într-un ritm mai accelerat ca oricând sub presiunea tehnologiilor disruptive și a efectelor pandemiei, rolul consultanților în management devine din ce în ce mai important pentru a ajuta instituțiile publice și organizațiile să înțeleagă și să gestioneze provocările și riscurile cu care se confruntă în noua economie globală și să continue să inoveze pentru a asigura o dezvoltare durabilă.

Sunt încrezător în perspectivele BDO de a rămâne un partener de nădejde în dezvoltarea instructurii din România ca pilon de bază al creșterii nivelului de trai și al dezvoltării mediului de afaceri pe baze sustenabile.”, declară Augustin Boer.

Lanțul de restaurante Hercule estimează încasări de 2 milioane euro pentru 2022

0

Lanțul de restaurante Hercule, fondat de omul de afaceri Ștefan Mandachi, a avut încasări de 1.2 milioane euro în 2021 și începe expansiunea în țară, având în plan să deschidă cel puțin opt noi restaurante până la finalul anului. 

Pentru 2022, lanțul de restaurante de tip fast food estimează încasări de 2 milioane euro și un număr de aproximativ 200.000 de consumatori care vor cumpăra preparatele Hercule, în creștere față de anul 2021.

2022 va fi anul Hercule! Cifrele de anul trecut ne arată o creștere la nivelul vânzărilor, trendul fiind unul ascendent. Ne dorim să satisfacem cerințele clienților noștri și tocmai din acest motiv avem în plan să ne extindem în toată România și să deschidem cel puțin opt noi restaurante anul acesta. Având în vedere estimările noastre de business și planurile pe termen scurt, în anul 2024 vom ajunge la 20 de restaurante Hercule în toată țara”, a spus Ștefan Mandachi, fondatorul Hercule. 

În prezent, lanțul de restaurante Hercule are în total trei locații deschise, în Bacău, Ploiești și Vaslui, și numără aproximativ 40 de angajați. Dintre cele trei restaurante, două sunt în sistem de franciză. 

Materia primă folosită pentru prepararea tuturor produselor Hercule este atent selecționată, carnea provenind de la producători români. Sosurile sunt făcute după rețete tradiționale din Grecia, iar murăturile sunt murate în saramură din Bucovina. 

Ștefan Mandachi, omul de afaceri sucevean care a fondat și lanțul de restaurante Spartan, a mai declarat că obiectivul Hercule pentru următorii trei ani este să ajungă la un milion de preparate vândute în România: „Ne dorim să creștem, ne dorim să fim prezenți în fiecare colț al țării, iar obiectivul nostru clar este să ajungem la un milion de preparate vândute până în 2024”. 

Lanțul de restaurante Hercule caută parteneri francizați, alături de care să continue dezvoltarea afacerii pe plan local. Taxa de franciză pentru deschiderea unui nou restaurant sub brandul Hercule este de 7.500 de euro, iar amortizarea investiției inițiale se face între 18 și 24 luni de la deschidere. 

Lanțul de restaurante Hercule a fost fondat în anul 2015 și numără trei restaurante, dintre care unul este restaurant propriu și două sunt în sistem de franciză. Orașele în care brandul Hercule este prezent sunt: Bacău, Ploiești și Vaslui. 

Creștere record cu 55% a cifrei de afaceri a Grupului TeraPlast și cu 50% a profitului net în 2021

0

Grupul TeraPlast a continuat performanțele solide în anul 2021, cu creșteri substanțiale, de două cifre, la toți indicatorii de performanță. Cifra de afaceri aferentă exercițiului financiar 2021 a crescut cu 55%, la 615 milioane de lei – un rezultat record în actuala structură a Grupului. Profitul net (care nu include impactul exiturilor din 2021) a urcat cu 50%, până la 44,6 milioane de lei. EBITDA a ajuns la 74,2 milioane de lei, în creștere cu 36% față de anul anterior. În aceeași perioadă, profitul operațional a ajuns la 53,6 milioane de lei, cu 41,7% mai mult decât în 2020 și triplu față de 2019.

Rezultatul consolidat a fost influențat pozitiv de operaționalizarea unor investiții programate (extinderea capacităților Diviziei Instalații și a TeraPlast Recycling), dar a fost grevat de costuri nerecurente aferente pornirii investițiilor noi, care s-au cifrat la aproape 3,7 milioane de lei. 

Grupul a continuat să vândă volume semnificative în pofida creșterii costurilor cu materiile prime și a scăderii sectorului de construcții în semestrul II al anului 2021. Lucrările de construcții inginerești au scăzut cu 5,5% în primele 11 luni din 2021 comparativ cu aceeași perioadă din 2020, ceea ce sugerează o creștere a cotei de piață a vânzărilor Grupului în anul 2021 și recertifică calitatea și avantajul competitiv oferit de produsele realizate de TeraPlast. Condițiile pieței de construcții nu au permis transpunerea integrală în piață a creșterilor record a prețurilor materiilor prime. Presiunile de preț pe energia electrică au fost, în schimb, gestionate cu succes de către Grup, prin contracte pe termen lung. Astfel, rezultatele în sumă absolută au evoluat excelent, atât EBITDA, cât și profitul net.

Disfuncționalitățile în lanțurile de aprovizionare au produs întârzieri în livrarea și punerea în funcțiune atât a fabricii de ambalaje biodegradabile, cât și pentru unele dintre liniile de producție pentru business-ul de instalații. Întârzierile au generat costuri suplimentare cu salariații și materialele de test care nu au mai putut fi recuperate până la finalul anului 2021. Din acest an, însă, aceste investiții vor contribui mai vizibil la rezultate pozitive.

