Cum a fost 2021 în materie de concurență, la ce se poate aștepta mediul economic în 2022

0

_________________

CĂTĂLIN SULIMAN, partener Filip & Company și
GEORGETA GAVRILOIU, counsel Filip & Company (foto)

Anul 2021 s-a caracterizat prin constanță și a fost unul de tranziție în pandemia Covid-19. Autoritatea de concurență a finalizat o parte dintre investigațiile mai vechi și a declanșat câteva noi  investigații – fie îndreptate împotriva anumitor agenți economici, fie de cunoaștere a modului în care funcționează anumite sectoare de activitate sau piețe relevante. 

În anul 2022 vom asista cel mai probabil la o accelerare a finalizării unor investigații mai vechi și declanșarea de noi investigații. De asemenea, anticipăm un focus în privința modalităților de investigare ce pun accent pe zona electronică. În plus, Consiliul Concurenței se află la un moment de preluare a mai multor responsabilități, în special în domeniul digital. Autoritatea rămâne o instituție de top și va continua să exercite un rol activ în materie de concurență, în special utilizând instrumentele sancționatorii pe care le are la dispoziție. 

În plus, în materie de concentrări economice anticipăm ca numărul de tranzacții să crească și sperăm că autoritatea va facilita și mai mult analiza acestor operațiuni reducând la maxim birocrația și timpul de analiză, mai ales în privința acelor operațiuni care nu ridică probleme semnificative de concurență. 

În final, Consiliul Concurenței are oportunitatea în 2022 să pună accent și pe alte instrumentele de politică decât cele sancționatorii, asigurând astfel stabilitate anumitor sectoare economice (spre exemplu, o supra investigare și, implicit, sancționare a actorilor economici activi pe anumite piețe relevante poate conduce la efecte economice nedorite pentru respectivele piețe, cu efecte negative asupra concurenței în sine și a consumatorilor finali). De asemenea, autoritatea de concurență a arătat deschidere la dialog și continuarea sau chiar creșterea gradului de transparență va ajuta și mai mult mediul de afaceri.

A.Investigații de încălcare a legii concurenței

După un an foarte bun din perspectiva sancțiunilor aplicate (anul 2020), ca urmare a finalizării unui număr foarte mare de investigații în curs, 2021 a fost un an cu un nivel mai redus al totalului amenzilor aplicate. 

Un factor care a contribuit și care va fi resimțit probabil și în anul 2022, este acela că în primul an de pandemie, Consiliul Concurenței (similar altor autorități de concurență) nu a demarat un număr foarte mare de investigații noi. 

Astfel, ne așteptăm ca o serie de investigații importante mai vechi, amânate la finalul anului 2021 să fie finalizate în anul 2022 (este posibil ca tiparul activității autorității de concurență în privința investigațiilor să se modifice ușor, dinspre finalizarea majorității cazurilor la final de an către o finalizare temporizată, pe parcursul întregului an). În plus, ne așteptăm la o creștere a numărului de investigații noi față de anul 2021, fiind preluate la nivel local anumite analize realizate la nivelul Comisiei Europene, dar vor exista și analize cu specific regional sau local. 

Există o așteptare ca numărul de investigații noi să crească semnificativ, probabil mai accentuat începând cu trimestrul II al anului ca urmare a unor măsuri de relaxare a restricțiilor impuse de normele sanitare. 

Un alt fenomen care ar trebui avut în vedere este creșterea numărului de sesizări și plângeri, în special ca urmare a creșterii numărului de dispute comerciale generate de un mediu economic fluctuant (în special ca urmare a creșterilor tarifare, inflație, apariției anumitor probleme de solvabilitate și plată etc.). 

În privința investigațiilor și analizelor noi, anticipăm că domeniile-cheie ale activității economice care vor fi vizate, vor fi, în special, domeniul farmaceutic, zona de licitații publice privind noile proiecte de dezvoltare, domeniul financiar, sectorul materialelor de construcții și zona de tehnologie, digital și IT. În plus, unele acte normative și măsuri economice vor necesita analize și puncte de vedere din partea autorității de concurență (anticipăm o activitate susținută în zona de măsuri privind limitarea impactului creșterilor tarifare în energie, a unor măsuri de suport privind mediul economic, precum și ca urmare a unor acte normative ce vor transpune anumite norme europene).

B.Investigații sectoriale

Investigațiile sectoriale au fost și rămân mijlocul cel mai eficient pentru cunoașterea unei piețe de către autoritatea de concurență. Acest mecanism, folosit destul de des de Comisia Europeană, a fost preluat și la nivel național existând o tendință de creștere a numărului de investigații sectoriale. În anul 2022 ne așteptăm la creșterea numărului de analize sectoriale, domeniile cele mai vizate putând fi: sectorul financiar, sectorul IT, piața farmaceutică pe toate palierele sale, precum și segmentul de noi tehnologii și inovații. 

În plus, sectoarele cu impact asupra populației (energie electrică, gaze naturale, carburanți, medicamente și servicii medicale, comerț online, servicii de transport) vor fi sub lupa autorității, cel puțin în prima parte a anului.

C. Sancțiuni

Sistemul sancționator aplicabil în România în materie de concurență permite aplicarea de sancțiuni de până la 10 % din cifra de afaceri totală din anul anterior sancțiunii. Deși în ultimii ani cifra de afaceri avută în vedere era cifra realizată de societățile investigată la nivelul României, există o tendință ca analiză să fie extinsă, în anumite situații, la cifră de afaceri totală a societății sau chiar a grupului. 

Autoritatea de concurență și-a câștigat o reputație de autoritate care aplică sancțiuni semnificative, iar anul 2021 nu contrazice această afirmație, chiar dacă nivelul amenzilor a fost semnificativ sub cel aplicat în 2020. Este, însă, foarte important să existe un echilibru între nivelul amenzii și efectul practicilor analiza asupra pieței. O creștere semnificativă a procentului de amendă aplicat societăților investigate, mai ales în cazurile în care acuzațiile sunt mai puțin evidente sau probatoriul este nesatisfăcător, este un proces periculos și ireversibil, acest lucru afectând serios piețele unde vor fi aplicate sancțiuni (de exemplu, unele societăți vor fi în imposibilitate de plată sau altele vor stopa investiții importante pentru a putea face față sancțiunilor). 

Mai mult, măsura în care autoritatea de concurență va fi deschisă la modalități de soluționare a situațiilor investigate fără aplicarea unor amenzi (spre exemplu prin acceptarea de angajamente sau măsuri) va putea conduce la stabilitate sau echilibru în anumite segmente ale economiei (de foarte multe ori sancțiunile semnificative aplicate anumitor societăți ajungând să fie recuperate prin majorări ale prețurilor, fiind suportate de clientul final). 

D. Concentrările economice

Anul 2021 a fost un an intens din perspectiva operațiunilor de concentrare economică, fiind analizate un număr de peste 90 de astfel de operațiuni. Este de așteptat ca numărul de operațiuni analizate de către Consiliul Concurenței să se mențină sau chiar să crească în anul 2022, piața de fuziuni și achiziții fiind în efervescență. 

Autoritatea de concurență a arătat deschidere și dialog cu părțile implicate și sperăm că aceasta să continue și în 2022.

E. Inspecții inopinate

Deși este dificil de estimat numărul inspecțiilor inopinate, cu siguranță acesta va crește față de cele din 2021, fiind de așteptat ca inspecțiile să rămână principalul mijloc de colectare de informații de către autoritatea de concurență. De asemenea, anticipăm unele schimbări în privința modalității de desfășurare a inspecțiilor inopinate prin utilizare la maxim a mijloacelor electronice de control și investigare. 

