_________________

De Slavoj Žižek

LJUBLJANA – Odată cu invazia rusă asupra Ucrainei, intrăm într-o nouă fază de război și politică globală. Pe lângă un crescut risc de catastrofă nucleară, trăim deja o furtună perfectă de crize globale care se consolidează reciproc – pandemia, schimbările climatice, pierderea biodiversității și penuria de alimente și apă. Situația prezintă o nebunie de bază: într-un moment în care însăși supraviețuirea umanității este pusă în pericol de factori ecologici (și de altă natură) și când abordarea acelor amenințări ar trebui să fie prioritară față de orice altceva, preocuparea noastră principală s-a mutat brusc – și din nou – către o nouă criză politică. Tocmai când este nevoie mai mult ca niciodată de cooperarea globală, „ciocnirea civilizațiilor” se reîntoarce răzbunătoare.

De ce se întâmplă asta? Așa cum este adesea cazul, unui mic Hegel îi va lua mult pentru a răspunde la astfel de întrebări. În Fenomenologia Spiritului, Hegel a descris în mod celebru dialectica stăpânului și slujitorului, două „conștiințe de sine” blocate într-o luptă pe viață și pe moarte. Dacă fiecare este gata să-și riște propria viață pentru a câștiga și dacă amândoi persistă în asta, nu există câștigător: unul moare, iar supraviețuitorului nu mai are cine să-i recunoască existența. Implicația este că toată istoria și cultura se bazează pe un compromis fundamental: în confruntarea ochi-la-ochi, o parte (viitorul slujitor) „își abate ochii”, nedorind să meargă până la capăt.

Dar Hegel s-ar grăbi să constate că nu poate exista un compromis final sau de durată între state. Relațiile dintre statele-națiune suverane sunt în permanență sub umbra unui potențial război, fiecare epocă de pace nefiind altceva decât un armistițiu temporar. Fiecare stat își disciplinează și educă proprii membri și garantează pacea civică între aceștia, iar acest proces produce o etică care cere în cele din urmă acte de eroism – o disponibilitate a individului de a-și sacrifica viața pentru țara sa. Relațiile sălbatice, barbare dintre state servesc astfel ca fundament al vieții etice în interiorul statelor.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI