CEC Bank a lansat noul pachet de cont curent SMART – fără comisioane și cu dobândă 0,3%p.a. la disponibilul de pe card

0

Bank lansează pachetulde cont curent SMART – unul dintre cele mai avantajoase pachete de pe piață pentru operațiunile de zi cu ziale persoanelor fizice.

Clienții pot beneficia de dobânzi similare celor de la conturile de economii pentru sumele de pe card. În cadrul pachetului SMART, CEC Bank bonifică cu o dobândă la vedere de 0,3%p.a. sumele disponibile pe card.

De asemenea, nu se percep comisioane la încasările în lei, pentruplățileintrabancareîn lei și nici pentru retragerile de la ATM.

Comisionul lunar de administrare este ZERO pentru clienții care își încasează veniturile prin CEC Bank, iar în cazul în care rulajul creditor lunar este sub nivelul salariuluiminim net pe economie, valoarea comisionului de administrare este de 8,9 lei lunar.

Pentru că serviciile bancare sunt din ce în ce mai mult digitale, pachetul SMART oferă acces gratuit la Mobile Banking, Internet Banking, precum și alerte prin Info SMS pentru operațiunile cu cardul.

Pachetul SMART de la CEC Bank include acces la următoarele produse și servicii bancare pentru a putea realiza de oriunde operațiunile de zi cu zi:

  • Cont Curent in lei
  • Cont Curent în euro
  • Card de debit Mastercard/Visa.
  • Cont de economiiîn lei
  • Internet Banking
  • Mobile Banking
  • Alerte Info SMS cont de card

De asemenea, pentru plățile interbancare în lei realizate prin Internet Banking sau Mobile Banking, comisioanele sunt reduse cu 60%.

Cushman & Wakefield Echinox: Piața de investiții din România a fost deosebit de rezistentă în fața pandemiei în 2020

În 2020, volumul total investit în active imobiliare în România a ajuns la 914 milioane EUR, o creștere de 28% față de 2019, fapt ce demonstrează reziliența pieței de investiții din România în perioada pandemiei Covid-19, conform raportului Romania Investment Marketbeat, lansat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Cel mai activ segment a fost de departe cel de birouri, cu valori ale tranzacțiilor estimate la aproximativ 784 milioane EUR, reprezentând 86% din volumul total al investițiilor. Segmentul industrial si logistic a atras 9% din capital, în timp ce restul de 5% a fost împărțit între sectoarele de retail și cel hotelier. În total, au fost tranzacționate un număr de 24 de proprietăți generatoare de venituri în 2020, cu o medie de 38 milioane EUR per proprietate, aceasta fiind una dintre cele mai ridicate astfel de valori în piața imobiliară locală din ultimul deceniu.

Cele mai mari șase tranzacții au fost reprezentate de proiecte de birouri, inclusiv vânzarea portofoliului local de birouri al NEPI Rockcastle către AFI Europe. Tranzacția a implicat patru clădiri din București și Timișoara cu o suprafaţă totală de 118.000 mp închiriabili, ce au fost vândute pentru 307 milioane de euro, cea mai mare tranzaţie de birouri semnată vreodată în România.

Mai mult, pragul de 100 de milioane EUR a fost depășit şi de o serie de alte tranzacții de birouri, cea mai relevantă pentru piață fiind achiziția Floreasca Park, un proiect de birouri cu un GLA de 38.000 mp, de o asociere între Zeus Capital Management și Resolution Property (Fosun), marcând intrarea investitorilor chinezi pe piața de birouri din România.

Creșterea volumului investițional din Romania este chiar mai impresionantă în contextul CEE / SEE, deoarece piața românească a fost singura care a înregistrat o evoluţie pozitivă în 2020 față de 2019. Proprietăți imobiliare cu o valoare totală de 9,9 EUR miliarde au fost tranzacționate în regiune în 2020, o scădere de aproape 29% față de volumul din 2019. De exemplu, Polonia, care deţine cea mai mare pondere în volumul total (57%), a înregistrat o scădere de 27%, Ungaria de 35%, iar Cehia a resimţit cea mai dramatică scădere de 60%, piața investiţională din România evoluând astfel mult peste așteptări într-un an foarte complicat.

Tim Wilkinson (foto), Partner, Capital Markets, Cushman & Wakefield Echinox: „România a arătat în 2020 semne clare că a atins un nou nivel de lichiditate în piaţa imobiliară, volumul total al investițiilor fiind încă o dată aproape de 1 miliard de euro, într-un an marcat de provocările pandemiei. Acest trend constant a avut loc, în mod remarcabil, într-un context regional diferit al piețelor mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est, unde am văzut reduceri semnificative ale volumelor investiționale din 2020, comparativ cu 2019. Deși România rămâne o piață mult mai mică decât Polonia, a reuşit să reducă diferența faţă de volumele totale din Ungaria și Cehia.

