Scenariile Omicron – de la speranță la consternare

Varianta Omicron stârnește noi spaime într-o lume deja obosită după aproape doi ani de pandemie. Ne aflăm acum într-o fază de incertitudine declanșată de expansiunea rapidă a acestei noi variante în Africa și în întreaga lume, de cele peste 30 de mutații ale sale în proteina spike vizată de vaccinuri și de lipsa de date despre cât de periculoasă este această variantă.

În timp ce piețele reacționează cu prudență la acest nou virus, diverse organizații fac diferite scenarii cu privire la evoluțiile viitoare pe baza puținelor date pe care le avem acum.

Un scenariu moderat este cel în care varianta Omicron se dovedește a fi mai transmisibilă, dar în care oamenii au o imunitate similară sau doar ușor mai slabă, comparabilă cu varianta Delta. Acest scenariu prevede o posibilă reducere a creșterii economice pentru primul trimestru al anului viitor. Cât de amplă va fi aceasta va depinde foarte mult de măsurile pe care le vor lua guvernele pentru a limita răspândirea bolii. Dar economiile își vor continua redresarea. 

Scenariul cel mai pesimist este ca Omicron să fie mai infecțios, iar imunitatea care previne formele grave ce duc la spitalizare să se dovedească a fi mult mai slabă decât la varianta Delta. Acesta este scenariul care duce lumea înapoi la începutul anului 2020, cu toate blocajele și restricțiile. Acest lucru va justifica, de asemenea, o scădere mai accentuată a creșterii pentru primul trimestru din 2022, o presiune sporită asupra lanțurilor de aprovizionare, întreruperi ale producției și o inflație în continuare mai mare din cauza faptului că cererea nu poate fi satisfăcută. O posibilitate este ca în acest scenariu să vedem din nou prețurile energiei în scădere abruptă.  

Pe partea pozitivă avem un scenariu în care Omicron se dovedește a fi doar mai infecțioasă și transmisibilă, dar cu rate de spitalizare și de deces mai mici decât Delta. În acest scenariu, economiile își vor continua revenirea la normal, reducerea achiziției de active de către Rezerva Federală americană va continua conform planului iar economia mondială va continua să crească. 

Mai există un alt scenariu dar acesta pare să fie infirmat de evenimentele curente.  Este scenariul în care Omicron se răspândește mai puțin agresiv decât tulpina Delta. De exemplu, Olanda a anunțat că a confirmat prezența variantei Omicron în eșantioane de testare olandeze prelevate încă din 19 noiembrie – cu mult înainte ca Africa de Sud să anunțe prima dată detectarea acesteia. Experții cred că această variantă se află deja în circulație largă la nivel internațional și a reușit asta într-un interval de timp mai scurt decât Delta.   

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) vede în principal două scenarii cu care se confruntă economia internațională, deoarece Omicron se adaugă la incertitudinile legate de redresarea după criza Covid-19. „Unul este cel în care se creează mai multe perturbări ale aprovizionării și se prelungește inflația ridicată pentru mai mult timp. Și altul, mai sever, în care trebuie să folosim mai multe restricții de mobilitate, caz în care cererea ar putea scădea și inflația ar putea de fapt să se retragă mult mai repede”, a declarat Laurence Boone, economistul-șef al OCDE. Potrivit lui Boone, dacă Omicronul se va dovedi a fi „mai malefic” decât alte variante, guvernele ar putea fi chemate să intervină pentru a atenua lovitura pentru companii și gospodării. „Acesta ar putea fi un scenariu în care am avea nevoie de mai mult sprijin fiscal în acest stadiu”, a adăugat ea.

În ciuda stadiilor incipiente ale valului Omicron, apariția sa creează deja efecte. Turismul și călătoriile sunt afectate de interdicțiile impuse anumitor destinații africane, sunt aplicate reglementări mai stricte în materie de testare și vaccinare, iar toate acestea ar putea întârzia redresarea industriei turismului.  Înainte de descoperirea variantei Omicron, călătoriile internaționale erau în creștere după 20 de luni de scădere. 

Efectele se văd deja și la nivel local. Spre exemplu, în Marea Britanie, proprietarii de pub-uri, restaurante și hoteluri din întreaga țară avertizează că au primit deja anulări de rezervări pentru petreceri și evenimente de Crăciun, anulări declanșate de temerile legate de varianta Omicron. Acesta este un semn rău pentru afacerile din domeniul Horeca. Acestea sperau să primească mulți clienți în timpul sezonului festiv, crucial pentru business. Iar această tendință are potențialul de a se răspândi în întreaga lume.Unul dintre lucrurile pe care nu le știm încă este cât de puternică este protecția oferită de vaccinurile existente împotriva Omicron. În timp ce cercetează acest lucru, Pfizer și Moderna au început deja să lucreze la vaccinuri adaptate special pentru a opri valul Omicron. Iar acest lucru poate modifica toate scenariile de mai sus. Ne întoarcem astfel la faza în care piețele financiare reacționau la știrile despre vaccinuri, deoarece creau o urmă de speranță că pandemia va fi învinsă. 

