Facilități de credit de 232 milioane euro contractate de grupul Digi

0

RCS & RDS SA și subsidiarele sale a beneficiat de asistența echipei Filip & Company la contractarea a două facilități de credit pe termen mediu, cu o valoare totală de aproximativ 232 de milioane de euro în scopul realizării de investiții.

Alexandru Bîrsan (foto), partener și coordonatorul departamentului de Fuziuni, achiziții și piețe de capital al Filip & Company: „Digi este cel mai mare angajator privat din mediul antreprenorial local și se dezvoltă constant. An de an investesc în noile tehnologii și inovează continuu. Este un business antreprenorial românesc în care se depune multă muncă și aplecare spre client. Aceste noi facilități aduc o serie de elemente care fac viața mai ușoară pentru un grup atât de activ, inclusiv din punct de vedere financiar. Suntem bucuroși că am avut din nou ocazia să lucrăm în echipă, întotdeauna este o experiență excelentă”.

Filip & Company informează că „în cadrul primei facilități în valoare de 132 de milioane de euro, DIGI Spain Telecom SLU (subsidiara RCS & RDS) are calitatea de împrumutat, iar societățile din grupul Digi – RCS & RDS, Digi Communications NV, DIGI Távközlési (subsidiara din Ungaria a RCS & RDS) și Invitel Távközlési Zrt sunt garanți. Agentul băncilor creditoare este Banco Santander din Spania. Cea de-a doua facilitate, în valoare de 500 de milioane de lei, este acordată RCS & RDS S.A., în calitate de împrumutat, iar Digi Communications NV, DIGI Távközlési (subsidiara din Ungaria a RCS & RDS), Invitel Távközlési Zrt și DIGI Spain Telecom SLU au participat în calitate de garanți. Împrumutul este acordat de un sindicat format din UniCredit, BRD, ING România și Citibank România iar ING Bank NV, sucursala Londra, este agentul băncilor finanțatoare. Echipa Filip & Company care a asistat RCS & RDS în acest proiect a fost formată din Alexandru Bîrsan (partener), Rebecca Marina (senior associate), Andreea Banică (associate) și Andrei Konya (associate). Filip & Company are una dintre cele mai dinamice practici de Finanţări şi Pieţe de Capital din România. Echipa de avocați include specialişti cu un palmares bogat dobândit în cadrul unor tranzacţii complexe desfăşurate atât pe plan intern, cât şi internaţional”.

Filip & Company este caracterizată ca „una din societăţile de avocatură de top din România care furnizează asistenţă de cea mai înaltă calitate în practic toate ramurile de drept relevante pentru afaceri care operează în România sau care vizează România. Specializaţi în proiecte complexe care implică o abordare inovativă, avocaţii Filip & Company au experienţă elocventă în mai multe domenii, cum ar fi infrastructură şi concesiuni, fuziuni şi achiziţii, energie, drept societar, imobiliar, concurenţă, finanţări şi piaţă de capital dar şi dreptul muncii, protectia datelor cu caracter personal, protectia consumatorilor sau a mediului. De asemenea, firma de avocatură asigură asistență și reprezentare în litigii și arbitraje cu implicații semnificative pentru afacerile clienților. Mai multe detalii despre domeniile de expertiză şi echipa Filip & Company găsiți pe www.filipandcompany.com”. 

EximBank, finanțare de 30 milioane lei pentru Chemark Rom

0

EximBank anunță că „a încheiat un acord financiar în valoare de 30 de milioane de lei cu compania brașoveană Chemark Rom, unul dintre principalii jucători de pe piața națională a pesticidelor și îngrășămintelor, acord financiar destinat finanțării strategiei de dezvoltare pe termen scurt și mediu a societății. Pachetul financiar structurat de bancă include atât componente de finanțare – care acoperă nevoia de capital circulant generată de dezvoltarea continuă a societății, cât și de garantare – inclusiv garanție de stat emisă în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată companiilor mari”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank, subliniază: „Continuăm să ne concentrăm pe structurarea de pachete de finanțare complexe care oferă companiilor românești predictibilitate, siguranță și confort în desfășurarea activității curente sau în implementarea planurilor de dezvoltare. Punând împreună produsele de creditare și garanțiile de stat putem propune soluţii financiare care servesc nevoilor şi scopurilor clienţilor noştri onorându-ne astfel angajamentul pe care ni l-am asumat, acela de susținere a dezvoltării mediului de business și, implicit, de accelerare a tendinței de creștere a economiei”.

Mircea Pop, administrator al Chemark Rom: „Ne îmbunătățim an de an capacitatea de a răspunde provocărilor specifice industriei agricole: presiunea pe operațiunile logistice (stocuri și livrări în funcție de evoluția vremii), nevoia acută a fermierilor de a limita pierderile cauzate de secetă sau excesul de precipitații sau Pactul verde european care își manifestă deja efectul în modelarea portofoliilor de produse prin delistarea unor substanțe consacrate de protecție a plantelor și apariția de noi produse cu impact redus asupra mediului. O astfel de complexitate în dinamica activității noastre zilnice necesită adaptare din partea clienților noștri, susținerea noastră ca parteneri, dar și resurse și investiții în creștere, de aceea parteneriatul financiar cu EximBank marchează o etapă importantă în evoluția companiei noastre de la actor economic local, la furnizor de produse și soluții la nivel național și lider de piață în România pe anumite segmente”.

Chemark Rom este definită ca „o companie cu capital 100% românesc, cu o activitate performantă care se desfășoară la nivel național, având sediul central în orașul Codlea din județul  Brașov și 14 puncte de lucru operaționale pe întreg teritoriul României. Prin produsele și tehnologiile sale, societatea oferă soluții de creștere a productivității și competitivității agriculturii românești, adresându-se tuturor producătorilor agricoli, atât prin vânzare directă, cât și prin intermediul magazinelor specializate. Pentru următorii ani, Chemark Rom își propune să continue strategia de dezvoltare a portofoliului de produse, în special pe segmentul tehnologiilor de nutriție a plantelor și de protecție la stres climatic, precum și cel al agriculturii ecologice”. 

Xiaomi introduce noi produse AIoT pentru o viață inteligentă

0

Xiaomi a lansat astăzi o gamă de produse AIoT cu rolul de a îmbunătăți experiențele smart din viața utilizatorilor. Noua serie de produse, care va fi disponibilă în curând și în România, include Mi Router AX9000, Mi 2K Gaming Monitor 27’’, Mi Electric Scooter 3, Redmi Buds 3 Pro și Mi Smart Air Fryer 3.5L. 

Aceste produse inovative asigură modalități mai inteligente de a-i încuraja pe cei care le utilizează să își îmbunătățească stilul de viață, fie că este vorba despre deplasările din oraș, timpul petrecut la birou sau de prepararea unei mese. Prin aceste tehnologii inovative, Xiaomi oferă alternative mai plăcute, eficiente și sănătoase și face tehnologia accesibilă pentru toată lumea.      

O viața inteligentă alimentată de o conectivitate stabilă

Mi Router AX9000: Construit pentru o casă a viitorului hiper conectată și ca un centru destinat utilizatorilor pasionați de divertismentul digital, noul Mi Router AX9000 este primul router Xiaomi Tri-Band Wi-Fi 61 echipat cu procesor Qualcomm® Hexa-core. Cu o bandă de 4GHZ și alte două de 5GHZ, acest produs flagship asigură experiențe de gaming fluide, chiar și atunci când are mai multe dispozitive smart conectate în același timp.  

Capabil să atingă viteze de până la 8.345Mbps2, Mi Router AX9000 este un produs high-end care bifează toate așteptările unui gamer sau pe ale unui utilizator obișnuit. Router-ul asigură experiențe de gaming sau download la cele mai înalte standarde, fără a încetini procesele, chiar și atunci când utilizatorii fac livestream-uri 4K în același timp. Mi Router AX9000 are integrată o antenă dedicată AIoT care le permite utilizatorilor să se conecteze ușor și să își gestioneze rețeaua de device-uri inteligente în doar câțiva pași.

Mi 2K Gaming Monitor 27’’: Xiaomi nu s-a oprit aici și lansat încă un produs pe care gamerii îl vor iubi. Noul Mi 2K Gaming Monitor 27’’ prezintă cu acuratețe fiecare detaliu datorită rezoluției 2560 x 1440 QHD și a ratei înalte și fluide de refresh de 165Hz. Acestea vor fi pe placul oricărui gamer și chiar îi vor aduce avantaje în timpul jocurilor. De asemenea, Mi 2K Gaming Monitor 27’’ este certificat VESA Display™ 400 și are 95% din gama de culori DCI-P3. Astfel, display-ul are culori strălucitoare  și vibrante și redă elemente grafice incredibile ale jocurilor și chiar conținut vizual avansat.

Un stil mai smart și mai sănătos de a găti

Mi Smart Air Fryer 3.5L: Un stil de viață inteligent începe cu bucătăria. Mi Smart Air Fryer 3.5L se adresează oamenilor extrem de ocupați, dar care nu sunt dispuși să facă compromisuri în privința unui stil de viață mai sănătos. Mi Smart Air Fryer 3.5L îi ajută să gătească acasă simplu și sănătos – fără a folosi ulei. 

Compatibil cu aplicația Mi Home, dispozitivul poate fi ușor controlat remote și poate fi setat la orice temperatură între 40°C și 200°C. Aplicația oferă și peste 100 de idei de rețete de preparate rapide ce se pot face în fiecare zi cu Mi Smart Air Fryer 3.5L3

Cu ajutorul Mi Smart Air Fryer 3.5L, utilizatorii pot programa un preparat în avans cu până la 24 de ore. Acest lucru oferă posibilități nelimitate, fie că este vorba despre fermentarea lactatelor sau deshidratarea hranei pentru animalele de companie. Atunci când mâinile nu pot fi folosite, comenzile vocale asigurate de Google Assistant și Amazon Alexa pot porni, pune pe pauză sau verifica timpul rămas pentru preparare4. Display-ul OLED afișează timpul și temperatura.   

Un pas înainte pentru cei aflați în permanentă mișcare

Mi Electric Scooter 3: Soluțiile Xiaomi îmbunătățesc atât stilul de viață din locuință cât și pe cel din exteriorul acesteia. De fapt, Xiaomi e lider în privința mobilității pe distanțe scurte cu peste 4,000,000 unități de Mi Electric Scooter livrate la nivel global5

Noul model lansat, Mi Electric Scooter 3, este un alt companion urban stilat pentru cei care parcurg distanțe scurte, ce asigură experiențe îmbunătățite și are dotări de siguranță suplimentare. Mi Electric Scooter 3 este disponibil în două variante de culoare, Onyx Black și Gravity Grey. Are și o greutate redusă și practică, precum și un sistem upgradat de pliere în 3 pași, devenind astfel mai ușor de ridicat, depozitat și transportat în portbagajul mașinii, în autobuz sau în tren. 

Cu o viteză de până la 25km/h și cu o putere maximă a motorului de 600W, Mi Electric Scooter 3 trece ușor peste pante și denivelări în timpul deplasărilor scurte din oraș. De asemenea, are și noi elemente de siguranță. Acestea includ un sistem de frânare antiblocare regenerabil E-ABS și un nou disc cu două plăcuțe de frână pe spate.

Grupul TeraPlast marchează o creștere cu 71% a profitului net în primul semestru

0

Grupul TeraPlast a înregistrat în primul semestru al anului 2021 o cifră de afaceri de aproape 273 milioane de lei și o EBITDA de 42,7 milioane lei, reprezentând o creștere accelerată, cu 40% a veniturilor și o creștere consistentă, cu 47% a EBITDA, față de rezultatele retratate din semestrul 1 al anului 2020. În aceeași perioadă, profitul net a înregistrat un avans puternic, crescând cu 71%, de la 16,8 milioane de lei în S1/2020, la 28,67 milioane de lei în prima jumătate a anului curent. Profitul operațional a crescut cu 63% în primul semestru din 2021. Marja EBITDA s-a situat la 15,7%, peste nivelul bugetat și cu 0,8 puncte procentuale peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut.

Piața și întreg contextul de stimulare a creșterii economice au fost favorabile unei majorări a volumelor vândute. 

Rezultatul consolidat din primele șase luni cuprinde efectele integrării Somplast din trimestrul 2, care a adaugăt linia de business ambalaje flexibile în cadrul Grupului. Rezulatele Somplast, însă, nu au putut fi influențate semnificativ de către management-ul Grupului din luna aprilie de când a fost preluat controlul efectiv, integrarea fiind încă în curs. Eficiența strategiei și fructificarea sinergiilor la nivel de Grup vor fi vizibile începând cu trimestrele următoare. Linia de business ambalaje flexibile va cunoaște o creștere accelerată și prin investițiile aflate în derulare, în cadrul proiectului TeraBio Pack în valoare de 12 milioane de euro. Managementul grupului analizează în continuare opțiuni strategice pentru extindere, inclusiv operațiuni M&A.

Ioana Birta – Director financiar Grup TeraPlast

„Evoluția pieței materiilor prime ne-a testat adaptabilitatea iar rezultatele record în istoria Grupului TeraPlast ne arată că am trecut cu succes și acest test. Faptul că îl comparăm cu semestrul 1 din 2020, considerat atunci un nou record în materie de performanțe, confirmă succesul strategiei noastre de poziționare și dezvoltare accelerată profitabilă atât în zona procesării maselor plastice, cât și a economiei verzi, prin ambalaje biodegradabile și reciclare PVC rigid” a comentat Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast.  

Cu EBITDA de 42,7 milioane de lei și o marjă de 15,7%, în prima jumătate a anului ne aflăm în grafic să atingem cifrele bugetate pentru 2021. Pentru restul anului vom avea și un impact pozitiv din operaționalizarea unor investiții. Avem deja echipamente funcționale, care majorează capacitatea anuală de producție de țeavă PVC la peste 30 de mii de tone. Construcția fabricii pentru sisteme din polietilenă pentru apă și gaz se desfășoară conform planului și va deveni operațională în trimestrul 4. Investiția în unitatea de ambalaje biodegradabile este și ea în graficul de implementare,”  a adăugat Ioana Birta. 

Pentru întreg anul 2021, bugetul Grupului TeraPlast este construit pe o cifră de afaceri de 636,2 milioane lei și EBITDA de 89,1 milioane lei. Rezultatele Grupului din semestrul 1 al anului curent indică o evoluție favorabilă atingerii țintelor propuse. 

valori în mii lei dacă nu e indicat altfelTotal Grup TeraPlast*Instalații (inclusiv reciclat micronizat)Granule (inclusiv reciclate)Ferestre și ușiAmbalaje flexibile
Cifra de afaceri S1/2021272.903182.24264.59119.9146.154
Evoluție față de S1/202040%26%86%29%n/a
      
EBITDA S1/202142.74329.60111.7721.36839
Evoluție față de S1/202047%30%97%415%n/a
      
Marja EBITDA15,7%16,2%18,2%6,9%0,6%
      
Profit net**           28.674 



Evoluție față de S1/202071%



*Rezultate aferente structurii actuale a Grupului TeraPlast și raportate la semestrul 1 din 2020, retratat pentru comparabilitate.

**Generat de business-urile din structura actuală a Grupului TeraPlast, excluzând impactul vânzării diviziei Steel și a liniei de business de profile de tâmplărie.

Linia de business Instalații și Reciclare (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Cu o cifră de afaceri de 182 milioane de lei, a generat două treimi din rezultatul consolidat la nivel de Grup.
  • EBITDA de 29,6 milioane de lei este în creștere cu 30% față de S1/2020.
  • Producția de țevi din PVC, PE și PP a crescut cu 9% față de S1/2020.
  • Business-ul de reciclare a avut o creștere de 28% a volumului procesat.
  • Criza materiilor prime, manifestată nu doar prin creșteri de preț, ci și prin lipsa de disponibilitate a majorat cererea de material reciclat care poate înlocui cu succes resursa virgină. Politicile de sustenabilitate în expansiune la nivel european vor majora cererea viitoare pentru material reciclat.
  • TeraPlast Recycling își majorează în acest an capacitatea de procesare de la 12.000 de tone la 33.000 de tone.

