COFACE: EAU – șoc dublu în 2020

0

Economia EAU a fost lovită de un șoc dublu în 2020: prăbușirea prețurilor la petrol și pandemia COVID-19. Conform estimărilor preliminare, economia Emiratelor Arabe Unite a scăzut cu 6,1% în 2020. Cu toate acestea, perspectivele sunt mai optimiste pentru 2021. Coface se așteaptă la o creștere de 3,1% pe fondul campaniei rapide de vaccinare, a unei redresări bruște a economiei globale și a revenirii prețurilor la energie.

Cu toate acestea, amploarea redresării va varia în funcție de sectoare. Se așteaptă ca evoluțiile din turism, construcții și comerț cu amănuntul să fie în linie cu noile variante ale virusului. COVID va fi, de asemenea, determinant pentru sectorul de comerț cu amănuntul, unul dintre cele mai diversificate și dezvoltate din regiune. 

Petrolul și transportul vor beneficia de redresarea economică globală și regională. În iulie, EAU au convenit cu grupul OPEC+ să își mărească referința de bază pentru producția de petrol. În ciuda provocărilor, perspectivele rămân pozitive pentru sectorul petrolier din Emiratele Arabe Unite, în conformitate cu unele proiecte de investiții. Poziția EAU ca centru comercial regional va sprijini sectorul lor de transporturi.

În aceste condiții, normalizarea relațiilor dintre EAU și Israel va fi profitabilă în ceea ce privește comerțul și investițiile într-o varietate de sectoare. Pot apărea unele tensiuni neașteptate cu Arabia Saudită din cauza concurenței pentru statutul de hub regional, dar ar trebui să rămână limitate la sfera economică.

„EAU este una dintre cele mai diversificate economii din regiune și joacă un rol important ca centru comercial regional. Ne așteptăm ca dezvoltarea economică să fie susținută de creșterea prețurilor la petrol, de o campanie puternică de vaccinare în țară și de redresarea volumelor comerciale globale. Acești factori vor avea ca rezultat o îmbunătățire directă a condițiilor operaționale într-o serie de sectoare precum turismul, energia și comerțul cu amănuntul, deși ritmul redresării va varia. Organizarea Expo 2020 va ajuta țara să atragă turiști, ceea ce în schimb ar sprijini sectorul construcțiilor și imobiliarele. Cu toate acestea, sectorul din urmă va avea nevoie de mai mult timp pentru a reveni la situația pre-Covid. Într-adevăr, politicile de telemuncă și declinul populației expatriate după criză vor continua să exercite presiuni asupra prețurilor din imobiliare. În acest sens, acțiunile autorităților de a urmări disciplina fiscală ar cântări și asupra finalizării de noi proiecte. Construirea de noi alianțe regionale a devenit mai importantă pentru Emiratele Arabe Unite, având în vedere o concurență crescândă pentru poziția sa de hub regional din partea Arabiei Saudite și Qatar-ului. Normalizarea relațiilor cu Israelul este de așteptat să ofere oportunități importante ambelor țări în ceea ce privește comerțul și investițiile într-o gamă largă de domenii, cum ar fi turismul, agricultura, apărarea și energia”, a comentat Seltem İYİGÜN, economist la Coface.

O revenire sustenabilă post COVID-19?

  • După războiul prețurilor petrolului dintre Arabia Saudită și Rusia din martie 2020, prețurile petrolului au scăzut la 20 USD pe baril, de la aproximativ 70 USD la începutul anului. Conform estimărilor preliminare, economia EAU a scăzut cu 6,1% în 2020, în linie cu evoluția economiei globale. Economia non-petrolieră s-a contractat cu 6,2%, serviciile de cazare și alimente scăzând cu 23,6%, comerțul cu ridicata și cu amănuntul cu 13%, iar construcțiile cu 10,4%. Cu toate acestea, perspectivele de creștere sunt mai optimiste pentru 2021 și se așteaptă să ajungă la 3,1% din mai multe motive: efectul de bază, prețurile mai mari ale petrolului, una dintre cele mai mari rate de vaccinare din lume și recuperarea mai rapidă a economiei globale.
  • Primul impact al acestei lansări rapide de vaccinuri și ridicarea restricțiilor de sănătate va fi resimțit în sectorul turismului, care a reprezentat 7-8% din PIB în 2019.

Se estimează că sosirile internaționale în Emiratele Arabe Unite s-au prăbușit cu aproximativ 70%. Datorită vaccinului, autoritățile au permis hotelurilor să funcționeze la capacitate maximă. Acest lucru ar trebui să permită emiratelor să maximizeze Dubai Expo, un eveniment de șase luni programat să înceapă în octombrie 2021. Aproximativ 35% din totalul sosirilor de turiști din EAU provin din Asia Pacific, 27% din Europa și 26% din Orientul Mijlociu. Odată ce aceste țări se redeschid și vizitatorii sunt vaccinați, sectorul turistic își va reveni.

Nu este de așteptat ca situația pre-COVID-19 să se materializeze imediat. Cele 12 milioane de turiști așteptați în 2021 vor fi sub nivelurile dinaintea crizei, generând venituri de 15 miliarde USD față de 35 miliarde USD în 2019. Revenirea va urma ritmul vaccinării în țările de origine ale turiștilor, restricțiilor de călătorie și a riscurilor sanitare din întreaga lume. Mai mult, decizia autorităților federale de a pune în aplicare disciplina fiscală prin reducerea cheltuielilor cu 5,3% în 2021 va avea o greutate asupra finalizării de noi proiecte în sectoarele turismului și ospitalității.

  • Această disciplină fiscală va încetini redresarea în domeniul imobiliar și al construcțiilor, sectoare care s-au contractat în 2020. În primul trimestru al anului 2021, prețurile medii de vânzare și închiriere din Dubai erau încă în scădere cu 5% și 10% față de un an mai devreme. În Abu Dhabi, prețurile medii de vânzare par să se fi stabilizat în primul trimestru al anului 2021, în timp ce ratele medii de închiriere erau cu 3,5% sub nivelul lor în 2020. Cu toate acestea, EAU rămân un hub atrăgător datorită stabilității politice și mediului prietenos pentru afaceri. Recent, autoritățile au permis investitorilor străini să dețină 100% companii locale pentru a încuraja investițiile străine directe și au pus în aplicare noi inițiative privind vizele pentru expatriați. Cu toate acestea, pandemia COVID-19 a provocat un exod al profesioniști expatriați din EAU.
  • Vaccinarea și recuperarea fluxurilor de turism vor afecta pozitiv vânzările cu amănuntul, deși treptat. După ce a scăzut cu 14,3% în 2020, consumul privat va crește cu 1,1% în 2021, susținut de stimulente guvernamentale. Măsurile includ sprijin federal prin reducerea taxelor, impozitelor și a altor taxe pentru companii, garanții de credit, rambursări de impozite. Pentru gospodării, guvernul a introdus amânări de plată pentru tranșele și dobânzile restante la împrumuturi și carduri de credit, subvenții la apă și electricitate, precum și diverse facilități bancare.

