Românii preferă investițiile în tehnologie și energie

0

Investitorii români individuali sunt mai predispuși să investească în acțiuni și în criptoactive în următoarele 12 luni, potrivit unui sondaj recent comandat de platforma de investiții eToro. În ce privește oportunitățile bursiere pe termen scurt, investitorii români consideră că tehnologia și energia vor reprezenta cele mai bune investiții în următoarele trei luni. 

Sondajul Retail investor Beat* a întrebat 6.000 de investitori individuali din 12 țări, printre care și România, în ce active este probabil să investească în următoarele 12 luni. În România, 46% dintre respondenți au indicat acțiunile, în timp ce 47% au indicat criptoactivele. Intenția românilor de a investi în criptoactive este cea mai mare din grupul intervievat, urmată de investitorii polonezi cu 45% și de cei cehi cu 35%. La polul opus se află investitorii din Danemarca și Australia, cu doar 13% și, respectiv, 16%. Intenția medie de a investi în criptoactive este de 27%. 

În ceea ce privește acțiunile, australienii (69%) și americani (65%) sunt cei mai predispuși să investească în acest activ în următoarele 12 luni. Media sondajului este de 53%, investitorii polonezi (36%) fiind cei care au cea mai mică intenție de a investi în acțiuni, urmați de români cu 46%.

Interesul pentru tehnologie este evident mai mare în cazul investitorilor români pentru că, spre deosebire de alții, aceștia înțeleg criptomonedele. Doar 6% dintre investitorii din România intervievați au declarat că nu înțeleg bitcoin, cifra ajungând la 10% în cazul celor cu vârsta de peste 55 de ani. Românii sunt pasionați de tehnologie, 53% dintre ei considerând acest domeniu ca fiind unul care va oferi cele mai bune oportunități de investiții în următoarele trei luni, urmați de 50% dintre italieni. Următorul domeniu este cel al energiei (petrol și gaze), 37% dintre români manifestându-și interesul pentru acest sector. Printre preferințe, urmează sănătatea, telecomunicațiile și serviciile financiare.

În ceea ce privește zona geografică cea mai promițătoare, 52% dintre investitorii români și francezi sunt de acord că Europa este piața care va prezenta, cel mai probabil, una dintre cele mai bune oportunități de cumpărare de active în următoarele trei luni. În general, 38% dintre investitorii chestionați văd Europa, 39% – Statele Unite și 24% – China ca piețe preferate.

Interesant este că, atunci când vine vorba de obligațiuni, instrumente cu venit fix, 54% dintre italieni declară că este probabil să investească în acestea, urmați de 39% dintre francezi. Cifra medie a sondajului este de 32%. Australienii și danezii manifestă cel mai scăzut interes pentru acest instrument, doar 12% dintre australieni și 23% dintre danezi declarând că vor investi probabil în aceste instrumente. Doar 28% dintre români consideră acest instrument ca făcând parte din strategia lor de investiții în următoarele 12 luni. 

În timp ce 40% dintre investitorii chestionați se tem că piețele se află într-o bulă, investitorii individuali cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani consideră că este posibil să investească mai mult în următoarele 12 luni decât segmentele mai în vârstă. Iar cu 40%, România are cel mai mare număr de investitori din această categorie de vârstă.  

* Cercetarea a fost realizată de Opinium în perioada 28 iunie 2021 – 21 iulie 2021 pe un eșantion de 6.000 de investitori individuali din 12 țări – câte 500 în fiecare țară: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Italia, Spania, Olanda, Danemarca, Australia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro. 

1 din 2 români consideră abilitățile în noile tehnologii ca fiind în top skills pentru viitor

0

În perioada august-septembrie a anului 2021, Social Innovation Solutions (SIS), cu sprijinul agenției de cercetare de piață IZI data, a realizat un sondaj despre abilitățile și competențele viitorului pentru următorii 10-15 ani. 

Social Innovation Solutions este o organizație ce oferă suport pentru antreprenori, companii și policy makers în inovație socială și trenduri de viitor. SIS organizează incubatoare ca Future Makers, Transformator sau Social Impact Award, precum și platformele de conversații Future Summit, Future Talks sau Future Magazine.

Studiul a fost unul național, realizat în rândul a 1002 respondenți, eșantion reprezentativ pentru populația cu acces la internet din mediul urban și rural. Rezultatele ne arată care sunt cele mai importante abilități pentru viitor, în viziunea respondenților.  

Chart, funnel chart

Description automatically generated

„La început de școală, am întrebat 1000 de români din urban dar și rural (eșantion reprezentativ), care cred că sunt cele mai importante abilități pentru viitor. Ne-am bucurat să vedem interesul atât pentru tehnologie cât și pentru antreprenoriat, în rândul elevilor, părinților dar mai ales tinerilor profesioniști. Adaptabilitatea și creativitatea devin valori general acceptate pe toate segmentele socio-demografice. Continuăm, în pregătirea conferinței Future Summit din 15-21 noiembrie, să detaliem rezultatele studiului despre percepțiile romanilor despre viitor, din care face parte și această analiză”, a declarat Ciprian Stănescu, președinte SIS. 

„Ca mamă dar și ca sociolog, pot să observ că pandemia ne-a învățat oarecum cu forța (elevi, părinți și profesori) importanța a cel puțin trei, din top 5 abilități [din grafic]. În ritmul și inerția specifice școlii românești înainte de pandemie, o schimbare semnificativă către tehnologie și adaptabilitate, s-ar fi lăsat așteptată… probabil până la irelevanța sistemului public. Pasivitatea învățământului a fost destul de zdruncinată, iar din asta ies câteodată și lucruri bune”, a declarat Silvia Luican, fondator IZI data. 

