Companiile pot opta din această lună pentru emiterea de facturi electronice prin sistemul RO e-Factura

0

_________________

Izabela Stoicescu, Senior Manager PwC România
și Corina Mortici, Senior Associate PwC România (foto)

Companiile vor putea opta pentru utilizarea Sistemului național privind factura electronică (denumit „RO e-Factura”), care urmează să devină operațional în această lună, atât în cazul livrărilor/prestărilor către entități publice (Business to Government – B2G), cât și în relația cu alți operatori economici (B2B).

Factura electronică reglementată de OUG nr. 120/2021 este emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată.

Formatul XML și transmiterea prin intermediul platformei puse la dispoziție de Ministerul de Finanțe sunt elemente de noutate față de factura electronică definită de Codul Fiscal („o factură care conține informațiile solicitate (…) și care a fost emisă și primită în format electronic”).

Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea atașată semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanțelor Publice, certificându-se faptul că nu mai sunt permise intervenții asupra conținutului acestora.

În domeniul achizițiilor publice, companiile care optează pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem în relație cu toate autoritățile contractante. Prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii – autorități publice utilizând fie aplicaţii informatice (pentru prelucrare exclusiv în format electronic), fie se va realiza conversia informațiilor din factura electronică într-un format care permite citirea și listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de către autoritățile contractante, se înţelege inclusiv parcurgerea fazelor execuţiei bugetare.

În relațiile comerciale B2B, în vederea utilizării sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia trebuie să fie înscriși în Registrul RO e-Factura. Facturile emise de către operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obișnuite prevăzute de Codul Fiscal.

Înscrierea în Registrul RO e-Factura se efectuează prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune același formular, însă doar până la data la care devine efectivă înscrierea (1 a lunii următoare depunerii formularului inițial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF.

Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele două categorii pentru care se inițiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G, respectiv B2B). În viitor, se urmărește extinderea utilizării sistemului național RO e-Factura pentru tranzacții între toți operatorii economici.

Startup-ul românesc bonapp.eco lansează aplicația prin care consumatorii economisesc până la 80% la achiziția de alimente

0

Compania intenționează să se extindă în alte țări din regiune anul viitor și să salveze de la risipă 30 de milioane de pachete cu produse până în 2023

  • Aplicația mobilă își propune să combată risipa de alimente, punând împreună, pe de o parte, consumatorii și, pe de alta, comercianții care vând alimente care se apropie de data de expirare.
  • Cu ajutorul aplicației, consumatorii economisesc între 40% și 80% la achiziția produselor alimentare pe care le cumpără, în funcție de partener.
  • bonapp.eco a atras până în prezent 35 de afaceri în București – printre care se numără magazine alimentare, restaurante, cafenele, brutării și hoteluri.
  • Obiectivul companiei este să aibă 5.000 de parteneri și să salveze de la risipă 30 de milioane de pachete cu produse până în 2023.

Grégoire Vigroux, business angel și antreprenor în serie, împreună cu Diego Roy de Lachaise, fost Senior Tech Consultant la KPMG, și cu Zsolt Kadar, fost executiv Apple, au lansat bonapp.eco, o aplicație mobilă care are ca scop combaterea risipei de alimente, conectând consumatorii cu comercianții ale căror alimente se apropie de data de expirare. Produsele vor fi vândute la prețuri mai mici cu 40%- 80%.

Aplicația este disponibilă pe iOS și Android. Alimentele sunt achiziționate cu cardul, prin intermediul aplicației, dintr-o rețea de 35 de afaceri afiliate din București. În prezent aplicația include supermarketuri, hipermarketuri, restaurante, magazine, brutării, cafenele și hoteluri. Lansarea în alte orașe din România este planificată pentru T1 2022, în timp ce extinderea în alte țări din regiune va începe în T2.

bonapp.eco estimează că aplicația are un potențial de piață de cinci milioane de utilizatori numai în România. Utilizatorul țintă locuiește în mediul urban, are cont bancar, își dorește să cumpere produse de calitate și, totodată, să economisească bani.

Echipa Bonappeco

„La nivel global se irosește 40% din cantitatea totală de alimente, conform World Wildlife Fund. Numai risipa de alimente este cauza pentru 10% din emisiile de gaze cu efect de seră, la nivel mondial. Pe lângă exacerbarea schimbărilor climatice, risipa alimentară provoacă pierderi semnificative retailerilor. În România, într-o țară în care mâncarea este scumpă, sunt aruncate anual 5 milioane de tone de alimente. Consumatorii români își alocă aproape 40% din buget pentru alimente și băuturi! bonapp.eco transformă aceste provocări de mediu, economice și sociale într-o oportunitate de afaceri durabilă, în beneficiul tuturor. 

Soluția noastră este un câștig pentru consumatori, un câștig pentru comercianții de produse alimentare și un câștig pentru planetă”, spune Grégoire Vigroux, co-fondatorul bonapp.eco.

Printre primii parteneri care s-au alăturat rețelei bonapp.eco din București se numără Accor, Cora, foodpanda, PENNY România, Starbucks și Up (anterior denumită Chèque-Déjeuner), urmând ca până la finalul anului să fie anunțate și alte parteneriate.

Directorul Regional Up, Elena Pap, a declarat: „Up România a fost întotdeauna un susținător al sustenabilității. Parteneriatul nostru strategic cu bonapp.eco este doar un pas firesc în consolidarea strategiei noastre. Protejarea mediului este vitală acum și un pas în acest sens este să recâștigăm controlul asupra a ceea ce folosim, mâncăm și cumpărăm. Acest lucru poate fi realizat doar prin consumul responsabil și prin conștientizarea obiceiurilor pe care le avem, precum și acționând zilnic pozitiv asupra mediului.”

Claudia Ivan, Sustainability Manager la PENNY România, a adăugat: „Sustenabilitatea are un rol foarte important, iar clienții îi acordă atenție sporită, ceea ce ne determină să derulăm tot mai multe proiecte în această arie. Combaterea risipei de alimente, care astăzi este o problemă mondială, este un proiect prioritar. La PENNY promovăm consumul responsabil și evitarea risipei alimentare, așa că soluția bonapp.eco este o oportunitate foarte bună pentru noi. Suntem siguri că toți clienții noștri vor înțelege rapid toate avantajele, dincolo de reducerile de care vor beneficia ei, familia și comunitățile lor.”

Cristian Turculeț, Director Regional Starbucks România & Bulgaria declară: „La Starbucks, căutam de ceva vreme o soluție pentru a combate risipa alimentară în România. Când am aflat despre bonapp.eco, am fost atât de încântați că am găsit, în sfârșit, un partener care ne împărtășește valorile când vine vorba de lupta împotriva risipei alimentare. Astfel, orice surplus de hrană este gestionat corespunzător, iar noi ne asigurăm că nicio masă hrănitoare și sănătoasă nu se irosește. Suntem convinși că în acest fel lupta împotriva risipei de alimente va schimba vieți”.

