Înscrieri la olimpiada digitală de matematică Brio Challenge

0

Preluate în bună parte de mediul privat în condițiile declinării posibilității de organizare anul trecut de către Ministerul Educației în condițiile pandemiei, continuă în acest an școlar. O concretizare este olimpiada digitală de matematică Brio Challenge, organizată de platforma ed-tech de măsurare a performanței educaționale Brio® (avizată de Ministerul Educației), susținută de sponsorii oficiali Asociația Dedeman, UniCredit Bank și Prestigio.

Înscrierile (în secțiunea special dedicată olimpiadei de pe pagina www.brio.ro/challenge) și prima etapă a olimpiadei au loc în perioada 4 octombrie-3 noiembrie, iar finala se va desfășura pe 4 decembrie. La olimpiadă se pot înscrie elevi din clasele II – XII. 

Gabi Bartic, CEO Brio®, subliniază: „Suntem extrem de bucuroși că Brio Challenge a ajuns deja la a treia ediție. Participarea extrem de largă la precedenta ediție nu se datorează doar premiilor foarte interesante, ci nevoii copiilor de a demonstra cât de buni sunt, de fapt. Și nevoii lor de a-și valida, mereu, cunoștințele. Ne aflăm așadar în fața unei ediții în care suntem curioși să-i cunoaștem, din nou, pe cei mai buni matematicieni. Tuturor le promitem o competiție serioasă și extrem de bine organizată. Iar celor care cred că nu pot fi organizate competiții online corecte, le lansăm invitația de a ne urmări. Le vom demonstra că noi, la Brio, putem”.

Organizatorii ne oferă mai multe detalii: „Asemenea primelor două ediții, participarea la Olimpiada Digitală de Matematică, Brio Challenge, este gratuită.  La înscriere, fiecare elev va primi credite pe care le va putea folosi în primele două etape ale competiției. La finalul primei etape, cei care au obținut un scor mai mare de 80 de puncte se vor califica în cea de-a doua etapă, care va avea loc între 8 și 22 noiembrie.  În etapa a doua, după o serie nouă de teste, a căror dificultate este crescută, vor fi selectați cei mai buni 10 elevi de la fiecare clasă, în baza rezultatelor obținute. Aceștia vor ajunge în Etapa Finală, acolo unde vor lupta pentru titlurile de campioni și vicecampioni naționali Brio Challenge.  Finala va fi supravegheată video, fiind necesar ca participanții să aibă activată camera laptopului sau a tabletei de pe care vor efectua testele. În total, vor fi acordate 36 de premii: 12 premii pentru Campioni, ce vor consta în câte un Iphone 12 și 24 de premii pentru Vicecampioni, ce cuprind câte o Tabletă Prestigio și un set de căști performante. În plus, toți finaliștii vor primi un abonament Brio Start pe 6 luni. Câștigătorii vor fi anunțați în termen de maximum 15 zile de la încheierea competiției. Sunt declarați câștigători participanții cu cel mai bun scor, corelat cu timpul de răspuns. În situația în care mai multe teste primesc același scor, este declarat câștigător participantul care a obținut un timp mai bun.

Platforma Brio® a trecut recent printr-un amplu proces de îmbunătățire a funcționalităților, având acum o nouă interfață, user-friendly, ce permite gestionarea mult mai facilă a conturilor de utilizator și monitorizarea mai ușoară a rapoartelor și a evoluției elevilor. Utilizatorii vor primi notificări în timp real în conturile lor, vor putea să își aleagă și să-și modifice mai rapid abonamentul dorit, dar să și adauge extraopțiuni, toate aceste informații fiind disponibile într-un singur loc. În plus, o altă noutate este reprezentată de introducerea unei funcții noi – adăugarea de până la patru profiluri de elev, pentru fiecare cont de utilizator în parte. De asemenea, în această perioadă a fost realizată și migrarea site-ului către servicii noi de cloud, cu scopul de a  crește securitatea site-ului și viteza de încărcare, îmbunătățirea infrastructurii și automatizarea anumitor funcții”. 

Brio® este definită ca „prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Prin testele școlare Brio® , elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii științifice de măsurare (ramura științei care se ocupă de aceasta se numește psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare și de interpretare să fie aceleași pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate și validitate, adică acuratețe (lipsă de eroare) și adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual țintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivității, el nefiind dependent de blândețea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor. După fiecare testare, elevul și părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio® — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noțiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare și de informare obiectivă și acționabilă, este singurul tool de pe piața românească de educație digitală ce sprijină pregătirea și performanța susținută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv față de colegii săi de generație. Brio® este avizat de Ministerul Educației și Cercetării, Sistemul de Testare fiind un produs științific conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie”.

„Sensul banilor”, proiect de educație financiară

0

Organizația de educație economică Junior Achievement (JA) România și Asirom derulează proiectul educațional „Sensul banilor”, prin care, în anul școlar 2021-2022, susțin 3.000 de elevi din mediul urban, mic urban și rural „să își dezvolte cunoștințele și abilitățile specifice educației financiare, necesare pentru viitor, pentru a-i responsabiliza și a-i pregăti să devină independenți și capabili să ia deciziile corecte, în situații reale”. 

Cristian Ionescu, președinte al Directoratului Asirom: „Susținerea educației reprezintă unul dintre pilonii de bază ai strategiei de responsabilitate socială Asirom. Educația financiară pe care copiii noilor generații o primesc pune bazele unei societăți moderne și le va contura viitorul. Asirom își propune să se implice activ în programele de educație financiară în școli, prin intermediul angajaților și al partenerilor, și să devină un susținător activ al comunităților în care își desfășoară activitatea. Împreună, putem asigura viitorul prin educație”.

Alice Duțu, director de programe, Junior Achievement România: „Pregătirea elevilor pentru viitor și pentru rolurile pe care și le vor asuma după terminarea studiilor – de consumator, angajat sau antreprenor – este deosebit de importantă și, în procesul educațional, ar trebui să fie implicați toți actorii relevanți, atât din mediul familial, școlar, cât și din cel de business și din societatea în ansamblu. Prin colaborarea cu Asirom în cadrul acestui proiect, vom putea aduce la clasă, în instituțiile de învățământ selectate, activități learning by doing, și îi vom sprijini pe profesori și elevi, prin training și materiale educaționale gratuite, accesibile pe o platformă interactivă, pentru învățarea unor noțiuni de bază, pe teme de educație financiară”.

Într-o prezentare a proiectului, inițiatorii subliniază că „învățarea conceptelor și a unor principii financiare simple legate de circulația banilor în economie sau administrarea resurselor financiare în viața cotidiană sau în cadrul unor afaceri pot fi explicate la clasă de către profesori, pe înțelesul elevilor de gimnaziu, utilizând kitul digital de materiale educaționale Junior Achievement, pe teme de Educație financiară și economică. 

Parcurgând pe platforma JA InspireTM resursele disponibile, împreună cu profesorii lor, elevii vor afla răspunsuri la câteva întrebări esențiale:

  • Ce rol au banii în viața de zi cu zi?
  • Cum ne putem administra corect resursele? 
  • Cum luăm cele mai bune decizii legat de finanțe?
  • Cum pot fi folosiți inteligent banii într-o mică afacere?”

Platformă educațională de management comportamental

0

Compania de marketing și tehnologie Ideologiq, împreună cu Asociația Autism Voice, lansează proiectul ProfAid Kit, „prima platformă educațională de terapie ABA ce oferă instrumente inovative de management comportamental. Platforma se adresează în special cadrelor didactice, dar și părinților, și are scopul de a înlătura conceptul de copil problemă și de a oferi soluții concrete privind integrarea în societate a copiilor diagnosticați cu autism”.

Fondatorii companiei Ideologiq donează suma de 10.000 de euro pentru proiect. Unul dintre fondatori, Adrian Ichim, subliniază: „Considerăm că educația reprezintă piatra de temelie pentru o societate sănătoasă. De aceea, cadrele didactice care au printre elevi copii diagnosticați cu autism au nevoie să știe cum să interacționeze cu ei, să le înțeleagă comportamentul și să îi îndrume cu inteligență și normalitate. Astfel, aceștia se vor simți în siguranță și integrați în comunitate, potențialul lor de evoluție fiind semnificativ crescut. Cât timp investim în educație și în oameni, putem avea încredere că, treptat, și societatea se poate dezvolta într-o direcție pozitivă. Acest proiect reprezintă doar un pas într-un proces mult mai amplu, însă cu siguranță este un exemplu că se poate și că atât timp cât există voință, ideile se pot transforma în realitate”.

Nicoleta Orlea, Fundraising Director Autism Voice: „Ne dorim ca prin platforma ProfAid Kit, în termen de cinci ani de zile de la lansare, cel puțin 1000 de cadre didactice să fie pregătite cu suficiente instrumente și cunoștințe de management colectiv pozitiv, altfel încât comportamentele neadecvate ale elevilor la clase să dispară, iar cel puțin 25.000 de elevi să vină cu drag la ore și să învețe într-un mediu plăcut și armonios social și emoțional”.

Inițiatorii platformei ne oferă detalii: „Terapia ABA (analiza aplicată a comportamentului) este  știința comportamentului uman și este folosită în lucrul cu tinerii și copiii diagnosticați cu autism. Acest proces de aplicare sistematică a intervențiilor bazate pe principiile învățării, are scopul de a dezvolta noi comportamente și de a îmbunătăți comportamentele de adaptare la mediu. Cu ajutorul programului de formare ProfAid Kit, cadrele didactice vor avea la îndemână materiale educaționale și tehnici specifice de management al comportamentelor dificile și al tulburărilor severe de comportament.

Începând din acest an, programul ProfAid Kit se va desfășura exclusiv în mediul online, iar compania Ideologiq va dezvolta platforma digitală adecvată, pentru ca acest program să poată fi accesat cu ușurință, de câte ori este nevoie. 

În cadrul acceleratorului Innovators for Children, Asociația Autism Voice a primit un micro-grant în valoare de 15.000 euro pentru dezvoltarea platformei ProfAid Kit și va beneficia de sprijin în următoarele șase luni pentru lansarea și creșterea proiectului. Programul Innovators for Children este organizat de către Impact Hub Bucharest în parteneriat cu Impact Hub Basel, Fundația Botnar și Fundația Vodafone România.

Platforma ProfAid Kit va fi finalizată până la sfârșitul acestui an și va oferi toate instrumentele necesare pentru a veni în ajutorul cadrelor didactice din România.

Acesta este cel de-al doilea proiect dezvoltat de către compania Ideologiq împreună cu Asociația Autism Voice. La jumătatea anului trecut, a fost realizat proiectul Digital Therapy for Autism, singurul program din România care folosește tehnologia de tip VR în terapia copiilor cu tulburări de spectru autist”.

Studiu Reveal Marketing Research: 80% dintre români ar aloca un buget de peste 4.000 de lei pentru a se bucura de o nouă înfățișare a locuinței lor

0

Peste 60% dintre români aleg să-și renoveze întreaga casă la nevoie, în timp ce 24% fac acest lucru periodic. Doar un procent de 9% își renovează casa atunci când văd un produs interesant și își doresc să îl aibă, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research pentru FERRO Group pe un eșantion național de 1008 de persoane. 

Pe primul loc în topul încăperilor din locuință, cărora românii le acordă o atenție sporită pentru renovare se regăsesc baia și bucătăria (72%). Când vine vorba de schimbările pe care ar putea să le facă românii anul acesta, 90% dintre respondenți au răspuns că zugrăvitul face parte din prioritățile lor. 

Pe locul secund, 72% dintre români își doresc schimbări majore, cum ar fi schimbarea obiectelor sanitare (baterii, dusuri, etc), aceștia fiind urmați de aceia care preferă să schimbe mobila (64%), sistemul de iluminare (51%) și instalația de apă (34%). 

Românii aleg într-o mai mare măsură ușurința de utilizare în detrimentul criteriilor de design și culoare

De asemenea, 68% din respondenții la acest studiu aleg cu predilecție să-și cumpere produse de renovare a casei având în vedere ușurința în utilizare. Doar 43% aleg produse în funcție de design și culoare (37%). Elementele de renovare cele mai căutate de către români atunci când vor să-și renoveze casa sunt: bateria de la chiuveta din bucătărie și bateria de la lavoarul din baie. 

În ceea ce privește suma pe care ar fi dispuși să o investească pentru bateria de la chiuveta din bucătarie, 20% dintre respondenți au afirmat că ar aloca între 151 și 200 de lei, în timp ce 15% ar aloca un buget cuprins între 50 și 100 de lei. În cazul bateriei pentru lavoarul de la baie, 21% dintre respondenți ar aloca un buget între 151 și 200 de lei, iar 15% ar aloca un buget cuprins între 50 și 100 de lei. 

1 din 2 români apelează la meseriași pentru renovarea casei

De asemenea, respondenții la acest studiu apelează cu predilecție la ajutorul meseriașilor pentru renovarea casei, aceștia fiind în procent de 59%. Doar 9% apelează la o firmă specializată în timp ce 25% declară că se vor ocupa personal de renovare (5.8% altă situație). 

Respondenții care au luat parte la acest studiu desfășurat de Reveal Marketing Research între 07.06 și 14.06.2021 sunt femei și bărbați, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet.

Analiză XTB: Cresc prețurile la auto și echipamente electronice

  • Criza semiconductorilor are șanse de a se calma în circa 2-3 ani.
  • Piața de calculatoare resimte deja nevoia de a reduce capacitatea de producție din cauza lipsei cipurilor. Acesta lucru va antrena o creștere a prețurilor.
  • Domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.
  • În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult. 
  • BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. 
  • GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an.
  • Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.
  • În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record.
  • Prețul mediu de vânzare a mașinilor a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins, se arată în analiza elaborată de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Drumul spre normalitate în economia globală nu este unul lin, după bulversările anului trecut, și viitorul apropiat este întrepătruns de provocări numeroase, cu interacțiuni diverse. Avem, între șefi de companii și observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul și mai ales durata crizei semiconductorilor, și a lanțurilor logistice în sens larg. În astfel de perioade neobișnuite, cu nesiguranță la cote înalte, pare totuși firesc să se întâmple astfel. 

Directorul general al Marvell este de părere că vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv în 2022, în timp ce șefa AMD, Lisa Su e de părere că producția va fi reglată prin operarea unor noi fabrici. Intel plănuiește noi facilități de producție, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 mld. dolari în trei ani, deci lucrurile par a se calma într-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte. 

Cu toate acestea, situația din prezent nu seamănă cu nicio altă perioadă, și de aceeași opinie sunt specialiști cu decenii de experiență în domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal în toate segmentele, situație diferită de ciclurile anterioare de vârf de cerere localizată pe anumite domenii.

Piața de calculatoare personale resimte deja limitările de capacitate, și situația ar putea deveni tensionată pentru o serie mai largă de produse electronice, mai ales în apropierea sărbătorilor. De altfel, disponibilitatea mai mică ar putea veni la pachet cu o presiune ascendentă pe prețuri. Într-o perioadă cu atenție înaltă la inflație, veștile restrângerii ofertei sunt departe de a fi binevenite. Cu toate acestea, în prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.

Daimler Trucks, care urmează să devină de sine-stătătoare prin divizarea Daimler în decembrie, a informat investitorii în privința unei producții de camioane sub potențial, chiar și anul viitor. Prețurile, însă, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeași ușurință pe care o au producătorii de autoturisme personale. În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record. 

În Europa, dealerii pot livra din stoc în termen rezonabil un număr limitat de autovehicule. În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales să prioritizeze auto electrice. GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an, dar că speră un mediu stabil în toamnă. 

În estimarea sa recentă, IHS Markit avertiza că producția globală ar putea fi cu 9.5 – 11 milioane de unități mai mică anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia în a doua jumătate din 2022. Cu investiții mari în segmentul EV (auto electrice) și diminuarea producției unor automobile mai ieftine în favoarea altora cu marje mai mari dar și mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuată. 

Tesla a reușit să se descurce mult mai bine decât competitorii, obținând cip-urile necesare producției a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unități între iulie și septembrie. Volumul peste așteptări și aproape dublu față trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere în creștere și depășirea nivelului de 800 de dolari pe acțiune luni, după raportări. Deși au urmat scăderi ușoare ale cotației, vestea este cu atât mai interesantă cu cât numărul de dispozitive integrate într-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori. Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.

Prețul mediu de vânzare a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins. Deși o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generată de timpi de așteptare, resetare de priorități sau așteptarea unui preț mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este încă prezent. În lunile următoare, adăugat trendului general al mărfurilor, ne-am putea aștepta, observând creșteri de preț masive la nivelul oțelului și al altor materii prime, ca tendința de preț pentru automobile să fie una ușor ascendentă. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna o nouă sursă de risc de inflație.

Connections Consult SA, liderul pieței de transformare digitală din România, anunță achiziția companiei Brusch Services SRL

0

Connections Consult SA, lider pe piața de transformare digitală din România,  listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB) sub simbolul CC, anunță achiziția a 100% din acțiunile companiei Brusch Services SRL, specializată în consultanță IT și dezvoltare software în regim de nearshoring (furnizare de servicii către piețe apropiate României).

Este prima achiziție din acest an pe care o realizează Connections Consult SA, în contextul în care compania s-a listat recent pe piața AeRO a Bursei de Valori București, listare care marchează o nouă etapă de dezvoltare a businessului.

Brusch Services SRL este activă pe trei piețe (România, Germania, Finlanda) și a obținut o cifră de afaceri de aproximativ 1 milion de euro în anul 2020. Printre clienții din portofoliul companiei se numără companii multinaționale din Banking & Financial services, Automotive, Retail, etc.

Oferind consultanță pe toate palierele de dezvoltare a unui produs software, dar având, cu precădere, experiență solidă în implementări de Oracle, SAP și dezvoltare software bazată pe tehnologie Java, Brusch Services SRL va deveni o platformă de management al talentelor înalt calificate în tehnologie, în cadrul grupului Connections Consult S.A., și va fi integrată în verticala de dezvoltare software. Oportunitățile de acces către piețe externe – în special către cea germană – pe care le oferă Brusch Services SRL – vor permite grupului lărgirea portofoliului de clienți în afara României, in industria serviciilor financiare.

„Motivele pentru care am decis să facem această tranzacție sunt strategia pentru consolidarea și dezvoltarea competențelor în tehnologie, accesul pe piețe externe și nevoia de a crea o platformă de management al talentelor care să ne ofere un avantaj semnificativ în competiția pentru atragerea resursei umane calificate – probabil cea mai mare provocare în industria noastră. Estimăm că achiziția Brusch va aduce o creștere cu cel puțin 10% a cifrei de afaceri a grupului și 15% a profitului brut, în urma consolidării situațiilor financiare, în 2022”, declară Bogdan Florea, fondator și CEO Connections Consult SA.

Gustav Bruckner și Axel Schwartz, foștii acționari ai Brusch Services SRL, au ieșit din acționariatul companiei, după o perioadă de aproape 7 ani, cedându-și pachetele de acțiuni către Connections  Consult.

„Ne bucurăm că putem transfera proprietatea și operarea companiei către grupul Connections și suntem convinși că, prin integrare, Brusch Services va avea oportunități noi de dezvoltare. Prin construirea de sinergii cu alte companii din grup, Brusch Services va putea să devină ceea ce își doresc noii acționari, și anume un centru solid de consultanță în tehnologie care va agrega competențe avansate. Sunt sigur, cunoscând managementul Connections, că planurile lor strategice vor fi completate în mod fericit cu noua achiziție.” a declarat Gustav Bruckner, antreprenor cu experiență de peste 35 de ani în industria IT.

Una dintre direcțiile strategice ale Connections este atragerea de talente, echipa de programatori seniori dezvoltând proiecte complexe și produse specifice. Connections Consult este unul din principalii parteneri ai UiPath în România, alături de care a implementat procese de automatizare în industrii cheie.

EXEC-EDU oferă burse de peste 7.000 de euro pentru antreprenori

0

EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training, lansează a patra ediție a programului de burse EXEC-EDU, destinate antreprenorilor și managerilor din companii antreprenoriale din toată țara. Pe fondul crizei generate de pandemie, compania a majorat valoarea burselor, așadar în cadrul ediției din acest an EXEC-EDU va oferi 10 burse totale și parțiale, cu o valoare totală de peste 7.000 de euro.

Cursurile care pot fi accesate prin intermediul acestor burse sunt sunt Leadership 360, Managementul proiectelor, Managementul strategic al resurselor umane, Manager în era transformării digitale. Acestea sunt programe de pregătire complexe, organizate în formate flexible, care facilitează antrenarea competențelor pe parcursul mai multor luni, în cadrul unor sesiuni practice de învățare însoțite de întâlniri de lucru în echipe.

Academia de management EXEC-EDU are o tradiție de peste 20 de ani și reunește 9 programe de pregătire ce oferă o perspectivă unitară, de ansamblu, asupra unor competențe vitale pentru succesul organizației: leadership, resurse umane, strategie, operațiuni, managementul proiectelor, finanțe.

„Formatul hibrid și elementele suplimentare de învățare colaborativă, la distanță, introduse anul trecut, oferă beneficii suplimentare, pentru că participanții rămân conectați la învățare și în afara orelor de curs. De aceea, anul trecut, programele de management și leadership au înregistrat un număr mai mare de solicitări, în ciuda pandemiei.

Oferim aceste burse deoarece credem că antreprenorii au nevoie mai mult ca oricând de idei noi, de redefinirea modelelor de business și de deprinderea de noi competențe care să îi ajute să își susțină sau chiar să își dezvolte afacerea în această perioadă turbulentă. Un avantaj suplimentar este interacțiunea dintre cursanți cu profile diferite, manageri și antreprenori din întreaga țară, care fac schimb de idei și opinii, ceea ce reprezintă un mare avantaj în perioade dificile, deoarece îi ajută să fundamenteze mai bine deciziile pe care le iau în business-urile lor”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC EDU.

Motivele pentru care cursanții aleg cursurile EXEC-EDU sunt diferite. Top managementul din companiile antreprenoriale și antreprenorii participă la cursuri pentru a accelera dezvoltarea companiilor din care provin, având acces la expertiză de top și networking de calitate. Participanții din segmentul middle management sunt motivați și de obținerea unei certificări valoroase, alături de creșterea competențelor, de exersarea abilității de luare a deciziilor, dar și de posibilitatea unei promovări în companie.

”Până în prezent, circa peste 80 de cursanți au beneficiat de programul nostru de burse, iar majoritatea au revenit și pentru alte cursuri. Toți și-au atins obiectivele profesionale pe care le aveau când au decis să participe la cursuri, fie că a fost vorba de o evoluție ierarhică, schimbarea stilului de leadership sau dezvoltarea business-ului propriu”, declară Oana Scarlat.

Mai multe detalii despre bursele acordate puteți găsi pe  https://exec-edu.ro/ iar regulamentul concursului poate fi consultat aici.

Parlamentul European lansează un semnal de alarmă privind siguranța rutieră

0

Măsuri solide de siguranță rutieră reprezintă modalitatea de a ajunge la zero decese pe drumurile din UE până în 2050, afirmă eurodeputații.

Printre acestea se numără o limită de viteză de 30 km/h în zonele rezidențiale și toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului.

Rezoluția privind siguranța rutieră în UE, adoptată cu 615 voturi pentru, 24 împotrivă și 48 abțineri, constată că aproximativ 22.700 de persoane mor anual pe drumurile din UE, cu aproximativ 120.000 de răniți grav. Progresele înregistrate în ceea ce privește reducerea ratei mortalității au stagnat în ultimii ani, iar UE nu a atins obiectivul autoimpus de a reduce la jumătate numărul deceselor din accidente rutiere între 2010 și 2020 (numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36%).

Potrivit unor cifre recente, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (85 de decese la un milion de locuitori) a raportat cea mai mare rată a mortalității în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.

Limită de viteză sigură

Excesul de viteză este un factor-cheie în aproximativ 30% din accidentele rutiere mortale, notează eurodeputații. Comisia ar trebui să recomande modalități de aplicare a limitelor de viteză sigure, solicită aceștia, cum ar fi o viteză maximă de 30 km pe oră în zonele rezidențiale și în zonele în care există un număr mare de bicicliști și pietoni. Pentru a promova în continuare utilizarea în condiții de siguranță a drumurilor, aceștia insistă, de asemenea, asupra toleranței zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului, subliniind faptul că alcoolul este implicat în aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere.

Stimulente în materie de siguranță

Eurodeputații solicită Comisiei să ia în considerare includerea unui „mod de conducere sigur” pentru dispozitivele mobile și electronice ale conducătorilor auto, pentru a limita distragerea atenției în timpul conducerii. Ar trebui să existe stimulente fiscale și sisteme atractive de asigurare auto pentru achiziționarea și utilizarea de vehicule cu cele mai înalte standarde de siguranță, adaugă eurodeputații.

O mai bună infrastructură și  mai multă coordonare

Eurodeputații doresc mai multe investiții în infrastructură care să asigure siguranța rutieră, concentrându-se asupra zonelor cu cel mai mare număr de accidente. Aceștia solicită statelor membre să creeze fonduri naționale pentru siguranța rutieră care să direcționeze sumele primite din amenzile rutiere către proiecte în domeniul siguranței rutiere.