Abilitățile în tehnologii noi – cel mai important skill în viziunea românilor

La întrebarea “care sunt cele mai importante abilități pentru viitor?”, pe locul 1 se situează abilitățile în tehnologii noi, urmate de adaptabilitate și creativitate. Locurile 4 și 5 sunt ocupate de abilități digitale și comunicare interpersonala și empatie. În același timp, nevoia de adaptabilitate la un viitor în care incertitudinea pare singura certitudine este văzută ca una din cele mai importante abilități – fiind considerată #1 skill în mediul urban, față de media națională.

Chart

Description automatically generated

Tinerii cred mai mult în adaptabilitate decât cei de peste 45 de ani

Totuși cifrele se schimbă în funcție de segmentele de vârstă. Dacă pentru tinerii între 25 și 34 de ani adaptabilitatea este cel mai important skill pentru următorii ani, pentru persoanele de peste 45 de ani abilitățile în tehnologii noi par cele mai importante. Diferența poate să vină mai degrabă din perspective diferite asupra viitorului carierei – antreprenoriale (tineri) și mai degrabă de angajat (45+) cât și din faptul că tinerii, categoria mai mare de 15-34, sunt mult mai obișnuiți cu multe din aceste noi tehnologii.

Chart

Description automatically generated

Ce riscuri implică dezvoltarea tehnologiei în ochii românilor?

Întrebați despre riscurile pe care le-ar putea aduce anumite tehnologii ale viitorului, românii sunt cei mai îngrijorați când vine vorba de roboții umanoizi (50% dintre respondenți). Locurile 2 și trei sunt ocupate de pierderea locurilor de muncă prin automatizare și inteligența artificială.

Și aici cifrele diferă de la rural la urban. Dacă respondenții de la orașe se tem în mai mare măsură decât cei din zone rurale de automatizarea locurilor de muncă (41% vs 33%), cei din urmă consideră în mai mare măsură că inteligența artificială (40% vs 31%) și pierderea anonimității datelor personale (34% vs 27%) constituie mai multe riscuri.

IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY. 

Transportatorii, responsabili pentru plata accizelor aferente produselor livrate intracomunitar, dacă vama descoperă nereguli

0

Material de opinie de Vladislav Dabija, Manager, și Radu Todiraș, Consultant Senior, Taxe Indirecte, Deloitte România (foto)

Companiile de transport intracomunitar trebuie să știe dacă produsele livrate între țările membre ale Uniunii Europene sunt accizabile și sub ce regim fiscal circulă și să își ia măsurile necesare pentru a nu risca să fie obligate să plătească accizele aferente, în cazul în care autoritățile vamale descoperă nereguli. Avertismentul vine de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) care a decis, într-un caz soluționat recent, că transportatorul este obligat să plătească accizele aferente unor produse pe care le-a introdus pe teritoriul altei țări, doar pentru că le deținea fizic în acel moment, fără a se demonstra că a fost complice la o tentativă de contrabandă sau că dispunea de mijloace pentru a verifica dacă produsele în cauză erau supuse accizelor.

În speța judecată de CJUE (C-279/19), un transportator independent a fost angajat să transporte intracomunitar produse accizabile (bere) din Germania în Marea Britanie. La momentul introducerii bunurilor în Marea Britanie (anterior Brexit), transportatorul a fost oprit de autoritățile vamale pentru verificări și a prezentat o scrisoare de transport (CMR) în care era menționat un document administrativ electronic conform căruia bunurile accizabile transportate erau livrate intracomunitar în regim suspensiv (de scutire) de la plata accizelor. Însă, după consultarea sistemului informatic (EMCS), autoritățile vamale au constatat că documentul administrativ electronic avea un cod de referință care mai fusese utilizat anterior pentru livrări de bere de la un antrepozit fiscal din Germania către un antrepozit fiscal din Marea Britanie.

Din acest motiv, autoritățile vamale au considerat că produsele accizabile în cauză nu aveau dreptul să circule în regim suspensiv, din cauza faptului că au fost eliberate deja pentru consum în Germania, iar accizele aferente au devenit exigibile (datorate) la sosirea produselor în Marea Britanie. 

Prin urmare, autoritățile vamale au confiscat produsele în cauză, precum și mijlocul de transport, și au obligat transportatorul la plata accizelor aferente pe motiv că acesta din urmă deținea produsele accizabile destinate livrării la momentul în care accizele au devenit exigibile (când au intrat pe teritoriul Marii Britanii).

CJUE a analizat dacă transportatorul (în calitate de posesor al bunurilor în momentul în care acestea au fost introduse în statul membru de destinație) datorează aceste accize chiar dacă nu avea niciun drept ori interes economic asupra produselor respective și nu știa că acestea sunt accizabile. Totodată, instanța a analizat dacă această obligație revine transportatorului chiar și în cazul în care, deși cunoștea aspectele menționate anterior, nu știa dacă accizele aferente produselor transportate au fost sau nu plătite. În fond, transportatorul doar a deplasat intracomunitar respectivele produse în schimbul unei renumerații, în numele unor terți. 

Cu toate acestea, CJUE a decis că transportatorul este obligat la plata accizelor, pe baza Directivei 2008/118, care definește în sens larg categoria persoanelor responsabile cu plata accizelor pentru produsele transportate intracomunitar, care sunt supuse acestor taxe. Mai exact, este vorba de produse care au fost deja „eliberate pentru consum”, dar care sunt deținute, în scopuri comerciale, în alt stat membru pentru a fi livrate sau utilizate acolo. Scopul final al acestei reglementări este acela de a asigura, pe cât posibil, recuperarea acestor taxe de către autoritățile din statul membru de destinație.

Or, în cazul în care se elimină condiția ca „persoana care deține produsele destinate livrării” să știe sau să fi trebuit să știe că accizele devin exigibile în momentul în care bunurile au fost introduse în statul membru de destinație, recuperarea acestor taxe ar fi mai dificilă în practică. 

Ce impact are decizia CJUE?

Decizia emisă are un impact important asupra transportatorilor și a comercianților care, prin prisma obiectului de activitate, dețin în mod fizic produse accizabile care circulă intracomunitar. Astfel, pentru a evita situații precum cea din speța menționată, companiile de transport implicate în astfel de activități trebuie să își ia măsuri suplimentare înainte de a efectua transportul.

În acest sens, transportatorii sau comercianții ar putea să formuleze contractele și înțelegerile cu partenerii de afaceri astfel încât, în cazul în care ar fi obligați la plata accizelor din motive neimputabile lor, să se poată îndrepta contractual sau să poată formula acțiuni în instanță împotriva persoanelor din cauza cărora respectivele taxe au devenit exigibile și care ar trebui să suporte plata acestora (de exemplu, antrepozitarul care a comunicat un document administrativ electronic invalid).

România își adaptează legislația în domeniu

Aspectele de acest gen sunt urmărite și în România, unde există un proiect de lege pentru implementarea Directivei (UE) 2020/262 privind regimul general al accizelor, inclusiv în cazul deplasării produselor accizabile eliberate pentru consum. Astfel, deplasarea intracomunitară a acestui tip de produse accizabile va fi posibilă doar între persoanele autorizate ca expeditori și destinatari certificați.

Mișcarea acestor produse va putea fi inițiată doar prin sistemul informatic EMCS. Astfel, expeditorul certificat va trebui să furnizeze persoanei care va însoți produsele accizabile sau transportatorului un cod de referință al documentului administrativ simplificat electronic, care va putea fi prezentat oricând autorităților la solicitarea acestora. 

De asemenea, proiectul stabilește plata în solidar, când sunt mai multe persoane implicate, în cazul neregulilor apărute pe parcursul deplasării produselor accizabile pe teritoriul unui alt stat membru decât cel în care produsele au fost eliberate pentru consum. 

Nerespectarea dispozițiilor referitoare la deplasarea unor astfel de produse a fost introdusă în lista de contravenții și sancțiuni din Codul Fiscal. Potrivit proiectului, legea urmează să intre în vigoare de la data de 13 februarie 2023.

Analiză CIEL România: Peste 60% dintre antreprenorii români nu resimt creșterea economică anunțată de Guvern, sentiment amplificat de majorarea costurilor cu furnizorii

0

Mai mult de 82% dintre companii consideră că informațiile precise, precum datele și cifrele, ajută în luarea unor decizii mai bune în contextul actual

Creșterea economică de 13%, peste nivelul anticipat, anunțată recent de Guvern, nu se reflectă în realitatea din mediul de business, susțin cei mai mulți antreprenori români, potrivit unui studiu realizat de CIEL România, unul dintre cei mai importanți producători de software pentru companii. În schimb, aproape toți antreprenorii spun că au crescut costurile cu furnizorii, iar mulți dintre ei susțin că instabilitatea și lipsa de predictibilitate vor persista în mediul de business din România, având în vedere și contextul politic actual.

Aproximativ 62% dintre antreprenorii români afirmă că nu resimt creșterea economică anunțată de Guvernul României, deoarece preţurile la utilități, precum și cele din magazine s-au mărit semnificativ în această perioadă, arată studiul CIEL România. Pe lângă aceștia, mai mult de 26% dintre companii nu observă nicio schimbare reală față de anul 2020, în ciuda cifrelor optimiste anunțate oficial, iar lipsa predictibilității cauzată de mediul politic creează nesiguranță în mediul de business. 

Roxana Epure, Managing Partner CIEL

„Antreprenorii români au nevoie de mai multă predictibilitate, însă, după cum ne-am obișnuit de câțiva ani, mediul politic creează mai degrabă incertitudine în mediul de business”, declară Roxana Epure, Managing Partner CIEL România. „La toate acestea se adaugă și restricțiile din pandemie, care afectează afacerile. În momentul de față, singura sursă de predictibilitate este investiția în digitalizare, în soluții software care oferă date precise și ajută la adoptarea unor decizii corecte și coerente, fără risc”, adaugă Roxana Epure. 

Datele CIEL România arată că peste 71,4% dintre antreprenori recunosc că, în 2021, gradul de predictibilitate în mediul de afaceri local a scăzut în comparație cu anul precedent, și doar 7,5% dintre respondenți consideră că a crescut.

Respondenții consideră că avansul economic anunțat de Guvern nu este susținut de realitatea din piață, mai ales când, pentru 91,8% dintre antreprenori, costurile cu furnizorii au crescut în această perioadă. Mai mult decât atât, doar 9,5% dintre companii au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri. 

Pe fondul unei piețe nesigure, după cum arată datele din studiu, antreprenorii români au decis să acorde o mai mare importanță digitalizării. Studiul CIEL arată că 45% din companii au făcut investiții în digitalizare în timpul pandemiei, iar 37% planifică noi investiții în următoarele luni. 

„Acestea softuri devin esențiale mai ales acum, când realitatea incertă crește sentimentul de nesiguranță. Antreprenorii români investesc din ce în ce mai mult în automatizări deoarece astfel de investiții oferă – pe lângă reducerea costurilor, fidelizarea clienților și eficientizarea timpului de lucru – cel mai înalt grad de predictibilitate în business. În contextul actual, cifrele concrete din rapoartele financiare generate de softuri ajută întotdeauna la luarea unor decizii mai bune pentru propriul business”, încheie Roxana Epure. 

Sumele alocate au fost pentru digitalizare au fost sub 1.000 de euro în 61,2% dintre cazuri, între 1.000 și 3.000 de euro pentru 27,2% dintre companii și de peste 3.000 de euro pentru 11,6% dintre acestea. 

Cele mai cumpărate produse software de către antreprenori sunt cele pentru firme medii – softuri de gestiune, e-commerce, productie si de contabilitate, dar și cele pentru firme mari – sisteme ERP, în multe cazuri customizate după nevoile specifice ale companiilor.

Dintre participanții la studiul CIEL România, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activează în comerț, 15% în construcții, 12% în IT, iar restul au afaceri și în industria producătoare de materiale, alimente sau confecții. Aproximativ 14% au o cifră de afaceri cuprinsă între 1 și 5 milioane de euro,  2,7% trec de acest prag, iar 83% dintre antreprenorii respondenți au o cifră de afaceri sub 1 milion de euro.

_________________

Despre CIEL România

Fondat în anul 1991 CIEL România, dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială, este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori şi contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Adresate companiilor mari şi medii, softurile CIEL România sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi a optimiza procesele şi previziunile de business. CIEL România are peste 7.000 de clienți, cu o medie de 5 useri per companie.

Apel al mediului de afaceri din România privind impactul asupra climatului politic a actualei crize politice

0

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), cea mai importantă platformă a mediului de afaceri din România, consideră că momentul politic pe care îl traversăm are implicații majore asupra climatului economic, stabilității macroeconomice și potențialului de reformă al României. 

CDR face un apel către toată clasa politică, ca în aceste momente cruciale pentru viitorul economic al României, să canalizeze întreaga energie spre reformele vitale, elaborarea unei politici de industrializare care să reflecte agenda europeană a schimbărilor climatice și implementarea cu succes a proiectelor majore atât de necesare României, pentru creșterea absorbției fondurilor europene, resurse indispensabile în realizarea planurilor de dezvoltare ale țării.

Obiectivele pe termen lung incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a cărui validare o așteptăm în septembrie, cât și în programele operaționale multianuale 2021 – 2027, care vor fi validate în următoarele luni, sunt ferestre strategice de oportunitate, pe care nu ne permitem să le ratăm, acestea contribuind major la reducerea decalajelor economice și la creșterea competitivității României. 

Mai mult, premisele implementării reformelor structurale reprezintă și un factor cheie în acordarea ratingului de țară, care va fi anunțat în această toamnă, evaluare care va include și capacitatea reală de implementare.Totodată, ratingul poate influența evoluția datoriei suverane, cât și stabilitatea macroeconomică afectată deja de devalorizarea monedei naționale și creșterea inflației, cu impact direct în bugetele companiilor și în buzunarele cetățenilor.

Mediul de afaceri are nevoie de un climat de predictibilitate și siguranță pentru investiții si adoptarea deciziilor de business. Din păcate însă, din nou trecem printr-o perioadă în care mediul de afaceri este în stare de alertă, din pricina climatului investițional incert, aflat în declin vizibil din cauza crizei politice în derulare. În 30 de ani de democrație au fost irosite prea multe șanse și oportunități din lipsă de viziune și dialog. Avem speranța să fi învățat din trecut, și de această dată, împreună și uniți, să nu ratăm această șansă unică pe care o are România.


Coaliția pentru Dezvoltarea României reunește reprezentanți ai investitorilor români și străini în România și este condusă de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții a opt asociații de business: Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Camera de Comerț Franceză în România (CCIFER), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Confederația Patronală CONCORDIA, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL). Coordonarea Coaliției este asigurată prin rotație de către unul din membrii Consiliului Director, pentru o perioadă de șase luni.

Cercetare a Universității din București pe baza percepției cetățenilor privind infrastructura verde a orașului

0

Universitatea din București desfășoară în cadrul Școlii doctorale în ecologie o cercetare pe a cărei bază „îi invită pe bucureșteni să răspundă la un chestionar pentru identificarea percepției cetățenilor cu privire la infrastructura verde a municipiului București”.

Cercetarea, subliniază inițiatorii, „este coroborată cu obiectivele proiectului Oameni și arbori. Soluții de management al Pădurii Băneasa pentru dezvoltare urbană durabilă si rezilientă, finanțat de Alianța Europeană CIVIS, prin Universitatea din București, în urma primului apel de proiecte al Open Lab-ului CIVIS-UB. 

Chestionarul este bazat pe o metodă interactivă de completare care implică folosirea hărților în sistemul de informații geografice (GIS) și permite colectarea și utilizarea unor informații precise din punct de vedere spațial, furnizate de persoane fără expertiză în domeniu, fiind dezvoltat în vederea atingerii obiectivelor propuse în cadrul proiectului. Această metodă este o premieră pentru România și pentru București, putând fi aplicată datorită platformei Maptionnaire (Finlanda). Metoda de colectare a datelor se numește Public Participatory GIS și presupune implicarea publicului în obținerea de informații spațiale, informații care vor permite o mai bună cunoaștere a nevoilor locuitorilor pentru creșterea calității vieții. Multe orașe din întreaga lume folosesc această metodă pentru a facilita participarea și implicarea civică a cetățenilor în procesul decizional privind dezvoltarea orașului în care trăiesc.

Chestionarul poate fi accesat până la data de 2 octombrie 2021 aici. Universitatea din București îi invită astfel pe bucureșteni să susțină acest demers, completând chestionarul și distribuindu-l pe scară largă. 

Informațiile colectate pe această cale, combinate cu cele obținute de cercetători pe teren, vor permite formularea unor obiective de management urbanistic care, apoi, să poată fi dezbătute cu toate părțile interesate și propuse decidenților. Totodată, activitățile consorțiului vor permite implicarea studenților în activități de tip service learning (prezența în comunitate, evaluarea accesibilității, infrastructurii de vizitare, discuții cu reprezentanții comunității locale și vizitatorii)”. 

Proiectul „Oameni și arbori. Soluții de management al Pădurii Băneasa pentru dezvoltare urbană durabilă și rezilientă”, finanțat prin Open Lab-ul CIVIS coordonat de Universitatea din București, este implementat de Asociația Parcul Natural Văcărești, în parteneriat cu Universitatea din București, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București și Asociația pentru Conservarea Diversității Biologice (ACDB)”. 

Universitatea din București anunță că „în această perioadă se află în derulare un nou apel pentru proiecte CIVIS Open Lab, în vederea cofinanțării unor proiecte menite să dezvolte și să implementeze inițiative care oferă soluții pentru provocările socio-economice cu care se confruntă comunitatea.

Pentru acest al doilea apel CIVIS Open Lab, Universitatea din București va aloca un buget total de 10.000 euro, iar termenul-limită pentru trimiterea propunerilor este 20 septembrie 2021.

Apelul este deschis pentru toți actorii instituționali din comunitățile în care Universitatea din București își desfășoară activitatea, prin structurile sale de educație și cercetare existente. Astfel, pot propune proiecte următoarele categorii: institute de cercetare legate de profilul universității; actori din sfera educației: școli, universități, centre educaționale etc.; reprezentanți ai mediului de afaceri: corporații și IMM-uri, camere de comerț; ONG-uri, diferite asociații și fundații (inclusiv studențești din UB); autorități publice sau alte entități; membri ai comunității academice a UB – studenți, cadre didactice, cercetători.

Obiectivele CIVIS Open Lab și ale prezentului apel vizează: conectarea educației, cercetării și inovării CIVIS la nevoile și provocările locale; dialogurile în sfera problemelor locale, prin cercetare, inovare, educație și, acolo unde este util, prin parteneriate de tipul public-privat, identificând soluții la nevoile locale; oferirea unor proiecte pedagogice solide, de învățare de tip service-learning, care stimulează angajamentul civic și competențele transversale pentru studenții CIVIS; consolidarea ecosistemelor teritoriale și dezvoltarea regională.

Detalii cu privire la domeniile vizate în acest apel, dar și alte informații cu privire la apelul Open Lab-ului CIVIS-UB, pot fi regăsite pe pagina dedicată.

Mai multe detalii despre proiectele finanțate ca urmare a primului apel al Open Lab-ului CIVIS-UB pot fi accesate aici și aici”.

Universitatea din București reamintește că „este membră în Alianța Europeană CIVIS, o alianță academică ce reunește, pe lângă UB, opt dintre cele mai importante universități din Europa: Aix-Marseille Université, National and Kapodistrian University of Athens, Université Libre de Bruxelles, Universidad Autónoma de Madrid, Sapienza Università di Roma, Stockholm University, Eberhard Karls Universität Tübingen și University of Glasgow, în calitate de partener asociat. CIVIS reunește o comunitate de aproximativ 450.000 de studenți și 65.000 de angajați, dintre care peste 30.000 sunt cadre universitare și cercetători”.

Absolvenți de învățământ dual după metoda germană

0

Companiile Hornbach România, Penny, Lidl Discount, Metro Cash&Carry România, Selgros Cash&Carry, în parteneriat cu opt licee din țară, sub coordonarea Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane – AHK Romania, au finalizat proiectul național de formare profesională duală după metoda germană „Școala de Carte și Meserii”. 

86 de elevi care au absolvit învățământul profesional dual cu calificarea comerciant-vânzător și au susținut același examen ca și colegii lor din Germania. Organizatorii ne informează: „Pe lângă certificatul de competențe profesionale eliberat de către Ministerul Educației, după finalizarea celor trei ani de studiu, elevii au avut posibilitatea să obțină și diploma din partea Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie (DIHK) și a AHK Romania. Promovabilitatea a fost de 51%, ceea ce presupune un prim pas spre crearea forței de muncă înalt calificate în domeniul comerțului. Diferențele dintre sistemul de educație din Germania și cel din România au condus în primul rând la adaptarea curriculumului românesc în concordanță cu cel german, astfel încât cadrele didactice și companiile să poată să îi pregătească pe viitorii absolvenți la nevoile pieței muncii. AHK Romania a organizat, de asemenea, workshop-uri atât pentru profesori cât și pentru elevi, în timpul cărora au fost exemplificate modele de subiecte germane și modalitatea de abordare a acestora. Elevi, cadre didactice, companii implicate în proiect au conlucrat pentru atingerea obiectivului: formarea de experți în domeniul comerțului prin intermediul învățământului profesional dual”.

Aprecierea unui operator economic implicat în proiect: „Modelul de învățământ dual a fost preluat din Germania și implementat în România la standarde germane, fapt confirmat prin certificarea germană. Certificarea germană obținută de absolvenții învățământului dual derulat în România reprezintă confirmarea calității formării profesionale la care participă tinerii. Faptul că absolvenții pot obține și certificarea germană este un element important în calificarea forței de muncă din România. Învățământul dual reprezintă un aspect important în contextul responsabilității sociale asumate. Dorim să oferim calitate și în formarea și calificarea forței de muncă, iar această certificarea asigură tocmai acest aspect”.

Absolventul Marius Beldianu: „Diploma germană reprezintă pentru mine o șansă în plus în meseria de comerciant-vânzător. Ea oferă posibilitatea de a-mi forma baza unui CV corespunzător pentru o carieră în comerț precum și oportunitatea de angajare într-una din companiile partenere ale proiectului. Competențele dobândite prin Școala de Carte și Meserii îmi asigură un parcurs educațional cu care mă mândresc, de aceea recomand tuturor elevilor care își doresc această meserie să urmeze cursurile școlii profesionale-duale”. 

Iuliana Robu, coordonator de proiect, AHK Romania: „Prin organizarea examenului după model german am încheiat procesul de formare a celei de-a doua generații de elevi din proiectul Școala de Carte și Meserii. Pe lângă rolul obiectiv al acestui examen, acela de a atesta calitatea germană a programului nostru, obținerea acestei diplome a reprezentat unul dintre primele succese în carieră ale tinerilor noștri absolvenți. Am avut emoții alături de ei și ne-am bucurat împreună pentru reușită. Ne despărțim de această generație convinși fiind că acești trei ani au contribuit decisiv la formarea lor ca adulți responsabili și angajați valoroși ai companiilor din proiect”.

Organizatorii subliniază că „structura examenului german pentru calificarea de comerciant-vânzător presupune două sesiuni: un examen intermediar și examenul final care include proba scrisă și proba orală. Pentru rezolvarea subiectelor, elevii au trebuit să găsească soluții la situații de lucru concrete, ce pot apărea în activitatea zilnică din magazine. Probele scrise s-au desfășurat în același timp în Ilfov, București, Iași, Timișoara, Sibiu și Brașov, din comisiile de admitere făcând parte atât agenți economici cât și profesori.

Subiectele au fost preluate din Germania, traduse și adaptate legislației în vigoare, AHK Romania respectând de asemenea standardele de corectare din Germania. AHK Romania este acreditată de către Uniunea Camerelor de Comerț din Germania (DIHK) să certifice formarea profesională duală după standarde germane, respectând criteriile de organizare și evaluare specifice acestui sistem de învățământ din Germania. Pe lângă dezvoltarea competențelor profesionale, pregătirea pentru acest examen activează și formarea competențelor sociale precum capacitatea de asumare a responsabilități și luării deciziilor.

Eforturile tuturor actorilor implicați în sistemul de învățământ dual, instituții ale statului, operatori economici, elevi, părinți, ar trebui să își găsească sinergia în același punct: schimbarea mentalității asupra acestei forme de educație și conștientizarea nevoii de experți în toate domeniile de activitate. În afară de contribuția importantă pe care o aduce la combaterea șomajului în rândul tinerilor și a deficitului de forță de muncă, formarea profesională temeinică joacă un rol important în dezvoltarea structurală, socială și economică și oferă o influență stabilizatoare importantă în situații fragile pe piața forței de muncă. AHK Romania, alături de partenerii economici și instituțiile școlare, va continua certificarea germană și pregătirea următoarelor generații din proiect, convinsă că împreună putem avea rezultate mai bune”.

Foto: AHK România

Iarna viitoare, nu prețurile mari la gaze vor fi cele mai mari probleme ale României, ci lipsa gazelor

_________________

Autor: Dumitru Chisăliță
președinte Asociația Energia Inteligentă

Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentu perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în sezonul rece.

Deficitul între cerere și ofertă a determinat ca necesarul de importuri ale gazelor să ajungă la un nivel de 25%.

Depozitele de înmagazinare a gazelor naturale cu 30 de zile înainte de închiderea ciclului de injecție (31 august 2021) se găsesc la un nivel de 58% (respectiv 1,8 mld mc, ritmul zilnic de injecție este de 10 – 12 mil mc zi, asta înseamnă că se va ajunge la cca. 2,1 mld mc (respectiv 65%) (anul trecut în această perioadă în depozitele de gaze erau pline în proporție de 90%).

Situația prezentă a pieței de gaze din România, probabil va pune o presiune puternică pe gazele din depozitele de înmagazinare, tendințele vor fi ca la începutul perioadei reci să se extragă cantități importante de gaze din aceastea, ceea ce va duce la scăderea rapidă a capacității de extracție zilnică din depozite pe fondul reducerii volumului de gaze din depozite, fapt care va crea deficiențe mari pe piață în special în cele mai reci luni ale anului (ianuarie/februarie).

Conform datelor prezentate pe site ul TRANSGAZ, la vârf de consum în România se consumă în iernile blânde peste 710 GWh/zi (67 mil mc/zi), mergând până la 797 GWH/zi (76 mil mc/zi) în ierni cu temperaturi foarte scăzute și perioade lungi de timp.

În urma unui studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă scoate în evidență că în luna februarie 2022, nevoia de import poate atinge un nivel de cca. 39 mil mc/zi.

Un nivel al importului de gaze de 38 mil mc/zi, este un nivel care nu poate fi asigurat prin cele 3 puncte prin care gazele din import intră în prezent în România, care însumate au o capacitate tehnică de doar 40,89 mil mc/zi, iar capacitate rezervată de doar 6,09 mil mc/zi, aproape integrală pe direcția Csanadpalota.

Scenariul Optimist al Importului la nivelul Capacitatilor Tehnice Maxime

În situația în care se întrunesc condițiile unor temperaturi scăzute pentru o perioadă mai mare de 14 zile, la nivelul capacității tehnice maxime, în speranța că pot fi identificate sursele de gaze necesare si a rezervarii de capacitate de import asigurarea cu gaze a tuturor consumatorilor ar fi la limită, probabil cu importante dezechilibre orare sau chiar cu probleme în alimentarea cu gaze a anumitor zone din țară.

Punct de import gazeCapacitate tehnică (mil mc/zi)Capacitate rezervată (mil mc/zi)
Csanadpalota7,21,76
Giurgiu2,50,14
Negru Vodă14,430
Iscaccea 117,760
Total40,891,9

Sursa Site TRANSGAZ

Scenariul Pesimist al Importului la nivelul Capacitatilor Rezervate in Prezent

Începând cu septembrie 2021, gazele naturale din Federația Rusă vor ajunge în Ungaria via Bulgaria și Serbia, odată cu finalizarea conductei de transport gaze BalkanStream care leagă Bulgaria de Ungaria, prin Serbia. Astfel, în România nu mai intră gaze rusești pe la Negru Vodă.

Iarna 2021/2022 poate să aducă în condițiile unor temperaturi scăzute pentru o perioadă mai mare de 14 zile, la nivelul capacității rezervate în prezent, necesitatea raționalizării gazelor naturale pentru toți consumatorii care nu sunt protejați sau în scenariul pesimist chiar și pentru o parte din aceștia (școli, grădinițe), adică la vârf de consum, cca 40% (procent volumic) din consumatorii români de gaze vor rămâne în plină iarnă fără gaze, în acest scenariu.

O ipoteză care se poate lua în considerare este că odată cu finalizarea BalkanStream, România să aibă access la gazele rusești doar via Ungaria, care pe lângă faptul că prezintă o capacitate redusă, mult sub necesarul de import al Romanie, va aduce gaze cu prețuri foarte mari.

Statistic, iarna 2011/2012 care a adus cele mai mari prețuri la gaze în Europa a fost și o iarnă extrem de friguroasă.