Top 10 aspecte ESG de care Investitorii și Proprietarii trebuie să țină cont

0


Până la finalul anului 2050, statele UE trebuie să-și îndeplinească angajamentul privind emisiile negative, cu un obiectiv intermediar în 2030 de reducere a emisiilor nete cu cel puțin 55% față de 1990, agreat de state și și transpus în anul 2020 în Legea europeană a climei. Speranța tuturor este că în 30 de ani de acum încolo vom sărbători sfârșitul unui ciclu de afaceri și vom asista la un nou ciclu de viață într-un mediu mai sănătos.

2020 a fost un an de cumpănă pentru investițiile imobiliare, impactate de politicile de mediu, sociale și guvernanță corporativă (ESG). Perturbările cauzate de pandemia de COVID 19 și de schimbările climatice, alături de confirmarea tot mai evidentă a inegalității sociale, i-au determinat pe investitori să se gândească la modul în care portofoliile lor pot răspunde riscurilor legate de sustenabilitate. 

Deoarece factorii ESG joacă un rol mult mai proeminent în modul în care companiile funcționează, investitorii încorporează deja considerații ESG în fiecare etapă a ciclului de viață al proprietății, de la analiza due diligence la achiziții, și de la închiriere la administrarea proprietății. Două treimi dintre investitori au afirmat că deja au adoptat criteriile ESG în practicile și procesele lor de investiții și încă 28% dintre investitorii europeni au menționat că iau în considerare sau planifică să adopte criteriile în viitorul apropiat, conform celui mai recent raport CBRE ESG Investors 2021.

În ciuda celor aproape 2 ani de provocări cauzate de pandemia COVID-19, schimbările climatice sunt de fapt cele care ar putea cauza perturbarea semnificativă a mediului de afaceri a acestui secol, ținând cont că 95% din stocul de clădiri existente va fi încă în uz în 2050, iar trei sferturi dintre clădirile europene sunt în prezent ineficiente din punct de vedere energetic.

Companiile chiriașe adoptă o atitudine proactivă încă de la începutul procesului de închiriere pentru a se asigura că pot îndeplini obiectivele de sustenabilitate pe termen lung ale strategiei lor generală de sustenabilitate. În raportul efectuat în 2021 pe tema rolului pe care imobiliarele corporate îl au in agenda ESG, CBRE a observat că 83% dintre investitorii imobiliari chestionați se așteaptă la o creștere a cererii de clădiri sustenabile din partea companiilor chiriașe.

„Domeniul real estate este responsabil pentru aproape 39% din emisiile globale de carbon legate de consumul de energie și joacă un rol esențial în combaterea schimbărilor climatice. Mai mult de un sfert din amprenta de carbon (mai exact 28%) este ceea ce industria numește „carbon operațional” – emisii generate de operațiunile clădirilor (de exemplu, energia utilizată pentru încălzirea, răcirea și iluminarea clădirilor). În calitate de property & assets managers depunem eforturi zilnice pentru ca proprietățile administrate de noi să-și diminueze impactul, colaborînd și oferind consultanță specifică proprietarilor. Sustenabilitatea este de câțiva ani deja parte integrantă a serviciiilor noastre, echipa consiliind Clienții pentru o gamă largă de măsuri, de la inițiative zilnice punctuale până la investiții structurale majore“, a declarat Luiza Moraru, Head of Property Management CEE & Romania, CBRE.

În legătură cu recenta mutare a sediului CBRE din România într-una dintre cele mai verzi clădiri de birouri din România, One Tower, parte a proiectului One Floreasca City, primul proiect românesc premiat pentru sustenabilitate cu premiul „Cea mai bună dezvoltare rezidențială sustenabilă” din lume, acordat în cadrul International Property Awards, Luiza Moraru a mai adăugat că „În septembrie 2021, CBRE a semnat Pactul climatic, demonstrând angajamentul nostru de a atinge un nivel Net Zero al amprentei de carbon în 2040, cu 10 ani înaintea obiectivului stabilit prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice. Suntem dedicați acestui obiectiv, adeseori până la nivel personal. Schimbările climatice reprezintă nu doar o amenințare pentru afaceri, ci mai ales un pericol direct și personal pentru viața fiecăruia dintre noi!”

Pe măsură ce criteriile ESG se impun, investitorii iau măsuri pentru implementarea schimbărilor, reducerea riscurilor și obținerea de profituri avantajoase. 

CBRE Global Research identifică în cel mai recent raport ESG Investors 2021, 10 dintre cele mai importante aspecte privind politicile ESG actuale pentru investitorii imobiliari și analizează cele mai recente tendințe din industrie, inovații și cerințe de reglementare din aceste categorii.

„Activitatea de închiriere a birourilor din București din primele nouă luni ale anului 2021 a fost extrem de sensibilă la criza sanitară în curs, declanșată de pandemia COVID-19. „Următorul normal”, „muncă hibridă”, „revoluție digitală” au fost noile concepte la care trebuie să se adapteze fiecare companie atunci când își conturează strategiile de dezvoltare. De la începutul anului 2021, în București au fost închiriați aproximativ 189.000 mp, 41% dintre aceștia fiind tranzacționați în trimestrul III. 70% din volumul total tranzacționat în primele nouă luni în București a cuprins proiecte cu certificare verde, marcând un interes semnificativ al pieței. În același timp, factorii ESG au devenit o preocupare majoră pentru investitorii instituționali. Clădirile tranzacționate au fost supuse unor audituri ESG specifice, iar aceste condiții au devenit relevante și pentru condițiile de finanțare” , explică Mihai Patrulescu, Head of Investment Properties, CBRE Romania.

Din punctul de vedere al mediului ((E)nvironment în acronimul ESG), evenimentele legate de schimbările climatice severe au fost o caracteristică aproape constantă în ultimele 18 luni. Investitorii imobiliari comerciali se gândesc mai mult la asigurarea modului în care portofoliile lor pot trece peste crizele viitoare, iar acest lucru ar trebui să țină cont de obiectivele de economisire a energiei/net-zero, de o închiriere premium a proiectelor imobiliare verzi versus închirierea proiectelor imobiliare poluante, și disponibilitatea/viabilitatea materialelor de construcție verzi.

Domeniul real estate este o clasă de active unică, o componentă integrantă a cartierelor și comunităților ocupate de o gamă largă de utilizatori (inclusiv familii, studenți și companii), care nu pot fi mutate fizic și care influențează valoarea și caracterul proprietăților și utilizările terenurilor din jur. Fiind esențiale pentru sănătatea economică a unei regiuni și pentru productivitatea tuturor celor care le folosesc, proprietățile imobiliare au un impact Social profund (S-ul din ESG) asupra comunităților în care se află, de aceea investitorii ar trebui să țină cont de faptul că că locuințele la prețuri accesibile oferă oportunități atractive pentru „investiții de impact” și că sănătatea și bunăstarea influențează design-ul și funcționalitatea clădirilor.

Guvernanța corporativă (G-ul din ESG) acoperă aspecte precum indemnizația de conducere, diversitatea și structura managementului, politicile și practicile legate de prevenirea corupției, plata impozitelor și donațiile politice. Guvernanța corporativă se referă, de asemenea, la valorile unei companii, etică și practici etice. Pe măsură ce guvernele și acționarii solicită o mai mare transparență și raportarea acestor aspecte, investitorii imobiliari vor trebui să se asigure că guvernanța lor adeseori depășește respectarea minimă a reglementărilor relevante. De aceea responsabilitatea socială corporativă, studiile de benchmarking și raportarea sunt esențiale pentru o bună guvernanță corporativă. Tehnologia este de asemenea vitală pentru atingerea obiectivelor ESG.

Vestea bună este că, pe măsură ce industria continuă să reinventeze viitorul muncii de birou și modul în care aceasta va afecta cererea, proprietarii și investitorii din întreaga lume își intensifică eforturile pentru a respecta politicile ESG.

Investitorii adoptă din ce în ce mai mult măsuri de sustenabilitate în toate etapele ciclului de viață al proprietății, de la achiziții, la închiriere și administrarea proprietății. Numeroși investitori efectuează analiza due diligence ESG cu privire la achizițiile lor potențiale, introducând noi clauze pentru închirierea proiectelor imobiliare verzi și adresează aplicarea CapEx și OpEx către management.

Pe plan operațional, în timp ce cerințele de reglementare sporite reprezintă un factor cheie al adoptării politicilor ESG pe multe piețe, proprietarii stabilesc din ce în ce mai mult strategii și planuri de implementare clare pentru scopurile și obiectivele lor ESG, ceea ce influențează modul în care își gestionează activele. Deși măsuri precum generarea de energie regenerabilă și sistemele de apă reciclată implică investiții inițiale semnificative, nu toate acestea necesită o perioadă de rambursare pe mai mulți ani. Inițiativele care vizează comportamentul uman și gestionarea deșeurilor pot avea un impact considerabil asupra reducerii emisiilor la un cost relativ mic.

Colliers: Piața de investiții din România a înregistrat tranzacții de peste jumătate de miliard de euro în primele nouă luni din 2021

0

Birourile rămân principalul punct de interes pentru alocările mai mari de capital, în ciuda unei tranziții clare către sectorul industrial și logistic.

Valoarea totală a investițiilor imobiliare a depășit 540 de milioane de euro în România în primele nouă luni din 2021, aproape jumătate din suma tranzacționată fiind înregistrată în trimestrul al treilea al anului, potrivit consultanților Colliers România. Piața de investiții a scăzut în ansamblu, raportat la tranzacțiile imobiliare de 820 de milioane de euro încheiate în aceeași perioadă din 2020, și se simte o contracție a randamentelor investiționale pentru activele industriale și de birouri de clasa A.

Cererea pe piață rămâne robustă, în condițiile în care lipsa de produse a limitat volumul total. Consultanții Colliers remarcă faptul că mai multe elemente importante rămân pe agendă pentru următoarele trimestre, în principal, dar nu exclusiv, în sectorul birourilor.

Vânzarea de către Atenor a Hermes Business Campus (75.000 de metri pătrați) către fondul maghiar Adventum pentru 150 de milioane de euro a marcat cea mai mare tranzacție a trimestrului și este una dintre cele mai mari tranzacții din piață în ultimii ani. S-a remarcat, de asemenea, și prin faptul că a fost cea mai mare tranzacție cu un singur activ, de la vânzarea hotelului Radisson Blu în 2017.

Totodată, CTP a cumpărat de la Zacaria un portofoliu de depozite de 110.000 de metri pătrați, din mai multe orașe, pentru 60 de milioane de euro, iar Fortress, un fond de investiții sud-african, și-a făcut intrarea pe piața locală de logistică prin achiziționarea noului proiect ELI Park 1 de lângă București (50.000 de metri pătrați) de la Element Industrial/Paval Holding, într-o tranzacție de aproximativ 30 de milioane de euro. 

„Două noi tranzacții industriale și logistice au dus totalul investițiilor industriale din acest an la peste 150 de milioane de euro, reprezentând aproape 30% din volumul total, un salt semnificativ de la 80 de milioane de euro pentru tot anul 2020 și de aproape 60 de milioane de euro în 2019 și 2018. Cum acest sector va înregistra tranzacții de peste 200 de milioane de euro până la finalul anului, 2021 va fi unul din cei mai buni ani din istorie din prisma ponderii industrialului în total activitate, iar randamentele pentru astfel de active probabil se vor comprima și în România”, explică Robert Miklo(foto), Head of Capital Markets la Colliers.

La nivelul Europei Centrale și de Est (CEE), consultanții Colliers estimează că volumul investițiilor imobiliare va crește și va atinge niveluri similare cu 2020, de aproximativ 10 miliarde de euro până la sfârșitul lui 2021. Estimarea preliminară pentru Europa, Estul Mijlociu și Africa (EMEA) era de scădere anuală a volumelor cu aproximativ 32% în primele 9 luni ale anului, o scădere similară cu cea înregistrată în România. Locațiile centrale din capitale rămân principala țintă a investitorilor în cele mai mari economii europene, în special în sectorul birourilor, dar și orașele de rangul doi atrag atenția. 

Activele logistice continuă să acționeze ca un magnet pentru investiții, în contextul revoluției comerțului electronic și al provocărilor generate de pandemie pe lanțul de aprovizionare, notează Colliers în ultimul său raport EMEA Markets Snapshot Capital Markets Q3 2021. Incertitudinea politică ar putea afecta încrederea investitorilor spre sfârșitul anului, iar traiectoria pandemiei în lunile de iarnă este un alt potențial motiv de îngrijorare. Chiar și așa, este de așteptat ca mai multe tranzacții mari să se încheie în ultimele trei luni ale anului, ceea ce contribuie la încheierea lui 2021 într-o notă puternică. 

Electrica primește o finanțare de 750 de milioane lei pentru extinderea lanțului valoric al energiei electrice, ce include și producția de energie electrică din surse regenerabile

0

Societatea Energetică Electrica S.A., unul dintre principalii jucători de pe piața de distribuție și furnizare a energiei electrice din România, a semnat un acord de finanțare, în valoare de 750 milioane lei, cu Erste Group Bank AG și Raiffeisen Bank Romania S.A. Electrica va folosi împrumutul de aproximativ 150 de milioane euro pentru finanțarea implementării strategiei Grupului pentru perioada 2019-2023, care are în vedere extinderea lanțului valoric al energiei electrice, în special în ceea ce privește producția de energie electrică, cu o atenție sporită pe producția din surse regenerabile și servicii cu valoare adaugată.