În 2021, ne putem aștepta să vedem în continuare o cerere consolidată din partea investitorilor din sectorul industrial și logistic, pe termen mediu existând previziunea că această clasă de active imobiliare va deveni unul dintre primele două cele mai active sectoare, împreună cu cel de birouri. Anticipăm atât o perioadă pozitivă în următoarele 12 luni pentru piața imobiliară în ansamblu, cât și anumite volume care, fără îndoială, vor atrage un interes crescut din partea unor noi investitori, având în vedere mai ales faptul că randamentele rămân semnificativ mai atractive decât cele ale piețelor mai dezvoltate din CEE.”

TRANZACŢII MAJORE ÎN 2020

VOLUMELE INVESTIŢIONALE ÎN CEE & SEE (MIL. €)

 




Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cu o echipă de peste 60 de profesioniști și colaboratori ce oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajați în peste 60 de țări, ajută chiriașii, proprietarii și investitorii în optimizarea valorii activelor. Cu venituri de 8,8 miliarde de euro, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat Strategia 2021-2023

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară a lansat Strategia pentru perioada 2021-2023, document ce a fost elaborat în conformitate cu noul context generat de pandemia COVID-19.

Obiectivele strategice aferente intervalului menționat au fost reanalizate și actualizate, în strânsă corelare cu cele mai recente politici adoptate la nivel European: noul Plan de acțiune pentru Uniunea Piețelor de Capital și integrarea piețelor financiare, dezvoltarea durabilă, digitalizarea și inovația tehnologică în sectorul serviciilor financiare.

De asemenea, Programul de activități pentru anul 2021 cuprinde acțiuni punctuale menite să asigure promovarea stabilității financiare, asigurarea convergenței intersectoriale, armonizarea cadrului de reglementare și întărirea funcțiilor de supraveghere. Totodată, programul presupune și continuarea procesului de întărire a capacității instituționale, în acord cu măsurile, practicile și prioritățile strategice promovate la nivelul autorităților europene ESMA și EIOPA.

Incertitudinile şi riscurile sporite la adresa evoluţiei şi stabilităţii economiei globale generate de efectele pandemiei COVID-19, dar şi de măsurile restrictive, aplicate pe plan național și european, presupun adaptarea continuă și considerabilă a modului de funcționare a Autorității de Supraveghere Financiară, precum și ridicarea standardelor profesionale și a vitezei de reacție la nivel instituțional.

Criza COVID-19 a însemnat și intensificarea utilizării tehnologiei în toate procesele și activitățile Autorității, fapt care a condus la o reașezare și o regândire a priorităților și a obiectivelor instituționale, pentru a răspunde cât mai eficient provocărilor legate de riscurile emergente și pentru a dispune măsurile optime menite să asigure încredere în piețele financiare.

Așadar, atât obiectivele strategice, cât și programul de activități sunt adaptate noilor realități și provocărilor fără precedent aduse de pandemia COVID-19 și urmăresc îndeplinirea rolului strategic al instituției, prin asigurarea funcționării corecte a piețelor supravegheate, dar și prin corelarea prevederilor legislative naționale cu legislația europeană și cu cele mai bune practici în domeniu.

Strategia Autorității de Supraveghere Financiară 2021-2023 poate fi consultată AICI.

Tailent și Aliant vor să „angajeze” roboți software inteligenți în toate companiile mici și mijlocii din România care au nevoie să elimine procese repetitive și ineficiente

0

Startup-ul românesc de tehnologie Tailent, specializat în dezvoltarea de roboți software care permit companiilor să automatizeze și să eficientizeze o plajă largă de procese operaționale și să ofere astfel echipei existente posibilitatea să se concentreze pe activități mai relevante, democratizează accesul la soluțiile inteligente de tip Robot Process Automation (RPA) printr-un parteneriat tehnologic cu Aliant, companie specializată în proiectarea și integrarea de soluții de infrastructură și principalul distribuitor de soluții Xerox pe piața din România.

Împreună cu Aliant, Tailent aduce tehnologiile inovatoare de automatizare RPA mai aproape de companiile mici și medii, care caută să-și transforme business-ul prin intermediul tehnologiei și să eficientizeze procese operaționale repetitive cu ajutorul roboților software inteligenți. Cu Tailent Automation Platform companiile pot integra în activitatea lor roboți software programați special pentru acțiuni specifice din domeniul lor și îi pot gestiona ușor în fluxul operațional.

„Tailent Automation Platform este o soluție eficientă și accesibilă către un ecosistem inovator care oferă companiilor din orice domeniu noi oportunități de business prin dezvoltarea de roboți software inteligenți și, în același timp, mai multă flexibilitate. Roboții software sunt creați specific pentru procese repetitive sau redundante, într-un context în care companiile mici și medii au nevoie mai mult ca oricând să se concentreze pe activitățile relevante din business, și sunt gata să fie puși la treabă imediat, grăbind procesul de transformare digitală și contribuind la creșterea productivității”, explică Mario Popescu, CEO Tailent.


Roboții software inteligenți ajută companiile să-și atingă obiectivele de automatizare, atât pentru acțiuni simple, dar consumatoare de timp, cât și pentru acțiuni complexe și costisitoare, care pot fi optimizate prin intermediul tehnologiei. Deși percepuți ca o soluție pentru companiile mari și foarte mari, roboții software au eficiență dovedită în organizații mici și medii, cu integrare flexibilă și scalabilă în business.

„Parteneriatul cu Tailent înseamnă un nou capitol de consolidare a direcției către transformare digitală. Început în ultimii ani cu o trecere de la vânzarea de echipamente către Managed Services, Infrastructure-as-a-Service și IT/Integration/Support services, următorul pas, nu doar logic, dar și cerut de piață, este automatizarea proceselor de business. Astfel, împreună cu Tailent, putem deservi nevoia de automatizare a companiilor din România prin soluții și tehnologii RPA inovatoare, bazate pe o expertiză și eficiență dovedită”, a spus Bogdan Ciubotaru, Chief Commercial Officer la Aliant.

Soluțiile Tailent sunt deja utilizate cu succes de companii din industrii precum ospitalitate, servicii profesionale, producție, dar și instituții publice locale. Tailent este în prezent în plin proces de extindere atât pe plan local, prin parteneriate strategice cum este cel cu Aliant, cât și pe plan internațional, prin lansarea pe noi piețe din Europa, SUA și Asia.

Foto: Mario Popescu, Tailent (stanga) si Bogdan Ciubotaru, Aliant (dreapta)



Despre Tailent

Tailent (ex Mission Critical) este un start-up românesc fondat în București. Compania dezvoltă tehnologii inovatoare de automatizare (RPA) care schimbă modul în care oamenii muncesc și fac business ajutând companiile să-și realizeze scopurile de automatizare. Tailent oferă o alternativă mai aproape de așteptările clienților: mai rapidă și mai convenabilă introducând Tailent Automation Platform (TAP). www.tailent.com

Despre Aliant

Fondată în 1992, Aliant a câștigat încrederea clienților săi printr-o preocupare constantă de a identifica și implementa soluții de business și servicii customizate, având în același timp un focus în zona de inovație IT. Aliant este integrator de tehnologii și servicii adaptate nevoilor de business cu obiectiv de creștere a performanței prin transformarea digitală a afacerilor. Printre partenerii cu care compania colaborează activ se numără Xerox, Microsoft, Lenovo, Fujitsu, Dell, Fortinet și Bitdefender. www.aliant.tech

Platformă pentru startup-uri și antreprenori la început de drum

0

Antreprenorilor români aflați la început de drum, „care vor să accelereze dezvoltarea startup-urilor tech și să obțină finanțare de la investitori”, li se adresează platforma de cursuri online StartupdeSucces.ro, creată de antreprenorul în serie Sergiu Biriș.

Primul curs se intitulează „Cum să atragi bani de la investitori” și „își propune să îi învețe pe antreprenori pașii pe care trebuie să îi facă pentru a construi un startup de succes, cum să întâlnească investitorii și mai ales cum să îi convingă că startup-ul lor este unul în care merită să investească”.

Sergiu Biriș

Sergiu Biriș oferă detalii: „Proiectul StartupdeSucces.ro se bazează pe experiența mea de peste 15 ani în antreprenoriat și investiții în startup-uri de tehnologie, prin care îmi propun să îi ajut pe antreprenorii aflați la început de drum să construiască un startup solid, beneficiind de resursele necesare pentru o creștere accelerată pe piață. Primul curs disponibil Cum să atragi bani de la investitori este cel mai complex curs online, în limba română, adaptat la contextul de business din România, în urma căruia cursanții vor deprinde procesul pe care un antreprenor trebuie să-l parcurgă pentru a obține finanțare de la un investitor pentru proiectul lor”.

Cursul online, subliniază creatorul lui, „este structurat pe cinci module și cuprinde peste 80 de lecții video care însumează peste 20 de ore de informație concentrată, adaptată la realitatea antreprenorială de zi cu zi ce îi va ajuta pe antreprenori să atragă investiții pentru startup-urile lor. Mai mult, programul este gândit să arate perspectiva unui investitor atunci când evaluează un startup pentru o eventuală investiție. Acesta se desfășoară în limba română și este primul curs de acest fel adaptat la contextul din țara noastră. La finalul programului, utilizatorii vor primi și un certificat de absolvire. De asemenea, odată înscriși, participanții vor avea acces la o comunitate de fondatori de startup-uri și alte oportunități de networking”.