Să se repete la 10 ani istoria, odată cu cele mai mari prețuri la gaze pe bursă, să avem din nou o iarnă extrem de friguroasă?

Cert este că iarna viitoare, nu prețurile mari la gaze vor fi cele mai mari probleme ale României, ci lipsa efectivă a gazelor.

Elefant.ro și-a continuat creșterea în primul semestru din acest an

0

Elefant Online SA, compania ce operează elefant.ro, a obținut în primele 6 luni din acest an, o valoare a GMV (gross merchandise value*) de peste 120 milioane de lei, marcând astfel o creștere medie anuală de 31% la nivelul ultimilor doi ani. Profitul brut în primul semestru din 2021 a marcat, de asemenea, o creștere medie de 46%, în raport cu perioada similară din ultimele două exerciții financiare.

Majorarea indicatorilor financiari a fost stimulată, în principal, de atragerea unui număr mai mare de vizitatori unici pe site. Spre exemplu, față de aceeași perioadă a anului trecut, în primul semestru din 2021 numărul de vizitatori unici pe elefant.ro a fost cu 25% mai mare.

Anul a început cu o creștere robustă în ecommerce, care s-a diminuat apoi treptat după relaxarea restricțiilor. Începând din luna mai, românii și-au orientat consumul mai mult către vacanțe, restaurante, spectacole și magazinele de proximitate. Vedem această corecție de piață ca pe una tranzitorie și ne așteptăm la o revenire a creșterii consumului online începând cu luna septembrie”, explică Sergiu Chircă, director general al elefant.ro.

De la începutul anului, compania a deschis un showroom în Brașov și un al doilea urmează să fie inaugurat peste câteva zile în centrul comercial Park Lake din București. 

„În strategia noastră de investiții abordarea acestui segment – numit în industrie last mile și care definește proximitatea față de client – este un element important. Vom deschide treptat și alte showroom-uri astfel încât, până în 2025, preconizăm să avem în jur de 50 locații la nivel național”, adaugă Sergiu Chircă.


*Gross merchandise value (GMV) este un indicator care exprimă valoarea totală a mărfurilor vândute într-o anumită perioadă, prin intermediul unui site. Este un instrument de măsurare a creșterii unui business din ecommerce. GMV deseori determină sănătatea companiei ecommerce pe o perioadă mai mare de timp. (Sursa: Investopedia.com)

Microsoft și LinkedIn dezvoltă noi soluții pentru a facilita munca pe modelul hibrid

0

Tranziția la munca de la distanță, la care am asistat în ultimele 18 luni, este una dintre cele mai semnificative schimbări în ceea ce privește modul de lucru, iar pentru a înțelege felul în care această schimbare influențează clienții și angajații Microsoft, compania efectuează periodic sondaje interne. Astfel, datele din Work Trend Index, realizat recent, arată că într-un an în care 160.000 de angajați ai Microsoft au lucrat de acasă și alte 25.000 de persoane care au fost angajate au început să lucreze de la distanță, procentul de angajați ai companiei care afirmă că au sentimentul de incluziune este la un nivel de 90%.

În acest context, Satya Nadella și Ryan Roslansky, CEO LinkedIn, au discutat despre principalele tendințe pe care le observă pe măsură ce oamenii și organizațiile de pretutindeni se adaptează la munca pe modelul hibrid. De altfel, Microsoft și LinkedIn depun eforturi comune prin care își propun să ajute liderii, și echipele pe care aceștia le conduc, să navigheze în această nouă lume a muncii. 

Paradoxul muncii hibride și reorganizarea mediului de lucru

Datele publicate recent în raportul Work Trend Index dezvăluie tendințele identificate în rândul angajaților Microsoft din peste 100 de țări din întreaga lume. Sondajele efectuate în rândul acestora arată, așadar, că deși munca hibridă presupune un proces complex, adoptarea flexibilității, a stilurilor de lucru diferite și a unei culturi bazată pe încredere pot facilita o adaptare mai rapidă la noul context.

Mai mult, fiecare angajat este diferit, iar 58% dintre angajații care intenționează să petreacă cel mai mult, respectiv cel mai puțin timp la birou au același motiv: să găsească modalitatea prin care să se poată concentra cât mai bine și să fie cât mai productivi. Totodată, studiul arată că managerii intenționează să-și petreacă o mai mare parte din timpul lor lucrând de la birou decât ceilalți angajați (45% față de 39%). Totuși, angajații care au luat parte la sondaj spun că intenționează să meargă la birou într-o măsură mai mare decât se așteaptă managerii. Satya Nadella numește acest lucru Paradoxul muncii hibride.

Rezolvarea acestui paradox va fi poate cea mai mare provocare a deceniului. Avem nevoie de politici și tehnologie adaptate pentru flexibilitate, însă doar acestea nu vor fi suficiente și fiecare lider trebuie să se întrebe: „Cum reconstruiesc capitalul social și conexiunea în favoarea misiunii și culturii organizaționale și a echipei? Cum ajut angajații să-și prioritizeze starea de bine și să lucreze în moduri sustenabile”? În acest sens, Satya Nadella preciza: „Noile date arată că nu există o abordare unică pentru munca hibridă, deoarece așteptările angajaților sunt în continuă schimbare. Singura modalitate prin care organizațiile pot rezolva această situație este adoptarea unui model operațional flexibil, inclusiv în ceea ce privește modalitățile de lucru ale angajaților, unde locuiesc aceștia și cum abordează procesul de afaceri”. 

Toate acestea vor fi esențiale pentru atragerea și păstrarea talentelor în această perioadă, pe care LinkedIn o numește „Marea Reorganizare” – în timp ce organizațiile își regândesc modelele de lucru, culturile și valorile, angajații își regândesc nu doar modul și locul de unde lucrează, ci și motivele

Cum poate ajuta tehnologia?