Smarthuts încheie cu succes o rundă de finanțare de 190.000 de Euro, la o evaluare de 2.500.000 de Euro

0

Smarthuts a încheiat cu succes listarea pe platforma Seedblink, investiția vizată, de 140.000 de Euro fiind suprasubscrisă cu 36%. Investitorii au subscris în total 150.000 de Euro, la o evaluare a startup-ului de 2.500.000 Euro. Runda de finanțare se ridica însă la 190.000 de Euro, cu sprijinul investitorilor de tip angel investors, parteneri în cadrul Smarthuts de dinainte de listare. Contributia follow-on este de 40.000 de Euro.

Start-up-ul a dezvoltat o soluție low code, orchestrată de inteligență artificială (AI), care integrează șabloanele proprii fiecărei industrii și permite digitalizare completă a activității companiilor de field service cu echipe între 10-250 angajați. Activitățile cuprinse în domeniul field service sunt cele de instalare, mentenanță și intervenție pentru aproape orice domeniu, de la Securitate și IT, la curățenie și întreținere de spații verzi. Pentru acest segment de piață, respectiv peste 6500 de companii doar în România, nu există la acest moment nici local, nici la nivel global soluții care să poată fi personalizate, să fie ușor de utilizat și instalat, la prețuri accesibile. 

Ion Gavrilescu – Smarthuts

Instalarea completă a soluției și personalizarea nu au depășit niciodată 30 de zile iar adoptarea soluției de către operatorii din teren s-a făcut prin traininguri care nu au necesitat mai mult de 15 minute. Aplicația mobilă, pentru efectivele din teren, conține doar câmpurile necesare realizării sarcinilor și a fost foarte ușor adoptată. În acest fel, managementul obține în timp real toate informațiile necesare pentru decizii și pentru o raportare relevantă”, spune Ion Gavrilescu (foto), Managing Director, Smarthuts.

Resursele primite vor fi folosite pentru extinderea pe piețele din CEE, Marea Britanie și țările nordice cu obiectivul triplării veniturilor recurente, respectiv realizarea unui venit anual de 500.000 de euro și lansarea globală. Termenul pentru aceste dezvoltări este finalul anului 2022, când este planificată o nouă rundă de finanțare, de 700.000 de Euro, ce va permite echipei să valorifice potențialul de peste 3 miliarde USD al pieței globale (conform estimărilor Gartner). 

Avem noi oportunități de a acoperi noi piețe, prin intermediul clienților noștri actuali care au operațiuni în Europa Centrală și de Est. Ca urmare a unor implementări reușite aici, vom exporta soluția în țări cum sunt Grecia, Malta, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina, țările baltice. Runda actuală ne permite creșterea echipei ca să susținem această expansiune și să intensificam activitatea de vânzări regionale”, precizează Ion Gavrilescu.

Soluția Smarthuts permite vizualizarea în timp real a stocurilor, monitorizarea distanțelor parcurse, a disponibilității de intervenție, a timpilor de execuție, includerea de imagini cu lucrările realizate și finalizarea cu procese verbale în format digital, emise automat. Pe scurt, întregul flux de business specific intervențiilor în teren poate fi personalizat și integrat, de la inițializarea unei sarcini la finalizarea și recepţionarea acesteia.


Smarthuts este o soluție românească de digitalizare pentru companiile din industria de field service (cu activități în teren), concepută pentru companiile de dimensiuni medii, între 10 și 250 de angajați, care permite monitorizarea completă a fluxului de lucru, de la inițializarea unei sarcini, la finalizarea ei. Soluția combină low code, cu șabloanele specifice sectorului de activitate „servicii în teren” și este orchestrată de Inteligența Artificială. Lansată la începutul anului 2020, de Cristian Dragomir și Ion Gavrilescu, o echipă de fondatori cu o experiență cumulată de peste 20 ani în antreprenoriat și în domeniul field service, Smarthuts poate fi adaptată pentru orice verticală care utilizează forță de muncă în teren sau remote, oferind în timp real o viziune asupra tuturor elementelor necesare de la stocuri, disponibilități de personal, timpi de lucru, programări, până la recepția lucrărilor și emiterea proceselor verbale.

OCDE: procedura amiabilă pentru soluționarea disputelor fiscale, slab utilizată în România


_________________

Material de opinie de Ciprian Gavriliu, Partener, și Corina Augustin, Consultant Senior, Prețuri de Transfer, Deloitte România (fotot)

Companiile din întreaga lume care contestă deciziile de impunere emise de autoritățile competente, considerând că acestea contravin prevederilor acordurilor sau convențiilor de evitare a dublei impuneri, pot apela la procedura amiabilă pentru soluționarea unor astfel de dispute. Această procedură este însă puțin accesată în România, comparativ cu principalii săi parteneri comerciali, respectiv Austria, Germania, Spania sau Italia, așa cum reiese din cele mai recente date publicate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitoare la anul 2020. 

OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor amiabile, atât la nivel global, cât și la nivel național. Statistica aferentă anului 2020, care acoperă 118 jurisdicții, inclusiv România, și cuprinde, practic, toate cazurile derulate în întreaga lume, arată că procedura are în continuare un caracter concentrat – anul trecut au fost demarate aproximativ 2.500 de cazuri noi, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții, iar restul de 5% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.

Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior).

Dintre cererile soluționate în 2020, aproximativ 75% au rezolvat în totalitate atât aspectele referitoare la prețurile de transfer, cât și pe cele aferente altor zone de impozitare, în timp ce aproximativ 3% dintre proceduri au fost încheiate fără acord. Pe de altă parte, numărul de cazuri retrase de contribuabili aproape s-a dublat în 2020 față de 2019. 

Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne una ridicată, dar având termene comparabile cu o dispută cu autoritățile fiscale în tribunal. Cazurile din zona prețurilor de transfer soluționate anul trecut s-au derulat, în medie, pe parcursul a aproape trei ani (35 de luni), în creștere de la 31 de luni în 2019. Procedurile pe alte impozite s-au soluționat, în medie, în aproximativ 18 luni, comparativ cu 22 de luni pentru cele finalizate în 2019. Unele jurisdicții au înregistrat întârzieri, în special pentru cazuri mai complexe, din cauza crizei generate de pandemie, care a afectat calitatea comunicării cu unii din partenerii din tratatele internaționale. 

Cum funcționează mecanismul?

Procedura amiabilă este reglementată, la nivel european, prin intermediul Directivei UE 2017/1852, care conține norme de aplicare a mecanismului de soluționare a litigiilor între statele membre ale Uniunii Europene atunci când acestea apar în urma interpretării și aplicării acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri. România a transpus prevederile directivei în legislația națională în 2019. 

Acest instrument poate fi folosit de către un contribuabil român după primirea unei decizii de impunere care reprezintă, în opinia sa, dublă impunere. Într-o astfel de situație, contribuabilul poate depune o plângere în termen de trei ani de la comunicarea deciziei de impunere, care trebuie să conțină o serie de informații și documente, conform Codului de Procedură Fiscală. Ulterior, în termen de 180 de zile de la primirea plângerii sau de la primirea informațiilor și documentelor solicitate, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) decide dacă acceptă plângerea și demarează procedura amiabilă sau dacă o respinge. Dacă o acceptă, soluționează chestiunea litigioasă, în mod unilateral, fără implicarea celorlalte autorități competente. 

Prin intermediul mecanismului impus de Directiva 1852, ANAF și autoritățile competente ale statelor membre implicate trebuie să soluționeze cererea depusă de contribuabil în termen de doi ani de la data ultimei notificări a deciziei de acceptare a plângerii venite din partea uneia dintre autoritățile competente ale statelor membre în cauză. În anumite cazuri, termenul poate fi prelungit cu până la un an la cererea ANAF sau a oricăreia dintre autoritățile competente din statele în cauză. 

Astfel, prin acest mecanism este reglementat un termen pentru soluționarea litigiilor fiscale, aspect care nu este asigurat de tratatele bilaterale și convențiile de evitare a dublei impuneri.

Care sunt cele mai eficiente jurisdicții și unde se poziționează România?

Jurisdicțiile cele mai eficiente în utilizarea acestui instrument sunt Elveția și Australia, dacă ne raportăm la durata de soluționare relativ redusă a cazurilor de prețuri de transfer, precum și a altor cazuri, Luxemburg și Norvegia, în ceea ce privește gestionarea eficientă a numărului de cazuri, și Irlanda, care are cel mai performant cadru de soluționare a procedurilor amiabile.

În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri.

Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. 

În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente. 

Cu toate aceste impedimente, pentru a evita dubla impunere cauzată de ajustările prețurilor de transfer efectuate de către autoritățile fiscale din România sau de către autoritățile din altă jurisdicție asupra tranzacțiilor desfășurate cu companii din România, este recomandabil ca o companie să aibă în vedere procedura amiabilă de soluționare dintre autoritățile fiscale ca o alternativă viabilă la o acțiune în instanță.

Studiu EIT Food: Românii nu au încredere în etichetele alimentare

0

Mulți români sunt neîncrezători în beneficiile de sănătate de pe ambalajele produselor alimentare. O nouă platformă europeană își propune să simplifice informațiile de pe etichete și să-i ajute să aleagă informat 

Românii sunt neîncrezători când vine vorba de beneficiile pentru sănătate menționate pe ambalajele produselor alimentare, fiind de părere că majoritatea nu sunt neapărat reale, deși folosirea lor este reglementată la nivel european, arată un studiu realizat de o echipă multinațională la inițiativa EIT Food, cel mai mare ecosistem de inovare în domeniul alimentar. Astfel, pentru a simplifica limbajul folosit pe etichetele produselor alimentare și pentru a crește încrederea românilor în informațiile de pe ambalaje, EIT Food lansează proiectul Health Claims Unpacked, sprijinind consumatorii să aleagă corect și informat.  

Studiul realizat de EIT Food indică faptul că la nivel european consumatorii au adesea dificultăți în a înțelege mențiunile legate de beneficiile pentru sănătate prezentate pe ambalajele produselor alimentare din cauza limbajului greoi. Afirmațiile cu privire la beneficiile alimentelor cresc confuzia consumatorului și scad încrederea în alimentele pe care le cumpără. 

Proiectul european Health Claims Unpacked, realizat de EIT Food, susținut de European Institute of Innovation and Technology (EIT), investighează modalități prin care pot simplifica afirmațiile legate de beneficiile de sănătate ale alimentelor pentru consumatorii europeni. Proiectul propune o abordare de tip gamification prin intermediul platformei Health Claims Unpacked unde consumatorul poate participa în diverse activități care ajută specialiștii să înțeleagă provocările consumatorilor români și, implicit, să găsească modalități mai simple de comunicare a unor informații cu bază științifică. 