Cheltuielile cu alimente și băuturi non-alcoolice ar trebui să crească cu 3,3% în 2021 față de 2020. Bunurile de uz casnic sunt un alt segment care va beneficia de redresare: se așteaptă ca vânzările să crească cu 4,9% în 2021, după ce au scăzut cu 9,2% în 2020, susținute de o cerere mare, deoarece consumatorii au amânat achizițiile lor mari în timpul pandemiei.

Petrolul și transporturile în centrul redresării economiei și a comerțului global

  • Creșterea prețurilor la petrol va contribui, de asemenea, la redresarea economică a EAU, deoarece petrolul reprezintă aproximativ 30% din PIB și 50% din veniturile fiscale. Până acum, în 2021, prețurile petrolului au crescut cu aproape 50% de la sfârșitul anului 2020 și au ajuns la 73 USD pe baril, în urma creșterii cererii globale și a unor întreruperi ale aprovizionării. Emiratele Arabe Unite exportă aproximativ 90% din petrolul propriu către Asia. Redresarea economică în Japonia, Coreea de Sud și China va fi astfel crucială pentru veniturile din exporturile EAU. Condițiile acordului OPEC+ convenite în aprilie 2020 – reducerea unei părți a producției de petrol pentru a susține prețurile petrolului – penalizau EAU.

După întreruperea discuțiilor, EAU și Arabia Saudită au convenit asupra unei noi linii de bază de producție începând cu mai 2022. EAU au nevoie de veniturile lor din petrol pentru a-și finanța strategia de diversificare economică și pentru a-și extinde capacitățile în alte segmente.

În ciuda acestor provocări pe termen scurt, perspectivele rămân pozitive pentru sectorul petrolier din Emiratele Arabe Unite, în conformitate cu unele proiecte de investiții care vizează extinderea capacității de producție a țării.

  • Reziliența redresării economice va depinde, de asemenea, de continuitatea rolului de hub regional al EAU. Creșterea volumului comerțului internațional datorită redeschiderii economiilor și a eforturilor globale de vaccinare va sprijini comerțul EAU, care se așteaptă să atingă 540 miliarde USD în 2021 față de 478 miliarde USD în 2020. Hidrocarburile reprezintă aproximativ 20% din veniturile din exportul total de mărfuri. Deoarece bunurile reexportate cheie din țară constau din produse minerale, materiale plastice, produse chimice, metale și vehicule de transport, acestea sunt foarte sensibile la prețurile globale ale mărfurilor. Redresarea în toate aceste categorii va spori transportul rutier. Transportul aerian este, de asemenea, de așteptat să crească în raport cu cererea internă mai puternică, organizarea Expo 2020 și transportul produselor medicale de urgență.

În noile condiții economice, construirea alianțelor a devenit mai importantă pentru a profita de oportunități. Eforturile pentru normalizarea relațiilor dintre EAU și Israel și dezacordurile recente cu Arabia Saudită în timpul discuțiilor OPEC + trebuie astfel analizate.

Oportunități și provocări regionale

  • În septembrie 2020, EAU au devenit a treia țară arabă care a convenit să-și normalizeze relațiile cu Israelul. Acordul integrează oportunități importante pentru ambele țări în ceea ce privește comerțul și investițiile. Pentru EAU, acesta ar putea fi un pas cheie pentru a-și spori eforturile de diversificare. Turismul, apărarea, agricultura și energia ar fi principalii beneficiari. Importurile de țiței și alte lichide din Israel ar putea crește cu 5,9% față de anul trecut. Acordul ar permite EAU să ia o parte din această cerere suplimentară. Normalizarea legăturilor ar permite, de asemenea, EAU să beneficieze de capacitatea tehnologică și de inovare israeliană. În aprilie 2021, EAU au anunțat structurarea unui fond de investiții de 10 miliarde USD pentru a investi în sectoare strategice din Israel, inclusiv energie, apă, producție, spațiu, agro-tehnologie și asistență medicală. Ambele țări au semnat, de asemenea, un acord bilateral privind cooperarea economică și comercială în iunie. Autoritățile au declarat că relațiile comerciale bilaterale au ajuns la 675 milioane USD în decurs de 10 luni de la semnarea acordului de normalizare a relațiilor.
  • Principalul motiv din spatele conflictului dintre EAU și Arabia Saudită este de fapt legat de disponibilitatea lor de a-și diversifica economiile pentru a nu mai depinde de petrol. În prezent, EAU deține statutul de centru comercial regional. Pe de altă parte, Arabia Saudită, a cărei economie depinde mai mult de petrol decât EAU, a implementat o strategie care vizează o transformare națională pentru a deveni un centru comercial și de afaceri. Totuși, conflictul ar trebui să rămână limitat la economie, deoarece pe frontul politic, se așteaptă ca aceștia să continue să fie aliați, în special într-o eră marcată de incertitudini privind stabilitatea regională. Legăturile dintre țările CCG și administrația SUA par să se răcească. În plus, SUA iau în considerare revenirea la acordul nuclear cu Iranul, din care s-a retras în 2018. Aceste incertitudini ar trebui să împiedice ruperea legăturilor politice între cei doi grei ai regiunii.

Rezultatele raportului pot fi consultate aici.

Piața de terenuri continuă să înregistreze interes crescut. Anul 2021 se anunță a fi unul dintre cei mai buni de după recesiunea din 2008

0

Piața terenurilor a rămas activă în primul semestru din 2021 în ceea ce privește intențiile de cumpărare, continuând tendințele de anul trecut și indicând o perspectivă bună pentru restul anului, chiar dacă unele tranzacții ar putea să nu fie încheiate în 2021 pe fondul obligațiilor asumate în pre-contractele semnate, majoritatea legate de aspecte urbanistice, arată raportul Colliers privind evoluția pieței imobiliare în primul semestru din 2021.

În general, în ceea ce privește volumul tranzacțiilor, care include și pe cele aflate în stadiul de pre-contract cu anumite obligații de îndeplinit pentru finalizare, consultanții Colliers apreciază că 2021 se anunță a fi unul dintre cei mai buni ani pentru piața terenurilor de la recesiunea din 2008. Retailerii și dezvoltatorii de rezidențial sunt mai activi ca oricând, în timp ce, din sectoarele care încă au nevoie de mai multă claritate privind evoluția viitoare (în special birouri și hoteluri), doar câțiva jucători mai sunt în expectativă, restul reîncepând căutările de terenuri pentru proiecte noi. În mod cert, există un sentiment de optimism general în ceea ce privește perspectivele economiei românești pentru următorii ani.