Pentru a pune în aplicare în mod corespunzător următoarele etape ale politicii UE în domeniul siguranței rutiere, eurodeputații invită Comisia să înființeze o agenție europeană de transport rutier pentru a sprijini transportul rutier durabil, sigur și inteligent.

Raportoarea Elena Kountoura (Stânga, Grecia) a declarat: „De mult prea mult timp, europenii s-au confruntat cu un număr inacceptabil de decese pe drumurile noastre. Este realist să urmărim reducerea la jumătate a numărului de decese rutiere până în 2030, dacă UE și statele membre se angajează să îmbunătățească siguranța rutieră, împreună cu o voință politică puternică și o finanțare suficientă. Știm care sunt cauzele deceselor în trafic, prin urmare solicităm Comisiei și guvernelor să aplice măsuri specifice de protejare a vieților pentru a sprijini aceste eforturi, cum ar fi limite de viteză mai mici, în special crearea unei limite standard de 30 km/h în orașe, un transfer modal accelerat către alte forme de transport și o nouă agenție europeană pentru transport rutier.”

Au rămas 3 luni până la implementarea SAF-T în România. Ce lecții putem învăța din experiența altor state?

0

Daniel Anghel, Partener, Lider servicii fiscale și juridice PwC România și Anca Macovei, Director PwC România (foto)

Având în vedere că au rămas trei luni până când se va da startul SAF-T în România, ne-am propus să analizăm într-o serie de articole rolul, avantajele, provocările noului sistem pentru companiile din România, precum și experiența altor state. Ne propunem să venim, astfel, în întâmpinarea mediului de afaceri din România, dar și a reprezentanților ANAF pentru îmbunătățirea cadrului legislativ și procedural pentru a simplifica viața contribuabililor și a autorităților, dar și pentru a evidenția beneficiile unui sistem SAF-T performant.

România a făcut primii pași în vederea implementării SAF-T în anul 2019, proiect ce a intrat în linie dreaptă prin introducerea în Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind a obligativității depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022.

Principalul rol al fișierului SAF-T este de a standardiza transferul de informații între administrațiile fiscale și contribuabili, oferind avantaje ambelor părți. Având rolul de “standard minim”, SAF-T a fost adaptat de administrațiile fiscale din diferite state în funcție de nevoi, atât în ceea ce privește elementele solicitate prin fișierul SAF-T, cât și prin raportare la recurența depunerii fișierului SAF-T. De aceea și procesul de implementare a SAF-T  în fiecare țară este diferit.

Implementarea SAF-T în Polonia

Spre exemplu, Polonia a avut un plan amplu de reformă ce a integrat SAF-T și s-a bazat pe trei piloni: legislație modernă, administrare fiscală eficientă și cooperare strânsă cu mediul de afaceri. După un lung șir de consultări cu mediul de afaceri, autoritățile din Polonia au publicat în martie 2016 varianta finală a structurilor de date SAF-T. Obligativitatea de raportare SAF-T a început la 1 iulie 2016 și a vizat contribuabilii mari care au avut obligația să declare lunar jurnalele de TVA pe structură SAF-T. Obligația de conformare SAF-T a revenit tuturor companiilor înregistrate în scopuri de TVA în Polonia, gradual până în ianuarie 2018. Restul modulelor SAF-T privind înregistrările contabile, extrasele de cont, inventarul, contul de profit și pierdere, evidența veniturilor fiind puse la dispoziția autorității fiscale la cerere.

Mai mult, în anul 2019, autoritățile din Polonia au publicat o nouă structură de date ce trebuia raportată de către toți contribuabilii începând cu octombrie 2020. Acesta nouă structura combina informații din structura de date privind  jurnalele de TVA și  declarațiile de TVA, însă vizează și noi informații care nu făceau obiectul raportărilor (spre exemplu, menționarea unor anumite coduri de taxe în funcție de categoriile de bunuri / servicii vândute sau în funcție de tipul documentului).

Astfel, contribuabilii obligați să raporteze datele pe formatul SAF-T în Polonia s-au confruntat cu multe provocări, printre care:

  • Identificarea în sisteme a datelor supuse raportării SAF-T și colectarea;
  • Nu toate datele solicitate a fi raportate în fișierul SAF-T reprezintă date ce trebuie sa fie disponibile conform regulilor contabile și fiscale.

Totuși, implementarea SAF-T a avut un impact semnificativ atât în diminuarea decalajului de TVA în  Polonia (decalaj de 9,9% în anul 2018, față de 24% în anul 2011), cât și în ceea ce privește eficientizarea inspecțiilor fiscale și uniformizarea abordării în cadrul controalelor fiscale. Mai mult, în anul 2020, autoritățile fiscale din Polonia au eliminat obligativitatea depunerii declarației de TVA ca urmare a implementării SAF-T. 

Un alt exemplu: Lituania

Deși a fost printre primele state membre care au publicat legislația privind raportarea pe formatul SAF-T, respectiv în anul 2015, Lituania a demarat dezvoltarea infrastructurii necesare prelucrării fișierelor SAF-T în 2017, publicând o nouă structura SAF-T semnificativ schimbată în anul 2018. Mai mult, Lituania a decis implementarea SAF-T urmând întru totul modelul propus OCDE, respectiv mai mult de 800 de elemente de identificat și colectat de către companiile lituaniene.  

Cu toate acestea, în Lituania fișierul SAF-T trebuie depus numai la solicitarea expresă a autorităților fiscale și doar de către persoane impozabile ce depășesc anumite praguri ale cifrei de afaceri, excepție făcând jucătorii din sectorul financiar-bancar, precum și sucursalele și reprezentanțele care nu au această obligație.  

Și în cazul Lituaniei, contribuabilii obligați să raporteze datele pe formatul SAF-T au întâmpinat dificultăți precum:

  • Volum mare de date necesare a fi colectate pentru scopul raportării SAF-T;
  • Neînțelegerea cerințelor SAF-T în rândul contribuabililor și a modului în care elementele solicitate trebuie prezentate în fișierul SAF-T.

Cu toate acestea, implementarea SAF-T a avut un impact semnificativ în diminuarea decalajului de TVA în Lituania (decalaj de 25,9% în anul 2018, față de 36,84 % în anul 2014). 

În concluzie, experiența altor state membre ne arată că adoptarea SAF-T va aduce numeroase beneficii atât companiilor, cât și administrației fiscale. Cu toate acestea, implementarea SAF-T nu este un proces simplu și necesită timp pentru ambele părți:

  • Din perspectiva administrației fiscale, pentru pregătirea sistemelor necesare verificării datelor ce vor fi transmise de contribuabili, pentru adoptarea legislației privind modalitatea de depunere și stabilirea structurii finale a fișierului SAF-T.
  • Companiile trebuie să identifice în sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fișier, să-și alinieze datele la cerințele SAF-T și să pregătească fișierele SAF-T pe structura si formatul solicitate de ANAF.

Prin implementarea SAF-T, România va face un pas important în programul de modernizare și de digitalizare a ANAF, necesar pentru îmbunătățirea capacității de colectare a TVA și a celorlalte taxe și impozite.  România continuă să aibă unele dintre cele mai mici venituri fiscale din UE, precum și cel mai mare deficit de încasare a TVA – o treime din TVA nu e colectată conform Comisiei Europene. Dacă ne raportăm la ponderea încasărilor fiscale în PIB (circa 26% media ultimilor ani) și la deficitul de încasare a TVA (33,6%) este evident că, în cazul României, colectarea poate fi îmbunătățită. Astfel, având în vedere beneficiile pentru ambele părți ale acestei noi obligații de raportare, cooperarea între administrația fiscală și mediul de afaceri este esențială pentru o implementarea cu succes a fișierului SAF-T.

Multinaționalele, obligate la transparență. Autoritățile europene vor să se asigure că acestea achită taxele potrivite în statele în care își desfășoară activitatea

Autor: Adrian Rus (foto), Partener,
Liderul Departamentului de Prețuri de Transfer, EY România

Companiile vor fi obligate să declare în mod public locul unde își realizează profiturile și plătesc impozitul. Măsura a trecut zilele acestea de Consiliul Uniunii Europene și este o concretizare a unei propuneri de Directivă ce data din 2016, menită să crească transparența și să determine dacă multinaționalele achită taxele potrivite în fiecare jurisdicție unde își desfășoară activitatea. Și până acum acestea erau obligate să raporteze ce profituri realizează și unde, doar că, excepție făcând cele din SUA, declarațiile lor nu erau publice. 

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică arăta în august 2021, în cel mai recent studiu al său bazat pe datele furnizate chiar de către multinaționalele din 38 de jurisdicții, că încă există riscul realizării unor transferuri de profit către paradisuri fiscale și de micșorare a  impozitelor plătite în țările unde își desfășoară efectiv activitatea. Există, așadar, un motiv în plus ca, până la presiunea declarațiilor publice, autoritățile fiscale să țintească prețurile de transfer pentru creșterea colectării de impozit pe profit, inclusiv în România.

Concret, măsura care a întrunit acordul Consiliului, stabilește că toate multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE), trebuie să dezvăluie în mod public informații privind impozitul pe profit plătit în diverse jurisdicții. Textual, propunerea de Directivă obligă la declararea impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă. O astfel de raportare va avea loc prin intermediul unui formular comun al UE și în formate electronice care pot fi citite automat.

În vară, când această propunere a fost reactivată după cinci ani de stat la sertar, au existat voci critice, dintre care cea mai importantă se referea la scăparea din vedere a multinaționalelor cu afaceri mai mici de 750 de milioane de euro. 

Oricum, propunerea de directivă se va întoarce în Parlamentul European pentru definitivare și este posibil să sufere acolo modificări. 

Dar, odată adoptată, statele membre UE vor avea 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională, iar primul an financiar de raportare a informațiilor va fi cel ce începe la sau după un an după termenul de transpunere. Raportarea va avea loc în termen de 12 luni de la data bilanțului pentru anul financiar în discuție sau chiar mai repede, dacă statele membre vor alege o transpunere și un termen de raportare mai rapid. 

De ce este nevoie de declarații publice? Pentru a pune presiune asupra multinaționalelor prin prisma agendei UE care are în top transparența fiscală. Chiar un oficial european acuza că, prin evitarea plății impozitului pe profit și planificare fiscală agresivă, marile companii multinaționale privează țările europene de peste 50 de miliarde de euro pe an. Ori, mai ales în condițiile crizei economice declanșate de pandemie, orice sursă de venit trebuie exploatată cât mai bine de autorități. 

Datele analizate de raportul OCDE sunt furnizate chiar de către multinaționalele din 38 de jurisdicții în cadrul unei acțiuni de transparență impusă de Organizație – raportarea țară cu țară (CbCR) – și vorbesc despre existența unor diferențe semnificative între locul raportării profiturilor și cel în care se desfășoară activitățile economice. Și asta se poate vedea, spre exemplu, din cifre și procente: jurisdicțiilor cu venituri medii și mari le corespunde o parte mai mare din totalul de angajați (32%, respectiv 38%), din activele corporale totale (respectiv 38% și 16%), precum și din profituri (34%, respectiv 13%). De cealaltă parte, în hub-urile de investiții, unde impozitele sunt la un nivel redus, multinaționalele raportează o parte relativ mare de profituri (26%), dar un număr mic de angajați (3%) și de active corporale deținute (14%). Cu alte cuvinte, aceste diferențe pot fi mărturii ale transferurilor de profituri în acele jurisdicții cu impozite pe profit mai mici și o erodare a bazei impozitelor plătite în țările unde își derulează efectiv activitatea. 

Și veniturile per angajat tind să fie mai mari acolo unde cotele de impozit pe profit sunt zero, precum în hub-urile de investiții.  Mediana valorilor de venituri per angajat în țările cu o cotă de zero impozit pe profit, spre exemplu, este aproape 2,6 milioane de dolari, comparativ cu doar 320.000 de dolari pentru jurisdicțiile unde cota de impozit pe profit este mai mică de 20% (cum este cazul României) sau chiar 285.000 de dolari pentru acele jurisdicții care taxează cu peste 20% impozitul pe profit. Desigur, aceste informații pot reflecta diferențe în intensitatea capitalurilor și în productivitatea muncii, dar ar putea fi, de asemenea, un indicator al erodării bazei de impunere și transferul profiturilor.

Ca medie, partea de venituri de la părți afiliate este mai mare pentru grupurile de companii din anumite jurisdicții, cum ar fi hub-urile de investiții – 40%. Și în acest caz, nivelurile înalte de venituri de la afiliați pot fi justificate din punct de vedere comercial, dar ele pot reprezenta, totodată, un factor preliminar de risc și ar putea fi o dovadă de planificare fiscală.

Și activitățile diferă în funcție de jurisdicții și de impozitele pe profit plătite. În hub-uri, de pildă, activitatea predominantă este cea de ”deținere de acțiuni”, care include și alte instrumente de capital. O concentrație a companiilor de holding este un element de luat în calcul într-o analiză de risc și ar putea fi indicativ al unor structuri de planificare fiscală. Totuși, la fel ca veniturile de la părți afiliate, această observație poate fi legată de motive comerciale întemeiate.

Până la urmă, interpretarea datelor din raportări (CbCR) oferă, cum ziceam, posibilitatea evaluării unor potențiale riscuri asociate prețurilor de transfer. Informațiile analizate în acest raport OCDE, primul de când s-a lansat obligativitatea raportărilor țară cu țară, sunt aferente anului 2017, un an de creștere în majoritatea jurisdicțiilor. Însă, cu un 2020 anormal din punct de vedere economic, pandemia Covid-19 își va pune o amprentă de durată asupra modului în care grupurile de companii multinaționale operează, mai ales când vine vorba de forța de muncă virtuală, redefinirea modelelor de afaceri, în special în anumite industrii, sau de facilități guvernamentale acordate în multe jurisdicții.

Astfel, aceste schimbări, inclusiv înregistrarea de pierderi de către multe companii (multe dintre cele cu un profil funcțional și de risc limitat), vor avea un efect important asupra datelor CbCR ce vor prezenta unele ‘anomalii’ asociate pandemiei și vor afecta într-o anumită măsură capabilitatea autorităților fiscale de a folosi datele CbCRs pentru evaluarea riscurilor asociate prețurilor de transfer. 

Oricum, în perioada următoare, în timp ce guvernele au în vedere acoperirea deficitelor bugetare care s-au adâncit în perioada pandemiei, este clar că autoritățile fiscale își vor concentra atenția asupra prețurilor de transfer pentru creșterea colectării de impozit pe profit.  

O intensificare a controalelor de prețuri de transfer va conduce cu siguranță la o creștere a controverselor în materie, inclusiv asupra tranzacțiilor derulate de grupurile de companii pe perioada pandemiei și ulterior, ținând cont și de schimbările intervenite deseori în modelele de afaceri. 

Și în România, strategia ANAF include între obiective prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. În acest sens, are în vedere și intensificarea acțiunilor de control în domeniul prețurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informațiilor obținute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă, precum CbCR. Astfel, este esențial ca grupurile de companii să fie pregătite să își susțină informațiile din rapoartele CbCR ca o primă linie de apărare în inspecțiile fiscale. În același timp, să aibă în vedere că, la un termen deloc îndepărtat, vor fi obligate să își facă publice informațiile fiscale.