„Cu cât sunt mai multe explicații pe eticheta unui produs și cu cât se menționează mai multe că este aprobat de o anumită autoritate, cu atât ridică mai multe suspiciuni”, a răspuns un consumator de origine română în cadrul studiului.

Orice menționare a beneficiilor de sănătate pe ambalajele alimentare din România este reglementată de Uniunea Europeană care prevede că producătorii pot folosi doar mențiunile aprobate care se bazează pe dovezi științifice. Lista conține însă multe afirmații exprimate într-un limbaj dens, științific, greu de înțeles pentru consumatori.

EIT Food a acordat prioritate țărilor din Europa de Est, precum România și Ungaria, atunci când vine vorba de cercetarea alimentației sănătoase. „Ne lipsește de fapt o educație când vine vorba de industria alimentară și avem nevoie de cineva care ne-ar putea învăța cum să mâncăm sănătos”, a spus un alt consumator român în cadrul studiului realizat de echipa Health Claims Unpacked.

O modalitate prin care consumatorii pot afla despre beneficiile pentru sănătate ale alimentelor este din mențiunile autorizate care apar pe ambalajele alimentare. Cu toate acestea, din cauza inflexibilității reglementărilor care guvernează formularea acestor afirmații, mulți consumatori nu le înțeleg, motiv pentru care mulți producători din România și țările învecinate sunt reticenți în a le folosi.

„Aflând ce cred consumatorii din România despre mențiunile de sănătate, putem afla cum ar putea fi reformulate pentru a le face mai ușor de înțeles și mai educative. La sfârșitul zilei, acest lucru ar putea duce la oamenii să facă alegeri mai sănătoase. Toți cei care vizitează platforma Health Claims Unpacked ne vor ajuta să înțelegem nevoile și preferințele consumatorilor români”, a spus profesorul Rodney Jones de la Universitatea Reading, liderul proiectului. 

Finanțat de European Institute of Innovation and Technology, proiectul propune o abordare sociolingvistică asupra modului în care sunt formulate beneficiile alimentelor alimentare asupra sănătății. Platforma a fost gândită ca un spațiu în care consumatorii să vorbească deschis despre motivațiile care stau la baza achiziționării anumitor produse alimentare în detrimentul altora.

Echipa multinațională este condusă de cadre universitare de la Universitatea Reading din Marea Britanie, susținută de cercetătorii și experții de la Universitatea Tehnică din München, Fundația Britanică pentru Nutriție, Institutul de Reproducere Animală și Cercetare Alimentară a Academiei Polone de Științe, Maspex și Foodmaestro. 

Versiunea în limba română a site-ului Health Claims Unpacked este acum live și poate fi accesată la www.unpackinghealthclaims.eu. Pentru mai multe informații despre proiectul Health Claims Unpacked și despre echipă, vizitați www.healthclaimsunpacked.co.uk.

Health Claims Unpacked este un proiect susținut de EIT Food. EIT Food este cea mai mare și dinamică comunitate de inovație alimentară din lume. Accelerăm inovația pentru a construi un sistem alimentar potrivit pentru viitor, care produce alimente sănătoase și sustenabile pentru toți.

Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat ROCA Investments și Emerging Europe Refrigeration & Services în vânzarea Frigotehnica, lider în soluții de refrigerare, către VINCI Energies

0


Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat ROCA Investments și compania Emerging Europe Refrigeration & Services (EERS) în vânzarea Frigotehnica, lider național în producția de soluții de refrigerare, către VINCI Energies, parte a grupului VINCI, lider mondial în concesiuni, construcții și energie. Tranzacția a fost semnată în luna iulie și finalizată pe 26 noiembrie 2021, după ce a primit aprobarea Consiliului Concurenței.

„Această tranzacție a presupus un grad de complexitate extrem de ridicat. Pe de o parte, pentru vânzător, ROCA Investments, acesta a fost primul exit, astfel încât miza era foarte ridicată. Pe de altă parte, cumpărătorul, VINCI Energies, este parte a unui grup care operează în peste 120 de țări și are peste 220.000 de angajați, motiv pentru care standardele trebuiau să fie cele mai înalte. Nu în ultimul rând, compania Frigotehnica este cel mai mare jucător independent pe piața serviciilor de refrigerare din estul Europei, ceea ce a dat anvergură regională. O asemenea tranzacție avea nevoie de consultanță la cel mai înalt nivel, iar Reff & Asociații | Deloitte Legal ne-au oferit exact asta. Din acest motiv ne onorează să-i considerăm partenerii, și nu doar avocații noștri în acest proces”, a spus Ionuț Bindea, Investment Manager la ROCA Investments.

„Suntem încântați că am finalizat cu succes acest proces complex și solicitant, atât din punctul de vedere al volumului de muncă, cât și al presiunii timpului. Satisfacția finalizării tranzacției este cu atât mai mare cu cât ea reprezintă pentru ROCA Investments primul său exit, Frigotehnica, lider în industria frigului pe plan național și regional,                     numărându-se printre investițiile inițiale ale ROCA în anul 2018. Dorim să felicităm și să mulțumim pe această cale întregii echipe Reff & Asociații, care ne-a asistat de-a lungul acestui proces dinamic, pentru colaborarea și implicarea exemplară de care a dat dovadă, și care a jucat un rol determinant în încheierea tranzacției cu succes”, a declarat Marina Niță, Legal Advisor la ROCA Investments. 

Echipa Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat acționarii Frigotehnica, ROCA Investments și EERS, pe parcursul procesului de due diligence derulat de cumpărător, în pregătirea și revizuirea întregii documentații de vânzare, în procesul de negociere, inclusiv la semnarea contractului de vânzare, precum și la îndeplinirea condițiilor suspensive și finalizarea tranzacției.

„Această tranzacție este complexă din perspectiva faptului că procesul de vânzare a fost competitiv, cu un calendar intens, documentația tranzacției fiind negociată și finalizată în doar trei săptămâni. Ne-am bucurat de o colaborare foarte strânsă cu echipa clientului nostru, care s-a implicat în aspectele comerciale, financiare și juridice ale tranzacției, contribuind astfel la succesul proiectului în termenul și în parametrii stabiliți”, a declarat Georgiana Singurel, Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal și liderul practicii de drept societar și fuziuni și achiziții. 

Echipa Reff & Asociații | Deloitte Legal implicată în proiect a fost condusă de Georgiana Singurel, Partener, și a fost alcătuită din Diana Fejer, Senior Managing Associate, Ilinca Iliescu, Senior Associate, Iulian Maier, Senior Associate, Alexandru Ulici, Associate, și Anca Olar, Associate, care au întocmit și negociat documentația tranzacției și au asistat în faza de implementare, Ovidiu Bălăceanu, Senior Managing Associate, și Călin Cosma, Associate, care s-au ocupat de aspectele ce țin de conformitate, autorizații și permise necesare în cadrul procesului de due diligence și al negocierilor, Andrea Grigoraș, Managing Associate, și Mihnea Radu, Associate, care au asigurat partea de asistență pe aspectele de dreptul concurenței. 

Frigotehnica s-a numărat printre primele companii în care ROCA Investments a investit în anul 2018. Investiția a marcat începutul unei perioade de restructurare financiară, operațională și de eficientizare pe toate palierele de business, în urma căreia compania a devenit lider în industria frigului atât pe plan național, cât și regional. Dacă, în 2018, Frigotehnica avea o cifră de afaceri de €18 milioane, era supra-îndatorată și înregistra pierdere, în prezent, compania are afaceri de peste €32 milioane și are perspective de creștere spectaculoasă.

ROCA Investments, fondată în 2018 de antreprenori și manageri experimentați în business, se adresează antreprenorilor locali și brandurilor românești, oferind soluții de capital și parteneriat activ pentru consolidarea și dezvoltarea afacerilor. Astfel, ROCA Investments contribuie la dezvoltarea culturii antreprenoriale bazate pe parteneriat și creează valoare în economia românească.

Reff & Asociații | Deloitte Legal este recunoscută drept una dintre societățile de avocați importante în domeniul dreptului societar și al fuziunilor și achizițiilor, fiind recunoscută de clasamentul Legal 500 EMEA pentru expertiza în numeroase sectoare de activitate și industrii, printre care energie, infrastructură, sănătate, producție, transport și retail.

Sondaj global PwC: Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice

61% dintre respondenți sunt optimiști cu privire la viitor, revin la cumpărături în magazinele fizice și au în plan creșterea cheltuielilor în următoarele șase luni, potrivit celui mai recent sondaj PwC, Global Consumer Insights Pulse Survey 2021, realizat în septembrie în rândul a 9.370 de consumatori din 26 de țări. 

Ruxandra Târlescu, Partener PwC România

„Pe măsură ce optimismul crește, oamenii sunt mai dispuși să călătorească și să meargă la restaurante decât în urmă cu șase luni și mult mai probabil să meargă la o sală de sport sau la eveniment cultural sau sportiv. Optimismul este motivat de ameliorarea situației sanitare din ultimele luni și de creșterea ratei de vaccinare, având în vedere că 76% dintre respondenții sondajului sunt vaccinați complet sau parțial. Deși contextul de sănătate publică nu este comparabil, aceste tendințe la nivel global se observă și în România, în primele zece luni din 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul fiind, conform INS, cu 10,2% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener Taxe și Lider pentru Industria de Retail și FMCG, PwC România.

În următoarele șase luni, 41% din consumatori intenționează să cheltuiască mai mult pe produse alimentare, 33% pentru modă, 31% pentru călătorii și 30% pentru sănătate și frumusețe (30%), stimulând în continuare redresarea economică. 

În ceea ce privește criteriile de cumpărare, prețul și comoditatea rămân pe primele locuri, deși sustenabilitatea câștigă tot mai mult teren. Astfel, aproape 70% caută cea mai bună ofertă atunci când cumpără un produs indiferent de tipul magazinului, fizic sau online, și mai mult de jumătate spun că un serviciu eficient de livrare sau colectare este întotdeauna sau foarte adesea important.

Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice, cele online prin smartphone-uri sunt la cote istorice

Pe măsură ce optimismul a crescut, cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie: 47% dintre respondenți arătând că fac cumpărături în magazine zilnic sau săptămânal, comparativ cu 45% în urmă cu șase luni și 41% imediat după începerea pandemiei. Iar trendul se va menține, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenți arătând că „probabil” vor vizita un centru comercial în următoarele 6 luni.

În același timp, cumpărăturile pe smartphone-uri sunt de departe cel mai popular mod de achiziție online. Peste 40% dintre respondenți spun că fac cumpărături zilnic sau săptămânal prin smartphone, comparativ cu 39% în urmă cu șase luni și doar 12% în urmă cu cinci ani.