Oferta de terenuri rămâne consistentă și vine de la diferite categorii de vânzători, dar apar unele schimbări generate de contextul actual. De exemplu, asocierile sunt mai des întâlnite, deoarece mulți dezvoltatori, în special în sectorul rezidențial, urmăresc să împartă riscurile unui nou proiect, în timp ce proprietarii de terenuri care nu au nevoie imediată de lichidități sunt interesați să beneficieze de o parte din profiturile din dezvoltare. Un aspect important care influențează atât oferta, cât și planurile pe termen scurt și mediu ale investitorilor este legat de incertitudinile privind situația urbanistică. Schimbările din administrația publică din anumite zone au dus la blocaje, cum ar fi întârzieri în numirea arhitecților șefi în unele orașe sau înghețarea planurilor urbanistice zonale în 5 sectoare din București. Cu toate acestea, lucrurile evoluează spre bine/ spre mai multă claritate în majoritatea orașelor, cu excepția Bucureștiului, unde lucrurile se mișcă mai lent, păstrând sentimentul de incertitudine și pentru următoarele luni. 

„Până acum, anul 2021 a înregistrat câteva tranzacții importante finalizate, dar lipsa unui volum mai bogat nu are legătură cu cererea pentru terenuri, care este la un nivel ridicat, ci cu blocajele din zona urbanistică și nevoia investitorilor de  mai multă claritate în acest sens. În majoritatea cazurilor, prețurile au fost destul de stabile în ultimii 1-2 ani, deși pentru locațiile foarte bune, unde concurează, mai nou, mai mulți potențiali cumpărători, se primește un bonus de preț, uneori semnificativ, pentru a obține cele mai bune loturi de teren. De asemenea, am văzut cum unele platforme mari, care au fost tranzacționate anul trecut, sunt revândute în 2021 la prețuri mai mari, dar împărțire în loturi mai mici; nu am numi acest lucru o nouă tendință, ci mai degrabă o conjunctură interesantă”, spune Sînziana Oprea (foto) , Director Land Agency la Colliers.

În prima jumătate a anului, dezvoltatorii de retail au avut cel mai mare apetit pentru achiziția de terenuri și au fost mult mai activi și în afara Capitalei. Consultanții Colliers au observat interes din partea unei categorii largi de cumpărători, de la diverși operatori de retail (hipermarketuri / supermarketuri, magazine de bricolaj etc.) până la dezvoltatori de parcuri de retail – atât proiecte de mari dimensiuni, cât și centre comerciale de tip strip mall în orașe mici sau în zonele rezidențiale cu creștere rapidă din orașele mari. 

„Este de remarcat și faptul că, fără îndoială, cele mai dinamice segmente de retail sunt cele care nu beneficiază atât de mult de comerțul electronic aflat în plină ascensiune (de ex. bunurile din partea inferioară a gamei de prețuri sau proiectele din orașele mai mici). Având în vedere rapiditatea cu care se mișcă lucrurile în zona de retail, observăm investitori care se re-activează pe piață, dar și alții care intră acum pe acest segment pentru a-și diversifica portofoliul de investiții. În ceea ce privește sectorul terenurilor pentru rezidențial, tendințele de anul trecut sunt încă valabile și există un mare interes din partea multor tipuri de cumpărători care caută să profite de randamentele atractive, deși piața devine mult mai aglomerată. Pe de altă parte, se cauta o gamă largă de terenuri, de la parcele mai mici în zonele centrale (pentru proiecte pe segmentele superioare de preț), la foste platforme industriale (pentru proiecte de mari dimensiuni și funcțiuni  mixte) sau parcele mari aflate la marginea sau în afara orașului, în zona metropolitană (în special pentru proiecte de cartiere de case cu facilitățile necesare)”, explică Sînziana Oprea.

Cel mai mare interes pentru sectorul rezidențial este legat de București, dar există un apetit tot mai mare pentru acest sector și în orașele regionale în dezvoltare. Investitorii mari, inclusiv cei instituționali, caută proiecte cu destinație mixtă în afara Bucureștiului, mai ales pentru mixul rezidențial – retail. În același timp, unii dezvoltatori activi în marile orașe regionale intră pe piața rezidențială atractivă din București, mulți dintre ei căutând asocieri cu proprietari de terenuri pentru a-și minimiza riscurile.

În ceea ce privește birourile, chiar dacă segmentul este departe de a-și fi găsit echilibrul și predictibilitatea, pe fondul realităților post-pandemice de pe piața forței de muncă, legate în principal de regimul de muncă hibrid, există un fel de dezgheț. Mulți dezvoltatori încep să caute terenuri pentru noi proiecte în București, în special în zone foarte bune. Când vor finaliza un nou proiect, în 3-4 ani – cumpărarea unui teren, obținerea tuturor aprobărilor necesare, construirea efectivă a acestuia – scena birourilor din București cel mai probabil se va fi stabilizat și chiar va fi început să crească din nou. 

Depozite eficiente din punct de vedere energetic și parcuri sustenabile: un pas înainte pentru decarbonizarea sectorului industrial-logistic

0

 P3 Logistic Parks („P3”) continuă demersurile pentru a-și atinge obiectivele de sustenabilitate la nivel de grup, prin transformarea activelor existente în România și la nivel global în clădiri eficiente din punct de vedere energetic, diminuându-și astfel amprenta de carbon și contribuind la crearea unui mediu mai sigur și mai sănătos atât pentru chiriași, cât și pentru angajații acestora. În dorința de a inova constant și de a rămâne aliniată la tendințele actuale ale industriei, compania își adaptează continuu operațiunile la nivel mondial și depune eforturi susținute pentru a anticipa trendurile viitoare, așa cum sunt acestea prezentate mai jos de futurologul Sean Culey – strateg, consilier de transformare și consultant extern al dezvoltatorului. 

Sînziana Pardhan, Managing Director P3 Romania, declară: „P3 este o companie inovatoare, care caută în permanență să își consolideze și să își dezvolte serviciile prin implementarea de soluții și adăugarea de noi facilități, atât în cadrul activelor existente, cât și la nivelul dezvoltărilor de tip greenfield. Suntem ghidați de dorința de a dezvolta nu doar spații, ci și comunități profesionale sustenabile și urmărim cu atenție toate trendurile legate de domeniul nostru de activitate.” 

Tehnologii precum robotica, învățarea automată, vehiculele autonome, energia regenerabilă și Internet of Things se află acum pe un drum comun. Logistica, o industrie în care mâinile omului sunt încă cele care trebuie să sorteze, să împacheteze, să încarce, să conducă și să livreze bunurile, se adaptează rapid la aceste noi trenduri. 

Reîntoarcerea la surse regenerabile

Energia regenerabilă a fost, de fapt, primul tip de energie pe care oamenii au identificat-o și, ulterior, au folosit-o. Energia hidroelectrică, de pildă, a generat electricitate cu ajutorul morilor de apă încă din vremea Greciei Antice, iar energia eoliană a fost folosită pentru deplasarea navelor cu pânză pe râuri și peste oceane chiar înainte, acum mai mult de 5.000 de ani în urmă, în vremea Egiptului Antic. Problema acelor vremuri era faptul că oamenii nu puteau stoca energia generată, iar volumele pe care erau capabili să le genereze se situau semnificativ sub nevoile motoarelor pe aburi sau pe ulei, apărute încă din secolul al-XVIII-lea. Inovațiile recente în domeniul generării de energie regenerabilă au făcut ca prețul pe kW să scadă, iar Agenția Internațională de Energie a anunțat în anul 2020 că cele mai bune sisteme de energie solară din lume au putut să genereze cea mai ieftină energie electrică din istorie.

Corporații cu amprentă neutră de carbon

Depozitele și centrele de fulfillment sunt perfect compatibile cu folosirea de panouri solare, având în vedere suprafețele lor mari și acoperișurile în formă plată. Acoperișul este un bun inactiv ce poate fi utilizat cu ușurință pentru a capta energia solară. P3 Logistic Parks, spre exemplu, este una dintre companiile care a dat curs acestei oportunități și utilizează, în prezent, panouri solare în 11 din parcurile sale din Europa, în Republica Cehă, Germania, Spania și Italia. În plus, compania analizează posibilitatea instalării unor astfel de panouri și în parcul său din România, ca o componentă suplimentară a demersurilor dedicate reducerii amprentei de carbon. La acestea, se adaugă încă patru locații din Polonia care folosesc panouri pentru producerea apei calde.      

Punctul culminant în industria de transporturi

2020 ar putea fi considerat anul în care piața autoturismelor electrice a început să câștige teren considerabil, iar 2021 ar putea fi privit drept anul de tranzit înspre adoptarea trendului, de către populația generală. O privire asupra evaluării de piață a Tesla și vânzărilor în creștere înregistrate în ultima perioadă confirmă aceste lucruri: Tesla a vândut peste 365.240 de unități Model 3 în 2020, 12% din totalul vânzărilor de vehicule electrice, iar compania are acum o valoare de piață de 756 miliarde de dolari, mai mult decât orice alt producător de automobile. Mai mult, Norvegia – cel mai mare utilizator mondial de vehicule electrice – va interzice din 2025 vânzarea de mașini cu motorizare tradițională, Marea Britanie din 2030, California din 2035, iar alte țări europene precum Germania și Slovenia au luat măsuri pentru a nu mai permite vânzările de vehicule cu emisii de carbon între 2030 și 2040.

Jaguar Land Rover a anunțat că toate modelele Jaguar vor fi electrice din 2025, iar întreaga gamă va deveni electrică din 2030. GM a declarat, de asemenea, că până în 2035 va elimina treptat vehiculele care ard combustibili fosili. Ca urmare a acestor decizii, bugetele vor fi de acum redirecționate dinspre motoarele cu combustie către vehiculele cu propulsie electrică, într-o manieră cum nu s-a mai văzut până acum: Volkswagen a anunțat cheltuieli de aproximativ 73 miliarde de euro pentru electrificare, trenuri de propulsie hibride și tehnologie digitală în următorii cinci ani; Grupul BMW intenționează să dubleze numărul de vehicule electrificate pe care le oferă și să ajungă la 25 de astfel de modele până în 2023; Daimler va investi 70 miliarde de euro (85 miliarde de dolari) între 2021 și 2025 în vehicule electrice.

Cercetătorii IHS Markit se așteaptă la o creștere cu 70% a vânzărilor globale de vehicule electrice în 2021, 44% în China, 28% în Europa, 16% în America de Nord și o cotă combinată Japonia / Coreea de Sud de 11%. De asemenea, estimează că până în 2025 vânzările globale vor depăși 12,2 milioane, indicând o creștere anuală de aproape 52% (compusă). Un exemplu perfect al faptului că anul acesta reprezintă punctul de vârf al vehiculelor electrice, în ianuarie 2021 a fost anunțat faptul că cea mai mare fabrică de motoare diesel din lume din Tremery, estul Franței, își va comuta producția către motoare electrice.

Construirea fundației

În prezent, disponibilitatea infrastructurii pentru încărcare în Europa este insuficientă și distribuită inegal. La începutul anului curent existau doar 224.538 de puncte de încărcare publice în întreaga Uniune Europeană, iar în luna februarie, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) și alte grupuri ale transportatorilor s-au adresat liderilor UE cu mențiunea că vor fi necesare un milion de puncte de încărcare publice până în 2024 și trei milioane până în 2029. În calitate de investitor responsabil pe termen lung, dezvoltator de active logistice și susținător puternic, vizionar și contribuitor activ la această cauză, P3 deține deja 31 de stații de încărcare pentru vehicule electrice în Germania, una în Republica Cehă și a inaugurat recent primele sale două stații cu încărcare rapidă din România, la KM 13 de pe autostrada A1.

2Performant înregistrează o cifră de afaceri de 10,7 milioane de lei în primul semestru al anului, cu 17% mai mult decât aceeași perioadă a anului trecut

0


Compania de tehnologie 2Performant, liderul pieței de marketing afiliat din România, listată pe piața AeRO a BVB (simbol bursier 2P), înregistrează o cifră de afaceri de 10.785.740 lei în prima jumătate a anului 2021, în creștere cu 17% față de aceeași perioadă a anului trecut. Compania raportează și o creștere cu 23% față de primul semestru al anului trecut a veniturilor operaționale, calculate prin eliminarea comisioanelor pe care 2Performant le plătește către afiliații din platformă, acestea ajungând la 2.423.215 lei. Totodată, veniturile prepaid, prin plata în avans de către advertiseri, ajung la 5.236.546 lei, în creștere cu 63% față de semestrul 1 al anului 2020, în detrimentul celor postpaid, care au înregistrat o scădere de 6%, având o valoare de 5.466.784 lei. 