Linia de business Granule (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Include Granulele rigide și plastifiate din PVC, dar și granulele reciclate.
  • Linia de business cu cele mai bune performanțe în termeni de creștere față de perioada de referință.
  • Cifra de afaceri de 64,6 milioane de lei, cu un avans de 86%, a fost susținută în principal de vânzarea de granule reciclate.
  • EBTIDA mai mare cu 97%, la 11,7 milioane de lei.

 Linia de business Ferestre și uși (TeraGlass)

  • Segment cu îmbunătățiri semnificative a rezultatelor ca urmare a unei gestionări eficiente a costurilor și a creșterii volumelor: EBITDA a crescut de 4 ori comparativ cu S1/2020.
  • Cifră de afaceri de aproape 20 milioane lei în S1/2021 (+29%). 
  • O linie de business puternic orientată către export, cu vânzări externe de aproximativ 70% din total, ca urmare a unei strategii de intrare în marile rețele DIY din Europa.

Linia de business Ambalaje flexibile (Somplast și TeraBio Pack)

  • Cifră de afaceri de 6,1 milioane de lei și EBITDA de 39 mii lei.
  • E un business nou apărut în cadrul Grupului TeraPlast, prin includerea Somplast în rezultatele consolidate începând cu trimestrul 2 al anului curent. 
  • Integrarea efectivă a Somplast se va face în etape, prin optimizarea proceselor, investiții în echipamente și amenajarea spațiilor de pe platforma din Năsăud. 
  • Pe segmentul ambalaje flexibile biodegradabile, Grupul are în derulare investiția de 12 milioane de euro în TeraBio Pack, unitate nouă de producție care va deveni operațională în trimestrul 4 al acestui an.

E-DISTRIBUȚIE DOBROGEA INVESTEȘTE 1 MILION DE LEI ÎN EXTINDEREA REȚELEI ELECTRICE ÎN NĂVODARI

0

E-Distribuţie Dobrogea, operatorul de distribuție a energiei electrice parte a grupului Enel, a finalizat lucrările de extindere cu peste 4,4 kilometri a rețelei de energie electrică în cartierul Midia Sat din Năvodari. 

Investiția operatorului de distribuție se ridică la peste 1 milion de lei, la care se adaugă costurile suportate de Primăria Năvodari. În cursul acestui an, E-Distribuție Dobrogea are în derulare, în colaborare cu autoritățile locale, lucrări similare de extindere a rețelei, în alte trei localități din județul Constanța, 

În urma investiției, liniile de medie tensiune au fost extinse cu peste 1,7 kilometri, iar cele de joasă tensiune, cu aproximativ 2,6 kilometri, traseul rețelei din cartierul Midia Sat fiind unul exclusiv subteran. Proiectul deservește 275 de noi abonați. 

Lucrările au presupus și instalarea a două posturi de transformare și a 116 cutii de distributie. E-Distribuție Dobrogea dispune, în prezent, de o rețea totală de medie tensiune de 66,2 km în unitatea administrativ teritorială Năvodari.

„E-Distribuție Dobrogea continuă proiectele de extindere a rețelei electrice pentru a veni în sprijinul clienților și a răspunde nevoilor acestora. Cartierul Midia Sat are un ritm alert de dezvoltare, iar consumatorii din zonă pot conta pe o rețea electrică modernă și rezilientă. În plus, prin implementarea liniile electrice exclusiv subterane, reducem gradul de expunere a acestora la intemperii și, implicit, creștem siguranța în alimentarea cu electricitate a clienților noștri”, a declarat Mihai Știrbulescu, director regiune E-Distribuție Dobrogea.

©ENEL DISTRIBUTIE DOBROGEA

E-Distribuție Dobrogea urmează să finalizeze și alte lucrări de extindere a rețelei de medie tensiune în județul Constanța, în localitățile Poarta Albă, Cumpăna și Iazu, în cursul acestui an, 

În Dobrogea, E-Distribuție are planificate, în 2021, investiții de 176 de milioane de lei în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice, inclusiv prin instalarea de contoare inteligente. Valoarea programelor de modernizare și de mentenanță a rețelei electrice din acest an se adaugă investițiilor de 1,49 de miliarde de lei, realizate în total de E-Distribuție Dobrogea în perioada 2006 – 2020.

În total, companiile E-Distribuție din România investesc anul acesta aproximativ 880 milioane de lei, echivalentul a 182 milioane de euro, în modernizarea, digitalizarea și extinderea rețelei electrice din București și din cele zece județe din țară în care își desfășoară activitatea. Programele de investiții din acest an au impact direct asupra capacității rețelei de a distribui energie noilor consumatori și de a îmbunătăți gestionarea întreruperilor neplanificate, pentru alimentarea în siguranță a clienților. 