F. Atacarea deciziilor Consiliului Concurenței

Este important de menționat faptul că există unele tendințe de anulare a unor decizii ale autorității ceea ce este un fenomen de normalizare care va aduce beneficii reale analizelor de concurență și mai multă predictibilitate în această zonă – autoritatea de concurență fiind obligată să dedice mai mult timp asigurării îndeplinirii standardului de probă ridicat impus în materie de concurență.

Tendința de creștere a numărului de dosare în instanță va continua în anul 2022, în special ținând cont de acele situații în care probatoriul utilizat de autoritate nu este convingător. Este de așteptat să avem unele decizii-cheie ale Curții de Apel București privind modul în care instanțele analizează modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor prin raportare la principiul proporționalității și o analiză importantă în materie de standard de probă prin raportare la anumite decizii pronunțate de autoritate în urmă cu câțiva ani. 

Brazi reutilizați pentru protejarea mediului

0

Se află în plină desfășurare, până la 31 ianuarie 2022, campania de reutilizare a brazilor de Crăciun organizată de Leroy Merlin, retailer specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit, pentru al șaptelea an consecutiv. În primele două săptămâni ale anului, au returnat bradul folosit 30.000 de clienți. Campania are rol de protejare a mediului.  

Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România: „Grija pentru mediul înconjurător rămâne una dintre prioritățile Leroy Merlin atât local, cât și internațional, devenind o direcție strategică în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a companiei. Campania de vânzare sustenabilă și reutilizare a brazilor uscați de Crăciun, organizată pentru al șaptelea an consecutiv în România, s-a dovedit a fi și anul acesta un succes, depășind estimările noastre. Ne bucură foarte mult faptul că clienții noștri acordă o foarte mare importanță protejării mediului și mai mult decât atât se implică activ în astfel de acțiuni, alăturându-se într-un număr atât de mare demersului nostru”. 

Compania Leroy Merlin anunță că „toți brazii colectați urmează să fie transformați în produse prietenoase cu natura, precum peleți (combustibil ecologic) și compost (îngrăsământ pentru grădini și terenuri agricole), devenind o alternativă importantă la combustibilii tradiționali.

Totodată, clienții care optează pentru returnarea bradului sunt răsplătiți cu un voucher de cumpărături în valoare de 25 de lei. Voucher-ul este emis după returnarea bradului în baza cardului digital de client și a documentelor care atestă cumpărarea produsului din magazinele Leroy Merlin, fiind valabil pentru pentru cumpărături în sediile fizice ale retailerului, dar și pentru comenzile online pe https://www.leroymerlin.ro/, până pe 14 februarie 2022. 

Leroy Merlin a comercializat peste 120.000 brazi în timpul campaniei de vânzare sustenabilă din acest sezon, care a debutat în a doua jumătate a lunii noiembrie. Toți brazii au provenit din pepiniere special create pentru plantarea și creșterea brazilor de Crăciun. Acestea sunt amplasate exclusiv pe terenuri agricole întinse pe zeci de hectare, contribuind astfel la diminuarea emisiilor de dioxid de carbon prin însăși existența lor. Inițiativa de sustenabilitate a companiei se alătură seriei de acțiuni dedicate atingerii obiectivului Grupului Adeo, din care face parte retailerul, de a scădea cu 20% impactul emisiilor de dioxid de carbon până în 2025”.

Leroy Merlin este cunoscut ca „liderul european al pieței de bricolaj, cu o istorie de peste 90 de ani ca retailer specializat pe construcții, decorațiuni și grădinărit. Companie inovatoare din cadrul Adeo, Leroy Merlin deține 800 de magazine în 15 țări din Europa, Asia, Africa și America de Sud. Peste 115.000 de colegi fac parte din familia Leroy Merlin. Aflată într-un progres constant, compania Adeo a devenit cea mai mare companie franceză de pe piața internațională. În prezent, companiile grupului Adeo sunt recunoscute peste tot în lume prin numeroasele premii Great Place to Work Institute.

În România funcționează 19 magazine Leroy Merlin, cu peste 3000 de angajați în 14 orașe: București, Cluj-Napoca, Craiova, Ploiești, Brașov, Constanța, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș, Bacău, Iași, Timișoara, Oradea și Târgoviște”.

Appraisal & Valuation, contract de 939.750 lei cu ANAF Cluj

0

Compania Appraisal & Valuation SA (deținătoarea brandului NAI Romania și unul dintre liderii pieței de evaluări, indicativ bursier APP) anunță „câștigarea prin licitație publică a contractului de servicii de evaluare și expertiză bunuri mobile și imobile, acțiuni și alte instrumente financiare, evaluări de fond de comerț și alte activități necorporale, verificări rapoarte de evaluare LOT 4 Cluj Napoca, D.G.E.S.C.S – D.O.V.B.C.-S.T.V.B. Nr. 6. Contractul are o valoare de 939.750 lei (peste 190.000 de euro), fără TVA, și se va desfășura pe parcursul a 36 de luni”.

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Începem anul în forță. Acest prim contract semnat cu ANAF face parte din strategia noastră de a lucra alături de instituțiile publice în procesul de schimbare a percepției publicului larg asupra procesului de evaluare. Evaluatorul este un profesionist și trebuie să fie recunoscut ca atare, nicidecum drept o persoană care, atunci când realizează inspecția ‘face niște poze’. Evaluatorul culege informații despre proprietatea evaluată, despre specificul zonei și despre proprietățile comparabile pe care le utilizează în celelalte etape ale procesului de evaluare. Importanța inspecției proprietății nu trebuie subestimată: cele mai multe date referitoare la caracteristicile tehnice și la starea clădirii(lor) pe care un evaluator le culege provin din inspecția proprietății! Instituțiile Statului au nevoie astăzi mai mult decât oricând de servicii de evaluare la cel mai înalt grad posibil”

Acțiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. Compania a derulat un plasament privat de acțiuni, care s-a desfășurat cu succes. Plasamentul privat de acțiuni, precum și operațiunile referitoare listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.
Appraisal & Valuation SA, fondată în 2010, reamintește că „este deținătorul brandului NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri în 55 de țări din întreaga lume.

Portofoliul de servicii al companiei cuprinde: evaluări imobiliare, evaluarea companiilor, evaluarea obiectelor de artă, a terenurilor agricole, a fermelor de producție, a halelor de depozitare și producție, microhidrocentrale, parcuri eoliene si fotovoltaice, precum și ale echipamentelor tehnice. 

Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii”.

COVID merge în instanță

0

_________________

de Antara Haldar

    CAMBRIDGE – Coronavirusul este peste tot: în aer, pe suprafețe, în căile noastre respiratorii și, în ultima săptămână, la Curtea Supremă a SUA. Pe 10 ianuarie, elementele cheie ale controversatului mandat de „vaccin sau testare” al președintelui american Joe Biden au intrat provizoriu în vigoare, solicitând ca toți lucrătorii din companiile cu peste 100 de angajați să fie vaccinați sau testați în mod regulat pentru COVID-19. Cu aproximativ 84 de milioane de americani afectați de mandat, toți ochii au fost ațintiți asupra Curții Supreme, care a anulat măsura pe 13 ianuarie. 