O performanță deosebită se remarcă pe piața externă, unde valoarea exporturilor s-a dublat față de anul anterior. Ponderea exporturilor în total cifră de afaceri s-a situat la 14,4%, în linie cu obiectivul de 15% anunțat de reprezentanții Grupului la începutul anului 2021.

mii lei     
 Total GrupInstalații & ReciclareGranule & ReciclareFerestre & ușiAmbalaje flexibile
Cifra de afaceri615,111407,320147,54043,39716,853
% vs 202055%40%109%24%n/a
      
EBITDA74,24250,14426,8191,000(3,721)
% vs 202036%18%150%-28%n/a
Marja EBITDA12.1%12.3%18.2%2.3%-22.1%
      
Profitul net*44,627    
% vs 202050%    

*nu include sumele aferente exit-urilor din 2021

Rezultatele confirmă traseul excelent pe care Grupul TeraPlast s-a aflat pe parcursul întregului an. Am avut un calendar ambițios de investiții în 2021, dus la îndeplinire chiar dacă, punctual, au apărut întârzieri de operaționalizare. Proiectele noi apărute ca urmare a investițiilor implementate au contribuit cu 11% în total EBITDA și au generat 6% din profitul net consolidat. Am crescut deși sectorul construcțiilor a înregistrat o contracție și ne-am atins obiectivul să câștigăm cotă de piață”, a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. 

Linia de business Instalații și Reciclare
(TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Cu o cifră de afaceri în creștere cu 40% față de 2020, este segmentul cu cea mai mare contribuție în rezultatul consolidat: 66% din cifra de afaceri a întregului Grup.
  • S-au înregistrat creșteri cu 20% în volumele vândute.
  • EBITDA a depășit 50 de milioane de lei, în creștere cu 18% față de anul anterior.
  • Divizia Instalații a înregistrat rezultate bune chiar și într-un mediu incert, dominat de creșterea costului cu materiile prime și încetinirea lucrărilor de construcții, inclusiv datorită faptului că metodologia de recalculare a prețului nu acoperă creșterile reale de preț din piață (evoluție vizibilă în datele INS despre sectorul construcțiilor).

Linia de business Granule (TeraPlast și TeraPlast Recycling) 

  • Include Granulele rigide și plastifiate din PVC, granulele HFFR (fără halogen, rezistente la foc), dar și granulele reciclate.
  • A avut cea mai mare creștere a cifrei de afaceri, cu +109%, și a EBITDA, cu +150%, până la 26,8 milioane de lei.
  • Pe segmentul reciclare s-a remarcat o creștere substanțială, de peste 40%, a clienților terți pentru TeraPlast Recycling, ceea ce corespunde strategiei de evoluție a acestui business.
  • Din trimestrul 2 al anului 2022, segmentul va avea o creștere cu 30% a capacității de producție la granule PVC plastifiate.

Linia de business Ferestre și uși (TeraGlass)

  • În ciuda unei creșteri a cifrei de afaceri (43,4 mil lei, +24%), productivitatea nu a cunoscut îmbunătățirea scontată, iar profitul operațional a fost în scădere față de 2020. 
  • Cererea este însă solidă, iar contractele cu principalii clienți au fost reînnoite, inclusiv cele pe piețele externe.

Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack)

  • Este cea mai nouă linie de business în cadrul Grupului, ale cărei rezultate sunt încă grevate de costurile de pornire, dar care va reprezenta unul dintre motoarele de creștere ale Grupului în trimestrele următoare.
  • Continuă integrarea și eficientizarea producției de folii din polietilenă preluată de la Somplast și Brikston Construction Solutions, cu obiectivul de a crește cantitatea de produse din polietilenă reciclată.

Buget 2022

 mii leiTotal GrupInstalatii & ReciclareGranule & ReciclareFerestre & usiAmbalaje flexibile
Cifra de afaceri788,967493,302186,75146,96761,947
% vs 202128%21%27%8%268%
      
EBITDA112,20473,16833,2682,1023,665 
% vs 202151%46%24%110%n/a
Marja EBITDA14.2%14.8%17.8%4.5%5.9%
      
Profit net69,389    
% vs 202155%    

„Ne dezvoltăm semnificativ și în 2022 datorită business-ului de ambalaje, unde vom avea o triplare a cifrei de afaceri. De asemenea, creștem datorită extensiilor de capacitate realizate la instalații, granule și reciclare. Asigurăm dezvoltările viitoare și prin investiția de 11 de milioane de euro în producția de folii stretch. Vom începe implementarea ei de îndată ce primim acordul de finanțare. În extinderea afacerilor noastre, contăm și pe realizarea de proiecte de M&A care ne vor conduce la o EBITDA de 130 de milioane de lei. Exporturile rămân o prioritate. La acest capitol vizăm o creștere de 40% în acest an.” a declarat Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație TeraPlast.

Pentru anul în curs, Grupul TeraPlast are ca obiectiv o cifră de afaceri de 789 milioane de lei și un profit net de 69,4 milioane de lei, ambele cu o creștere susținută de 28%, respectiv 55%. Pentru aceeași perioadă, EBITDA bugetată este de 112 milioane de lei, cu 51% mai mult decât în 2021. Totodată, se va acorda o atenție sporită lansării de noi produse și extinderii amprentei geografice, inclusiv prin proiecte de M&A. În cadrul cifrelor bugetate pentru anul 2022, nu au fost incluse eventualele efecte pozitive determinate de lansarea producției de folie stretch si achizițiile de noi afaceri.

Securitatea cibernetică a depășit pandemia în topul îngrijorărilor CEO la nivel global. Ce industrii sunt amenințate?

0

Mircea Bozga, Partener Risk Assurance, PwC România,
Robert Girdoc, Senior Manager Risk Assurance, PwC România (foto)

Aproape jumătate dintre directorii generali de la nivel global sunt foarte îngrijorați că un potențial atac cibernetic le va submina atingerea obiectivelor financiare și de dezvoltare în următoarele 12 luni, riscurile de securitate cibernetică devansând anul acesta situația sanitară și volatilitatea macroeconomică (inclusiv inflația, șomajul și fluctuația PIB), arată cea de-a 25-a ediție a PwC CEO Survey 2022. 

Întrebați cum le pot impacta activitatea aceste riscuri, circa două treimi dintre directorii generali intervievați cred că le vor reduce vânzările de produse și servicii, iar 56% că le vor afecta capacitatea de inovare. În același timp, 19% consideră că riscurile de securitate cibernetică îi pot împiedica să atragă finanțări, iar 17% că le vor afecta procesul de atragere și retenție a angajaților cheie.

Directorii generali din sectorul serviciilor financiare și din cel de tehnologie, media și telecomunicații  sunt cei mai îngrijorați că riscurile de securitate cibernetică le pot amenința atingerea obiectivelor companiilor pe care le conduc în următoarele 12 luni și le plasează pe primul loc în top. În sectorul de sănătate, securitatea cibernetică ocupă locul secund pe lista preocupărilor, după criza globală de sănătate. 

Este interesant însă faptul că directorii executivi din sectoarele de producție și de consum au afișat niveluri mai scăzute de îngrijorare cu privire la riscurile cibernetice (locul trei), în ciuda volumului ridicat de atacuri din aceste sectoare. 

Rezultatele sondajului subliniază încă o dată intensificarea și agresivitatea atacurilor cibernetice din ultimii doi ani de pandemie,  care au generat pierderi exponențial mai mari pentru companii decât în trecut.

Cum a apărut această situație?
Graba digitalizării a crescut expunerea la riscuri

Ca reacție la răspunsurile la COVID-19 și la schimbările comportamentale ulterioare, multe organizații au comprimat ani de transformare digitală în doar câteva luni, ceea le-a modificat profilul de risc în materie de securitate cibernetică. 

Hackerii nu au pierdut timpul, exploatând la maxim vectorii noi de atac care au apărut odată cu creșterea numărului de conexiuni, dispozitive, aplicații și date. Cel puțin jumătate dintre organizații la nivel global au raportat că au fost „lovite” de programe malware prin actualizări de software, atacuri asupra lanțului de aprovizionare cu software și compromiterea e-mailurilor de afaceri. 

De asemenea, cererile de ransomware – și plățile – sunt în creștere. Atacatorii cer de obicei o sumă pentru a furniza o cheie digitală pentru a debloca fișierele și serverele pe care le-au criptat și o răscumpărare separată pentru a nu distribui datele pe care le-au furat. În 2020, cea mai mare răscumpărare se dublase față de anul anterior, ajungând la 10 milioane de dolari, record doborât rapid în martie 2021, când a ajuns 40 de milioane de dolari.

În aceste condiții, este esențial ca obiectivele de afaceri să includă și strategii de securitate cibernetică, iar unele organizații au început să dezvolte proiecte de „companii securizate”. Acestea se concentrează pe stabilirea securității și a confidențialității ca obiective esențiale operaționale și de afaceri, pe angajarea unui responsabil principal cu securitatea informațiilor, pe împuternicirea acestei persoane pentru a crea echipe interfuncționale, pe includerea securității cibernetice în alte decizii cheie, cum ar fi achizițiile și lansările de produse și pe reducerea complexității prin măsuri precum consolidarea furnizorilor, pentru a minimiza vulnerabilitățile.

XTB în 2021: 93% mai mulți clienți activi și depozite nete în creștere cu 50%, la 638 miliarde EUR

0


2021 a fost un an record din perspectiva numărului de clienți noi – 189.000 de clienți în 12 luni, la un număr total de 429.000 la sfârșitul anului, anunță XTB, una dintre cele mai mari și mai respectate case de brokeraj pe burse internaționale din România, care a anunțat recent rezultatele financiare la nivel de grup pe 2021.

Este de remarcat și creșterea semnificativă a numărului mediu de clienți activi (cei care au efectuat cel puțin o tranzacție) cu 92,9% mai mult față de 2020, la 112.000 în 2021.

Valoarea depozitelor nete ale clienților a crescut, de asemenea, cu 49,6% (de la 425 miliarde EUR în 2020 la 637,8 miliarde EUR în 2021).

Veniturile consolidate s-au ridicat la 136,7 milioane EUR (2020: 178,3 milioane EUR), cu costuri de operare de 76,2 milioane EUR (2020: 63 milioane EUR).

Situația de pe piețe a fost influențată, între altele, de ratele scăzute ale dobânzilor și de creșterea dinamică a inflației.

Omar Arnout

„Am observat recent o schimbare în abordarea față de investiții. Nu mai este domeniul profesioniștilor, ci a devenit subiect de interes pentru aproape toată lumea. Din cauza inflației ridicate, mulți investitori din întreaga lume caută modalități mai eficiente de a economisi”, explică Omar Arnout, CEO-ul XTB.







Irina Cristescu

„Aceste rezultate de-a dreptul remarcabile vin pe fondul unui context favorabil de piață (volatilitatea generată de pandemie a creat multiple oportunități de valorificat prin tranzacționare) și se datorează efortului întregii echipe de a valorifica la maxim această perioadă fără precedent”, spune, la rândul său, Irina Cristescu, General Manager al XTB România.






Printre măsurile luate în România și care au condus la aceste creșteri ale rezultatelor se numără: mărirea echipei de specialiști de la nivel local, din România, creșterea bazei de parteneri, creșterea numărului de proiecte educaționale, precum și a calității și complexității acestora, amplificarea activităților de marketing și comunicare, lărgirea și optimizarea periodică a ofertei de instrumente financiare prin adaptare la cerințele clienților, investiții în dezvoltarea continuă a platformei de tranzacționare.

În România, acțiunile sunt cele mai populare instrumente financiare. Circa 80%  din totalul clienților companiei locale au tranzacționat acțiuni și ETF-uri cu deținere în trimestrul 4 2021, în vreme ce 36% dintre clienți au tranzacționat produse derivate. 

„La XTB încurajăm fiecare client să își descopere profilul de risc care i se potrivește cel mai bine și să aleagă în cunoștință de cauză acele instrumente care sunt compatibile cu profilul de risc al fiecăruia. Indiferent dacă sunt speculatori pe termen scurt sau investitori pe termen lung, indiferent de posibilitățile financiare, în platforma XTB găsesc toată gama de instrumente financiare, potrivite pentru orice tip de investitor și profil de risc”, explică Irina Cristescu.

XTB are în portofoliu toate tipurile de instrumente financiare, într-un număr de peste 5.400, disponibile pe principalele piețe de capital din Europa și Statele Unite. 

„În calitate de promotor al educației financiare pe piețele de capital încă din 2008, eforturile de educare a românilor interesați de investițiile la bursă au fost, sunt și vor continua să fie prioritatea noastră numărul unu”, adaugă directoarea XTB România.

La nivel global, costurile operaționale în 2021 s-au ridicat la 76,2 milioane EUR și au fost cu 13,2 milioane EUR mai mari decât cele înregistrate cu un an înainte (63 milioane EUR în 2020). Cea mai importantă a fost creșterea costurilor de marketing cu 6,6 milioane EUR, adică cu 36,9% față de anul precedent, în principal din cauza cheltuielilor mai mari pentru campanii intensive de marketing.

„Unul dintre cei mai importanți factori ai dezvoltării noastre stabile va fi atragerea de noi grupuri de clienți și creșterea sistematică a bazei noastre de clienți. Rezultatele bune în ceea ce privește numărul de clienți noi ne permit să presupunem că în 2022 vom înregistra cel puțin 40.000 de clienți pe trimestru. Numai în ianuarie 2022 am înregistrat, deja, aproximativ 18.000 de conturi noi, ceea ce ne confirmă previziunile. Pe lângă dezvoltarea sistematică a bazei de clienți, prioritatea noastră este de a construi brandul XTB ca furnizor global de soluții de investiții”, adaugă Omar Arnaout.

Creșterea numărului de clienți este rezultatul activităților intense de vânzări și marketing pe piețele din Europa Centrală și de Est, Europa de Vest și America Latină. Potențialul de dezvoltare ulterioară este legat și de extinderea și dezvoltarea pe piețele internaționale. 

Anul trecut, XTB a înființat filiala XTB MENA Limited cu sediul în Emiratele Arabe Unite, ca centru regional prin care XTB ajunge în întreaga zonă a Orientului Mijlociu și Africii de Nord. Tot anul trecut, XTB a primit licență de operare în Africa de Sud.

Aderarea la OCDE – implicații asupra reglementărilor fiscale internaționale preluate de România

0

Material de opinie de Bogdan Barbu,
Partener Servicii Fiscale, Deloitte România (foto)

Deschiderea negocierilor pentru aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) reprezintă o dovadă că economia românească a evoluat în direcția corectă în ultimii ani. În același timp, invitația de integrare vine cu o serie de condiții, în special în direcția accelerării reformelor structurale, ceea ce ar trebui să creeze premisa de recuperare a decalajelor de dezvoltare față de țările membre ale organizației. 

Din punctul de vedere al fiscalității interne, cerințele OCDE sunt în linie cu cele ale Uniunii Europene (UE), iar, pentru România, implementarea măsurilor din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) reprezintă un nou pas înspre alinierea la acestea. Din perspectiva reglementărilor fiscale internaționale, emise la inițiativa OCDE, implicațiile vor fi în mare măsură la nivel de detaliu, dat fiind că acestea au fost preluate deja în mare parte de țara noastră. Însă probabil mai important este că, în calitate de membru al organizației, România va avea un cuvânt de spus în dezbaterile pe marginea recomandărilor viitoare cu privire la impozitarea tranzacțiilor transfrontaliere, dar și pe alte teme economice de interes global.

În momentul anunțului privind începerea negocierilor, organizația a publicat un amplu raport privind starea economiei românești, rezultatele obținute în ultimii ani, modul în care a traversat perioada pandemiei, dar și vulnerabilitățile care persistă și posibilele efecte ale acestora pe termen mediu și lung. Pentru temperarea acestora, OCDE a emis și un set de recomandări pentru autoritățile din România. 

În principal, reprezentanții organizației susțin că autoritățile naționale trebuie să se concentreze pe o implementare eficientă a PNRR, prin îmbunătățirea capacității administrative și realizarea reformelor necesare, axate pe reluarea creșterii productivității, pe crearea de locuri de muncă și pe dezvoltarea competențelor, consolidând statul de drept și finanțele publice. 

În zona fiscală, principalele recomandări vizează reactivarea sprijinului fiscal în cazul în care situația economică se deteriorează pe fondul pandemiei, stabilirea unui plan credibil de consolidare pe termen mediu și reducerea treptată a deficitului fiscal pentru a menține sustenabilitatea finanțelor publice sau continuarea modernizării și informatizării administrației fiscale pentru a îmbunătăți colectarea impozitelor, în special pe baza conformării voluntare. De asemenea, organizația recomandă eliminarea inechităților (cote reduse de impozitare, excepții sau regimuri fiscale speciale) și regândirea taxelor pe proprietate, concomitent cu protejarea contribuabililor vulnerabili. 

Dincolo de aceste recomandări, care respectă aceeași direcție trasată de Uniunea Europeană încă din perioada de pre-aderare, dar și de alte instituții financiare care monitorizează România, parcursul negocierilor pentru admiterea în OCDE poate avea un efect catalizator pentru politicile publice necesare reducerii decalajului de dezvoltare față de celelalte state membre. Cu alte cuvinte, atingerea acestui obiectiv presupune înfăptuirea reformelor de care vorbim de foarte mult timp, dar care par a fi abandonate de ceva vreme, în lipsa unei motivații puternice. În ultimele decenii, astfel de motivații au fost reprezentate de programele derulate cu instituțiile financiare internaționale – FMI, Banca Mondială -, dar mai ales de aderarea la UE, programe care au venit la pachet cu o serie de condiționalități. 

Elaborarea unui plan credibil pe termen mediu pentru a permite o reducere treptată a deficitului bugetar sau accelerarea modernizării administrației fiscale sunt doar două dintre condițiile desprinse din mesajul privind deschiderea negocierilor, dar cu siguranță acestea vor fi detaliate în foaia de parcurs. Deși nu există un termen limită pentru finalizarea procesului de aderare, este important ca România să țină pasul cu celelalte țări incluse în actualul val de aderare, respectiv Bulgaria, Croația, Brazilia, Argentina și Peru.

România, stat asociat al proiectului BEPS

România și-a depus pentru prima data candidatura la OCDE în 2004 și a reînnoit-o de câteva ori. Dar, chiar dacă nu a devenit încă membru, participă deja de câțiva ani, în calitate de asociat, în 12 dintre structurile de lucru ale OCDE și a aderat la 47 de instrumente juridice ale organizației. În 2016, țara noastră a devenit stat asociat al proiectului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting), care presupune combaterea erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor, una din cele mai complexe inițiative ale organizației derulate în contextul creșterii mobilității capitalurilor și al noilor modele de afaceri specifice acestui secol (economia digitală).

În baza recomandărilor emise în cadrul acestei inițiative, România a transpus în legislația internă o serie de reglementări, cele mai multe datorită statutului de membru al UE, care prevăd transparența fiscală și schimbul automat de informații. Printre acestea se numără directiva pentru combaterea evaziunii fiscale, cunoscută ca directiva ATAD (Anti Avoidance Tax Directive), în 2018, Directiva privind obligațiile de raportare pentru intermediari (DAC6), în vigoare din 2021, sau Directiva UE 2017/1852, care conține norme de aplicare a mecanismului de soluționare a litigiilor între statele membre ale UE (2019). Totodată, România este semnatară a acordului multilateral privind schimbul de informații din cadrul rapoartelor de țară (country-by-country – CbC), însă statutul său este de jurisdicție nereciprocă, adică țara noastră trimite rapoarte CbC către partenerii ei, inclusiv jurisdicții non-UE, dar nu primește rapoarte de la partenerii de schimb din afara UE, ci doar din interior, în conformitate cu Directiva UE 881/2016 – DAC 4. 

Astfel, dacă în prezent țara noastră are posibilitatea să implementeze recomandările OCDE păstrând anumite particularități (cu excepția celor preluate în directive europene), după aderarea la organizație, această marjă de manevră probabil se va îngusta, astfel că instrumentele internaționale vor fi preluate mai fidel în legislația internă, un exemplu fiind acceptarea calității de jurisdicție reciprocă. 

Pe de altă parte, odată cu dobândirea statutului de membru, România va avea dreptul să participe la discuțiile pe baza cărora sunt stabilite politicile economice aplicabile în statele membre, dar și în alte state care aderă voluntar la acordurile negociate sub coordonarea organizației, și chiar să le influențeze, în cazul în care prezintă opinii documentate și conforme cu principiul de bază al organizației, acela de a contribui la o dezvoltare echitabilă la nivel global. 

Inițiative OCDE în curs de implementare

Pentru perioada următoare, în România sunt așteptate reglementările necesare implementării celor doi piloni ai reformei fiscale internaționale din acordul obținut în 2021 de OCDE și semnat de aproape 140 de țări din întreaga lume, inclusiv România. Pentru pilonul II, care prevede impunerea unui impozit minim pe profit la nivel global, de 15%, organizația a emis un set de norme, iar acestea au fost preluate într-un proiect de directivă la nivelul UE, iar România a anunțat deja că pregătește implementarea la nivel local. 

Pentru pilonul I, care propune realocarea parțială a drepturilor de impozitare către statele din care sunt obținute veniturile (care înlocuiește taxa digitală), încă nu au fost emise normele, dar cel mai probabil acestea vor ajunge în legislația românească tot prin intermediul unei directive europene. 

Din aceeași sferă de influență – recomandările OCDE de limitare a erodării bazei de impozitare – face parte și un alt proiect de directivă care urmărește combaterea utilizării abuzive a entităților care nu au substanță economică („shell entities”, un fel de entități goale), în scopul evitării plății taxelor. 

Așadar, atât prin intermediul UE, cât și independent de aceasta, România este ancorată în realitatea fiscală internațională, modelată pe baza recomandărilor OCDE. În consecință, nu sunt așteptate schimbări semnificative pe acest plan odată cu obținerea statutului de membru cu drepturi depline, dar ar fi de dorit ca autoritățile române să se implice activ în procesul de elaborare a recomandărilor cu impact global. Pe de altă parte, apartenența la clubul celor mai dezvoltate state ale lumii (în prezent organizația are 38 de membri, majoritatea state europene, care dețin peste 70% din producție și comerț la nivel global și 90% din investițiile străine directe) ar avea un puternic impact pozitiv asupra rating-ului de țară și ar determina atragerea unui volum mai mare de investiții străine. În plus, procesul de integrare însuși ar determina accelerarea reformelor și, implicit, a absorbției fondurilor UE atât de necesare în acest scop. 

Lichidități pentru platforma Veltravel.ro asigurate de Techventures Bank și EximBank

0

Techventures Bank și EximBank au structurat un pachet financiar care securizează necesarul de lichidități pentru finanțarea activității curente a companiei Veltravel.ro, una dintre principalele agenții de turism online din România: un credit în valoare de 1,5 milioane de lei de la Techventures Bank, garantat în proporţie de 90% de EximBank, în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19 dedicată companiilor mari și IMM-urilor cu cifra de afaceri peste 20 de milioane de lei în 2019. 

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „Companiile pot accesa mult mai rapid finanțările de care au atâta nevoie în contextul economic actual, pentru capital de lucru sau pentru investiții, datorită parteneriatelor pe care EximBank le are cu băncile comerciale de pe piața locală, așa cum este și cel cu Techventures Bank, pentru emiterea de garanții de stat în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19. Punând împreună produsele de creditare și garanțiile de stat putem propune soluţii financiare care servesc în mod real nevoilor comunității de business asigurând în același timp băncilor comerciale un nivel crescut de încredere în viabilitatea structurilor financiare pe care le propun.

Cristian Nae, director general adjunct al TechVentures Bank SA: „Flexibilitate și operativitate sunt cuvintele cheie pentru a putea oferi clienţilor noştri o experienţă de banking în concordanţă cu nevoile și aşteptările lor. Totodată, ne concentrăm pe dezvoltarea de aplicații prin care să asigurăm o comunicare cât mai simplificată cu fiecare client în parte. Un element de indentitate al băncii și de noutate pe piața bancară este reprezentat de posibilitatea utilizării soluțiilor software drept garanție pentru accesarea unor facilități de finanțare. Susținem inovația în business prin soluții de finanțare adaptate profilului companiilor și oferim finanțări avantajoase start-up-urilor din domeniul tehnologiei informației. De altfel, acestea fac parte din misiunea băncii de a deveni un partener recomandat al companiilor locale prin punerea la dispoziția clienților instrumente complete și flexibile de creditare.”

Veltravel.ro conchide: „Acest pachet financiar ne sprijină în mod consistent în vederea atingerii obiectivelor noastre: să oferim utilizatorilor veltravel.ro o experiență optimă, rapiditate și fluiditate în rezervarea serviciilor turistice, adaptată la standardele tehnologice ale acestui deceniu; îmbunătățirea adaptabilității și scalabilității platformei online pentru a deveni un produs marketabil și pe piețele de travel din alte țări”.

 

 

Agenția de marketing și tehnologie Ideologiq, parteneriat cu Unifiedpost Business Solutions

0

Agenția de marketing și tehnologie Ideologiq anunță realizarea unui parteneriat cu Unifiedpost Business Solutions România și începerea comunicării pentru platforma Banqup, o soluție de business cu ajutorul căreia antreprenorii și companiile mici și medii își pot digitaliza operațiunile și gestiona rapid facturile, cu sublinierea că „utilizatorii vor putea transforma facturile din format PDF, sau cele fizice, în format electronic, vor putea genera facturi electronice direct din platformă și vor putea lucra eficient cu departamentul de contabilitate”. 

Adrian Apostol (foto), fondator și partener Ideologiq: „Ne bucurăm că am pornit la drum în anul 2022 alături de un nou partener, Unifiedpost Business Solutions. Odată cu lansarea platformei Banqup pe piața din România, vom demara o serie de proiecte extraordinare pe care le avem în plan și suntem încrezători că această soluție inteligentă va fi o opțiune foarte interesantă pentru viitorii clienți. În plus, suntem nerăbdători să vedem cum va performa și care va fi opinia utilizatorilor”.

Kaur Lohk, CEO, Unifiedpost South East Europe: „Unifiedpost Group a decis ca 2022 să fie anul în  care lansează principalele sale soluții pentru mediul de afaceri și în România, printr-o nouă divizie locală de servicii de business, Unifiedpost Business Solutions SRL. Începând cu anul 2009, România a devenit atractivă pentru strategia de dezvoltare a Unifiedpost Group, Timișoara găzduind de atunci principalele resurse de dezvoltare pentru soluțiile software ale grupului. Ultimii ani ne-au arătat o maturizare continuă a mediului privat de business în ceea ce privește digitalizarea și pare că, indiferent de mărimea lor, companiile românești sunt din ce în ce mai orientate în a adopta soluțiile de business potrivite. Banqup este o aplicație destinată oricărui antreprenor care își dorește să se conecteze la o lume digitală, să poată primi și emite facturi electronice foarte simplu de la și către partenerii lui, să poată colabora în timp real cu contabilul său, ba chiar să efectueze plăți și să primească încasări direct în aplicație. Parteneriatul cu agenția Ideologiq este foarte valoros pentru noi și ne bucurăm de o colaborare cu una dintre cele mai renumite agenții media din România. Avem toată încrederea că ne vor ajuta să transmitem către publicul din România beneficiile soluțiilor noastre, de care și alte țări din zona de vest se bucură deja.”