Servicii de Market Maker al Emitentului oferite de Raiffeisen Centrobank AG pentru Evergent Investments

0

Societatea Evergent Investments (EVER) a devenit prima societate de investiții financiare listată la Bursa de Valori București care beneficiază de serviciile de Market Maker al Emitentului (MME) oferite de Raiffeisen Centrobank AG. Activitatea de Market Maker al Emitentului va fi prestată de Raiffeisen Centrobank AG în baza unui contract semnat cu EVERGENT Investments. Compania are o capitalizare de 1,3 miliarde de lei. Acțiunile EVER sunt incluse în patru indici bursieri, respectiv BET-FI, BET-BK, BET-XT, BET-XT-TR.

Cătălin Iancu (foto), director general adjunct al Evergent Investments: „Strategia Evergent Investments se bazează pe alocarea resurselor astfel încât să dezvolte compania și să asigure satisfacerea intereselor acționarilor săi. Considerăm parteneriatul cu Raiffeisen Centrobank AG un pas util în implementarea strategiei noastre. Îmbunătățirea lichidității acțiunilor EVER, reducerea volatilității și implicit a riscului asociat, sunt beneficii pentru acționarii noștri și creează oportunități pentru potențialii investitori”.

Adrian Tănase, directorul general al Bursei de Valori București: „Deschiderea companiilor listate pentru serviciile de Market Maker al Emitentului, precum și a brokerilor care își asumă susținerea lichidității acțiunilor sau obligațiunilor, reprezintă un semnal bun pentru întreaga piață. Ne bucurăm că doi dintre cei mai importanți stakeholderi din piața de capital locală colaborează pentru îmbunătățirea lichidității și ne așteptăm să avem tot mai multe astfel de parteneriate”. 

Günther Kornfellner, Equities & Derivatives Trader, Raiffeisen Centrobank: „Începerea activității de Market Making al Emitentului pentru acțiunile EVER este un nou pas prin care întărim angajamentul continuu al Raiffeisen Centrobank și angajamentul față de piața de capital din România. Apreciem încrederea acordată companiei noastre și expertizei noastre”.

Numărul total al instrumentelor financiare listate la BVB care beneficiază de serviciile de Market Maker al Emitentului ajunge astfel la 13, dintre care 12 acțiuni și o emisiune de obligațiuni. Parametrii specifici aplicabili activității de Market Makerul Emitentului (MME) efectuată de Raiffeisen Centrobank AG pentru acțiunile Evergent Investments  sunt disponibili AICI

Market Makerul Emitentului este participantul la sistemul de tranzacționare al BVB care și-a asumat rolul de a susține lichiditatea unui instrument financiar. Mai multe informații cu privire la cadrul general aplicabil programului de MME sunt disponibile AICI

Evergent Investments este caracterizat ca „un fond de investitii alternative (FIA), autorizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cu nr. 101/25.06.2021, și o companie listată la Bursa de Valori București sub simbolul EVER. Compania deține un portofoliu de active evaluat la 2,4 miliarde lei. Din valoarea totală a activelor administrate, portofoliul de acțiuni cotate deține ponderea principală de 66,8%, în timp ce ponderea acțiunilor necotate este de 8,6%. Principalele sectoare din structura portofoliului, raportat la valoarea totală a activelor, sunt: financiar-bancar 45,1%, energetic 11,4%, industria prelucratoare 7,3% și imobiliare 6%. Evergent Investments are 37 angajați la nivel național, iar la nivel de Grup 185 de angajați. Conducerea executivă este formată din dl. Claudiu Doroș, în calitate de președinte-director general și dl. Cătălin Iancu, în calitate de director general adjunct”. 

Criptoactivele înregistrează o revenire uimitoare

0

Criptomonedele au înregistrat luni dimineață o revenire uimitoare, în ciuda situației pesimiste din ultima vreme pentru investitori.

În momentul redactării acestui articol, bitcoin a crescut de la o valoare de tranzacționare de aproximativ 34.000 de dolari în weekend la peste 39.000 de dolari. Criptoactivul s-a tranzacționat miercuri la un minim de 29.504 dolari, iar acum a crescut cu 32%.

Ethereum a luat și el avânt. După ce marți a atins un minim de 1.730 de dolari, ETH se tranzacționa azi în jurul valorii de 2.385 de dolari – o creștere de 38%. 

Creșterea vine ca urmare a știrii din weekend, potrivit căreia Amazon dorește să își extindă prezența în domeniul criptomonedelor, anunțând că a angajat un specialist în criptomonede și blockchain.

Știrea privind intențiile Amazon a trimis unde de șoc pe piețele cripto. Compania este cel mai mare furnizor de comerț electronic, găzduire web și streaming din lume. Potrivit rezultatelor sale pentru întregul an 2020, a înregistrat venituri de aproximativ 386 de miliarde de dolari. 

Implicația că o parte din aceste venituri ar putea fi preluate în viitor prin plăți criptografice ar putea fi semnificativă pentru piețe. Deși este prea devreme pentru a ne pronunța în mod definitiv, anunțul Amazon ar putea avea în curând același impact cu explozia prețurilor provocată de anunțul PayPal că va accepta bitcoin pe platforma sa în octombrie 2020. 

Atunci când PayPal a făcut anunțul, bitcoin stagna în jurul valorii de 11.700 de dolari, dar cursa ascendentă care a urmat a dus criptoactivul la un maxim istoric de 63.346 de dolari.

JPMorgan oferă clienților acces la criptoactive

Banca de investiții JPMorgan a devenit prima mare instituție financiară tradițională care oferă clienților acces la criptoactive.

Consultanții companiei pot alege acum din cinci criptoactive diferite, furnizate de Grayscale Investment și Osprey Funds.

Cu toate acestea, potrivit rapoartelor Business Insider, consultanții pot deocamdată doar să execute tranzacții în numele clienților care solicită expunerea la criptoactive. Nu pot recomanda produse fără a fi solicitate.

În timp ce adopția instituțională a criptoactivelor câștigă teren, JPMorgan rămâne singura instituție majoră care a adoptat opțiuni pentru clienții privați individuali. Goldman Sachs oferă tranzacționare de criptomonede futures doar clienților instituționali.

Companiile din lanțul valoric al cripto au obținut finanțări impresionante în ciuda scăderilor de prețuri

Companiile axate pe tehnologia blockchain au strâns fonduri de investiții record în al doilea trimestru, în ciuda scăderilor majore de pe piețele de criptoactive. Ele au strâns fonduri de aproximativ 4,4 miliarde de dolari, potrivit firmei de analiză CB Insights, în creștere cu peste 50% față de trimestrul precedent. Este pentru prima dată când startup-urile blockchain au strâns peste 4 miliarde de dolari într-o perioadă de trei luni. 

Firma care a primit cea mai mare injecție de capital a fost Circle, un startup de plăți și monede digitale care și-a anunțat recent intenția de listare la bursa prin intermediul unui vehicul SPAC. Compania a primit o injecție de numerar de 440 de milioane de dolari din partea investitorilor. 

Printre alte finanțări notabile amintim cea primită de Ledger, un producător de portofele hardware care a strâns 380 de milioane de dolari de la investitori în iunie. 

Comentariile lui Musk despre criptoactive
influențează din nou piețele financiare 

Directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a făcut valuri la mijlocul săptămânii după ce a declarat că Tesla va începe „cel mai probabil” să accepte din nou bitcoin și a dezvăluit că firma sa SpaceX deține acest criptoactiv.

Comentând în timpul unei dezbateri alături de directorul executiv al Twitter, Jack Dorsey, Musk a adăugat că: „S-ar putea să «pompez», dar niciodată nu mă debarasez de cripto”. Între timp, Dorsey a evitat să-i raspunda lui Musk la întrebarea dacă Twitter va începe să accepte bitcoin de la clienții de publicitate.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

_________________

Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

CEO Survey PwC România: Intenția de a face mai multe angajări, la minimul ultimilor 7 ani

Mai puțin de jumătate (46%) dintre directorii generali din România prevăd o creștere a numărului de angajați în următoarele 12 luni, reiese din datele raportului PwC CEO Survey România 2021. Ponderea liderilor de companii care intenționează să facă mai multe angajări a coborât, astfel, la minimul ultimilor șapte ani, după ce urcase la 61% în 2017 și se plafonase la 53% între 2018 și 2020.

Într-un orizont de timp mai îndepărtat, optimismul revine și 80% dintre directorii generali din România estimează că vor avea mai mulți salariați în următorii trei ani. Procentul este semnificativ peste nivelul din țările Europei Centrale și de Est, unde circa două treimi dintre respondenți împărtășesc aceeași opinie.  

Dinu Bumbacea

„Păstrarea angajaților a fost o prioritate de la apariția crizei sanitare pentru toate companiile. Chiar dacă unele sectoare au suferit pierderi mari și au renunțat la o parte dintre angajați, alte domenii, cum ar fi livrările sau curieratul, au crescut și au atras din forța de muncă disponibilizată. Astfel s-a produs o redistribuire în economie și vedem că numărul salariaților din România a rămas constant, în jur de 5,6 milioane de persoane. Observăm această tendință în răspunsurile pe care directorii generali le-au oferit în sondajul nostru: 30% au redus numărul salariaților, în timp ce 30% au reușit să îl suplimenteze, iar 40% l-au menținut. Deși mulți rămân reticenți în privința noilor angajări din cauza incertitudinii și dificultăților pe care le-au întâmpinat în ultimul an și jumătate, liderii de afaceri sunt încrezători în viitor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.

Productivitatea și disponibilitatea competențelor

La fel ca în anii anteriori, directorii generali din țara noastră spun că disponibilitatea abilităților cheie reprezintă o amenințare pentru dezvoltarea organizațiilor, 82% dintre ei declarându-se preocupați și extrem de preocupați de acest aspect.

Ca răspuns la acest factor perturbator, ei se declară interesați (41%) de adaptarea strategiei forței de muncă și de creșterea productivității prin automatizare și tehnologizare pentru a asigura competitivitatea propriilor organizații. Circa jumătate dintre directorii generali din România planifică creșteri de două cifre procentual în investițiile destinate transformării digitale.

În aceeași măsură, 39% dintre ei sunt interesați să asigure competențele necesare angajaților și să crească posibilitatea acestora de a se adapta la o realitate dinamică și incertă. Un procent similar (37%) arată că vor crește cu 10% sumele alocate pentru dezvoltarea talentelor. 

De asemenea, 30% își propun să crească competitivitatea afacerii oferind aranjamente de lucru flexibile și asigurând un echilibru între muncă și viața personală a angajaților. 

O altă preocupare vizează remunerarea (salarii, stimulente și beneficii acordate angajaților), fiind menționată de 24% dintre respondenți.

În schimb, liderii de afaceri din România se arată mai puțin preocupați de aspecte ce țin de identificarea și pregătirea viitorilor lideri (16%) sau de diversitate și incluziune (7%).

Economia europeană ar trebui să atingă nivelul de dinaintea pandemiei la începutul anului 2022

Economia europeană dă semne de redresare puternică, Banca Centrală Europeană (BCE) estimând că este pe cale să revină la nivelurile anterioare pandemiei în primul trimestru al anului viitor. BCE își menține însă abordarea prudentă în privința ratelor dobânzilor, încercând să calmeze piețele în această perioadă.

„Perspectivele de redresare, continuă să depindă de evoluția pandemiei și de progresele înregistrate în ceea ce privește vaccinările”, a menționat Președintele BCE, Christine Lagarde 

Estimarea BCE este susținută și de sondajul PMI din iulie, care arată că firmele europene au încredere în redresarea economică. Indicele PMI flash al serviciilor a avut o creștere substanțială de la 58,3 luna trecută la 60,4 luna aceasta. Sondajul PMI este considerat în general un bun indicator al încrederii companiilor în evoluția viitoare a economiei.

„Activitatea economică ar putea depăși așteptările noastre în condițiile în care consumatorii cheltuiesc mai mult decât se estimează în prezent și vor apela mai rapid la economiile pe care le-au acumulat în timpul pandemiei”, a declarat Lagarde

În România, economiile populației au continuat să crească până la 30% din PIB, cea mai mare valoare din ultimii 14 ani, ceea ce arată că există resurse pentru cheltuieli. În pofida pandemiei, la sfârșitul anului 2020, averea netă a populației a crescut la 2400 miliarde de lei, potrivit unui raport al BNR, cel mai înalt nivel de până acum, cu o creștere de 6% față de anul precedent. Cu toate acestea, doar 24% din această sumă se află în active financiare, o cifră scăzută în comparație cu media europeană de 45%, 75% fiind investit în proprietăți imobiliare.  

Semne că economiile țărilor europene sunt pe cale să se redreseze se găsesc și într-un sondaj efectuat în rândul băncilor europene. În a doua parte a acestui an se prognozează o creștere considerabilă a cererii de linii de credit și de împrumuturi pentru afaceri, în special în industria producătoare, în comerțul cu ridicata și cu amănuntul, precum și în sectorul imobiliar comercial, unde cererea se prăbușise după izolarea de anul trecut.

BCE a confirmat că va continua programul de achiziții de urgență pandemică (PEPP) până când va considera că perioada de criză legată de Covid-19 s-a încheiat, dar cel puțin până în martie 2022. Aceasta ar putea fi o veste foarte bună pentru bursele de valori. 

BCE a menținut neschimbată dobânda cheie la 0%, Consiliul Guvernatorilor declarând că se așteaptă ca ratele dobânzilor cheie ale BCE să rămână la nivelurile actuale sau la niveluri mai mici până când va constata că inflația va ajunge la 2%. „Este un indiciu că niciunul dintre noi nu ar dori să reducă prematur facilitățile actuale”, a spus Lagarde

Piețele globale s-au speriat din cauza perspectivei unei posibile creșteri a ratei dobânzii și a unei ipotetice reduceri a programului de achiziții de obligațiuni în Statele Unite. Și asta, în pofida asigurărilor date de președintele Fed, Jerome Powell care a declarat: „vă puteți gândi la această ședință din iunie ca la ședința în care am ‘vorbit despre faptul că vom vorbi’ în viitor”. 

Deși pozitiv, indicele Flash Services PMI din iulie din SUA arată, de asemenea, îngrijorări legate de personal și dificultăți în lanțurile de aprovizionare, lăsând să se înțeleagă că ar putea dura ceva timp până când dezechilibrele produse de pandemia de Covid-19 vor fi rezolvate. Acum, piețele așteaptă cu nerăbdare ședința FOMC (Federal Open Market Committee/Comitetul Federal al Pieței Libere) de miercuri, fiind atente la orice indiciu privind reducerea programului de achiziții și căutând dovezi privind transformarea „discuției despre discuție” într-o posibilitate reală.  


 

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Cariere în disciplinele WiSTEM²D

0

S-a încheiat a treia ediție a proiectului WiSTEM²D – Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacture and Design, implementat în anul școlar 2020-2021de Junior Achievement România, cu sprijinul companiei Johnson & Johnson România. Au participat peste 8.000 de elevi din 287 de școli, coordonați de 358 de profesori.

Organizatorii subliniază că „proiectul WiSTEM²D are rolul de a spori interesul tinerilor, încă de pe băncile școlii, pentru studierea  și aprofundarea disciplinelor STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii de viitor.

Tinerii coordonați de cadrele didactice și de consultanții voluntari Johnson & Johnson au participat la activități de tip learning by doing și project based, axate pe exersarea și dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, gândirea logică și creativă sau capacitatea de analiză și sinteză, Activitățile practice de cercetare, colaborare şi elaborare de proiecte au permis elevilor să se familiarizeze cu domenii precum știința, tehnologia, ingineria, matematica, manufactura și designul.