    Având sprijinul unui corp masiv de dovezi științifice, Administrația SUA pentru Securitate și Sănătate în Muncă (OSHA) a argumentat în favoarea mandatului, subliniind că lucrătorii „se confruntă cu un pericol grav… la locul de muncă”. Dar Federația Națională a Afacerilor Independente și 27 de state (toate controlate de republicani) au susținut că vaccinul este o „procedură medicală invazivă, irevocabilă, forțată” care nu ar trebui impusă în masă. Deși întrebarea tehnică în fața Curții a fost dacă OSHA are autoritate legitimă pentru a pune în aplicare mandatul, judecătorii au luat în considerare și dacă COVID-19 reprezintă într-adevăr o amenințare distinctă la locul de muncă. Cu toate acestea, cu doar 62% dintre americani vaccinați, mizele au fost – și sunt – mult mai mari decât sugerează aceste întrebări. Problema este dacă celor 38% dintre americani care refuză să primească vaccinul ar trebui să li se permită să pună în pericol capacitatea majorității de a-și câștiga existența fără a se confrunta cu riscuri inutile pentru siguranța lor. Și chiar și această încadrare mai largă încă nu abordează riscurile aduse de cei nevaccinați lucrătorilor din domeniul sănătății, părinților, familiilor separate, pacienților care au nevoie de tratamente care nu sunt legate de COVID și tuturor copiilor a căror dezvoltare a fost perturbată sau deraiată.

    În ciuda dezvoltării fără precedent a vaccinurilor eficiente, pandemia a intrat în al treilea an și încă produce masivă înverșunare din cauza ezitării mascate, a apartheid-ului global la vaccin și, în mod esențial, a refuzului vaccinării. Persistența sa se datorează nu unui eșec al științei, ci unui eșec al celorlalte instituții ale noastre, începând cu statul de drept. Mai exact, de vină este o teorie juridică dubioasă. Mulți juriști continuă să se mândrească cu o interpretare extrem de formală a statului de drept ca fiind ceva hotărât neutru și amoral, chiar dacă eșuează spectaculos în a ne ajuta să ne confruntăm cu cele mai urgente provocări ale zilei. Pandemia este un caz paradigmatic: suntem blocați cu un sistem juridic divergent care stă în așteptare și urmărește cum numărul deceselor care pot fi prevenite continuă să crească și a cărui autoritate morală și relevanță sunt, ca rezultat, din ce în ce mai periculoase.

    Problema constă într-o concepție a dreptului care își are rădăcinile în mare măsură în pozitivismul juridic, școala principală de gândire jurisprudențială, a cărei interpretare cea mai strictă susține că dreptul își derivă autoritatea din „genealogie” (de unde provine), indiferent de moralitate (fie că legea este „bună” sau „rea”). În realitate, totuși, aceasta echivalează cu o scuză pentru a nu te angaja în raport cu bunăstarea colectivă și, în schimb, amână alegerea individuală. Chiar dacă această perspectivă ar fi acceptabilă în mijlocul unei pandemii în creștere, ar fi profund defectuoasă. Statul de drept este o combinație de reguli formale și norme sociale care se întăresc reciproc. Trăiește și funcționează prin conștiința morală colectivă a participanților săi. Rolul instanțelor, așadar, nu este doar acela de a aplica reguli formale, ci și de a modela normele sociale și, atunci când este necesar, de a acționa ca o conștiință a unei societăți. O analogie apropiată ar fi un părinte care își exercită judecata intervenind într-o ceartă între frați.

    Acest lucru nu înseamnă că „judecătorul mănâncă legea pe pâine”. Mai degrabă, cercetările academice în drept și psihologie și descoperirile din științele cognitive arată că dreptul este o instituție fundamental socială și că indivizii răspund puternic la indiciile furnizate de instituțiile de autoritate (ceea ce psihologii numesc „evocare”), în special atunci când indiciile întruchipează o poziţie morală puternică. Poziția pozitivistă ratează fundamental acest punct. Ignoră faptul că națiunile istorice în război din Europa au fost unite în cadrul unui bloc în mare măsură integrat prin jurisprudența Curții de Justiție a UE. În mod similar, hotărârea de referință din 2018 a Curții Supreme din India care dezincrimina homosexualitatea a jucat un rol semnificativ în schimbarea normelor în acea țară.

    Curtea Supremă a SUA a avut atât șansa să facă ceea ce trebuie, cât și să facă istorie, ajutând la încheierea acestei pandemii prelungite – și din ce în ce mai ușor de prevenit – și îmbogățind statul de drept în acest proces. Statele Unite – și într-adevăr lumea – aveau nevoie de o decizie cu forță morală precum în procesul Brown versus Board of Education, și mai puțin cinism murdar pe care l-am văzut în cazul Trump împotriva Hawaii (cazul „interzicerea musulmanilor”). Curtea ar fi putut și ar fi trebuit să ia o poziție cu privire la vaccinuri, mai ales având în vedere că a făcut deja acest lucru în ceea ce privește „dreptul la viață” în alte contexte. Fetușii sunt, de exemplu, cazuri mult mai ambigue de „viață” decât lucrătorii afectați de mandat, care sunt în mod clar agenți morali. Și Curtea a decis împotriva alegerii de a pune capăt chiar și propriei vieți în contextul eutanasiei.

    Judecățile legale se referă la compromisuri și, în acest caz, a existat o alegere clară între siguranța colectivă sau o noțiune greșită a libertății personale (cum a susținut filozoful Peter Singer). În timp ce marii angajatori precum Citigroup și United Airlines au mers atât de departe încât au impus o politică „fără lovituri, fără locuri de muncă”, mandatul OSHA a adoptat o abordare mult mai moderată pentru a crea un mediu de lucru sigur. În plus, chiar dacă cauza în fața Curții nu ar fi fost deschisă și închisă, binele comun ar fi trebuit să fie departajarea. Dar, în schimb, votul instanței a fost pentru libertatea individuală cu orice preț: valoarea de bază, dacă este ascunsă, a pozitivismului juridic. 

    Circul din jurul lui Novak Djokovic, starul tenisului anti-vaccin care a fost reținut recent de agenții de frontieră australieni, este doar un microcosmos al confuziei care va fi acum declanșată de decizia de anulare a mandatului lui Biden la locul de muncă. Cu ratele de spitalizare care bat recorduri și numărul deceselor din SUA ce se apropie de un milion, Curtea a ratat o oportunitate majoră de a exercita tutela asupra unei politici divizate și de a-și afirma relevanța și autoritatea morală.



Drepturi de autor: Project Syndicate, 2022
Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic

SmartBill anunță integrarea cu e-Factura, permițând celor 60.000 de clienți accesul la sistemul național de facturare electronică

0


SmartBill susține digitalizarea mediului de business din România prin integrarea cu sistemul național de facturare electronică e-Factura. Astfel, orice utilizator SmartBill va avea acces la acest serviciu automat, chiar înainte ca acesta să devină obligatoriu. Înrolarea și transmiterea de facturi prin e-Factura sunt momentan opționale, urmând să devină obligatorii pentru mai multe segmente de firme începând cu data de 1 iulie 2022, (conform proiectului de ordin al președintelui ANAF, care pune în aplicare dispozițiile articolului XXXVII din OUG 130/2021) și pentru tot mediul de afaceri ulterior, nefiind încă stabilit un termen.

Proiectul e-Factura se înscrie în strategia europeană care vizează eliminarea birocrației la nivel european, digitalizarea relațiilor comerciale și eficientizarea procesului de colectare a impozitelor și taxelor. Un raport al Comisiei Europene arată că, anual, pe plan local, se pierd aproximativ 6 miliarde de euro, iar prin digitalizarea relației dintre autorități și mediul de business, aceste pierderi vor fi diminuate semnificativ. În prezent, proiectul demarat de Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru implementarea facturii electronice în relația Business to Government este în fază de testare, dar pe măsură ce va fi extins ar trebui să devină vizibile efectele pozitive asupra economiei.

ANAF a publicat la începutul acestui an proiectul care prevede lista produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, pentru care devine obligatorie transmiterea facturilor emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, conform OUG 130/2021.

Astfel, au fost stabilite cinci categorii de produse considerate cu risc fiscal ridicat, proiectul precizând pentru fiecare în parte motivațiile încadrării în această categorie.

Cele 5 categorii de produse sunt:

  • Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile
  • Băuturi alcoolice
  • Construcții noi
  • Produse minerale (apa minerală naturală, nisip și pietriș)
  • Îmbrăcăminte și încălțăminte

„Salutăm această inițiativă deja prezentă în alte țări UE unde facturarea electronică a adus beneficii atât mediului economic, cât și statului. Proiectul, așa cum se prezintă până acum pare să aibă o direcție care va fi un WIN – WIN, astfel am luat decizia de a integra deja SmartBill la e-Factura chiar dacă încă nu este obligatorie emiterea de facturi electronice. În urma integrării, cei peste 60.000 de clienții SmartBill, vor fi pregătiți să emită facturi electronice fără niciun efort suplimentar”, a declarat Radu Hasan (foto), CEO și Cofondator SmartBill.

Așteptarea e ca utilizarea e-Factura să devină obligatorie în viitorul apropiat pentru toate entitățile emitente de facturi: firme, PFA-uri, dar și alte instituții. Astfel, toate facturile ar urma să fie înregistrate în sistemul național digital e-Factura, imediat după emitere, chiar înainte ca acestea să ajungă la clienți. Grație integrării realizate de SmartBill, acest proces va fi realizat automat pentru utilizatorii platformei, care sunt peste 60.000 și în continuă creștere.

În plus față de eficientizarea procesului de facturare prin digitalizare, un alt beneficiu al facturării electronice va fi că, în viitor, va contribui la debirocratizarea relațiilor comerciale, reducând în același timp în mod semnificativ utilizarea cantității de hârtie și diminuând amprenta activității economice asupra mediului.

Microsoft lansează noi tehnologii dedicate milioanelor de lucrători esențiali care activează la nivel global

0

Compania a observat că, în timpul pandemiei, gradul de utilizare a platformei Microsoft Teams de către lucrătorii din prima linie a crescut cu 400%, lunar

Microsoft a lansat o ediție specială a raportului Work Trend Index, intitulată „Un nou viitor al lucrătorilor esențiali, amplificat ajutorul tehnologiei”, și a anunțat noi funcții disponibile în Microsoft Teams și Microsoft Viva, destinate milioanelor de oameni care asigură funcționarea serviciilor esențiale.

2 miliarde de lucrători din prima linie, din întreaga lume, reprezintă 80% din forța de muncă globală, iar 88% dintre organizații angajează oameni pentru aceste funcții. Totodată, companiile investesc din ce în ce mai mult în instrumente digitale pentru angajați, cu scopul de a moderniza fluxul de lucru, pentru a îmbunătăți performanța, cultura și comunicarea la locul de muncă – astfel, gradul de utilizare a platformei Microsoft Teams de către lucrătorii din prima linie a crescut, lunar, cu 400% începând din martie 2020.

Raportul Work Trend Index dezvăluie informații importante, cu impact asupra fiecărui segment de la nivelul forței de muncă:  

  • Existența unei culturi organizaționale bazate pe apreciere devine tot mai importantă:  76% dintre angajați simt un atașament față de colegii lor, însă peste 60% dintre aceștia sunt de părere că managementul companiei pentru care lucrează ar trebui să prioritizeze încurajarea procesului de comunicare și cultura organizațională. În plus, 51% dintre lucrătorii din prima linie, care nu ocupă poziții de management, nu se simt apreciați ca angajați.
  • Lucrătorii din prima linie se află într-un moment important, în care iau în considerare să facă o schimbare: În această perioadă a „Marii Reorganizări” lucrătorii din prima linie încep să se gândească din ce în ce mai mult la job-urile lor, luând în considerare și o schimbare a locului de muncă. Aceștia își doresc salarii și beneficii mai bune, un echilibru între viața profesională și cea privată și flexibilitate la locul de muncă.
  • Optimismul în ceea ce privește avantajele aduse de tehnologie este ridicat: 63% dintre lucrătorii din prima linie sunt încântați de oportunitățile de angajare create de tehnologie. De altfel, tehnologia se plasează pe locul al treilea în lista factorilor despre care ei spun că ar putea contribui la reducerea stresului de la locul de muncă.
  • Există o oportunitate de a reduce sau chiar a elimina decalajul dintre soluțiile și inovațiile tehnologice adoptate și nivelul de pregătire al angajaților: 46% dintre lucrătorii din prima linie simt o presiune în a se adapta la noile tehnologii, din teama de a nu-și pierde locurile de muncă, dar 55% dintre ei mărturisesc că au fost nevoiți să învețe din mers să lucreze cu noile tehnologii, fără să aibă acces la sesiuni de pregătire sau practică susținute de angajatori.

Microsoft a dezvoltat alături de partenerii din industrie noi oferte, funcții și capacități la nivelul Microsoft Teams şi Microsoft Viva, platforma dedicată managementului angajaților și dezvoltării profesionale lansată de companie la începutul anului trecut, menite să sprijine lucrătorii din prima linie.

  • Microsoft își consolidează relația strategică cu Zebra Technologies Corp., lider mondial în dezvoltarea de soluții digitale inovatoare (inclusiv software și hardware, cum ar fi dispozitive mobile robuste cu sistem de operare Android, special concepute pentru lucrătorii din prima linie. Cele două companii livrează aplicația Teams Walkie Talkie pe o gamă largă de astfel de dispozitive  Zebra, care au inclusiv un buton dedicat push-to-talk (PTT) prin care se poate accesa funcționalitatea Teams Walkie Talkie. În plus, Teams Walkie Talkie DIGITAL PTT este acum disponibil și pe toate dispozitivele mobile iOS (în plus față de Android).
  • Microsoft îmbunătățește integrarea platformei Teams cu Zebra Reflexis™, care conectează soluțiile din gama Reflexis de management al resursei umane cu aplicația Shifts din Teams. Astfel, programarea schimburilor și depunerea cererilor pentru timp liber sunt simplificate și devin ușor de aprobat de către manageri.
  • Funcția de a ,,aștepta la rând” pentru programările virtuale este acum disponibilă în Teams, oferind o singură locație unde timpul de așteptare este actualizat în timp real, iar programările ratate și întârzierile sunt comunicate, cu scopul de a crea o experiență transparentă și fără stres pentru clienți și pacienți.
  • Aplicația Viva Connections din Microsoft Teams conectează angajații și lucrătorii din prima linie la cultura, resursele, instrumentele și noutățile din cadrul companiei. Colaborarea cu parteneri strategici, precum Workday și Espressive, înlesnește accesul la resursele importante și unifică procesele din departamentul de Resurse Umane sau cel de salarizare. 
  • Aplicația Viva Learning le permite lucrătorilor din prima linie să descopere, să partajeze și să urmărească informațiile direct din Microsoft Teams, ceea ce înseamnă că tuturor angajaților le va fi mai ușor să rămână la curent cu training-urile care le sunt recomandate. Noile actualizări facilitează asimilarea informațiilor utilizând soluțiile dezvoltate de parteneri, cum ar fi SAP SuccessFactors, Cornerstone OnDemand și Saba Cloud. În același timp, parteneriatele cu furnizorii de programe de instruire, precum EdCast și OpenSesame, le oferă lucrătorilor din prima linie numeroase resurse pentru a-i ajuta să își perfecționeze competențele și să asimileze informații relevante.
  • Echipele de IT se asigură de faptul că dispozitivele pierdute vor putea fi securizate și localizate cu ușurință, ca urmare a îmbunătățirii procesului de management al dispozitivelor.  

Nu este un secret faptul că pandemia a schimbat modul în care lucrăm într-un ritm mai rapid decât am anticipat vreodată”, a declarat Emma Williams, corporate vice president în cadrul Microsoft.
„Dezvoltarea profesională a angajaților din prima linie rămâne esențială pentru transformarea digitală. Împreună cu partenerii noștri, venim în sprijinul lucrătorilor din prima linie cu instrumentele necesare care să le permită să rămână conectați cu echipele lor, în timp ce își concentrează atenția asupra clienților sau a operațiunilor pe care le desfășoară într-un anumit moment. Utilizată corespunzător, tehnologia poate moderniza fluxul de lucru și poate îmbunătăți performanța la locul de muncă, şi în același timp cultura organizațională și comunicarea”.

În plus, începând cu data de 1 februarie resursele din Microsoft Cloud for Retail vor deveni disponibile. Microsoft Cloud for Retail accelerează creșterea afacerii prin furnizarea de soluții destinate industriei de retail, care pot fi integrate cu sistemele existente ale comercianților. Acesta începe prin unificarea surselor de date de-a lungul procesului de achiziție și le permite comercianților să maximizeze valoarea datelor lor, astfel încât să își poată contura o imagine de ansamblu asupra consumatorului. Odată conectate, datele și inteligența artificială îi ajută pe comercianți să înțeleagă mai bine și să îmbunătățească experiența de cumpărare. Oferind experiențe mai relevante de-a lungul întregului lanț valoric, comercianții pot construi un lanț de aprovizionare sustenabil în timp real. Această soluție include, de asemenea, noile funcții din Microsoft Teams și Microsoft Viva. 

Pentru a afla mai multe informații, puteți accesa Official Microsoft Blog, Microsoft 365 Blog și noua ediție a raportului Work Trend Index. Microsoft (Nasdaq „MSFT” @microsoft) facilitează transformarea digitală în era cloud, iar misiunea companiei este aceea de a oferi fiecărei persoane și organizații de la nivel global posibilitatea de a realiza mai mult.  a

O Europă mai verde. UNIFE, promotor al transportului feroviar al viitorului

0

Transportul viitorului va arăta altfel: ecologic, prietenos cu mediul, cu un consum minim și eficiență maximă. Deja primele semne se văd pe piața europeană. Cresc vânzările de autoturisme electrice, se înmulțesc stațiile de încărcare, avem mijloace de transport sustenabile în oraşe… Însă nu doar producătorii industriei auto fac eforturi pentru a diminua cât mai mult impactul climatic al vehiculelor. Și calea ferată, alături de întreaga operațiune de transport pe care o presupune, devine tot mai prietenoasă cu mediul.  

Dacă în România, transportul feroviar și infrastructura aferentă au decalaje enorme de recuperat, lucrurile se văd cu totul altfel la nivel european. Aici avem trenuri de mare viteză, infrastructură feroviară întreținută ca la carte, complet operațională, și servicii profesioniste care asigură confortul utilizatorilor. Însă, munca celor angrenați în domeniu continuă. Pe măsură ce încălzirea globală devine o o problemă tot mai presantă, și transportul  – de oricare natură – întâmpină noi și noi provocări.

Una dintre cele mai puternice voci din domeniu este cea a UNIFE, asociația industriei europene de componente  feroviare. Aceasta a anunțat recent că salută ambiția Comisiei Europene de a menține conducerea globală a UE în materie de schimbări climatice și acest pas inițial de a realiza o reducere de cel puțin 55% a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Toate aceste aspecte importante, dar și traiectoria urmărită de asociație în activitatea sa din perioada următoare, ni le-a adus la cunoștința Robert Arenella, director de comunicare în cadrul UNIFE, într-un interviu acordat în exclusivitate Asociației Energia Inteligentă.

Schimbările climatice impactează fiecare țară, de pe fiecare continent. Creează dezechilibre puternice ale economiilor naționale și afectează viața de zi cu zi a cetățenilor. În această situație, domeniul transporturilor, unul dintre cele mai toxice și poluante sectoare ale economiei moderne, a luat atitudine și încearcă să schimbe lucrurile. Este și țelul UNIFE, ca parte integrantă a unei industrii în continuă schimbare. Care sunt principalele proiecte asupra cărora vă concentrați la acest moment, dar și strategiile pe care le aveți în vedere în perioada următoare?

Robert Arenella: După cum ați menționat, domeniul transporturilor este, în ansamblul său, un generator puternic de emisii de gaze cu efect de seră – Serviciul de Cercetare al Parlamentului European estimează că acest domeniu este responsabil de 24% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul Uniunii Europene. Însă, domeniul feroviar este responsabil pentru numai 0,4% din acest total. De fapt, este singurul segment care și-a crescut de-a lungul timpului capacitatea, reducându-și totodată impactul asupra schimbărilor climatice. Din acest motiv, UNIFE este de părere că atingerea obiectivelor din cadrul Pactului Verde European și al Strategiei de Mobilitate Durabilă și Inteligentă, cum ar fi dublarea traficului de călători și de marfă pe calea ferată până în 2030 și, respectiv 2050, sunt ținte-cheie pentru a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon.

Pentru a contribui la acest deziderat, Asociația Industriei Europene de Componente Feroviare urmărește mai multe obiective pentru a genera un impact semnificativ. În primul rând, suntem încântați să anunțăm că proiectul Întreprinderea Comună Shift2Rail – un parteneriat public-privat de succes în domeniul coordonării, inovației și cercetării feroviare – a fost extins sub umbrela Horizon Europe, sub denumirea Întreprinderea Comună pentru Domeniul Feroviar European.

Crearea unor tehnologii în domeniul feroviar mai prietenoase cu mediul, care au drept pârghie instrumentele digitale, este esențială pentru creșterea fiabilității, atractivității și capacității segmentului nostru de piață pentru a deveni un centru de greutate al sistemului de mobilitate durabilă al viitorului. Totodată, UNIFE a susținut creșterea alocărilor financiare pentru proiecte de infrastructură feroviară în cadrul Coridoarelor Centrale TEN-T, pentru a crea o rețea solidă, capabilă să se impună drept Spațiu Feroviar Unic European. Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 și pachetul de redresare propus în cadrul Next Generation EU au oferit un sprijin semnificativ statelor membre,  în domeniul feroviar. De exemplu, statele din EU27 au ales, în cadrul Planului de Redresare și Reziliență, să cheltuiească 55 de miliarde de euro, adică aproximativ 8% din acest plan, pentru investiții în domeniul feroviar, care pornesc de la material rulant și elemente din cadrul Sistemului European de Gestionare a Traficului Feroviar până la infrastructură și mobilitate urbană. Această injectare de capital, sperăm noi, va reîmprospăta zona noastră de transport, însă necesită efort susținut, constant.

Cum pot contribui aceste proiecte și inițiative, dezvoltate de industria feroviară în general și de UNIFE în particular, la transformarea Europei în primul continent neutru din punct de vedere climatic?

Robert Arenella: Într-o rețea, precum cea feroviară europeană, toate îmbunătățirile care apar au un efect agregat. UNIFE este implicată în nenumărate proiecte al căror scop este să se asigure că domeniul feroviar este pregătit să țină piept schimbărilor viitorului. Alături de membrii noștri, suntem implicați în inițiative de cercetare tehnică, la nivel european, prin intermediul Shift2Rail, pentru a îmbunătăți orice aspect – de la stocurile rulante, la telecomunicații, gemeni digitali și planificarea curselor multimodale. UNIFE este de părere că o îmbunătățire constantă a produselor de aprovizionare feroviară va conduce la o mentenanță mai facilă și mai sustenabilă a sistemului de cale ferată, dar și la o cale ferată mai ecologică și mai accesibilă, devenind astfel o soluție de transport mult mai atractivă. Aceste inițiative vor determina consumatorii finali să aleagă mult mai des transportul pe cale ferată – iar promovarea unui astfel de obicei reprezintă, cu siguranță, o condiție prealabilă pentru o Europă neutră din punct de vedere climatic.

Industria Europeană de Aprovizionare Feroviară face eforturi susținute pentru a dezvolta noi tehnologii în sprijinul unui sistem de transport fără emisii de carbon. Care sunt, în opinia dvs., ținând cont de experiența în acest domeniu, cele mai eficiente și rapide metode pentru a atinge acest țel?

Robert Arenella: Nu există scurtături sau rețete miraculoase pentru un sistem de transport complet neutru climatic. Europa nu va ajunge la ținta sa de decarbonizare dacă, să spunem, adoptă doar măsura celor mai ecologice materiale rulante, electrifică fiecare linie de transport posibilă, folosește surse de combustibil alternativ, precum hidrogenul, sau instituie Sistemul European de Gestionare a Traficului Feroviar pe toate rutele sale și asupra tuturor vehiculelor. Asociația Industriei Europene de Componente Feroviare consideră că este necesar să abordăm problema într-un mod multidisciplinar, să căutăm să ne îmbunătățim constant tehnologiile, să integrăm unele noi, precum instrumentele digitale, și să o facem cât mai repede posibil. Scopul electrificării și a sistemelor verzi de propulsie (ex. pile de combustibil cu hidrogen sau trenuri electrice) sunt de asemenea extrem de importante. 

România, la rândul său, ar trebui să valorifice potențialul tehnologiilor curate, mai ales că piața dedicată lor este în continuă dezvoltare. Acțiunile pe căi multiple, concomitent, vor duce la dezvoltarea unui sistem de mobilitate multimodal, având calea ferată drept centru de sprijin și utilizând cele mai ecologice soluții posibile în drumul către neutralitatea climatică.

Care sunt, în opinia dvs, prioritățile care ar trebui să se afle pe agenda autorităților pentru ca industria feroviară europeană să devină mai verde, mai rapidă și mai eficientă? În ceea ce privește România, ce măsuri consideraţi primordiale?

Robert Arenella: Uniunea Europeană se află într-un moment critic, după ce pandemia de Covid-19 a forțat Europa să facă un bilanț al circumstanțelor actuale și să aloce fondurile necesare pentru a preîntâmpina anumite blocaje care ar putea impacta creșterea economică.  Instituțiile europene au alocat peste 2 trilioane de euro prin Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 și pachetul de redresare propus în cadrul Next Generation EU – este cel mai mare sprijin financiar de până acum. Prin programe precum Mecanismul pentru Interconectarea Europei, Fondurile Structurale și de Coeziune, dar și prin cerințele verzi cuprinse în Cadrul Financiar Multianual, investiții istorice sunt așteptate în domeniul feroviar. Aceste fonduri sunt destinate modernizării infrastructurii, cercetării în domeniul componentelor verzi, digitalizate, și în rețele mai solide pentru a crea Spaţiul Feroviar Unic European.

România a făcut o alegere inteligentă atunci când a anunţat că va aloca o porţiune semnificativă a fondurilor din Planul Naţional de Redresare și Reziliență domeniului feroviar. Pe 27 septembrie, Comisia a aprobat PNRR-ul României, care reprezintă un plan propus de fiecare stat membru cu privire la modul în care îşi va direcţiona ajutorul financiar primit. Planul presupune alocarea a 4,8 miliarde de euro pentru domeniul feroviar, incluzând proiecte de mobilitate urbană. Planul include investiţii în cadrul coridoarelor Reţelei Trans-Europene de Transport (TEN-T), precum cea în Sistemul European de Gestionare a Traficului Feroviar pe cel puţin 315 km de cale ferată. În particular, reforme şi investiţii semnificative sunt dedicate modernizării infrastructurii de transport feroviar, achiziţiei de material rulant cu zero emisii şi reînnoirii stocurilor deja existente, precum şi dezvoltării infrastructurii de metrou din Bucureşti şi Cluj-Napoca. PNRR-ul României mai include şi achiziţia de material rulant pentru transportul public.

UNIFE a salutat propunerea verde a CE denumită „Fit for 55”. Ce diferenţe notabile va aduce această iniţiativă în industria feroviară şi care sunt aspectele care vă încântă cel mai mult?

Robert Arenella: Propunerea C.E. „Fit for 55” reprezintă o revizuire a politicilor anterioare privind clima şi o foaie de parcurs cu reglementări menite să pună în aplicare obiectivele Legii Climatice. Interesant este că include 15 iniţiative intersectoriale focusate pe energie şi transporturi. UNIFE a sprijinit această propunere, care demonstrează ambiţia Comisiei de a menţine supremaţia Uniunii Europene în privinţa deciziilor climatice la nivel global. Acest prim pas de a obţine cel puţin o reducere de 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, va necesita folosirea mai accentuată a căilor ferate, astfel că industria noastră este gata să colaboreze cu toate părţile implicate în acest demers. De aceea, ne concentrăm mai ales pe propunerile din cadrul Infrastructurii combustibililor alternativi şi a Impozitării Energiei, favorabilă utilizării mai frecvente a căilor ferate pe viitor. Per total, această propunere va reprezenta un pionierat în atingerea obiectivelor Legii Climatice până în 2030, şi anume reducerea emisiilor, creşterea eficienţei energetice şi impulsionarea folosirii energiei regenerabile.

Digitalizarea şi automatizarea trenurilor reprezintă semnul distinctiv al politicilor derulate de Comisia Europeană în domeniul infrastructurii feroviare. Există vreun model de urmat (toată lumea dă drept exemplu trenurile japoneze)? Care sunt principalele realizări ale Europei din  acest punct de vedere? Sunt aceste sisteme uşor de implementat?

Robert Arenella: Japonezii au o reţea feroviară remarcabilă, nimeni nu poate nega asta. Însă, Asociația Europeană pentru Industria de Aprovizionare Feroviară este lider global în domeniul său de activitate, furnizând 46% dintre serviciile și echipamentele destinate căilor ferate, la nivel global. Încă de la inaugurarea primelor căi ferate, în urmă cu mai bine de 150 de ani, Europa s-a menținut în fruntea listei datorită inovației constante. De exemplu, europenii au fost primii care au folosit Operarea Automată a Trenurilor, atunci când sistemul de metrou din Barcelona l-a instaurat, în 1960. Iar membrii noștri continuă să pună accentul pe inovație, ca model de succes. Asistăm la pași revoluționari făcuți în domeniul aplicării tehnologiilor moderne în sistemul feroviar, precum Inteligența Artificială, Gemenii Digitali, dar și alte operațiuni destinate îmbunătățirii procesului de design, a mentenanței predictive și a optimizării performanței. Industria beneficiază de aplicarea tuturor acestor instrumente pe întreaga durată de viață a produsului, de la momentul concepției până la operațiunile derulate de acesta. În plus, am evidențiat prioritatea cercetării și inovației prin intermediul unor colaborări fructuoase, precum cea cu Consiliul Consultativ pentru Cercetare Feroviară Europeană și cea cu Întreprinderea Comună Shift2Rail. 

2021 – Anul European al Căilor Ferate. Care sunt principalele activități derulate în cadrul acestui moment aniversar, care pune domeniul feroviar în lumina reflectoarelor?

Robert Arenella: Anul European al Căilor Ferate a reprezentat recunoașterea binevenită, oferită de Uniunea Europeană, a potențialului oferit de modul nostru de transport pentru o transformare de mediu, socială și economică în anii care vin, pe măsură ce dorim să atingem obiectivele Pactului Verde European. Promovarea acestui eveniment a reprezentat un efort comun al instituțiilor europene, companiilor private, asociațiilor feroviare și inițiativelor culturale, precum Europalia. În ceea ce ne privește, UNIFE a organizat o sesiune de dezbateri lunare, pe parcursul întregului an, care abordează teme ce pornesc de la eficiența energetică și mobilitatea urbană până la schimburile internaționale și Sistemul European de Gestionare a Traficului Feroviar, cu oficiali europeni de top, experți în domeniul feroviar și nu numai.

Care este opinia dvs. despre inițiativa Connecting Europe Express (n.r. un tren expres care va străbate, din septembrie, întreaga Europă)?

Robert Arenella: Deși nu am fost direct implicați în proiectul Connecting Europe Express, UNIFE și Industria de Aprovizionare Feroviară apreciază ingenuozitatea și inițiativa colegilor noștri operatori și al partenerilor lor instituționali. Au făcut o demonstrație impresionantă a atributelor căii ferate, dar și a provocărilor pe care aceasta le întâmpină, având în vedere țelurile ambițioase aduse în prim-plan de către Comisia von der Leyen.

Cum pot fi călătorii încurajați să ia trenul sau ca bunurile să le fie livrate sustenabil, pe calea ferată?

Robert Arenella: Oamenii vor să ia trenul, este mai mult o problemă de accesibilitate cea care încetinește schimbarea. Anul trecut, campania noastră de locuri de muncă și competențe „Hop On for Our Planet”, desfășurată cu ajutorul mai multor membri UNIFE și în parteneriat cu ThinkYoung, a demonstrat cât de popular este, de fapt, domeniul feroviar în rândul cetățenilor, cu ajutorul  unui sondaj derulat de către Gen Z Europeans în 6 state membre. A fost interesant să aflăm că aproximativ 60% dintre participanți și-ar schimba obiceiurile de transport pentru a practica sustenabilitatea. În plus, și-ar dori ca politicienii să promoveze legi care să legitimeze domeniul feroviar să acționeze precum un centru de greutate pentru o viitoare mobilitate ecologică: 57% își doreau ca publicul larg să fie stimulat de către autorități să folosească mai mult trenul, 50% își doreau taxe mai mici în sistemul de transport feroviar, iar 47% doreau mai multe investiții în infrastructură și servicii.

Cu ajutorul acestei politici de răspândire a informațiilor privind beneficiile călătoriei cu trenul, devine evident că adevăratul scop este să potrivim sistemul căilor ferate europene cu nevoile populației. Transformând Coridoarele Centrale al TEN-T într-unele solide şi făcând paşi semnificativi în direcţia unui Spaţiu Feroviar Unic European creăm premisele pentru a inspira consumatorii finali să folosească serviciile feroviare în locul unei alternative de deplasare cu emisii mari de carbon, atât între oraşe, cât şi peste graniţă. Atingerea scopului emis în Pactul Verde European va deveni posibil prin implementarea unor noi tehnologii destinate să transforme sistemul feroviar într-unul interoperabil şi de încredere când vine vorba inclusiv de legăturile cu celelalte mijloace de transport. În plus, mai multe investiţii în mobilitatea urbană feroviară va permite cetăţenilor un acces mai facil nu doar către opţiuni sustenabile de călătorie pe distanţe lungi şi oportunităţi locale, dar şi evitarea aspectelor tipice urbanizării, precum emisiile puternice.

Cum vedeţi viitorul UNIFE în anii următori?

Robert Arenella: UNIFE va continua să reprezinte o voce pentru Industria de Aprovizionare Feroviară, care are peste 400.000 de angajaţi direcţi şi indirecţi pe teritoriul Uniunii, dar şi pentru viitoarea paradigmă a mobilităţii durabile, pe care o putem implementa ca centru de greutate. Ne concentrăm şi suntem entuziasmaţi de continuarea colaborării noastre cu Comisia Europeană şi cu comisarul european pentru transporturi, Adina-Ioana Vălean, cu Parlamentul European, precum şi cu preşedinţiile sale – am avut o colaborare absolut excelentă cu preşedinţia română a Parlamentului European, în prima parte a lui 2019. Împreună, domeniul feroviar poate continua să modeleze paradigma transportului durabil de mâine, care va dicta prosperitatea de care se va bucura Europa.


Foto: ©UNIFE

Roberta Metsola, noua președintă a Parlamentului European

0

Marți, eurodeputații au ales-o pe Roberta Metsola (PPE, Malta) în funcția de președinte al Parlamentului European până în 2024, cu 458 de voturi în primul tur de scrutin.

Roberta Metsola a câștigat alegerile în primul tur de scrutin, unde a primit o majoritate absolută de 458 voturi din 690 voturi exprimate, dintre trei candidați. La începutul zilei de marți, Kosma Złotowski (ECR, Polonia) și-a retras candidatura.

Roberta Metsola va conduce Parlamentul în a doua jumătate a actualei legislaturi, până la constituirea un nou Parlament în urma alegerilor europene din 2024.

Rezultatele votului:

1. Roberta Metsola (PPE, Malta) 458

2. Alice Bah Kuhnke (Verzi/ALE, Suedia) 101

3. Sira Rego (Stânga, Spania) 57

Totalul voturilor exprimate: 690

Voturi albe sau nule: 74

Majoritatea absolută necesară: 309

Cine este Roberta Metsola

Născută în Malta în 1979, Roberta Metsola este deputată în Parlamentul European din 2013 și va fi cel mai tânăr președinte ales al PE. A fost aleasă prim-vicepreședintă în noiembrie 2020 și a fost președintă în exercițiu a Parlamentului după decesul președintelui Sassoli la 11 ianuarie 2022. Este a treia femeie președintă a Parlamentului European, după Simone Veil (1979-1982) și Nicole Fontaine (1999-2002).

Adresându-se Parlamentului imediat după ce a fost aleasă, Roberta Metsola a declarat: „Primul lucru pe care aș dori să îl fac în calitate de președinte este să mă gândesc la moștenirea lui David Sassoli: a fost un luptător; a luptat pentru Europa și pentru noi, pentru acest Parlament. Îl voi omagia pe președintele David Sassoli susținând întotdeauna Europa și valorile noastre comune precum democrația, demnitatea, justiția, solidaritatea, egalitatea, statul de drept și drepturile fundamentale”.

„Doresc ca oamenii să recapete un sentiment de convingere și entuziasm pentru proiectul nostru. Dragi europeni, în următorii ani, oameni din întreaga Europă se vor uita către instituția noastră pentru un model de urmat, în timp ce alții vor continua să testeze limitele valorilor noastre democratice și ale principiilor noastre europene. Trebuie să luptăm împotriva discursului anti-UE care se extinde atât de ușor și atât de rapid. Dezinformarea și informațiile eronate, amplificate și mai mult în timpul pandemiei, alimentează cinismul și soluțiile ieftine ale naționalismului, autoritarismului, protecționismului, izolaționismului”, a adăugat aceasta.

Președinta Metsola a mai subliniat că „Europa înseamnă exact contrariul. Este vorba despre modul în care toți ne susținem reciproc, apropiindu-ne unii de alții. Este vorba despre a apăra cu toții principiile părinților fondatori care ne-au condus de la cenușa războiului și a holocaustului la pace, la speranță și la prosperitate. În urmă cu douăzeci și doi de ani, Nicole Fontaine a fost aleasă la douăzeci de ani după Simone Veil. Nu vor mai trece încă două decenii până ca următoarea femeie să se afle aici”, a declarat aceasta.

O versiune completă a declarației președintei este disponibilă aici.

Xiaomi comunică rezultatele investigației realizate de Biroul Federal German pentru Securitatea Tehnologiei Informației (BSI)

0

Xiaomi Corporation a primit o comunicare din partea Biroului Federal German pentru Securitatea Tehnologiei Informației (BSI), pe 13 ianuarie, care atestă încheierea auditului asupra produselor tip smartphone Xiaomi, cu accent pe Germania.

BSI a concluzionat că nu a identificat nicio anomalie care ar necesita investigații suplimentare sau alte măsuri. Mai exact, BSI nu a putut detecta niciun transfer sau filtrare a comunicării, așa cum era descris în raportul inițial (“Evaluarea de Cybersecurity pentru telefoane mobile bazate pe tehnologie 5G”, publicat de Autoritatea de Cybersecurity și Informare din Lituania (NCSC)).

Ca răspuns, purtătorul de cuvânt al Xiaomi a declarat: „Xiaomi este încântat că rezultatele investigației efectuate de Biroul Federal German pentru Securitatea Tehnologiei Informației (BSI), publicate ieri, confirmă angajamentul nostru de a ne desfășura activitatea în mod transparent, responsabil, având ca prioritate principală confidențialitatea și securitatea clienților noștri.

Această investigație dovedește faptul că respectăm toate legile UE și naționale privind confidențialitatea și securitatea datelor, precum și toate standardele UE care se aplică dispozitivelor mobile. Dialogul cu utilizatorii, autoritățile de reglementare și alte părți interesate, cum ar fi BSI, este binevenit pentru că suntem dedicați imbunătățirii și inovației constante.”

Xiaomi își întărește poziția în privința securității IoT a consumatorilor cu o propunere de standarde globale comune

0

Xiaomi, companie ce produce dispozitive inteligente destinate consumatorilor și care deține cea mai mare platforma AIoT (AI+IoT) din lume, a publicat un nou set de propuneri de standarde globale pentru a susține și reasigura utilizatorii de securitatea datelor în timpul folosirii produselor IoT. 

Cyber Security Baseline for Consumer Internet of Things Device Version 2.0″ *[1] este un ghid de cerințe de securitate pe care toate dispozitivele inteligente Xiaomi trebuie să-l urmeze.

Xiaomi deține cea mai mare platformă AIoT destinată consumatorilor. Până în noiembrie 2021, platforma AIoT Xiaomi conectase mai mult de 400 de milioane de dispozitive, în afară de telefoane și laptopuri. Există peste 8 milioane de utilizatori cu 5 sau mai multe dispozitive IoT Xiaomi în întreaga lume. Compania oferă cele mai bune soluții din industrie și implementarea unor standarde comune și pentru alte părți interesate.

Ghidul vine și în contextul în care British Standards Institution (BSI) a confirmat că Xiaomi Mesh System AX3000 a obținut BSI IoT Kitemark™, ceea ce a dovedit, fără îndolaiă, gradul ridicat de coerență dintre „Cyber Security Baseline for Consumer Internet of Things Device” și standardele de securitate internațională IoT deținute de BSI.

“Securitatea și confidențialitatea sunt prioritățile Xiaomi și promitem că acest lucru se aplică în toate piețele în care operăm. Mă bucură faptul că Xiaomi Mesh System AX3000 a intrat pe lista BSI Kitemark™. De-a lungul anilor, am făcut mari eforturi pentru a proteja securitatea și confidențialitatea utilizatorilor. Declar cu încredere și mândrie că Xiaomi este lider în privința politicilor și practicilor de securitate IoT în întreaga lume și vom face în continuare eforturi pentru a construi un ecosistem IoT și mai bun pentru utilizatorii noștri”, a spus Cui Baoqiu.

David Mudd, directorul de certificare globală a produselor digitale și conectate BSI, a spus: “Dispozitivele conectate pot aduce beneficii uriașe societății, dar este imperativ ca funcționarea și securitatea lor să fie de încredere pe toată durata de viață. Obținând certificarea BSI Kitemark™ pentru dispozitive IoT pentru produsul său și având sistemele testate și monitorizate în mod regulat independent, Xiaomi demonstrează consumatorilor angajamentul său de a proteja informațiile. Felicitări echipei Xiaomi pentru această realizare.”

BSI IoT Kitemark™ este un produs și serviciu de certificare a calității produselor și serviciilor deținut și operat de BSI. Instituția efectuează teste tehnice și audite de securitate pentru sistemele IoT, oferindu-le consumatorilor asigurări de siguranță și încredere în dispozitivele IoT, la cele mai înalte standarde. Obținerea BSI IoT Kitemark™ semnifică faptul că produsele Xiaomi respectă multiple standarde de cyber-securitate, inclusiv standardul ETSI/EN303645 al Institutului European de Standarde de Telecomunicații (ETSI), precum și Top 10 cerințe de securitate al Open Web Application Security Project® (OWASP).

Este pentru a treia oară când Xiaomi primește această acreditare internațională de securitate, după Mi 360° Home Security Camera 2K și aplicația Xiaomi Home, care au obținut BSI Kitemark™, în iulie 2021. 

Acestea sunt doar câteva borne pe care Xiaomi le-a atins în ceea ce privește securitatea IoT. În iunie 2021, Xiaomi a publicat Xiaomi IoT Privacy White Paper *[2], în care explică politicile și practicile de securitate și confidențialitate pe segmentul produselor IoT Xiaomi, câștigând încredere printr-o transparență mai mare.

În luna noiembrie a aceluiași an, în The Contemporary Use of Vulnerability Disclosure in IoT (Report 4: November 2021) *[3] publicat de Internet of Things Security Foundation (IoTSF), Xiaomi a fost listat drept unul dintre cei 21 de producători de dispozitive IoT care întrunesc testul de prag extins, și anume au primit cel mai mare rating pentru politica de divulgare a vulnerabilităților de securitate, fapt ce demonstrează supremația Xiaomi la nivel de securitate IoT.

În viitor, Xiaomi va continua să-și îmbunătățească cadrul de securitate IoT și își va consolida capacitățile de gestionare a securității și de testare tehnică pentru a-și îndeplini responsabilitatea unui lider global al industriei și pentru a permite tuturor oamenilor să se bucure de o viață mai bună și mai inteligentă prin intermediul tehnologiei inovatoare și sigure.