Potrivit Microsoft, întâlnirile hibride reprezintă cheia construirii unei culturi eficiente a muncii. Întâlnirile hibride organizate eficient îi ajută pe toți să se simtă incluși și oferă mediul și instrumentele necesare pentru a crește calitatea conexiunii, a colaborării dintre participanți și a productivității acestora.  Astfel, Microsoft a identificat trei practici pe care majoritatea organizațiilor le pot folosi pentru a facilita întâlniri incluzive și a crea o bază solidă pentru o cultură flexibilă a muncii:

1) Echipament audio. Pentru a garanta o bună conexiune audio, este necesar să fie utilizat un echipament audio certificat Microsoft Teams, atunci când încăperea nu dispune de sistem A/V centralizat. 

2) Utilizarea laptopurilor proprii. Atunci când participă fizic la o ședință, ar fi bine ca participanții să își aducă laptopurile și să se asigure că au camera pornită, dar microfonul și sunetul oprite. Oricine poate participa prin chat, poate reacționa în timp real și poate ridica mâna, toate acestea devenind lucruri constante în cadrul întâlnirilor.

3) Colaborarea. Este recomandat să fie desemnată o persoană responsabilă cu organizarea fiecărei întâlniri – aceasta va asigura o bună colaborare între participanți prin moderarea chat-ului și a interacțiunii din cadrul întâlnirii, precum și a conținutului ce poate fi partajat direct prin intermediul Teams. 

Ritmul specific activității de la birou, adoptat și de angajații care lucrează de la distanță 

Microsoft anunță  inovațiii la nivelul Teams Rooms, cu o nouă categorie de camere inteligente, alimentate de trei tehnologii unice:

  • Urmărirea difuzoarelor active cu ajutorul inteligenței artificiale, care permite camerelor din sală să utilizeze sunete, mișcări faciale și gesturi pentru a detecta persoanele din sală care vorbesc, mărind imaginea pentru a avea o perspectivă mai clară.
  • Fluxuri video multiple care fac posibilă așezarea participanților din sală în câte un cadru individual.
  • Recunoașterea persoanelor, modalitate prin care utilizatorii înscriși în panoul lor video vor fi identificați și numele profilelor acestora vor fi afișate.

Atunci când camerele inteligente sunt asociate cu opțiunea de Vizualizare dinamică din Teams, experiența utilizatorilor va fi îmbunătățită. În plus, pe măsură ce oamenii se alătură întâlnirii, aplicația Microsoft Teams ajustează automat diferite elemente, astfel încât cei care participă online să aibă cu ușurință acces la conținut. 

Pentru ca persoanele din sălile de ședințe să se implice într-un mod mai dinamic, Microsoft a actualizat și Modul companion din aplicația de mobil a Microsoft Teams – astfel aceștia  au acces rapid la funcții precum chat, reacții live și Microsoft Whiteboard. 

Totodată, planificarea întâlnirilor și colaborarea vor deveni mai ușoare. Programul de lucru din Outlook va permite includerea detaliilor privind programul de lucru direct în calendar, astfel încât întreaga echipă să fie informată, iar noua funcție RSVP le permite oamenilor să specifice dacă vor participa la o întâlnire fizic sau online, astfel încât cei care planifică întâlnirea să se poată pregăti cât mai bine. Noile facilități dedicate muncii pe model hibrid în Outlook vor fi implementate de la începutul anului viitor.

Noua experiență de hot desking de pe ecranele Microsoft Teams le permite oamenilor să localizeze și să rezerve spații de lucru flexibile în birou. Pot rezerva un spațiu de pe dispozitiv sau în avans folosind Outlook sau Teams și pot accesa calendarul personal Teams, chat-uri, întâlniri și multe altele. 

O altă facilitate dezvoltată pentru Microsoft Teams este Speaker coach – Speaker coach folosește inteligența artificială pentru a le oferi utilizatorilor sfaturi privind interacțiunea lor cu ceilalți participanți.

Totodată, cea mai recentă funcție de Corectare automată a luminozității va asigura o bună calitate video, chiar și în medii cu lumină slabă. Această funcție va fi disponibilă în următoarele luni.

În plus, cu ajutorul Logi Dock, utilizatorii vor putea să-și optimizeze spațiul de lucru, de acasă sau de la birou, și să obțină o calitate mai bună a sunetului în timpul ședințelor. Logi Dock are un difuzor încorporat, prevăzut cu niște comenzi tactile, este conceput pentru a funcționa perfect cu aplicația Teams și va fi disponibil în lunile următoare.

Menținerea fluxului de lucru cu ajutorul Teams

În contextul muncii hibride, cele mai recente inovații din Teams reunesc aplicațiile și experiențele preferate ale utilizatorilor pentru a-i ajuta să rămână eficienți, să-și mențină gradul de concentrare și pentru a rămâne conectați. 

În același timp, prin intermediul platformei Microsoft Viva comunicarea, cunoștințele, informațiile și învățarea continuă sunt integrate mai ușor în fluxul de lucru. Viva Connections, spre exemplu, le facilitează utilizatorilor accesul la informații cu privire la noutățile și resursele companiei direct din Teams (anunțuri personalizate, diferite conversații și o serie de resurse pentru acțiuni precum trimiterea unui raport zilnic de sănătate sau rapoarte de cheltuieli). În următoarele săptămâni, aplicația de mobil Viva Connections va fi disponibilă în varianta pentru preview public.

Tranziția la munca hibridă va reprezenta o provocare pentru fiecare lider și organizație, iar cele care vor accepta schimbarea și vor adopta modele de operare flexibile, vor putea crea medii de lucru mai bune și mai incluzive. Microsoft s-a angajat să susțină o cultură a muncii hibride în care flexibilitatea este esențială, oferindu-le clienților și angajaților săi oportunitatea de a lucra de oriunde, oricând, și de a acorda atenție aspectelor care țin de dezvoltarea personală și vizează starea lor de bine, în timp ce învăță să se adapteze schimbărilor în timp real.