Alte constatări ale raportului

  • Întrebați despre situația pandemiei COVID-19 în țara lor, cei care sunt vaccinați sunt mai optimiști în ceea ce privește viitorul ( 66%),  față de cei nevaccinați (43%). Doar 18% din totalul respondenților nu sunt optimiști.
  • Persoanele care lucrează de acasă sau într-un mod hibrid sunt cu 10 puncte procentuale (68%) mai optimiști decât omologii lor care merg la locurile de muncă (58%).
  • 52% dintre respondenți spun că sunt mai preocupați de mediu decât erau în urmă cu șase luni. 
  • 51% au indicat ca iau în considerare trasabilitatea și transparența originii produsului când fac o achiziție.
  • Mai mult de unul din zece consumatori nu cred că organizațiile respectă ceea ce  promit. 
  • Modul în care companiile folosesc datele clienților este unul dintre factorii cheie care afectează încrederea. 83% dintre respondenți au declarat că practicile de protecție a datelor le influențează încrederea într-o companie și aproape jumătate dintre consumatorii globali (47%) arată că utilizarea datelor lor a devenit o prioritate pentru ei. 

În plină criză energetică, România ignoră combustibili eficienți, lemnul și biomasa

0

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn prezintă un comentariu asupra situației actuale în domeniu și lansează o invitație la o dezbatere de profil – Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi, 14 decembrie a.c.:

„Prețul lemnului continuă să crească. Motiv de îngrijorare atât pentru gospodăriile care se încălzesc cu lemn, cât și pentru industria mobilei care îl utilizează ca materie primă.

Rezultatele licitațiilor organizate de Romsilva arată o agravare a crizei lemnului și o creștere a prețurilor pentru anul viitor. La licitația organizată recent de o direcție silvică, prețul mediu a fost de 462 lei pe metrul cub, față de 147 lei pe metrul cub pentru producția anului 2021. Anul acesta, oferta de masă lemnoasă s-a redus la jumătate față de producția anului 2021 pe fondul unei incertitudini privind blocajele suplimentare care ar putea să apară din cauza suprareglementării evaluării de mediu a amenajamentelor silvice, care ar putea reduce în continuare volumele disponibile în piață. 

Prețurile exagerat de mari și deficitul de resurse conduc la direcționarea materiei prime către lemn de foc, afectând aprovizionare industriei. O industrie care susține 150.000 locuri de muncă și are un excedent în balanța comercială de 3,5 miliarde de euro.

Aceste efecte sunt rezultatul unui deficit artificial creat în piață. În România se exploatează anual mai puțin de 65% din creșterea pădurii și se acumulează un volum de masă lemnoasă nerecoltată de aproximativ 25 milioane metri cubi anual. Conform Inventarului Forestier Național, în perioada 2012-2017 s-a acumulat un volum nerecoltat de 133 milioane metri cubi.

«Tema merită să fie abordată și din altă perspectivă. Lemnul furnizează o energie termică ieftină, accesibilă bazată pe o resursă internă, la jumătate de preț față de cea bazată pe combustibili fosili», declară Cătălin Tobescu, președintele Asociației Industriei Lemnului – Prolemn. 

În această iarnă, prețul gigacaloriei produse în CET-urile bazate pe combustibili fosili este de aproximativ 320 de lei fără TVA. La Suceava, funcționează cea mai modernă centrală în regim de cogenerare care folosește biomasa forestieră și din agricultură pentru producția de energie termică și electrică. Prețul gigacaloriei este de 142 lei fără TVA, adică de aproape 2,5 ori mai mic decât cel pe combustibili fosili.

«În mod paradoxal, statul subvenționează încălzirea cu combustibili fosili, în timp ce energia termică verde, din biomasă, nu este susținută. Nu doar că populația care se încălzește cu lemne nu beneficiază de nici un sprijin, dar prin sistemul SUMAL 2.0 accesul la resursa de lemn de pe proprietățile forestiere mici și din vegetația forestieră din afara fondului forestier a fost îngreunată atât de mult, încât pur și simplu se îngrădește accesul la resursa de lemn de foc esențială pentru populația rurală», declară Cătălin Tobescu, președintele Asociației Industria Lemnului – Prolemn. 

În spațiul public este promovată, în ultima perioadă, o informație incorectă privind interzicerea, printr-o directivă europeană, a folosirii lemnului de foc. În fapt, nu există o astfel de directivă, iar prin planul național de redresare și reziliență (PNRR), România s-a angajat doar la o serie de reforme pentru protecția mediului și a biodiversității, respectiv, să diversifice mixul energetic în sectorul încălzirii populației, reducând componenta de biomasă forestieră.

Cum disponibilizăm resursa verde, regenerabilă, pentru energie și industrie? Pădurile și mai ales modul în care folosim resursa din lemn regenerabilă, verde, disponibilă, au un impact imediat și major în Planul Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice. Aceste teme vor fi dezbătute la Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi, în data de 14 decembrie a.c.”

Velux Build for Life, perspectivă spre clădiri cu amprentă de carbon zero

0

Arhitectura durabilă și rolul industriei construcțiilor în reducerea amprentei de carbon au reprezentat esența conferinței Velux Build for Life, având ca temă arhitectura viitorului, clădirile sănătoase într-o eră post-Covid. Conferința s-a desfășurat la Copenhaga, în perioada 15-17 noiembrie, în format hibrid și a reunit peste 90 de cercetători. 