„Industria e-commerce-ului a cunoscut începând de anul trecut cea mai efervescentă perioadă a sa, iar rezultatele financiare ale 2Performant se înscriu în planurile de business pe care ni le-am asumat în linie cu oportunitățile oferite de acest context. Înregistrăm o creștere a cifrei de afaceri cu 17% față de primul semestru al anului trecut, an care a fost unul atipic și care a adus cifre record pentru comerțul online și, implicit, pentru 2Performant. Ceea ce este un semnal excelent pentru compania noastră. În plus, în mod tradițional cel de-al doilea semestru al anului este unul mai puternic pentru comerțul online prin prisma evenimentelor din e-commerce precum Black Friday. Astfel, avem încredere că momentul la care ne aflăm acum și rezultatele din următoarele șase luni vor duce la atingerea planului de business anunțat pentru 2021, respectiv o creștere de aproximativ 25% a cifrei de afaceri”, spune Dorin Boerescu, CEO și Președinte al Consiliului de Administrație 2Performant

După un 2020 marcat de pandemie și creșteri record pentru marketingul și comerțul online, compania 2Performant s-a concentrat în primul semestru al anului 2021 pe trei direcții strategice care vizează valorificarea oportunităților de creștere ale business-ului. Astfel, în primele șase luni ale anului 2021, 2Performant a înregistrat creșteri ale veniturilor din produsul de marketing afiliat pe piața din România de până la 9.530.682 lei, cu 22% mai mult decât primul semestru al lui 2020. Compania a dezvoltat un departament dedicat de business support via ticketing, care va deservi toți userii 2Performant, atât interni cât și externi, ceea ce va crește capacitatea și calitatea support-ului. 

O altă direcție de business a 2Performant pentru 2021 o reprezintă atribuirea conversiilor, pentru care compania a dezvoltat upgrade-ul tehnic de platformă Big Bear, ca parte a unui proiect major de development. Upgrade-ul este dezvoltat 100% de echipa internă de Development 2Performant și a fost deja testat de o serie de advertiseri, printre care carturesti.ro, elefant.ro, vivre.ro, ihunt.ro, otter.ro, esteto.ro, bestvalue.ro, care au confirmat soluția tehnică și capacitatea ei de a securiza și chiar crește capacitatea de a atribui conversiile realizate prin 2Performant și, implicit, veniturile utilizatorilor și ale companiei. 

Totodată, ca parte din strategia sa de a încheia parteneriate cu jucători internaționali, compania a concretizat în 2021 parteneriatul cu Admitad și lansarea AliExpress și a altor trei programe de afiliere pe România și Bulgaria. Prin parteneriatul cu Admitad, rețea de afiliere prezentă pe piețele din Europa, Asia și America de Sud cu vânzări de peste 5 miliarde de dolari anul trecut, 2Performant are acces la toate cele 2.000 de programe de afiliere ale acesteia, la nivel global. Compania a anunțat că urmează să lanseze în platforma sa și alte programe ale unor branduri mari din e-commerce-ul global. 

„Am demarat din primul semestru al anului toate proiectele din strategia anunțată și am luat o serie de decizii în business care se reflectă în cifre. În primăvara acestui an am înființat Growth Business Unit în 2Performant, cu obiectivul de a crește veniturile din piețele externe. După un research amplu, a urmat o serie de negocieri cu mai multe rețele de afiliere internaționale, care ne permit accesul la advertiseri globali sau europeni cu tracțiune mare în e-commerce. Acest proces a generat un decalaj care se reflectă în veniturile din piețele externe din primul semestru, dar am parcurs un proces esențial pentru extinderea noastră. Astfel am dezvoltat un parteneriat cu rețeaua internațională Admitad și am realizat integrarea tehnică prin care am lansat deja programul global de afiliere. Acum ne pregătim să lansăm o serie importantă de programe de afiliere pe piața europeană, respectiv pe piețele din România și Bulgaria, programe care vor contribui la rezultatele din acest an și care vor continua să producă un impact tot mai mare în business-ul nostru”, a completat Dorin Boerescu.  

    Ca urmare a tuturor acestor investiții realizate în primele șase luni ale anului, compania a înregistrat o pierdere de 1,15 milioane de lei, în linie cu prognoza pentru primul semestru, pierdere pe care compania se așteaptă să o reducă până la finalul anului odată cu creșterea veniturilor în semestrul al doilea.

Pentru a accelera creșterea prin proiectele și investițiile deja demarate de companie, 2Performant a derulat o operațiune de majorare de capital social pe Bursa de Valori București, în urma căreia a atras peste 5,3 milioane de lei

Creșterea indicatorilor de business în primul semestru 2021 

În ceea privește indicatorii de business esențiali în e-commerce și marketing digital, aceștia au continuat trendul ascendent pentru 2Performant și în primul semestru din 2021. Astfel, 2Performant a intermediat în intervalul ianuarie-iunie 2021 546.568 vânzări, cu 12,21% mai mult decât aceeași perioadă a anului trecut, în valoare de 27,38 milioane de euro fără TVA, adică cu 20,5% mai mult ca primul semestru al anului trecut. În același interval, 2.658 de afiliați au generat comisioane în valoare de peste 1,78 milioane de euro, cu 12,75% mai mult decât în primele șase luni ale anului trecut. Zilnic, toți afiliații 2Performant.com au obținut comisioane în valoare de aproape 10.000 de euro. Dintre advertiserii care au primit trafic prin 2Performant.com, aproape 84% au avut vânzări prin 2Performant.com, un procent cu 10,44% mai mare decât în semestrul 1 din 2020.

Și numărul click-urilor intermediate de platforma 2Performant.com este în creștere cu 11,50% față de semestrul 1 al anului trecut și ajunge la un total de 29.796.100 click-uri. Valoarea medie a coșului de cumpărături este de 50,1 euro fără TVA, cu 7,37% în plus față de aceeași perioadă a lui 2020. Iar rata de conversie medie pe 2Performant.com crește cu 0,55% în primul semestru al lui 2021 și ajunge la 1,83%.  

Distribuția pe categorii de produse

Din totalul vânzărilor generate prin 2Performant.com în primul semestru al acestui an, distribuția pe categorii a fost următoarea: 26,6% Fashion, 23,4% Books, Movies & Music, 11,8% Beauty, 7,5% Pharma, 6,6% Electronics IT&C, 5,6% Home & Garden, 5,5% Babies Kids & Toys, 3,6% Sports & outdoors, 2,2% Pet supplies, 1,7% Health & Personal care, 1,5% Jewelry, 1% Automative și Altele 3%.

