Teza mea de doctorat în 180 secunde

0

Doctoranzilor şi tinerilor doctori în ştiinţe li se adresează concursul „Teza mea de doctorat în 180 secunde”, organizat de Institutul Francez din România şi Agenția Universitară a Francofoniei în Europa Centrală şi Orientală.

Concursul constă în prezentarea de către fiecare candidat a rezultatelor cercetării doctorale în trei munute, în limba franceză, cu un singur diapozitiv, în termeni accesibili, unui public divers şi neiniţiat.

Pot concura: candidații care urmează un program de doctorat în anul universitar 2020-2021, care au susținut teza de doctorat în cursul anilor universitari 2018-2019 sau 2019-2020 într-o universitate din România.

Înscrierile se fac până la 1 martie 2021, completând formularul:

https://formulaires.auf.org/europe-centrale-et-orientale/ma-these-en-180-secondes-mt180-edition-2021/.

Semifinalele naţionale se vor organiza la Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara la începutul lunii aprilie 2021. Finala națională va fi organizată la București pe 6 iunie 2021, iar juriul va acorda trei premii. Laureatul finalei naționale va reprezenta România la finala internațională de la Paris, în toamna anului 2021. Ambele etape la nivelul ţării vor fi transmise în direct. În funcţie de situaţia sanitară, modul de desfăşurare a semifinalelor naţionale sau a finalei naţionale ar putea fi modificat.

Voucherele pentru tehnologie asistivă, valabile pentru achiziția a două dispozitive

0

Voucherele pentru tehnologie asistivă și pentru achiziție de accesorii pot fi folosite de acum și pentru achiziționarea a două dispozitive, în cazul unor deficiențe bilaterale, pe baza ordinului nr. 103/2021 care prevede: „În situația deficiențelor bilaterale, voucherul poate fi utilizat pentru achiziționarea a două produse asistive prevăzute în Lista tehnologiilor și dispozitivelor asistive și tehnologiilor de acces prioritare pentru angajare, cu mențiunea ca produsele asistive să fie cuprinse în recomandarea medicului specialist privind tipul de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces”. Voucherele au o valoare de aproximativ 5000 de euro și sunt disponibile grație unui proiect implementat de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, în parteneriat cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (”Facilitarea inserției pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități”, Cod MySMIS2014+: 130164).

Persoanele care pot beneficia de tehnologie asistivă sunt „persoane care au o dizabilitate atestată prin certificatul de încadrare în grad de handicap; persoane în căutarea unui loc de muncă și care nu au un loc de muncă în prezent; persoane în vârsta de muncă (18-65 ani)”.

Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) reamintește că „produsele asistive auditive și de mers pot fi însoțite, după caz, de accesoriile acestora, așa cum sunt prevăzute în Lista tehnologiilor și dispozitivelor asistive și tehnologiilor de acces prioritare pentru angajare, cu condiția ca acestea să fie cuprinse în recomandarea medicului specialist”.

Pentru a beneficia de vouchere, persoana cu dizabilități se prezintă la AJOFM cu următoarele documente: carte de identitate; adeverință medicală; ultimul document de studii. AJOFM înregistrează persoana ca fiind în căutarea unui loc de muncă și acordă servicii de informare, consiliere și mediere. Persoana cu dizabilități semnează Acordul privind participarea la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă și participă la minimum două activități asigurate de AJOFM (informare, consiliere, mediere). Apoi, persoana cu dizabilități se prezintă la DGASPC unde depune următoarele documente: cerere pentru acordarea voucherului; certificat de încadrare în grad de handicap și Anexa acestuia (copii); recomandarea medicului specialist privind tipul de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces; acordul privind participarea la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă asigurate de AJOFM, însoțit de Planul individual (copie); angajamentul că nu înstrăinează produsul asistiv. DGASPC transmite ANDPDCA centralizatorul cu cererile depuse, iar Autoritatea transmite DGASPC voucherele nominale tipărite. Persoana cu dizabilități ridică voucherul de la DGASPC; prezintă voucherul furnizorului de tehnologie asistivă; primește produsul din Lista cu produse.

Până acum, 623 persoane au fost incluse în grupul țintă și au beneficiat de sprijin (servicii de informare și consiliere profesională, medierea muncii sau formare profesională). De asemenea, au fost eliberate 179 vouchere. 118 persoane au fost angajate în muncă, pentru 78 dintre acestea se finanțează subvenții conform art. 80 și art. 85 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. Până acum, 16 furnizori au fost incluși în lista furnizorilor/producătorilor de tehnologii și dispozitive asistive și tehnologii de acces. Lista este disponibilă pe site-ul ANDPDCA. Data de finalizare a proiectului: 23.05.2022. Valoarea totală a proiectului 111.978.816,40 lei din care 94.549.862,89 lei cofinanțare UE.

CBRE: România rămâne pe radarul investitorilor, chiar și după un an în care volumul investițiilor a scăzut la 588,5 mil. euro

0

Volumul investițiilor imobiliare din România a totalizat 588,5 mil. euro în 2020*, jumătate din valoarea realizată în 2019, dar similară cu cea din 2015, un an de reîncepere a dezvoltării pieței imobiliare, arată raportul de research CBRE Romania Real Estate Market Outlook. În 2021, România continuă să atragă atenția investitorilor iar mixul dintre oferta limitată și cererea mai bună față de estimările inițiale ar putea declanșa schimbări neașteptate de prețuri.

„Pandemia de Covid-19 a fost un eveniment de tip black swan cu impact semnificativ asupra pieței de investiții imobiliare. Investitorii și-au redobândit în cele din urmă încrederea și au realizat că lucrurile vor reveni la normalitate. Am asistat, printre altele, la o nouă intrare pe piața românească, o extindere importantă a portofoliului din partea unui jucător important, mai exact S IMMO și am văzut câteva tranzacții creative în toate sectoarele pieței”, a declarat Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE Romania.

Volumul investițiilor din România a totalizat 588,5 mil. euro în 2020*, aproape  jumătate din valoarea înregistrată în ultimul an record 2019, dar similară cu cea din 2015, an în care piața imobiliară și-a reluat creșterea în urma crizei globale financiare. Deși 68% din volumul total de investiții imobiliare a fost tranzacționat în primele șase luni, a doua jumătate a anului a adus cea mai mare tranzacție din 2020, marcând intrarea unui nou investitor chinez în România. Fosun a achiziționat clădirea de birouri Floreasca Park din București pentru suma de 101,5 mil. euro, reconfirmând astfel atractivitatea pieței de birouri din București.

CBRE-Romania-Investment-Volume-Evolution-2020

*CBRE a înregistrat vânzarea portofoliului NEPI Rockcastle în 2019, conform Contractului de vânzare-cumpărare încheiat între părți. Dacă acea tranzacție, care s-a finalizat în 2020, ar fi fost înregistrată în 2020, volumul tranzacțiilor din 2020 s-ar fi ridicat la 897 mil. euro, reprezentând o creștere cu 22% față de 2019.

Tot în 2020, cea mai mare tranzacție de investiții negociată în 2019 s-a încheiat când AFI Europe a finalizat acordul cu NEPI Rockcastle* pentru trei clădiri de birouri din București (Floreasca Business Park, The Lakeview și Aviatorilor 8) și una din Timișoara (City Business Park), cu un volum total estimat de 308 mil. euro.

Anul 2020 s-a încheiat favorabil pentru piața investițiilor în clădiri de birouri, după ce fondul de investiții S IMMO, consiliat de CBRE, a agreat termenii contractuali pentru achiziționarea în avans a clădirilor de birouri Campus 6.2 și 6.3, pentru suma de aproximativ 97 mil. euro.

Optimism prudent pentru 2021

Potrivit CBRE, previziunile pentru 2021 rămân moderat optimiste, deoarece o serie de tranzacții au fost semnate în 2020 și se vor încheia în 2021, iar alte câteva tranzacții se află în diferite etape de negociere. Investitorii continuă să caute oportunități în sectorul industrial, dar oferta rămâne extrem de limitată. Sectorul de retail, în special anumite sub-segmente considerate mai defensive, continuă să atragă interes, facilitând încheierea unor tranzacții și în acest sector.

Cel mai probabil, piața românească de investiții imobiliare va beneficia în continuare de cerere din partea investitorilor străini, arată CBRE. Investitorii se vor confrunta și în 2021 cu dificultăți privind utilizarea fondurilor proprii, deoarece oferta de capital depășește oportunitățile de investiții din întreaga lume. Concurența pentru proprietăți de tip prime pe alte piețe din Europa Centrală și de Est rămâne acerbă și indică faptul că România rămâne pe radarul investitorilor.

Să nu uităm că în România oferta de produse imobiliare aflate la vânzare este în continuare scăzută, în special sectorul industrial se confruntă cu o lipsă majoră de o produse, asociată cu o cerere mare (latentă). Mixul dintre oferta limitată și cererea mai bună decât cea estimată inițial poate declanșa fluctuații surprinzătoare de prețuri în 2021, a subliniat Gijs Klomp.

Conform sondajului recent derulat de CBRE, Romanian Investment Sentiment Survey, indiferent de tipul de proprietate, locația rămâne unul dintre principalele criterii pentru investitori dornici de expansiune. Același sondaj a relevat faptul că birourile rămân cel mai căutat produs imobiliar de către investitori, dar a evidențiat și o creștere a interesului pentru sectorul industrial în ceea ce privește viitoarele investiții.

În Europa, volumul investițiilor imobiliare comerciale a atins 275 mld. euro în 2020, reprezentând o scădere cu 17% față de 331 mld. euro în 2019, o performanță mai bună decât se anticipase inițial, având în vedere pandemia Covid-19, potrivit CBRE.

*CBRE a înregistrat vânzarea portofoliului NEPI Rockcastle în 2019, conform Contractului de vânzare-cumpărare încheiat între părți. Dacă acea tranzacție, care s-a finalizat în 2020, ar fi fost înregistrată în 2020, volumul tranzacțiilor din 2020 s-ar fi ridicat la 897 mil. euro, reprezentând o creștere cu 22% față de 2019.


Despre CBRE

CBRE, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Dallas este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2019. Compania are peste 100.000 de angajați (fără a include afiliații), răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin intermediul celor peste 530 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume. În România, CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare și coordonare de tranzacții și management de proiecte, servicii de design and build, managementul proprietății, administrarea investițiilor, evaluare, închiriere de proprietăți, consultanță strategică, vânzări de proprietăți, servicii ipotecare și servicii de dezvoltare. Pentru mai multe informații, vă rugăm accesați www.cbre.ro sau urmăriți pagina noastră de Linkedin.

MONICA HODOR ESTE NOUL DIRECTOR GENERAL AL COMPANIILOR E-DISTRIBUȚIE

0

Monica Hodor(foto), fost director de Dezvoltare a Rețelelor în cadrul diviziei Globale de Infrastructură & Rețele a Grupului Enel, a preluat la începutul lunii februarie funcția de director general al companiilor E-Distribuție din România, responsabile pentru gestionarea rețelelor de distribuție de energie electrică din zonele Banat, Dobrogea și Muntenia Sud. Gino Celentano, care a condus activitățile de distribuție ale Enel din România începând cu luna mai 2019, va prelua o altă poziție în cadrul Grupului Enel. 

„Sunt onorată să îmi reiau activitatea în România, la conducerea celui mai performant operator de distribuție din țară. Ca urmare a investițiilor realizate, societățile E-Distributie sunt în topul calității serviciului de distribuție și al digitalizării, cu beneficii directe pentru clienți. Pentru a îmbunătăți în continuare serviciile noastre, vom majora volumul investițiilor în rețelele din România, în linie cu Planul Strategic al Grupului Enel pentru perioada 2021-2023”, a declarat Monica Hodor, director general al E-Distribuție Banat, E-Distribuție Dobrogea și E-Distribuție Muntenia.

Monica Hodor are o experiență de 28 de ani la nivel de management. S-a alăturat Enel în anul 2011 ca director financiar al companiilor Enel în România, iar în perioada octombrie 2015 – ianuarie 2021 a avut o experiență internațională, ocupând mai multe poziții de conducere în Grupul Enel.

Astfel, între 2015 și 2018 a fost șeful diviziei Planificare și Control al Diviziei Globale Infrastructură & Rețele, coordonând activitățile de control financiar și operațional ale companiilor de distribuție Enel în Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Italia, Peru, România și Spania. În perioada 2018 – 2020, a condus Departamentul de Administrație, Finanțe și Control al Enel Sao Paulo, iar cel mai recent a fost director de Dezvoltare a Rețelelor în cadrul diviziei Globale de Infrastructură & Rețele. Doamna Hodor a obținut o diplomă de master de la Facultatea de Finanțe și Bănci a Academiei de Studii Economice din București și o alta în inginerie aerospațială de la Universitatea Politehnică din București.

Cele trei companii E-Distribuție din România deservesc aproximativ 2,9 milioane de locuri de consum din zonele Banat (județele Arad, Timiș, Caraș Severin și Hunedoara), Dobrogea (județele Tulcea, Constanța, Ialomița și Călărași) și Muntenia Sud (județele București, Ilfov și Giurgiu). E-Distribuție Banat, E-Distribuție Dobrogea și E-Distribuție Muntenia.

În anul 2020, companiile E-Distribuție au investit circa 100 de milioane de euro (aproximativ 480 de milioane de lei) în modernizarea rețelei electrice din București și din cele zece județe în care își desfășoară activitatea în țară. Valoarea programelor de modernizare s-a adăugat investițiilor cumulate de aproape 1,4 miliarde de euro realizate de E-Distribuție Banat, E-Distribuție Dobrogea și E-Distribuție Muntenia în perioada 2005-2019.

De asemenea, cele trei companii au, împreună, cel mai mare număr de contoare inteligente instalate în România, circa 929.400, asigurând digitalizarea pentru circa o treime din numărul total de clienți. Programul pentru 2020 a prevăzut instalarea a peste 170.000 de contoare inteligente, prin investiții de peste 56 de milioane de lei.

Automobile Dacia extinde cei 69.000 mp de spațiu logistic închiriat de la Globalworth

0

Automobile Dacia, cel mai mare producător auto român, și-a prelungit contractul de închiriere pentru cei 69.000 mp ocupați în Pitești Industrial Park, un proiect deținut de Globalworth, sub umbrela sub-brandului Globalworth Industrial. Contractul de leasing pentru Pitești Industrial Park a fost prelungit pentru o perioadă de 10 ani.

Situat în Oarja, județul Argeș, la doar 10 km de Pitești, pe autostrada A1, Automobile Dacia organizează și implementează procese specifice pentru logistica post-vânzare a pieselor și accesoriilor auto în Pitești Industrial Park din anul 2010. Complexul modern constă într-o unitate de depozitare cu un singur acoperiș finalizată și închiriată exclusiv unuia dintre cele mai mari centre de distribuție a pieselor de schimb și accesorii ale Grupului Renault din afara Franței.

„Suntem onorați să prelungim contractul de leasing cu Automobile Dacia, unul dintre cele mai respectate branduri din România. Dorim să le mulțumim pentru încredere și pentru buna noastră colaborare de-a lungul anilor! Faptul că cel mai mare producător auto român a ales serviciile noastre industriale ne motivează să continuăm activitatea Globalworth Industrial la cele mai înalte standarde. Ne-am angajat să lucrăm la fel cum am făcut-o de la bun început și să consolidăm acest parteneriat de la an la an”, a declarat Mihai Zaharia, Director de Investiții Globalworth România și Director Piețe de Capital Globalworth Group.

Mihai Zaharia, Globalworth

Dezvoltat pe o suprafață totală de 16,2 hectare, proiectul a primit o certificare Green Edge, dovedind interesul companiei pentru economiile de utilități și dezvoltarea verde, adăugând valoare experienței chiriașilor.


În plus față de colaborarea logistică, în 2019 Globalworth a început o colaborare pe termen lung cu grupul francez și în sectorul de birouri, oferind-i o soluție optimă de spațiu de birou. Sediul companiei din România, Renault Bucharest Connected, situat în partea de vest a Bucureștiului, se întinde pe o suprafață de 58.000 mp și include spații de birouri și un centru de design. Renault Bucharest Connected are acces excelent, fiind situat în apropierea rutelor de transport public care deservesc întregul București. Clădirea oferă, de asemenea, acces ușor la Pitești Industrial Park și la Centrul Tehnic Titu, prin autostrada A1.

Tranzacția cu Automobile Dacia este cea mai mare din portofoliul Globalworth Industrial în 2020. În prezent, portofoliul Globalworth Industrial, sub-brandul de logistică și industrie ușoară a Globalworth, se întinde pe o suprafață de 233.098 mp, în diferite zone din România, cum ar fi București, Timișoara, Constanța și Pitești. Printre proiectele care consolidează activitățile de logistică și ale companiei se numără Pitești Industrial Park, Chitila Logistics Hub, Constanța Business Park și Timișoara Industrial Park.

Percepția românilor față de liberalizarea pieței de energie electrică din ianuarie 2021– Studiu Reveal Marketing Research

0

  • 88% dintre români declară că știau că piața de energie electrică s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021.
  • 64% dintre respondenți spun că intenționează să păstreze același furnizor de energie electrică.
  • O treime dintre români (33%) a aflat despre liberalizarea pieței de energie abia după 1 ianuarie 2021.

