Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul ședinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a adoptat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  • Reglementare

Instrucțiune privind modul de transmitere a raportărilor și a altor documente în format electronic către Autoritatea de Supraveghere Financiară (Instrucțiunea va fi transmisă, spre publicare, Monitorului Oficial al României);

Proiectul Normei pentru modificarea Normei A.S.F. nr. 19/2021 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor private (proiectul va fi publicat pe www.asfromania.ro, în vederea consultării publice, pentru 20 zile).

  • Autorizare

Aprobarea domnului Cristian-Eduard Ionescu pentru un nou mandat în funcția de membru și Președinte al Directoratului la societatea Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group S.A.;

Aprobarea domnului Oleg Boian pentru un nou mandat în calitate de membru al Consiliului de Administrație la societatea Asito Kapital S.A.;

Aprobarea modificării adusă Actului constitutiv al societății Holfin Insurance Reinsurance Broker S.A. referitoare la numirea domnului Mischie Viorel ca administrator și noua structură a asociaților;

Aprobarea solicitării OTP Asset Management S.A.I. S.A. de autorizare a modificărilor intervenite în documentele fondurilor deschise de investiții OTP Dinamic și OTP Premium Return;

Aprobarea solicitării Roca X Management S.R.L. de înregistrare a acesteia în Registrul A.S.F. în calitate de Administrator de Fonduri de Investiții Alternative;

Aprobarea prospectului simplificat în vederea majorării capitalului social al societății Patria Bank S.A.;

Aprobarea prospectului întocmit în vederea admiterii la tranzacționare pe piața reglementată administrată de BVB a acțiunilor emise de Chimcomplex S.A. Borzești;

Aprobarea retragerii de la tranzacționare și a radierii din evidența A.S.F. a acțiunilor emise de societatea Rosar S.A. Rădăuți, având în vedere finalizarea procedurii prevăzute de art. 115 din Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018, cu modificările și completările ulterioare;

Aprobarea retragerii de la tranzacționare și a radierii din evidența A.S.F. a acțiunilor emise de societatea Natura Quattuor Energia Holdings S.A. București având în vedere declanșarea falimentului;

Aprobarea retragerii de la tranzacționare a acțiunilor emise de societatea Retrasib S.A. Sibiu și radierea din evidențele A.S.F., având în vedere finalizarea procedurii de retragere a acționarilor în conformitate cu art. 44 din Legea nr. 24/2017;

Prelungirea suspendării, la cerere, a autorizației de funcționare a S.S.I.F. Optimus Fintech S.A.;

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Domas Insurance Broker de Asigurare S.R.L. (numire administrator și actualizarea datelor de identificare ale unui asociat al societății),

Acordarea autorizației de funcționare ca intermediar principal companie de brokeraj a societății Klausenburg Broker de Asigurare S.R.L.;

Aprobarea modificării adusă Actului constitutiv al societății Kunden Broker de Asigurare S.R.L. (schimbare denumire societate);

Aprobarea cererii de avizare a modificării Regulamentului de Organizare și Funcționare al NN Asigurări de Viață S.A.;

Aprobarea cererii de avizare prealabilă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative Pensia Mea, administrat de BT Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative S.A.;

Aprobarea cererii de avizare a modificării Contractului de administrare pentru Fondul de Pensii Facultative Pensia Mea, administrat de BT Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative S.A.;

Aprobarea realizării de investiții în burse/piețe din state terțe de către S.A.I. Atlas Asset Management S.A. în conformitate cu art. 35 alin. (1) lit. b) și lit. f) din Legea nr. 243/2019 și cu art. 82 lit. b) și lit. f) din O.U.G. nr. 32/2012;

Autorizarea modificărilor intervenite în documentele FDI Audas Piscator și FDI Monolith ca urmare a adaptării acestora conform solicitării SAI Atlas Asset Management S.A. de a investi în burse din state terțe;

Aprobarea solicitării SAI Atlas Asset Management S.A. de autorizare a Fondurilor de investiții alternative Herald, DCP Investiții, Hermes, Michelangelo și Alchemist în conformitate cu Legea nr. 243/2019 și înregistrarea acestora în Registrul public al A.S.F. în această calitate.

Rezerva Federală SUA: inflația nu mai e „tranzitorie”, dobânzile cresc în 2022

Inflația și-a pierdut aseară atributul de „tranzitorie”, potrivit comunicatului oficial al  Rezervei Federale a SUA, care stabilește ratele dobânzilor pe piața americană. Acest lucru înseamnă că inflația este aici pentru a rămâne cel puțin până anul viitor. Președintele Fed, Jerome Powell, consideră că aceasta se va diminua în 2022 și va reveni la nivelurile anterioare pandemiei în 2024. Prin urmare, Rezerva Federală a decis să dubleze reducerea achizițiilor de obligațiuni pentru a le încheia până în luna martie a anului viitor și să ia în calcul trei majorări ale ratelor dobânzilor în 2022. 

În timp ce SUA începe să își limiteze inflația ridicată, în Europa petrecerea continuă, cel puțin pentru țările din zona euro. BCE nu intenționează încă să închidă programul PEPP – Programul de achiziții de urgență pentru pandemii sau să majoreze ratele dobânzilor. Dar, cu rate ale inflației de 9,2% în Lituania, 8,8% în Estonia, 7,8% în România și Polonia sau 7,4% în Ungaria, 7,3% în Bulgaria și 6% în Cehia, băncile centrale ale țărilor care nu fac parte din zona euro au început deja să majoreze dobânzile. Unele timide, cum ar fi 0,25% – creșterea de luna trecută în România și 0,5% în Polonia, altele mai agresive, cum ar fi creșterea cu 1,25% în Cehia.

În afara UE, campioana inflației din Europa este Turcia cu 21,31%, urmată de Moldova cu 12,44%, Belarus și Ucraina cu 10,3%. La nivel mondial, campioană la inflație este Venezuela cu o rată impresionantă de 1575%, urmată de Sudan cu 351% și Liban cu 174%. 

În SUA, inflația a ajuns la 6,8% în noiembrie, cel mai ridicat nivel din iunie 1982. La aceasta s-a adăugat și de un raport dezamăgitor privind vânzările cu amănuntul, care a venit cu o creștere de numai 0,3% în noiembrie, față de 0,8% cât se preconiza. Datele sugerează că americanii se simt împovărați de creșterea abruptă a prețurilor. În ultima lună, a apărut chiar o mică scădere a vânzărilor la dealerii auto, care reprezintă 20% din totalul vânzărilor cu amănuntul. Marile magazine și-au văzut vânzările scăzând brusc cu 5,4% față de luna precedentă, iar acestea au fost stabile la retailerii online. Acest lucru arată că evenimente precum Black Friday și Cyber Monday s-ar putea să nu fi avut prea mult succes în acest an. De asemenea, vânzările s-au prăbușit cu 4,6% la magazinele de electronice și au scăzut și la farmacii. Vânzările au crescut însă cu 1% la baruri și restaurante. Cheltuielile mai mari pentru alimente în afara casei sunt în general considerate ca un semn că consumatorii au încredere în economie.

În afară de îngrijorările legate de inflație, președintele Fed, Jerome Powell, a declarat că economia a făcut suficiente progrese pentru a justifica eliminarea stimulentelor pe care banca le-a pus în aplicare la începutul pandemiei pentru a preveni o depresiune economică majoră. 

Răspândirea variantei Omicron a fost evidențiată ca un risc de către Fed, în ciuda evaluării inițiale care arăta că această variantă este foarte transmisibilă, dar mai puțin gravă și că vaccinurile existente și imunitatea în urma unei infecții anterioare oferă o anumită protecție împotriva formelor grave ale bolii. Jerome Powell a menționat că necunoscuta este modul în care va afecta economia, „cât de mult inhibă cererea, spre deosebire de suprimarea ofertei. Nu este clar cât de mari vor fi efectele asupra inflației, asupra creșterii sau asupra angajărilor”. „Varianta Delta a încetinit angajările și a afectat redresarea lanțurilor de aprovizionare. Dar, val după val, oamenii vor învăța să trăiască cu această pandemie”, crede Powell. „Mergând mai departe, finalizarea reducerii achizițiilor este potrivită, iar Omicron nu are prea mult de-a face cu asta”, a mai adaugat Powell.  

Seria de creșteri preconizată va duce ratele dobânzilor până la 2,5% (în prezent, dobanda cheie este de 0-0,25%). Aceast lucru înseamnă o serie de creșteri mai mici și mai lente decât media din trecut, când ratele au crescut cu 3 puncte procentuale într-o perioadă de 15 luni. Powell a precizat foarte clar că majorările dobânzilor nu vor începe înainte de a se pune capăt achizițiilor de obligațiuni. „Nu ar fi «potrivit» să se majoreze dobânzile în timp ce încă se măresc achizițiile de active”.
Practic, suntem la două ședințe distanță de finalizarea reducerii treptate a achizițiilor”, a declarat Powell.

Piețele au reacționat pozitiv la remarcile lui Powell, Nasdaq și S&P 500 urcând în timpul conferinței de presă. S&P Futures sunt și ele în urcare.  

Black Friday 2021: românii continuă să fie prudenți când vine vorba de cheltuieli

Potrivit celei de-a VII-a ediții a studiului Black Friday realizat de Starcom, românii din mediul urban au cheltuit mai puțin pe cadouri și s-au concentrat mai mult pe nevoile lor personale. O posibilă explicație pentru acest lucru ar putea fi incertitudinea în care românii trăiesc din cauza contextului pandemic, aceștia alegând să aibă mai multă grijă de bugetul lor. 

Conform noului studiu Starcom, consumatorii români sunt mai atenți când vine vorba de cheltuieli, evaluând importanța fiecărei achiziții, precum și reducerile oferite de comercianți în această perioadă. În ceea ce privește bugetul total pentru Black Friday de anul acesta, utilizatorii români de internet din mediul urban au cheltuit mai puțin decât și-au planificat. Astfel, doar 46% dintre aceștia au cheltuit tot bugetul planificat pentru Black Friday. Cele mai multe cheltuieli în timpul Black Friday se situează între 500 și 2000 RON (40%), iar cei mai mulți români continuă să plătească de Black Friday din economii. Totodată, plățile făcute din salariul curent și prin descoperiri de cont sunt mai frecvente în 2021 față de anii anteriori.

Comportamentul consumatorilor de Black Friday

În acest an, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban și-au pregătit lista de cumpărături pentru Black Friday cu 3-4 săptămâni înainte de campania propriu-zisă. Deciziile spontane (cu 1-2 zile înainte de evenimentul propriu-zis) s-au estompat, pe măsură ce românii au devenit mai conștienți de buget și de cheltuieli și au urmărit evoluția prețurilor produselor. În plus, s-a observat că tipul de investiție a influențat procesul de cumpărare al consumatorilor în această perioadă. Un exemplu bun în acest sens este cazul televizoarelor și al electronicelor, 1 din 2 români începând să caute produsele pe care au dorit să le cumpere de Black Friday chiar și cu o lună înainte de campanie.

Surse de informare

Site-urile retailerilor au fost principalele surse de informare în timpul campaniei de Black Friday, cu o creștere semnificativă în acest an. În ceea ce privește rețelele de socializare, acestea se află pe un trend descrescător față de anii precedenți, cea mai vizibilă scădere fiind în rândul postărilor de pe Facebook (-8% față de 2020). Conform noilor date, românii au cautat informații sigure și de încredere, precum recomandarea prietenilor, a familiei sau a colegilor.

Metode de achiziție

În ceea ce privește metoda preferată de achiziție, observăm că, pentru categoriile de modă și frumusețe, sunt mai mulți cei care preferă cumpărăturile în magazin, deoarece acolo pot încerca produsele și pot primi o recomandare din partea vânzătorilor. Categoriile precum electronice și elecrocasnice sunt în mai mare măsură achiziționate online, chiar dacă reprezintă o investiție mai semnificativă. Dintre avantajele achizițiilor online pe care românii le iau în calcul, cele mai importante sunt reducerile suplimentare și recenziile altor consumatori.

Cele mai cumpărate produse

Printre produsele preferate de români de Black Friday se numără, și anul acesta, articolele vestimentare, produsele de îngrijire corporală, parfumurile, smartphone-urile și accesoriile electronice (ex: căști, monitor), televizioarele smart și sistemele audio, dar și aparatele electrocasnice. 

În privința articolelor vestimentare, comportamentul de achiziție a rămas similar cu cel de anul trecut: cizmele, puloverele și hanoracele, blugii și pantalonii au fost principalele obiecte de îmbrăcăminte cumpărate de Black Friday anul acesta, însă cu o ușoară scădere față de anul trecut. În același timp, românii au acordat o atenție sporită produselor de îngrijire corporală, dar și parfumurilor. 

O scădere față de anul 2021 se observă în cazul smartphone-urilor, utilizatorii de internet din mediul urban cumpărând mai puține decât au intenționat inițial. În acest an, accentul a fost pus pe accesorii electronice, o posibilă explicație fiind faptul că oamenii au început să pună sănătatea lor și a familiei pe primul loc și doresc să o monitorizeze prin intermediul smartwatch-urilor sau a altor dispozitive. De asemenea, cel mai probabil au avut nevoie de mai multe dispozitive pentru școala online sau pentru a lucra de acasă.

Televizoarele smart au fost, și în acest an, produsele preferate din categoria electronicelor, în timp ce cuptorul cu microunde, aspiratorul vertical și fierul de călcat au fost principalele electrocasnice cumpărate de Black Friday 2021.

Motivație

Necesitatea unor produse pe care oamenii nu le dețin momentan, dar de care au nevoie, rămâne principalul motiv pentru care se fac cumpărături de Black Friday. De asemenea, românii au cumpărat produse care le plac, fără un motiv special, precum și produse pe care intenționează să le ofere cadou (de Crăciun și zile de naștere), însă în mai mică măsură față de 2020. 

În 2021 se obervă și o rată de conversie semnificativ mai mare în cumpărarea de produse promovate de personalități publice (bloggeri/vloggeri), 35% dintre aceștia fiind experți în diferite sectoare (IT, media, sănătate).

În plus, când vine vorba de comenzi online, achiziția a fost declanșată în principal de comentariile și recomandările altor consumatori, alături de serviciile de livrare și retur, care vin ca un plus pe lângă reducerile și prețurile mai mici de Black Friday.

Așteptări și emoții

În ceea ce privește scorul de satisfacție, 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulțumiți de campania Black Friday din acest an. În condițiile unui nou an de incertitudine, se pare că așteptările consumatorilor sunt din ce in ce mai greu de îndeplinit.

Pe de altă parte, pe fondul adaptării la contextul pandemic, observăm că emoțiile pozitive din timpul Black Friday 2021 au înregistrat o creștere semnificativă în comparație cu anul 2020.  Astfel, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban s-au declarat relaxați, având totul sub control și fiind bine informați. Interesul pentru următoarea ediție Black Friday este mai mare decât în 2020, dar rămâne la o diferență semnificativ mai mică față de 2019, 66% dintre respondenți declarându-se interesați și foarte interesați de ediția Black Friday 2022.

Cumpărături viitoare

După Black Friday, românii încep să își pregătească lista de cumpărături pentru următorul eveniment important: sărbătorile de iarnă. Comparativ cu anul 2020, când oamenii se concentrau pe categoriile de subzistență (alimente, dulciuri, băuturi), anul acesta românii doresc să se răsfețe cu ceva special: un parfum, aparatul electrocasnic de care au nevoie, o bijuterie / un accesoriu, sau o vacanță mult dorită.


Studiul Starcom s-a derulat în două etape: prima, realizată înainte de Black Friday pentru a identifica intențiile viitorilor cumpărători, iar a doua, derulată după finalizarea evenimentului, pentru a descoperi comportamentul real de cumpărături și cum s-au schimbat planurile cumpărătorilor. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion reprezentativ, format din 1079 de respondenți, utilizatori de internet din zonele urbane. Aceiași respondenți au fost intervievați în ambele etape ale cercetării (înainte și după Black Friday) pentru a surprinde cu exactitate schimbările comportamentale între faza planificată și comportamentul final de cumpărare.

România Eficientă: Aproape 8 din 10 clădiri au nevoie de reabilitare energetică, însă rata de renovare rămâne redusă

0

Rata de renovare a clădirilor din România rămâne foarte redusă, în ciuda necesarului uriaș de creștere a performanței energetice a acestora. În România, 8 din 10 clădiri (77%) au nevoie de renovare energetică, fiind construite înainte de 1980, în absența standardelor de eficiență energetică pentru anvelopa clădirii. Printre barierele în calea renovării aprofundate se numără informațiile limitate despre stocul de clădiri, lipsa de înțelegere privind consumul de energie și potențialele economii, dar și deficitul de pe piața muncii. Totodată, provocările țin de lipsa stimulentelor pentru renovarea energetică, accesul dificil la produse de finanțare, precum și de mobilizarea redusă a finanțării private.

„Trebuie neapărat ca pe termen lung să intrăm în acea zonă de participare a pieței și a zonei private în investițiile de renovare a clădirilor, altminteri nu avem nicio șansă să ne realizăm țintele de renovare. Aceasta este adevărata provocare pe termen lung și mai avem mult de lucru”, a declarat Radu Dudău, director Energy Policy Group (EPG) și coordonator al proiectului România Eficientă.

„Angajamentul nostru față de eficiența energetică este esențial, pentru că vedem un potențial enorm în ceea ce privește eficiența energetică în clădirile din România. Accentul pe care îl punem este pe școli”, a declarat Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, sponsorul oficial al proiectului România Eficientă. 

Sectorul clădirilor din România acoperă aproximativ 45% din consumul total de energie. Pentru atingerea obiectivelor și țintelor de eficiență energetică stabilite prin documentele de strategie națională și UE, fondul de clădiri din România are nevoie de o performanță energetică sporită, după cum arată EPG, într-un studiu publicat recent.

În sectorul rezidențial, majoritatea clădirilor au fost construite între 1961 și 1980, în absența standardelor de eficiență energetică pentru anvelopa clădirii. Aproximativ 53% din clădirile rezidențiale au fost construite înainte de 1970 și peste 90%, înainte de 1989, cu o performanță energetică între 150 și 400 kWh/m2/an. Totodată, în România, una din șapte familii se confruntă cu probleme serioase de locuit, cel mai adesea din cauza calității proaste a pereților, podelelor și ramelor ferestrelor, conform datelor Institutului Național de Statistică.

Administrația publică, clădirile de învățământ și cele comerciale reprezintă circa 75% din consumul de energie nerezidențial, fiecare cu 20-25% din total. Școlile sunt cei mai mari consumatori de energie (354 kWh/m2/an), în alte sectoare consumul variind de la 200 la 250 kWh/m2/an, conform aceluiași studiu.

La nivel național, 77% dintre clădiri au nevoie de renovare, conform datelor prezentate de E3G, un think tank european independent. „Avem nevoie de îmbunătățirea eficienței energetice în România”, a declarat Adeline Rochet, Senior Policy Advisor la E3G.

Totuși, doar 1,3% dintre clădirile rezidențiale beneficiază anual de renovare medie, ce conduc la economii în consumul de energie cuprinse între 30 și 60%, în timp ce rata de renovare aprofundată, ce conduce la economii de peste 60%, este de doar 0,1%. Pe segmentul non-rezidențial, rata anuală de renovare medie este de 1,9% iar cea de renovare aprofundată este de 0,4%, potrivit cifrelor prezentate de Renovate Europe, bazate pe datele Comisiei Europene. 

„E nevoie de dezvoltarea unei strategii de finanțare pe termen lung, care să se refere nu doar la finanțarea unor măsuri de investiții specifice, ci să facă legătura cu alte finanțări publice, fie ele la nivel european sau național. Și, de asemenea, să atragă fonduri private destul de devreme, pentru că nu vrem să se ajungă în 2026 într-o situație în care fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență se epuizează și toate aceste investiții sunt lăsate în aer, fără să fie pași ulteriori de făcut”, a atras atenția Caroline Simpson, Campaign Manager la Renovate Europe. 

Un alt aspect extrem de important este că renovarea clădirilor trebuie să aducă în prim plan, de asemenea, impactul asupra sănătății și stării de bine a oamenilor.
„Ar trebui să includem cât mai curând, în toate metodologiile noastre la nivel guvernamental în privința eficienței energetice a clădirilor, inclusiv componenta de stare de bine, de impact asupra sănătății. Putem extinde discuția și la calitatea aerului interior, lumina naturală etc.”, a declarat Mihai Moia, Director Executiv al asociației ROENEF.

Ca o concluzie: industria este pregătită să furnizeze soluțiile tehnologice și e nevoie de o colaborare a tuturor actorilor implicați, inclusiv autorități centrale, autorități locale – care trebuie să joace un rol mult mai activ – și asociații neguvernamentale, fiindcă numai lucrând împreună vom reuși într-un timp relativ scurt să ne atingem obiectivele de renovare a clădirilor.

Declarațiile au fost făcute la cea de-a treia ediție a Forumului România Eficientă, ce a avut ca temă centrală rolul clădirilor în pachetul Comisiei Europene de propuneri legislative Fit for 55, care are ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030. 

Fairo, aplicația financiară pentru freelanceri, este acum disponibilă gratuit pentru SRL-uri

0

Fairo, aplicația financiară care ajută PFA-urile să-și atingă mai multe obiective de business, ocupându-se de mai puține acte, este acum disponibilă și pentru SRL-urile cu asociat unic.

De acum înainte, freelancerii care operează ca PFA și SRL-urile cu asociat unic cu până la un angajat se pot bucura de aplicație gratuit, fără costuri ascunse și fără obligații.

Clienții Fairo pot crea facturi profesioniste în mai puțin de 60 de secunde, în mai multe valute și limbi. Facturile sunt precompletate cu datele clientului extrase din baza de date publică. În același timp, le pot trimite clienților facturile direct din aplicație și pot urmări statusul facturilor, pentru a vedea care dintre ele sunt încasate, neîncasate și restante. Mai mult, pentru a fi pregătiți pentru sezonul fiscal, toate facturile emise sunt stocate în aplicație.

„Fairo este o aplicație financiară care are scopul de a sprijini freelancerii prin simplificarea sarcinilor birocratice și gestionarea finanțelor afacerii. La începutul călătoriei noastre, am lansat Fairo pentru PFA-uri, dar ne dorim să ajutăm toate tipurile de freelanceri din România, indiferent de forma juridică a afacerii lor. Astfel, suntem bucuroși să anunțăm că, de acum înainte, și SRL-urile cu asociat unic se pot bucura de beneficiile Fairo”, spune Igor Prerovsky, CEO Creative Dock Austria.

Tehnologia FairoSync a fost recent lansată și le permite clienților Fairo să-și conecteze conturile bancare la aplicație. Beneficiul principal: automatizare îmbunătățită datorită urmării statusului facturii, prin intermediul tehnologiei de asociere factură-plată. De acum înainte, clienții Fairo sunt anunțați automat care dintre facturile lor sunt încasate, neîncasate sau restante și primesc notificări ori de câte ori clienții lor au plătit o factură. În plus, ei pot avea o imagine de ansamblu completă asupra tuturor conturilor bancare și pot urmări cu ușurință veniturile și cheltuielile, fără a fi nevoiți să iasă din aplicație.

Începând cu anul următor, utilizatorii Fairo se vor putea bucura de mai multe funcții și beneficii, cele mai importante fiind: calcul automat de impozite și generare de rapoarte fiscale cu doar câteva clicuri. Fairo este disponibil gratuit în App și Play Store și chiar îi întâmpină pe noii utilizatori  cu un bonus de 50 de lei pentru crearea primei facturi utilizând aplicația, până la sfârșitul lunii ianuarie.

XTB: Companiile aeriene revin în atenția investitorilor europeni la finalul anului 2021

0

Lufthansa își revine după câteva săptămâni agitate. British Airways și Virgin Atlantic și-au pus speranțele în redeschiderea rutelor din Europa către Statele Unite. În genere, marile companii aeriene globale precum IAG, United, Delta și American Airlines au nevoie de călătorii internaționale pe distanțe lungi pentru a restabili profitabilitatea la nivelurile de dinainte de pandemie. Pe măsură ce riscurile unor noi blocaje globale scad, prețul acțiunilor din sectorul de transport aerian ar putea beneficia, dar volatilitatea s-ar putea menține cel puțin până în 2022, atrage atenția, într-o analiză de piață, Radu Puiu (foto), Financial Analyst în cadrul XTB, casă de brokeraj pe bursele internaționale. 

Luna trecută, în Germania, Lufthansa s-a menținut drept alegerea de top a investitorilor din această țară, ceea ce ar putea părea o atitudine „ciudată” la prima vedere, dar, de fapt, contextul volatil a reprezentat o oportunitate pentru ambele părți ale baricadei. 

Lufthansa a traversat câteva săptămâni extrem de agitate, pe măsură ce în Germania au început cazurile de îmbolnăviri cu Covid-19 generate de noua mutație Omicron. Totuși, firma a declarat că nu și-a ajustat programul pentru zborurile către Africa de Sud din cauza noii variante. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că rezervările pentru zboruri nu au avut major de suferit. 

Pe măsură ce experții din sănătate au constatat că Omicron nu pare să determine forme grave, acțiunile Lufthansa și-au revenit. 

Se remarcă și noua tendință a călătoriilor ecologice. Pe măsură ce călătoriile de afaceri încep să revină, oamenii în general și tot mai multe firme iau în calcul aspectul ecologic al zborurilor. Astfel, Lufthansa raportează că a văzut o cerere în creștere pentru utilizarea combustibililor durabili din partea clienților săi corporativi. 

În acest sens, compania aeriană a semnat recent un contract pentru combustibili durabili în valoare de 250 de milioane de dolari pentru următorii trei ani. Aceasta este cea mai semnificativă investiție în SAF (Sustainable Aviation Fuel) din partea Lufthansa Group până în prezent și face transportatorul să devină cel mai mare client de combustibil durabil al Europei.

Firma vizează în continuare proiecte interesante, iar în acest sens a lansat în colaborare cu TripActions o platformă de rezervare și management co-branded, care vizează clienții mici și mijlocii ai grupului de companii aeriene. Platforma permite membrilor programului de recompense corporative al Grupului Lufthansa, PartnerPlusBenefit, să rezerve printr-o versiune specializată a instrumentului TripActions și permite utilizatorilor să câștige puncte în program. În plus, Lufthansa va putea face oferte speciale clienților prin intermediul platformei, se precizează în analiza XTB.

În Spania, o companie de transport aerian, International Airlines Group, din care fac parte nume precum British Airways, dar și operatorii naționali, Iberia și Vueling, a atras tot mai multe investiții în luna noiembrie. 

Piața însă continuă să fie volatilă

Companiile aeriene au așteaptat să vadă cât de repede s-a răspândit noua tulpină Omicron și cât de eficiente sunt vaccinurile actuale împotriva ei, dar firmele de turism ar trebui să învețe să trăiască într-un mediu incert atunci când vor fi identificate noi variante, constată Radu Puiu.

Companiile aeriene și alte acțiuni de călătorie au resimțit presiune spre sfârșitul lunii noiembrie, după ce mai multe guverne europene au introdus noi blocaje locale în urma unui val de infecții cauzate de varianta Delta. 

Acțiunile IAG au suferit una dintre cele mai mari deprecieri în ultima lună, pierzând aproximativ 21% în urma reacțiilor față de varianta Omicron. Grupul este deosebit de sensibil la perturbarea rutelor pe distanțe lungi și transcontinentale. Interdicția de călătorie din SUA și alte probleme legate de pandemie au menținut capacitatea de pasageri a companiei la doar 43,4% față de septembrie 2019, se constată în analiza XTB.

Totuși, dacă excludem temerile cauzate de noua variantă a virusului, redresarea companiei justifică interesul investitorilor pentru tranzacționarea ei. International Airlines Group a declarat pe 22 noiembrie că rezervările sale transatlantice au atins deja aproape 100% din nivelurile din 2019, după ce Statele Unite au renunțat la restricțiile la începutul lunii noiembrie. 

Companiile aeriene mari precum British Airways și Virgin Atlantic și-au pus speranțele în redeschiderea rutelor din Europa către Statele Unite, acestea fiind vitale pentru refacerea finanțelor, după ce mai mult de 18 luni de restricții au dus la înregistrarea unor datorii de miliarde de dolari, subliniază analistul XTB.

Marile companii aeriene globale precum IAG, Lufthansa, United, Delta și American au nevoie de călătorii internaționale pe distanțe lungi pentru a restabili profitabilitatea la nivelurile de dinainte de pandemie.

Astfel, pe măsură ce riscurile unor noi blocaje globale scad, prețul acțiunilor din sectorul de transport aerian ar putea beneficia, dar volatilitatea s-ar putea menține cel puțin până în 2022, concluzionează Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB.

Mesaj important pentru companii: chiar dacă nu este nevoie, evaluați activele acum! Altfel, veți plăti impozite mai mari de anul viitor

0

Autor: Alex Milcev, lider Asistenţă fiscală şi juridică, EY România (foto)

Creșterile, în unele cazuri explozive, de prețuri la materialele de construcții au mărit și valoarea indicilor pe baza cărora se stabilește valoarea de impozitare a clădirilor, majorări care se vor rostogoli mai departe către sumele pe care agenții economici trebuie să le plătească către autoritățile locale drept impozit pe proprietate. Astfel, am recomanda companiilor să realizeze cât mai repede evaluarea, deși se află, poate, în interiorul termenului legal de cinci ani, pentru a ține costurile sub control. Mai ales că specialiștii nu anticipează scăderi de prețuri la materialele de construcții pe termen mediu. 

Potrivit Codului Fiscal, impozitul/taxa pe clădiri pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. În cazul clădirilor nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2%-1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii. Dar cum se ajunge la valoarea impozabilă cerută de Cod, mai ales că aceasta nu este reprezentată de valoare de piață a clădirii?

Potrivit Ghidului GEV 500, pe care se bazează evaluatorii profesioniști, membri ai Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România – ANEVAR, valoarea impozabilă este un ”tip al valorii estimat în scopul impozitării clădirilor nerezidențiale deținute de persoane fizice sau juridice și a clădirilor rezidențiale deținute de persoane juridice”, iar ea se stabilește aplicând așa-numita abordare prin cost pentru valoarea impozabilă. Care, la rândul ei, constă în estimarea costului de nou din care se vor deduce deprecierea fizică și/sau deprecierea funcțională a clădirii, după caz. Nu se vor aplica deprecieri economice/externe. Tot Ghidul GEV 500 spune că evaluatorul trebuie să aleagă între cele două tipuri de cost de nou ─ costul de înlocuire și costul de reconstruire ─ și să utilizeze unul dintre aceste tipuri în mod consecvent în aplicarea acestei abordări.

Ca să poată realiza o evaluare cât mai corectă, evaluatorul are la dispoziție mai multe surse de informații, pe care să le poată utiliza ca reper în stabilirea valorii, dincolo de informațiile pe care orice evaluator trebuie să le cunoască din GEV 500. Una dintre acestea, cea mai importantă (des utilizată de evaluatori), este reprezentată de cataloagele editate de IROVAL – Cercetări în evaluare. 

Ori, la o cercetare atentă a indicilor de ajustare a prețurilor din cel mai recent catalog IROVAL, care este valabil din iulie anul acesta și până în iulie 2022, se pot vedea cu ochiul liber creșterile intervenite, indiferent că vorbim despre clădiri industriale, de birouri, hoteluri, clădiri comerciale sau agricole. Majorările variază puternic: pornesc de la 3%, în cazul instalațiilor și ventilațiilor unui magazin și pot depăși 60% în cazul costurilor cu infrastructura hotelurilor. 

Astfel, dacă pentru o hală industrială, în catalogul anterior, costul pe metru pătrat (inclusiv TVA) era estimat la 2.900 lei, în noul catalog costul metrului pătrat este de 3.400 lei (inclusiv TVA), marcând o majorare de circa 20%. În cazul unei clădiri de birouri clasa A, costul metrului pătrat construit crește de la 6.400 de lei, la 7.000 lei, în vreme ce, în cazul unui grajd costul poate ajunge la 3.600 lei metrul pătrat, în creștere cu 17%, incluzând TVA. 

Pe de altă parte, cum companiile de materiale de construcții din Europa încă se confruntă cu costuri tot mai mari, mulţi producători europeni se aşteaptă în continuare la scumpiri repetate.  Și, penuria de mână de lucru şi incertitudinile provocate de un nou val al pandemiei pot întârzia stabilizarea pieţei şi scăderea preţurilor, spun analiștii. Astfel, cele mai recente date oferite de producătorii europeni vorbesc despre majorări de două cifre în viitorul apropiat, de la 33% la lemn, 15% la oțel, 20% la materialele plastice. 

Or, în aceste condiții, devine o certitudine faptul că, anul viitor în iulie, valorile indicilor de ajustare din cataloagele IROVAL vor avea o altă valoare, ceea ce va crește suplimentar valoarea impozabilă a clădirilor, deci și a impozitelor ce vor trebui achitate. La toate acestea, se va adăuga și inflația – 7,8% în 2021, comparativ cu noiembrie 2020. 

Astfel, am recomanda companiilor să se pună la adăpost, realizând cât mai curând posibil evaluarea clădirilor pe care le utilizează în business. Prețul unei evaluări tot va trebui suportat la un moment dat – dacă nu acum, atunci în anul viitor, 2022 sau în 2023. Însă amânarea exercițiului va duce la un nou punct de referință și, deci, la creșteri foarte mari de impozit. Iar, în cazul acesta, timpul înseamnă bani – la propriu.

Studiu Accenture Interactive. Fjord Trends: Cele cinci tendințe care vor influența business-ul în anul 2022

0

Fjord Trends 2022 analizează comportamentele umane care vor influența cultura, societatea și afacerile în următorul an

Modul în care oamenii se raportează la muncă, goana după consum, raportarea față de tehnologie și față de planetă în general, după aproape doi ani de pandemie, a determinat companiile să creeze noi modalități de a face business, conform raportului anual Fjord Trends, lansat de Accenture Interactive.  

Ajuns la cea de-a 15-a ediție, raportul Fjord Trends conține informații utile companiilor care își doresc să ofere valoare și relevanță clienților, angajaților și societății în general. Conform concluziilor acestuia, comportamentele nou identificate vor determina companiile să își regândească abordarea în materie de design, inovare și creștere ca urmare a schimbărilor în ceea ce privește așteptările și mentalitatea angajaților, a deficitului cauzat de perturbarea lanțurilor de aprovizionare și a noilor medii virtuale, cum ar fi metaversul.

 „Nu subestimați gradul de schimbare a relațiilor sau modul în care mediul de afaceri răspunde acestora”, a declarat Mark Curtis, șeful departamentului de inovare globală la Accenture Interactive.

„Alegerile pe care companiile le fac acum ar putea afecta lumea și structura ei în mai multe moduri decât ne putem imagina, și totul indică către schimbări în relațiile oamenilor – cu colegii, cu brandurile, cu societatea, cu locurile, și cu cei apropiați. Urmează vremuri dificile, dar și oportunități grozave pentru companii de a lega relații pozitive, pentru a crea o structură a vieții care să fie bună pentru oameni, societate și planetă”.

Fjord Trends 2022 analizează cinci comportamente și tendințe care vor afecta societatea, cultura și afacerile:

  1. Vino așa cum ești: Sentimentul tot mai mare de control pe care oamenii îl au asupra propriilor vieți, la doi ani după pandemie afectează modul în care lucrează, relaționează și consumă. Oamenii se întreabă cine sunt și ce contează pentru ei. Individualismul în creștere subliniat de o mentalitate „eu mai mult decât noi” are implicații profunde pentru organizații și modul în care își conduc angajații, modul în care modelează o nouă propunere de valoare pentru angajați și modul în care întrețin relațiile companie-client.
  2. Sfârșitul mentalității de abundență?: În ultimul an, mulți s-au confruntat cu rafturi goale, facturi la energie în creștere și lipsuri în serviciile de zi cu zi. În timp ce deficitul lanțului de aprovizionare ar putea reprezenta o provocare temporară, impactul va persista și va duce la o schimbare în „mentalitatea de abundență” – construită pe disponibilitate, comoditate și viteză – către o mai mare grijă pentru mediu. Companiile trebuie să abordeze anxietatea de disponibilitate cu care se confruntă foarte mulți oameni la nivel global.
  3. Următoarea frontieră: O explozie culturală care așteaptă să se întâmple, metaversul va fi o nouă frontieră a internetului, combinând toate nivelurile existente de informații, interfețe și spații cu care oamenii interacționează. Acesta oferă o oportunitate nouă pentru a face bani, creează noi tipuri de locuri de muncă și oferă posibilități infinite de brand pe care oamenii se vor aștepta ca firmele să le creeze. Și nu va exista doar prin intermediul ecranelor și căștilor, ci va fi vorba și despre experiențe și locuri din lumea reală care interacționează cu lumea digitală.
  4. Ceva este adevărat: Oamenii se așteaptă acum să pună întrebări și să li se răspundă prin atingerea unui buton sau printr-un scurt schimb de replici cu un asistent vocal. Faptul că este atât de ușor și rapid înseamnă că oamenii pun tot mai multe întrebări. Pentru branduri, gama de întrebări ale clienților și numărul de canale pentru adresarea acestora crește în mod constant. Cum să le răspundem este o provocare majoră în materie de design, un motor esențial pentru încredere și o sursă viitoare de avantaj competitiv.
  5. Purtați-vă cu grijă: Îngrijirea a devenit mai importantă în ultimul an în toate formele sale: îngrijire de sine, îngrijire pentru alții, serviciul de îngrijire și canalele de furnizare a îngrijirii, atât digitale, cât și fizice. Acest lucru creează oportunități și provocări pentru angajatori și branduri, indiferent de starea lor de sănătate sau datele lor medicale. Responsabilitățile legate de îngrijirea noastră și a celorlalți vor continua să fie prioritare în viețile noastre. Designerii și companiile deopotrivă trebuie să creeze spațiu pentru a putea practica îngrijirea.

„Pe măsură ce consumatorii își revizuiesc toate relațiile, brandurile se vor confrunta cu două responsabilități mari: să aibă grijă de lumea de azi, construind în același timp viitorul într-un mod care este bun pentru planetă, pentru afaceri și pentru societate”, a declarat David Droga, CEO și președinte de creație al Accenture Interactive. „Cheia constă în înțelegerea profundă a impactului acestor relații și aspirații și transformarea lor în strategii de afaceri puternice care conduc la relevanță și la creștere.”

În fiecare an, Accenture publică o trilogie de rapoarte de tendințe, oferind o viziune cuprinzătoare asupra viitorului oamenilor, tehnologiei și afacerilor. „Fjord Trends”, care se concentrează pe comportamentul clienților și pe impactul acestuia asupra societății, culturii și afacerilor pentru anul care vine, se bazează pe informații preluate din întreaga rețea globală a Accenture Interactive de peste 2.000 de designeri și inovatori din peste 40 de locații.

Pentru a citi raportul, vizitați: https://www.accenture.com/ro-en/insights/interactive/fjord-trends-2022 

Studiu Revolut: Cadourile de sărbători preferate de utilizatorii din România și „rezoluțiile” anului 2022

0

Mai sunt câteva zile până la Crăciun și tot mai mulți români se grăbesc să cumpere cadourile dorite pentru cei dragi și se pregătesc să întâmpine noul an cu obiective noi. 

Anul trecut, în primele două săptămâni ale lunii cadourilor, utilizatorii Revolut din România au cheltuit aproximativ 13 milioane EUR la shopping. În perioada 1-15 decembrie 2021, un utilizator Revolut a făcut cumpărături de 84 EUR, în medie, o valoare cu 13,4% mai mare față de cea înregistrată în aceeași perioadă a anului 2020. De asemenea, valoarea medie/ tranzacție a crescut de la 32 EUR la 35 EUR. În timp același timp, achizițiile efectuate direct din magazine au progresat sensibil în raport cu cele realizate online. Astfel, 6 din 10 tranzacții au fost efectuate direct în magazin, în prima jumătate a lunii decembrie 2021, față de 5 din 10, anul trecut. 

Revolut, super-aplicația financiară cu 18 milioane de clienți în toată lumea, din care 1,5 milioane în România, a analizat modul în care se raportează consumatorii atât la cumpărăturile de sezon, cât și la provocările anului viitor. Aproape 6.000 de utilizatori ai super-aplicației au participat la acest studiu, din care aproximativ 800 din România.

Cui și cum oferim cadouri

În privința alegerii cadourilor de sărbători, 64% dintre români au declarat că se ghidează după gusturile și preferințele persoanelor cărora le vor oferi darurile, în timp ce doar 11% îi întreabă pe destinatari ce și-ar dori să primească. Procentele sunt apropiate de cele înregistrate în Italia (68 % și, respectiv, 11%) sau în Spania (66% și, respectiv, 11%). În schimb, lituanienii și norvegienii preferă să ofere daruri pe măsura așteptărilor celor apropiați, astfel că 28% dintre respondenții din Lituania și, respectiv, 27% din Norvegia au optat pentru varianta în care este consultată persoana pentru care se cumpără cadoul.
    Românii intenționează să cumpere cele mai scumpe cadouri pentru partenerul de viață (39%), părinți (23%) și copii (22%). În privința reținerilor pe care le-ar putea avea față de gestul de a oferi un cadou, cei mai mulți menționează temerea ca nu cumva persoana căreia i-a fost oferit cadoul să fie dezamăgită de ceea ce a primit (37%) sau să nu folosească obiectele primite și acestea să fie irosite (21%). 

O mai bună administrare a fondurilor și limitarea sumelor cheltuite cu ieșirile, surse pentru finanțarea cadourilor de sezon

Cei mai mulți români – 37% – declară că nu fac economii pentru a avea bugetul necesar achiziționării cadourilor. Cu toate acestea, 17% spun că, dacă ar fi nevoiți să obțină fonduri mai mari pentru cadouri, ar lua în calcul să folosească funcționalitățile din aplicația Revolut, în timp ce 16% dintre respondenți spun că o posibilă sursă ar putea fi limitarea cheltuielilor în magazine, restaurante sau cafenele. Italienii, la fel ca polonezii și americanii, folosesc cel mai mult tehnologia în acest scop. 

Cum pe parcursul anului 2021 restricțiile au limitat mult accesul consumatorilor la serviciile de ospitalitate și restaurație, italienii sunt cei care au înregistrat cele mai multe răspunsuri (22%) cu privire la economisirea de fonduri pentru daruri din banii economisiți ca urmare a eliminării ieșirilor în oraș. 

Ce cadouri preferă utilizatorii din România?
Experiențele trec înaintea luxului 

În privința cadourilor preferate de respondenți, două categorii împart primul loc între preferințe: experiențele alături de cei dragi – o vacanță, o vizită într-un loc special, un concert – (20%) și darurile pe care și le-au pus pe lista de dorințe (20%). Pe al treilea loc se află tot experiențele, dar care implică doar propria participare, nu și prezența apropiaților (18%). Tot în zona soluțiilor practice se află și a patra opțiune de cadou – un obiect necesar în casă, pe care, mai devreme sau mai târziu, tot ar trebui să îl cumpere (15%). 

În privința obiectelor de lux, doar 7% dintre români le menționează ca fiind unul dintre cadourile preferate, un procent apropiat de cele înregistrate în Italia și Spania (8%). Irlandezii și lituanienii înregistrează cele mai mari procente pentru această categorie de cadouri, cu 15% și, respectiv, 13%. 

Obiectivele pentru noul an: mai mulți bani economisiți, mai multe investiții în propria persoană 

Cei mai mulți români (40%) spun că vor petrece acasă Revelionul, alături de familie și prieteni, iar următoarea opțiune de a trece în noul an este o călătorie cu familia sau prietenii (21%). Utilizatorii Revolut din România și-au pregătit și câteva obiective pentru anul 2022. Printre acestea, pe primele poziții se află: să își gestioneze mai bine resursele financiare (50%), să învețe ceva nou (36%), să petreacă mai mult timp cu cei dragi (33%). 31% și-ar dori să practice activități care să îi ajute să fie mai echilibrați emoțional, 22% să meargă la sală, 19% să își schimbe locuința (chirie sau achiziție), iar 17% vor să își găsească un nou job. 

Există, totuși, și utilizatori care spun că nu își setează obiective pentru anul nou. Doar 8% dintre respondenții din România au recunoscut că nu își stabilesc astfel de ținte, fiind unul dintre cele mai mici procente remarcate la acest capitol, printre utilizatorii Revolut, alături de italieni (4%) și spanioli (6%). 

Grupul DIGI, contribuție record de peste 1 miliard de lei la bugetul de stat, în perioada ianuarie-decembrie 2021

0

Grupul DIGI, prin operațiunile companiei de telecomunicații RCS & RDS S.A. și a tuturor entităților sale care își desfășoară activitatea în România, a virat peste 1 miliard de lei către bugetul de stat, în perioada ianuarie-decembrie 2021, reprezentând taxe și impozite. 

În trimestrul al treilea al anului 2021, compania a achitat 275 milioane lei, o sumă record în cei peste 28 de ani de activitate pe piața locală, iar în lunile octombrie și noiembrie 2021, a contribuit cu taxe și impozite a căror valoare a depășit 200 milioane de lei

 Compania a pus în practică o viziune de business solidă, bazată pe investiții durabile și pe extinderea continuă a serviciilor, cu scopul de a satisface nevoile tot mai diverse ale clienților. Astfel, DIGI ocupă astăzi poziția de lider pe segmentul serviciilor de televiziune și internet fix în România și, totodată, este unul dintre cei mai mari angajatori din țară, cu peste 14.700 de angajați dedicați operațiunilor derulate de societățile grupului. DIGI aduce pe piață servicii de telecomunicații fixe și mobile de cea mai bună calitate, la prețuri avantajoase, de care se bucură, de aproape trei decenii, milioane de abonați.