Agenția Ideologiq reamintește că „urmărind o strategie bazată pe analiza detaliată a contextului actual, dezvoltă un concept creativ pornind de la mesajul Secretul succesului este să îți urmezi pasiunea. Și recomandarea contabilului”. 

Unifiedpost Group este o „companie cu sediul central în Belgia și cu o cifră de afaceri de 110 de milioane de euro, a intrat recent pe piața din România și oferă clienților posibilitatea de a folosi, pentru o perioadă determinată, aplicația Banqup în mod gratuit. Banqup poate simplifica semnificativ operațiunile administrative, poate extrage datele de pe facturile de intrare și crea facturi electronice. În acest fel,  utilizatorii se vor putea concentra pe pasiunea pentru propriul business, fără stresul gestionării facturilor”.

Soluția Banqup este caracterizată ca „dedicată antreprenorilor, freelancerilor sau IMM-urilor și are scopul de a structura situațiile financiare complexe prin crearea și furnizarea de soluții digitale convenabile și inteligente. 

Suplimentar aplicației Banqup, portofoliul de soluții al companiei Unifiedpost Business Solutions, destinat pieței din România, include și alte soluții software de business mature, utilizate de companii din întreaga lume precum:

  • platforma FitekIn ce automatizează procesarea facturilor de achiziție pentru companiile ce primesc sute de facturi lunar 
  • portalul pentru managementul colectării creanțelor în mod electronic, Unifiedpost Payments
  • Platforma pentru agregarea și managementul livrării documentelor pe diferite canale,atât electronice, cât și clasice, Channel

Beneficiind de maturitatea acestor soluții și de know-how-ul dobândit în țări puternic dezvoltate din punct de vedere al mediului antreprenorial, Unifiedpost Business Solutions și-a propus să ofere avantaje tehnologice business-urilor din România, fie că este vorba despre un freelancer sau de o corporație. 

Ideologiq este recunoscută ca „o agenție de marketing și tehnologie cu experiență de peste 12 ani în dezvoltarea de tehnologie și comunicare digitală, în piețele din regiunea SEE-CEE, în special în România. 

Agenția Ideologiq oferă clienților soluții și servicii de: consultanță, strategie, creație, branding, dezvoltare de programe de loializare (B2B, B2C și EVP), dezvoltare de tehnologie și platforme software (web, mobile, e-commerce, AR, VR), comunicare socială online, optimizări ale performanței online (SEO, UX, CRO, PPC), implementarea evenimentelor (online, offline sau hibrid).

Ideologiq este, în acest moment, una dintre cele mai recunoscute agenții de marketing și tehnologie din România, formată dintr-o echipă de peste 30 de persoane în București, la care se adaugă reprezentanții din birourile regionale ale companiei din Zagreb și Belgrad, care coordonează activitatea Ideologiq Adria și respectiv birourile din Atena și Salonic, care coordonează activitatea Ideologiq Aegean. Mai mult de jumătate dintre membrii echipei Ideologiq sunt seniori cu peste zece ani de experiență în dezvoltarea de tehnologie, marketing și comunicare. 

Printre clienții agenției se numără: Pfizer, Boehringer-Ingleheim, Bricodepot, Holcim, Smithfiled, Green Group, Castrol, Michelin, Porsche, Max Bet, Raiffeisen, ALPLA sau Medsana”.


FlorideLux.ro estimează vânzări de 70.000 euro de Valentine’s Day

0

Retailer-ul FlorideLux.ro, prezență de referință pe piața aranjamentelor florale și a cadourilor online și offline, anunță că a lansat o nouă celecție dedicată Valentine`s Day și estimează vânzări de 70.000 euro, în creștere cu aproximativ 10% comparativ cu anul trecut.

Marius Dosinescu, CEO și fondator al companiei FlorideLux: „Noua colecție dedicată celei mai romantice perioade din an se numește Aprobat de Cupidon, pentru că am creat modele de buchete și aranjamente florale pe care suntem convinși că însuși Cupidon le-ar alege pentru a le face cadou. Feedback-ul strâns de la clienții noștri și destinatarele cadourilor în cei peste 19 ani de activitate ne determină să credem că această colecție va fi foarte apreciată de către bărbați, iar produsele iubite de femei. Totodată, începând de anul acesta, ne întâmpinăm clienții cu un nou website, care le va îmbunătăți semnificativ experiența de comandă pe FlorideLux.ro.”

Conceptul noii colecții, „Aprobat de Cupidon”, după cum subliniază creatorii lui, „constă în combinații de flori romantice precum trandafirii, lalelele, freziile sau orhideele, ce oferă o simfonie de culori, parfum și texturi. Nuanțele predominante care se vor regăsi în produsele colecției vor fi cele de alb, roșu, roz sau mov.

Elementul de noutate pe care compania îl aduce anul acesta în crearea colecției dedicate Valentine`s Day constă în viziunea și manufactura unui nou designer din echipa FlorideLux, al cărui stil de design floral va cuprinde combinații surprinzătoare. Totodată, FlorideLux a realizat o selecție a celor mai vândute aranjamente în anii anteriori, precum și a personalizărilor făcute de clienți, astfel încât colecția actuală reflectă atât un nou stil, dar și preferințele clienților”.

Prețul mediu al unui aranjament din colecția dedicată Valentine`s Day este de aproximativ 500 de lei; cel mai scump va fi de circa 1.500 lei, pentru un buchet cu peste 100 de fire. FlorideLux estimează că „cele mai solicitate produse din colecție vor fi buchetele cu trandafiri roșii, preferați de clienți în fiecare an, alături de ciocolată, ursuleți sau șampanie. De asemenea, compania oferă o reducere de 7% pentru comenzile plasate în avans, iar pentru cele care depășesc 299 lei, clienții FlorideLux primesc și o cutie de praline cadou.

În ultimii trei ani, compania a investit peste 30.000 de euro în optimizarea website-ului, atât în tehnologie, în software, dar și în integrări avansate care să permită un management mai bun al comenzilor. De asemenea, noul website aduce o îmbunătățire a experienței pe dispozitivele mobile, o viteză mai mare a website-ului, dar și un avans puternic față de vechiul website prin posibilitatea de livrare în aceeași zi oriunde în România”.

Grupul FlorideLux se caracterizează printr-o „experiență de peste 18 ani în industria de flori și cadouri. Din portofoliul FlorideLux fac parte website-urile www.floridelux.ro – florărie online cu peste 5.000 de buchete și aranjamente florale și livrare gratuită în peste 12.000 de localități din România, dar și oriunde în lume; www.cosuridelux.ro – magazine online de cosuri cadou premium, elegante și speciale, pentru cadouri corporate și personale de neuitat; www.coroane.ro – magazine online de coroane funerare, jerbe funerare și alte accesorii, cu livrare gratuită în peste 12.000 de localități din România”. 

 

Ministrul mediului: „Nu sistemul SUMAL 2.0 a majorat prețul lemnului, ci piața”

0


„Nu SUMAL 2.0 a majorat preţurile masei lemnoase în România, ci piața, situaţia de pe piaţa internațională”, semnalează ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Barna Tánczos, care, împreună cu ministrul afacerilor interne, Lucian Bode, a prezentat o situație la un an de la implementarea Sistemului informatic integrat de urmărire a materialului lemnos – SUMAL, în forma actuală, SUMAl 2.0. Ce se poate spune că a avut ca influență asupra prețului lemnului odată cu intrarea în funcțiune a sistemului actual, a apreciat ministrul mediului, a fost urmărirea legalității traseului masei lemnoase, ceea ce a redus cantitatea de masa lemnoasă exploatată illegal, cu alte cuvinte, a scumpit lemnul exploatat ilegal.


Barna Tánczos: „La un an de la implementare, pot să afirm că SUMAL 2.0 este un succes, pentru că avem un sistem stabil în care lucrează zeci de mii de operatori şi care ne oferă informaţiile de care avem nevoie în privinţa trasabilităţii masei lemnoase. În primul an de funcţionare aplicaţia mobilă Inspectorul Pădurilor şi portalul web cu acelaşi nume au avut, în total, peste 150.000 de utilizatori şi nu mai puţin de 6,8 milioane interogări în sistem. Toate aceste verificări făcute de cetăţeni au generat un număr de 4.985 apeluri la 112. În urma acestor apeluri, dispecerii noştri au identificat 1.308 transporturi potenţial ilegale, care au fost verificate de agenţii din teren. În urma verificărilor, 267 de transporturi au fost confirmate ca fiind ilegale, iar responsabilii au suferit consecinţele legale. Aceste apeluri au condus la verificarea mult mai riguroasă a rapoartelor mult mai riguros, s-au verificat camioanele, numere de înmatriculare şi de fiecare dată când s-a constatat o ilegalitate, acele mijloace de transport au fost oprite şi s-au întocmit documentele de rigoare pentru tragerea la răspundere a acestor persoane.”


Lucian Bode: „În 2021, comparativ cu 2020, s-a înregistrat un puternic trend ascendent la nivelul a trei indicatori: creşterea cu 46% a numărului de infracţiuni constatate, peste 12.000 (faţă de aprox 8400 în anul 2020), creşterea cu 40% a dosarelor penale înregistrate, peste 11.600 (faţă de 8300 în anul 2020), creşterea cu 47% a dosarelor penale soluţionate, peste 6500 (faţă de 4400 în anul 2020). Trebuie să creştem mai mult eficienţa acţiunilor comune în sistem integrat, pe această zonă pentru a limita acest fenomen care a fost încadrat şi constituie o ameninţare la adresa securităţii naţionale a României. În acest efort comun de contracarare a fenomenului infracţional pe componenta silvică, parteneriatul cu societatea civilă şi cu cetăţenii are o contribuţie semnificativă.”


Ca perspectivă pentru anul în curs, ministrul mediului, apelor și pădurilor a anunțat că SUMAL 2.0 va suferi unele modificări pentru mai multă rigurozitate: „Implementăm noi funcţionalităţi, în curs de dezvoltare la STS. Vom interzice exploatarea masei lemnoase din păduri pe timp de noapte, astfel încât să reducem şi mai mult riscul de a avea exploatări ilegale. Vom automatiza verificările la nivel de 20 de metri cubi transport prin persoane fizice, pentru că de la 20 de metri cubi în sus toţi transportatorii trebuie să devină autorizaţi.

Obiectivul nostru pentru 2022-2023 este să crească cantitatea de masă lemnoasă venită din depozite. Masa lemnoasă exploatată din pădurile României se cifrează de câțiva ani cam la acelaşi nivel, la 19 milioane de metri cubi. Putem spune cu siguranţă că această cantitate este exploatată în mod legal, pe bază de acte de punere în valoare şi de avize care s-au generat automat.”