Sergiu Biriș este antreprenor în serie și investitor în tehnologie de peste 15 ani. Dintre realizările lui se remarcă: Trilulilu – platformă de video sharing fondată în 2007, achiziționată de compania Digitap; Zonga – serviciu de streaming de muzică fondat în 2011, care a atras investitori precum Vodafone; LiveRail – companie de publicitate online, unul dintre cele mai de succes startup-uri românești, fondat în 2007, achiziționat de compania Facebook în 2014 pentru circa 500 milioane de dolari; Eventmix.live – platformă prin care organizatorii de evenimente pot organiza online pe site-ul propriu conferințe, workshopuri, webinarii, concerte, cursuri în contextul generat de pandemia cu noul coronavirus, platformă evoluată din Soundmix, aplicație lansată în 2019, care le permitea pasionaților de muzică electronică să urmărească online cele mai mari festivaluri din industrie, concerte ale DJ-ilor preferați și care a transmis live festivalul Neversea din 2019.

Primii absolvenți ai cursului de Full Stack Developer al școlii Codecool

0

Absolvenții cursului intensiv de Full Stack Developer organizat de școala de programare Codecool au început să lucreze în domeniu, la primele companii partenere: Zitec, lider pe piața IT & Digital Marketing din România șiEturia, prima agenție de turism din țară specializată în vacanțe exotice personalizate.   

Claudia Tamași, Country Manager Codecool România, subliniază: „Acum un an aflam că România are un deficit anual de peste 15.000 de specialiști în IT și că mediul academic nu acoperă nevoile reale din piața muncii. Universitățile private și de stat oferă, anual, 9.500 de absolvenți, arăta studiul realizat de Codecool, împreună cu Brainspotting. Așa că ne aflăm acum, după primul an de activitate în România, cu primii absolvenți recrutați de companii care au înțeles că formele alternative de formare profesională sunt sustenabile și pot ajuta creșterea susținută a domeniului IT în România. Faptul că aceste companii au avut încredere în metoda noastră de educație și în rezultatele pe care le avem când vine vorba de pregătirea viitorilor angajați, nu face decât să confirme că suntem pe drumul cel bun”.

Claudia Tamași, Country Manager Codecool România

Florentina Greger, Head of Human Resources, Zitec: „Noi am încheiat anul 2020 în creștere, cu o cifră de afaceri de 10 mil EUR, ceea ce a însemnat și o mărire concomitentă a echipei cu mai mult de 30%. Într-o piață a muncii oricum insuficient dezvoltată pentru nevoile companiilor din România și puternic influențată de conjunctura pandemiei, atragerea de colegi noi s-a dovedit o provocare mai mare ca oricând. Una dintre soluțiile pe care le-am găsit a fost parteneriatul cu Codecool, de unde ne dorim să recrutăm colegi noi, care să se alăture și să se potrivească echipei Zitec atât din punct de vedere tehnic, cât și în ceea ce privește partea de soft skills”.

Ana Maria Vișan, Brand Manager, Eturia: „Pragmatism învăluit în căldură, așa aș defini colaborarea noastră cu echipa Codecool. Dincolo de modelul de business care este inovativ pentru piața din România, am găsit la Codecool oameni pasionați și dedicați în a ne oferi soluția optimă pentru noi”.

Școala de programare Codecool (www.codecool.com/ro), înființată prin fondurile de capital privat din Ungaria, își afirmă misiunea principală „de a reinventa procesul de educație IT și de a completa lipsa actuală și viitoare a profesioniștilor, prin intermediul programului său unic de instruire, orientat spre practică. Compania oferă cursuri de programare intensivă de 12 plus 6 luni sau cursuri scurte de 5 luni, care se desfășoară exclusiv online pe perioada de pandemie. Codecool este prezent în București, Budapesta, Miskolc, Cracovia și Varșovia și are obiectivul pe termen mediu de a-și stabili prezența în 10 mari orașe europene. Programul de formare este implementat cu ajutorul mentorilor și garantează un loc de muncă după terminarea cursurilor. În plus, cursanții au posibilitatea de a achita taxa de școlarizare în rate lunare, abia la finalul cursurilor, odată cu angajarea lor în domeniu. Școala de programare Codecool a adus în România un model utilizat cu succes în Ungaria și Polonia, unde cursurile au deja peste 1.000 de absolvenți, iar numărul companiilor partenere este de peste 200. Printre acestea se numără HSBC, Morgan Stanley, Vodafone, Generali, Unicredit sau Motorola. Principalul avantaj al cursului de Full Stack Developer oferit de Codecool este garantarea unui loc de muncă după absolvire, în cadrul companiilor partenere. În plus, plata taxelor se poate realiza ulterior angajării, fie integral, fie în rate. Mai mult decât atât, pe lângă cunoștințele tehnice, cursanții își dezvoltă și abilitățile de soft skills, pe care companiile pun foarte mult accent în procesul de recrutare”.

Sondaj MOL: Șoferii folosesc mașina la fel de des iarna precum în restul anului

0

Peste 90% dintre participanții la un studiu de piață efectuat de MOL România au declarat că folosesc mașina la fel de des iarna precum în restul anului

Șoferii din România nu se lasă impresionați de anotimpul rece și continuă să folosească mașina la fel de des iarna precum în restul anului. Timpul acordat pregătirii autoturismului pentru sezonul rece este de până în 4 ore, iar în cele mai multe cazuri (peste 70%), bugetul alocat în acest scop este de sub 500 de lei. 

78% dintre șoferi spun că înțeleg utilizarea carburantului special adaptat pentru sezonul rece, în timp ce peste 90% dintre participanții la această cercetare de piață sunt convinși de importanța folosirii de cauciucuri speciale de iarnă.

Datele rezultă dintr-un sondaj realizat online de MOL România în perioada 12-18 decembrie 2020, pe un eșantion de peste 2000 de respondenți, participanți în programul de loialitate MOL MultiBonus.

Cercetarea a arătat că doar jumătate dintre șoferi apelează la service-uri pentru a pregăti autoturismul de iarnă, deși peste 90% dintre participanții la sondaj au declarat că folosesc mașina la fel de mult pe timpul iernii ca în celelalte anotimpuri.

Atunci când se pune problema pregătirii pentru iarnă, 78% dintre șoferi spun că înțeleg utilizarea carburantului special adaptat pentru sezonul rece, în timp ce peste 90% dintre participanții la această cercetare de piață sunt convinși de importanța folosirii de cauciucuri speciale de iarnă.

De asemenea, în proporții covârșitoare, repondenții au menționat că verificarea nivelului de antigel și a stării bateriei sunt printre operațiunile pe care le fac la începutul iernii.

(P)CEC Bank a lansat noul pachet de cont curent SMART – fără comisioane și cu dobândă 0,3% p.a. la disponibilul de pe card

0

CEC Bank lansează pachetul de cont curent SMART – unul dintre cele mai avantajoase pachete de pe piață pentru operațiunile de zi cu zi ale persoanelor fizice.

Clienții pot beneficia de dobânzi similare celor de la conturile de economii pentru sumele de pe card. În cadrul pachetului SMART, CEC Bank bonifică cu o dobândă la vedere de 0,3% p.a. sumele disponibile pe card.

De asemenea, nu se percep comisioane la încasările în lei, pentru plățile intrabancare în lei și nici pentru retragerile de la ATM.

Comisionul lunar de administrare este ZERO pentru clienții care își încasează veniturile prin CEC Bank, iar în cazul în care rulajul creditor lunar este sub nivelul salariului minim net pe economie, valoarea comisionului de administrare este de 8,9 lei lunar.

Pentru că serviciile bancare sunt din ce în ce mai mult digitale, pachetul SMART oferă acces gratuit la Mobile Banking, Internet Banking, precum și alerte prin Info SMS pentru operațiunile cu cardul.   

Pachetul SMART de la CEC Bank include acces la următoarele produse și servicii bancare pentru a putea realiza de oriunde operațiunile de zi cu zi:

  • Cont Curent in lei
  • Cont Curent în euro
  • Card de debit Mastercard/Visa.
  • Cont de economii în lei
  • Internet Banking
  • Mobile Banking
  • Alerte Info SMS cont de card

De asemenea, pentru plățile interbancare în lei realizate prin Internet Banking sau Mobile Banking, comisioanele sunt reduse cu 60%.

Tendințe și perspective în aplicarea TVA în 2021.Recomandări pentru mediul de afaceri

Autor: Georgiana Iancu, Partener, Lider al departamentului de Taxe Indirecte, EY România (foto)

Primele 11 luni ale anului trecut arată încasări nete din TVA de 53,44 mld lei și o scădere cu 9,5% față de aceeași perioadă a lui 2019. Motivele care au contribuit la acest declin, potrivit execuției bugetare, sunt: creșterea rambursărilor de TVA cu 10,8%, facilitățile privind extinderea termenelor de plată a obligațiilor fiscale, dar și evoluțiile nefavorabile din anumite sectoare pe fondul pandemiei (industrie, servicii pentru populație și comerțul cu autovehicule). În condițiile în care Comisia Europeană estimează un deficit în creștere pentru anii următori, de exemplu de 37,4% în 2020, ar trebui să analizăm ce s-a întâmplat în 2020 din punct de vedere TVA, sursele de venit pentru stat, dar și care sunt tendințele pe care ar trebui să le ia în calcul companiile pentru 2021.

Eforturi și mai susținute în prevenirea fraudei TVA, simplificarea procedurilor de colectare și îmbunătățirea cooperării transfrontaliere sunt cele trei fronturi de acțiune indicate de Comisia Europeană administrațiilor fiscale. De altfel, pachetul de măsuri al UE care vizează îmbunătățirea nivelului de colectare a TVA, precum și un nivel mai mare de echitate în privința colectării taxei acolo unde are loc consumul – în linie cu principiul impozitării cu taxa pe valoarea adăugată – se conturează treptat și în România, printr-o implementare graduală, care a început chiar în ianuarie 2020 și se continuă în 2021.

Transpunerea în legislația națională a pachetului Quick Fixes în perioada ianuarie – februarie a anului trecut a fost un prim pas. Dintre principalele modificări aduse, menționez reformarea condițiilor în care comerțul intracomunitar cu bunuri poate să beneficieze de scutirea de TVA. Practic, cea mai importantă schimbare a vizat prevalența cerințelor de formă (cum ar fi validitatea unui cod de TVA al clientului din alt stat membru, un minim de evidențe documentare privind transportul bunurilor, corectitudinea raportării de TVA) asupra condițiilor de fond (realitatea mișcării intracomunitare a bunurilor).

Așadar, amintindu-ne focusul autorităților fiscale române asupra documentației de transport pentru livrările intracomunitare de bunuri, din primii ani după aderarea României la UE, și ponderea impunerilor cu TVA pe motivul unor deficiențe de formă a scrisorilor CMR, nu putem decât să sfătuim agenții economici să (re)gândească și să revizuiască implementarea unor proceduri și fluxuri de documente suport, care să treacă cu succes Testul Prezumției – un pilon esențial în scutirile de TVA pentru comerțul intracomunitar. 

Menținându-ne în sfera scutirilor de TVA, trebuie punctată și interacțiunea cu formalitățile vamale în cazul mișcărilor de bunuri în și din afara Uniunii Europene, identificarea tranzacțiilor care se califică pentru scutiri de TVA, atât în cazul unor tranzacții în lanț, cât și în cazul unor operațiuni de import-export, dar și cazul particular al serviciilor logistice prestate în contextul unor exporturi de bunuri. În acest din urmă caz, legislația națională a introdus clarificări din jurisprudența UE ce limitează semnificativ aplicabilitatea scutirilor de TVA.

Cu alte cuvinte, scutirile de TVA, deși deseori benefice raportat la impactul asupra fluxurilor de numerar, vin la pachet cu complexități ce țin de îndeplinirea condițiilor legale, la care se adaugă dificultăți operaționale privind documentarea suficientă și corectă a acestor tranzacții. Ne așteptăm ca scutirile de TVA pentru comerțul internațional să rămână un subiect predilect pe agenda inspecțiilor fiscale, astfel că am îndemna mediul de afaceri să se pregătească în consecință.

O altă tendință demarată în 2020, dar de urmărit în 2021, ar fi planul de acțiune la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și al Uniunii Europene (UE) privind reformarea sistemului internațional de impozitare, astfel încât acesta să surprindă evoluțiile aduse de globalizare asupra economiei (tehnologie, e-commerce, etc.). În ceea ce privește impozitarea profiturilor, centrul dezbaterii este în ce măsură normele existente de impozitare dezvoltate pentru taxarea unor afaceri tradiționale de tipul „brick-and-mortar” mai sunt adecvate pentru impozitarea noilor modele de afaceri (platformele de e-commerce, de pildă). În ceea ce privește TVA, unde principalul obiectiv este impozitarea la locul consumului efectiv, provocarea vine din asigurarea echitații și neutralității, într-un context în care regulile existente nu mai corespund realității. Cele mai afectate sunt administrațiile fiscale, care apelează deseori la o interpretare a cadrului legislativ ce excede scopului prevederilor existente, dar și agenții economici, care se regăsesc în fața unor impuneri cu TVA la ani distanță după setarea și rularea unui model de business, ce inițial fusese acceptat de autoritățile fiscale.

Și, dacă ne raportăm la practica inspecțiilor fiscale din ultimul an, dar și la evoluțiile legislației și jurisprudenței de TVA, principalele tendințe pentru 2021 ar vorbi despre sediul fix.

Astfel, vedem tot mai multe situații în care autoritățile fiscale locale impun TVA pe motivul că nerezidenții care derulează activități în România dispun de resurse tehnice și umane care le creează un sediu fix din perspectiva TVA, având astfel un nexus cu economia locală, care conduce la impozitarea cu TVA românesc.

Principalele sectoare lovite de impuneri cu TVA pe tematica sediului fix sunt: farmaceutic, automotive, produse industriale și chiar energie, în spețe care variază de la colaborarea cu afiliați locali pentru servicii suport, scheme de procesare la comandă sau chiar comercializare în baza unor licențe de activitate.

Ceea ce ne îndeamnă să credem că, în perspectivă, sediile fixe prezintă un potențial foarte mare de litigii fiscale, mai ales dacă avem în vedere și cele două decizii CJUE mult așteptate pe acest subiect. Și mă refer aici la spețele privind închirierea de bunuri imobile și dependența unui distribuitor de compania sa afiliată care prestează servicii de marketing, publicitate și reglementare, în vederea promovării produselor furnizorului și a creșterii cererii pentru produsele acestuia.

De asemenea, observăm de câțiva ani deja o preocupare la nivelul UE (atât din partea administrațiilor fiscale, cât și a Comitetului de TVA) privind impozitarea cu TVA a diverselor modele de afaceri dezvoltate odată cu economia colaborativă și estimăm că aceasta zonă va genera o atenție sporita și în plan local.

O altă tendință importantă pentru 2021 va fi dată de transpunerea Directivei Europene privind pachetul e-commerce, ce are ca termen limită data de 1 iulie 2021. Amintesc doar două din modificările substanțiale aduse de acest pachet, ce ar trebuie să contribuie și el la diminuarea decalajului de TVA în anii care urmează. Prima se referă la eliminarea plafonului de 10 euro până la care clienții puteau importa bunuri/colete comandate online din afara UE, fără sa plătească TVA, în UE/România. Măsura prezenta un avantaj concurențial față de furnizorii din UE și era deseori exploatată pentru fraudarea TVA și declararea unor valori sub acest prag pentru coletele de import. Pierderile estimate la nivelul UE din astfel de procedee au fost de sute de milioane de euro.

O a doua modificare vizează platformele privind comerțul electronic, care vor deveni responsabile pentru plata TVA atunci când facilitează vânzări de bunuri din partea unor furnizori non-UE (până la 150 euro). Acestea vor avea obligații suplimentare privind păstrarea de informații referitoare la furnizorii de bunuri și natura bunurilor/serviciilor livrate, acționând așadar ca un ajutor pentru administrația fiscală în colectarea TVA.

O nouă tendință de urmărit vine în contextul digitalizării și se referă la nevoia de transformare a funcției de taxe. Treptat, raportarea fiscală în timp real sau la cerere prinde contur și în administrația fiscală din România, cu impact direct asupra mediului de afaceri. Amintesc acum demersurile de conectare a caselor de marcat electronice la infrastructura ANAF (având ca nou termen limită data de 31 Martie 2021), dezvoltarea de către ANAF a sistemului informatic SAF – T în cursul lui 2021, dar și inițiativele anunțate privind facturarea electronică obligatorie.

Deși toate aceste măsuri vin în vederea îmbunătățirii nivelului de colectare a TVA și a reducerii fraudei, pentru mediul de afaceri, pe termen scurt, vor însemna timp și resurse suplimentare –  bugete, investiții în tehnologie și infrastructură, plus alt timp și resurse umane dedicate conformării. Pe termen lung, însă, putem spera că efortul va însemna creșterea veniturilor bugetare, iar pentru operatorii de bună credință – mai multă echitate și o concurență reală.

Colliers: 2021 se preconizează a fi un an al revenirii, dar pandemia va continua să își facă simțite efectele

Anul 2021 se preconizează a fi un an al redresării, chiar dacă unele incertitudini vor continua să persiste, cum ar fi cele legate de capacitatea vaccinurilor de a readuce viața la normal sau de potențialele surprize pe plan economic, de exemplu cele legate de politica monetară a marilor bănci centrale, cu posibile ramificații profunde la nivel global, anticipează consultanții Colliers International. Munca de acasă va deveni o practică obișnuită în multe companii, chiar și după ce va trece pandemia de Covid-19, o revenire semnificativă la birouri a angajaților fiind așteptată la mijlocul anului 2021, dacă vaccinarea la scară largă va fi un succes.

România ar trebui să recupereze majoritatea pierderilor economice de anul trecut până la sfârșitul anului 2021, dar revenirea va fi neuniformă, cu diferențe mari la nivel de industrii. Unele sectoare economice, cum ar fi comerțul electronic, construcțiile sau anumite subsectoare IT&C nu au fost deloc afectate în timpul crizei, altele ar trebui să-și revină până la sfârșitul anului 2021, cum ar fi comerțul cu amănuntul în ansamblu și serviciile profesionale în general, iar pentru unele ar putea dura câțiva ani până vor reveni la un nivel decent de activitate (sau poate nu își vor reveni niciodată pe deplin), cum ar fi aviația, industria auto sau turismul, spun consultanții Colliers International.

După un deceniu și jumătate de la aderarea României la Uniunea Europeană, 2021 are șansa de a pune bazele unei perioade de evoluție economică majoră, care ar putea accelera foarte mult dezvoltarea sustenabilă a economiei pe termen mediu, având în vedere noul pachet de ajutor din partea Comisiei Europene în contextul pandemiei. România ar putea atrage capital în valoare de nu mai puțin de 80 miliarde de euro în următorii ani, reprezentând o treime din nivelul actual al PIB-ului, bani care ar trebui să genereze un impact mult mai mare decât în ​​țările vecine, dacă sunt folosiți pentru reforme importante de care țara are nevoie.

Turismul va deveni orientat mai mult local și va fi practicat cu o frecvență mai mare după ce lucrurile vor reveni la normal, anticipează consultanții Colliers International. Vaccinul oferă speranțe în această direcție, dar atingerea unui prag rezonabil de imunitate va fi o provocare în România și în alte țări care se confruntă cu un nivel mai ridicat de scepticism față de vaccinare decât în Europa de Vest.

Munca la distanță va deveni o modalitate permanentă de lucru, dar consultanții Colliers International consideră că firmele vor dori să își aducă angajații înapoi la birou cel puțin 3 zile pe săptămână, pentru a încuraja munca în echipă și cultura organizațională. O revenire mai semnificativă la birou a angajaților este așteptată începând cu mijlocul anului 2021, iar cele mai vizibile rezultate ar trebui să fie în cazul clădirilor situate în zone rezidențiale, care asigură un timp mai redus de navetă.

Chiriașii clădirilor de birouri vor domina anul 2021, în condițiile unei creșteri rapide a pieței secundare de subînchiriere (ce reprezintă peste 2% din stocul actual de birouri conform estimărilor conservatoare din prezent) și a unei rate de neocupare de peste 10%. Consultanții Colliers International vorbesc despre un calendar solid de livrări de spații noi de birouri, cu aproximativ 260.000 de metri pătrați de birouri moderne planificate să fie finalizate în București, și se așteaptă ca piața de birouri să revină la echilibru cândva în prima jumătate a acestui deceniu.

Piața de spații industriale și logistice și-a încheiat cel mai puternic an din istorie în România, iar 2021 nu ar trebui să fie prea diferit, întrucât premisele și tendințele recente care au susținut dezvoltarea depozitelor se păstrează: creșterea comerțului electronic, necesitatea de a răspunde unei extinderi rapide a schemelor moderne de retail la nivel național, nevoia înlocuirii stocului vechi și necompetitiv (inclusiv din punct de vedere al siguranței). Există, de asemenea, un potențial pentru afaceri pe fondul Brexitului și al revizuirii relațiilor dintre UE / SUA și China.

Retailul continuă să fie sub presiune, dar consultanții Colliers International văd motive de optimism. Creșterea vânzărilor online a depășit-o cu mult pe cea a magazinelor tradiționale în 2020 și această tendință se va menține anul acesta. Chiriile și rata de neocupare ar trebui să rămână sub presiune pe parcursul anului 2021, o redresare fiind estimată pentru 2022 sau chiar în 2023. Chiar și în aceste condiții, rentabilitatea superioară oferită de România companiilor de retail și stocul redus de spații de retail moderne raportat la populație ar trebui să protejeze piața de posibile efecte negative persistente și să conducă la un ritm bun de redresare și de recuperare a pierderilor.

Pe piața investițiilor imobiliare este așteptată o contracție, după un an foarte bun pentru acest segment. Investițiile ar putea înregistra o scădere în 2021, de la aproximativ 900 de milioane de euro la aproximativ 500-600 de milioane de euro. Unii investitori ar putea rămâne în așteptare, pe fondul lipsei de claritate cu privire la structura și anvergura veniturilor viitoare (în special în ceea ce privește activele mai bine poziționate în sectoare precum birouri și hoteluri); pe de altă parte, activitatea poate deveni mai dinamică în zona activelor aflate în dificultate sau a celor cu potențial de transformare, care ar putea deveni mai atractive pentru cumpărători.

2021 aduce diverse oportunități pe piața terenurilor, spun consultanții Colliers International. Având în vedere numărul considerabil de tranzacții inițiate în perioada recentă (inclusiv în 2020), piața terenurilor pare pregătită pentru un an bun. Dezvoltatorii de retail, inclusiv operatorii de tip „big box” și dezvoltatorii rezidențiali, vor rămâne motoarele pieței. Cererea de terenuri pentru birouri și hoteluri va rămâne redusă, iar consultanții Colliers International nu se așteaptă la modificări semnificative dinspre aceștia, având în vedere incertitudinile existente în ceea ce privește componenta de leasing.

În ciuda realității economice dificile, piața rezidențială a înregistrat în continuare o cerere puternică și creșteri modeste ale prețurilor (în medie) în 2020. Dar lucrurile arată un pic diferit acum – creșterile salariale din sectorul privat s-au oprit și o reluare a trendului pozitiv nu este estimată pe termen scurt, în timp ce salariile funcționarilor publici sunt înghețate pe fondul consolidării fiscale – în acest context, este de așteptat ca anul 2021 să fie un an de respiro pentru sectorul rezidențial. Pe de altă parte, dinamica de dezvoltare a orașelor și a zonelor periferice rămân atractive pe termen lung, dată fiind problema supraaglomerării urbane din România.