Joseph Allen, profesor asociat și director al Programului pentru clădiri sănătoase de la Universitatea Harvard: „Dacă ne-am fi ridicat standardele de construcție referitor la ventilație, filtrare și purificatoare portabile de aer, transmisia Covid-19 ar fi scăzut semnificativ. Dacă citiți despre un focar, de obicei acesta a avut loc în interior și în locații slab ventilate sau slab filtrate. În clădirile care au sisteme de ventilație și filtrare îmbunătățite, răspândirea este redusă sau nu există chiar deloc”. Împreună cu John Macomber, lector senior la Universitatea Harvard, Joseph Allen a prezentat rezultate de cercetare globală printr-un studiu privind starea cognitivă a oamenilor care lucrează afară, în condiții de poluare  ridicată a aerului: „Am demonstrat empiric în acest studiu că, atunci când poluarea aerului exterior este ridicată, dacă setați corect sistemul – aveți filtre bune, ventilație bună – puteți reduce semnificativ nivelurile de poluare ale aerului în interior. Dacă vă administrați corect clădirea, aceasta poate fi un loc de refugiu. Vă puteți decupla total de ceea ce se întâmplă în exterior”. 

Un alt studiu a demonstrat că o concentrație mai mică de particule la care au fost expuși participanții a dus la o performanță mai bună a funcției cognitive și a avut beneficii serioase pentru sănătate precum reducerea spitalizării și a bolilor cardiovasculare.

Arhitectului austriac Juri Troy, realizator al unei case 100% neutre de carbon, Sunlighthouse, a explicat că un design bun este crucial pentru durabilitate și longevitate: „Trebuie să construim mai mult cu materiale provenite din surse regenerabile oriunde este posibil. Aceasta este singura opțiune pentru clădirile noi, pentru că astfel putem ajunge la un punct în care acestea își pot șterge total amprenta de carbon. În viitor, ar trebui să construim doar pentru a îmbunătăți problema schimbărilor climatice. Arhitectura nu ar trebui să facă parte din problemă, ci să devină parte a soluției”.

Synus Linge, autorul proiectului „Living places Copenhagen”, dezvoltat în parteneriat cu Velux, cofondator și director de creație al Effekt Architects, s-a referit la paradoxurile sustenabilității ale locuințelor pe care el și echipa sa le cercetează: în timp ce populația urbană crește și stocul de locuințe se dublează, trebuie să ajungem la zero emisii nete până în 2050 pentru a evita schimbările climatice dramatice. Pe de altă parte, paradoxul accesibilității presupune că numărul gospodăriilor se va dubla până în 2050 cu 3 miliarde de oameni care au nevoie de o locuință, însă doar 7% au acces la finanțări corespunzătoare. În același timp, paradoxul conviețuirii explorează că, deși sunt mai mulți oameni care trăiesc mai aproape și mai conectați, depresia este acum cea mai răspândită boală din lume: „Dacă locuințele noastre ar putea îmbunătăți sănătatea atât a oamenilor, cât și a planetei, prin selecția atentă a materialelor, tehnicilor de construcție, utilităților și configurației de design a spațiilor interioare și exterioare? Trebuie să punem accentul pe lumina naturală: cum obținem tipul potrivit de lumină naturală și cum conectăm natura la ferestrele noastre?” Arhitectul danez a subliniată că soluțiile pe care le avem la îndemână astăzi ne permit să reducem radical amprenta clădirilor noastre, probabil până la 70-75%. Cele cinci principii care susțin acest nou mod de a construi sunt: ​​o viață sănătoasă, comună, simplificată, adaptabilă și scalabilă. Proiectul va arăta o transformare de la singurătate – case suburbane separate – la comunitate, un concept pe care, potrivit cercetărilor arhitectului, mulți danezi doresc să îl adopte.

David Briggs, CEO al Grupului Velux, participant anterior la Conferința Națiunilor Unite privind Schimbările Climatice (COP26) din 2021 s-a declarat „încurajat de faptul că s-a vorbit mult despre rolul industriei construcțiilor și al clădirilor” în relație cu schimbările climatice. Este știut de ceva timp faptul că sectorul construcțiilor generează aproape 40% din emisiile anuale globale de CO2: „Sperăm să îi inspirăm pe alții, pentru că vrem să oferim orice ajutor putem. Doar ajutând industria construcțiilor în cât mai multe parteneriate putem face față acestor provocări și, totodată, putem contribui la bunăstarea oamenilor care locuiesc în aceste clădiri”. David Briggs a accentuat că scopul Velux este acela de a reduce amprenta de carbon și de a ajuta să demonstreze că este posibil să se facă acest lucru în industria construcțiilor. Acesta este motivul pentru care compania și-a lansat anul trecut strategia de sustenabilitate, care prezintă obiective ambițioase, printre care și obiectivul de a deveni complet neutră în ceea ce privește carbonul până în 2041. El a prezentat și modelul Build For Life Compass, al cărui scop este să pună ideile în practică. Briggs este în companie de trei decenii și a fost un martor al modului în care acumularea de cunoștințe și informații prin parteneriate cu cercetători și arhitecți a devenit „parte a ADN-ului Velux”. 

Velux România face parte din Grupul internaţional Velux, unul dintre principalii producători de ferestre de mansardă și ferestre pentru acoperiș terasă, ce comercializează produse și soluții pentru case inteligente. Compania are o istorie de peste 80 de ani în care a creat condiții mai bune de locuit în întreaga lume. Grupul deține companii de vânzări şi producţie în peste 40 de ţări, în care lucrează peste 10.000 de angajaţi.

Proiect de achiziționare a unor unități de terapie la domiciliu

0

Achiziționarea a cinci unități de terapie intensivă pentru acasă, necesare copiilor cu afecțiuni oncologice sau alte boli grave, constituie esența proiectului #BINEintensiv, demarat de Asociația „Zi de Bine”, împreună cu Asociația „Marinuș Gălbenuș”.

Proiectul are două componente majore: achiziționarea echipamentelor și aparaturii medicale necesară pentru îngrijirea la domiciliu a unui copil grav bolnav și componenta umană, de la asistență medicală, sprijin educațional pentru copiii care nu mai pot merge la școală până la sprijin psihologic pentru copii și pentru părinți. Un kit de terapie intensivă pentru acasă va include un pat de terapie, scaun rulant pliabil, saltea antiescare, concentrator oxigen portabil, saltea antidecubit, monitor funcții vitale, aparat aspirare căi respiratorii superioare, aparat aerosoli și un kit de îmbăiere la pat. Costul unui kit este de aproximativ 6.500 de euro. Fiecare unitate de terapie intensivă pentru acasă va rămâne la domiciliul familiei atât cât va fi nevoie de ea, urmând ca apoi să ajungă la un alt copil. Bugetul necesar pentru implementarea proiectului BINEintensiv este de 35.000 Euro și este oferit de partenerii strategici ai Asociației „Zi de Bine”: Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank. 

Asociația „Marinuș Gălbenuș” a fost înființată de un tată, Mirel Dolofan, îndurerat după ce fiul său, Marinuș, a pierdut lupta cu cancerul: „Marinuș era un băiețel vesel, năzdrăvan, un prieten al oamenilor de tot felul, un puști zâmbitor, curajos și generos. Timpul alături de Marinuș m-a învățat cum să trăiesc cu durerea, cum să o înțeleg, cum să îi înțeleg pe cei care trec prin aceeași luptă ca noi, m-a învățat să fiu blând și mai atent la nevoile celor din jur, dar mai ales m-a învățat să ajut, atât cât pot”.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației „Zi de Bine”: „Nu ne putem imagina durerea și șocul la aflarea unui astfel de diagnostic, însă putem înțelege cât de mare este nevoia de a fi sprijinit în aceste momente. Cele cinci kituri reprezintă un ajutor într-un moment crunt, atât  pentru ca un copil care suferă să poată dormi mai bine, să poată respira mai bine, cât și pentru părinții săi, care se asigură astfel că îi oferă celui mic cea mai bună îngrijire de care poate avea parte acasă.  Îi invităm pe toți cei care vor să ne fie alături, să doneze pentru această cauză”.

Tot în luna decembrie, Asociația „Zi de Bine” lansează un proiect inedit: 31 de cazuri sociale care au nevoie de susținere, oamenii fiind invitați să doneze pentru acel caz cu care rezonează. 31 de zile. 31 de familii. 31.000 de lei.

Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine în luna decembrie , o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau prin intermeniul FB fundraiser: shorturl.at/tGKZ6.

Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația „Zi de Bine” reamintește că scopul ei „este acela de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți, dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Fundația BricoDépôt, sprijin pentru un spațiu educațional în aer liber

0

Fundația BricoDépôt, prin campania de finanțare „Casele bune schimbă vieți”, sprijină realizarea unui spațiu educațional în aer liber pentru copiii înscriși în programul Centrului de Zi pentru Copil și Familie Concordia-Odobești, județul Dâmbovița și din comunitatea locală. 

Spațiul cuprinde un foișor din lemn dotat cu echipamente sportive. Este un reper al comunității locale, fiind singurul spațiu de acest gen în care copiii pot participa la activități educative, sportive și artistice, lecții online și în aer liber, ateliere educaționale cu instructori cu expertiză relevantă (chimie distractivă, robotică, pictură, fotografie), jocuri, sesiuni de lectură, sport și activități meșteșugărești. De asemenea, copiii au primit alimente de bază și au beneficiat de consultații oftalmologice gratuite din partea unor medici voluntari. Spațiul este destinat și întâlnirilor copiilor de la centrul de zi cu alți copii din comunitate, de la școala și grădinița din apropiere.

Diana Certan, director executiv comunicare și fundraising Concordia România: „Ne dorim să schimbăm viața acestor copii, să-i ajutăm să aibă o educație de calitate, pentru că noi credem că aceasta este șansa lor la o viață mai bună. Credem în educație, ca investiție durabilă în viitorul copiilor și, din acest motiv, căutăm constant modalități inovatoare. Ne dorim ca ei să beneficieze de spații educaționale și de studiu adecvate vârstei lor, să fie în locuri sigure și nu în medii cu risc, să se bucure de educație prin jocuri și activități non-formale. Pentru aceasta, mulțumim prietenilor noștri de la Fundația BricoDépôt, pentru că împreună am reușit să le oferim un astfel de spațiu!”

Despre Fundația BricoDépôt: https://brico.bricodepot.ro/fundatie/ 

Despre Concordia România: www.concordia.org.ro