Bazat pe noua structură de implementare a programelor și proiectelor Junior Achievement, proiectul WiSTEM²D s-a aliniat strategiei Inspire, Prepare, Succeed și a avut următoarele componente:

  • Conținuturi educaționale STEM, disponibile pe platforma de e-learning JA Inspire™ – materialele educaționale specifice proiectului, dezvoltate și adaptate și pentru învățarea hibridă, sunt oferite gratuit și pot fi parcurse de elevi sub coordonarea profesorilor și/sau a consultanților voluntari
  • Webinare susținute de voluntarii Johnson & Johnson România, la care au participat peste 3.600 de elevi și profesori de la 121 de școli din țară. Formatul acestora a permis: derularea unor experimente practice, individuale și în echipe, care au valorificat noțiunile teoretice asimilate de elevi; abordarea unor teme de actualitate, explicate pe înțelesul elevilor, sesiuni de Q&A și discuții libere pe teme de orientare profesională
  • Innovation Camp Online – lucrând în echipe formate din membri din mai multe țări, elevii au propus soluții inovatoare care să rezolve probleme generate de criza COVID-19 în cadrul celor două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson în contextul DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene.

Activitățile WiSTEM²D, documentate și realizate de specialiști în educație și profesioniști din ariile STEM²D, sunt caracterizate de o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe elev, care presupune utilizarea unor practici pedagogice. Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-unul mai atractiv, mai constructiv și mai eficient, stimulând dorința elevilor de a cerceta, raționamentul logic, gândirea creativă, capacitatea de a rezolva probleme și spiritul de colaborare. Mai multe detalii, disponibile la https://jar.ro/virtual-wistem2d”.

Junior Achievement accentuează că, „împreună cu profesorii înscriși în proiect, și voluntarii Johnson & Johnson România, angajați în cadrul diviziilor de produse farmaceutice, dispozitive medicale și produse pentru consumatori, au organizat sesiuni de învățare online și față în față inovatoare, bazate pe atenție, explorare, reflecție și elemente practice, pentru a-i inspira pe elevi să-și identifice vocația profesională printr-o cunoaștere mai îndeaproape a domeniilor STEM²D. O parte dintre temele abordate de voluntari în cadrul webinarelor au fost din domenii precum: robotică (Care e codul? Programarea mișcării roboților folosind sunete), ecologie (Prevenirea și combaterea poluării), fizică (Fizica plutirii), medicină (Inovația în sprijinul pacienților) și orientare profesională (Dialog deschis și exemple din experiența mea)”.

Gabriela Blaga, profesor la Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț: „Activitățile din cadrul proiectului WiSTEM²D au însemnat un prilej de clarificare a obiectivelor de viitor ale elevilor, de explorare a abilităților lor și de sprijinire a acestora în înțelegerea conceptelor abstracte prin experimente și activități practice”.

Desfășurate în perioadele 12-13 noiembrie 2020 și 28-29 ianuarie 2021, cele două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson sub egida  DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene, au întrunit echipe de elevi din peste 10 țări.

Primul Innovation Camp Online, derulat în cadrul DigiEduHack 2020, a avut drept scop încurajarea identificării unor soluții creative pentru problemele cauzate de pandemia COVID 19 în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM). 61 de echipe din România s-au înscris și au propus proiecte care să răspundă provocării lansate de organizatori.

STEMEduHack 2.0, al doilea eveniment de tip Innovation Camp Online, a adus României locul al 3-lea, prin echipa de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de doamna profesoară Anuța Bologa.

Tema celei de-a doua ediții a constat în elaborarea unei idei inovatoare care să conducă la promovarea sustenabilității în industria farmaceutică, prin intervenții în domeniul producției, ambalării, prospectelor, managementului deșeurilor, distribuției și lanțului de aprovizionare.

Ideea celor 3 elevi din România a propus înlocuirea ambalajelor din plastic ale unui produs destinat igienei dentare cu capsule vegetale, pentru reducerea poluării, un transport mai simplu pentru utilizator și ușurință în administrare.

Antonia Bohotici: „Nu numai că am câștigat locul al treilea, dar am câștigat experiență și încredere în forțele proprii. Acest concurs mi-a demonstrat că totul este posibil în viață dacă îți dorești cu adevărat. Ne bucurăm că am putut să reprezentăm România și să vă facem mândri!” 

Proiectul WiSTEM²D a fost dezvoltat în contextul în care experții în resurse umane indică faptul că aproape toate profilurile de locuri de muncă care vor avea cea mai rapidă creștere în următorul deceniu vor necesita cunoştinţe în domeniile STEM. Interacțiunea cu profesioniștii STEM²D le permite tinerilor să se familiarizeze mai mult cu nivelul de educație, responsabilitățile și abilitățile necesare pentru viitoarele locuri de muncă.

Dezvoltat de Johnson & Johnson și lansat pe plan internațional în 2015, în parteneriat strategic cu Centrul de Educație Științifică Smithsonian, Junior Achievement Worldwide și FHI360, WiSTEM²D vizează creșterea numărului de fete care aleg să urmeze cariere în domeniile STEM²D și încurajarea generațiilor viitoare de ingineri, cercetători și profesioniști de a-și asuma un angajament pe termen lung față de carierele din aceste domenii. Programul este deja în curs de desfășurare în țări precum Irlanda, Japonia, Marea Britanie, Africa de Sud, Singapore și Statele Unite.

În România, începând cu anul școlar 2018-2019, proiectul WiSTEM²D se derulează cu sprijinul financiar al Johnson & Johnson România și al consultanților voluntari din cadrul companiei.  

Mai multe informații despre programul internațional la: https://www.jnj.com/wistem2d.