Context

Pentru a se transpune în legislația românească prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009, Parlamentul a aprobat în 2012 legea nr. 123 privind liberalizarea prețului la energie electrică. Mare parte dintre prevederile acesteia au fost modificate în 2020 prin legea 155/24.07.2020. Astfel, de la 1 ianuarie 2021 piața de energie electrică urma să fie liberalizată. Pe fondul dezbaterilor din spațiul public legate de o informare insuficientă a consumatorilor despre modificări, Reveal Marketing Research a derulat un studiu pe această temă. Care este percepția românilor în legătură cu trecerea la piața concurențială a energiei electrice?

Știau românii că piața de energie electrică s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021?

  • 88% dintre români declară că știau că piața de energie electrică s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021.
  • 7% dintre respondenți spun că nu știau de schimbare.
  • 5% dintre respondenți au refuzat să răspundă.

În ce măsură știu românii ce înseamnă liberalizarea pieței de energie electrică?

69% dintre respondenți declară că stiu ce presupune liberalizarea pieței de energie electrică, în schimb 20% dintre aceștia nu știu ce înseamnă. Potrivit Reveal Marketing Research, 44% dintre români declară că nu au înțeles prea bine care sunt schimbările aduse de liberalizarea pieței de energie electrică, iar 11% spun că nu au înțeles deloc. În schimb, 41% dintre respondenți afirmă că au înțeles bine ce presupun aceste modificări. 4% spun că le este clar totul.

Întrebați pe ce tip de piață sunt clienți, 43% dintre români au spus că se află pe piața reglementată, comparativ cu 26% care declară că sunt pe piața concurențială. 31% dintre români nu știu unde sunt clienți. Persoanele educate, cu venituri medii și mari afirmă în mai mare măsură că sunt clienți pe piața reglementată – peste jumătate dintre tinerii profesioniști (53%) și aproximativ același procent dintre familiile moderne (51%).

65% dintre români cred că prețurile vor fi afectate în mare și în foarte mare măsură de această schimbare. Întrebați în ce fel, 83% dintre respondenți cred că prețurile vor crește ca urmare a liberalizării.

Când au aflat despre trecerea la piața concurențială și care au fost sursele de informare?

Deși prevederile legii privind liberalizarea pieței de energie electrică au fost modificate în iulie 2020, aproape jumătate dintre respondenți (48%) spun că au aflat despre acest lucru în perioada septembrie-decembrie 2020. În schimb, o treime dintre români (33%) a aflat despre liberalizarea pieței de energie abia după 1 ianuarie 2021. 10% dintre respondenți au refuzat să răspundă, întrebați când au aflat despre schimbările cu privire la piața de energie electrică.

Mai mult de jumătate dintre români (54%) declară că au aflat despre renunțarea la piața reglementată de energie electrică de la televizor. Aproape un sfert dintre români (24%) declară că au fost informați de către furnizorul lor de energie electrică cu privire la noua lege. Platformele de știri online au fost o sursă de informare cu privire la liberalizarea pieței de energie electrica pentru peste o treime dintre respondenți (34%). Rețelele de socializare au fost menționate de doar 17% dintre respondenți atunci când au fost întrebați de unde au aflat despre liberalizare. În schimb, 13% dintre români spun că au aflat de la rude, prieteni sau cunoștinte despre aceste schimbări pe piața de energie. Dintre segmente, maturii fără partener au selectat în proporția cea mai mare varianta informării de la TV70%, fiind urmați de 59% dintre familiile tradiționale cu aceeași opțiune. Familiile moderne au selectat în proporția cea mai mare varianta publicațiilor de știri online45%, arată datele Reveal Marketing Research.

Rolul furnizorului în informarea clienților

Din totalul eșantionului, 44% dintre respondenți declară că au fost informați de către furnizorul lor de energie electrică privind trecerea la piața concurențială. La polul opus, 45% afirmă că furnizorul nu i-a informat. 10% dintre respondenți nu au vrut să răspundă la această întrebare.

Ce decid românii? Păstrează același furnizor de energie electrică sau doresc să îl schimbe?

Deși foarte mulți români spun că nu au fost informați de către furnizorul de energie electrică legat de piața concurențială, totuși nu renunță la acesta: 64% dintre respondenți spun că intenționează să păstreze același furnizor de energie electrică în continuare. Doar 6% dintre români declară că intenționează să își schimbe furnizorul. Un procent semnificativ este cel al nehotărâților: 25% dintre români nu s-au decis încă cum să procedeze, iar 5% au refuzat să răspundă la această întrebare. Dintre segmente, 71% dintre persoanele educate, cu copii (familiile moderne) spun că vor rămâne la același furnizor, fata de 58% dintre familiile tradiționale cu același răspuns. 

Conform Reveal Marketing Research, întrebați dacă intenționează să își schimbe furnizorul, 84% dintre respondenți spun că se vor informa cu privire la procedura de mutare direct la furnizor. Informațiile culese de la familie, prieteni sau cunoscuți au fost selectate de 48% dintre români. Presa a fost menționată de doar 22% dintre respondenți atunci când se gândesc la sursele lor de informare pentru procedura de mutare.

Cum evaluează românii modalitățile de informare a publicului?

Peste jumătate dintre români (53%) declară că modalitățile de informare a publicului cu privire la noua piață concurențială de energie electrică au fost nesatisfăcătoare. Cei care au evaluat informarea publicului drept „bună și foarte bună” au fost doar 18% dintre respondenți. Seniorii pensionari și familiile moderne sunt segmentele care se arata cele mai nemulțumite de acest aspect – 66%, respectiv 65% au selectat opțiunea „nesatisfăcător” în legătură cu informarea oamenilor despre liberalizare.

Cine este responsabil pentru nivelul de informare, în opinia românilor?

Întrebați cine cred că este responsabilul principal pentru nivelul de informare a publicului, 52% dintre români au menționat ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei) și autoritățile statului. 38% dintre români au menționat furnizorul de energie electrică. Dintre segmente, aproape jumătate dintre tinerii profesioniști (49%) spun că responsabilitatea aparține furnizorului. Doar 9% dintre respondenți îndreaptă responsabilitatea asupra presei.

Ce spun consumatorii vulnerabili?

Dintre consumatorii vulnerabili (cei care au un consum mediu de sub 55kW/lună, potrivit ANRE), 65% dintre aceștia spun că au fost informați de către furnizorul lor de schimbările pe piața de energie, comparativ cu 26% care declară contrariul. 9% dintre consumatorii vulnerabili au refuzat să răspundă la întrebare. Peste jumătate dintre cei aflați în categoria consumatorilor vulnerabili (55%) spun că intenționează să rămână la același furnizor, iar 34% dintre ei nu s-au hotărât încă. Un procent de doar 7% dintre cei cu un consum de sub 55 kW/lună afirmă că intenționează să schimbe furnizorul de energie. 4% dintre aceiași consumatori au refuzat să răspundă. 

În ceea ce privește nivelul de informare, 56% dintre consumatorii vulnerabili îl evaluează, la rândul lor, ca fiind „nesatisfăcător”, comparativ cu 20% dintre aceștia care spun că modalitățile de informare au fost „bune și foarte bune”. 

Mai mult de jumătate (58%) dintre cei cu un consum de sub 55 kW/lună spun că nu prea au înțeles care sunt schimbările aduse de liberalizarea pieței de energie electrică, iar 17% spun că nu au înțeles deloc. Un sfert dintre ei (25%) declară că au înțeles foarte bine modificările.




Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

***

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1011 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 19-25 ianuarie 2021. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%. 

Revoluție în comerțului electronic

0

Comerțul electronic se află în ascensiune, cunoscătorii domeniului semnalând trecerea lui de la atributul de segment de nișă la cel de trend principal. P3 Logistic Parks (P3) prezintă ultimele trenduri în segmentele e-commerce și logistic, potrivit predicțiilor oferite de futurologul Sean Culey – strateg, cosilier în transformare și consultant extern al dezvoltatorului, P3 fiind definit ca „investitor, proprietar, dezvoltator si manager pe termen lung de proprietăți logistice europene”.

Comerțul electronic a atins la nivel global 4,28 de trilioane de dolari în 2020, cu 27,6% mai mult față de 2019. Amazon raportează un venit net din vânzări de 96,1 miliarde de dolari în trimestrul trei din 2020, cu 37% mai mult decât în perioada similară a anului 2019. Cu excepția SUA, Germania este cea mai mare piață de desfacere a Amazon, urmată de Marea Britanie.

Sinziana Pardhan, Managing Director P3 România: „Pandemia a schimbat multe dintre paradigmele existente până acum la nivel social, economic și tehnologic, având impact major asupra obiceiurilor de consum și accelerând nu doar adoptarea internetului, revoluția automatizării și a plăților digitale, ci și tranziția de la comerțul fizic la cel electronic. Cu siguranță multe din tendințele, comporatmentele, modurile de lucru și soluțiile care până nu demult păreau futuriste vor fi, în viitorul apropriat, parte integrantă a ceea ce numim noul normal”.

Europa câștigă teren 

Dezvoltarea comerțului electronic în Europa se derulează, de asemenea, într-un ritm accelerat, atingând o creștere de 13.6% in 2019, prezența directă a Amazon în Marea Britanie și Germania reprezentând fără doar și poate o marjă considerabilă a acestui rezultat. Marea Britanie este de departe cea mai mare piață de comerț online B2C din Europa. La rândul său, Europa Centrală adoptă rapid comerțul electronic, Republica Cehă fiind piața cu cel mai considerabil ritm de creștere din regiune. În 2019, segmentul de e-commerce din Cehia a atins valori de 4.4 miliarde de euro, iar rata anuală de creștere până în 2021 este estimată la 16%. Deși marea majoritate a țărilor europene adoptă cu ușurință comerțul electronic, Europa de Est înregistreză cel mai scăzut nivel. Comparativ cu Marea Britanie, unde rata de adopție este de peste 85%, Europa de Est înregistra, în 2018, cu 26% mai puțini consumatori ai acestui tip de canale. Cu toate acestea, regiunea estică pare să recupereze rapid diferențele, iar creșterea vânzărilor din zona online pentru țările est-europene continuă să evolueze cu o rată anuală estimată la două cifre. 

O privire de ansamblu asupra viitorului segmentului de logistică

Pe fondul convergenței a trei factori importanți – eficiență sporită prin automatizare, planificare bazată pe inteligență artificială și capacitatea de a facilita producția de bunuri și servicii la scară redusă utilizând robotica și printarea 3D – este evidențiat un nou tip de canal de distribuție: PAL supply chain – Personal, Automatizat, Local. Îmbinarea noilor tehnologii este astfel utilizată pentru a crea o rețea logistică capabilă să furnizeze, la cerere, un marketplace generos pentru e-commerce, atât în locațiile urbane, cât și în cele suburbane. Spre exemplu, asemenea Amazon, competitorul JD.com este pregătit să lanseze soluții similare precum depozite automatizate și drone autonome sau roboți rutieri pentru serviciile de livrare. Mai mult, centrul de crecetare și inovare al retailer-ului chinez lucrează la dezvoltarea unei rețele de tuneluri subterane constând într-un sistem logistic de tubulaturi ce permit deplasarea mărfurilor din mega-depozitele sale către centre de fulfilment regionale sau locale, unde ultima milă a distanței de parcurs până la livrare va fi gestionată de roboți rutieri sau drone autonome.

Marea provocare a Europei: creșterea cererii de servicii logistice

Europa se confruntă cu o creștere sporită a cererii pentru servicii logistice, dar, paradoxal, cu o ofertă redusă de terenuri potrivite acestui tip de dezvoltări. De asemenea, marea majoritate a orașelor europene adoptă sau sunt în curs de adoprtare a unor măsuri și inițiative dedicate luptei împotriva schimbărilor climatice și intenționează să reducă numărul mare de autoturisme din zonele centrale ale orașelor, fie prin impunerea unor taxe de congestie, fie prin pietonalizarea zonelor și crearea de piste pentru biciclete. Aceste măsuri au capacitatea de a genera o cerere mult mai ridicată pentru livrarea rapidă a bunurilor și serviciilor, însă spațiile de  depozitare reduse, incapacitatea de a demola și reconstrui și o infrastructură rutieră deja supraîncărcată se transformă în impedimente. Pentru a se adapta acestui nou val de schimbări, segmentul de logistică va necesita o serie de transformări, iar o soluție ar putea consta în ”refuncționalizarea trecutului”, în speță transformarea parțială sau chiar totală a unor clădiri comerciale.

Revenirea la elemente de bază – stația de metrou

Blocajele de trafic sunt deja o constantă pentru multe orașe, transportul de mărfuri reprezentând o mare parte din volumul traficului din zonele metropolitane. O rețea logistică pe bază de tubulaturi subterane ar putea fi soluția pentru multe dintre țările europene, dar și pentru multe companii –  timp de sute de ani, rețeaua de tubulatură pneumatică presurizată a fost utilizată pentru transportul de mărfuri între orașele europene (rețelele de tubulatură pneumatică erau folosite, pe distanțe scurte, pentru transportul coletelor de mici dimensiuni, cu gabarit redus sau livrări urgente precum corespondența uzuală, documente sau valută, în interiorul orașelor Londra, Viena, Berlin, Paris și Praga). Astăzi, o serie de noi proiecte reiau sau reanalizeză ideea. Marile orașele europene ar putea beneficia de avantajele reconversiei liniilor subterane de metrou sau extinderea liniilor tubulare pneumatice dezafectate și transformarea lor intr-o conductă logistică accesibilă 24/24, care să facă legătura între centrele de aprovizionare de la periferia orașului și rețeaua urbană de depozite care deservește comunitatea locală. Actualmente, unul dintre cele mai complexe mega-proiecte care vizează reintroducerea transportului subteran de mărfuri este Cargo Sous Terrain (CST), care va conecta cele mai mari centre din Elveția începând cu anul 2031.

Refuncționalizarea parcurilor auto: Centre subterane de fulfilment

Potrivit Națiunilor Unite, 55% din populația globului trăiește în prezent în zone urbane. Acest procent este estimat să atingă 68% până în anul 2050, aspect ce presupune o creștere a populației urbane cu 2,5 miliarde de persoane în următorii 30 de ani. Odată cu dezvoltarea orașelor va crește automat și volumul de trafic, generând  supra-populare, ambuteiaje, emisii de carbon, poluare și, în cele din urmă, schimbări climatice. De asemenea, odată evoluate și ajunse la statutul de autonome și 100% electrice, autovehiculele se vor transforma într-un un bun pe care oamenii vor prefera să îl închirieze, în detrimentul achiziției. Acest scenariu presupune utilizarea constantă a autoturismelor și o reducere considerabilă a timpului de utilizare propriu-zisă a spațiilor de parcare. 

Ca rezultat al acestei tranziții, nevoia pentru un număr cât mai mare de spații de parcare va decelera, oferind oportunități reale de dezvoltare pentru noi centre urbane de fulfilment. Totodată, parcările în discuție pot fi regândite drept centre urbane de micro-fulfilment care formează o rețea conectată de hub-uri deservite de rețelele de logistică a tubulaturilor pneumatice mai sus amintite. Ideea este deja fructificată. În Paris, spre exemplu, Chronopost operează două astlfel de facilități subterane, dintre care prima a fost deschisă în 2005 într-un fostă parcare localizată chiar sub Place de la Concorde, iar a doua, care a fost deschisă în 2013, se află în Beaugrenelle sub o clădire existentă. O altă companie care a profitat de această oportunitate este start-up-ul israelian Fabric, denumit anterior CommonSense Robotics și relocat la New York acum mai bine de un an. Fabric a combinat tehnologia sistemelor de depozitare robotizate autonome cu infrastructura parcărilor subterane și intenționează să creeze o rețea de centre de micro-fulfilment conectate, între centrele orașelor, prin intermediul parcărilor subterane care au fost reamenajate să devină centre de fulfilment automate. În decembrie 2019, compania a deschis primul centru de acest tip, sub turnul Shalom Meir din centrul orașului Tel Aviv:  spațiul în sine are 18.000 de metri pătrați, o înălțime de 11 metri, zone ambientale cu temperaturi controlabile pentru articole proaspete, de unde se pot împacheta și livra mărfuri în mai puțin de o oră. 

Lanțul european de aprovizionare PAL – de la predicție la realitate

Lanțul european de aprovizionare PAL are, prin urmare, potențialul de a deveni realitate. Printr-un amestec de tehnologii de ultimă generație cum sunt AI, robotica sau vehiculele autonome, împreună cu parte din infrastructura refunționalizată și conectată – proprietăți dezafectate, parcări subterane, tuneluri sau tubulaturi pneumatice – țări precum Germania, care afișează prospecte semnificative de creștere a comerțului electronic, vor experimenta o presiune din ce în ce mai vizibilă din partea consumatorilor pentru a oferi soluții de livrare rapide și eficiente din punctul de vedere al costurilor. 

Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, în timp ce valoarea globală a brandurilor bancare se contractă pentru al doilea an consecutiv

0

Creșterea scorului reputațional al băncilor oferă speranțe pentru revenirea sectorului după depășirea pandemiei.

Banca Transilvania urcă în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021 pe locul 302 (anul trecut 339) – cu o creștere de 19% în valoarea de brand, până la 441 milioane USD, consolidându-și forța brandului în teritoriul ‘triplu-A’ (indice de forță a brandului AAA).

România este reprezentată de două bănci în clasamentul Banking 500, BRD coborând pe locul 470, cu o valoare de brand de 193 milioane USD, in scadere cu 17% față de anul trecut.

Pe fondul scăderii profiturilor și al eforturilor guvernamentale de a gestiona criza generată de pandemie, aproape două treimi din cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand, conform raportului Brand Finance ­– firma globală independentă de evaluare de brand. Astfel, valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistrează a doua contracție anuală consecutivă, de la 1.330 miliarde USD în 2020 la 1.270 miliarde USD în acest an.

Analiza facută de Brand Finance asupra variației celor mai valoroase branduri ale lumii pe trei perioade recesionare arată că, în medie, din 100 de branduri care au pierdut cel mai mult în valoare în timpul unei recesiuni, 74 au fost banci – pe când din 100 de branduri care au crescut în valoare în timpul recesiunilor, doar 30 au fost branduri bancare.

Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea și forța relativă a brandurilor, printr-un tablou de indicatori (balaced scorecard) care includ investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții, consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Alături de rezultatele financiare, forța brandului este un factor determinant al valorii brandului. Băncile cu un index al forței brandului (Brand Strength Index – BSI) sub 60 din 100 au suferit în medie un declin al valorii de brand de 20%, în timp ce băncile cu un scor BSI de peste 70 au scăzut în medie doar cu 8% – ceea ce demonstrează importanța de a avea un brand mai puternic decât competitorii, mai ales în timpul unei recesiuni economice.

David Haigh, CEO Brand Finance, comentează:

„În criza financiară precedentă, băncile au fost principalul vinovat; de data aceasta, băncile joacă un rol important în a ajuta societatea să depașească repercusiunile economice ale pandemiei. Cercetarea Brand Finance arată ca răspunsul băncilor la criza globală Covid-19 au produs o creștere anuală a scorului reputațional în fața clienților, ceea ce fără îndoială va conduce la o revenire a sectorului și o creștere a valorii brandurilor în perioada post-pandemie.”

Băncile din China domină clasamentul Brand Finance Banking 500 2021, acumulând o treime din valoarea totală a clasamentului, și numărând șapte branduri in cele mai mari zece creșteri de valoare.  Acest fapt se datorează rolului sectorului bancar în răspunsul Chinei la pandemie, precum și investitiilor crescute în digitalizare. Chiar și după o scădere cu 10% a valorii de brand, pana la 72,8 miliarde USD, ICBC își păstrează poziția de cel mai valoros brand bancar al lumii.

În continuare, top 10 este dominat de băncile din China și SUA, fiecare țară fiind reprezentată de câte cinci bănci; de altfel, băncile din China și SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.

Cel mai valoros brand bancar american este anul acesta Bank of America (pe locul 5 global, cu o valoare de 32,8 miliarde USD),

Alte evoluții notabile relevate: sectorul bancar din Vietnam a inregistrat cea mai mare crestere anuala (23%), datorată abilității guvernului de a controla și restrânge efectele Covid-19; Union Bank of India este brandul bancar cu cea mai mare creștere anuală în valoare (cu 163%, până la 1,2 miliarde USD); Sber (cea mai mare bancă din Rusia) devine cel mai puternic brand din clasament cu un scor BSI de 92 din 100, beneficiind de un brand stabil și cu mare din partea clienților.

Vedeti aici raportul integral Brand Finance Banking 500 2021

Colliers International este în topul companiilor de consultanță imobiliară pe piața locală

0

Divizia de Property Management a Colliers International gestionează un portofoliu total de peste jumătate de milion de metri pătrați de spații de birouri și industriale în capitală și în țară, după 10 ani de la înființare. În aceeași perioadă, echipa a oferit servicii de consultanță legate de activități de administrare a proprietății pentru încă 700.000 de metri pătrați.

Cu un portofoliu total de 530.000 de metri pătrați de birouri și spații industriale administrate în prezent, în 26 de proiecte deținute de 14 proprietari și care găzduiesc peste 350 de chiriași, Colliers International este în topul companiilor de consultanță imobiliară care oferă astfel de servicii pe piața locală.

Departamentul de Property Management al Colliers este format din 23 de specialiști și are o abordare multidisciplinară pentru fiecare proiect în parte, acoperind prin serviciile oferite o gamă largă de activități, de la grija pentru clădirile administrate din punct de vedere tehnic și operațional (Managementul Operațional al Clădirii) sau grija pentru nevoile și solicitările chiriașilor (Tenant Management) și până la servicii financiare (facturări, plăți, venituri și costuri, reconcilieri) sau raportarea către proprietar, asigurându-se că toți chiriașii respectă obligațiile contractuale pe care și le-au asumat.

De asemenea, în cazul clădirilor nou construite, divizia de administrare a proprietăților din cadrul Colliers International preia clădirea de la antreprenorul general și o pregătește pentru operarea zilnică, odată ce construcția este finalizată. Prin aceste servicii, Colliers International asigură managementul anual al bugetelor de Service Charge de peste 18 milioane de euro și generează economii de scară pentru companiile care au ales să externalizeze administrarea proprietăților.

„Contractarea de servicii de Property Management subliniază abordarea profesională pe care dezvoltatorii și proprietarii de spații de birouri și industriale o au în raport cu chiriașii lor. Am început această activitate de la zero acum 10 ani și cu toate că serviciile oferite sunt în mare partea aceleași, modul în care ne desfășurăm activitatea și modul în care operăm pentru clienții noștri este foarte diferit astăzi, având în vedere know-how-ul echipei, cunoștințele și experiențele acumulate în acești 10 ani, procedurile dezvoltate, implementarea celor mai bune practici, atât la nivel local, cât și regional, și sistemele noastre IT. Am investit foarte mult timp și resurse și în dezvoltarea profesională și personală a echipei, precum și în programele noastre software”, explică Ștefania Baldovinescu, Senior Partner și Head of Real Estate Management Services & Land Agency în cadrul Colliers International.

Stefania Baldovinescu, Colliers International

În timp, Colliers International a consolidat departamentul de Property Management, care generează acum în medie 15% – 20% din cifra de afaceri a companiei. Doi dintre clienții cu care Colliers a început această activitate în 2011 – Allianz-Țiriac și Olympian Parks – sunt și acum în portofoliul companiei de consultanță imobiliară, alături de alte proiecte, precum cele de birouri Equilibrium, Business Garden Bucharest, The Office din Cluj-Napoca, The Bridge, Hermes Business Campus, Ștefan cel Mare Building, Art Business Center, portofoliul de birouri AdamAmerica, portofoliul de birouri al Smartown Group, Allianz Office Building Brașov, Asirom Timișoara precum și Olympian Park Brașov și Timișoara, Arad Business Park și ELI Park.

„Echipa noastră de Property Management a reușit să îmbunătățească serviciile de property și facility management din România. În ultimii zece ani s-a regrupat la nevoie, a inovat, a optimizat, a anticipat și a implementat. În contextul epidemiei de Covid-19, această echipă a fost foarte aproape de chiriașii noștri din portofoliu pentru a înțelege cât mai bine nevoile și schimbările prin care trec ei în perioada aceasta dificilă, a mers proactiv către proprietari cu diverse propuneri de adaptare la noul context. Și împreună cu proprietarii și furnizorii noștri de Facility Management a căutat cele mai bune soluții și optimizări pentru proiectele de care ne ocupăm, astfel încât să păstrăm calitatea serviciilor, dar în același timp să fim flexibili și agili în noile condiții de activitate”, spune Laurențiu Lazăr, Managing Partner Colliers International România.

Laurentiu Lazar, Colliers International

În prezent, divizia de Property Management a Colliers International gestionează numai în București un portofoliu de 345.000 de metri pătrați de spații închiriabile industriale și de birouri și alți 187.000 de metri pătrați în țară. Din portofoliul total administrat în prezent, 390.000 de metri pătrați închiriabili sunt în proiecte de birouri, iar 140.000 de metri pătrați în proiecte industriale. În decursul celor 10 ani de activitate în segmentul de Property Management, Colliers a mai lucrat, fie în contracte de consultanță în această arie, fie în contracte de administrare zilnică, pe încă 760.000 de metri pătrați.



Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în servicii profesionale imobiliare diversificate și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesa corporate.colliers.com, Twitter @Colliers or LinkedIn.

COFACE: Producția de lapte de consum a crescut cu 8% în 2019 comparativ cu 2018

0

Un nou studiu realizat de Coface România privind sectorul de “Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor” (CAEN 1051) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 5% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere. Studiul a agregat datele a 494 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 5,4 miliarde RON. Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 66%, ceea ce relevă un grad crescut de concentrare.

Aproximativ 34% dintre companii au înregistrat o pierdere netă la sfârșitul anului 2019, 18% dintre companii înregistrând o pierdere mai mare de -20% si 10% dintre ele având un profit peste 20%. Cele mai multe companii din cele analizate de Coface (62%) sunt încadrate drept companii cu un risc scăzut.

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,52 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor). Durata medie de colectare a creanțelor în sectorul analizat a scăzut de la 63 de zile, nivelul din 2015, la 48 zile in 2019.

„Deși acest sector beneficiază de un trend relativ constant, dat de tendințele de consum ale populației, există amenințări de care jucătorii din piață ar trebui să țină cont în strategiile viitoare.

Structura de finanțare a activităților pentru aproape jumătate din companiile din sector (grad de îndatorare > 80% pentru 47% din firme, datoriile pe termen scurt reprezintă 100% în total datorii pentru 45% din companii) este o amenințare care ar putea determina chiar ieșirea de pe piață a acestor companii.

Creșterea importului de produse lactate reprezintă o presiune suplimentară, mai ales în contextul regulamentului Comisiei Europene nr. 775/2018 intrat în vigoare la 1 aprilie 2020 cu privire la etichetarea produselor alimentare. Astfel, dacă materia primă nu provine integral din România, pe etichetă nu va putea scrie «Produs în România» și va trebui să scrie «Produs în Uniunea Europeană», ceea ce va face diferențierea produselor mai dificilă pentru consumatori în ceea ce privește locul de producție”, a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst, Coface România.

Potrivit datelor INS, producția de lapte și produse din lapte a crescut în 2019, cea mai mare creștere fiind pentru laptele de consum (8%). Raportat la intervalul aug. 2019 – aug. 2020, din punct de vedere al cantității de lapte colectat spre procesare, cea mai mare cantitate a fost înregistrată în luna iunie 2020 și anume 108.979 tone. De asemenea, cantitatea de lapte brut importată de către unitățile procesatoare a crescut cu 24.160 tone (+28,2%), în perioada ianuarie-octombrie 2020 față de același interval din 2019. În ceea ce privește produsele lactate obținute, pentru același interval, s-au raportat creșteri ale producției la: unt cu 928 tone (+10,8%), lapte de consum cu 24.655 tone (+9,1%) și brânzeturi cu 1.286 tone (+1,6%).

„Sectorul de Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor rămâne unul puternic polarizat, cu un grad ridicat de concentrare a jucătorilor, eșalonul superior fiind dominat de companii multinaționale, cu o experiență robustă și o scalabilitate a întregului lanț de producție (achiziție) materie primă – procesare – distribuție care le permit să opereze în condiții de marjă relativ redusă (single digit – o singura cifră). Marjele «single digit» precum și rentabilitatea capitalului investit (ROE) aflată în vecinătatea mediei locale (i.e. calculată pentru toate sectoarele interne) determină o continuă optimizare a capacităților de producție locale, fapt vizibil de altfel și în deciziile luate de către jucători de top în cursul anului 2020.

În comparație cu sectoare de procesare adiacente, cum ar fi cel al procesării cărnii, volatilitatea prețului materiei prime a fost semnificativ mai redusă în tot cursul anului 2020 atât în plan intern cât și european, controlul acestui cost direct rămânând prioritar pentru a opera sustenabil într-un sector cu o marjă atât de frugală.

Integrarea pe verticală, optimizarea operațiunilor de producție și respectiv procesare a laptelui, dezvoltarea vizibilității portofoliului de branduri, extinderea categoriilor de produse precum și migrarea pieței în zona de produse superior calitative (ex. bio) sunt vectori care vor domina evoluțiile acestui sector și în cursul anului 2021”, a adăugat Bogdan Nichișoiu, Manager Rating, Coface România.