Criptoactivele înregistrează o revenire uimitoare

0

Criptomonedele au înregistrat luni dimineață o revenire uimitoare, în ciuda situației pesimiste din ultima vreme pentru investitori.

În momentul redactării acestui articol, bitcoin a crescut de la o valoare de tranzacționare de aproximativ 34.000 de dolari în weekend la peste 39.000 de dolari. Criptoactivul s-a tranzacționat miercuri la un minim de 29.504 dolari, iar acum a crescut cu 32%.

Ethereum a luat și el avânt. După ce marți a atins un minim de 1.730 de dolari, ETH se tranzacționa azi în jurul valorii de 2.385 de dolari – o creștere de 38%. 

Creșterea vine ca urmare a știrii din weekend, potrivit căreia Amazon dorește să își extindă prezența în domeniul criptomonedelor, anunțând că a angajat un specialist în criptomonede și blockchain.

Știrea privind intențiile Amazon a trimis unde de șoc pe piețele cripto. Compania este cel mai mare furnizor de comerț electronic, găzduire web și streaming din lume. Potrivit rezultatelor sale pentru întregul an 2020, a înregistrat venituri de aproximativ 386 de miliarde de dolari. 

Implicația că o parte din aceste venituri ar putea fi preluate în viitor prin plăți criptografice ar putea fi semnificativă pentru piețe. Deși este prea devreme pentru a ne pronunța în mod definitiv, anunțul Amazon ar putea avea în curând același impact cu explozia prețurilor provocată de anunțul PayPal că va accepta bitcoin pe platforma sa în octombrie 2020. 

Atunci când PayPal a făcut anunțul, bitcoin stagna în jurul valorii de 11.700 de dolari, dar cursa ascendentă care a urmat a dus criptoactivul la un maxim istoric de 63.346 de dolari.

JPMorgan oferă clienților acces la criptoactive

Banca de investiții JPMorgan a devenit prima mare instituție financiară tradițională care oferă clienților acces la criptoactive.

Consultanții companiei pot alege acum din cinci criptoactive diferite, furnizate de Grayscale Investment și Osprey Funds.

Cu toate acestea, potrivit rapoartelor Business Insider, consultanții pot deocamdată doar să execute tranzacții în numele clienților care solicită expunerea la criptoactive. Nu pot recomanda produse fără a fi solicitate.

În timp ce adopția instituțională a criptoactivelor câștigă teren, JPMorgan rămâne singura instituție majoră care a adoptat opțiuni pentru clienții privați individuali. Goldman Sachs oferă tranzacționare de criptomonede futures doar clienților instituționali.

Companiile din lanțul valoric al cripto au obținut finanțări impresionante în ciuda scăderilor de prețuri

Companiile axate pe tehnologia blockchain au strâns fonduri de investiții record în al doilea trimestru, în ciuda scăderilor majore de pe piețele de criptoactive. Ele au strâns fonduri de aproximativ 4,4 miliarde de dolari, potrivit firmei de analiză CB Insights, în creștere cu peste 50% față de trimestrul precedent. Este pentru prima dată când startup-urile blockchain au strâns peste 4 miliarde de dolari într-o perioadă de trei luni. 

Firma care a primit cea mai mare injecție de capital a fost Circle, un startup de plăți și monede digitale care și-a anunțat recent intenția de listare la bursa prin intermediul unui vehicul SPAC. Compania a primit o injecție de numerar de 440 de milioane de dolari din partea investitorilor. 

Printre alte finanțări notabile amintim cea primită de Ledger, un producător de portofele hardware care a strâns 380 de milioane de dolari de la investitori în iunie. 

Comentariile lui Musk despre criptoactive
influențează din nou piețele financiare 

Directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a făcut valuri la mijlocul săptămânii după ce a declarat că Tesla va începe „cel mai probabil” să accepte din nou bitcoin și a dezvăluit că firma sa SpaceX deține acest criptoactiv.

Comentând în timpul unei dezbateri alături de directorul executiv al Twitter, Jack Dorsey, Musk a adăugat că: „S-ar putea să «pompez», dar niciodată nu mă debarasez de cripto”. Între timp, Dorsey a evitat să-i raspunda lui Musk la întrebarea dacă Twitter va începe să accepte bitcoin de la clienții de publicitate.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

_________________

Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

CEO Survey PwC România: Intenția de a face mai multe angajări, la minimul ultimilor 7 ani

Mai puțin de jumătate (46%) dintre directorii generali din România prevăd o creștere a numărului de angajați în următoarele 12 luni, reiese din datele raportului PwC CEO Survey România 2021. Ponderea liderilor de companii care intenționează să facă mai multe angajări a coborât, astfel, la minimul ultimilor șapte ani, după ce urcase la 61% în 2017 și se plafonase la 53% între 2018 și 2020.

Într-un orizont de timp mai îndepărtat, optimismul revine și 80% dintre directorii generali din România estimează că vor avea mai mulți salariați în următorii trei ani. Procentul este semnificativ peste nivelul din țările Europei Centrale și de Est, unde circa două treimi dintre respondenți împărtășesc aceeași opinie.  

Dinu Bumbacea

„Păstrarea angajaților a fost o prioritate de la apariția crizei sanitare pentru toate companiile. Chiar dacă unele sectoare au suferit pierderi mari și au renunțat la o parte dintre angajați, alte domenii, cum ar fi livrările sau curieratul, au crescut și au atras din forța de muncă disponibilizată. Astfel s-a produs o redistribuire în economie și vedem că numărul salariaților din România a rămas constant, în jur de 5,6 milioane de persoane. Observăm această tendință în răspunsurile pe care directorii generali le-au oferit în sondajul nostru: 30% au redus numărul salariaților, în timp ce 30% au reușit să îl suplimenteze, iar 40% l-au menținut. Deși mulți rămân reticenți în privința noilor angajări din cauza incertitudinii și dificultăților pe care le-au întâmpinat în ultimul an și jumătate, liderii de afaceri sunt încrezători în viitor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.

Productivitatea și disponibilitatea competențelor

La fel ca în anii anteriori, directorii generali din țara noastră spun că disponibilitatea abilităților cheie reprezintă o amenințare pentru dezvoltarea organizațiilor, 82% dintre ei declarându-se preocupați și extrem de preocupați de acest aspect.

Ca răspuns la acest factor perturbator, ei se declară interesați (41%) de adaptarea strategiei forței de muncă și de creșterea productivității prin automatizare și tehnologizare pentru a asigura competitivitatea propriilor organizații. Circa jumătate dintre directorii generali din România planifică creșteri de două cifre procentual în investițiile destinate transformării digitale.

În aceeași măsură, 39% dintre ei sunt interesați să asigure competențele necesare angajaților și să crească posibilitatea acestora de a se adapta la o realitate dinamică și incertă. Un procent similar (37%) arată că vor crește cu 10% sumele alocate pentru dezvoltarea talentelor. 

De asemenea, 30% își propun să crească competitivitatea afacerii oferind aranjamente de lucru flexibile și asigurând un echilibru între muncă și viața personală a angajaților. 

O altă preocupare vizează remunerarea (salarii, stimulente și beneficii acordate angajaților), fiind menționată de 24% dintre respondenți.

În schimb, liderii de afaceri din România se arată mai puțin preocupați de aspecte ce țin de identificarea și pregătirea viitorilor lideri (16%) sau de diversitate și incluziune (7%).

Economia europeană ar trebui să atingă nivelul de dinaintea pandemiei la începutul anului 2022

Economia europeană dă semne de redresare puternică, Banca Centrală Europeană (BCE) estimând că este pe cale să revină la nivelurile anterioare pandemiei în primul trimestru al anului viitor. BCE își menține însă abordarea prudentă în privința ratelor dobânzilor, încercând să calmeze piețele în această perioadă.

„Perspectivele de redresare, continuă să depindă de evoluția pandemiei și de progresele înregistrate în ceea ce privește vaccinările”, a menționat Președintele BCE, Christine Lagarde 

Estimarea BCE este susținută și de sondajul PMI din iulie, care arată că firmele europene au încredere în redresarea economică. Indicele PMI flash al serviciilor a avut o creștere substanțială de la 58,3 luna trecută la 60,4 luna aceasta. Sondajul PMI este considerat în general un bun indicator al încrederii companiilor în evoluția viitoare a economiei.

„Activitatea economică ar putea depăși așteptările noastre în condițiile în care consumatorii cheltuiesc mai mult decât se estimează în prezent și vor apela mai rapid la economiile pe care le-au acumulat în timpul pandemiei”, a declarat Lagarde

În România, economiile populației au continuat să crească până la 30% din PIB, cea mai mare valoare din ultimii 14 ani, ceea ce arată că există resurse pentru cheltuieli. În pofida pandemiei, la sfârșitul anului 2020, averea netă a populației a crescut la 2400 miliarde de lei, potrivit unui raport al BNR, cel mai înalt nivel de până acum, cu o creștere de 6% față de anul precedent. Cu toate acestea, doar 24% din această sumă se află în active financiare, o cifră scăzută în comparație cu media europeană de 45%, 75% fiind investit în proprietăți imobiliare.  

Semne că economiile țărilor europene sunt pe cale să se redreseze se găsesc și într-un sondaj efectuat în rândul băncilor europene. În a doua parte a acestui an se prognozează o creștere considerabilă a cererii de linii de credit și de împrumuturi pentru afaceri, în special în industria producătoare, în comerțul cu ridicata și cu amănuntul, precum și în sectorul imobiliar comercial, unde cererea se prăbușise după izolarea de anul trecut.

BCE a confirmat că va continua programul de achiziții de urgență pandemică (PEPP) până când va considera că perioada de criză legată de Covid-19 s-a încheiat, dar cel puțin până în martie 2022. Aceasta ar putea fi o veste foarte bună pentru bursele de valori. 

BCE a menținut neschimbată dobânda cheie la 0%, Consiliul Guvernatorilor declarând că se așteaptă ca ratele dobânzilor cheie ale BCE să rămână la nivelurile actuale sau la niveluri mai mici până când va constata că inflația va ajunge la 2%. „Este un indiciu că niciunul dintre noi nu ar dori să reducă prematur facilitățile actuale”, a spus Lagarde

Piețele globale s-au speriat din cauza perspectivei unei posibile creșteri a ratei dobânzii și a unei ipotetice reduceri a programului de achiziții de obligațiuni în Statele Unite. Și asta, în pofida asigurărilor date de președintele Fed, Jerome Powell care a declarat: „vă puteți gândi la această ședință din iunie ca la ședința în care am ‘vorbit despre faptul că vom vorbi’ în viitor”. 

Deși pozitiv, indicele Flash Services PMI din iulie din SUA arată, de asemenea, îngrijorări legate de personal și dificultăți în lanțurile de aprovizionare, lăsând să se înțeleagă că ar putea dura ceva timp până când dezechilibrele produse de pandemia de Covid-19 vor fi rezolvate. Acum, piețele așteaptă cu nerăbdare ședința FOMC (Federal Open Market Committee/Comitetul Federal al Pieței Libere) de miercuri, fiind atente la orice indiciu privind reducerea programului de achiziții și căutând dovezi privind transformarea „discuției despre discuție” într-o posibilitate reală.  


 

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Cariere în disciplinele WiSTEM²D

0

S-a încheiat a treia ediție a proiectului WiSTEM²D – Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacture and Design, implementat în anul școlar 2020-2021de Junior Achievement România, cu sprijinul companiei Johnson & Johnson România. Au participat peste 8.000 de elevi din 287 de școli, coordonați de 358 de profesori.

Organizatorii subliniază că „proiectul WiSTEM²D are rolul de a spori interesul tinerilor, încă de pe băncile școlii, pentru studierea  și aprofundarea disciplinelor STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii de viitor.

Tinerii coordonați de cadrele didactice și de consultanții voluntari Johnson & Johnson au participat la activități de tip learning by doing și project based, axate pe exersarea și dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, gândirea logică și creativă sau capacitatea de analiză și sinteză, Activitățile practice de cercetare, colaborare şi elaborare de proiecte au permis elevilor să se familiarizeze cu domenii precum știința, tehnologia, ingineria, matematica, manufactura și designul.

Bazat pe noua structură de implementare a programelor și proiectelor Junior Achievement, proiectul WiSTEM²D s-a aliniat strategiei Inspire, Prepare, Succeed și a avut următoarele componente:

  • Conținuturi educaționale STEM, disponibile pe platforma de e-learning JA Inspire™ – materialele educaționale specifice proiectului, dezvoltate și adaptate și pentru învățarea hibridă, sunt oferite gratuit și pot fi parcurse de elevi sub coordonarea profesorilor și/sau a consultanților voluntari
  • Webinare susținute de voluntarii Johnson & Johnson România, la care au participat peste 3.600 de elevi și profesori de la 121 de școli din țară. Formatul acestora a permis: derularea unor experimente practice, individuale și în echipe, care au valorificat noțiunile teoretice asimilate de elevi; abordarea unor teme de actualitate, explicate pe înțelesul elevilor, sesiuni de Q&A și discuții libere pe teme de orientare profesională
  • Innovation Camp Online – lucrând în echipe formate din membri din mai multe țări, elevii au propus soluții inovatoare care să rezolve probleme generate de criza COVID-19 în cadrul celor două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson în contextul DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene.

Activitățile WiSTEM²D, documentate și realizate de specialiști în educație și profesioniști din ariile STEM²D, sunt caracterizate de o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe elev, care presupune utilizarea unor practici pedagogice. Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-unul mai atractiv, mai constructiv și mai eficient, stimulând dorința elevilor de a cerceta, raționamentul logic, gândirea creativă, capacitatea de a rezolva probleme și spiritul de colaborare. Mai multe detalii, disponibile la https://jar.ro/virtual-wistem2d”.

Junior Achievement accentuează că, „împreună cu profesorii înscriși în proiect, și voluntarii Johnson & Johnson România, angajați în cadrul diviziilor de produse farmaceutice, dispozitive medicale și produse pentru consumatori, au organizat sesiuni de învățare online și față în față inovatoare, bazate pe atenție, explorare, reflecție și elemente practice, pentru a-i inspira pe elevi să-și identifice vocația profesională printr-o cunoaștere mai îndeaproape a domeniilor STEM²D. O parte dintre temele abordate de voluntari în cadrul webinarelor au fost din domenii precum: robotică (Care e codul? Programarea mișcării roboților folosind sunete), ecologie (Prevenirea și combaterea poluării), fizică (Fizica plutirii), medicină (Inovația în sprijinul pacienților) și orientare profesională (Dialog deschis și exemple din experiența mea)”.

Gabriela Blaga, profesor la Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț: „Activitățile din cadrul proiectului WiSTEM²D au însemnat un prilej de clarificare a obiectivelor de viitor ale elevilor, de explorare a abilităților lor și de sprijinire a acestora în înțelegerea conceptelor abstracte prin experimente și activități practice”.

Desfășurate în perioadele 12-13 noiembrie 2020 și 28-29 ianuarie 2021, cele două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson sub egida  DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene, au întrunit echipe de elevi din peste 10 țări.

Primul Innovation Camp Online, derulat în cadrul DigiEduHack 2020, a avut drept scop încurajarea identificării unor soluții creative pentru problemele cauzate de pandemia COVID 19 în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM). 61 de echipe din România s-au înscris și au propus proiecte care să răspundă provocării lansate de organizatori.

STEMEduHack 2.0, al doilea eveniment de tip Innovation Camp Online, a adus României locul al 3-lea, prin echipa de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de doamna profesoară Anuța Bologa.

Tema celei de-a doua ediții a constat în elaborarea unei idei inovatoare care să conducă la promovarea sustenabilității în industria farmaceutică, prin intervenții în domeniul producției, ambalării, prospectelor, managementului deșeurilor, distribuției și lanțului de aprovizionare.

Ideea celor 3 elevi din România a propus înlocuirea ambalajelor din plastic ale unui produs destinat igienei dentare cu capsule vegetale, pentru reducerea poluării, un transport mai simplu pentru utilizator și ușurință în administrare.

Antonia Bohotici: „Nu numai că am câștigat locul al treilea, dar am câștigat experiență și încredere în forțele proprii. Acest concurs mi-a demonstrat că totul este posibil în viață dacă îți dorești cu adevărat. Ne bucurăm că am putut să reprezentăm România și să vă facem mândri!” 

Proiectul WiSTEM²D a fost dezvoltat în contextul în care experții în resurse umane indică faptul că aproape toate profilurile de locuri de muncă care vor avea cea mai rapidă creștere în următorul deceniu vor necesita cunoştinţe în domeniile STEM. Interacțiunea cu profesioniștii STEM²D le permite tinerilor să se familiarizeze mai mult cu nivelul de educație, responsabilitățile și abilitățile necesare pentru viitoarele locuri de muncă.

Dezvoltat de Johnson & Johnson și lansat pe plan internațional în 2015, în parteneriat strategic cu Centrul de Educație Științifică Smithsonian, Junior Achievement Worldwide și FHI360, WiSTEM²D vizează creșterea numărului de fete care aleg să urmeze cariere în domeniile STEM²D și încurajarea generațiilor viitoare de ingineri, cercetători și profesioniști de a-și asuma un angajament pe termen lung față de carierele din aceste domenii. Programul este deja în curs de desfășurare în țări precum Irlanda, Japonia, Marea Britanie, Africa de Sud, Singapore și Statele Unite.

În România, începând cu anul școlar 2018-2019, proiectul WiSTEM²D se derulează cu sprijinul financiar al Johnson & Johnson România și al consultanților voluntari din cadrul companiei.  

Mai multe informații despre programul internațional la: https://www.jnj.com/wistem2d.

Allview, debut pe piața AeRO a BVB

0

Compania românească de tehnologie Visual Fan, recunoscută pentru brandul Allview, s-a listat pe piața AeRO a Bursei de Valori București. Acțiunile companiei se vor tranzacționa sub simbolul bursier ALW.  

Radu Hanga, președintele Bursei de Valori București: „Suntem mândri că avem la cota bursei o nouă companie antreprenorială, care activează într-un domeniu atât de dinamic și competitiv precum e piața IT&C. Creativitatea și munca asiduă pe care echipa Allview o depune de aproape 20 de ani, de la înființare, precum și rezultatele pe care le obține an de an, demonstrează reziliență și viziune. Listarea Allview este un moment important în dezvoltarea companiei și ne bucurăm că ați făcut acest pas. Este o bucurie dublă pentru noi, întrucât Allview a fost una dintre finalistele programului Made in Romania al bursei, ediția din 2018, și ne bucurăm că parteneriatul început acum trei ani s-a materializat astăzi prin sunarea clopoțelului bursei”. 

Lucian Peticila – CEO Visual Fan SA

Lucian Peticilă, fondator și director general al Allview: „Listarea acțiunilor este o încununare a eforturilor întregii echipe Allview și încheierea cu succes a unui proiect început odată cu selectarea între cele 15 companii finaliste ale ediției din 2018 a programului Made in Romania, organizat de Bursa de Valori București. Pe de o parte, trăim un moment de satisfacție la finalizarea acestei etape: am demonstrat că suntem o companie puternică, a cărei capacitate de a performa pe piața dinamică a dispozitivelor electronice a obținut încă o certificare, din partea investitorilor care ni s-au alăturat ca acționari, în urma plasamentului privat. Pe de altă parte, un nou drum ne stă înainte: în 2022, vom aniversa 20 de ani ai brandului Allview într-o nouă ipostază, de companie listată, ceea ce ne motivează să venim cu noi produse inovatoare pe piața IT&C, prin care să răspundem exigențelor tot mai ridicate ale clienților și să obținem rezultate de business prin care să dovedim că suntem un emitent atractiv pe BVB”. 

Allview precizează că „listarea vine după încheierea unui plasament privat derulat în 23 aprilie prin care compania a atras de la investitorii din piața de capital 15,5 milioane de lei. În cadrul plasamentului au fost vândute către 161 de investitori, dintre care 32 calificați și 129 de retail, un număr de 111.100 acțiuni la un preț de 140 lei/acțiune. Capitalizarea anticipată a companiei se ridică la 155,5 milioane de lei. Plasamentul privat și listarea au fost realizate cu sprijinul TradeVille. Compania anunță că își propune să fie un jucător activ pe piața de capital și să folosească în continuare mecanismele pieței pentru finanțare și dezvoltare”. 

Ovidiu-George Dumitrescu, CFA, director general adjunct al TradeVille: „Odată cu listarea Allview, vedem cum din ce în ce mai multe branduri consacrate din România care aleg bursa ca modalitate de finanțare, de stimulare a creșterii și de recompensare a performanței angajaților. TradeVille, cel mai activ broker de retail din România, este onorat să fie parte importantă din acest proces. Dorim să mulțumim cu această ocazie investitorilor care girează cu încrederea și capitalul lor acest fenomen benefic pentru întreaga economie și antreprenorilor care au viziunea de a scrie împreună cu noi istorie pe piața de capital din România”. 

Allview este definită ca „o companie cu capital integral românesc, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Allview investește constant în cercetare și dezvoltare și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot inteligent – asistent personal. Compania a înregistrat în 2020 un profit net de 23,3 milioane de lei, o creștere de aproape 13 ori față de 2019, an încheiat cu un profit de 1,8 milioane de lei. Veniturile companiei în 2020 au crescut de 4 ori față de 2019, de la 93,3 milioane de lei în 2019 la 406,4 milioane de lei în 2020 pe toate linile de business. În perioada 2018 – 2020, portofoliul de clienți al companiei a crescut semnificativ pe toate canalele de vânzare. Pe linia de business recurentă (dispozitive electronice), cel mai important segment de vânzari este reprezentat de retail, acesta având o pondere de 59% din volumul total, în timp ce al doilea segment ca importanță este cel al vânzărilor către operatori, cu 25% din total. Allview livrează produse în peste 10 țări, cele mai importante fiind Polonia, Germania și Țările Baltice. Compania avea 79 de angajați la finalul anului 2020.

Fondatorul Visual Fan S.A., Lucian Peticilă, deține 82,8% din companie. În acționariatul Allview se mai regăsesc Peticilă Manuela cu 4,5% din acțiuni, Cotuna Camelia-Ștefania cu 2,7%, iar restul de aproximativ 10% din acțiuni sunt deținute de persoane fizice și juridice și reprezintă free-float-ul companiei”.  

Allview este brandul autohton de electronice numărul 1 din România, ce activează în peste 10 țări europene, accentuând în acest sens: „Allview crede în puterea inovației și a tehnologiei de a schimba lumea, având misiunea de a îmbunătăți viețile oamenilor prin inovații tehnologice relevante, accesibile tuturor. Prin construirea, adaptarea rapidă și constantă a unui portofoliu complet de produse, creăm experiențe și oportunități noi pentru clienții de pretutindeni”.

Reveal Marketing Research: Nouă din zece români cred că inovația le ușurează viața

Reveal Marketing Research a derulat un studiu privind percepția românilor cu privire la inovație și modernitate.  În context pandemic, unde siguranța se ridică la rang de nevoie de bază, analizarea schimbărilor comportamentale ale oamenilor devine esențială. Acest studiu și-a propus să ofere un tablou real al opiniilor curente cu privire la soluțiile moderne. 

Percepția cu privire la beneficiile oferite de inovație/ modernitate

Respondenții care au participat la acest studiu sunt de acord cu faptul ca în principal inovația/ modernitatea le ușurează viața (93%), îi ajută să se simtă în siguranță (84%) și îi ajută să economisească (82%).

De asemenea, alte beneficii menționate de către români au fost protejarea mediului înconjurător (82%) și posibilitatea unui trai mai sănătos 77%).  

Inovație și siguranță în spațiul interior – 8 din 10 români asociază inovația/modernitatea cu ideea de siguranță 

Siguranța în propria locuință este dată de vechimea clădirii (85%), locație (82%) și de materiale de construcţii (84%) iar pentru 7 din 10 români, cel mai inovator material de zidărie și cel mai sustenabil reprezintă un motiv în plus de siguranță. Atunci când românii își doresc o casă modernă și sigură, specialiștii le recomandă într-un procent de 45% folosirea BCA-ului ca material principal de zidărie. Pe locul 2 în mențiunile specialiștilor se află cărămidă cu 31% iar pe locul 3 bolţarii de beton – doar 8% dintre specialiști recomandă acest material. 

Pe categorii de gen, bărbații consideră într-o mai mare măsură că inovația/modernitatea le oferă posibilitatea unui trai mai sănătos (82%) și să economisească (76%). 

În ceea ce privește categoriile de vârstă se evidențiază, față de totalul eșantionului analizat, o proporție mai mare în cazul tinerilor cu vârste între 25 și 34 de ani spre ideea că inovația are un rol important în protejarea mediului înconjurător (88%) și contribuie, de asemenea, la un trai mai sănătos (81%). 


Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). 

Datele au fost colectate:

  • pe un eșantion reprezentativ national (urban și rural), 820 interviuri + Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.
  • un eșantion format din specialişti in domeniul construcţiilor (dezvoltatori imobiliari, arhitecţi, ingineri structurişti, muncitori calificaţi) format din 510 respondenţi. 

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa.

În primul semestru din 2021, CEC Bank a înregistrat un profit net de 208,4 milioane de lei și a făcut pași importanți în strategia de modernizare și digitalizare

0

CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, continuă să-și consolideze poziția de piață și raportează rezultate financiare solide: profit net preliminar de 208,4 milioane de lei, în creștere cu 13% față de perioada similară a anului trecut și peste nivelul prevăzut în buget. CEC Bank și-a continuat creșterea prin atragerea de noi clienți și acordarea de finanțări în principal sectorului privat, activele băncii crescând cu 7,7% de la începutul anului, până la 44,4 miliarde de lei – nivel record.

În primul semestru din 2021, CEC Bank a continuat să crească și să-și eficientizeze activitatea. Am făcut pași importanți în implementarea modelului de afaceri hibrid, care permite accesarea produselor și serviciilor băncii atât din sucursale, cât și 100% online. Astfel, am adus în magazinul online CEC_IN principalele produse și servicii destinate persoanelor fizice: conturi curente, credite de nevoi personale și overdraft și vom lansa în curând și primele produse online pentru companii. Avem în derulare o serie de proiecte IT, atât în zona software, cât și în cea de infrastructură, cu o valoare cumulată de circa 100 de milioane de lei: digitalizarea fluxurilor interne și în relația cu clienții, implementarea unui sistem electronic de gestiune a documentelor, modernizarea infrastructurii IT, modernizarea întregii flote de bancomate și multifuncționale de plată. Aceste proiecte IT ne vor permite să fim mai agili, să răspundem mai bine nevoilor clienților și să creștem eficiența operațională”, a declarat Bogdan Neacșu, director general al CEC Bank.  

Creștere echilibrată a bilanțului

În primul semestru, CEC Bank a acordat finanțări noi de 5,25 miliarde de lei. Astfel, portofoliul de credite din bilanțul băncii a urcat la 24,4 miliarde de lei. Banca a avut o politică de creditare solidă, cea mai mare creștere fiind înregistrată la nivelul portofoliului de credite pentru locuințe, de 17,5% în primele șase luni ale anului, în timp ce creditele de consum au înregistrat o creștere de 2%. Pe segmentul companiilor, portofoliul de credite la valoare brută în sold a crescut cu 5,3%. Circa jumătate (53,8%) din creșterea portofoliului în sold provine din creditele acordate în cadrul programelor guvernamentale, inclusiv IMM Invest.

Sursele atrase de la clienți au însumat la sfârșitul primului semestru 36,74 miliarde de lei, în creștere cu 2,2 miliarde de lei, depozitele de la populație având o pondere de peste 70%.

Performanță financiară și adaptare la noul context

CEC Bank continuă eforturile de diversificare a activității și de repoziționare ca bancă de casă a românilor, preferată pentru operațiunile de zi cu zi. Astfel, ca urmare a volumului de surse atrase și a rulajelor prin conturi curente, depozite și carduri, în special pe canalele digitale, veniturile nete din comisioane ale CEC Bank au înregistrat o creștere de 13,2% în primul semestru din 2021, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Numărul de operațiuni prin canalele digitale (Internet și Mobile Banking) a crescut cu peste 50% în ultimul an.

Într-un context caracterizat de dobânzi reduse pe piață (media ROBOR 3M a scăzut la 1,60% în primele șase luni din 2021, față de 2,72% în perioada similară din 2020), și în condițiile unei creșteri echilibrate a portofoliului (5,9% – majorarea portofoliului de credite acordate clientelei nebancare CEC Bank, respectiv creștere de 6,2% a portofoliului de resurse atrase) și printr-o politică adecvată de prețuri, CEC Bank a reușit să mențină la un nivel constant veniturile nete din dobânzi – la 547,1 milioane de lei (versus 554,6 milioane de lei în primul semestru din 2020).

Rata creditelor neperformante a scăzut la 5,38% față de 5,52% la sfârșitul lui 2020. Banca a menținut o abordare prudentă și a înregistrat cheltuieli nete cu ajustări pentru pierderi așteptate aferente creditelor în valoare de circa 190 de milioane de lei. În martie a expirat termenul pentru depunerea cererilor de amânare a ratelor în baza moratoriilor publice. La nivelul băncii, din totalul portofoliului de credite pentru care s-au aplicat amânări la plată, circa 95% au reluat rambursarea și nu înregistrează restanțe mai mari de 30 de zile.

La sfârșitul semestrului 1 din 2021, rata fondurilor proprii totale se situa la un nivel de circa 24,90%, semnificativ peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii. Rata de rentabilitate a capitalurilor a fost de 9,07%, în creștere față de sfârșitul anului trecut (8,00%).

Cum arată piața de creditare a locuințelor și interesul românilor pentru sectorul imobiliar în prima jumătate a anului 2021

0

Valoarea creditelor intermediate de KIWI Finance în primele șase luni ale acestui an este peste 700 de milioane de lei, cu 45% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, numărul contactărilor pe Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, a crescut cu 30% în primul semestru din 2021 comparativ cu primul semestru al anului 2020. Aceste cifre ne arată atât un interes crescut al românilor pentru achiziționarea unei locuințe cât și o efervescență a pieței imobiliare. Cum a evoluat piața de creditare în acest an și care este este volumul creditului mediu în cele mai mari orașe din România sunt informații din ultima analiză KIWI Finance. 

Cum arată valoarea creditului mediu în orașele cele mai mari din țară

Numărul total al creditelor ipotecare acordate în România a crescut cu 30% în luna mai față de luna ianuarie a acestui an și cu 49% față de luna mai a anului trecut.

„În 2021 a continuat efervescența achizițiilor imobiliare situată pe un trend continuu crescător în ultimii șapte ani. Principalii factori sunt creșterea cererii solvabile, nevoia locativă mare, dobânzile și costurile creditelor la minime istorice, creșterea veniturilor medii și creșterea plajei de venituri mari, randamentele interesante și sustenabile și interesul crescut de achiziție al românilor din străinătate. În același timp, ritmul construcțiilor noi a crescut și avem anunțate proiecte mari și foarte mari (sute sau chiar mii de unități) care au un factor mare de leverage. Pentru a doua parte a anului urmărim presiunea pe costuri – materiale și forță de muncă pe de o parte și sustenabilitatea cererii care contrabalansează tendința de încălzire a pieței. Avem mai puține unități noi ajunse la finalizare față de prima parte a anului, ceea ce va duce cel mai probabil la o creștere a cererii pe piața secundară”, a declarat Anca Bidian, CEO KIWI Finance.

Conform datelor KIWI Finance, creditul mediu a crescut cu 4% în iunie față de ianuarie, iar anualizat brokerul se așteaptă la o creștere de 7-8%. Creditul mediu pe țară este de aproximativ 300.000 lei, în timp ce în București se îndreaptă spre 350.000 lei. Cel mai mare credit mediu din țară este în Cluj, cu o valoare de peste 350.000 lei, în timp ce în alte orașe mari ca Timișoara și Constanța încă se păstrează în media națională. În Iași, creditul ipotecar mediu ajunge la 270.000 lei.

„Datele publicate de KIWI Finance și Storia.ro ne arată o creștere importantă în zona de creditare și totodată un interes crescut față de anunțurile imobiliare. Ne bucurăm că, prin intermediul parteneriatului dintre Storia.ro și KIWI Finance, care a împlinit deja trei luni, utilizatorii noștri se pot concentra pe găsirea casei visurilor lor, în timp ce pot apela și la expertiza valoroasă a brokerilor KIWI, astfel încât să poată lua cea mai bună decizie în legătură cu finanțarea locuinței lor,” a declarat Răzvan Voicu, General Manager Storia.ro & OLX Imobiliare.

Parteneriatul dintre Storia.ro și KIWI Finance pune la dispoziția utilizatorilor Storia.ro o pagină dedicată creditării, cu informații utile în achiziționarea unei locuințe. Pagina a fost accesată până în prezent de peste 200.000 de utilizatori din întreaga țară, iar 4.500 dintre aceștia au inițiat comunicarea cu un broker KIWI Finance prin completarea formularului de pe platformă.


Despre KIWI Finance

KIWI Finance este cel mai mare broker de credite din România, fondat de Anca Bidian în 2003. În 2007, Oresa, fond de investiţii suedez, a devenit acţionar majoritar al companiei, iar în 2020 compania a fost achiziționată de OLX Group. În cei 18 ani pe piaţă, KIWI Finance a intermediat credite de peste 1,7 miliarde euro. În prezent, compania este activă în 40 de oraşe din ţară, unde colaborează cu aproape 300 de brokeri pentru a găsi cele mai bune oferte de creditare pentru clienţii săi.

Despre Storia.ro
Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primește peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât și prin aplicațiile de iOSAndroid și HUAWEI. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniștilor pentru a identifica cea mai bună soluție de creditare.

Fraudele cu suport tehnic fals se adaptează și continuă în 2021, conform unui nou studiu Microsoft


Mary Jo Schrade, Assistant General Counsel, Regional Lead, Microsoft Digital Crimes Unit Asia

Fraudele cu suport tehnic fals sunt o problemă globală, care afectează persoane de toate vârstele. A început cu apeluri nesolicitate din partea unor impostori care, prefăcându-se angajați Microsoft, anunțau în mod fraudulos persoanele sunate că ar fi victime ale unor infectări cu malware sau ale altor atacuri informatice. Această practică a evoluat prin afișarea de ferestre „pop-up” false pe computerele victimelor, prin care încercau, la fel, să le convingă că au probleme cu computerul, astfel încât impostorii să obțină sume de bani în schimbul „remedierii” unor probleme inexistente. Astăzi, persoanele implicate în astfel de fraude s-au adaptat la evoluția tehnologiei, folosind tactici sau trucuri din ce în ce mai sofisticate pentru a înșela utilizatorii din mediul online.

În fiecare lună, Microsoft primește aproximativ 6.500 de plângeri de la persoane care au fost victime ale fraudelor cu suport tehnic fals, în scădere față de media lunară de 13.000 de rapoarte din anii anteriori. Dar persoanele implicate în acest tip de fraude nu se folosesc doar de marca Microsoft, ci pretind că reprezintă și o serie de alte companii de tehnologie și furnizori de servicii de renume. Pentru a evalua gradul de răspândire a acestei probleme la nivel global, în 2021 Microsoft a comandat către YouGov un nou sondaj realizat în 16 țări, pentru a analiza fraudele cu suport tehnic fals și impactul acestora asupra consumatorilor. Acest studiu este realizat în continuarea sondajelor similare realizate sub egida Microsoft în 2018 și în 2016.

Rezultatele sondajului din 2021 arată că, la nivel global, mai puțini consumatori au fost expuși la fraude cu suport tehnic fals în comparație cu rezultatele sondajului din 2018. Rezultatele sondajului arată, de asemenea, că oamenii sunt, în general, mai sceptici în ceea ce privește apelurile sau mesajele pop-up prin care li se oferă suport tehnic, ceea ce îi ajută să evite să devină victime ale unor astfel de fraude. Cu toate acestea, persoanele care au continuat interacțiunea cu persoanele implicate în fraude au fost mult mai expuse pierderilor financiare decât a indicat sondajul nostru anterior.

Cele mai interesante rezultate ale sondajului se referă la numărul de consumatori care au fost expuși fraudelor cu suport tehnic fals și la datele demografice ale consumatorilor care au continuat interacțiunea cu făptuitorii.

Printre aspectele-cheie relevate se numără următoarele:

Trei din cinci consumatori s-au confruntat cu o fraudă cu suport tehnic fals în ultimele 12 luni.

Un consumator din șase a fost indus în eroare să continue discuția cu făptuitorul, ceea ce a dus adesea la pierderi de sute de dolari cauzate de astfel de fraude.

• Milenialii (persoanele din categoria de vârstă 24-37 ani) și tinerii din Generația Z (persoanele din categoria de vârstă 18-23 ani) sunt cei mai expuși la fraudele cu suport tehnic fals.

• Unul din 10 mileniali și unul din 10 tineri din Generația Z care au fost vizați de o tentativă de fraudă au și căzut victime și au pierdut sume de bani.

• Pentru cei care au continuat interacțiunea cu persoanele implicate în fraude, cele mai frecvente probleme cu care s-au confruntat au fost: probleme cu computerul (30%), compromiterea parolelor (23%) și utilizarea frauduloasă a cardurilor de credit / debit / magazine (18%).

La nivel global, cei care au pierdut bani au raportat o implicare mai mare în activități online riscante și și-au supraestimat abilitățile în ceea ce privește utilizarea computerelor și a internetului. Similar rezultatelor din 2018, observăm că, cel mai frecvent, cad pradă fraudelor cu suport tehnic fals tinerii, în special din Generația Z și milenialii, precum și bărbații. Acest fapt s-a corelat și cu implicarea crescută, comparativ cu persoanele din categorii de vârstă mai înaintate, în activități online mai riscante, cum ar fi utilizarea site-urilor torrent și furnizarea adreselor de e-mail în schimbul obținerii de conținut.

Informațiile financiare sensibile continuă să fie în pericol: în timp ce persoanele implicate în fraude au cerut cel mai frecvent consumatorilor să descarce software sau să acceseze un site web (30% dintre victimele care au făcut acest lucru raportând ulterior probleme cu calculatorul), proporția consumatorilor cărora li s-a cerut un număr de identificare național (de exemplu, Social Security Numer) a crescut față de anul 2018, iar 16% dintre consumatori au fost rugați să-și acceseze site-ul bancar în timpul sesiunii de suport tehnic fals. Deloc surprinzător, a crescut numărul consumatorilor care au raportat utilizarea frauduloasă a cardurilor de credit / debit, ceea ce condus la creșterea pierderilor financiare.

Fraudele cu suport tehnic fals au evoluat de la simple apeluri nesolicitate la o infrastructură mai sofisticată care utilizează agenți de marketing afiliați pentru a oferi consumatorilor pop-up-uri cu aspect profesionist, determinându-i să contacteze call-center-ele frauduloase. De asemenea, observăm că impostorii utilizează instrumente precum e-mail-ul, optimizarea motoarelor de căutare (SEO) și tactici de inginerie socială pentru a atrage victimele. Aceste tactici au servit la extinderea unui model de afaceri ușor de reprodus, făptuitorii partajând resurse, inclusiv recomandări de call-centere, de clienți potențiali și de procesatori de plăți.

Odată ce inițiază contactul cu potențiale victime, făptuitorii fură și informații personale și financiare. Victimele au pierdut în medie cel puțin 200 USD, iar multe dintre victime s-au confruntat cu interacțiuni frauduloase repetate. Câteva victime mai puțin norocoase au pierdut chiar mii de dolari pentru suport tehnic fals în vederea remedierii unor probleme informatice inexistente. Unii făptuitori chiar au instalat programe malware pe computerele „clienților” lor, permițându-le să-și păstreze accesul la computere chiar și după ce victimele au crezut că sesiunile de acces la distanță s-au încheiat.

Echipa Microsoft Digital Crimes Unit (DCU) derulează activități de combatere a acestei probleme prin parteneriate cu autoritățile de aplicare a legii, îmbunătățirea tehnologiei noastre și informarea consumatorilor. Microsoft luptă împotriva fraudelor cu suport tehnic fals începând din 2014, când am făcut primul nostru demers major împotriva infractorilor din mediul online cu un proces civil la instanța federală din SUA. De atunci, Microsoft a intentat acțiuni civile proprii și a sprijinit organele de aplicare a legii să ia măsuri legale împotriva infractorilor implicați în fraude din SUA, Asia și Europa.

DCU derulează activități pentru a combate fraudele cu suport tehnic fals prin: 1) investigarea rețelelor de fraudă cu suport tehnic fals și sesizarea organelor de aplicare a legii, după caz; 2) consolidarea produselor și serviciilor noastre pentru a proteja mai bine consumatorii de diversele tactici frauduloase; și 3) informarea consumatorilor cu privire la acest tip de fraudă, oferind îndrumări și resurse cu privire la modul de identificare, evitare și raportare a acestora. 

Sperăm că publicarea acestor rezultate va contribui la creșterea gradului de conștientizare și la informarea consumatorilor cu privire la modalitățile prin care să se protejeze de fraudele cu suport tehnic fals.
Puteți afla aici mai multe despre cum să vă protejați de fraudele cu suport tehnic fals

Drumul spre echitatea fiscală: stație sau destinație?

Autor: Alex Milcev (foto), Liderul departamentului de
Asistență fiscală și juridică, EY România

Un impozit global pe profit la o rată „minimă” de 15%, așa cum s-au angajat recent 132 de state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ar aduce venituri suplimentare de peste 150 de miliarde de dolari anual guvernelor din întreaga lume. Acest lucru ar genera mai mulți bani pentru state, care nu ar veni, însă, singuri, ci însoțiți de incertitudini și potențiale riscuri. Doar că, așa cum o arată cele mai recente declarații, „reforma fiscală a secolului”, cum a fost numită această măsură, ar putea însemna, în primul rând, că sumele mari vor reveni în continuare celor mai puternici, într-un moment în care țările mici se văd oricum deposedate de bani, prin structurile și schemele de profit existente în paradisurile fiscale. În al doilea rând, se traduce prin creșterea poverii fiscale pentru investiții peste tot în lume. Cu alte cuvinte, da, noua politică limitează puterea paradisurilor fiscale, dar va reuși ea să construiască echitatea fiscală, așa cum clamează? Va grăbi redresarea economică globală?

Efortul politic de a limita transferul artificial de profit și beneficiile utilizării jurisdicțiilor cu impozite reduse s-a concentrat, așa cum s-a văzut în ultimele săptămâni, pe adoptarea unui impozit minim global aplicabil marilor corporații multinaționale. Astfel, în timp ce noul impozit ar putea acționa ca un mecanism de protecție la normele actuale privind taxarea profitului, el ar crește, inevitabil, și povara fiscală asupra investițiilor peste tot în lume. Or investițiile străine directe (ISD) sunt sensibile la cotele de impozitare, iar un impozit minim global ar avea un impact direct asupra deciziilor companiilor multinaționale. 

Pentru a-i atenua efectele economice negative, factorii de decizie ar trebui să se asigure că atât rata minimă, cât și baza impozabilă la care se va aplica noua cotă sunt concepute în așa fel încât să nu denatureze deciziile de investiții, ci să acționeze ca un mecanism real de protecție la normele existente privind impozitul pe profit. Companiile care utilizează în prezent jurisdicții cu impozite reduse pentru a facilita investițiile ar vedea o creștere semnificativă a impozitelor asupra proiectelor lor actuale și se vor confrunta cu un nou factor de descurajare fiscală pentru proiectele viitoare – efect ignorat de mulți factori de decizie politică. Rezultatul ar fi mai puține investiții străine directe (ISD) și o creștere economică globală mai lentă. Oricum, creșterea ISD la nivel mondial s-a oprit înainte de pandemie, iar ISD-urile au scăzut în 2020 până la cel mai mic nivel din 2005, așa cum o arată inclusiv studiul EY Romania Attractiveness Survey.

Înțelegerea modului în care un impozit minim global ar putea avea un impact negativ asupra investițiilor transfrontaliere și modul de evitare a acestui rezultat vor fi esențiale pentru ca ISD-urile globale să se recupereze pe deplin în urma pandemiei, mai ales că tocmai acele companii care sunt vizate de un impozit minim global sunt cele care au o amprentă semnificativă în lume – milioane de angajați, miliarde investite. Și aproape toate țările mai mici, cum este și România, mizează pe investiții pentru o redresare-relansare economică rapidă. 

Da, un impozit minim ar elimina multe dintre beneficiile canalizării investițiilor prin jurisdicții cu impozite reduse sau prin exploatarea tratatelor fiscale pentru a plăti impozite mici pe fluxurile de venituri transfrontaliere. Dar trebuie măsurat de mai multe ori, înainte de a tăia o dată – pentru că așa cum spuneam, trebuie examinate cu atenție consecințele. 

Evaluarea impactului economic al măsurii realizate de OCDE spune că introducerea unui nivel minim de impozitare a profitului ar avea cea mai mare creștere a cotelor medii efective de impozitare pentru hub-urile de investiții – adică acolo unde sunt concentrați cei mai puternici investitori și cele mai mari investiții. 

Pe de altă parte, propunerea OCDE are în vedere furnizarea unei deduceri pentru substanța economică măsurată printr-un procent din valoarea activelor corporale și a costurilor de ocupare – așa-numita „substance carve-out”. Astfel, regulile vor prevedea o formulă standard care va exclude o sumă de venit de cel puțin 5% (în perioada de tranziție de 5 ani, cel puțin 7,5%) din valoarea contabilă a imobilizărilor corporale și salariale. Va fi prevăzută și o excludere de minimis.

În plus, la acest moment nu este clar ce se va întâmpla cu cele șapte țări care nu au semnat acordul – între care și Irlanda, Estonia și Ungaria. Grace Perez- Navarro, director adjunct al Centrului OCDE pentru Politică și Administrare Fiscală, a vorbit chiar zilele acestea despre „angajarea constructivă” a acestora, fără să poată oferi mai multe detalii. Din câte lasă Perez Navarro să se înțeleagă, țările ar dori să vadă cum se desfășoară negocierile, înainte de a se angaja în ceva. În declarațiile sale, președintele estonian, de pildă, spune că nivelul impozitului pe profit este deja peste minimul propus (20%) și nu are companii care să se încadreze în noile reguli. „Țara încearcă doar să confirme compatibilitatea cu legislația internă înainte de a se angaja”, declara Kersti Kaljulaid, președintele estonian într-un interviu acordat CNBC. 

Dar nici acordul formal semnat nu este suficient. Tot mai multe voci se întreabă cum va aplica China prevederile acordului. China, care, așa cum se știe, este pol de investiții – anul trecut, a fost liderul global, pentru prima dată în istorie, la capitolul investiții străine directe – cu 163 de miliarde de dolari, comparativ cu 134 de miliarde atrase de Statele Unite. 

Calendarul este și el un factor de presiune. Kate Barton, vicepreședinta EY Global, vorbea la rândul său zilele acestea despre „termenul foarte ambițios” al OCDE de aprobare a măsurii, insistând asupra necesității unei analize cât mai atente. „Cred că o mulțime de țări își vor reconsidera codul fiscal și vor trece la noul standard, așa că este, într-adevăr, o cursă spre mijloc. Dar va depinde foarte tare de cum arată codul fiscal din fiecare țară”. 

Și asta pentru că schimbările propuse ar necesita un grad fără precedent de coordonare și cooperare între țările din întreaga lume, ceea ce creează un risc substanțial de incertitudine și controverse fiscale complexe. Există, de asemenea, îngrijorări cu privire la faptul că noile norme ar putea duce la sarcini fiscale globale mai mari, inclusiv dintr-o dublă impunere.

Detaliile vor conta. Este important ca factorii de decizie politică să se reunească cu părțile interesate pentru a tranșa specificul tehnic al schimbărilor. Factorii de decizie fiscală trebuie să articuleze clar noile reguli și cerințe, astfel încât întreprinderile globale să poată avea claritate cu privire la obligațiile lor fiscale. De asemenea, să instituie mecanisme pentru a atenua riscul dublei impuneri. În același timp, administrațiile fiscale guvernamentale să fie activate și echipate pentru a pune în aplicare noile reguli în mod coordonat.

Ce ar fi de reținut, dincolo de orice, este faptul că liderii globali trebuie să colaboreze pentru a realiza un sistem fiscal care să crească veniturile, dar și să faciliteze comerțul și investițiile care alimentează economia globală. Acesta este un obiectiv în măsură să unească părțile interesate, în special în condițiile în care economia globală încă se recuperează după o pandemie.