8 categorii de produse au înregistrat fiecare vânzări de peste 1 milion de euro în această perioadă. Dintre acestea, categoria Fashion a înregistrat 6,81 milioane de euro (cu 163 de advertiseri, printre care care FashionDays, Answear, ePantofi, DyFashion, Otter), categoria Electronics IT&C 4,62 milioane de euro (cu 70 de advertiseri precum evomag.ro sau f64.ro), categoria Home & Garden 3,92 milioane de euro (cu 107 advertiseri, printre care NeaKaisa.ro, Vivre, SomProduct), iar categoria Books, Movies & Music 3,25 milioane de euro (cu 32 de advertiseri, cum ar fi elefant.ro, carturesti.ro, libris.ro, litera.ro, librariadelfin.ro).  

Raportul semestrial poate fi consultat aici

TenarisSilcotub, sprijin pentru formarea profesorilor din licee tehnologice

0

Compania TenarisSilcotub, numărul unu în producția românească de țevi fără sudură de diametre mici, a finanțat proiectul Tech Teach League, inițiativă proprie, adresat profesorilor de la licee tehnologice din Zalău, Jibou, Şimleu Silvaniei, Călărași, Câmpina pentru dezvoltarea competenţelor digitale și aprofundarea unor metode noi de predare și de îmbunătățire a relației cu elevii. Proiectul a fost implementat pe parcursul anului școlar 2020-2021 de Școala de Valori, organizație non-guvernamentală specializată în educație, cu experiență de peste 10 ani în domeniu.

Sandor Csatlos

Au participat 23 de profesori. Unul dintre ei, Sandor Csatlos (foto), de la Liceul Tehnologic Octavian Goga din Jibou, subliniază: „Vremurile se schimbă şi, odată cu vremurile, se schimbă şi generațiile de elevi. Noi trebuie să stăpânim foarte bine didactica, pedagogia, metodele moderne şi clasice de predare, astfel încât să descoperim pasiunile și calitățile fiecărui elev. Elementul care m-a surprins a fost abordarea temelor propuse, respectiv faptul că ne-a făcut să căutăm valoarea în fiecare elev și să îi facem şi pe ei să înţeleagă acea valoare și să-l ajutăm să-şi dezvolte pasiunile şi competenţele”.

Camelia Bîrsan, profesoară la Colegiul Tehnic Iuliu Maniu din Șimleul Silvaniei: „Cred că orice cadru didactic, la un moment dat, după ce finalizează formarea inițială, are nevoie de astfel de cursuri, o adaptare la ceea ce este nou şi la ceea ce deja ştiam. Această formare a venit la momentul potrivit, mai ales pentru competențele digitale și mediul online, majoritatea dintre noi neavând o formare în acest sens. Am rămas cu foarte multe informații de la acest curs și ceea ce voi duce mai departe va fi să le ofer elevilor, pe lângă învățarea clasică, o meta-învățare, prin care să duc la un alt nivel tot ceea ce am făcut până în prezent”. 

Codruţa Hodrea, manager relaţii cu comunitatea TenarisSilcotub: „Schimbarea, impactul și îmbunătățirea rezultatelor educației tehnice se pot obține doar prin acțiuni axate pe patru linii definitorii ale sistemului de educație: elevi, cadre didactice, curriculum şi dotări educaționale. Programul Tech Teach League a fost creat pentru o cadrele didactice din liceele tehnice partenere din comunitățile noastre, cu scopul de a-i sprijini în procesul de predare online şi de a le oferi perspective noi asupra abordării tematicilor la clasă și a relaţiei cu elevii”.

În ansamblu, remarcă organizatorii, „cadrele didactice au apreciat că cele mai folositoare aspecte învățate în cadrul acestui proiect au fost utilizarea platformelor și facilităților digitale, activitățile de învățare în echipă și colaborarea cu ceilalți, a oferi și primi feedback, a construi o dezbatere și a corela teoria cu exemple cotidiene sau prin intermediul studiilor de caz. În întâlnirea de feedback după finalizarea programului, ce a avut loc în 7 septembrie, în TenarisUniversity la sediul TenarisSilcotub, participanții au confirmat calitatea sesiunilor de instruire și profesionalismul trainerilor, iar echipa de cadre didactice participante şi-a asumat misiunea de a aplica la clasă cât mai multe din tehnicile și noțiunile dobândite, odată cu începerea noului an școlar”.

TenarisSilcotub, companie parte din grupul Tenaris, este recunoscută drept „cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici, utilizate în diverse aplicații din industriile energiei, mecanică și auto. Cu o echipă de peste 1.700 de oameni în România, TenarisSilcotub are unități de producție la Zalău, Călărași și Câmpina. Prin programele de dezvoltare socială, compania investește în educație, sănătate, cultură și protecția mediului. fb.com/TenarisSilcotub”.

Foto: TenarisSilcotub

Noul an școlar. Temerile și așteptările părinților privind începerea cursurilor

0

Luni, 13 septembrie 2021 este al doilea an la rând când școala a început în vremuri de pandemie. În cadrul studiului realizat de compania de cercetare Reveal Marketing Research, au fost consultați peste 1.009 de respondenți, dintre care 390 sunt părinți cu copii școlari și liceeni din întreaga țară, pentru a vedea cum percep aceștia începutul anului școlar, temerile și îngrijorările lor, dar și cât au cheltuit pe haine și rechizite. 

Cât au cheltuit părinții pe haine şi rechizite pentru noul an şcolar?

Cu ocazia începerii noului an școlar, 9 din 10 copii vor veni la scoală cu haine și rechizite noi, obiecte pentru care părinţii români au investit un buget de 3 cifre (200 lei – 500 lei), arată studiul realizat de Reveal Marketing Research. Astfel că, 92% dintre părinți declară că au achiziționat rechizite pentru noul an școlar, în timp ce 84% dintre aceștia declară că au achiziționat haine. 

De asemenea, cheltuielile pentru noul an școlar cresc odată cu trecerea copiilor dintr-un ciclu școlar în altul. Dacă pentru un preșcolar bugetul mediu total se ridică la peste 600 de lei, pentru un elev de liceu părinții declară că au cheltuit chiar și peste 900 de lei. Aceasta în condițiile în care câștigul salarial mediu net a fost de aproape 3.400 de lei în luna ianuarie.  

Ce așteptări au părinții de la noul an școlar: ore în format fizic în detrimentul școlii online sau hibrid 

8 din 10  (79%) părinți agreează începerea școlii în format clasic cu revenirea în bănci, chiar dacă virusul nu a fost complet eliminat. Pe de altă parte, 21% dintre părinți consideră că școala nu trebuie să înceapă în format clasic. Este vorba în proporție mai ridicată despre părinții care își doresc reluarea cursurilor în format hibrid (14%) sau online (7%). 

Părinții care optează pentru școala în format clasic sunt, în proporții mai ridicate, cei care au copii cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani (82%). 

Favorabili sistemului hibrid sunt în proporții mai ridicate, părinții liceenilor (14%), iar sistemul online este preferat de către părinții ai căror copii au vârste cuprinse între 11 și 14 ani (12%).  

Părinții se declară destul de îngrijorați cu privire la noul an școlar 

Contractarea virusului de către copii dar și incertitudinea ca urmare a începerii anului școlar este o îngrijorare pentru o treime dintre părinți. De altfel, 8% dintre părinți se declară mai optimiști spunând că nu sunt deloc îngrijorați cu privire la începerea acestui nou an școlar. 


Metodologie: 1009 interviuri CAWI (colectare online), eșantion reprezentativ la nivel național urban+rural, 18+, online users, dintre care 370 respondenți cu copii la scoală. Perioada de colectare: 06.09-12.09.2021

_________________

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa.

DESPRE INTERESUL NOSTRU NAȚIONAL

0

O sinteză în 30 de minute a unei teme mai mari decât poate fi oricare dintre noi. Am considerat că am datoria să fac acest lucru.

Dacă vreți ca aceste idei să dea viață unei societăți în care să putem trăi așa cum ne dorim, vă rog să distribuiți filmul alăturat tuturor prietenilor voștri.

Interesul național nu este doar problema Statului, a partidelor politice, a reprezentanților Instituțiilor Publice sau mediului de afaceri. Interesul național privește orice persoană care dorește să valorifice dimensiunea responsabilă a vieții sale. Conștientizarea acestui lucru ne va permite să ne recuperăm cel mai de preț bun pe care-l avem ca locuitori liberi ai acestei Planete: Demnitatea.

Vă mulțumesc.

Florin Luca.

https://www.facebook.com/100003835217836/videos/681170006209444/

Eurobarometru: Cel mai înalt nivel de optimism în legătură cu viitorul UE din 2009 până în prezent

0

Optimismul cu privire la viitorul UE a atins cel mai înalt nivel din 2009, iar încrederea în UE rămâne la cel mai ridicat nivel din 2008 până în prezent. Sprijinul pentru moneda euro rămâne stabil la cel mai ridicat nivel înregistrat din 2004 până în prezent. Sondajul indică, de asemenea, o îmbunătățire semnificativă a percepției asupra situației economiilor naționale.

Cetățenii europeni identifică situația economică ca fiind principala lor preocupare la nivelul UE, urmată de mediu și schimbările climatice și de imigrație. Sănătatea continuă să fie principala problemă la nivel național, cu puțin înainte de situația economică a țării.

Majoritatea europenilor sunt mulțumiți de măsurile luate de UE și de guvernele naționale împotriva pandemiei de coronavirus și consideră că planul de redresare „NextGenerationEU” va fi eficace în ceea ce privește răspunsul la efectele economice ale pandemiei. Aproape două treimi au încredere că UE va lua deciziile corecte în viitor pentru a răspunde pandemiei.

Optimism în legătură cu viitorul Uniunii Europene

Optimismul cu privire la viitorul UE a crescut puternic din vara anului 2020, două treimi dintre respondenți având în prezent o opinie pozitivă (66 %, +6 puncte procentuale). Acesta este nivelul cel mai ridicat înregistrat din toamna anului 2009 până în prezent. Doar cu puțin peste trei din zece respondenți sunt pesimiști cu privire la viitorul UE (31 %, -7) – cel mai scăzut nivel din 2009 până în prezent.

O majoritate clară este optimistă în ceea ce privește viitorul UE în 26 de state membre, în timp ce opinia publică rămâne divizată în Grecia. Optimismul a crescut în 22 de țări față de vara anului 2020, cu o creștere foarte pronunțată în Malta (75 %, +25), Italia (67 %, +18) și Portugalia (76 %, +15). Ca urmare a acestor schimbări, optimismul este în prezent opinia majorității respondenților în Italia (67 %) și Franța (53 %).

Imaginea și încrederea în UE

După o creștere semnificativă înregistrată între vara anului 2020 și iarna 2020-2021, imaginea pozitivă a UE rămâne la un nivel relativ ridicat (45 %) și este opinia majoritară în 20 de state membre ale UE (imagine neutră 38 %, imagine negativă 16 %). Cele mai ridicate rezultate sunt observate în Irlanda (70 %) și în Portugalia (62 %).

Aproape jumătate dintre europeni au încredere în Uniunea Europeană (49 %). Acesta rămâne cel mai înalt nivel general înregistrat din primăvara anului 2008. Încrederea în guvernele naționale a crescut ușor (37 %), în timp ce încrederea în parlamentele naționale a rămas stabilă, la 35 %.

Principalele preocupări la nivelul UE și la nivel național

Situația economică a revenit pe primul loc ca fiind cea mai importantă problemă cu care se confruntă UE, cu 27 % dintre mențiuni (-8 puncte procentuale față de iarna 2020-2021). Mediul și schimbările climatice au urcat de pe locul al patrulea pe locul al doilea (25 %, + 5) alături de imigrație (25 %, + 7), urmate, pe locul al patrulea, de starea finanțelor publice ale statelor membre și de sănătate (ambele cu 22 %). Mențiunile privind sănătatea au scăzut semnificativ față de iarna 2020-2021 (22 %, -16), când această temă s-a aflat pe prima poziție.

La nivel național, sănătatea rămâne cea mai importantă problemă, deși mențiunile au scăzut considerabil din iarna 2020-2021 (28 %, -16). Situația economică ocupă a doua poziție, fiind menționată de puțin peste un sfert dintre respondenți (26 %, -7).

Situația economică actuală și moneda euro

Din iarna 2020-2021, proporția respondenților care consideră că situația economiei lor naționale este „proastă” a scăzut semnificativ (-11), deși aceasta rămâne opinia majoritară (58 %).

40 % dintre cetățenii UE sunt în prezent de părere că situația lor economică națională este „bună”, o creștere semnificativă (+11) după ce trei sondaje consecutive au arătat o scădere. Cu toate acestea, acest nivel de evaluare pozitivă rămâne sub nivelurile măsurate în perioada cuprinsă între primăvara anului 2017 și toamna anului 2019.

Percepția asupra situației actuale a economiei naționale variază foarte mult de la un stat membru la altul, de la 89 % din populația din Luxemburg, care consideră că situația este bună, la 9 % în Grecia, care consideră același lucru.

Sprijinul pentru moneda euro în zona euro a rămas stabil din iarna 2020-2021, situându-se la cel mai înalt nivel din 2004, și anume 79 %. Un procent ridicat de respondenți din întreaga UE, stabil la cel mai înalt nivel înregistrat vreodată (70 %), împărtășesc, de asemenea, această opinie.

Pandemia de COVID-19 și opinia publică în UE

Gradul de satisfacție cu privire la măsurile luate de Uniunea Europeană pentru a combate pandemia de coronavirus a crescut semnificativ începând cu iarna 2020-2021, peste jumătate dintre cetățenii UE fiind în prezent mulțumiți (51 %, +8). Nemulțumirea a scăzut (41 %, -8), în timp ce 8 % dintre cetățeni declară că nu știu (stabil).

Și satisfacția cetățenilor cu privire la măsurile luate de guvernul lor național pentru a combate pandemia de coronavirus a crescut în mod semnificativ, devenind opinia majoritară (53 %, +10 față de iarna 2020-2021). 46 % sunt nemulțumiți (-10), în timp ce 1 % (stabil) declară că nu știu.

Aproape două treimi dintre europeni au încredere că UE va lua deciziile corecte cu privire la pandemie în viitor (65 %, +6 față de iarna 2020-2021). Aceasta este opinia majoritară în fiecare stat membru al UE.

Majoritatea europenilor consideră că „NextGenerationEU”, planul de redresare al UE, va fi un instrument eficace pentru a face față efectelor economice ale pandemiei de coronavirus (57 %, +2 față de iarna 2020-2021).

Aproape șapte europeni din zece au declarat că fuseseră deja vaccinați în momentul efectuării sondajului în perioada iunie-iulie sau ar dori să fie vaccinați împotriva COVID-19 cât mai curând posibil (69 %), iar 9 % au declarat că ar „dori să facă acest lucru în 2021”.

Rezultatele sondajului pentru România pot fi consultate aici.

_________________

Sondajul „Eurobarometru standard (EB 95) din primăvara anului 2021” a fost realizat prin interviuri față în față și online în perioada 14 iunie – 12 iulie 2021 în cele 27 de state membre ale UE. Anumite întrebări au fost adresate, de asemenea, în alte douăsprezece țări sau teritorii [1]. În cele 27 de state membre ale UE au avut loc 26 544 de interviuri.

Bogdan Zainea, Netafim: Importanța sursei de apă și calitatea ei

0

Bogdan Zainea, manager Netafim România, companie care reprezintă pe plan local liderul mondial în soluții inteligente de irigații prin picurare și micro-aspersie, afirmă că pentru realizarea unui sistem de irigații performant, calitatea apei are o importanță foarte mare. De altfel, acesta este și punctul de la care încep discuțiile cu posibilii parteneri de afaceri.

„Prima întrebare pe care o pun este unde se află sursa de apă și ce calitate are, în așa fel încât să reușim să oferim un sistem de irigații performant. Fără principalul pilon – apa, care să fie de o calitate bună, nu reușim să ajungem acolo unde ne-am propus”, a declarat într-un interviu acordat FoodBiz Bogdan Zainea, manager general Netafim powered by EPRS România.

Compania lucrează cu fermieri importanți din România, printre care se numără și cei din județele Galați și Brăila, de altfel, și zonele unde există cele mai mari suprafețe irigate, în prezent.

„Regiunile fruntașe din punct de vedere al irigațiilor sunt Brăila – Galați, unde sistemele de irigații au fost conservate încă din vremea comuniștilor, ele având tradiție în irigații. La Brăila se irigă o suprafață mare (60-70%) din ce înseamnă teren agricol, iar aici sunt câțiva jucători – fermieri mari care irigă în continuare. Este foarte important că atunci când au venit anumite fonduri de la stat cum ar fi cele pentru investiții în infrastructura principală de irigații sau cea secundară, dar și prin PNDR – submăsura 4.3, cred că Brăila și Galați s-au numărat printre primele județe care au aplicat și au recondiționat stațiile vechi de pompare”, a mai precizat Bogdan Zainea.

Compania Netafim, fondată în 1965, a revoluționat irigarea prin picurare prin crearea unei schimbări de viziune către agricultura irigată cu debit scăzut. Grupul din Israel are 28 de filiale în lume, 6 fabrici de producție și peste 4000 de angajați. Netafim livrează soluții inovative în peste 110 țări.

Articol preluat de FoodBiz.ro

Bitcoin și ethereum încă se tranzacționează la niveluri scăzute

 Atât bitcoin, cât și ethereum se tranzacționează la niveluri mai scăzute după căderea abruptă din 7 septembrie.

Bitcoin a înregistrat cea mai mare scădere a valorii în urma prăbușirii de marți. După ce a fost tranzacționat aproape de 53.000 de dolari, criptoactivul s-a prăbușit până la 43.000 de dolari în decurs de 12 ore. De atunci, prețul BTC s-a tranzacționat în acest interval, iar în această dimineață se situa în jurul valorii de 44.700 de dolari.

În acest timp, Ethereum a cunoscut o scădere similară, anuland avansul per ansamblu din luna septembrie. ETH și-a a început ascensiunea în jurul datei de 1 septembrie, ajungând de la niveluri de tranzacționare de aproximativ 3.200 de dolari până la puțin sub 4.000 de dolari. În prezent, însă, acesta se tranzacționează din nou în jurul valorii de 3.300 de dolari.   


Scăderea bruscă a Bitcoin umbrește lansarea sa

ca moneda oficială în El Salvador

În ziua în care bitcoin a devenit mijloc de plată legal în El Salvador, țară din America Centrală, prețul bitcoin s-a prăbușit cu peste 7.000 de dolari în câteva secunde.

În acea zi a avut loc o creștere bruscă a lichidărilor, deoarece tokenul a fost adoptat ca monedă oficială a țării, populația din Salvador putând acum să efectueze tranzacții cu obiecte de uz cotidian în criptomonedă.  

Cea mai mare lichidare individuală a fost de aproximativ 43 de milioane de dolari, conform Cryptopotato. În 24 de ore au fost lichidate aproximativ 3,5 miliarde de dolari în bitcoin. 

Adoptarea în țară nu a fost ușoară, populația făcând cozi la bancomate pentru a retrage dolari americani, potrivit Financial Times.

 Ucraina reglementează criptoactivele

Parlamentul ucrainean a legiferat adoptarea unor reglementări oficiale pentru bursele de criptomonede.

Criptomonedele au fost recunoscute legal pentru prima dată prin adoptarea noii legislații, Ministerul ucrainean al Transformării Digitale supervizând implementarea noilor reglementări. 

Activele digitale vor putea fi lansate acum în Ucraina, și în plus se va permite instituțiilor bancare să creeze conturi curente pentru deținerea cripto de către companii, potrivit Anastasiei Bratko de la Ministerul pentru Transformare Digitală.

Ministerul a anunțat, de asemenea, că urmărește să obțină noi venituri fiscale din industria cripto, pe măsură ce aceasta se dezvoltă în țară.