Finanțarea de 750 milioane lei are o durată de maximum doi ani, iar la sfârșitul acestei perioade, Electrica, de comun acord cu băncile finanțatoare, are opțiunea să realizeze o emisiune de obligațiuni pentru refinanțarea facilității sau să transforme finanțarea într-un împrumut cu amortizare integrală pe 5 ani. Pentru această facilitate de credit, Erste Group și Raiffeisen Bank România sunt co-finanțatori în mod egal, iar Banca Comecială Română, filială română a Erste Group, acționează drept Agent de Garanții și Plăți. 

În această tranzacție, Grupul Electrica a fost asistat de o echipă de consultanți de la firma de avocatură Filip & Company, în timp ce creditorii au fost consiliați de Dentons Europe – Zizzi-Caradja și Asociații.

„Semnarea acestui acord de finanțare cu două dintre băncile partenere ale companiei este încă un pas important pe care îl facem în implementarea strategiei de creștere a Grupului Electrica. Acordul ne permite finanțarea proiectelor din sectorul producției de energie regenerabilă, atât în zona de operare, cât și în cea de tip greenfield, și reprezintă, totodată, o reafirmare a angajamentului nostru de a contribui cu eforturi proprii la îndeplinirea obiectivelor de mediu ale Pactului Ecologic European”, a declarat Corina Popescu, Director General al Electrica SA.

„Acordul de finanțare la care am ajuns cu Electrica, în valoare de 150 de milioane de euro, exemplifică modul în care Erste Group sprijină companiile din regiunea CEE în tranziția lor către un viitor mai verde, prin susținerea implementării pe scară largă a surselor de energie regenerabilă și îmbunătățirea rețelelor electrice”, a declarat Radu Moldovan, Industry Lead for Energy and Infrastructure Erste Group. 

„Banca Comercială Română este unul dintre principalii parteneri ai Electrica și susține activ dezvoltarea portofoliului de produse și servicii ale grupului, iar facilitatea de credit sindicalizat, oferită prin Erste Group, vine să consolideze această colaborare”, a menționat Ramona Kurko, Head of Energy and Utilities, în cadrul BCR.

„Ca instituție financiară știm cât de importantă este canalizare fondurilor spre proiecte sustenabile, iar sprijinirea clienților pentru a-și atinge obiectivele de sustenabile înseamnă și finanțari precum împrumutul de 150 de milioane de euro, semnat astăzi cu Electrica SA. Astfel de proiecte asigură tranziția către o economie durabilă, generând impact pozitiv în comunitate și valoare pentru societate, în ansamblul său. De altfel, acordul de finanțare cu Electrica este exemplul perfect despre cum ne desfășurăm activitatea bancară într-un mod responsabil, folosind produsele și serviciile noastre de finanțare și consultanță pentru a permite companiilor tranziția către un model durabil de afaceri, în vederea atingerii prosperității pe termen lung”, a declarat Cătălin Cepișcă, Senior Manager, Departamentul Energie, Metale și Utilități, în cadrul Raiffeisen Bank.  

XTB: Tesla înregistează un nou record în istoria piețelor de capital. Cât de sustenabilă e creșterea?

0

  • În doar 12 zile de tranzacționare, investitorii mondiali au impulsionat cu aproape 400 de miliarde de dolari valoarea companiei Tesla. Această performanță reprezintă cea mai rapidă creștere într-o perioadă scurtă de timp din istoria piețelor de capital. 
  • Iar în timp ce alți producători mari de automobile au avut vânzări în scădere, Tesla a reușit să-și crească vânzările în T3 2021 cu 56,8% față de T3 2020. 
  • Despre cât de sustenabil este avântul luat de compania condusă de Elon Musk și care este semnificația acordului de vânzare a 100.000 de vehicule electrice către Hertz, ne explică Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaționale, listată pe Bursa de la Varșovia.

Acțiunile Tesla au început să crească după ce, pe 20 noiembrie, a prezentat o serie de câștiguri puternice pentru al treilea trimestru al anului 2021. Două zile mai târziu, capitalizarea sa de piață a depășit pragul de 1.000 de miliarde de dolari pentru prima dată în istorie. Apoi, vestea unui acord de vânzare a 100.000 de vehicule electrice către Hertz, un jucător important din sectorul de închirieri auto, a propulsat prețul acțiunilor către obținerea unui avans de o zi de 13%, până la 1.025 de dolari pe acțiune. Acțiunile Tesla au scăzut cu aproape 4% la începutul sesiunii de marți după ce CEO-ul și fondatorul său, Elon Musk, a scris pe Twitter că nu a fost semnat un contract de vânzare cu Hertz, sugerând că afacerea nu a fost finalizată. Totuși, pierderile au putut fi recuperate. Sesiunea de pe 3 noiembrie a înregistrat un preț de închidere al acțiunilor la un nou maxim istoric de 1.213 dolari. În doar două săptămâni, valoarea de piață a Tesla a crescut de la 818 miliarde de dolari la 1.180 miliarde de dolari, ceea ce presupune un avans de aproximativ 360 de miliarde de dolari. 

Bloomberg a raportat că firma de închirieri auto, Hertz, a plasat o comandă de 100.000 de mașini Tesla pentru a construi o flotă de închiriere de vehicule electrice până la sfârșitul anului 2022. Acordul, care va aduce un venit de 4,2 miliarde USD pentru Tesla, este cea mai mare achiziție de vehicule electrice din istorie. Mașinile urmează să fie livrate într-o perioadă de aproximativ 14 luni. De asemenea, acordul ar putea consolida poziția Tesla ca producător de vehicule electrice de top pentru comenzi mari, având în vedere produsele sale consacrate și baza de producție în creștere rapidă, care include viitoarele fabrici din Texas și Germania. 

În plus, Morgan Stanley și-a majorat prețul țintă pentru acțiuni de la 900 USD la 1.200 USD. Avantajul nu este doar în termeni monetari. Conform unui sondaj realizat în 2015 de Enterprise Holdings, aproximativ 62% dintre respondenți au spus că o experiență pozitivă de închiriere a unui anumit anumit model de vehicul i-a determinat să ia în considerare achiziționarea acestuia pentru utilizare personală.

În plus, acest contract poate reprezenta o oportunitate bună de marketing pentru Tesla, care nu cumpără publicitate. În schimb, Hertz are o activitate publicitară destul de solidă, factor de pe urma căruia poate profita și compania. 

Tesla a raportat câștigurile pentru Q3 2021 pe 20 octombrie după închiderea sesiunii de pe Wall Street. Veniturile din al treilea trimestru al anului au atins 13,76 miliarde dolari, situându-se aproximativ la mijlocul intervalului estimativ compilat de Bloomberg (11,71 – 15,89 miliarde dolari). Câștigul per acțiune ajustat a crescut de la 0,76 USD în T3 2020 la 1,86 USD în T3 2021 (interval estimativ: 1,04 – 2,10 USD). 

Venitul net a fost de 1,658 miliarde dolari. Atât vânzările cât și câștigurile din al treilea trimestru al anului 2021 au însemnat noi recorduri pentru Tesla. Ce este și mai important este că Tesla a reușit să crească vânzările în acest trimestru 3 cu 56,8% YoY. Între timp, alți producători de automobile care au raportat deja câștiguri au indicat vânzări în scădere din cauza penuriei de semiconductori și a opririlor de producție cauzate de acest deficit.

În timp ce Tesla a reușit să crească vânzările pe parcursul trimestrului, veniturile ar fi putut fi chiar mai mari dacă nu ar fi fost problemele legate de lanțul de aprovizionare care afectează economia globală. Tesla a spus că, din cauza penuriei de semiconductori precum și a problemelor din porturi, a avut o capacitate limitată de a spori producția și de a satisface cererea de vehicule electrice. 

Cu toate acestea, compania a reușit să livreze un număr record de mașini în trimestrul respectiv – 241.300 de unități. În timp ce Tesla a depus eforturi pentru a crește producția, a reușit să mărească profitabilitatea, marja brută a segmentului auto extinzându-se de la 27,7% în T3 2020 la 30,5% în T3 2021.

Firma înființează noi fabrici în Texas și Germania și crește producția la fabrica sa din Shanghai. Se așteaptă ca producția modelului Y să înceapă în fabricile din Texas și Germania înainte de sfârșitul anului. Deoarece capacitatea de producție va crește semnificativ, producția se poate majora odată ce lipsa cipurilor este definitiv rezolvată.

Analiștii de la instituțiile financiare majore au văzut ultimul raport trimestrial ca fiind unul solid și au decis să majoreze recomandările pentru prețul țintă al acțiunilor:

  • Wells Fargo a crescut prețul țintă de la 660 USD la 860 USD
  • Cowen & Co a crescut prețul țintă de la 580 USD la 625 USD
  • RBC a crescut prețul țintă de la 755 USD la 800 USD
  • Credit Suisse a mărit prețul țintă de la 800 USD la 830 USD
  • Canaccord Genuity a mărit prețul țintă de la 940 USD la 1.040 USD

În timp ce creșterea țintei de preț este, în general, pozitivă, trebuie remarcat faptul că toate țintele noi de preț sunt sub prețul actual al pieței, sugerând că analiștii văd în continuare acțiunea ca fiind supraevaluată. Evaluările mai mici sunt oarecum justificate deoarece Tesla a avertizat că problemele în curs ale lanțului de aprovizionare vor afecta probabil marjele în trimestrele următoare.

Compania deține titlul de cel mai „valoros” producător de automobile din lume de ceva timp, dar mărci precum Ford și GM produc mai multe mașini. În trecut, doar Apple, Microsoft, Amazon și Alphabet, proprietarul Google, au ajuns la o evaluare de 1.000 de miliarde de dolari, toate fiind companii de tehnologie. Amazon s-a alăturat acestui club de elită în ianuarie anul trecut, la 23 de ani după ce a devenit o companie publică. 

În comparație, producătorul de mașini electrice a avut nevoie de doar 11 ani. Ceea ce face realizarea Tesla cu atât mai remarcabilă este că este primul producător auto care a atins această etapă. Firma are în prezent o capitalizarea de piață egală cu suma celor mai mari nouă producători de automobile din lume, inclusiv giganți din sector precum Volkswagen și Toyota.

Ani de zile, Tesla a întâmpinat dificultăți în suplimentarea puterii de producție de mașini, ceea ce i-a determinat pe unii investitori să considere că va eșua. Însă, anul trecut, compania și-a îmbunătățit ”planul de joc” și a devenit profitabilă pentru prima dată în istorie, ceea ce a determinat o creștere a prețurilor acțiunilor sale.

În continuare se pune întrebarea dacă evaluarea companiei este sau nu justificată. Deși multe păreri tind să încline către un răspuns negativ, urmărind evoluția din trecut vedem că de fiecare dată a reușit să îi contrazică pe „critici”. O neîncredere similară vuia în rândul investitorilor și anul trecut, când compania a fost adăugată în componența indicelui S&P 500, având o evaluare de „doar” 550 de miliarde de dolari. La acea vreme acest nivel părea să fie nejustificat și nesustenabil. Acum, valoarea sa s-a dublat.

Trebuie să ținem cont și de contextul actual, când am observat numeroase situații de acțiuni tip „meme” care au „explodat” în valoare fără a fi susținute de aspecte fundamentale de evaluare. În plus, trebuie subliniate și condițiile extraordinare de piață care au dus la niveluri de lichiditate nemaivăzute pe piețele de capital. În acest mediu, creșterea puternică a prețului acțiunilor Tesla nu mai pare la fel de exagerată. 

În continuare, compania propune o serie de proiecte interesante pentru planul său de business, care au potențial chiar de a influența întregul spațiu al sectorului de autoturisme electrice. Săptămâna aceasta, Tesla a anunțat un program pilot care permite mașinilor non-Tesla să folosească stațiile „supercharger” ale companiei în 10 locații din Țările de Jos. Compania consideră că această încercare este esențială pentru a accelera adoptarea în masă a vehiculelor electrice la nivel mondial. Această mișcare ar putea fi benefică în contextul în care numărul de vehicule electrice ar putea crește exponențial.

Unul dintre aspectele care susțin tabără opozanților este faptul că Tesla are o pondere mai mică de 1% din vânzările globale de mașini. Totuși, Elon Musk și compania sa sunt recompensați de către investitori pentru că au anticipat direcția viitoare a industriei. În plus, deși Tesla este un producător auto, Wall Street o tratează și o evaluează ca pe o companie de tehnologie, această dualitate fiind un atuu până în prezent.

Analiză 2Performant: Black Friday nu mai este o zi, ci o lună

0

Cum se pregătesc magazinele online pentru cel mai așteptat eveniment de vânzări al anului

Black Friday, cunoscută în mod tradițional drept ziua cu cele mai mari reduceri, se anunță a fi anul acesta un adevărat maraton de reduceri care se va întinde pe toată durata lunii noiembrie și va marca începutul sezonului de cumpărături pentru Sărbători. Compania de tehnologie 2Performant, liderul pieței de marketing afiliat din România, listată pe piața AeRO a BVB și inclusă în indicele BET AeRO (simbol bursier 2P), care operează cea mai mare platformă de marketing afiliat din România și este direct conectată la industria comerțului online, preconizează că Black Friday 2021 va însemna în primul rând o extindere a perioadelor de promoții, dar și cumpărători mai atenți și mai conștienți de prețuri și de valoarea ofertelor magazinelor online. În plus, pe fondul noilor restricții, retailerii se așteaptă ca magazinele online să fie la fel de căutate ca anul trecut, când s-a desfășurat primul Black Friday în pandemie. Trendul ascendent al acestui sector este susținut și de faptul că 2Performant a intermediat de la începutul anului și până în prezent nu mai puțin de 1 milion de vânzări pentru magazinele din platformă, prag pe care compania l-a atins în 2020 la sfârșit de an. 

Raluca Negrea, Country Manager 2Performant România și Bulgaria

„Încă de anul trecut am observat că fenomenul Black Friday suferă modificări dictate de contextul pandemic, fie că vorbim de ore de cumpărare diferite, consumatori noi în online, fie că ne uităm la produsele cele mai căutate. Numărul mare de consumatori din online și interesul lor crescut pentru promoții au determinat multe magazine să înceapă ofertele de Black Friday mai devreme, astfel că acum ne uităm la acest eveniment de shopping într-un interval de timp mai extins. O parte dintre marii retaileri au anunțat deja că anul acesta au extins perioada promoțiilor și putem vorbi de un Black Friday prelungit la mai multe zile sau chiar săptămâni, dar și de micro campanii în context de Black Friday: pre Black Friday launch, Cyber Monday, Black Friday Extended, Black Days etc. Pentru magazine este deja o provocare să poată anticipa perioadele de vârf ale acestor campanii, dar și o oportunitate să capteze cât mai mult din publicul activ acum în online”, spune Raluca Negrea, Country Manager 2Performant România și Bulgaria.

În ceea ce privește profilul celor  care cumpără online, și acesta s-a diversificat, fiind mai evidentă prezența celor cu vârsta de peste 65 de ani, care au început încă de anul trecut să cumpere online și să plătească cu cardul și au avut timp să se obișnuiască cu beneficiile shoppingului online. De asemenea, și consumatorii obișnuiți să călătorească mult și să cumpere produse de lux și-au făcut simțită prezența în Black Friday 2020, iar o parte dintre ei  au rămas fideli magazinelor online. 

„Pandemia a adus în online un număr semnificativ mai mare de cumpărători noi, iar pentru mulți dintre ei anul trecut a însemnat și primul Black Friday în online. Ne așteptăm ca acest lucru să se păstreze și anul acesta, pentru că oamenii au avut timp să descopere beneficiile shoppingului online. Magazinele au acum ocazia să-i fidelizeze și mai mult pe seniorii care au început anul trecut să cumpere online. Cu siguranță consumatorii, și mai ales cei tineri, sunt tot mai conștienți de drepturile pe care le au și nu vor rata să penalizeze, mai ales prin retururi, dar și prin review-uri, magazinele online care le vor înșela așteptările prin calitatea produselor, preț sau livrare întârziată. Consumatorii care sunt obișnuiți cu prețurile online, cu promoțiile, vor fi mai conștienți și de valoarea discounturilor oferite de retaileri”, mai spune Raluca Negrea. 

Cum se pregătesc retailerii

Pandemia a adus în online un număr semnificativ mai mare de cumpărători noi, pe fondul scăderii vizitelor în magazinele offline, iar pentru mulți dintre ei anul trecut a însemnat și primul Black Friday în online. Este un trend care se păstrează și în 2021, iar estimările indică o creștere de 15% a comerțului online față de anul precedent. În primele nouă luni ale acestui an, 2Performant obsrevă în platforma sa de marketing afiliat o tendință de creștere de aproape 35% pe valoarea vânzărilor și 27% pe numărul de vânzări generate de afiliați pentru magazinele online din platformă, față de aceeași perioadă a anului trecut. În acest context, retailerii au ocazia să fidelizeze și mai mult o paletă variată de public, în contextul Black Friday.

Elefant.ro estimează vânzări de peste
2 milioane de euro de Black Friday

Unul dintre brandurile active în platforma 2Performant.com, Elefant.ro estimează că ofertele pregătite pentru anul acesta vor genera vânzări de peste 2 milioane de euro de Black Friday. „Ne-am asigurat ca produsele din categoriile în trend, cum ar fi parfumurile, în special cele arăbești, cosmeticele, jucăriile, ceasurile și zona de home and deco, să fie prezente în oferta noastră de Black Friday cu prețuri agresive. Estimăm vânzări de peste 2 milioane de euro. Dacă anul trecut a fost un boom al clienților online, anul acesta ne așteptăm la un Black Friday cu mult mai mult focus pe conversii și interes pentru categoriile principale”, e de părere Călin Spiridon, CMO Elefant

Black Friday extins la Orange

Pentru Orange, Black Friday va începe anul acesta din 1 noiembrie și se va desfășura pentru o perioadă suficient de lungă, astfel încât clienții să aibă șanse egale de a-și achiziționa produsul dorit. Iar noutatea în magazinul online este anul acesta o nouă categorie de produse eco-friendly: telefoanele recondiționate premium, care deja vin cu un preț promoțional, iar în perioada de Black Friday vor beneficia de o extra reducere. „Oferta noastră din magazinul online va oferi o gamă largă de produse din toate categoriile, de la telefoane și accesorii, cât și pentru obiecte conectate. Ne așteptăm ca vânzările din acest an să depășească vânzările de anul trecut și, în plus, ne așteptăm la o creștere pe categoria de produse eco-friendly premium, care se regăsesc exclusiv online în oferta Orange”, spune Laurențiu Mitrea, Digital Marketing Manager Orange.  

    Litera.ro, creștere de 30% a încasărilor de
Black Friday față de anul trecut

    Litera.ro anunță cărți pe gustul tuturor și o ofertă comercială mult mai generoasă decât anul trecut, cu mai multe titluri cu reduceri substanțiale și cadouri. „Anul acesta ne bazăm pe o echipă mult mai vastă de afiliați în 2Performant comparativ cu 2020. Ne propunem creștere de 30% a încasărilor comparativ cu anul trecut, avand în vedere că ne-am extins rețeaua de afiliați în 2Performant și cu unii dintre ei avem deja o colaborare de succes. Editura Litera se pregătește pentru un Black Friday de poveste. Plănuim reduceri extraordinare la titlurile noastre bestseller,  cadouri memorabile și multe surprize, pe care așteptăm cu nerăbdare să le împărtășim cu cititorii noștri. În ceea ce privește categoriile de produse de interes pentru cumpărătorii noștri, menționăm cărțile din colecțiile noastre cele mai îndrăgite (Blue Moon, Buzz Books, Moon Light, Carte Pentru Toți, Disney, DK, National Geographic, Prima mea lectură, etc.), precum și Calendarul de Advent Disney Pixar, un produs de sezon disponibil în exclusivitate pe Litera.ro”, declară Nicoleta Pandelea, Digital Marketing Specialist Litera

    Chilipirul Zilei, reduceri de până la 60% 

    Pentru acest Black Friday, Chilipirul Zilei anunță super reduceri de până la 60% pentru toate categoriile de produse din ofertă. „Cumpărătorii noștri arată un interes crescut pentru categoriile de canapele și colțare, dressinguri, fotolii și covoare. Prin prisma schimbărilor economice și de comportament din pandemie, credem că cei mai mulți dintre clienți vor fi mai chibzuiți și mai atenți la achiziții. De aceea, ofertele noastre și beneficiile pe care le vom oferi chiar vor fi de nerefuzat și mult mai avantajoase decât anul trecut. În contextul economic actual, sperăm ca orientarea spre produse la preț de chilipir ne va aduce mai multe comenzi în acest an de Black Friday și estimăm ca peste 12,5% din acestea să fie generate cu ajutorul platformei 2Performant”, declară Gina Tudosa, CEO Chilipirul-Zilei.ro.

Metodă nouă de livrare în Black Friday la evoMAG

Al doilea Black Friday în pandemie va marca o prezență crescută a utilizatorilor în online, iar evoMAG mizează pe un Black Friday de 1 lună (29 octombrie – 28 noiembrie) și categorii de produse precum telefoane, televizoare, laptopuri, componente PC, monitoare sau vehicule electrice. „Anul acesta de Black Friday ne așteptăm la o creștere cu 10% față de anul trecut. În plus, anul acesta vom avea o categorie nouă, PC-uri by evoMAG, dar și o metodă de livrare nouă prin easybox”, anunță Marian Călinescu, Marketing Teamleader evoMAG

Vivre, website nou de Black Friday

Pentru Black Friday 2021, Vivre anunță zeci de mii de produse la cele mai mici prețuri din an, pentru următoarele categorii: canapele, colțare, birouri, scaune, lenjerii de pat, decorațiuni, covoare, fashion, chiar și mobilier pentru exterior. Totodată, retailerul a pregătit chiar și o versiune îmbunătățită a website-ului, care le permite clienților să navigheze mai ușor printre categoriile de produse și să își găsească mai rapid preferatele. „În anul 2020, în prima oră a campaniei de Black Friday au fost înregistrate aproximativ 4.800 de comenzi, cu o valoare medie a coșului de cumpărături de aproximativ 100 euro. De Black Friday 2021, am pregătit o serie de surprize și multe produse la reducere, selectate din listele de favorite ale clienților noștri. De asemenea, date fiind optimizările făcute pe website-ul nostru, anul acesta clienților le va fi mult mai ușor să ajungă la produsele dorite și vor trece mult mai rapid prin procesul de achiziție a acestora. Din punctul de vedere al comportamentului de consum al clienților, se observă o creștere în tendința de a achiziționa cadourile de Crăciun pentru cei dragi în perioada de Black Friday, motiv pentru care le recomandăm afiliaților să își îndrepte atenția și în această zonă în perioada care urmează”, spune Andreea Arion, Junior Affiliate Manager Vivre

________________

2Performant este o companie românească de tehnologie ce dezvoltă, operează și monetizează 2Performant.com – platformă integrată de marketing afiliat, cel mai eficient instrument de promovare și vânzare disponibil astăzi. Prin această platformă business-urile, în special magazinele online, pot colabora cu parteneri afiliați, zeci sau sute de specialiști în digital, care generează vânzări pentru aceste branduri și primesc comisioane, într-un model bazat pe transparență și performanță. 

2Performant este liderul pieței de marketing afiliat din România și prima companie de tech listată pe piața AeRO a BVB (simbol bursier 2P) cu focus 100% pe dezvoltarea produsului propriu. 

Compania are o activitate de 13 ani și a investit până acum peste 1 milion de euro în propria tehnologie. Este activă din 2011 pe piața din Bulgaria, iar în prezent derulează integrări cu importanți parteneri din eCommerce-ul global. 2Performant a intermediat până acum vânzări în valoare de peste 284 de milioane de euro, prin mai mult de 480 de milioane de clickuri, pentru 785 de jucători din eCommerce din România și din regiune.

Investiție în școala incluzivă

0

Mediul organizațional și mediul privat conlucrează pentru dezvoltarea unei investiții dedicate educației și formării incluzive: Asociația Zi de Bine și Organizația Umanitară Concordia amenajează o sală de curs, un spațiu multifuncțional interior și un spațiu de învățare în aer liber la Școala Primară Concordia din Ploiești, prima școală incluzivă din România, pentru copii din medii vulnerabile, dezavantajați social sau financiar. Bugetul necesar pentru implementarea proiectului susținut de Asociația Zi de Bine este de 20.000 de euro, sumă oferită de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine: Lidl România, Grupul EON România și UniCredit Bank.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Încă de la lansarea Asociației Zi de Bine am realizat mai multe proiecte special concepute pentru copii, pentru că știm că îndrumarea lor, exact în momentul în care fac primii pași în educație, este extrem de importantă. Ne-am dorit ca cei mici să intre în săli de clasă care să-i facă să se simtă confortabil și în același timp, să le încurajeze și să le hrănească curiozitatea”.

Diana Certan, director executiv al Organizației Umanitare Concordia: „Conceptul educațional al școlii noastre pune în prim plan dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, ca pârghie pentru dezvoltarea cognitivă. Copiii proveniți din medii vulnerabile au nevoie de înțelegere și îndrumare deoarece situațiile cu care se confruntă sunt extrem de dificile. De aceea, fiecare element din școală este construit cu empatie și grijă față de copii. În cadrul școlii, sistemul de studiu include învățare diferențiată în funcție de nevoile și talentele fiecărui elev. Astfel, fiecare clasă are doi învățători simultan care să poată lucra diferențiat cu copiii, în funcție de abilitățile și performanțele acestora, predarea unei limbi străine se face încă de la clasa pregătitoare iar dezvoltarea cognitiv-emoțională a copiilor se face prin intermediul artei și a orelor în aer liber. Studiile arată că școlile primare cu orientare către muzică și arte vizuale au cea mai mare rată de creștere a IQ-ului la media de copii. Suntem extrem de încântați de acest proiect și ne bucurăm nespus când putem să mai facem încă un pas pentru copiii care au nevoie de ajutorul nostru”.

Inițiatorii descriu astfel proiectul: „Cele două săli interioare vor fi folosite pentru a facilita comunicarea cu copiii proveniți din medii vulnerabile care au nevoie de confort emoțional, în special elevii de la clasa pregătitoare, care fac tranziția de la grădiniță la școală. În sala multifuncțională se vor putea desfășura activități pentru elevi, profesori și părinți, de la ore de consiliere individuală, la grupuri de învățare, ateliere pentru copii și părinți, ore de teatru și arte și ore de muzică. Astfel, noua clasă multi-funcțională va fi dotată cu mobilier specific pentru activitățile ce se vor desfășura în spațiul dedicat, dar și cu materiale necesare activităților: șevalete și materiale pentru orele de artă, instrumente muzicale și panouri pentru expus lucrările copiilor. Totodată, grădina pedagogică deja existentă în curtea școlii va fi îmbunătățită cu materiale pentru experimentare (de ex. microscoape), ustensile pentru grădinărit, mobilier specific pentru depozitat materialele didactice și băncuțe multifuncționale unde copiii pot învăța în aer liber”. 

Cei care doresc să susțină proiectele realizate de Asociația Zi de Bine, o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau își pot dona ziua de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația Zi de Bine are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Cu un istoric de 30 de ani în România, Concordia este caracterizată ca „o organizație neguvernamentală internațională, independentă, dedicată sprijinirii copiilor, tinerilor și familiilor aflate în nevoie, spre o viață mai independentă și mai responsabilă. Proiectele noastre se derulează în București, Ploiești și Ariceștii Rahtivani (județul Prahova), Odobești (județul Dâmbovița) și se adresează unui număr de peste 2.000 de persoane în fiecare an”.

E-DISTRIBUȚIE DOBROGEA ÎNCEPE RELOCAREA REȚELELOR ELECTRICE PENTRU A ELIBERA ACCESUL CĂTRE NOUL POD PESTE DUNĂRE ÎN ZONA BRĂILA

0

E-Distribuţie Dobrogea, operator de distribuție a energiei electrice parte a grupului Enel, începe săptămâna aceasta lucrările de relocare a rețelelor de medie tensiune din zona Smârdan – Măcin pentru a permite realizarea unui drum național proiectat pentru accesul la noul pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila.

Lucrările vor fi finalizate până în primăvara anului viitor. Traseul pentru reteaua de medie tensiune a fost re-proiectat pentru a facilita construirea noului drum de acces de pe malul dobrogean către noul pod suspendat peste Dunăre, ce va fluidiza traficul dinspre Brăila spre Măcin. 

Proiectul constă într-o supratraversare (construirea retelei peste noul drum național) și două relocări ale liniei de medie tensiune existente, urmând să fie postați 19 stâlpi de medie tensiune, 2 stâlpi de înaltă tensiune, cu un traseu în lungime de 3,5 km de rețea de medie tensiune. 

În Dobrogea, E-Distribuție are planificate, în 2021, investiții de 176 de milioane de lei în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice, inclusiv prin instalarea de contoare inteligente. Valoarea programelor de modernizare și de mentenanță a rețelei electrice din acest an se adaugă investițiilor de 1,49 de miliarde de lei, realizate în total de E-Distribuție Dobrogea în perioada 2006 – 2020.

În total, companiile E-Distribuție din România investesc anul acesta aproximativ 940 milioane de lei, echivalentul a 191 milioane de euro, în modernizarea, digitalizarea și extinderea rețelei electrice din București și din cele zece județe din țară în care își desfășoară activitatea. Programele de investiții din acest an au impact direct asupra capacității rețelei de a distribui energie noilor consumatori și de a îmbunătăți gestionarea întreruperilor neplanificate, pentru alimentarea în siguranță a clienților

Rețelele electrice operate de cele trei companii E-Distribuție numără peste 131.000 de kilometri, 286 stații de transformare și 23.575 posturi de transformare. În 2020, acestea au distribuit peste 15,3 TWh de energie electrică, prin linii electrice de înaltă, medie și joasă tensiune.


Sondaj eToro: Investitorii români, îngrijorați de starea economiei țării

0

Investitorii români se tem din ce în ce mai mult de inflație și de starea economiei naționale, potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat*, care a cercetat preferințele investitorilor individuali.

Luând în considerare instabilitatea politică și criza pandemică, nu este surprinzător faptul că un procent uriaș de 70% dintre investitorii români intervievați nu sunt încrezători în ceea ce privește evoluția economiei românești, o creștere a neîncrederii de 12% față de acum trei luni. În plus, mai puțini investitori sunt dispuși să își majoreze investițiile. Cu toate acestea, investitorii români manifestă un interes ridicat față de criptoactive, care pot fi văzute ca o protecție împotriva inflației. 

Investitorii români rămân interesați de acțiunile locale, dar tranzacționează și acțiuni străine, cum ar fi cele din S&P 500 și DJIA (Dow Jones Industrial Average), ce includ multe companii care operează la nivel mondial și oferă branduri familiare consumatorilor. 29% dintre investitori  au declarat că dețin acțiuni internaționale, cu puțin sub cifra celor care au indicat că dețin acțiuni la BVB (35%). 

Deși sunt interesați de acțiuni, potrivit căutărilor pe Google, investitorii români sunt și mai interesați de criptoactive. Studiul eToro Retail Investor Beat, realizat în al treilea trimestru al acestui an în 12 țări, a arătat că 51% dintre investitorii români chestionați dețin astfel de active. Aceasta reprezintă o creștere de 5% față de cei 46% în trimestrul trecut. Este mai mult decât dublu față de media investitorilor din cele 12 țări incluse în sondaj, care este de 24%. Cu cei 51% dintre investitori, România se află pe primul loc în ceea ce privește numărul de investitori care au criptoactive în portofoliile lor, urmată de Polonia cu 37% și Cehia cu 31% dintre investitori.

Revenind la indicele S&P 500, sentimentul investitorilor români este în mare parte pozitiv, 31% dintre aceștia considerând că în următoarele 12 luni indicele va crește între 6 și 15%, în timp ce 3% dintre investitori sunt foarte optimiști că acesta va urca peste 15%. La polul opus, doar 14% dintre românii intervievați cred că S&P 500 va suferi o corecție de până la 15%, iar 5% sunt foarte pesimiști, considerând că indicele se va prăbuși cu peste 15%.  

În ciuda faptului că sunt în mare parte optimiști în ceea ce privește perspectivele viitoare ale piețelor, investitorii români intenționează să își reducă investițiile în acțiuni autohtone (de la 35% la 31%), în acțiuni străine (de la 29% la 27%), dar să își majoreze investițiile în mărfuri de la 15% în prezent la 21% în următoarele 12 luni. Puțini (2%) intenționează să-și diminueze investițiile în criptoactive. 

În ceea ce privește sumele care vor fi investite, 28% dintre investitorii români chestionați au declarat că vor investi mai mult în următoarele 12 luni, în timp ce 33% vor investi mai puțin, iar 38% vor investi aproximativ aceeași sumă ca și până acum. Unul dintre motive ar putea fi faptul că majoritatea investitorilor – 58% – se tem de o corecție a pieței interne, în următorul an. 

Sondajul eToro Retail Investor Beat a întrebat 6.000 de investitori individuali, din 12 țări, inclusiv România, despre obiceiurile lor legate de investiții și despre sentimentul față de piețe. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind independenți sau consiliați, trebuind să dețină cel puțin un produs de investiții și nefiind necesar să fie utilizatori eToro. 

 


*Cercetarea a fost realizată de Opinium în perioada 17- 30 septembrie 2021 pe eșantion de 6.000 de investitori individuali din 12 țări – câte 500 în fiecare țară: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania, Olanda, Danemarca, Australia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro .